abonnement Unibet Coolblue
  Trouwste user 2022 donderdag 3 september 2015 @ 18:21:03 #1
7889 tong80
Spleenheup
pi_155791420
Na Zwarte Piet ligt er opnieuw een vermeend racistisch symbool van de Nederlandse cultuur onder vuur. De Gouden Koets is weer in opspraak om een vermeende racistische afbeelding. Zaterdag wordt op het Amsterdamse Museumplein tegen de Gouden Koets geprotesteerd.



Paleis Het Loo zette afgelopen weekend enkele actievoerders uit die protesteerden tegen de Gouden Koets, die daar deze week tentoongesteld wordt voordat het rijtuig een jarenlange restauratie ondergaat. Steen des aanstoots is de Hulde der Koloniën, een paneelschildering aan de linkerzijde van de koets. Daarop zijn halfnaakte mensen afgebeeld uit de Nederlandse koloniën in de Oost en West, die zich onderwerpen aan het Nederlands Koninklijk Huis. Verheerlijking van de slavernij en de koloniale onderdrukking?

Ongepast
,,De afbeelding is niet gemaakt met een racistische bedoeling, maar wel in een tijd dat racisme de norm was. We hadden er toen geen moeite mee om mensen uit te buiten voor ons gewin", vindt historicus Robert Jan Minneboo. ,,Om die symboliek zonder commentaar onderdeel te laten zijn van de opening van het parlementaire jaar, is ongepast."



,,De Gouden Koets is geen koloniaal symbool, het is een geschenk van de Amsterdamse bevolking aan koningin Wilhelmina voor haar kroning", werpt collega-historicus Han van der Horst tegen. ,,Het is een kitschobject waar zij eigenlijk niet eens in wilde rijden."

,,Dat het een symbool van de slavernij zou zijn is geen goed punt, want we hadden toen geen slaven. We streden juist voor de afschaffing van de slavernij", voegt emeritus hoogleraar Piet Emmer, expert op het gebied van de koloniën en slavernij, toe. ,,De afbeelding werd toen ook niet gezien als verheerlijking van het kolonialisme. Wij vonden wel dat onze koloniale onderdanen ons dankbaar moesten zijn voor ons beschavende werk, want we brachten dingen als gezondheidzorg en onderwijs."

Of de schildering nu racistisch bedoeld is of niet, of dat er al dan niet slaven op staan, doet er wat Minneboo niet zo veel toe. De symboliek ligt te gevoelig. ,,In Duitsland gaan ze ook niet met bepaalde symbolen de straat op omdat die te sterk zijn. Sommige mensen zeggen dat de afbeelding in 1898 gemaakt is en dus zouden er geen slaven op staan. Dat is hetzelfde als dat je nu een Wehrmachtsoldaat zou tekenen, maar dat het geen Wehrmachtsoldaat is omdat die al sinds 1945 niet meer bestaan."

Museum
De Gouden Koets krijgen we de komende paar jaar niet meer te zien met Prinsjesdag, omdat het rijtuig een grondige restauratie ondergaat. Wat Minneboo betreft blijft de koets daarna van de straat.

,,De Gouden Koets hoort thuis in een museum. Natuurlijk maakt het deel uit van onze geschiedenis, die afbeelding hoeft ook niet verwijderd te worden. Je kunt wel zeggen dat je mensen juist confronteert met het koloniale verleden, maar dat moet je doen in een educatieve context. Dat gebeurt niet op de manier zoals de Oranjes nu uit de koets stappen."

Wegpoetsen
Door de Gouden Koets weg te stoppen in een museum, bereik je juist het tegenovergestelde, denken Emmer en Van der Horst. ,,Als je de Gouden Koets in het museum zet, zodat hij geen kwaad meer kan doen, dan verloochen je juist dat foute verleden."

Emmer: ,,We hebben ook wijken met straten die vernoemd zijn naar de Zuid-Afrikaanse Boeren die wij steunden. Dat was ook een racistische samenleving. Het is een bewijs van hoe populair mensen als Paul Kruger toen waren. Het houdt de herinnering in stand. Dat moet je niet wegpoetsen."

,,De Gouden Koets laat zien hoe we in die tijd tegen de wereld aankeken", aldus Van der Horst. ,, Al kun je je afvragen of de verhoudingen in de wereld nu zo veel anders zijn dan in 1898."



Geen weet
Of men überhaupt weet heeft van de omstreden schildering op de Gouden Koets, is volgens Van der Horst overigens maar de vraag. ,,We moeten er niet zo'n drama van maken. Geen mens had op die afbeelding gelet als jij er geen stuk over had geschreven."

http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)ts-in-opspraak.dhtml

Wat volgt er na de Negerzoen, Zwarte Piet en nu de Gouden Koets ?

Erik de Zwart ? Zwarte Lola ? Black Beauty ? Het zwart voor de ogen krijgen ? Het donker inzien ?

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  donderdag 3 september 2015 @ 18:21:41 #2
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_155791436
Goh wat een verrassing.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_155791447
Ik drink mijn koffie zwart. Komt dichtbij zo.
AMG heten en dan een Volvo rijden...
pi_155791476
Hier is toch al jaren gedoe over?
  donderdag 3 september 2015 @ 18:24:08 #5
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_155791484
quote:
13s.gif Op donderdag 3 september 2015 18:22 schreef -AMG- het volgende:
Ik drink mijn koffie zwart. Komt dichtbij zo.
Vieze racist.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_155791495
NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE!!!!!! |:( |:( |:(
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
  Trouwste user 2022 donderdag 3 september 2015 @ 18:26:02 #7
7889 tong80
Spleenheup
pi_155791520
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2015 18:23 schreef HPLC het volgende:
Hier is toch al jaren gedoe over?
Ik lees het net voor het eerst. Zou wel kunnen.

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_155791529
Die koets hoort sws in een museum.
  donderdag 3 september 2015 @ 18:26:42 #9
168304 Mani89
We try not to sexualize them.
pi_155791532
Schilder ze dan blank, dan is het geen racisme meer.
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep. Kom Terug.
  donderdag 3 september 2015 @ 18:27:35 #10
218617 YazooW
bel de wouten!
pi_155791545
quote:
Paleis Het Loo zette afgelopen weekend enkele actievoerders uit die protesteerden tegen de Gouden Koets, die daar deze week tentoongesteld wordt voordat het rijtuig een jarenlange restauratie ondergaat.
Het land uit?

:P
pi_155791552
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2015 18:26 schreef Odaiba het volgende:
Die koets hoort sws in een museum.
Net als de monarchie.
pi_155791553
Nee he. De beroepsracismeroepers hebben weer een nieuw project gevonden.
De Gouden Koets wordt voor een smak geld opgeknapt. Het zou me niet verbazen als na de opknapbeurt deze schildering ineens weg is.
  donderdag 3 september 2015 @ 18:28:56 #13
441402 AIi
..en de 40 rovers
pi_155791572
Vanuit historisch oogpunt werden donkere mensen door verschillende volkeren als slaaf gebruikt. Dat je hier een afbeelding van ziet is niks anders dan een stuk geschiedenis.
pi_155791576
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2015 18:26 schreef tong80 het volgende:

[..]

Ik lees het net voor het eerst. Zou wel kunnen.

:P
Je hoort er niet zo heel veel over, behalve als prinsjesdag weer voor de deur staat. Dit in tegenstelling tot Zwarte Piet, waar we nu het hele jaar over 'discussiëren'

Hier een link overigens van vorig jaar:

http://www.nrcreader.nl/a(...)-gouden-koets-anders

[ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 03-09-2015 18:29:55 ]
pi_155791594
quote:
99s.gif Op donderdag 3 september 2015 18:27 schreef Juup© het volgende:

[..]

Net als de monarchie.
Als dat zou kunnen, zou dat mooi zijn.
  donderdag 3 september 2015 @ 18:29:59 #16
218617 YazooW
bel de wouten!
pi_155791602
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2015 18:28 schreef AIi het volgende:
Vanuit historisch oogpunt werden donkere mensen door verschillende volkeren als slaaf gebruikt. Dat je hier een afbeelding van ziet is niks anders dan een stuk geschiedenis.
De gouden koets is een pronkstuk. Door daar illustraties van slaven op te hebben lijkt het net alsof "we" er trots op zijn.
pi_155791606
Ik vind dat we alle geschiedenisboeken moeten verbranden. Er kan wel eens iets instaan waar iemand aanstoot aan kan nemen.
pi_155791651
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2015 18:26 schreef Mani89 het volgende:
Schilder ze dan blank, dan is het geen racisme meer.
zijn het dan niet nog steeds slaven?
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
  donderdag 3 september 2015 @ 18:35:11 #19
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_155791719
edit
pi_155791730
En na de koets vervolgen we onze weg naar het rijksmuseum. Ik vermoed dat daar ook nog wel wat schilderijen hangen die op de brandstapel kunnen. 8)7
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_155791752
quote:
10s.gif Op donderdag 3 september 2015 18:30 schreef karton2 het volgende:
Ik vind dat we alle geschiedenisboeken moeten verbranden. Er kan wel eens iets instaan waar iemand aanstoot aan kan nemen.
Sommige lui hebben een dagtaak aan het speuren naar racisme. Nee, ik zeg het verkeerd: naar wat zij als racisme zien.
  donderdag 3 september 2015 @ 18:37:36 #22
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_155791768
Ik zou zeggen: negeer het gewoon.
pi_155791786
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2015 18:29 schreef YazooW het volgende:

[..]

De gouden koets is een pronkstuk. Door daar illustraties van slaven op te hebben lijkt het net alsof "we" er trots op zijn.
Dit ja. Je hoeft niet te doen alsof het niet bestaat of bestaan heeft, maar op een pronkstuk waarin op het hoogtepunt van het regeringsjaar het staatshoofd in rondrijdt lijkt het op verheerlijking.
  donderdag 3 september 2015 @ 18:43:30 #24
403866 richolio
#MacMasterrace
pi_155791915
Van onze koets blijf je af :(
'Richolio _O_' - tong80
LAST.FM
pi_155791937
:')
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')