abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_156143513
Dit topic is bedoeld om ervaringen uit te wisselen over de diverse soorten medicatie die er bestaan om psychische klachten tegen te gaan.
Wat echter voor alle medicatie opgaat, is dat de werkzaamheid per persoon verschilt. Ga daarom niet blind op ervaringen van anderen af, en raadpleeg altijd een arts bij eventuele twijfels of vragen.

Het is uitdrukkelijk niet de bedoeling van dit topic om te discussiëren over het al dan niet gebruiken van antidepressiva en andere medicijnen. Alleen eigen ervaringen en do's & dont's dus.

Enkele links met meer informatie over psychofarmaca

Stichting Pandora - belangenvereniging voor mensen met psychische of psychiatrische problemen.. Onder het kopje 'dossiers' staan handige .pdfjes, met daarin onder andere informatie over de soorten medicatie, eventuele bijwerkingen, en het gebruik ervan.

Consumed - site met algemene informatie over medicijnen, en ook over de diverse medicijnen bij psychische klachten. Naast feitelijke informatie als samenstelling, verkrijgbaarheid, ook informatie over bijwerkingen en dergelijke.

Hulpgids.nl - prima uitleg over de werking van antidepressiva.

Hersenstorm - onder het kopje 'Ritalin, ja of nee?' ervaringen over de bijwerkingen van Ritalin, én alternatieven voor dit medicijn. Let op: deze ervaringen zijn alleen gebaseerd op die van de schrijfster van deze site. Ook nu geldt: wat voor de één niet werkt, kan voor de ander een uitkomst zijn.

Schizofrenieplein - index met een flink aantal bijsluiters van antipsychotica. Daarnaast veel algemene informatie over schizofrenie, en de behandelmethodes ervan.

Psycholoog.net forum - Het forum van psycholoog.net, heeft een apart 'Medicatie en psychofarmaca' subforum, met daarin vooral veel ervaringen van onder andere AD's en ritalin.

Meldpunt Medicijnen- Meldt hier je goede en slechte ervaringen met medicatie.

Enkele afkortingen, die je in dit topic kan vinden.

*ad= antidepressiva
*ha= huisarts
*mw= maatschappelijk werk

Het vorige deel: R&P / [Centraal] Medicatie bij psychische klachten #16

Deze OP vindt je hier.
pi_156143542
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2015 15:21 schreef Ace1 het volgende:

[..]

Lijkt me qua verslaving en gewenning niet echt verschil maken... Pammetjes zijn eigenlijk echt voor gebruik van max 2 weken.
Dat vind ik écht kut. :{
Heb ik eindelijk iets na al die jaren en al die experimenten.. -O-
pi_156150980
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2015 15:50 schreef Poesopstokje het volgende:

[..]

Dat vind ik écht kut. :{
Heb ik eindelijk iets na al die jaren en al die experimenten.. -O-
Je kunt gewenning tegengaan door niet elke dag te slikken, maar bijvoorbeeld drie dagen per week. Dat betekent wel dat die andere nachten kut zijn, maar dan kun je toch een paar nachten goed slapen, langere tijd, in plaats van dat het opeens helemaal niet meer werkt en je niets hebt.
Why are you wearing that stupid man suit?
pi_156151063
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2015 20:11 schreef kuolema het volgende:

[..]

Je kunt gewenning tegengaan door niet elke dag te slikken, maar bijvoorbeeld drie dagen per week. Dat betekent wel dat die andere nachten kut zijn, maar dan kun je toch een paar nachten goed slapen, langere tijd, in plaats van dat het opeens helemaal niet meer werkt en je niets hebt.
Toevallig vorige week een te lage dosis gehad, heb bijzonder kut geslapen en voelde me de volgende dag alsof ik was overreden door een bus.

Geen optie dus.

Vrijdag weer naar de huisarts, bespreken of er misschien iets anders/vergelijkbaars te krijgen is?

Jullie misschien een idee? Het is puur voor rust in m'n hoofd en lichaam (ik heb een slaapstoornis).
pi_156151362
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2015 20:14 schreef Poesopstokje het volgende:

[..]

Toevallig vorige week een te lage dosis gehad, heb bijzonder kut geslapen en voelde me de volgende dag alsof ik was overreden door een bus.

Geen optie dus.

Vrijdag weer naar de huisarts, bespreken of er misschien iets anders/vergelijkbaars te krijgen is?

Jullie misschien een idee? Het is puur voor rust in m'n hoofd en lichaam (ik heb een slaapstoornis).
Ik weet het ook niet ... bij mij gaat slapen ook niet goed en ik heb nog niets gevonden dat goed werkt en dat ook blijft doen. Seroquel, zopiclon, temazepam, mirtazapine, olanzapine, flurazepam allemaal geprobeerd. Ik word er gek van dus nu ben ik aan het experimenteren geweest met (drie)dubbele doses en de enige nacht dat ik goed heb geslapen was met 3 olanzapine (totaal 15 mg) en twee flurazepam (tot. 60 mg - dus twee keer de hoogste dosering). Dus dat ga ik vanavond weer proberen maar het is natuurlijk niet goed om dat elke nacht te doen dus ik ben wanhopig ...

Ik kan regelmatig niet in slaap komen ook al ben ik moe, slaap heel licht en onrustig, droom heel veel en ben dan half wakker waardoor ik nooit uitgerust ben in de ochtend en heel veel slaap nodig heb.
Why are you wearing that stupid man suit?
pi_156153348
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2015 20:23 schreef kuolema het volgende:

[..]

Ik weet het ook niet ... bij mij gaat slapen ook niet goed en ik heb nog niets gevonden dat goed werkt en dat ook blijft doen. Seroquel, zopiclon, temazepam, mirtazapine, olanzapine, flurazepam allemaal geprobeerd. Ik word er gek van dus nu ben ik aan het experimenteren geweest met (drie)dubbele doses en de enige nacht dat ik goed heb geslapen was met 3 olanzapine (totaal 15 mg) en twee flurazepam (tot. 60 mg - dus twee keer de hoogste dosering). Dus dat ga ik vanavond weer proberen maar het is natuurlijk niet goed om dat elke nacht te doen dus ik ben wanhopig ...

Ik kan regelmatig niet in slaap komen ook al ben ik moe, slaap heel licht en onrustig, droom heel veel en ben dan half wakker waardoor ik nooit uitgerust ben in de ochtend en heel veel slaap nodig heb.
Bah, herkenbaar! ;(

Hier al 5/6 jaar 50mg Seroquel. Daarmee val ik goed in slaap.
Ik heb ook een aantal van bovengenoemde meds geprobeerd, ook allemaal zonder werking (of een negatieve).

Jouw dosis klinkt ook niet fris, maar uit wanhoop doe je gekke dingen kan ik je vertellen...
Sterkte!
pi_156164577
Ik sliep behoorlijk goed op 25mg seroquel. Grootste voordeel was dat als ik wakker werd 's nachts, mn hoofd niet gelijk in stand "aan" (nadenken over vanalles en nog niks) ging en ik vrij snel weer verder sliep.
Maar ik doe het nu al een paar maanden zonder en het gaat tegen verwachting in eigenlijk best ok...
Alleen als ik wakker wordt en ik niet de kans heb me gelijk om te draaien en verder te slapen dan slaap ik niet zoveel meer.

Ik slik sinds vorige week een tabletje minder AD... en dat eerst tot begin volgend jaar...
Ik hoop dat het goed gaat, zou super zijn als ik zonder kan!
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_156189884
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2015 21:08 schreef Poesopstokje het volgende:

[..]

Bah, herkenbaar! ;(

Hier al 5/6 jaar 50mg Seroquel. Daarmee val ik goed in slaap.
Ik heb ook een aantal van bovengenoemde meds geprobeerd, ook allemaal zonder werking (of een negatieve).

Jouw dosis klinkt ook niet fris, maar uit wanhoop doe je gekke dingen kan ik je vertellen...
Sterkte!
Dank je :) Jij ook! Ik hoop voor je dat je behandelaar nog een andere optie heeft voor als dit niet meer werkt. Maar tot die tijd zou ik het wel blijven slikken.
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2015 10:38 schreef Nijna het volgende:
Ik sliep behoorlijk goed op 25mg seroquel. Grootste voordeel was dat als ik wakker werd 's nachts, mn hoofd niet gelijk in stand "aan" (nadenken over vanalles en nog niks) ging en ik vrij snel weer verder sliep.
Maar ik doe het nu al een paar maanden zonder en het gaat tegen verwachting in eigenlijk best ok...
Alleen als ik wakker wordt en ik niet de kans heb me gelijk om te draaien en verder te slapen dan slaap ik niet zoveel meer.

Ik slik sinds vorige week een tabletje minder AD... en dat eerst tot begin volgend jaar...
Ik hoop dat het goed gaat, zou super zijn als ik zonder kan!
Ik voelde me er heel raar door, lichamelijk instabiel en ik kon mijn ogen niet meer open houden, maar zodra ik in bed lag was ik weer klaarwakker.

Succes met afbouwen!
Why are you wearing that stupid man suit?
pi_156190413
Ik heb ook ad geslikt; Mirtazapine.
Ik werd er zo verschrikkelijk depressief van dat ik 's avonds m'n zelfmoord aan het bedenken was :@ En dáár werd ik nog depressiever van, omdat ik het plaatje niet compleet kon krijgen.

Weggegooid en daarna dus overgestapt op Lorazepam.

Ik zal straks bij de huisarts om een vervanging vragen, want merk dat de werking al iets minder wordt :@
pi_156191835
Huisarts vond de Lorazepam-Oxazepam afwisseling een goed idee :D Maar heb toch wat anders gekregen; Alprazolam 0,5mg voor het slapen. Ben erg benieuwd.

Heb nog een lijstje van geslikte medicatie meegekregen;

Mirazapine, Doxazosine, Lyrica, Abilify, Oxazepam, Topiramaat, Olanzapine.

Dit is van het afgelopen jaar, heb ook nog heel wat geslikt bij de psychiater vorig jaar.
pi_156194981
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 09:29 schreef Poesopstokje het volgende:
Huisarts vond de Lorazepam-Oxazepam afwisseling een goed idee :D Maar heb toch wat anders gekregen; Alprazolam 0,5mg voor het slapen. Ben erg benieuwd.

Heb nog een lijstje van geslikte medicatie meegekregen;

Mirazapine, Doxazosine, Lyrica, Abilify, Oxazepam, Topiramaat, Olanzapine.

Dit is van het afgelopen jaar, heb ook nog heel wat geslikt bij de psychiater vorig jaar.
Het is heel komisch dat ik dit nu lees, want sinds ik zelf slaapproblemen heb gekregen en ik dit spul toch al kreeg, ben ik dit maar als slaapmiddel gaan gebruiken en het werkt tot nu toe een stuk beter dan zonder gaan slapen :)

Enige is wel dat ik maar krijg voor 5 goeie nachten per maand, dus ik gebruik ze gewoonlijk voor als ik persé de volgende dag fit(ter) wil zijn.

Officieel is het een kalmeringsmiddel, maar ik slaap er een stuk beter mee (moet er wel minimaal 2 innemen dan, van 1 per nacht merkte ik nauwelijks wat, dan kan ik er net zo goed geen innemen).

Succes Poes! :)
Waar had ik nou ook alweer m'n UFO verstopt? Ik wil weer naar huis ;(
♫♪♪♫♪♫♫♪==♥☥
pi_156196063
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 12:10 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Het is heel komisch dat ik dit nu lees, want sinds ik zelf slaapproblemen heb gekregen en ik dit spul toch al kreeg, ben ik dit maar als slaapmiddel gaan gebruiken en het werkt tot nu toe een stuk beter dan zonder gaan slapen :)

Enige is wel dat ik maar krijg voor 5 goeie nachten per maand, dus ik gebruik ze gewoonlijk voor als ik persé de volgende dag fit(ter) wil zijn.

Officieel is het een kalmeringsmiddel, maar ik slaap er een stuk beter mee (moet er wel minimaal 2 innemen dan, van 1 per nacht merkte ik nauwelijks wat, dan kan ik er net zo goed geen innemen).

Succes Poes! :)
Aaah dus dít was het beruchte pilletje van MK! :D

Ik ''mag'' slikken tot ik meer weer wat de neuroloog. Maar die afspraak staat pas voor 13 oktober -O-
pi_156196360
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 13:20 schreef Poesopstokje het volgende:

[..]

Aaah dus dít was het beruchte pilletje van MK! :D
_O-
quote:
Ik ''mag'' slikken tot ik meer weer wat de neuroloog. Maar die afspraak staat pas voor 13 oktober -O-
ow, lekker dan :')
Duurt nog even. Ik weet niet hoeveel jij krijgt (en wat je van alprazolam weet) maar kijk maar of 1tje genoeg is om van te slapen. Als 1 niet werkt (zoals bij mij) kan je er volgens mij ook gewoon 2 nemen. Alleen niet elke dag want benzo blabla gewenning bladiebla enzo je kent het wel :P

edit: weet trouwens niet of je met DBZ bekend bent (das die van "ITS OVER 9000!!!11" :P ) maar ik heb me vanmorgen lopen bescheuren om deze parodie :P

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Waar had ik nou ook alweer m'n UFO verstopt? Ik wil weer naar huis ;(
♫♪♪♫♪♫♫♪==♥☥
pi_156196461
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 13:32 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

_O-

[..]

ow, lekker dan :')
Duurt nog even. Ik weet niet hoeveel jij krijgt (en wat je van alprazolam weet) maar kijk maar of 1tje genoeg is om van te slapen. Als 1 niet werkt (zoals bij mij) kan je er volgens mij ook gewoon 2 nemen. Alleen niet elke dag want benzo blabla gewenning bladiebla enzo je kent het wel :P
Ik heb voor nu 15 stuks van 0,5mg meegekregen. Die gebruik ik dit weekend nog met een 2,5mg Lorazepam om af te wennen.
pi_156196481
DBZ niet kennen :')__! Dat was zo'n 5 jaar mijn leven :P
pi_156196601
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 13:37 schreef Poesopstokje het volgende:
DBZ niet kennen :')__! Dat was zo'n 5 jaar mijn leven :P
"Kick his ass Nappa!" _O- :P
Waar had ik nou ook alweer m'n UFO verstopt? Ik wil weer naar huis ;(
♫♪♪♫♪♫♫♪==♥☥
pi_156196787
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 13:41 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

"Kick his ass Nappa!" _O- :P
Jij komt ook zo autistisch weer met iets totaal onrelevants op de proppen hè :P _O-
pi_156196997
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 13:48 schreef Poesopstokje het volgende:

[..]

Jij komt ook zo autistisch weer met iets totaal onrelevants op de proppen hè :P _O-
Tis toch logisch om af en toe ook een beetje lol te hebben? :P
Waar had ik nou ook alweer m'n UFO verstopt? Ik wil weer naar huis ;(
♫♪♪♫♪♫♫♪==♥☥
pi_156197006
quote:
14s.gif Op vrijdag 18 september 2015 13:57 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Tis toch logisch om af en toe ook een beetje lol te hebben? :P
>:)
pi_156197170
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 13:36 schreef Poesopstokje het volgende:

[..]

Ik heb voor nu 15 stuks van 0,5mg meegekregen. Die gebruik ik dit weekend nog met een 2,5mg Lorazepam om af te wennen.
Anyway, kijk maar of 0,5 genoeg is om van te slapen. Voor mij deed 0,5 bijna niks.
2 werkt meestal wel voor een aantal extra uurtjes (meestal haal ik 8 a 9 uur ipv 5 uur, scheelt weer) en 3 was super :P

Maarja, voor de rest slaap ik dus crap de laatste maanden.

Ik weet trouwens niet of slecht slapen gevat kan worden als een psychisch iets. Het "kan" ook lichamelijk zijn, maar na de uitslag van m'n bloedtest lijkt dat ook niet zo erg zeker.
Waar had ik nou ook alweer m'n UFO verstopt? Ik wil weer naar huis ;(
♫♪♪♫♪♫♫♪==♥☥
pi_156236360
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 03:22 schreef kuolema het volgende:

Ik voelde me er heel raar door, lichamelijk instabiel en ik kon mijn ogen niet meer open houden, maar zodra ik in bed lag was ik weer klaarwakker.

Succes met afbouwen!
Ik ben een aantal keer bij de huisarts geweest omdat ik zo ontzettend moe ben en af en toe gewoon wat indommel. Daar werd gezegd dat het door de medicatie was, maar zonder de seroquel 's nachts lijkt het nog wel erger overdag...
Nou zou ik ook echt wel meer op tijd naar bed moeten gaan, dat lukt maar deels...
Maar goed, dat moe zijn en de neiging heb om wat in te dommelen heb ik al langer, wel het idee dat het erger is. Maar of dat nou te weinig nachtrust is of wat dan ook...
Als dit zo blijft toch weer naar de huisarts en anders met de psychiater over hebben, ik had het idee dat die me wel serieuzer nam dan de huisarts in elk geval... misschien is het eens tijd om verder te kijken dan...
Mama van 2 lieve meiden :)
  zondag 20 september 2015 @ 10:46:37 #22
262 Re
Kiss & Swallow
pi_156236976
kan het geëxperimenteer met medicatie op eigen houtje hier misschien iets minder?, leuk om ideetjes op te doen hoor maar dat is niet de bedoeling van dit topic
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_156336998
Maar weer ontopic dan ;) Re :*

Ik slik nu Alprozalam 0,5mg. 3x daags 1 pilletje.
Mag van de huisarts ophogen naar 2 voor de nacht.

En... *O* Ik heb een B2tje! *O*
pi_156823960
Ik zit nu een paar weken aan de Alprazolam (totaal 2,5mg p/d) en kan het sindsdien niet meer warm krijgen -O-

Sinds mijn zwangerschap (ruim 3 jr terug nu) heb ik het niet meer koud gehad, had het altijd vies warm. En nu? Dikke winterjas aan en ik zit nog te rillen, maar dan wél met koud zweet erbij :{w

Herkenbaar voor iemand die dit middel ook heeft geslikt of nog steeds slikt?
  zondag 8 november 2015 @ 22:24:35 #25
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_157414826
Zijn er depressievelingen die ervaring hebben met medicijnen die op dopamine werken, in plaats van serotonine?
pi_157542316
Ja, ik heb ervaring met middelen die op Dopamine werken. In het verleden heb ik Bupropion(Zyban/Wellbutrin) gehad dit is mij niet goed bevallen. Het hielp niet tegen mijn depressie destijds. Wel ging ik minder slapen en ging mijn libido in tegenstelling tot bij SSRI's omhoog.

Momenteel heb ik Valdoxan 50mg dit werkt ook op Dopamine. Dit bevalt mij goed. Het heeft in ieder geval mijn slaapritme hersteld. Door de depressie werd ik vroeg wakker en met Valdoxan is dit vrij subtiel hersteld. Het is niet extreem versuffend en ik heb er nauwelijks bijwerkingen van. In het begin van de behandeling is het wel belangrijk om regelmatig de werking van de lever te laten controleren, maar heeft bij mij geen problemen opgeleverd. De depressie zelf nam ook af. Wat mij betreft dus een aanrader.
  dinsdag 17 november 2015 @ 22:20:48 #27
168456 DaneV
chown -R us.us *yourbase
pi_157636125
quote:
11s.gif Op zondag 8 november 2015 22:24 schreef Gary_Oak het volgende:
Zijn er depressievelingen die ervaring hebben met medicijnen die op dopamine werken, in plaats van serotonine?
Dat is wel heel breed.... Technisch gezien hebben bijna alle psychofarmaca (incl SSRI`s) invloed op het dopaminesysteem.
  woensdag 18 november 2015 @ 00:04:47 #28
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_157639362
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 november 2015 12:31 schreef JOHAN410 het volgende:
Ja, ik heb ervaring met middelen die op Dopamine werken. In het verleden heb ik Bupropion(Zyban/Wellbutrin) gehad dit is mij niet goed bevallen. Het hielp niet tegen mijn depressie destijds. Wel ging ik minder slapen en ging mijn libido in tegenstelling tot bij SSRI's omhoog.

Momenteel heb ik Valdoxan 50mg dit werkt ook op Dopamine. Dit bevalt mij goed. Het heeft in ieder geval mijn slaapritme hersteld. Door de depressie werd ik vroeg wakker en met Valdoxan is dit vrij subtiel hersteld. Het is niet extreem versuffend en ik heb er nauwelijks bijwerkingen van. In het begin van de behandeling is het wel belangrijk om regelmatig de werking van de lever te laten controleren, maar heeft bij mij geen problemen opgeleverd. De depressie zelf nam ook af. Wat mij betreft dus een aanrader.
Bij welke van de twee categorieën behoor je, als je deze bron zou lezen? Op dopamine of serotonine gebaseerde depressie?

http://wakeup-world.com/2(...)motivation-molecule/

Dopamine and Depression
Serotonin is the brain chemical most associated with depression. Selective serotonin reuptake inhibitors (SSRIs) such as Paxil, Prozac, Zoloft, Celexa, and Lexapro are prescribed for depression and work by increasing brain levels of serotonin. But this only works in about 40% of patients who use them. (38)

What about the other 60%?

There’s a growing body of evidence that shows low dopamine and not low serotonin is the cause of depression for many. Bupropion (brand name Wellbutrin) has proven effective for patients who haven’t been helped by SSRIs by addressing dopamine deficiency. (39)

How to determine if your depression is more likely from serotonin versus dopamine deficiency? Serotonin-based depression is accompanied by anxiety and irritability, while dopamine-based depression expresses itself as lethargy and lack of enjoyment of life. (40)
  woensdag 18 november 2015 @ 00:05:38 #29
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_157639377
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 november 2015 22:20 schreef DaneV het volgende:

[..]

Dat is wel heel breed.... Technisch gezien hebben bijna alle psychofarmaca (incl SSRI`s) invloed op het dopaminesysteem.
Nou ja, ik bedoel dus middelen waarvan het ook de bedoeling is dat ze een invloed hebben op dopamine (check bovenstaande bron, voor de herkomst van mij vraag).
  woensdag 18 november 2015 @ 00:33:43 #30
168456 DaneV
chown -R us.us *yourbase
pi_157639790
quote:
11s.gif Op woensdag 18 november 2015 00:04 schreef Gary_Oak het volgende:

[..]

Bij welke van de twee categorieën behoor je, als je deze bron zou lezen? Op dopamine of serotonine gebaseerde depressie?

http://wakeup-world.com/2(...)motivation-molecule/

Dopamine and Depression
Serotonin is the brain chemical most associated with depression. Selective serotonin reuptake inhibitors (SSRIs) such as Paxil, Prozac, Zoloft, Celexa, and Lexapro are prescribed for depression and work by increasing brain levels of serotonin. But this only works in about 40% of patients who use them. (38)

What about the other 60%?

There’s a growing body of evidence that shows low dopamine and not low serotonin is the cause of depression for many. Bupropion (brand name Wellbutrin) has proven effective for patients who haven’t been helped by SSRIs by addressing dopamine deficiency. (39)

How to determine if your depression is more likely from serotonin versus dopamine deficiency? Serotonin-based depression is accompanied by anxiety and irritability, while dopamine-based depression expresses itself as lethargy and lack of enjoyment of life. (40)
Die uitleg klopt helaas echt niet en het is veel lastiger dan dat.. er is inmiddels al lang bekend dat de link tussen serotonine en depressie laag tot niet-bestaand is. Waarom SSRI`s wel werken tegen depressie is dan ook niet helemaal duidelijk. Één theorie is het feit dat SSRI`s indirect invloed uitoefenen op dopaminereceptoren, een andere is dat SSRI`s ervoor lijken te zorgen dat bepaalde delen in de hersenen (m.n. de hippocampus) groeien en beter gaan werken.

Maar goed; middelen die direct en selectief op het dopaminerge systeem werken, zullen bij de veel mensen waarschijnlijk wel energie, motivatie en een gevoel van welbevinden geven. Met als mogelijke bijwerking, als je er vatbaar voor bent, rusteloosheid, angst en paranoïde. Dopamine antagonisten (die ervoor zorgen dat dopamine de receptor niet bereikt, bijv. antipsychotica) doen het tegenovergestelde. Daar wordt je suf en lethargisch van.
  woensdag 18 november 2015 @ 11:27:43 #31
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_157643931
Wellbutrin deed bij mij niks.

Het zou me niets verbazen als ssri's vooral goed zijn tegen angst. En angst is een veroorzaker voor depressie. Degenen voor wie dat geldt zouden dan baat kunnen hebben bij een ssri.
/Huistuinenkeukenpsycholigie ;)
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
pi_157645629
Ik weet niet waarom ze bij mij werken, heb angst en depressie kenmerken, maar ik ben blij dat ze werken :)
  donderdag 19 november 2015 @ 02:59:53 #33
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_157663667
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2015 00:33 schreef DaneV het volgende:

[..]

Die uitleg klopt helaas echt niet en het is veel lastiger dan dat.. er is inmiddels al lang bekend dat de link tussen serotonine en depressie laag tot niet-bestaand is. Waarom SSRI`s wel werken tegen depressie is dan ook niet helemaal duidelijk. Één theorie is het feit dat SSRI`s indirect invloed uitoefenen op dopaminereceptoren, een andere is dat SSRI`s ervoor lijken te zorgen dat bepaalde delen in de hersenen (m.n. de hippocampus) groeien en beter gaan werken.

Maar goed; middelen die direct en selectief op het dopaminerge systeem werken, zullen bij de veel mensen waarschijnlijk wel energie, motivatie en een gevoel van welbevinden geven. Met als mogelijke bijwerking, als je er vatbaar voor bent, rusteloosheid, angst en paranoïde. Dopamine antagonisten (die ervoor zorgen dat dopamine de receptor niet bereikt, bijv. antipsychotica) doen het tegenovergestelde. Daar wordt je suf en lethargisch van.
Hmmm, ik slik nu dus een SSRI (escitalopram) voor zowel een depressie als OCD. Het enige wat ik merk, is dat ik ietsjes minder compulsief ben en wat minder pieker. Verder vooral last van nachtzweten en een kapotte piemel. :') Toen ik dat artikel las, vond ik het wel logisch klinken. Het is grotendeels die vermoeidheid die me depressief houdt. Wanneer die te ver doorslaat, kan ik extreem somber worden. Maar het grootste deel van de tijd ben ik vooral moe en daardoor niet zo energiek, waardoor ik somber kan overkomen op anderen. Vandaar dat ik een medicijn wil proberen die werkt op dopamine. Ben alleen bang dat mijn OCD dan sterker terugkomt door je laatste zin ... Wat denk jij? :{ Slik al heel veel vitamine D, dus daar kan die vermoeidheid ook niet aan liggen ...

quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2015 11:27 schreef Murmeli het volgende:
Wellbutrin deed bij mij niks.

Het zou me niets verbazen als ssri's vooral goed zijn tegen angst. En angst is een veroorzaker voor depressie. Degenen voor wie dat geldt zouden dan baat kunnen hebben bij een ssri.
/Huistuinenkeukenpsycholigie ;)
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2015 12:46 schreef zomie het volgende:
Ik weet niet waarom ze bij mij werken, heb angst en depressie kenmerken, maar ik ben blij dat ze werken :)
Wat zijn jullie diagnoses? :o
pi_157663690
quote:
11s.gif Op donderdag 19 november 2015 02:59 schreef Gary_Oak het volgende:

[..]

Wat zijn jullie diagnoses? :o
paniekstoornis, maar ik heb ook genoeg depressieve trekjes.
  zaterdag 21 november 2015 @ 04:03:11 #35
168456 DaneV
chown -R us.us *yourbase
pi_157710595
quote:
11s.gif Op donderdag 19 november 2015 02:59 schreef Gary_Oak het volgende:

[..]

Hmmm, ik slik nu dus een SSRI (escitalopram) voor zowel een depressie als OCD. Het enige wat ik merk, is dat ik ietsjes minder compulsief ben en wat minder pieker. Verder vooral last van nachtzweten en een kapotte piemel. :') Toen ik dat artikel las, vond ik het wel logisch klinken. Het is grotendeels die vermoeidheid die me depressief houdt. Wanneer die te ver doorslaat, kan ik extreem somber worden. Maar het grootste deel van de tijd ben ik vooral moe en daardoor niet zo energiek, waardoor ik somber kan overkomen op anderen. Vandaar dat ik een medicijn wil proberen die werkt op dopamine. Ben alleen bang dat mijn OCD dan sterker terugkomt door je laatste zin ... Wat denk jij? :{ Slik al heel veel vitamine D, dus daar kan die vermoeidheid ook niet aan liggen ...
Je moet die vermoeidheid zien als een symptoom en niet als ziekte opzich. De belangrijkste vraag is dus waarom je moe bent. Als dat komt omdat je lichaam maanden of jarenlang onder de spanning staat door angst of OCD, dan is dat hetgeen wat je moet (laten) behandelen. Als die problemen goed behandeld worden, dan komt die energie vanzelf.
pi_157716911
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2015 07:50 schreef Poesopstokje het volgende:
Ik zit nu een paar weken aan de Alprazolam (totaal 2,5mg p/d) en kan het sindsdien niet meer warm krijgen -O-

Sinds mijn zwangerschap (ruim 3 jr terug nu) heb ik het niet meer koud gehad, had het altijd vies warm. En nu? Dikke winterjas aan en ik zit nog te rillen, maar dan wél met koud zweet erbij :{w

Herkenbaar voor iemand die dit middel ook heeft geslikt of nog steeds slikt?
Voor mij in elk geval niet.

Sorry voor late reactie, maar ik buurt niet zo vaak in deze reeks :P
Waar had ik nou ook alweer m'n UFO verstopt? Ik wil weer naar huis ;(
♫♪♪♫♪♫♫♪==♥☥
  zondag 22 november 2015 @ 20:30:46 #37
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_157747764
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 november 2015 04:03 schreef DaneV het volgende:

[..]

Je moet die vermoeidheid zien als een symptoom en niet als ziekte opzich. De belangrijkste vraag is dus waarom je moe bent. Als dat komt omdat je lichaam maanden of jarenlang onder de spanning staat door angst of OCD, dan is dat hetgeen wat je moet (laten) behandelen. Als die problemen goed behandeld worden, dan komt die energie vanzelf.
Thanks, zal dit eens met de psychiater bespreken. :)
  maandag 4 januari 2016 @ 20:05:18 #38
399061 kuolema
vermaledijd
pi_158826550
Heeft iemand ervaring met het cold turkey stoppen met venlafaxine?

Of met geleidelijk stoppen?

[ Bericht 22% gewijzigd door kuolema op 04-01-2016 20:30:23 ]
Why are you wearing that stupid man suit?
pi_158840718
quote:
0s.gif Op maandag 4 januari 2016 20:05 schreef kuolema het volgende:
Heeft iemand ervaring met het cold turkey stoppen met venlafaxine?

Of met geleidelijk stoppen?
Ik ken meerdere mensen die beiden gedaan hebben.
Cold Turkey zijn ze door een ware hel gegaan met erg veel heftige bijwerkingen.
Geleidelijk aan stoppen is bij de meesten goed gegaan!
  dinsdag 5 januari 2016 @ 10:11:15 #40
262 Re
Kiss & Swallow
pi_158841094
quote:
0s.gif Op maandag 4 januari 2016 20:05 schreef kuolema het volgende:
Heeft iemand ervaring met het cold turkey stoppen met venlafaxine?

Of met geleidelijk stoppen?
overleg het met je arts maar cold turkey zal erg naar zijn met mogelijk zeer zware en schadelijke ontwenningsverschijnselen
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_158864291
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2016 09:48 schreef appelsap het volgende:

[..]

Ik ken meerdere mensen die beiden gedaan hebben.
Cold Turkey zijn ze door een ware hel gegaan met erg veel heftige bijwerkingen.
Geleidelijk aan stoppen is bij de meesten goed gegaan!
quote:
3s.gif Op dinsdag 5 januari 2016 10:11 schreef Re het volgende:

[..]

overleg het met je arts maar cold turkey zal erg naar zijn met mogelijk zeer zware en schadelijke ontwenningsverschijnselen
Ik had er al over gelezen maar het blijft verleidelijk om in een keer te stoppen. Ik hoopte op iemand die geen grote problemen heeft gehad met cold turkey stoppen. Heb nu maar de dosis gehalveerd.
Why are you wearing that stupid man suit?
  woensdag 6 januari 2016 @ 08:33:01 #42
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_158865467
Waarom overleg je het niet met een arts?
Er zal vast wel ergens iemand zijn die er geen grote problemen mee heeft gehad, zoals er overal wel iemand mee is. Als je die reactie had gehad was het dan ineens oké om in één keer te stoppen?
pi_158880331
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2016 08:33 schreef Luchtbel het volgende:
Waarom overleg je het niet met een arts?
Er zal vast wel ergens iemand zijn die er geen grote problemen mee heeft gehad, zoals er overal wel iemand mee is. Als je die reactie had gehad was het dan ineens oké om in één keer te stoppen?
Psychiater spreek ik volgende week, geen zin om te wachten. Ik krijg meer informatie van internet.
En ja, dan zou ik het misschien wel hebben geprobeerd. Omdat ik over het algemeen niet zo sterk reageer op medicijnen (geen bijwerkingen) dus waarschijnlijk ook niet op het stoppen. Dus ga ik uit van de minimale reactie van anderen.
Dat klinkt heel stom. Maar ik zoek een excuus om er zo snel mogelijk van af te komen.
Why are you wearing that stupid man suit?
pi_158881292
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2016 19:33 schreef kuolema het volgende:

[..]

Psychiater spreek ik volgende week, geen zin om te wachten. Ik krijg meer informatie van internet.
En ja, dan zou ik het misschien wel hebben geprobeerd. Omdat ik over het algemeen niet zo sterk reageer op medicijnen (geen bijwerkingen) dus waarschijnlijk ook niet op het stoppen. Dus ga ik uit van de minimale reactie van anderen.
Dat klinkt heel stom. Maar ik zoek een excuus om er zo snel mogelijk van af te komen.
De snelste manier om er vanaf te komen is op de goede manier af te kicken, te snel ermee stoppen heeft vaak een averechts effect...
S. 2014
J. 2016
  donderdag 7 januari 2016 @ 07:51:10 #45
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_158892724
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2016 19:33 schreef kuolema het volgende:

[..]

Psychiater spreek ik volgende week, geen zin om te wachten. Ik krijg meer informatie van internet.
En ja, dan zou ik het misschien wel hebben geprobeerd. Omdat ik over het algemeen niet zo sterk reageer op medicijnen (geen bijwerkingen) dus waarschijnlijk ook niet op het stoppen. Dus ga ik uit van de minimale reactie van anderen.
Dat klinkt heel stom. Maar ik zoek een excuus om er zo snel mogelijk van af te komen.
Dat klinkt inderdaad stom. Als je dan toch uitgaat van de minimale reactie van een ander, probeer dan die van de psychiater want die schijnt ook niet veel informatie te hebben.
  Moderator / Miss SHO vrijdag 15 januari 2016 @ 14:48:09 #46
22592 crew  Ole
pi_159124263
Iemand ervaring met Lexapro? Heb nu sinds 2 maanden het 'echte' merk. Daarvoor had ik de merkloze variant. (escitalopram)

Ik heb het idee dat de lexapro beter werkt dan de merkloze...
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_159126993
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2016 14:48 schreef Ole het volgende:
Iemand ervaring met Lexapro? Heb nu sinds 2 maanden het 'echte' merk. Daarvoor had ik de merkloze variant. (escitalopram)

Ik heb het idee dat de lexapro beter werkt dan de merkloze...
kan niet
  Moderator / Miss SHO vrijdag 15 januari 2016 @ 17:09:14 #48
22592 crew  Ole
pi_159127021
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2016 17:07 schreef Ace1 het volgende:

[..]

kan niet
En waarom niet? Ervaring?

Toen ik nog paroxetine gebruikte was er één merkloze die wel degelijk anders werkte. De pil viel direct uit elkaar als je hem innam, waardoor hij veel sterkter werkte als ik hem net had ingenomen.
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_159155540
Gister voor het laatst venlafaxine genomen. Ik ben 11 dagen geleden begonnen met afbouwen door de capsules open te maken, er zaten 12 minipilletjes in dus dat was makkelijk. Maar daarna had ik die van een andere fabrikant en daar zitten korreltjes in dus moest ik maar schatten. Dit onnauwkeurige gedoe lijkt me niet zo goed, maar ik heb gelukkig nergens last van. Ik heb wel een weegschaaltje maar had geen zin om zoveel moeite te doen.
Ik ben benieuwd, toen ik (na maandelijks afbouwen) stopte met citalopram had ik twee weken last van brain zaps. Maar ik verwacht (en hoop) dat dat nu minder zal zijn. Want toen ik een avond citalopram niet had genomen, had ik de volgende dag ontzettende brain zaps. Na een vergeten dosis venlafaxine merkte ik het nauwelijks. Ik dacht dat dat misschien te maken heeft met een langere halfwaardetijd van venlafaxine maar dat blijkt niet zo te zijn.
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2016 17:09 schreef Ole het volgende:

[..]

En waarom niet? Ervaring?

Toen ik nog paroxetine gebruikte was er één merkloze die wel degelijk anders werkte. De pil viel direct uit elkaar als je hem innam, waardoor hij veel sterkter werkte als ik hem net had ingenomen.
Omdat de werkzame stof precies hetzelfde is. Het kan zijn dat iemand verkeerd reageert op de vulstoffen maar de werking is gelijk. Het zal in de meeste gevallen te maken hebben met het placebo-effect. Ik denk in jouw geval nu ook.
Het voorbeeld dat je noemt klinkt wel aannemelijk though. Bij medische noodzaak is de verzekering bereid om ook een middel te vergoeden dat niet in de voorkeurslijst staat.

Ik heb ook escitalopram geslikt en veel andere medicijnen waarbij regelmatig gewisseld werd van fabrikant, nooit iets van gemerkt.
Why are you wearing that stupid man suit?
pi_159655210
Nou ben nu ongeveer 3 weken geleden begonnen met Cymbalta en olanzapine tegen angstproblemen, wordt al wel wat minder heb ik het idee en weinig negatieve bijwerkingen
pi_159849413
Stoppen met Alprozolam valt eigenlijk nog best tegen.
Hell To The Liars
  Moderator / Miss SHO donderdag 11 februari 2016 @ 23:42:42 #52
22592 crew  Ole
pi_159850990
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2016 22:47 schreef Droopie het volgende:
Stoppen met Alprozolam valt eigenlijk nog best tegen.
Dat geloof ik best! Gebruikte je veel?
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_159851984
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2016 23:42 schreef Ole het volgende:

[..]

Dat geloof ik best! Gebruikte je veel?
Nee, zelf afgebouwd van 1 mg naar 0,5 mg. Wel al sinds juni :(

Ben sinds eergisteren helemaal ermee gestopt (gebruikte het alleen om in te slapen laatste periode).

Vannacht had ik echt supernare droom dat ik na uur wakker werd.
Vandaag in de supermarkt brak het zweet me uit.

Dat stabiele is weer eventjes wat minder en heb er maar weer 0,25 mg ingegooid voor de gemoedsrust.
Volgende week even overleggen met 'fijne' huisarts ipv de klinische dokter van deze week.
Hell To The Liars
  Moderator / Miss SHO vrijdag 12 februari 2016 @ 00:39:31 #54
22592 crew  Ole
pi_159852097
Dat nare dromen is vervelend. Zeker als je een drukke dag voor de boeg hebt. Ik gebuik 90 pilletjes van 0.2 in 2 maanden. Soms weken niet.
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_159852202
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 februari 2016 00:39 schreef Ole het volgende:
Dat nare dromen is vervelend. Zeker als je een drukke dag voor de boeg hebt. Ik gebuik 90 pilletjes van 0.2 in 2 maanden. Soms weken niet.
Zou je ze ook hebben in 0,1 mg.??
Die droom was echt een gevolg van het stoppen, was zo realistisch.
Was niet eens ramp, maar die boodschappen was echt een moment van "oh nee, moet ik dit nu opeens gaan leren" terwijl ik helemaal geen straatvrees ofzo heb
Hell To The Liars
  Moderator / Miss SHO vrijdag 12 februari 2016 @ 00:51:23 #56
22592 crew  Ole
pi_159852260
Die ik heb kun je makkelijk in tweeën breken.
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_159852311
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 februari 2016 00:51 schreef Ole het volgende:
Die ik heb kun je makkelijk in tweeën breken.
Lijkt me een slim plan.
Al is het maar een stukje placebo gevoel ;)
Hell To The Liars
  Moderator / Miss SHO vrijdag 12 februari 2016 @ 01:02:49 #58
22592 crew  Ole
pi_159852357
Her is een prettig idee om ze voor nood achter de hand te hebben.
Mij weerhoudt het om er teveel te nemen dat ik dan een paar dagen doodmoe ben.
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_159852418
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 februari 2016 01:02 schreef Ole het volgende:
Her is een prettig idee om ze voor nood achter de hand te hebben.
Mij weerhoudt het om er teveel te nemen dat ik dan een paar dagen doodmoe ben.
Ik had er echt veel baat bij, ik word er niet meer zo moe van.
Dosis is 2 a 3 per dag, dag 4 ofzo nam ik er in de loop van de dag 4 stuks, viel zo in slaap na de afspraak die ik had.

Wel had/ heb ik restless legs op reguliere basis.
Maar dat nemen we maar op de koop toe
Hell To The Liars
  Moderator / Miss SHO vrijdag 12 februari 2016 @ 01:13:19 #60
22592 crew  Ole
pi_159852442
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 februari 2016 01:10 schreef Droopie het volgende:

[..]

Ik had er echt veel baat bij, ik word er niet meer zo moe van.
Dosis is 2 a 3 per dag, dag 4 ofzo nam ik er in de loop van de dag 4 stuks, viel zo in slaap na de afspraak die ik had.

Wel had/ heb ik restless legs op reguliere basis.
Maar dat nemen we maar op de koop toe
het werkt bij mij goed tegen angstaanvallen en om te slapen. Fijn spul wel. Maar als ik een rustige periode heb neem ik zo weinig mogelijk
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_159852488
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 februari 2016 01:13 schreef Ole het volgende:

[..]

het werkt bij mij goed tegen angstaanvallen en om te slapen. Fijn spul wel. Maar als ik een rustige periode heb neem ik zo weinig mogelijk
Nou schijnbaar omdat ik het gebruikte voor het slapen gaan was ik de dag erna nog "beschermd" en hoefde ik het niet impulsief of bij een aanval te gebruiken. (Want die had ik niet)

Vandaag bleek dat de bescherming of nodig is, of het lichaam zich even moest recalibreren. Dat hoor ik graag van de dokter.
Hell To The Liars
  Moderator / Miss SHO vrijdag 12 februari 2016 @ 01:21:39 #62
22592 crew  Ole
pi_159852512
Dat zou ik zeker doen!
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_159852548
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 februari 2016 01:21 schreef Ole het volgende:
Dat zou ik zeker doen!
Fijn even feedback, tnx.
Hell To The Liars
  Moderator / Miss SHO vrijdag 12 februari 2016 @ 01:33:58 #64
22592 crew  Ole
pi_159852589
Succes bij de dokter
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_160352433
Spam

[ Bericht 99% gewijzigd door Ole op 03-03-2016 06:10:08 ]
pi_166741268
Kick!

Bij mij is de anti-depressiva verhoogt.
Met gevolg dat ik s'nachts dus bijna mijn bed uitdrijf van het zweten.
Ik heb al de buitendeur open, heb een superdun dekbed en mijn pyama is volledig katoen.

Ik zit met mijn handen in mijn haar, want ik slaap er ook nog eens heel slecht door.
Iemand die tips heeft voor het zweten s'nachts?
Twiddel
  zaterdag 19 november 2016 @ 11:28:19 #67
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_166753558
quote:
99s.gif Op vrijdag 18 november 2016 19:49 schreef summer2bird het volgende:
Kick!

Bij mij is de anti-depressiva verhoogt.
Met gevolg dat ik s'nachts dus bijna mijn bed uitdrijf van het zweten.
Ik heb al de buitendeur open, heb een superdun dekbed en mijn pyama is volledig katoen.

Ik zit met mijn handen in mijn haar, want ik slaap er ook nog eens heel slecht door.
Iemand die tips heeft voor het zweten s'nachts?
Oh dat zuigt wel zeg.
Juist katoen neemt het zweet heel erg op waardoor je het meer merkt. Ik zou dan eerder iets kunststofferigs dragen, net als sportkleding zeg maar.

Ik drijf zelf ook mijn bed uit door zweten, maar behalve dat het ranzig is, slaap ik er gelukkig niet slechter door.
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
pi_166909851
Sinds kort ben ik aan de CBD, maar voor recreatief gebruik. Het is 1 van de 2 effectieve bestanddelen van cannabis (de andere is THC die voor de 'high' zorgt). Ik doe het in m'n elektronische sigaret samen met bv. vloeistof met nicotine voor de nicotineverslaving en de smaak maar je kan het ook mixen met vloeistoffen zonder nicotine (vooral bananensmaak is een aanrader).

Maar CBD was oorspronkelijk bedoeld als geneesmiddel. Hier een roadmap van een bedrijf uit het VK die er onderzoek naar doet, verwachting is dat het voor oa. epilepsie en diverse stoornissen gebruikt kan worden, ze zijn al jaren bezig met clinical trials:
pi_166916362
Ik slik sinds een week of drie amitriptyline. Het vierde antidepressivum dat ik gebruik en volgens mij ook het enige waarbij ik als bijwerking een droge mond heb (vanaf de tweede week, toen werd verhoogd van 50 naar 100 mg retard (=verlengde afgifte). Ik vraag me af wat de ervaringen zijn met deze bijwerking, Gaat het na een tijdje weg, zo ja na hoe lang, of blijft het aanhouden? Voor zover ik me kan herinneren had ik deze bijwerking niet bij de andere antidepressiva die ik heb geprobeerd.
Ik gebruik uierzalf tegen droge lippen en dat werkt goed, maar heb wel last gehad van mijn tandvlees en maak me zorgen over de gezondheid van mijn gebit hierdoor.
Why are you wearing that stupid man suit?
pi_166919412
Geen ervaring mee, misschien eens overleggen met degene die het heeft voorgeschreven of anders je tandarts...
Zelf geen ervaring mee...
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_168804622
Ik heb misschien enige vorm van adhd in combi met iets in de richting van autisme.
Moeilijk geval voor diagnose denk ik.
Maar oke.. Dat betekend bij mij vooral slapeloosheid, snel afgeleid, soms ineens somber zonder aanleiding.
Nu heb ik de afgelopen jaren diverse medicijnen geslikt om te zien wat nu het beste werkt. Ook concerta, ritalin, dex, wellbutrin, lexapro, clomipramine, valdoxan, diverse benzo's (gelukkig eindelijk afgekickt van de tranxene na 7 jaar, wat een ramp!) en zelfs Seroquel in lichte dosis om maar te kunnen slapen..

Nu weer terug naar mijn eerste A.D. ooit; de oude vertrouwde mirtazapine. En ik ben uitgerust en voel me er behoorlijk vrolijk bij.
Eindelijk!
Alleen wat doet de apotheek, die gaven me ipv gewone pillen ineens smelttabletten van Mylan waar niet om gevraagd is. Omdat deze goedkoper zijn. Maar ze smaken zo vreselijk goor. Dit beschadigd mijn mond licht, soort blaartjes op m'n tong. Onmogelijk om op te zuigen gewoon.

Daarom slik ik ze vaak heel door met redelijk wat voedsel erbij tegen het opboeren.
Maar nu zei een arts laatst dat smelttabletten alleen werken als je ze in je mond laat smelten.
Ik verder gevraagd, zegt een andere arts weer dat het niet uitmaakt. Bij de apotheek weten ze er ook weinig van.

Misschien hier iemand die een suggestie heeft??
pi_168811180
Kan de apotheek niet weer gewone pillen leveren?
Eventueel in overleg met de verzekering, want die willen vast de meest voordelige oplossing, maar als je er een soort blaartjes van krijgt in je mond lijkt me niet handig.
En belangrijkste, heb je het idee dat de werking anders/minder/beter is vergeleken bij de andere?
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_168874444
Inderdaad heb ik het idee dat de werking minder is ook. Maar slik ze nu pas weer sinds een maand. Het verschil weet ik niet zeker.
Maarja.. Toen ik een aantal jaren terug altijd gewone tabletjes van hetzelfde merk had werd ik overdag een stuk vrolijker dan nu.
Heb al via de arts geregeld dat ik nooit meer zuigtabletten krijg, de volgende keer alleen tabletten ivm medische noodzaak dus.
Nu moet ik deze wel eerst opmaken. Dat is niet zo fijn.
Ik weet niet of het nou echt helpt, maar ik slaap wel veel makkelijker in s'avonds
pi_170610792
Iemand hier bekend met hoge dosissen van Strattera?
Mijn Strattera is verhoogd van 80 naar 100 mg.
Ik hallucineer nu meer, ben misselijk en was in het begin ervan enorm duizelig.
Ik ga het zowieso met de arts bespreken, ik vraag mij af of dit van de verhoging komt.
Al heb ik er weinig vertrouwen in, gezien dat nadat ik in de week op de verhoging ik ineens enorm duizelig werd elke ochtend na het innemen, de reactie van de arts was "oh, dat zal wel door je autisme komen" :(
Heb nog nooit zulke heftige lichamelijke klachten gehad van mijn psyche, maar na 23 jaar autisme heb ik er nu ineens last van? :')
Twiddel
pi_170617805
Als ik op het farmacotherapeutisch kompas kijk is 100 mg wel de maximale dosering.
En duizeligheid en hallucineren staat wel bij bijwerkingen.

Dat de bijwerkingen door je autisme komen lijkt me niet zo waarschijnlijk. Het zou maar zo met de verhoging te maken kunnen hebben. Als je je minder goed voelt zou ik het zeker weer aankaarten en het niet zomaar af laten schuiven op autisme... en desnoods weer terug naar 80mg... Sterkte!
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_170618962
quote:
0s.gif Op maandag 1 mei 2017 20:44 schreef Nijna het volgende:
Als ik op het farmacotherapeutisch kompas kijk is 100 mg wel de maximale dosering.
En duizeligheid en hallucineren staat wel bij bijwerkingen.

Dat de bijwerkingen door je autisme komen lijkt me niet zo waarschijnlijk. Het zou maar zo met de verhoging te maken kunnen hebben. Als je je minder goed voelt zou ik het zeker weer aankaarten en het niet zomaar af laten schuiven op autisme... en desnoods weer terug naar 80mg... Sterkte!
Bedankt voor je reactie.
Ik ga gewoon de arts een mail sturen. Dat ik weer terug wil naar 80 mg. :)
Twiddel
  maandag 1 mei 2017 @ 21:24:27 #77
399061 kuolema
vermaledijd
pi_170619462
quote:
1s.gif Op maandag 1 mei 2017 21:12 schreef summer2bird het volgende:

[..]

Bedankt voor je reactie.
Ik ga gewoon de arts een mail sturen. Dat ik weer terug wil naar 80 mg. :)
Sinds wanneer slik je 100 mg? Misschien verdwijnen die (mogelijke) bijwerkingen nog.
Why are you wearing that stupid man suit?
  maandag 1 mei 2017 @ 21:26:12 #78
399061 kuolema
vermaledijd
pi_170619554
Edit.
Why are you wearing that stupid man suit?
pi_170620032
quote:
0s.gif Op maandag 1 mei 2017 21:24 schreef kuolema het volgende:

[..]

Sinds wanneer slik je 100 mg? Misschien verdwijnen die (mogelijke) bijwerkingen nog.
Een maandje nu.
Twiddel
  maandag 1 mei 2017 @ 21:38:31 #80
399061 kuolema
vermaledijd
pi_170620054
quote:
1s.gif Op maandag 1 mei 2017 21:37 schreef summer2bird het volgende:

[..]

Een maandje nu.
Dan heb je het wel lang genoeg aangekeken vind ik.
Why are you wearing that stupid man suit?
pi_170620114
quote:
0s.gif Op maandag 1 mei 2017 21:38 schreef kuolema het volgende:

[..]

Dan heb je het wel lang genoeg aangekeken vind ik.
Echt wel. En dan heb ik nog niet eens de misselijkheid en jeuk genoemt ;(
Twiddel
pi_170647330


[ Bericht 100% gewijzigd door AnneLo op 03-05-2017 21:28:03 ]
pi_170714003
Hoi allemaal,

Een van de medicatie die ik gebruik is Fluoxetine (prozac) en ik vroeg me af of hier meer mensen zijn die dat goedje slikken? En zo ja, krijgen jullie er ook zo'n maagpijn van? Maagbeschermer verlicht wel, maar de pijn kan soms echt erg opspelen (dat ik al ineen krimp bij het doorslikken van speeksel).
(ik moet eerlijk zeggen dat de maagpijn misschien ook kan komen van de andere medicatie (haldol, abilify, akineton. En natuurlijk de maagbeschermer, maar die is vast niet de dader).

En als er meer mensen zijn met maagklachten van medicatie, wat doen jullie er tegen?
Soms drink ik lauwe thee met heel veel melk, maar dat valt soms ook echt verkeerd.

Bedankt voor het meedenken!
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_170724811
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 mei 2017 21:31 schreef ChildoftheStars het volgende:
Hoi allemaal,

Een van de medicatie die ik gebruik is Fluoxetine (prozac) en ik vroeg me af of hier meer mensen zijn die dat goedje slikken? En zo ja, krijgen jullie er ook zo'n maagpijn van? Maagbeschermer verlicht wel, maar de pijn kan soms echt erg opspelen (dat ik al ineen krimp bij het doorslikken van speeksel).
(ik moet eerlijk zeggen dat de maagpijn misschien ook kan komen van de andere medicatie (haldol, abilify, akineton. En natuurlijk de maagbeschermer, maar die is vast niet de dader).

En als er meer mensen zijn met maagklachten van medicatie, wat doen jullie er tegen?
Soms drink ik lauwe thee met heel veel melk, maar dat valt soms ook echt verkeerd.

Bedankt voor het meedenken!
Ik slik ook prozac en krijg daar ook last van (eigenlijk van alle AD wel) maar bij mij werkt de 40mg omeprazol wel goed. Welke krijg jij?
pi_170724925
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 mei 2017 13:28 schreef Franknfurter het volgende:

[..]

Ik slik ook prozac en krijg daar ook last van (eigenlijk van alle AD wel) maar bij mij werkt de 40mg omeprazol wel goed. Welke krijg jij?
Ook omeprazol, ook 40mg. Misschien stelt mijn maag zich aan
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_170728113
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 mei 2017 13:37 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]

Ook omeprazol, ook 40mg. Misschien stelt mijn maag zich aan
Nouja, als jij die klachten hebt heb jij die klachten ;) heel simpel. Maar ik zou ook zeker even kijken naar de andere medicatie, wat die voor effect heeft op je maag.
pi_170728200
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 mei 2017 17:05 schreef Franknfurter het volgende:

[..]

Nouja, als jij die klachten hebt heb jij die klachten ;) heel simpel. Maar ik zou ook zeker even kijken naar de andere medicatie, wat die voor effect heeft op je maag.
Eigenlijk ben ik daar nogal bang voor, gezien het heel lang heeft geduurd voordat ik de juiste combi te pakken had. Maandag moet ik naar de psychiater, dus dan bespreek ik het met hem
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_170733532
Ik heb fluoxetine geslikt, maar daar nooit maagpijn van gehad.
Maar het kan ook wisselwerking van bepaalde middelen zijn. Lijkt me heel goed om met je psychiater te bespreken.
Jij hebt er last van en het klinkt erg ongemakkelijk, dus ik zou het zeker bespreken.

Sinds anderhalf jaar (ik zag het net toen ik terug zat te lezen) ben ik aan het afbouwen met de tranylcypromine (parnate). Nog 10 mg nu (ik zat op 50 mg dus heel langzaam afgebouwd). Als het goed blijft gaat, dan gaan ik voor de zomervakantie helemaal stoppen na bijna 4,5 jaar. So far so good...
Ondanks hobbels op de weg en daardoor ook wel mindere periodes, blijft mijn stemming vrij stabiel eigenlijk. Het zou wel heel erg super zijn als het zonder lukt :).
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_170742567
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 mei 2017 21:32 schreef Nijna het volgende:
Ik heb fluoxetine geslikt, maar daar nooit maagpijn van gehad.
Maar het kan ook wisselwerking van bepaalde middelen zijn. Lijkt me heel goed om met je psychiater te bespreken.
Jij hebt er last van en het klinkt erg ongemakkelijk, dus ik zou het zeker bespreken.
Ja :) Ga ik zeker ook doen!
quote:
Sinds anderhalf jaar (ik zag het net toen ik terug zat te lezen) ben ik aan het afbouwen met de tranylcypromine (parnate). Nog 10 mg nu (ik zat op 50 mg dus heel langzaam afgebouwd). Als het goed blijft gaat, dan gaan ik voor de zomervakantie helemaal stoppen na bijna 4,5 jaar. So far so good...
Ondanks hobbels op de weg en daardoor ook wel mindere periodes, blijft mijn stemming vrij stabiel eigenlijk. Het zou wel heel erg super zijn als het zonder lukt :).
Wat fijn dat het zo goed gaat met afbouwen. Ik hoop voor je dat het je helemaal gaat lukken. Als ik je zo lees, zit het wel goed. Zet hem op :*
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_170852844
Beetje een lastige vraag, maar als er ervaringdeskundigen zijn zullen ze hier zitten: ik besef me steeds meer hoe ik aan elkaar hang van zelfbeschermingsmechanismes om afwijzing te voorkomen/goedkeuring te krijgen, en wil weer wat dichter bij mijn 'echte' zelf komen, pijnlijke emoties gewoon aangaan etc.
Nu vraag ik me alleen ineens af of dat überhaupt wel mogelijk is zolang ik aan antidepressiva (welbutrin) zit. Is het mogelijk je moeilijke gevoelens onder ogen te zien en te verwerken als je ze eigenlijk dag in dag uit verdooft met medicatie?
pi_170853967
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2017 15:34 schreef Maartel het volgende:
Beetje een lastige vraag, maar als er ervaringdeskundigen zijn zullen ze hier zitten: ik besef me steeds meer hoe ik aan elkaar hang van zelfbeschermingsmechanismes om afwijzing te voorkomen/goedkeuring te krijgen, en wil weer wat dichter bij mijn 'echte' zelf komen, pijnlijke emoties gewoon aangaan etc.
Nu vraag ik me alleen ineens af of dat überhaupt wel mogelijk is zolang ik aan antidepressiva (welbutrin) zit. Is het mogelijk je moeilijke gevoelens onder ogen te zien en te verwerken als je ze eigenlijk dag in dag uit verdooft met medicatie?
Zoals ik het altijd heb meegekregen van mijn behandelaren is het niet wenselijk om een dermate hoge dosering te hebben dat je niks meer voelt. De AD is er om de diepe dalen weg te halen zodat je niet steeds in crisis verkeert en juist wat energie en ruimte krijgt om te werken aan de problemen die eronder liggen. Ik zou dus even gaan praten met de persoon die jou je AD voorschrijft hoe hij dit ziet.

Edit: en verder zijn je problemen zo op het eerste gezicht heel herkenbaar voor mij. Dus kan ik je ook uit ervaring vertellen dat als je die emoties eenmaal wel weer gaat voelen ze veel te heftig lijken in het begin, daar zul je echt even tegen moeten knokken (samen met een professional natuurlijk!).
pi_170854323
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2017 16:14 schreef Franknfurter het volgende:

[..]

Zoals ik het altijd heb meegekregen van mijn behandelaren is het niet wenselijk om een dermate hoge dosering te hebben dat je niks meer voelt. De AD is er om de diepe dalen weg te halen zodat je niet steeds in crisis verkeert en juist wat energie en ruimte krijgt om te werken aan de problemen die eronder liggen. Ik zou dus even gaan praten met de persoon die jou je AD voorschrijft hoe hij dit ziet.

Edit: en verder zijn je problemen zo op het eerste gezicht heel herkenbaar voor mij. Dus kan ik je ook uit ervaring vertellen dat als je die emoties eenmaal wel weer gaat voelen ze veel te heftig lijken in het begin, daar zul je echt even tegen moeten knokken (samen met een professional natuurlijk!).
Ik voel zeker niet niets, heb een lage dosering, maar 't haalt absoluut de randjes eraf, en er zijn wel eens momenten dat ik spanning/onrust voel waarvan ik wéét dat het voortkomt uit emotie, maar dat t me heel moeilijk lukt bij die emotie te komen.
Bij een zielige film of feelgood televisie is er werkelijk niets nodig om me in tranen te hebben, dus wellicht ligt die blokkade minder aan de meds en meer aan een leven lang 'sterk moeten zijn'.

Misschien is t ook wel oke zo, het idee begint me alleen steeds meer tegen te staan dat medicijnen vooral symptoombestrijding zijn, zonder eerst even te kijken wat nou eigenlijk de oorzaak van somberheid/angst is.
Maar destijds was ik ook wel dusdanig in constante staat van paniek dat er met therapie ook niet echt veel mogelijk was.
pi_170854358
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2017 16:26 schreef Maartel het volgende:

[..]

Ik voel zeker niet niets, heb een lage dosering, maar 't haalt absoluut de randjes eraf, en er zijn wel eens momenten dat ik spanning/onrust voel waarvan ik wéét dat het voortkomt uit emotie, maar dat t me heel moeilijk lukt bij die emotie te komen.
Bij een zielige film of feelgood televisie is er werkelijk niets nodig om me in tranen te hebben, dus wellicht ligt die blokkade minder aan de meds en meer aan een leven lang 'sterk moeten zijn'.

Misschien is t ook wel oke zo, het idee begint me alleen steeds meer tegen te staan dat medicijnen vooral symptoombestrijding zijn, zonder eerst even te kijken wat nou eigenlijk de oorzaak van somberheid/angst is.
Maar destijds was ik ook wel dusdanig in constante staat van paniek dat er met therapie ook niet echt veel mogelijk was.
Als je het zo vertelt lijkt het me inderdaad dat het meer te maken heeft met een constante staat van sterk moeten zijn. Als je er nu wat meer vertrouwen in hebt zou ik je zeker aanraden om een goede therapeut te zoeken om je daarbij te helpen :)
pi_170854472
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2017 16:27 schreef Franknfurter het volgende:

[..]

Als je het zo vertelt lijkt het me inderdaad dat het meer te maken heeft met een constante staat van sterk moeten zijn. Als je er nu wat meer vertrouwen in hebt zou ik je zeker aanraden om een goede therapeut te zoeken om je daarbij te helpen :)
Zal binnenkort het balletje eens opgooien!
Mijn huidige therapeut wilde eigenlijk juist de boel afronden omdat ik een erg sterk 'ik ben nooit goed genoeg'-gevoel van huis uit heb meegekregen en ze 't idee had dat verder therapieën alleen maar het idee voedt dat er heel veel aan me mankeert, wat volgens haar reuze meevalt.
Zit ook wel wat in natuurlijk, als je van jongs af aan al van dokter naar dokter gesleept ben is t op een gegeven moment ook wel goed om eens te merken wat je op eigen kracht kunt ipv maar te blijven 'doktoren'.
pi_170861798
Maartel, ik vraag me af of je niet anders tegen de medicatie aan kan kijken.
Symptoombestrijding klinkt nogal negatief, misschien kan je het ook als steuntje in de rug zien...
Het dempt misschien wel wat, als ik het zo lees heeft het geholpen om niet meer steeds in staat van paniek te zijn en dat geeft weer ruimte om andere dingen aan te pakken (denk ik).
Mama van 2 lieve meiden :)
  donderdag 11 mei 2017 @ 21:46:35 #96
212761 magnetronkoffie
Where's the fish?
pi_170865086
Het kan ook helpen om je in elk geval tijdelijk even redelijk "normaal" te voelen. Soms moet je dingen gewoon ervaren/uitproberen voor je erin kunt gaan geloven, dat het wel beter kan en dat er wel een beter bestaat.
Waar had ik nou ook alweer m'n UFO verstopt? Ik wil weer naar huis ;(
♫♪♪♫♪♫♫♪==♥☥
pi_170874526
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2017 20:54 schreef Nijna het volgende:
Maartel, ik vraag me af of je niet anders tegen de medicatie aan kan kijken.
Symptoombestrijding klinkt nogal negatief, misschien kan je het ook als steuntje in de rug zien...
Het dempt misschien wel wat, als ik het zo lees heeft het geholpen om niet meer steeds in staat van paniek te zijn en dat geeft weer ruimte om andere dingen aan te pakken (denk ik).
Oja, absoluut, en destijds was het ws. een hele goede keuze (al zat ik toen volgens mij vooral in een heel diep dal omdat ik vlak ervoor medicatie had gekregen die héél verkeerd viel).
Maar het zorgt afentoe wel voor twijfel in hoeverre ik nu echt dingen beleef en voel zoals ik ze 'normaal gesproken' zou voelen, omdat er altijd een medicatie-filtertje overheen zit.

't speelt gewoon afentoe in mijn hoofd.. ik heb de laatste jaren enorme sprongen vooruit gemaakt.. als ik nu met medicatie zou stoppen zou ik dan terug bij af zijn of het inmiddels wel op eigen kracht aankunnen?
Zeker omdat steeds duidelijk wordt dat veel diagnoses ws meer voortkomen uit mogelijk Munchhausen v moeder dan dat er echt zoveel aan me mankeert.. en een heel leven proberen een vierkantje van mezelf te maken terwijl ik gewoon een cirkeltje ben (bij wijze van spreken).
't is een beetje een mini-identiteitscrisis.. in hoeverre ben ik mezelf nog met die medicatie?
Misschien ben ik ook wel meer mezelf dan zonder, maar dan nog heeft íets tot de klachten geleid waar ik als kind nog geen last van had.. Zijn er dan geen gezondere manieren om het aan te pakken dan te verdoven met medicatie?
pi_170883618
Maartel, hoe lang slik je die medicatie nu dan?
Misschien kan je wel (rustig aan!) afbouwen proberen, maar dat zou ik dan wel onder begeleiding doen.

Dat je je op een gegeven moment af gaat vragen of het zonder kan, klinkt bekend.
En als je zelf het gevoel hebt dat het wellicht ook zonder kan, dan lijkt het me goed om dat te bespreken.

Ik ben sinds anderhalf jaar aan het afbouwen (volgens mij is zo'n slakkentempo niet heel gebruikelijk ;) maar tot nu toe werkt het wel). Ik heb het gevoel dat het nu wel zonder zou moeten kunnen. We zullen zien, so far so good. Laatste stap waarschijnlijk voordat de kinderen zomervakantie krijgen :).
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_173399047
Even een vraagje: wat doen jullie wanneer je hele hevige buikloop hebt voor een paar dagen? Inmiddels woon ik sinds woensdag op de WC en dat komt natuurlijk de opname van mijn medicatie ten goede (de pil wordt er immers ook minder veilig door) en ik wilde de psychiater erover mailen, alleen bedenk me net dat het zaterdag is (beetje warrig van de koorts). Heeft iemand tips?

(Op zich niet erg als de AD wat minder doet. Dan schommel ik meer in de extremen van mijn stemming. Alleen ben ik een beetje bang voor de antipsychotica en het weer krijgen van wanen, paranoïde denken en psychoses)

[ Bericht 23% gewijzigd door ChildoftheStars op 26-08-2017 08:31:55 ]
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
  zaterdag 26 augustus 2017 @ 08:44:01 #100
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_173399739
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 augustus 2017 07:18 schreef ChildoftheStars het volgende:
Even een vraagje: wat doen jullie wanneer je hele hevige buikloop hebt voor een paar dagen? Inmiddels woon ik sinds woensdag op de WC en dat komt natuurlijk de opname van mijn medicatie ten goede (de pil wordt er immers ook minder veilig door) en ik wilde de psychiater erover mailen, alleen bedenk me net dat het zaterdag is (beetje warrig van de koorts). Heeft iemand tips?

(Op zich niet erg als de AD wat minder doet. Dan schommel ik meer in de extremen van mijn stemming. Alleen ben ik een beetje bang voor de antipsychotica en het weer krijgen van wanen, paranoïde denken en psychoses)
Kun je die afdeling niet even vragen anders? Waar je ook kan bellen voor crisis? Of de apotheek van het ziekenhuis of HAP. Zaterdag geopend. Als het je gerust stelt.

Ik heb het meerdere keren gehad in de kliniek en toen is er nooit wat aan gedaan.

Slik je ook lithium? Want dan is het wel belangrijk om je zoutdinges op peil te houden ivm vergiftiging.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')