abonnement Unibet Coolblue
pi_156056931
quote:
1s.gif Op zondag 13 september 2015 19:29 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Zo, 100... Dat is dus 2 of 3 per week? Vind ik best pittig veel...

Mijn extra taken (tussen haakjes de uren op papier) naast lesgeven zijn
-sectievoorzitter (48 uur)
-mentoraat 27 eindexamenleerlingen (72u)
-coordinator profielwerkstukken (en momenteel ook de hele nieuwe opzet daarvan) (24u (collega doet de andere helft))
- persoonlijk budget PB50 ingezet als werkdrukverlichting (40u)

Dan kom ik 1 uurtje boven mijn officiele taak uit.

In de vaste voet zit verder alle andere dingen, surveillance, inhaalproefwerktoezicht, vergaderingen, etc.
Dat dat zo verschilt per school, zeg! Ik krijg 30 uur voor het sectievoorzitterschap en 25 voor het mentoraat (14 examenleerlingen).

Ik zit volgens mij 24 uur boven mijn jaartaak (ben ook t.aalcoördinator) en heb mijn profielwerkstukbegeleiding af moeten staan. Met die 24 uur wordt natuurlijk niets gedaan. :').
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_156057004
Na de derde succesvolle editie van een mooi project ging mijn collega vorig schooljaar vragen of wij daar dit jaar eens uren voor konden krijgen. 'Maar jullie doen dat toch omdat jullie het zo leuk vinden?'

|:( .
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_156058169
quote:
1s.gif Op zondag 13 september 2015 19:51 schreef DevilsAndDust het volgende:

[..]

Dat dat zo verschilt per school, zeg! Ik krijg 30 uur voor het sectievoorzitterschap en 25 voor het mentoraat (14 examenleerlingen).

Ik zit volgens mij 24 uur boven mijn jaartaak (ben ook t.aalcoördinator) en heb mijn profielwerkstukbegeleiding af moeten staan. Met die 24 uur wordt natuurlijk niets gedaan. :').
was hier ook 20. maar de organisatie is veranderd en de sectievoorzitter heeft nu wat taken die de teamleiders eerst deden.

zo ben ik nu bezig met een meerjarenanalyse van de cijfers, het functioneren van de sectie, stellen van ontwikkelingsdoelen, zijn vrijwel alle studiemiddagen sectiemiddagen waar onder mijn leiding gewerkt moet worden aan een product, leg ik de lesbezoeken bij de nieuwe collega's af, doe de sollicitaties, sowieso het aansturen van de collega's en ook het in de gaten houden van hun functioneren en daarover rapporteren naar de schoolleiding bij bilateraal overleg.

ohja doe ook profielwerkstukbegeleiding. twee koppels is 12 uur geloof ik.
Kwak
pi_156058726
quote:
1s.gif Op zondag 13 september 2015 19:54 schreef DevilsAndDust het volgende:
Na de derde succesvolle editie van een mooi project ging mijn collega vorig schooljaar vragen of wij daar dit jaar eens uren voor konden krijgen. 'Maar jullie doen dat toch omdat jullie het zo leuk vinden?'

|:( .
Dat krijg je inderdaad als zulke projecten worden gestart en dat pas veel later een keer gepraat wordt over de voorwaarden. Een schoolleiding 'went' daar dan aan, gaat het normaal vinden. Zoals een schoolleiding het ook normaal kan gaan vinden dat je, voordat je aan een prachtig mooi project begint, eerst eens komt praten over de randvoorwaarden en dus ook hoeveel uren daarvoor staan. Het is gewoon geen vrijwilligerswerk. Een keertje een uur over werken, dat is 1 ding. Maar structureel projecten gratis doen, dat past gewoon niet in een professionele organisatie.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_156059036
Ik heb in het vorige topic een vraag gesteld over tekortvakken, teveel om te quoten dus ik reageer even los :)

Nederlands en Engels staan inderdaad wel 'geregistreerd' als tekortvakken. Maar het grootste deel daarvan ligt op eerstegraads gebied en in bepaalde regio's natuurlijk. Conclusie is dus dat de tekorten bij tweedegraads veel kleiner zijn. Maar ik vroeg me dus af, is dat evenredig verdeelt over alle tweedegraads niveau's? Er werd al genoemd dat er op het MBO wel een flink tekort is/komt door de nieuwe eisen. Maar tweedegraads gaat van vmbo-b tot onderbouw vwo tot MBO tot volwassenonderwijs. En je hoort wel eens dat er een tekort (dreigt?) aan (v)mbo docenten, klopt dat dan? Ik ben benieuwd hoe het nou precies zit, want simpelweg alleen onderscheid maken tussen eerstegraads en tweedegraads is natuurlijk helemaal niet overzichtelijk.

---

Verder ben ik druk bezig met mijn studiekeuze. Ik heb nu wel de beslissing gemaakt dat ik het onderwijs in wil maar hoe en wat precies vind ik nog lastig. Voor mij zijn er dan de opties pabo, lerarenopleiding Nederlands en lerarenopleiding Engels (richting (v)mbo). Ik vind het moeilijk om te kiezen tussen primair en voortgezet onderwijs. Wat voor mij trouwens wel duidelijk is is dat ik me wil richten op zorgkinderen. Dus richting speciaal onderwijs en/of passend onderwijs binnen regulier. Mijn motivatie daarvoor is voornamelijk de huidige thuiszitters problematiek, en natuurlijk sowieso affiniteit met de doelgroep. Daar heb je de master SEN voor nodig, dat is duidelijk. Maar meerdere wegen leiden naar Rome. En daarnaast kan ik natuurlijk ook nog eens een dubbele bevoegdheid halen, maar dan moet je nog steeds een initiële keuze maken.

Wat heel erg speelt is dat ik chronisch ziek ben en dat gaat natuurlijk een enorme invloed hebben op mijn studie en later ook baan. Ik moet dus ook goed bekijken of een hogeschool daar mee om kan gaan en in hoeverre studeren haalbaar is. Ik heb een zware middelbare schooltijd (bijna) achter de rug en dat heeft me nu erg onzeker gemaakt. Het afgelopen jaar heeft het plezier en de motivatie voor een vervolgopleiding een flinke deuk bezorgd. Ik heb heel lang rondgelopen met het idee van als ik ga studeren dan is/komt alles weer goed. Maar dat is natuurlijk niet zo. En nu slaat het een beetje door naar dat het hoe dan ook nooit goed gaat en dat is ook weer onzin. Maar dat gevoel staat me heel erg in de weg om dus weer het plezier te vinden dat ik had om te gaan studeren, en dat belemmerd me dus om met een goed gevoel een studiekeuze te maken. Ik zie constant beren op de weg.

Nou, het bericht is uiteindelijk langer geworden dan gepland. Excuses :P Voor een deel wilde ik het een beetje van me afschrijven. Maar ik ben ook heel erg benieuwd of jullie misschien nog inzichten of adviezen hebben, of ervaringen? Zo niet dan is dat prima, maar ik dacht dat het wel een poging waard was :) Bedankt!
pi_156060966
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 20:50 schreef JoelBaka het volgende:
Ik heb in het vorige topic een vraag gesteld over tekortvakken, teveel om te quoten dus ik reageer even los :)

(knip... sorry)
Is een deeltijdstudie een optie? Voltijd lerarenopleiding is niet moeilijk, maar wel véél en best heftig als je 'bagage' hebt. Ik heb in mijn vierde jaar (voltijd lerarenopleiding NL) een pauze genomen omdat ik het even niet meer aankon, voornamelijk door onvoldoende-verwerkte ellende van vroeger. Heb na die pauze de lerarenopleiding in deeltijd afgemaakt en dat was een stuk beter te behappen.

Anyways, praat eens met een decaan. Leg je situatie aan hem/haar voor.

^O^
Mon 'en!
  maandag 14 september 2015 @ 06:16:48 #32
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_156069712
quote:
1s.gif Op zondag 13 september 2015 21:35 schreef bloempjuh het volgende:

[..]

Is een deeltijdstudie een optie? Voltijd lerarenopleiding is niet moeilijk, maar wel véél en best heftig als je 'bagage' hebt. Ik heb in mijn vierde jaar (voltijd lerarenopleiding NL) een pauze genomen omdat ik het even niet meer aankon, voornamelijk door onvoldoende-verwerkte ellende van vroeger. Heb na die pauze de lerarenopleiding in deeltijd afgemaakt en dat was een stuk beter te behappen.

Anyways, praat eens met een decaan. Leg je situatie aan hem/haar voor.

^O^
Deeltijd is net zoveel in minder tijd.

Voorbeeld voor deze periode. Ik rond nu (weliswaar versneld) stage deel 2B af in 10 weken tijd, dus dat is even dubbel werk, maar verder heb ik;
Beroep 3 (onderzoek over de toepasbaarheid en methodes van toepassing in de klas van het onderwijsconcept van de school) en een tentamen over alle leerstijlen en leertheorie
Lit III (leeslijst Charles Dickens - Hard times, Shakespeare - Midsummer night's dream, Faulkner - As I lay dying en Huckleberry Finn, plus nog 2 boeken uit een zelfgekozen categorie (voor mij zijn dat Hamlet en taming of the shrew) waar je een gezamelijk onderzoek naar moet doen dat eindigt in 4 essays en een inleiding en conclusie, plus een tentamen van 2 uur
Beroepsproduct 1 (een onderzoek naar een probleem in je klas op gebied van vakdidactiek, mijn onderzoek focust zich op leerlingen die vrijstelling hebben maar aanwezigheidsplicht en daarvoor moet ik dus een complete lessenserie, plus advies, plus presentatie schrijven.)

En ik heb maar 1 college dag van 11 uur tot 19.30.

Ik zou dus heel goed nadenken over deeltijd!

Over de PABO ook trouwens, over weinig werk gesproken.

Oh en die 100 uren, in de praktijk valt het mee, het betekent eerder dat in de toetsweken ik soms wat extra uren moet draaien.
pi_156069888
Je hebt gelijk, ik had gewoon de mazzel dat ik niet zoveel vakonderdelen over had om te doen. En in deeltijd pasten die vakonderdelen in één dagdeel (in voltijd had ik meerdere keren op en neer gemoeten).

Feit blijft dat lerarenopleidingen zeer arbeidsintensief zijn.
Mon 'en!
pi_156073122
Bedankt voor de reacties :) Deeltijd kan helaas niet omdat je dan geen recht hebt op het sociaal leenstelsel. Pas in 2017 willen ze dat gaan aanpassen en hoe of wat precies is onduidelijk, dus dat is voor nu nog geen optie. Wel heb ik al een tijdje de opleidingen van het Windesheim op het oog, die hebben afstandsleren. Gewoon voltijd opleiding met contact met docenten en medestudenten, stage, groepsopdrachten, deadlines en tentamens maar dan via de computer. En daar krijg je wel toegang tot het leenstelsel :) Maar dan krijg je wel weer dat je zelf je stages moet regelen en dergelijke, al is daar wel een mouw aan te passen denk ik. Maar die heb ik dus wel in mijn hoofd. En aangezien het gewoon precies hetzelfde werkt als de reguliere voltijd opleiding kan je altijd tussendoor overstappen naar regulier. Daar bieden ze trouwens ook de dubbele bevoegdheid aan, met uit mijn hoofd het eerste jaar maar 10 studiepunten extra dus ook niet gelijk een enorme hoeveelheid werk extra.

Het liefst wil ik gewoon normaal mee kunnen doen, maar dat gaat hem niet worden. Mijn problemen liggen trouwens vooral op het gebied van aanwezigheid en stage. Thuis kan ik aardig wat werk verzetten, maar het fysiek aanwezig zijn gaat vaak mis. Op dit moment zou een volle dag stage ook niet mogelijk zijn, misschien een paar keer maar niet een jaar lang. Twee halve dagen zou wel weer kunnen maar daar moet de school en het stagebedrijf ook wel zin in hebben.

Over de werkgelegenheid bij de pabo trouwens: De aanmeldingen zijn dit jaar al met 30%+ verminderd door de nieuwe toelatingseisen als die trend zich voortzet zal dat flink wat druk van de arbeidsmarkt weghalen. En ik wil me natuurlijk op zorg richten, die vacatures zie ik nog best aardig voorbij komen. (En meer dan 0,6 FTE werken gaat hem ook niet worden, dus dat scheelt ook :) )
  vrijdag 18 september 2015 @ 10:39:28 #35
280152 OudeBok
Herr General Bok
pi_156193480
Zo :D.

Deze week sta ik geheel zelfstandig voor de klas, omdat mijn begeleider in deze activiteitenweek heel veel andere taken heeft. Heb ook zijn mentorklas bij twee grote activiteiten geheel zelfstandig begeleid. Dat ging echt heel goed. Prachtige collages en protocollen bij een pestproject, en ook de sportdag ging goed.
De lessen die ik heb gemaakt voor de klassen heb ik allemaal goed kunnen doen, en vandaag liepen de eerste twee uur per-fect. Iedereen deed actief mee, en ze gaven aan de les erg leuk te vinden :). Dit volhouden en het komt helemaal goed.
Himmelhoch jauchzend, zum Tode betrübt.
Glücklich allein, ist Herr Bok, die schiet. Boem.
  vrijdag 18 september 2015 @ 19:32:17 #36
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_156204615
Dat klinkt enthousiast! Mooi zo. Fijn dat deze eerste stappen in het onderwijs zo positief verlopen.

quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 10:39 schreef OudeBok het volgende:
omdat mijn begeleider in deze activiteitenweek heel veel andere taken heeft. Heb ook zijn mentorklas bij twee grote activiteiten geheel zelfstandig begeleid
Aan de andere kant: juist zo'n activiteitenweek is een uitgelezen kans voor de mentor om een band met zijn klas te smeden.
.
  zaterdag 19 september 2015 @ 12:36:30 #37
280152 OudeBok
Herr General Bok
pi_156218169
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 19:32 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Dat klinkt enthousiast! Mooi zo. Fijn dat deze eerste stappen in het onderwijs zo positief verlopen.

[..]

Aan de andere kant: juist zo'n activiteitenweek is een uitgelezen kans voor de mentor om een band met zijn klas te smeden.
Die zit wel al goed.. Hij is een van de meest geliefde docenten op school. Neemt niet weg, dat het goed blijft. Maar ja, ik ben er persoonlijk wel blij mee, want extra activiteiten en 'ook weer meegemaakt'. Mag trouwens in m'n handjes knijpen met deze begeleider en stageschool. Als ik hoor hoe het bij de rest gaat en wat ze wel en niet mogen (lees: vooral niet, alleen het hoog-hoog-hoog-nodige wel), had ik het niet beter kunnen treffen. Ik mag namelijk nagenoeg alles, wat een volwaardig docent ook mag, onder het mom van 'je moet het in een half jaar doen, dus je kan er beter maar meteen mee beginnen'. Sommige lio's op andere scholen mogen niet eens zelf in Magister..
Himmelhoch jauchzend, zum Tode betrübt.
Glücklich allein, ist Herr Bok, die schiet. Boem.
  zaterdag 19 september 2015 @ 13:55:29 #38
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_156219501
Bij ons op school mogen stagiaires ook best veel. Het invoeren van punten in Magister blijft altijd in handen van de begeleidende docent. Dat heeft denk ik voornamelijk te maken met het koppelen van klassen aan de docenten. Ik gaf mijn stagiaires ook altijd de vrijheid om te experimenteren binnen hun lessen. Soms zag ik heel leuke dingen, die ik later ook in mijn eigen lessen heb toegepast.
.
  maandag 21 september 2015 @ 10:40:49 #39
280152 OudeBok
Herr General Bok
pi_156265567
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 13:55 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Bij ons op school mogen stagiaires ook best veel. Het invoeren van punten in Magister blijft altijd in handen van de begeleidende docent. Dat heeft denk ik voornamelijk te maken met het koppelen van klassen aan de docenten. Ik gaf mijn stagiaires ook altijd de vrijheid om te experimenteren binnen hun lessen. Soms zag ik heel leuke dingen, die ik later ook in mijn eigen lessen heb toegepast.
Ja, is beter! Heb gelukkig ook die vrijheid voor experimenteren. Ik zou het niet volhouden anders, heb het heel goed getroffen. Ben zelf ook niet iemand die iets leert van beperkingen en aan het handje. Ik moet vrij m'n dingen kunnen doen, op m'n bek kunnen gaan, vervolgens een flinke preek kunnen krijgen, en dan weer beter terug kunnen komen, zolang dat niet de veiligheid, of in dit geval de leerlingen, benadeelt. Tot nu toe hebben ze dat idee hier nog niet, en ik doe ook m'n best om elke keer weer een puike les neer te zetten :).
Himmelhoch jauchzend, zum Tode betrübt.
Glücklich allein, ist Herr Bok, die schiet. Boem.
pi_156470791
Hallo iedereen,

Sinds vier weken ben ik bezig met de lerarenopleiding Engels bij Windesheim, variant afstandsleren. In aanloop naar mijn stage in het tweede semester leek het me verstandig hier alvast een beetje mee te lezen om een indruk te krijgen hoe andere studenten en beginnende docenten het vergaat.

Daarnaast moet ik voor het vak Didactiek ook een aantal docenten een viertal vragen voorleggen. Mijn vraag is of iemand (of meerdere docenten), ondanks de drukte van het docentenbestaan, wellicht deze vragen zouden willen beantwoorden. De vragen zijn als volgt:

1. Hoe bereid je je lessen voor?
2. Hoeveel tijd besteed je gemiddeld aan het voorbereiden van een les? Ben je daar wel/niet tevreden mee en waarom?
3. Welke kennis en vaardigheden zijn belangrijk voor jouw vak? Op welke manier houd je daar rekening mee in je lesvoorbereiding?
4. Welke rol spelen je leerlingen in je lesvoorbereiding? Idem je lesmethode, je collega’s, je lesdoelen?

In aanvulling op de antwoorden zou ik graag willen weten hoeveel jaar je les geeft en in welk vak. De antwoorden mogen, wat mij betreft, hier gegeven worden, maar kunnen ook in een DM worden gestuurd. Bij voorbaat dank!

@JoelBaka Ik lees dat je overweegt om de variant afstandsleren op het Windesheim te gaan volgen. Zoals hierboven vermeld doe ik deze opleiding ook (sinds vier weken danwel). Mocht je hierover vragen hebben of mijn ervaring willen horen dan geef ik je graag antwoord. :)
pi_156478764
1. Hoe bereid je je lessen voor?
-Het maken van PowerPoints voor sommige vakonderdelen, soms schrijven materiaal, zoeken geschikte filmpjes, of gewoon doorlezen van de stof.

2. Hoeveel tijd besteed je gemiddeld aan het voorbereiden van een les? Ben je daar wel/niet tevreden mee en waarom?
-Uren! Het uitvoeren van de les is maar een topje van de ijsberg. Ben hier helemaal niet blij mee, aangezien dit veel tijd/energie kost en ik geen sociaal leven heb op school- en zondagen.

3. Welke kennis en vaardigheden zijn belangrijk voor jouw vak? Op welke manier houd je daar rekening mee in je lesvoorbereiding?
- Ik geef les op een ISK, de meeste lessen zijn een mix van spreken/luisteren/lezen/schrijven. De vakonderdelen die het meeste tijd kosten in voorbereiding zijn de saaie onderdelen met heel oude methodes. Zonder 'opleuking' vallen de leerlingen in slaap.

4. Welke rol spelen je leerlingen in je lesvoorbereiding? Idem je lesmethode, je collega’s, je lesdoelen?
-Leerlingen staan altijd op 1. De methode wordt vaak losgelaten, ik moet verl afstemmen op collega's en mijn lesdoelen zijn niet altijd helder voor mezelf (dit verbeteren is een leerdoel op zich).

Needless to say: ik ben doodop als de dag voorbij is.
Mon 'en!
pi_156493584
1. Hoe bereid je je lessen voor?
idem aan bloempjuh (Het maken van PowerPoints voor sommige vakonderdelen, soms schrijven materiaal, zoeken geschikte filmpjes, of gewoon doorlezen van de stof.) Daarnaast voor vakken als natuur/techniek e.d. het zoeken/ bedenken van leuke proefjes in de les, vaak als lesopener.

2. Hoeveel tijd besteed je gemiddeld aan het voorbereiden van een les? Ben je daar wel/niet tevreden mee en waarom?
Gemiddeld ben ik voor een lesdag zo'n beetje een uur/ anderhalf uur aan het voorbereiden. Eerlijk gezegd ligt het er ook aan wat er die week allemaal op het programma staat. Zijn er veel vergaderingen/ ouderavonden/ overige gesprekken e.d. dan gaat dit voor een deel ook van de voorbereidingstijd af. Heb ik een lekker rustige week, dan bereid ik mijn lessen weer wat langer (en beter) voor.

3. Welke kennis en vaardigheden zijn belangrijk voor jouw vak? Op welke manier houd je daar rekening mee in je lesvoorbereiding?
Ik geef les op een basisschool. Hier leren ze dus van alles wel een beetje. Wat ik zelf heel belangrijk vind is dat kinderen, naast kennis en vaardigheden, zichzelf kunnen en mogen zijn, zichzelf waarderen zoals ze zijn (een positief zelfbeeld bouwen) en dat er een goede, positieve sfeer hangt binnen de klas.
Binnen mijn lesvoorbereiding houd ik hier (inmiddels) geen rekening meer mee. Dit heb ik in het verleden (als stagiair en als 'broekie') wel veelvuldig gedaan. Vooraf bedenken van kinderen die je een succeservaring wilt laten opdoen. Daarnaast bekijken op welke manier je dit voor elkaar gaat krijgen op een dag.
Dit doe ik niet meer in een lesvoorbereiding, dit gebeurt 'in principe' (iedereen heeft zijn eigen zwarte vlekken, dus ik de mijne ook) automatisch. Eens in de zoveel tijd pak ik de namenlijst erbij en kijk of ik hier, voor mijn gevoel, goed mee bezig ben geweest voor elk kind apart.
Een beetje een zweverig verhaal geloof ik, maar misschien kan je er nog een touw aan vastknopen.

4. Welke rol spelen je leerlingen in je lesvoorbereiding? Idem je lesmethode, je collega’s, je lesdoelen?
Wat betreft leerlingen, zie hierboven.
De methode is de leidraad, vaak probeer ik deze naar mijn hand te zetten door toch iets aan te passen naar iets wat bijvoorbeeld actueel is. Op deze manier probeer ik de betrokkenheid van de kinderen te vergroten.
Binnen mijn lesvoorbereiding spelen mijn collega's geen rol.
De lesdoelen probeer ik steeds meer als uitgangspunt te nemen. Wat zijn de lesdoelen en hoe gaan we hier naar toe werken? Dit gaat nog niet automatisch, maar ik denk dat ik op de goede weg ben.
Home is where my frontdoor is
pi_156502205
Bedankt Bloempjuh en Wupper!
  woensdag 30 september 2015 @ 19:00:05 #44
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_156503323
1. Hoe bereid je je lessen voor?
Door middel van de jaar en periode planners die ik aan het begin van het jaar maak aan de hand van de verschillende boeken, de bijbehorende online opdrachten en de ERK.
Ik maak van al mijn lessen een PowerPoint, ik heb 10 klassen, maar hoef maar vier les voorbereidingen te maken omdat ik veel parallel klassen heb. Soms wijk ik af van de periode planner omdat er in een klas extra aandacht nodig is voor een bepaald onderwerp, maar daar bouw ik ruimte voor in. Toetsen maak ik in principe niet en examens sowieso niet. ;)

2. Hoeveel tijd besteed je gemiddeld aan het voorbereiden van een les? Ben je daar wel/niet tevreden mee en waarom?
Ik ben gemiddeld een uur kwijt per les voorbereiden, maar de jaar planner kost ruim een week (en voor de examenklassen langer) en de periode planner kost mij een dag. Soms maak ik een uitgebreid lesplan voor mijn stage verslagen of als ik weet dat er iemand langs komt, dan kunnen ze de achterliggende gedachte zien van de les. Dan ben ik zeker 2 uur met een les voorbereiding bezig.

3. Welke kennis en vaardigheden zijn belangrijk voor jouw vak? Op welke manier houd je daar rekening mee in je lesvoorbereiding?
Ik vind vooral de koppeling tussen Engels en praktijk erg belangrijk omdat ik op een MBO werk, ik merk dat de motivatie hoger ligt als Engels naar iets tastsbaars wordt vertaald. Spreken en gesprekken oefen ik het meeste voor, qua vaardigheden. Er heerst een grote angst voor spreken en gesprekken, dus die drempel probeer ik stap voor stap te verlagen. Dit is het onderdeel waar ze waarschijnlijk in de praktijk ook het meest mee te maken gaan krijgen. Schrijven en e-mailen is niet zo belangrijk bij kappers en schoonheidsspecialisten.

4. Welke rol spelen je leerlingen in je lesvoorbereiding? Idem je lesmethode, je collega’s, je lesdoelen?
De grootste rol. Ik ben enkel een instrument in hun leren. Ik kijk waar hun behoefte liggen, de interesses en probeer daar zoveel mogelijk op aan te sluiten. Mijn lesdoelen zijn gekoppeld aan de eindtermen, met een opbouw natuurlijk.
Mijn collega's hebben weinig invloed, ik ben de enige Engels docent. ;) Ik heb wel veel contact met andere Engels docenten binnen dezelfde organisatie, en we wisselen veel ideeen uit.
De lesmethode zuigt apennoten. Het is een algemeen MBO methode en sluit absoluut niet aan bij de behoefte, noch de interesses van mijn studenten. Elke periode van 10 weken werk ik er 4 lessen uit, daarna gebruik ik de methode als leidraad met een koppeling naar de vaardigheden die ze moeten beheersen aan het eind van een unit.
  dinsdag 6 oktober 2015 @ 09:14:16 #45
280152 OudeBok
Herr General Bok
pi_156634625
Ik gaf een redelijk vrije opdracht waarbij de leerlingen moesten vertellen over hun beste vriend/vriendin. De in de tekst op te nemen vragen stonden op het bord.

Ik keek gisteren in de trein onderweg naar school door wat ze hadden geschreven. Bij een leerling stond er: Ik heb geen beste vriend of beste vriendin. Ze hebben me allemaal erg veel pijn gedaan en in de steek gelaten.

Mijn hart, mijn hart :'(.
Himmelhoch jauchzend, zum Tode betrübt.
Glücklich allein, ist Herr Bok, die schiet. Boem.
pi_156673985
Wat zeg ik tegen leerlingen die vragen of de rekentoets nu wel of niet meetelt (verplicht is gedaan) en of het waar is dat ze zelfs een 3 mogen halen?
Wat zeg ik tegen leerlingen en ouders die zich afvragen of mijn rekenlessen überhaupt nog wel zin hebben?
Zelfs collega's vragen mij van alles, en zelfs collega's (mentoren van rekenzwakke leerlingen) zeggen dat "hun" kinderen nu toch wel mogen stoppen met die verplichte kost.

En weet je, ik weet het zelf ook niet meer. Niet alleen de motivatie van veel leerlingen is tot onder het nulpunt gezakt, mijn motivatie houdt nu ook niet meer over.
En dat is best jammer, want ik had zo langzamerhand op basis van Van der Craats, Spijker-rekenen, en een paar antieke methodes als "Ik reken!" een mooi systeem opgebouwd van zelfstandig werken met af en toe hulp gecombineerd met gerichte instructie op probleemgebieden in kleine groepen; geen teaching to the test, maar echt grondig leren rekenen en inzicht verkrijgen. Een paar uur uitrekken om het metrieke stelsel echt te doorgronden. En ik hoorde geregeld van leerlingen dat ze bepaalde zaken nu voor het eerst begrepen en dat ze rekenen zelfs leuk begonnen te vinden.
  woensdag 7 oktober 2015 @ 19:59:06 #47
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_156674209
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2015 19:51 schreef la_perle_rouge het volgende:
Wat zeg ik tegen leerlingen die vragen of de rekentoets nu wel of niet meetelt (verplicht is gedaan) en of het waar is dat ze zelfs een 3 mogen halen?
Nog niets, totdat er ook officieel naar de scholen toe is gecommuniceerd wat er gaat gebeuren.
quote:
Wat zeg ik tegen leerlingen en ouders die zich afvragen of mijn rekenlessen überhaupt nog wel zin hebben?
Dat er meer redenen zijn om iets te leren dan alleen het moeten maken van een examen? Ik weet niet of je lesgeeft op het vo of het mbo, maar het is niet uit te sluiten dat vo-leerlingen die nu 'geluk' hebben, later toch weer met een rekentoets worden geconfronteerd. In principe leer je ze gewoon nuttige vaardigheden.
quote:
Zelfs collega's vragen mij van alles, en zelfs collega's (mentoren van rekenzwakke leerlingen) zeggen dat "hun" kinderen nu toch wel mogen stoppen met die verplichte kost.
Nou, dan moeten die collega's daar nog maar eens goed over nadenken. Uit de mond van een professional is het wel een erg trieste reactie.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  donderdag 8 oktober 2015 @ 07:31:30 #48
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_156683029
Wij zijn dus net een duur bijles programma gestart, maar goed als het al op het VMBO misgaat, dan kun je niet verwachten dat op het MBO de achterstand ineens wordt ingehaald. Waarom ze het niet eerst op de middelbare invoeren en dan 4 a 5 jaar later op het MBO mag joost weten,
  donderdag 8 oktober 2015 @ 07:58:57 #49
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_156683178
Of nog beter: begin in het PO. Niet met toetsen, maar wel met het verhogen van het rendement van het rekenonderwijs aldaar.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_156687441
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2015 19:59 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Nog niets, totdat er ook officieel naar de scholen toe is gecommuniceerd wat er gaat gebeuren.

[..]

Dat er meer redenen zijn om iets te leren dan alleen het moeten maken van een examen? Ik weet niet of je lesgeeft op het vo of het mbo, maar het is niet uit te sluiten dat vo-leerlingen die nu 'geluk' hebben, later toch weer met een rekentoets worden geconfronteerd. In principe leer je ze gewoon nuttige vaardigheden.

[..]

Nou, dan moeten die collega's daar nog maar eens goed over nadenken. Uit de mond van een professional is het wel een erg trieste reactie.
Hoi Janneke, ja ,die antwoorden had ik zelf ook al verzonnen en gegeven. Waar het mij om gaat is dat het hele gedoe rondom die rekentoets te triest voor woorden is. Dat kan je toch geen regeren (leiding geven) meer noemen? Het rekenonderwijs is inderdaad jaren verwaarloosd, en die toets is bagger, (zodra je een rekentoets met een rekenmachine mag maken, toets je begrijpend lezen. Het is ook in contextvragen mogelijk de getallen zo te kiezen, dat er met pen en papier of uit het hoofd gerekend kan worden.)
In mijn rekenlessen mogen ze absoluut niets met een rekenmachine doen. Knopjes toetsen leidt maar al te vaak tot wat willekeurig gerommel met knoppen waarna een min of meer aanvaardbaar lijkend antwoord genoteerd wordt.

En het is inderdaad triest dat een collega te pas en te onpas roept totaal geen affiniteit met het vak te hebben en een ander riep dat de "rechtvaardigheid zal zegevieren" nadat hij van Nu.nl had voorgelezen dat de toets werd afgeschaft.

Dat kranten en kamerleden te pas en te onpas het woord "bloedbad" gebruiken, doet ook al niet veel goed. Een bloedbad heb je na een (zoveelste) schietpartij op een Amerikaanse campus, een bloedbad is het seriematig onthoofden van tegenstanders door IS.

En dat er een tekort aan rekendocenten is, is de schuld van deze "schaatsende" regering. Docenten willen ook graag weten waar ze in de toekomst aan toe zijn.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')