abonnement Unibet Coolblue
pi_157039123
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 oktober 2015 11:20 schreef Poekieman het volgende:
Misschien maar sparen (staatsobligaties) in een bananenrepubliek/boekieland?
Euro gaat toch ook alleen maar omlaag - mede door de lage rente.

https://www.centralbank.g(...)ted%2026.10.2015.pdf
Het gaat niet alleen om het koersrisico. In zo'n bananenrepubliek is de inflatie over het algemeen ook veel hoger dan hier. Een rendement van 10% is niet zo leuk meer als de inflatie 20% is. Bovendien is de vraag wat er gebeurt als het echt mis gaat; heeft die bananenrepubliek ook een depositogarantiestelsel?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 23-10-2015 12:41:44 ]
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 23 oktober 2015 @ 13:21:19 #77
78918 SeLang
Black swans matter
pi_157039963
Net een brief gehad: The Economy Bank stopt met retail banking. Ooit had deze een van de hoogste rentes in NL. De laatste tijd was dat niet meer om over naar huis te schrijven, maar het betekent wel weer minder concurrentie en minder spreidingsmogelijkheden. Jammer dus.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_157040082
Het wordt steeds lastiger om tenminste de VRH terug te verdienen. Aandelen spreken me ook niet aan en heb er te weinig verstand van om daar in te stappen. Dus toch maar sparen met een klein beetje crowdfunding voor de lol
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 23 oktober 2015 @ 13:36:06 #79
78918 SeLang
Black swans matter
pi_157040250
Er gaan trouwens steeds meer stemmen op om cash af te schaffen. In dat geval kunnen ze namelijk rentes diep negatief zetten.

Er is overigens geen schijntje van bewijs dat lage inflatie of deflatie daadwerkelijk schadelijk is voor de economie. Eerder het tegendeel. Er is echter overweldigend bewijs dat lage rentes bubbles veroorzaken in allerlei markten en de uiteindelijke ineenstorting van die bubbles zijn wel zeer schadelijk voor de economie.

Ik weet bijna 100% zeker dat de geschiedenis niet mild gaat oordelen over de huidige periode van centrale bank waanzin. Maar ik denk dat het zijn langste tijd heeft gehad. Zelfs de "very serious people" beginnen zich inmiddels wat zorgen te maken. Ik zag in 2015 duidelijk een soort van omslag wat dat betreft. Alleen zal de toekomst nog moeten uitwijzen of dit inderdaad gaat doorzetten.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_157041401
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 oktober 2015 13:36 schreef SeLang het volgende:
Er gaan trouwens steeds meer stemmen op om cash af te schaffen.
*shrug* -O-
జ్ఞ‌ా
pi_157045215
quote:
7s.gif Op vrijdag 23 oktober 2015 12:41 schreef k_man het volgende:

[..]

Het gaat niet alleen om het koersrisico. In zo'n bananenrepubliek is de inflatie over het algemeen ook veel hoger dan hier. Een rendement van 10% is niet zo leuk meer als de inflatie 20% is. Bovendien is de vraag wat er gebeurt als het echt mis gaat; heeft die bananenrepubliek ook een depositogarantiestelsel?
Inflatie in Kenia is ongeveer 6..7% dit jaar.

Voor staatsobligaties geldt geen depositogarantiestelsel, in NL ook niet.

Ecomische 'kerncijfers' zijn niet slechter dan van een gemiddeld - zeker Zeypopees - EU land.
Bevolking is wel veeeeeel jonger. Weinig zure, verwende en luie baby boomers! Dat begrip bestaat daar niet eens.

ik weet niet met hoeveel kosten je rekening moet houden om geld weer terug in NL/EUR te krijgen...
Goud kan je niet bijdrukken
pi_157046583
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 oktober 2015 17:42 schreef Poekieman het volgende:
Voor staatsobligaties geldt geen depositogarantiestelsel, in NL ook niet.
Wat is de relevantie daarvan in een topic over sparen? :?
pi_157053464
quote:
5s.gif Op vrijdag 23 oktober 2015 19:04 schreef k_man het volgende:

[..]

Wat is de relevantie daarvan in een topic over sparen? :?
Staatsobligaties zijn i.h.a. veiliger dan banken, zeker boven de DGS limiet.

Het DGS is niet zaligmakend, want denk je dat als b.v. ING omvalt er voldoende geld in het DGS zit om de spaarders te compenseren voor geleden verlies?
Nee dus, en dan komt het toch op de staat aan om dat te doen, of om de bank overeind te houden. En als de staat dreigt om te vallen 'print' de centrale bank wel bij.
Goud kan je niet bijdrukken
pi_157053527
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 oktober 2015 22:25 schreef Poekieman het volgende:

[..]

Staatsobligaties zijn i.h.a. veiliger dan banken, zeker boven de DGS limiet.

Het DGS is niet zaligmakend, want denk je dat als b.v. ING omvalt er voldoende geld in het DGS zit om de spaarders te compenseren voor geleden verlies?
Nee dus, en dan komt het toch op de staat aan om dat te doen, of om de bank overeind te houden. En als de staat dreigt om te vallen 'print' de centrale bank wel bij.
Misschien moet ik het gewoon nog een keer zeggen. Wellicht dring het dan wel door. Dus daar komt-ie: dit topic gaat over sparen. :)
pi_157054307
quote:
7s.gif Op vrijdag 23 oktober 2015 22:27 schreef k_man het volgende:

[..]

Misschien moet ik het gewoon nog een keer zeggen. Wellicht dring het dan wel door. Dus daar komt-ie: dit topic gaat over sparen. :)
Ok, dan niet..
Goud kan je niet bijdrukken
pi_157145539
quote:
Beste papernote,

U heeft een RentePlús Rekening bij Centraal Beheer Achmea.

Verlaging rente
Zoals wij met u afspraken, houden wij u op de hoogte van rentewijzigingen. De spaarrente op de RentePlús Rekening is variabel en kan daarom zowel stijgen als dalen. Centraal Beheer verlaagt de rente op de RentePlús Rekening van 1,05% naar 0,95% effectief per jaar. De nieuwe rente gaat per 30 oktober 2015 in.
Schuimpje... mijn liefste. Verlaat mij nimmer weer...
  dinsdag 27 oktober 2015 @ 22:58:02 #87
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_157149699
quote:
13s.gif Op dinsdag 27 oktober 2015 21:12 schreef papernote het volgende:

[..]

Ik kreeg hem ook net binnen. Deposito daar van 2,35% loopt volgende maand ook af ;(
pi_157154252
Per 5 november past ook Rabobank de rentes van InternetSparen aan:

quote:
Saldoklasse 1. ¤ 0 tot ¤ 20.000 0,70 % (was 0,80 %).*
Saldoklasse 2. ¤ 20.000 tot ¤ 100.000 0,70 % (was 0,80 %).*
Saldoklasse 3. Vanaf ¤ 100.000 0,70 % (was 0,80 %)*
Voor de meesten hier is dit niet van toepassing, omdat je niet bij de Rabobank moet zijn voor de hoge rentes.

Maar ik gebruik het rentepercentage van de Rabobank nog steeds als referentiepunt in m'n Excel sheetje, zodat ik zie wat ik "verdien" aan extra rente bij bijvoorbeeld een LPB deposito ten opzichte van de Rabobank.
pi_157154442
quote:
0s.gif Op woensdag 28 oktober 2015 08:50 schreef Ton76 het volgende:
Per 5 november past ook Rabobank de rentes van InternetSparen aan:

Voor de meesten hier is dit niet van toepassing, omdat je niet bij de Rabobank moet zijn voor de hoge rentes.

Maar ik gebruik het rentepercentage van de Rabobank nog steeds als referentiepunt in m'n Excel sheetje, zodat ik zie wat ik "verdien" aan extra rente bij bijvoorbeeld een LPB deposito ten opzichte van de Rabobank.
Onder andere de belachelijk lage rentes en de absurd hoge bankkosten (vooral zakelijk!) waren voor mij reden om van Rabo naar SNS over te stappen. Scheelt toch weer enkele honderden euro's per jaar. Vooral de kosten van een zakelijke betaalrekening rijzen bij Rabo de pan uit; ik was op een gegeven moment dik 80 euro per kwartaal aan het betalen voor een klein rekeningetje waar ik nog geen 1% rente over ontving, en waar hooguit 30 transacties per maand op plaats vonden. Nu betaal ik vast 7,50 voor een ZZP rekening en krijg ik bovendien enkele promille extra rente. Op een nog niet eens zo'n heel hoog bedrag van 30 á 40K tikt dat best wel aan. Privé schelen de kosten niet zo veel; maar ook hier weer veel hogere rentes. Jammer dat je bij MaxiSparen niet meer de optie hebt om éénmalig een bedrag in te leggen.
pi_157158945
quote:
0s.gif Op woensdag 28 oktober 2015 09:07 schreef StefDeStuntpiloot het volgende:

[..]

Onder andere de belachelijk lage rentes en de absurd hoge bankkosten (vooral zakelijk!) waren voor mij reden om van Rabo naar SNS over te stappen. Scheelt toch weer enkele honderden euro's per jaar. Vooral de kosten van een zakelijke betaalrekening rijzen bij Rabo de pan uit; ik was op een gegeven moment dik 80 euro per kwartaal aan het betalen voor een klein rekeningetje waar ik nog geen 1% rente over ontving, en waar hooguit 30 transacties per maand op plaats vonden. Nu betaal ik vast 7,50 voor een ZZP rekening en krijg ik bovendien enkele promille extra rente. Op een nog niet eens zo'n heel hoog bedrag van 30 á 40K tikt dat best wel aan. Privé schelen de kosten niet zo veel; maar ook hier weer veel hogere rentes. Jammer dat je bij MaxiSparen niet meer de optie hebt om éénmalig een bedrag in te leggen.
Klopt zit er met de sportvereniging ook aan te denken. Achterlijke bank met achterlijke prijzen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_157164842
quote:
0s.gif Op woensdag 28 oktober 2015 08:50 schreef Ton76 het volgende:
Per 5 november past ook Rabobank de rentes van InternetSparen aan:

[..]

Voor de meesten hier is dit niet van toepassing, omdat je niet bij de Rabobank moet zijn voor de hoge rentes.

Maar ik gebruik het rentepercentage van de Rabobank nog steeds als referentiepunt in m'n Excel sheetje, zodat ik zie wat ik "verdien" aan extra rente bij bijvoorbeeld een LPB deposito ten opzichte van de Rabobank.
Ze zullen alvast geld aan het budgetteren zijn in afwachting van het megaproces wat ze te wachten staat in de V.S.
  woensdag 28 oktober 2015 @ 22:17:55 #92
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_157171893
quote:
0s.gif Op woensdag 28 oktober 2015 09:07 schreef StefDeStuntpiloot het volgende:

[..]

Onder andere de belachelijk lage rentes en de absurd hoge bankkosten (vooral zakelijk!) waren voor mij reden om van Rabo naar SNS over te stappen. Scheelt toch weer enkele honderden euro's per jaar. Vooral de kosten van een zakelijke betaalrekening rijzen bij Rabo de pan uit; ik was op een gegeven moment dik 80 euro per kwartaal aan het betalen voor een klein rekeningetje waar ik nog geen 1% rente over ontving, en waar hooguit 30 transacties per maand op plaats vonden. Nu betaal ik vast 7,50 voor een ZZP rekening en krijg ik bovendien enkele promille extra rente. Op een nog niet eens zo'n heel hoog bedrag van 30 á 40K tikt dat best wel aan. Privé schelen de kosten niet zo veel; maar ook hier weer veel hogere rentes. Jammer dat je bij MaxiSparen niet meer de optie hebt om éénmalig een bedrag in te leggen.
Kun je op die rekening van 7,50 per kwartaal ook betalingen via iDeal voor elkaar krijgen (dus via Mollie, Sisow of whatever)? Die vereisen een zakelijke rekening. De goedkoopste die ik kom vinden was Knab, 5 euro per maand.
pi_157172599
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 oktober 2015 13:36 schreef SeLang het volgende:
Er is overigens geen schijntje van bewijs dat lage inflatie of deflatie daadwerkelijk schadelijk is voor de economie. Eerder het tegendeel. Er is echter overweldigend bewijs dat lage rentes bubbles veroorzaken in allerlei markten en de uiteindelijke ineenstorting van die bubbles zijn wel zeer schadelijk voor de economie.
Wat gebeurt er dan als de spaarrentes weer stijgen naar 3% en ik (met vele anderen) mijn aandelen verkoop en alles weer veilig op de bank zet?
pindazakje
pi_157174993
quote:
0s.gif Op woensdag 28 oktober 2015 22:17 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Kun je op die rekening van 7,50 per kwartaal ook betalingen via iDeal voor elkaar krijgen (dus via Mollie, Sisow of whatever)? Die vereisen een zakelijke rekening. De goedkoopste die ik kom vinden was Knab, 5 euro per maand.
Nee, helaas. Dan moet je dus een SNS Zakenrekening i.p.v. ZZP rekening hebben; die kost 7 euro per maand en je betaalt dan een klein bedrag per transactie.
  donderdag 29 oktober 2015 @ 00:38:22 #95
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_157175322
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2015 00:15 schreef StefDeStuntpiloot het volgende:

[..]

Nee, helaas. Dan moet je dus een SNS Zakenrekening i.p.v. ZZP rekening hebben; die kost 7 euro per maand en je betaalt dan een klein bedrag per transactie.
Aha duidelijk, duurder dan Knab du. Bedankt! :)
pi_157220387
LPB blijft de komende maand op 1,20%
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
  maandag 2 november 2015 @ 12:10:42 #97
151749 Gnittoo
I WANT THAT ONE!
pi_157266148
quote:
Rentewijziging
De rente voor de variabele spaarproducten wordt per 6 november 2015 verlaagd:
MoneYou Sparen - Vrij opneembaar
1,10%* variabele rente (was 1,20%)
MoneYou Sparen - Kwartaal Spaarrekening
1,10%* variabele rente (was 1,20%)
Bonusrente van 0,20% bovenop 0,90% basisrente

De rente voor de deposito spaarproducten wordt per 9 november 2015 verlaagd:
MoneYou Sparen - 6 maanden Vast
1,20%** vaste rente (was 1,30%)
(0,60% basisrente)
MoneYou Sparen - 1 jaar Vast
1,25%*** vaste rente (was 1,35%)
(0,60% basisrente)
MoneYou Sparen - 2 jaar Vast
0,80%*** vaste rente (was 0,90%)
(0,30% basisrente)
  maandag 2 november 2015 @ 16:58:37 #98
94080 VeX-
HAHA..JIJ hebt HEUL veel POSTS
pi_157272306
Ja die heb ik ook gehad, aan het eind van dit jaar haal ik er al mn geld weg.

Misschien zelfs eerder.
Life is just a series of peaks and troughs, yeah. And you don't know whether you're in a trough until you're climbing out, or on a peak, 'till you're coming down. And that's it. - David Brent
pi_157274424
quote:
0s.gif Op maandag 2 november 2015 16:58 schreef VeX- het volgende:
Ja die heb ik ook gehad, aan het eind van dit jaar haal ik er al mn geld weg.

Misschien zelfs eerder.
Ben je niet bang dat ze boos zullen worden?
pindazakje
  maandag 2 november 2015 @ 19:10:46 #100
94080 VeX-
HAHA..JIJ hebt HEUL veel POSTS
pi_157274864
quote:
11s.gif Op maandag 2 november 2015 18:53 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

Ben je niet bang dat ze boos zullen worden?
Mag het hopen.
Life is just a series of peaks and troughs, yeah. And you don't know whether you're in a trough until you're climbing out, or on a peak, 'till you're coming down. And that's it. - David Brent
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')