abonnement Unibet Coolblue
pi_156422244
woensdag 2 september 2015 @ 18:12 • 1
Skeletor.
crohnbanner.jpg

Welkom in deze reeks!
In deze reeks kun je vragen stellen over de ziekte (Crohn/CU), medicatie en onderzoeken. Ook kun je ons hier op de hoogte houden van je leven met Crohn/CU, de nadelen die je ervan hebt maar ook ongegeneerd lekker zeiken over je ziekte en de bijbehorende symtomen mag hier.

Wat is de Ziekte van Crohn?
De ziekte van Crohn is chronische ontstekingsziekte van het maag-darmstelsel. Door de ontstekingen in de darmen kunnen deze vernauwd of zelfs afgesloten raken. In het ergste geval moet er geopereerd worden, om bijvoorbeeld stukken ontstoken darm te verwijderen. Per jaar wordt er in Nederland bij ongeveer 1000 mensen de ziekte van Crohn geconstateerd. Meestal zijn dit jonge mensen tussen de 15 en de 25 jaar. Het verloop van de ziekte is onvoorspelbaar, sommige mensen hebben bijna nooit klachten, anderen zijn bijna nooit klachtenvrij.

Wat is Colitis Ulcerosa?
Colitis Ulcerosa betekent letterlijk een ontsteking van de dikke darm (colon = dikke darm, -itis = ontsteking), waarbij zweren gevormd worden (ulcerosa).

Bij Colitis Ulcerosa is er sprake van een chronische, regelmatig terugkerende ontsteking van de dikke darm. De ontsteking beperkt zich tot het slijmvlies, dat de binnenkant van de dikke darm bekleed. In dit slijmvlies kunnen zweren ontstaan. Ook klachten en ontstekingen buiten de darm kunnen voorkomen bij colitis ulcerosa.

Wat is dan het verschil?
Er zijn veel overeenkomsten tussen de chronische darmontstekingen Colitis Ulcerosa en de ziekte van Crohn. Zowel de klachten als de behandeling van deze twee aandoeningen komen voor een groot deel overeen. Daardoor is het soms lastig om een goede diagnose te stellen.

Een aantal belangrijke verschillen tussen Colitis Ulcerosa en de ziekte van Crohn zijn:

- Bij Colitis Ulcerosa ontstaan de ontstekingen alleen in de dikke darm. Bij de ziekte van Crohn komen de ontstekingen in het hele maagdarmkanaal voor: van mond tot anus.

- Bij Colitis Ulcerosa beperken de ontstekingen in de darm zich tot de slijmvlieslaag. Bij de ziekte van Crohn kunnen de ontstekingen ook tot de diepere lagen van de darmwand doordringen. Hierdoor kunnen bij de ziekte van Crohn diepere zweren en zogenaamde fistels of pijpzweren (onnatuurlijke, open verbindingen) ontstaan.

- Bij Colitis Ulcerosa ontstaan geen verklevingen en vrijwel nooit vernauwingen. Doordat de zweren bij de ziekte van Crohn dieper zijn, en er ook fistels kunnen ontstaan, wordt bij deze ziekte meer littekenweefsel gevormd. Hierdoor kunnen vernauwingen in de darm en verklevingen ontstaan bij mensen met de ziekte van Crohn.

- Bij Colitis Ulcerosa zitten de ontstekingen vaak in een aaneengesloten gebied in de dikke darm.

Bij de ziekte van Crohn kunnen gezonde delen afwisselen met gebieden die ontstoken zijn.

In Nederland zijn er ongeveer 30.000 mensen met colitis ulcerosa. De diagnose wordt vooral gesteld bij mensen tussen de 10-40 jaar oud. Colitis Ulcerosa begint vaak met ontstekingen in de endeldarm. Dit wordt ook wel proctitis genoemd. De ontstekingen kunnen zich vervolgens uitbreiden over de hele dikke darm. Colitis Ulcerosa kan ook op een andere plaats in de dikke darm beginnen.

In Nederland zijn er ongeveer 20.000 mensen met de ziekte van Crohn. De ziekte komt iets vaker voor bij vrouwen dan bij mannen. Het verloop van de ziekte is heel verschillend per patiënt.

Veel voorkomende klachten bij CU/Crohn
- Diarree
- Vermagering
- Bloed bij de ontlasting
- Ontstekingen, peri-anale abcessen, fissuren en fistels (een soort gangetjes van de huid naar de darm)
- Vermoeidheid

Soms geeft de ziekte van Crohn ook gewrichtsklachten of oogklachten.

Dingen die de ziekte kunnen verergeren
- Stress
- Roken

Is er een speciaal dieet voor Crohn/CU?
- Nee, over het algemeen niet. Over het algemeen is het trail and error met wat je wel en niet kunt eten.

Veel gebruikte medicatie bij Crohn of CU.

Verschillende soorten medicatie worden ingezet om de ziekte van Crohn of Colitus Ulcerosa te behandelen.

5-ASA-medicijnen. Hieronder vallen o.a :
-Mesalazine
-Salofalk
-Pentasa
-Asacol
-Mezavant
-Sulfasalazine

Helaas hebben deze medicijnen niet bij iedereen een gunstig effect.

Bijnierschorshormonen zoals o.a :
-Prednison
-Dexamethasone
-Triamcinolon.

De hoeveelheid mg hangt af van de hevigheid van de ontsteking.

De bijnierschorshormonen kunnen zowel oraal worden ingenomen als per klysma.

Afweer onderdrukkende middelen zoals o.a :
-Azathioprine
-Methotrexaat
-Mercaptopurine

Het duurt vaak enkele weken tot maanden voordat deze middelen gaan werken, meestal zal de arts daarnaast ook Prednison voorschrijven.

Biologicals (TNF-α blockers) zoals o.a :
-Humira
-Remicade

Deze medicijnen blokkeren (remmen) het stofje TNF-α ( tumornecrosefactor α), dat een belangrijke rol speelt bij het ontstaan van ontstekingen. Dit zijn relatief dure medicijnen. Humira komt in injectievorm, Remicade gaat per infuus.
pi_156422255
En weer verder :D !
pi_156422856
Ja de afspraak bij de dok duurt nog even, heb sowieso 5! Maanden moeten wachten tot ik bij die afdeling terecht kon, dus ik klaag niet over drie weekjes ;)

Qua klachten is t een beetje wisselvallig, ik had t afgelopen half jaar (tot n maand geleden) helemaal 0,0 last, maar sinds n maand Is t weer feest en zijn de klachten waarmee ik in eerste instantie kwam weer terug. Tis niet dat ik nonstop pijn heb, maar wel sowieso n aantal keer op een dag.

Of ik bepaald voedsel niet kan verdragen weet ik niet. Heb wel af en toe dat ik (nogal random?) ineens misselijk wordt en mn mond vol speeksel loopt alsof ik moet overgeven :') even wat rust pakken en t zakt weer weg dan. Weet niet of dat onder niet kunnen verdragen valt ;)? Heb jij zelf ook dat je bepaalde dingen niet goed verdraagt? Hoe ziet dat er bij jou uit?
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_156423786
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2015 15:53 schreef littledrummergirl het volgende:
Ja de afspraak bij de dok duurt nog even, heb sowieso 5! Maanden moeten wachten tot ik bij die afdeling terecht kon, dus ik klaag niet over drie weekjes ;)

Qua klachten is t een beetje wisselvallig, ik had t afgelopen half jaar (tot n maand geleden) helemaal 0,0 last, maar sinds n maand Is t weer feest en zijn de klachten waarmee ik in eerste instantie kwam weer terug. Tis niet dat ik nonstop pijn heb, maar wel sowieso n aantal keer op een dag.

Of ik bepaald voedsel niet kan verdragen weet ik niet. Heb wel af en toe dat ik (nogal random?) ineens misselijk wordt en mn mond vol speeksel loopt alsof ik moet overgeven :') even wat rust pakken en t zakt weer weg dan. Weet niet of dat onder niet kunnen verdragen valt ;)? Heb jij zelf ook dat je bepaalde dingen niet goed verdraagt? Hoe ziet dat er bij jou uit?
Misschien moet je eens een tijdje echt opschrijven wat je eet en wanneer je last krijgt. Vaak kan je dan wel een bepaald patroon ontdekken. Voor iedereen onder ons is het vooral trial en error om te ontdekken welk eten je wel en niet tegen kunt en waar de een goed tegen kan, kan de ander weer absoluut niet hebben. Echt een kwestie van uitproberen dus.

Ik herken het verhaal van Aprhodyte wat betreft Indonesisch eten. Ik ben zelf een kwart Indonesisch en een paar jaar terug heb ik in Indonesië over het algemeen aan de pasta gezeten -O- Daar was het zelfs nog erger dan hier in Nederland, de kruiden die ze daar gebruiken zijn natuurlijk zo vers en puur dat dat helemaal verkeerd ging. Zodra er dus pasta op de kaart stond, dat maar besteld. Gelukkig hou ik daar ook erg van, maar zonde is het natuurlijk wel als je in zo'n land bent!!
pi_156424388
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2015 16:24 schreef Crohnjurist het volgende:

[..]

Ik herken het verhaal van Aprhodyte wat betreft Indonesisch eten. Ik ben zelf een kwart Indonesisch en een paar jaar terug heb ik in Indonesië over het algemeen aan de pasta gezeten -O- Daar was het zelfs nog erger dan hier in Nederland, de kruiden die ze daar gebruiken zijn natuurlijk zo vers en puur dat dat helemaal verkeerd ging. Zodra er dus pasta op de kaart stond, dat maar besteld. Gelukkig hou ik daar ook erg van, maar zonde is het natuurlijk wel als je in zo'n land bent!!
Dat moet balen zijn! :*

Het zit ook in mijn familie en ik baal er echt als een stekker van, maar het is niet anders. Heel af en toe waag ik me nog aan gado-gado ofzo, dat is wel redelijk mild. Maar de sambal gorengs enzo kan ik wel vergeten ;(
Leftist Vegan Long Haired Witch
Revolutionary Anarchist
No material girl, No extremist, Critical Thinker.
XXX Straight Edge XXX
pi_156424504
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2015 15:53 schreef littledrummergirl het volgende:
Ja de afspraak bij de dok duurt nog even, heb sowieso 5! Maanden moeten wachten tot ik bij die afdeling terecht kon, dus ik klaag niet over drie weekjes ;)

Qua klachten is t een beetje wisselvallig, ik had t afgelopen half jaar (tot n maand geleden) helemaal 0,0 last, maar sinds n maand Is t weer feest en zijn de klachten waarmee ik in eerste instantie kwam weer terug. Tis niet dat ik nonstop pijn heb, maar wel sowieso n aantal keer op een dag.

Of ik bepaald voedsel niet kan verdragen weet ik niet. Heb wel af en toe dat ik (nogal random?) ineens misselijk wordt en mn mond vol speeksel loopt alsof ik moet overgeven :') even wat rust pakken en t zakt weer weg dan. Weet niet of dat onder niet kunnen verdragen valt ;)? Heb jij zelf ook dat je bepaalde dingen niet goed verdraagt? Hoe ziet dat er bij jou uit?
:D ! Die wachttijden ook in het ziekenhuis :') . Kut dat het nu even weer minder gaat. Meer stress? Vakantie achter de rug? Want stress is killing bij Crohn en colitis. Het heeft echt invloed op de klachten. In negatieve zin!

Hmmmm, misselijkheid als de zweren in mijn maag en dunne darm actief zijn, dan wel. Ook met speeksel. Ik weet niet of je maagpijn hebt?

Over voedsel, dat is één van mijn obsessies, haha. Het is voor iedereen anders. De één kan heel goed tegen vet, de ander niet. Die kan weer goed tegen vezels, wat één weer totaal niet verdragen kan. Het is trial and error. Om het nog leuker te maken: als bepaalde zaken vandaag goed gaan, kan het morgen mis zijn. Never a dull moment :') . Wel weet ik dat ik van gebakken aardappelen, goudgeel gefrituurde aardappelstaafjes, de meeste rauwe groente, vette sauzen, bonen, zuurkool, gebakken varkensvlees en rundvlees moet afblijven. Af en toe zondig ik, want de frituur is toch erg lekker op zijn tijd :D. Bij jou is het nog niet helder wat absoluut wel en niet kan?
pi_156424586
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2015 16:24 schreef Crohnjurist het volgende:

[..]

Misschien moet je eens een tijdje echt opschrijven wat je eet en wanneer je last krijgt. Vaak kan je dan wel een bepaald patroon ontdekken. Voor iedereen onder ons is het vooral trial en error om te ontdekken welk eten je wel en niet tegen kunt en waar de een goed tegen kan, kan de ander weer absoluut niet hebben. Echt een kwestie van uitproberen dus.

Ik herken het verhaal van Aprhodyte wat betreft Indonesisch eten. Ik ben zelf een kwart Indonesisch en een paar jaar terug heb ik in Indonesië over het algemeen aan de pasta gezeten -O- Daar was het zelfs nog erger dan hier in Nederland, de kruiden die ze daar gebruiken zijn natuurlijk zo vers en puur dat dat helemaal verkeerd ging. Zodra er dus pasta op de kaart stond, dat maar besteld. Gelukkig hou ik daar ook erg van, maar zonde is het natuurlijk wel als je in zo'n land bent!!
Helemaal waar!

Pasta :') . Dat is ook iets waar ik niet tegen kan. Een goede lasagne heb ik dus al een jaar niet meer gegeten. Indiaas trek ik ook niet meer op volledige scherpte. Huilie. Moet het maar doen met mietjescurry.

Vervelend, man! Zit je daar aan je slierten pasta te knagen terwijl de rest zich tegoed doet aan die heerlijke traditionele Indonesische keuken.
pi_156424844
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2015 16:24 schreef Crohnjurist het volgende:

[..]

Misschien moet je eens een tijdje echt opschrijven wat je eet en wanneer je last krijgt. Vaak kan je dan wel een bepaald patroon ontdekken. Voor iedereen onder ons is het vooral trial en error om te ontdekken welk eten je wel en niet tegen kunt en waar de een goed tegen kan, kan de ander weer absoluut niet hebben. Echt een kwestie van uitproberen dus.

Ik herken het verhaal van Aprhodyte wat betreft Indonesisch eten. Ik ben zelf een kwart Indonesisch en een paar jaar terug heb ik in Indonesië over het algemeen aan de pasta gezeten -O- Daar was het zelfs nog erger dan hier in Nederland, de kruiden die ze daar gebruiken zijn natuurlijk zo vers en puur dat dat helemaal verkeerd ging. Zodra er dus pasta op de kaart stond, dat maar besteld. Gelukkig hou ik daar ook erg van, maar zonde is het natuurlijk wel als je in zo'n land bent!!
Heb t wel eens n tijdje gedaan toen ik nog bij de internist liep. Tis volgens mij niet perse een bepaald voedingsmiddel, waarschijnlijk eerder n grote groep dingen, alles met vet, alles met vezels, alles wat pittig is oid. Vandaar dat ik er niet achter ben.
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_156425046
quote:
1s.gif Op zondag 27 september 2015 16:49 schreef Skeletor. het volgende:

[..]

:D ! Die wachttijden ook in het ziekenhuis :') . Kut dat het nu even weer minder gaat. Meer stress? Vakantie achter de rug? Want stress is killing bij Crohn en colitis. Het heeft echt invloed op de klachten. In negatieve zin!

Hmmmm, misselijkheid als de zweren in mijn maag en dunne darm actief zijn, dan wel. Ook met speeksel. Ik weet niet of je maagpijn hebt?

Over voedsel, dat is één van mijn obsessies, haha. Het is voor iedereen anders. De één kan heel goed tegen vet, de ander niet. Die kan weer goed tegen vezels, wat één weer totaal niet verdragen kan. Het is trial and error. Om het nog leuker te maken: als bepaalde zaken vandaag goed gaan, kan het morgen mis zijn. Never a dull moment :') . Wel weet ik dat ik van gebakken aardappelen, goudgeel gefrituurde aardappelstaafjes, de meeste rauwe groente, vette sauzen, bonen, zuurkool, gebakken varkensvlees en rundvlees moet afblijven. Af en toe zondig ik, want de frituur is toch erg lekker op zijn tijd :D. Bij jou is het nog niet helder wat absoluut wel en niet kan?
Hmm stress, af en toe een beetje door mn werk, maar niet in die mate dat het invloed heeft op andere dingen in mn leven. Nou ja, misschien hierop dan :D kan er tot nu toe echt geen pijl op trekken wanneer het opduikt.

Maagpijn heb ik verder niet geloof ik, heb vooral n onwijs stekende pijn heel laag onder in mn buik, ten hoogte van mn liezen zeg maar. Meestal maar aan een kant though :P je kan me ook redelijk door de grond laten gaan als je erop drukt dan.

Benieuwd of het nou crohn of cu blijkt te zijn. ben er wel aan toe om wat duidelijkheid te hebben :Y, al is dit natuurlijk ook niet echt n pretje.
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_156425899
quote:
1s.gif Op zondag 27 september 2015 17:07 schreef littledrummergirl het volgende:

[..]

Hmm stress, af en toe een beetje door mn werk, maar niet in die mate dat het invloed heeft op andere dingen in mn leven. Nou ja, misschien hierop dan :D kan er tot nu toe echt geen pijl op trekken wanneer het opduikt.

Maagpijn heb ik verder niet geloof ik, heb vooral n onwijs stekende pijn heel laag onder in mn buik, ten hoogte van mn liezen zeg maar. Meestal maar aan een kant though :P je kan me ook redelijk door de grond laten gaan als je erop drukt dan.

Benieuwd of het nou crohn of cu blijkt te zijn. ben er wel aan toe om wat duidelijkheid te hebben :Y, al is dit natuurlijk ook niet echt n pretje.
Nee klinkt niet fijn, en vooral die misselijkheid lijkt me vreselijk. Dat is nou een ding dat me gelukkig bespaard is gebleven, ik ben echt zelden misselijk. Crohn of niet, ik kan het aantal keren dat ik de afgelopen vijf jaar misselijk ben geweest op een hand tellen.

Hopelijk valt het mee voor je..
Leftist Vegan Long Haired Witch
Revolutionary Anarchist
No material girl, No extremist, Critical Thinker.
XXX Straight Edge XXX
pi_156425986
Liefjens, als jullie zo vaak misselijk zijn, geef dat dan even aan bij je behandelaar.
Je kunt vragen om Metoclopramide.

Werking is vergelijkbaar met Domperidon, vroeger vrij verkrijgbaar, tegenwoordig moet je er een papierwinkel voor invullen,.
(+ Metoclopramide wordt vergoed, Domperidon niet)
Het werkt bij misselijkheid en zorgt voor een versnelde maaglediging,.
Mokkel met stuntstok
pi_156427148
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2015 17:47 schreef Mord_Sith het volgende:
Liefjens, als jullie zo vaak misselijk zijn, geef dat dan even aan bij je behandelaar.
Je kunt vragen om Metoclopramide.

Werking is vergelijkbaar met Domperidon, vroeger vrij verkrijgbaar, tegenwoordig moet je er een papierwinkel voor invullen,.
(+ Metoclopramide wordt vergoed, Domperidon niet)
Het werkt bij misselijkheid en zorgt voor een versnelde maaglediging,.
Het ligt in de kast, maar ik durf het niet te nemen :'). Zoveel medicijnen al, maagontledigende werking is ook stimulatie van de stoelgang, dufheid als bijwerking en nog meer van dit soort dingen die ik mij voorhoud.
pi_156427175
quote:
1s.gif Op zondag 27 september 2015 18:34 schreef Skeletor. het volgende:

[..]

Het ligt in de kast, maar ik durf het niet te nemen :'). Zoveel medicijnen al, maagontledigende werking is ook stimulatie van de stoelgang, dufheid als bijwerking en nog meer van dit soort dingen die ik mij voorhoud.
Ik slik het met enige regelmaat en heb nog nooit dufheid ervaren als bijwerking.
Mokkel met stuntstok
pi_156427213
quote:
1s.gif Op zondag 27 september 2015 17:07 schreef littledrummergirl het volgende:

[..]

Hmm stress, af en toe een beetje door mn werk, maar niet in die mate dat het invloed heeft op andere dingen in mn leven. Nou ja, misschien hierop dan :D kan er tot nu toe echt geen pijl op trekken wanneer het opduikt.

Maagpijn heb ik verder niet geloof ik, heb vooral n onwijs stekende pijn heel laag onder in mn buik, ten hoogte van mn liezen zeg maar. Meestal maar aan een kant though :P je kan me ook redelijk door de grond laten gaan als je erop drukt dan.

Benieuwd of het nou crohn of cu blijkt te zijn. ben er wel aan toe om wat duidelijkheid te hebben :Y, al is dit natuurlijk ook niet echt n pretje.
Vervelend! Over een paar weken meer duidelijkheid. Doe het rustig aan tot die tijd!
pi_156427230
quote:
12s.gif Op zondag 27 september 2015 17:43 schreef Aphrodyte het volgende:

[..]

Nee klinkt niet fijn, en vooral die misselijkheid lijkt me vreselijk. Dat is nou een ding dat me gelukkig bespaard is gebleven, ik ben echt zelden misselijk. Crohn of niet, ik kan het aantal keren dat ik de afgelopen vijf jaar misselijk ben geweest op een hand tellen.

Hopelijk valt het mee voor je..
Moest er ook nog eens bijkomen voor jou!
pi_156427302
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2015 18:35 schreef Mord_Sith het volgende:

[..]

Ik slik het met enige regelmaat en heb nog nooit dufheid ervaren als bijwerking.
Whaha, voel ik me een bikkel omdat ik geen symptoombestrijding wil. Het spul is wel de moeite waard? Wat is enige regelmaat voor jou?
pi_156427522
quote:
1s.gif Op zondag 27 september 2015 18:40 schreef Skeletor. het volgende:

[..]

Whaha, voel ik me een bikkel omdat ik geen symptoombestrijding wil. Het spul is wel de moeite waard? Wat is enige regelmaat voor jou?
Meerdere malen per week.
Wisselt bij mij ook wel, soms weken niet, soms 4 maal per week.

Voorheen loste ik het vaak op met Coca Cola, dat werkt bij mij ook subliem bij misselijkheid.
Ik eet/drink geen suiker meer, dus die optie valt helaas af.

Enne, het feit dat we iedere dag uit ons bed komen, ons douchen en aankleden, is al een bikkelprestatie op zich.
Soms mag je best een beetje lief voor jezelf zijn.
Mokkel met stuntstok
pi_156428218
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2015 18:48 schreef Mord_Sith het volgende:

[..]

Meerdere malen per week.
Wisselt bij mij ook wel, soms weken niet, soms 4 maal per week.

Voorheen loste ik het vaak op met Coca Cola, dat werkt bij mij ook subliem bij misselijkheid.
Ik eet/drink geen suiker meer, dus die optie valt helaas af.

Enne, het feit dat we iedere dag uit ons bed komen, ons douchen en aankleden, is al een bikkelprestatie op zich.
Soms mag je best een beetje lief voor jezelf zijn.
:D ! Als jij het zegt! Cola light helpt niet? Dat drink ik dan en het werkt wel enigszins.
pi_156429201
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2015 18:48 schreef Mord_Sith het volgende:

[..]

Enne, het feit dat we iedere dag uit ons bed komen, ons douchen en aankleden, is al een bikkelprestatie op zich.
Soms mag je best een beetje lief voor jezelf zijn.
Eens :) Lief voor mezelf is hier prioriteit nr 1 na de toestand vorige maand.

Ik heb vanochtend 5 mg prednison genomen, en het helpt tegen het bloeden.. Dus maar even een paar dagen slikken dan tot het weg is. Uiteraard morgen ook ff met de arts overleggen, maar die had al gezegd dat ik gewoon 5 mg moest nemen als ik ergens last van had.

Hoop dat ik daar niet weer plofkip van wordt, heb net mn eigen gezicht weer terug.. Maar goed 5 mg is erg weinig.
Leftist Vegan Long Haired Witch
Revolutionary Anarchist
No material girl, No extremist, Critical Thinker.
XXX Straight Edge XXX
pi_156429411
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2015 19:37 schreef Aphrodyte het volgende:

[..]

Eens :) Lief voor mezelf is hier prioriteit nr 1 na de toestand vorige maand.

Ik heb vanochtend 5 mg prednison genomen, en het helpt tegen het bloeden.. Dus maar even een paar dagen slikken dan tot het weg is. Uiteraard morgen ook ff met de arts overleggen, maar die had al gezegd dat ik gewoon 5 mg moest nemen als ik ergens last van had.

Hoop dat ik daar niet weer plofkip van wordt, heb net mn eigen gezicht weer terug.. Maar goed 5 mg is erg weinig.
Het is voor een goed doel. Lief zijn voor jezelf :D .
pi_156431752
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2015 19:37 schreef Aphrodyte het volgende:

[..]

Eens :) Lief voor mezelf is hier prioriteit nr 1 na de toestand vorige maand.

Ik heb vanochtend 5 mg prednison genomen, en het helpt tegen het bloeden.. Dus maar even een paar dagen slikken dan tot het weg is. Uiteraard morgen ook ff met de arts overleggen, maar die had al gezegd dat ik gewoon 5 mg moest nemen als ik ergens last van had.

Hoop dat ik daar niet weer plofkip van wordt, heb net mn eigen gezicht weer terug.. Maar goed 5 mg is erg weinig.
En al krijg je wel weer een plofkip, dan is het nog altijd tijdelijk tot de bloed verdunners uit the picture zijn. Uiterlijk is dan even niet belangrijk hoor, zolang je je maar goed voelt.
pi_156434075
Snap even niet zo goed wat er nou weer aan de hand is. Nu weer kramp, terwijl ik milde dingen heb gegeten die goed gaan. Gisteren en vandaag dus een mindere dag met meer pijn dan gebruikelijk. Terwijl in het lab er weinig veranderd is, alles is stabiel met net iets verhoogde ontstekingsparameters en een Hb van rond de 6. Waar zeur ik over :D .
pi_156434696
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2015 21:25 schreef Skeletor. het volgende:
Snap even niet zo goed wat er nou weer aan de hand is. Nu weer kramp, terwijl ik milde dingen heb gegeten die goed gaan. Gisteren en vandaag dus een mindere dag met meer pijn dan gebruikelijk. Terwijl in het lab er weinig veranderd is, alles is stabiel met net iets verhoogde ontstekingsparameters en een Hb van rond de 6. Waar zeur ik over :D .
Gewoon omdat het even niet lekker gaat. Daar mag je best om 'zeuren' hoor! Kramp is nooit prettig en nu weet je ook niet waar het vandaan komt, is alleen maar stom en vervelend, hoop dat je je snel beter voelt!
pi_156435519
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2015 21:25 schreef Skeletor. het volgende:
Snap even niet zo goed wat er nou weer aan de hand is. Nu weer kramp, terwijl ik milde dingen heb gegeten die goed gaan. Gisteren en vandaag dus een mindere dag met meer pijn dan gebruikelijk. Terwijl in het lab er weinig veranderd is, alles is stabiel met net iets verhoogde ontstekingsparameters en een Hb van rond de 6. Waar zeur ik over :D .
Kramp is een van de naaste dingen van deze ziekte vind ik. Vooral als het buiten is en je dan naar de dichtstbijzijnde plee moet racen :{

Je zeurt dus niet :*

En bij mijn laatste opname voor de Crohn waren mijn waarden ook laag maar toch meer dan 30 cm ontsteking. Dus dat zegt niet altijd wat.
Leftist Vegan Long Haired Witch
Revolutionary Anarchist
No material girl, No extremist, Critical Thinker.
XXX Straight Edge XXX
pi_156437766
Dank! Misschien bel ik morgen even om een buscopannetje te bestellen. Gewoon, omdat het kan :D . Wellicht handig om het in huis te hebben.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')