abonnement bol.com Unibet Coolblue
  woensdag 26 augustus 2015 @ 10:12:16 #1
446566 bisti
Lekker leven en laten leven
pi_155551366
Heel verhaal, shortread hieronder:
Onder mijn nieuw geplaatste keuken heb ik een ledstrip gemaakt.

- Sleuven slijpen voor stroom boven de kasten
- Elektra aanleggen - sleuven weer dicht
- Lichtlatje onder de keuken gemaakt van wat rest planken
- Led stripje geplaatst

Gierig als ik ben heb ik een goedkope ledstrip van de action gekocht, maar liefst ¤15.
Er zit een dimmer met afstandbedieng bij. Maar er zijn 2 problemen:

Probleem 1:
Wanneer ik de lamp met mijn lichtknopje uitzet gaat de lamp uiteraard aan. Maar als ik hem weer aanzet dan blijft hij uit. Dan moet ik de afstandbediening pakken, op ON drukken. Hij is hierbij ook de dimstand vergeten, dus moet ik weer naar de juiste stand.

Probleem 2:
Als ik hem dim, dan zie je hem licht flikkeren. Dit heeft volgens mij met de manier van dimmen te maken.

Nu kan ik simpelweg het blokje van de dimmer ertussen uit halen zodat ik de strip direct op de adapter aansluit. Maar dan zit hij altijd in de felste stand. En dit is natuurlijk weer te fel.
Dus optie 2 is er een vaste dimmer tussen plaatsen:

Maar ik ben bang dat hij hiermee toch blijft flikkeren. Klopt dit? En wat voor type kan ik wel het beste kopen voor led zonder dat hij gaat flikkeren, of heb ik gewoon een te goedkope ledstrip gekocht?

Shortread:
Als ik een goedkope ledstrip met een DC dimmer dim, blijft hij dan flikkeren of is er een betere oplossing?
pi_155551553
De leds van de ledstrips zelf zullen niet zo snel slecht zijn/de flickering veroorzaken.
Het ligt zoals je zelf al zegt meestal aan de voeding cq dimmer.

Een goede LED dimmer zal de leds dimmen door middel van stroombegrenzing. Een goedkope dimmer zal het voltage begrenzen ism met een serieweerstand bij de led.

Leesvoer:
http://www.amperor.com/pr(...)rent_led_driver.html

Ik denk dat je huidige led-strip een constant-voltage setup heeft ism een serieweerstand (deze zou je moeten kunnen zien in de led strip) In theorie zou je met een goede dimmer de boel stabiel kunnen krijgen.

Het plaatje van de dimmer die je gepost heeft varieert van 12V tot 24V, let erop dat deze dus voor een 24V led strip is. De meeste ledstrips zijn 12V. (en gaan dus stuk als je er 24 V op zet)
Dus dat zul je even moeten veriferen voordat je hem aansluit. Let ook op de hoeveelheid stroom die die dimmer kan leveren/dimmen.

Concluderend, een voltage gedimde ledstrip zou gewoon goed moeten werken. Degene die jij hebt is dus waarschijnlijk stuk of kwalitatief slecht. Met een goede voeding zou je led strip goed moeten werken.

[ Bericht 15% gewijzigd door Nixxor op 26-08-2015 10:29:39 ]
pi_155555385
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2015 10:24 schreef Nixxor het volgende:
Het plaatje van de dimmer die je gepost heeft varieert van 12V tot 24V, let erop dat deze dus voor een 24V led strip is. De meeste ledstrips zijn 12V. (en gaan dus stuk als je er 24 V op zet)
Dus dat zul je even moeten veriferen voordat je hem aansluit. Let ook op de hoeveelheid stroom die die dimmer kan leveren/dimmen.
Die dimmer is geschikt voor ledstrips die werken op een spanning van 12 tot 24V. Dus als je daar de adapter van de ledstrip op aansluit kan er nooit meer spanning uitkomen dan zonder dimmer het geval zou zijn.

OT: TS: Plaatje van de strip + controller + AB?
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  woensdag 26 augustus 2015 @ 13:37:00 #4
446566 bisti
Lekker leven en laten leven
pi_155557175
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2015 12:41 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Die dimmer is geschikt voor ledstrips die werken op een spanning van 12 tot 24V. Dus als je daar de adapter van de ledstrip op aansluit kan er nooit meer spanning uitkomen dan zonder dimmer het geval zou zijn.

OT: TS: Plaatje van de strip + controller + AB?


Dit is even het beste plaatje wat ik kan geven. Verder zit er gewoon een losse adapter bij en een controller blokje. Het is het controller blokje wat voor het flikkeren zorgt. Tenminste als ik hem op maximaal zet dan stopt het knipperen.

Maar ik heb dus geen idee of je bij het dimmen van ledstrips altijd wat flikkering krijgt, of er verschillende manieren van dimmen zijn en wat de beste is, en of ik moet "investeren" in een dergelijke ¤15 (incl verzendkosten) voor een setje van ook ¤15. Of dat ik maar niet het goedkoopste setje had moeten kopen en beter kan investeren in een complete nieuwe set. Niet eens omdat ik bang ben om ¤15 weg te gooien, maar het ook leuk vind om te snappen hoe t nu werkt en wat de mogelijkheden zijn.

Al zou de oplossing zijn, koop ... / ..... / .... en soldeer die lekker aan elkaar dan heb je een DIY oplossing.
pi_155558019
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2015 13:37 schreef bisti het volgende:
Maar ik heb dus geen idee of je bij het dimmen van ledstrips altijd wat flikkering krijgt,
Normaliter niet, je dimmer is gewoon niet in orde. Met die vaste dimmer zou het opgelost moeten zijn.

Ik weet wel dat dit soort dimmers de laatste stand onthouden bij het uitzetten, zowel qua kleur als helderheid. Maar die zijn voor RGB strips* en ik heb zelf geen 1-kleurige strips dus ik weet niet wat de diverse daarbij behorende controllers qua onthouden laatste stand doen.

*Als je handig bent kun je die wel gebruiken, sluit dan bv alleen R aan van RGB, kies rood op de AB en dimmen maar.

[ Bericht 6% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 26-08-2015 14:18:52 ]
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_155558209
http://www.ledlampendirec(...)standsbediening.html

Deze onthoudt ook de laatste stand en is RF zodat je het IR oogje niet meer ergens hebt bungelen
pi_155558610
Zouden die leds niet knipperen omdat dat controllerblokje een PWM signaal met een te lage frequentie op de uitgang zet?
pi_155559054
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2015 10:24 schreef Nixxor het volgende:
Een goede LED dimmer zal de leds dimmen door middel van stroombegrenzing. Een goedkope dimmer zal het voltage begrenzen ism met een serieweerstand bij de led.
Dit klopt niet. Stroom of spanningsbegrenzing heeft niet te maken met de kwaliteit van de dimmer.

Een dimbare led driver, zal de stroom naar de led begrenzen. Deze led heeft geen voorschakelweerstand. De driver zelf moet nog wel op een dimmer worden aangesloten.

Bij een ledstrip die werkt op 12v, heeft elk groepje van drie ledjes een eigen voorschakelweerstand die de stroom begrensd. Deze worden d.m.v. pwm gedimd, oftewel het heel snel in en uitschakelen van de voedingsspanning. Leesvoer ;) https://nl.wikipedia.org/wiki/Pulsbreedtemodulatie.

De dimmer die TS post is prima, hij werkt voor 12v of 24v ledstrips. Het vermogen is waarschijnlijk wel een beetje overkill.

Andere optie ook met draaiwieltje:
http://www.aliexpress.com(...)ght/32227002646.html

Of i.p.v. de schakelaar:
http://www.aliexpress.com(...)LED/32397189743.html
  donderdag 27 augustus 2015 @ 09:44:07 #9
446566 bisti
Lekker leven en laten leven
pi_155583132
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2015 14:35 schreef P4tje het volgende:

[..]

Dit klopt niet. Stroom of spanningsbegrenzing heeft niet te maken met de kwaliteit van de dimmer.

Een dimbare led driver, zal de stroom naar de led begrenzen. Deze led heeft geen voorschakelweerstand. De driver zelf moet nog wel op een dimmer worden aangesloten.

Bij een ledstrip die werkt op 12v, heeft elk groepje van drie ledjes een eigen voorschakelweerstand die de stroom begrensd. Deze worden d.m.v. pwm gedimd, oftewel het heel snel in en uitschakelen van de voedingsspanning. Leesvoer ;) https://nl.wikipedia.org/wiki/Pulsbreedtemodulatie.

De dimmer die TS post is prima, hij werkt voor 12v of 24v ledstrips. Het vermogen is waarschijnlijk wel een beetje overkill.

Andere optie ook met draaiwieltje:
http://www.aliexpress.com(...)ght/32227002646.html

Of i.p.v. de schakelaar:
http://www.aliexpress.com(...)LED/32397189743.html
Heb het leesvoer doorgelezen, klinkt logisch. Ik heb eerste besteld, hij komt toch uit het zicht op de bovenkast te liggen. Moet goedkomen.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')