Dacht dat ze daar alleen schapen hadden.quote:
Leuk joh. ex-Zwn Hoeksewaard busquote:Op zondag 30 augustus 2015 08:19 schreef derLudolf het volgende:
Goed, even een eerste telefoon-foto van bussen in Litouwen. Op mijn SLR staan meer foto's, die zullen tzt komen. In een verleden tufte deze bus rondjes door Nederland getuige de stickers nooduitgang en et max aantal passagiers. Van dit type reden er behoorlijk veel rond in Vilnius
[ afbeelding ]
Aha, leuk om te weten Hopelijk lukt het me vandaag meer te plaatsen. Zijn trolleybussen ook welkom hier? Er reden trouwens ook veel Nederlandse Volvo (Berkhof??) bussen rond. Die waren meestal wit (geen idee of ze de bussen spuiten voordat ze in dienst komen bij het vervoersbedrijf in Vilnius)quote:Op maandag 31 augustus 2015 09:06 schreef marcel.nl het volgende:
[..]
Leuk joh. ex-Zwn Hoeksewaard bus
Dalurenkaart is het beste wat ik voor je kan doen, 5,50 na 9 uur doordeweeks onbeperkt Arriva Brabant bussen.quote:Op maandag 31 augustus 2015 14:02 schreef Darkwing_Duck het volgende:
is er voor Arriva Noord brabant iets van een weekendkaartje of 2 dagenkaartje?
Nou volgens mij heeft ze iets gegeten of gedaan waar ze op het moment van de foto heel veel last van heeft.quote:Op donderdag 3 september 2015 00:55 schreef dennistd het volgende:
Aan het blauwe shirt te zien heeft die vrouw bij Syntus of OV Regio IJsselmond gereden
Flauw hoorquote:Op donderdag 3 september 2015 00:55 schreef dennistd het volgende:
Aan het blauwe shirt te zien heeft die vrouw bij Syntus of OV Regio IJsselmond gereden
Ik was in de veronderstelling dat de plaatsbepaling op basis van GPS gebeurde, maar is dit echt iets dat door middel van handmatige acties moet gebeuren? In dat laatste geval zou het me namelijk niets verbazen als dit dagelijks talloze malen tot het in rekening brengen van onjuiste bedrage leidt.quote:Het is wel duidelijk dat er een verkeerde uitstaphalte is geregistreerd bij uw reis.
Dat probleem is waarschijnlijk ontstaan doordat u in een bus reed waarvan de apparatuur niet goed was ingesteld.
Bij aanvang van elke dienst moet er door de bestuurder in de boordcomputer een ritpatroon worden ingevoerd. Als de bestuurder per ongeluk een verkeerd ritpatroon kiest - wat helaas soms gebeurt als er keuze is uit bijvoorbeeld 20 stuks - loopt de boordcomputer niet gelijk met de in- en uitcheckapparatuur in de bus. Daardoor komen er voor u vreemde ritten of verkeerde transacties op uw transactieoverzicht te staan. Per dag rijden er ongeveer 300 bestuurders elk ongeveer 7 ritten, dat is 2100 maal een rit patroon kiezen. Dat dit soms mis gaat is natuurlijk niet de bedoeling en we werken hard aan een automatisch systeem dat het ritpatroon koppelt aan het dienstnummer waardoor dit soort fouten niet meer kunnen worden gemaakt door onze bestuurders en zo deze fouten worden voorkomen.
En dan rijdt een bus de hele dag hetzelfde trajectquote:Op donderdag 3 september 2015 19:02 schreef dennistd het volgende:
Is een kwestie van omwentelingen, gecorrigeerd door GPS. De route wordt (in elk geval bij Connexxion en Syntus) bepaald door een omloopnummer dat 's morgens door de eerste chauffeur ingesteld wordt in de boordcomputer.
Ik weet niet of je alleen reist of met meerdere personen, tegenwoordig heb je ook het Brabants BusTientje. Met 2 tot maximaal 10 personen heel de dag reizen door heel Brabant voor maar 10 euro. Is al snel goedkoper als je met meerdere personen gaat.quote:Op maandag 31 augustus 2015 14:02 schreef Darkwing_Duck het volgende:
is er voor Arriva Noord brabant iets van een weekendkaartje of 2 dagenkaartje?
Die bus is geen ex-ZWN'er (wel die kleuren, maar die kleuren zijn van het busbedrijf), maar een ex-GVBG/Arriva Groningen.quote:Op zondag 30 augustus 2015 08:19 schreef derLudolf het volgende:
Goed, even een eerste telefoon-foto van bussen in Litouwen. Op mijn SLR staan meer foto's, die zullen tzt komen. In een verleden tufte deze bus rondjes door Nederland getuige de stickers nooduitgang en et max aantal passagiers. Van dit type reden er behoorlijk veel rond in Vilnius
[ afbeelding ]
Tod, ik dacht dat deze Jonckheere's niet meer gemaakt werden!quote:Op dinsdag 15 september 2015 11:10 schreef Jofunu-kun het volgende:
Sinds BusWorld Kortrijk 2011 ben ik fan van de VDL Jonckheere bussen, altijd al eens mee willen rijden, en nu hebben we er sinds kort eentje zelf op de zaak
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Inmiddels zijn de koplamp units wit gespoten en is ook het grijze gedeelte nu weg, vanmiddag mag ik er mee op pad
Worden ze ook niet meer, alleen die VDL Futura's nog.quote:Op dinsdag 15 september 2015 18:44 schreef qu63 het volgende:
[..]
Tod, ik dacht dat deze Jonckheere's niet meer gemaakt werden!
Dat raam aan de bovenkant wordt alleen zo vies en is lastig schoon te maken
Bij welk bedrijf werk je?
-edit- Ah, Ringelberg!
Jammer van die 2 pixelsquote:
Ah, ik zie t idd, een importjequote:Op woensdag 16 september 2015 13:04 schreef Jofunu-kun het volgende:
[..]
Worden ze ook niet meer, alleen die VDL Futura's nog.
Dit is er eentje uit 2010
Inmiddels doet de dooie pixel het weer, hij was gewoon lui. De pixel rechtsonderin is met opzet, omdat er niets gebeurd als je een blanco scherm probeert te versturen.quote:Op woensdag 16 september 2015 17:25 schreef qu63 het volgende:
[..]
Jammer van die 2 pixels
Dit al gezien trouwens Fles? http://gowiththevlo.nl/te-koop-treinstation-in-duitsland/
Die zag ik al verdwijnen toen de smileys er stonden jaquote:Op woensdag 16 september 2015 17:29 schreef DeZwabber het volgende:
[..]
Inmiddels doet de dooie pixel het weer, hij was gewoon lui. De pixel rechtsonderin is met opzet, omdat er niets gebeurd als je een blanco scherm probeert te versturen.
Voor deze heb ik 70 euro neergelegd bij iemand die hem in V&A aanbood. Had hem met een beetje bieden misschien goedkoper kunnen krijgen maar daar had ik geen zin in.quote:Op woensdag 16 september 2015 17:40 schreef qu63 het volgende:
[..]
Die zag ik al verdwijnen toen de smileys er stonden ja
Kost t nou duur zo'n filmkast?
Eens kijken of we zoiets van onze bus kunnen makenquote:Op woensdag 16 september 2015 17:51 schreef DeZwabber het volgende:
[..]
Voor deze heb ik 70 euro neergelegd bij iemand die hem in V&A aanbood. Had hem met een beetje bieden misschien goedkoper kunnen krijgen maar daar had ik geen zin in.
V&A / [TK] Twee verschillende flip-dot bestemmingsborden uit bussen :-)
Er staat er volgens mij nog eentje te koop.
quote:Op woensdag 16 september 2015 17:54 schreef qu63 het volgende:
[..]
Eens kijken of we zoiets van onze bus kunnen maken
[ afbeelding ]
Cool.quote:Op woensdag 16 september 2015 18:22 schreef qu63 het volgende:
[..]
Ja, dat
Maar dan hierin:
[ afbeelding ]
klik
Zou beter zijn dan steeds zo'n uitgeprint A4tjequote:Op woensdag 16 september 2015 18:22 schreef qu63 het volgende:
[..]
Ja, dat
Maar dan hierin:
[ afbeelding ]
klik
Ook dat jaquote:Op woensdag 16 september 2015 19:26 schreef Jofunu-kun het volgende:
[..]
Zou beter zijn dan steeds zo'n uitgeprint A4tje
Is van Juijn, een onderaannemerquote:Op donderdag 17 september 2015 15:51 schreef derLudolf het volgende:
Lijn 45 Wageningen Tiel zag ik net rijen met een Setra. Nooit geweten dat Arriva die had
R-Net? Of Ster-Net?quote:Op vrijdag 25 september 2015 18:48 schreef derLudolf het volgende:
Welke OV maatschappij rijdt met rood met grijze Volvo bussen? De naam eindigde op Net Net?
Ik zag die rijden op de B402 in Duitsland (dat is de weg waar de A37 in over gaat) en die de afslag Schöningsdorf (klein dorp, voor zover ik weet zit daar ook geen bussenbouwer). Vond ik nogal vreemd eigenlijk...
Lijkt me dan een bus van R net. Die is echt ver uit de richting danquote:
Arriva heeft rood/grijze Volvo's in R-Net bestickering voor de concessie Zuid-Holland-Noordquote:Op vrijdag 25 september 2015 18:48 schreef derLudolf het volgende:
Welke OV maatschappij rijdt met rood met grijze Volvo bussen? De naam eindigde op Net Net?
Ik zag die rijden op de B402 in Duitsland (dat is de weg waar de A37 in over gaat) en die de afslag Schöningsdorf (klein dorp, voor zover ik weet zit daar ook geen bussenbouwer). Vond ik nogal vreemd eigenlijk...
Volgens de FB meneer van Arriva was er geen bus van hun gestolen. Het zal wel dan, misschien verkocht ofzo?quote:Op vrijdag 25 september 2015 20:08 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Arriva heeft rood/grijze Volvo's in R-Net bestickering voor de concessie Zuid-Holland-Noord
lijkt me niet. Enige wat ik kan bedenken is een testrit ten behoeve van de inbouw van Albatros 2. Ik meen dat dit in Meppel gebeurt, maar dan nog is het vreemd.quote:Op vrijdag 25 september 2015 20:11 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Volgens de FB meneer van Arriva was er geen bus van hun gestolen. Het zal wel dan, misschien verkocht ofzo?
Dat zou nog kunnen. Schöningsdorf is de eerste afrit in Dld, dus misschien keerde hij daar.quote:Op vrijdag 25 september 2015 20:16 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
lijkt me niet. Enige wat ik kan bedenken is een testrit ten behoeve van de inbouw van Albatros 2. Ik meen dat dit in Meppel gebeurt, maar dan nog is het vreemd.
Toevallig ook verdwaalde R-Net-bussen?quote:Op vrijdag 9 oktober 2015 23:20 schreef Ou-Tannu het volgende:
gaat wel lekker in de stad groningen.. zwartreizende wurgslangen.. gewone en Qliner die naar de schade hersteller moeten..
geen flauw idee vanquote:Op vrijdag 9 oktober 2015 23:48 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Toevallig ook verdwaalde R-Net-bussen?
Moet je even kijken bij Schadecentrum Rengers, die doen herstelwerk voor Q-Buzzz. Geen idee of zij de enigen zijn die dat doen of dat er meer bedrijven zijn die dat doen. Er staan in elk geval regelmatig bussen daar.quote:Op vrijdag 9 oktober 2015 23:48 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Toevallig ook verdwaalde R-Net-bussen?
Q-Buzz heeft toch geen R-Net-lijnen?quote:Op zaterdag 10 oktober 2015 11:02 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Moet je even kijken bij Schadecentrum Rengers, die doen herstelwerk voor Q-Buzzz. Geen idee of zij de enigen zijn die dat doen of dat er meer bedrijven zijn die dat doen. Er staan in elk geval regelmatig bussen daar.
Qbuzz heeft zwarte Qlink bussen (geen R-net die antraciet zijn), maar dat bedoelde Ou-Tannu niet.quote:Op vrijdag 9 oktober 2015 23:20 schreef Ou-Tannu het volgende:
gaat wel lekker in de stad groningen.. zwartreizende wurgslangen.. gewone en Qliner die naar de schade hersteller moeten..
worden die niet in Meppel voorzien van Albatros 2? Naast dat er een aantal bussen weg zijn om gespoten te wordenquote:Op vrijdag 9 oktober 2015 23:48 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Toevallig ook verdwaalde R-Net-bussen?
Ik weet niet eens wat R Net isquote:Op zaterdag 10 oktober 2015 11:07 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Q-Buzz heeft toch geen R-Net-lijnen?
Snelbus-formule in de randstadquote:Op zaterdag 10 oktober 2015 17:37 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Ik weet niet eens wat R Net is
Ik gaf alleen aan waar je schade bussen kunt vinden
Almere en Hoofddorp-Schiphol hebben een gigantisch busbanennetwerkquote:Op zaterdag 10 oktober 2015 21:49 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
Snel en randstad bij elkaar in 1 zin
allemaal asfalt waardoor de automobilist weer in de file moet staanquote:Op zaterdag 10 oktober 2015 23:20 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Almere en Hoofddorp-Schiphol hebben een gigantisch busbanennetwerk
Randstad-net ja https://nl.wikipedia.org/wiki/R-netquote:
Een lerares van mij vertelde ooit voor de klas dat ze weer terug ging verhuizen naar Den Haag (of ergens in die buurt). Want dat was veel mooier, overal dicht bij en weet ik niet wat meer.quote:Op zaterdag 10 oktober 2015 21:49 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
Snel en randstad bij elkaar in 1 zin
Dit. Ik geef Syntus een goede kans om het beroep te winnenquote:Op woensdag 14 oktober 2015 17:27 schreef dennistd het volgende:
Reken er maar op dat Syntus naar het College van Beroep stapt, er zijn gewoon vuile spelletjes gespeeld..
Nu ben ik wel benieuwd op welke wijzequote:Op woensdag 14 oktober 2015 17:27 schreef dennistd het volgende:
Reken er maar op dat Syntus naar het College van Beroep stapt, er zijn gewoon vuile spelletjes gespeeld..
Naar verluidt had Syntus veruit het beste bod en heeft connexxion achteraf haar bieding aan mogen passen, waardoor het op gelijke hoogte kwam met Syntus. Daarna heeft het lot bepaald dat connexxion de concessie toegewezen kreegquote:Op woensdag 14 oktober 2015 17:57 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Nu ben ik wel benieuwd op welke wijze
quote:HAARLEM - Busvervoerder Connexxion blijft in de jaren 2016-2025 actief in het gebied Haarlem-IJmond. Dat volgt uit een advies van de provinciale bezwarencommissie over de gunning van de concessie Haarlem-IJmond aan de Noord-Hollandse vervoersmaatschappij.
Door Arthur de Mijttenaere - 15-10-2015, 9:00 (Update 15-10-2015, 9:00)
Het advies is voorlopig de laatste stap in een lange procedure die gaat om een order waar 150 miljoen euro subsidiegeld aan vast zit. Concurrenten Syntus uit Deventer en EBS uit Purmerend aasden ook op deze order. Ze verloren de gunning in januari en trekken nu ook bij de bezwarencommissie aan het kortste eind.
Ze hebben nog een laatste mogelijkheid om tegen dit besluit in beroep te gaan bij het college van Beroep voor het bedrijfsleven in Den Haag. Een woordvoerder van Syntus liet gisteren alvast weten dat deze mogelijkheid tot beroep nader wordt bestudeerd. Er is zes weken de tijd om in beroep te gaan.
Inhoudelijk
De bezwarencommissie heeft in haar advies vooral gekeken naar de procedurele kant van de gunning en heeft niet zozeer op inhoudelijke gronden geoordeeld. De provincie krijgt de vingerwijzing om haar besluit beter te motiveren en ook mondeling toe te lichten bij de verliezende partijen. Vooral tussen Syntus en Connexxion was het een nek-aan-nek race. Uiteindelijk heeft een notaris in het bijzijn van de twee concurrenten geloot wie de gunning zou krijgen. Connexxion kwam toen als winnaar uit de bus.
Het besluit betekent nog niet dat Connexxion al nieuwe bussen kan kopen voor dit toekomstige vervoer. De concessie gaat al vrij spoedig in, maar er mogen volgens de provincie pas investeringen worden gedaan als zeker is dat er geen bezwaarprocedures meer lopen.
Lucky you. Ik zie de fotoreportages met plezier tegemoet, veel plezierquote:Op maandag 19 oktober 2015 06:39 schreef qu63 het volgende:
Vandaag Busworld! Samen met de baas op uitnoding van Setra/Mercedes er heen, lunchafspraak bij Scania en ook nog een gegarandeerd bezoek aan Volvo en VDL Druk dagje!
0,0 foto's gemaaktquote:Op maandag 19 oktober 2015 07:32 schreef marcel.nl het volgende:
[..]
Lucky you. Ik zie de fotoreportages met plezier tegemoet, veel plezier
Buurtbussen zijn iig altijd vrijwilligers. Verder zal het vast en zeker per vervoerder verschillen, durf ik niks over te zeggen.quote:Op zondag 25 oktober 2015 23:03 schreef GlenSpey het volgende:
Zit weer eens in de sollicitatiemolen om een opleiding tot chauffeur te volgen.
Nu vraag ik me af, als je bij een vervoerder te werken komt die zowel stads- als streekvervoer biedt, kom je dan voor beide 'afdelingen' te rijden, of is dit gescheiden? En hoe zit het met bijvoorbeeld buurtbussen en nachtbussen? Iemand die hier iets meer over weet?
waarschijnlijk moet je een keuze maken tussen stad en streek, afhankelijk van het gebied waar je komt te rijden natuurlijk. Wel is het zo dat stadsdienst soms streeklijnen rijdt en andersom. Maar net wat voor de vervoerder het beste uitkomt.quote:Op zondag 25 oktober 2015 23:03 schreef GlenSpey het volgende:
Zit weer eens in de sollicitatiemolen om een opleiding tot chauffeur te volgen.
Nu vraag ik me af, als je bij een vervoerder te werken komt die zowel stads- als streekvervoer biedt, kom je dan voor beide 'afdelingen' te rijden, of is dit gescheiden? En hoe zit het met bijvoorbeeld buurtbussen en nachtbussen? Iemand die hier iets meer over weet?
sowieso is het veel rondje om de kerk werk lijkt me.quote:Op zondag 25 oktober 2015 23:20 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Buurtbussen zijn iig altijd vrijwilligers. Verder zal het vast en zeker per vervoerder verschillen, durf ik niks over te zeggen.
In mijn regio zijn stadsdiensten allemaal gekoppeld aan hooguit één andere lijn. Dus dat is veel rondjes om de kerk ja. Maar of je dat als beginnende chaffeur nou moet doen...quote:Op zondag 25 oktober 2015 23:25 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
sowieso is het veel rondje om de kerk werk lijkt me.
gezien je wel routes moet kennen.. en ze zeker in het begin je niet continu gaan begeleiden.. dan zal je een beperkter route pakket leren denk ik
probleem is dat ze je dan eerst de route moeten leren.. ik heb ze iig nog nooit met een Tomtom achtig ding gezien altijd een ervaren sjoof die mee rijd om in te grijpen als de boel verkeer gaatquote:Op zondag 25 oktober 2015 23:26 schreef Nattekat het volgende:
[..]
In mijn regio zijn stadsdiensten allemaal gekoppeld aan hooguit één andere lijn. Dus dat is veel rondjes om de kerk ja. Maar of je dat als beginnende chaffeur nou moet doen...
Zo das niet veel idd!quote:Op zondag 25 oktober 2015 23:26 schreef Nattekat het volgende:
[..]
In mijn regio zijn stadsdiensten allemaal gekoppeld aan hooguit één andere lijn. Dus dat is veel rondjes om de kerk ja. Maar of je dat als beginnende chaffeur nou moet doen...
Begin zal wel beperkt zijn, maar daarna kan het best uitgebreid worden. Volgens mij heeft bijvoorbeeld dennistd zo ongeveer alle Twentse lijnen al eens gedaanquote:Op zondag 25 oktober 2015 23:47 schreef GlenSpey het volgende:
[..]
Zo das niet veel idd!
Wat ik weet vanuit de spoorwereld is dat je daar gaat 'wegleren'. Oftewel gewoon een paar keer mee op een bepaalde route tot je de belangrijke punten in je hoofd hebt en daar maak je dan een korte test 'wegexamen' over.
Deze kennis kan je blijven uitbreiden tot je zo'n beetje heel Nederland in je pakket hebt. Maakt wel dat je alle mooie gevarieerde diensten kan krijgen...
Maar als chauffeur rij je dus hooguit 2 routes en that's it? Of is dat slechts waar je mee begint?
Ow tof! En hoe lang heeft hij daarover gedaan, voordat ie zo'n mooi pakket kreeg bedoel ik?quote:Op zondag 25 oktober 2015 23:57 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Begin zal wel beperkt zijn, maar daarna kan het best uitgebreid worden. Volgens mij heeft bijvoorbeeld dennistd zo ongeveer alle Twentse lijnen al eens gedaan
Hier in de regio (Hilversum) hangen ook overal bordjes van CXX aan de lantaarnpalen om de routes aan te geven. Je bent alleen wel in diepe shit als je zo'n bordje mistquote:Op zondag 25 oktober 2015 23:29 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
probleem is dat ze je dan eerst de route moeten leren.. ik heb ze iig nog nooit met een Tomtom achtig ding gezien altijd een ervaren sjoof die mee rijd om in te grijpen als de boel verkeer gaat
Ik heb alleen ervaring in Twente, maar hier is het er geen onderscheid tussen een stads- en streekchauffeur. Veel diensten hebben een mix van stads- en streeklijnen; alleen oudere chauffeurs hebben van vroeger uit nog het recht alleen stad of alleen streek te rijden.quote:Op zondag 25 oktober 2015 23:03 schreef GlenSpey het volgende:
Zit weer eens in de sollicitatiemolen om een opleiding tot chauffeur te volgen.
Nu vraag ik me af, als je bij een vervoerder te werken komt die zowel stads- als streekvervoer biedt, kom je dan voor beide 'afdelingen' te rijden, of is dit gescheiden? En hoe zit het met bijvoorbeeld buurtbussen en nachtbussen? Iemand die hier iets meer over weet?
Klopt, van het complete Twents-lijnennet heb ik alleen de snelbus 62 nog niet gehad. Daarvan wordt maar één rit zelf gereden (de rest is uitbesteed) en alleen 4km snelweg is er anders aan. Daarnaast de scholierenlijnen 601 t/m 605, maar die zijn zelfs volledig uitbesteed.quote:Op zondag 25 oktober 2015 23:57 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Begin zal wel beperkt zijn, maar daarna kan het best uitgebreid worden. Volgens mij heeft bijvoorbeeld dennistd zo ongeveer alle Twentse lijnen al eens gedaan
Hoe sneller hoe beter, dan ben je namelijk flexibeler inzetbaar (hoewel je de lijnen natuurlijk wel moet kennen, verkeerd rijden is niet handig namelijk). Bij mij is het langzaam zo gegroeid: zat op één stalling (A), toen werd het aantal stallingen uitgebreid bij de concessiewisseling waardoor ik ook naar andere stallingen (B en C) gestuurd werd, daar reed ik 'nieuwe' lijnen, die ook op stallingen (D, E en F) gereden worden, dus kon ik daar ook heen gaan, met weer een aantal 'nieuwe' lijnen. Tja, en toen kende ik op een gegeven moment alle lijnen in de concessiequote:Op maandag 26 oktober 2015 00:04 schreef GlenSpey het volgende:
[..]
Ow tof! En hoe lang heeft hij daarover gedaan, voordat ie zo'n mooi pakket kreeg bedoel ik?
Klinkt goed! Voor oudere chauffeurs hoeft dit dus niet, maar is er dan een reden waarom je er niet voor zou kiezen een mix te hebben? Houdt het werk toch net iets gevarieerder, lijkt me.quote:Op maandag 26 oktober 2015 01:17 schreef dennistd het volgende:
[..]
Ik heb alleen ervaring in Twente, maar hier is het er geen onderscheid tussen een stads- en streekchauffeur. Veel diensten hebben een mix van stads- en streeklijnen; alleen oudere chauffeurs hebben van vroeger uit nog het recht alleen stad of alleen streek te rijden.
Klopt, heb ook al gehoord dat de opleiding die eraan vooraf gaat volledig in eigen tijd (onbetaald) is. Maar das niet zo'n probleem.quote:Ik ben als uitzendkracht twee of drie weken mee geweest met een mentorchauffeur, om zo de bus, de kaartverkoop en uiteraard ook de lijnen te leren kennen. Als uitzendkracht is dit helaas wel allemaal eigen tijd... Daarmee ken je uiteraard nog niet alle lijnen, maar in die tijd kun je vaak wel veel lijnen van één stalling leren. De rest van de lijnen leer je door mee te rijden met collega's (routeverkenning), dat is de manier waarop het eigenlijk moet.
Als ik voor mezelf spreek heb ik dit niet voor alle lijnen gedaan: deels omdat ik ze gewoon al kende hier in de omgeving, en deels heb ik ze geleerd door met het routeboek (rotonde links, stoplichten rechts, na de halte X derde straat links, enz.) en Google Maps/Streetview de route vooraf te bekijken. Daarnaast zijn er voor nieuwe lijnen vaak bordjes, maar die verdwijnen wel eens.... De vuistregel is dat als je 5 minuten geen halte meer gezien hebt dat je dan verkeerd bent gereden
Nog iets anders, heb dus binnenkort zo'n 'selectiedag' via een uitzendbureau. Nu staat er in de uitnodiging wel kort beschreven wat het programma is, maar het treed niet echt in detail. Ben wel benieuwd wat ik ongeveer kan verwachten...quote:Hoe sneller hoe beter, dan ben je namelijk flexibeler inzetbaar (hoewel je de lijnen natuurlijk wel moet kennen, verkeerd rijden is niet handig namelijk). Bij mij is het langzaam zo gegroeid: zat op één stalling (A), toen werd het aantal stallingen uitgebreid bij de concessiewisseling waardoor ik ook naar andere stallingen (B en C) gestuurd werd, daar reed ik 'nieuwe' lijnen, die ook op stallingen (D, E en F) gereden worden, dus kon ik daar ook heen gaan, met weer een aantal 'nieuwe' lijnen. Tja, en toen kende ik op een gegeven moment alle lijnen in de concessie
Het hangt er trouwens wel vanaf hoe makkelijk je een route kunt onthouden: na een lijn 1 of 2 keer gereden te hebben ken ik hem gelukkig wel, maar sommigen hebben daar wat langer voor nodig.
Jij werkt in ZHN?quote:Op maandag 26 oktober 2015 12:09 schreef GrumpyCat het volgende:
@GlenSpey, je standplaats kan afhangen van je woonplaats. Zo woont een chauffeur van onze stalling in Boskoop, maar die kunnen we inzetten in Gouda en Alphen. Verschilt wss wel per vervoerder.
Jep, werk vanuit het hoofdkantoor vaak in ZHN. Nieuwe dienstregeling kan ik helaas nog niks over zeggen!quote:Op maandag 26 oktober 2015 12:11 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Jij werkt in ZHN?
Is de nieuwe dienstregeling al bekend?
Geheimhoudingsplicht?quote:Op maandag 26 oktober 2015 12:13 schreef GrumpyCat het volgende:
[..]
Jep, werk vanuit het hoofdkantoor vaak in ZHN. Nieuwe dienstregeling kan ik helaas nog niks over zeggen!
Klopt ja...zodra het naar buiten mag hoor je het uiteraard!quote:Op maandag 26 oktober 2015 12:14 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Geheimhoudingsplicht?
Vorig jaar was het al bekend rond deze tijd, valt toch tegen.
Ik woon op letterlijk een steenworp afstand van de stalling waar ik bij heb gesolliciteerd, zijn nog wel andere stallingen binnen de concessie maar die liggen niet echt in de buurtquote:Op maandag 26 oktober 2015 12:09 schreef GrumpyCat het volgende:
@GlenSpey, je standplaats kan afhangen van je woonplaats. Zo woont een chauffeur van onze stalling in Boskoop, maar die kunnen we inzetten in Gouda en Alphen. Verschilt wss wel per vervoerder.
quote:Op maandag 26 oktober 2015 12:18 schreef GrumpyCat het volgende:
[..]
Klopt ja...zodra het naar buiten mag hoor je het uiteraard!
Het lijkt me iig wel lastig. Als chauffeur het hele lijnenpakket van 2 stallingen uit je hoofd kennen...quote:Op maandag 26 oktober 2015 12:22 schreef GlenSpey het volgende:
[..]
Ik woon op letterlijk een steenworp afstand van de stalling waar ik bij heb gesolliciteerd, zijn nog wel andere stallingen binnen de concessie maar die liggen niet echt in de buurt
Die keus is er hier helemaal niet: iedereen heeft mix behalve de mensen die van vroeger uit rechten hebben. Het is wel zo dat er diensten zijn met alleen stad of alleen streek, maar de hele week stad kun je hier niet voor kiezen iig.quote:Op maandag 26 oktober 2015 11:53 schreef GlenSpey het volgende:
[..]
Klinkt goed! Voor oudere chauffeurs hoeft dit dus niet, maar is er dan een reden waarom je er niet voor zou kiezen een mix te hebben? Houdt het werk toch net iets gevarieerder, lijkt me.
Dat is in Twente wel het geval, maar hier liggen de stallingen dan ook dicht bij elkaar. Alle stallingen liggen binnen 15km van een andere stalling.quote:[..]
Klopt, heb ook al gehoord dat de opleiding die eraan vooraf gaat volledig in eigen tijd (onbetaald) is. Maar das niet zo'n probleem.
Enne alle lijnen van één stalling, ik dacht eigenlijk dat je sowieso maar op één stalling geplaatst werd, maar je bent dus in principe inzetbaar op alle stallingen van de concessie?
Daar heb ik geen ervaring mee, heb destijds een gewoon sollicitatiegesprek gehad bij het uitzendbureau.quote:[..]
Nog iets anders, heb dus binnenkort zo'n 'selectiedag' via een uitzendbureau. Nu staat er in de uitnodiging wel kort beschreven wat het programma is, maar het treed niet echt in detail. Ben wel benieuwd wat ik ongeveer kan verwachten...
Van 2 wel ja, vooral omdat ik de lijnen uit stalling 2 eigenlijk helemaal niet ken die uit stalling 1 zijn dan weer makkelijk, want die routes ken ik nu ook al grotendeels...quote:Op maandag 26 oktober 2015 12:28 schreef GrumpyCat het volgende:
[..]
Het lijkt me iig wel lastig. Als chauffeur het hele lijnenpakket van 2 stallingen uit je hoofd kennen...
quote:Op maandag 26 oktober 2015 12:28 schreef GrumpyCat het volgende:
[..]
Het lijkt me iig wel lastig. Als chauffeur het hele lijnenpakket van 2 stallingen uit je hoofd kennen...
Valt wel mee hoor, je kunt meer in je hersenen kwijt dan je zou denken, en als je de routes maar vaak genoeg rijdt kun je ze allemaal blind rijden (in figuurlijke zin dan)...quote:Op maandag 26 oktober 2015 12:28 schreef GrumpyCat het volgende:
[..]
Het lijkt me iig wel lastig. Als chauffeur het hele lijnenpakket van 2 stallingen uit je hoofd kennen...
quote:Op dinsdag 27 oktober 2015 02:39 schreef dennistd het volgende:
[ afbeelding ]
My name is Bus. James Bus.
De aansturing van de displays vanuit de boordcomputer deed het niet meer, dus toen moest er handmatig wat ingesteld worden. Na eerst 62 er op gehad te hebben vond ik voor de laatste rit 007 wel een leuk lijnnummer
ik ken alleen de 315 niet. hoewel ik dan niet op de stad rijd, ken ik de weg in leeuwarden wel goed genoeg om niet hopeloos te verdwalen.quote:Op dinsdag 27 oktober 2015 02:14 schreef NoBody122 het volgende:
Valt wel mee hoor, je kunt meer in je hersenen kwijt dan je zou denken, en als je de routes maar vaak genoeg rijdt kun je ze allemaal blind rijden (in figuurlijke zin dan)...
Ik kende zo'n beetje alle buslijnen (stad en streek) in Fryslân, in mijn tijd als buschauffeur (= tot bijna 3 jaar geleden) en zou de meesten nu nóg probleemloos kunnen rijden
Ben er zelf via randstad ingekomen. sollicitatiegesprekje, rekentest (kaartverkoop), wat zou je dan als iemand je bus niet uit wil/lastig is. als je hier door komt volgde destijds een psychologische test.quote:Nog iets anders, heb dus binnenkort zo'n 'selectiedag' via een uitzendbureau. Nu staat er in de uitnodiging wel kort beschreven wat het programma is, maar het treed niet echt in detail. Ben wel benieuwd wat ik ongeveer kan verwachten..
Ah bedankt voor het inzicht. Hm wat zou ik doen als iemand lastig is... denk sowieso kalm blijven en vooral niet de discussie aangaan want dat win je toch niet, of het escaleert dan juist. Dus dan maar doorrijden en eventueel service en veiligheid (als dat er is?) inlichten. Zit ik zo in de juiste richting?quote:Op dinsdag 27 oktober 2015 09:01 schreef Gnittoo het volgende:
[..]
ik ken alleen de 315 niet. hoewel ik dan niet op de stad rijd, ken ik de weg in leeuwarden wel goed genoeg om niet hopeloos te verdwalen.
[..]
Ben er zelf via randstad ingekomen. sollicitatiegesprekje, rekentest (kaartverkoop), wat zou je dan als iemand je bus niet uit wil/lastig is. als je hier door komt volgde destijds een psychologische test.
Hm oke, mijn eerste gedachte is dat je daarmee de andere passagiers 'straft', omdat zij zo ook niet verder kunnen reizen tot die persoon de bus uit is. Maar goed om te weten in ieder gevalquote:Op dinsdag 27 oktober 2015 12:48 schreef dennistd het volgende:
Als iemand de bus niet uit wil en jij vindt dat diegene er wel uit moet dan zet je de bus aan de kant en weiger je om verder te rijden. Werkt gegarandeerd: de andere passagiers keren zich dan tegen hem/haar, en werken hem met een beetje geluk zelfs voor je de bus uit. Zo niet dan bel je de verkeersleiding die dan een controleteam of de politie naar je toestuurt.
Deze bussen zijn altijd een puinhoop, heeft ook al meerdere keren in de krant gestaan.quote:Op maandag 2 november 2015 16:56 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Kan iemand mij de puinhoop van lijn 401 Breda Utrecht verklaren? Er rijden bussen niet, er rijden bussen wel maar als ondersteuning. De ondersteuningsrit chauffeurs die tot sleeuwijk rijden weten niet of de echte ritten naar utrecht al te vroeg vertrokken zijn of vertraagd. Op 9292 staat dat bussen al weg zijn, maar op station Breda nog niet. Men doet maar wat
EBS staakt de strijd. Maar ja die partij had ook verloren. Het gaat om Syntus en die hebben nog even om in beroep te gaan.quote:Op donderdag 15 oktober 2015 09:05 schreef borisz het volgende:
Uit IJC, HD enz. http://www.ijmuidercouran(...)t&utm_medium=twitter
[..]
Was je me toch nog even voor, bevalt ie verder?quote:Op donderdag 5 november 2015 15:46 schreef Nattekat het volgende:
Nieuwe dienstregeling ZHN bekend
Mijn bus, welke volgend jaar overgaat naar R-net lijn 4xx met de hele dag een 10 minuten dienst, is geknipt in de middag- en avondspits van een 10-minuten-dienst naar een kwartiersdienst
Nog niet verder in verdiept, maar de verandering van 365 is niet leuk.quote:Op donderdag 5 november 2015 22:15 schreef GrumpyCat het volgende:
[..]
Was je me toch nog even voor, bevalt ie verder?
quote:Overbruggingsconcessie voor OV Haarlem-IJmond
18 november 2015 - Nieuwsartikel
De provincie Noord-Holland heeft besloten om een overbruggingsconcessie te verlenen aan Connexxion per 13 december 2015.
Dit is noodzakelijk omdat er tot 25 november 2015 beroep kan worden aangetekend tegen de gunning van de nieuwe concessie en waarmee de implementatie van de nieuwe concessie niet haalbaar is voor 13 december.
De huidige concessierechten lopen van rechtswege af op 12 december 2015 en de nieuwe concessierechten kunnen pas worden geëffectueerd als de procedures zijn beëindigd en de implementatie kan worden opgepakt. De nieuw gegunde concessie zal maximaal twee jaar later aanvangen, maar zo veel eerder als mogelijk. Randvoorwaarden daarbij zijn dat er ten minste een implementatietermijn voor Connexxion dient te zijn van negen maanden én dat de aanvang plaatsvindt op één van de twee gebruikelijke momenten (start nieuwe dienstregeling per medio december of aanvang zomerdienstregeling).
Connexxion heeft ingestemd met de voorwaarden waaronder de overbruggingsconcessie wordt verleend.
Ze gaan er al vast vanuit dat Connexxion ook dit keer weer de bezwaarprocedures wint?quote:een implementatietermijn voor Connexxion
Tuurlijk, want voor dit soort overbruggingsconcessies wordt de hoofdprijs betaaldquote:Connexxion heeft ingestemd met de voorwaarden waaronder de overbruggingsconcessie wordt verleend.
Jij kijkt ook alleen daar maar naar hequote:
t leven is moeilijk..quote:Op zondag 22 november 2015 20:34 schreef Alexxxxx het volgende:
Als ik dit vijf jaar terug had gezien had ik gedacht 'kut, morgenvroeg niet rustig aan beginnen...' En nu op zondagavond aan het werk om een deadline te halen Het kan verkeren
Open deurenquote:
Met dit weer heb ik ze liever dichtquote:
Als die voor sloop zou zijn dan zou ik nog best het zij- en achterdisplay willen hebben samen met de stuurkast... die lijken nog redelijk heelquote:Op zondag 22 november 2015 20:00 schreef Ou-Tannu het volgende:
[ afbeelding ]
retour ticket schadehersteller ? of enkele reis naar de sloop?
Syntus is, zoals verwacht, in beroep gegaan tegen de gunning van de concessie Haarlem-IJmond aan xxquote:Op woensdag 18 november 2015 13:48 schreef borisz het volgende:
https://www.noord-holland(...)OV-HaarlemIJmond.htm
[..]
Soms vormen bedrijventerreinen een soort (bijna) doodlopende straat. Daar een bus laten komen heeft geen zin.quote:Op donderdag 26 november 2015 09:32 schreef Deezertje het volgende:
Alles buiten de stad of op een bedrijventerrein is nagenoeg onbereikbaar met het OV... Morgen een afspraak maar rijdt totaal geen bus langs. Moet 15-20 minuten lopen vanaf station. Dat is ook meteen wel mijn max. Een fiets is een optie, maar niet voor eenmalig gebruik. Zou ik er elke dag moeten zijn misschien wel, maar een halte op loopafstand is toch niet te veel gevraagd? Zijn er mensen die dagelijks naar hun werk gaan met het OV? Niet alle bedrijven zitten in de stad. Puur vanwege de slechte bereikbaarheid zou ik afhaken, maar ja geen rijbewijs dus geen keuze..
True.. al zou het prima kunnen als verlenging van een bestaande lijn.. net als sommige streeklijnen aan het begin (of eind..) nog even een rondje door een woonwijk doen als een soft of stadsdienstquote:Op donderdag 26 november 2015 18:32 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Soms vormen bedrijventerreinen een soort (bijna) doodlopende straat. Daar een bus laten komen heeft geen zin.
Hier lopen twee lijnen door Roelofarendsveen, mijn werk zit op 20 minuten lopen van de halte.quote:Op donderdag 26 november 2015 18:37 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
True.. al zou het prima kunnen als verlenging van een bestaande lijn.. net als sommige streeklijnen aan het begin (of eind..) nog even een rondje door een woonwijk doen als een soft of stadsdienst
rondje rijden.. kijk maar eens naar lijn 28 van Arriva Fryslanquote:Op donderdag 26 november 2015 18:41 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Hier lopen twee lijnen door Roelofarendsveen, mijn werk zit op 20 minuten lopen van de halte.
Probleem: beide lijnen hebben een beginpunt in Leiden en eindigen in Leimuiden en Schiphol. Hoe precies is dat op te lossen?
Wil je een paar cent besparen, dan stap je uit, laat je de bus een rondje rijden, loop jij ondertussen naar de overzijde van de weg en stapt weer in richting eindbestemmingquote:Op donderdag 26 november 2015 18:44 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
rondje rijden.. kijk maar eens naar lijn 28 van Arriva Fryslan
Precies.. dat kan ook wel op industrie tereinen.. ( dat kansloze rondje dan )quote:Op donderdag 26 november 2015 18:46 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Wil je een paar cent besparen, dan stap je uit, laat je de bus een rondje rijden, loop jij naar de overzijde van de weg en stapt weer in richting eindbestemming
9292?quote:Op donderdag 26 november 2015 19:11 schreef Ou-Tannu het volgende:
en waarom heeft er nou schijnbaar niemand een tool gemaakt waarmee je de lijnkilometers met peanuts kan berekenen?
Hoeveel peanuts is 1 kilometer?quote:Op donderdag 26 november 2015 19:11 schreef Ou-Tannu het volgende:
en waarom heeft er nou schijnbaar niemand een tool gemaakt waarmee je de lijnkilometers met peanuts kan berekenen?
staan daar nog de Kilometers? of moet ik dan zelf aan de reken met ritprijs - instaptarief / kilometerprijs? :/quote:
Waar heb je de kilometers voor nodig?quote:Op donderdag 26 november 2015 23:50 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
staan daar nog de Kilometers? of moet ik dan zelf aan de reken met ritprijs - instaptarief / kilometerprijs? :/
dat ik wil weten hoeveel km ik gereist heb vandaag?quote:Op donderdag 26 november 2015 23:53 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Waar heb je de kilometers voor nodig?
Gewoon google maps een optie?quote:Op donderdag 26 november 2015 23:55 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
dat ik wil weten hoeveel km ik gereist heb vandaag?
dan moet ik zelf de route uittekenen denk ik? en dat wil die iig niet voor t geheel in 1x ( dan kan ik op den duur geen route puntjes meer zetten :/ )quote:
Menaldum zo te zien?quote:Op vrijdag 27 november 2015 09:35 schreef Peterselieman het volgende:
Ook handig dat thuis erop staat
Dat lusje in Grou?quote:Op donderdag 26 november 2015 18:44 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
rondje rijden.. kijk maar eens naar lijn 28 van Arriva Fryslan
Lusje? Die bus is een flink aantal minuten bezig om door de soms vrij nauwe straten te rijden.quote:
pas leuk als je iets moet met een gelede busquote:Op vrijdag 27 november 2015 12:42 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Lusje? Die bus is een flink aantal minuten bezig om door de soms vrij nauwe straten te rijden.
in de begintijd van xx heeft die er wel gereden volgens mij. Toen waren die ProCity's nogal aan de krappe kant en hebben ze overal bussen weggetrokken, waaronder minimaal 15 geledes. Kwam je op de meest vreemde lijnen een bus van 18 meter tegenquote:Op vrijdag 27 november 2015 12:45 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
pas leuk als je iets moet met een gelede bus
Op de lijnennetkaart is het een lusje, hoe het gehucht eruit ziet staat er niet opquote:Op vrijdag 27 november 2015 12:42 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Lusje? Die bus is een flink aantal minuten bezig om door de soms vrij nauwe straten te rijden.
5000 inwoners noem ik geen gehucht. Ik weet wel hoe de straten daar lopen. Het is dat er zwaar verkeer doorheen moet, maar heel erg geschikt is het allemaal niet, vandaar dat die lus ook maar 1 kant op ligt.quote:Op vrijdag 27 november 2015 12:49 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Op de lijnennetkaart is het een lusje, hoe het gehucht eruit ziet staat er niet op
De hoeveelheid inwoners staat er ook niet opquote:Op vrijdag 27 november 2015 12:52 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
5000 inwoners noem ik geen gehucht. Ik weet wel hoe de straten daar lopen. Het is dat er zwaar verkeer doorheen moet, maar heel erg geschikt is het allemaal niet, vandaar dat die lus ook maar 1 kant op ligt.
1 april humor.. lus de andere kant om gaan rijdenquote:Op vrijdag 27 november 2015 12:52 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
5000 inwoners noem ik geen gehucht. Ik weet wel hoe de straten daar lopen. Het is dat er zwaar verkeer doorheen moet, maar heel erg geschikt is het allemaal niet, vandaar dat die lus ook maar 1 kant op ligt.
Ik heb vrijwel alle lijnen (van/naar Leeuwarden, daarbuiten alleen een keer lijn 98 Bolsward-Makkum v.v.) wel eens geleed gereden, zelfs lijn 22quote:Op vrijdag 27 november 2015 12:48 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
in de begintijd van xx heeft die er wel gereden volgens mij. Toen waren die ProCity's nogal aan de krappe kant en hebben ze overal bussen weggetrokken, waaronder minimaal 15 geledes. Kwam je op de meest vreemde lijnen een bus van 18 meter tegen
denk ook wel dat je inprincipe ook overal wel geleed kan rijden... zolang het overige wegverkeer er rekening mee houdquote:Op vrijdag 27 november 2015 15:03 schreef NoBody122 het volgende:
[..]
Ik heb vrijwel alle lijnen (van/naar Leeuwarden, daarbuiten alleen een keer lijn 98 Bolsward-Makkum v.v.) wel eens geleed gereden, zelfs lijn 22
Grou valt nog best wel mee. Denk dat Holwerd (lijn 54), Akkrum (lijn 28) en Âldtsjerk (lijn 51) de 'riskantste' stukken bevatten, zo uit mijn hoofd.
En dat is het grootste probleem in NLquote:Op vrijdag 27 november 2015 15:06 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
denk ook wel dat je inprincipe ook overal wel geleed kan rijden... zolang het overige wegverkeer er rekening mee houd
Ik zou toch niet graag Boekelo in gaan met een gelede bus hoor: https://www.google.nl/map(...)4675a0!1m0!3e0?hl=nlquote:Op vrijdag 27 november 2015 15:06 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
denk ook wel dat je inprincipe ook overal wel geleed kan rijden... zolang het overige wegverkeer er rekening mee houd
Heb zelf wel eens geleed gereisd op mijn stamlijntjequote:Op vrijdag 27 november 2015 15:03 schreef NoBody122 het volgende:
[..]
Ik heb vrijwel alle lijnen (van/naar Leeuwarden, daarbuiten alleen een keer lijn 98 Bolsward-Makkum v.v.) wel eens geleed gereden, zelfs lijn 22
Het is met name het stukje Parkstraat en stukje Oostergoweg/Skûtsje waar het wat minder makkelijk rijden is.quote:Grou valt nog best wel mee.
Deze afslag dus.quote:Op vrijdag 27 november 2015 19:52 schreef dennistd het volgende:
[..]
Ik zou toch niet graag Boekelo in gaan met een gelede bus hoor: https://www.google.nl/map(...)4675a0!1m0!3e0?hl=nl
Vooral van de Weleweg de Dirk Papestraat in... En achterin de Meester de Wolfstraat in de bocht
brugje in oudkerk zou ik niet aandurven met een gelede bus zonder meesturende achteras. met een gelede volvo ( ) was het wel goed te doen..quote:denk ook wel dat je inprincipe ook overal wel geleed kan rijden... zolang het overige wegverkeer er rekening mee houd
dat smalle stukje valt nog wel mee, figuren die voor de bloemenzaak foutparkerenquote:Het is met name het stukje Parkstraat
In een lijndienst tussen NL en België.quote:
1 is een Belgisch apparaat om papieren kaartjes met magneetstrip te 'composteren'.quote:Op zaterdag 28 november 2015 11:46 schreef Gnittoo het volgende:
iveco van connexxion. zeeland?
maar wat is dat voor apparatuur? 1 lijkt me een ov-chip oplader?
[ afbeelding ]
En daarom mag je niet binnen 5 meter van een bocht parkerenquote:Op vrijdag 27 november 2015 21:29 schreef NoBody122 het volgende:
[..]
Deze afslag dus.
Toegegeven; geen makkelijke bocht, maar zeker niet onmogelijk, tenzij het er helemaal dicht staat met auto's natuurlijk. Dat laatste geldt echter overal
Moet je eens de Ardennen in rijden met 13 meter bus met aanhanger je schrikt je rot als die takken je voorruit en dak raken!quote:Mijn meest uitdagende prestatie is toch wel geweest, dat ik deze 'straat' helemaal uit ben gereden met een Ambassador (12m). Op dat moment niet echt grappig, met name omdat dat helemaal in het begin van mijn chauffeurschap was, maar als ik er nu aan terugdenk
1 is een machine om ouderwetse Belgische kaartjes met magneetstrip te "ontwaarden". 2 is een scanner voor de Mobib, de Belgische OV-Chipkaart.quote:Op zaterdag 28 november 2015 11:46 schreef Gnittoo het volgende:
iveco van connexxion. zeeland?
maar wat is dat voor apparatuur? 1 lijkt me een ov-chip oplader?
[ afbeelding ]
Klopt, lijn Breskens Bruggequote:Op zaterdag 28 november 2015 12:18 schreef larsico het volgende:
Ziet er uit als ergens in de buurt van Breskens
In de Lijn 19 hadden ze die dingen ook altijdquote:Op zaterdag 28 november 2015 13:23 schreef Darkwing_Duck het volgende:
[..]
Klopt, lijn Breskens Brugge
Die prodata ontwaarder was voor Mobib...
Op de terugweg mochten we vanaf Westkapelle al inchecken, normaal gaat dat pas vanaf Sluis...
Geen idee of we daarvoor uiteindelijk extra betaald hebben (Dus de kilometers Westkapelle-Sluis)
Daarom juistquote:Op zaterdag 28 november 2015 10:52 schreef Gnittoo het volgende:
[..]
brugje in oudkerk zou ik niet aandurven met een gelede bus zonder meesturende achteras. met een gelede volvo ( ) was het wel goed te doen..
[..]
dat smalle stukje valt nog wel mee, figuren die voor de bloemenzaak foutparkeren
100% zeker. Staat ook zo op de lijnennetkaart.quote:Op woensdag 2 december 2015 13:31 schreef dennistd het volgende:
Maar is die tijdhalte ook nog een echte tijdhalte? In Twente zijn er verschillende haltes waar nog een sticker 'tijdhalte' op zit, maar die in het systeem geen tijdhalte meer zijn. En andersom komt ook voor: in de boordcomputer is het een tijdhalte, maar er zit geen sticker op het haltebord.
Alle haltes van die lijn hebben een eigen halteplaats.quote:Op woensdag 2 december 2015 20:57 schreef GrumpyCat het volgende:
Tijdhalted zijn in principe verleden tijd, bussen horen nooit te vroeg te vertrekken...alleen kunnen ze vaak niet midden op de weg wachten.
Dan is het idd scheef als ze te vroeg vertrekken. De opdrachtgever gaat daar echt op afrekenen...quote:Op woensdag 2 december 2015 20:58 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Alle haltes van die lijn hebben een eigen halteplaats.
OVAUB deed het voor mijquote:Op woensdag 2 december 2015 21:10 schreef Ou-Tannu het volgende:
OV info app <3 weet je meteen hoeveel vertraging er is
quote:Op woensdag 2 december 2015 21:11 schreef Nattekat het volgende:
[..]
OVAUB deed het voor mij
Als ik dat niet gecheckt had was ik te laat geweest.
quote:Op woensdag 2 december 2015 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Nep, bussen op Leiden Centraal hebben geen vast perron
achtergesteld gebied dusquote:Op woensdag 2 december 2015 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Nep, bussen op Leiden Centraal hebben geen vast perron
Nee, achtergestelde vervoerderquote:
Goed.. waar zal ik vandaag mijn bus aantreffen elke dag weer een verassing?quote:Op woensdag 2 december 2015 21:21 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Nee, achtergestelde vervoerder
Sinds Arriva hier de dienst uit maakt en nieuwe DRIS'en zijn geïnstalleerd, is de complete installatie van Leiden Centraal om zeep geholpen. Vroegah zat er wel logica in.
Meestal stopt 365 wel op 2 of 3 en de bussen richting Katwijk op 1. Soms (zoals vandaag) vertrekt er een bus naar Katwijk (vermomd als stadsbus) vanaf 4 en soms (zoals gisteren) vertrekt 365 vanaf 1quote:Op woensdag 2 december 2015 21:41 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
Goed.. waar zal ik vandaag mijn bus aantreffen elke dag weer een verassing?
quote:Op dinsdag 8 december 2015 16:39 schreef Peterselieman het volgende:
Arriva mag de komende jaren het busvervoer verzorgen in Zuid-Oost Fryslân en de Waddeneilanden Vlieland, Terschelling en Ameland
http://www.fryslan.frl/16(...)yslan-en-op-het-wad/
Een van de zaken die ze geboden hebben is elektrisch busvervoer op de Waddeneilanden. Vergelijkbaar met Schiermonnikoog dus
daar gaat mn optie om spotgoedkoop te reizen in noord nederland :|quote:Op dinsdag 8 december 2015 17:02 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Wat tegen Arriva? Beter dan Connexxion. Alles beter dan Connexxion.
is wel true ja, want nu kun je in de daluren voor 10 euro een heel eind komen. Straks kom je dan vanuit Groningen of Drenthe niet verder dan Drachtenquote:Op dinsdag 8 december 2015 17:03 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
daar gaat mn optie om spotgoedkoop te reizen in noord nederland :|
Dat stond in hun BYDbook? Sorry, kon het niet latenquote:Op dinsdag 8 december 2015 16:39 schreef Peterselieman het volgende:Een van de zaken die ze geboden hebben is elektrisch busvervoer op de Waddeneilanden. Vergelijkbaar met Schiermonnikoog dus
Precies! dan betaal ik een keer zo veel voor de zelfde rit :| nu voor veel te veel geld 12km met de OV FAALkaart en dan voor 10 euro onbeperkt verder cruisen.......quote:Op dinsdag 8 december 2015 17:09 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
is wel true ja, want nu kun je in de daluren voor 10 euro een heel eind komen. Straks kom je dan vanuit Groningen of Drenthe niet verder dan Drachten
Nee, met Kubus om tafel voor een dagkaart Noord-Nederland oidquote:Op dinsdag 8 december 2015 17:56 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
Nee.. gewoon opbokken en lekker de consessie aan Qbuzz blijven gunnen
Gewoon het spoornetwerk uitbreiden.quote:Op dinsdag 8 december 2015 17:56 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
Nee.. gewoon opbokken en lekker de consessie aan Qbuzz blijven gunnen
dat is een utopiequote:Op dinsdag 8 december 2015 17:56 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Nee, met Kubus om tafel voor een dagkaart Noord-Nederland oid
Gaat nooit gebeuren. Arriva is een beetje anti-samenwerken gebleken toen HWGO werd gewonnen.quote:
Precies.. dus dan blaf ik zelf wel wat EXTRA CO2 de lucht in met een verbrandingsmotorquote:Op dinsdag 8 december 2015 18:05 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Gaat nooit gebeuren. Arriva is een beetje anti-samenwerken gebleken toen HWGO werd gewonnen.
Als de provincie het belangrijk vond, stond het in het PvE.
Wordt gecompenseerd met de elektrische bussenquote:Op dinsdag 8 december 2015 18:07 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
Precies.. dus dan blaf ik zelf wel wat EXTRA CO2 de lucht in met een verbrandingsmotor
Nee, die gaan naar Dordt en omstrekenquote:Op dinsdag 8 december 2015 18:09 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Wordt gecompenseerd met de elektrische bussen
Of jullie krijgen alle amba's uit HWGO
elektrisch.. ja en extra CO2 uitstoot in de eemshaven.. elektrisch rijden.. probleem verplaatsenquote:Op dinsdag 8 december 2015 18:09 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Wordt gecompenseerd met de elektrische bussen
Of jullie krijgen alle amba's uit HWGO
Arme Dordrecht-en-omstreken-bewonersquote:Op dinsdag 8 december 2015 18:10 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Nee, die gaan naar Dordt en omstreken
Beter dan CO2 op beide plekkenquote:Op dinsdag 8 december 2015 18:11 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
elektrisch.. ja en extra CO2 uitstoot in de eemshaven.. elektrisch rijden.. probleem verplaatsen
Echte bussen bestaan ook niet meer helaas :|quote:Op dinsdag 8 december 2015 18:12 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Arme Dordrecht-en-omstreken-bewoners
Hier rijdt er ook al eentje rond, lelijke dingen...
Er rijden Volvo 8900's Op mijn stamlijn. Heerlijke bussenquote:Op dinsdag 8 december 2015 18:14 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
Echte bussen bestaan ook niet meer helaas :|
comfort level is de afgelopen jaren wel enorm gekelderd..
en nee 4G WiFi en USB laders overal is geen comfort verhoging!
vroegah was alles beter..quote:Op dinsdag 8 december 2015 18:16 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Er rijden Volvo 8900's Op mijn stamlijn. Heerlijke bussen
Toch niet serieus deze, hoop ik?quote:
pre-amba tijdquote:Op dinsdag 8 december 2015 18:30 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Toch niet serieus deze, hoop ik?
Vroeger reden er niks dan Amba's hier, nu Citea's en Volvo's. (De brakke Leidse stadsbussen tellen niet)
De Citea die jij ziet is er een Amba met een ander frontje, achterzijde en ander naampje.quote:Op dinsdag 8 december 2015 18:30 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Toch niet serieus deze, hoop ik?
Vroeger reden er niks dan Amba's hier, nu Citea's en Volvo's. (De brakke Leidse stadsbussen tellen niet)
Één keer in Alphen moeten bussen, dat nooit meer... liever de nieuwe Citea's.quote:Op dinsdag 8 december 2015 18:33 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
De Citea die jij ziet is er een Amba met een ander frontje, achterzijde en ander naampje.
Ach.. tijd om weer bussen te bouwen zo als vroeger... zweven over de weg in een MBquote:Op dinsdag 8 december 2015 18:33 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
De Citea die jij ziet is er een Amba met een ander frontje, achterzijde en ander naampje.
Succes ermee!quote:Op donderdag 10 december 2015 07:05 schreef borisz het volgende:
Vanmiddag mijn gewonnen busrijles . Uithoorn en omgeving kijk uit.
En hoe was het om daarna weer in de auto te zitten?quote:Op donderdag 10 december 2015 18:21 schreef borisz het volgende:
Was erg leuk . En wennen vooral. Bochten, veel eerder gas loslaten bij rood en scherpe bochten.
Maar overall ging het best prima.
Geen idee. Ging met de bus weer terug naar huisquote:Op donderdag 10 december 2015 19:29 schreef qu63 het volgende:
[..]
En hoe was het om daarna weer in de auto te zitten?
Heb nu 8 jaar mn D maar nog steeds is het wennen
Nu 6, en C sinds m'n 19e, maar nergens last van eigenlijk, ik pas me snel aanquote:Op donderdag 10 december 2015 19:29 schreef qu63 het volgende:
[..]
En hoe was het om daarna weer in de auto te zitten?
Heb nu 8 jaar mn D maar nog steeds is het wennen
Ook heeft het met een wijziging van WP2000 te maken omtrent de duur van concessies.quote:Op maandag 28 december 2015 12:08 schreef Peterselieman het volgende:
Qbuzz blijft nog twee jaar langer rijden in Groningen en Drenthe. Het College van Beroep voor het bedrijfsleven heeft gesteld dat verlenging van de concessie geen juridisch bezwaar oplevert.
http://www.gezinsbode.nl/(...)e-tot-december-2019/
Het is al de tweede verlenging voor Qbuzz, want de oorspronkelijke concessie die van 2009 tot eind 2015 liep was al met 2 jaar verlengd. Een tweede verlenging is normaal onmogelijk, maar in het licht van de grote infrastructurele veranderingen in en rond de stad Groningen noodzakelijk geacht.
Beter nationaliseren ze het weer gewoon terug.quote:Op maandag 28 december 2015 14:57 schreef Nattekat het volgende:
Ik ben toch meer voorstander van 6 jaar + 2x verlengen dan 8 jaar + 1x verlengen, dus kan deze keus alleen maar toejuichen.
8 jaar is best lang.
Nee.quote:Op maandag 28 december 2015 19:48 schreef vaduz het volgende:
[..]
Beter nationaliseren ze het weer gewoon terug.
Aanbestedingen zijn het beste wat ooit had kunnen gebeuren. Concurrentie is altijd goed.quote:
Vervoer is er anders echt niet beter op geworden. Enkel duurder. Degene die er op vooruit zijn gegaan zijn buitenlandse aandeelhouders, die genadeloos hun zakken hebben kunnen vullen.quote:Op maandag 28 december 2015 20:20 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Aanbestedingen zijn het beste wat ooit had kunnen gebeuren. Concurrentie is altijd goed.
Ja en bussen zijn een wegwerp-produkt geworden. Worden te snel afgeschreven / van de weg gehaald en ik heb ook het idee dat de levensduur van sommige bussen ook verslechterd is, zodat ze eenvoudigweg niet langer mee gaanquote:Op maandag 28 december 2015 20:22 schreef vaduz het volgende:
[..]
Vervoer is er anders echt niet beter op geworden. Enkel duurder. Degene die er op vooruit zijn gegaan zijn buitenlandse aandeelhouders, die genadeloos hun zakken hebben kunnen vullen.
Heeft ook te maken met kunstmatig hoge onderhoudskosten door de busfabrikanten zelf.quote:Op maandag 28 december 2015 20:58 schreef marcel.nl het volgende:
[..]
Ja en bussen zijn een wegwerp-produkt geworden. Worden te snel afgeschreven / van de weg gehaald en ik heb ook het idee dat de levensduur van sommige bussen ook verslechterd is, zodat ze eenvoudigweg niet langer mee gaan
Probleem is vooral dat de eisen ieder half jaar veranderen. Lage vloer, stiller, lagere uitstoot, groter bereik, electrisch, gas, diesel maar dan wel euro6, toch maar weer electrisch maar dan wel met inductieoplaadpunten, ohnee dan moet de gemeente ook wat doen dus we willen weer euro 6, minder bussen en meer belbussen, etc, etc.quote:Op maandag 28 december 2015 20:58 schreef marcel.nl het volgende:
[..]
Ja en bussen zijn een wegwerp-produkt geworden. Worden te snel afgeschreven / van de weg gehaald en ik heb ook het idee dat de levensduur van sommige bussen ook verslechterd is, zodat ze eenvoudigweg niet langer mee gaan
Het principe is inderdaad goed, echter valt er op de uitvoering nog wel wat commentaar te leverenquote:Op maandag 28 december 2015 20:20 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Aanbestedingen zijn het beste wat ooit had kunnen gebeuren. Concurrentie is altijd goed.
Het is alleen de vraag wat.quote:Op maandag 28 december 2015 23:43 schreef qu63 het volgende:
[..]
Het principe is inderdaad goed, echter valt er op de uitvoering nog wel wat commentaar te leveren
De eerste keer onderhands verlengen staat gewoon in het bestek, dat gebeurt regelmatig. Dan is de concessieduur bijvoorbeeld 6 jaar + 2 jaar optioneel, mits goed functioneren. Daarmee heeft de overheid een mogelijkheid te verlengen als het goed gaat en eerder op te zeggen als het niet goed gaat. De tweede keer verlengen heeft te maken met nieuwe regelgeving, die zegt dat concessies flexibeler zijn. Hoe het precies werkt weet ik niet, dan moet je het vonnis maar lezenquote:Op dinsdag 29 december 2015 15:05 schreef Zug-Chef het volgende:
Maar ik snap nog steeds niet dat het blijkbaar zomaar kan (ok niet zomaar, maar toch), dat er tot twee keer toe onderhands verlengd wordt. Alsof een andere vervoerder niet goede afspraken kan maken met wegbeheerders vanwege al die werkzaamheden die er op komst zijn.
Maar ik zal wel bevooroordeeld zijn omdat ik bij de concurrent van de huidige vervoer zit..
Het heeft dus niets te maken met de prestaties van de vervoerder. Natuurlijk wordt er alleen verlengd op het moment dat de opdrachtgever tevreden is, maar daar gaat de regelgeving niet over. Het zijn bijzondere omstandigheden (infrastructuur rondom de stad) in combinatie met die nieuwe wetgeving. Je kan dus niet eeuwig blijven verlengen, maar een tweede keer verlengen is niet de eerste keer als ik mij niet vergis..quote:Op dinsdag 29 december 2015 15:31 schreef Zug-Chef het volgende:
Die eerste keer verlengen snap ik, zo'n beetje elke concessie heeft een optionele verlengingsmogelijkheid. Maar het ging mij om die tweede keer verlengen. Blijkbaar is dat dus iets nieuws. In theorie kan dus vanaf heden elke korte concessie net zo lang verlengd gaan worden tot 10 jaar, mits er goed gepresteerd wordt. Dat is best wel bizar.
Qbuzzquote:Op maandag 28 december 2015 12:08 schreef Peterselieman het volgende:
Qbuzz blijft nog twee jaar langer rijden in Groningen en Drenthe. Het College van Beroep voor het bedrijfsleven heeft gesteld dat verlenging van de concessie geen juridisch bezwaar oplevert.
http://www.gezinsbode.nl/(...)e-tot-december-2019/
Het is al de tweede verlenging voor Qbuzz, want de oorspronkelijke concessie die van 2009 tot eind 2015 liep was al met 2 jaar verlengd. Een tweede verlenging is normaal onmogelijk, maar in het licht van de grote infrastructurele veranderingen in en rond de stad Groningen noodzakelijk geacht.
quote:Op dinsdag 5 januari 2016 16:01 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Was er al opgemerkt dat Arriva alle bij Volanslijnen in Brabant 8 Euro instaptarief vraagt en daarover niks gecommuniceerd is...
http://www.arriva.nl/abon(...)saldo-noord-brabant/
Ook lijn 325 Vrachelen - Breda Bijster, die kost van eindpunt tot eindpunt vol tarief 4.09 Euro....
Moet je nou echt 8 borg aftikken omdat er een aantal lui zijn die aan het eind van de rit 9 cent kunnen pikken? (Als er al reizigers zijn die dat traject maken)
Klusje voor Driek, vooral omdat heel veel reizigers zonder automatisch opladen gewoon de deksel op hun neus kregen
Echt waar zijn ze mee bezig
mensen uit het OV jagen? of hopen dat men liever een kaartje bij de sjoof koopt... want dat is direct int spaarvarken van de vervoerderquote:Op dinsdag 5 januari 2016 16:01 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Was er al opgemerkt dat Arriva alle bij Volanslijnen in Brabant 8 Euro instaptarief vraagt en daarover niks gecommuniceerd is...
http://www.arriva.nl/abon(...)saldo-noord-brabant/
Ook lijn 325 Vrachelen - Breda Bijster, die kost van eindpunt tot eindpunt vol tarief 4.09 Euro....
Moet je nou echt 8 borg aftikken omdat er een aantal lui zijn die aan het eind van de rit 9 cent kunnen pikken? (Als er al reizigers zijn die dat traject maken)
Klusje voor Driek, vooral omdat heel veel reizigers zonder automatisch opladen gewoon de deksel op hun neus kregen
Echt waar zijn ze mee bezig
Om overheen te kunnen rijden bedoel je? Of wat ze aankunnen zonder met de kont of neus de grond te raken?quote:Op zondag 31 januari 2016 14:18 schreef Merode32 het volgende:
Weet iemand wat de maximale helling is voor ov bussen?
Om er over heen te rijden Bijvoorbeeld een helling richting een verhoogd busstation ofzoquote:Op zondag 31 januari 2016 22:46 schreef qu63 het volgende:
[..]
Om overheen te kunnen rijden bedoel je? Of wat ze aankunnen zonder met de kont of neus de grond te raken?
Of knielen links/rechts?
Nou ja, de hoek op de kont is nou niet heel erg groot..quote:Op zondag 31 januari 2016 22:47 schreef Merode32 het volgende:
[..]
Om er over heen te rijden Bijvoorbeeld een helling richting een verhoogd busstation ofzo
Ik heb ergens gelezen dat het nax 12% is maar dat vind ik aardig veel
Ik denk niet dat de hoek het probleem is, maximale hellingspercentages zijn meestal afhankelijk van motorvermogen en kracht.quote:Op zondag 31 januari 2016 22:57 schreef qu63 het volgende:
[..]
Nou ja, de hoek op de kont is nou niet heel erg groot..
[ afbeelding ]
Ik heb alleen niet de kennis/kunde om te berekenen hoe groot de hoek is
De voor- en achterkant kunnen een maximale hoek van 7-8 graden aan als het het snel even nameet met paint shop proquote:Op zondag 31 januari 2016 22:57 schreef qu63 het volgende:
[..]
Nou ja, de hoek op de kont is nou niet heel erg groot..
[ afbeelding ]
Ik heb alleen niet de kennis/kunde om te berekenen hoe groot de hoek is
Klopt maar elke voertuig heeft een limiet, voor autos hebben we in nederland de aanwijzing om niet steiler te bouwen dan 6% voor autos tweebaansweg en 3,5% waar vrachtwagens rijden.quote:Op zondag 31 januari 2016 23:01 schreef dennistd het volgende:
Bij een trein en tram is natuurlijk de grip ook van belang, staal op staal geeft wat minder frictie dan rubber op asfalt/beton.
Maar om even terug te komen op de maximale stijging/daling: de stijging zal meer zijn dan wat je met een normale Nederlandse lijnbus wil afdalen. Het zijn namelijk vrijwel allemaal automaten die niet in te stellen zijn op een hoogste versnelling om zo op de motor te remmen.quote:Op zondag 31 januari 2016 23:01 schreef Merode32 het volgende:
Ik bedoel dus hoe steil een helling mag zijn voor een standaard bus, voor alle duidelijkheid.
Als ik even een hele gemiddelde Oostenrijkse bus neem (die hellingen van 15% moeiteloos nemen) heeft die 260kW vermogen op een eigengewicht van 12.850kg. Komt dus neer op 49kg/kW.quote:Op zondag 31 januari 2016 23:07 schreef Merode32 het volgende:
[..]
Klopt maar elke voertuig heeft een limiet, voor autos hebben we in nederland de aanwijzing om niet steiler te bouwen dan 6% voor autos tweebaansweg en 3,5% waar vrachtwagens rijden.
Ik vind lijnbussen sowieso maar weinig vermogen hebben.quote:Op zondag 31 januari 2016 23:27 schreef dennistd het volgende:
[..]
Als ik even een hele gemiddelde Oostenrijkse bus neem (die hellingen van 15% moeiteloos nemen) heeft die 260kW vermogen op een eigengewicht van 12.850kg. Komt dus neer op 49kg/kW.
Een Nederlandse Citea LLE (Syntus 3174) heeft 162kW vermogen op een eigengewicht van 9000kg. Komt neer op 56 kg/kW. Stukje minder, maar het scheelt niet heel veel.
Maar een oude Ambassador (Syntus 3053) heeft slechts 132kW vermogen met een eigengewicht van 8660kg. Per kW vermogen heeft deze bus dus 66kg gewicht.
Nog erger: een gelede Citaro uit 2003 (Connexxion 9155) komt op 220kW vermogen met een gewicht van 16960kg. Maar liefst 77kg/kW dus... Dat ding was als ie vol stond dan ook niet vooruit te branden na een stop helling op tussen Denekamp en Oldenzaal als er weer eens iemand in/uit wou stappen onderweg.
Stel dat je een busbaan zou ontwerpen dan moet ook deze Citaro er overheen kunnen rijden natuurlijk, dus dat is al een beperkende factor. Een 10 jaar nieuwere Citea heeft er veel minder problemen mee.
Grappig, ik heb eens aan OBDII-lezer aan onze Temsa Safari HD gehangen. Tijdens het wegrijden bij een Frans tolpoortje met volle bus (+50 personen plus bagage) met aanhanger (met 50+ fietsen) hadden we nog geen 10% nodig van de 2000nm nodig die ons DAFje kan leveren. Wel met 300pk btwquote:Op zondag 31 januari 2016 23:27 schreef dennistd het volgende:
[..]
Als ik even een hele gemiddelde Oostenrijkse bus neem (die hellingen van 15% moeiteloos nemen) heeft die 260kW vermogen op een eigengewicht van 12.850kg. Komt dus neer op 49kg/kW.
Een Nederlandse Citea LLE (Syntus 3174) heeft 162kW vermogen op een eigengewicht van 9000kg. Komt neer op 56 kg/kW. Stukje minder, maar het scheelt niet heel veel.
Maar een oude Ambassador (Syntus 3053) heeft slechts 132kW vermogen met een eigengewicht van 8660kg. Per kW vermogen heeft deze bus dus 66kg gewicht.
Nog erger: een gelede Citaro uit 2003 (Connexxion 9155) komt op 220kW vermogen met een gewicht van 16960kg. Maar liefst 77kg/kW dus... Dat ding was als ie vol stond dan ook niet vooruit te branden na een stop helling op tussen Denekamp en Oldenzaal als er weer eens iemand in/uit wou stappen onderweg.
Stel dat je een busbaan zou ontwerpen dan moet ook deze Citaro er overheen kunnen rijden natuurlijk, dus dat is al een beperkende factor. Een 10 jaar nieuwere Citea heeft er veel minder problemen mee.
Sommige oudere lijnbussen in NL hebben wel eens die extra knoppen 1/2/3 naast de standaard D-N-R gehad om de automaat in een lagere versnelling vast te houden. Waarom is dat er op de moderne exemplaren niet meer?quote:Op zondag 31 januari 2016 23:07 schreef dennistd het volgende:
[..]
Maar om even terug te komen op de maximale stijging/daling: de stijging zal meer zijn dan wat je met een normale Nederlandse lijnbus wil afdalen. Het zijn namelijk vrijwel allemaal automaten die niet in te stellen zijn op een hoogste versnelling om zo op de motor te remmen.
enige logica die ik kan bedenken is dat het gewoon harder cashen is bij vergeten uit te checken?quote:Op dinsdag 2 februari 2016 18:19 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Arriva Lijn 121 Den Bosch - Gorinchem, kosten van eindpunt naar eindpunt vol Tarief 7.97, instaptarief 4.00 Euro
Arriva Lijn 325 Breda Oosterhout kosten van eindpunt naar eindpunt vol Tarief 4.09, instaptarief 8.00 Euro
Echt, ben ik de enige die de logica van Arriva niet snapt?
westerscheldetunnel... is gewoon een kriem... :pquote:Op maandag 1 februari 2016 01:06 schreef Fien1989 het volgende:
[..]
Sommige oudere lijnbussen in NL hebben wel eens die extra knoppen 1/2/3 naast de standaard D-N-R gehad om de automaat in een lagere versnelling vast te houden. Waarom is dat er op de moderne exemplaren niet meer?
Je zou haast denken dat het wel eens nuttig kan zijn, zoals voor de bussen die door de Westerscheldetunnel rijden. Ik zat een keer in zo'n witte gelede MAN Lion's City op aardgas (Connexxion serie 9264-9274)... richting Terneuzen... dat ding bleef in z'n 6e versnelling rijden op de weg naar boven, dat laatste steilste stuk v/d tunnel. Je zag snelheid en toerental zakken... hij schakelde pas terug naar 5e toen de snelheid niet veel meer dan 50km/u was of zo. Om dan uiteindelijk met 45km/u het laatste stukje naar boven te doen En ook nog eens vrijwel lege bus...
Lag het aan de chauffeur of zijn die dingen zo zuinig afgesteld dat ze niet terug kunnen schakelen? Als er nou van die 1/2/3 knoppen op zaten, had je zo de 3 in kunnen drukken en ging 'ie misschien wel harder dan 45-50...
en de overige metalen onderdelenquote:Op dinsdag 2 februari 2016 22:24 schreef Peterselieman het volgende:
Corrosie is niet goed voor de accu's
Westerscheldetunnel is niks qua helling vergeleken met die heuvels en bergen in het buitenland Het zijn de bussen die wat zwak (=te zuinig) afgeteld zijn, volgens mijquote:Op dinsdag 2 februari 2016 21:15 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
westerscheldetunnel... is gewoon een kriem... :p
vrachtwagens rijden ook niet voor niks tegen de begrenzer naar beneden.. anders komen ze niet boven
gewoon AWD!quote:Op dinsdag 2 februari 2016 23:05 schreef Fien1989 het volgende:
[..]
Westerscheldetunnel is niks qua helling vergeleken met die heuvels en bergen in het buitenland Het zijn de bussen die wat zwak (=te zuinig) afgeteld zijn, volgens mij
Btw... steilste buslijn van Europa, volgens mij. In het Zwitserse Kiental:
Wel met een mini-busje, maar toch vind ik het wel stoer. 28% helling staat er.
Ik heb die route in 2013 zelf met de personenauto gereden en hij was inderdaad wel best steil
Bij mijn weten is de begrenzer alleen hoe snel je em zelf kan laten rijden, heuvelaf gaat ie niet remmen ofzo En met de digitach mag je 1 minuut te hard rijden voordat ie gaat piepenquote:Op dinsdag 2 februari 2016 21:15 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
westerscheldetunnel... is gewoon een kriem... :p
vrachtwagens rijden ook niet voor niks tegen de begrenzer naar beneden.. anders komen ze niet boven
nouja als die hem niet ontkoppelt.. jaag je het motor toerental wel omhoog bij heuveltje af..? rem je indirect. op de motor..quote:Op woensdag 3 februari 2016 22:23 schreef qu63 het volgende:
[..]
Bij mijn weten is de begrenzer alleen hoe snel je em zelf kan laten rijden, heuvelaf gaat ie niet remmen ofzo En met de digitach mag je 1 minuut te hard rijden voordat ie gaat piepen
Ideaal om dus een afdaling van 1,5km te pakken met 100+ en daarna te klimmen
Kloptquote:Op woensdag 3 februari 2016 22:35 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
nouja als die hem niet ontkoppelt.. jaag je het motor toerental wel omhoog bij heuveltje af..? rem je indirect. op de motor..
Als je hem niet ontkoppelt kost het geen diesel inderdaad, als je hem wel ontkoppelt kost het je wel diesel (de motor loopt dan stationair).quote:Op woensdag 3 februari 2016 22:48 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
schiet dan toch nog steeds niet op behalve dat t als het goed is geen diesel kost
Van 1250 naar 1300 ja, nog steeds in t groenquote:Op woensdag 3 februari 2016 22:35 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
nouja als die hem niet ontkoppelt.. jaag je het motor toerental wel omhoog bij heuveltje af..? rem je indirect. op de motor..
maar in de heuveltje af in zn vrij maakt meer gang dan in de versnellingquote:Op woensdag 3 februari 2016 22:52 schreef dennistd het volgende:
[..]
Als je hem niet ontkoppelt kost het geen diesel inderdaad, als je hem wel ontkoppelt kost het je wel diesel (de motor loopt dan stationair).
Als je bijna beneden bent terug van 12 naar 11, gas intrappen (doet niets, want >100kmu) en zodra je onder 100km/u zit klimt ie meteen naar bovenquote:Op woensdag 3 februari 2016 23:33 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
maar in de heuveltje af in zn vrij maakt meer gang dan in de versnelling
en als je daarna weer in de klim moet is het toch handiger om meer snelheid te hebben dan een litertje diesel te besparen? ( die je daarna weer opstookt omdat je versnellingsbak in een lagere versnelling moet )
Daarnaast: Lijn 300 komt niet in Alkmaar (maar in Haarlem). En de bus kan in Haarlem niet keren (busstation te krap)quote:Op donderdag 4 februari 2016 13:07 schreef Peterselieman het volgende:
Voor de liefhebber: Connexxion test vanaf halverwege deze maand een Mercedes Capacity L rondom Schiphol op de lijnen 300 en 197.
http://www.ovpro.nl/bus/2(...)-in-rondom-schiphol/
Zit nog wel een klein foutje in het artikel, want in Groningen rijden niet zeven, maar negen Capacity's rond
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |