abonnement Unibet Coolblue
pi_156517063
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 08:38 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Da's mooi. Hou die lijn vast.
^O^
  donderdag 1 oktober 2015 @ 08:56:26 #152
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_156517075
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 07:32 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Valt wel mee nu, hoor. Ik heb bepaalde dingen ingezien :P
Zoals dat Satan beter is dan God?
pi_156518059
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 08:56 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Zoals dat Satan beter is dan God?
Nee. Of er wel God is....
  donderdag 1 oktober 2015 @ 10:19:36 #154
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_156518093
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 10:15 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Nee. Of er wel God is....
Nou dan ben je al redelijk op weg. Dat is namelijk een heel belangrijke vraag.

Een antwoord kan ik je ook niet geven. Niemand kan dat. Persoonlijk zie ik geen nog enkele reden om in wat voor god dan ook te geloven.

[ Bericht 12% gewijzigd door hoatzin op 01-10-2015 11:38:05 ]
  donderdag 1 oktober 2015 @ 11:14:07 #155
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_156518933
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 10:15 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Nee. Of er wel God is....
Ik zal je nog wat verder op weg helpen: nee, die is er niet.

Er is echter wel een Satan. En hij kan je beste vriend zijn. :)
pi_156519202
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 10:19 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Nou dan ben je al redelijk op weg. Dat is namelijk een heel belangrijke vraag.
Waarom? Je krijgt toch geen antwoord op die vraag, als je al een zinvolle definitie kunt krijgen. Sinds ik die vraag achter me heb gelaten heb ik naar mijn idee juist meer waardering voor het Christendom gekregen.
-
  donderdag 1 oktober 2015 @ 11:36:46 #157
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_156519308
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 11:30 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Waarom? Je krijgt toch geen antwoord op die vraag, als je al een zinvolle definitie kunt krijgen.
Dat hoeft toch ook niet? Het gaat er om dat je niet klakkeloos iets aanneemt en dat er ruimte is voor verwondering en twijfel.
  donderdag 1 oktober 2015 @ 11:38:24 #158
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_156519336
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 11:30 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Waarom? Je krijgt toch geen antwoord op die vraag, als je al een zinvolle definitie kunt krijgen. Sinds ik die vraag achter me heb gelaten heb ik naar mijn idee juist meer waardering voor het Christendom gekregen.
Heb jij je trouwens vernoemd naar Karl Haushofer?
pi_156521510
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 11:14 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Ik zal je nog wat verder op weg helpen: nee, die is er niet.

Er is echter wel een Satan. En hij kan je beste vriend zijn. :)
Goh, ben jij door het sprookjesvirus aangestoken? Ben jij daar niet te nuchter voor?
pi_156521555
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 10:19 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Nou dan ben je al redelijk op weg. Dat is namelijk een heel belangrijke vraag.

Een antwoord kan ik je ook niet geven. Niemand kan dat. Persoonlijk zie ik geen nog enkele reden om in wat voor god dan ook te geloven.
Eigenlijk is het meer "is het waar wat ik weet?". En dan vooral de bijbelse verhalen. En als dat niet waar is, is er dan wel God?
  donderdag 1 oktober 2015 @ 14:01:09 #161
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_156521569
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 13:57 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Goh, ben jij door het sprookjesvirus aangestoken? Ben jij daar niet te nuchter voor?
Satan is volledig rationeel. Hij is niet voor niets de figuur die de mens van de boom der kennis liet eten.

Hoe goed ken jij het satanisme eigenlijk?
pi_156521612
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 14:01 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Satan is volledig rationeel. Hij is niet voor niets de figuur die de mens van de boom der kennis liet eten.

Hoe goed ken jij het satanisme eigenlijk?
Niet goed. Maar als God er niet is, hoef ik ook geen satanisme. Want één pot nat dan. Waarheid wil ik. Als de waarheid is wat er nu gewoon is te zien, dan is dat het. Wat brengt satanisme?
  donderdag 1 oktober 2015 @ 14:06:34 #163
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_156521651
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 14:00 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Eigenlijk is het meer "is het waar wat ik weet?". En dan vooral de bijbelse verhalen. En als dat niet waar is, is er dan wel God?
Eén ding is voor mij wel duidelijk: de bijbelse verhalen zijn voor een groot deel mytisch. Dat wordt duidelijk als je dat gaat onderzoeken. Een goed boek is hier: "Wie schreef de bijbel" van Karel van der Toorn. Ik heb hem onlangs besteld bij Bol voor 15 euro.
pi_156521668
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 14:06 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Eén ding is voor mij wel duidelijk: de bijbelse verhalen zijn voor een groot deel mytisch. Dat wordt duidelijk als je dat gaat onderzoeken. Een goed boek is hier: "Wie schreef de bijbel" van Karel van der Toorn. Ik heb hem onlangs besteld bij Bol voor 15 euro.
En wie schreef het?
  donderdag 1 oktober 2015 @ 14:08:25 #165
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_156521678
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 14:03 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Niet goed. Maar als God er niet is, hoef ik ook geen satanisme. Want één pot nat dan. Waarheid wil ik. Als de waarheid is wat er nu gewoon is te zien, dan is dat het. Wat brengt satanisme?
Satanisme brengt de waarheid. Niet zo'n waarheid vol sprookjesverhalen en willekeurige regeltjes van oude ventjes die graag willen bepalen wat jij met je vagina doet. De echte waarheid: je bent meer dan een speelbal van vieze oude priesters, van de samenleving of zelfs van de natuur. Jouw wil telt.
  donderdag 1 oktober 2015 @ 14:10:20 #166
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_156521711
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 14:07 schreef Hexx. het volgende:

[..]

En wie schreef het?
Heel veel verschillende mensen. Ik heb het boek nog niet binnen. :P
pi_156521752
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 14:08 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Satanisme brengt de waarheid. Niet zo'n waarheid vol sprookjesverhalen en willekeurige regeltjes van oude ventjes die graag willen bepalen wat jij met je vagina doet. De echte waarheid: je bent meer dan een speelbal van vieze oude priesters, van de samenleving of zelfs van de natuur. Jouw wil telt.
Ik kan me daar niets bij voorstellen. Moet je bij satanisme zijn om je wil te laten tellen? Wat is het speciale eraan? Kan het ook niet gewoon als atheïst bijv.?


Hey! Je hebt een nieuwe, onbegrijpelijke signatuur...

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 01-10-2015 14:14:19 ]
pi_156521930
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 14:10 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Heel veel verschillende mensen. Ik heb het boek nog niet binnen. :P
Haha, oke.
  donderdag 1 oktober 2015 @ 14:41:11 #169
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_156522235
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 14:13 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Ik kan me daar niets bij voorstellen. Moet je bij satanisme zijn om je wil te laten tellen? Wat is het speciale eraan? Kan het ook niet gewoon als atheïst bijv.?
Goede vragen, daar ga ik even een voor een op antwoorden:

quote:
Moet je bij satanisme zijn om je wil te laten tellen?
Nee, je hoeft geen lid te zijn van een satanistische club om je wil te doen tellen. Het kan wel helpen, want satanistische clubs hebben vaak methoden om ten eerste te zorgen dat jouw wil duidelijker komt bovendrijven (niet gehinderd door willekeurige regeltjes) en ten tweede dat je je wil effectiever kunt omzetten in werkelijkheid.

Sterker nog, de meeste satanische clubs erkennen dat er meerdere manieren zijn om satanist te zijn. Ze willen niet iedereen tot hun smaakje satanisme bekeren, ze willen alleen mensen bij hun club die uit hun eigen achter de standpunten van het clubje staan. Sta je daar niet 100% achter? Dan hebben ze liever dat je wegblijft.
quote:
Wat is het speciale eraan?
Dit is een beetje een moeilijke vraag, omdat 'ie nogal onduidelijk is. Ik interpreteer hem hier als: "Wat onderscheidt satanisme van alle andere religies?" Geef maar aan als dat niet de betekenis van je vraag is.

Om een versimpeld antwoord te geven op die vraag:

Dat onderscheid is te vinden in individualisme. Vrijwel alle andere religies hebben een duidelijk doel: de mens moet leven in harmonie met god/de natuur. Dat betekent dus dat de subjectieve werkelijkheid (het universum zoals jij dat ervaart, met al je wensen, angsten, alles wat jij ziet, hoort, ruikt, etc.) in overeenstemming gebracht moet worden met de objectieve werkelijkheid (het universum zoals dat is, of je dat nou kent uit een heilig boek, uit de wetenschap of nog een andere bron). Wil je iets anders dan wat de objectieve werkelijkheid voorschrijft, dan ben je slecht, zondig of een van die andere woorden.

De satanist draait dat om. De satanist zegt: "Ik ben baas over mijn eigen subjectieve werkelijkheid, en ik ga de objectieve werkelijkheid daaraan aanpassen." Als de satanist iets wil, zorgt hij ervoor dat dat werkelijkheid wordt, in plaats van zijn wil als zondig te bestempelen en te onderdrukken.

quote:
Kan het ook niet gewoon als atheïst bijv.?
Ja, dat kan ook als atheïst. Sterker nog, veel satanisten zijn ook atheïstisch. Zij proberen hun wil werkelijkheid te maken met volledig rationele methoden waarbij geen god wordt verondersteld. Soms komt er wel een god bij kijken (of Satan), maar dat is op een symbolische manier: God als symbool van onderdrukking, Satan als symbool van kennis of macht, bijvoorbeeld.
Er zijn ook satanisten die wel degelijk uitgaan van het bestaan van bovennatuurlijke wezens. Het is maar waar je in wilt geloven.

Ik hoop dat dat een antwoord is op je vragen. Zo niet, dan laat maar weten! :)

quote:
Hey! Je hebt een nieuwe, onbegrijpelijke signatuur...
Ja, dat is Russisch, maar die tekentjes blijken niet te werken in een ondertitel... :(
pi_156523434
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 14:41 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Goede vragen, daar ga ik even een voor een op antwoorden:

[..]

Nee, je hoeft geen lid te zijn van een satanistische club om je wil te doen tellen. Het kan wel helpen, want satanistische clubs hebben vaak methoden om ten eerste te zorgen dat jouw wil duidelijker komt bovendrijven (niet gehinderd door willekeurige regeltjes) en ten tweede dat je je wil effectiever kunt omzetten in werkelijkheid.

Sterker nog, de meeste satanische clubs erkennen dat er meerdere manieren zijn om satanist te zijn. Ze willen niet iedereen tot hun smaakje satanisme bekeren, ze willen alleen mensen bij hun club die uit hun eigen achter de standpunten van het clubje staan. Sta je daar niet 100% achter? Dan hebben ze liever dat je wegblijft.

[..]

Dit is een beetje een moeilijke vraag, omdat 'ie nogal onduidelijk is. Ik interpreteer hem hier als: "Wat onderscheidt satanisme van alle andere religies?" Geef maar aan als dat niet de betekenis van je vraag is.

Om een versimpeld antwoord te geven op die vraag:

Dat onderscheid is te vinden in individualisme. Vrijwel alle andere religies hebben een duidelijk doel: de mens moet leven in harmonie met god/de natuur. Dat betekent dus dat de subjectieve werkelijkheid (het universum zoals jij dat ervaart, met al je wensen, angsten, alles wat jij ziet, hoort, ruikt, etc.) in overeenstemming gebracht moet worden met de objectieve werkelijkheid (het universum zoals dat is, of je dat nou kent uit een heilig boek, uit de wetenschap of nog een andere bron). Wil je iets anders dan wat de objectieve werkelijkheid voorschrijft, dan ben je slecht, zondig of een van die andere woorden.

De satanist draait dat om. De satanist zegt: "Ik ben baas over mijn eigen subjectieve werkelijkheid, en ik ga de objectieve werkelijkheid daaraan aanpassen." Als de satanist iets wil, zorgt hij ervoor dat dat werkelijkheid wordt, in plaats van zijn wil als zondig te bestempelen en te onderdrukken.

[..]

Ja, dat kan ook als atheïst. Sterker nog, veel satanisten zijn ook atheïstisch. Zij proberen hun wil werkelijkheid te maken met volledig rationele methoden waarbij geen god wordt verondersteld. Soms komt er wel een god bij kijken (of Satan), maar dat is op een symbolische manier: God als symbool van onderdrukking, Satan als symbool van kennis of macht, bijvoorbeeld.
Er zijn ook satanisten die wel degelijk uitgaan van het bestaan van bovennatuurlijke wezens. Het is maar waar je in wilt geloven.

Ik hoop dat dat een antwoord is op je vragen. Zo niet, dan laat maar weten! :)


Dat is het.
Het is dus gewoon een club met eensgezinden.
Nee, als de bijbel niet waar is, dan zal ik niet naar iets anders op zoek gaan. Want dan is er toch niets anders of meer dan wat er nu is. Ik leef nu ook mijn eigen wil en ik mag zeggen dat ik gelukkig ben zoals het nu is.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 01-10-2015 15:40:42 ]
  donderdag 1 oktober 2015 @ 15:50:13 #171
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_156523698
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 15:39 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Dat is het.
Het is dus gewoon een club met eensgezinden.
Nee, als de bijbel niet waar is, dan zal ik niet naar iets anders op zoek gaan. Want dan is er toch niets anders of meer dan wat er nu is. Ik leef nu ook mijn eigen wil en ik mag zeggen dat ik gelukkig ben zoals het nu is.
Dat is dus precies wat de satanist ook doet. :P
pi_156523905
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 15:50 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Dat is dus precies wat de satanist ook doet. :P
Ja, maar zij hebben toch ook regels. Want als je niet achter hun standpunten sta, zoals jij zegt, mag je weg blijven. Wat is dan anders dan de overige religies? Niets :D

Nee, dan hoor ik maar gewoon nergens bij.

Maar kom op, zeg! Waarom ben je lid van satanisme? Was je niet tevreden met gewoon atheïst zijn?

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 01-10-2015 16:03:52 ]
  donderdag 1 oktober 2015 @ 16:12:48 #173
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_156524205
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 15:58 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Ja, maar zij hebben toch ook regels. Want als je niet achter hun standpunten sta, zoals jij zegt, mag je weg blijven. Wat is dan anders dan de overige religies? Niets :D
Andere religies zeggen: "Dit zijn de regels, daar moet je je aan houden."
Satanisten zeggen: "Wat zijn jouw regels? Oh, dat zijn ook die van ons! Wil je bij onze club?"
quote:
Nee, dan hoor ik maar gewoon nergens bij.

Maar kom op, zeg! Waarom ben je lid van satanisme? Was je niet tevreden met gewoon atheïst zijn?
Ik ben nog steeds atheïst. Maar ik kan mij veel beter vinden in het satanisme dan in het seculier humanisme, bijvoorbeeld.
pi_156524282
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 16:12 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Andere religies zeggen: "Dit zijn de regels, daar moet je je aan houden."
Satanisten zeggen: "Wat zijn jouw regels? Oh, dat zijn ook die van ons! Wil je bij onze club?"

Echt, Ser_! Wát is het verschil?!

Satanisten: Oh, zijn dat jouw regels? Niet de onze, dus ga weg.

Religie: Dit zijn onze regels. Niet de jouwe? Dus ga weg.


quote:
Ik ben nog steeds atheïst. Maar ik kan mij veel beter vinden in het satanisme dan in het seculier humanisme, bijvoorbeeld.
Oke.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 01-10-2015 16:17:34 ]
  donderdag 1 oktober 2015 @ 16:22:05 #175
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_156524402
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 16:17 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Echt, Ser_! Wát is het verschil?!

Satanisten: Oh, zijn dat jouw regels? Niet de onze, dus ga weg.

Religie: Dit zijn onze regels. Niet de jouwe? Dus ga weg.
Religies zeggen niet: "Ga weg". Religies zeggen: "Je moet je aan onze regels houden, anders ben je slecht of zondig."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')