Dat dat zo verschilt per school, zeg! Ik krijg 30 uur voor het sectievoorzitterschap en 25 voor het mentoraat (14 examenleerlingen).quote:Op zondag 13 september 2015 19:29 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Zo, 100... Dat is dus 2 of 3 per week? Vind ik best pittig veel...
Mijn extra taken (tussen haakjes de uren op papier) naast lesgeven zijn
-sectievoorzitter (48 uur)
-mentoraat 27 eindexamenleerlingen (72u)
-coordinator profielwerkstukken (en momenteel ook de hele nieuwe opzet daarvan) (24u (collega doet de andere helft))
- persoonlijk budget PB50 ingezet als werkdrukverlichting (40u)
Dan kom ik 1 uurtje boven mijn officiele taak uit.
In de vaste voet zit verder alle andere dingen, surveillance, inhaalproefwerktoezicht, vergaderingen, etc.
was hier ook 20. maar de organisatie is veranderd en de sectievoorzitter heeft nu wat taken die de teamleiders eerst deden.quote:Op zondag 13 september 2015 19:51 schreef DevilsAndDust het volgende:
[..]
Dat dat zo verschilt per school, zeg! Ik krijg 30 uur voor het sectievoorzitterschap en 25 voor het mentoraat (14 examenleerlingen).
Ik zit volgens mij 24 uur boven mijn jaartaak (ben ook t.aalcoördinator) en heb mijn profielwerkstukbegeleiding af moeten staan. Met die 24 uur wordt natuurlijk niets gedaan. .
Dat krijg je inderdaad als zulke projecten worden gestart en dat pas veel later een keer gepraat wordt over de voorwaarden. Een schoolleiding 'went' daar dan aan, gaat het normaal vinden. Zoals een schoolleiding het ook normaal kan gaan vinden dat je, voordat je aan een prachtig mooi project begint, eerst eens komt praten over de randvoorwaarden en dus ook hoeveel uren daarvoor staan. Het is gewoon geen vrijwilligerswerk. Een keertje een uur over werken, dat is 1 ding. Maar structureel projecten gratis doen, dat past gewoon niet in een professionele organisatie.quote:Op zondag 13 september 2015 19:54 schreef DevilsAndDust het volgende:
Na de derde succesvolle editie van een mooi project ging mijn collega vorig schooljaar vragen of wij daar dit jaar eens uren voor konden krijgen. 'Maar jullie doen dat toch omdat jullie het zo leuk vinden?'
.
Is een deeltijdstudie een optie? Voltijd lerarenopleiding is niet moeilijk, maar wel véél en best heftig als je 'bagage' hebt. Ik heb in mijn vierde jaar (voltijd lerarenopleiding NL) een pauze genomen omdat ik het even niet meer aankon, voornamelijk door onvoldoende-verwerkte ellende van vroeger. Heb na die pauze de lerarenopleiding in deeltijd afgemaakt en dat was een stuk beter te behappen.quote:Op zondag 13 september 2015 20:50 schreef JoelBaka het volgende:
Ik heb in het vorige topic een vraag gesteld over tekortvakken, teveel om te quoten dus ik reageer even los
(knip... sorry)
Deeltijd is net zoveel in minder tijd.quote:Op zondag 13 september 2015 21:35 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
Is een deeltijdstudie een optie? Voltijd lerarenopleiding is niet moeilijk, maar wel véél en best heftig als je 'bagage' hebt. Ik heb in mijn vierde jaar (voltijd lerarenopleiding NL) een pauze genomen omdat ik het even niet meer aankon, voornamelijk door onvoldoende-verwerkte ellende van vroeger. Heb na die pauze de lerarenopleiding in deeltijd afgemaakt en dat was een stuk beter te behappen.
Anyways, praat eens met een decaan. Leg je situatie aan hem/haar voor.
Aan de andere kant: juist zo'n activiteitenweek is een uitgelezen kans voor de mentor om een band met zijn klas te smeden.quote:Op vrijdag 18 september 2015 10:39 schreef OudeBok het volgende:
omdat mijn begeleider in deze activiteitenweek heel veel andere taken heeft. Heb ook zijn mentorklas bij twee grote activiteiten geheel zelfstandig begeleid
Die zit wel al goed.. Hij is een van de meest geliefde docenten op school. Neemt niet weg, dat het goed blijft. Maar ja, ik ben er persoonlijk wel blij mee, want extra activiteiten en 'ook weer meegemaakt'. Mag trouwens in m'n handjes knijpen met deze begeleider en stageschool. Als ik hoor hoe het bij de rest gaat en wat ze wel en niet mogen (lees: vooral niet, alleen het hoog-hoog-hoog-nodige wel), had ik het niet beter kunnen treffen. Ik mag namelijk nagenoeg alles, wat een volwaardig docent ook mag, onder het mom van 'je moet het in een half jaar doen, dus je kan er beter maar meteen mee beginnen'. Sommige lio's op andere scholen mogen niet eens zelf in Magister..quote:Op vrijdag 18 september 2015 19:32 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Dat klinkt enthousiast! Mooi zo. Fijn dat deze eerste stappen in het onderwijs zo positief verlopen.
[..]
Aan de andere kant: juist zo'n activiteitenweek is een uitgelezen kans voor de mentor om een band met zijn klas te smeden.
Ja, is beter! Heb gelukkig ook die vrijheid voor experimenteren. Ik zou het niet volhouden anders, heb het heel goed getroffen. Ben zelf ook niet iemand die iets leert van beperkingen en aan het handje. Ik moet vrij m'n dingen kunnen doen, op m'n bek kunnen gaan, vervolgens een flinke preek kunnen krijgen, en dan weer beter terug kunnen komen, zolang dat niet de veiligheid, of in dit geval de leerlingen, benadeelt. Tot nu toe hebben ze dat idee hier nog niet, en ik doe ook m'n best om elke keer weer een puike les neer te zetten .quote:Op zaterdag 19 september 2015 13:55 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Bij ons op school mogen stagiaires ook best veel. Het invoeren van punten in Magister blijft altijd in handen van de begeleidende docent. Dat heeft denk ik voornamelijk te maken met het koppelen van klassen aan de docenten. Ik gaf mijn stagiaires ook altijd de vrijheid om te experimenteren binnen hun lessen. Soms zag ik heel leuke dingen, die ik later ook in mijn eigen lessen heb toegepast.
Nog niets, totdat er ook officieel naar de scholen toe is gecommuniceerd wat er gaat gebeuren.quote:Op woensdag 7 oktober 2015 19:51 schreef la_perle_rouge het volgende:
Wat zeg ik tegen leerlingen die vragen of de rekentoets nu wel of niet meetelt (verplicht is gedaan) en of het waar is dat ze zelfs een 3 mogen halen?
Dat er meer redenen zijn om iets te leren dan alleen het moeten maken van een examen? Ik weet niet of je lesgeeft op het vo of het mbo, maar het is niet uit te sluiten dat vo-leerlingen die nu 'geluk' hebben, later toch weer met een rekentoets worden geconfronteerd. In principe leer je ze gewoon nuttige vaardigheden.quote:Wat zeg ik tegen leerlingen en ouders die zich afvragen of mijn rekenlessen überhaupt nog wel zin hebben?
Nou, dan moeten die collega's daar nog maar eens goed over nadenken. Uit de mond van een professional is het wel een erg trieste reactie.quote:Zelfs collega's vragen mij van alles, en zelfs collega's (mentoren van rekenzwakke leerlingen) zeggen dat "hun" kinderen nu toch wel mogen stoppen met die verplichte kost.
Hoi Janneke, ja ,die antwoorden had ik zelf ook al verzonnen en gegeven. Waar het mij om gaat is dat het hele gedoe rondom die rekentoets te triest voor woorden is. Dat kan je toch geen regeren (leiding geven) meer noemen? Het rekenonderwijs is inderdaad jaren verwaarloosd, en die toets is bagger, (zodra je een rekentoets met een rekenmachine mag maken, toets je begrijpend lezen. Het is ook in contextvragen mogelijk de getallen zo te kiezen, dat er met pen en papier of uit het hoofd gerekend kan worden.)quote:Op woensdag 7 oktober 2015 19:59 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nog niets, totdat er ook officieel naar de scholen toe is gecommuniceerd wat er gaat gebeuren.
[..]
Dat er meer redenen zijn om iets te leren dan alleen het moeten maken van een examen? Ik weet niet of je lesgeeft op het vo of het mbo, maar het is niet uit te sluiten dat vo-leerlingen die nu 'geluk' hebben, later toch weer met een rekentoets worden geconfronteerd. In principe leer je ze gewoon nuttige vaardigheden.
[..]
Nou, dan moeten die collega's daar nog maar eens goed over nadenken. Uit de mond van een professional is het wel een erg trieste reactie.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |