abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
pi_173883703
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2017 00:12 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Zo aan de stijl van de verpakking te zien komt dit setje ergens uit het midden van de jaren zestig hoewel het ook nog wel eens wat ouder kan zijn.
Het zijn twee voorzetconverters, één voor gebruik als tele, de ander voor gebruik als groothoek. Deze converters werden tot begin jaren 70 nog wel eens gebruikt op zoekercamera's met een vaste lens zodat je toch met een wat ruimere of een iets krappere beeldhoek kon fotograferen.
Het 'toebehoren' is een zoeker die in de accessoireschoen van de camera wordt geschoven en met kaders aangeeft wat je met elk van die converters in beeld zou krijgen.

Deze convertertjes zijn niet aan een merk gebonden maar hebben een voor die tijd universele filtervatting 'Series V' (met een diameter van zo rond de 33mm).

Er waren meer van dit soort setjes in de handel in die tijd. Meest bekende was die voor de Yashica Electro35 die net als deze uit twee converters en een opsteekzoeker bestaat. Ook andere fabrikanten van zoekercamera's hadden hun convertertjes.

Die op je foto is beduidend zeldzamer waardoor het ook weer lastig is om er echt goeie info over te vinden.
Wel nuttig om op MP of Ebay aan te bieden denk je dan?

Bedankt voor de info, vooral over die universele filtervatting!
De meeste computerproblemen ontstaan ergens tussen de rugleuning van de bureaustoel en het toetsenbord...
  woensdag 20 september 2017 @ 20:55:19 #202
41809 Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_173897853
quote:
1s.gif Op woensdag 20 september 2017 09:06 schreef Rob310 het volgende:

[..]

Wel nuttig om op MP of Ebay aan te bieden denk je dan?

Met fotografica geldt zoals met zoveel dat je iemand moet treffen die er naar op zoek is. De meeste van die opschroefconverters brengen niet bijster veel op maar wie niet waagt wie niet wint.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  dinsdag 10 oktober 2017 @ 23:04:47 #203
195885 shiznuts
¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_174339458
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 september 2017 22:12 schreef shiznuts het volgende:
Speaking of vintage... wat is de oude veteraan Yashica aan 't plannen? :o

-- ;( hum, waarschijnlijk geen veteranen, maar goudzoekers. Chinese firma heeft de naamrechten en gebruikt die al om smartphone clip-on lenzen te verkopen. ;(
lol,
https://www.kickstarter.c(...)-yashica/description

Duurt even voor je het vat. Maar het is dus een plastic ding op 2 x AA batterijen waar je 'profielen' inlaadt. De profielen zijn weggeschreven op kleine cassettes die eruit zien als filmrolletjes. Eentje is bijvoorbeeld ISO1600, eentje B&W etc. Maar uiteindelijk is het een 35mm equiv. fixed aperture, fixed focus digitale camera met 1/3.2" (!) sensor. :') :P Idee is dat je beperkte settings hebt en zonder liveview of playback geen idee hebt wat ervan geworden is... mja. Nee, dank je. Ik kan ook m'n beeldscherm afplakken en een 1GB kaart gebruiken ofzo. :P
Life's like a choc of boxolates
  woensdag 11 oktober 2017 @ 23:04:55 #204
41809 Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_174363111
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 oktober 2017 23:04 schreef shiznuts het volgende:

[..]

lol,
https://www.kickstarter.c(...)-yashica/description

Duurt even voor je het vat. Maar het is dus een plastic ding op 2 x AA batterijen waar je 'profielen' inlaadt. De profielen zijn weggeschreven op kleine cassettes die eruit zien als filmrolletjes. Eentje is bijvoorbeeld ISO1600, eentje B&W etc. Maar uiteindelijk is het een 35mm equiv. fixed aperture, fixed focus digitale camera met 1/3.2" (!) sensor. :') :P Idee is dat je beperkte settings hebt en zonder liveview of playback geen idee hebt wat ervan geworden is... mja. Nee, dank je. Ik kan ook m'n beeldscherm afplakken en een 1GB kaart gebruiken ofzo. :P
Misschien is deze wat leuker.

Je vervangt de achterwand van een filmpjescamera door de I'm Back waarin een minicamera'tje zit dat een matglaasje opneemt dat zich op de plek van de film bevindt. Onder de camera hangt een 'pack' met een Raspberry Pi die het hele spul verwerkt.
Lijkt leuker dan het is, de ouwe trouwe sluiter moet op B en het electronische ding doet de rest.

Om weer even op Yashica terug te komen, het zou me wel leuk lijken om een oude Electro35 meetzoeker een keer digitaal te laten gaan, maar daarvoor is me dit fabrutseltje dan toch weer iets te prijzig.
  donderdag 12 oktober 2017 @ 01:30:01 #205
195885 shiznuts
¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_174365285
Ja, vind het ook allemaal een beetje jammer dat het nou net niks moet zijn weer.

Ik zou wel graag eens met een Fujifilm Klasse S of W, Contax T2, T3 of Ricoh GR1v willen stoeien. Laat ze nou zoiets eens terug op de markt brengen d.m.v. crowdfunding! Iets waar je nog eens blij van wordt. Want een van de zojuist genoemde cameras... daar moet je haast een nier voor verkopen (ja, ik weet, ik kan ook een Olympus Mju-II halen ofzo :P ). Ik ken met film schieten alleen als wegwerpcameras van de drogist eigenlijk. ;( Ik schiet de helft van m'n leven al digitaal. Maar op film schieten is toch nog een bucketlist ding dat ik nog een keer bewust wil hebben meegemaakt... en dan niet als wegwerpdinkie of 'instant'-shizzle.

Japan Camera Hunter, Bellamy Hunt, lijkt de taak op zich te nemen weer eens iets in de juiste richting te doen... https://petapixel.com/201(...)35mm-compact-camera/ , I'll stay tuned! :Y
pi_174747453
Klaar voor de vogels in de tuin, Met een Solligor 400mm.

1k0.jpg
#35.
  woensdag 8 november 2017 @ 06:55:28 #207
195885 shiznuts
¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_174935588
quote:
Meh, ook niet echt. Maar deze heeft het idee aardig te pakken: https://www.kickstarter.c(...)-analogue-slr-camera
  zaterdag 18 november 2017 @ 19:17:58 #208
230730 Koelkastje
Mental Madness
pi_175157512
Mocht je ooit in Boekarest zijn bezoek dan even 'Palatul Camerei de Comerț'. Het oude beurs gebouw is nu een markt/bazaar waar je heel veel Jupiter, Helios en Zenit spullen tegenkomt voor een zacht prijsje :)!

Ben er afgelopen zomer geweest maar was vergeten deze informatie te delen :P!
Hmz...
  Moderator zaterdag 18 november 2017 @ 21:19:22 #209
273461 crew  AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_175160463
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 november 2017 19:17 schreef Koelkastje het volgende:
Mocht je ooit in Boekarest zijn bezoek dan even 'Palatul Camerei de Comerț'. Het oude beurs gebouw is nu een markt/bazaar waar je heel veel Jupiter, Helios en Zenit spullen tegenkomt voor een zacht prijsje :)!

Ben er afgelopen zomer geweest maar was vergeten deze informatie te delen :P!
^O^
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox One: Alwayshappyz | Photographer: D610, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, Game of Thrones, Person of Interest, Homeland, Brothers & Sisters, Veronica Mars & many more!
  maandag 20 november 2017 @ 20:45:06 #210
41809 Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_175203615
Hij zal een jaar of twintig oud zijn, de Voigtländer Ultron 4.5-6.7/100-400mm. Gebouwd door Cosina en onder minstens zeven verschillende namen verkocht. De goedkoopste supertelezoom die ooit in de handel lag.
Ze zijn af en toe te vinden voor redelijke afbraakprijzen. Ons exemplaar vonden we op een fotograficabeurs voor krankzinnig weinig geld en dus tijd om eens te kijken wat er nog in zo'n cheap ass lens zit.
De lens maakt deel uit van een heel assortiment dat Cosina onder al die namen in de markt zette. Allemaal lenzen die er goedkoop uitzien, goedkoop aanvoelen en vooral goedkoop zijn maar waar af en toe regelrechte verrassingen tussen zaten zoals de 3.5/100mm macro. Zo rond 2008 verdween deze hele serie uit de schappen, werd voor afbraakprijzen op fotograficabeurzen verkocht en sindsdien duiken ze overal weer op.

Gemeten aan de internetreputatie was de indruk van de mechanische kwaliteit bepaald niet slecht. Hij ziet er weliswaar plasticachtig uit, voelt ook aan als plastic maar alles wat aan de lens bewegen wil beweegt soepel.
De lens is voorzien van een (te) kort zonnekapje en is voor zijn bereik bijzonder compact, kleiner nog dan de Sigma 135-400.
Wat de Ultron node mist is een statiefgondel.

Op de Sony's blijkt de AF verrassend snel te zijn, maar daarmee ook wat onnauwkeurig. Regelmatig refocussen, zeker bij beroerd licht.

Afgelopen weekend voor het eerst eens wat plaatjes gemaakt en dan merk je dat de lens in twee dingen afwijkt van waar ik normaal mee fotografeer.
1 Er zit geen speciaal glas in zoals je bij de Sigma's, de Tamrons en de rest ziet en dat heeft merkbaar zijn uitwerking op het contrast dat de lens weergeeft.
2 De lens weegt nagenoeg niks en is daarom nagenoeg niet stil te houden als het hard waait.

Voor de eerste plaatjes maar eens een onderwerp gezocht dat niet lopen of vliegen kan. Met het licht had ik nogal pech, steeds als ik naar buiten ging betrok de lucht. Zo tegen zonsondergang was het in elk geval droog maar woei je zowat uit je schoenen.

@100mm
38529913161_acbc77920c_o.jpgVoigtländer 100-400mm testdrive by Ouwesok, on Flickr

Ergens bij de 300mm
38474472086_5fa0800706_o.jpgVoigtländer 100-400mm testdrive by Ouwesok, on Flickr

@400mm
38529913001_d0fca6c9e6_o.jpgVoigtländer 100-400mm testdrive by Ouwesok, on Flickr

Eerste indruk: Er zijn wel goeie plaatjes mee te maken, maar niet onder beroerde omstandigheden. Het is een uitgesproken mooiweertoeter. Komende tijd maar eens kijken wat er allemaal uit te toveren valt.
pi_175203938
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2017 20:45 schreef Ouwesok het volgende:
Voigtländer Ultron 4.5-6.7/100-400mm
Volgens mij heb ik dezelfde onder de naam Cosina.
Het is zo`n soort zilverkleurige lens
(Slecht internetplaatje)
hiaa2021-img600x450-1486797892i8baru25519.jpg&dc=1&sr.fs=20000
#35.
  maandag 20 november 2017 @ 21:24:58 #212
41809 Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_175204660
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2017 20:58 schreef Clayton1 het volgende:

[..]

Volgens mij heb ik dezelfde onder de naam Cosina.
Het is zo`n soort zilverkleurige lens
(Slecht internetplaatje)
[ afbeelding ]
Zo een is het er inderdaad, maar dan met een Sony A-mount
of Minolta AF zoals het toen nog heette
pi_175204989
Ik heb er ook zo eentje gehad, maar dan als 100-300. Leefde niet lang, vooral meenemen op de fiets was toch iets teveel voor 'm.
  maandag 20 november 2017 @ 21:49:05 #214
41809 Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_175205264
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2017 21:38 schreef ultra_ivo het volgende:
Ik heb er ook zo eentje gehad, maar dan als 100-300. Leefde niet lang, vooral meenemen op de fiets was toch iets teveel voor 'm.
Er zat nogal verschil tussen de verschillende lenzen uit die serie. Deze 100-400's voelen best goed aan en doen hun klusje ook best aardig(heb er al meerdere geprobeerd).
Ik heb echter al een aantal andere lenzen geprobeerd die zo matig waren dat de camera geen scherpte vond vanwege de eenvoudige reden dat die er niet was. Het betrof een 70-300 (in sjiek wit plastic met inderdaad ergens een rood randje :') en een 70-210.
De 28-105(2.8!) daarentegen is weer een best leuk lensje. Naast de 100mm macro is uit deze serie de 19-35mm een regelrechte aanrader voor fullframe, kan zich meten met veel duurdere groothoekzooms.
  woensdag 22 november 2017 @ 18:43:58 #215
438758 zeer
Opritsjniki
pi_175244681
Ik heb een Pallas Magenta 28 mm f2.8 gekocht om eens wat te spelen met groothoek lenzen. Enige dingetje met deze lens is dat het diafragma niet meer helemaal dicht gaat. Blijft hangen op f4.0 (schat ik in). Het schuif wat op de lens zit om hem op A of M te zetten, kan niet meer helemaal op de M stand. Dus ik denk dat het hier wat mee van doen heeft. Schroef hem morgen open om te kijken of ik het kan fixen, hebben jullie ideeën hierover?

NaOf5Rg.jpg

s7ZrFzH.jpg
veroordeel de zonde vergeef de zondaar
  woensdag 22 november 2017 @ 20:21:41 #216
41809 Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_175246972
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 18:43 schreef zeer het volgende:
Ik heb een Pallas Magenta 28 mm f2.8 gekocht om eens wat te spelen met groothoek lenzen. Enige dingetje met deze lens is dat het diafragma niet meer helemaal dicht gaat. Blijft hangen op f4.0 (schat ik in). Het schuif wat op de lens zit om hem op A of M te zetten, kan niet meer helemaal op de M stand. Dus ik denk dat het hier wat mee van doen heeft. Schroef hem morgen open om te kijken of ik het kan fixen, hebben jullie ideeën hierover?

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Het lijkt er dan op dat er iets in de lens het sluitnokje blokkeert. Het 'schuifje' is daar normaal voor bedoeld en als die inderdaad niet helemaal naar M wil houdt het in dat er iets in de weg zit.

Gelukkig zijn pdraadlenzen vrij goed open te maken en daarna meestal ook goed weer dicht te maken. Waarschijnlijk hoeft ie niet eens zo ver open voor je de boosdoener te pakken hebt.
mechanische bajonetvattingen zijn wat listiger om open te schroeven, er zitten daar heel veel dingen die makkelijker uit elkaar dan weer in elkaar gaan

Gewoon proberen dus en daarbij is het dan geen ramp als het diafragma voor eeuwig op M komt te staan, een springdiafragma (waar dat pinnetje voor bedoeld is) heb je op een niet-pdraadcamera eigenlijk niets aan.

Op wat voor camera ga je hem gebruiken :?
  woensdag 22 november 2017 @ 21:53:50 #217
438758 zeer
Opritsjniki
pi_175248978
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 20:21 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Het lijkt er dan op dat er iets in de lens het sluitnokje blokkeert. Het 'schuifje' is daar normaal voor bedoeld en als die inderdaad niet helemaal naar M wil houdt het in dat er iets in de weg zit.

Gelukkig zijn pdraadlenzen vrij goed open te maken en daarna meestal ook goed weer dicht te maken. Waarschijnlijk hoeft ie niet eens zo ver open voor je de boosdoener te pakken hebt.
mechanische bajonetvattingen zijn wat listiger om open te schroeven, er zitten daar heel veel dingen die makkelijker uit elkaar dan weer in elkaar gaan

Gewoon proberen dus en daarbij is het dan geen ramp als het diafragma voor eeuwig op M komt te staan, een springdiafragma (waar dat pinnetje voor bedoeld is) heb je op een niet-pdraadcamera eigenlijk niets aan.
Als ik de diafragma dring dus iets sluit en dan het pinnetje induw dan sluit het diafragma zich dus een beetje, als ik met het ingeduwde pinnetje vervolgens de ring weer draai om het diafragma te openen, gaat deze echter niet open. Ben wel benieuwd hoe dat systeem met pinnetje en m/a schuif intern precies werkt, wordt een mooie ontdekkingstocht morgen :P .
quote:
Op wat voor camera ga je hem gebruiken :?
Op m'n EOS 40D. Haal eigenlijk m'n meeste plezier uit m'n Helios 44-2 en heb op aanraden van o.a. jou meen ik een MIR-1B gekocht een tijdje terug. Hoewel dat ook een fijn lensje is, is het in hoe ik fotografeer niet een enorme aanvulling op m'n Helios. Daarom wou ik eens proberen of een groothoek als deze wat voor me was qua brandpuntafstand (kon hem ivm defect voor slechts een tientje in originele verpakking overnemen) en dan misschien op zoek naar iets Russisch met die brandpuntafstand ofzo :@ .
  woensdag 22 november 2017 @ 21:57:32 #218
438758 zeer
Opritsjniki
pi_175249076
Ik zat zo snel dat er achterop de lens rondom de draad 4 schroeven zitten maar ook als de lens helemaal op oneindig focust aan de zijkant. Ik heb m'n Cyclop h3t-1 een keer uit elkaar geschroefd en dat deed ik toen vanaf die zijkant schroefjes. Lijkt me nu logischer om eerst de achterkant te proberen of niet?
  woensdag 22 november 2017 @ 22:48:22 #219
41809 Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_175250196
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 21:57 schreef zeer het volgende:
Ik zat zo snel dat er achterop de lens rondom de draad 4 schroeven zitten maar ook als de lens helemaal op oneindig focust aan de zijkant. Ik heb m'n Cyclop h3t-1 een keer uit elkaar geschroefd en dat deed ik toen vanaf die zijkant schroefjes. Lijkt me nu logischer om eerst de achterkant te proberen of niet?
Om bij het sluitmechaniekje van het diafragma te komen moet meestal de achterplaat eraf, het is ook de gemakkelijkste om mee te beginnen.

Een Russische 28mm kan nog wel eens een hele zoektocht worden, die zijn er niet zo bar veel.
Als het toch uit het voormalig oostblok moet komen zou je een Meyer Lydith 30mm kunnen proberen of een latere opvolger daarvan, de Pentacon 29mm
  woensdag 22 november 2017 @ 22:50:25 #220
438758 zeer
Opritsjniki
pi_175250242
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 22:48 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Om bij het sluitmechaniekje van het diafragma te komen moet meestal de achterplaat eraf, het is ook de gemakkelijkste om mee te beginnen.
Ok top, morgen meer ^O^ .
  donderdag 23 november 2017 @ 17:43:29 #221
438758 zeer
Opritsjniki
pi_175263183
Ok die schroefjes zitten dus écht goed vast.
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')