abonnement Unibet Coolblue
pi_159558081
quote:
0s.gif Op zondag 31 januari 2016 23:01 schreef dennistd het volgende:
Bij een trein en tram is natuurlijk de grip ook van belang, staal op staal geeft wat minder frictie dan rubber op asfalt/beton.
Klopt maar elke voertuig heeft een limiet, voor autos hebben we in nederland de aanwijzing om niet steiler te bouwen dan 6% voor autos tweebaansweg en 3,5% waar vrachtwagens rijden.
Ik werk niet mee aan een gevestigd systeem wat niet werkt....
  Redactie Sport zondag 31 januari 2016 @ 23:07:44 #277
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_159558086
quote:
0s.gif Op zondag 31 januari 2016 23:01 schreef Merode32 het volgende:
Ik bedoel dus hoe steil een helling mag zijn voor een standaard bus, voor alle duidelijkheid.
Maar om even terug te komen op de maximale stijging/daling: de stijging zal meer zijn dan wat je met een normale Nederlandse lijnbus wil afdalen. Het zijn namelijk vrijwel allemaal automaten die niet in te stellen zijn op een hoogste versnelling om zo op de motor te remmen.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Redactie Sport zondag 31 januari 2016 @ 23:27:15 #278
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_159558599
quote:
0s.gif Op zondag 31 januari 2016 23:07 schreef Merode32 het volgende:

[..]

Klopt maar elke voertuig heeft een limiet, voor autos hebben we in nederland de aanwijzing om niet steiler te bouwen dan 6% voor autos tweebaansweg en 3,5% waar vrachtwagens rijden.
Als ik even een hele gemiddelde Oostenrijkse bus neem (die hellingen van 15% moeiteloos nemen) heeft die 260kW vermogen op een eigengewicht van 12.850kg. Komt dus neer op 49kg/kW.

Een Nederlandse Citea LLE (Syntus 3174) heeft 162kW vermogen op een eigengewicht van 9000kg. Komt neer op 56 kg/kW. Stukje minder, maar het scheelt niet heel veel.

Maar een oude Ambassador (Syntus 3053) heeft slechts 132kW vermogen met een eigengewicht van 8660kg. Per kW vermogen heeft deze bus dus 66kg gewicht.

Nog erger: een gelede Citaro uit 2003 (Connexxion 9155) komt op 220kW vermogen met een gewicht van 16960kg. Maar liefst 77kg/kW dus... Dat ding was als ie vol stond dan ook niet vooruit te branden na een stop helling op tussen Denekamp en Oldenzaal als er weer eens iemand in/uit wou stappen onderweg.

Stel dat je een busbaan zou ontwerpen dan moet ook deze Citaro er overheen kunnen rijden natuurlijk, dus dat is al een beperkende factor. Een 10 jaar nieuwere Citea heeft er veel minder problemen mee.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Moderator zondag 31 januari 2016 @ 23:42:36 #279
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_159558938
quote:
0s.gif Op zondag 31 januari 2016 23:27 schreef dennistd het volgende:

[..]

Als ik even een hele gemiddelde Oostenrijkse bus neem (die hellingen van 15% moeiteloos nemen) heeft die 260kW vermogen op een eigengewicht van 12.850kg. Komt dus neer op 49kg/kW.

Een Nederlandse Citea LLE (Syntus 3174) heeft 162kW vermogen op een eigengewicht van 9000kg. Komt neer op 56 kg/kW. Stukje minder, maar het scheelt niet heel veel.

Maar een oude Ambassador (Syntus 3053) heeft slechts 132kW vermogen met een eigengewicht van 8660kg. Per kW vermogen heeft deze bus dus 66kg gewicht.

Nog erger: een gelede Citaro uit 2003 (Connexxion 9155) komt op 220kW vermogen met een gewicht van 16960kg. Maar liefst 77kg/kW dus... Dat ding was als ie vol stond dan ook niet vooruit te branden na een stop helling op tussen Denekamp en Oldenzaal als er weer eens iemand in/uit wou stappen onderweg.

Stel dat je een busbaan zou ontwerpen dan moet ook deze Citaro er overheen kunnen rijden natuurlijk, dus dat is al een beperkende factor. Een 10 jaar nieuwere Citea heeft er veel minder problemen mee.
Ik vind lijnbussen sowieso maar weinig vermogen hebben.

Die gelede Citaro heeft 300pk op een totale massa van 28 ton volgens het kenteken.

Neem je deze jongen
[img][img]http://i1299.photobucket.com/albums/ag61/ludofaki/IMG_20151023_164258553_zpso2jujbq6.jpg[/img] [/img] die mag volgend de RDW 24ton zijn en heeft 420pk. Natuurlijk is een touringcar wat hoger en rijdt die harder (100ipv80) maar als ik hoor hoe de motor van een normale lijnbus soms moet werken... Volgens mij is er best veel brandstof te besparen door ze er een krachtigere motor in te leggen.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  maandag 1 februari 2016 @ 00:11:16 #280
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_159559455
quote:
0s.gif Op zondag 31 januari 2016 23:27 schreef dennistd het volgende:

[..]

Als ik even een hele gemiddelde Oostenrijkse bus neem (die hellingen van 15% moeiteloos nemen) heeft die 260kW vermogen op een eigengewicht van 12.850kg. Komt dus neer op 49kg/kW.

Een Nederlandse Citea LLE (Syntus 3174) heeft 162kW vermogen op een eigengewicht van 9000kg. Komt neer op 56 kg/kW. Stukje minder, maar het scheelt niet heel veel.

Maar een oude Ambassador (Syntus 3053) heeft slechts 132kW vermogen met een eigengewicht van 8660kg. Per kW vermogen heeft deze bus dus 66kg gewicht.

Nog erger: een gelede Citaro uit 2003 (Connexxion 9155) komt op 220kW vermogen met een gewicht van 16960kg. Maar liefst 77kg/kW dus... Dat ding was als ie vol stond dan ook niet vooruit te branden na een stop helling op tussen Denekamp en Oldenzaal als er weer eens iemand in/uit wou stappen onderweg.

Stel dat je een busbaan zou ontwerpen dan moet ook deze Citaro er overheen kunnen rijden natuurlijk, dus dat is al een beperkende factor. Een 10 jaar nieuwere Citea heeft er veel minder problemen mee.
Grappig, ik heb eens aan OBDII-lezer aan onze Temsa Safari HD gehangen. Tijdens het wegrijden bij een Frans tolpoortje met volle bus (+50 personen plus bagage) met aanhanger (met 50+ fietsen) hadden we nog geen 10% nodig van de 2000nm nodig die ons DAFje kan leveren. Wel met 300pk btw ;)

Deze bus dus:
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_159560220
quote:
0s.gif Op zondag 31 januari 2016 23:07 schreef dennistd het volgende:

[..]

Maar om even terug te komen op de maximale stijging/daling: de stijging zal meer zijn dan wat je met een normale Nederlandse lijnbus wil afdalen. Het zijn namelijk vrijwel allemaal automaten die niet in te stellen zijn op een hoogste versnelling om zo op de motor te remmen.
Sommige oudere lijnbussen in NL hebben wel eens die extra knoppen 1/2/3 naast de standaard D-N-R gehad om de automaat in een lagere versnelling vast te houden. Waarom is dat er op de moderne exemplaren niet meer?

Je zou haast denken dat het wel eens nuttig kan zijn, zoals voor de bussen die door de Westerscheldetunnel rijden. Ik zat een keer in zo'n witte gelede MAN Lion's City op aardgas (Connexxion serie 9264-9274)... richting Terneuzen... dat ding bleef in z'n 6e versnelling rijden op de weg naar boven, dat laatste steilste stuk v/d tunnel. Je zag snelheid en toerental zakken... hij schakelde pas terug naar 5e toen de snelheid niet veel meer dan 50km/u was of zo. Om dan uiteindelijk met 45km/u het laatste stukje naar boven te doen :{ En ook nog eens vrijwel lege bus...

Lag het aan de chauffeur of zijn die dingen zo zuinig afgesteld dat ze niet terug kunnen schakelen? :{ Als er nou van die 1/2/3 knoppen op zaten, had je zo de 3 in kunnen drukken en ging 'ie misschien wel harder dan 45-50...
  dinsdag 2 februari 2016 @ 18:19:34 #282
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_159601180
Arriva Lijn 121 Den Bosch - Gorinchem, kosten van eindpunt naar eindpunt vol Tarief 7.97, instaptarief 4.00 Euro

Arriva Lijn 325 Breda Oosterhout kosten van eindpunt naar eindpunt vol Tarief 4.09, instaptarief 8.00 Euro

Echt, ben ik de enige die de logica van Arriva niet snapt? 8)7
pi_159606810
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2016 18:19 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Arriva Lijn 121 Den Bosch - Gorinchem, kosten van eindpunt naar eindpunt vol Tarief 7.97, instaptarief 4.00 Euro

Arriva Lijn 325 Breda Oosterhout kosten van eindpunt naar eindpunt vol Tarief 4.09, instaptarief 8.00 Euro

Echt, ben ik de enige die de logica van Arriva niet snapt? 8)7
enige logica die ik kan bedenken is dat het gewoon harder cashen is bij vergeten uit te checken?

tegen zwartrijders helpt t nie echt :P
pi_159606963
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2016 01:06 schreef Fien1989 het volgende:

[..]

Sommige oudere lijnbussen in NL hebben wel eens die extra knoppen 1/2/3 naast de standaard D-N-R gehad om de automaat in een lagere versnelling vast te houden. Waarom is dat er op de moderne exemplaren niet meer?

Je zou haast denken dat het wel eens nuttig kan zijn, zoals voor de bussen die door de Westerscheldetunnel rijden. Ik zat een keer in zo'n witte gelede MAN Lion's City op aardgas (Connexxion serie 9264-9274)... richting Terneuzen... dat ding bleef in z'n 6e versnelling rijden op de weg naar boven, dat laatste steilste stuk v/d tunnel. Je zag snelheid en toerental zakken... hij schakelde pas terug naar 5e toen de snelheid niet veel meer dan 50km/u was of zo. Om dan uiteindelijk met 45km/u het laatste stukje naar boven te doen :{ En ook nog eens vrijwel lege bus...

Lag het aan de chauffeur of zijn die dingen zo zuinig afgesteld dat ze niet terug kunnen schakelen? :{ Als er nou van die 1/2/3 knoppen op zaten, had je zo de 3 in kunnen drukken en ging 'ie misschien wel harder dan 45-50...
westerscheldetunnel... is gewoon een kriem... :p

vrachtwagens rijden ook niet voor niks tegen de begrenzer naar beneden.. anders komen ze niet boven :P
pi_159609741
en dan nog even dit:
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 2 februari 2016 @ 22:24:50 #286
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_159609871
Corrosie is niet goed voor de accu's
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_159610372
quote:
14s.gif Op dinsdag 2 februari 2016 22:24 schreef Peterselieman het volgende:
Corrosie is niet goed voor de accu's
en de overige metalen onderdelen :+

gelukkig is het meer plastic tegenwoordig..
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 2 februari 2016 @ 22:40:04 #288
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_159610435
Wou al zeggen, het is niet zo dat regen al enorm dodelijk is.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_159611227
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2016 21:15 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

westerscheldetunnel... is gewoon een kriem... :p

vrachtwagens rijden ook niet voor niks tegen de begrenzer naar beneden.. anders komen ze niet boven :P
Westerscheldetunnel is niks qua helling vergeleken met die heuvels en bergen in het buitenland :{ Het zijn de bussen die wat zwak (=te zuinig) afgeteld zijn, volgens mij :{

Btw... steilste buslijn van Europa, volgens mij. In het Zwitserse Kiental:
Wel met een mini-busje, maar toch vind ik het wel stoer. 28% helling staat er.

Ik heb die route in 2013 zelf met de personenauto gereden en hij was inderdaad wel best steil :D
pi_159611697
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2016 23:05 schreef Fien1989 het volgende:

[..]

Westerscheldetunnel is niks qua helling vergeleken met die heuvels en bergen in het buitenland :{ Het zijn de bussen die wat zwak (=te zuinig) afgeteld zijn, volgens mij :{

Btw... steilste buslijn van Europa, volgens mij. In het Zwitserse Kiental:
Wel met een mini-busje, maar toch vind ik het wel stoer. 28% helling staat er.

Ik heb die route in 2013 zelf met de personenauto gereden en hij was inderdaad wel best steil :D
gewoon AWD!
pi_159612285
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2016 23:19 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

gewoon AWD!
Met alleen FWD of RWD kom je er ook hoor :D
  woensdag 3 februari 2016 @ 22:23:40 #292
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_159636649
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2016 21:15 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

westerscheldetunnel... is gewoon een kriem... :p

vrachtwagens rijden ook niet voor niks tegen de begrenzer naar beneden.. anders komen ze niet boven :P
Bij mijn weten is de begrenzer alleen hoe snel je em zelf kan laten rijden, heuvelaf gaat ie niet remmen ofzo :P En met de digitach mag je 1 minuut te hard rijden voordat ie gaat piepen ;)

Ideaal om dus een afdaling van 1,5km te pakken met 100+ en daarna te klimmen :D
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_159637151
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2016 22:23 schreef qu63 het volgende:

[..]

Bij mijn weten is de begrenzer alleen hoe snel je em zelf kan laten rijden, heuvelaf gaat ie niet remmen ofzo :P En met de digitach mag je 1 minuut te hard rijden voordat ie gaat piepen ;)

Ideaal om dus een afdaling van 1,5km te pakken met 100+ en daarna te klimmen :D
nouja als die hem niet ontkoppelt.. jaag je het motor toerental wel omhoog bij heuveltje af..? rem je indirect. op de motor.. :?
  Redactie Sport woensdag 3 februari 2016 @ 22:45:18 #294
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_159637577
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2016 22:35 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

nouja als die hem niet ontkoppelt.. jaag je het motor toerental wel omhoog bij heuveltje af..? rem je indirect. op de motor.. :?
Klopt :Y
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_159637737
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2016 22:45 schreef dennistd het volgende:

[..]

Klopt :Y
schiet dan toch nog steeds niet op :? behalve dat t als het goed is geen diesel kost :P
  Redactie Sport woensdag 3 februari 2016 @ 22:52:23 #296
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_159637907
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2016 22:48 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

schiet dan toch nog steeds niet op :? behalve dat t als het goed is geen diesel kost :P
Als je hem niet ontkoppelt kost het geen diesel inderdaad, als je hem wel ontkoppelt kost het je wel diesel (de motor loopt dan stationair).
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  woensdag 3 februari 2016 @ 23:10:11 #297
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_159638644
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2016 22:35 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

nouja als die hem niet ontkoppelt.. jaag je het motor toerental wel omhoog bij heuveltje af..? rem je indirect. op de motor.. :?
Van 1250 naar 1300 ja, nog steeds in t groen :P

En afremmen doet ie niet, hij zorgt er wel voor dat je niet te snel te snel gaat, want de 110 haalt ie nog steeds..
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_159639770
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2016 22:52 schreef dennistd het volgende:

[..]

Als je hem niet ontkoppelt kost het geen diesel inderdaad, als je hem wel ontkoppelt kost het je wel diesel (de motor loopt dan stationair).
maar in de heuveltje af in zn vrij maakt meer gang dan in de versnelling :P

en als je daarna weer in de klim moet is het toch handiger om meer snelheid te hebben dan een litertje diesel te besparen? ( die je daarna weer opstookt omdat je versnellingsbak in een lagere versnelling moet :P )
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 4 februari 2016 @ 13:07:46 #299
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_159648662
Voor de liefhebber: Connexxion test vanaf halverwege deze maand een Mercedes Capacity L rondom Schiphol op de lijnen 300 en 197.
http://www.ovpro.nl/bus/2(...)-in-rondom-schiphol/

Zit nog wel een klein foutje in het artikel, want in Groningen rijden niet zeven, maar negen Capacity's rond
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 4 februari 2016 @ 13:20:53 #300
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_159648962
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2016 23:33 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

maar in de heuveltje af in zn vrij maakt meer gang dan in de versnelling :P

en als je daarna weer in de klim moet is het toch handiger om meer snelheid te hebben dan een litertje diesel te besparen? ( die je daarna weer opstookt omdat je versnellingsbak in een lagere versnelling moet :P )
Als je bijna beneden bent terug van 12 naar 11, gas intrappen (doet niets, want >100kmu) en zodra je onder 100km/u zit klimt ie meteen naar boven :P
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')