abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 16 december 2015 @ 19:28:17 #276
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_158289758
Leuk, vandaag training, komt een collega even tussen neus en lippen vertellen dat ik voor januari even 2 grote beroep specifieke opdrachten voor elk leerjaar moet maken. "Dat kan toch in je vakantie."
Nou me dunkt van niet, ik studeer nog en daarnaast vind ik dit belachelijk korte termijn of ligt dat aan mij? Ik heb verdorie nog maar een werkdag en dat is niet eens een normale werkdag maar een projectdag.

Bovendien sta ik meer dan vol gepland in januari met assessoren examen, neem ik 3 dagen lang spreek examens af, 2 dagen schrijf examens moet ik die allemaal binnen 2 weken na hebben gekeken en heb ik zelf nog 2 tentamens. Ik heb 11 klassen....

Ik ben toe aan vakantie geloof ik.
pi_158289976
Daar zou ik ook niet van gediend zijn Silmarwen. Bij mijn collega's zou ik daar ook echt niet mee aan moeten komen...
Kwak
pi_158306979
quote:
15s.gif Op woensdag 16 december 2015 19:28 schreef Silmarwen het volgende:
Leuk, vandaag training, komt een collega even tussen neus en lippen vertellen dat ik voor januari even 2 grote beroep specifieke opdrachten voor elk leerjaar moet maken. "Dat kan toch in je vakantie."
Nou me dunkt van niet, ik studeer nog en daarnaast vind ik dit belachelijk korte termijn of ligt dat aan mij? Ik heb verdorie nog maar een werkdag en dat is niet eens een normale werkdag maar een projectdag.
Je vraagt natuurlijk naar de bekende weg. Hoe zou het ooit oké kunnen zijn om ervan uit te gaan dat iemand in diens vakantie (nota bene vooral rondom verplicht op te nemen dagen!) werkt?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zondag 20 december 2015 @ 12:14:28 #279
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_158376180
Hoe onderwijs je op onderhoudende manier iets uit het boek? Ik moet een biografie doen, en die staat al heel exhaustief in het boek. Ik kan dat negeren en alles vertellen, maar zodra ik de leerlingen erop wijs dat het ook in het boek staat, ben ik ze kwijt. Als ik gewoon het boek ga staan voorlezen, is dat ook kut voor mij en voor de leerlingen. Is er een manier om dat op een manier te doen die een beetje engagerend is?
pi_158379012
quote:
0s.gif Op zondag 20 december 2015 12:14 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Hoe onderwijs je op onderhoudende manier iets uit het boek? Ik moet een biografie doen, en die staat al heel exhaustief in het boek. Ik kan dat negeren en alles vertellen, maar zodra ik de leerlingen erop wijs dat het ook in het boek staat, ben ik ze kwijt. Als ik gewoon het boek ga staan voorlezen, is dat ook kut voor mij en voor de leerlingen. Is er een manier om dat op een manier te doen die een beetje engagerend is?
De stof in bijvoorbeeld vier delen verdelen.
Leerlingen nummeren, een van de stukken toebedelen en laten lezen in de les (ga er vanuit dat dat in vijf minuten kan dan ongeveer).
Groepjes maken met dezelfde nummers en dan samen de belangrijkste informatie laten noteren (bijvoorbeeld door een placemat werkvorm, google maar).
Daarna groepjes maken met nummers 1tm4 erin, informatie aan elkaar laten vertellen.

Daarna klassikaal een true/false of multiple choice quiz doen, op papier of nog beter met socrative of kahoot op de mobiel. Kan per groepje 1 telefoon of individueel.

Vinden ze vaak erg leuk!
Kwak
  zondag 20 december 2015 @ 14:40:46 #281
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_158379273
quote:
1s.gif Op zondag 20 december 2015 14:31 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

De stof in bijvoorbeeld vier delen verdelen.
Leerlingen nummeren, een van de stukken toebedelen en laten lezen in de les (ga er vanuit dat dat in vijf minuten kan dan ongeveer).
Groepjes maken met dezelfde nummers en dan samen de belangrijkste informatie laten noteren (bijvoorbeeld door een placemat werkvorm, google maar).
Daarna groepjes maken met nummers 1tm4 erin, informatie aan elkaar laten vertellen.

Daarna klassikaal een true/false of multiple choice quiz doen, op papier of nog beter met socrative of kahoot op de mobiel. Kan per groepje 1 telefoon of individueel.

Vinden ze vaak erg leuk!
Hahaha, oh god. Dat is meteen een stuk uitgebreider dan ik voor ogen had. Maar misschien wel een goede binnenkomer bij een groep die volgens de docent niet erg makkelijk is... Enige probleem: het is een klas met 10 leerlingen. Dat wordt moeilijk verdelen (2x5 of 2x3+1x4?)

In ieder geval bedankt voor de inspiratie. ^O^
pi_158379438
quote:
0s.gif Op zondag 20 december 2015 14:40 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Hahaha, oh god. Dat is meteen een stuk uitgebreider dan ik voor ogen had. Maar misschien wel een goede binnenkomer bij een groep die volgens de docent niet erg makkelijk is... Enige probleem: het is een klas met 10 leerlingen. Dat wordt moeilijk verdelen (2x5 of 2x3+1x4?)

In ieder geval bedankt voor de inspiratie. ^O^
Dan kun je de tussenfase overslaan.

Evt in drieen verdelen en dan zelf de kern laten noteren, boek dicht, nummers 1/2/3 samen en een groep met een dubbel nummer. Daarna quizzen!
Kwak
  zondag 20 december 2015 @ 14:47:13 #283
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_158379489
quote:
0s.gif Op zondag 20 december 2015 14:40 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Enige probleem: het is een klas met 10 leerlingen. Dat wordt moeilijk verdelen (2x5 of 2x3+1x4?)
Stuur d'r eentje uit, dan heb je 3x3 :7
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_158494418
Hoi,
Hier een studerend onderwijsassistent en aankomend student op óf de pabo óf de lerarenopleiding engels.
Daar ben ik nog niet helemaal uit :)

Nou vroeg ik me af:

Ik liep stage op een cluster 4 school voor basisonderwijs
Ik werkte met een adhd'er en die riep hou je kop tegen mij.
Ik heb hem toen een time-out en strafwerk gegeven (25 stuks)
Nou weet ik dat die kids impulsief zijn maar ik vind het schelden tegen een juf/meester simpelweg Not Done.
Medeleerlingen vonden het echter te streng, hoe kijken jullie daar tegenaan???
pi_158495491
quote:
0s.gif Op donderdag 24 december 2015 13:21 schreef RevolutionaryPerfection het volgende:
Hoi,
Hier een studerend onderwijsassistent en aankomend student op óf de pabo óf de lerarenopleiding engels.
Daar ben ik nog niet helemaal uit :)

Nou vroeg ik me af:

Ik liep stage op een cluster 4 school voor basisonderwijs
Ik werkte met een adhd'er en die riep hou je kop tegen mij.
Ik heb hem toen een time-out en strafwerk gegeven (25 stuks)
Nou weet ik dat die kids impulsief zijn maar ik vind het schelden tegen een juf/meester simpelweg Not Done.
Medeleerlingen vonden het echter te streng, hoe kijken jullie daar tegenaan???
Op een cluster 4 school kan ik me dat voorstellen dat andere leerlingen dat te streng vinden.

Ik geef zelf nooit regels op, maar ik werk dan ook niet met kinderen met ernstige gedragsproblemen en krijg zulke dingen niet naar mijn hoofd :+.

Hoe is normaal de escalatieladder bij jullie?
Kwak
pi_158512917
Sorry ik was niet duidelijk genoeg.. Min klasgenoten vonden het te streng, Andere collega's dan min begeleidster vonden het terecht.
Toen ik later om hulp vroeg ivm weigeren uitvoeren van t strafwerk, Kwan er een onverwacht antwoord:
begeleidster Wilde liever dat ik t hield bij waarschuwen en time outs met evt uitbreiding naar haar om hulp vragen. T is dus niet doorgezet en heb het afgedaan als : voor deserves een keer...
Heb de resterende stagetijd beholpen met waarschuwingen en time outs.
1 keer voor gezorgd dat n kind most nablijven,
Helaas niet nog dezelfde dag, omdat ik geschopt was door een leerling.
Was overigens standard procedure maar wel geeist dat t werd doorgezet.👹
pi_158512949
Storend gedrag-waarschuwen regel herhalen
2e keer 2 min time out
Stoort hij/zij daarna weer dan naar stille ruimte
Bedekt met kussens enzo
Lukt t daarna nog steeds niet dan naar achterwacht maar soms al eerder bij individuele llgn
  vrijdag 25 december 2015 @ 09:01:53 #288
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_158514039
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 december 2015 02:54 schreef RevolutionaryPerfection het volgende:
Sorry ik was niet duidelijk genoeg.. Min klasgenoten vonden het te streng, Andere collega's dan min begeleidster vonden het terecht.
Toen ik later om hulp vroeg ivm weigeren uitvoeren van t strafwerk, Kwan er een onverwacht antwoord:
begeleidster Wilde liever dat ik t hield bij waarschuwen en time outs met evt uitbreiding naar haar om hulp vragen. T is dus niet doorgezet en heb het afgedaan als : voor deserves een keer...
Heb de resterende stagetijd beholpen met waarschuwingen en time outs.
1 keer voor gezorgd dat n kind most nablijven,
Helaas niet nog dezelfde dag, omdat ik geschopt was door een leerling.
Was overigens standard procedure maar wel geeist dat t werd doorgezet.👹
Dat kan niet makkelijk zijn, als je voor de klas zo ondermijnd wordt door je eigen begeleidster...
pi_158516148
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 december 2015 02:54 schreef RevolutionaryPerfection het volgende:
Sorry ik was niet duidelijk genoeg.. Min klasgenoten vonden het te streng, Andere collega's dan min begeleidster vonden het terecht.
Toen ik later om hulp vroeg ivm weigeren uitvoeren van t strafwerk, Kwan er een onverwacht antwoord:
begeleidster Wilde liever dat ik t hield bij waarschuwen en time outs met evt uitbreiding naar haar om hulp vragen. T is dus niet doorgezet en heb het afgedaan als : voor deserves een keer...
Heb de resterende stagetijd beholpen met waarschuwingen en time outs.
1 keer voor gezorgd dat n kind most nablijven,
Helaas niet nog dezelfde dag, omdat ik geschopt was door een leerling.
Was overigens standard procedure maar wel geeist dat t werd doorgezet.👹
Wat? Ik kan hier echt geen touw aan vastknopen.
  vrijdag 25 december 2015 @ 11:17:18 #290
403253 Meke
after all this time? always.
pi_158516188
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 december 2015 09:01 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Dat kan niet makkelijk zijn, als je voor de klas zo ondermijnd wordt door je eigen begeleidster...
Nou dát.

Heb je dat ook aangegeven? Die kinderen hebben heus wel door dat jij geen grote straffen uit mag delen. Overleg je het dan met je mentor en deelt hij/zij de straf uit, of overleg je en deel jíj de straf uit? Dat tweede is dan beter. Dan zou ik een directe (kleine) maatregel zoals een time out toepassen, meteen aangeven dat dat wat jou betreft nog niet genoeg is, maar dat je nog even moet nadenken wat wél genoeg is en dan even snel met je mentor overleggen.
Op woensdag 9 september 2020 20:31 schreef Fred_B het volgende:
Meke is de Hans Wiegel van FOK.
De beste mod die we nooit hebben gehad.
  maandag 28 december 2015 @ 01:57:21 #291
280152 OudeBok
Herr General Bok
pi_158592076
Ik merk dat ik hier écht nog niet klaar voor ben. Ik vind het wel leuk, maar geen haar op m'n hoofd dat erover nadenkt om na de Minor meteen een daadwerkelijke baan in het onderwijs te gaan zoeken. Die tijd die ik nu nog voor mezelf heb, is me te veel waard.
Himmelhoch jauchzend, zum Tode betrübt.
Glücklich allein, ist Herr Bok, die schiet. Boem.
pi_158593769
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2015 01:57 schreef OudeBok het volgende:
Ik merk dat ik hier écht nog niet klaar voor ben. Ik vind het wel leuk, maar geen haar op m'n hoofd dat erover nadenkt om na de Minor meteen een daadwerkelijke baan in het onderwijs te gaan zoeken. Die tijd die ik nu nog voor mezelf heb, is me te veel waard.
Je doet als onderdeel van je wo-bachelor een minor in het onderwijs? Dat zou me ook zwaar vallen hoor - zeker op die leeftijd (aangenomen dat je begin twintig bent).
  maandag 28 december 2015 @ 08:57:53 #293
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_158593779
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2015 01:57 schreef OudeBok het volgende:
Ik merk dat ik hier écht nog niet klaar voor ben. Ik vind het wel leuk, maar geen haar op m'n hoofd dat erover nadenkt om na de Minor meteen een daadwerkelijke baan in het onderwijs te gaan zoeken. Die tijd die ik nu nog voor mezelf heb, is me te veel waard.
Als het gaat om voorbereidingstijd enzo, dat wordt steeds minder. In het begin was ik per lesuur echt wel een uur aan het voorbereiden. Tegenwoordig echt niet meer.
  maandag 28 december 2015 @ 09:27:08 #294
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_158594038
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2015 08:57 schreef Silmarwen het volgende:

[..]

Als het gaat om voorbereidingstijd enzo, dat wordt steeds minder. In het begin was ik per lesuur echt wel een uur aan het voorbereiden. Tegenwoordig echt niet meer.
Ik begin nu te merken dat de lerarenopleiding echt dramatisch tekortschiet op dat vlak. Ik moest voor drie maanden lessen voorbereiden met niets meer dan een onderwerp, en ik had (en heb) nog steeds geen idee wat ik moet doen, hoe ik het het beste aanpak en of het zinnig is. Dat zijn toch dingen die ik eigenlijk in de lerarenopleiding had moeten leren...
pi_158594479
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2015 09:27 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Ik begin nu te merken dat de lerarenopleiding echt dramatisch tekortschiet op dat vlak. Ik moest voor drie maanden lessen voorbereiden met niets meer dan een onderwerp, en ik had (en heb) nog steeds geen idee wat ik moet doen, hoe ik het het beste aanpak en of het zinnig is. Dat zijn toch dingen die ik eigenlijk in de lerarenopleiding had moeten leren...
Ik heb op de lerarenopleiding natuurlijk lesvoorbereidingsformulieren ingevuld enzo, maar die hebben me niets geleerd. :(
Mon 'en!
pi_158594615
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2015 09:27 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Ik begin nu te merken dat de lerarenopleiding echt dramatisch tekortschiet op dat vlak. Ik moest voor drie maanden lessen voorbereiden met niets meer dan een onderwerp, en ik had (en heb) nog steeds geen idee wat ik moet doen, hoe ik het het beste aanpak en of het zinnig is. Dat zijn toch dingen die ik eigenlijk in de lerarenopleiding had moeten leren...
Ik vind dat juist dingen die je nou echt in de praktijk moet ervaren en leren.
Kwak
  maandag 28 december 2015 @ 10:10:43 #297
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_158594641
quote:
1s.gif Op maandag 28 december 2015 10:01 schreef bloempjuh het volgende:

[..]

Ik heb op de lerarenopleiding natuurlijk lesvoorbereidingsformulieren ingevuld enzo, maar die hebben me niets geleerd. :(
Ja, dat is voor een enkele les. Zet nu eens een lessenreeks van drie maanden in elkaar. :P
  maandag 28 december 2015 @ 10:11:42 #298
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_158594657
quote:
1s.gif Op maandag 28 december 2015 10:09 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Ik vind dat juist dingen die je nou echt in de praktijk moet ervaren en leren.
Uiteraard ga je het benodigde fingerspitzengefühl pas in de praktijk krijgen. Het zou evenwel prettig zijn als je niet zo in het diepe gegooid wordt, maar vast wat sturing krijgt.
  maandag 28 december 2015 @ 11:48:57 #299
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_158596579
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2015 09:27 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Ik begin nu te merken dat de lerarenopleiding echt dramatisch tekortschiet op dat vlak. Ik moest voor drie maanden lessen voorbereiden met niets meer dan een onderwerp, en ik had (en heb) nog steeds geen idee wat ik moet doen, hoe ik het het beste aanpak en of het zinnig is. Dat zijn toch dingen die ik eigenlijk in de lerarenopleiding had moeten leren...
Dat herken ik echt niet van de HU. Wij moeten hele lesplannen schrijven, drama erin proppen, nieuwst ICT dingen, lessenseries ontwikkelen.

Alleen voor deze periode moet ik voor 1 van 4 lesplannen schrijven met memo's met waarom ik voor wat heb gekozen en er moet over ICT in zitten en originele ideeen etc etc. Plus een tentamen over het schrijven van lessen en lessenseries.

Methodology heet het vak en we hebben het door de gehele opleiding en steeds uitgebreider. Super leuk en praktisch vak.
  maandag 28 december 2015 @ 16:36:42 #300
280152 OudeBok
Herr General Bok
pi_158604641
quote:
2s.gif Op maandag 28 december 2015 08:56 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Je doet als onderdeel van je wo-bachelor een minor in het onderwijs? Dat zou me ook zwaar vallen hoor - zeker op die leeftijd (aangenomen dat je begin twintig bent).
Ik kan niet meer begin 20 zijn dan dat ik ben ;). Word in februari 21. Kan het mentaal en vooral fysiek allemaal makkelijk aan, maar merk ik dat nog te veel behoefte heb aan momenten en tijd voor mezelf. Minor in onderwijs tijdens wo-bachelor is inderdaad mijn huidige traject ;).

quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2015 08:57 schreef Silmarwen het volgende:

[..]

Als het gaat om voorbereidingstijd enzo, dat wordt steeds minder. In het begin was ik per lesuur echt wel een uur aan het voorbereiden. Tegenwoordig echt niet meer.
Ik ben een half uurtje bezig ongeveer. Soms meer, vaak ook minder :9.
Himmelhoch jauchzend, zum Tode betrübt.
Glücklich allein, ist Herr Bok, die schiet. Boem.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')