Haha ik ook...quote:Op dinsdag 1 december 2015 22:36 schreef kwakz0r het volgende:
Oh ik ben echt slecht in doeltaal voertaal, ik praat veel te veel nederlands is echt een ontwikkelpunt.
Kinderen blijven ook tot in de eindexamenklas glashard nederlands terugpraten...
Echt iets om me op te focusen als ik weer wat energie heb.
Mooi gesproken!quote:Op dinsdag 1 december 2015 22:23 schreef Franny_G het volgende:
Ik zie het vooral ook zo: de leerlingen komen in mijn les om iemand enthousiast te zien over een bepaald vak, iemand die daar met bevlogenheid over kan praten en die iets ingewikkelds op meerdere manieren kan uitleggen. Soms door een verhaal te vertellen, dan weer met behulp van beeldmateriaal, dan met een opdracht, dan weer door iets in groepjes uit te zoeken. Etc. Het is in ieder geval wel de bedoeling voor mij dat ze in mijn les iets doen dat niet op die manier thuis gedaan kan worden.
Ik ben al twee jaar geen mentor meer (wegens andere taken), maar ik kocht altijd een letter voor ze en deed er ook een persoonlijk gedichtje bij. Kost inderdaad wel wat tijd, maar levert ook heel veel op. Werd altijd enorm gewaardeerd!quote:Op donderdag 3 december 2015 19:46 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik had mijn mentorklas vandaag hun schoen laten zetten. Gewoon, even wat plezier tussendoor. 27 schoenen op een rij - sommigen zagen de humor er wel van in en hadden een verlanglijstje er
[..]
Mooi gesproken!
in gestopt en een kleurplaat. Morgen vinden ze een zak snoep in hun schoen en voor elke leerling een persoonlijk gedichtje. Het kost even wat tijd, maar ik heb het graag voor mijn klasje over.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Haha, was meer een inb4! Vele mensen zijn namelijk sceptisch omdat Duits in de 2e een nieuwe taal is .quote:Op vrijdag 4 december 2015 06:47 schreef kwakz0r het volgende:
Ik zeg ook niet dat het niet werkt, maar het lukt me zelf gewoon niet iets om aan te werken.
Niet onterecht. Enkele van onze collegereeksen worden volledig in het Engels aangeboden en best veel studenten hebben daar moeite mee. Ze vinden de teksten moeilijk, begrijpen de uitleg niet goed en durven daar niet over te praten omdat ze hun Engels zo slecht vinden. Hoezeer je ook benadrukt dat ze het moeten zeggen als ze iets niet begrijpen - desnoods in het Nederlands - het blijft een struikelblok voor een groep. Vaak hebben ze ook niet door dat ze iets verkeerd begrijpen.quote:Op woensdag 2 december 2015 06:43 schreef Silmarwen het volgende:
ik ben vooral bang dat de studenten de stof niet meekrijgen.
Maar ja, als er op het vwo al in het Engels wordt lesgegeven, dan is de kans ook alweer groter dat studenten op het wo dat ook kunnen volgen, of niet? Maar goed, ik merk bij mij (hbo) ook vaak dat Engels een enorm struikelblok is. Zelfs korte filmpjes in het Engels kunnen ze soms niet volgen. Maar we hebben ook een redelijk goed lopende internationale minor waar in het Engels wordt lesgegeven, en dat gaat dan weer wel. Daar kiezen die studenten dan natuurlijk wel zelf voor.quote:Op vrijdag 4 december 2015 16:16 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Niet onterecht. Enkele van onze collegereeksen worden volledig in het Engels aangeboden en best veel studenten hebben daar moeite mee. Ze vinden de teksten moeilijk, begrijpen de uitleg niet goed en durven daar niet over te praten omdat ze hun Engels zo slecht vinden. Hoezeer je ook benadrukt dat ze het moeten zeggen als ze iets niet begrijpen - desnoods in het Nederlands - het blijft een struikelblok voor een groep. Vaak hebben ze ook niet door dat ze iets verkeerd begrijpen.
Ik mag nu zelf een vak ontwikkelen en doe dat bewust niet in het Engels. De onderdompelingsmethode lijkt me tekortschieten als het gaat om een enkel lesje Frans of Duits in een week.
Leergang is je methode/boek.quote:Op zaterdag 5 december 2015 16:01 schreef growth85 het volgende:
Hi guys
Zijn er wellicht fokkers actief in het onderwijs die het verschil tussen een leerlijn en leergang kunnen uitleggen? Ik probeer een vraag te beantwoorden over hoe een leerlijn spreekvaardigheid/schrijven/lezen er uit ziet en in hoeverre mijn leergang er aan voldoet? Echter, ik moet eerst het verschil tussen deze 2 termen helder hebben.
Mocht je in het onderwijsleven werkzaam zijn en meer weten dan verneem ik het graag!
Ik ben er niet tegen dat er in het Engels wordt lesgegeven, maar wel tegen de onderdompelingsmethode als die onderdompeling niet frequent en intensief genoeg plaatsvindt. Het is een illusie om te denken dat kinderen dan een taal oppikken.quote:Op vrijdag 4 december 2015 19:11 schreef Bleie het volgende:
[..]
Maar ja, als er op het vwo al in het Engels wordt lesgegeven, dan is de kans ook alweer groter dat studenten op het wo dat ook kunnen volgen, of niet? Maar goed, ik merk bij mij (hbo) ook vaak dat Engels een enorm struikelblok is. Zelfs korte filmpjes in het Engels kunnen ze soms niet volgen. Maar we hebben ook een redelijk goed lopende internationale minor waar in het Engels wordt lesgegeven, en dat gaat dan weer wel. Daar kiezen die studenten dan natuurlijk wel zelf voor.
Een praeteritio! Kijk, ik heb opgelet tijdens latijn.quote:Op zondag 6 december 2015 00:49 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Om nog maar niet te spreken van de frequentie van de toetsen...
Wat is 'ninja-edit' in het Latijn?quote:Op zondag 6 december 2015 15:36 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Een praeteritio! Kijk, ik heb opgelet tijdens latijn.
Juist. Dat is alvast één punt voor jou.quote:Op zondag 6 december 2015 15:36 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Een praeteritio! Kijk, ik heb opgelet tijdens latijn.
Niet zo streng, het is 16 jaar geleden.quote:Op zondag 6 december 2015 15:39 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Wat is 'ninja-edit' in het Latijn?
Nee hoor, ziet er uit als een mooie vorm van samenwerkend leren.quote:Op zondag 6 december 2015 22:32 schreef OudeBok het volgende:
Eens kijken hoe dit gaat werken:
Ik heb 6 groepen gemaakt. Ze krijgen allemaal een eigen thema uit het hoofdstuk. Het boek is een chaos met wat te leren, dus de opdracht is als volgt:
Maak een overzicht met de te leren stof, er moet minimaal dit en dit (lijstje) instaan. Als jullie klaar zijn halen jullie bij mij een controleblad en kijken jullie of jullie overzicht klopt. Als dat zo is bedenken jullie 5 vragen over het thema (bij andere thema's een invulopdracht met minimaal x aantal vormen), welke jullie inleveren. Het volgende uur doen we een proeftoets die bestaat uit jullie vragen. De opdracht kan een flinke boost aan je motivatiecijfer geven indien goed uitgevoerd. De overzichten worden gescand en op de Google Drive gezet, zodat iedereen ze kan gebruiken. Indien noodzakelijk pas ik hier en daar nog wat aan voor de duidelijkheid van de overzichten.
Binnen de groepjes heb ik een schrijver, een vrager, een opzoeker, een scheidsrechter en iemand die de laatste controles uitvoert los van mij. Ik mis vast bepaalde nuances in deze beschrijving voor jullie, maar ben even te lui om alles helemaal mooi uit te typen .
50 minuutjes moeten hier perfect voor zijn.
Ben ook benieuwd.. Heeft me 5 uur gekost om in elkaar te zetten + voorbeeldmodellen maken .quote:Op maandag 7 december 2015 06:24 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
Nee hoor, ziet er uit als een mooie vorm van samenwerkend leren.
Ik ben benieuwd!
Zo stond het niet op de opdracht. Die kregen zij namelijk in het Duits .quote:Op maandag 7 december 2015 07:35 schreef kwakz0r het volgende:
Oh ik vind het wel een mooie een mooi mailtje. Die is grenzen aan het zoeken... Ik zou m een ander hoofdstuk laten overschrijven
Leuke opdracht, maar ik zou "welke" vervangen door "die". En eventueel specificeren hoe het hun motivatiecijfer kan ophogen? Wat kunnen zijn verwcahten van de beoordleing?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |