abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 2 december 2015 @ 06:43:26 #226
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_157960768
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2015 22:36 schreef kwakz0r het volgende:
Oh ik ben echt slecht in doeltaal voertaal, ik praat veel te veel nederlands :@ is echt een ontwikkelpunt.

Kinderen blijven ook tot in de eindexamenklas glashard nederlands terugpraten...

Echt iets om me op te focusen als ik weer wat energie heb.
Haha ik ook...

Ik doe sowieso nooit uitleg in het Engels, maar pas betrapte ik mij erop dat ik echt te weinig Engels spreek en heb mij voorgenomen om na de vakantie echt weer veel meer Engels te praten.

Kleine sociale gesprekjes doe ik vaak aan het eind van de les en dan doe ik een kort rondje met vragen wat ze in het weekend gaan doen of hebben gedaan. Beetje random leerlingen kiezen.

Verder doe ik vaak opwarm spelletjes zoals A, B, C en dan moet je wel Engels spreken. ;)

Stom eigenlijk want ik ben vloeiend in Nederlands en Engels (tweetalig opgevoed) ik ben vooral bang dat de studenten de stof niet meekrijgen.
pi_157962974
Misschien even als steuntje in de rug: ik vind het zo jammer dat mijn docenten niet de taal spraken in de lessen en dat ook niet bij mij hebben gestimuleerd. Ik heb op vwo niveau examen gedaan in Duits en Frans maar spreek die talen desondanks amper. Ik ben iemand die van nature een grote schroom voelt, omdat ik graag perfect een taal wil spreken en anders niet durf. Ik ben vooral goed in (begrijpend) lezen. Dus passief beheers ik die beide talen vrij behoorlijk, maar ik spreek die talen niet, heb daar niet het zelfvertrouwen voor ontwikkeld. En dat is nogal jammer en ook behoorlijk kwalijk als je wel op dit niveau en zoveel jaren les hebt gehad. Ook mijn uitspraak van het Engels is niet wat ik vind dat het zou moeten zijn, daar is in die zes jaren vwo vrijwel nooit aandacht aan besteed. Dat vind ik achteraf zo zonde van al die tijd die ik op school heb doorgebracht toen. Daar had ik veel meer uit kunnen halen als docenten hier meer aan hadden gedaan. Waar veel tijd aan werd besteed was grammatica, literatuur, luistertoetsen. Allemaal dingen ik heel makkelijk vond, en waar voor mij dus niet de uitdaging lag.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_157970000
Wij zijn de leerlijn spreken heel erg aan het ontwikkelen :Y

En doeltaal voertaal gaat elk jaar wel wat beter.
Kwak
  woensdag 2 december 2015 @ 20:13:18 #229
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_157971932
Ik laat mijn studenten heel veel spreken maar ik vind dat ik zelf niet genoeg Engels spreek.
  donderdag 3 december 2015 @ 19:46:26 #230
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_157993487
quote:
2s.gif Op dinsdag 1 december 2015 22:23 schreef Franny_G het volgende:
Ik zie het vooral ook zo: de leerlingen komen in mijn les om iemand enthousiast te zien over een bepaald vak, iemand die daar met bevlogenheid over kan praten en die iets ingewikkelds op meerdere manieren kan uitleggen. Soms door een verhaal te vertellen, dan weer met behulp van beeldmateriaal, dan met een opdracht, dan weer door iets in groepjes uit te zoeken. Etc. Het is in ieder geval wel de bedoeling voor mij dat ze in mijn les iets doen dat niet op die manier thuis gedaan kan worden.
Mooi gesproken! :)

Ik had mijn mentorklas vandaag hun schoen laten zetten. Gewoon, even wat plezier tussendoor. 27 schoenen op een rij - sommigen zagen de humor er wel van in en hadden een verlanglijstje er in gestopt en een kleurplaat. Morgen vinden ze een zak snoep in hun schoen en voor elke leerling een persoonlijk gedichtje. Het kost even wat tijd, maar ik heb het graag voor mijn klasje over.

[ Bericht 16% gewijzigd door Baba-O-Riley op 03-12-2015 20:21:07 ]
.
  donderdag 3 december 2015 @ 22:19:28 #231
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_157997685
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2015 19:46 schreef Baba-O-Riley het volgende:

Ik had mijn mentorklas vandaag hun schoen laten zetten. Gewoon, even wat plezier tussendoor. 27 schoenen op een rij - sommigen zagen de humor er wel van in en hadden een verlanglijstje er
[..]

Mooi gesproken! :)
in gestopt en een kleurplaat. Morgen vinden ze een zak snoep in hun schoen en voor elke leerling een persoonlijk gedichtje. Het kost even wat tijd, maar ik heb het graag voor mijn klasje over.
Ik ben al twee jaar geen mentor meer (wegens andere taken), maar ik kocht altijd een letter voor ze en deed er ook een persoonlijk gedichtje bij. Kost inderdaad wel wat tijd, maar levert ook heel veel op. Werd altijd enorm gewaardeerd!

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  vrijdag 4 december 2015 @ 06:30:23 #232
280152 OudeBok
Herr General Bok
pi_158003622
Ik vind juist dat mijn lln. nog niet genoeg Duits spreken :9. Havo hanteer ik 80-90% doeltaal, vwo volledig doeltaal. Geen enkel woord Nederlands daar. Alleen als ze er anders écht écht niet uitkomen. Ik laat het bij de leerlingen echter nog te vaak gaan, moet er wat meer druk op leggen. Is immers ook voor hun participatiecijfer en überhaupt de communicatieve waarde van het spreken in de doeltaal.

En ja, dat werkt op mijn school. Ze halen prima cijfers.
Himmelhoch jauchzend, zum Tode betrübt.
Glücklich allein, ist Herr Bok, die schiet. Boem.
pi_158003660
Ik zeg ook niet dat het niet werkt, maar het lukt me zelf gewoon niet :+ iets om aan te werken.
Kwak
  vrijdag 4 december 2015 @ 09:22:47 #234
280152 OudeBok
Herr General Bok
pi_158004626
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 06:47 schreef kwakz0r het volgende:
Ik zeg ook niet dat het niet werkt, maar het lukt me zelf gewoon niet :+ iets om aan te werken.
Haha, was meer een inb4! Vele mensen zijn namelijk sceptisch omdat Duits in de 2e een nieuwe taal is :9.
Himmelhoch jauchzend, zum Tode betrübt.
Glücklich allein, ist Herr Bok, die schiet. Boem.
pi_158012073
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2015 06:43 schreef Silmarwen het volgende:
ik ben vooral bang dat de studenten de stof niet meekrijgen.
Niet onterecht. Enkele van onze collegereeksen worden volledig in het Engels aangeboden en best veel studenten hebben daar moeite mee. Ze vinden de teksten moeilijk, begrijpen de uitleg niet goed en durven daar niet over te praten omdat ze hun Engels zo slecht vinden. Hoezeer je ook benadrukt dat ze het moeten zeggen als ze iets niet begrijpen - desnoods in het Nederlands - het blijft een struikelblok voor een groep. Vaak hebben ze ook niet door dat ze iets verkeerd begrijpen.

Ik mag nu zelf een vak ontwikkelen en doe dat bewust niet in het Engels. De onderdompelingsmethode lijkt me tekortschieten als het gaat om een enkel lesje Frans of Duits in een week.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_158012438
Ik doe grammatica uitleg sowieso altijd in het Nederlands. Ook omdat je relateert aan de moedertaal vaak daarbij.

Andere instructie geef ik vaak meermaals in andere woorden, en ik wil mijn lokaal nog voorzien van 'spiekposters'.
Kwak
pi_158015269
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 16:16 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Niet onterecht. Enkele van onze collegereeksen worden volledig in het Engels aangeboden en best veel studenten hebben daar moeite mee. Ze vinden de teksten moeilijk, begrijpen de uitleg niet goed en durven daar niet over te praten omdat ze hun Engels zo slecht vinden. Hoezeer je ook benadrukt dat ze het moeten zeggen als ze iets niet begrijpen - desnoods in het Nederlands - het blijft een struikelblok voor een groep. Vaak hebben ze ook niet door dat ze iets verkeerd begrijpen.

Ik mag nu zelf een vak ontwikkelen en doe dat bewust niet in het Engels. De onderdompelingsmethode lijkt me tekortschieten als het gaat om een enkel lesje Frans of Duits in een week.
Maar ja, als er op het vwo al in het Engels wordt lesgegeven, dan is de kans ook alweer groter dat studenten op het wo dat ook kunnen volgen, of niet? Maar goed, ik merk bij mij (hbo) ook vaak dat Engels een enorm struikelblok is. Zelfs korte filmpjes in het Engels kunnen ze soms niet volgen. Maar we hebben ook een redelijk goed lopende internationale minor waar in het Engels wordt lesgegeven, en dat gaat dan weer wel. Daar kiezen die studenten dan natuurlijk wel zelf voor.
pi_158034324
Hi guys

Zijn er wellicht fokkers actief in het onderwijs die het verschil tussen een leerlijn en leergang kunnen uitleggen? Ik probeer een vraag te beantwoorden over hoe een leerlijn spreekvaardigheid/schrijven/lezen er uit ziet en in hoeverre mijn leergang er aan voldoet? Echter, ik moet eerst het verschil tussen deze 2 termen helder hebben.
Mocht je in het onderwijsleven werkzaam zijn en meer weten dan verneem ik het graag!
Is it possible to change one's personality/outlook on life?
  zondag 6 december 2015 @ 00:49:10 #239
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_158048067
De docent die ik vervang was van plan om in één semester (zo'n 40 lesuren) ongeveer 100 regels Latijn te lezen. Met een leestempo van ca. 10-15 regels per les betekent dat dat er zo'n 30 lesuren besteed worden alleen aan het bespreken van die tekst. En zo te zien was dat vooral grammaticaal. Het bespreken neemt 2x zoveel tijd in beslag als het lezen. Geen wonder dat leerlingen het vak niet leuk vinden. Om nog maar niet te spreken van de frequentie van de toetsen...

Dat ga ik toch even anders doen.
  zondag 6 december 2015 @ 06:58:38 #240
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_158050748
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2015 16:01 schreef growth85 het volgende:
Hi guys

Zijn er wellicht fokkers actief in het onderwijs die het verschil tussen een leerlijn en leergang kunnen uitleggen? Ik probeer een vraag te beantwoorden over hoe een leerlijn spreekvaardigheid/schrijven/lezen er uit ziet en in hoeverre mijn leergang er aan voldoet? Echter, ik moet eerst het verschil tussen deze 2 termen helder hebben.
Mocht je in het onderwijsleven werkzaam zijn en meer weten dan verneem ik het graag!
Leergang is je methode/boek.
Leerlijn is de opbouwende lijn die je als docent verwacht zelfs over meerdere jaren.

Bijvoorbeeld:
Doorlopende leerlijn spreken
Brugklas - vijf minuten praten over een zelfgekozen vrij onderwerp, weinig eisen aan taalgebruik, focus op commmunicatieve waarde
Eindexamenklas - in een duo kunnen discussieren over zelfgemaaktebstellingen bij actuele nieuwsartikelen in het engels, met de docent zo'n discussie voeren, met een goede uitspraak een stukje voorlezen en een scene kunnen improviseren van een fictieve maar realistische taalsituatie. Taalgebruik, uitspraak, communicatieve waarde, vlotheid tellen allemaal mee.

En dan hebben de tussenjaren steeda een iets hoger omschreven niveau dat je uiteindelijk bij het eindniveau brengt. De opdrachten en oefeningen die je doet mieten steeds leiden tot een opstapje naar het volgende niveau.
Kwak
pi_158057782
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2015 19:11 schreef Bleie het volgende:

[..]

Maar ja, als er op het vwo al in het Engels wordt lesgegeven, dan is de kans ook alweer groter dat studenten op het wo dat ook kunnen volgen, of niet? Maar goed, ik merk bij mij (hbo) ook vaak dat Engels een enorm struikelblok is. Zelfs korte filmpjes in het Engels kunnen ze soms niet volgen. Maar we hebben ook een redelijk goed lopende internationale minor waar in het Engels wordt lesgegeven, en dat gaat dan weer wel. Daar kiezen die studenten dan natuurlijk wel zelf voor.
Ik ben er niet tegen dat er in het Engels wordt lesgegeven, maar wel tegen de onderdompelingsmethode als die onderdompeling niet frequent en intensief genoeg plaatsvindt. Het is een illusie om te denken dat kinderen dan een taal oppikken.

Ik denk dat wij hier opleidingsbrede afspraken over zouden moeten maken, want ik vind het tamelijk schrijnend dat veel studenten onze opleiding afronden zonder wetenschappelijke teksten in het Engels goed te kunnen lezen (om nog maar te zwijgen over hun productieve taalvaardigheid). Tot die tijd is het aan mij om één vak te ontwikkelen en dan geef ik er de voorkeur aan om andere leerdoelen voorrang te geven. Maar goed, ik ben natuurlijk geen docent Engels.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_158057936
quote:
0s.gif Op zondag 6 december 2015 00:49 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Om nog maar niet te spreken van de frequentie van de toetsen...
Een praeteritio! Kijk, ik heb opgelet tijdens latijn.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zondag 6 december 2015 @ 15:39:59 #243
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_158058030
quote:
6s.gif Op zondag 6 december 2015 15:36 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Een praeteritio! Kijk, ik heb opgelet tijdens latijn.
Wat is 'ninja-edit' in het Latijn?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zondag 6 december 2015 @ 16:04:47 #244
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_158058824
quote:
6s.gif Op zondag 6 december 2015 15:36 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Een praeteritio! Kijk, ik heb opgelet tijdens latijn.
Juist. Dat is alvast één punt voor jou. :P
pi_158060590
quote:
12s.gif Op zondag 6 december 2015 15:39 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Wat is 'ninja-edit' in het Latijn?
Niet zo streng, het is 16 jaar geleden.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zondag 6 december 2015 @ 22:32:49 #246
280152 OudeBok
Herr General Bok
pi_158068738
Eens kijken hoe dit gaat werken:

Ik heb 6 groepen gemaakt. Ze krijgen allemaal een eigen thema uit het hoofdstuk. Het boek is een chaos met wat te leren, dus de opdracht is als volgt:

Maak een overzicht met de te leren stof, er moet minimaal dit en dit (lijstje) instaan. Als jullie klaar zijn halen jullie bij mij een controleblad en kijken jullie of jullie overzicht klopt. Als dat zo is bedenken jullie 5 vragen over het thema (bij andere thema's een invulopdracht met minimaal x aantal vormen), welke jullie inleveren. Het volgende uur doen we een proeftoets die bestaat uit jullie vragen. De opdracht kan een flinke boost aan je motivatiecijfer geven indien goed uitgevoerd. De overzichten worden gescand en op de Google Drive gezet, zodat iedereen ze kan gebruiken. Indien noodzakelijk pas ik hier en daar nog wat aan voor de duidelijkheid van de overzichten.

Binnen de groepjes heb ik een schrijver, een vrager, een opzoeker, een scheidsrechter en iemand die de laatste controles uitvoert los van mij. Ik mis vast bepaalde nuances in deze beschrijving voor jullie, maar ben even te lui om alles helemaal mooi uit te typen :9.

50 minuutjes moeten hier perfect voor zijn.
Himmelhoch jauchzend, zum Tode betrübt.
Glücklich allein, ist Herr Bok, die schiet. Boem.
  maandag 7 december 2015 @ 06:24:15 #247
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_158071962
quote:
0s.gif Op zondag 6 december 2015 22:32 schreef OudeBok het volgende:
Eens kijken hoe dit gaat werken:

Ik heb 6 groepen gemaakt. Ze krijgen allemaal een eigen thema uit het hoofdstuk. Het boek is een chaos met wat te leren, dus de opdracht is als volgt:

Maak een overzicht met de te leren stof, er moet minimaal dit en dit (lijstje) instaan. Als jullie klaar zijn halen jullie bij mij een controleblad en kijken jullie of jullie overzicht klopt. Als dat zo is bedenken jullie 5 vragen over het thema (bij andere thema's een invulopdracht met minimaal x aantal vormen), welke jullie inleveren. Het volgende uur doen we een proeftoets die bestaat uit jullie vragen. De opdracht kan een flinke boost aan je motivatiecijfer geven indien goed uitgevoerd. De overzichten worden gescand en op de Google Drive gezet, zodat iedereen ze kan gebruiken. Indien noodzakelijk pas ik hier en daar nog wat aan voor de duidelijkheid van de overzichten.

Binnen de groepjes heb ik een schrijver, een vrager, een opzoeker, een scheidsrechter en iemand die de laatste controles uitvoert los van mij. Ik mis vast bepaalde nuances in deze beschrijving voor jullie, maar ben even te lui om alles helemaal mooi uit te typen :9.

50 minuutjes moeten hier perfect voor zijn.
Nee hoor, ziet er uit als een mooie vorm van samenwerkend leren.

Ik ben benieuwd!
  maandag 7 december 2015 @ 07:08:22 #248
280152 OudeBok
Herr General Bok
pi_158072060
quote:
0s.gif Op maandag 7 december 2015 06:24 schreef Silmarwen het volgende:

[..]

Nee hoor, ziet er uit als een mooie vorm van samenwerkend leren.

Ik ben benieuwd!
Ben ook benieuwd.. Heeft me 5 uur gekost om in elkaar te zetten + voorbeeldmodellen maken :'(.
Heb op het eind ook nog een feedbackblad, kunnen ze aangeven wat ze ervan vonden, of alles duidelijk was, wat ze geleerd hebben (of juist niet), hoe ze het samenwerken vonden, wat ze alsnog moeilijk vinden, hoe ze ervoor gaan zorgen dat ze hun vraag zelf kunnen oplossen en hoe ze mijn vak überhaupt leren. De toets is volgende week dinsdag, en morgen is de laatste les dat we met dit hoofdstuk bezig zijn (zijn al een week aan het herhalen). Probeer zo zichtbaar te maken waar de schoen nog wringt en op die manier nog wat persoonlijk te kunnen helpen.

Ik had ze trouwens de opdracht gegeven om twee vragen voor de toets te bedenken en die gisteren uiterlijk om 18:00 bij mij in te leveren. Te laat betekent overschrijven van de woordjes van de laatst behandelde paragraaf.
Krijg ik om 18:01 het volgende mailtje:

"Ja, ik heb gepland mijn vragen om 18:01 te sturen om te kijken of u me nog steeds de ''Lernwortschatzliste von Lektion 6'' gaat laten overschrijven. Wat een toewijding van me, vindt u niet?"

Ik schrok hier oprecht van :'). Klinkt gewoon puur kwaadaardig, kijken of 'ie op m'n coulance (die ik al te veel geef imo) kan rekenen. Ga hem er ook eventjes op aanspreken na de les, want ben hier niet van gediend.

[ Bericht 26% gewijzigd door OudeBok op 07-12-2015 07:29:23 ]
Himmelhoch jauchzend, zum Tode betrübt.
Glücklich allein, ist Herr Bok, die schiet. Boem.
pi_158072137
Oh ik vind het wel een mooie een mooi mailtje. Die is grenzen aan het zoeken... Ik zou m een ander hoofdstuk laten overschrijven :Y)

Leuke opdracht, maar ik zou "welke" vervangen door "die". En eventueel specificeren hoe het hun motivatiecijfer kan ophogen? Wat kunnen zijn verwcahten van de beoordleing?
Kwak
  maandag 7 december 2015 @ 10:31:12 #250
280152 OudeBok
Herr General Bok
pi_158074031
quote:
0s.gif Op maandag 7 december 2015 07:35 schreef kwakz0r het volgende:
Oh ik vind het wel een mooie een mooi mailtje. Die is grenzen aan het zoeken... Ik zou m een ander hoofdstuk laten overschrijven :Y)

Leuke opdracht, maar ik zou "welke" vervangen door "die". En eventueel specificeren hoe het hun motivatiecijfer kan ophogen? Wat kunnen zijn verwcahten van de beoordleing?
Zo stond het niet op de opdracht. Die kregen zij namelijk in het Duits ;).
Mailtje is inderdaad wel mooi, maar het moet wel duidelijk dat niet voldoen aan eis = consequentie. Mentor zei: Hij heeft inderdaad een bijzondere humor, maar moet idd wel eventjes aangesproken worden.

Ben wel mooi 5 dure minuten verloren. Trein paste tijdens de rit z'n eindbestemming aan, een halte (zaandam) voor de mijne (hoorn) stopte die met rijden. Twee keer overstappen en om 09:18 was ik op station. Is een kilometer naar school ongeveer, om 09:25 stond ik kokend van de warmte in m'n lokaal :'). Snel tafels in groepjes gezet/laten zetten en de bladen met de opdracht en namen op de tafel gelegd. Iedereen zat, instructie gegeven en gaan maar. Heb echt hele mooie overzichten en zitten een paar erg goed uitgewerkte eigen vragen tussen. Ben tevreden over hoe het verlopen is. Winst valt wel te behalen in nog duidelijkere instructie bij de wat moeilijkere begrippen. Feedback van de leerlingen zijn cijfers tussen de 6,5 en de 10. Sommigen voelden zich niet helemaal op hun plaats in het groepje, maar iedereen vond het wel een leuke opdracht om samen te werken. Ik ga zulke dingen vaker doen :).
Himmelhoch jauchzend, zum Tode betrübt.
Glücklich allein, ist Herr Bok, die schiet. Boem.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')