abonnement Unibet Coolblue
pi_155702211
quote:
11s.gif Op maandag 31 augustus 2015 11:40 schreef Qunix het volgende:

[..]

Dit ook?
[Commie] Neon Genesis Evangelion - The End of Evangelion [BD 1080p AAC] [9EF369E6].mkv

O wacht, dit is niet deel 4.
Even mijn collectie vervangen :P
/A/non's with his waifu, all's right in the world.
pi_155702677
Het valt me nu trouwens pas op dat heel veel Japanse media toch wel vooruitstrevende waarden erop nahouden. Helaas ook heel veel niet, maar ook best wel veel wel. Ik vind dit best frappant gezien de conservatieve normen en waarden die er soms lijken te heersen. Wellicht is de media daar ook een soort uitlaatklep voor veel mensen.

De thema's liggen er bij Planetes ook wel bovenop:





Dat vind ik toch frappant gezien het nationalistische verleden van Japan. Sociale ongelijkheid wordt in de serie ook vaak aangekaart. Ook hoe belangrijk soms banen zijn die lager gewaardeerd worden door de samenleving (de vuilnisophalers in de ruimte in dit geval). Een personage in de serie probeert wanhopig promotie te maken en vergeet daarbij hoe belangrijk zijn werk eigenlijk is. Zijn kinderen vragen dan: "Maar papa, wie houdt dan de ruimte veilig?" Ook lijkt de serie kritisch op hoe immigranten worden behandeld. De werkloze ninja's kunnen niet werken omdat ze een toeristemvisum hebben waardoor ze niet legaal kunnen werken.

Laatst kwam ik ook nog de film Death by Hanging tegen. Toch ook een hele onconventionele film.



De anti-oorlog boodschappen in Gundam liggen er ook vaak best bovenop. Helaas lijken niet alle Gundam-fans de boodschappen ter harte te nemen. ;(

Code Geass lijkt ook een dergelijke boodschap te hebben en lijkt ook een boodschap te hebben tegen imperialisme. Het is alleen moeilijk te zeggen of de personen in het verhaal worden gedreven door Japans nationalisme of echt de drang om van hun bezetter af te komen. De anime leek me toch het laatste vermoeden, al leken sommigen binnen de fracties ook gedreven door nationalisme.

Miyazaki (al moet ik toegeven niet veel van hem te hebben gezien) heeft ook vaak wel toffe thema's in zijn anime. En hij weigerde zelfs een keer op de Oscars te komen:

quote:
In 2003, Miyazaki won an Oscar for his film Spirited Away but did not attend the 75th Academy Awards in Hollywood, Los Angeles in protest of the United States' involvement in the Iraq War, later stating that "I didn't want to visit a country that was bombing Iraq."

https://en.wikipedia.org/wiki/Hayao_Miyazaki#Personal_life
En:

quote:
Miyazaki's works are characterized by the recurrence of progressive themes, such as environmentalism, pacifism, feminism, and the absence of villains. His films are also frequently concerned with childhood transition and a marked preoccupation with flight.
Hebben jullie voorbeelden van nog meer anime met dergelijke thematiek? In Kaiji kom je ook wel subtiele maatschappijkritiek tegen, zonder dat het er heel erg bovenop ligt.

Iemand die dit boek trouwens heeft gelezen? https://en.wikipedia.org/(...)to_Princess_Mononoke

Edit: Net een stukje van het boek gelezen en Evangelion wordt erg vaak genoemd. :o

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 31-08-2015 12:50:28 ]
pi_155702782
Planetes komt uit 1999, En in die 16 jaar is japan wel weer richting het nationalisme gestapt.
/A/non's with his waifu, all's right in the world.
pi_155706157
quote:
0s.gif Op maandag 31 augustus 2015 12:29 schreef De_Dakgoot het volgende:
Planetes komt uit 1999, En in die 16 jaar is japan wel weer richting het nationalisme gestapt.
Hmm, misschien wel. Met Abe bijvoorbeeld. Toch merk ik daar niet zo heel veel van in anime.
  Designer maandag 31 augustus 2015 @ 15:22:59 #80
266257 crew  DeZwabber
Press ZL to squid.
pi_155706396
quote:
0s.gif Op maandag 31 augustus 2015 15:13 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Hmm, misschien wel. Met Abe bijvoorbeeld. Toch merk ik daar niet zo heel veel van in anime.
Ja, maar de jeugd in Japan is bijzonder gedesinteresseerd in de politiek, het schijnt echt een probleem te zijn. Het zijn vooral de ouderen die stemmen. Ik denk dat het wel mee valt, er zijn wat nationalisten, en dan heb je de frusties op 2ch. Ik denk niet dat je de vergissing moet maken om te denken dat het een nauwkeurige weerspiegeling is van de gehele samenleving daar.
🐙
pi_155706412
quote:
0s.gif Op maandag 31 augustus 2015 12:29 schreef De_Dakgoot het volgende:
Planetes komt uit 1999, En in die 16 jaar is japan wel weer richting het nationalisme gestapt.
Als je de demonstraties en protesten tegen de uitbreiding van het oorlogsmandaat des regerings ziet dan ga je daar misschien wel wat meer aan twijfelen. In Japan is dissidentie een keuze die heel veel zwaarder lijkt te wegen dan in Europa waar we toch wel een beetje een vakbondscultuur hebbe.
“An interesting thing is a good thing.”
  maandag 31 augustus 2015 @ 16:35:06 #82
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_155708308
Europa is de laatste 10-15 jaar echt vl 'nationalistischer' dan bijvoorbeeld Japan. Sowieso heeft Europa natuurlijk een veel kwalijkere geschiedenis wat betreft agressie naar andere landen/volkeren, dan Japan.

Er IS wel een nationale 'trots' in Japan, en als buitenstaander zul je er absoluut nooit echt bijhoren (en de vraag is in hoeverre je dat zou moeten willen... ), maar het echte rechtsextremisme wat we toch hier vaak zien in Europa, is daar niet echt aan de orde omdat ze er nu eenmaal andere normen en waarden op nahouden, in principe veel meer vanuit een menselijk oogpunt beschouwd.
  Designer maandag 31 augustus 2015 @ 16:45:03 #83
266257 crew  DeZwabber
Press ZL to squid.
pi_155708619
quote:
99s.gif Op maandag 31 augustus 2015 16:35 schreef Yi-Long het volgende:
Europa is de laatste 10-15 jaar echt vl 'nationalistischer' dan bijvoorbeeld Japan. Sowieso heeft Europa natuurlijk een veel kwalijkere geschiedenis wat betreft agressie naar andere landen/volkeren, dan Japan.
De inwoners van onder andere Nanjing en Korea willen even met je praten.
🐙
pi_155708914
/A/non's with his waifu, all's right in the world.
  maandag 31 augustus 2015 @ 17:02:41 #85
383398 Kyubey
Genesis 19:26
pi_155709148
quote:
0s.gif Op maandag 31 augustus 2015 00:40 schreef mschol het volgende:

[..]

tja.. het hele pakket vond ik gewoon kloppen: komedie, (suggestieve) yuri, nagenoeg geen ecchi (dat is ook wel eens verfrissend in een anime :P), en alle acties e.d. werden 'schattig' gebracht (ik kan het niet anders verwoorden :P)
het is vooral weer eens wat onschuldiger (en te gelijkertijd wat realistischer) t.o.v. b.v. een gemiddelde ecchi serie waar de meest onmogelijke valpartijen gemaakt worden..
He, de valpartij van het balkon overtreedt wel alle natuurwetten.
Helemaal super.
  maandag 31 augustus 2015 @ 17:09:57 #86
383398 Kyubey
Genesis 19:26
pi_155709348
Subtiele maatschappijkritiek? Mahouka Koukou no Rettousei heeft zeer opvallende standpunten... Al neigen die meer naar het Japanse nationalisme dat Robin nu bekritiseert.

Ik geloof dat ik deze al eerder heb gepost:
http://theglorioblog.com/(...)ayn-rand-connection/
Helemaal super.
pi_155709913
quote:
1s.gif Op maandag 31 augustus 2015 17:09 schreef Kyubey het volgende:
Subtiele maatschappijkritiek? Mahouka Koukou no Rettousei heeft zeer opvallende standpunten... Al neigen die meer naar het Japanse nationalisme dat Robin nu bekritiseert.

Ik geloof dat ik deze al eerder heb gepost:
http://theglorioblog.com/(...)ayn-rand-connection/
_O- Die had je eens gepost ja. Het ligt er zelfs wel erg dik bovenop. Ik heb ooit eerst een post gelezen over dat Attack on Titan redelijk rechts/reactionair zou zijn. Was een super goede post ergens op een imageboard, maar ik heb het per ongeluk verwijderd. ;(
pi_155709954
Mahouka _O_, kan niet wachten tot seizoen 2 komt
/A/non's with his waifu, all's right in the world.
pi_155711163
quote:
0s.gif Op maandag 31 augustus 2015 17:31 schreef robin007bond het volgende:

[..]

_O- Die had je eens gepost ja. Het ligt er zelfs wel erg dik bovenop. Ik heb ooit eerst een post gelezen over dat Attack on Titan redelijk rechts/reactionair zou zijn. Was een super goede post ergens op een imageboard, maar ik heb het per ongeluk verwijderd. ;(
Echt? Ik bedoel ik begrijp hoe je van: ´er zijn monsters achter de muren´ de gedachtesprong naar xenofobie kunt maken, maar als je kijkt hoe de anime de vluchtelingensituatie die daar voorkwam benadert dan vind ik het moeilijk om te zeggen dat die benadering rechtser is dan die van bijvoorbeeld ons eigen NOS journaal. Vooral ook de kijk op de rijke aristocraten is helemaal niet rechts te noemen hoewel dat misschien meer met de feodale opzet van de wereld aldaar te maken heeft dan met politieke overtuiging.
“An interesting thing is a good thing.”
  maandag 31 augustus 2015 @ 18:30:08 #90
383398 Kyubey
Genesis 19:26
pi_155711299
quote:
0s.gif Op maandag 31 augustus 2015 17:31 schreef robin007bond het volgende:

[..]

_O- Die had je eens gepost ja. Het ligt er zelfs wel erg dik bovenop. Ik heb ooit eerst een post gelezen over dat Attack on Titan redelijk rechts/reactionair zou zijn. Was een super goede post ergens op een imageboard, maar ik heb het per ongeluk verwijderd. ;(
Misschien heeft het te maken met dat de mensheid als vee wordt gezien als ze niet vechten voor hun voortbestaan...

Wacht eens even, laatst was er een twist in de manga dat iedereen gehersenspoeld is door de koning, behalve degenen met Japans bloed... (Misaka/Levi) }:|

[ Bericht 11% gewijzigd door Kyubey op 31-08-2015 19:22:01 ]
Helemaal super.
pi_155712000
quote:
7s.gif Op maandag 31 augustus 2015 17:02 schreef Kyubey het volgende:

[..]

He, de valpartij van het balkon overtreedt wel alle natuurwetten.
good point, die was wel onmogelijk, echter is dat echt een uitzondering

Wat mij, na een nachtje slapen, irriteert is het einde (dat stuk met mitsuki) i.c.m de acties van haruka door de hele serie, ik vind het niet kloppen..

[ Bericht 12% gewijzigd door mschol op 31-08-2015 19:01:32 ]
pi_155715125
quote:
10s.gif Op maandag 31 augustus 2015 16:45 schreef DeZwabber het volgende:

[..]

De inwoners van onder andere Nanjing en Korea willen even met je praten.
https://en.wikipedia.org/wiki/Uyoku
pi_155715340


Spot de referenties!
pi_155720919
quote:
14s.gif Op maandag 31 augustus 2015 20:18 schreef Qunix het volgende:
[ afbeelding ]

Spot de referenties!
Sekai Seifuku, Aldnoah Zero, Mahouka, Digimon Adventure tri. 1: Saikai
/A/non's with his waifu, all's right in the world.
  maandag 31 augustus 2015 @ 22:36:55 #95
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_155721132
quote:
10s.gif Op maandag 31 augustus 2015 16:45 schreef DeZwabber het volgende:

[..]

De inwoners van onder andere Nanjing en Korea willen even met je praten.
Dan heb je het over 1 donkerzwarte bladzijde uit de geschiedenis, en zo zullen ze er nog wel een paar hebben... maar leg dat even naast encyclopedie aan zwarte bladzijden van 'het westen', dan valt het natuurlijk een beetje in het niet...
pi_155722611
Om van Japan een Shangri-La van menselijkheid van maken gaat vrij ver. Er is misschien meer een ´je mot kop niet boven het maaiveld uitsteken´-mentaliteit dan op sommige andere plaatsen. Maar om Japan --een land dat sinds de oorlog bijna onafgebroken door, wat neerkomt op, het rechtsere broertje van het CDA geregeerd is-- een monoliet van links-humanistische ideen te noemen is misschien niet ridicuul, maar ook weer niet waarschijnlijk.

De Japanse communistische partij is echter GOAT. En als zij ooit de verkiezingen zouden winnen dat zou Japan waarlijk het mythische land van rijstewijn en suikersnoepjes zijn.

[ Bericht 8% gewijzigd door Repelsteeltju op 31-08-2015 23:23:34 ]
“An interesting thing is a good thing.”
pi_155722836
Een land dat niet door links geregeerd wordt, wat een hemel moet dat zijn.,
/A/non's with his waifu, all's right in the world.
pi_155723360
quote:
0s.gif Op maandag 31 augustus 2015 23:23 schreef De_Dakgoot het volgende:
Een land dat niet door links geregeerd wordt, wat een hemel moet dat zijn.,
Ze hebben wel een paar ´linkse´ speerpunten zo willen ze de arbeidsparticipatie van vrouwen verhogen en lijken ze eindelijk een anticyclisch begrotingsbeleid te zijn gaan voeren. Dat zijn wel hele linkse paradepaartjes. Ik vraag me nu ook een beetje af hoe het ongeveer met de belasting zit al daar maar heb niet echt tijd om het op te zoeken.
“An interesting thing is a good thing.”
pi_155723375
Dat verschil in animatie tussen Het angel Beats concert en die van Charlotte :o

Angel beats
https://madokami.com/nhdrkw.webm

Charlotte
https://madokami.com/mucwqe.webm
/A/non's with his waifu, all's right in the world.
  maandag 31 augustus 2015 @ 23:41:16 #100
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_155723486
quote:
0s.gif Op maandag 31 augustus 2015 23:23 schreef De_Dakgoot het volgende:
Een land dat niet door links geregeerd wordt, wat een hemel moet dat zijn.,
... in dat geval zou Nederland een paradijs moeten zijn, want Links heeft hier niet geregeerd. We hebben hier al jarenlang Rechts beleid, en als gevolg daarvan is de zorg afgebroken, de werknemersrechten uitgekleed, de huizenmarkt compleet verkankerd, hogere financiele drempels om door te studeren, verwikkeld in een aantal twijfelachtige buitenlandse conflicten, de complete vernederingen van financieel zwakkere ouderen, etc etc.

Maar goed, blijf vooral lekker Links overal de schuld van geven, die zonder te regeren blijkbaar toch alles kapot hebben weten te maken... :')

quote:
0s.gif Op maandag 31 augustus 2015 23:16 schreef Repelsteeltju het volgende:
Om van Japan een Shangri-La van menselijkheid van maken gaat vrij ver. Er is misschien meer een ´je mot kop niet boven het maaiveld uitsteken´-mentaliteit dan op sommige andere plaatsen. Maar om Japan --een land dat sinds de oorlog bijna onafgebroken door, wat neerkomt op, het rechtsere broertje van het CDA geregeerd is-- een monoliet van links-humanistische ideen te noemen is misschien niet ridicuul, maar ook weer niet waarschijnlijk.

De Japanse communistische partij is echter GOAT. En als zij ooit de verkiezingen zouden winnen dat zou Japan waarlijk het mythische land van rijstewijn en suikersnoepjes zijn.
Ik zeg nergens dat Japan een Shangri-La is, maar over het algemeen is men in Azie veel 'humanistischer', terwijl het westen toch voor een groot deel gericht is op conflicten, en we ons heel sterk voelen als we even onze militaire macht kunnen laten zien, het liefst in coalitieverband, waarbij we weer in de zoveelste oorlog verwikkeld raken waarbij we zogenaamd 'democratie' komen brengen in een land, maar stiekum doen we het natuurlijk voor hele andere belangen...

In Japan, en ook in Taiwan, Korea, Hong Kong, Singapore, etc etc... daar is het helemaal niet 'stoer' om conflicten aan te gaan en andere mensen te onderwerpen en leed te veroorzaken etc etc. Dat wordt eerder gezien als heel vreemd en onmenselijk gedrag. Er is daar veel minder begrip voor gewapende 'oplossingen'.

In het westen, en vooral in de USA zie je dat natuurlijk, wordt het GEEIST van een president(s-kandidaat) dat ie 'STERK' is, en dan bedoelt men dat ie niet bang is om tegenstanders te vermorzelen wanneer het nodig is, en dan is er vaak maar een erg lage grens vereist waarbij dat dus nodig geacht wordt... ;)

In landen als Japan wil men gewoon goede quality-of-life, dus mooie schone parken, veiligheid, banen, dat iedereen lief met elkaar omgaat op een normale manier. Niets 'conflicten'. Gewoon 1 land, 1 volk, samen leven.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')