abonnement Unibet Coolblue
pi_156067092
Mijn dertigste verjaardag.
"It's one-on-one out there, man. There ain't no hiding. I can't pass the ball."
pi_156067172
Jij bent toch veel ouder?
  zondag 13 september 2015 @ 23:53:28 #3
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_156067198
quote:
14s.gif Op zondag 13 september 2015 23:49 schreef PeteSampras het volgende:
Mijn dertigste verjaardag.
Over 8 minuten?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  zondag 13 september 2015 @ 23:53:42 #4
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_156067203
Mijn laatste post nogmaals:

quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 23:48 schreef LXIV het volgende:
Eind jaren 70 was antiek heel populair. Mijn ouders deden daar aan mee en er werden toen op veilingen en bij handelaren echt topprijzen betaald. Dan heb je het over 5000 gulden voor een tapijt of een Frans bureautje. Omdat het in was en omdat zoiets toch alleen maar meer waard kon worden maakte het weinig uit wat je ervoor betaalde. Nota bene, dat was in de tijd dat een huis 120.000 gulden kostte.

Nu wil niemand het meer hebben en tegelijkertijd gaat de generatie die het toen kocht of dood of naar een verzorgingstehuis. Met als gevolg dat de prijzen echt gekelderd zijn en dat je voor nog echt mooi antiek ongeveer hetzelfde betaalt als voor spaanplaat van de Leenbakker.

Ik trek me niks van de trend aan en pik de krenten wel uit de pap.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_156067222
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 23:53 schreef LXIV het volgende:

[..]

Over 8 minuten?
Zes dagen.
"It's one-on-one out there, man. There ain't no hiding. I can't pass the ball."
pi_156067256
Mooie spulletjes kopen, LXIV, dat staat wel zo ver van mijn werkelijkheid af. Het weinige beetje geld dat ik heb gaat op aan drank, sigaretten en voedsel. In mijn woonkamer staat, in al zijn totaliteit, één lamp, een bank, een bureau, een stoel en een kastje. Niets meer, niets minder. Als ik iemand over de vloer heb en de ramen zijn dicht, dan hoor je een echo.
"It's one-on-one out there, man. There ain't no hiding. I can't pass the ball."
pi_156067278
Nou ja, ik heb ook nog een klein krukje naast de bank waar een asbak en een half liter bier op staat. Laten we wel wezen. En een laptop en een modem. Die modem blijft in de woonkamer, die laptop neem ik straks mee naar bed.
"It's one-on-one out there, man. There ain't no hiding. I can't pass the ball."
  maandag 14 september 2015 @ 00:01:21 #8
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_156067387
quote:
14s.gif Op zondag 13 september 2015 23:55 schreef PeteSampras het volgende:
Mooie spulletjes kopen, LXIV, dat staat wel zo ver van mijn werkelijkheid af. Het weinige beetje geld dat ik heb gaat op aan drank, sigaretten en voedsel. In mijn woonkamer staat, in al zijn totaliteit, één lamp, een bank, een bureau, een stoel en een kastje. Niets meer, niets minder. Als ik iemand over de vloer heb en de ramen zijn dicht, dan hoor je een echo.
Nu je het zegt, eigenlijk ook van mij. Welke leegte moet er gevuld worden, vraag ik me nu af. Ik weet nog dat alles wat ik had in één legeringskast paste en dat was zonder meer de beste tijd.
Misschien is het omdat ik echt heel lang eigenlijk nooit iets gekocht heb en altijd introk bij een vrouw die dan spulletjes bezat. Eigenlijk ook het beste, geen zorgen.
Nu heb ik dan sinds kort een eigen huis en richt ik dat in. Ik moet oppassen hier niet te lang mee door te gaan, anders wordt het puur nihilisme van de ergste soort.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  maandag 14 september 2015 @ 00:06:11 #9
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_156067509
Lang genoeg heb ik me altijd hard gemaakt voor het standpunt 'bezitterslast'. Dat het ene bezit tot het andere leidt, en uiteindelijk alleen maar tot gedoe en zorgen.

Nu moet ik de pomp van het zwembad nog schoonmaken eigenlijk, de kippen voeren, de kozijnen moeten ook dit jaar nog geverfd worden, de piano gestemd na transport, de schoorsteen ook nog laten vegen (bewijsje bedrijf nodig voor de brandverzekering), net mailtje binnen dat de APK van de auto voor oktober moet gebeuren en dit is dan wat mij nu meteen te binnen schiet. Vroeger had ik daar allemaal geen last van eigenlijk. Op de een of andere manier ben ik toch in die valkuil gelopen.

Maar ja, je koopt een huis, je vrouw zeurt dat de kinderen zeuren om een zwembad, daar komt meer bij kijken dan je denkt, er moeten zonnepanelen op het dak maar de wifi van de omvormer werkt niet samen met die van de laptop, de planten in de tuin groeien natuurlijk, maar dan heb je wel een hark, een schop, een zaag, et cetera nodig om die in toom te houden, dat spul wordt allemaal roestig en bot en moet geslepen worden, maar voor die slijptol heb ik ook een werkbank nodig. Misschien moet ik in de carport een werkplaatsje bouwen, waar haal ik het hout vandaan. Kortom, het een leidt tot het ander en zo blijf je dan bezig en kom je niet meer tot iets wezenlijks toe.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_156067564
Als het een troost is, Louis, ondanks al mijn 'ontspullen', zoals men het noemt, kom ik ook tot niets wezenlijks toe.
"It's one-on-one out there, man. There ain't no hiding. I can't pass the ball."
pi_156067572
Hoewel, ik had van de week toch wat aardigs geschreven. Ik ga daar maar weer eens mee verder. Niet nu, maar in al z'n algemeenheid.
"It's one-on-one out there, man. There ain't no hiding. I can't pass the ball."
  maandag 14 september 2015 @ 00:11:09 #12
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_156067596
quote:
10s.gif Op maandag 14 september 2015 00:08 schreef PeteSampras het volgende:
Als het een troost is, Louis, ondanks al mijn 'ontspullen', zoals men het noemt, kom ik ook tot niets wezenlijks toe.
Dat is een troost.

Maar het is dan dit jaar nog (2015) dat ik me er druk over maak, en dan laat ik alles gewoon zoals het is. Langzaam vervallen. Dat past de ware romanticus het beste. En de sfeer van mooie dingen die vervallen, dat past me beter.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_156067617
Overigens, iets heel anders, het volgende: ik dacht erover na om een Nirvanacoverband (dan wel akkoesties) met alle teksten in het Farsi. Ik noem die band dan: 'Kurt Khomeini.' Is dat wat?
"It's one-on-one out there, man. There ain't no hiding. I can't pass the ball."
  maandag 14 september 2015 @ 00:13:09 #14
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_156067626
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2015 00:09 schreef PeteSampras het volgende:
Hoewel, ik had van de week toch wat aardigs geschreven. Ik ga daar maar weer eens mee verder. Niet nu, maar in al z'n algemeenheid.
Eigenlijk heb ik altijd een lichte afkeer gevoeld van mensen die allemaal met hun huis bezig waren. Dat je daar dan langs kwam en eigenlijk wilde oudehoeren, maar in plaats daarvan werd rondgeleid. En voor je het weet ga je dat zelf bijna zo doen.

Gelukkig heb ik een nokia van 20 euro als telefoon en type ik dit op mijn enige computer van 10 jaar oud . En heb ik een Toyota Corolla met een hele forse deuk in de voorbumper die ik er niet uit haal.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  maandag 14 september 2015 @ 00:13:43 #15
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_156067638
quote:
5s.gif Op maandag 14 september 2015 00:12 schreef PeteSampras het volgende:
Overigens, iets heel anders, het volgende: ik dacht erover na om een Nirvanacoverband (dan wel akkoesties) met alle teksten in het Farsi. Ik noem die band dan: 'Kurt Khomeini.' Is dat wat?
Ik denk het wel! Ga je dan ook authentieke Persische instrumenten gebruiken?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_156067654
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2015 00:13 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik denk het wel! Ga je dan ook authentieke Persische instrumenten gebruiken?
Goh, daar had ik eigenlijk niet zo over nagedacht. Ze hebben een soort doedelzak die van een schaap wordt gemaakt en ook prachtige percussie-instrumenten. Dat kan er ook wel bij, trouwens.
"It's one-on-one out there, man. There ain't no hiding. I can't pass the ball."
pi_156067665
Ney anban, heet dat ding.
"It's one-on-one out there, man. There ain't no hiding. I can't pass the ball."
  maandag 14 september 2015 @ 01:10:40 #18
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_156068529
Zo'n piano wordt in de meeste gevallen verkocht voor n habbekrats omdat de kinderen er - met het ontbreken van talent of doorzettingsvermogen - na n jaartje van moeizame pianolessen inmiddels wel op uitgespeeld zijn en de vrouw des huizes al n tijdje zeurt dat ze op die plek toch eigenlijk veel liever n mooi dressoir ziet staan dan dat 'lelijke logge ding'.
"Now which way do we go?" - Dorothy Gale
  maandag 14 september 2015 @ 07:13:33 #19
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_156069857
Ga je in dit topique verjaren?
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
  maandag 14 september 2015 @ 08:09:52 #20
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_156070157
Ik ben gek op mooie spullen. Als het duurder is, zal het wel beter zijn.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_156082613
Ik ben ook gek op mooie spullen, maar duur staat niet altijd gelijk aan mooi of beter van kwaliteit.
  maandag 14 september 2015 @ 18:33:48 #22
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_156084396
Natuurlijk wel, dat weet toch iedereen.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_156087606
Ik hoorde laatst van een man die niet in een restaurant wilde eten omdat hij het daar te goedkoop vond. Niet shabby, of armoedig, of slecht, maar simpelweg te goedkoop. Hij verdomde het om slechts ¤ 8,95 voor een daghap te betalen. Bizar.

Dat wil dus zeggen, als alles exact hetzelfde was, behalve dan dat ze voor die maaltijd - weet ik veel - vijftien euro zouden vragen, dan was het geen enkel probleem.

[ Bericht 28% gewijzigd door PeteSampras op 14-09-2015 20:56:21 ]
"It's one-on-one out there, man. There ain't no hiding. I can't pass the ball."
pi_156155234
Ik was weer even naar Een Nieuw Paaslied van Reve aan het luisteren. Wat een prachtige gedichten heeft die man toch gemaakt.

O+.

Zonder gedronken te hebben, prijs ik God.
Vandaag heb ik van alles meegemaakt.
Al voortwandelend in de benedenstad,
denkend aan de Uiteindelijke Dingen,
zag ik een jongen, vermoedelijk een Duitse toerist,
en volgde hem terwijl ik dacht:

ik zal je voor je reet geven of als dat niet kan
sla mij dan maar,
de hoofdzaak is dat we bezig zijn -
tot hij De Bijenkorf in ging en ik,
duizelig van geilheid tegen mensen opbotsend,
zijn spoor bijster raakte.
Nochtans werd ik niet moede, U te loven.
Want onbegrijpelijk groot zijn al Uw werken:
Gij, die het wezen gemaakt hebt
dat van achteren een kut en van voren een staart heeft.
Zoals gezegd, ik had niet eens gedronken, maar toch wilde ik
U schreiend eren en in tranen voor U knielen,
O Meester, Slaaf en Broeder, Geslachte en Verrezen God.
Al neuriënd en in het geheim profeterend
vervolgde ik mijn weg.
Toen zag ik Bet van Beeren, aan een wit tafeltje
tegenover haar cafee gezeten, pogend met mes en vork
een makreel te openen om deze in de zon te eten.
Ik dacht kijk. Wat is in de Natuur toch alles mooi gemaakt.
(Denk maar aan al die sterren met hun lichtjaren.)
Ik wilde wel naar een of andere avondmis,
maar er was er geen.
"It's one-on-one out there, man. There ain't no hiding. I can't pass the ball."
pi_156155518
Roeping.

Zuster Immaculata die al vier en dertig jaar
verlamde oude mensen wast, in bed verschoont,
en eten voert,
zal nooit haar naam vermeld zien.
Maar elke ongewassen aap die met een bord: dat hij
vóór dit, of tegen dat is, het verkeer verspert,
ziet 's avonds reeds zijn smoel op de tee vee.
Toch goed dat er een God is.
"It's one-on-one out there, man. There ain't no hiding. I can't pass the ball."
pi_156235554
Iemand vroeg mij vandaag:

In hoeveel procent van de gevallen dat je iets moeilijk vindt of niet snapt (van een ingewikkelde wiskundeformule tot het repareren van je fiets), vind je datgene oninteressant?

Wat deze vraag impliceert is duidelijk: het is niet de intelligentie die begrensd wordt.

Waardoor intelligentie wel begrensd wordt? Dat laat ik socioloog Willem Schinkel zeggen. In het kort komt het neer op het verwarren van realisme met de status quo.

quote:
"Funest aan onze politiek is dat ze zich voordoet als noodzakelijkheid. Europa kan niet anders dan de Grieken afpersen, afspraak is afspraak. Bezuinigingen moeten gedaan worden, want een economie is als een portemonnee: er kan niet meer uit dan er in gaat.

Zulke leugens zijn pogingen onze schizotopische conditie zo in te richten dat een selectief gezelschap kapitaliseert op de onzekerheid en de precaire positie van de meerderheid. Nepnoodzakelijkheden dwingen ons in regimes die onze verscheurdheid aangrijpen om ons te controleren en op ons te kapitaliseren.

(...)

[De publieke sfeer] is in onze tijd sterk gedepolitiseerd omdat de dominante concepten te zeer als noodzakelijkheden ervaren worden. Het helpt dan om te zien waar die concepten vandaan komen, welke belangen met hun vigerende interpretaties gemoeid zijn, wat ermee ongezegd en ongezien blijft, en welke alternatieve concepten voorhanden zijn."
  zondag 20 september 2015 @ 09:59:07 #27
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_156236317
Sorry JAM, ik ben de loop der dagen helemaal kwijt. Gefeliciteerd! En hoe heb je het allemaal ervaren?
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_156263710
quote:
14s.gif Op woensdag 16 september 2015 21:51 schreef PeteSampras het volgende:
Roeping.

Zuster Immaculata die al vier en dertig jaar
verlamde oude mensen wast, in bed verschoont,
en eten voert,
zal nooit haar naam vermeld zien.
Maar elke ongewassen aap die met een bord: dat hij
vóór dit, of tegen dat is, het verkeer verspert,
ziet 's avonds reeds zijn smoel op de tee vee.
Toch goed dat er een God is.
Dit is trouwens echt een slecht gedicht. Gerard is kampioen open deuren intrappen en flauwe grappen maken
pi_156263816
Ik ben een leuk boek van Kundera aan het lezen, dat zouden Nederlanders nu nooit kunnen.

quote:
Hij doet de verwarming aan en de ramen open, zodat het warm is en ze tegelijkertijd frisse lucht hebben. De kamer kijkt uit over de golfbaan, een sport waarmee hij beroepshalve in aanraking komt. Als hij vertelt over de golfbaan, vraagt zijn vriendin, Susanne, waarom hij nooit naar informele golfuitjes van zijn werk gaat. ‘Bij golf gaat het om zien en gezien worden,’ zegt hij. ‘Doe mij maar voetbal, dan gaat het tenminste over geld.’ Ze geeft hem gelijk, en zegt dat ze er zo nog niet over na heeft gedacht.

Hij kijkt naar hoe ze met haar kleren aan op bed ligt. Susanne houdt ook niet van golf, denkt hij. Ze houdt nergens van en overal van, neutraal ten opzichte van alles, een heel verstandige houding.

Op haar rug bekijkt Susanne het hemelbed met gele gordijntjes, ze weet niet wat ze ervan moet vinden. Uiteindelijk besluit ze dat de Fransen een ongedwongen volk zijn.

Ze glimlacht naar hem en legt een kussen op haar buik. ‘Je bent lief,’ zegt ze. Aan haar relatie heeft ze nooit getwijfeld. Hij is een man met visie, iemand die zijn ambities verwezenlijkt; ze heeft veel onzekere mannen gehad. Haar moeder vertelde eens: ‘Onzekere mannen zijn handig, ze doen alles voor je. Maar je kunt nooit van ze houden, het zijn geen echte mensen.’

Door het raam ziet hij een kat met een dood vogeltje spelen. Verbazingwekkend hoe makkelijk een beest zich kan vermaken, denkt hij.

Het staat hem tegen dat hij zijn werktelefoon thuis heeft gelaten. Hij verdrukt de gedachte, en schaamt zich voor het feit dat hij iemand is geworden die op weekendjes weg bewust niet aan zijn werk wil denken.

Om zichzelf af te leiden, probeert hij te construeren wat er op dit moment door het hoofd van zijn vriendin gaat. Al snel komt hij tot de conclusie dat het waarschijnlijk praktische zaken zijn.

‘Koffie?’ vraagt Susanne. Ze stapt uit bed. ‘Ik denk niet dat er room is.’

Op zoek naar kopjes kijkt ze in het keukenkastje en ziet dat er een klok in hangt. Het versterkt haar opvatting over de ongedwongenheid van het Franse volk.
pi_156377300
JAM, van harte jongen.
  vrijdag 25 september 2015 @ 22:11:33 #31
10526 broer
Nutteloze van de nacht.
pi_156385503
Ik dacht altijd dat Mainport een Nederlander was. Stom hè?
  vrijdag 25 september 2015 @ 23:22:06 #32
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_156388281
Waar komt ie dan vandaan? Of moeten we daarvoor de Hubble-telescoop raadplegen?
"Now which way do we go?" - Dorothy Gale
  zaterdag 26 september 2015 @ 15:41:59 #33
10526 broer
Nutteloze van de nacht.
pi_156458707
Toch jammer dat je dat niet voor het uitkiezen hebt, je nationaliteit. Als dat wel zo zou zijn, stond ik vooraan in de rij om mijn paspoort in te leveren. Fuck de koning!
"It's one-on-one out there, man. There ain't no hiding. I can't pass the ball."
pi_156458747
Dank voor de felicitaties, overigens. Ik heb wat leuke boeken en biertjes gekregen. Meer moest een mens ook maar niet willen of verwachten.
"It's one-on-one out there, man. There ain't no hiding. I can't pass the ball."
pi_156492997
Ik zag zojuist drie kromme mannen van zestig in oranje hesjes het onkruid uit de tegels voor mijn huis halen. Wat een bijzonder land leven we in dat we mensen die waarschijnlijk nooit meer aangenomen zullen worden voor een baan dwingen om dit soort dingen te doen. Ik spuug erop.
pi_156496303
Taakstraf?
Aldus.
pi_156515154
Wat zeg je van een weekendje Den Haag, MP? Jij betaalt de drank.
"It's one-on-one out there, man. There ain't no hiding. I can't pass the ball."
  donderdag 1 oktober 2015 @ 08:20:00 #39
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_156516783
Het klinkt een beetje als een corporale ontgroening, MP.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_156566593
Sommige mensen hebben drank nodig om het gezellig te hebben. Maar ik heb geen gezelligheid nodig om te kunnen drinken
pi_156586643
Ik serveerde Bart van Loo vandaag bier aan de bar. Maar ik wist niet meteen dat hij Bart van Loo was.
'Kan ik u toevallig ergens van kennen?'
Van DWDD, zei hij.
Ach, van de chansons natuurlijk, maar hoe heette hij ook alweer?
'Volgens mij weet ik hoe u heet,' zei ik daarop, een van mijn sterkere momenten.
Het komende half uur zag ik hem af en toe kijken alsof ik gek was, dat had hij goed gezien.
pi_156659654
Die laatste zin, dat vind ik wel een mooie.
"It's one-on-one out there, man. There ain't no hiding. I can't pass the ball."
pi_156659709
Overigens heb ik een grafhekel aan DWDD. Dat zal ik vast wel vaker hebben gezegd, maar laat er geen misverstand over bestaan. Wat een kutkankerkankerkutprogramma is dat zeg. Allemaal een nekschot. Alles en iedereen die er ook maar iets mee te maken heeft.
"It's one-on-one out there, man. There ain't no hiding. I can't pass the ball."
pi_156660121
Overigens heb ik een grafhekel aan mijn werk. Dat zal ik vast vaker hebben gezegd, maar laat er geen misverstand over bestaan. Sinds ik werk heb ik rugklachten en daar hebben ze geen boodschap aan, ze proberen me er uit te werken op allerlei smerige maniertjes. En je bent er domweg van afhankelijk, niet werken is een valse keuze, ik voorspel dat er over een paar jaar celstraf staat op werkweigering.
pi_156670500
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2015 03:52 schreef Mainport het volgende:
Overigens heb ik een grafhekel aan mijn werk. Dat zal ik vast vaker hebben gezegd, maar laat er geen misverstand over bestaan. Sinds ik werk heb ik rugklachten en daar hebben ze geen boodschap aan, ze proberen me er uit te werken op allerlei smerige maniertjes. En je bent er domweg van afhankelijk, niet werken is een valse keuze, ik voorspel dat er over een paar jaar celstraf staat op werkweigering.
Hooguit de doodstraf.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  woensdag 7 oktober 2015 @ 20:14:44 #46
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_156674672
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2015 03:52 schreef Mainport het volgende:
Overigens heb ik een grafhekel aan mijn werk. Dat zal ik vast vaker hebben gezegd, maar laat er geen misverstand over bestaan. Sinds ik werk heb ik rugklachten en daar hebben ze geen boodschap aan, ze proberen me er uit te werken op allerlei smerige maniertjes. En je bent er domweg van afhankelijk, niet werken is een valse keuze, ik voorspel dat er over een paar jaar celstraf staat op werkweigering.
Als je afhankelijk bent van werken, doe dan tenminste iets wat je leuk vind. Zo moeilijk is dat toch niet.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_156674895
Als je weet wat je leuk vindt niet inderdaad.
Aldus.
  woensdag 7 oktober 2015 @ 21:39:28 #48
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_156677371
quote:
2s.gif Op woensdag 7 oktober 2015 20:21 schreef Z het volgende:
Als je weet wat je leuk vindt niet inderdaad.
Desnoods weet je tenminste wat je niet leuk vind en probeer je iets anders.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_156682163
Doen wat je leuk vindt is een luxe die voor velen niet opgaat. Het is een bevoorrechte positie die de haves projecteren op de havenots.

Empathie is niet jezelf kunnen inleven in de positie van de ander. Het is het voorstellingsvermogen dat je de ander daadwerkelijk bent - met al zijn eigenschappen die niet aansluiten op het systeem.

Ook een hardnekkige mythe die wordt geprojecteerd door de haves, is dat de ander in staat is tot volledige eigen verantwoordelijkheid. Dat de ander zijn zaakjes niet zo goed voor elkaar heeft, ligt aan zijn eigen instelling dan wel wil. Maakbaarheid wordt grondig overschat; empathie en daarmee wijsheid schieten tekort.
  donderdag 8 oktober 2015 @ 08:05:33 #50
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_156683217
De ironie.
The love you take is equal to the love you make.
pi_156683242
Maar Lienekien, je weet toch dat achter elke troll een gemankeerd mens schuilt
  donderdag 8 oktober 2015 @ 10:25:04 #52
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_156684898
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 01:12 schreef Mainport het volgende:
Doen wat je leuk vindt is een luxe die voor velen niet opgaat. Het is een bevoorrechte positie die de haves projecteren op de havenots.

Empathie is niet jezelf kunnen inleven in de positie van de ander. Het is het voorstellingsvermogen dat je de ander daadwerkelijk bent - met al zijn eigenschappen die niet aansluiten op het systeem.

Ook een hardnekkige mythe die wordt geprojecteerd door de haves, is dat de ander in staat is tot volledige eigen verantwoordelijkheid. Dat de ander zijn zaakjes niet zo goed voor elkaar heeft, ligt aan zijn eigen instelling dan wel wil. Maakbaarheid wordt grondig overschat; empathie en daarmee wijsheid schieten tekort.
Er zijn grofweg 2 mogelijkheden:
- Of van alle banen waarvoor jij in aanmerking komt heb je de meest zure. Het is dan taak om een minder zure, dan wel leuke baan te nemen.
- Of je hebt de relatief beste baan voor je, maar zelfs die vind je heel vervelend. Dan ligt dat aan jezelf zonder dat je er veel aan kunt doen.

Ik lees nu een boek dat onder andere over geluksbeleving gaat. Die beleving is maar in heel beperkte mate afhankelijk van de omstandigheden waarin iemand zich bevind en vooral van het karakter.
Stel een pessimist wint de hoofdprijs in een loterij. Dat zal ook bij hem kortstondig een geluksgevoel bewerkstelligen. Uit onderzoek blijkt echter dat zo'n persoon na een jaar min of meer net zo gelukkig/ongelukkig was als voordat hij die prijs won.
Als een optimist een zware tegenslag krijgt (bijvoorbeeld het verlies van een ledemaat) geeft hem dat kortstondig een negatief gevoel. Het blijkt echter ook dat zo'n persoon een jaar verder min of meer net zo gelukkig was als voor zijn verlies.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_156685038
Interessant. Al is het weer zo'n typische hook voor een managementboek.
Aldus.
  donderdag 8 oktober 2015 @ 11:20:06 #54
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_156685686
quote:
2s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 10:36 schreef Z het volgende:
Interessant. Al is het weer zo'n typische hook voor een managementboek.
Dit is op basis van wetenschappelijk onderzoek.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_156685962
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 11:20 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dit is op basis van wetenschappelijk onderzoek.
Hoe heet het boek?
Aldus.
pi_156686240
Ik ben het helemaal eens met MP.

Er is gewoon heel erg veel geestdodend en heel veel uitermate rotwerk. Ik weet heel zeker, ook op basis van ervaring, dat ik bij 95% van de banen die je kunt doen, zwaar ongelukkig of depressief zou worden.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_156686256
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 10:25 schreef LXIV het volgende:

Ik lees nu een boek dat onder andere over geluksbeleving gaat. Die beleving is maar in heel beperkte mate afhankelijk van de omstandigheden waarin iemand zich bevind en vooral van het karakter.
Maar doet er wel toe. Zo maakt geld niet gelukkig, maar armoede maakt wel ongelukkig. Dat is niet onbelangrijk om erbij te vermelden. Verder klopt het wat je zegt (en daarom zou ik vermoedelijk gelukkig zijn met 95% van de banen die ik zou kunnen doen 8-) ).

[ Bericht 82% gewijzigd door Claudia_x op 08-10-2015 11:57:56 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  donderdag 8 oktober 2015 @ 13:26:38 #58
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_156688083
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  donderdag 8 oktober 2015 @ 13:26:56 #59
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_156688092
quote:
2s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 11:50 schreef Franny_G het volgende:
Ik ben het helemaal eens met MP.

Er is gewoon heel erg veel geestdodend en heel veel uitermate rotwerk. Ik weet heel zeker, ook op basis van ervaring, dat ik bij 95% van de banen die je kunt doen, zwaar ongelukkig of depressief zou worden.
Dat zegt dus over jou meer dan over die banen
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  donderdag 8 oktober 2015 @ 13:27:15 #60
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_156688103
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 11:51 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Maar doet er wel toe. Zo maakt geld niet gelukkig, maar armoede maakt wel ongelukkig. Dat is niet onbelangrijk om erbij te vermelden. Verder klopt het wat je zegt (en daarom zou ik vermoedelijk gelukkig zijn met 95% van de banen die ik zou kunnen doen 8-) ).
Dat zegt dus over jou meer dan over die banen.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  donderdag 8 oktober 2015 @ 16:15:08 #61
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_156691367
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_156691471
In figuurlijke zin lijden heel veel mensen aan dat syndroom.
Aldus.
pi_156692523
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 13:26 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat zegt dus over jou meer dan over die banen
Zeker, maar het klopt dan weer niet om hieruit te concluderen dat ik een pessimist ben.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  donderdag 8 oktober 2015 @ 17:40:16 #64
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_156692558
quote:
2s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 17:37 schreef Franny_G het volgende:

Dat zegt dus over jou meer dan over die banen
Zeker, maar het klopt dan weer niet om hieruit te concluderen dat ik e
Zou je echt niet het vermogen hebben om van, laten we zeggen 50% van de banen, iets te maken als je tot een van die banen veroordeeld was?
Laten we zeggen dat je bakker was en niet de mogelijkheid had om dat te veranderen. Zou je leven dan ondragelijk en vervelend zijn of heb je de kracht om dat dan toch maar zo goed mogelijk te doen en gelukkig te worden? Of boswachter, pianiste, verpleegster, baliemedewerkster, kelnerin of boerin. Is het voor jou dan echt in meer dan de helft van deze beroepen onmogelijk om gelukkig te zijn
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_156692643
Ik zou al die banen voor een beperkte duur leuk vinden en ook uitdagend. Ik heb dat soort werk ook gedaan. Als kind en tiener heb ik heel wat dagen in het tuinbouwbedrijf van mijn vader gewerkt, als student in de horeca en verschillende winkels, ik heb een keer een administratieve bijbaan gehad, bij een telecombedrijf gewerkt, langere tijd een kantoorbaan bij de IND. Bij al die banen kreeg ik vroeg of laat een verstikkend gevoel, liep ik tegen dagelijkse sleur aan, het gevoel van zinloosheid van dat alles, het idee dat ik mijn leven aan het verdoen was, dezelfde mensen elke dag, en nog zo wat van die zaken. En laten we niet vergeten: de zeer deprimerende omgeving van zoiets als een kantoortuin of een bedrijfskantine.

En ja, die 95% is vast ook overdreven, maar daar neem ik ook in mee dat ik voor bepaalde banen om andere meer praktische redenen ongeschikt ben.

[ Bericht 6% gewijzigd door Franny_G op 08-10-2015 17:51:56 ]
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  donderdag 8 oktober 2015 @ 22:40:57 #66
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_156700302
Ik heb hier geloof ik ooit wel eens iets gepost dat sommige woorden (fonetisch) beter passend bij het begrip dat ze vertegenwoordigen passen dan anderen.
Bij een woord als 'herfst' voel je de wind gewoon door een hoopje dorre bladeren ritselen. 'Kanker' is een hard en lelijk woord. Bij een 'flits' doe je je ogen al vanzelf dicht. Sommige andere woorden zijn nietszeggend, zoals tafel en bord, dat is (voor mij) zo goed als uitwisselbaar.
Misschien hebben we toen nog even gediscussieerd over de vraag of je dan die associatie krijgt bij het woord of dat het woord (zoals ik dacht) inherent goed bij het begrip paste. (en dus eigenlijk niet uitwisselbaar was).
Nu was ik een beetje aan het surfen en vond de volgende twee vormen:

Nu de vraag aan jullie (beantwoorden in een spoiler aub, om de rest niet te richten), welke van deze twee vormpjes heet Bouba en welke Kiki?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_156700675
Bouba en Kiki, ik dat de hoop dat ik daar nooit meer mee geconfronteerd zou worden.
Aldus.
  donderdag 8 oktober 2015 @ 22:55:09 #68
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_156700709
quote:
10s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 22:53 schreef Z het volgende:
Bouba en Kiki, ik dat de hoop dat ik daar nooit meer mee geconfronteerd zou worden.
Is het ook een eeneiïge Friese tweeling die je tijdens je studietijd ooit beter hebt leren kennen?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  donderdag 8 oktober 2015 @ 22:56:31 #69
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_156700746
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2015 08:58 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

'Het sneeuwt' en 'sneeuw valt' bestaan vrijwel geheel uit dezelfde klanken, in tegenstelling tot 'bouba' en 'kiki'. Totdat je kunt bewijzen dat 'het sneeuwt' inherent beter klinkt dan 'sneeuw valt' (aangezien het hier als voorbeeld gebruikt werd, neem ik aan dat dat nog niet gebeurd is), kun je ervan uitgaan dat het conventioneel is.
Dit is verder de enige vermelding op het forum
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_156701058
Mijn werkgever heeft mij door de jaren heen naar diverse cursussen gestuurd waar allerlei pseudowetenschappelijke zzp-ers mij, met onder andere met bouba's en kiki's, een beter mens probeerde te maken. Tegenwoordig wat minder gelukkig. Ik heb er een hekel aan, vooral ook omdat je nooit kritisch mag zijn want dan ben je een negatieveling. Daarnaast slaat het ook vaak helemaal nergens op. Geef mij maar een cursus VBA in Excel oid, lekker concreet, de beste cursus die ik de afgelopen jaren gedaan heb.
Aldus.
  donderdag 8 oktober 2015 @ 23:10:02 #71
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_156701178
quote:
2s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 23:06 schreef Z het volgende:
Mijn werkgever heeft mij door de jaren heen naar diverse cursussen gestuurd waar allerlei pseudowetenschappelijke zzp-ers mij, met onder andere met bouba's en kiki's, een beter mens probeerde te maken. Tegenwoordig wat minder gelukkig. Ik heb er een hekel aan, vooral ook omdat je nooit kritisch mag zijn want dan ben je een negatieveling. Daarnaast slaat het ook vaak helemaal nergens op. Geef mij maar een cursus VBA in Excel oid, lekker concreet, de beste cursus die ik de afgelopen jaren gedaan heb.
Ja, maar dit is helemaal geen pseudowetenschappelijke managementbullshit. Dit is gewoon objectief onderzocht. Ik weet niet wat voor conclusies er daar op die cursussen uit getrokken werd, want daar was ik verder niet bij. En met betere mensen heeft het al helemaa weinig te maken.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_156701312
Eens. Maar ik word er door getriggered ook vanwege jouw consultancy verleden (ik heb geen idee wat voor consultancy jij deed/doet overigens).
Aldus.
  donderdag 8 oktober 2015 @ 23:32:17 #73
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_156701931
quote:
11s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 23:13 schreef Z het volgende:
Eens. Maar ik word er door getriggered ook vanwege jouw consultancy verleden (ik heb geen idee wat voor consultancy jij deed/doet overigens).
Ik heb nooit iets aan consultancy gedaan hoor!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_156702781
Misschien was ik dat. :)
pi_156705638
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 23:32 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik heb nooit iets aan consultancy gedaan hoor!
Dat zat in m'n hoofd, je bent toch soldaat af?
Aldus.
pi_156705651
quote:
7s.gif Op vrijdag 9 oktober 2015 00:03 schreef k_man het volgende:
Misschien was ik dat. :)
Bij jou heb ik het beeld dat je iets als ingenieur doet?
Aldus.
pi_156707157
quote:
2s.gif Op vrijdag 9 oktober 2015 09:08 schreef Z het volgende:

[..]

Bij jou heb ik het beeld dat je iets als ingenieur doet?
Ik heb die titel, maar of mijn werk daar nou zo veel mee te maken heeft? Ik doe in ieder geval geen dingen die erg technisch zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 09-10-2015 10:52:43 ]
  vrijdag 9 oktober 2015 @ 23:35:32 #78
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_156722664
LXIV, voor de statistieken, ik ben ook altijd 'redelijk ongelukkig' in mijn werk. Ik doe best leuke dingen (en ook dingen waarvan ik 5 jaar geleden dacht 'als ik dát eenmaal bereik...') maar in de praktijk verveel ik me en komt het me allemaal vrij onnuttig voor. En mijn TMA zei 'je bent geniaal maar zo snel mogelijk weg en eigenlijk artiest worden'.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
  vrijdag 9 oktober 2015 @ 23:38:46 #79
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_156722752
Maar goed, ik heb een gezin te onderhouden he. En ik heb wel een heel leuk gezin.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
  zaterdag 10 oktober 2015 @ 04:26:22 #80
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_156725398
Klotewerk is klotewerk, daar helpt geen LXIV aan.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  zaterdag 10 oktober 2015 @ 04:30:30 #81
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_156725402
Je kunt gospels gaan zingen tijdens het kolen hakken. De koran reciteren terwijl je dopjes draait aan de lopende band. Elke avond bourbon zuipen voor je hut. Dat maakt het allemaal wat draaglijker. Maar klotewerk blijft klotewerk.

[ Bericht 1% gewijzigd door Ringo op 10-10-2015 04:43:15 ]
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  zaterdag 10 oktober 2015 @ 04:33:48 #82
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_156725403
Weekend, twee dagen niet hoeven werken en er niet aan hoeven denken, dat is geluk voor veel mensen. Of past dat niet in het neoliberale lulkoekparadigma?

[ Bericht 24% gewijzigd door Ringo op 10-10-2015 04:45:32 ]
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  zaterdag 10 oktober 2015 @ 04:40:51 #83
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_156725409
Geluk in je werk. Ook jij.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  zaterdag 10 oktober 2015 @ 04:41:50 #84
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_156725410
Want zijn wij niet allen hardwerkende Nederlanders?
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  zaterdag 10 oktober 2015 @ 04:50:30 #85
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_156725414
Overigens heb ik daar allemaal geen last van, ik ben gewoon heel goed in mijn werk en doe het met meer plezier dan obsessie.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_156725450
- Ik heb geen hekel aan mijn werk, maar ik zou het ook niet erg vinden om dood te gaan.

Kafka
pi_156760357
quote:
2s.gif Op zaterdag 10 oktober 2015 04:33 schreef Ringo het volgende:
Weekend, twee dagen niet hoeven werken en er niet aan hoeven denken, dat is geluk voor veel mensen. Of past dat niet in het neoliberale lulkoekparadigma?
Ik was gister op pad voor m'n werk in deze omgeving:



De zon scheen ook nog eens. Mij hoor je niet klagen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_156760452
In het kader van het wetenschappelijk onderzoek dat LXIV aanhaalde: wisten jullie dat mensen over het algemeen weliswaar sterker geraakt worden door het verlies van een geliefde dan het verlies van een baan, maar dat ze van het eerste sneller herstellen?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_156760591
quote:
0s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 23:10 schreef LXIV het volgende:

Dit is gewoon objectief onderzocht.
Kom eens wat colleges bij me volgen, LXIV, dan weet je wel beter.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_156760834
quote:
2s.gif Op donderdag 8 oktober 2015 17:46 schreef Franny_G het volgende:
Ik zou al die banen voor een beperkte duur leuk vinden en ook uitdagend. Ik heb dat soort werk ook gedaan. Als kind en tiener heb ik heel wat dagen in het tuinbouwbedrijf van mijn vader gewerkt, als student in de horeca en verschillende winkels, ik heb een keer een administratieve bijbaan gehad, bij een telecombedrijf gewerkt, langere tijd een kantoorbaan bij de IND. Bij al die banen kreeg ik vroeg of laat een verstikkend gevoel, liep ik tegen dagelijkse sleur aan, het gevoel van zinloosheid van dat alles, het idee dat ik mijn leven aan het verdoen was, dezelfde mensen elke dag, en nog zo wat van die zaken. En laten we niet vergeten: de zeer deprimerende omgeving van zoiets als een kantoortuin of een bedrijfskantine.
Als tiener ging dit soort werk me makkelijker af dan als twintiger. Het is gewoon best kut om in de twintig te zijn. Je zit nog vast aan het idee dat je groots en meeslepend wilt en kunt leven. Tegelijkertijd merk je als je bent afgestudeerd dat je droombaan niet voor je klaarligt. Je wordt niet eens uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek en het miskende genie is geboren. De een gaat aan zichzelf twijfelen en de ander aan de maatschappij.

De meesten komen daar in hun dertiger jaren wel overheen. Je weet beter wat je wil en wat bij je past. Als je niet je droombaan vindt, dan vind je wel een baan waar je tevreden mee kunt zijn. Het wordt gaandeweg gemakkelijker om te berusten in het besef dat er geen grootse toekomst ligt te wachten en dat het leven eenvoudigweg zinloos is. Als je op het juiste moment een kind neemt, weet je een nieuwe existentiële crisis met gemak een jaar of 15-20 voor je uit te schuiven.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zondag 11 oktober 2015 @ 18:14:12 #91
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_156763547
quote:
6s.gif Op zondag 11 oktober 2015 15:46 schreef Claudia_x het volgende:
Ik was gister op pad voor m'n werk in deze omgeving:

[ afbeelding ]

De zon scheen ook nog eens. Mij hoor je niet klagen.
Is dat het Ilperveld?
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  zondag 11 oktober 2015 @ 18:15:42 #92
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_156763578
quote:
6s.gif Op zondag 11 oktober 2015 15:46 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik was gister op pad voor m'n werk in deze omgeving:

[ afbeelding ]

De zon scheen ook nog eens. Mij hoor je niet klagen.
Waar is dat?
"Now which way do we go?" - Dorothy Gale
pi_156764165
Omgeving Oostknollendam?

Is er een mooiere plaatsnaam denkbaar dan dat?
  zondag 11 oktober 2015 @ 19:02:33 #94
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_156764475
Gasselternijveenschemond.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_156769247
Dat is vooral een lange naam.
pi_156772529
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2015 16:03 schreef Claudia_x het volgende:

Als tiener ging dit soort werk me makkelijker af dan als twintiger. Het is gewoon best kut om in de twintig te zijn. Je zit nog vast aan het idee dat je groots en meeslepend wilt en kunt leven. Tegelijkertijd merk je als je bent afgestudeerd dat je droombaan niet voor je klaarligt. Je wordt niet eens uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek en het miskende genie is geboren. De een gaat aan zichzelf twijfelen en de ander aan de maatschappij.

De meesten komen daar in hun dertiger jaren wel overheen. Je weet beter wat je wil en wat bij je past. Als je niet je droombaan vindt, dan vind je wel een baan waar je tevreden mee kunt zijn. Het wordt gaandeweg gemakkelijker om te berusten in het besef dat er geen grootse toekomst ligt te wachten en dat het leven eenvoudigweg zinloos is. Als je op het juiste moment een kind neemt, weet je een nieuwe existentiële crisis met gemak een jaar of 15-20 voor je uit te schuiven.
Je hebt zoiets al eens eerder geschreven, maar dit herken ik dus helemaal niet. Ik heb nooit een grootse toekomst voor mezelf bedacht, of grote verwachtingen gehad. Ook geen beeld van een groots en meeslepend leven. Ik wilde alleen maar gewoon leven, dat wil zeggen adem kunnen halen, weg uit het benauwende wereldje waarin ik ben opgegroeid, de dingen doen die ik andere mensen zag doen, de wereld ontdekken, en daarmee ook ontdekken wie ik zelf ben. Vanuit mijn calvinistische opvoeding en ook het minderwaardigheidscomplex van mijn eigen ouders heb ik nooit het idee gehad dat de wereld op mij zat te wachten. Ik heb echt moeten leren dat het wel logisch is dat ik uitgenodigd word voor een sollicitatiegesprek bijvoorbeeld, dat ik misschien iets te bieden heb. Dat zijn echt mijlpalen geweest, van die momenten dat bepaalde mensen mij vertelden dat ik in hun ogen bijzonder was. Ik kon dat echt maar moeilijk geloven.

Gevoelens van melancholie, en een bepaalde neiging tot zwaarmoedigheid heb ik mijn hele leven gehad. En ik heb gaandeweg ontdekt dat bepaald soort omgevingen die gevoelens bij me stimuleren waardoor het niet meer 'leuk' is maar depressie op de loer kan komen te liggen.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_156828721
Ik ben het soort man dat zwarte vrouwen mooier vindt dan Aziaten. Ik kan de gedachte niet onderdrukken dat Westerse mannen op Aziaten zouden vallen omdat ze onderdanig zijn.

Mijn vriendin is kwart-Indische (heet dat zo? eentje uit de koloniën in ieder geval) met lichtblauwe ogen. Voor lichtblauwe ogen moet altijd een uitzondering worden gemaakt.

Zoals de vrouwelijke voorkeur in mannelijke karaktertrekken universeel is (zelfverzekerdheid, humor, intelligentie; althans, draai het eens om, welke vrouw zegt: ik wil graag een onzekere, niet grappige, domme man), zo is de mannelijke voorkeur betreffende het vrouwelijke uiterlijk universeel.

En zeg nou zelf.



of

pi_156832088
quote:
14s.gif Op zondag 11 oktober 2015 18:14 schreef Ringo het volgende:

[..]

Is dat het Ilperveld?
Het is omgeving Wormer (tussen Wormer en Purmerend in).
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_156832115
quote:
6s.gif Op zondag 11 oktober 2015 18:47 schreef k_man het volgende:
Omgeving Oostknollendam?

Is er een mooiere plaatsnaam denkbaar dan dat?
Daar ongeveer, ja! Dit was het plaatsje Jisp (ook een geweldige naam).
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  woensdag 14 oktober 2015 @ 15:55:53 #100
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_156832131
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2015 15:53 schreef Claudia_x het volgende:

Het is omgeving Wormer (tussen Wormer en Purmerend in).
Dat is wel ergens in die buurt, ja.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_156832148
quote:
2s.gif Op woensdag 14 oktober 2015 15:55 schreef Ringo het volgende:

[..]

Dat is wel ergens in die buurt, ja.
Ilperveld is voor mij nog dichterbij (bij 't Twiske).
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  woensdag 14 oktober 2015 @ 16:39:34 #102
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_156833184
Een collega van mij woont al zijn hele leven in Wormerveer. Die gaat nog op koopavond naar de stad.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  woensdag 14 oktober 2015 @ 16:41:14 #103
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_156833225
Maar het land daar is prachtig. Kun je er ook fluisterbootjes huren?
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  woensdag 14 oktober 2015 @ 16:44:33 #104
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_156833302
Het nieuwe groene boekje is uit! *O*

Of moet dat met hoofdletters? -O-
The love you take is equal to the love you make.
  Moderator woensdag 14 oktober 2015 @ 16:48:54 #105
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_156833400
quote:
1s.gif Op woensdag 14 oktober 2015 16:44 schreef Lienekien het volgende:
Het nieuwe groene boekje is uit! *O*

Of moet dat met hoofdletters? -O-
Heb je hem nu al uit? Hij is net uit.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  woensdag 14 oktober 2015 @ 16:49:39 #106
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_156833414
quote:
2s.gif Op woensdag 14 oktober 2015 16:48 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Heb je hem nu al uit? Hij is net uit.
Dan zei ik wel dat ik hem uit had. Dat zei ik niet. }:|
The love you take is equal to the love you make.
  donderdag 15 oktober 2015 @ 09:44:43 #107
10526 broer
Nutteloze van de nacht.
pi_156846536
Volgens het Groene Boekje zelf moet het met hoofdletters.

Ik heb het ding zelf al in geen jaren meer open gehad; helemaal vervangen door woordenlijst.org.
pi_156885473
In een gesprek met een filosofe kwam ik gisteren achter de rationale die iemand het recht geeft om meer te hebben dan een ander.

Een klassieke vraag, met meestal een onbevredigend antwoord.

De stelling werd in een theoretische casus geplaatst, genaamd 'de perfecte gemeenschap'. Voorwaarde was dat ik geen aannames mocht maken over 'de ander', maar slechts de vraag mocht beantwoorden: wat zou ik zelf doen?

Deze restrictie voorkomt speculaties die rationele mythen blijken te zijn. Ik verwacht gedrag bij een ander, dat ik zelf nooit zou hebben. Op basis van deze impliciete aannames worden verkeerde beslissingen gemaakt.

In de perfecte gemeenschap begin ik bij nul en zit ik in een groep mensen. Wat geeft mij het recht om meer te hebben dan een ander? Ten eerste: wil ik in mijn perfecte gemeenschap dat anderen minder hebben dan ik? Misschien niet, maar wat als er schaarste is?

Ik moet nu kiezen tussen verschillende manieren van verdeling: tijd, inzet, nut of zin.

- Mensen die er meer tijd insteken, verdienen meer.
- Mensen die meer inzet hebben, verdienen meer.
- Mensen die nuttiger werk doen, verdienen meer.
- Mensen die zinvoller werk doen, verdienen meer.

Dat heeft de volgende implicaties.

- Als iemand minder zinvol werk doet, bepaal ik dat voor hem.
- Als iemand minder nuttig werk doet, mag hij dus niet doen wat hij zelf goed acht.
- Als iemand minder inzet toont, ga ik uit van volledige (mentale) capaciteiten bij diegene.
- Als iemand er minder tijd insteekt, ga ik er vanuit dat al het werk evenveel tijd kost.

Elke verdeling heeft zijn onrechtvaardigheden. Wanneer ik degenen met minder inzet minder geef, benadeel ik de zwakkeren uit de groep - van burnouts tot gehandicapten.

Ik zou kunnen zeggen: ondanks schaarste is het ideaal als we de boel eerlijk verdelen. Bij dezen is dat ook zo in mijn perfecte gemeenschap. Maar ontstaat er dan geen zwarte economie, waar, let wel, ik zelf onderdeel van zou zijn?

Ik ben immers net wat slimmer (IQ: 101) en heb nuttige vaardigheden die tegelijkertijd schaars zijn (ben de enige die kan frituren). Zou ik daar echt geen gebruik van maken om meer eten te krijgen dan een ander? Natuurlijk wel. En zou ik dat slecht van mezelf vinden? Zo lang het in het redelijke blijft niet.

De conclusie die ik uit dit gesprek trok (de aandachtige lezer zou eventueel een andere trekken), is dat hoewel een gelijke verdeling ideaal is, deze uit zichzelf geen stand zou houden, en dat je iemand ook niet kunt verbieden te proberen meer eten te krijgen. Om antwoord op de eerste vraag te geven, wat geeft iemand het recht meer te hebben dan een ander, kom ik tot de volgende paradox: hij heeft dat recht niet, maar jij hebt het recht niet om hem dat recht te ontnemen.
  vrijdag 16 oktober 2015 @ 22:27:50 #109
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_156887498
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 oktober 2015 21:41 schreef Mainport het volgende:

In de perfecte gemeenschap begin ik bij nul en zit ik in een groep mensen. Wat geeft mij het recht om meer te hebben dan een ander? Ten eerste: wil ik in mijn perfecte gemeenschap dat anderen minder hebben dan ik? Misschien niet, maar wat als er schaarste is?

Ik moet nu kiezen tussen verschillende manieren van verdeling: tijd, inzet, nut of zin.

De paradox is dat dankzij de ongelijkheid de minst bedeelden juist meer hebben.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_157106414
Het weekendverlof is afgelopen, jullie waar jullie je moeten melden.

Tijd voor Schopenhauer.

“All willing springs from lack, from deficiency, and thus from suffering… so long as we are the subject of willing, we never obtain lasting happiness or peace … The life of our body is only a constantly prevented dying … We are not motivated by love of life, but fear of death.”
  maandag 26 oktober 2015 @ 17:06:06 #111
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_157114405
Wat lees je nu?
Ik lees momenteel deel 1 van De lage landen van E.H. Kossmann, mentaal tegengif in deze verwilderde tijden. De Fransen zijn net weg, Willem I moppert in z'n paleis, Nederland probeert het met België.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  maandag 26 oktober 2015 @ 19:28:34 #112
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_157117382
quote:
0s.gif Op maandag 26 oktober 2015 09:54 schreef Mainport het volgende:
Het weekendverlof is afgelopen, jullie waar jullie je moeten melden.

Tijd voor Schopenhauer.

“All willing springs from lack, from deficiency, and thus from suffering… so long as we are the subject of willing, we never obtain lasting happiness or peace … The life of our body is only a constantly prevented dying … We are not motivated by love of life, but fear of death.”
Ik wist niet dat die man ook al in het Engels schreef!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  maandag 26 oktober 2015 @ 19:30:01 #113
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_157117436
Zo te lezen is het trouwens uit Die Welt als Wille und Vorstellung. Die heb ik toevallig van de week als e-pub gedownload. Als ik tijd heb zal ik het gaan lezen. Het schijnt vrij toegankelijk geschreven te zijn.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  maandag 26 oktober 2015 @ 19:52:31 #114
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_157118307
Toen ik een jaar of 10, 11 was heb ik mijn eerste teletijdmachine proberen te construeren. De idee was om volledig afgesloten van de rest van het universum een klok voor- of achteruit te laten lopen. Aangezien dit dan de enige klok binnen mijn hermetische universum was, zou ik op deze wijze iedere gewenste tijd kunnen instellen.
Met een tuintafel en veel zilverpapier (aluminiumfolie) had ik een soort kooi van Faraday gemaakt. Hierbinnen was alle invloed van de rest van het universum verdwenen. Als klok had ik de wekkerradio van mijn ouders gepakt (het was me uiteraard duidelijk dat het een electrisch apparaat moest zijn, met een gewone wekker zou het niet werken). Die wekkerradio had ik opengedraaid en er net zo lang aan geprutst tot ik hem met een schakelaartje voor- en achteruit kon laten lopen. Om de tijd naar believen ook nog sneller of juist langzamer te laten lopen kreeg ik niet voor elkaar.
Enfin, op je 11e een machine bouwen waarmee je terug in de tijd kon (al was het dan met een snelheid van 1 uur per uur) was toch al een prestatie genoeg. Op deze manier kon ik bijvoorbeeld de vragen gesteld op proefwerken mezelf overhandigen voordat ik het proefwerk gekregen had. Zo hield ik tijd over voor andere uitvindingen. Met genoeg geduld zou ik zelfs enkele weken terug in de tijd kunnen reizen.
Helaas en tot mijn verbazing werkte mijn uitvinding niet. Hier kon ik in eerste instantie geen verklaring voor vinden. Ik was toch afgesloten van het universum en de klok in mijn universum liep terug uit. Toen ik er verder over nadacht werd me duidelijk wat het probleem was. De wekkerradio was met een stroomsnoer verbonden met het stopcontact. Hierdoor kon mijn kooi van Faraday niet volmaakt dicht zijn en dat is een absolute voorwaarde voor het tijdreizen. Wekkerradio's op batterijen bestonden toen nog niet.

Hier moest ik aan denken toen ik die berichten las over die jongen in Amerika die een klok gebouwd had (eigenlijk een klok gewoon in een koffertje overgebouwd), van terreur verdacht werd en vervolgens bij Obama, Mark Zuckerberg en nog een aantal van dat soort mensen op bezoek mocht komen. Zou die roem mij ook ten deel zijn gevallen wanneer mijn teletijdmachine gewerkt had, of tenminste voor een terreurmachine was aangezien?

Mijn tweede poging het tijd-ruimtecontinuüm te overwinnen deed ik pas vele jaren later. Ik was toen 22.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  maandag 26 oktober 2015 @ 19:55:43 #115
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_157118394
Er zijn zeer weinig schrijvers, laat staan filosofen, die zo helder schrijven als Schopenhauer. Je zou kunnen beginnen met de prachtig getitelde bloemlezing Er is geen vrouw die deugt, die is gemakkelijk antiquarisch verkrijgbaar.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  maandag 26 oktober 2015 @ 20:00:37 #116
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_157118552
quote:
2s.gif Op maandag 26 oktober 2015 19:55 schreef Ringo het volgende:
Er zijn zeer weinig schrijvers, laat staan filosofen, die zo helder schrijven als Schopenhauer. Je zou kunnen beginnen met de prachtig getitelde bloemlezing Er is geen vrouw die deugt, die is gemakkelijk antiquarisch verkrijgbaar.
Ik ben Nietzsche ook grotendeels doorgekomen, dus Schopenhauer zal ik ook wel redden. Het is allemaal gemakkelijk online in epub te vinden.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_157119380
quote:
0s.gif Op maandag 26 oktober 2015 19:52 schreef LXIV het volgende:
Mijn tweede poging het tijd-ruimtecontinuüm te overwinnen deed ik pas vele jaren later. Ik was toen 22.
Vertel!

Ik dacht toen ik vroeger als achtjarige mijn geliefde Suske en Wiske's las, dat het toch ook te doen moest zijn, en dat er ergens op de wereld een professor Barabas rondliep die dit aan het uitvinden was. Dat was dus een desillusie maar het had me vast veel goed gedaan als ik van jouw experimenten had vernomen. Het leuke is, als ik dit nu wel eens bespreek met leerlingen in klas 1 dan zie ik bij zo ongeveer eenderde van de klas de oogjes oplichten van herkenning.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  maandag 26 oktober 2015 @ 23:07:03 #118
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_157125243
quote:
2s.gif Op maandag 26 oktober 2015 20:27 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Vertel!

Dat is het verhaal van het BINARI ORACULI. Bij wijze van cliffhanger zal ik dit verhaal ergens nog in dit topic uit de doeken doen, maar niet meer vandaag!

PS: Die 'professor' liep dus wel degelijk ergens rond, dat was ik!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_157130029
"Frankrijk is een land dat zich boven in Maslows piramide bevindt en zijn ingezetenen desondanks dwingt te werken om het werken. Het zou anders zijn als er vacatures voor boeren openstonden maar die zijn er niet, men zoekt productiemedewerkers en telefonisch marketeers. En allemaal vanwege een obsessieve notie van arbeidsethos, men moet en zal eigen verantwoordelijkheid dragen. Dat is nu eenmaal hoe de maatschappelijke wind staat, maar laten we niet doen alsof het een rationele opvatting is."

Bernard-Henri Lévy
pi_157184495
'Australisch accent beïnvloed door drank'
Een Australische docent zegt het Australische accent is beïnvloed door drank en pleit ervoor dat retorica meer aandacht krijgt.
pi_157184674
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2015 16:03 schreef Claudia_x het volgende:

Het wordt gaandeweg gemakkelijker om te berusten in het besef dat er geen grootse toekomst ligt te wachten en dat het leven eenvoudigweg zinloos is. Als je op het juiste moment een kind neemt, weet je een nieuwe existentiële crisis met gemak een jaar of 15-20 voor je uit te schuiven.
Als je straks een nieuwe existentiële crisis krijgt, dan ben je volgens mij nooit uit de eerste gekomen. Als troost:

In the future everybody will be a meme for fifteen minutes.
  donderdag 29 oktober 2015 @ 23:33:24 #122
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_157195557
Vanochtend zag ik mane op de fiets, we reden elkaar tegemoet op het Noordeinde. Misschien zag zij mij ook, maar in de mist en de haast van de ochtend is zo'n moment van herkenning gauw voorbij, dus misschien ook niet.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_157210357
Ja, dat klopt, maar het kwartje viel pas toen je alweer voorbij was. Mooie fietsroute voor zo'n mistige ochtend. O+ .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_157250388
Ik heb er eens wat economische literatuur op nageslagen en de vraag 'Hoe ontstaat welvaart' blijkt net zo mistig te zijn als 'Hoe word ik rijk' of 'Hoe word ik gelukkig'.

Opvallend, want Nederlanders lijken heel goed te weten hoe welvaart ontstaat: het onwrikbare geloof in collectieve inspanning, samen de schouders er onder zetten, iedereen draagt zijn steentje bij.

Daarom is Nederland zo rijk en andere landen niet. Landen met minder welvaart hoeven niet te vrezen: als zij ook hard gaan werken, komt het vanzelf goed.

Dit benadrukt een maakbaarheidsgedachte waar de meeste mensen van doordrongen zijn en ook op zichzelf toepassen: als ik welvarend ben, dan is dat doordat ik daar zelf voor gezorgd en gewerkt heb, het is mijn eigen verdienste en ik heb er recht op, en voor anderen die minder hard werken is het logisch dat ze minder welvaart hebben, dat hebben ze immers aan zichzelf te danken.

Het zou kunnen opgaan in een perfecte economie waar een structureel banenoverschot is en alle banen nut hebben cq waarde creëren. Nu is het een religieuze overtuiging.
  zondag 1 november 2015 @ 20:45:06 #125
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_157255099
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2015 18:00 schreef Mainport het volgende:
Ik heb er eens wat economische literatuur op nageslagen en de vraag 'Hoe ontstaat welvaart' blijkt net zo mistig te zijn als 'Hoe word ik rijk' of 'Hoe word ik gelukkig'.

Opvallend, want Nederlanders lijken heel goed te weten hoe welvaart ontstaat: het onwrikbare geloof in collectieve inspanning, samen de schouders er onder zetten, iedereen draagt zijn steentje bij.

Daarom is Nederland zo rijk en andere landen niet. Landen met minder welvaart hoeven niet te vrezen: als zij ook hard gaan werken, komt het vanzelf goed.

Dit benadrukt een maakbaarheidsgedachte waar de meeste mensen van doordrongen zijn en ook op zichzelf toepassen: als ik welvarend ben, dan is dat doordat ik daar zelf voor gezorgd en gewerkt heb, het is mijn eigen verdienste en ik heb er recht op, en voor anderen die minder hard werken is het logisch dat ze minder welvaart hebben, dat hebben ze immers aan zichzelf te danken.

Het zou kunnen opgaan in een perfecte economie waar een structureel banenoverschot is en alle banen nut hebben cq waarde creëren. Nu is het een religieuze overtuiging.
De beste theorie waarom de welvaart zich zo sterk in West-Europa geconcentreerd heeft vind ik nog dat het protestantisme, met zijn ora et labora mentaliteit, zich hier gevestigd heeft.
Daarbij moet je werken, ook nog nadat je eerste behoeften vervuld zijn, en het overschot wat zo ontstaat weer opnieuw investeren, waarna je nog harder gaat werken et cetera. Een heel andere mentaliteit dan in veel andere landen, waar van de hand in de tand geleefd wordt of helemaal al niet gewerkt.

Wat macro voor landen geldt, dat geld micro voor personen. Hard werken en minder uitgeven dan er binnenkomt. Dat verschil geduldig en gestaag investeren en laten groeien. Het helpt natuurlijk mee als generaties voor je dit ook al gedaan hebben.

Het is misschien niet voor iedereen weggelegd, en het zou ook niet mogelijk zijn op deze manier vermogend te worden als iedereen zo deed, maar dat is toch niet het geval. Voor ieder individu afzonderlijk gaat dit gewoon nog op, zoals het altijd is opgegaan.

Pas nog een discussie gehad met iemand die liever huurde voor 150 euro minder dan dat hij een soortgelijk huis kocht. Mijn argument dat hij van die hypotheek van 800 euro er 400 afloste, dus eigenlijk 250 euro minder uitgaf dan in het geval van huren was voor hem niet valide. Tja, dan moet je ook niet zeuren als je niks opbouwt vind ik dan.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  zondag 1 november 2015 @ 22:01:52 #126
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_157258444
De Hollandse lofzang op arbeid, een heel leven lang, houzee. Maar tijd en moeite nemen voor een fatsoenlijke lunch, nee. Dat is nu de armoe van de polder.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  maandag 2 november 2015 @ 12:34:36 #127
10526 broer
Nutteloze van de nacht.
pi_157266586
Hoe staat het met je weddenschap, Pete?
pi_157296918
Ah! Praat me er niet over! :D.
"It's one-on-one out there, man. There ain't no hiding. I can't pass the ball."
pi_157326173
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2015 18:00 schreef Mainport het volgende:

Het zou kunnen opgaan in een perfecte economie waar een structureel banenoverschot is en alle banen nut hebben cq waarde creëren. Nu is het een religieuze overtuiging.
Heb je enig idee wat een banenoverschot betekent?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_157326795
Ja, in mijn voorbeeld betekent het dat de maakbaarheidsratio werkelijkheid zou kunnen zijn. En wat ik bedoelde is dat een economie niet draait op arbeidsethos.

Vertel wat het in jouw context betekent
pi_157327209


[ Bericht 97% gewijzigd door Mainport op 05-11-2015 02:00:52 (Domme opmerking) ]
pi_157327554
Een banenoverschot betekent dat er in bepaalde behoeftes niet wordt voorzien. In het gunstigste geval worden er geen nagels opgeleukt en moet je jezelf in het restaurant bedienen. In het ongustigste geval is er geen arts om je te opereren of niemand om je gegevens in elektronische systemen te beschermen.

Ik begrijp dat het in theorie aardig klinkt, maar dat is alleen het geval als je het perspectief inneemt van de werkzoekende. Of om nog specifieker te zijn: als je het perspectief inneemt van de werkzoekende die net gekwalificeerd is voor de banen waar een overschot aan is en het ook ziet zitten om zijn tijd daaraan te besteden. In realiteit bestaat daar altijd een mismatch tussen en moet je ook oog houden voor andere belanghebbenden, zoals werkgevers (een dokter heeft een apotheker nodig om medicijnen te verstrekken) en afnemers van diensten en producten (patiënten hebben zowel die apotheker als diens medicijnen nodig).

Overigens vind ik het wel een interessant gedachte-experiment hoe de wereld eruit ziet als robots in al onze basisbehoeften kunnen voorzien.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  donderdag 5 november 2015 @ 09:23:24 #133
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_157329874
quote:
0s.gif Op woensdag 4 november 2015 23:54 schreef Claudia_x het volgende:
Een banenoverschot betekent dat er in bepaalde behoeftes niet wordt voorzien. In het gunstigste geval worden er geen nagels opgeleukt en moet je jezelf in het restaurant bedienen. In het ongustigste geval is er geen arts om je te opereren of niemand om je gegevens in elektronische systemen te beschermen.

Ik begrijp dat het in theorie aardig klinkt, maar dat is alleen het geval als je het perspectief inneemt van de werkzoekende. Of om nog specifieker te zijn: als je het perspectief inneemt van de werkzoekende die net gekwalificeerd is voor de banen waar een overschot aan is en het ook ziet zitten om zijn tijd daaraan te besteden. In realiteit bestaat daar altijd een mismatch tussen en moet je ook oog houden voor andere belanghebbenden, zoals werkgevers (een dokter heeft een apotheker nodig om medicijnen te verstrekken) en afnemers van diensten en producten (patiënten hebben zowel die apotheker als diens medicijnen nodig).

Overigens vind ik het wel een interessant gedachte-experiment hoe de wereld eruit ziet als robots in al onze basisbehoeften kunnen voorzien.
Dat is hoe je basisbehoeften definieert. Als je heel sec gaat kijken is het al zo dat deze basisbehoeften al voor een groot deel geautomatiseerd zijn. Warmte (gas), licht, voedingsmiddelen (procesindustrie), daar werkt nog maar een klein deel van de bevolking in.
Pak de levensstandaard uit 1880 als norm (voor het vervullen van de basisbehoeften), dan denk ik dat je met pakweg 10% van de beroepsbevolking die behoeften kunt invullen. De rest is luxe.
Nog in de jaren 50 werd met de hand gemolken. Toen had een redelijk grote boer 25 koeien en 3 meiden om melk te produceren. Die koeien gaven ook nog eens veel minder melk. Nu produceert een boer in z'n eentje wel 15 keer zoveel melk! Al dat vrijgekomen arbeidspotentieel is in niet-essentiële zaken gaan zitten. Idem voor telecom, met één schakelchip van enkele tientjes kan het werk van letterlijk duizenden telefonistes gedaan worden.

Dat is ook wel het positieve van luxe en overbodigheid. Daarmee kan al dat vrijgekomen arbeidspotentieel beziggehouden worden.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_157339505
quote:
0s.gif Op woensdag 4 november 2015 23:54 schreef Claudia_x het volgende:
Overigens vind ik het wel een interessant gedachte-experiment hoe de wereld eruit ziet als robots in al onze basisbehoeften kunnen voorzien.
Waarschijnlijk verandert er niet zoveel. Net als bij andere technologische ontwikkelingen. De computer heeft er uiteindelijk ook niet voor gezorgd dat de mens minder werkt.
  donderdag 5 november 2015 @ 17:44:16 #135
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_157339648
quote:
7s.gif Op donderdag 5 november 2015 17:38 schreef k_man het volgende:

Waarschijnlijk verandert er niet zoveel. Net als bij andere technologische ontwikkelingen. De computer heeft er uiteindelijk ook niet voor gezorgd dat de mens minder werkt.
Dat is me inderdaad een raadsel, waarom dat niet is gebeurd. Hoewel ikzelf toch aardig mijn best doe om het ideaal te bereiken. Hard en veel werken is een verderfelijke 19e-eeuwse uitvinding, daar moeten we zo gauw mogelijk van af.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_157339712
quote:
2s.gif Op donderdag 5 november 2015 17:44 schreef Ringo het volgende:

[..]

Dat is me inderdaad een raadsel, waarom dat niet is gebeurd. Hoewel ikzelf toch aardig mijn best doe om het ideaal te bereiken. Hard en veel werken is een verderfelijke 19e-eeuwse uitvinding, daar moeten we zo gauw mogelijk van af.
Ik denk dat er (impliciet) de norm geldt dat je 'iets nuttigs' met je tijd moet doen. Daarnaast is er een behoefte aan ontwikkeling en vooruitgang. De computer heeft niet gemaakt dat we minder zijn gaan werken, we doen wel dingen die we zonder de computer nooit gedaan zouden hebben.
  donderdag 5 november 2015 @ 18:00:22 #137
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_157340008
quote:
7s.gif Op donderdag 5 november 2015 17:47 schreef k_man het volgende:

[..]

Ik denk dat er (impliciet) de norm geldt dat je 'iets nuttigs' met je tijd moet doen. Daarnaast is er een behoefte aan ontwikkeling en vooruitgang.
Zo'n scenario lijkt me niet wenselijk en/of realistisch, iig:

"Now which way do we go?" - Dorothy Gale
  donderdag 5 november 2015 @ 23:32:50 #138
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_157350721
Hoe dan ook, zaterdag ga ik Bob Dylan zien, mensen.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_157364068
"Wanneer politieke besluitvorming verkocht wordt als rationaliteit, zoals het verlagen van de staatsschuld, Europa en de participatiesamenleving, weet je dat je belazerd wordt."

Maarten van Rossem
  zondag 8 november 2015 @ 13:11:29 #140
376079 Sieyes
J'ai vécu
pi_157398935
quote:
7s.gif Op donderdag 5 november 2015 17:47 schreef k_man het volgende:

[..]

Ik denk dat er (impliciet) de norm geldt dat je 'iets nuttigs' met je tijd moet doen. Daarnaast is er een behoefte aan ontwikkeling en vooruitgang. De computer heeft niet gemaakt dat we minder zijn gaan werken, we doen wel dingen die we zonder de computer nooit gedaan zouden hebben.
Het is ook een luxe hoor, dat niets doen. In andere landen betekent niets doen doodgaan. Hier kunnen mensen lekker aanrommelen en op een forumpje raaskallen. Werken creëert niet alleen materiële luxe, maar kan ook een perspectief bieden op een beter leven (voor jezelf of voor je kinderen). Als mensen dit niet krijgen in hun werk, en er is geen 'civil society', dan loopt het al snel uit de hand. Werken zorgt ook voor een maatschappelijke orde en veiligheid.
In the future everybody will be a meme for fifteen minutes.
pi_157418150
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2015 13:11 schreef Sieyes het volgende:

[..]

Het is ook een luxe hoor, dat niets doen. In andere landen betekent niets doen doodgaan. Hier kunnen mensen lekker aanrommelen en op een forumpje raaskallen.
In Afrika... Mooie relativering.

quote:
Werken creëert niet alleen materiële luxe, maar kan ook een perspectief bieden op een beter leven (voor jezelf of voor je kinderen). Als mensen dit niet krijgen in hun werk, en er is geen 'civil society', dan loopt het al snel uit de hand. Werken zorgt ook voor een maatschappelijke orde en veiligheid.
Pleidooi voor de arbeidsethos-kerk. De kracht van inzet en ambitie. Hard werken is een voorwaarde voor een functionerende gemeenschap
pi_157425550
Max Weber.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_157427781
Ter verduidelijking.

Rationeel kun je beide kanten van de kwestie tegen elkaar uitspelen. De discussie stopt op het punt dat tegenstanders niet willen weten of het mogelijk is: een basisinkomen (of iets gelijkends), maar dat ze er domweg tegen zijn.

En dat is het moment dat de discussie niet rationeel, maar politiek wordt.

In Nederland heb je een scheiding van kerk en staat, maar de inzet-en-ambitie-overtuiging begint verdacht veel op een religie te lijken. Alles en iedereen is doordrongen van deze heilzame waarden, terwijl het niet meer is dan een politieke overtuiging. Je hebt geen andere keuze dan te buigen voor hun opvatting, anders krijg je in Nederland geen uitkering en word je vogelvrij verklaard.

Daarom is het argument van Sieyes zo mooi. Hij lijkt wel een missionaris die ongelovigen wil bekeren met zijn verlichte dogma's:

Werken creëert niet alleen materiële luxe, maar kan ook een perspectief bieden op een beter leven (voor jezelf of voor je kinderen). Als mensen dit niet krijgen in hun werk, en er is geen 'civil society', dan loopt het al snel uit de hand. Werken zorgt ook voor een maatschappelijke orde en veiligheid.
pi_157428171
Waarom is dit nou een onderwerp wat je zo bezig houdt Mainport?
Aldus.
  maandag 9 november 2015 @ 17:01:18 #145
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_157428291
Omdat ie z'n werk stom vindt en daar dagelijks mee geconfronteerd wordt, denk ik.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_157428522
Omdat ik mijn studie afgerond heb en nu moet participeren. Wat I.R. zegt dus.
pi_157428743
Eigenlijk is maar een vraag echt relevant, MP, namelijk: wat voor leven wil jij leiden? Het gaat uiteindelijk niet om wat anderen vinden en doen, maar om jou.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  maandag 9 november 2015 @ 17:28:02 #148
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_157428749
Mainport heeft natuurlijk wel gelijk, zoals mensen onder de 25 eigenlijk altijd gelijk hebben in hun afkeer van maatschappelijke systemen, het punt alleen is met zulke grotemensenzaken, en dat weet iedereen van boven de 35 die niet slim of dom genoeg is om van het rechte pad af te wijken, het is buigen of breken als volwassen burgermans, er helpt geen moedertjelief aan, je kunt nog proberen om een grimmig boek te schrijven dat je ineens beroemd maakt maar ook dat is geen garantie op geluk, integendeel zelfs.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_157428859
Maar een maatschappelijk systeem maakt niet wie je bent. Dat bepaal je zelf, ook binnen zo'n systeem. Het is volgens mij de kunst om ongeacht in welk systeem je functioneert of dient te functioneren (en volgens mij ontkom je niet aan een systeem, je bent in deze menselijke wereld eigenlijk altijd wel onderdeel van iets) je eigen waarden hoog te houden, integriteit bewaren. Is niet onmogelijk, wel lastig.

Maar goed, binnen dit alles kun je allerlei keuzes maken. Als je dat niet ziet, of wilt zien, beperkt je jezelf in je eigen vrijheid.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_157429009
Ga nou eerst maar eens wat participeren en je studieschuld afbetalen zou ik zeggen. Participeren kan best leuk zijn.
Aldus.
pi_157429042
quote:
2s.gif Op maandag 9 november 2015 17:27 schreef Franny_G het volgende:
Eigenlijk is maar een vraag echt relevant, MP, namelijk: wat voor leven wil jij leiden? Het gaat uiteindelijk niet om wat anderen vinden en doen, maar om jou.
Wat ik wil (goedacht, zinvol en nuttig vind) wordt door deze structuur onmogelijk gemaakt. Vandaar mijn klaagzang.

En ik verrek liever dan te capituleren voor dit moderne lijfeigenschap
pi_157429077
Aha, als je dat heel zeker weet, dan is het zaak niet te blijven hangen in je klaagzang maar te bedenken wat je dan wel kan doen. Of heb je dat al bedacht? Want daar ben ik wel benieuwd naar. :) .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_157429210
Ik heb dat wel bedacht maar het is een moeilijke, onzekere weg die ook fout kan aflopen. Maar er zijn altijd opties, op mijn omgeving kan ik bouwen, buiten 'het systeem' heb ik het in feite heel goed voor elkaar, en waar hebben we het dan eigenlijk over
pi_157429437
Net botste mijn vriendin tegen mij op en kreeg ze een snee in haar voet omdat mijn teennagel zo lang is
pi_157430511
Is 'bouwen op je omgeving' een eufemisme voor parasiteren op mensen die wel participeren?
pi_157430754
Haha nee, integendeel. Ik bedoel ermee dat ik nauwe sociale relaties heb die duurzaam zijn, ongeacht mijn streken.
  maandag 9 november 2015 @ 19:36:07 #157
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_157431379
quote:
2s.gif Op maandag 9 november 2015 17:41 schreef Z het volgende:
Ga nou eerst maar eens wat participeren en je studieschuld afbetalen zou ik zeggen. Participeren kan best leuk zijn.
Ik weet niet of dat nou de toon was die mij als starter enthousiast gemaakt had.

Bij mij is het trouwens andersom, toen ik met het werkende leven begon had ik er volop zin in, maar het is toch allemaal een beetje afgekalfd.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_157431935
Dat heb ik ook en ik zoek de oplossing daarvoor toch vooral bij mezelf.
Aldus.
  maandag 9 november 2015 @ 19:59:31 #159
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_157431975
quote:
0s.gif Op maandag 9 november 2015 17:43 schreef Mainport het volgende:

[..]

Wat ik wil (goedacht, zinvol en nuttig vind) wordt door deze structuur onmogelijk gemaakt. Vandaar mijn klaagzang.

En ik verrek liever dan te capituleren voor dit moderne lijfeigenschap
Je moet ook helemaal niet capituleren, je moet het binnen het systeem zo goed mogelijk maken. (of het systeem omver werpen, maar die kans is gering).
Het systeem biedt genoeg mogelijkheden. De HRA in combinatie met het inflatie/lage-rentebeleid van de ECB bijvoorbeeld. Als je maar genoeg leent dan kun je al rijk worden enkel door in een huis te wonen. En dan zijn er nog die heerlijke effecten op de AEX hiervan, in combinatie met een beetje leverage. Genoeg werk te vinden dat best leuk is en waarvoor je je niet al te zeer hoeft in te spannen.
Niet dat ik nu dit systeem an sich wil verdedigen, want dat intereseert me niet. Ik wil alleen laten zien dat er mogelijkheden zijn binnen het systeem.
Hadden we hier een soort Soviet-communisme, dan kon je partijlid worden om zo een Datsja te bemachtigen, ondertussen een beetje handelen op de zwarte markt voor de broodnodige luxe en op COMINSOL-zomerkampen gaan om jonge communistische heldinnen tussen de benen te zitten.
Of de Middeleeuwen. Ook al zo'n kansrijke tijd. Als je een oud stuk hout opgroef en goed verhalen kon verzinnen, dan verkocht je dat voor 3 jaarsalarissen aan de bisschop van Utrecht, als origineel stuk van het kruis van Jezus. En anders viel er aan aflaten en boetedoeningen altijd nog genoeg te verdienen zonder dat je al te moe werd.

Dus ieder systeem biedt wel wat. Is het onze het beste? Dat weet ik niet en dat maakt me ook niet uit. Wat ik wel weet is dat ons systeem mogelijkheden genoeg biedt.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_157433778
quote:
2s.gif Op maandag 9 november 2015 19:57 schreef Z het volgende:
Dat heb ik ook en ik zoek de oplossing daarvoor toch vooral bij mezelf.
Een systeem dat volledige overgave eist en verantwoordelijkheid succesvol heeft geïndividualiseerd. Het blijft bijzonder
pi_157436714
Het zou wel raar zijn als je het niet bij jezelf zou zoeken, want de oplossing gaat niet vanuit een ander komen. Dat wil niet zeggen dat je niet ook problemen kunt hebben met een systeem op zichzelf. Maar om een systeem te veranderen, moet je revolutionair (kunnen) zijn. Dat is niet voor veel mensen weggelegd. Ik zie mezelf in ieder geval niet zo. Mensen die de wereld willen redden, en systemen omver willen werpen op basis van een alomvattende ideologie, wantrouw ik sowieso.

Ik heb nog steeds zin in wat ik doe (geschiedenis geven) maar de context en het schoolsysteem waarbinnen ik dat dien te doen, beginnen me wel steeds meer tegen de borst te stuiten. En de oplossing zit 'em erin dat ik daar conclusies uit moet trekken. Het is altijd een kwestie van anticiperen en (zoveel mogelijk) je eigen plan trekken. Maar goed, deze strategie hanteerde ik al toen ik een jaar of 15 was, :D .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  maandag 9 november 2015 @ 22:15:26 #162
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_157436812
Maar waarom is dit systeem dan zo slecht? In vergelijking met welk ander systeem dan? Ik kan empirisch aantonen dat dit systeem aan haar burgers de meeste welvaart en geluk gebracht heeft, de meeste vooruitgang, een relatief eerlijke manier om mee te kunnen doen en ook succes te hebben en nog barmhartige opvang voor diegenen die er niet in passen.
Welk ander systeem heeft dat voor elkaar gekregen? Het zal vast niet perfect zijn, maar het is het beste wat we hebben. Ook iemand van heel eenvoudige komaf en beperkte capaciteiten kan binnen dit systeem een heel eind komen.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_157436973
Het is denk ik een beetje dit idee, LXIV.

"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  maandag 9 november 2015 @ 22:21:02 #164
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_157437077
quote:
2s.gif Op maandag 9 november 2015 22:19 schreef Franny_G het volgende:
Het is denk ik een beetje dit idee, LXIV.

Dat heb je toch helemaal zelf in de hand? Je mag zo burgerlijk zijn als ze zelf wil, je mag ook zo anti-burgerlijk zijn als je wil (zolang je dan maar binnen de wet blijft).
Overigens is er helemaal niks verkeerd aan een beetje burgerlijkheid, werken, belasting betalen, stoepje vegen, boodschappen doen voor de oude buurvrouw, kinderen op tijd naar bed brengen. Dat is de rust en stabiliteit die een maatschappij nodig heeft om voort te bestaan.
Maar je kunt ook Djembe gaan spelen in een kraakpand in ruil voor biologische pompoensoep. Dat mag je allemaal zelf weten.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_157437279
Dat klopt, mijn idee is ook juist dat je dat zelf in de hand hebt.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  maandag 9 november 2015 @ 22:32:59 #166
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_157437524
En als je niet van het individualiseren van succes houdt, dan ga je toch in een klooster of in het leger of een andere institutie waar je heel duidelijk deel uitmaakt van een geheel en zelf nauwelijks verantwoordelijkheid hoeft te dragen. Er zijn nog nooit zoveel mogelijkheden geweest voor het willekeurige enkele individu als nu denk ik. En dan mag je ook nog gewoon overal ter wereld naar toe. Van Noord-korea tot in een stam in Afrika.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_157437544
Het probleem is dat je niet vrij (zelfsturend) bent omdat je moet participeren, terwijl dat rationeel gezien eventueel niet zou hoeven, of op een heel andere manier althans. Maar die vraag wordt niet gesteld, omdat er nu eenmaal gewerkt moet worden want dat is toch zo heilzaam

We hebben het wel over een wekelijks offer van 40 uur aan de God van de arbeid, het is geen kinnesinne
pi_157437677
In after de valse vogelvrijheid van Louis.
  maandag 9 november 2015 @ 22:37:04 #169
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_157437711
quote:
0s.gif Op maandag 9 november 2015 22:33 schreef Mainport het volgende:
Het probleem is dat je niet vrij (zelfsturend) bent omdat je moet participeren, terwijl dat rationeel gezien eventueel niet zou hoeven, of op een heel andere manier althans. Maar die vraag wordt niet gesteld, omdat er nu eenmaal gewerkt moet worden want dat is toch zo heilzaam

We hebben het wel over een wekelijks offer van 40 uur aan de God van de arbeid, het is geen kinnesinne
Nou ja, je zou er ook voor kunnen kiezen om 'into the wild' helemaal je eigen ding te doen. Maar dan ben je wel meer dan die 40 uur kwijt.

Dat die 40 uur arbitrair is en toevallig overeenkomt met de tijd die we hiervoor hebben (en dus niet met de behoeften die het moet ondersteunen), ben ik geheel met je eens. Had een dag 28 uur, dan werkten we waarschijnlijk 64 uur per week. Ik denk dat als we 22 uur per week gaan werken, we eigenlijk nauwelijks op de welvaart inleveren, en met 12 uur werk niet op ons welzijn.

Er zijn natuurlijk best wel alternatieven, ook in Nederland. Dat je dus niet in het uitkeringssysteem zit (want dan ben je ook afhankelijk), maar ook niet in het reguliere arbeidsproces.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_157437840
Hoezo wordt die vraag niet gesteld? Denk aan discussies over het basisinkomen. Of zoiets als dit:
http://www.theguardian.co(...)less-quality-of-life

Om maar even iets te noemen. Kritiek op deze manier van leven is al zo oud als de Romantiek, toch?
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_157437900
quote:
2s.gif Op maandag 9 november 2015 22:12 schreef Franny_G het volgende:

Ik heb nog steeds zin in wat ik doe (geschiedenis geven) maar de context en het schoolsysteem waarbinnen ik dat dien te doen, beginnen me wel steeds meer tegen de borst te stuiten. En de oplossing zit 'em erin dat ik daar conclusies uit moet trekken. Het is altijd een kwestie van anticiperen en (zoveel mogelijk) je eigen plan trekken. Maar goed, deze strategie hanteerde ik al toen ik een jaar of 15 was, :D .
Ik snap precies wat je bedoelt met het verziekte onderwijssysteem en de nobelheid van lesgeven. En alsnog zoek je de schuld bij jezelf? Dat vind ik nu bijzonder
pi_157437961
quote:
2s.gif Op maandag 9 november 2015 22:39 schreef Franny_G het volgende:
Hoezo wordt die vraag niet gesteld? Denk aan discussies over het basisinkomen. Of zoiets als dit:
http://www.theguardian.co(...)less-quality-of-life

Om maar even iets te noemen. Kritiek op deze manier van leven is al zo oud als de Romantiek, toch?
De vraag wordt gesteld in de rand van het publieke debat maar nauwelijks serieus genomen. Zelfs en vooral bij 'gewone mensen' die er nota bene zelf de dupe van zijn moet je niet aan hun arbeidsethos tornen
pi_157438015
Nee, ik zoek niet de schuld bij mezelf. Dat is nu een fraaie calvinistische omdraaiing. Ik neem de consequenties wel voor mijzelf. Ik kan natuurlijk proberen de boel te veranderen, en hopen/afwachten dat de boel op de schop gaat. Dat ga ik op mijn bescheiden manier ook wel proberen. Maar als ik voor mijzelf fijn wil blijven werken, op mijn voorwaarden en op basis van mijn eigen integriteit, dan moet ik het misschien over een andere boeg gaan gooien. Dat bedoel ik met: een eigen plan maken.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_157438157
Lekker eindeloos compromissen met jezelf sluiten tot er geen greintje van jezelf meer over is. Ik heb het zien gebeuren, het is een sluipmoordenaar, na een paar jaar kijk je af en toe nog meewarig in de spiegel maar dat is het ook, verder ben je morsdood
pi_157438447
Achja, gelukkig zijn er genoeg andere voorbeelden. Gisteren dat boekje gelezen over het verjaardagsfeestje van Renate Rubinstein, van Hans Goedkoop. Mooi voorbeeld van iemand die integer wilde zijn, en consequent in haar manier van leven, maar die toch ook gedwongen werd tot compromis om daar vervolgens weer haar weg uit te vinden.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  maandag 9 november 2015 @ 23:19:33 #176
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_157439021
Wat afkeer van het systeem heet te zijn, is vaak weerzin tegen de eigen keuze om in het systeem te blijven functioneren of tegen de eigen zwakte om aan het systeem te ontsnappen. Men durft geen radicale keuzes te maken, en de frustratie daarover schept men om in de illusie dat het systeem die radicale keuzes onmogelijk maakt. Gevangen in het rad van het menselijk tekort.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_157463161
http://www.nu.nl/werk-en-(...)rken-als-plicht.html

Als je van het leven wil genieten, moet je daar hard voor werken. Zeven op de tien volwassenen in Nederland beschouwen werken als een maatschappelijke plicht en vinden het geen vrije keuze. Dat heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maandag becijferd.
pi_157463237
quote:
2s.gif Op maandag 9 november 2015 23:19 schreef Ringo het volgende:
Wat afkeer van het systeem heet te zijn, is vaak weerzin tegen de eigen keuze om in het systeem te blijven functioneren of tegen de eigen zwakte om aan het systeem te ontsnappen. Men durft geen radicale keuzes te maken, en de frustratie daarover schept men om in de illusie dat het systeem die radicale keuzes onmogelijk maakt. Gevangen in het rad van het menselijk tekort.
Fraai geformuleerde cirkelredenering. De radicale keuzes in jouw argument komen neer op de bekende vogelvrijheid. In hoeverre is dat een redelijk alternatief? "Het kan zeker anders, maar dan moet je ook de gevolgen slikken." En vervolgens wordt de verantwoordelijkheid weer geïndividualiseerd. Take it or leave it. En dan de schuldvraag bij het menselijk tekort leggen, tja.

De neiging om de verantwoordelijkheid altijd bij het individu te zoeken is vreemd en zeker niet rationeel of neutraal.
  woensdag 11 november 2015 @ 03:32:15 #179
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_157463369
Welke verantwoordelijkheid wil jij dan niet zelf nemen, maar overlaten aan de anderen? Gun je jezelf het recht op rijkdom zonder daar een inspanning voor te hoeven leveren? Dat recht is toch nooit anders geweest dan het privilege van een maatschappelijke elite? Je zou kunnen zeggen dat het nooit zo makkelijk is geweest als in de afgelopen vijftig jaar om je dat privilege te verwerven, tegen relatief weinig inspanning. Of is zelfs die relatief kleine inspanning je te veel, zou het recht op rijkdom jou (en ons anderen) spontaan moeten komen aanwaaien als een groeizame regenbui?
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_157463388
Welvaart is niet de optelsom van alle gezamenlijke inspanning. Als nuttig werk goed betaald werd zou de vuilnisman miljonair zijn (c) Bregman.

Je noemt drie keer het woord inspanning, waaruit blijkt dat je inzet als dé voorwaarde ziet. Dat onstuitbare geloof in inzet is precies waar ik tegen ageer. Wat is inzet behalve een modern dogma? Is inzet iets tastbaars? Iets heilzaams?
pi_157463390
De uitspraak 'Ik werk voor het geld' is net zo bizar als 'Ik studeer voor het papiertje.'

Denk daar maar eens over na als je je morgen op je werkplek gemeld hebt.
pi_157463729
Er sluipt steeds een verongelijktheid in je posts, MP. Terwijl, wat Ringo volgens mij ook zegt: een mens zit altijd vast in een soort systeem. Dat is niet iets van de moderne tijd. De oude Egyptenaren die piramides bouwden voor hun farao deden dat ook vanuit het dogma dat verering van de farao goed was voor het welzijn van iedereen, en dat het nodig was om het systeem in stand te houden (dat systeem dat voor veel mensen goed was, en waar veel mensen heilig in geloofden, al dan niet gestimuleerd door propaganda.) Ik zou me niet teveel blind staren op die analyses van het huidige systeem. Voor ieder individu geldt, in de hele loop van de geschiedenis, dat als je wilt losbreken uit het systeem waarin je zit, je revolutionair moet kunnen en durven zijn. En een revolutionair betaalt daar ook altijd een prijs voor. Dat gebeurt met mensen die niet mee willen gaan met de groep. Ik zou dat niet scharen onder 'menselijk tekort', je zou het net zo goed de menselijke kracht kunnen noemen, want het is waarschijnlijk een van de redenen dat de mens als soort heeft kunnen overleven. In het klein zie je dat ook bij families: het zwarte schaap dat niet meegaat in de normen die het gezin oplegt, die valt buiten de boot, staat buiten het geheel. Je hebt moed nodig, als je dingen anders wilt doen dan anderen, dat klopt. En dus is het een zeer individuele keuze want je zult bij jezelf moeten nagaan of jij die moed hebt en die consequenties aan kan (of je het nu eens bent met die consequenties of niet, dat is eigenlijk niet relevant), een keuze waar je dan ook zelf verantwoordelijkheid voor moet kunnen nemen, anders wordt het een kamikaze actie.

Als de verantwoordelijkheid niet bij het individu ligt, bij wie dan wel?
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_157464977
quote:
0s.gif Op maandag 9 november 2015 16:36 schreef Mainport het volgende:
Ter verduidelijking.

Rationeel kun je beide kanten van de kwestie tegen elkaar uitspelen. De discussie stopt op het punt dat tegenstanders niet willen weten of het mogelijk is: een basisinkomen (of iets gelijkends), maar dat ze er domweg tegen zijn.

En dat is het moment dat de discussie niet rationeel, maar politiek wordt.

In Nederland heb je een scheiding van kerk en staat, maar de inzet-en-ambitie-overtuiging begint verdacht veel op een religie te lijken. Alles en iedereen is doordrongen van deze heilzame waarden, terwijl het niet meer is dan een politieke overtuiging. Je hebt geen andere keuze dan te buigen voor hun opvatting, anders krijg je in Nederland geen uitkering en word je vogelvrij verklaard.

Daarom is het argument van Sieyes zo mooi. Hij lijkt wel een missionaris die ongelovigen wil bekeren met zijn verlichte dogma's:

Werken creëert niet alleen materiële luxe, maar kan ook een perspectief bieden op een beter leven (voor jezelf of voor je kinderen). Als mensen dit niet krijgen in hun werk, en er is geen 'civil society', dan loopt het al snel uit de hand. Werken zorgt ook voor een maatschappelijke orde en veiligheid.
Natuurlijk wil ik je overtuigen van mijn opvattingen hierover. Ik ben namelijk behoorlijk tevreden met de resultaten daarvan in mijn leven. Ik zie dat jij, op dit forum althans, behoorlijk ontevreden lijkt te zijn. Het 'dogma' waar je het over hebt werkt voor mij. Het is een invalshoek die je kan verbinden met een brede kring van mensen die ook behoorlijk tevreden zijn en om jou geven. Reactionair nihilisme werkt misschien ook, maar dan is de kring van mensen waarmee je kan verbinden kleiner, antisocialer en vrijwel zeker een stuk ongelukkiger. Ergens moet ook jij wel doorhebben dat dit geen oplossing is voor je worstelingen.

En je hebt gelijk: in de kern is alles politiek, niets is intrinsiek waar. Deal with it.
In the future everybody will be a meme for fifteen minutes.
  woensdag 11 november 2015 @ 12:50:07 #184
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_157467848
quote:
2s.gif Op woensdag 11 november 2015 07:32 schreef Franny_G het volgende:
Er sluipt steeds een verongelijktheid in je posts, MP. Terwijl, wat Ringo volgens mij ook zegt: een mens zit altijd vast in een soort systeem. Dat is niet iets van de moderne tijd. De oude Egyptenaren die piramides bouwden voor hun farao deden dat ook vanuit het dogma dat verering van de farao goed was voor het welzijn van iedereen, en dat het nodig was om het systeem in stand te houden (dat systeem dat voor veel mensen goed was, en waar veel mensen heilig in geloofden, al dan niet gestimuleerd door propaganda.) Ik zou me niet teveel blind staren op die analyses van het huidige systeem. Voor ieder individu geldt, in de hele loop van de geschiedenis, dat als je wilt losbreken uit het systeem waarin je zit, je revolutionair moet kunnen en durven zijn. En een revolutionair betaalt daar ook altijd een prijs voor. Dat gebeurt met mensen die niet mee willen gaan met de groep. Ik zou dat niet scharen onder 'menselijk tekort', je zou het net zo goed de menselijke kracht kunnen noemen, want het is waarschijnlijk een van de redenen dat de mens als soort heeft kunnen overleven. In het klein zie je dat ook bij families: het zwarte schaap dat niet meegaat in de normen die het gezin oplegt, die valt buiten de boot, staat buiten het geheel. Je hebt moed nodig, als je dingen anders wilt doen dan anderen, dat klopt. En dus is het een zeer individuele keuze want je zult bij jezelf moeten nagaan of jij die moed hebt en die consequenties aan kan (of je het nu eens bent met die consequenties of niet, dat is eigenlijk niet relevant), een keuze waar je dan ook zelf verantwoordelijkheid voor moet kunnen nemen, anders wordt het een kamikaze actie.

Als de verantwoordelijkheid niet bij het individu ligt, bij wie dan wel?
Helemaal eens!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  woensdag 11 november 2015 @ 13:01:06 #185
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_157468035
Wat ik onder het menselijk tekort versta, is: in een droom willen geloven maar er niet voor willen vechten, omdat die strijd een aanpassing aan de werkelijkheid vereist, en het is nu juist de werkelijkheid die je met de droom dacht te kunnen ontkennen.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_157468297
Als we niet ongestoord en zonder consequenties zouden kunnen dromen zou het leven pas echt onverdraaglijk zijn.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  woensdag 11 november 2015 @ 13:50:23 #187
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_157468897
Ongestoord en zonder consequenties dromen betekent toch juist dat je niet per se in een droom gelooft als in een reëel alternatief voor de werkelijkheid? Ik koester mijn dromen als zoete illusies, een narcoticum voor de ziel. Zodra een droom de werkelijkheid overschaduwt, is het een nachtmerrie en ga ik liever schaapjes tellen. Of ik moet aan de bak, met gebalde vuist vooruit, mijn dromen najagen, ogen open als een volleerd slaapwandelaar. Maar zoveel revolutionaire energie heb ik niet, en daar ben ik ook niet rouwig om.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_157469123
Oh, het gaat om het geloof in je dromen. Ik snap het.

Ik heb me, om even aan mijn nakijkwerk te ontsnappen, in de Zwarte Pieten discussie gestoken. Daar is ook een energie voor nodig die ik niet heb, geloof ik. :') .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  woensdag 11 november 2015 @ 14:26:11 #189
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_157469527
Ja, vroeger kon je bij alles gewoon aan de zijkant blijven staan, maar als opvoeder moet je er opeens toch iets van een standpunt over hebben.

Lastigggggggggggggg.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_157469667
Jaa, wat ga je jouw kind precies vertellen over 'white privilege', IR? :D .

Ondertussen heb ik via een tweedehands site het Sinterklaasliedjesboek besteld waar ik als kind nog uit gezongen heb. Vol met zwarte pieten. Zodat ik kan laten hoe dat vroeger ging en hoe erg het allemaal was.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  woensdag 11 november 2015 @ 18:00:55 #191
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_157473554
quote:
2s.gif Op woensdag 11 november 2015 14:02 schreef Franny_G het volgende:
Ik heb me, om even aan mijn nakijkwerk te ontsnappen, in de Zwarte Pieten discussie gestoken. Daar is ook een energie voor nodig die ik niet heb, geloof ik. :') .
Een bodemloze put. Het enige wat steeds duidelijker wordt, is dat het gecultiveerde onbegrip van het propietenkamp :') de kern van het probleem is, niet de verschijning van piet zelf.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  woensdag 11 november 2015 @ 22:42:37 #192
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_157481531
quote:
2s.gif Op woensdag 11 november 2015 14:34 schreef Franny_G het volgende:
Jaa, wat ga je jouw kind precies vertellen over 'white privilege', IR? :D .

Ik hoop dat jullie dat de komende jaren dat allemaal oplossen, zodat ik Misha daar niet mee hoef lastig te vallen en ik hem gewoon kan vertellen over al die andere soorten onuitroeibare ongelijkheid in de samenleving.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_157482991
quote:
2s.gif Op woensdag 11 november 2015 22:42 schreef I.R.Baboon het volgende:

[..]

Ik hoop dat jullie dat de komende jaren dat allemaal oplossen, zodat ik Misha daar niet mee hoef lastig te vallen en ik hem gewoon kan vertellen over al die andere soorten onuitroeibare ongelijkheid in de samenleving.
Wacht maar. Er breekt nog wel een moment aan dat je je kroost van de opvang haalt, het een voor jullie onbekende donkere medemens ziet en uitroept: "PAPA, IS DIE MEVROUW ONZE SCHOONMAAKSTER?"

Waarop je dan mompelt: "Nee joh, da's zwarte piet."

[ Bericht 2% gewijzigd door Claudia_x op 11-11-2015 23:58:19 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_157483147
quote:
2s.gif Op woensdag 11 november 2015 09:47 schreef Sieyes het volgende:

Ik zie dat jij, op dit forum althans, behoorlijk ontevreden lijkt te zijn. Het 'dogma' waar je het over hebt werkt voor mij.
Heb wat compassie met die jongen. Het leven van een twintiger is behoorlijk kut: de twintiger is walgelijk arrogant, zijn mogelijkheden zijn schier oneindig en juist aan die keuzevrijheid gaat hij welhaast ten onder. Ook komt hij er gaandeweg achter dat anderen niet zo gemakkelijk van hem onder de indruk zijn als zijn immer liefdevolle ouders. Het resultaat is een diepgeworteld wantrouwen jegens het systeem, een wantrouwen dat vanzelf verdwijnt met de eerste redelijk betaalde baan en gevoelens van waardering geuit door mensen buiten de kring van goede bekenden.

Omdat ze diepgeworteld zijn, steken die gevoelens ook weer gemakkelijk de kop op, bijvoorbeeld als het niet zo lekker loopt op het werk. Ergo, het leven blijft kut.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_157485202
Uit nostalgische overwegingen zou MP nu even met een citaat moeten komen van Ayn Rand.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_157485960
Doe ik het even.

She heard, in the measured tension of his words, that it was harder for him to speak them than for her to listen. So she listened. “You must learn not to be afraid of the world. Not to be held by it as you are now. Never to be hurt by it as you were in that courtroom. I must let you learn it. I can’t help you. You must find your own way. When you have, you’ll come back to me. They won’t destroy me, Dominique. And they won’t destroy you. You’ll win, because you’ve chosen the hardest way of fighting for freedom from the world."
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_157486009
Doe ik er eentje uit een van m'n lievelingsfilms bij:

I'm nostalgic for conversations I had yesterday. I've begun reminiscing events before they even occur. I'm reminiscing this right now. I can't go to the bar because I've already looked back on it in my memory... and I didn't have a good time.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zaterdag 14 november 2015 @ 21:49:06 #198
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_157555288
Hier in het dorp hebben ze een briljante constructie voor Sinterklaasavond lopen. Dan kun je een donatie doen aan de katholieke kerk, en dan komt als dank de Sint met 2 Pieten bij je langs. Echte Pieten dus, niet van die labbekakpieten. Zo zwart als roet, dikke rode lippen, gouden oorbellen en vooral heel erg dom en onhandig. Hartstikke leuk voor de kinderen dus!
Die gift aan de kerk kun je natuurlijk aftrekken van de belasting. Voor culturele giften is de aftrek nu vastgesteld op 125%. Tegen het 52%'s tarief is dat natuurlijk top.
Je slaat dus drie vliegen in één klap!
1) Je kinderen hebben een leuke avond en je draagt bij aan het in stand houden van een fijne traditie
2) Je steunt de katholieke kerk
3) Je bent ook nog eens geen dief van je eigen portomonee! (integendeel!)
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  zaterdag 14 november 2015 @ 21:49:41 #199
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_157555306
En natuurlijk vrij van BTW en loonbelasting, want het is gewoon een vrijwillig bedankje!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_157557660
Niet empathisch genoeg om te respecteren dat een achtergestelde groep aanstoot neemt aan een raciale typering en daar driedubbel trots op zijn.

Slow clap
pi_157558735
Er is mij altijd verteld dat die Pieten zwart zijn van het roet dat in de schoorstenen zit.
"It's one-on-one out there, man. There ain't no hiding. I can't pass the ball."
pi_157558746
Wie heeft dan ook ooit van een neger gehoord die Piet heet?
"It's one-on-one out there, man. There ain't no hiding. I can't pass the ball."
pi_157559217
Wij negeren de Sinterklaastraditie ook met kind zolang het kan.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_157559781
Ik moet zeggen dat ik dat vorig jaar toch met héél veel plezier gevierd heb. Als ik daaraan terugdenk, dan moet ik bijna huilen van ontroering.
"It's one-on-one out there, man. There ain't no hiding. I can't pass the ball."
pi_157561708
quote:
6s.gif Op zondag 15 november 2015 00:19 schreef Franny_G het volgende:
Wij negeren de Sinterklaastraditie ook met kind zolang het kan.
Lijkt me een prima strategie. Het lukte ons ook tot vorig jaar en nog steeds doen we er het minimale aan: aardigheden in de schoen en op pakjesavond wat cadeaus. Vandaag is die vreselijke intocht in Amsterdam weer. Ivan maalt er volgens mij niet om omdat hij in een roes zit van Sint Maarten (er is nog zoveel snoep) en omdat het zijn verjaardagsweekeinde is.Ik vind kerst veel leuker.

Wij hebben gisteren in verband met zijn verjaardag de hele middag tien jongens over de vloer gehad. :|W
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_157561709
Jongens. :|W
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_157561711
Tien. :|W
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator zondag 15 november 2015 @ 09:47:54 #208
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_157562322
Voegt sinterklaas toe aan het lijstje reden om geen kinderen te willen.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_157563453
Pffff, kon je niet even vluchten Claudia?

Die van mij is gisteren van de trap gevallen, helemaal van boven naar beneden. Ze heeft alleen een wondje op haar teen en een schram op haar neus, maar ik ben er nog van aan het bijkomen. :') .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_157644572
quote:
2s.gif Op zondag 15 november 2015 11:13 schreef Franny_G het volgende:
Pffff, kon je niet even vluchten Claudia?

Die van mij is gisteren van de trap gevallen, helemaal van boven naar beneden. Ze heeft alleen een wondje op haar teen en een schram op haar neus, maar ik ben er nog van aan het bijkomen. :') .
Goddank zijn ze wonderlijk flexibel. Leen viel op vakantie in Frankrijk van een doodenge trap, helemaal van boven naar beneden. D'r hele gezicht zag er een week lang beurs uit en ze had veel bekijks, maar feitelijk mankeerde haar niets. Ik heb sindsdien echter ineens allemaal grijze haren.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_157644619
quote:
2s.gif Op zondag 15 november 2015 09:47 schreef Bosbeetle het volgende:
Voegt sinterklaas toe aan het lijstje reden om geen kinderen te willen.
Het aardige van kinderen is dat ze, zeker in de begintijd, veel overnemen van hun ouders. Die van mij hebben tot nog toe niet eens een schoen gezet, eenvoudigweg omdat ze er niet bij stilstaan. In ons huishouden is Sinterklaas een non-issue.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_157644736
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2015 12:02 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Het aardige van kinderen is dat ze, zeker in de begintijd, veel overnemen van hun ouders. Die van mij hebben tot nog toe niet eens een schoen gezet, eenvoudigweg omdat ze er niet bij stilstaan. In ons huishouden is Sinterklaas een non-issue.
Dat vind ik best wonderlijk. Ze hebben toch ook vriendjes die wel schoenen zetten? Hebben ze daar niet door?
Aldus.
pi_157644787
Laatste kwam ik de volgende tekst tegen in een boek uit 2005 van Bronfenbrenner, een bekend psycholoog:

In the United States it is now possible for a youth, female as well as male, to graduate from high school, or a university, without ever caring for a baby; without ever looking after someone who was ill, old, or lonely; and without comforting or assisting another human being who really needed help. The developmental consequences of such a deprivation of human experience have not as yet been scientifically researched. But the possible social implications are obvious, for - sooner or later, and usually sooner - all of us suffer illnes, loneliness, and the need for help, comfort, and companionship. No society can long sustain itself unless its members have learned the sensitivities, motivations, and skills involved in assisting and caring for other human beings.

Zet dat ook maar op je lijstje, Bosbeetle.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_157644876
quote:
2s.gif Op woensdag 18 november 2015 12:07 schreef Z het volgende:

[..]

Dat vind ik best wonderlijk. Ze hebben toch ook vriendjes die wel schoenen zetten? Hebben ze daar niet door?
Jawel. Ivans vriendinnetje had het er uitgebreid over dat ze naar de intocht zou gaan en op school zijn ze ermee bezig. Maar het boeit hen niet. Pepernoten eten vinden ze tof, cadeaus zijn altijd leuk en daar houdt het wel mee op. Ons gebrek aan enthousiasme is daar, zo vermoed ik, verantwoordelijk voor.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator woensdag 18 november 2015 @ 15:39:04 #215
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_157649280
quote:
6s.gif Op woensdag 18 november 2015 12:09 schreef Claudia_x het volgende:
Laatste kwam ik de volgende tekst tegen in een boek uit 2005 van Bronfenbrenner, een bekend psycholoog:

In the United States it is now possible for a youth, female as well as male, to graduate from high school, or a university, without ever caring for a baby; without ever looking after someone who was ill, old, or lonely; and without comforting or assisting another human being who really needed help. The developmental consequences of such a deprivation of human experience have not as yet been scientifically researched. But the possible social implications are obvious, for - sooner or later, and usually sooner - all of us suffer illnes, loneliness, and the need for help, comfort, and companionship. No society can long sustain itself unless its members have learned the sensitivities, motivations, and skills involved in assisting and caring for other human beings.

Zet dat ook maar op je lijstje, Bosbeetle.
Doe ik.

Wel een vreemde observatie alsof het vroeger zo normaal was kinderen te krijgen voordat je van de middelbare school af was.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_157661998
quote:
2s.gif Op woensdag 18 november 2015 15:39 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Doe ik.

Wel een vreemde observatie alsof het vroeger zo normaal was kinderen te krijgen voordat je van de middelbare school af was.
Ja, ik ben er ook door geïntrigeerd, en niet alleen die eerste opmerking. Het is toch tamelijk controversieel wat hij hier stelt.

Inmiddels ben ik zozeer gepokt en gemazeld door de teleurstellingen die het wetenschappelijke publicatieproces met zich meebrengt dat ik vooral denk: hoe heeft dit ooit door een review kunnen komen?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_157768490
quote:
0s.gif Op zondag 15 november 2015 07:24 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Lijkt me een prima strategie.
Geloof dat het een beetje mislukt is. Natuurlijk de schuld van het kdv waar ik haar vrijdagmiddag helemaal in sinterklaassfeer aantrof, liedjes zingend, pietenmuts op haar hoofd. Dus nu heeft ze er thuis ook eentje, heeft ze haar schoen gezet, en leest ze in mijn oude liedjesboek. :') .

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  dinsdag 24 november 2015 @ 09:01:18 #218
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_157779171
Die is zo oud dat er uberhaupt nog geen pieten waren.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_157795531
Is een boek uit de jaren zeventig, IR. Twintigste eeuw

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Isolde kan wel piet zeggen, maar 'zwarte' is nog net wat te moeilijk. :+ .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  dinsdag 24 november 2015 @ 22:26:32 #220
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_157799862
D'r past toch 'n hoop snoep in Piets kleine handje!
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  donderdag 26 november 2015 @ 00:26:38 #221
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_157826353
quote:
2s.gif Op dinsdag 24 november 2015 20:24 schreef Franny_G het volgende:
Is een boek uit de jaren zeventig, IR. Twintigste eeuw

Dit was een hyperbool uit vroeg 21 eeuw.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_157938642
Ik heb dit jaar een treffend citaat gelezen, ik weet niet meer van wie, ik kan het alleen parafraseren. Laten we daar de dinsdag mee beginnen.

"Wanneer de een correct argumenteert en de ander alleen drogredenen gebruikt, wil dat niet zeggen dat de eerste het bij het juiste eind heeft. Een wijsgeer heeft niet vaker gelijk dan een imbeciel."
  dinsdag 1 december 2015 @ 08:10:05 #223
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_157938742
Klinkt als het geraaskal van een kluizenaar uit de tijd van Confucius.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_157938795
Een man zat met zijn niet zo slimme vriend in het café om twee uur 's nachts. De man had allerlei zorgen, anders zou hij daar niet zitten, zeker niet zo laat en zeker niet met zijn niet zo slimme vriend. Die had echter geen zorgen, die zat in het café omdat die in het café zat. De man keek naar zijn vriend en had de voorspelbare gedachtegang dat zijn vriend het maar zo simpel heeft en geen zorgen aan zijn hoofd en die zal het op een helder moment vast eens moeilijk met zichzelf hebben maar dat is die de volgende dag alweer vergeten. Hij voelde zich niet verheven boven zijn vriend, hij mocht hem graag, hij kon deze gedachten eenvoudigweg niet onderdrukken en gedachten kun je niet tegenhouden, daar wist hij alles van, dat zinloze cirkelgepieker dat een mens tot waanzin drijft. Hij merkte dat zijn vriend naar de vrouwen zat te kijken, ach de vrouwen, de eeuwige catharsis, nee daar wordt hij ook niet warm meer van. Wat rest? vraagt hij zich af. Stel ik me aan? Ja, stelt hij vast, hij stelt zich aan, zelfmedelijden, de zwaarste der zonden, en hij is tevreden, met de zwaarste zonde is het comfortabel voorwaarts.
  dinsdag 1 december 2015 @ 09:20:58 #225
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_157939282
Gisteravond dachten mijn kinderen een slim plan te hebben om Sinterklaas wat extra snoep af te troggelen. In plaats van enkel bij de open haard in de woonkamer hun schoen te zetten, hebben ze ook nog de schoen gezet in een andere kamer met open haard. Heel schijnheilig daar een briefje bij gedaan met de groetjes van 'Sanne en Demi'.
Nou, het is gelukt hoor. Vanochtend vonden ze bij hun ene schoen een chocolade Sinterklaas en bij hun andere schoen een stickervel. Die ouwe toch mooi tuk gehad!

Wat mijn kinderen niet weten, maar jullie ondertussen wel, is dat de Sint op 5 December in eigen persoon ons huisje zal bezoeken. Daar zal hij niet alleen Anne en Fleur bij zich roepen, maar ook informeren waar Sanne en Demi zijn. Die zijn er dan natuurlijk niet, waarna opheldering gevraagd zal worden. Ik zie ze zo al stotterend en met een rood hoofd aan Sinterklaas uitleggen hoe de vork aan de steel zit. Nu al pret om.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  dinsdag 1 december 2015 @ 09:52:02 #226
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_157939586
Heel goed, laat ze maar leren dat acties consequenties hebben!
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_157943064
Ik zou nu alvast af en toe even opmerken hoe sneu het is voor al die kindjes die straks voor straf in de zak mee moeten naar Spanje, omdat ze oneerlijk zijn geweest of veel te hebberig. En dat het echt een misverstand is dat Sinterklaas dat tegenwoordig niet meer doet.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_157943248
En dan krijg je zo'n moment van inkeer en wroeging volgens WG van de Hulst-traditie.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  dinsdag 1 december 2015 @ 13:05:24 #229
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_157943301
En belazerd door je ouders.
The love you take is equal to the love you make.
  dinsdag 1 december 2015 @ 13:29:32 #230
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_157944009
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 december 2015 13:05 schreef Lienekien het volgende:
En belazerd door je ouders.
Liefdevolle misleiding. Zondagmiddag was het koud en regenachtig buiten. Mijn kinderen waren ijverig bezig (met het puntje van de tong onopgemerkt uit de tong gestoken) om een mooi knipwerkje voor de Sint te maken. De houtkachel stookte de serre lekker warm, op de radio klonken sinterklaasliedjes en omdat ze zo lief waren kregen ze alvast een bakje met pepernoten en chocolademelk. Dat plakwerkje moest natuurlijk de schoen in, waarop de goede Sint, die op zijn gevorderde leeftijd nog altijd de moeite neemt de koude en glibberige daken van ons dorp te beklimmen, zich verheugd zal tonen en hen zal prijzen om hun vaardigheid. Pure magie, liefde en traditie.
Je kind uit misplaatste progressiviteit of irrelevante pedagogische overwegingen hiervan onthouden, dat vind ik pas belazeren.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  dinsdag 1 december 2015 @ 13:46:47 #231
10526 broer
Nutteloze van de nacht.
pi_157944391
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 13:29 schreef LXIV het volgende:
(met het puntje van de tong onopgemerkt uit de tong gestoken)
Dat is godverdomme knap!
pi_157944537
Liefdevolle kastijding, lijkt me.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  dinsdag 1 december 2015 @ 13:55:10 #233
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_157944584
quote:
10s.gif Op dinsdag 1 december 2015 13:52 schreef Franny_G het volgende:
Liefdevolle kastijding, lijkt me.
Ook je schoen niet mogen zetten vroeger?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  dinsdag 1 december 2015 @ 13:59:03 #234
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_157944656
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 13:29 schreef LXIV het volgende:

[..]

Liefdevolle misleiding. Zondagmiddag was het koud en regenachtig buiten. Mijn kinderen waren ijverig bezig (met het puntje van de tong onopgemerkt uit de tong gestoken) om een mooi knipwerkje voor de Sint te maken. De houtkachel stookte de serre lekker warm, op de radio klonken sinterklaasliedjes en omdat ze zo lief waren kregen ze alvast een bakje met pepernoten en chocolademelk. Dat plakwerkje moest natuurlijk de schoen in, waarop de goede Sint, die op zijn gevorderde leeftijd nog altijd de moeite neemt de koude en glibberige daken van ons dorp te beklimmen, zich verheugd zal tonen en hen zal prijzen om hun vaardigheid. Pure magie, liefde en traditie.
Je kind uit misplaatste progressiviteit of irrelevante pedagogische overwegingen hiervan onthouden, dat vind ik pas belazeren.
Ik moet er van huilen.
The love you take is equal to the love you make.
pi_157944679
Ja hoor. Mijn familie is erg van de tradities. Voor mij waren God en Sinterklaas zo ongeveer één en dezelfde figuur.

Volgens mij moet je als ouder oppassen ervan uit te gaan dat wat jij als liefdevol en warm ziet, door je kinderen ook automatisch zo wordt beleefd of dat zij daar later op terugkijkend ook zo over zullen oordelen. Kinderen zijn als ze jong zijn zo makkelijk in van alles mee te nemen, maar vroeg of laat ontwikkelen ze een eigen mening. En dan wordt het pas echt spannend.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  dinsdag 1 december 2015 @ 14:04:46 #236
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_157944764
quote:
12s.gif Op dinsdag 1 december 2015 14:00 schreef Franny_G het volgende:
Ja hoor. Mijn familie is erg van de tradities. Voor mij waren God en Sinterklaas zo ongeveer één en dezelfde figuur.

Volgens mij moet je als ouder oppassen ervan uit te gaan dat wat jij als liefdevol en warm ziet, door je kinderen ook automatisch zo wordt beleefd of dat zij daar later op terugkijkend ook zo over zullen oordelen. Kinderen zijn als ze jong zijn zo makkelijk in van alles mee te nemen, maar vroeg of laat ontwikkelen ze een eigen mening. En dan wordt het pas echt spannend.
Je mag natuurlijk nooit alleen van jezelf uitgaan om iets te beoordelen. Maar als ik om me heen kijk dan zie ik toch echt dat Sinterklaas door praktisch iedereen als een van de leukste en warmste herinneringen uit de kindertijd gezien wordt. Het is toch niks anders dan een sprookje dat werkelijkheid wordt? Laat die echte wereld, die meer van een nachtmerrie en minder van een droom wegheeft, toch nog even buiten de deur zolang je als ouder dat lukt.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  dinsdag 1 december 2015 @ 17:38:23 #237
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_157949178
Ik zit in in het kamp 'van mij hoeft dat allemaal niet zo' (dus zeg maar C_x), maar de Sint laten informeren naar niet bestaande kinderen vind ik wel geestig. Zo'n grote mand met cadeaus sprak me als kind altijd wel aan, en ik vond het hele gebeuren pas vervelend toen er voor school :r surprises :r gemaakt moesten worden.

Maar goed, we zien over een jaar of 2 wel hoe mijn oogappeltje zich tot de goedheiligman verhoudt. Ik vrees dat mijn lieve partner er vanzelf wel iets heel gezelligs van zal maken.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_157950135
Niemand ontkent dat het een warm kinderfeest is; ik ben niet eens zo flauw om het een commercieel festijn te noemen waarbij ze naast hun verjaardag, Kerst en willekeurige andere momenten bedolven worden onder de cadeautjes.

Maar Louis' ontkenning van de blackface...

quote:
0s.gif Op zaterdag 14 november 2015 21:49 schreef LXIV het volgende:
Echte Pieten dus, niet van die labbekakpieten. Zo zwart als roet, dikke rode lippen, gouden oorbellen en vooral heel erg dom en onhandig. Hartstikke leuk voor de kinderen dus!
Ik weet dat het ook maar een houding van hem is, maar toch. Het doet me deugd dat dit hele gebeuren niet zo lang meer gaat duren; als zijn kinderen opgegroeid zijn is zwarte piet in de ban en krijgen ze te horen dat hun vader nog heel lang stug de blackface probeerde door te drukken, want dat is 'leuk voor de kinderen', jaja papa, dat is de reden natuurlijk.
pi_157950486
In Nederland vindt men dat dit publieke debat met de nodige nuance gevoerd moet worden. De rest van de wereld vindt dat niet; ik ben het eens met de rest van de wereld. Wat ziet eruit als een kip en tokt als een kip, maar is volgens dit debat geen kip? Ik ga daar niet in mee, Louis is natuurlijk een diehard racist. En iedereen die dit door een misplaatst gevoel van nuance tolereert is er net zo goed debet aan. De geschiedenis zal het uitwijzen, de rest van de wereld weet het al.
  dinsdag 1 december 2015 @ 18:48:39 #240
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_157950544
Er zijn zo veel mensen met wie ik deze discussie niet aanga, omdat ik ze dan van allerlei lelijke dingen zou beschuldigen.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  dinsdag 1 december 2015 @ 19:25:03 #241
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_157951449
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 18:45 schreef Mainport het volgende:
In Nederland vindt men dat dit publieke debat met de nodige nuance gevoerd moet worden. De rest van de wereld vindt dat niet; ik ben het eens met de rest van de wereld. Wat ziet eruit als een kip en tokt als een kip, maar is volgens dit debat geen kip? Ik ga daar niet in mee, Louis is natuurlijk een diehard racist. En iedereen die dit door een misplaatst gevoel van nuance tolereert is er net zo goed debet aan. De geschiedenis zal het uitwijzen, de rest van de wereld weet het al.
Het zal je verheugen en in je vermoedens sterken om te weten dat ik mijn kinderen altijd een borreltje voor de Sint en een banaan voor Zwarte Piet bij hun schoen laat klaarzetten.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_157951532
-> OUD
pi_157955320
Ik heb mij drie maanden onthouden van fok. Dat ging makkelijker dan gedacht, maar ik besloot toch terug te keren. Eigenlijk is het LPT de enige plek waar ik nog wel eens wat interessants lees. Gaat zo voort?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_157964608
Was Zwarte Piet maar een echte negerslaaf! Dan zou ik er eentje kopen en hem mijn afwas laten doen. Wat zou dat eigenlijk kosten?
"It's one-on-one out there, man. There ain't no hiding. I can't pass the ball."
  woensdag 2 december 2015 @ 14:29:54 #245
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_157964634
Wij noemen dat afwasmachine. Witgoed.
The love you take is equal to the love you make.
  woensdag 2 december 2015 @ 15:37:48 #246
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_157965951
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2015 14:28 schreef PeteSampras het volgende:
Was Zwarte Piet maar een echte negerslaaf! Dan zou ik er eentje kopen en hem mijn afwas laten doen. Wat zou dat eigenlijk kosten?
Vorig jaar nog stond een grappig filmpje op youtube over zwarte piet die je kon kopen en het huishouden kon laten doen. Je moest hem voeren met pepernoten. Volgens mij was dat filmpje van de wereld draait door. Nu kan ik dat filmpje nergens meer vinden.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  woensdag 2 december 2015 @ 17:46:45 #247
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_157968219
quote:
7s.gif Op dinsdag 1 december 2015 21:36 schreef sigme het volgende:
Ik heb mij drie maanden onthouden van fok. Dat ging makkelijker dan gedacht, maar ik besloot toch terug te keren. Eigenlijk is het LPT de enige plek waar ik nog wel eens wat interessants lees. Gaat zo voort?
Wel jammer dat je dan net weer in een discussie terecht komt die overal in Nederland gevoerd wordt.

Het zette me overigens wel aan het denken. Er is vast wel het één en ander op mijn opvoeding aan te merken, maar Sinterklaas was altijd heel gezellig. En toch staat het me heel erg tegen, dat knusse sfeertje om de open haard wat door LXIV geschetst wordt roept een hoop jeuk bij me op. Waarschijnlijk heb ik nog een onverwerkt traumaatje ergens.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_157968425
quote:
1s.gif Op woensdag 2 december 2015 14:29 schreef Lienekien het volgende:
Wij noemen dat afwasmachine. Witgoed.
Die moet toch ook ingeladen worden.
"It's one-on-one out there, man. There ain't no hiding. I can't pass the ball."
pi_157968657
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 19:27 schreef k_man het volgende:
-> OUD
Het grappige is dat deze discussie overal gevoerd wordt behalve in OUD.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  woensdag 2 december 2015 @ 18:47:05 #250
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_157969569
quote:
1s.gif Op woensdag 2 december 2015 17:57 schreef PeteSampras het volgende:

[..]

Die moet toch ook ingeladen worden.
Je kan ook een ziekte krijgen. Als je het zelf allemaal niet meer kunt, dan wordt het voor je gedaan.
The love you take is equal to the love you make.
  woensdag 2 december 2015 @ 20:39:46 #251
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_157972687
quote:
2s.gif Op woensdag 2 december 2015 18:09 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Het grappige is dat deze discussie overal gevoerd wordt behalve in OUD.
Dat heb ik 4 jaar geleden al geprobeerd, maar dat liep niet zoals gewenst. OUD / Protestpieten: hoe vertel je het je kind
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_157973498
quote:
10s.gif Op woensdag 2 december 2015 17:46 schreef I.R.Baboon het volgende:

[..]

Wel jammer dat je dan net weer in een discussie terecht komt die overal in Nederland gevoerd wordt.

Het zette me overigens wel aan het denken. Er is vast wel het één en ander op mijn opvoeding aan te merken, maar Sinterklaas was altijd heel gezellig. En toch staat het me heel erg tegen, dat knusse sfeertje om de open haard wat door LXIV geschetst wordt roept een hoop jeuk bij me op. Waarschijnlijk heb ik nog een onverwerkt traumaatje ergens.
Oh, in drie maanden is er ongeveer 1 LPT doorheen gejaagd, met een veelheid aan onderwerpen.

Kinderen krijgen is je jeugd herbeleven toch? Of zoiets. Als kinderloooooze sta ik toch wat naast dit al.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  vrijdag 4 december 2015 @ 20:22:40 #253
376079 Sieyes
J'ai vécu
pi_158017027
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 13:29 schreef LXIV het volgende:

[..]

Liefdevolle misleiding. Zondagmiddag was het koud en regenachtig buiten. Mijn kinderen waren ijverig bezig (met het puntje van de tong onopgemerkt uit de tong gestoken) om een mooi knipwerkje voor de Sint te maken. De houtkachel stookte de serre lekker warm, op de radio klonken sinterklaasliedjes en omdat ze zo lief waren kregen ze alvast een bakje met pepernoten en chocolademelk. Dat plakwerkje moest natuurlijk de schoen in, waarop de goede Sint, die op zijn gevorderde leeftijd nog altijd de moeite neemt de koude en glibberige daken van ons dorp te beklimmen, zich verheugd zal tonen en hen zal prijzen om hun vaardigheid. Pure magie, liefde en traditie.
Je kind uit misplaatste progressiviteit of irrelevante pedagogische overwegingen hiervan onthouden, dat vind ik pas belazeren.
Helemaal mee eens. De moeite die mensen nemen om het kinderen naar de zin te maken, waar zie je dat nog? Vanochtend kwam Sinterklaas langs bij de basisschool waar ik naast woon. Fantastisch. Lekker zingen, dreumesjes worden op schouders van hun ouders opgetild, pieten die allerlei capriolen uithalen,snoep uitdelen: een en al blijdschap.
In the future everybody will be a meme for fifteen minutes.
  vrijdag 4 december 2015 @ 21:17:51 #254
10526 broer
Nutteloze van de nacht.
pi_158019058
quote:
99s.gif Op vrijdag 4 december 2015 20:22 schreef Sieyes het volgende:
Helemaal mee eens. De moeite die mensen nemen om het kinderen naar de zin te maken, waar zie je dat nog? Vanochtend kwam Sinterklaas langs bij de basisschool waar ik naast woon. Fantastisch. Lekker zingen, dreumesjes worden op schouders van hun ouders opgetild, pieten die allerlei capriolen uithalen,snoep uitdelen: een en al blijdschap.
Wat kindvriendelijk geformuleerd, allemaal. Ben je zwanger?
pi_158021311
quote:
99s.gif Op vrijdag 4 december 2015 20:22 schreef Sieyes het volgende:

De moeite die mensen nemen om het kinderen naar de zin te maken, waar zie je dat nog?
Overal waar ouders en kinderen zijn.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  vrijdag 4 december 2015 @ 22:46:45 #256
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_158022485
quote:
5s.gif Op vrijdag 4 december 2015 21:17 schreef broer het volgende:

[..]

Wat kindvriendelijk geformuleerd, allemaal. Ben je zwanger?
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
  vrijdag 4 december 2015 @ 22:47:12 #257
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_158022496
Hoe kijk jij tegen deze materie aan, broer? Jij hebt je toch ook voortgeplant?
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
  vrijdag 4 december 2015 @ 23:40:51 #258
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_158024063
De aanloop naar dat feestje toe wordt wel steeds langer, is het niet? Ik begeef me nu al weken in dat krankzinnige pepernotenland.
"Now which way do we go?" - Dorothy Gale
  vrijdag 4 december 2015 @ 23:49:29 #259
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_158024283
Ben je de weg naar de uitgang kwijt?
The love you take is equal to the love you make.
  vrijdag 4 december 2015 @ 23:57:10 #260
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_158024504
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 december 2015 23:49 schreef Lienekien het volgende:
Ben je de weg naar de uitgang kwijt?
Ik heb getwijfeld over Belgie.
"Now which way do we go?" - Dorothy Gale
pi_158025758
De nuance, de neutraliteit in dezen is een valse neutraliteit. Hij origineert vanuit de status quo, dat zou hij niet moeten doen om waardenneutraal te zijn. Al die genuanceerde media zijn dus valse fuckers

Maar goed, ik heb net tien gangen op in een all you can eat-tapas restaurant, fantastisch concept, 3,5 uur gegeten en gedronken zoveel ik wou voor 35 euro, ik ben gelukkig voor de komende avond
  zaterdag 5 december 2015 @ 01:25:48 #262
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_158026350
Die jaarlijks terugkerende pietendiscussie is natuurlijk n voortdurende bevestiging dat we hier verdomd weinig te klagen hebben. Zolang er geemmerd wordt over dat soort infantiele zaken kan de vlag omhoog, hoor.
"Now which way do we go?" - Dorothy Gale
pi_158026601
Raciale segmentering bagatelliseren, mooi. De casus is absurd, de onderliggende problematiek niet.


Ja ik weet dat ik moeilijke woorden gebruik maar die passen gewoon goed en ik ben niet zo'n ironische angsthaas die pretentie ten alle koste wil vermijden
pi_158032996
De onderliggende problematiek bij all you can eat-restaurants, Kun je daar niet wat slimme dingen over schrijven, MP?
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  Moderator zaterdag 5 december 2015 @ 15:41:07 #265
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_158033989
Ik heb voornamelijk last van bovenopliggende problematiek.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_158035245
quote:
10s.gif Op vrijdag 4 december 2015 22:12 schreef Franny_G het volgende:

Overal waar ouders en kinderen zijn.

Daar weet jij alles van! Gelukkig maar.
In the future everybody will be a meme for fifteen minutes.
pi_158035379
quote:
5s.gif Op vrijdag 4 december 2015 21:17 schreef broer het volgende:

Wat kindvriendelijk geformuleerd, allemaal. Ben je zwanger?

Ik ben dan ook heel kindvriendelijk, broer. Dat is gekomen omdat ik door de jaren heen wat minder op mezelf ben gericht.
In the future everybody will be a meme for fifteen minutes.
pi_158036738
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2015 01:25 schreef DO2 het volgende:
Die jaarlijks terugkerende pietendiscussie is natuurlijk n voortdurende bevestiging dat we hier verdomd weinig te klagen hebben. Zolang er geemmerd wordt over dat soort infantiele zaken kan de vlag omhoog, hoor.
Welke discussie? Ik hoor en zie alleen maar discussie over De Discussie.
In the future everybody will be a meme for fifteen minutes.
pi_158038233
Sieyes houdt van alle kleuren kinderen
  zaterdag 5 december 2015 @ 20:35:30 #270
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_158040647
Ik ken wel een christelijk melodietje waar die tekst goed op zou passen.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
  zaterdag 5 december 2015 @ 22:09:03 #271
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_158043913
The Walking Dead, daar steekt die griezel van een piet toch wat bleekjes bij af. Vannacht nog maar eens een seizoen erdoorheen jassen.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_158057223
quote:
99s.gif Op vrijdag 4 december 2015 20:22 schreef Sieyes het volgende:

[..]

Helemaal mee eens. De moeite die mensen nemen om het kinderen naar de zin te maken, waar zie je dat nog? Vanochtend kwam Sinterklaas langs bij de basisschool waar ik naast woon. Fantastisch. Lekker zingen, dreumesjes worden op schouders van hun ouders opgetild, pieten die allerlei capriolen uithalen,snoep uitdelen: een en al blijdschap.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_158057327
quote:
18s.gif Op zaterdag 5 december 2015 14:50 schreef Franny_G het volgende:
De onderliggende problematiek bij all you can eat-restaurants, Kun je daar niet wat slimme dingen over schrijven, MP?
De avond voor mijn vaders operatie aten we in een all-you-can-eat restaurant, waar ik het telkens probeerde te hebben over de operatie, over wat als en wat dan, en mijn vader dan maar weer opstond voor een nieuwe gang. Een paar dagen later was hij dood en hadden we het niet meer gehad over cremeren versus begraven, over de bankrekeningen en schulden die hij had en dat we van elkaar hielden. Bijgevolg verkeer ik 7,5 jaar later nog steeds in shock en kan ik me er niet toe zetten zijn as van de vliering te halen en er iets fatsoenlijks mee te doen. Misschien had hij wel begraven willen worden; hij had vast niet achter de kerstversiering willen liggen.

All-you-can-eat restaurants. :r

[ Bericht 1% gewijzigd door Claudia_x op 06-12-2015 15:24:28 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_158059538
Hij had vast gewild dat je er iets mee zou doen dat goed voelt voor jou.
pi_158064308
Ja. all-you-can-eat restaurants zijn een uitvinding van de duivel. En doodgaan moet verboden worden.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_158064830
Ik vind gourmet dining overgewaardeerd, zowel vanwege de prijs als vanwege de sfeer. Je betaalt voor de beleving en die schiet tekort; het is te kil, te formeel - over pretentie gesproken. Een geslaagd diner ontaardt in een drankgelag, een bacchanaal. Voor 50 euro de man (zonder drank) kan ik zelf veel beter koken dan wat ze me in een restaurant voorzetten, en samen koken is gezelliger dan telkens een half uur een beschaafd gesprek moeten voeren eer er weer wat voor je neus staat.
  zondag 6 december 2015 @ 20:49:23 #277
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_158066080
Ordinair vreetschuren bij Sumo op vrijdagavond, O+.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_158072018
In 2016 startte M. Port zijn anti-arbeidbeweging, waarbij hij werknemers opriep hun kantoren in brand te steken. In het begin was hij het mikpunt van spot en tegenstanders beschuldigden hem van pedofilie. Maar het tij keerde, de wereld veranderde en niemand werkte ooit nog voor zijn geld. Tien jaar na zijn dood noemden de Joden hem de nieuwe Messias
pi_158072368
Ik zat in het café met een intelligente, rationele vriend om twee uur 's nachts. Hij zat in het café omdat hij de volgende dag vrij had en in zijn beleving moet je dan iets ondernemen, er op uitgaan, 'genieten' is een woord dat in me opkomt. Ik zat in het café omdat ik thuis knettergek word. Aldus kletste mijn vriend over van alles en nog wat, het ligt niet in zijn aard de stilte dan wel kroegherrie te waarderen. Omdat ik nauwelijks reageerde kreeg ik de beschuldiging geen goed gezelschap te zijn, een non-verbale beschuldiging weliswaar, hij zou het niet zeggen maar ik zag het aan zijn stuurse houding. Dit had hij niet in gedachten bij een avondje uit; dat moet een spektakel vol van levenslust zijn. De conclusie is dat het voor ons allebei vermoeiend was, waarom zagen we elkaar nog? Hij betaalde mijn bier... Dat is een goede reden. Als je een hoer betaalt wil je ook dat ze naar je geleuter luistert. Ik beloof beterschap
  maandag 7 december 2015 @ 08:20:38 #280
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_158072422
quote:
9s.gif Op zondag 6 december 2015 15:17 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

De avond voor mijn vaders operatie aten we in een all-you-can-eat restaurant, waar ik het telkens probeerde te hebben over de operatie, over wat als en wat dan, en mijn vader dan maar weer opstond voor een nieuwe gang. Een paar dagen later was hij dood en hadden we het niet meer gehad over cremeren versus begraven, over de bankrekeningen en schulden die hij had en dat we van elkaar hielden. Bijgevolg verkeer ik 7,5 jaar later nog steeds in shock en kan ik me er niet toe zetten zijn as van de vliering te halen en er iets fatsoenlijks mee te doen. Misschien had hij wel begraven willen worden; hij had vast niet achter de kerstversiering willen liggen.

All-you-can-eat restaurants. :r
Het was voor je vader onmogelijk om erover te praten. Dat hij telkens opstond was niet voor die nieuwe gang, maar om het onderwerp te ontlopen. Dat weet je zelf natuurlijk ook. Maar de associatie met all-you-can-eat is er voor jou nu eenmaal.

Voordat mijn vader overleed kwam hij bij mij eten en ik had het gerecht gekookt dat ik het beste kan koken. Dat hebben we sindsdien ook nooit meer gegeten. Niemand heeft er ook nog om gevraagd.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  maandag 7 december 2015 @ 08:21:31 #281
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_158072428
quote:
0s.gif Op maandag 7 december 2015 06:44 schreef Mainport het volgende:
In 2016 startte M. Port zijn anti-arbeidbeweging, waarbij hij werknemers opriep hun kantoren in brand te steken. In het begin was hij het mikpunt van spot en tegenstanders beschuldigden hem van pedofilie. Maar het tij keerde, de wereld veranderde en niemand werkte ooit nog voor zijn geld. Tien jaar na zijn dood noemden de Joden hem de nieuwe Messias
Dit vind ik nu eens een goede post, MP!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  Moderator maandag 7 december 2015 @ 09:19:31 #282
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_158073003
quote:
9s.gif Op zondag 6 december 2015 15:17 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

De avond voor mijn vaders operatie aten we in een all-you-can-eat restaurant, waar ik het telkens probeerde te hebben over de operatie, over wat als en wat dan, en mijn vader dan maar weer opstond voor een nieuwe gang. Een paar dagen later was hij dood en hadden we het niet meer gehad over cremeren versus begraven, over de bankrekeningen en schulden die hij had en dat we van elkaar hielden. Bijgevolg verkeer ik 7,5 jaar later nog steeds in shock en kan ik me er niet toe zetten zijn as van de vliering te halen en er iets fatsoenlijks mee te doen. Misschien had hij wel begraven willen worden; hij had vast niet achter de kerstversiering willen liggen.

All-you-can-eat restaurants. :r
Dit is de reden dat ik mijn potentiele nabestaanden constant vertel dat ze vooral moeten doen wat zij het beste bij mij vinden passen, ik ben er dan toch niet meer om er iets van te vinden.

Blijf dat één van de raarste gewoontes vinden doen wat de overledene zou willen. Als er iemand is die er niets meer aan heeft is het de overledene wel.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator maandag 7 december 2015 @ 09:20:42 #283
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_158073019
Toen mijn vader overleed was mijn moeder pannekoeken aan het bakken. We hebben met z'n allen huilend pannekoeken zitten eten omdat dat nou eenmaal voor handen was. Ik eet nog regelmatig pannekoeken :9 .
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_158077822
Het is voor mij nog niet aan de orde, en ik geloof dat mijn ouders allebei stokoud worden, al geeft mijn vader al een paar jaar de indruk dat hij elk moment kan omvallen. Ze zijn gewoon ontzettend taai allebei en ook nog steeds actief in het dorpsleven en binnen de kerk. Het is heel mooi en tegelijk ook soms bevreemdend want ik was altijd degene in mijn vriendenkring met de oudste ouders en ik houd er ook al jaren rekening mee dat ze weg zullen vallen en dat er misschien een heel akelig proces aan vooraf gaat, zoals ik dat bij opa's en oma's heb gezien. Nu is mijn vaders gezondheid wel broos, maar het zijn steeds van die kleine dingen die hij heeft. En het houdt hem ook lekker bezig. Hij is inmiddels zo ongeveer bevriend met alle artsen in het ziekenhuis. (En hij geeft ze ook zeer regelmatig ongevraagd advies want hij ziet natuurlijk van alles dat veel beter kan.) En ze vinden het geweldig dat ze nog een soort bonuskleinkind hebben gekregen door mij, daar hadden ze niet meer op gerekend, en diverse achterkleinkinderen.

Maar als mijn ouders overlijden, dan krijgen ze een gereformeerde begrafenis met een zeer ongezellige preek van de dominee. En dat past dus eigenlijk totaal niet bij ze, maar het is wel wat ze willen. :{ .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_158083475
quote:
2s.gif Op maandag 7 december 2015 09:19 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Dit is de reden dat ik mijn potentiele nabestaanden constant vertel dat ze vooral moeten doen wat zij het beste bij mij vinden passen, ik ben er dan toch niet meer om er iets van te vinden.
Het is de reden dat ik mijn potentiële nabestaanden precies vertel wat ik wil. Ik heb zelf het niet-weten als een niet te dragen last ervaren. Het is idioot om in een paar dagen te beslissen hoe je afscheid van een geliefde gaat nemen. Mijn vader ging 's ochtends dood en diezelfde dag moest ik een rouwtekst bedenken. Belachelijk. Elke beslissing die hij had genomen, had mij een beslissing kunnen besparen.

Overigens zijn er doorgaans meerdere nabestaanden die allemaal zo hun wensen en voorkeuren hebben. Had ik maar kunnen schermen met 'dat had hij (niet) zo gewild'. Een van mijn ooms moest ik uit gaan leggen dat dit geen tof nummer was voor op mijn vaders uitvaart:


En uiteindelijk heb ik nog met gekromde tenen naar The road ahead is empty kunnen luisteren... Wat hij overigens precies zo had gewild. :'( :D
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  maandag 7 december 2015 @ 18:09:28 #286
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_158085168
Ik laat het schrijven van een rouwtekst graag aan mijn nabestaanden over.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_158091365
quote:
2s.gif Op maandag 7 december 2015 18:09 schreef Ringo het volgende:
Ik laat het schrijven van een rouwtekst graag aan mijn nabestaanden over.
TTK / Grafschriften voor fokkers.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_158091436
Deze was heel aardig:

zodiakk.
Ik won de Nobelprijs voor literatuur
En mocht de tijd nu cyclisch wezen
Zal op een dag op na lange duur
Georg Hegel mij niet lezen
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_158092537
quote:
Zo valt te zien dat vroeger niet alles beter was.

Ik mis beeer, dat wel
pi_158092711
Toch wel grappig om eens terug te lezen.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  maandag 7 december 2015 @ 23:46:02 #291
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_158095806
Ook toen was het hit and miss, MP.

En C_X, mijn vader zei 10 jaar geleden al 'we gaan naar estland, als we neerstorten ligt er in die-en-die la een envelop met welke gezangen en psalmen ik op mijn begrafenis wil hebben, wat er op de kaart moet en wie er wel en niet uitgenodigd moeten worden'. Dat lost een hoop problemen op, maar echt sprake van 'het is vooral voor de nabestaanden' is er dan ook niet meer.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
  dinsdag 8 december 2015 @ 07:22:15 #292
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_158098519
Dat gedenk over de dood, waar is het goed voor.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  dinsdag 8 december 2015 @ 07:42:33 #293
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_158098611
Of zoals mijn niet onknappe collega zei na haar beoordelingsgesprek: we zien wel waar het schip strandt.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_158136253
quote:
2s.gif Op dinsdag 8 december 2015 07:22 schreef Ringo het volgende:
Dat gedenk over de dood, waar is het goed voor.
Het is allemaal nergens goed voor, waarde Ringo, dus we kunnen er net zo goed een eind aan maken. Of niet. Dat houdt me op de been.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_158141159
Sinds ik een kind heb, is dat niet meer de troostrijke gedachte en dat vind ik een van de lastigste kanten aan een kind hebben. Ik moet er toch echt voor haar zijn, zolang ik kan, en ik maak me ineens zorgen over de toekomst. Voorheen bekeek ik het allemaal met een afstandelijke ironie, nu ben ik er gevoelsmatig helemaal deel van. Nouja, dat is precies wat het dilemma altijd is geweest voor mij. Ik wil niet terug naar hoe het was, maar dat gevoel dat het uiteindelijk allemaal helemaal niets uitmaakt, en dat ik morgen best onder een tram kan lopen, dat is weg.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  donderdag 10 december 2015 @ 17:13:42 #296
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_158153842
Zou het ook zo zijn dat mensen met kinderen zich meer druk maken over de lange termijnplanning van zaken? Zonder kinderen loop je toch 'dood' in zekere zin, en leven er in 2100 geen mensen waar je nog iets mee te maken hebt. Als je kinderen hebt, dan zullen er waarschijnlijk in 2100 kleinkinderen van je rondlopen, die je nog gekend hebt. Maakt dat je meer betrokken bij het jaar 2100 en hoe de situatie dan is?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_158153866
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2015 17:13 schreef LXIV het volgende:
Zou het ook zo zijn dat mensen met kinderen zich meer druk maken over de lange termijnplanning van zaken? Zonder kinderen loop je toch 'dood' in zekere zin, en leven er in 2100 geen mensen waar je nog iets mee te maken hebt. Als je kinderen hebt, dan zullen er waarschijnlijk in 2100 kleinkinderen van je rondlopen, die je nog gekend hebt. Maakt dat je meer betrokken bij het jaar 2100 en hoe de situatie dan is?
Ik vermoed dat de correlatie met opleidingsniveau hoger is.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator vrijdag 11 december 2015 @ 11:01:14 #298
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_158168276
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2015 17:13 schreef LXIV het volgende:
Zou het ook zo zijn dat mensen met kinderen zich meer druk maken over de lange termijnplanning van zaken? Zonder kinderen loop je toch 'dood' in zekere zin, en leven er in 2100 geen mensen waar je nog iets mee te maken hebt. Als je kinderen hebt, dan zullen er waarschijnlijk in 2100 kleinkinderen van je rondlopen, die je nog gekend hebt. Maakt dat je meer betrokken bij het jaar 2100 en hoe de situatie dan is?
Ik begrijp vooral niet dat mensen die daadwerkelijk denken dat ze invloed hebben op het leven in 2100 kinderen hebben. KLB / milieuactivisten met kinderen

Oh wacht daar had je al gereageerd ;(
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_158169206
"Als je om het milieu geeft, moet je geen kinderen nemen en op die manier bijdragen aan de overbevolking" is een drogreden. Alsof je niet én om het milieu kunt geven én op een andere manier een duurzame bevolking van de aarde na kunt streven.

Het is eenzelfde denkfout die vegetariërs lang hebben gemaakt tot ze tot het inzicht kwamen dat je ook mindering van de vleesconsumptie kunt propageren en daarmee misschien wel nog veel meer bereikt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_158169248
Als ik met een vegetariër uit eten ga, krijg ik spontaan zin in steak.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zaterdag 12 december 2015 @ 19:56:42 #301
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_158199770
automatische sluiting
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')