abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
pi_170599571
Back to the Russian roots? :D Ook al een tijdje niks mee gedaan... :@
Ben nu aan 't kijken of ik een Summi-R line-upje kan verzamelen.
Life's like a choc of boxolates
  maandag 1 mei 2017 @ 00:40:09 #177
41809 Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_170599806
quote:
0s.gif Op maandag 1 mei 2017 00:17 schreef shiznuts het volgende:
Back to the Russian roots? :D
Niet speciaal. 's Ochtends kijk je eens waar je naar toe gaat, je kijkt eens in de lucht en naar de verzameling glas en dan rolt er wel een idee uit en in dit geval was dat de maffe combi van die Helios, de J9 maar ook de Canon FD 2.8/200 die in een aantal opzichten aardig matcht met het oude communistenglas :')
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_170599863
Haha, 'god zegene de greep'.
De zegen is de resultaten af te zien. :Y Puick werk.
Life's like a choc of boxolates
pi_170618308
quote:
0s.gif Op maandag 1 mei 2017 00:12 schreef Ouwesok het volgende:
Bandje op Elfia. Geen idee welk bandje of wie of wat, voornaamste was dat ze er stonden.

In de bonte verzameling aanwezige prestigecamera's voegde pa zich er tussen met de klein-maar-dappere E-PL1 met daarop de Helios 44-2 2.0/58mm.

De Helios kan het :Y

[ link | afbeelding ]Helios 44-2 muziek by Ouwesok, on Flickr

[ link | afbeelding ]Helios 44-2 muziek by Ouwesok, on Flickr

[ link | afbeelding ]Helios 44-2 muziek by Ouwesok, on Flickr

[ link | afbeelding ]Helios 44-2 muziek by Ouwesok, on Flickr

en nu weer terug naar de vogeltjes en insecten
Mooie plaatjes uit de Helios zeg. ^O^
#35.
  vrijdag 19 mei 2017 @ 00:29:22 #180
41809 Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_171043878
De voorloper van de Pentacon 1.8/50mm waar er wel een miljoenmiljard van zijn gebouwd is de Meyer Orestegon 1.8/50mm uit de tweede helft van de 60's.

De Pentacon was op zo ongeveer alle punten verbeterd maar dat neemt niet weg dat de Oreston ook een bijzonder aardig stukje glas was.

Een paar plaatjes.

34702680826_d5509e441e_o.jpgMeyer Oreston 1.8/50mm by Ouwesok, on Flickr

34611383681_3a196e418b_o.jpgMeyer Oreston 1.8/50mm by Ouwesok, on Flickr

34742901135_fb8eecd439_o.jpgMeyer Oreston 1.8/50mm by Ouwesok, on Flickr

34702680606_516434973a_o.jpgMeyer Oreston 1.8/50mm by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_171165185
Fijn lensje h, ik heb hem ooit geleend. Ik hoop zelf nog zo'n exemplaar te bemachtigen!
  woensdag 24 mei 2017 @ 11:37:27 #182
41809 Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_171166161
quote:
0s.gif Op woensdag 24 mei 2017 10:53 schreef Opoefiets het volgende:
Fijn lensje h, ik heb hem ooit geleend. Ik hoop zelf nog zo'n exemplaar te bemachtigen!
De Oreston 1.8/50mm is redelijk goed te vinden. Wil je hetzelfde karakter maar dan iets beter dan is het denk ik de uit de Oreston ontwikkelde Pentacon 1.8/50mm een betere optie.
Heeft nagenoeg hetzelfde karakter alleen zijn de diafragmalamellen afgerond waardoor de lens zijn karakter ook houdt als je iets verder doordiafragmeert. De Oreston heeft een nogal hoekig diafragma. De Pentacon is dan ook een van de weinige lenzen uit het eind van de 60's waarbij vernieuwing niet ten koste ging van het karakter.
Prijstechnisch heb je dan nog het verschijnsel dat een Meyer hot is en een Pentacon not. Dat bepaalt dat je voor een Oreston momenteel het equivalent van een stuk of vijf Pentacons betaalt en dat is voor een lens met een nagenoeg identieke constructie toch best wel een verschilletje[/sub]

Als de tijd het toelaat zal ik de komende tijd eens een vergelijksetje in elkaar draaien van de Pentacon en de Oreston.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_171166503
quote:
0s.gif Op woensdag 24 mei 2017 11:37 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

De Oreston 1.8/50mm is redelijk goed te vinden. Wil je hetzelfde karakter maar dan iets beter dan is het denk ik de uit de Oreston ontwikkelde Pentacon 1.8/50mm een betere optie.
Heeft nagenoeg hetzelfde karakter alleen zijn de diafragmalamellen afgerond waardoor de lens zijn karakter ook houdt als je iets verder doordiafragmeert. De Oreston heeft een nogal hoekig diafragma. De Pentacon is dan ook een van de weinige lenzen uit het eind van de 60's waarbij vernieuwing niet ten koste ging van het karakter.
Prijstechnisch heb je dan nog het verschijnsel dat een Meyer hot is en een Pentacon not. Dat bepaalt dat je voor een Oreston momenteel het equivalent van een stuk of vijf Pentacons betaalt en dat is voor een lens met een nagenoeg identieke constructie toch best wel een verschilletje[/sub]

Als de tijd het toelaat zal ik de komende tijd eens een vergelijksetje in elkaar draaien van de Pentacon en de Oreston.
Inderdaad, wat een prijsverschil. Ik ben benieuwd naar de verschillen in het fotograferen. Het karakter van de Oreston bevalt me, maar niet voor die prijs. Dan maar de minder populaire variant. Als het maar hetzelfde karakter is, ben ik al hartstikke blij.
  woensdag 24 mei 2017 @ 21:17:23 #184
41809 Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_171182007
quote:
0s.gif Op woensdag 24 mei 2017 11:51 schreef Opoefiets het volgende:

[..]

Inderdaad, wat een prijsverschil. Ik ben benieuwd naar de verschillen in het fotograferen. Het karakter van de Oreston bevalt me, maar niet voor die prijs. Dan maar de minder populaire variant. Als het maar hetzelfde karakter is, ben ik al hartstikke blij.
De verschillen in gebruik zijn miniem. Pentacon heeft na Meyer te hebben opgeslokt de optische uitvoering van de Oreston gewoon helemaal intact gelaten, ook de minimuminstelafstand van zo'n dertig centimeter. Aan dat geheel hebben ze dan die ronde lamellen en later multicoating aan toegevoegd.
Hetzelfde vind je eigenlijk bij de overige Meyer-ontwerpen van Pentacon ook terug. De 2.8/135mm lijkt in heel veel op een Meyer Orestor 135 alleen is daar het verschil tussen het preset-diafragma van de Meyer en het 'normale' diafragma van de Pentacon nogal groot. Dat merk je dan vooral tijdens het fotograferen waar de Meyer iets lekkerder werkt. Resultaattechnisch zijn de verschillen tussen de twee miniem.
En ook hier weer geldt dat je momenteel voor de prijs van n Orestor twee of drie Pentacon 135's kunt hebben en met de Meyer Lydith 29mm of de Pentacon 30mm geldt ook weer iets dergelijks.

Legitieme reden om die Meyer-lenzen te willen hebben is dat ze gewoon ontzettend mooi zijn en een aardig beeld geven van hoe er destijds in de DDR over lenzen werd gedacht.
In mijn collectie zitten een viertal Meyer-lenzen, uitbreiding van de Meyers moet even wachten tot ze weer wat uit de huidige hype-hoek zijn
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  donderdag 1 juni 2017 @ 00:16:19 #185
41809 Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_171365033
quote:
0s.gif Op woensdag 24 mei 2017 11:51 schreef Opoefiets het volgende:

[..]

Inderdaad, wat een prijsverschil. Ik ben benieuwd naar de verschillen in het fotograferen. Het karakter van de Oreston bevalt me, maar niet voor die prijs. Dan maar de minder populaire variant. Als het maar hetzelfde karakter is, ben ik al hartstikke blij.
Twee keer met een Pentacon 1.8/50mm op de Olympus E-PL1. Even naar onderwerpjes gezocht die een indruk geven hoe die Pentacon met scherp en onscherp omgaat. De afgeronde lamellen doen een prima job, ik vind het totaalresultaat mooier dan dat uit de Oreston.

Het diafragma stond in beide gevallen op 4 en dan komt er al een meer dan behoorlijk plaatje uit terwijl de achtergrond er nog steeds lekker op los vlekt.

34856506512_af7a96c651_o.jpgPentacon 1.8/50mm by Ouwesok, on Flickr

34176504554_b5da9e3094_o.jpgPentacon 1.8/50mm by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_171426817
Ook wat plaatjes van de E-PL1.

Met de standaardlens,
1k0.jpg

Met een Helios 42.
1k0.jpg

Het juffertje komt in de vroeg avond steeds op het kozijn zitten.
#35.
pi_171571302
Foto uit 1960, wat denken de fotologen, is er een andere verklaring dan de meest voor de hand liggende ?
pi_171605193
Vandaag kwam ik dit setje tegen bij de kringloop.
Kan ook het oude Pentax glas eens mee de natuur in.

1k0.jpg
1k0.jpg
#35.
  zondag 18 juni 2017 @ 12:44:13 #189
41809 Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_171768696
De A6000 is weer terug aan het front na een grondige reiniging van de sensor.
meevaller, ik had aanvankelijk het idee dat het lowpassfilter beschadigd was

Hier met de eerder genoemde Pentacon 1.8/50mm
35212464522_9e4f3dabba_o.jpgA6000/Pentacon 1.8/50mm by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  zondag 2 juli 2017 @ 14:17:19 #190
41809 Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_172112943
In 1991 bracht Sigma een 3.5/14mm uit, voor een vreemdmerk een tot dan toe ongebruikelijke supergroothoek met beeldhoek van een trotse 114o en een op zijn zachtst gezegd best wel concurrerend prijskaartje.
Supergroothoeken waren in die tijd nagenoeg onbetaalbaar. Koplopertje was in dat kader de Zeiss Distagon 3.5/15mm die al de tienduizend gulden aantikte maar die het ook helemaal waard was

Helaas was de 14mm voorzien van het beruchte Zen-coating dat er prachtig uitzag als de lens nieuw uit de doos kwam, maar dat nogal aan bederf onderhevig bleek. Voordeel daarvan was dan weer dat je anno nu een Zen-lens voor relatief weinig te pakken krijgt, ze zien er gewoon niet meer uit.

Twee jaar zit de 14mm inmiddels in mijn collectie en op de APS-camera's is het al een hele aardige groothoek die dik door de 80o komt. Toch komt het ding gecropt niet zo ontzettend goed uit de verf, dit ding gilt gewoon om een grote sensor :Y .

Die grote sensor is er inmiddels en nog nauwelijks afgerekend stond het LA-EA4-adapter er al op met daarop die 14mm
En dat ziet er dan ongeveer zo uit
dr1Zl1m.jpg

Naast die enorme frontlens vallen twee dingen op. De bekleding van de binnenkant van de zonnekap die na al die jaren nog gewoon in stand gebleven is en de buitenkant van de zonnekap die dat gehavende zen-coating bevat.
Aan die bekleding van de zonnekap is al te zien dat in de 90's er eigenlijk n groot issue was voor deze lenzen: flare als gevolg van strooilicht en destijds was dat nog best een dingetje, corrigeren in nabewerking moest toen nog worden uitgevonden.
Anno 2017 zet je gewoon het lenzenprofiel gelijk aan de Samyang 14mm met iets meer correctie voor de lichtafval naar de hoeken en veel omkijken heb je er verder niet naar.

Twee opnamen om even te kijken wat die enorme beeldhoek dan doet.

Het strandje bij Zwolsehoek met een wegtrekkend regengebiedje
35497859352_91ef1a6cfc_o.jpgSigma 3.5/14mm testdrive by Ouwesok, on Flickr

Een kijk over de dijk. Links zie je iets gevolg van strooilicht. Vertekening valt enorm mee zolang je je camera recht houdt. De kunstmatige horizon van de A7 is daarbij bijzonder behulpzaam.
35280515560_7b66e21197_o.jpgSigma 3.5/14mm testdrive by Ouwesok, on Flickr

Kortom, een lens waar ik wel wat mee kan :Y

Zo af en toe is die Sigma 14mm wel voor aantrekkelijk geld te vinden op de diverse advertentiesites en fotograficabeurzen. Zoals voor alle oude Sigma's is ie op Canon onbruikbaar omdat de chip niet compatible is met de electronica van de camera. Voor Nikon, Minolta en de anderen is dat geen issue.
Bedenk als je er een koopt dat het een lens van zo'n 25 jaar oud is. Betaal er dus nooit teveel voor zolang een Samyang 14mm eigenlijk ook best wel betaalbaar is.
Een goed alternatief is de Tamron 14mm, die echter beduidend duurder was en daarom nog iets minder goed te vinden is
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator zondag 2 juli 2017 @ 15:22:28 #191
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_172114605
Gaaf :D Mooi dat zo'n Samyang profiel aardig compatibel is.
lebt denn der alte Holzmichl noch?
  zondag 2 juli 2017 @ 15:44:21 #192
41809 Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_172115140
quote:
14s.gif Op zondag 2 juli 2017 15:22 schreef derLudolf het volgende:
Gaaf :D Mooi dat zo'n Samyang profiel aardig compatibel is.
Wat ik steeds weer het leukste vind aan het klooien met oude lenzen is dat je iedere keer weer moet concluderen dat er lenzen zijn die hun tijd iets te ver vooruit waren.
Zo hebben mijn 70's Sigma's jaren moeten wachten tot er camera's waren die je gediafragmeerd en wel kon scherpstellen omdat ze op volle opening nagenoeg onbruikbaar zijn.
Deze supergroothoek heeft al die tijd moeten wachten op een camera met een kunstmatige horizon en een uitklapbaar scherm.
Die horizon voorkomt dat je ondanks alle goeie zorgen alsnog je camera scheef houdt en dat klapschermpje geeft je een beter beeld van wat je qua perspectief te wachten staat

Binnenkort op de A7:
Yashica ML 2.8/28, De armeluis Distagon
Zeiss Distagon 1.4/35mm
Petri 2.8/24mm,
Tamron SP 151B 3.5/17mm
Zenitar 2.8/16mm
Mir-1 2.8/37mm

en nog een shitload aan oud glas. De Sony A'tjes lijken gemaakt voor oud glas *O*
Verveling is geen optie meer
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')