abonnement bol.com Unibet Coolblue
  vrijdag 4 september 2015 @ 23:33:13 #1
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_155830737
Op FOK! mist er een plaats om over feminisme te praten, over feministische theorieën, over de ervaringen van vrouwen zelf in beroepen die door mannen gedomineerd worden, over seksistische ervaringen et cetera. Dit topic staat in R&P omdat dit forum een subforum "Sociologie en Maatschappij" heeft, welke het meest geschikt lijkt voor een onderwerp als dit.

Feminism for Dummies
http://www.hercampus.com/school/uprm/feminism-dummies
pi_155830792
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 september 2015 23:29 schreef erodome het volgende:

[..]

Maar als ervaringen, cijfers en onderzoeken weggewuifd worden, hoe moet er dan gepraat worden?
Hoe moet het dan gebracht worden zodat het wel serieus genomen wordt?
Ik wuif nergens ervaringen, cijfers of onderzoeken weg.

Ik benoem in mijn posts in het vorige topic voornamelijk twee punten:

- Dat niet alle mannen verkrachters zijn, en dat het dus fijn zou zijn om over 'verkrachters' te spreken in plaats van over 'mannen'.
- Dat er een enorme discrepantie bestaat tussen de verschillende onderzoeken omtrent verkrachting.
"Pools are perfect for holding water"
pi_155830917
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 september 2015 23:30 schreef LadyOracle het volgende:

[..]

Feiten dat vrouwen slachtoffer zijn van seksuele agressie? Ah joh, onzin en overdreven.
Dat zeg ik nergens. Leg me geen woorden in de mond.

quote:
Vrouwen die boos worden dat ze niet serieus genomen worden? Je bent zo agressief, nu kan ik je niet meer serieus nemen.
Ik had commentaar op je (in mijn ogen) stereotypering van mannen als geheel. Niet op je ervaringen.

quote:
Ik ben niet de agressor hier. Maar vanaf nu ben ik klaar met je, want het maakt niet uit wat ik zeg, je weet het toch wel zo te draaien dat het aan mij ligt en jij als zielige man het slachtoffer bent.
Voor iemand die geen agressor is kom je behoorlijk aanvallend over. En blijf dat vooral lekker doen, dan zullen anderen je een stuk sneller willen begrijpen.
"Pools are perfect for holding water"
  vrijdag 4 september 2015 @ 23:43:06 #4
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_155830999
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 september 2015 23:23 schreef LadyOracle het volgende:

[..]

En waarom zou dat niet terecht zijn? Waarom zou het ok zijn om je lul naar binnen te persen als je merkt dat een vrouw geen zin heeft, niet in staat is welke beslissing dan ook te nemen of bang is, ook al schreeuwt ze misschien niet hard nee? Dat je geil bent is geen excuus om er op los te neuken zonder rekening te houden met een ander.

Ik ben benieuw wat er zou gebeuren als vrouwen vanaf nu bij alle slapende of laveloos dronken mannen meteen een buttplug naar binnen zouden schuiven. JA, MAAR JE ZEI HELEMAAL NIET DAT JE DAT NIET WILDE. HOE KON IK HET DAN WETEN?
Kijk, dit is dus precies het debiele gekrijs dat ik bedoel. Je verwart 'zin' en 'oordeel achteraf' met 'vrije instemming'. Alleen dat laatste zou van belang moeten zijn, alle andere factoren zijn volkomen irrelevant. Geeft een vrouw vrijwillig instemming: neuken dan. Al heeft ze 0,0 zin en gaat ze er de rest van haar leven spijt van hebben. Maar nee, sommige feministen willen dat verder doortrekken. Er moet ook rekening gehouden worden met de vraag of ze wel echt zin heeft, en of ze achteraf geen spijt zal hebben. En als je dat niet doet, ben je als man (uiteraard gaat het maar één kant op) het laagste van het laagste.

Een vreselijk seksistisch standpunt, eigenlijk. Alsof een man voor de vrouw moet denken: zij is kennelijk niet in staat een weloverwogen instemming te geven. De man moet maar even beslissen of ze voldoende zin heeft om in te stemmen, en of de gevolgen van instemming niet te groot zullen zijn voor haar.

Ook typisch dat je voor de vergelijking met mannen een buttplug nodig hebt. Vind jij het geen verkrachting om je doos over de lul van een dronken man te schuiven? Wat is er in die situatie veranderd?
pi_155831100
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2015 23:34 schreef probeer het volgende:

[..]

Ik wuif nergens ervaringen, cijfers of onderzoeken weg.

Ik benoem in mijn posts in het vorige topic voornamelijk twee punten:

- Dat niet alle mannen verkrachters zijn, en dat het dus fijn zou zijn om over 'verkrachters' te spreken in plaats van over 'mannen'.
- Dat er een enorme discrepantie bestaat tussen de verschillende onderzoeken omtrent verkrachting.
Nee, want ik heb het over seksueel geweld en het ontkennen daarvan. Dat zijn veel meer mannen dan alleen verkrachters.

De discrepanties zijn eenvoudig te verklaren: het is moeilijk om aantallen te meten gezien het nogal afhangt van of je af gaat op ervaringen van vrouwen (en hoe je die dan vraagt - zowel de vorm als de woordkeuze zal invloed hebben) of van aangifte of van het aantal veroordelingen. In de meeste gevallen wordt namelijk geen aangifte gedaan en in de meeste gevallen dat dat wel gebeurt, vindt er geen veroordeling plaats.
“I planned my death carefully, unlike my life, which meandered along from one thing to another, despite my feeble attempts to control it.”
― Margaret Atwood, Lady Oracle
pi_155831220
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2015 23:43 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Kijk, dit is dus precies het debiele gekrijs dat ik bedoel. Je verwart 'zin' en 'oordeel achteraf' met 'vrije instemming'. Alleen dat laatste zou van belang moeten zijn, alle andere factoren zijn volkomen irrelevant. Geeft een vrouw vrijwillig instemming: neuken dan. Al heeft ze 0,0 zin en gaat ze er de rest van haar leven spijt van hebben. Maar nee, sommige feministen willen dat verder doortrekken. Er moet ook rekening gehouden worden met de vraag of ze wel echt zin heeft, en of ze achteraf geen spijt zal hebben. En als je dat niet doet, ben je als man (uiteraard gaat het maar één kant op) het laagste van het laagste.

Een vreselijk seksistisch standpunt, eigenlijk. Alsof een man voor de vrouw moet denken: zij is kennelijk niet in staat een weloverwogen instemming te geven. De man moet maar even beslissen of ze voldoende zin heeft om in te stemmen, en of de gevolgen van instemming niet te groot zullen zijn voor haar.

Ook typisch dat je voor de vergelijking met mannen een buttplug nodig hebt. Vind jij het geen verkrachting om je doos over de lul van een dronken man te schuiven? Wat is er in die situatie veranderd?
Weleens geprobeerd om een slappe lul ergens im te steken? Dat is één verschil. Het tweede is subjectief, maar voor mijn gevoel is gepenetreerd worden iets heel anders dan iemand anders penetreren.

Verder, als jij het normaal vindt om seks met iemand te hebben terwijl je wéét dat ze niet wil, ongeacht of ze dat zegt, vind ik dat inderdaad verkrachting en dan weet je bij deze dat ik je een walgelijk sujet vind en een gevaar voor de samenleving.
“I planned my death carefully, unlike my life, which meandered along from one thing to another, despite my feeble attempts to control it.”
― Margaret Atwood, Lady Oracle
pi_155831302
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 september 2015 23:46 schreef LadyOracle het volgende:

[..]

Nee, want ik heb het over seksueel geweld en het ontkennen daarvan. Dat zijn veel meer mannen dan alleen verkrachters.

De discrepanties zijn eenvoudig te verklaren: het is moeilijk om aantallen te meten gezien het nogal afhangt van of je af gaat op ervaringen van vrouwen (en hoe je die dan vraagt - zowel de vorm als de woordkeuze zal invloed hebben) of van aangifte of van het aantal veroordelingen. In de meeste gevallen wordt namelijk geen aangifte gedaan en in de meeste gevallen dat dat wel gebeurt, vindt er geen veroordeling plaats.
Ok, en nog steeds ontken ik nergens dat seksueel geweld tegen vrouwen bestaat. Ik zeg alleen maar dat ik er nog nooit te maken mee heb gehad. Dan kan je roepen dat ik naïef ben, of wegkijk. Maar doe je dan niet precies hetzelfde als waar je mij van beschuldigd? Namelijk het bagatelliseren van iemands persoonlijke ervaring. Want blijkbaar kan het niet dat ik die (ontbrekende) ervaring heb. Blijkbaar is er iets mis met mijn perceptie, of let ik niet genoeg op mijn omgeving.

Je zou namelijk ook gewoon blij kunnen zijn dat er 1 mens meer is die nog nooit met dit verschrikkelijke onderwerp te maken heeft gehad.
"Pools are perfect for holding water"
pi_155831317
Oh en voor de mannen die zeiden dat ze niemand kennen met zulke opvattingen, hierboven dus.
“I planned my death carefully, unlike my life, which meandered along from one thing to another, despite my feeble attempts to control it.”
― Margaret Atwood, Lady Oracle
pi_155831416
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 september 2015 23:50 schreef LadyOracle het volgende:

[..]

Weleens geprobeerd om een slappe lul ergens im te steken? Dat is één verschil. Het tweede is subjectief, maar voor mijn gevoel is gepenetreerd worden iets heel anders dan iemand anders penetreren.
Verkrachting heeft niets met seksuele opwinding te maken. Een man kan een erectie krijgen en toch verkracht worden. Net zoals een vrouw nat kan worden wanneer ze verkracht wordt.

quote:
Verder, als jij het normaal vindt om seks met iemand te hebben terwijl je wéét dat ze niet wil, ongeacht of ze dat zegt, vind ik dat inderdaad verkrachting en dan weet je bij deze dat ik je een walgelijk sujet vind en een gevaar voor de samenleving.
Weer zo'n heerlijke 'als je het niet met me eens bent dan ben je een slecht mens' opmerking. Heb je wel meer last van. En dat is in dit geval best grappig, want volgens mij is Ser een van de grootste mannelijke feministen op dit forum.
"Pools are perfect for holding water"
pi_155831429
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2015 23:53 schreef probeer het volgende:

[..]

Ok, en nog steeds ontken ik nergens dat seksueel geweld tegen vrouwen bestaat. Ik zeg alleen maar dat ik er nog nooit te maken mee heb gehad. Dan kan je roepen dat ik naïef ben, of wegkijk. Maar doe je dan niet precies hetzelfde als waar je mij van beschuldigd? Namelijk het bagatelliseren van iemands persoonlijke ervaring. Want blijkbaar kan het niet dat ik die (ontbrekende) ervaring heb. Blijkbaar is er iets mis met mijn perceptie, of let ik niet genoeg op mijn omgeving.

Je zou namelijk ook gewoon blij kunnen zijn dat er 1 mens meer is die nog nooit met dit verschrikkelijke onderwerp te maken heeft gehad.
Dat laatste zou kunnen, maar de kans is statistisch gezien klein. Wellicht kom je niet vaak buiten of verkeer je in een omgeving met vrijwel alleen mannen, anders kan ik het niet verklaren. Als je vijf vrouwen kent, zit er statistisch gezien al een slachtoffer tussen. Maar mijn suggestie om het eens zelf te vragen aan vrouwen in je omgeving was heel serieus.
“I planned my death carefully, unlike my life, which meandered along from one thing to another, despite my feeble attempts to control it.”
― Margaret Atwood, Lady Oracle
pi_155831454
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2015 23:54 schreef LadyOracle het volgende:
Oh en voor de mannen die zeiden dat ze niemand kennen met zulke opvattingen, hierboven dus.
Zou je deze opmerking willen verduidelijken, want ik volg hem niet. Voelt iig als een onnodige steek onder water, maar goed ..

[ Bericht 3% gewijzigd door probeer op 05-09-2015 00:11:50 ]
"Pools are perfect for holding water"
  zaterdag 5 september 2015 @ 00:01:07 #12
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_155831490
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2015 23:43 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Kijk, dit is dus precies het debiele gekrijs dat ik bedoel. Je verwart 'zin' en 'oordeel achteraf' met 'vrije instemming'. Alleen dat laatste zou van belang moeten zijn, alle andere factoren zijn volkomen irrelevant. Geeft een vrouw vrijwillig instemming: neuken dan. Al heeft ze 0,0 zin en gaat ze er de rest van haar leven spijt van hebben. Maar nee, sommige feministen willen dat verder doortrekken. Er moet ook rekening gehouden worden met de vraag of ze wel echt zin heeft, en of ze achteraf geen spijt zal hebben. En als je dat niet doet, ben je als man (uiteraard gaat het maar één kant op) het laagste van het laagste.

Een vreselijk seksistisch standpunt, eigenlijk. Alsof een man voor de vrouw moet denken: zij is kennelijk niet in staat een weloverwogen instemming te geven. De man moet maar even beslissen of ze voldoende zin heeft om in te stemmen, en of de gevolgen van instemming niet te groot zullen zijn voor haar.

Ook typisch dat je voor de vergelijking met mannen een buttplug nodig hebt. Vind jij het geen verkrachting om je doos over de lul van een dronken man te schuiven? Wat is er in die situatie veranderd?
:D
Dan krijg je van die mooie toestanden
Man: meh ik ben maar een 5/10 en zij is zeker een 7/10. Hier gaat ze niet trots op zijn dus ik denk dat ik maar alleen naar huis ga :'(
  zaterdag 5 september 2015 @ 00:03:12 #13
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_155831534
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 september 2015 23:50 schreef LadyOracle het volgende:

[..]

Weleens geprobeerd om een slappe lul ergens im te steken? Dat is één verschil. Het tweede is subjectief, maar voor mijn gevoel is gepenetreerd worden iets heel anders dan iemand anders penetreren.
Ja, omdat jij het gevoel van iemand met je eigen lichaamsdeel penetreren niet kent
inb4 vingers
pi_155831548
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 september 2015 23:58 schreef LadyOracle het volgende:

[..]

Dat laatste zou kunnen, maar de kans is statistisch gezien klein. Wellicht kom je niet vaak buiten of verkeer je in een omgeving met vrijwel alleen mannen, anders kan ik het niet verklaren. Als je vijf vrouwen kent, zit er statistisch gezien al een slachtoffer tussen. Maar mijn suggestie om het eens zelf te vragen aan vrouwen in je omgeving was heel serieus.
Of wellicht dat de vrouwen die ik ken niet de noodzaak voelen dat met mij te delen. En dus kan ik tot op heden nog eerlijk stellen: Ik heb geen enkele ervaring met verkrachting of aanranding (van iemand in mijn omgeving). Daarmee zeg ik niet dat het niet gebeurd. Wel dat ik er niet van weet.

En je snapt hopelijk dat ik mensen die dat blijkbaar niet uit zichzelf aan mij willen vertellen, niet ga vragen naar wat mogelijk een van de meest slechte ervaringen uit hun leven is.

[ Bericht 0% gewijzigd door probeer op 05-09-2015 00:09:39 ]
"Pools are perfect for holding water"
pi_155831568
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2015 23:31 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Ik ben geen wiskundige maar dat lijkt me een wat rare conclusie
Inderdaad geen idee hoe zij van 28,1 op de 100.000 mensen, gaan naar 1 op de 3 vrouwen.

Als we dan met cijfers en onderzoeken gaan gooien, lijkt mij na een vluchtige zoektocht het volgende onderzoek het meest betrouwbaar (want uitgevoerd onder 42 000 Europeaanse vrouwen). En nee, niet omdat ze hier spreken over 1 op de 10 vrouwen die verkracht wordt, in plaats van 1 op de 3. Het zijn nog steeds schokkende cijfers.

http://fra.europa.eu/en/p(...)-main-results-report
http://fra.europa.eu/en/vaw-survey-results

Wellicht heeft iemand anders tijd en zin om eens naar de betrouwbaarheid en validiteit van dit onderzoek te kijken, zodat we dit misschien ook in de OP kunnen gooien (en het dan dus allemaal over dezelfde cijfers en definities hebben, en daar dus niet steeds discussie over ontstaat) ??
"Pools are perfect for holding water"
  zaterdag 5 september 2015 @ 00:06:05 #16
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_155831591
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2015 00:04 schreef probeer het volgende:

[..]

Inderdaad geen idee hoe zij van 28,1 op de 100.000 mensen, gaan naar 1 op de 3 vrouwen.

Als we dan met cijfers en onderzoeken gaan gooien, lijkt mij na een vluchtige zoektocht het volgende onderzoek het meest betrouwbaar (want uitgevoerd onder 42 000 Europeaanse vrouwen). En nee, niet omdat ze hier spreken over 1 op de 10 vrouwen die verkracht wordt, in plaats van 1 op de 3. Het zijn nog steeds schokkende cijfers.

http://fra.europa.eu/en/p(...)-main-results-report
http://fra.europa.eu/en/vaw-survey-results
Ik denk dat het wat wordt overtrokken door 'maar 10% doet aangifte' en meer van zulks. Dan vermenigvuldigen op basis daarvan de cijfertjes en zo. Een beetje toewerken naar de conclusie die je wil horen.

Als ik in hetzelfde artikel ook dit lees:
quote:
Uit onderzoek van The London Metropolitan University (2009) blijkt dat op de 100 Belgische dossiers die werden onderzocht er slechts 4 resulteerden in een effectieve veroordeling.
Dan mag je er dus van uitgaan dat de officiële cijfers in dat geval uitkomen op 4 verkrachtingen en alle 100 in de enquête van Amnesty International als verkrachting staan aangemerkt
  zaterdag 5 september 2015 @ 00:06:46 #17
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_155831609
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 september 2015 23:50 schreef LadyOracle het volgende:

[..]

Weleens geprobeerd om een slappe lul ergens im te steken? Dat is één verschil.
Dat is een drogreden van het niveau "het was geen verkrachting want zij werd nat". Mijn lul heeft een eigen willetje. Zelfs als ik 'nee' zeg, zegt hij soms 'ja'. Dat geeft jou geen toestemming om mij te neuken.
quote:
Het tweede is subjectief, maar voor mijn gevoel is gepenetreerd worden iets heel anders dan iemand anders penetreren.
Jouw subjectieve gevoel is volkomen irrelevant voor hoe anderen zich voelen na een traumatische ervaring.
quote:
Verder, als jij het normaal vindt om seks met iemand te hebben terwijl je wéét dat ze niet wil, ongeacht of ze dat zegt, vind ik dat inderdaad verkrachting en dan weet je bij deze dat ik je een walgelijk sujet vind en een gevaar voor de samenleving.
Gelukkig kan jouw extremistische mening mij weinig schelen. Als een vrouw instemt, ga ik ervan uit dat ze de voordelen tegen de nadelen heeft afgewogen en tot een eigen beslissing is gekomen. Wie ben ik om daaraan te twijfelen?

Het is de 21e eeuw, vrouwen worden tegenwoordig als wilsbekwaam gezien, weet je.
  zaterdag 5 september 2015 @ 00:10:49 #18
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_155831689
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2015 00:06 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]
Dat is een drogreden van het niveau "het was geen verkrachting want zij werd nat". Mijn lul heeft een eigen willetje. Zelfs als ik 'nee' zeg, zegt hij soms 'ja'. Dat geeft jou geen toestemming om mij te neuken.
Mja, alsof mannen alleen een erectie krijgen als ze geil zijn. Als je die logica zou volgen, dan zou je met de gemiddelde man meerdere malen per nacht seks kunnen hebben zonder hem te verkrachten (/ zonder dat het ongewenst is)
pi_155831745
En om weer even in te haken op dat andere onderwerp dat in het vorige topic liep ... Doe mij alsjeblieft hetzelfde zwangerschapsverlof als een vrouw (qua duur dan). Lijkt me om meerdere redenen echt fantastisch.
"Pools are perfect for holding water"
  zaterdag 5 september 2015 @ 00:16:04 #20
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_155831796
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2015 00:04 schreef probeer het volgende:

[..]

Inderdaad geen idee hoe zij van 28,1 op de 100.000 mensen, gaan naar 1 op de 3 vrouwen.

Als we dan met cijfers en onderzoeken gaan gooien, lijkt mij na een vluchtige zoektocht het volgende onderzoek het meest betrouwbaar (want uitgevoerd onder 42 000 Europeaanse vrouwen). En nee, niet omdat ze hier spreken over 1 op de 10 vrouwen die verkracht wordt, in plaats van 1 op de 3. Het zijn nog steeds schokkende cijfers.

http://fra.europa.eu/en/p(...)-main-results-report
http://fra.europa.eu/en/vaw-survey-results

Wellicht heeft iemand anders tijd en zin om eens naar de betrouwbaarheid en validiteit van dit onderzoek te kijken, zodat we dit misschien ook in de OP kunnen gooien (en het dan dus allemaal over dezelfde cijfers en definities hebben, en daar dus niet steeds discussie over ontstaat) ??
Dat doen ze als volgt:

Ze hebben als cijfer dat ca. 11.000 vrouwen iedere drie jaar aangifte doen van verkrachting (van jan/09 tot dec/11). Vervolgens nemen ze aan:
a) dat dat cijfer representatief is voor alle andere jaren.
b) dat slechts 1 op 10 aangifte doet.
c) dat ieder slachtoffer een uniek slachtoffer is.

Dan gaan ze rekenen: 1 op 10 doet aangifte, dus 110.000 vrouwen worden verkracht. Geen enkele vrouw wordt tweemaal verkracht, dus na zes jaar hebben we 220.000 vrouwen die verkracht zijn, na 9 jaar zitten we aan 330.000, etc. Om aan 1/3e van de Belgische vrouwen te komen (ca. 5,1 miljoen totaal, dus zo'n 1.7 verkrachtte vrouwen) moeten er dus 1.700.000/110.000=16x3=48 jaar overheen gaan. Aangezien de gemiddelde vrouw 80 wordt, lijkt het dus wel een veilige schatting als je er een beetje rekening mee houdt dat sommige vrouwen meer dan eens verkracht worden en dat de 1 op 10 misschien niet 100% accuraat is.
  zaterdag 5 september 2015 @ 00:19:35 #21
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_155831867
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2015 00:13 schreef probeer het volgende:
En om weer even in te haken op dat andere onderwerp dat in het vorige topic liep ... Doe mij alsjeblieft hetzelfde zwangerschapsverlof als een vrouw (qua duur dan). Lijkt me om meerdere redenen echt fantastisch.
Feminismetopic he, ga ff ergens anders huilen over je mannenstruggles
pi_155831923
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2015 00:16 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Dat doen ze als volgt:

Ze hebben als cijfer dat ca. 11.000 vrouwen iedere drie jaar aangifte doen van verkrachting (van jan/09 tot dec/11). Vervolgens nemen ze aan:
a) dat dat cijfer representatief is voor alle andere jaren.
b) dat slechts 1 op 10 aangifte doet.
c) dat ieder slachtoffer een uniek slachtoffer is.

Dan gaan ze rekenen: 1 op 10 doet aangifte, dus 110.000 vrouwen worden verkracht. Geen enkele vrouw wordt tweemaal verkracht, dus na zes jaar hebben we 220.000 vrouwen die verkracht zijn, na 9 jaar zitten we aan 330.000, etc. Om aan 1/3e van de Belgische vrouwen te komen (ca. 5,1 miljoen totaal, dus zo'n 1.7 verkrachtte vrouwen) moeten er dus 1.700.000/110.000=16x3=48 jaar overheen gaan. Aangezien de gemiddelde vrouw 80 wordt, lijkt het dus wel een veilige schatting als je er een beetje rekening mee houdt dat sommige vrouwen meer dan eens verkracht worden en dat de 1 op 10 misschien niet 100% accuraat is.
Aha.

Ja, met die initiële data en de bijgaande aannames lijkt dat dan inderdaad een aardige schatting waar ik het ook wel mee eens kan zijn.

Maar het is wel een schatting, en geen statistiek. En dat gegeven alleen lijkt mij nogal afbreuk doen aan de betrouwbaarheid.

Ik ga iig nu de stad in, en zal morgen dat andere onderzoek van de EU's Fundamental Rights Agency eens doornemen en mijn bevindingen hier posten. Er komt iig kekke interactieve data bij.

PS. wat me ook bijzonder interessant lijkt is een vergelijking tussen de afgelopen jaren, en de afgelopen 80 jaar (zeg maar, het hele leven van de vrouwelijke respondent). Gewoon, om te kijken of we als mensheid vooruitgang boeken. Kijken of er een verschil zit tussen vrouwen van bv 30 die voor hun 20e verkracht zijn, en vrouwen van alle leeftijden die voor hun 20e verkracht zijn.
"Pools are perfect for holding water"
  zaterdag 5 september 2015 @ 00:23:20 #23
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_155831940
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2015 00:22 schreef probeer het volgende:

[..]

Maar het is wel een schatting, en geen statistiek. En dat gegeven alleen lijkt mij nogal afbreuk doen aan de betrouwbaarheid.
Tuulk, vooral als je dat koppelt aan 4 veroordelingen op 100 aangiftes
  zaterdag 5 september 2015 @ 00:37:08 #24
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_155832217
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2015 00:22 schreef probeer het volgende:

[..]

Aha.

Ja, met die initiële data en de bijgaande aannames lijkt dat dan inderdaad een aardige schatting waar ik het ook wel mee eens kan zijn.

Maar het is wel een schatting, en geen statistiek. En dat gegeven alleen lijkt mij nogal afbreuk doen aan de betrouwbaarheid.

Ik ga iig nu de stad in, en zal morgen dat andere onderzoek van de EU's Fundamental Rights Agency eens doornemen en mijn bevindingen hier posten. Er komt iig kekke interactieve data bij.

PS. wat me ook bijzonder interessant lijkt is een vergelijking tussen de afgelopen jaren, en de afgelopen 80 jaar (zeg maar, het hele leven van de vrouwelijke respondent). Gewoon, om te kijken of we als mensheid vooruitgang boeken.
Nou ja, je moet wel aannemen dat het cijfer representatief is (lijkt onwaarschijnlijk, want een overheidscampagne uit 2005 heeft de meldingsbereidheid vergroot), dat de 1 op 10 waarschijnlijk is (opnieuw, de meldingsbereidheid was juist enorm veranderd), dat de overgrote meerderheid van de slachtoffers uniek is (onwaarschijnlijk. Overigens kan ik nergens data vinden over hoe verkrachtingen geteld worden. Als net als in Zweden iedere penetratie als één verkrachting telt, tikt dat snel aan).
pi_155832224
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2015 00:03 schreef probeer het volgende:

[..]

En je snapt hopelijk dat ik mensen die dat blijkbaar niet uit zichzelf aan mij willen vertellen, niet ga vragen naar wat mogelijk een van de meest slechte ervaringen uit hun leven is.
Je kan het ook zien als dat je vrouwen helaas niet de kans geeft om met je te praten over iets waarvan ze bang zijn dat je er niet voor open staat. Zolang je het niet bij een vage kennis doet of op een verjaardagsfeestje en het tactisch formuleert... Je hoeft niet direct te vragen of iemand weleens is verkracht en iemand is niet gedwongen om te praten, je kan bv ook gewoon aanbieden dat iemand bij je terecht kan als ze een vervelende ervaring heeft (gehad), omdat je gehoord hebt dat zoveel vrouwen er last van hebben. Dan laat je het bij hun liggen. Of wat meer op ze letten en af en toe vragen of ze een situatie nog prettig vinden of zelf aan kunnen.

Niet alle vrouwen zijn zo hard en in your face als ik, de meeste kampen met schaamte en angst. Dat wil niet zeggen dat ze niet willen praten (met iemand die ze vertouwen).

Ik ken ca 20 mensen die misbruikt of verkracht zijn (waarvan twee mannen). Als je er voor open staat, komen mensen vanzelf hun hart luchten.

En je kunt ze ook helpen door net wat meer op te letten of af en toe hulp aan te bieden.

Ik moet nu denken aan een voorbeeld in de metro. Ik was onderweg met iemand en zag een jongen een dronken en huilend meisje wegslepen dat hem steeds probeerde te slaan. Alle mensen liepen gewoon door. Ze keken wel, maar niemand trok zijn mond open. Het kan natuurlijk dat die mensen er echt niet eens over nadachten dat dat misschien wel een risicovolle situatie kon zijn voor dat meisje. Of misschien durfden ze gewoon niet. Degene waar ik mee was twijfelde ook wat te doen. Ik niet, want het eerste waar ik aan denk is aan wat er kan gebeuren (of dat nu verkrachting is of een medisch probleem waar haar 'begeleider' wel hulp bij zou kunnen gebruiken) en wat een kleine moeite het is om even hulp aan te bieden, en dat ik er niet aan moet denken dat ik mijn kans om in te grijpen laat liggen en de dag erna iets vervelends in de krant moet lezen. In zo'n situatie de tijd nemen om even poolshoogte te nemen is ook een vorm van open staan voor wat er om je heen gebeurt.

Gelukkig bleek het allemaal minder spannend te zijn. Hij was haar vriend, hij had met een ander gezoend en daar was zij op een feestje achter gekomen, en vervolgens had hij geweigerd haar alleen en dronken over straat te laten gaan - uiteindelijk heeft zij tien minuten tegen me aan zitten huilen en klagen en is ze gekalmeerd met hem mee gegaan omdat ze dat toch inderdaad wel verantwoorder vond dan in haar eentje naar huis zwalken.

Maar stel dat er wel wat was gebeurd, stel dat hij haar bijvoorbeeld gedrogeerd en meegevoerd had tegen haar zin - dat was gezien de situatie en reële optie. Dan waren er tientallen, misschien wel honderden mensen gewoon doorgelopen die het hadden kunnen voorkomen.
“I planned my death carefully, unlike my life, which meandered along from one thing to another, despite my feeble attempts to control it.”
― Margaret Atwood, Lady Oracle
pi_155832342
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2015 00:06 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Jouw subjectieve gevoel is volkomen irrelevant voor hoe anderen zich voelen na een traumatische ervaring.

Ik vel geen oordeel over iemands ervaring, ik leg uit waarom ik een voorbeeld koos. Dat is iets geheel anders.

Verder heb je het nu opeens over een vrouw die instemt (ik vat dat op als expliciet toestemming geeft), terwijl je het net had over iemand waarvan je wist dat ze niet wilde. Wat is het nou? Is het nou "nee, tenzij instemming" of "ja, tenzij expliciet geen instemming"? Dat maakt nogal een verschil.
“I planned my death carefully, unlike my life, which meandered along from one thing to another, despite my feeble attempts to control it.”
― Margaret Atwood, Lady Oracle
  zaterdag 5 september 2015 @ 00:49:01 #27
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_155832446
Trouwens, hier zijn twee onderzoeken die het aantal slachtoffers van seksueel misbruik eerder rond de 6% ligt dan rond de 30%:

http://fra.europa.eu/site(...)results-apr14_en.pdf
(Annex 1, Table A1.2, p. 171)

en
quote:
A 2010 study by the Federal Institute for Gender Equality (Institut pour l’Égalité des Femmes et des Hommes) reveals that verbal abuse is by far the most common form of abuse (41.5%), followed by intimidation (22%), and then striking someone (15%). Sexual abuse mostly affects women (5.6% against 0.8% men), and they are also the ones who are locked up or kicked out most frequently (5.9% against 2.7% for men).

Uit: Institut pour l’Égalité des Femmes et Hommes (2010), « Emotional, Physical and Sexual Abuse – The Experiences of Women and Men ». Via SIGI
pi_155832489
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2015 00:03 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Ja, omdat jij het gevoel van iemand met je eigen lichaamsdeel penetreren niet kent
inb4 vingers
Behalve vingeren of gevingerd worden, nee, heb je helemaal gelijk in. De homo's die ik ken wel en daarmee praat ik ook over top of bottom. En daar zit toch vaak (let op, niet altijd nee) ook wel een machtselement in, dus blijkbaar is het niet per se een heel gekke gedachte van mij. En ik zei er zelf ook al bij dat het subjectief was he.
“I planned my death carefully, unlike my life, which meandered along from one thing to another, despite my feeble attempts to control it.”
― Margaret Atwood, Lady Oracle
  zaterdag 5 september 2015 @ 00:53:07 #29
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_155832507
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 september 2015 00:43 schreef LadyOracle het volgende:

[..]

Ik vel geen oordeel over iemands ervaring, ik leg uit waarom ik een voorbeeld koos. Dat is iets geheel anders.

Verder heb je het nu opeens over een vrouw die instemt (ik vat dat op als expliciet toestemming geeft), terwijl je het net had over iemand waarvan je wist dat ze niet wilde. Wat is het nou? Is het nou "nee, tenzij instemming" of "ja, tenzij expliciet geen instemming"? Dat maakt nogal een verschil.
Je verwart nog steeds 'zin' met 'instemmen'. Het is niet mijn taak om te kijken of de instemming van de vrouw op een goede afweging leunt; ik ga ervan uit dat ze dat kan. Als ze geen zin heeft en toch instemt, neem ik aan dat de voordelen voor haar zwaarder wegen dan de nadelen.
pi_155833122
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2015 23:34 schreef probeer het volgende:

[..]

Ik wuif nergens ervaringen, cijfers of onderzoeken weg.

Ik benoem in mijn posts in het vorige topic voornamelijk twee punten:

- Dat niet alle mannen verkrachters zijn, en dat het dus fijn zou zijn om over 'verkrachters' te spreken in plaats van over 'mannen'.
- Dat er een enorme discrepantie bestaat tussen de verschillende onderzoeken omtrent verkrachting.
Je hebt 100% gelijk als je zegt dat niet alle mannen verkrachters zijn, ik zou dat zelf willen verruimen naar het leeuwendeel van de mannen zijn geen verkrachters. Maar dat neemt niet weg dat zelfs de voorzichtige cijfers rondom verkrachting schrikbarend hoog zijn. De 1 op de 10 die voor hier genoemd worden is erg sterk onderbouwd.

En vooral, dat seksueel lastig vallen tot in redelijk vergaande mate gewoon geaccepteerd is in onze maatschappij. Dat vrijwel elke vrouw hiermee te maken krijgt. Dat er daarnaast een wijdverspreid twijfelen is aan vrouwen die aangeven verkracht te zijn of seksueel lastig gevallen(vervelend)/aangerand(ernstiger).
Dat seksueel lastig gevallen worden weg gelachen wordt, dat vrouwen(bij mannen als slachtoffer geld dit nog meer, daar geld dit zelfs bij wat bij vrouwen als onacceptabele verkrachting wordt gezien!) de schuld bij hen wordt gelegd, ze erg snel als leugenaars,zeurpeiten, agressieve feministen, mannenhaters e.d. worden gezien als ze dit ter sprake brengen.

Als ik naar mjn eigen ervaringen kijk waar er (veel) mensen in de buurt waren, het zagen, makkelijk in konden grijpen. Niemand deed wat, er werd genegeerd, gelachen, als ik gekwetst reageerde was ik degene die fout zat. Als ik kijk naar hoe dit overeenkomt met het gros van de andere vrouwen die ik gekend heb en ken, dan kan ik niet anders dan stellen dat dit maatschappelijk geaccepteerd is. En nee, ik kom niet uit een rare omgeving, ik kom juist uit een relatief veilige omgeving.

Nogmaals, hiermee zeg ik niet dat elke man zich hier schuldig aan maakt. Als het gaat over overduidelijke verkrachting geloof ik zelfs dat de gemiddelde man dit verafschuwd. Er is alleen wel degelijk een ondertoon van ervaringen, cijfers en onderzoeken wegwuiven. Van vrouwen niet echt serieus nemen op dit gebied en teveel tolereren in het gebied tussen seksueel lastig vallen en overduidelijke (gewelddadige) verkrachting. Dit is waarom er uit onderzoek blijkt dat als je het geen verkrachting noemt(wat aversie oproept),maar het over handelingen hebt teveel mannen niet zo netjes blijken te zijn.


Zoals ik tussendoor te snel heb gezegd werkt dit probleem ook andersom, dus bij mannen die slachtoffer zijn. De ontkenning lijkt hier zelfs nog groter te zijn. Dus misschien moeten we het meer hebben over het bagatelliseren van seksueel geweld in alle vormen ipv seksueel geweld tegen vrouwen.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')