abonnement Unibet Coolblue
pi_156271033


Wat is Postcrossing?

Het idee is dat je een kaartje stuurt (een echte) naar het adres dat je uit de database hebt gekregen en dat je vervolgens ook kaartjes terug gaat ontvangen uit de hele wereld. En het werkt echt, een klein groepje FOK!ers is ondertussen verslaafd geraakt.

Schrijf je in, doe mee en deel je verhalen en ervaringen! ^O^

De site van Postcrossing!

Maar hoe werkt het dan :?

Het doel van dit project is om mensen kaarten te laten versturen naar en ontvangen uit de hele wereld. De belangrijkste stelregel is: als je een kaart verzendt, krijg je er ten minste een terug van een willekeurige Postcrosser ergens op deze wereld!

Is dat niet erg veel werk? :?

Valt reuze mee! Het werkt, in het kort, als volgt:
1. Je vraagt een adres aan via de website
2. Je stuurt de postkaart naar dat adres
3. Je wacht totdat je zelf een kaart ontvangt
4. Je registreert de ontvangen kaart via de website

De eerste stap is om iemands adres aan te vragen. Naar dit adres stuur je een postkaart. Je ontvangt dit adres per e-mail, tezamen met een 'postcard ID', bijvoorbeeld NL-12345 waardoor die postkaart een uniek registratienummer krijgt. Je stuurt de kaart op, en wanneer de geadresseerde deze ontvangt wordt het unieke ID-nummer door hem/haar geregistreerd op de website van Postcrossing. Daarmee wordt vervolgens jouw adres naar de eerstvolgende (buitenlandse) Postcrosser gestuurd die op zijn beurt weer een nieuw adres uit het systeem aanvraagt!

Op deze manier werkt het als een soort ketting, je krijgt na het sturen van een kaart, er ook een terug van een willekeurige Postcrosser, en wie weet stuurt de geadresseerde er zelf ook wel een terug als je je adres erop zet!

Er is wel een limiet: je kunt maar een beperkt aantal kaarten 'onderweg' hebben. Elke keer als een door jou verzonden kaart aankomt, kun je vervolgens een nieuw adres aanvragen. Hoe meer kaarten je verstuurd hebt, hoe meer kaarten je onderweg mag hebben!

Wat voor postzegels moet ik gebruiken :?

PostNL heeft tegenwoordig maar 2 smaken: Binnenlandse post of internationale post. Per 1-1-2016 betaal je ¤ 1,25 per internationale zegel. Er staat geen waarde in centen/euro's meer op, dus kun je ook eerder gekochte zegels (blijven) gebruiken. Postzegels kun je bij de verkooppunten van PostNL kopen en ook online bij PostNL. Wordt er een verhoging van de tarieven aangekondigd, dan kun je natuurlijk voor de oude prijs nog even flink inkopen!

Mag ik nog gulden-/eurozegels plakken?

Guldenzegels mogen al een tijdje niet meer gebruikt worden. De zegels met een waarde in euro er op mag je natuurlijk wel gebruiken. Frankeer de kaart dan tot het huidige geldige tarief. Je kunt online of bij een servicepunt van PostNL ook 'bijplakzegels' kopen van 2, 3 of 10 cent. Je plakt dan meerdere zegels op 1 kaart tot je aan het huidige tarief bent gekomen.

Alle internationale post verzonden via PostNL mag je voorzien van een Priority zegel, hiermee wordt de post in het buitenland met voorrang verwerkt. Je kunt deze zegels gratis krijgen bij PostNL.

Zijn Europa1 en Wereld1-zegels nog bruikbaar?

Jazeker, deze kun je nog gewoon gebruiken. De Europa1 zegels kun je gebruiken voor verzending naar de volgende landen:
quote:
Albanië, Andorra, België, Bosnië-Herzegovina, Bulgarije, Canarische Eilanden, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Faeröer Eilanden, Finland, Frankrijk (inclusief Corsica en Monaco), Gibraltar, Griekenland, Groenland, Hongarije, Ierland, IJsland, Italië, Kanaaleilanden, Kroatië, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Macedonië, Malta, Moldavië, Montenegro, Noorwegen, Oekraïne, Oostenrijk, Polen, Portugal (inclusief Azoren en Madeira), Roemenië, Rusland (inclusief Aziatisch deel), San Marino, Servië, Slovenië, Slowakije, Spanje (inclusief Balearen, exclusief Canarische eilanden), Tsjechië, Turkije (inclusief Aziatisch deel), Vaticaanstad, Verenigd Koninkrijk, Wit-Rusland, Zweden, Zwitserland.
Ik lees vanalles over 'taggen' of 'onofficiële kaarten', WTF :?

'Taggen' is ook een bezigheid die voorkomt uit het Postcrossen. Het werkt als volgt:
1. Je gaat naar het Postcrossing forum en zoekt een leuk tag-thema op (bijvoorbeeld theezakjes, giraffekaartjes, chocola, noem maar op...)
2. In dat topic 'tag' (tik, als in tikkertje) je degene boven je (de laatste poster in het topic) door een berichtje te posten en hem/haar een U2U (private message) te sturen met de vraag of hij/zij zijn/haar adres even naar je U2U't
3. Als je het adres terugkrijgt, stuur je datgene op waar het tag-topic over gaat (theezakje, giraffekaart, chocoladereep etc.)
4. Binnen de kortste keren word jij ook getagged, stuur je je adres door en krijg jij jouw theezakje, giraffekaart of chocoladereep!

In sommige tagtopics staat er een lijstje van wat degene wil (verlanglijstje). Je stuurt dan iets wat hij/zij wil en post op jouw beurt a) wie je getagd hebt en b) wat jij wil ontvangen. Dan wordt jij getagged door iemand die aan je 'verzoek' kan voldoen en krijg jij dus wat je vroeg!

Waar kan ik kaarten kopen?

Kaarten kopen kan op de meest uiteenlopende plaatsen:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ook kun je kaarten en postzegels via Internet bestellen. Dit kan onder andere op de volgende sites:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Welke Fok!kers zijn ook Postcrossers :?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Waar zijn de vorige deeltjes gebleven :?

Die zijn hier!

Heb je de laatste post? Open dan even een nieuw topic. De OP vind je hier!

[ Bericht 0% gewijzigd door kanovinnie op 02-02-2016 22:03:25 ]
pi_156271049
Nou. Mijn laatste post was dat m`n eerste expired kaartje een feit is. :(
pi_156271083
Oh en de zegels zijn nog steeds even duur. Maar gevoelsmatig he, gevoelsmatig.
pi_156276262
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2015 15:09 schreef DonnaRush het volgende:
Oh en de zegels zijn nog steeds even duur. Maar gevoelsmatig he, gevoelsmatig.
December komt er aan... Postnl zal zichzelf wel weer een cadeautje willen geven en de tarieven verhogen.
dag
pi_156281678
Zou het weer zo gaan? Ben er ook bang voor.
pi_156283028
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2015 21:28 schreef DonnaRush het volgende:
Zou het weer zo gaan? Ben er ook bang voor.
De decemberzegels verhogen ze al, wellicht dat de rest nog een half jaar of jaar op zich laat wachten..
dag
pi_156422398
Kan je decemberzegels ook gebruiken om naar het buitenland te sturen?
R.I.P. Toetsenbordridder
pi_156522848
Hoi, ik meld me hier ook even. Ben al een paar jaar geregistreerd op postcrossing, maar heb al een aantal keer de brui eraan gegeven, voornamelijk omdat ik kaartjes naar en van Duitsland en Rusland spuugzat was. Trouwens ooit een keer een profiel tegengekomen dat zei dat ze geen kaartjes meer naar die landen stuurde. Dat vond ik dan wel weer een beetje ver gaan, maar ik snapte het idee wel volledig. Maar goed, nu sinds twee maanden weer bezig. Ik zit nu op 197 verstuurde kaartjes, dus over 3 kaartjes mag ik er weer 1 meer tegelijk sturen, jeej! *O*

Hebben jullie trouwens speciale wensen qua kaartjes? Ik wil echt heel graag achtbaankaartjes krijgen, maar ja, die zijn nogal zeldzaam. Op de 200 kaartjes die ik heb gekregen zijn er 4 bij van achtbanen, die hangen aan de muur thuis. Komt dus niet vaak voor dat die in de bus zitten, maar als... als, dan dans ik door het huis. ;) Eigenlijk vind ik die gewone toeristenkaartjes nooit zo boeiend, net zoals kaartjes met alleen 'happy postcrossing' erop. Ik geef in m'n profiel ook best duidelijk aan dat ik het verhaal gewoon belangrijker vind dan het kaartje, maar volgens mij lezen sommige mensen het geeneens. :(

Ik woon trouwens in Tsjechië, dus kaartjes van en naar NL zijn altijd leuk. Lijkt me wel briljant als ik toevallig 1 van jullie eens een kaartje moet sturen. :Y
  Moderator vrijdag 9 oktober 2015 @ 09:42:31 #9
382129 crew  Donna
pi_156706129
Jaa, dat zou echt grappig zijn Polenbatser!

Ik kreeg vorige week een super gaaf kaartje. Ik heb nogal een unieke achternaam die ook voor komt in Canada. Iedereen met mijn achternaam is familie. Kreeg ik een kaartje waarop stond geschreven dat mijn ooms in Canada klant zijn bij de John Deere dealer waar zij woont. En de vader van de kaartjesschrijfster is eigenaar van die dealer. Zo gaaf. Haar familie kwam zelf ook uit Nederland. Ze draagt de achternaam Visser.
Heel leuk!
:D
pi_156706237
Het is vandaag wereld post dag. Sturen jullie nog kaartjes? Mijn 5 kaartjes gaan naar: NL DE JP US RU
Fake it baby - They won't even know!
You can make it ?
Cos everybody knows that that's the way to go
  Moderator vrijdag 9 oktober 2015 @ 10:42:42 #11
382129 crew  Donna
pi_156706947
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2015 09:49 schreef Dandilion het volgende:
Het is vandaag wereld post dag. Sturen jullie nog kaartjes? Mijn 5 kaartjes gaan naar: NL DE JP US RU
Jaaa! Gisteren 4 kaartjes gepost (RU, US, DE, BY) en vandaag 2 nieuwe adressen naar Finland en Japan!
  zondag 11 oktober 2015 @ 15:26:14 #12
342418 VKV
Plausibel
pi_156759722
Ik ben ook weer begonnen met postcrossing!
In 2012 gestopt omdat ik het jammer vond dat m'n kaarten naar o.a. Wit-Rusland er zo verschrikkelijk lang over deden om aan te komen, en ik kreeg vaak een adres uit dat land.

Maar het is weer gaan kriebelen dus postzegels gekocht en tien kaarten de deur uit gedaan! Waaronder 1 naar Wit-Rusland dus ik hoop dat dit voor eind van het jaar aankomt. Eentje naar Duitsland is al gearriveerd :) Heb ook allemaal nieuwe kaarten besteld zodat ik weer een leuke keuzevoorraad heb.
  Moderator zondag 11 oktober 2015 @ 15:51:23 #13
382129 crew  Donna
pi_156760525
Ik weet niet of er iets veranderd id, maar mijn kaartjes naar Wit-Rusland komen gemiddeld binnnen 3 weken aan.

Leuk dat je ook weer begonnen bent!
pi_156769541
Kaartje naar de Dominicaanse Republiek is eindelijk aangekomen *O*
100+ dagen..
dag
  Moderator donderdag 15 oktober 2015 @ 11:23:37 #15
382129 crew  Donna
pi_156848220
Wauw haha. Dat is wel een dansje waard.
  Moderator maandag 26 oktober 2015 @ 10:38:23 #16
382129 crew  Donna
pi_157107127
http://www.nu.nl/geldzake(...)-73-cent-kosten.html

Binnenland volgend jaar ¤0,73. Ben benieuwd wat internationaal gaat kosten. ¤1,20?
pi_157109851
quote:
0s.gif Op maandag 26 oktober 2015 10:38 schreef DonnaRush het volgende:
http://www.nu.nl/geldzake(...)-73-cent-kosten.html

Binnenland volgend jaar ¤0,73. Ben benieuwd wat internationaal gaat kosten. ¤1,20?
Hahahah :') ja joh, einde postcrossing voor mij iig, je bent dan twee euro kwijt om één kaar op te sturen?!
  Moderator maandag 26 oktober 2015 @ 13:04:43 #18
382129 crew  Donna
pi_157109868
quote:
1s.gif Op maandag 26 oktober 2015 13:03 schreef Negentiendertig het volgende:

[..]

Hahahah :') ja joh, einde postcrossing voor mij iig, je bent dan twee euro kwijt om één kaar op te sturen?!
Het schijnt ¤1,25 te worden, internationaal.
pi_157115577
quote:
1s.gif Op maandag 26 oktober 2015 13:03 schreef Negentiendertig het volgende:

[..]

Hahahah :') ja joh, einde postcrossing voor mij iig, je bent dan twee euro kwijt om één kaar op te sturen?!
Nu veel zegels inslaan dan... Doe ik ook.
dag
  maandag 26 oktober 2015 @ 18:38:02 #20
342418 VKV
Plausibel
pi_157115924
Tijd voor een concurrent voor PostNL op het gebied van postzegels!
  Moderator donderdag 29 oktober 2015 @ 12:19:11 #21
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_157180602
quote:
0s.gif Op maandag 26 oktober 2015 18:38 schreef VKV het volgende:
Tijd voor een concurrent voor PostNL op het gebied van postzegels!
Ik heb in het verleden al wel eens besteld bij postzegelsmetkorting.nl dat scheelt best wel een beetje ;)
pi_157287096
Tof verhaal DonnaRush! Kaartjes met dat soort verhalen zijn voor mij vaak de leukste. En dit is wel heel grappig. :)

Ik heb trouwens nog een achtbaankaartje gekregen! *O* Uit Duitsland, niet zo'n boeiend land, maar ik was dus helemaal blij en die hangt nu ook leuk op de muur thuis. Achtbaan staat in het Europapark, waar ik altijd nog een keer heen wil, dus is helemaal goed zo. Kan ik me er lekker op verheugen.

Wel jammer dat de zegels duurder worden. Hier kost een postzegel ook relatief veel en nu ik steeds meer kaartjes mag verzenden gaat het best hard. :( Misschien moet ik het ook maar een beetje inperken, maar ik zit altijd in spanning welk land er verschijnt als ik op 'send postcard' druk. Dat is zo verslavend, maar het is zelden een 'bijzonder' land. :(
pi_157287117
quote:
0s.gif Op maandag 26 oktober 2015 18:20 schreef Peter het volgende:

[..]

Nu veel zegels inslaan dan... Doe ik ook.
Meh,

Op dit moment weet ik niet eens waar ik al die kaarten moet bewaren. Heb ze altijd netjes ingeplakt, maar daar heb ik atm geen zin in :')

Er ligt nog een stapel van ca 200 kaarten waar iets mee moet gebeuren :X
pi_157287224
Terwijl ik dit typte is een kaartje naar Duitsland aangekomen en nu mag ik er één naar Frankrijk sturen. :Y Ik heb veel Frankrijk en Litouwen de laatste tijd, als aanvulling op de gangbare landen.
pi_157287644
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 november 2015 10:35 schreef Negentiendertig het volgende:

[..]

Meh,

Op dit moment weet ik niet eens waar ik al die kaarten moet bewaren. Heb ze altijd netjes ingeplakt, maar daar heb ik atm geen zin in :')

Er ligt nog een stapel van ca 200 kaarten waar iets mee moet gebeuren :X
bij de xenos kistjes halen voor je kaarten en zegels, heb ik ook :Y.

Kaarten stijgen minder hard in prijs dan zegels..
Nu zegels inslaan scheelt je volgend jaar 10 cent per kaart, en wie weet hoeveel het jaar daarna.
dag
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')