Over 8 minuten?quote:
quote:Op zondag 13 september 2015 23:48 schreef LXIV het volgende:
Eind jaren 70 was antiek heel populair. Mijn ouders deden daar aan mee en er werden toen op veilingen en bij handelaren echt topprijzen betaald. Dan heb je het over 5000 gulden voor een tapijt of een Frans bureautje. Omdat het in was en omdat zoiets toch alleen maar meer waard kon worden maakte het weinig uit wat je ervoor betaalde. Nota bene, dat was in de tijd dat een huis 120.000 gulden kostte.
Nu wil niemand het meer hebben en tegelijkertijd gaat de generatie die het toen kocht of dood of naar een verzorgingstehuis. Met als gevolg dat de prijzen echt gekelderd zijn en dat je voor nog echt mooi antiek ongeveer hetzelfde betaalt als voor spaanplaat van de Leenbakker.
Ik trek me niks van de trend aan en pik de krenten wel uit de pap.
Zes dagen.quote:
Nu je het zegt, eigenlijk ook van mij. Welke leegte moet er gevuld worden, vraag ik me nu af. Ik weet nog dat alles wat ik had in één legeringskast paste en dat was zonder meer de beste tijd.quote:Op zondag 13 september 2015 23:55 schreef PeteSampras het volgende:
Mooie spulletjes kopen, LXIV, dat staat wel zo ver van mijn werkelijkheid af. Het weinige beetje geld dat ik heb gaat op aan drank, sigaretten en voedsel. In mijn woonkamer staat, in al zijn totaliteit, één lamp, een bank, een bureau, een stoel en een kastje. Niets meer, niets minder. Als ik iemand over de vloer heb en de ramen zijn dicht, dan hoor je een echo.
Dat is een troost.quote:Op maandag 14 september 2015 00:08 schreef PeteSampras het volgende:
Als het een troost is, Louis, ondanks al mijn 'ontspullen', zoals men het noemt, kom ik ook tot niets wezenlijks toe.
Eigenlijk heb ik altijd een lichte afkeer gevoeld van mensen die allemaal met hun huis bezig waren. Dat je daar dan langs kwam en eigenlijk wilde oudehoeren, maar in plaats daarvan werd rondgeleid. En voor je het weet ga je dat zelf bijna zo doen.quote:Op maandag 14 september 2015 00:09 schreef PeteSampras het volgende:
Hoewel, ik had van de week toch wat aardigs geschreven. Ik ga daar maar weer eens mee verder. Niet nu, maar in al z'n algemeenheid.
Ik denk het wel! Ga je dan ook authentieke Persische instrumenten gebruiken?quote:Op maandag 14 september 2015 00:12 schreef PeteSampras het volgende:
Overigens, iets heel anders, het volgende: ik dacht erover na om een Nirvanacoverband (dan wel akkoesties) met alle teksten in het Farsi. Ik noem die band dan: 'Kurt Khomeini.' Is dat wat?
Goh, daar had ik eigenlijk niet zo over nagedacht. Ze hebben een soort doedelzak die van een schaap wordt gemaakt en ook prachtige percussie-instrumenten. Dat kan er ook wel bij, trouwens.quote:Op maandag 14 september 2015 00:13 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik denk het wel! Ga je dan ook authentieke Persische instrumenten gebruiken?
quote:"Funest aan onze politiek is dat ze zich voordoet als noodzakelijkheid. Europa kan niet anders dan de Grieken afpersen, afspraak is afspraak. Bezuinigingen moeten gedaan worden, want een economie is als een portemonnee: er kan niet meer uit dan er in gaat.
Zulke leugens zijn pogingen onze schizotopische conditie zo in te richten dat een selectief gezelschap kapitaliseert op de onzekerheid en de precaire positie van de meerderheid. Nepnoodzakelijkheden dwingen ons in regimes die onze verscheurdheid aangrijpen om ons te controleren en op ons te kapitaliseren.
(...)
[De publieke sfeer] is in onze tijd sterk gedepolitiseerd omdat de dominante concepten te zeer als noodzakelijkheden ervaren worden. Het helpt dan om te zien waar die concepten vandaan komen, welke belangen met hun vigerende interpretaties gemoeid zijn, wat ermee ongezegd en ongezien blijft, en welke alternatieve concepten voorhanden zijn."
Dit is trouwens echt een slecht gedicht. Gerard is kampioen open deuren intrappen en flauwe grappen makenquote:Op woensdag 16 september 2015 21:51 schreef PeteSampras het volgende:
Roeping.
Zuster Immaculata die al vier en dertig jaar
verlamde oude mensen wast, in bed verschoont,
en eten voert,
zal nooit haar naam vermeld zien.
Maar elke ongewassen aap die met een bord: dat hij
vóór dit, of tegen dat is, het verkeer verspert,
ziet 's avonds reeds zijn smoel op de tee vee.
Toch goed dat er een God is.
quote:Hij doet de verwarming aan en de ramen open, zodat het warm is en ze tegelijkertijd frisse lucht hebben. De kamer kijkt uit over de golfbaan, een sport waarmee hij beroepshalve in aanraking komt. Als hij vertelt over de golfbaan, vraagt zijn vriendin, Susanne, waarom hij nooit naar informele golfuitjes van zijn werk gaat. ‘Bij golf gaat het om zien en gezien worden,’ zegt hij. ‘Doe mij maar voetbal, dan gaat het tenminste over geld.’ Ze geeft hem gelijk, en zegt dat ze er zo nog niet over na heeft gedacht.
Hij kijkt naar hoe ze met haar kleren aan op bed ligt. Susanne houdt ook niet van golf, denkt hij. Ze houdt nergens van en overal van, neutraal ten opzichte van alles, een heel verstandige houding.
Op haar rug bekijkt Susanne het hemelbed met gele gordijntjes, ze weet niet wat ze ervan moet vinden. Uiteindelijk besluit ze dat de Fransen een ongedwongen volk zijn.
Ze glimlacht naar hem en legt een kussen op haar buik. ‘Je bent lief,’ zegt ze. Aan haar relatie heeft ze nooit getwijfeld. Hij is een man met visie, iemand die zijn ambities verwezenlijkt; ze heeft veel onzekere mannen gehad. Haar moeder vertelde eens: ‘Onzekere mannen zijn handig, ze doen alles voor je. Maar je kunt nooit van ze houden, het zijn geen echte mensen.’
Door het raam ziet hij een kat met een dood vogeltje spelen. Verbazingwekkend hoe makkelijk een beest zich kan vermaken, denkt hij.
Het staat hem tegen dat hij zijn werktelefoon thuis heeft gelaten. Hij verdrukt de gedachte, en schaamt zich voor het feit dat hij iemand is geworden die op weekendjes weg bewust niet aan zijn werk wil denken.
Om zichzelf af te leiden, probeert hij te construeren wat er op dit moment door het hoofd van zijn vriendin gaat. Al snel komt hij tot de conclusie dat het waarschijnlijk praktische zaken zijn.
‘Koffie?’ vraagt Susanne. Ze stapt uit bed. ‘Ik denk niet dat er room is.’
Op zoek naar kopjes kijkt ze in het keukenkastje en ziet dat er een klok in hangt. Het versterkt haar opvatting over de ongedwongenheid van het Franse volk.
Hooguit de doodstraf.quote:Op woensdag 7 oktober 2015 03:52 schreef Mainport het volgende:
Overigens heb ik een grafhekel aan mijn werk. Dat zal ik vast vaker hebben gezegd, maar laat er geen misverstand over bestaan. Sinds ik werk heb ik rugklachten en daar hebben ze geen boodschap aan, ze proberen me er uit te werken op allerlei smerige maniertjes. En je bent er domweg van afhankelijk, niet werken is een valse keuze, ik voorspel dat er over een paar jaar celstraf staat op werkweigering.
Als je afhankelijk bent van werken, doe dan tenminste iets wat je leuk vind. Zo moeilijk is dat toch niet.quote:Op woensdag 7 oktober 2015 03:52 schreef Mainport het volgende:
Overigens heb ik een grafhekel aan mijn werk. Dat zal ik vast vaker hebben gezegd, maar laat er geen misverstand over bestaan. Sinds ik werk heb ik rugklachten en daar hebben ze geen boodschap aan, ze proberen me er uit te werken op allerlei smerige maniertjes. En je bent er domweg van afhankelijk, niet werken is een valse keuze, ik voorspel dat er over een paar jaar celstraf staat op werkweigering.
Desnoods weet je tenminste wat je niet leuk vind en probeer je iets anders.quote:Op woensdag 7 oktober 2015 20:21 schreef Z het volgende:
Als je weet wat je leuk vindt niet inderdaad.
Er zijn grofweg 2 mogelijkheden:quote:Op donderdag 8 oktober 2015 01:12 schreef Mainport het volgende:
Doen wat je leuk vindt is een luxe die voor velen niet opgaat. Het is een bevoorrechte positie die de haves projecteren op de havenots.
Empathie is niet jezelf kunnen inleven in de positie van de ander. Het is het voorstellingsvermogen dat je de ander daadwerkelijk bent - met al zijn eigenschappen die niet aansluiten op het systeem.
Ook een hardnekkige mythe die wordt geprojecteerd door de haves, is dat de ander in staat is tot volledige eigen verantwoordelijkheid. Dat de ander zijn zaakjes niet zo goed voor elkaar heeft, ligt aan zijn eigen instelling dan wel wil. Maakbaarheid wordt grondig overschat; empathie en daarmee wijsheid schieten tekort.
Dit is op basis van wetenschappelijk onderzoek.quote:Op donderdag 8 oktober 2015 10:36 schreef Z het volgende:
Interessant. Al is het weer zo'n typische hook voor een managementboek.
Hoe heet het boek?quote:Op donderdag 8 oktober 2015 11:20 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dit is op basis van wetenschappelijk onderzoek.
Maar doet er wel toe. Zo maakt geld niet gelukkig, maar armoede maakt wel ongelukkig. Dat is niet onbelangrijk om erbij te vermelden. Verder klopt het wat je zegt (en daarom zou ik vermoedelijk gelukkig zijn met 95% van de banen die ik zou kunnen doen ).quote:Op donderdag 8 oktober 2015 10:25 schreef LXIV het volgende:
Ik lees nu een boek dat onder andere over geluksbeleving gaat. Die beleving is maar in heel beperkte mate afhankelijk van de omstandigheden waarin iemand zich bevind en vooral van het karakter.
Dat zegt dus over jou meer dan over die banenquote:Op donderdag 8 oktober 2015 11:50 schreef Franny_G het volgende:
Ik ben het helemaal eens met MP.
Er is gewoon heel erg veel geestdodend en heel veel uitermate rotwerk. Ik weet heel zeker, ook op basis van ervaring, dat ik bij 95% van de banen die je kunt doen, zwaar ongelukkig of depressief zou worden.
Dat zegt dus over jou meer dan over die banen.quote:Op donderdag 8 oktober 2015 11:51 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Maar doet er wel toe. Zo maakt geld niet gelukkig, maar armoede maakt wel ongelukkig. Dat is niet onbelangrijk om erbij te vermelden. Verder klopt het wat je zegt (en daarom zou ik vermoedelijk gelukkig zijn met 95% van de banen die ik zou kunnen doen ).
Zeker, maar het klopt dan weer niet om hieruit te concluderen dat ik een pessimist ben.quote:Op donderdag 8 oktober 2015 13:26 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat zegt dus over jou meer dan over die banen
Zou je echt niet het vermogen hebben om van, laten we zeggen 50% van de banen, iets te maken als je tot een van die banen veroordeeld was?quote:Op donderdag 8 oktober 2015 17:37 schreef Franny_G het volgende:
Dat zegt dus over jou meer dan over die banen
Zeker, maar het klopt dan weer niet om hieruit te concluderen dat ik e
Is het ook een eeneiïge Friese tweeling die je tijdens je studietijd ooit beter hebt leren kennen?quote:Op donderdag 8 oktober 2015 22:53 schreef Z het volgende:
Bouba en Kiki, ik dat de hoop dat ik daar nooit meer mee geconfronteerd zou worden.
Dit is verder de enige vermelding op het forumquote:Op zaterdag 3 januari 2015 08:58 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
'Het sneeuwt' en 'sneeuw valt' bestaan vrijwel geheel uit dezelfde klanken, in tegenstelling tot 'bouba' en 'kiki'. Totdat je kunt bewijzen dat 'het sneeuwt' inherent beter klinkt dan 'sneeuw valt' (aangezien het hier als voorbeeld gebruikt werd, neem ik aan dat dat nog niet gebeurd is), kun je ervan uitgaan dat het conventioneel is.
Ja, maar dit is helemaal geen pseudowetenschappelijke managementbullshit. Dit is gewoon objectief onderzocht. Ik weet niet wat voor conclusies er daar op die cursussen uit getrokken werd, want daar was ik verder niet bij. En met betere mensen heeft het al helemaa weinig te maken.quote:Op donderdag 8 oktober 2015 23:06 schreef Z het volgende:
Mijn werkgever heeft mij door de jaren heen naar diverse cursussen gestuurd waar allerlei pseudowetenschappelijke zzp-ers mij, met onder andere met bouba's en kiki's, een beter mens probeerde te maken. Tegenwoordig wat minder gelukkig. Ik heb er een hekel aan, vooral ook omdat je nooit kritisch mag zijn want dan ben je een negatieveling. Daarnaast slaat het ook vaak helemaal nergens op. Geef mij maar een cursus VBA in Excel oid, lekker concreet, de beste cursus die ik de afgelopen jaren gedaan heb.
Ik heb nooit iets aan consultancy gedaan hoor!quote:Op donderdag 8 oktober 2015 23:13 schreef Z het volgende:
Eens. Maar ik word er door getriggered ook vanwege jouw consultancy verleden (ik heb geen idee wat voor consultancy jij deed/doet overigens).
Dat zat in m'n hoofd, je bent toch soldaat af?quote:Op donderdag 8 oktober 2015 23:32 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik heb nooit iets aan consultancy gedaan hoor!
Ik heb die titel, maar of mijn werk daar nou zo veel mee te maken heeft? Ik doe in ieder geval geen dingen die erg technisch zijn.quote:Op vrijdag 9 oktober 2015 09:08 schreef Z het volgende:
[..]
Bij jou heb ik het beeld dat je iets als ingenieur doet?
Ik was gister op pad voor m'n werk in deze omgeving:quote:Op zaterdag 10 oktober 2015 04:33 schreef Ringo het volgende:
Weekend, twee dagen niet hoeven werken en er niet aan hoeven denken, dat is geluk voor veel mensen. Of past dat niet in het neoliberale lulkoekparadigma?
Kom eens wat colleges bij me volgen, LXIV, dan weet je wel beter.quote:
Als tiener ging dit soort werk me makkelijker af dan als twintiger. Het is gewoon best kut om in de twintig te zijn. Je zit nog vast aan het idee dat je groots en meeslepend wilt en kunt leven. Tegelijkertijd merk je als je bent afgestudeerd dat je droombaan niet voor je klaarligt. Je wordt niet eens uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek en het miskende genie is geboren. De een gaat aan zichzelf twijfelen en de ander aan de maatschappij.quote:Op donderdag 8 oktober 2015 17:46 schreef Franny_G het volgende:
Ik zou al die banen voor een beperkte duur leuk vinden en ook uitdagend. Ik heb dat soort werk ook gedaan. Als kind en tiener heb ik heel wat dagen in het tuinbouwbedrijf van mijn vader gewerkt, als student in de horeca en verschillende winkels, ik heb een keer een administratieve bijbaan gehad, bij een telecombedrijf gewerkt, langere tijd een kantoorbaan bij de IND. Bij al die banen kreeg ik vroeg of laat een verstikkend gevoel, liep ik tegen dagelijkse sleur aan, het gevoel van zinloosheid van dat alles, het idee dat ik mijn leven aan het verdoen was, dezelfde mensen elke dag, en nog zo wat van die zaken. En laten we niet vergeten: de zeer deprimerende omgeving van zoiets als een kantoortuin of een bedrijfskantine.
Is dat het Ilperveld?quote:Op zondag 11 oktober 2015 15:46 schreef Claudia_x het volgende:
Ik was gister op pad voor m'n werk in deze omgeving:
[ afbeelding ]
De zon scheen ook nog eens. Mij hoor je niet klagen.
Waar is dat?quote:Op zondag 11 oktober 2015 15:46 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik was gister op pad voor m'n werk in deze omgeving:
[ afbeelding ]
De zon scheen ook nog eens. Mij hoor je niet klagen.
Je hebt zoiets al eens eerder geschreven, maar dit herken ik dus helemaal niet. Ik heb nooit een grootse toekomst voor mezelf bedacht, of grote verwachtingen gehad. Ook geen beeld van een groots en meeslepend leven. Ik wilde alleen maar gewoon leven, dat wil zeggen adem kunnen halen, weg uit het benauwende wereldje waarin ik ben opgegroeid, de dingen doen die ik andere mensen zag doen, de wereld ontdekken, en daarmee ook ontdekken wie ik zelf ben. Vanuit mijn calvinistische opvoeding en ook het minderwaardigheidscomplex van mijn eigen ouders heb ik nooit het idee gehad dat de wereld op mij zat te wachten. Ik heb echt moeten leren dat het wel logisch is dat ik uitgenodigd word voor een sollicitatiegesprek bijvoorbeeld, dat ik misschien iets te bieden heb. Dat zijn echt mijlpalen geweest, van die momenten dat bepaalde mensen mij vertelden dat ik in hun ogen bijzonder was. Ik kon dat echt maar moeilijk geloven.quote:Op zondag 11 oktober 2015 16:03 schreef Claudia_x het volgende:
Als tiener ging dit soort werk me makkelijker af dan als twintiger. Het is gewoon best kut om in de twintig te zijn. Je zit nog vast aan het idee dat je groots en meeslepend wilt en kunt leven. Tegelijkertijd merk je als je bent afgestudeerd dat je droombaan niet voor je klaarligt. Je wordt niet eens uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek en het miskende genie is geboren. De een gaat aan zichzelf twijfelen en de ander aan de maatschappij.
De meesten komen daar in hun dertiger jaren wel overheen. Je weet beter wat je wil en wat bij je past. Als je niet je droombaan vindt, dan vind je wel een baan waar je tevreden mee kunt zijn. Het wordt gaandeweg gemakkelijker om te berusten in het besef dat er geen grootse toekomst ligt te wachten en dat het leven eenvoudigweg zinloos is. Als je op het juiste moment een kind neemt, weet je een nieuwe existentiële crisis met gemak een jaar of 15-20 voor je uit te schuiven.
Het is omgeving Wormer (tussen Wormer en Purmerend in).quote:
Daar ongeveer, ja! Dit was het plaatsje Jisp (ook een geweldige naam).quote:Op zondag 11 oktober 2015 18:47 schreef k_man het volgende:
Omgeving Oostknollendam?
Is er een mooiere plaatsnaam denkbaar dan dat?
Dat is wel ergens in die buurt, ja.quote:Op woensdag 14 oktober 2015 15:53 schreef Claudia_x het volgende:
Het is omgeving Wormer (tussen Wormer en Purmerend in).
Ilperveld is voor mij nog dichterbij (bij 't Twiske).quote:Op woensdag 14 oktober 2015 15:55 schreef Ringo het volgende:
[..]
Dat is wel ergens in die buurt, ja.
Heb je hem nu al uit? Hij is net uit.quote:Op woensdag 14 oktober 2015 16:44 schreef Lienekien het volgende:
Het nieuwe groene boekje is uit!
Of moet dat met hoofdletters?
Dan zei ik wel dat ik hem uit had. Dat zei ik niet.quote:Op woensdag 14 oktober 2015 16:48 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Heb je hem nu al uit? Hij is net uit.
De paradox is dat dankzij de ongelijkheid de minst bedeelden juist meer hebben.quote:Op vrijdag 16 oktober 2015 21:41 schreef Mainport het volgende:
In de perfecte gemeenschap begin ik bij nul en zit ik in een groep mensen. Wat geeft mij het recht om meer te hebben dan een ander? Ten eerste: wil ik in mijn perfecte gemeenschap dat anderen minder hebben dan ik? Misschien niet, maar wat als er schaarste is?
Ik moet nu kiezen tussen verschillende manieren van verdeling: tijd, inzet, nut of zin.
Ik wist niet dat die man ook al in het Engels schreef!quote:Op maandag 26 oktober 2015 09:54 schreef Mainport het volgende:
Het weekendverlof is afgelopen, jullie waar jullie je moeten melden.
Tijd voor Schopenhauer.
“All willing springs from lack, from deficiency, and thus from suffering… so long as we are the subject of willing, we never obtain lasting happiness or peace … The life of our body is only a constantly prevented dying … We are not motivated by love of life, but fear of death.”
Ik ben Nietzsche ook grotendeels doorgekomen, dus Schopenhauer zal ik ook wel redden. Het is allemaal gemakkelijk online in epub te vinden.quote:Op maandag 26 oktober 2015 19:55 schreef Ringo het volgende:
Er zijn zeer weinig schrijvers, laat staan filosofen, die zo helder schrijven als Schopenhauer. Je zou kunnen beginnen met de prachtig getitelde bloemlezing Er is geen vrouw die deugt, die is gemakkelijk antiquarisch verkrijgbaar.
Vertel!quote:Op maandag 26 oktober 2015 19:52 schreef LXIV het volgende:
Mijn tweede poging het tijd-ruimtecontinuüm te overwinnen deed ik pas vele jaren later. Ik was toen 22.
Dat is het verhaal van het BINARI ORACULI. Bij wijze van cliffhanger zal ik dit verhaal ergens nog in dit topic uit de doeken doen, maar niet meer vandaag!quote:
Als je straks een nieuwe existentiële crisis krijgt, dan ben je volgens mij nooit uit de eerste gekomen. Als troost:quote:Op zondag 11 oktober 2015 16:03 schreef Claudia_x het volgende:
Het wordt gaandeweg gemakkelijker om te berusten in het besef dat er geen grootse toekomst ligt te wachten en dat het leven eenvoudigweg zinloos is. Als je op het juiste moment een kind neemt, weet je een nieuwe existentiële crisis met gemak een jaar of 15-20 voor je uit te schuiven.
De beste theorie waarom de welvaart zich zo sterk in West-Europa geconcentreerd heeft vind ik nog dat het protestantisme, met zijn ora et labora mentaliteit, zich hier gevestigd heeft.quote:Op zondag 1 november 2015 18:00 schreef Mainport het volgende:
Ik heb er eens wat economische literatuur op nageslagen en de vraag 'Hoe ontstaat welvaart' blijkt net zo mistig te zijn als 'Hoe word ik rijk' of 'Hoe word ik gelukkig'.
Opvallend, want Nederlanders lijken heel goed te weten hoe welvaart ontstaat: het onwrikbare geloof in collectieve inspanning, samen de schouders er onder zetten, iedereen draagt zijn steentje bij.
Daarom is Nederland zo rijk en andere landen niet. Landen met minder welvaart hoeven niet te vrezen: als zij ook hard gaan werken, komt het vanzelf goed.
Dit benadrukt een maakbaarheidsgedachte waar de meeste mensen van doordrongen zijn en ook op zichzelf toepassen: als ik welvarend ben, dan is dat doordat ik daar zelf voor gezorgd en gewerkt heb, het is mijn eigen verdienste en ik heb er recht op, en voor anderen die minder hard werken is het logisch dat ze minder welvaart hebben, dat hebben ze immers aan zichzelf te danken.
Het zou kunnen opgaan in een perfecte economie waar een structureel banenoverschot is en alle banen nut hebben cq waarde creëren. Nu is het een religieuze overtuiging.
Heb je enig idee wat een banenoverschot betekent?quote:Op zondag 1 november 2015 18:00 schreef Mainport het volgende:
Het zou kunnen opgaan in een perfecte economie waar een structureel banenoverschot is en alle banen nut hebben cq waarde creëren. Nu is het een religieuze overtuiging.
Dat is hoe je basisbehoeften definieert. Als je heel sec gaat kijken is het al zo dat deze basisbehoeften al voor een groot deel geautomatiseerd zijn. Warmte (gas), licht, voedingsmiddelen (procesindustrie), daar werkt nog maar een klein deel van de bevolking in.quote:Op woensdag 4 november 2015 23:54 schreef Claudia_x het volgende:
Een banenoverschot betekent dat er in bepaalde behoeftes niet wordt voorzien. In het gunstigste geval worden er geen nagels opgeleukt en moet je jezelf in het restaurant bedienen. In het ongustigste geval is er geen arts om je te opereren of niemand om je gegevens in elektronische systemen te beschermen.
Ik begrijp dat het in theorie aardig klinkt, maar dat is alleen het geval als je het perspectief inneemt van de werkzoekende. Of om nog specifieker te zijn: als je het perspectief inneemt van de werkzoekende die net gekwalificeerd is voor de banen waar een overschot aan is en het ook ziet zitten om zijn tijd daaraan te besteden. In realiteit bestaat daar altijd een mismatch tussen en moet je ook oog houden voor andere belanghebbenden, zoals werkgevers (een dokter heeft een apotheker nodig om medicijnen te verstrekken) en afnemers van diensten en producten (patiënten hebben zowel die apotheker als diens medicijnen nodig).
Overigens vind ik het wel een interessant gedachte-experiment hoe de wereld eruit ziet als robots in al onze basisbehoeften kunnen voorzien.
Waarschijnlijk verandert er niet zoveel. Net als bij andere technologische ontwikkelingen. De computer heeft er uiteindelijk ook niet voor gezorgd dat de mens minder werkt.quote:Op woensdag 4 november 2015 23:54 schreef Claudia_x het volgende:
Overigens vind ik het wel een interessant gedachte-experiment hoe de wereld eruit ziet als robots in al onze basisbehoeften kunnen voorzien.
Dat is me inderdaad een raadsel, waarom dat niet is gebeurd. Hoewel ikzelf toch aardig mijn best doe om het ideaal te bereiken. Hard en veel werken is een verderfelijke 19e-eeuwse uitvinding, daar moeten we zo gauw mogelijk van af.quote:Op donderdag 5 november 2015 17:38 schreef k_man het volgende:
Waarschijnlijk verandert er niet zoveel. Net als bij andere technologische ontwikkelingen. De computer heeft er uiteindelijk ook niet voor gezorgd dat de mens minder werkt.
Ik denk dat er (impliciet) de norm geldt dat je 'iets nuttigs' met je tijd moet doen. Daarnaast is er een behoefte aan ontwikkeling en vooruitgang. De computer heeft niet gemaakt dat we minder zijn gaan werken, we doen wel dingen die we zonder de computer nooit gedaan zouden hebben.quote:Op donderdag 5 november 2015 17:44 schreef Ringo het volgende:
[..]
Dat is me inderdaad een raadsel, waarom dat niet is gebeurd. Hoewel ikzelf toch aardig mijn best doe om het ideaal te bereiken. Hard en veel werken is een verderfelijke 19e-eeuwse uitvinding, daar moeten we zo gauw mogelijk van af.
Zo'n scenario lijkt me niet wenselijk en/of realistisch, iig:quote:Op donderdag 5 november 2015 17:47 schreef k_man het volgende:
[..]
Ik denk dat er (impliciet) de norm geldt dat je 'iets nuttigs' met je tijd moet doen. Daarnaast is er een behoefte aan ontwikkeling en vooruitgang.
Het is ook een luxe hoor, dat niets doen. In andere landen betekent niets doen doodgaan. Hier kunnen mensen lekker aanrommelen en op een forumpje raaskallen. Werken creëert niet alleen materiële luxe, maar kan ook een perspectief bieden op een beter leven (voor jezelf of voor je kinderen). Als mensen dit niet krijgen in hun werk, en er is geen 'civil society', dan loopt het al snel uit de hand. Werken zorgt ook voor een maatschappelijke orde en veiligheid.quote:Op donderdag 5 november 2015 17:47 schreef k_man het volgende:
[..]
Ik denk dat er (impliciet) de norm geldt dat je 'iets nuttigs' met je tijd moet doen. Daarnaast is er een behoefte aan ontwikkeling en vooruitgang. De computer heeft niet gemaakt dat we minder zijn gaan werken, we doen wel dingen die we zonder de computer nooit gedaan zouden hebben.
In Afrika... Mooie relativering.quote:Op zondag 8 november 2015 13:11 schreef Sieyes het volgende:
[..]
Het is ook een luxe hoor, dat niets doen. In andere landen betekent niets doen doodgaan. Hier kunnen mensen lekker aanrommelen en op een forumpje raaskallen.
Pleidooi voor de arbeidsethos-kerk. De kracht van inzet en ambitie. Hard werken is een voorwaarde voor een functionerende gemeenschapquote:Werken creëert niet alleen materiële luxe, maar kan ook een perspectief bieden op een beter leven (voor jezelf of voor je kinderen). Als mensen dit niet krijgen in hun werk, en er is geen 'civil society', dan loopt het al snel uit de hand. Werken zorgt ook voor een maatschappelijke orde en veiligheid.
Wat ik wil (goedacht, zinvol en nuttig vind) wordt door deze structuur onmogelijk gemaakt. Vandaar mijn klaagzang.quote:Op maandag 9 november 2015 17:27 schreef Franny_G het volgende:
Eigenlijk is maar een vraag echt relevant, MP, namelijk: wat voor leven wil jij leiden? Het gaat uiteindelijk niet om wat anderen vinden en doen, maar om jou.
Ik weet niet of dat nou de toon was die mij als starter enthousiast gemaakt had.quote:Op maandag 9 november 2015 17:41 schreef Z het volgende:
Ga nou eerst maar eens wat participeren en je studieschuld afbetalen zou ik zeggen. Participeren kan best leuk zijn.
Je moet ook helemaal niet capituleren, je moet het binnen het systeem zo goed mogelijk maken. (of het systeem omver werpen, maar die kans is gering).quote:Op maandag 9 november 2015 17:43 schreef Mainport het volgende:
[..]
Wat ik wil (goedacht, zinvol en nuttig vind) wordt door deze structuur onmogelijk gemaakt. Vandaar mijn klaagzang.
En ik verrek liever dan te capituleren voor dit moderne lijfeigenschap
Een systeem dat volledige overgave eist en verantwoordelijkheid succesvol heeft geïndividualiseerd. Het blijft bijzonderquote:Op maandag 9 november 2015 19:57 schreef Z het volgende:
Dat heb ik ook en ik zoek de oplossing daarvoor toch vooral bij mezelf.
Dat heb je toch helemaal zelf in de hand? Je mag zo burgerlijk zijn als ze zelf wil, je mag ook zo anti-burgerlijk zijn als je wil (zolang je dan maar binnen de wet blijft).quote:Op maandag 9 november 2015 22:19 schreef Franny_G het volgende:
Het is denk ik een beetje dit idee, LXIV.
Nou ja, je zou er ook voor kunnen kiezen om 'into the wild' helemaal je eigen ding te doen. Maar dan ben je wel meer dan die 40 uur kwijt.quote:Op maandag 9 november 2015 22:33 schreef Mainport het volgende:
Het probleem is dat je niet vrij (zelfsturend) bent omdat je moet participeren, terwijl dat rationeel gezien eventueel niet zou hoeven, of op een heel andere manier althans. Maar die vraag wordt niet gesteld, omdat er nu eenmaal gewerkt moet worden want dat is toch zo heilzaam
We hebben het wel over een wekelijks offer van 40 uur aan de God van de arbeid, het is geen kinnesinne
Ik snap precies wat je bedoelt met het verziekte onderwijssysteem en de nobelheid van lesgeven. En alsnog zoek je de schuld bij jezelf? Dat vind ik nu bijzonderquote:Op maandag 9 november 2015 22:12 schreef Franny_G het volgende:
Ik heb nog steeds zin in wat ik doe (geschiedenis geven) maar de context en het schoolsysteem waarbinnen ik dat dien te doen, beginnen me wel steeds meer tegen de borst te stuiten. En de oplossing zit 'em erin dat ik daar conclusies uit moet trekken. Het is altijd een kwestie van anticiperen en (zoveel mogelijk) je eigen plan trekken. Maar goed, deze strategie hanteerde ik al toen ik een jaar of 15 was, .
De vraag wordt gesteld in de rand van het publieke debat maar nauwelijks serieus genomen. Zelfs en vooral bij 'gewone mensen' die er nota bene zelf de dupe van zijn moet je niet aan hun arbeidsethos tornenquote:Op maandag 9 november 2015 22:39 schreef Franny_G het volgende:
Hoezo wordt die vraag niet gesteld? Denk aan discussies over het basisinkomen. Of zoiets als dit:
http://www.theguardian.co(...)less-quality-of-life
Om maar even iets te noemen. Kritiek op deze manier van leven is al zo oud als de Romantiek, toch?
Fraai geformuleerde cirkelredenering. De radicale keuzes in jouw argument komen neer op de bekende vogelvrijheid. In hoeverre is dat een redelijk alternatief? "Het kan zeker anders, maar dan moet je ook de gevolgen slikken." En vervolgens wordt de verantwoordelijkheid weer geïndividualiseerd. Take it or leave it. En dan de schuldvraag bij het menselijk tekort leggen, tja.quote:Op maandag 9 november 2015 23:19 schreef Ringo het volgende:
Wat afkeer van het systeem heet te zijn, is vaak weerzin tegen de eigen keuze om in het systeem te blijven functioneren of tegen de eigen zwakte om aan het systeem te ontsnappen. Men durft geen radicale keuzes te maken, en de frustratie daarover schept men om in de illusie dat het systeem die radicale keuzes onmogelijk maakt. Gevangen in het rad van het menselijk tekort.
Natuurlijk wil ik je overtuigen van mijn opvattingen hierover. Ik ben namelijk behoorlijk tevreden met de resultaten daarvan in mijn leven. Ik zie dat jij, op dit forum althans, behoorlijk ontevreden lijkt te zijn. Het 'dogma' waar je het over hebt werkt voor mij. Het is een invalshoek die je kan verbinden met een brede kring van mensen die ook behoorlijk tevreden zijn en om jou geven. Reactionair nihilisme werkt misschien ook, maar dan is de kring van mensen waarmee je kan verbinden kleiner, antisocialer en vrijwel zeker een stuk ongelukkiger. Ergens moet ook jij wel doorhebben dat dit geen oplossing is voor je worstelingen.quote:Op maandag 9 november 2015 16:36 schreef Mainport het volgende:
Ter verduidelijking.
Rationeel kun je beide kanten van de kwestie tegen elkaar uitspelen. De discussie stopt op het punt dat tegenstanders niet willen weten of het mogelijk is: een basisinkomen (of iets gelijkends), maar dat ze er domweg tegen zijn.
En dat is het moment dat de discussie niet rationeel, maar politiek wordt.
In Nederland heb je een scheiding van kerk en staat, maar de inzet-en-ambitie-overtuiging begint verdacht veel op een religie te lijken. Alles en iedereen is doordrongen van deze heilzame waarden, terwijl het niet meer is dan een politieke overtuiging. Je hebt geen andere keuze dan te buigen voor hun opvatting, anders krijg je in Nederland geen uitkering en word je vogelvrij verklaard.
Daarom is het argument van Sieyes zo mooi. Hij lijkt wel een missionaris die ongelovigen wil bekeren met zijn verlichte dogma's:
Werken creëert niet alleen materiële luxe, maar kan ook een perspectief bieden op een beter leven (voor jezelf of voor je kinderen). Als mensen dit niet krijgen in hun werk, en er is geen 'civil society', dan loopt het al snel uit de hand. Werken zorgt ook voor een maatschappelijke orde en veiligheid.
Helemaal eens!quote:Op woensdag 11 november 2015 07:32 schreef Franny_G het volgende:
Er sluipt steeds een verongelijktheid in je posts, MP. Terwijl, wat Ringo volgens mij ook zegt: een mens zit altijd vast in een soort systeem. Dat is niet iets van de moderne tijd. De oude Egyptenaren die piramides bouwden voor hun farao deden dat ook vanuit het dogma dat verering van de farao goed was voor het welzijn van iedereen, en dat het nodig was om het systeem in stand te houden (dat systeem dat voor veel mensen goed was, en waar veel mensen heilig in geloofden, al dan niet gestimuleerd door propaganda.) Ik zou me niet teveel blind staren op die analyses van het huidige systeem. Voor ieder individu geldt, in de hele loop van de geschiedenis, dat als je wilt losbreken uit het systeem waarin je zit, je revolutionair moet kunnen en durven zijn. En een revolutionair betaalt daar ook altijd een prijs voor. Dat gebeurt met mensen die niet mee willen gaan met de groep. Ik zou dat niet scharen onder 'menselijk tekort', je zou het net zo goed de menselijke kracht kunnen noemen, want het is waarschijnlijk een van de redenen dat de mens als soort heeft kunnen overleven. In het klein zie je dat ook bij families: het zwarte schaap dat niet meegaat in de normen die het gezin oplegt, die valt buiten de boot, staat buiten het geheel. Je hebt moed nodig, als je dingen anders wilt doen dan anderen, dat klopt. En dus is het een zeer individuele keuze want je zult bij jezelf moeten nagaan of jij die moed hebt en die consequenties aan kan (of je het nu eens bent met die consequenties of niet, dat is eigenlijk niet relevant), een keuze waar je dan ook zelf verantwoordelijkheid voor moet kunnen nemen, anders wordt het een kamikaze actie.
Als de verantwoordelijkheid niet bij het individu ligt, bij wie dan wel?
Een bodemloze put. Het enige wat steeds duidelijker wordt, is dat het gecultiveerde onbegrip van het propietenkamp de kern van het probleem is, niet de verschijning van piet zelf.quote:Op woensdag 11 november 2015 14:02 schreef Franny_G het volgende:
Ik heb me, om even aan mijn nakijkwerk te ontsnappen, in de Zwarte Pieten discussie gestoken. Daar is ook een energie voor nodig die ik niet heb, geloof ik. .
Ik hoop dat jullie dat de komende jaren dat allemaal oplossen, zodat ik Misha daar niet mee hoef lastig te vallen en ik hem gewoon kan vertellen over al die andere soorten onuitroeibare ongelijkheid in de samenleving.quote:Op woensdag 11 november 2015 14:34 schreef Franny_G het volgende:
Jaa, wat ga je jouw kind precies vertellen over 'white privilege', IR? .
Wacht maar. Er breekt nog wel een moment aan dat je je kroost van de opvang haalt, het een voor jullie onbekende donkere medemens ziet en uitroept: "PAPA, IS DIE MEVROUW ONZE SCHOONMAAKSTER?"quote:Op woensdag 11 november 2015 22:42 schreef I.R.Baboon het volgende:
[..]
Ik hoop dat jullie dat de komende jaren dat allemaal oplossen, zodat ik Misha daar niet mee hoef lastig te vallen en ik hem gewoon kan vertellen over al die andere soorten onuitroeibare ongelijkheid in de samenleving.
Heb wat compassie met die jongen. Het leven van een twintiger is behoorlijk kut: de twintiger is walgelijk arrogant, zijn mogelijkheden zijn schier oneindig en juist aan die keuzevrijheid gaat hij welhaast ten onder. Ook komt hij er gaandeweg achter dat anderen niet zo gemakkelijk van hem onder de indruk zijn als zijn immer liefdevolle ouders. Het resultaat is een diepgeworteld wantrouwen jegens het systeem, een wantrouwen dat vanzelf verdwijnt met de eerste redelijk betaalde baan en gevoelens van waardering geuit door mensen buiten de kring van goede bekenden.quote:Op woensdag 11 november 2015 09:47 schreef Sieyes het volgende:
Ik zie dat jij, op dit forum althans, behoorlijk ontevreden lijkt te zijn. Het 'dogma' waar je het over hebt werkt voor mij.
Lijkt me een prima strategie. Het lukte ons ook tot vorig jaar en nog steeds doen we er het minimale aan: aardigheden in de schoen en op pakjesavond wat cadeaus. Vandaag is die vreselijke intocht in Amsterdam weer. Ivan maalt er volgens mij niet om omdat hij in een roes zit van Sint Maarten (er is nog zoveel snoep) en omdat het zijn verjaardagsweekeinde is.Ik vind kerst veel leuker.quote:Op zondag 15 november 2015 00:19 schreef Franny_G het volgende:
Wij negeren de Sinterklaastraditie ook met kind zolang het kan.
Goddank zijn ze wonderlijk flexibel. Leen viel op vakantie in Frankrijk van een doodenge trap, helemaal van boven naar beneden. D'r hele gezicht zag er een week lang beurs uit en ze had veel bekijks, maar feitelijk mankeerde haar niets. Ik heb sindsdien echter ineens allemaal grijze haren.quote:Op zondag 15 november 2015 11:13 schreef Franny_G het volgende:
Pffff, kon je niet even vluchten Claudia?
Die van mij is gisteren van de trap gevallen, helemaal van boven naar beneden. Ze heeft alleen een wondje op haar teen en een schram op haar neus, maar ik ben er nog van aan het bijkomen. .
Het aardige van kinderen is dat ze, zeker in de begintijd, veel overnemen van hun ouders. Die van mij hebben tot nog toe niet eens een schoen gezet, eenvoudigweg omdat ze er niet bij stilstaan. In ons huishouden is Sinterklaas een non-issue.quote:Op zondag 15 november 2015 09:47 schreef Bosbeetle het volgende:
Voegt sinterklaas toe aan het lijstje reden om geen kinderen te willen.
Dat vind ik best wonderlijk. Ze hebben toch ook vriendjes die wel schoenen zetten? Hebben ze daar niet door?quote:Op woensdag 18 november 2015 12:02 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Het aardige van kinderen is dat ze, zeker in de begintijd, veel overnemen van hun ouders. Die van mij hebben tot nog toe niet eens een schoen gezet, eenvoudigweg omdat ze er niet bij stilstaan. In ons huishouden is Sinterklaas een non-issue.
Jawel. Ivans vriendinnetje had het er uitgebreid over dat ze naar de intocht zou gaan en op school zijn ze ermee bezig. Maar het boeit hen niet. Pepernoten eten vinden ze tof, cadeaus zijn altijd leuk en daar houdt het wel mee op. Ons gebrek aan enthousiasme is daar, zo vermoed ik, verantwoordelijk voor.quote:Op woensdag 18 november 2015 12:07 schreef Z het volgende:
[..]
Dat vind ik best wonderlijk. Ze hebben toch ook vriendjes die wel schoenen zetten? Hebben ze daar niet door?
Doe ik.quote:Op woensdag 18 november 2015 12:09 schreef Claudia_x het volgende:
Laatste kwam ik de volgende tekst tegen in een boek uit 2005 van Bronfenbrenner, een bekend psycholoog:
In the United States it is now possible for a youth, female as well as male, to graduate from high school, or a university, without ever caring for a baby; without ever looking after someone who was ill, old, or lonely; and without comforting or assisting another human being who really needed help. The developmental consequences of such a deprivation of human experience have not as yet been scientifically researched. But the possible social implications are obvious, for - sooner or later, and usually sooner - all of us suffer illnes, loneliness, and the need for help, comfort, and companionship. No society can long sustain itself unless its members have learned the sensitivities, motivations, and skills involved in assisting and caring for other human beings.
Zet dat ook maar op je lijstje, Bosbeetle.
Ja, ik ben er ook door geïntrigeerd, en niet alleen die eerste opmerking. Het is toch tamelijk controversieel wat hij hier stelt.quote:Op woensdag 18 november 2015 15:39 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Doe ik.
Wel een vreemde observatie alsof het vroeger zo normaal was kinderen te krijgen voordat je van de middelbare school af was.
Geloof dat het een beetje mislukt is. Natuurlijk de schuld van het kdv waar ik haar vrijdagmiddag helemaal in sinterklaassfeer aantrof, liedjes zingend, pietenmuts op haar hoofd. Dus nu heeft ze er thuis ook eentje, heeft ze haar schoen gezet, en leest ze in mijn oude liedjesboek. .quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Isolde kan wel piet zeggen, maar 'zwarte' is nog net wat te moeilijk. ."All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
Dit was een hyperbool uit vroeg 21 eeuw.quote:Op dinsdag 24 november 2015 20:24 schreef Franny_G het volgende:
Is een boek uit de jaren zeventig, IR. Twintigste eeuw
Liefdevolle misleiding. Zondagmiddag was het koud en regenachtig buiten. Mijn kinderen waren ijverig bezig (met het puntje van de tong onopgemerkt uit de tong gestoken) om een mooi knipwerkje voor de Sint te maken. De houtkachel stookte de serre lekker warm, op de radio klonken sinterklaasliedjes en omdat ze zo lief waren kregen ze alvast een bakje met pepernoten en chocolademelk. Dat plakwerkje moest natuurlijk de schoen in, waarop de goede Sint, die op zijn gevorderde leeftijd nog altijd de moeite neemt de koude en glibberige daken van ons dorp te beklimmen, zich verheugd zal tonen en hen zal prijzen om hun vaardigheid. Pure magie, liefde en traditie.quote:
Dat is godverdomme knap!quote:Op dinsdag 1 december 2015 13:29 schreef LXIV het volgende:
(met het puntje van de tong onopgemerkt uit de tong gestoken)
Ook je schoen niet mogen zetten vroeger?quote:
Ik moet er van huilen.quote:Op dinsdag 1 december 2015 13:29 schreef LXIV het volgende:
[..]
Liefdevolle misleiding. Zondagmiddag was het koud en regenachtig buiten. Mijn kinderen waren ijverig bezig (met het puntje van de tong onopgemerkt uit de tong gestoken) om een mooi knipwerkje voor de Sint te maken. De houtkachel stookte de serre lekker warm, op de radio klonken sinterklaasliedjes en omdat ze zo lief waren kregen ze alvast een bakje met pepernoten en chocolademelk. Dat plakwerkje moest natuurlijk de schoen in, waarop de goede Sint, die op zijn gevorderde leeftijd nog altijd de moeite neemt de koude en glibberige daken van ons dorp te beklimmen, zich verheugd zal tonen en hen zal prijzen om hun vaardigheid. Pure magie, liefde en traditie.
Je kind uit misplaatste progressiviteit of irrelevante pedagogische overwegingen hiervan onthouden, dat vind ik pas belazeren.
Je mag natuurlijk nooit alleen van jezelf uitgaan om iets te beoordelen. Maar als ik om me heen kijk dan zie ik toch echt dat Sinterklaas door praktisch iedereen als een van de leukste en warmste herinneringen uit de kindertijd gezien wordt. Het is toch niks anders dan een sprookje dat werkelijkheid wordt? Laat die echte wereld, die meer van een nachtmerrie en minder van een droom wegheeft, toch nog even buiten de deur zolang je als ouder dat lukt.quote:Op dinsdag 1 december 2015 14:00 schreef Franny_G het volgende:
Ja hoor. Mijn familie is erg van de tradities. Voor mij waren God en Sinterklaas zo ongeveer één en dezelfde figuur.
Volgens mij moet je als ouder oppassen ervan uit te gaan dat wat jij als liefdevol en warm ziet, door je kinderen ook automatisch zo wordt beleefd of dat zij daar later op terugkijkend ook zo over zullen oordelen. Kinderen zijn als ze jong zijn zo makkelijk in van alles mee te nemen, maar vroeg of laat ontwikkelen ze een eigen mening. En dan wordt het pas echt spannend.
Ik weet dat het ook maar een houding van hem is, maar toch. Het doet me deugd dat dit hele gebeuren niet zo lang meer gaat duren; als zijn kinderen opgegroeid zijn is zwarte piet in de ban en krijgen ze te horen dat hun vader nog heel lang stug de blackface probeerde door te drukken, want dat is 'leuk voor de kinderen', jaja papa, dat is de reden natuurlijk.quote:Op zaterdag 14 november 2015 21:49 schreef LXIV het volgende:
Echte Pieten dus, niet van die labbekakpieten. Zo zwart als roet, dikke rode lippen, gouden oorbellen en vooral heel erg dom en onhandig. Hartstikke leuk voor de kinderen dus!
Het zal je verheugen en in je vermoedens sterken om te weten dat ik mijn kinderen altijd een borreltje voor de Sint en een banaan voor Zwarte Piet bij hun schoen laat klaarzetten.quote:Op dinsdag 1 december 2015 18:45 schreef Mainport het volgende:
In Nederland vindt men dat dit publieke debat met de nodige nuance gevoerd moet worden. De rest van de wereld vindt dat niet; ik ben het eens met de rest van de wereld. Wat ziet eruit als een kip en tokt als een kip, maar is volgens dit debat geen kip? Ik ga daar niet in mee, Louis is natuurlijk een diehard racist. En iedereen die dit door een misplaatst gevoel van nuance tolereert is er net zo goed debet aan. De geschiedenis zal het uitwijzen, de rest van de wereld weet het al.
Vorig jaar nog stond een grappig filmpje op youtube over zwarte piet die je kon kopen en het huishouden kon laten doen. Je moest hem voeren met pepernoten. Volgens mij was dat filmpje van de wereld draait door. Nu kan ik dat filmpje nergens meer vinden.quote:Op woensdag 2 december 2015 14:28 schreef PeteSampras het volgende:
Was Zwarte Piet maar een echte negerslaaf! Dan zou ik er eentje kopen en hem mijn afwas laten doen. Wat zou dat eigenlijk kosten?
Wel jammer dat je dan net weer in een discussie terecht komt die overal in Nederland gevoerd wordt.quote:Op dinsdag 1 december 2015 21:36 schreef sigme het volgende:
Ik heb mij drie maanden onthouden van fok. Dat ging makkelijker dan gedacht, maar ik besloot toch terug te keren. Eigenlijk is het LPT de enige plek waar ik nog wel eens wat interessants lees. Gaat zo voort?
Die moet toch ook ingeladen worden.quote:Op woensdag 2 december 2015 14:29 schreef Lienekien het volgende:
Wij noemen dat afwasmachine. Witgoed.
Het grappige is dat deze discussie overal gevoerd wordt behalve in OUD.quote:
Je kan ook een ziekte krijgen. Als je het zelf allemaal niet meer kunt, dan wordt het voor je gedaan.quote:Op woensdag 2 december 2015 17:57 schreef PeteSampras het volgende:
[..]
Die moet toch ook ingeladen worden.
Dat heb ik 4 jaar geleden al geprobeerd, maar dat liep niet zoals gewenst. OUD / Protestpieten: hoe vertel je het je kindquote:Op woensdag 2 december 2015 18:09 schreef Franny_G het volgende:
[..]
Het grappige is dat deze discussie overal gevoerd wordt behalve in OUD.
Oh, in drie maanden is er ongeveer 1 LPT doorheen gejaagd, met een veelheid aan onderwerpen.quote:Op woensdag 2 december 2015 17:46 schreef I.R.Baboon het volgende:
[..]
Wel jammer dat je dan net weer in een discussie terecht komt die overal in Nederland gevoerd wordt.
Het zette me overigens wel aan het denken. Er is vast wel het één en ander op mijn opvoeding aan te merken, maar Sinterklaas was altijd heel gezellig. En toch staat het me heel erg tegen, dat knusse sfeertje om de open haard wat door LXIV geschetst wordt roept een hoop jeuk bij me op. Waarschijnlijk heb ik nog een onverwerkt traumaatje ergens.
Helemaal mee eens. De moeite die mensen nemen om het kinderen naar de zin te maken, waar zie je dat nog? Vanochtend kwam Sinterklaas langs bij de basisschool waar ik naast woon. Fantastisch. Lekker zingen, dreumesjes worden op schouders van hun ouders opgetild, pieten die allerlei capriolen uithalen,snoep uitdelen: een en al blijdschap.quote:Op dinsdag 1 december 2015 13:29 schreef LXIV het volgende:
[..]
Liefdevolle misleiding. Zondagmiddag was het koud en regenachtig buiten. Mijn kinderen waren ijverig bezig (met het puntje van de tong onopgemerkt uit de tong gestoken) om een mooi knipwerkje voor de Sint te maken. De houtkachel stookte de serre lekker warm, op de radio klonken sinterklaasliedjes en omdat ze zo lief waren kregen ze alvast een bakje met pepernoten en chocolademelk. Dat plakwerkje moest natuurlijk de schoen in, waarop de goede Sint, die op zijn gevorderde leeftijd nog altijd de moeite neemt de koude en glibberige daken van ons dorp te beklimmen, zich verheugd zal tonen en hen zal prijzen om hun vaardigheid. Pure magie, liefde en traditie.
Je kind uit misplaatste progressiviteit of irrelevante pedagogische overwegingen hiervan onthouden, dat vind ik pas belazeren.
Wat kindvriendelijk geformuleerd, allemaal. Ben je zwanger?quote:Op vrijdag 4 december 2015 20:22 schreef Sieyes het volgende:
Helemaal mee eens. De moeite die mensen nemen om het kinderen naar de zin te maken, waar zie je dat nog? Vanochtend kwam Sinterklaas langs bij de basisschool waar ik naast woon. Fantastisch. Lekker zingen, dreumesjes worden op schouders van hun ouders opgetild, pieten die allerlei capriolen uithalen,snoep uitdelen: een en al blijdschap.
Overal waar ouders en kinderen zijn.quote:Op vrijdag 4 december 2015 20:22 schreef Sieyes het volgende:
De moeite die mensen nemen om het kinderen naar de zin te maken, waar zie je dat nog?
quote:Op vrijdag 4 december 2015 21:17 schreef broer het volgende:
[..]
Wat kindvriendelijk geformuleerd, allemaal. Ben je zwanger?
Ik heb getwijfeld over Belgie.quote:Op vrijdag 4 december 2015 23:49 schreef Lienekien het volgende:
Ben je de weg naar de uitgang kwijt?
Daar weet jij alles van! Gelukkig maar.quote:
Ik ben dan ook heel kindvriendelijk, broer. Dat is gekomen omdat ik door de jaren heen wat minder op mezelf ben gericht.quote:Op vrijdag 4 december 2015 21:17 schreef broer het volgende:
Wat kindvriendelijk geformuleerd, allemaal. Ben je zwanger?
Welke discussie? Ik hoor en zie alleen maar discussie over De Discussie.quote:Op zaterdag 5 december 2015 01:25 schreef DO2 het volgende:
Die jaarlijks terugkerende pietendiscussie is natuurlijk n voortdurende bevestiging dat we hier verdomd weinig te klagen hebben. Zolang er geemmerd wordt over dat soort infantiele zaken kan de vlag omhoog, hoor.
quote:Op vrijdag 4 december 2015 20:22 schreef Sieyes het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. De moeite die mensen nemen om het kinderen naar de zin te maken, waar zie je dat nog? Vanochtend kwam Sinterklaas langs bij de basisschool waar ik naast woon. Fantastisch. Lekker zingen, dreumesjes worden op schouders van hun ouders opgetild, pieten die allerlei capriolen uithalen,snoep uitdelen: een en al blijdschap.
De avond voor mijn vaders operatie aten we in een all-you-can-eat restaurant, waar ik het telkens probeerde te hebben over de operatie, over wat als en wat dan, en mijn vader dan maar weer opstond voor een nieuwe gang. Een paar dagen later was hij dood en hadden we het niet meer gehad over cremeren versus begraven, over de bankrekeningen en schulden die hij had en dat we van elkaar hielden. Bijgevolg verkeer ik 7,5 jaar later nog steeds in shock en kan ik me er niet toe zetten zijn as van de vliering te halen en er iets fatsoenlijks mee te doen. Misschien had hij wel begraven willen worden; hij had vast niet achter de kerstversiering willen liggen.quote:Op zaterdag 5 december 2015 14:50 schreef Franny_G het volgende:
De onderliggende problematiek bij all you can eat-restaurants, Kun je daar niet wat slimme dingen over schrijven, MP?
Het was voor je vader onmogelijk om erover te praten. Dat hij telkens opstond was niet voor die nieuwe gang, maar om het onderwerp te ontlopen. Dat weet je zelf natuurlijk ook. Maar de associatie met all-you-can-eat is er voor jou nu eenmaal.quote:Op zondag 6 december 2015 15:17 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
De avond voor mijn vaders operatie aten we in een all-you-can-eat restaurant, waar ik het telkens probeerde te hebben over de operatie, over wat als en wat dan, en mijn vader dan maar weer opstond voor een nieuwe gang. Een paar dagen later was hij dood en hadden we het niet meer gehad over cremeren versus begraven, over de bankrekeningen en schulden die hij had en dat we van elkaar hielden. Bijgevolg verkeer ik 7,5 jaar later nog steeds in shock en kan ik me er niet toe zetten zijn as van de vliering te halen en er iets fatsoenlijks mee te doen. Misschien had hij wel begraven willen worden; hij had vast niet achter de kerstversiering willen liggen.
All-you-can-eat restaurants.
Dit vind ik nu eens een goede post, MP!quote:Op maandag 7 december 2015 06:44 schreef Mainport het volgende:
In 2016 startte M. Port zijn anti-arbeidbeweging, waarbij hij werknemers opriep hun kantoren in brand te steken. In het begin was hij het mikpunt van spot en tegenstanders beschuldigden hem van pedofilie. Maar het tij keerde, de wereld veranderde en niemand werkte ooit nog voor zijn geld. Tien jaar na zijn dood noemden de Joden hem de nieuwe Messias
Dit is de reden dat ik mijn potentiele nabestaanden constant vertel dat ze vooral moeten doen wat zij het beste bij mij vinden passen, ik ben er dan toch niet meer om er iets van te vinden.quote:Op zondag 6 december 2015 15:17 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
De avond voor mijn vaders operatie aten we in een all-you-can-eat restaurant, waar ik het telkens probeerde te hebben over de operatie, over wat als en wat dan, en mijn vader dan maar weer opstond voor een nieuwe gang. Een paar dagen later was hij dood en hadden we het niet meer gehad over cremeren versus begraven, over de bankrekeningen en schulden die hij had en dat we van elkaar hielden. Bijgevolg verkeer ik 7,5 jaar later nog steeds in shock en kan ik me er niet toe zetten zijn as van de vliering te halen en er iets fatsoenlijks mee te doen. Misschien had hij wel begraven willen worden; hij had vast niet achter de kerstversiering willen liggen.
All-you-can-eat restaurants.
Het is de reden dat ik mijn potentiële nabestaanden precies vertel wat ik wil. Ik heb zelf het niet-weten als een niet te dragen last ervaren. Het is idioot om in een paar dagen te beslissen hoe je afscheid van een geliefde gaat nemen. Mijn vader ging 's ochtends dood en diezelfde dag moest ik een rouwtekst bedenken. Belachelijk. Elke beslissing die hij had genomen, had mij een beslissing kunnen besparen.quote:Op maandag 7 december 2015 09:19 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Dit is de reden dat ik mijn potentiele nabestaanden constant vertel dat ze vooral moeten doen wat zij het beste bij mij vinden passen, ik ben er dan toch niet meer om er iets van te vinden.
TTK / Grafschriften voor fokkers.quote:Op maandag 7 december 2015 18:09 schreef Ringo het volgende:
Ik laat het schrijven van een rouwtekst graag aan mijn nabestaanden over.
Zo valt te zien dat vroeger niet alles beter was.quote:Op maandag 7 december 2015 21:22 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
TTK / Grafschriften voor fokkers.
Het is allemaal nergens goed voor, waarde Ringo, dus we kunnen er net zo goed een eind aan maken. Of niet. Dat houdt me op de been.quote:Op dinsdag 8 december 2015 07:22 schreef Ringo het volgende:
Dat gedenk over de dood, waar is het goed voor.
Ik vermoed dat de correlatie met opleidingsniveau hoger is.quote:Op donderdag 10 december 2015 17:13 schreef LXIV het volgende:
Zou het ook zo zijn dat mensen met kinderen zich meer druk maken over de lange termijnplanning van zaken? Zonder kinderen loop je toch 'dood' in zekere zin, en leven er in 2100 geen mensen waar je nog iets mee te maken hebt. Als je kinderen hebt, dan zullen er waarschijnlijk in 2100 kleinkinderen van je rondlopen, die je nog gekend hebt. Maakt dat je meer betrokken bij het jaar 2100 en hoe de situatie dan is?
Ik begrijp vooral niet dat mensen die daadwerkelijk denken dat ze invloed hebben op het leven in 2100 kinderen hebben. KLB / milieuactivisten met kinderenquote:Op donderdag 10 december 2015 17:13 schreef LXIV het volgende:
Zou het ook zo zijn dat mensen met kinderen zich meer druk maken over de lange termijnplanning van zaken? Zonder kinderen loop je toch 'dood' in zekere zin, en leven er in 2100 geen mensen waar je nog iets mee te maken hebt. Als je kinderen hebt, dan zullen er waarschijnlijk in 2100 kleinkinderen van je rondlopen, die je nog gekend hebt. Maakt dat je meer betrokken bij het jaar 2100 en hoe de situatie dan is?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |