Klopt maar elke voertuig heeft een limiet, voor autos hebben we in nederland de aanwijzing om niet steiler te bouwen dan 6% voor autos tweebaansweg en 3,5% waar vrachtwagens rijden.quote:Op zondag 31 januari 2016 23:01 schreef dennistd het volgende:
Bij een trein en tram is natuurlijk de grip ook van belang, staal op staal geeft wat minder frictie dan rubber op asfalt/beton.
Maar om even terug te komen op de maximale stijging/daling: de stijging zal meer zijn dan wat je met een normale Nederlandse lijnbus wil afdalen. Het zijn namelijk vrijwel allemaal automaten die niet in te stellen zijn op een hoogste versnelling om zo op de motor te remmen.quote:Op zondag 31 januari 2016 23:01 schreef Merode32 het volgende:
Ik bedoel dus hoe steil een helling mag zijn voor een standaard bus, voor alle duidelijkheid.
Als ik even een hele gemiddelde Oostenrijkse bus neem (die hellingen van 15% moeiteloos nemen) heeft die 260kW vermogen op een eigengewicht van 12.850kg. Komt dus neer op 49kg/kW.quote:Op zondag 31 januari 2016 23:07 schreef Merode32 het volgende:
[..]
Klopt maar elke voertuig heeft een limiet, voor autos hebben we in nederland de aanwijzing om niet steiler te bouwen dan 6% voor autos tweebaansweg en 3,5% waar vrachtwagens rijden.
Ik vind lijnbussen sowieso maar weinig vermogen hebben.quote:Op zondag 31 januari 2016 23:27 schreef dennistd het volgende:
[..]
Als ik even een hele gemiddelde Oostenrijkse bus neem (die hellingen van 15% moeiteloos nemen) heeft die 260kW vermogen op een eigengewicht van 12.850kg. Komt dus neer op 49kg/kW.
Een Nederlandse Citea LLE (Syntus 3174) heeft 162kW vermogen op een eigengewicht van 9000kg. Komt neer op 56 kg/kW. Stukje minder, maar het scheelt niet heel veel.
Maar een oude Ambassador (Syntus 3053) heeft slechts 132kW vermogen met een eigengewicht van 8660kg. Per kW vermogen heeft deze bus dus 66kg gewicht.
Nog erger: een gelede Citaro uit 2003 (Connexxion 9155) komt op 220kW vermogen met een gewicht van 16960kg. Maar liefst 77kg/kW dus... Dat ding was als ie vol stond dan ook niet vooruit te branden na een stop helling op tussen Denekamp en Oldenzaal als er weer eens iemand in/uit wou stappen onderweg.
Stel dat je een busbaan zou ontwerpen dan moet ook deze Citaro er overheen kunnen rijden natuurlijk, dus dat is al een beperkende factor. Een 10 jaar nieuwere Citea heeft er veel minder problemen mee.
Grappig, ik heb eens aan OBDII-lezer aan onze Temsa Safari HD gehangen. Tijdens het wegrijden bij een Frans tolpoortje met volle bus (+50 personen plus bagage) met aanhanger (met 50+ fietsen) hadden we nog geen 10% nodig van de 2000nm nodig die ons DAFje kan leveren. Wel met 300pk btwquote:Op zondag 31 januari 2016 23:27 schreef dennistd het volgende:
[..]
Als ik even een hele gemiddelde Oostenrijkse bus neem (die hellingen van 15% moeiteloos nemen) heeft die 260kW vermogen op een eigengewicht van 12.850kg. Komt dus neer op 49kg/kW.
Een Nederlandse Citea LLE (Syntus 3174) heeft 162kW vermogen op een eigengewicht van 9000kg. Komt neer op 56 kg/kW. Stukje minder, maar het scheelt niet heel veel.
Maar een oude Ambassador (Syntus 3053) heeft slechts 132kW vermogen met een eigengewicht van 8660kg. Per kW vermogen heeft deze bus dus 66kg gewicht.
Nog erger: een gelede Citaro uit 2003 (Connexxion 9155) komt op 220kW vermogen met een gewicht van 16960kg. Maar liefst 77kg/kW dus... Dat ding was als ie vol stond dan ook niet vooruit te branden na een stop helling op tussen Denekamp en Oldenzaal als er weer eens iemand in/uit wou stappen onderweg.
Stel dat je een busbaan zou ontwerpen dan moet ook deze Citaro er overheen kunnen rijden natuurlijk, dus dat is al een beperkende factor. Een 10 jaar nieuwere Citea heeft er veel minder problemen mee.
Sommige oudere lijnbussen in NL hebben wel eens die extra knoppen 1/2/3 naast de standaard D-N-R gehad om de automaat in een lagere versnelling vast te houden. Waarom is dat er op de moderne exemplaren niet meer?quote:Op zondag 31 januari 2016 23:07 schreef dennistd het volgende:
[..]
Maar om even terug te komen op de maximale stijging/daling: de stijging zal meer zijn dan wat je met een normale Nederlandse lijnbus wil afdalen. Het zijn namelijk vrijwel allemaal automaten die niet in te stellen zijn op een hoogste versnelling om zo op de motor te remmen.
enige logica die ik kan bedenken is dat het gewoon harder cashen is bij vergeten uit te checken?quote:Op dinsdag 2 februari 2016 18:19 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Arriva Lijn 121 Den Bosch - Gorinchem, kosten van eindpunt naar eindpunt vol Tarief 7.97, instaptarief 4.00 Euro
Arriva Lijn 325 Breda Oosterhout kosten van eindpunt naar eindpunt vol Tarief 4.09, instaptarief 8.00 Euro
Echt, ben ik de enige die de logica van Arriva niet snapt?
westerscheldetunnel... is gewoon een kriem... :pquote:Op maandag 1 februari 2016 01:06 schreef Fien1989 het volgende:
[..]
Sommige oudere lijnbussen in NL hebben wel eens die extra knoppen 1/2/3 naast de standaard D-N-R gehad om de automaat in een lagere versnelling vast te houden. Waarom is dat er op de moderne exemplaren niet meer?
Je zou haast denken dat het wel eens nuttig kan zijn, zoals voor de bussen die door de Westerscheldetunnel rijden. Ik zat een keer in zo'n witte gelede MAN Lion's City op aardgas (Connexxion serie 9264-9274)... richting Terneuzen... dat ding bleef in z'n 6e versnelling rijden op de weg naar boven, dat laatste steilste stuk v/d tunnel. Je zag snelheid en toerental zakken... hij schakelde pas terug naar 5e toen de snelheid niet veel meer dan 50km/u was of zo. Om dan uiteindelijk met 45km/u het laatste stukje naar boven te doen En ook nog eens vrijwel lege bus...
Lag het aan de chauffeur of zijn die dingen zo zuinig afgesteld dat ze niet terug kunnen schakelen? Als er nou van die 1/2/3 knoppen op zaten, had je zo de 3 in kunnen drukken en ging 'ie misschien wel harder dan 45-50...
en de overige metalen onderdelenquote:Op dinsdag 2 februari 2016 22:24 schreef Peterselieman het volgende:
Corrosie is niet goed voor de accu's
Westerscheldetunnel is niks qua helling vergeleken met die heuvels en bergen in het buitenland Het zijn de bussen die wat zwak (=te zuinig) afgeteld zijn, volgens mijquote:Op dinsdag 2 februari 2016 21:15 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
westerscheldetunnel... is gewoon een kriem... :p
vrachtwagens rijden ook niet voor niks tegen de begrenzer naar beneden.. anders komen ze niet boven
gewoon AWD!quote:Op dinsdag 2 februari 2016 23:05 schreef Fien1989 het volgende:
[..]
Westerscheldetunnel is niks qua helling vergeleken met die heuvels en bergen in het buitenland Het zijn de bussen die wat zwak (=te zuinig) afgeteld zijn, volgens mij
Btw... steilste buslijn van Europa, volgens mij. In het Zwitserse Kiental:
Wel met een mini-busje, maar toch vind ik het wel stoer. 28% helling staat er.
Ik heb die route in 2013 zelf met de personenauto gereden en hij was inderdaad wel best steil
Bij mijn weten is de begrenzer alleen hoe snel je em zelf kan laten rijden, heuvelaf gaat ie niet remmen ofzo En met de digitach mag je 1 minuut te hard rijden voordat ie gaat piepenquote:Op dinsdag 2 februari 2016 21:15 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
westerscheldetunnel... is gewoon een kriem... :p
vrachtwagens rijden ook niet voor niks tegen de begrenzer naar beneden.. anders komen ze niet boven
nouja als die hem niet ontkoppelt.. jaag je het motor toerental wel omhoog bij heuveltje af..? rem je indirect. op de motor..quote:Op woensdag 3 februari 2016 22:23 schreef qu63 het volgende:
[..]
Bij mijn weten is de begrenzer alleen hoe snel je em zelf kan laten rijden, heuvelaf gaat ie niet remmen ofzo En met de digitach mag je 1 minuut te hard rijden voordat ie gaat piepen
Ideaal om dus een afdaling van 1,5km te pakken met 100+ en daarna te klimmen
Kloptquote:Op woensdag 3 februari 2016 22:35 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
nouja als die hem niet ontkoppelt.. jaag je het motor toerental wel omhoog bij heuveltje af..? rem je indirect. op de motor..
Als je hem niet ontkoppelt kost het geen diesel inderdaad, als je hem wel ontkoppelt kost het je wel diesel (de motor loopt dan stationair).quote:Op woensdag 3 februari 2016 22:48 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
schiet dan toch nog steeds niet op behalve dat t als het goed is geen diesel kost
Van 1250 naar 1300 ja, nog steeds in t groenquote:Op woensdag 3 februari 2016 22:35 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
nouja als die hem niet ontkoppelt.. jaag je het motor toerental wel omhoog bij heuveltje af..? rem je indirect. op de motor..
maar in de heuveltje af in zn vrij maakt meer gang dan in de versnellingquote:Op woensdag 3 februari 2016 22:52 schreef dennistd het volgende:
[..]
Als je hem niet ontkoppelt kost het geen diesel inderdaad, als je hem wel ontkoppelt kost het je wel diesel (de motor loopt dan stationair).
Als je bijna beneden bent terug van 12 naar 11, gas intrappen (doet niets, want >100kmu) en zodra je onder 100km/u zit klimt ie meteen naar bovenquote:Op woensdag 3 februari 2016 23:33 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
maar in de heuveltje af in zn vrij maakt meer gang dan in de versnelling
en als je daarna weer in de klim moet is het toch handiger om meer snelheid te hebben dan een litertje diesel te besparen? ( die je daarna weer opstookt omdat je versnellingsbak in een lagere versnelling moet )
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |