abonnement Unibet Coolblue
pi_155944750
101 redenen om borstvoeding te geven

Borstvoedingsorganisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League
Beide organisaties hebben een GRATIS telefonische informatiedienst.

Handige en betrouwbare sites:
Borstvoeding.com biedt veel informatie over borstvoeding verzorgd door een team van borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.
Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.
Kellymom.com, breastfeeding and parenting Engelstalige site met zeer uitgebreide informatie.

Medicijnen en borstvoeding
Protocol borstvoeding prematuren

Directe links naar veel voorkomende vragen en problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5

Nieuw: de multidisciplinaire borstvoedingsrichtlijn: http://www.richtlijnborstvoeding.nl/
pi_155944824
Hier verder 8-)
  woensdag 9 september 2015 @ 12:51:27 #3
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_155945096
Sinds ik ben begonnen met kolven doen mijn tepels vreselijk pijn, in de ene zit al een flinke kloof. Enig idee waar dat aan kan liggen?

Ondertussen maar weer aan de gelpads en de tepelzalf.... Auwauwauw :(
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_155945185
Verkeerde schild? (Te klein?)
  woensdag 9 september 2015 @ 13:03:48 #5
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_155945359
Het ziet er ok uit, m'n tepel lijkt niet klem te zitten. Maar misschien kijk ik verkeerd...
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_155945404
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2015 12:51 schreef SaskiaR het volgende:
Sinds ik ben begonnen met kolven doen mijn tepels vreselijk pijn, in de ene zit al een flinke kloof. Enig idee waar dat aan kan liggen?

Ondertussen maar weer aan de gelpads en de tepelzalf.... Auwauwauw :(
kan je tepel wel vrij in de schacht?
Schudden voor gebruik
  woensdag 9 september 2015 @ 13:07:34 #7
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_155945432
Zo te zien wel... maar misschien toch een grotere proberen.
Maar de schade is natuurlijk nu al gedaan... en zo lang ik 7-8 uur per dag een baby of kolf aan mn tepel heb hangen, geneest het natuurlijk niet snel :(
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_155945475
Zou toch een groter schild proberen inderdaad. Ik heb laatst ook een groter formaatje gekocht en vind het echt veel fijner kolven. Had niet het idee dat mijn oude veel te klein waren, maar dit maakt toch wel echt verschil.

Ik kon Ketel vandaag voor het eerst naar de gastouder brengen met alleen 'verse' melk - niks uit de vriezervoorraad hoeven halen! *O* Nou hopen dat we dat vol kunnen houden, want ik vond mijn voorraad de afgelopen week schrikbarend snel slinken.
pi_155948889
Of juist een kleinere. Of het vacuüm staat te hoog. Een lactatiekundige kan je waarschijnlijk precies vertellen wat het probleem is na een paar vraagjes.
pi_155949136
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2015 13:03 schreef SaskiaR het volgende:
Het ziet er ok uit, m'n tepel lijkt niet klem te zitten. Maar misschien kijk ik verkeerd...
Ga anders ff langs het borstvoedingscentrum op de Ezelsveldlaan, met kolf. Daar staan 2 lactatiekundigen en die kunnen met je meekijken waar het aan ligt. Mocht je grotere of kleinere schilden nodig hebben dan hebben ze die vaak ook op voorraad.
:)
pi_155949999
Wat vervelend Saskia. Ik hoop dat je snel vindt waar het aan ligt. Voor de genezing maar veel lanoline zalf smeren?

Ik zit nu op het punt dat ik moet beslissen of ik een kolf ga aanschaffen (die Symphony huren kan echt niet langer, financieel gezien :') ) Probleem is dat ik nog steeds niet weet of de borstvoeding op de lange termijn gaat lukken. Nog steeds veel hobbels op de weg (lukt nog steeds alleen met tepelhoedje, in de avond lukt het eigenlijk niet vanwege onrust, maaien en krijsen, borstontstekingen).

Maar goed, als ik er eentje ga kopen, welke dan...Ik heb nu een Nuby handkolf maar daar ben ik niet happy mee, het ding zuigt niet goed vacuüm. Ik wil graag een elektrische die zo min mogelijk ruimte inneemt (moet mee in mijn tas met studeerspul) en waar ik toch elke dag 1 of 2 keer mee kan kolven. Incidenteel vaker. Iemand tips?
pi_155950727
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2015 16:33 schreef LuDann het volgende:
Wat vervelend Saskia. Ik hoop dat je snel vindt waar het aan ligt. Voor de genezing maar veel lanoline zalf smeren?

Ik zit nu op het punt dat ik moet beslissen of ik een kolf ga aanschaffen (die Symphony huren kan echt niet langer, financieel gezien :') ) Probleem is dat ik nog steeds niet weet of de borstvoeding op de lange termijn gaat lukken. Nog steeds veel hobbels op de weg (lukt nog steeds alleen met tepelhoedje, in de avond lukt het eigenlijk niet vanwege onrust, maaien en krijsen, borstontstekingen).

Maar goed, als ik er eentje ga kopen, welke dan...Ik heb nu een Nuby handkolf maar daar ben ik niet happy mee, het ding zuigt niet goed vacuüm. Ik wil graag een elektrische die zo min mogelijk ruimte inneemt (moet mee in mijn tas met studeerspul) en waar ik toch elke dag 1 of 2 keer mee kan kolven. Incidenteel vaker. Iemand tips?
De spectra! Kan je bestellen bij vosmedisch.nl
Relatief goedkoop, kan dubbelzijdig elektrisch en als je goed verzekerd bent krijg je ook een deel van de aankoopbedrag terug (bij mijn zorgverzekering kreeg ik 75 euro terug)
Past goed in m'n rugtas en ik vind 'm fijn kolven. Heb verder geen vergelijkingsmateriaal qua andere kolven.
pi_155950966
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2015 16:33 schreef LuDann het volgende:
Wat vervelend Saskia. Ik hoop dat je snel vindt waar het aan ligt. Voor de genezing maar veel lanoline zalf smeren?

Ik zit nu op het punt dat ik moet beslissen of ik een kolf ga aanschaffen (die Symphony huren kan echt niet langer, financieel gezien :') ) Probleem is dat ik nog steeds niet weet of de borstvoeding op de lange termijn gaat lukken. Nog steeds veel hobbels op de weg (lukt nog steeds alleen met tepelhoedje, in de avond lukt het eigenlijk niet vanwege onrust, maaien en krijsen, borstontstekingen).

Maar goed, als ik er eentje ga kopen, welke dan...Ik heb nu een Nuby handkolf maar daar ben ik niet happy mee, het ding zuigt niet goed vacuüm. Ik wil graag een elektrische die zo min mogelijk ruimte inneemt (moet mee in mijn tas met studeerspul) en waar ik toch elke dag 1 of 2 keer mee kan kolven. Incidenteel vaker. Iemand tips?
Zuigt niet vacuüm? heb je het siliconenmatje wel goed geklikt?
Schudden voor gebruik
pi_155951262
Jawel Stippel, heb ook de gebruiksaanwijzing erop nageslagen maar het ding past gewoon niet goed. Ik heb niet van die joekels he, en die schelpen lijken wel gemaakt voor grote borsten. Alleen als ik mijn borst samenknijp en in die schelp frot dan pakt ie goed. Maar das niet echt haalbaar op de lange termijn.

Dat klinkt ideaal Skittles! Ik ga hem zo even opzoeken. Bedankt voor de tip!
  woensdag 9 september 2015 @ 19:32:35 #15
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_155955164
quote:
1s.gif Op woensdag 9 september 2015 15:58 schreef mignonne het volgende:

[..]

Ga anders ff langs het borstvoedingscentrum op de Ezelsveldlaan, met kolf. Daar staan 2 lactatiekundigen en die kunnen met je meekijken waar het aan ligt. Mocht je grotere of kleinere schilden nodig hebben dan hebben ze die vaak ook op voorraad.
Ga ik zeker doen morgen! er is al een lk van hun langsgeweest een paar weken geleeden.
Sowieso past die schelp niet goed, net weer een half uur zitten kolven zonder dat ik doorhad dat de helft er aan de onderkant uit lekte :')
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_155957606
Hmm volgende week begin ik aan mijn nieuwe baan en over een paar dagen is R 11 maanden. Hij drinkt nu meestal 3 a 4 keer per dag, toch nog vaak op mijn verzoek heb ik het idee. Ik herken het niet goed wanneer hij wil drinken en wanneer gewoon eten. Ik doe maar wat :P O-) Maar overdag voed ik weinig nog maar.

s Ochtends bij wakker worden (vaak rond uur of 6 of 7 op R zijn verzoek) de eerste borst, de tweede borst dan op mijn verzoek (want ploftiet) rond een uur of 11/12/1 (liefst na de lunch als het even lukt ivm dat hij dan goed brood eet). De volgende vaak pas rond een uur of 6. Laatst had hij 's nachts gedronken en dan hoeft hij niet 's middags en toen liet hij zo 8 uur tussen twee voedingen overdag zitten. Gaat dan wel zeer doen uiteindelijk.

Maar op het werk wil ik daar straks niet gaan kolven (3 werkdagen van ik schat half 8 vertrekken, 5 uur thuis). Ik heb nog een aantal dagen om iets te doen. Iemand tips? Toch 's ochtends bij ontbijt de tweede borst wat afkolven zodat we tot einde van de middag kunnen halen? Om de borsten er aan te laten wennen? 's Ochtends twee borsten geven kan ik ook proberen. Vrees alleen dat hij dan geen ontbijt wil :7 Heb alleen hekel aan kolven en vriezer kan niets meer bij aan melk...
Wat ik normaal op een werkdag deed, was 1 borst mee voeden, andere afkolven en met lege borsten naar het werk. In de lunchpauze ff kort 10 minuten kolven maar echt nodig was dat volgens mij al niet meer toen.
  woensdag 9 september 2015 @ 21:34:59 #17
327807 Mariposas
יה&#14
pi_155959054
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2015 19:32 schreef SaskiaR het volgende:

[..]


Sowieso past die schelp niet goed, net weer een half uur zitten kolven zonder dat ik doorhad dat de helft er aan de onderkant uit lekte :')
Ik snapte dat eerst ook niet, dat ik dat niet doorhad, maar dat is omdat de melk je lichaamstemperatuur heeft.
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
  woensdag 9 september 2015 @ 21:42:14 #18
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_155959331
het lekte op die arme N. die ik aan de andere borst had.. dus ik merkte het pas toen haar pakje nat begon te worden :') *n00b mom alert*
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  woensdag 9 september 2015 @ 23:06:53 #19
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_155962073
Hilmo, kuiken is 18 maanden en drinkt nog steeds moedermelk als ontbijt ;). Als hij een dagje bij de GO is, drinkt hij in de ochtend twee borsten en daarna pas bij thuiskomst of voor het slapen gaan. Zo heb ik het vanaf 11 maanden gedaan (eerder ging hij niet :P).
KuikenGuppy
pi_155965716
Hallo allemaal, sinds gisteren weer druk aan het kolven geslagen voor Finn, van gisteren nog 35w6dagen. Hij heeft ook al even aan mogen happen, dat ging al best goed! Maar ik wil nu eerst dat hij echt sterk wordt voor ik het weer ga proberen, het kleine mannetje heeft zijn energie hard nodig! Tot nu toe heb ik nog geen melk, hoop dat dat niet lang meer op zich laat wachten! Hij krijgt 8 voedingen per dag & ik kolf nu om de 3 uur. Ik heb nu een kolf van het ziekenhuis maar ik vind mijn eigen kolf van thuis geloof ik fijner :D

Bij Luc is BV nooit gelukt (alleen kolven) dus ik vind het wel een beetje spannend merk ik.

Mijn man had gisteren een oude BH kapot geknipt zodat ik mijn handen vrij heb bij het kolven. De zusters vonden het fantastisch om te zien :D dus ik heb ze ook maar eens over de pumpease verteld. Gek dat ze zoiets hier dan weer niet kennen.
Life is what happens while you are busy making other plans...
pi_155968736
Hilmo, ik zou dan eerder inderdaad twee borsten geven en dan minder/geen ontbijt, en niet andere borst afkolven want dan blijf je het verschuiven.

Skoap, welkom! Hopelijk kan F gauw bij je drinken!
pi_155970443
Hilmo, hier is Ellie's ontbijt ook nog steeds moedermelk.

Skoap, gefeliciteerd! Succes!
Home is where the O+ is...
pi_155970655
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2015 17:14 schreef LuDann het volgende:
Jawel Stippel, heb ook de gebruiksaanwijzing erop nageslagen maar het ding past gewoon niet goed. Ik heb niet van die joekels he, en die schelpen lijken wel gemaakt voor grote borsten. Alleen als ik mijn borst samenknijp en in die schelp frot dan pakt ie goed. Maar das niet echt haalbaar op de lange termijn.

Dat klinkt ideaal Skittles! Ik ga hem zo even opzoeken. Bedankt voor de tip!
Hij moet ook goed zijn voor kleinere borsten hoor ;)
Schudden voor gebruik
pi_155970730
Skoap! Gefeliciteerd! Ik had het nog niet gelezen dat het toch zover was!

Hoop dat het goed op gang wil komen :*
Schudden voor gebruik
pi_155976779
Saskia, ik had in het begin ook behoorlijk pijnlijke tepels, was er echt zo klaar mee. Na een week of vier pijn (en veeeel smeren) werd het beter (geen idee waarom, maar ik was blij) en nu heb ik nergens meer last van.

First world problem alert }:|
Een verzekeringsvraagje; ik ben verzekerd bij Delta Lloyd met Startpakket, daar zit onder andere 'lactatiekundige zorg' bij. Zo staat het in de polis, verder geen omschrijving. Ik had een kolf gehuurd bij een lactatiekundige toen ik voor het eerst een borstontsteking had. De kolfhuur wordt blijkbaar niet vergoed (er staat als uitleg 'alternatief' bij. Lekker duidelijk :')). Ik snap dat de persoonlijke afkolfset niet vergoed wordt, maar waarom de kolfhuur ook niet? Omdat ik er zelf een had kunnen kopen..? Als dat het criterium is hoef ik überhaupt geen verzekering, zucht. Ik had nooit aanvullende verzekeringen en zo maar nu had ik dat juist gedaan ivm zwangerschap. Ik vraag me nu af of het terecht is dat dit niet vergoed wordt. Het gaat niet om veel geld, maar ik vind het wel vrij suf dat ik me juist voor dit soort dingen verzeker en dat het dan niet vergoed wordt. Voor een topic in WGR is het veel te klein, maar heeft iemand van jullie ervaring met het declareren van een kolf bij je ziektekostenverzekeraar? Ga morgen ook even bellen.
  donderdag 10 september 2015 @ 17:37:27 #26
327807 Mariposas
יה&#14
pi_155977762
Alleen de consulten vallen daaronder minarosa, niet de huur van apparatuur.
Maar je zou nog een mailtje kunnen sturen naar DL voor een betere uitleg waarom het er niet onder valt.
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
pi_155977964
Hilmo, je kan dan misschien R om 6/7 uur beide borsten geven en hem pas rond 9 uur of zo laten ontbijten? Zo doe ik het meestal, eerder hoeft I dan ook geen eten.

Andere vraag: hoeveel borstvoeding is genoeg voor een tienmaander? I drinkt sinds een paar weken alleen nog na zijn dutjes, niet meer ervoor. Dat betekent dat hij drinkt bij het wakker worden rond 6 uur, dan weer rond 11, 3, en voor het slapengaan om 19.30. Verder drinkt hij water en 's nachts drinkt hij nog twee keer bij mij. Op opvangdagen drinkt hij geen fles meer, die wordt geweigerd. Dan vervallen de voedingen van 11 en 3 uur. Hoe weet ik of hij nog genoeg melk krijgt...?
Still a little bit of your face I haven't kissed.
  donderdag 10 september 2015 @ 17:48:22 #28
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_155978057
Bij wordt een consult wel vergoed (twee consulten zelfs), maar geen kolfhuur of koop.

In elk geval heb ik nu grotere borstschilden, misschien helpt het! Ondertussen maar pijn lijden en veel smeren...
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_155978170
quote:
1s.gif Op donderdag 10 september 2015 17:45 schreef DevilsAndDust het volgende:
Hilmo, je kan dan misschien R om 6/7 uur beide borsten geven en hem pas rond 9 uur of zo laten ontbijten? Zo doe ik het meestal, eerder hoeft I dan ook geen eten.

Andere vraag: hoeveel borstvoeding is genoeg voor een tienmaander? I drinkt sinds een paar weken alleen nog na zijn dutjes, niet meer ervoor. Dat betekent dat hij drinkt bij het wakker worden rond 6 uur, dan weer rond 11, 3, en voor het slapengaan om 19.30. Verder drinkt hij water en 's nachts drinkt hij nog twee keer bij mij. Op opvangdagen drinkt hij geen fles meer, die wordt geweigerd. Dan vervallen de voedingen van 11 en 3 uur. Hoe weet ik of hij nog genoeg melk krijgt...?
Dat dilemma had ik ook destijds, bij mij was dat alleen voor het slapen drinken. (is nog zo want het gaat nogsteeds op deze manier bij 14 mnd)
Ik ben er maar vanuit gegaan dat het goed was zo en het compenseert met het gewone eten. En hij tante af en toe wat bij in de nacht bij me.
Was enorm loslaten voor me, want controlfreak hier.
Maar meneertje leeft nog en is happy dus een van de mooie 'dooddoeners' denk ik: volg I en zijn behoefte.
pi_155978644
Bij tien maanden dronk F ook al alleen nog voor het slapen gaan? 's Avonds bedoel je dan?

Maar inderdaad, je dooddoener is niet voor niets een dooddoener waarschijnlijk. ;).
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_155978691
quote:
1s.gif Op donderdag 10 september 2015 17:45 schreef DevilsAndDust het volgende:
Hilmo, je kan dan misschien R om 6/7 uur beide borsten geven en hem pas rond 9 uur of zo laten ontbijten? Zo doe ik het meestal, eerder hoeft I dan ook geen eten.

Andere vraag: hoeveel borstvoeding is genoeg voor een tienmaander? I drinkt sinds een paar weken alleen nog na zijn dutjes, niet meer ervoor. Dat betekent dat hij drinkt bij het wakker worden rond 6 uur, dan weer rond 11, 3, en voor het slapengaan om 19.30. Verder drinkt hij water en 's nachts drinkt hij nog twee keer bij mij. Op opvangdagen drinkt hij geen fles meer, die wordt geweigerd. Dan vervallen de voedingen van 11 en 3 uur. Hoe weet ik of hij nog genoeg melk krijgt...?
Ik geef natuurlijk geen bv,maar mijn bijna elfmaander drinkt s ochtends 150cc en met de lunch 120-150 cc. That's it. En yoghurt na t eten dus 370-400 cc zuivel per dag.

Edit: en water uiteraard.

Twee keer drinken is net zoiets denk ik?
Kwak
pi_155981183
Dat was ook de achtergrond van mijn vraag een beetje, wat is een normale hoeveelheid :P Maar, als I gewoon goed plast, groeit en blij is, en in de nacht ook nog bijtankt, dan geen reden om je zorgen te maken lijkt me. Blijft bij borstvoeding niet gewoon gelden dat ze het zelf goed regelen, ook bij 10 maanden? Behoefte volgen vind ik altijd wel lastig trouwens bij kolven (en zeker als er ook nog flesweigeren bij komt), 'op verzoek' gaat dan niet helemaal meer op.
pi_155982003
quote:
1s.gif Op donderdag 10 september 2015 18:17 schreef DevilsAndDust het volgende:
Bij tien maanden dronk F ook al alleen nog voor het slapen gaan? 's Avonds bedoel je dan?

Maar inderdaad, je dooddoener is niet voor niets een dooddoener waarschijnlijk. ;).
Bij alle slaapjes, dus de tussendoorslaapjes (2×) de grote slaap, de nachtvoeding (1/2/3×) en bij wakker worden en evt troost.
De ochtend en avondvoeding zijn nogsteeds goeie slokken. En de rest is meer een gewoonte als ik er ben.
Zo niet bijv kdv of als papa thuis is dan ook geen bv meer.
pi_155983446
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2015 17:37 schreef Mariposas het volgende:
Alleen de consulten vallen daaronder minarosa, niet de huur van apparatuur.
Maar je zou nog een mailtje kunnen sturen naar DL voor een betere uitleg waarom het er niet onder valt.
Ah goed om te weten! Telefonisch consult werd idd wel vergoed. Wel raar dat ik zelf niet de exacte eisen voor vergoedingen kon vinden maar heb waarschijnlijk ook niet goed genoeg gekeken.
pi_155983470
Dan is dat zoals het hier nu ook gaat. Dan zal het wel goed zijn. :P. Hij heeft zijn rietjesbeker nu ook echt goed door!
Still a little bit of your face I haven't kissed.
  donderdag 10 september 2015 @ 21:09:38 #36
327807 Mariposas
יה&#14
pi_155983712
quote:
1s.gif Op donderdag 10 september 2015 21:01 schreef Minarosa het volgende:

[..]

Ah goed om te weten! Telefonisch consult werd idd wel vergoed. Wel raar dat ik zelf niet de exacte eisen voor vergoedingen kon vinden maar heb waarschijnlijk ook niet goed genoeg gekeken.
quote:
D.21. Zorg na de bevalling D.21.1. Lactatiekundige zorg
Kijk op uw Vergoedingen Overzicht of u recht hebt op ver- goeding.
Zorg: waar hebt u recht op?
Wij vergoeden lactatiekundige zorg. Dit omvat advisering, voorlichting en praktische ondersteu- ning tijdens de periode waarin borstvoeding wordt gegeven. Deze zorg kan ook via telefonische en elektronische consulten worden verleend. Hoeveel wij vergoeden staat op uw Vergoedingen Overzicht.
Let op!
 Kijk voor de algemene uitsluitingen in artikel A.21. en C.10.
 U hebt geen recht op vergoeding van reiskos- ten en hulpmiddelen.
Voorwaarden
Algemeen
U (de biologische moeder) bent bij ons verzekerd. Zorgverlener
De lactatiekundige:
 is aangesloten bij een beroepsgroep van lacta-
tiekundigen, en;
 maakt gebruik van het Verwijzingsprotocol
Lactatiekundige.
Tarieven
Wij hanteren verschillende tarieven. De hoogte van het tarief hangt af van de zorgverlener naar wie u gaat. Zie hiervoor artikel A.20.
http://www.deltalloyd.nl/(...)015_tcm48-192017.pdf

Maar ik had ook iets stoms met delta Lloyd, ik kreeg de nota van de zwangerschapscursus pas vergoed nadat de hele cursus was afgelopen, ook stom. Na 10 weken moest ii de nota dus weer indienen. }:|
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
pi_155983892
Mijn knulletje van 14mnd die in de auto op vakantie na het shoppen een slokje wilde O+
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_155986145
Ooh mooie foto! O+

Mijn duo heeft zaterdagavond voor het laatst gedronken. Geen idee of we nu klaar zijn of dat ze het thuis weer oppakken.
pi_155991391
Dat neusje!
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_155991416
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2015 22:18 schreef Kyara het volgende:
Ooh mooie foto! O+

Mijn duo heeft zaterdagavond voor het laatst gedronken. Geen idee of we nu klaar zijn of dat ze het thuis weer oppakken.
Wat vind je zelf?
Home is where the O+ is...
pi_155991482
quote:
1s.gif Op donderdag 10 september 2015 21:09 schreef Mariposas het volgende:

[..]


[..]

http://www.deltalloyd.nl/(...)015_tcm48-192017.pdf

Maar ik had ook iets stoms met delta Lloyd, ik kreeg de nota van de zwangerschapscursus pas vergoed nadat de hele cursus was afgelopen, ook stom. Na 10 weken moest ii de nota dus weer indienen. }:|
Thanks!

Oh ja dat had ik ook met de cursus. Moest ook een bewijs van deelname opsturen.
pi_155991995
Huh maf van Delta Lloyd. Ik heb mijn rekening ergens halverwege de cursus gedeclareerd en gewoon vergoed gekregen zonder vragen. (De docente had wel gezegd dat ze soms moeilijk kunnen doen als je te vroeg declareert, maar op een gegeven moment heb ik het maar gewoon ingediend).

Oh en mijn baby pakt de fles weer *O* Toch de Dr Browns. Die calma snapt ze niet meer :? Hopelijk blijft het zo, dan kan deze mama over een maandje weer met een gerust hart gaan werken.
pi_155992933
Kazy wij hebben veel geoefend met de Calmaspeen (lang leve het geduld van vriend :D) en hij heeft het nu goed door, vooral als hij honger heeft :7 Soms heeft hij duidelijk minder zin om het te proberen. Uit de fles drinken duurt nog wel een stukje langer dan aan de borst en volgens mij haalt hij er ook minder 'welzijn' uit, ik merk dat hij aan de borst helemaal ontspant en met fles een stukje minder, dat is veel functioneler, heeft meer te maken met 'zorgen dat er melk binnenkomt' en aan de borst heb ik echt zo'n gevoel van bonding met je baby. Daar zie ik wel een beetje tegenop wanneer hij naar de opvang gaat, een plastic fles als 'ie verdrietig is is wat anders dan lekkere warme borst, klein mannetje :'(

/weekdier
  vrijdag 11 september 2015 @ 10:08:50 #44
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_155993039
N. pakt de calma tot nu toe goed, en drinkt 'm echt heel snel leeg (100 ml in 5 min). Hopelijk blijft dat zo!

Mijn rechterborst doet echt pijn, de enige houding waarin de bv nog enigszins te doen is, is als ik N ondersteboven leg. Dan krijg ik wel af en een toe een schop in mn gezicht, maar alles beter dan normale houding nu ...
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  vrijdag 11 september 2015 @ 10:21:49 #45
327807 Mariposas
יה&#14
pi_155993243
Haha, ik zie het al voor me Saskia! Fijn dat het iets beter gaat. Die pijn is echt vreselijk. Toen ik bloedende kloven (met stuwing on top) had kon ik alleen aanleggen terwijl ik keihard met m'n voet op de grond of tegen de muur stampte, ik zag op tegen elke voeding. Maar het herstel ging best snel.
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
  vrijdag 11 september 2015 @ 10:23:43 #46
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_155993284
serieus, de bevalling was minder erg! Wat heb jij gedaan voor herstel? ik heb nu zalf en mother maids.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  vrijdag 11 september 2015 @ 10:36:14 #47
327807 Mariposas
יה&#14
pi_155993545
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2015 10:23 schreef SaskiaR het volgende:
serieus, de bevalling was minder erg! Wat heb jij gedaan voor herstel? ik heb nu zalf en mother maids.
Ja dat zei ik ook. :')
bij mij was kolven wel fijn dus ik heb 24 uur lang gekolfd. En insmeren met wat melk en aan de lucht laten drogen.
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
pi_155993816
Wat erg Saskia en Mariposas :X Sterkte!
pi_155995703
Oeh ja die pijn :'( kokosolie smeerde ik en dat was fijn maar ik lees daar verschillende dingen over. Stampen bij aanleggen, check :'(

Bedankt voor de tips. Ik heb vanochtend beide borsten gegeven om 7 uur. Nu kijken hoe lang ik het vol hou en R ook natuurlijk. Als dat tot 5 uur zou zijn, weet ik dat het kan.

[ Bericht 0% gewijzigd door Hilmo op 11-09-2015 17:12:17 ]
pi_155995985
Merde..

Kom er net achter dat ik een vol flesje afgekolfde melk was vergeten in nn koeltas. |:( Heeft er een nacht ingezeten.
Weggooien? Zat geen koelelement bij namelijk. De melk voelt nu kamertemperatuur aan.

Wat is het risico als ik het toch zou geven aan ro? Wat is sowieso het risico van slecht gekoeld of 'te oude ' melk geven?

En wat voor cursus heb je eigenlijk gedaan Mari?

Calma speen
Hier wordt die niet gepakt. Gaat te traag.
We hebben de avent natural flessen, maar dan drinkt mijn 5 maanden ro die dus wel in 3 min leeg als het niet minder is..
pi_155998204
Saskia, wat rot, die pijn. Zie je al verbetering? Die grotere schelpen, helpen die?

quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2015 12:27 schreef Stippelrientje het volgende:

[..]

Hij moet ook goed zijn voor kleinere borsten hoor ;)
En toch past ie niet goed. En dat ligt niet, zoals je suggereert, aan mij.
  vrijdag 11 september 2015 @ 14:21:03 #52
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_155998427
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 september 2015 14:13 schreef LuDann het volgende:
Saskia, wat rot, die pijn. Zie je al verbetering? Die grotere schelpen, helpen die?

Mjah... beetje variëren in welke houding ik voed, dat helpt wel. En ik heb nu van die gelpads erop, die verdoven het. Het aanhappen doet nog wel pijn, daarna is het wel minder (het was eerst de hele voeding door). Alleen als ze een uur achter elkaar drinkt gaat het wel weer pijn doen...
Het kolven gaat wel ok, die schelpen zijn wel fijn ja!
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  vrijdag 11 september 2015 @ 15:00:19 #53
327807 Mariposas
יה&#14
pi_155999456
Faptist, zwangerschapsyoga, niet bv-gerelateerd hoor. Wilde dat trouwens wel doen...maar ja, laks met dat regelen dus niet van gekomen. Vraag me wel af of degene die zo'n bv-voorlichting hebben gehad daar nog wat aan hadden?

Ik vind het kolven met die swing maxi nog niet zo soepel gaan. Met mijn Avent handkolf ben ik sneller af. :? Daar zit ook een siliconen ding in de borsttrechter, dat mis ik aan die Medela. Heb het idee dat dat heel erg helpt met stimulatie of een beter vacuüm.
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
pi_155999748
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 september 2015 08:16 schreef Cwen het volgende:

[..]

Wat vind je zelf?
Ik vind het op zich wel goed. Zelf bepaald en ruim 2,5 jaar. En ze dronken ook niet echt veel meer. Boel geklooi en af en toe een slok.

Maar toch wel even slikken. Einde van een tijdperk, nooit meer een kind aan borst etc.
pi_156000046
Fijn dat de pijn al wat afneemt Saskia.

quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2015 15:00 schreef Mariposas het volgende:
Faptist, zwangerschapsyoga, niet bv-gerelateerd hoor. Wilde dat trouwens wel doen...maar ja, laks met dat regelen dus niet van gekomen. Vraag me wel af of degene die zo'n bv-voorlichting hebben gehad daar nog wat aan hadden?

Ik vind het kolven met die swing maxi nog niet zo soepel gaan. Met mijn Avent handkolf ben ik sneller af. :? Daar zit ook een siliconen ding in de borsttrechter, dat mis ik aan die Medela. Heb het idee dat dat heel erg helpt met stimulatie of een beter vacuüm.
Ik had ergens gelezen dat er vrouwen zijn die sneller en beter pompen met een handkolf dan met een elektrische. Omdat je daar het vacuüm ook in vast kunt houden bijvoorbeeld.
pi_156000264
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 september 2015 15:13 schreef Kyara het volgende:

[..]

Ik vind het op zich wel goed. Zelf bepaald en ruim 2,5 jaar. En ze dronken ook niet echt veel meer. Boel geklooi en af en toe een slok.

Maar toch wel even slikken. Einde van een tijdperk, nooit meer een kind aan borst etc.
Lijkt me ook moeilijk. :* .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_156001768
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2015 10:02 schreef Minarosa het volgende:
Kazy wij hebben veel geoefend met de Calmaspeen (lang leve het geduld van vriend :D) en hij heeft het nu goed door, vooral als hij honger heeft :7 Soms heeft hij duidelijk minder zin om het te proberen. Uit de fles drinken duurt nog wel een stukje langer dan aan de borst en volgens mij haalt hij er ook minder 'welzijn' uit, ik merk dat hij aan de borst helemaal ontspant en met fles een stukje minder, dat is veel functioneler, heeft meer te maken met 'zorgen dat er melk binnenkomt' en aan de borst heb ik echt zo'n gevoel van bonding met je baby. Daar zie ik wel een beetje tegenop wanneer hij naar de opvang gaat, een plastic fles als 'ie verdrietig is is wat anders dan lekkere warme borst, klein mannetje :'(

/weekdier
Ja het stomme was dat hier de Calma gelijk goed ging. Om de dag geoefend. Daarna een paar keer vergeten te oefenen (stom!) en toen bliefde ze hem ineens niet meer.. Nu dus een andere fles. Die gaat goed (behalve toen mijn moeder hem vanmiddag gaf :')) Ook drinkt ze nog maar kleine beetjes. We gaan nu kijken of we het kunnen "opvoeren" naar een hele voeding.

Herkenning wat bonding (en weekdier) betreft!

En jeetje Saskia wat vervelend. Hier wel regelmatig rechts een pijnlijke tepel als ze 's nachts weer te gretig (te kleine hap) heeft aangehapt, maar dat is niets vergeleken wat ik bij jou lees. Hoop dat het snel beter wordt!
pi_156002693
Lijkt me wennen inderdaad, Kyara, als je het zo lang gedaan hebt.

Wij hebben op onze dr. Brown flesjes een nummer 2 speen gezet in plaats van een nummer 1. De voeding duurde anders namelijk een uur met een flesje. :P

De productie in 1 van mijn borsten is sinds ik een koortsaanval had in de nacht van zondag op maandag, enorm afgenomen. Ik heb eerst geprobeerd haar wat vaker aan die kant aan te leggen, maar dat heeft niet gewerkt. Nu is het zover dat ik er met de kolf nog maar 30 cc uit krijg in de ochtend (versus 120 cc aan de andere kant) dus ik ben begonnen met elke 2 uur kolven aan die kant om de productie weer op te voeren. Er zit ook een harde plek in die borst maar die doet geen zeer verder.

Is borstvoeding altijd zo'n gedoe? En houdt het gedoe ook een keer op op een gegeven moment? }:|
pi_156002732
Het wordt inderdaad (meestal) makkelijker :*
pi_156002783
Fap, wat heb je uiteindelijk gedaan met de melk? Durf het niet goed te zeggen wat het risico is. Hier best wel een paar keer melk gegeven die wat langer in koelkast was gebleven ofzo.

Nou, nu voor het eerst voeden sinds 7 uur van ochtend :o zonder kolven, zonder ploftiet. Prima zo dus. Dat gaat goed komen volgende week.
pi_156003079
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2015 17:14 schreef Kyara het volgende:
Het wordt inderdaad (meestal) makkelijker :*
Daar zal ik me maar aan vasthouden dan. :)
pi_156007263
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 september 2015 15:13 schreef Kyara het volgende:

[..]

Ik vind het op zich wel goed. Zelf bepaald en ruim 2,5 jaar. En ze dronken ook niet echt veel meer. Boel geklooi en af en toe een slok.

Maar toch wel even slikken. Einde van een tijdperk, nooit meer een kind aan borst etc.
Kyara, is ook wel even slikken. :*
  vrijdag 11 september 2015 @ 20:13:14 #63
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_156007342
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2015 17:12 schreef LuDann het volgende:

Is borstvoeding altijd zo'n gedoe? En houdt het gedoe ook een keer op op een gegeven moment? }:|
Dat vraag ik me ook af... als ik alles van jou hoor, had ik het allang opgegeven. Maar ik heb ook niet die enorme wens om (lang) bv te geven ofzo.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_156008523
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2015 20:13 schreef SaskiaR het volgende:

[..]

Dat vraag ik me ook af... als ik alles van jou hoor, had ik het allang opgegeven. Maar ik heb ook niet die enorme wens om (lang) bv te geven ofzo.
Ik twijfel wel eens hoor. Toen ze 3 weken oud was en hoorde dat ik weer moest studeren die week heb ik tegen mijn man gezegd dat ik door zou gaan tot 4 weken. Inmiddels zitten we bijna op de 5 weken. Ik weet niet hoe lang het nog gaat duren maar ik heb wel een kolf besteld (bedankt voor de tip Skittles!) dus ik hoop het nog even vol te houden.

Af en toe zijn er lichtpuntjes zoals dat het vandaag een paar keer zonder tepelhoedje gelukt is.
pi_156008619
En ik heb het al eerder gezegd geloof ik, maar ik heb geen idee waarom ik zo vasthoudend ben. Ik had van tevoren helemaal niet het idee van ''ik wil alles op alles zetten om die borstvoeding te laten slagen''. Maar op een gegeven moment zit je er zo ver in en heb je er al zoveel voor gedaan dat het dan zonde is het op te geven.
pi_156008988
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2015 17:29 schreef LuDann het volgende:

[..]

Daar zal ik me maar aan vasthouden dan. :)
Ik vond het ook echt zo'n gedoe in het begin en kon me niet voorstellen dat mensen het leuk of prettig vonden. Wat dan?! Maar toen ik stopte met het tepelhoedje (waa helemaal klaar met dat geklooi) en hij na een tijdje snapte hoe het werkte, zo'n tepel, vond ik het echt beter gaan. En hij is pas elf weken oud O+ Dus er is hoop!
pi_156009308
Borstvoeding geven wordt wel makkelijker hoor. Bij mij dan.
Waar ik de eerste week (tot wel een week of 6) jankte van de omg moet ik dit zo 6 maanden minimaal volhouden (6 maanden was in mijn hoofd mijn minimum) zo zit ik nu te jompelen, want ik heb die 6 maanden met gemak gehaald *O*
En mijn meisje doet het er super op, en ik ga nog lekker lang door.
pi_156009405
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2015 20:58 schreef LuDann het volgende:
En ik heb het al eerder gezegd geloof ik, maar ik heb geen idee waarom ik zo vasthoudend ben. Ik had van tevoren helemaal niet het idee van ''ik wil alles op alles zetten om die borstvoeding te laten slagen''. Maar op een gegeven moment zit je er zo ver in en heb je er al zoveel voor gedaan dat het dan zonde is het op te geven.
Ook dit is heel herkenbaar! En hoe harder je omgeving roept dat op kv ook kindjes groot worden, hoe vastberadener je wordt.
  vrijdag 11 september 2015 @ 21:19:15 #69
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_156009439
K heb nu ook nog een melkblaar, joechei ;) tips?
Er zit nu een nat zoogcompres op, hopelijk wordt het dan zacht en gaat het open bij het voeden.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_156009656
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 september 2015 21:07 schreef Minarosa het volgende:

[..]

Ik vond het ook echt zo'n gedoe in het begin en kon me niet voorstellen dat mensen het leuk of prettig vonden. Wat dan?! Maar toen ik stopte met het tepelhoedje (waa helemaal klaar met dat geklooi) en hij na een tijdje snapte hoe het werkte, zo'n tepel, vond ik het echt beter gaan. En hij is pas elf weken oud O+ Dus er is hoop!
Dat geklooi ben ik ook zat ja, het geeft zo'n rotzooi en dat hoedje mept ze er elke keer af enzo. Hoe ging dat bij jou, ook eerst af en toe midden in een voeding het hoedje eraf halen?
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 september 2015 21:18 schreef Kyara het volgende:

[..]

Ook dit is heel herkenbaar! En hoe harder je omgeving roept dat op kv ook kindjes groot worden, hoe vastberadener je wordt.
Ja, dat klopt wel...

''Je kunt ook opgeven hoor...''

-Nee. :(

:P
pi_156023435
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2015 21:19 schreef SaskiaR het volgende:
K heb nu ook nog een melkblaar, joechei ;) tips?
Er zit nu een nat zoogcompres op, hopelijk wordt het dan zacht en gaat het open bij het voeden.
Ik had er voor de bevalling al eentje, en ik had zelf helemaal niet door wat het was. :D . (Het deed geen pijn of zo). Ik schrok me een hoedje toen de vk in de kraamweek aankwam met het verhaal dat we met een naald de blaar moesten doorprikken etc. ;( . (Alsof die kloven al niet pijnlijk genoeg waren :{ ). Maar dat was gelukkig niet nodig. Mijn kraamhulp pakte vlak voor een voeding een luier en maakte die vochtig en warm met warm water. De luier om de tepel vouwen, even laten zitten en meteen daarna kind aan de borst. In twee dagen was de blaar weg. Succes!

Heel lang geleden dat ik in het openbaar heb gevoed. Maar we zaten in een compleet lege lunchzaak en I was huilerig van de honger en het eten liet nog even op zich wachten. Ook lang geleden dat mijn vriend er een foto van maakte. O+ .

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_156036262
Ahhh wat heerlijk dan toch he Franny, dat dat kan O+
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zaterdag 12 september 2015 @ 22:17:56 #73
147316 crew  DJMO
#trut
pi_156036469
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2015 21:26 schreef LuDann het volgende:
Dat geklooi ben ik ook zat ja, het geeft zo'n rotzooi en dat hoedje mept ze er elke keer af enzo. Hoe ging dat bij jou, ook eerst af en toe midden in een voeding het hoedje eraf halen?
Ik heb bij Michael ook een tijdje met hoedjes gevoed omdat kloven (ook door te kort lipbandje en tongriempje). Ik kreeg van de LK de tip om ook aan te leggen als ik maar dácht dat hij wel een slokje zou lusten, dus zonder signalen :) toen ben ik op die momenten gaan aanleggen zonder hoedje (bij hongersignalen en dus driftiger aanhappen mét). Uiteindelijk vielen de hoedjes als vanzelf weg, omdat hij het steeds beter snapte zonder de hoedjes :)
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
  zaterdag 12 september 2015 @ 22:22:47 #74
327807 Mariposas
יה&#14
pi_156036615
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2015 21:26 schreef LuDann het volgende:

[..]

Dat geklooi ben ik ook zat ja, het geeft zo'n rotzooi en dat hoedje mept ze er elke keer af enzo. Hoe ging dat bij jou, ook eerst af en toe midden in een voeding het hoedje eraf halen?

[..]

Hamburgergreep al geprobeerd? Hier zag de kraamverzorgster mij oo dag 2 kloten met dat tepelhoedje. Ze heeft me de hamburgergreep laten zien en dat tepelhoedje is de kast ingegaan.
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
pi_156037123
Hier in het begin laten aanhappen met tepelhoedje en als hij goed vacuüm had gezogen het hoedje weg gehaald. Na een week of wat kon hij het zonder.

In mijn ervaring is met name de opstartfase intensief bij bv (uitzonderingen daargelaten). Als het eenmaal loopt, dan loopt het :)
pi_156037661
De hamburgergreep it is :) .

Iemand tips om de productie op te krikken?


De kraamweek volledig bv, met 2 dagen bijvoeding kv ivm icterus. Net na de kraamweek zat ik tegen een PND aan o.a. omdat ik de hele dag niks anders deed dan voeden en mijzelf totaal verwaarloosde. Besloten om te stoppen met bv en tijdens het afbouwen kwam de verloskundige op het idee om bv en kv te combineren aangezien ik eigenlijk niet wil stoppen met bv.
Maar mijn productie lijkt steeds minder te worden. Zoon krijgt nu zo'n 60% kv en de rest bv. Maar van de 3 borstvoedingen is hij maar 1 keer tevreden na de voeding.
En het liefst wil ik de borstvoeding weer opbouwen tot minimaal 80% borstvoeding.

Kolven (handkolf) leverde vorige week nog 80cc op per kolfsessie, nu is het maximaal 30cc (uit 2 borsten :'( )
pi_156037724
De enige manier om productie op te krikken is de borsten stimuleren, dus veel aanleggen (of kolven).
pi_156037779
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 september 2015 23:07 schreef L-E het volgende:
De enige manier om productie op te krikken is de borsten stimuleren, dus veel aanleggen (of kolven).
Dat, ik zou eerst aanleggen en daarna pas kv geven en tussendoor clusterkolven. Misschien een goede elektrische huren?
pi_156037825
Wij zijn geloof ik echt gestopt nu, 34 maanden, ik ben best tevreden O+
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zaterdag 12 september 2015 @ 23:13:01 #80
147316 crew  DJMO
#trut
pi_156037872
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 september 2015 23:07 schreef L-E het volgende:
De enige manier om productie op te krikken is de borsten stimuleren, dus veel aanleggen (of kolven).
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_156037881
Wat een indrukwekkende periode Ophelia! Heeft ze daar zelf voor gekozen?
pi_156037984
Het stoppen? Nee, ik heb er echt op aangestuurd ivm de iui. De arts was akkoord met doorgaan als ze nog een paar slokjes dronk dus ik had al afgebouwd naar eens per 24u (alleen 's nachts of 's morgens in bed) en sinds ze overdag niet meer slaapt, slaapt ze 's nachts ineens door. Die twee of drie keer per week dat ze er nu om vraagt leid ik haar af met wat anders.
pi_156040248
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 september 2015 22:17 schreef DJMO het volgende:

[..]

Ik heb bij Michael ook een tijdje met hoedjes gevoed omdat kloven (ook door te kort lipbandje en tongriempje). Ik kreeg van de LK de tip om ook aan te leggen als ik maar dácht dat hij wel een slokje zou lusten, dus zonder signalen :) toen ben ik op die momenten gaan aanleggen zonder hoedje (bij hongersignalen en dus driftiger aanhappen mét). Uiteindelijk vielen de hoedjes als vanzelf weg, omdat hij het steeds beter snapte zonder de hoedjes :)
Dat is een tip die ik ook heb gehoord. Van de ene lk die ik geraadpleegd heb, heb ik gehoord dat de enige manier is om het te maten slagen om af en toe in het midden van een voeding het tepelhoedje eraf te halen. Dat lukt nu dus inderdaad. De andere lk die me geholpen heeft had het ook over aanleggen als ze niet heel hongerig was. :Y
pi_156040297
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 september 2015 22:22 schreef Mariposas het volgende:

[..]

Hamburgergreep al geprobeerd? Hier zag de kraamverzorgster mij oo dag 2 kloten met dat tepelhoedje. Ze heeft me de hamburgergreep laten zien en dat tepelhoedje is de kast ingegaan.
Dat is wel de greep waar het nu af en toe mee lukt. In het begin werkte dit nog niet omdat mijn tepels naar binnen vouwden bij die greep. Nu door het kolven en aanleggen is dat aan het verbeteren en komen ze meer naar buiten.

Ik hoop dat het gaat lukken uiteindelijk. De ene lk zei dat het vast wel ging lukken, maar de andere dacht dat het best wel eens zou kunnen dat ik van de tepelhoedjes afhankelijk bleef.
pi_156040328
Bedankt voor de positieve verhalen trouwens. Dat geeft hoop. :)

Ophelia, das lang zeg. :o Wat goed.
pi_156040510
quote:
1s.gif Op zondag 13 september 2015 01:04 schreef LuDann het volgende:

[..]

Dat is wel de greep waar het nu af en toe mee lukt. In het begin werkte dit nog niet omdat mijn tepels naar binnen vouwden bij die greep. Nu door het kolven en aanleggen is dat aan het verbeteren en komen ze meer naar buiten.

Ik hoop dat het gaat lukken uiteindelijk. De ene lk zei dat het vast wel ging lukken, maar de andere dacht dat het best wel eens zou kunnen dat ik van de tepelhoedjes afhankelijk bleef.
Wil je er per se vanaf? Want ik zou zelf eerlijk gezegd ermee wachten tot jij weer 100% hersteld bent en de bv/kolven lekker loopt, en niet nu al een nieuw projectje tepelhoedje afbouwen starten.

Ik vond het bij de oudste wel makkelijk eigenlijk, legde hem meer voor de vorm wel af en toe aan zonder en op een gegeven moment lukte dat. Precies wat jij beschrijft, die hamburgergreep lukte pas na een tijdje goed. Vanaf toen afgebouwd en vrij snel konden we toen zonder. Maar hij was toen al een aantal maanden. De mini daarentegen lukt het nu al af en toe zonder.

En het wordt écht makkelijker. Ik vond het ook zo'n gedoe destijds, maar nu met de tweede gaat het meteen al soepel. Ok, ander kind en ik heb ervaring, maar toch. Bij een eerste is alles al nieuw en bv kan dan soms echt rocket science zijn.
pi_156040613
Ik wil er echt graag vanaf. Het is super dat het bestaat natuurlijk, maar ik vind het verder een geklooi van hier tot Tokio. Melk overal ook, het is elke keer een zooitje. :+

De reden dat ik het nu al probeer is dat ik bang ben dat ze straks erg aan gewend is aan het ding en het niet meer lukt zonder. Maar bij jou lukte het bij je vorige na een paar maanden nog lees ik.

Wat fijn dat het nu bij je tweede een stuk sneller goed loopt. :Y
pi_156042578
Het wordt echt makkelijker Cocci :Y Toen Otje vier maanden was ben ik ziek geweest, ik kolfde toen ook max. 30 cc, je kunt het echt nog opkrikken als je wilt. :*
pi_156042602
De kraam zei tegen me, je zult waarschijnlijk altijd met tepelhoedje moeten voeden. Lk wpu me er zo snel mogelijk van af hebben en dat lukte binnen een dag. Hamburger greep idd, oefenen, soms toch nog tepel hoedje gebruiken. Enorme ingetrokken tepels heb ik, dus er is hoop.

Gister weer overdag niet gevoed. Was savonds nu echt slordig drinken ;( Daardoor vannacht wel 2x, normaal doorslapen. Heb nog niet de goede balans gevonden.
  zondag 13 september 2015 @ 08:59:52 #90
327807 Mariposas
יה&#14
pi_156042659
quote:
1s.gif Op zondag 13 september 2015 01:04 schreef LuDann het volgende:

[..]

Dat is wel de greep waar het nu af en toe mee lukt. In het begin werkte dit nog niet omdat mijn tepels naar binnen vouwden bij die greep. Nu door het kolven en aanleggen is dat aan het verbeteren en komen ze meer naar buiten.

Ik hoop dat het gaat lukken uiteindelijk. De ene lk zei dat het vast wel ging lukken, maar de andere dacht dat het best wel eens zou kunnen dat ik van de tepelhoedjes afhankelijk bleef.
Ik pompte in het begin een paar keer met de handkolf om de tepel hard te krijgen, dat werkte ook goed icm de hamburgergreep .
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
pi_156043173
Hoi, ik heb wat vraagjes :D

Ik voed op verzoek, wat er op neer komt dat L. overdag ongeveer iedere 2 uur drinkt. 's Avonds gaat dat vaak naar om het uur. Ze drinkt graag als ik haar aanleg. Nu ze haar handjes aan het ontdekken is vind ik het moeilijk om haar hongersignalen goed te herkennen (handje sabbelen). Is het normaal dat ze zo vaak komt? Ik heb er zelf geen problemen mee, maar wil het kind ook niet dwangvoederen ofzo :P

En daarnaast had ik zojuist bij het kolven voor het eerst 0,0 opbrengst. Normaal gaat het prima (100cc in tien minuutjes enkele borst), maar nu dus helemaal niks. Ook niks om me druk om te maken hoop ik?
Want het leven is niet meer dan een sprookje
  zondag 13 september 2015 @ 10:15:18 #92
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_156043270
Ik vind dat ook lastig Kris! Huilt ze nou omdat ze wil drinken of omdat ze buikpijn heeft; want als ze al buikpijn heeft lijkt nog meer eten erin niet handig.
Als ze zo vaak drinkt lijkt het me ook niet gek dat je een keer niks kolft, maar 0,0 is wel heel weinig.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_156043873
0,0 is niet gek als je geen TSR krijgt ;)

Vaak drinken in de avond is niet gek Kris. Als je tepels t nog uithouden is t geen probleem. Overvoeren kan met bv niet echt.
Kwak
pi_156044090
:Y

N. komt hier (behalve 's ochtends, dan 3 uur) ook nog om de twee uur ongeveer, 's avonds vaak clusteren (elk uur), heel herkenbaar dus. Als ze niet wil drinken doet ze dat echt niet, dus wat mij betreft is het prima zo. CB en allerlei andere mensen die (ongevraagd) hun mening geven zeggen dat ze nu toch echt wel om de 4 uur moet gaan komen, maar ik ga gewoon mee in haar behoefte, no stress. :)
pi_156044119
Kolven is trouwens ook niet mijn grootste talent, wel een tsr maar er komt gewoon niet zo veel (200-250cc op een hele werkdag, N. drinkt 300-350). Als ik zo doorga moet N. binnen nu en twee weken bijgevoegd worden met kv bij de GO want dan is mijn voorraad op. Jammer maar helaas, ik heb me er heel druk om gemaakt, maar daar wordt niemand blij van.
pi_156045072
Ik heb er niet zo'n verstand van Selvaria, maar zou een oxitocinespray ofzo niet kunnen helpen bij het kolven?
pi_156045136
Mja, dat is voor een tsr, die heb ik wel. Ik weet niet of het ook daadwerkelijk de hoeveelheid (iets) zal verhogen. Iemand?
pi_156047805
quote:
1s.gif Op zondag 13 september 2015 08:59 schreef Mariposas het volgende:

[..]

Ik pompte in het begin een paar keer met de handkolf om de tepel hard te krijgen, dat werkte ook goed icm de hamburgergreep .
Dat soort dingen heb ik in het begin ook geprobeerd. Net als afkolven om de spanning eraf te krijgen. Maar het hielp allemaal niet en op een gegeven moment was ik het proberen van al die verschillende dingen ook wel zat. Ik raakte er helemaal gestressed van. Het lukte de lk die hier thuis kwam ook niet zonder tepelhoedje, dus toen besloten om het proberen voorlopig op te geven en het gewoon met tepelhoedje te doen en dan later weer verder te kijken.

Vanochtend hapte ze zonder tepelhoedje ook goed aan (eerst lukte het alleen als ik midden in een voeding het ding weghaalde). *O* Vooralsnog lukt het alleen nog aan 1 borst, die andere wil nog niet.
pi_156047885
quote:
2s.gif Op zaterdag 12 september 2015 14:14 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Ik had er voor de bevalling al eentje, en ik had zelf helemaal niet door wat het was. :D . (Het deed geen pijn of zo). Ik schrok me een hoedje toen de vk in de kraamweek aankwam met het verhaal dat we met een naald de blaar moesten doorprikken etc. ;( . (Alsof die kloven al niet pijnlijk genoeg waren :{ ). Maar dat was gelukkig niet nodig. Mijn kraamhulp pakte vlak voor een voeding een luier en maakte die vochtig en warm met warm water. De luier om de tepel vouwen, even laten zitten en meteen daarna kind aan de borst. In twee dagen was de blaar weg. Succes!

Heel lang geleden dat ik in het openbaar heb gevoed. Maar we zaten in een compleet lege lunchzaak en I was huilerig van de honger en het eten liet nog even op zich wachten. Ook lang geleden dat mijn vriend er een foto van maakte. O+ .

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Vergeten hierop te reageren, maar vind het zo'n lieve foto gewoon. O+
pi_156047965
Kris, dat ze zo vaak komt is geen enkel probleem. Soms zal het honger zijn, soms gewoon behoefte aan veiligheid, maar je kan er rustig in mee gaan: ze kan er niet te veel van krijgen :)
pi_156049211
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 14:23 schreef L-E het volgende:
Kris, dat ze zo vaak komt is geen enkel probleem. Soms zal het honger zijn, soms gewoon behoefte aan veiligheid, maar je kan er rustig in mee gaan: ze kan er niet te veel van krijgen :)
+1! Ter geruststelling (of juist niet ;)): Ellie heeft dat schema volgehouden tot ze ongeveer 1 jaar was.
Home is where the O+ is...
pi_156056593
Thanks! Dan ga ik gewoon lekker zo door, want het is mij om het even hoe vaak ze komt. Ben blij dat het herkenbaar is.

En ik ga er maar vanuit dat het incidenteel was dat er geen tsr was.
Want het leven is niet meer dan een sprookje
pi_156069088
Zaterdag heel vroeg in de ochtend bevallen O+

Blijft t aanhappen zo pijnlijk? Eenmaal aangehapt doet t geen pijn meer
pi_156069662
Gefeliciteerd!

Ik denk dat het wel beter wordt. Je tepel en melkkanaaltjes worden flink uitgerekt en zijn dat nog niet gewend.
pi_156069694
Pfff 8x voeden per 24 uur is wel een opgave, helemaal omdat ik moet kolven. Aanhappen beginnen we nu te oefenen, hij is best krachtig, maar het kost hem nog zoveel energie.

Mijn kolf opbrengst lijkt opeens terug te lopen, eerst werd het elke kolfbeurt meer, nu heb ik moeite om 60ml per kolfbeurt te krijgen. Iemand nog tips? Vreemd bij Luc had ik vrij snel echt heel veel melk.
Life is what happens while you are busy making other plans...
pi_156069713
Gefeliciteerd stoel! *O* Het wordt beter hoor. Je tepels moeten een eeltlaagje ontwikkelen. Ik moest in het begin ook iedere keer de pijn verbijten, nu heb ik nergens last meer van.
pi_156069935
Aanhapprn wordt zeker beter :Y

De andere die met 11 maanden over zijn gegaan naar sochtends en savonds voeden he, ivm werkdagen,kwamen die baby's ook snachts ineens weer (vaker). R sliep meestal door of 1 nacht voeding, nu de eerste al om half 12 en dan om 3 uur weer huilen. Troosten helpt niet. Het begint nu al wat op te breken en nieuwe baan staat voor de boeg :o Heb er nu een beetje spijt van. Hij krijgt savonds al flink yoghurt en beide borsten voor slapen gaan.
pi_156072714
quote:
1s.gif Op maandag 14 september 2015 06:05 schreef Skoap het volgende:
Pfff 8x voeden per 24 uur is wel een opgave, helemaal omdat ik moet kolven. Aanhappen beginnen we nu te oefenen, hij is best krachtig, maar het kost hem nog zoveel energie.

Mijn kolf opbrengst lijkt opeens terug te lopen, eerst werd het elke kolfbeurt meer, nu heb ik moeite om 60ml per kolfbeurt te krijgen. Iemand nog tips? Vreemd bij Luc had ik vrij snel echt heel veel melk.
kolven is ook stom! Zeker zo vaak op een dag. Gek dat je opbrengst terugloopt! Is het zeker dat er geen placentarest is achtergebleven? Voel jij je goed (geen koorts oid)? Lukt het om een tsr te krijgen? Anders kan je vragen om oxytocine neusspray. Hoeveel drinkt Finn nu? 60 ml lijkt me op zich nog niet gek hoor, voor een kleintje.

Hilmo, dat herken ik niet eigenlijk. Mijn kinderen slapen sowieso niet door, vaker/minder voeden had daar weinig invloed op.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_156073083
quote:
1s.gif Op maandag 14 september 2015 10:55 schreef Phaidra het volgende:
kolven is ook stom! Zeker zo vaak op een dag. Gek dat je opbrengst terugloopt! Is het zeker dat er geen placentarest is achtergebleven? Voel jij je goed (geen koorts oid)? Lukt het om een tsr te krijgen? Anders kan je vragen om oxytocine neusspray. Hoeveel drinkt Finn nu? 60 ml lijkt me op zich nog niet gek hoor, voor een kleintje.
Hij drinkt inderdaad nu 50/60ML. Maar helaas kolfde ik de vorige keer maar 30ML.
Ik had gelukkig nog een beetje in de koelkast waardoor hij toch een volledige voeding kon krijgen.

Ik wil zo graag dat het wat meer wordt, omdat ik dan een voorraadje heb, zodat ik kan stoppen met het kolven voor een voeding.. Dat had ik dus gisteren en dat is zoveel fijner. Maar helaas kakte toen opeens mijn opbrengst in bij de kolfsessies van 21 & 0:00 uur.

Ik heb net van de VK een receptje gekregen voor die neusspray, hopelijk gaat het helpen!
En ik moet echt meer rust zien te vinden, we moeten er nog even aan gaan wennen dat we gewoon om 22 naar bed moeten gaan en niet wakker moet blijven tot de voeding van 0:00 en daarna pas naar bed gaan. Dat houden we zo echt niet vol.

Placenta was compleet inderdaad en ik heb geen koorts. Maar ik hou het zeker even in de gaten!
Life is what happens while you are busy making other plans...
pi_156074756
Ik kwam deze tegen op fb :D

  maandag 14 september 2015 @ 13:21:01 #111
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_156076051
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2015 07:33 schreef Hilmo het volgende:
Aanhapprn wordt zeker beter :Y

De andere die met 11 maanden over zijn gegaan naar sochtends en savonds voeden he, ivm werkdagen,kwamen die baby's ook snachts ineens weer (vaker). R sliep meestal door of 1 nacht voeding, nu de eerste al om half 12 en dan om 3 uur weer huilen. Troosten helpt niet. Het begint nu al wat op te breken en nieuwe baan staat voor de boeg :o Heb er nu een beetje spijt van. Hij krijgt savonds al flink yoghurt en beide borsten voor slapen gaan.
Kuiken kwam rond die tijd ook weer 's nachts, er zit rond 11 maanden een sprong he ;).
KuikenGuppy
pi_156077787
Hier wil de vk ook dat ik ernaast ga kolven en voor nu kv er bij ga geven. 30 cc. Eerst beide kanten 10 min aanleggen en dan 30 cc kv.

Omdat ze bijna op die 10% afvallen zit. De kraamhulp is t er niet mee eens, omdat ik zeker weet dat ik de productie op gang krijg. (kolfde vorige keer zo in de kraamweek 150 cc in 15 min)

Dus net gekolfd.. 10 min.. En er zat al ruim 10cc in.
pi_156078581
Wat vind je zelf van het advies van de vk? :)
pi_156078981
Ik snap waarom de vk t zegt, maar ik denk dat t overbodig is.
Het aanleggen gaat prima.. Het gaat goed. 15 a 35 min per kant. Ik moet nu nog vaker proberen aan te leggen. En dan komt t wel goed denk ik.
De kraamhulp zegt ook.. We proberen t nu een dagje op de manier vd vk. Morgen wegen we weer. Is ze niet afgevallen, dan stoppen we met t bijvoeden met een cupje.
pi_156079749
quote:
1s.gif Op maandag 14 september 2015 14:20 schreef gestreeptestoel het volgende:
Hier wil de vk ook dat ik ernaast ga kolven en voor nu kv er bij ga geven. 30 cc. Eerst beide kanten 10 min aanleggen en dan 30 cc kv.

Omdat ze bijna op die 10% afvallen zit. De kraamhulp is t er niet mee eens, omdat ik zeker weet dat ik de productie op gang krijg. (kolfde vorige keer zo in de kraamweek 150 cc in 15 min)

Dus net gekolfd.. 10 min.. En er zat al ruim 10cc in.
Hoeveel weegt ze? Ben je toevallig met een keizersnede bevallen (sorry ik lees niet overal mee)? Hoe gaan de plas- en poepluiers?

Ik zou aanleggen en wel extra nakolven, zodat je dat in een cupje of spuitje kan geven.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_156080776
quote:
1s.gif Op maandag 14 september 2015 15:28 schreef Phaidra het volgende:

[..]

Hoeveel weegt ze? Ben je toevallig met een keizersnede bevallen (sorry ik lees niet overal mee)? Hoe gaan de plas- en poepluiers?

Ik zou aanleggen en wel extra nakolven, zodat je dat in een cupje of spuitje kan geven.
Nee gewoon thuis bevallen. ZE is nu van 3110 naar 2840 afgevallen. (dag 3)

Ga nu kv geven, 30 cc nadat ik beide kanten heb aangeboden. Daarna kolven.. En san spaar ik op, zodat ik dat morgen kan geven

ZE plast en poept goed. Vannacht 1x uraten in urine
pi_156082597
Hoe vaak voed je?
pi_156086657
quote:
1s.gif Op maandag 14 september 2015 15:03 schreef gestreeptestoel het volgende:
Ik snap waarom de vk t zegt, maar ik denk dat t overbodig is.
Het aanleggen gaat prima.. Het gaat goed. 15 a 35 min per kant. Ik moet nu nog vaker proberen aan te leggen. En dan komt t wel goed denk ik.
De kraamhulp zegt ook.. We proberen t nu een dagje op de manier vd vk. Morgen wegen we weer. Is ze niet afgevallen, dan stoppen we met t bijvoeden met een cupje.
Maar als jij nu kv bij gaat geven, krijgen jouw borsten niet het signaal dat er meer melk nodig is. Ik vind dat je jezelf in de vingers snijdt door dat advies te volgen. Ik zou idd gewoon vaker aanleggen, lekker samen naakt in bed gaan liggen en er een liggend buffet van maken ;)
pi_156087654
Ik moet nu elke 3 uur voeden of vaker. Maar vaker lukt niet, dat krijg ik er niet in bij haar. ZE meldt zich elke 4 uur.. Maar dat vind de vk te weinig.
pi_156087700
Meld ze zich vaker als je haar huid op huid bij je houdt? Elke 4 u is ook wel wat aan de weinige kant met 3 dagen.
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
pi_156088619
Nee ik krijg t er echt niet in. Ze valt steeds in slaap. Sokjes uit doen helpt niet.. Kriebelen onder voet niet.. Op de borst bloot ook niet. Dit is echt pas de avond. De hele dag dronk ze prima aan de borst.. Alkeen dan om de 3,5 a 4 uur.

Anders ga ik zo nog maar s belken. Kv uit n cupje heeft ze straks 25 cc v op.

ZE drinkt nu wel aan de borst, maar moet dr echt proberen wakker te houden

[ Bericht 16% gewijzigd door gestreeptestoel op 14-09-2015 20:50:44 ]
  maandag 14 september 2015 @ 22:15:04 #122
409579 LuDann
All the way
pi_156092745
Dat deed mijn baby ook, stoel. Ze kwam niet vaak genoeg. Ook in slaap vallen, ik kreeg er niet meer in. We zijn toen ze te veel afviel gaan bijvoeden met KV en daarnaast ben ik gaan kolven. Het duurde niet lang of ik kon genoeg kolven om de bijvoeding uit BV te laten bestaan.
pi_156098693
Kolven gaat weer wat beter, die neusspray helpt gelukkig!
Life is what happens while you are busy making other plans...
pi_156099768
Ik heb even een vraagje ik kolf nu zon 3 weken en omdt ik vrij veel productie had werd bij door de VK en kraamhulp geadviseerd om minder te gaan kolven. Zon 4 keer per dag.
Maar ik merk nu dat ik rechts een stuk minder productie hebben tegenover links. Links met gemak 100cc rechts 50 cc.

Is dat gek? En hoe kan ik het het beste anpakken als ik straks meer moet gaan kolven omdat ik niet uitkom met de voeding?

Ook vertelde de kraamhulp mij dat ik goed moest kijken hoe mijn melk uit de vriezer kwam omdat sommige melk niet goed reageert op in vriezen? Nu zitten er wat witte vlokjes in de ontdooide melk is dit erg of normaal? Hoe weet ik nu in vredesnaam of de ontdooide melk goed is?
Je kunt tegenwoordig zoveel worden, dat ik maar gewoon blijf wie ik ben.
  dinsdag 15 september 2015 @ 09:06:59 #125
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_156099880
Het is niet gek dat de ene borst meer dan de andere geeft. Je zou meer kunnen kolven op de rechter, zodat de productie daarvan weer hoger wordt?

Vlokjes enzo in de melk zijn ook niet gek, dat zijn vetdeeltjes. Maar hoe je kan zien of het nog goed is, weet ik niet zeker.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_156099968
Hier staat iets over invriezen van de moedermelk. Die vlokjes kunnen zo te lezen geen kwaad. Door langzaam de fles te schudden zouden ze moeten verdwijnen

http://www.borstvoedingsc(...)orstvoeding-bewaren/
pi_156099987
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 09:06 schreef SaskiaR het volgende:
Het is niet gek dat de ene borst meer dan de andere geeft. Je zou meer kunnen kolven op de rechter, zodat de productie daarvan weer hoger wordt?

Vlokjes enzo in de melk zijn ook niet gek, dat zijn vetdeeltjes. Maar hoe je kan zien of het nog goed is, weet ik niet zeker.
En dan vaker een keer alleen rechst? of langer?

Ja dat dacht ik dus ook altijd, vetdeeltjes. De kraam had het over schiften. Maar goed vetdeeltjes die drijven en schiften lijkt nogal op elkaar. En eerlijk gezegd had ik er nog nooit van gehoord dat bv uit de diepvries ook niet goed kan zijn. Ja na die 3 maandengrens.
Je kunt tegenwoordig zoveel worden, dat ik maar gewoon blijf wie ik ben.
  dinsdag 15 september 2015 @ 09:14:34 #128
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_156100051
Mijn lk zei vaker kolven om productie te verhogen, niet langer.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  dinsdag 15 september 2015 @ 09:26:26 #129
409579 LuDann
All the way
pi_156100310
Ik had hetzelfde probleem Joycie. Ben die borst wat vaker gaan kolven. Vaker kolven en de borst helemaal leegkolven, dat stimuleert beide de productie. Vaker aanleggen kan ook.
pi_156100609
Ok dan ga ik dat vandaag eens proberen :)
Je kunt tegenwoordig zoveel worden, dat ik maar gewoon blijf wie ik ben.
  dinsdag 15 september 2015 @ 09:42:03 #131
149959 SQ
snelle trees
pi_156100655
Je kan de productie niet per borst verhogen, omdat productie hormonaal bepaald wordt. Het is normaal dat je verschillende opbrengst uit borsten haalt, heb ik ook altijd gehad en kan geen kwaad ;)
disclaimer
  dinsdag 15 september 2015 @ 09:43:23 #132
327807 Mariposas
יה&#14
pi_156100683
Ik heb ook best wel veel verschil, en ondanks vaker aanleggen aan de 'magere' kant is het bij mij niet gelukt om meer productie te krijgen aan die kant. Heeft volgens mij ook mee te maken dat in die borst minder melkklieren zitten?
Vind het op zich geen probleem, alleen is mijn supertiet een stuk groter dan mijn magere tiet, dat vind ik niet zo mooi.
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
pi_156104044
Van vier keer kolven gaat je productie gewoon achteruit, dat is te weinig stimulatie per 24 uur. Een pasgeboren baby zou 10-12 keer drinken, en dan nog is het soms retehard werken om een voldoende productie te handhaven. Bij fulltime kolven moet je aan minimaal 6x denken, maar vaak blijken vrouwen toch 7 of 8 keer nodig te hebben.
Het is klinkklare onzin dat sommige melk niet tegen invriezen kan. Ik hoop dat ze dat verhaaltje niet vaker vertelt :o Je melk kan er wel anders uitzien als het ontdooit, inderdaad met vetvlokjes. Koemelk uit de winkel is heel fijn gezeefd, waardoor deze gemengd blijft, maar in principe is het een normaal verschijnsel van zoogdierenmelk om te schiften. Doet niks voor de houdbaarheid. Je moet ook weten dat je melk anders kan gaan ruiken, zeker als je het verwarmt. Zepig of metaalachtig. Ook dat is normaal en komt door de enzymwerking.
In de diepvries (-18) is je melk zeker 6 maanden houdbaar, bij hygiënisch kolven en bewaren zelfs 12 maanden.
pi_156104453
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 12:07 schreef WupWup het volgende:
Van vier keer kolven gaat je productie gewoon achteruit, dat is te weinig stimulatie per 24 uur. Een pasgeboren baby zou 10-12 keer drinken, en dan nog is het soms retehard werken om een voldoende productie te handhaven. Bij fulltime kolven moet je aan minimaal 6x denken, maar vaak blijken vrouwen toch 7 of 8 keer nodig te hebben.
Het is klinkklare onzin dat sommige melk niet tegen invriezen kan. Ik hoop dat ze dat verhaaltje niet vaker vertelt :o Je melk kan er wel anders uitzien als het ontdooit, inderdaad met vetvlokjes. Koemelk uit de winkel is heel fijn gezeefd, waardoor deze gemengd blijft, maar in principe is het een normaal verschijnsel van zoogdierenmelk om te schiften. Doet niks voor de houdbaarheid. Je moet ook weten dat je melk anders kan gaan ruiken, zeker als je het verwarmt. Zepig of metaalachtig. Ook dat is normaal en komt door de enzymwerking.
In de diepvries (-18) is je melk zeker 6 maanden houdbaar, bij hygiënisch kolven en bewaren zelfs 12 maanden.
Jij bevestigt wat ik dacht, fijn! (Of niet want nu moet ik dus weer vaker gaan kolven..)

Dan ga ik maar aan mijn schoonouders/zwager vragen of ze een vriesla aan me willen afstaan. Hier al een hele lade vol.... Vraag me echt af wat ik met al die BV moet gaan doen ;)
Je kunt tegenwoordig zoveel worden, dat ik maar gewoon blijf wie ik ben.
pi_156104610
Over een maand of acht ben je gelukkig met je vriesla :D
  dinsdag 15 september 2015 @ 12:48:45 #136
409579 LuDann
All the way
pi_156104959
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 september 2015 09:42 schreef Stormqueen het volgende:
Je kan de productie niet per borst verhogen, omdat productie hormonaal bepaald wordt. Het is normaal dat je verschillende opbrengst uit borsten haalt, heb ik ook altijd gehad en kan geen kwaad ;)
Weer wat geleerd. :) Bij mij heeft het wel geholpen, maar dat was wel in combinatie met vaker aanleggen. En misschien dat er toch een verstopping zat, dus dat ik die verholpen heb door het vaker kolven.
pi_156106089
Het is wel lastig hoor die bv.

Vk is net langs geweest. Ik moet nu 1 kant aanleggen en hief ik niet na 15 min te stoppen. Dan verschonen en temperaturen.
De andere kant aanbieden.. Wil ze die niet, dan kolf ik deze 10 min. En bied daarna evt dit aan.
pi_156106137
ZE is vsndaag gelukkig wel aangekomen! (was onder de 7% gezakt, richting 10%)

Nu kan de kv dus weer weg.. En zit ik met zo'n volle pot te kijken.

Heb vandaag enorme stuwing, waardoor t aanleggen amper lukt.

Joycie, de vorige keer had ik ook n enorme voorraad. Dat gebruikte ik toen ik ging afbouwen. Zo kon ik nadat ik gestopt was nog iets langer doorgaan met bv geven.
pi_156107835
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 september 2015 13:36 schreef gestreeptestoel het volgende:
ZE is vsndaag gelukkig wel aangekomen! (was onder de 7% gezakt, richting 10%)

Nu kan de kv dus weer weg.. En zit ik met zo'n volle pot te kijken.

Heb vandaag enorme stuwing, waardoor t aanleggen amper lukt.

Joycie, de vorige keer had ik ook n enorme voorraad. Dat gebruikte ik toen ik ging afbouwen. Zo kon ik nadat ik gestopt was nog iets langer doorgaan met bv geven.
Met de hand een beetje afkolven voor je gaat voeden, dat maakt de hap makkelijker.
Home is where the O+ is...
pi_156113889
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 september 2015 14:42 schreef Cwen het volgende:

[..]

Met de hand een beetje afkolven voor je gaat voeden, dat maakt de hap makkelijker.
Geen idee hoe je dat doet, lukt me niet. Als tvecht erg is ga ik nu eerst heel kort kolven
  dinsdag 15 september 2015 @ 23:11:32 #141
335643 faptist
Maakt fouten
pi_156128885
Hoi kolvers,
Hebben jullie ook weleens dat je de melk wel voelt in je borst, maar dat je het er niet uit krijgt?
Of is dit nu een teken dat het bij mii gaat teruglopen? :'( :o
-daar ben ik echt nog niet klaar voor-
  dinsdag 15 september 2015 @ 23:35:09 #142
409579 LuDann
All the way
pi_156129657
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 september 2015 23:11 schreef faptist het volgende:
Hoi kolvers,
Hebben jullie ook weleens dat je de melk wel voelt in je borst, maar dat je het er niet uit krijgt?
Of is dit nu een teken dat het bij mii gaat teruglopen? :'( :o
-daar ben ik echt nog niet klaar voor-
Dat heb ik eigenlijk alleen als ik op de universiteit moet kolven. Maar ja, dat komt door stress denk ik (in 10 minuten op een drukke wc moeten kolven). Is er iets veranderd aan de omstandigheid waaronder je moet kolven?
pi_156139396
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 september 2015 23:11 schreef faptist het volgende:
Hoi kolvers,
Hebben jullie ook weleens dat je de melk wel voelt in je borst, maar dat je het er niet uit krijgt?
Of is dit nu een teken dat het bij mii gaat teruglopen? :'( :o
-daar ben ik echt nog niet klaar voor-
Dat heb ik de vorige keer nooit gehad.
Wel dat t ineens veel minder was als ik een hele slechte dag had of iets.
pi_156139477
Ze heeft gisteren vanaf eind vd dag ineens zoveel bij me gedronken, dat ze nu nog maar 80 gram van haar geboorte gewicht zit *O*

Ik hoef ook niet meer elke keer te kolven. Dit maakt t een stuk relaxter, gewoon lekker aan de borst.

Begin er zowaar nog lol in te krijgen :+
pi_156139932
Wat super fijn stoel!!

Hier heeft mijn mini vandaag voor het eerst echt uit de borst gedronken! Bij Luc is het nooit gelukt, dus dat het nu wel lukt, en helemaal met deze mini, is extra speciaal O+
Ben nog wel aan het na kolven want heel goed leeg kreeg hij ze nog niet, maar het begin is er!
Hij is nu 1 week oud en 2720 gram & zijn geboorte gewicht was 2540 dus hij groeit gelukkig goed.
Life is what happens while you are busy making other plans...
  woensdag 16 september 2015 @ 13:43:01 #146
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_156139988
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 september 2015 23:11 schreef faptist het volgende:
Hoi kolvers,
Hebben jullie ook weleens dat je de melk wel voelt in je borst, maar dat je het er niet uit krijgt?
Of is dit nu een teken dat het bij mii gaat teruglopen? :'( :o
-daar ben ik echt nog niet klaar voor-
Heel vaak ja, kolven is bij mij echt niet efficient. Krijg er hoogstens 100 ml per dag uit, waarvan het meest 's ochtends.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_156140185
quote:
1s.gif Op woensdag 16 september 2015 13:40 schreef Skoap het volgende:
Wat super fijn stoel!!

Hier heeft mijn mini vandaag voor het eerst echt uit de borst gedronken! Bij Luc is het nooit gelukt, dus dat het nu wel lukt, en helemaal met deze mini, is extra speciaal O+
Ben nog wel aan het na kolven want heel goed leeg kreeg hij ze nog niet, maar het begin is er!
Hij is nu 1 week oud en 2720 gram & zijn geboorte gewicht was 2540 dus hij groeit gelukkig goed.
Super!!! *O*
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_156146544
Stoel en skoap,
Wat heerlijk voor Jullie. Gefeliciteerd.
Borstvoeding is zo fijn om te doen.
Anderen doen wellicht aan yoga, maar het voeden van m'n dochter doet het voor mij. Ben dan zo rustig. O+

quote:
1s.gif Op dinsdag 15 september 2015 23:35 schreef LuDann het volgende:

[..]

Dat heb ik eigenlijk alleen als ik op de universiteit moet kolven. Maar ja, dat komt door stress denk ik (in 10 minuten op een drukke wc moeten kolven). Is er iets veranderd aan de omstandigheid waaronder je moet kolven?
Ik heb een soortgelijke situatie op m'n werk.
15 min pauze om te kunnen kolven.
Dus klas op slot, lift naar 2e verdieping, kolf in elkaar zetten, uitkleden, aanzetten, afkoppelen, flesjes overgieten, aankleden, flesje in de koelkast bij de directeur brengen (hoe bedoel je ongemakkelijk?) en dan racen naar de begane grond, zodat ik m'n les weer kan draaien.
Helaas vergeet ik hierdoor dus te drinken en te eten.
Maar een wc is echt verschrikkelijk. 1x moeten doen.. Wat een hel.
Hopelijk komt er snel verandering voor je

Trouwens:

Iemand tips voor borstvoeding geven, kolven icm met spruw?
Ik heb geen kraan tot m'n beschikking in de kolfruimte en het is echt een gekkenhuis zo druk bij de toiletten rond die tijd. Ik zie het niet zitten om mijn kolfspullen noch mijn borsten te wassen in een toilet. -wat nu dus wel moet ivm besmetting.

Zou ik ook reinigingsdoekjes kunnen gebruiken?
Schoonmaakdoekjes uit een pak voor m'n kolf en luierdoekjes voor m'n borsten?
pi_156146721
Wanneer gebruik je de melk die je kolft? En worden zowel jij als je dochter behandelt? Ik zou geloof ik geen billendoekjes over mn tepel halen :{
Misschien kun je voor je tepels op je werk kokosolie gebruiken, dat hoeft er niet af voor het voeden/kolven en is wel licht antibacterieel. En kolf je 1 keer op je werkdag, of meerdere keren? Want in het laatste geval zou ik dan de kolf wel afwassen ja. Is er een andere ruimte dan het kolflokaal waar wel water is? Overigens doet alleen water niet zoveel denk ik, afwassen lijkt me iets effectiever. En dagelijks uitkoken he?
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
pi_156146737
En jeeeeej! voor Skoap en Stoel *O* *O* *O*
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
pi_156147689
quote:
1s.gif Op woensdag 16 september 2015 17:40 schreef faptist het volgende:
Stoel en skoap,
Wat heerlijk voor Jullie. Gefeliciteerd.
Borstvoeding is zo fijn om te doen.
Anderen doen wellicht aan yoga, maar het voeden van m'n dochter doet het voor mij. Ben dan zo rustig. O+

[..]

Ik heb een soortgelijke situatie op m'n werk.
15 min pauze om te kunnen kolven.
Dus klas op slot, lift naar 2e verdieping, kolf in elkaar zetten, uitkleden, aanzetten, afkoppelen, flesjes overgieten, aankleden, flesje in de koelkast bij de directeur brengen (hoe bedoel je ongemakkelijk?) en dan racen naar de begane grond, zodat ik m'n les weer kan draaien.
Helaas vergeet ik hierdoor dus te drinken en te eten.
Maar een wc is echt verschrikkelijk. 1x moeten doen.. Wat een hel.
Hopelijk komt er snel verandering voor je

Trouwens:

Iemand tips voor borstvoeding geven, kolven icm met spruw?
Ik heb geen kraan tot m'n beschikking in de kolfruimte en het is echt een gekkenhuis zo druk bij de toiletten rond die tijd. Ik zie het niet zitten om mijn kolfspullen noch mijn borsten te wassen in een toilet. -wat nu dus wel moet ivm besmetting.

Zou ik ook reinigingsdoekjes kunnen gebruiken?
Schoonmaakdoekjes uit een pak voor m'n kolf en luierdoekjes voor m'n borsten?
Rottig om zo snel te moeten kolven. Denk je dat het aan de spruw ligt dat het nu minder goed lukt? Ik heb verder geen advies voor je waar het het wassen aangaat, das een lastige situatie.

Oh en geen tijd om te eten: zeer herkenbaar. :') Ik heb daarnaast ook nog eens geen koelkast of iets, dus het is vaak kolven en dumpen. Zonde. ;(
pi_156147698
Heb je niet meerdere setjes borstschilden en dergelijke, fap?
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_156147740
LuDann, in een fatsoenlijk koeltasje met koelelementen kun je de melk echt wel een poosje bewaren hoor. Ik doe dat altijd, vind het niet echt een succes om mijn flesjes tussen de boterhammen van mijn collega's te moeten zetten.
Still a little bit of your face I haven't kissed.
  woensdag 16 september 2015 @ 18:44:51 #154
327807 Mariposas
יה&#14
pi_156148311
Zeer Belangrijke Vraag. Waar vervoeren jullie je kolf eigenlijk in? Heb het nu nog steeds in de doos zitten.
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
pi_156148411
In het tasje dat erbij zat.
  woensdag 16 september 2015 @ 19:03:24 #156
327807 Mariposas
יה&#14
pi_156148795
Ik kreeg er geen tasje bij. ;(
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
pi_156148905
Heb je zelf een handige tas?
pi_156149060
In een rugzak had ik alles.
Daarin zat de kolf, lege flesjes (reserve ook) trommeltje met kolfset, fles water, iets te eten en mijn telefoonlader voor tijdens het kolven :D
pi_156149095
quote:
1s.gif Op woensdag 16 september 2015 18:24 schreef DevilsAndDust het volgende:
LuDann, in een fatsoenlijk koeltasje met koelelementen kun je de melk echt wel een poosje bewaren hoor. Ik doe dat altijd, vind het niet echt een succes om mijn flesjes tussen de boterhammen van mijn collega's te moeten zetten.
Ik heb net wat koelelementen aangeschaft. :Y Eens kijken of het een beetje te doen is dat mee te slepen.

Mariposas: ik wikkel het in een hydrofiel, stop het in een plastic tas en dan in mijn rugzak.
pi_156149298
Als ik naar mijn werk ga neem ik mee:

-kolf in een washandje (met een varkentje erop, belangrijk detail. O+ )
-andere kolfonderdelen in een diepvrieszakje
-Twee theedoeken en een hydrofiel
-Gatenbeha
-Koeltasje met 4 flesjes
-Extra flesjes

Dit alles in een linnen tas.

Je moet wat als je geen fancy-schmanzy hoesjes bij je kolf krijgt. :(
pi_156153701
Skoap, fijn dat t nu wel lukt.
pi_156154391
Wat hebben jullie voor een kolf? En enkel of dubbel?

Geven jullie 1 of 2 borsten. Tot nu toe is hierv1 borst voldoende. Een 2e gaat er echt niet in. En dan 10 a 20 min per borst

Ik vind t allemaal nog wel wat onwennig.
pi_156158283
quote:
1s.gif Op woensdag 16 september 2015 18:22 schreef DevilsAndDust het volgende:
Heb je niet meerdere setjes borstschilden en dergelijke, fap?
:* :*
Natuurlijk! Geniale en simpele oplossing! *O*

Nu alleen nog iets verzinnen voor m'n borsten. Ik zou echt niet weten hoe ik die schoon kan maken. Toilet is druk bezocht en om het nou in m'n lokaal te doen (grote ramen, naast de aula :N )


Oh en hier een medela tas waar alles in past.
Ik kolf 2 keer op mijn werkdag en de melk gaat bij de directeur in z'n koelkast.
Wanneer ik naar huis ga doe ik ze in een koeltas met koelelement. Dit doe ik met m'n freestyle dus dubbel.
Thuis kolf ik nogmaals af, maar dan handmatig.
Dus heb altijd 3 flesjes op een dag van zo' n 100 a 130 ml per flesje.
En ik moet nog steeds een pumpease kopen, maar vergeet het steeds.
Vind ze zo duur :o


Stoel,
Geef het wat tijd. Wordt echt beter! :*
pi_156161659
quote:
1s.gif Op woensdag 16 september 2015 21:28 schreef gestreeptestoel het volgende:
Wat hebben jullie voor een kolf? En enkel of dubbel?

Geven jullie 1 of 2 borsten. Tot nu toe is hierv1 borst voldoende. Een 2e gaat er echt niet in. En dan 10 a 20 min per borst

Ik vind t allemaal nog wel wat onwennig.
Ardo calypso dubbel. Bevalt mij erg goed.

Finn was gisteren na de BV totaal uitgeput. Hij is de hele dag niet echt wakker meer geweest. Dus helaas heb ik het nog maar 1x echt kunnen doen.

Ik kreeg het advies 2 borsten te doen. De tweede borst gaat dan (vaak) minder goed leeg, waardoor ik dan met die borst weer moet beginnen bij de volgende sessie.
Life is what happens while you are busy making other plans...
pi_156161661
@faptist ik heb een pumpease, echt super handig. Maar wat ik eerst heb gebruikt is een oude BH waarin ik 2 gaten had geknipt. Werkt ook prima! Voordeel van de pumpease is dat je hem over je voedingsbh kan doen.
Life is what happens while you are busy making other plans...
pi_156161764
quote:
1s.gif Op donderdag 17 september 2015 04:07 schreef Skoap het volgende:

[..]

Ardo calypso dubbel. Bevalt mij erg goed.

Finn was gisteren na de BV totaal uitgeput. Hij is de hele dag niet echt wakker meer geweest. Dus helaas heb ik het nog maar 1x echt kunnen doen.

Ik kreeg het advies 2 borsten te doen. De tweede borst gaat dan (vaak) minder goed leeg, waardoor ik dan met die borst weer moet beginnen bij de volgende sessie.
Ja hier ook advies gekregen, maar ze wil dan gewoon echt niet meer. Vannacht deed ze voor t eerst wel 2 borsten, maar haf ze ook langer geslapen.

Wat rot dat t nog zo uitputtend voor m is
pi_156162635
quote:
1s.gif Op woensdag 16 september 2015 18:24 schreef DevilsAndDust het volgende:
LuDann, in een fatsoenlijk koeltasje met koelelementen kun je de melk echt wel een poosje bewaren hoor. Ik doe dat altijd, vind het niet echt een succes om mijn flesjes tussen de boterhammen van mijn collega's te moeten zetten.
Toen het in juli 33 graden was, had ik een uur vertraging met de trein (en ben sowieso al een uur onderweg). Mijn melk zat in een koeltasje met 3 elementen, die ik om 7 uur uit de vriezer had gepakt en daarna alleen in de koelkast hadden gestaan. Maar bij thuiskomst was alles nog perfect koud en de elementen niet eens helemaal ontdooid!

Ik heb een enorme tas met kolfspullen en laptop + toebehoren en sleep me een breuk :'). Maar weet echt niet hoe ik het anders kan doen... Ik heb dus het koeltasje los in mijn tas. Kolfset in een klein afsluitbaar zakje dat bij mijn eerste kolf zat, dat zit samen met de kolf en losse bakjes in een plastic draagtasje. Ik neem geen hydrofiel mee, er hangen papieren doekjes bij de kolfkamer om mijn spullen af te drogen en eventueel iets schoon te maken. Borsten maak ik niet schoon eigenlijk :?. Laatste druppel afvegen aan schelp en klepje weer dicht :@.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_156167392
Na t kolven hoef he de borsten ook niet schoon te maken toch? Ik deed en doe.. Ook even afvegen aan de schelp.. En daarna veeg ik restje over de tepel. Even drogen en dan alles weer aan.
  donderdag 17 september 2015 @ 12:52:28 #169
347468 Tante_Soesa
Nu met Sassefras
pi_156167652
Borsten schoonmaken doet Fap vanwege de spruw denk ik :)

Ik heb die ook nooit schoongemaakt na het kolven, niet nodig ook normaal gezien.
pi_156168176
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2015 12:52 schreef Tante_Soesa het volgende:
Borsten schoonmaken doet Fap vanwege de spruw denk ik :)

Ik heb die ook nooit schoongemaakt na het kolven, niet nodig ook normaal gezien.
Ooh oke. Daar ben ik (gelukkig) nog niet bekend mee.

Ik heb straks 170 cc gekolfd in 15 min. (dubbel gekolfd) Ik stond echt zooo enorm op ploffen! Zo leg ik wel n voorraad aan.
pi_156169251
Balen fap van de spruw :{ Ik had een tijdje geleden verdenking van spruw maar achteraf bleek het gewoon wennen aan de borstvoeding te zijn, maar al die spruwmaatregelen heb ik toen een weekje genomen en toen vond ik het al zoveel gedoe, gewoon thuis.

Ik lees even mee voor de kolven op het werk-tips, zie op tegen het gesjouw maar als ik het zo lees hoort het er gewoon bij helaas. Net een mail gestuurd naar mijn HR-persoon om te vragen hoe het zit met het reserveren van de kolfruimte.

Nemen jullie de kolf zelf elke dag mee naar huis? Ik wilde hem op het werk laten liggen, 's avonds drinkt hij live. Dan alleen in het weekend mee naar huis nemen.
  donderdag 17 september 2015 @ 14:00:37 #172
347468 Tante_Soesa
Nu met Sassefras
pi_156169434
Ik nam 'm elke dag mee naar huis ja, ging elke dag in de vaatwasser en eens in de paar dagen kookte ik alles uit.
pi_156169817
Faptist kun je een thermoskan met warm water en een washandje meenemen naar je kolfhok? Was je daar je borst. Zorg je dat je net zoveel washandjes mee neemt als dat je kolft.

Ik neem mijn kolf altijd mee naar huis, maar dat komt voornamelijk omdat ik soms op de terugweg nog moet kolven.
pi_156170055
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2015 13:54 schreef Minarosa het volgende:
Balen fap van de spruw :{ Ik had een tijdje geleden verdenking van spruw maar achteraf bleek het gewoon wennen aan de borstvoeding te zijn, maar al die spruwmaatregelen heb ik toen een weekje genomen en toen vond ik het al zoveel gedoe, gewoon thuis.

Ik lees even mee voor de kolven op het werk-tips, zie op tegen het gesjouw maar als ik het zo lees hoort het er gewoon bij helaas. Net een mail gestuurd naar mijn HR-persoon om te vragen hoe het zit met het reserveren van de kolfruimte.

Nemen jullie de kolf zelf elke dag mee naar huis? Ik wilde hem op het werk laten liggen, 's avonds drinkt hij live. Dan alleen in het weekend mee naar huis nemen.
Ik neem hem elke dag weer mee naar huis inderdaad. Want ik heb wel eens een verstopping gehad zomaar tussendoor en dan ben je blij dat je je kolf bij de hand hebt :). Met de hand afkolven lukt me niet goed genoeg.

En ik was me idd even niet bewust dat Faptist nu spruw heeft, sorry :*.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_156171584
Ik heb voor de zekerheid een handkolf gekocht, laatst deed mijn kolf het niet goed midden in de nacht. Jeetje wat een stress :P
Heb hem vandaag eens gebruikt om te testen, maar pff wat een gedoe. Maar altijd nog beter dan niks.

Finn heeft vandaag weer 1x bij mij gedronken. Blijft voor mij bijzonder om te zien omdat het bij L nooit lukte. Toch handig dat Finn nu uit de borst & fles kan drinken.
Life is what happens while you are busy making other plans...
pi_156182801
Spruw geen ervaring mee maar ik zou flesje water meenemen om te wassen.

Hier gaat het goed zo zonder te kolven. S ochtends beide borsten geven (dat ik dat niet eerder bedacht). En dan naar het werk en ik heb lange dagen helaas, voor mijn doen :') en dan om half 6 pas thuis. Dan gaat R jengelen als hij mij ziet dus eerst voeden en daarna eet hij niks meer aan groente maar goed... Ik red het wel zo :) ik lek ook nauwelijks meer snachts. Na een jaar zonder handdoek slapen ^O^
pi_156183009
quote:
1s.gif Op woensdag 16 september 2015 23:06 schreef faptist het volgende:

[..]

:* :*
Natuurlijk! Geniale en simpele oplossing! *O*

Nu alleen nog iets verzinnen voor m'n borsten. Ik zou echt niet weten hoe ik die schoon kan maken. Toilet is druk bezocht en om het nou in m'n lokaal te doen (grote ramen, naast de aula :N )

Oh en hier een medela tas waar alles in past.
Ik kolf 2 keer op mijn werkdag en de melk gaat bij de directeur in z'n koelkast.
Wanneer ik naar huis ga doe ik ze in een koeltas met koelelement. Dit doe ik met m'n freestyle dus dubbel.
Thuis kolf ik nogmaals af, maar dan handmatig.
Dus heb altijd 3 flesjes op een dag van zo' n 100 a 130 ml per flesje.
En ik moet nog steeds een pumpease kopen, maar vergeet het steeds.
Vind ze zo duur :o

Stoel,
Geef het wat tijd. Wordt echt beter! :*
Ik weet niet of je je borsten alleen met water schoon moet maken, maar anders kan je nog zoiets proberen:
http://www.van-manen-hygieneproducten.com/wassen-op-bed.html
washandjes met lotion, deze worden in de gehandicaptenzorg gebruikt om cliënten te wassen die niet van hun bed kunnen. Is net zo goed als een douche.
pi_156185661
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2015 14:15 schreef Cholula het volgende:
Faptist kun je een thermoskan met warm water en een washandje meenemen naar je kolfhok? Was je daar je borst. Zorg je dat je net zoveel washandjes mee neemt als dat je kolft.

Ik neem mijn kolf altijd mee naar huis, maar dat komt voornamelijk omdat ik soms op de terugweg nog moet kolven.
Ook al zo'n handige uitvoerbare en simpele oplossing! Super bedankt!

Ik heb trouwens geen spruw.
Mijn dochtertje van bijna 6 maanden heeft het en gezien het heel besmettelijk is probeer ik uit alle macht zelf ongeschonden te blijven.
Moet wel bekennen dat mijn borsten een beetje prikken de laatste paar uren en nu denk ik natuurlijk gelijk dat er een borstontsteking dan wel mega spruw aan zit te komen. :')
pi_156189998
Faptidt toen E. Spruw had moest ik mijn tepels ook behandelen met Daktarin. Zodat we elkaar niet zoidem blijven herbesmetten.
Is dit misschien een optie?
Je kunt tegenwoordig zoveel worden, dat ik maar gewoon blijf wie ik ben.
  vrijdag 18 september 2015 @ 06:19:32 #180
409579 LuDann
All the way
pi_156190207
Wat Joycie zegt inderdaad, ik heb in het babytopic ook al zoiets opgemerkt. Ik dacht dat bij spruw altijd zowel moeder als baby behandeld moeten worden. Anders blijf je bezig door herbesmetting.
pi_156190344
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2015 22:48 schreef faptist het volgende:

[..]

Ook al zo'n handige uitvoerbare en simpele oplossing! Super bedankt!

Ik heb trouwens geen spruw.
Mijn dochtertje van bijna 6 maanden heeft het en gezien het heel besmettelijk is probeer ik uit alle macht zelf ongeschonden te blijven.
Moet wel bekennen dat mijn borsten een beetje prikken de laatste paar uren en nu denk ik natuurlijk gelijk dat er een borstontsteking dan wel mega spruw aan zit te komen. :')
Ik kreeg ook niks voorgeschreven maar de HA zei dat ik zelf maar even miconazol moest kopen en smeren. Zou ik gewoon doen hoor!
Kwak
pi_156190891
Oh, ik ging er vanuit dat je je borsten wilt wassen vanwege de antispruwzalf, tegen spruw heeft borsten wassen niet veel zin.
Maar idd, wat de andere dames zeggen, jullie moeten beide behandelt worden, en als je man ook in de buurt van je borsten komt moet je ook je man in de gaten houden ;)
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
pi_156196459
Ik ben m'n medela swing aan het voorbereiden op het eerste gebruik. Alle onderdelen moeten daarvoor uitgekookt worden, geldt dat ook voor de slang? Die staat niet op de plaatjes namelijk, maar komt wel met melk in aanraking...

Wat gebruiken jullie om je kolf mee te nemen? Ik had verwacht dat het wel in een opbergtasje zou zitten ofzo, maar alles zit los in de doos en het lijkt me niet zo hygiënisch om het in een plastic tasje ofzo mee te slepen.
¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸><(((º>
  vrijdag 18 september 2015 @ 14:13:32 #184
327807 Mariposas
יה&#14
pi_156197359
Nee de slang niet uitkoken! Die komt niet met melk in aanraking, dat is voor het vacuüm.

Vraag over meenemen had ik een paar dagen geleden ook gesteld. Ik denk dat ik een soort mini koeltasje koop (niet dat hij hoeft te koelen maar voor het formaat en die zijn ook ietsjes gevoerd dus wat zachter.
http://alleslief.nl/producten/97/Tassen-&-manden
Hier bijvoorbeeld, al zijn deze volgens mij niet gevoerd.
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
pi_156197427
Niet de slang uitkoken idd. Is moeilijk droog te krijgen en met vocht doet ie het niet goed, plus kans op vocht in de motor.
pi_156200124
Oke, gelukkig dat ik het vroeg :D kolf-noob hier :')
¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸><(((º>
pi_156200212
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 september 2015 14:13 schreef Mariposas het volgende:
Nee de slang niet uitkoken! Die komt niet met melk in aanraking, dat is voor het vacuüm.

Vraag over meenemen had ik een paar dagen geleden ook gesteld. Ik denk dat ik een soort mini koeltasje koop (niet dat hij hoeft te koelen maar voor het formaat en die zijn ook ietsjes gevoerd dus wat zachter.
http://alleslief.nl/producten/97/Tassen-&-manden
Hier bijvoorbeeld, al zijn deze volgens mij niet gevoerd.
Daar heb ik overheen gelezen dan :@

Als je zo'n tasje hebt besteld, laat even weten wat je oordeel erover is! Ik heb nog een paar weken voor ik m nodig heb dus wacht dan graag jouw (of andermans) ervaring af :)
¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸><(((º>
pi_156200490
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 september 2015 14:13 schreef Mariposas het volgende:
Nee de slang niet uitkoken! Die komt niet met melk in aanraking, dat is voor het vacuüm.

Vraag over meenemen had ik een paar dagen geleden ook gesteld. Ik denk dat ik een soort mini koeltasje koop (niet dat hij hoeft te koelen maar voor het formaat en die zijn ook ietsjes gevoerd dus wat zachter.
http://alleslief.nl/producten/97/Tassen-&-manden
Hier bijvoorbeeld, al zijn deze volgens mij niet gevoerd.
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 september 2015 16:09 schreef FlyingFish het volgende:

[..]

Daar heb ik overheen gelezen dan :@

Als je zo'n tasje hebt besteld, laat even weten wat je oordeel erover is! Ik heb nog een paar weken voor ik m nodig heb dus wacht dan graag jouw (of andermans) ervaring af :)


Deze twee heb ik, ook te koop op die site zie ik.
Erg blij mee! Wat wil je er van weten? Gevoerd dat ie zachter is: nee
pi_156236363
^super leuk, jaloers met mijn saaie zwarte tasje.

Plotselinge omslag hier. Vrijdag haar (gekolfde) flessen nauwelijks leeg, al een tijdje drie nachtvoedingen en overdag weinig drinken, en sinds gisteravond heeft ze alleen in slaaptoestand vannacht een paar keer gedronken, de rest is bijten (wat ze nooit doet normaal ondanks al twee maanden tandjes hebben). Nog nooit gehad dat ze geen ochtendvoeding wilde, er ging wel water en veel meer brood dan normaal in. Uit een fles wil ze het ook niet. Zal wel een combinatie van opeens meer vast voedsel willen en doorkomend tandje zijn, ofzo. Nog tips tegen bijten?

[ Bericht 5% gewijzigd door Heliotrope op 20-09-2015 10:14:34 ]
pi_156241393
En hier is het ook klaar, zomaar ineens. Ik ging voor het jaar vol maken, het werden 29 maanden. Het einde van een tijdperk, ik vind het best een beetje lastig maar het is goed geweest. We zijn heel trots O+
pi_156243610
Wauw L-E, jouw borstverslaafde is uit zichzelf gestopt. O+
Terecht dat je helemaal trots bent *O*
pi_156244340
Hij is niet uit zichzelf gestopt ;)
pi_156244413
29 maanden O+ wauw, wat een periode! Trots zijn is terecht, je hebt een bijzondere weg afgelegd.
pi_156246968
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2015 15:26 schreef L-E het volgende:
Hij is niet uit zichzelf gestopt ;)
Hoe hebben jullie dat aangepakt?
Hier enorm last van nursing agitation ;(. En J is nog behoorlijk verknocht aan de borst..
pi_156247125
quote:
1s.gif Op zondag 20 september 2015 17:21 schreef L0t.. het volgende:

[..]

Hoe hebben jullie dat aangepakt?
Hier enorm last van nursing agitation ;(. En J is nog behoorlijk verknocht aan de borst..
Oh wat naar! Ik had dat ook tijdens de zwangerschap van Elva, maar gelukkig ging het vanzelf weer weg. Wist niet dat het kon, maar na de eerste drie maanden was het weer oke voor mij, leek wel hormonaal?

Nou, we zijn het nu aan het aanpakken. Tegen al onze principes in, want wij willen graag de regie bij hem laten, maar we zijn op, echt compleet op. Sticker slaapt prima als ik er niet ben, hij valt in slaap en slaapt door. Maar zodra de borst in de buurt is wil hij elke 2 a 3 uur drinken, en dat is oke natuurlijk. Maar als ik er ben kan hij niet zonder borst weer slapen of zo, alsof die borst zijn hele ritme aantast. En ik weet niet waarom maar wij zitten al maandenlang elke nacht op met een wakker kind, toen ik zwanger was en er geen melk meer was hadden we echt prima nachten, maar nu.. ;( En ik trek het op zich nog wel, maar mijn man gaat niet lekker en hij heeft zijn slaap zooo hard nodig nu ;(

Het idee is om de cirkel te doorbreken. Hij is met papa uit logeren, waar hij een midweek lang zonder borst in slaap zal vallen, en hopelijk stoppen mijn borsten met melk maken nu ze niet gestimuleerd worden. Als we weer samen zijn zal het dan nog wel even lastig zijn, maar ik verwacht dat hij het zal accepteren omdat er gewoon geen melk meer is. Dit is hoe wij het hebben bedacht, ik hou je op de hoogte ;)
pi_156247551
LE, om "teleurstellingen" te voorkomen. Mijn meiden hebben op vakantie een hele week niet gedronken maar de eerste avond thuis vroegrn ze er meteen weer om. En het "nee" van papa werd niet geaccepteerd. En na een hele week niet voeden kwam weer gewoon melk uit.

(Hier drinken ze dus weer).

En :* voor jullie
pi_156248369
Bemoedigende woorden O+ ;( :P
pi_156255016
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2015 18:28 schreef L-E het volgende:
Bemoedigende woorden O+ ;( :P
Sorry :* Maar hopelijk gaat het bij jullie anders.

Maar ik had zelf ook verwacht dat er na die week niks meer uit zou komen maar niks wat minder waar zeg maar (toen ik ze hoorde vragen kreeg ik ook meteen stuwing, daarvoor nergens last van).
  zondag 20 september 2015 @ 21:47:10 #199
409579 LuDann
All the way
pi_156255569
Na een paar nachten van doorslapen door beeb is mijn productie opeens gekelderd. Slappe borsten en een ontevreden baby.

Oplossing is elke 2 uur aanleggen toch? Ook 's nachts?

En wat doe je dan met een baby die honger blijft houden? Want bijvoeden zal weer ten koste van de productie gaan?
pi_156255947
Heeft ze niet gewoon regeldagen LuDann?
pi_156256471
quote:
1s.gif Op zondag 20 september 2015 21:47 schreef LuDann het volgende:
Na een paar nachten van doorslapen door beeb is mijn productie opeens gekelderd. Slappe borsten en een ontevreden baby.

Oplossing is elke 2 uur aanleggen toch? Ook 's nachts?

En wat doe je dan met een baby die honger blijft houden? Want bijvoeden zal weer ten koste van de productie gaan?
Wat IMA zegt en verder: gewoon blijven aanleggen. Je productie trekt snel weer bij.
  zondag 20 september 2015 @ 22:16:10 #202
409579 LuDann
All the way
pi_156257121
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2015 21:53 schreef IsabellaMariaAnna het volgende:
Heeft ze niet gewoon regeldagen LuDann?
Hmm, daar heb ik niet bij stilgestaan :P Ik heb nog nooit echt iets van regeldagen gemerkt, ik denk dat dat komt omdat we tot een dag of 3 geleden elke dag ook nog wel eens een of meerdere voedingen afgekolfde melk gaven als het even niet lukte aan de borst.

Ik heb de afgelopen 3 dagen dus niet meer gekolfd. Ook niet in de ochtend als ik overvolle borsten had (dit deed ik eerst wel, maar ben daarmee gestopt omdat ik echt alles 'op verzoek' wil doen).

Vanochtend heb ik wel weer gekolfd omdat ik morgen college heb en ze voedingen mee moet voor overdag. En sinds dat ik gekolfd heb vanochtend heb ik dus het gevoel van lege borsten en een baby die niet genoeg lijkt te krijgen. Heb net een uurtje geleden maar even een flesje gegeven uiteindelijk en gekeken of ik er met de kolf wat uit kon krijgen (en dit was ondanks dat het een uur na de laatste keer aanleggen was, maar 30cc).

Dus ja... Ik heb een beetje het idee dat ik mezelf in mijn voet geschoten heb door weer af te kolven vanochtend. Maar ik heb nog nooit een regeldag gehad voor zover ik weet. Dus misschien is dat het wel inderdaad.

Aarghh verwarrend. :P
pi_156257190
Hoe oud is ze nu?
  zondag 20 september 2015 @ 22:22:26 #204
409579 LuDann
All the way
pi_156257416
6 weken precies.
pi_156257505
Dan zijn regeldagen heel aannemelijk :) Aanleggen zo vaak je kan, succes, het wordt beter!
  zondag 20 september 2015 @ 22:27:41 #206
409579 LuDann
All the way
pi_156257628
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2015 22:24 schreef L-E het volgende:
Dan zijn regeldagen heel aannemelijk :) Aanleggen zo vaak je kan, succes, het wordt beter!
Oké! Hartstikke bedankt voor het advies. :)

Oh en nog succes met het stoppen. Ik hoop dat het straks soepel gaat als je man en Sticker weer terug zijn.
pi_156266737
LE, wij hadden precies hetzelfde hier. Lekker doorslapen als ik er niet was, en als ik wel thuis sliep 2 (of meer) nachtvoedingen. Afgelopen zomer was ik er klaar mee. Ik sliep niet meer als hij dronk, dus lag te veel wakker. T was toen ruim 2,5. "Oplossing" hier was alleen water aanbieden bij dorst en wakker worden, knuffelen mocht ook, maar geen borst. Dat heeft wel wat verdriet gekost bij hem, maar minder dan ik verwacht had.
Nu wordt hij nog wel eens wakker, drinkt een slokje water en wil graag bij het weer inslapen een borst vasthouden :')

LuDann, of het nu een productiedip, danwel regeldagen zijn, de oplossing is hetzelfde idd.

Wat zou kunnen helpen bij het moeten kolven omdat je er zelf even niet bent, is op een vast tijdstip elke dag te kolven. Dan rommel je niet met je productie, en heb je wel altijd melk paraat indien nodig.
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
pi_156266821
Oh, dat is een fijn verhaal Morretje!

Mijn man heeft vannacht vanaf 3 uur op gezeten met Stick, omdat hij niet meer in slaap kwam zonder borst. Hij was verder niet verdrietig, aldus mijn man, maar slapen lukte gewoon niet.

Ohhai stuwing :(
pi_156267014
Ik heb het hier ook al met een 14mnd jongetje.
Als ik er ben borst willen bij slaapjes of in de nacht als hij wakker wordt.
Maar op de een of andere manier als ik nachtdienst of late dienst heb gaat hij zonder een piep slapen en slaapt hij door. Of is hij 's nachts te troosten met een speen.
Soms wel eens frustrerend als ik eerlijk ben :@
pi_156267285
Is het ook Blue!
Maar het geeft ook aan dat het niet meer om alleen voeding gaat, maar ook om geborgenheid, knuffelen etc. Dat hielp bij mij ietsje bij het accepteren vorig jaar. :+
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
pi_156268821
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2015 12:21 schreef Morretje het volgende:
Is het ook Blue!
Maar het geeft ook aan dat het niet meer om alleen voeding gaat, maar ook om geborgenheid, knuffelen etc. Dat hielp bij mij ietsje bij het accepteren vorig jaar. :+
Zo zie ik het ook absoluut en vind het zo bijzonder dit met hem te hebben samen O+

Maakt me ook wel eens bang, stel dat er wel een 2e kindje mag komen, hoe kan je dan die exclusieve momenten samen dan ook waarborgen? Want er is dan ook nog een tweede die de aandacht nodig heeft cq opeist.
  maandag 21 september 2015 @ 13:56:33 #212
409579 LuDann
All the way
pi_156269415
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2015 11:50 schreef Morretje het volgende:
LE, wij hadden precies hetzelfde hier. Lekker doorslapen als ik er niet was, en als ik wel thuis sliep 2 (of meer) nachtvoedingen. Afgelopen zomer was ik er klaar mee. Ik sliep niet meer als hij dronk, dus lag te veel wakker. T was toen ruim 2,5. "Oplossing" hier was alleen water aanbieden bij dorst en wakker worden, knuffelen mocht ook, maar geen borst. Dat heeft wel wat verdriet gekost bij hem, maar minder dan ik verwacht had.
Nu wordt hij nog wel eens wakker, drinkt een slokje water en wil graag bij het weer inslapen een borst vasthouden :')

LuDann, of het nu een productiedip, danwel regeldagen zijn, de oplossing is hetzelfde idd.

Wat zou kunnen helpen bij het moeten kolven omdat je er zelf even niet bent, is op een vast tijdstip elke dag te kolven. Dan rommel je niet met je productie, en heb je wel altijd melk paraat indien nodig.
Ik denk toch een productiedip, heb nu 2 keer gekolfd vandaag wegens niet thuis zijn en er komt beduidend minder uit. Maar oplossing is hetzelfde inderdaad. :Y

Goede tip van dat op een vast tijdstip kolven. Ga het weer in de ochtend doen.

Over een tijdje moet ik maandag dinsdag en woensdag langere dagen maken en dan kan ik over heel de dag genomen (8:30-17) eigenlijk maar 2 keer kolven. Daar moet ik nog wat op verzinnen, want dat is te weinig natuurlijk.
  maandag 21 september 2015 @ 13:59:07 #213
347468 Tante_Soesa
Nu met Sassefras
pi_156269473
Dat hoeft niet hoor LuDann. Toen S'je 3 maanden was en ik weer aan het werk ging heb ik ook altijd maar 2x gekolfd. Ik voedde haar 's ochtends voor ik weg ging, kolfde rond 11 en rond 3. Om 17:30 voedde ik haar weer live. Toen ze ong. 6 maanden was ben ik naar 1x per dag gegaan.
pi_156270888
Ik heb ook altijd, vanaf de 3e maand toen ik weer ging werken, twee keer op een dag gekolfd. Mijn tijden waren 10 uur en 14.00 uur. Ik was dan wel om 16.00 weer vrij. Ik heb dat 9 maanden zo door gedaan, maar dat was eigenlijk wat onnodig maar goed, wist ik veel... Vanaf 9 maanden maar 1x snel in de lunchpauze gedaan.

Hoop dat het gaat lukken LE.
  maandag 21 september 2015 @ 15:13:26 #215
409579 LuDann
All the way
pi_156271159
Ah oke, dat zou fijn zijn als twee keer afdoende zou zijn!

Alleen, ik heb tot nu toe 3 keer een afname in productie gehad (waarvan 1 keer door ziekte, dus die telt niet echt). Dus daar vrees ik een beetje voor. Aan de andere kant: ik neem dat het zich uiteindelijk stabiliseert en dat het niet meer zo snel van slag raakt allemaal?
pi_156305777
Wanneer is stuwing op zijn hevigst? Of: wanneer mag ik verbetering verwachten?

Zondagochtend voor het laatst gedronken, sindsdien niet meer gestimuleerd behalve ieniemini beetje met de hand afkolven onder de douche.

Ben het nu al zat ;(
pi_156307551
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 20:59 schreef L-E het volgende:
Wanneer is stuwing op zijn hevigst? Of: wanneer mag ik verbetering verwachten?

Zondagochtend voor het laatst gedronken, sindsdien niet meer gestimuleerd behalve ieniemini beetje met de hand afkolven onder de douche.

Ben het nu al zat ;(
Kijk je uit voor ontsteking? Ik denk dat je na 3 dagen het ergste wel hebt gehad. Sterkte :*!
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_156307663
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2015 13:59 schreef Tante_Soesa het volgende:
Dat hoeft niet hoor LuDann. Toen S'je 3 maanden was en ik weer aan het werk ging heb ik ook altijd maar 2x gekolfd. Ik voedde haar 's ochtends voor ik weg ging, kolfde rond 11 en rond 3. Om 17:30 voedde ik haar weer live. Toen ze ong. 6 maanden was ben ik naar 1x per dag gegaan.
Oh met 6 mnd al naar 1x? We zitten op ongeveer dezelfde tijden met 2x kolven. A is 7 mnd nu en het klinkt wel heel aanlokkelijk om naar 1x te gaan! A drinkt nu minder dan ik kolf maar ik denk nog meer dan ik in 1x eruit kan krijgen...
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_156309255
Hier wil Y in de avond echt zo vaak drinken. Ik ben dr echt elk uur aan t aanleggen. ZE drinkt dan 1 of 2 kanten.. Per kant 10 a 30 min.

Herkenbaar?

Dit is elke dag van 19/00-22.00 ongeveer. Dan gaat ze de nacht in en maakt ze 1 lange ruk.
pi_156309537
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 september 2015 22:22 schreef gestreeptestoel het volgende:
Hier wil Y in de avond echt zo vaak drinken. Ik ben dr echt elk uur aan t aanleggen. ZE drinkt dan 1 of 2 kanten.. Per kant 10 a 30 min.

Herkenbaar?

Dit is elke dag van 19/00-22.00 ongeveer. Dan gaat ze de nacht in en maakt ze 1 lange ruk.
Heel herkenbaar! Veel ukkies clusteren de avond door. Succes.. :*
Everything will be fine in the end. If it's not fine, it's not the end
pi_156309689
Textbook clusteren inderdaad!
pi_156309903
En dat gaat lang door? :o
  woensdag 23 september 2015 @ 07:51:50 #223
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_156314469
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 september 2015 22:36 schreef gestreeptestoel het volgende:
En dat gaat lang door? :o
Stopt voor ze 16 zijn :Y.

Ik denk dat kuiken het een aantal maanden vol gehouden heeft (drie? vier?). Lekker aan toe geven als het kan, ze zijn maar zo kort zo klein O+.
KuikenGuppy
pi_156314544
quote:
1s.gif Op woensdag 23 september 2015 07:51 schreef Burdie het volgende:

[..]

Stopt voor ze 16 zijn :Y.

Ik denk dat kuiken het een aantal maanden vol gehouden heeft (drie? vier?). Lekker aan toe geven als het kan, ze zijn maar zo kort zo klein O+.
Nee ik weet t, maar wel iritant als er nog 1 in huis rondloopt.
pi_156314677
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 september 2015 22:22 schreef gestreeptestoel het volgende:
Hier wil Y in de avond echt zo vaak drinken. Ik ben dr echt elk uur aan t aanleggen. ZE drinkt dan 1 of 2 kanten.. Per kant 10 a 30 min.

Herkenbaar?

Dit is elke dag van 19/00-22.00 ongeveer. Dan gaat ze de nacht in en maakt ze 1 lange ruk.
Yes, clusteren. Hier ook, sinds hij anderhalve week is denk ik? Het begint al rond half zes en huilen zodra hij even neergelegd wordt. Ik weet niet meer hoe lang de oudste dit deed, maar ik hoop eerlijk gezegd dat het niet heel lang meer duurt want ik vind het best zwaar en vermoeiend :@ Ik ben regelmatig avonden alleen en eten en peuter in bed leggen is amper te doen zo, zonder een van de twee behoorlijk tekort te doen. Niet fijn.

Wel lekker dat Y een lange ruk maakt erna, hier is het meestal rond 1 en dan rond 4/5 weer.

Je zou met haar al vroeg op bed kunnen gaan liggen en dan liggend voeden. Dat is voor jou het meest ontspannend. Boekje of tablet erbij, iedereen tevreden.

goeie tip mineola, doe dat zelf ook anders :Y)
  woensdag 23 september 2015 @ 08:35:58 #226
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_156314731
N. doet het ook ja, maar niet zo lang, van 21 tot 23 uur ongeveer. Dus dan gaan we idd samen in bed liggen.
Ze is er trouwens heel agressief bij, het begint met een uur gewoon drinken, maar daarna steeds wilder grommen, steeds na een paar slokken loslaten, wild met haar hoofd schudden en dan huilen en gillen als ze de tepel niet meteen weer te pakken heeft ( schud dan ook niet zo, suffie!). Erg schattig :)
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_156315034
Ja, dat wilde gedoe is hier ook ja!
pi_156315289
Haha nou we zijn dus niet de enigen.. ;)

Hier ook schudden met dr hoofd en maaien met de armen.. En dan gaan die nagels precies langs mijn tepel. :X

Mijn tepels zijn ook iets stuk. Door t clusteren wordt t er niet beter op. Auw..

Om eerlijk te zijn ga ik door dat clusteren wel twijfelen of ik dit lang wil doen. Is dat raar?

Ik probeer ook al vroeg in bed te gaan liggen, maar liggend voeden lukt mij nog niet heel erg goed.
pi_156315435
Je kunt proberen of ze op jouw verzoek wat eerder wil clusteren? Lastig is het zeker met nog andere kinderen. Of proberen om het eten koken eerder voor te bereiden, clusteren tijdens kook- en eettijd en dan tijdens bedtijd van de oudste in de doek?
Tepels stuk is vaak aanleggen he? Goed blijven opletten dat de hap goed is, en lekker smeren met lanoline.
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
pi_156315815
Ik installeerde me gewoon op de bank met netflix ofzo en manlief zorgde voor een kop koffie. De oudste lag op bed. Verplicht rustige avondjes dus :) Ik denk dat accepteren en je verwachtingen bijstellen wat dat betreft het meeste helpt. Hoe harder je het gaat haten, hoe erger het wordt.
pi_156316131
Als t goed is mag ik binnenkort n draagzak lenen v een vriendin.

Nu is mijn man nog 1,5 week thuis, maar daarna moet ik t toch echt meer zelf doen.

Ik hou mezelf voor dat t over n tijdje vast beter wordt.
  woensdag 23 september 2015 @ 10:15:44 #232
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_156316193
quote:
1s.gif Op woensdag 23 september 2015 09:18 schreef gestreeptestoel het volgende:
Haha nou we zijn dus niet de enigen.. ;)

Hier ook schudden met dr hoofd en maaien met de armen.. En dan gaan die nagels precies langs mijn tepel. :X

Mijn tepels zijn ook iets stuk. Door t clusteren wordt t er niet beter op. Auw..

Om eerlijk te zijn ga ik door dat clusteren wel twijfelen of ik dit lang wil doen. Is dat raar?

Ik probeer ook al vroeg in bed te gaan liggen, maar liggend voeden lukt mij nog niet heel erg goed.
T is niet gek dat je twijfelt of je door wil gaan, dat heb ik ook nog vaak. Mijn tepels doen vaak pijn - net na 2 weken leek het over te zijn, begint er weer eentje... zucht. En kolven levert ook nog weinig op bij mij, dus ik denk dat ik wel (deels() op kv over moet gaan als ik vaker van huis wil zijn zonder N.
Liggend voeden vind ik wel ideaal, want je hoeft alleen de tepel op de juiste hoogte erin te krijgen. Bij zittend voeden heb je meer hoogte- en lengtevariatie, dus dan is mikken nog lastiger.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_156316521
Ik vind het clusteren icm oudste en slaaptekort ook behoorlijk zwaar op dit moment, maar ik weet gelukkig nu van de oudste dat het ook weer overgaat en dat deze eerste fase verreweg het zwaarst is. En overdag vind ik het dan weer zo relaxed met zo'n rustig manneke aan de borst in het zonnetje, daar geniet ik echt van. Zo heft het elkaar een beetje op, haha.
Accepteren is (voor mij iig) de sleutel om het voor je zelf makkelijker te maken, wat Wup ook zegt. En baby tijdens spitsuur in de drager zodat je toch twee handen hebt en 's middags alvast koken. Niet ideaal maar het werkt goed genoeg.
Liggend voeden lukt mij overigens ook pas nu goed, met de oudste werkte dat ook niet. Ik durf het 's nachts alleen nog niet aan, ben bang dat ik in slaap val met baby onder het dekbed.

Saskia, kolf je in plaats van een voeding of erna? Want als je erna kolft dan is het wel logisch dat je opbrengst steeds laag is, ze heeft immers net de boel leeggedronken. In de ochtend heb je de meeste melk, dus als je echt een voorraadje wil aanleggen, dan zou je structureel na een ochtendvoeding kunnen kolven en zo langzaam een voeding bij elkaar kunnen sprokkelen.
  woensdag 23 september 2015 @ 10:41:38 #234
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_156316576
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 10:38 schreef Mineola het volgende:
Ik vind het clusteren icm oudste en slaaptekort ook behoorlijk zwaar op dit moment, maar ik weet gelukkig nu van de oudste dat het ook weer overgaat en dat deze eerste fase verreweg het zwaarst is. En overdag vind ik het dan weer zo relaxed met zo'n rustig manneke aan de borst in het zonnetje, daar geniet ik echt van. Zo heft het elkaar een beetje op, haha.
Accepteren is (voor mij iig) de sleutel om het voor je zelf makkelijker te maken, wat Wup ook zegt. En baby tijdens spitsuur in de drager zodat je toch twee handen hebt en 's middags alvast koken. Niet ideaal maar het werkt goed genoeg.
Liggend voeden lukt mij overigens ook pas nu goed, met de oudste werkte dat ook niet. Ik durf het 's nachts alleen nog niet aan, ben bang dat ik in slaap val met baby onder het dekbed.

Saskia, kolf je in plaats van een voeding of erna? Want als je erna kolft dan is het wel logisch dat je opbrengst steeds laag is, ze heeft immers net de boel leeggedronken. In de ochtend heb je de meeste melk, dus als je echt een voorraadje wil aanleggen, dan zou je structureel na een ochtendvoeding kunnen kolven en zo langzaam een voeding bij elkaar kunnen sprokkelen.
Dat laatste idd, na de ochtendvoeding. Maar vandaag kwam er bijna niks, terwijl mijn borsten nog wel echt vol aanvoelden...
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_156318213
19 mnd borstvoeding O+
en eindelijk komt mijn menstruatie om de hoek kijken!! *O*
♥ J & S
pi_156318243
Knuffels voor de cluster dames! Dat kan soms heel erg op je afkomen. Verder wel een +1 op wup!
♥ J & S
  woensdag 23 september 2015 @ 13:00:52 #237
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_156319207
N. is ineens aan het ochtendclusteren... nu al een uur bezig, terwijl ze om 11 uur ook nog flink gedronken heeft. Hallo meid, ik ga nu echt boodschappen doen ja ;)
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_156319446
Iemand tips om kolfslangen goed schoon te krijgen? Ik heb een supertiet en die wil bij even onhandig zitten nog weleens in de slang overstromen. }:| Heb al eens een nieuw setje gekocht, maar om dat nou elke keer te doen wordt ook wel een duur grapje... Heb geen vaatwasser btw.
pi_156327224
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 13:13 schreef lunapuella het volgende:
Iemand tips om kolfslangen goed schoon te krijgen? Ik heb een supertiet en die wil bij even onhandig zitten nog weleens in de slang overstromen. }:| Heb al eens een nieuw setje gekocht, maar om dat nou elke keer te doen wordt ook wel een duur grapje... Heb geen vaatwasser btw.
Zijn dezelfde slangetjes als voor een aquarium. Je zou dus daar een meter van kunnen kopen..
pi_156327358
En wie steekt mij een hart onder de riem?
Ro is 6 maanden en drinkt 6x per dag.
Om 8 uur drinkt ze live en tussen 8 en 16:00 drinkt ze 3x een flesje (bij elkaar iets van 280 ml).
Ik kolf elke dag op m'n werk om 10:30 en om 12:35, maar vandaag kwam er gewoon bijna niks uit.
150 ml in 2 kolfbeurten. Normaal was het zo'n 130 ml per kolfbeurt.
Lijkt net alsof het niet op gang wil komen.. Het druppelt echt kei langzaam in m'n flesje.
Hoe kan dit? Kan ik er iets aan doen om het maar niet te laten stoppen?

:'( ik ben er echt nog niet klaar voor om te stoppen met borstvoeding. :'(
  woensdag 23 september 2015 @ 18:43:22 #241
327807 Mariposas
יה&#14
pi_156328012
Klinkt alsof je geen goede tsr krijgt. Je zou bij de huisarts om oxytocine neusspray kunnen vragen.
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
pi_156328559
Eet en drink je wel goed, faptist?

Het zou misschien door stress kunnen komen, ik heb uit het babytopic begrepen dat je nogal in de overlevingsstand zit op je werk. Kolven en stress is geen goede combi.
pi_156328755
En een simpele productiedip, al dan niet hormonaal, kan ook. Niet in paniek raken, in mijn ervaring heeft het zich altijd weer vanzelf hersteld :)
pi_156329714
Ik heb hier een poosje geleden om tips gevraagd om borstvoeding af te bouwen bij een baby van een jaar, dus ik dacht het is wel aardig om nog even een update te geven. Hoewel de tips wel aardig werkten, gebeurde het toch nog zo nu en dan dat hij bij doorkomende tandjes e.d. helemaal overstuur raakte en helemaal wilde drinken (meestal 's nachts). Dit heb ik ook gewoon toegelaten, want hij was echt heel erg verdrietig en zo wil ik niet stoppen.

Wat we wel deden: 's avonds altijd een fles, bij 's nachts wakker eerst mijn man proberen te laten troosten en pas als dat niet lukt borstvoeding, en 's ochtends alleen borstvoeding als het onmenselijk vroeg is en we geen zin hadden om een fles te maken (luiheid dus). Toen ie 13 maanden was begon ie opeens nachten door te slapen en nu een maand later, slaapt ie vaker wel door dan niet. Nu heeft ie al bijvoorbeeld drie nachten op rij doorgeslapen tot een redelijke tijd (minstens 7 uur). En sinds een paar dagen krijgt ie 's ochtends een fles, dus helemaal geen borstvoeding meer. Vanochtend kreeg ik toch behoorlijke stuwing, dus hij heeft toen hij al was aangekleed toch nog een keer gedronken om de ergste druk eraf te krijgen. (Ik hoop dat we de vooruitgang niet helemaal teniet hebben gedaan hiermee, maar ik heb goede hoop.)

Ik weet niet of ie nou beter is gaan slapen omdat ie 's nachts niet gelijk borstvoeding kreeg, of dat ie geen borstvoeding meer hoeft omdat ie beter slaapt, maar er zal vast een wisselwerking zijn. Het is me achteraf in ieder geval behoorlijk meegevallen :) (zelfs als het nog een paar weken zou duren om het definitief af te bouwen).
pi_156331531
quote:
1s.gif Op woensdag 23 september 2015 18:23 schreef faptist het volgende:
En wie steekt mij een hart onder de riem?
Ro is 6 maanden en drinkt 6x per dag.
Om 8 uur drinkt ze live en tussen 8 en 16:00 drinkt ze 3x een flesje (bij elkaar iets van 280 ml).
Ik kolf elke dag op m'n werk om 10:30 en om 12:35, maar vandaag kwam er gewoon bijna niks uit.
150 ml in 2 kolfbeurten. Normaal was het zo'n 130 ml per kolfbeurt.
Lijkt net alsof het niet op gang wil komen.. Het druppelt echt kei langzaam in m'n flesje.
Hoe kan dit? Kan ik er iets aan doen om het maar niet te laten stoppen?

:'( ik ben er echt nog niet klaar voor om te stoppen met borstvoeding. :'(
Halfjaar-productie-dip-boks!
Jouw kolfsituatie is niet echt heel prettig toch? Kun je daar wat aan doen, zodat je wat meer ontspannen kan kolven?

Ik had er maandag echt een ontzettende baal van. Normaal geeft mijn turbotiet minstens 100 ml per sessie en nu veel minder.
Ik probeer het los te laten, makkelijker gezegd dan gedaan.

Ik had vandaag een bijzondere kolflocatie: in de cabine van een vrachtwagen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  woensdag 23 september 2015 @ 20:46:53 #246
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_156332234
Iemand tips? Ik wil van het in slaap voeden af. Hij doet me daarbij altijd pijn en het staat me inmiddels zo enorm tegen... -O-.
(Ik denk overigens steeds vaker: 't is inmiddels wel mooi geweest, maar we genieten er ook beiden nog erg van. Alleen 's avonds dus niet).
KuikenGuppy
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL woensdag 23 september 2015 @ 21:40:06 #247
147316 crew  DJMO
#trut
pi_156334463
quote:
1s.gif Op woensdag 23 september 2015 20:46 schreef Burdie het volgende:
Iemand tips? Ik wil van het in slaap voeden af. Hij doet me daarbij altijd pijn en het staat me inmiddels zo enorm tegen... -O-.
(Ik denk overigens steeds vaker: 't is inmiddels wel mooi geweest, maar we genieten er ook beiden nog erg van. Alleen 's avonds dus niet).
accepteert ze een speentje? wat ik vaak bij michael doe als hij op 't punt is dat hij nog wakker is, mar niet meer actief drinkt, speentje geven en erbij blijven liggen met m'n hand op zn hoofdje. Zo valt hij rustig in slaap zonder dat m'n tiet kapot gezogen wordt (zeker nu met tandjes is dat de hel op aarde, half vasthouden omdat je niet wil loslaten want slaapmiddel, maar niet weten dat je mama pijn doet met die scheermesjes)
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_156335505
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 18:43 schreef Mariposas het volgende:
Klinkt alsof je geen goede tsr krijgt. Je zou bij de huisarts om oxytocine neusspray kunnen vragen.
Ga ik morgen achteraan. Dankje!


quote:
1s.gif Op woensdag 23 september 2015 18:59 schreef LuDann het volgende:
Eet en drink je wel goed, faptist?

Het zou misschien door stress kunnen komen, ik heb uit het babytopic begrepen dat je nogal in de overlevingsstand zit op je werk. Kolven en stress is geen goede combi.
Drinken? Wat is dat? Sinds vandaag een fles water op m'n bureau. Nu nog open maken.

Veel stress inderdaad. Zucht. Misschien yoch maar tussenuren gaan vragen, maar dat betekent ook langere werkdagen dus een hogere rekening van het kdv en het is allemaal al zo krap.

En cholula.. Half jaar dip. Bestaat het? :'(
Inderdaad een bijzondere locatie. Je hebt het toch wel vol in het zicht gedaan en achter een nummerbord waar w's naam op staat in glitterletters?
  woensdag 23 september 2015 @ 22:14:28 #249
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_156335980
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 21:40 schreef DJMO het volgende:

[..]

accepteert ze een speentje? wat ik vaak bij michael doe als hij op 't punt is dat hij nog wakker is, mar niet meer actief drinkt, speentje geven en erbij blijven liggen met m'n hand op zn hoofdje. Zo valt hij rustig in slaap zonder dat m'n tiet kapot gezogen wordt (zeker nu met tandjes is dat de hel op aarde, half vasthouden omdat je niet wil loslaten want slaapmiddel, maar niet weten dat je mama pijn doet met die scheermesjes)
Nee hij wil geen speen, en dat wil ik met 19 maanden ook niet meer aanleren eigenlijk ;)
KuikenGuppy
pi_156336520
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 13:13 schreef lunapuella het volgende:
Iemand tips om kolfslangen goed schoon te krijgen? Ik heb een supertiet en die wil bij even onhandig zitten nog weleens in de slang overstromen. }:| Heb al eens een nieuw setje gekocht, maar om dat nou elke keer te doen wordt ook wel een duur grapje... Heb geen vaatwasser btw.
Ik heb geen kolf met slangetjes, maar spoelen en dan rondslingeren?
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
pi_156336690
quote:
1s.gif Op woensdag 23 september 2015 22:14 schreef Burdie het volgende:

[..]

Nee hij wil geen speen, en dat wil ik met 19 maanden ook niet meer aanleren eigenlijk ;)
Is het meteen vanaf het begin niet fijn? Zo ja, je man tijdelijk inzetten een optie? Ritueel ombouwen? Eerst beneden voeden, dan naar bed met papa?
Zo nee, afkoppelen als het niet meer fijn is? We hebben hier ook wel fases gehad dat het standaard geklooi was, ik zette papa dan standaard in. Eigenlijk sliep (slaapt }:| )hij dan altijd sneller.
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
pi_156339022
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 22:32 schreef Morretje het volgende:

[..]

Is het meteen vanaf het begin niet fijn? Zo ja, je man tijdelijk inzetten een optie? Ritueel ombouwen? Eerst beneden voeden, dan naar bed met papa?
Zo nee, afkoppelen als het niet meer fijn is? We hebben hier ook wel fases gehad dat het standaard geklooi was, ik zette papa dan standaard in. Eigenlijk sliep (slaapt }:| )hij dan altijd sneller.
Beneden voeden, eerst borstvoeding en nu fles, is ook iets wat wij hebben ingevoerd. Soms gaat ie erna nog even spelen. Boven dan alleen omkleden, tanden poetsen, boekje lezen en een liedje zingen. Hij wende er ontzettend snel aan en ons bedritueel is nu van minstens 45 minuten (eerst omkleden, poetsen etc. dan voeden, proberen los te koppelen, kind wakker, voeden, losloppelen, in bed weer wakker, over hoofdje aaien x 100) naar een minuut of 10 gegaan.
  donderdag 24 september 2015 @ 08:54:36 #253
347468 Tante_Soesa
Nu met Sassefras
pi_156343187
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 september 2015 21:45 schreef Phaidra het volgende:

[..]

Oh met 6 mnd al naar 1x? We zitten op ongeveer dezelfde tijden met 2x kolven. A is 7 mnd nu en het klinkt wel heel aanlokkelijk om naar 1x te gaan! A drinkt nu minder dan ik kolf maar ik denk nog meer dan ik in 1x eruit kan krijgen...
Ja :Y. Maar ik kolfde dan ook nog heel veel in 1x. Meestal 180 uit 1 borst en uit de andere nog 100-120 :'). S. dronk toen 2 flesjes van 120-150 dus ik had steeds net genoeg.
pi_156344035
Geven/gaven jullie baby's ook zoveel melk terug? Na het voeden maakt hij meestal een paar burpgeluiden (niet altijd echt boeren volgens mij) en dan komt er een golf halfverteerde melk. Vaak ook nog langer, soms wel tot twee uur na de voeding. Hij groeit hard en is blij dus daar heb ik geen zorgen over, maar het lijkt alsof hij zo veel uitspuugt... (ook drie keer per dag andere kleding aan en ik eigenlijk ook :{). Herkenbaar?

Edit: hij is 13 weken oud
  donderdag 24 september 2015 @ 10:01:24 #255
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_156344137
Nee, N. spuugt zelden... soms heeft ze gewoon 3 dagen dezelfde kleren aan :o
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_156344178
Heel herkenbaar Minarosa! Ik heb het weleens vergeleken met hüttenkäse.
Frits bleef (en blijft) er heel vrolijk onder. Om die reden heb ik er niets mee gedaan.
pi_156344714
Moet je voor de grap eens 25cc water op je aanrecht uitgieten. Is niet veel, maar het lijkt een waterballet. Als je kind geen last heeft van het spugen, is het slechts een wasprobleem... :)
pi_156345007
Aha, no worries dus! Ik koop nog wat rompertjes :7
  donderdag 24 september 2015 @ 11:17:31 #259
52229 Chanty
Ik heersch >:)
pi_156345625
quote:
1s.gif Op donderdag 24 september 2015 09:56 schreef Minarosa het volgende:
Geven/gaven jullie baby's ook zoveel melk terug? Na het voeden maakt hij meestal een paar burpgeluiden (niet altijd echt boeren volgens mij) en dan komt er een golf halfverteerde melk. Vaak ook nog langer, soms wel tot twee uur na de voeding. Hij groeit hard en is blij dus daar heb ik geen zorgen over, maar het lijkt alsof hij zo veel uitspuugt... (ook drie keer per dag andere kleding aan en ik eigenlijk ook :{). Herkenbaar?

Edit: hij is 13 weken oud
Heel herkenbaar. Hier bleek het reflux te zijn. Hij groeide prima maar had er wel last van (veel huilen). Nadat we medicatie kregen, had hij geen last meer maar het spugen bleef wel tot hij 6 maanden oud was. Dus wat anderen al zeggen, zolang hij er geen last van heeft is het vooral vervelend voor je wasstapel :P

Mijn ventje loopt, maar slaapt ook nog steeds heerlijk aan de borst O+



15 maanden alweer O+
Chanty's wegen zijn ondoorgrondelijk :p
pi_156345832
Mnoh Chanty, wat een prachtige foto. O+

Wolk spuugde ook heel erg veel. Maar ook echt zoveel dat ze niet groeide en we daarvoor naar de kinderarts moesten. Wat WupWup zegt klopt wel, het lijkt al snel veel. Maar als niet alleen jij en je baby schone kleren aan moeten, maar je ook moet dweilen en er hele plassen op de bank liggen dan kun je je eens gaan afvragen of het niet echt te veel is. :P Nu spuugt ze niet meer zoveel. En ze is nog steeds geen groeibeertje, maar ze groeit wel.

De KA zei inderdaad ook dat zolang ze geen last hebben van het spugen in termen van groei en pijn, het geen probleem is. Het levert alleen veel was op.
pi_156347586
N. heeft ook een tijdje meer gespuugd. Ze had er geen last van dus ik heb me er verder nooit druk om gemaakt.

Even een andere vraag: een tijdje geleden gaf ik al aan dat ik op mijn werk niet genoeg kon kolven, dat lukt nu nog steeds niet, hooguit 200 cc op een dag, N. drinkt 350-400. Ze krijgt nu dus 1x kv bij de GO (vriezervoorraad van 1,4 liter binnen 5 weken op -O- ).

Momenteel hang ik ook aan de kolf en er komt nu maar zo'n 60cc uit (20 minuten), loopt mijn productie daardoor ook terug? Ik vind het niet zo erg (meer) dat ze 1x kv krijgt bij de GO, maar ik wil natuurlijk wel genoeg productie houden voor de dagen dat ik haar wel fulltime live kan voeden.

Meh. -O-
  donderdag 24 september 2015 @ 15:26:36 #262
311825 snoenk
heeft een hondenleven
pi_156350419
quote:
1s.gif Op woensdag 23 september 2015 20:46 schreef Burdie het volgende:
Iemand tips? Ik wil van het in slaap voeden af. Hij doet me daarbij altijd pijn en het staat me inmiddels zo enorm tegen... -O-.
(Ik denk overigens steeds vaker: 't is inmiddels wel mooi geweest, maar we genieten er ook beiden nog erg van. Alleen 's avonds dus niet).
Ik voedde O. Ook altijd in slaap maar werd het ook zat. Ik heb het wel vervangen door een speen maar wilde je eigenlijk alleen een hart onder je riem steken dat het hier 1 dag drama is geweest en daarna gelijk geaccepteerd heeft dat ze de borst niet meer kreeg om in slaap te vallen.
Daarna het in mijn armen in slaap vallen afgeleerd, dat duurde iets langer maar ook niet meer dan een paar dagen.
pi_156352103
Hoe lang kun je opgespaarde afgekolfde beetjes ook alweer in de koelkast bewaren voordat je het samengiet en invriest?
pi_156352230
quote:
1s.gif Op donderdag 24 september 2015 16:44 schreef -Spring het volgende:
Hoe lang kun je opgespaarde afgekolfde beetjes ook alweer in de koelkast bewaren voordat je het samengiet en invriest?
24 uur heb ik begrepen.

Mooie foto Chanty!
pi_156353347
quote:
1s.gif Op donderdag 24 september 2015 16:51 schreef kazy het volgende:

[..]

24 uur heb ik begrepen.

Mooie foto Chanty!
Oooohw, da's te doen. Thanks!
  donderdag 24 september 2015 @ 22:33:19 #266
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_156361686
We zijn hier al vanaf 16 uur aan t clusteren... Hopelijk houdt ze ooit nog op, wil slapen.... En zij ook, maar eten is nu ff belangrijker dan slapen geloof ik....
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_156362060
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2015 22:33 schreef SaskiaR het volgende:
We zijn hier al vanaf 16 uur aan t clusteren... Hopelijk houdt ze ooit nog op, wil slapen.... En zij ook, maar eten is nu ff belangrijker dan slapen geloof ik....
Kun je liggend voeden? Ga dan lekker met haar op bed liggen! Hartstikke gezellig, en als ze slaapt kun je haar vast zo wegleggen. En ondertussen lig je zelf vast ook wat relaxter.
  donderdag 24 september 2015 @ 22:51:41 #268
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_156362203
Ja, we liggen al n uur in bed :) ze lijkt nu te slapen, ns zien voor hoe lang..
Maar ik snap niet dat dit kan zonder dat ze buikpijn krijgt!
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  donderdag 24 september 2015 @ 22:55:02 #269
48000 Vlinder
1 + 1 = 3, nee 5!
pi_156362297
quote:
1s.gif Op donderdag 24 september 2015 16:44 schreef -Spring het volgende:
Hoe lang kun je opgespaarde afgekolfde beetjes ook alweer in de koelkast bewaren voordat je het samengiet en invriest?
Toevallig vanmiddag net aan Stefan himzelf gevraagd!

quote:
En als ik het bewaar in de koelkast, hoeveel dagen kan ik bij elkaar gooien EN het dan ook nog in de vriezer zetten?
quote:
van 2-3 dagen, en mik het alleen bij elkaar als de verse melk dezelfde temperatuur heeft als de oude die al in de koelkast staat
quote:
oh echt?! Shit, ik goot het zo bij de koude :o Anders bleef die room steeds hangen..
maar melk van 3 dagen mag dus daarna nog de vriezer in? Nice to know!
quote:
ja tuurlijk, jouw melk wel ;) hielke was gisteren een half jaar toch?! gefeliciteerd!!
Hielke is nu vijf maanden, maar tof dat ie het onthoudt O+
♡ Sa fier as de moanne, - en werom ♡
pi_156366172
quote:
1s.gif Op donderdag 24 september 2015 12:56 schreef Selvaria het volgende:
N. heeft ook een tijdje meer gespuugd. Ze had er geen last van dus ik heb me er verder nooit druk om gemaakt.

Even een andere vraag: een tijdje geleden gaf ik al aan dat ik op mijn werk niet genoeg kon kolven, dat lukt nu nog steeds niet, hooguit 200 cc op een dag, N. drinkt 350-400. Ze krijgt nu dus 1x kv bij de GO (vriezervoorraad van 1,4 liter binnen 5 weken op -O- ).

Momenteel hang ik ook aan de kolf en er komt nu maar zo'n 60cc uit (20 minuten), loopt mijn productie daardoor ook terug? Ik vind het niet zo erg (meer) dat ze 1x kv krijgt bij de GO, maar ik wil natuurlijk wel genoeg productie houden voor de dagen dat ik haar wel fulltime live kan voeden.

Meh. -O-
Ik hoorde laatst van een vriendin hetzelfde en daar bleek het aan de motor van de kolf te liggen. Ze dacht aan teruglopende productie, maar toen het motortje van de kolf (Medela) vervangen was, werd haar opbrengst weer normaal.
pi_156366594
Oh, dat is ook wel iets om in het achterhoofd te houden. Ik heb gisteren telefonisch ook nog wat tips van de lk gekregen, die ga ik vandaag eerst proberen. Motor van de kolf klinkt trouwens niet anders dan normaal, maar weet niet of dat er ook bij hoort.
pi_156368314
:W

Onze kleine is nu 5 dagen oud, en eigenlijk loopt alles heel goed. Hij komt goed aan, is tevreden, etc. etc. Het enige probleem waar we tegenaan lopen zijn mijn tepels, die doen het de ene dag goed, maar na vannacht zit er weer een beetje bloed in. Tom drinkt veel en lang, eigenlijk minstens een half uur per borst en soms wel 3 tot 4 borsten achter elkaar. Na een voeding smeer ik lanoline op m'n tepels en stop ze terug in de bh met een compres erover.

Gister zagen m'n tepels er prima uit, maar vandaag zitten er rode puntjes op. Hebben jullie tips over wat te doen?

Iedereen die meegekeken heeft met voedingen (in het ziekenhuis en de vk thuis) zegt dat het er prima uitziet, hoe hij aanhapt..
  vrijdag 25 september 2015 @ 10:38:48 #273
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_156368397
Dat is gewoon wennen... kan vrij lang duren voordat het echt over is. N. is nu 7 weken en eindelijk gaat het echt pijnloos. Je kan eventueel van die RiteAid gelpads kopen om de boel te koelen.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_156368843
Heb je pijn, Jagär?
pi_156368977
Ik vond het ook fijn om ze na de voeding in te smeren met wat melk en aan de lucht te laten drogen. Dan Purelan erop en de boel weer inpakken.
pi_156370258
Ik dacht toen aan spruw maar het bleek 'gewoon' wennen te zijn, had in het begin ook constant rode en pijnlijke tepels bij het aanhappen.
pi_156370476
Jagar, ik ga nu savonds in bed gewoon met blote borsten zitten. Kunnen ze ff goed luchten/drogen.. En voor ik ga slapen doe ik er purelan op en n zoogcompres in.
pi_156370512
Wel heb ik een soort branderig gevoel in de borst tegen de avond.
  vrijdag 25 september 2015 @ 14:03:50 #279
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_156372608
Misschien fijn te weten, vanaf komende maandag is Gentiaan Violet weer verkrijgbaar :)
KuikenGuppy
pi_156378167
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 10:59 schreef WupWup het volgende:
Heb je pijn, Jagär?
Als hij aanhapt, de eerste paar seconden. Daarna voel ik het als hij drinkt maar doet het geen zeer meer...
  vrijdag 25 september 2015 @ 19:01:07 #281
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_156378739
Dat hoort zo idd :) wordt beter!
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_156379418
Nog een andere vraag:

Hij drinkt graag en veel. Vaak minstens 2 borsten een half uur per keer, soms ook 3 (of 4). Van dat half uur drink hij de meeste tijd effectief, maar soms met een pauze. Nu vertelt de verloskundige mij om hem na een kwartier af te koppelen, even te wiegen en dan de andere kant te geven. Volgens haar moet hij dan na twee, maximaal 3 borsten klaar zijn. En anders een speen geven.

Ik vind dit gek, ik heb het idee dat als hij wil drinken hij wil drinken..Wat vinden jullie? Ik vind het op de een of andere manier moeilijk om advies aan te nemen an de verloskundige...
  vrijdag 25 september 2015 @ 19:25:52 #283
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_156379510
Wat is de reden van dat advies, Jägar? In principe mag een baby zo vaak en zo lang drinken als hij wil. Tenzij er een duidelijke reden voor is om dat niet te doen, maar anders gewoon lekker laten gaan :Y. Komt je melk ook lekker van op gang!
KuikenGuppy
pi_156379526
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 19:25 schreef Burdie het volgende:
Wat is de reden van dat advies, Jägar? In principe mag een baby zo vaak en zo lang drinken als hij wil. Tenzij er een duidelijke reden voor is om dat niet te doen, maar anders gewoon lekker laten gaan :Y. Komt je melk ook lekker van op gang!
dat mijn tepels gevoelig zijn en zo even rust kunnen krijgen...
  vrijdag 25 september 2015 @ 19:28:06 #285
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_156379584
Je kunt afkoppelen zodra je merkt dat hij niet meer effectief drinkt, maar ik zou daar geen tijdslimiet aanhangen.
KuikenGuppy
pi_156379586
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 19:22 schreef Jagärtrut het volgende:
Nog een andere vraag:

Hij drinkt graag en veel. Vaak minstens 2 borsten een half uur per keer, soms ook 3 (of 4). Van dat half uur drink hij de meeste tijd effectief, maar soms met een pauze. Nu vertelt de verloskundige mij om hem na een kwartier af te koppelen, even te wiegen en dan de andere kant te geven. Volgens haar moet hij dan na twee, maximaal 3 borsten klaar zijn. En anders een speen geven.

Ik vind dit gek, ik heb het idee dat als hij wil drinken hij wil drinken..Wat vinden jullie? Ik vind het op de een of andere manier moeilijk om advies aan te nemen an de verloskundige...
Absurd. Er zijn snelle drinkers en langzame drinkers. Laat je kind lekker in zijn eigen tempo drinken.


Dit is overigens waarom ik (als baby) maar kort BV heb gehad. Mijn ma had dit advies ook gekregen, dus kreeg ik niet genoeg binnen. En dat zag men in de groei, dus overstappen op kunstvoeding was het volgende advies.
Professioneel gifmenger.
pi_156380351
En het is kok geen probleem om hem 30 min aan een borst te hebben, toch? Mijn instinct zegt iig van niet...


/onzekere moeder
  vrijdag 25 september 2015 @ 20:04:18 #288
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_156380541
Nee joh, lekker aan de borst laten zeg. Hij kan toch niet teveel binnen krijgen.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  vrijdag 25 september 2015 @ 21:55:11 #289
171422 LadyBlack
paint it black
pi_156384780
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 19:56 schreef Jagärtrut het volgende:
En het is kok geen probleem om hem 30 min aan een borst te hebben, toch? Mijn instinct zegt iig van niet...


/onzekere moeder
Jij hebt goeie instincten :* ^O^
pi_156385423
Het belangrijkste is dat het aanhappen goed gaat en het drinken, na het eerste begin, geen pijn doet.
Het even van de borst halen, kan soms wel handig zijn om te laten boeren tussendoor, bijvoorbeeld als je merkt dat hij snel krampjes krijgt. Mijn baby had daar last van en dan ging ze op een gegeven moment onrustig doen. Maar zolang je een tevreden baby aan de borst hebt en daar geen pijn bij hebt, is het helemaal goed.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_156399654
Jager, mijn kraamhulp zei ook max een kwartier per tiet in eerste instantie, vooral om je tepels eraan te laten wennen en wat rust te geven. Hoe lichter je huid, hoe gevoeliger de tepels. Daarna was het gewoon zolang hij maar wilde.

Ik heb vanmorgen 90 cc in een keer gekolfd, een nieuw persoonlijk record maar heb daar dan ook een half uur over gedaan. Vervolgens geeft m'n vriend dat als eerste flesje en ik had net m'n schoenen aan om boodschappen te doen en baby had alles al naar binnen geklokt. En nu is hij bezig met het toetje met een gulzigheid alsof hij nog niks had gedronken :') dat gaat nog hard werken worden, wat voorraad opbouwen... Maar ik ben allang blij dat hij de fles gelijk snapte!
¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸><(((º>
pi_156402345
Ik vroeg bij de apotheek om lanoline (voor op mijn tepels) en zie dat ik zalf van lanoline, vaseline en glycerine in gelijke delen heb gekregen. Zonder bijsluiter. Weet iemand of je dit moet afvegen voor de voeding (voor zover er dan nog wat op zit)?
pi_156402515
Nou jagar, y drinkt ook wel 20 a 40 min per kant. Dan weer n keer 10 min.. Dan weer 30. Ene keer 1 kant, dan weer 2 kanten. Je bent alleen zoveel tijd kwijt.

Vandaag mijn Spectra borstkolf binnen gekregen. Die borst schelpen zijn 28 mm. Veeeels te groot. Waarom doen ze die erbij?

Bij de medela zijn ze 24 mm. Mja.. Die passen er niet op. Nu dus weer andere bestellen..
  zaterdag 26 september 2015 @ 21:39:29 #294
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_156407990
Zo enorm wild drinken, hoort dat bij clusteren ? N. is nu echt helemaal hysterisch, keihard schreeuwen, met dr hoofd schudden zonder te proberen aan te happen, dan een paar slokken drinken en weer loslaten... Normaal doet ze dit ook wel, maar vandaag nog allemaal wat extremer. Ik vind het echt zielig... Kan ik er iets aan doen?
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  zaterdag 26 september 2015 @ 21:42:15 #295
327807 Mariposas
יה&#14
pi_156408068
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2015 21:39 schreef SaskiaR het volgende:
Zo enorm wild drinken, hoort dat bij clusteren ? N. is nu echt helemaal hysterisch, keihard schreeuwen, met dr hoofd schudden zonder te proberen aan te happen, dan een paar slokken drinken en weer loslaten... Normaal doet ze dit ook wel, maar vandaag nog allemaal wat extremer. Ik vind het echt zielig... Kan ik er iets aan doen?
Dat is hier typisch een geval van krampjes willen wegzuigen... Tijdens het drinken maakt L dan ook een soort hikgeluiden.
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
  zaterdag 26 september 2015 @ 21:48:59 #296
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_156408218
Hmm, die lijkt ze niet echt te hebben, ze hikt niet... Ze kan sinds een paar dagen wel echt snikken, daardoor klinkt ze veel zieliger, arme meid!
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_156410095
Jeetje Saskia, klinkt vervelend. Hier wordt M. heel onrustig als de borst bijna leeg is (lijkt?). Ze gaat dan een soort van headbangen, grommen, en neemt steeds een paar slokken, loslaten en weer aanhappen. Ik koppel dan los, laat haar boeren en dan bied dan de andere borst aan. Ik krijg de indruk dat het óf komt doordat de borst leeg is óf dat een boer dwars zit. Soms stop ik dan even helemaal met voeden en ga met haar wat anders doen om later verder te gaan. Dan is het ook over.
pi_156410870
Saskia, dat was bij ons ook een teken van krampjes of een boer die dwars zat. Zoals ik al schreef, kan het helpen om dan toch even van de borst af te halen en een tijdje rond te lopen op je schouder om te laten boeren. Hier kon zo'n boertje echt een hele 'bevalling' zijn maar daarna was ze dan wel meteen weer rustig.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_156411121
Bij ons is dat een teken dat hij genoeg gedronken heeft. Gebeurt meestal alleen aan het einde van een voeding.
  zondag 27 september 2015 @ 02:32:07 #300
409579 LuDann
All the way
pi_156414299
Wat je beschrijft is hier ook het teken dat ze vol zit of geen honger heeft.

Ik heb hier een paar keer beschreven dat Wolk zo deed aan de borst. Op een gegeven moment drong het tot me door dat ze misschien dan wel geen honger (meer) had en ben ik gestopt met proberen aan te leggen als ze zo deed. Dus ja. Ik maak me wel een beetje zorgen dat ze te weinig binnen krijgt, maar ze lijkt nu beter te drinken als ze wel echt wil. Niet meer heel vaak kleine beetjes.

En Saskia, je baby zou nu de tweede sprong doormaken dacht ik. Misschien dat dat meespeelt?
  zondag 27 september 2015 @ 09:28:47 #301
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_156416163
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2015 22:42 schreef kazy het volgende:
Jeetje Saskia, klinkt vervelend. Hier wordt M. heel onrustig als de borst bijna leeg is (lijkt?). Ze gaat dan een soort van headbangen, grommen, en neemt steeds een paar slokken, loslaten en weer aanhappen. Ik koppel dan los, laat haar boeren en dan bied dan de andere borst aan. Ik krijg de indruk dat het óf komt doordat de borst leeg is óf dat een boer dwars zit. Soms stop ik dan even helemaal met voeden en ga met haar wat anders doen om later verder te gaan. Dan is het ook over.
Dat doet ze idd!
Zou ze dan echt al genoeg hebben? Maar waarom hapt ze dan nog aan? Ik wil haar ook niet overvoeren natuurlijk... Gister is mn man maar rondjes gaan lopen met haar op zn arm en zijn pink in haar mond, toen viel ze in slaap.
Pfff, voeden op verzoek is leuk hoor, maar de helft van de tijd heb ik geen idee wat ze verzoekt ;( Zoals trappelen met haar benen, dat doet ze bij krampjes, maar ook als ze vverstuur is, dus tja, wat is het dan?
Carpe diem, quam minimum credula postero.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')