abonnement Unibet Coolblue
pi_155490704
We hebben een nieuw huis gekocht ( *) ) en moeten dus onze oude woning gaan verkopen. Ik heb een aantal NVM verkoopmakelaars uitgenodigd om te informeren hoe dat in zijn werk gaat. Maar ik ben nogal geschrokken van de exorbitante bedragen die ze daarvoor vragen :{ .

Nu zit ik eens te kijken naar online-makelaars, waarbij je een aantal zaken zelf doet (foto's, tekst, bezichtigingen) en een aantal taken uitbesteed (papierwerk, funda). Dat kan flink geld besparen, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd naar ervaringen hiermee?

De voordelen zijn duidelijk: een flink prijsverschil. De nadelen ben ik nog niet over uit. Als verkoper kost het je een redelijke tijdsinvestering (teksten, foto's, rondleidingen), maar dat vind ik wel prima. Ik weet alleen niet hoe potentiële kopers hier tegenaan kijken?
Schuimpje... mijn liefste. Verlaat mij nimmer weer...
pi_155490848
Het wordt steeds populairder om je huis zelf te verkopen. Dit kan bijvoorbeeld ook op JAAP.nl, zelfverkopen.nl (http://www.zelfverkopen.nl/zelf-huis-verkopen/).

Ook de andere kant: https://www.makelaarsland.nl/makelaar/zelf-je-huis-verkopen (Met leuke blonde dame in beeld)
  maandag 24 augustus 2015 @ 10:51:52 #3
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_155491166
Ah ze bestaan nog, mensen die eerst kopen en dan verkopen. Hopelijk heb jeen courante woning TS :)

succes!
pi_155491410
Goede fotos zijn essentieel. Dus vergeet je smartphone maar. Pak een goede camera en jat desnoods de manier van fotograferen van een andere verkoper die wel een prof heeft ingehuurd.

En belangrijk: haal alles (lijstjes, boeken, persoonlijke spullen) weg voordat je begint.
pi_155491527
Er is onlangs een identieke woning verkocht door een (hele dure) makelaar. Ik kan de stijl van fotograferen als richtlijn gebruiken en zelf nadoen. Alles weghalen zijn we al mee begonnen, maar dat moet nog iets grondiger voor de fotografie.

Ik ben vooral benieuwd hoe een potentiële koper hier tegenaan kijkt. De nieuwe woning hebben wij ook gekocht van iemand die zelf de verkoop deed en ik vond dat prima verlopen. Maargoed, dat is ook mijn enige ervaring hiermee.

De woning is redelijk courant en ik heb wel vertrouwen in de verkoop. Mijn grootste twijfelpunt is wel of de hoge makelaarskosten ook terug te zien zijn in een hogere verkoopprijs.
Schuimpje... mijn liefste. Verlaat mij nimmer weer...
pi_155491844
Wat je ook moet beseffen is dat een makelaar een Veel bredere kring heeft met potentiële kopers. Stel jij hebt een hypotheek van tussen de 500 a 700 netto. Stel jij ben een jaar bezig met de verkoop en een makelaar kan hem in 4 maanden verkopen.

Dan bespaar je 4000 euro. Oké dit is natuurlijk niet van te voren te voorspellen, je hebt geen glazen bol maar denk goed na wat belangrijk is. Je zit anders met 2 woningen en die lasten zijn hoog
pi_155492247
Ik vraag me dus af of een makelaar een bredere kring heeft met potentiële kopers. Online-makelaars als zelfverkopen.nl of makelaarsland.nl hebben ook toegang tot het zogenaamde "NVM zoekersbestand". Simpel gezegd vermoed ik dat dit hetzelfde zoekersbestand is als mijn lokale NVM makelaar heeft.

Inderdaad, in het geval van vlotte verkoop kan het nemen van een makelaar (in jouw voorbeeld) 4.000 euro besparen. Maar diezelfde makelaar kost ook 4.000 euro.

Twijfels... twijfels.
Schuimpje... mijn liefste. Verlaat mij nimmer weer...
pi_155492518
.

[ Bericht 99% gewijzigd door CafeRoker op 24-08-2015 11:58:39 (spuit 11 :@) ]
  maandag 24 augustus 2015 @ 12:10:08 #9
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_155492764
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2015 10:51 schreef RedFever007 het volgende:
Ah ze bestaan nog, mensen die eerst kopen en dan verkopen
Bizar hè, dat mensen dat gewoon doen. Hoe haal je het in je hoofd. :X (sorry voor de offtopic, maar dit kan ik gewoon niet begrijpen)
pi_155492952
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2015 12:10 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

Bizar hè, dat mensen dat gewoon doen. Hoe haal je het in je hoofd. :X (sorry voor de offtopic, maar dit kan ik gewoon niet begrijpen)
Sorry, maar waar bemoei jij je mee? Ik heb geen informatie gegeven over mijn (financiële) situatie, dus ik begrijp niet waar je opmerking vandaan komt. Als je meer wilt weten, dan kun je me een PM/DM sturen.

Ik ben hier vooral benieuwd naar het zelf verkopen van een huis en hoe een potentiële koper dat ervaart.
Schuimpje... mijn liefste. Verlaat mij nimmer weer...
  maandag 24 augustus 2015 @ 12:30:23 #11
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_155493303
quote:
2s.gif Op maandag 24 augustus 2015 12:17 schreef papernote het volgende:

[..]

Sorry, maar waar bemoei jij je mee? Ik heb geen informatie gegeven over mijn (financiële) situatie, dus ik begrijp niet waar je opmerking vandaan komt. Als je meer wilt weten, dan kun je me een PM/DM sturen.
Je post op een forum en dan mag ik mij er mee bemoeien toch? Zo werkt een forum toch? Je had had de koop van je nieuwe woning ook gewoon niet hoeven te noemen, dat is totaal niet relevant voor je vraagstuk. Dat toch noemen betekend dat je zulke reacties als die van mij kunt verwachten.
quote:
Ik ben hier vooral benieuwd naar het zelf verkopen van een huis en hoe een potentiële koper dat ervaart.
Zelf verkopen heb ik ook gedaan hoor, is prima bevallen!
pi_155493683
quote:
2s.gif Op maandag 24 augustus 2015 11:46 schreef papernote het volgende:
Ik vraag me dus af of een makelaar een bredere kring heeft met potentiële kopers. Online-makelaars als zelfverkopen.nl of makelaarsland.nl hebben ook toegang tot het zogenaamde "NVM zoekersbestand". Simpel gezegd vermoed ik dat dit hetzelfde zoekersbestand is als mijn lokale NVM makelaar heeft.

Inderdaad, in het geval van vlotte verkoop kan het nemen van een makelaar (in jouw voorbeeld) 4.000 euro besparen. Maar diezelfde makelaar kost ook 4.000 euro.

Twijfels... twijfels.
Dat is een erg dure makelaar...
Hier bij ons in de buurt stikt het van de makelaars. Waardoor shoppen makkelijk is. welke regio zit je?

Met deze website kan je zien of die makelaar ook goed is of niet: http://www.wieisdebestemakelaar.nl/

En wat de gemiddelde verkoop tijd is.
pi_155493782
Ik heb gekeken op http://www.funda.nl/makelaars/[plaatsnaam]/ . Daar staan ook beoordelingen op en dergelijke. De tarieven variëren van 2800 - 4000 euro voor de verkoop.
Schuimpje... mijn liefste. Verlaat mij nimmer weer...
pi_155494891
Makelaars voegen niets toe in mijn ogen. Het spreekwoordelijke 'netwerk' van klanten was vroeger aanwezig. Tegenwoordig niet meer. Alles gaat via Funda en de makelaar zit op zijn reet te wachten tot er een potentiële koper komt. Die wordt 9 van de 10 keer inspiratieloos rondgeleid en dan maar wachten op reactie.

Ik heb er ook spijt van dat ik niet zelf mijn woning heb verkocht vorig jaar. Toen ik bij de eindschouw van onze woning onze Duitse kopers aan het rondleiden was heb ik de zeer veel zaken laten zien en verteld wat ze nog niet wisten. Dit was de makelaar 'vergeten' te vermelden tijdens de bezichtiging.

Oh, ten tijde van de verkoop hadden we namelijk een nieuwe woning gekocht...................zonder eerst onze woning te verkopen. :) oepsie, groot risico genomen.

Niet dus want binnen 4 weken waren we van onze woning af.

De verkopend makelaar van onze nieuwe woning had het ook goed gedaan voor zijn klant, de woning aan mij op zaterdag verkopen voor een bedrag onder de vraagprijs terwijl er voor de maandag erna 7 bezichtigingen gepland stonden. Heel slim om dat niet eerst even af te wachten.
Single ply roofing, pay less, worthless.
  maandag 24 augustus 2015 @ 14:16:34 #15
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_155496149
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2015 11:28 schreef speedfightrage het volgende:
Wat je ook moet beseffen is dat een makelaar een Veel bredere kring heeft met potentiële kopers. Stel jij hebt een hypotheek van tussen de 500 a 700 netto. Stel jij ben een jaar bezig met de verkoop en een makelaar kan hem in 4 maanden verkopen.

Dan bespaar je 4000 euro. Oké dit is natuurlijk niet van te voren te voorspellen, je hebt geen glazen bol maar denk goed na wat belangrijk is. Je zit anders met 2 woningen en die lasten zijn hoog
Wat doet een makelaar meer dan jijzelf?

Die zet hem ook alleen maar op Funda en hangt een foto met tekst voor het raam.

Die makelaar gaat echt niet actief op zoek naar koper. En die "kring" bestaat vaak alleen maar uit andere makelaars. Kijk maar in je eigen vriendenkring/familie hoeveel potentiële huizenkopers daar tussen zitten die ook nog eens een makelaar kennen die een huis voor hun zoekt.
So we just called him Fred
pi_155499285
Wij hebben onze woning ook zelf verkocht, maar bij ons ging het erg makkelijk. Vrienden van ons hebben onze woning gekocht.

Ondanks dat dit allemaal dus redelijk simpel is gegaan, moet je wel even goed kijken dat je een aantal rechten en plichten hebt. Let daar goed op, want anders kan het je duur komen te staan.

Zorg dat je:

- Een energielabel aanvraagt als je die nog niet hebt (deze moet je leveren/overdragen aan de koper)
- Aan je onderzoek /meldingsplicht voldoet (verborgen gebreken)
- Je hebt zelf een plicht om verborgen gebreken te melden, je kan door iemand je woning laten inspecteren. Als je dit niet doet en er komen verborgen gebreken naar boven, dan gaat je dat geld kosten. De koper heeft zelf ook een onderzoek plicht, als ze hier niet aan voldoen, kunnen ze bijna nergens aanspraak op maken.
- De ontbindende voorwaarden goed vast legt. Via VEH kan je sjablonen downloaden van koop/verkoop contracten en inboedellijsten (ook als je niet lid bent)
- Kadaster informatie hebt, dus een uittreksel aanvragen is ook hanidg
pi_155521114
Energielabel heb ik reeds binnen. Verborgen gebreken zijn er niet en de kans daarop is ook klein; het betreft een appartement en het complex wordt goed onderhouden door de VVE.

Ik zag dat een aantal online makelaars ook het koopcontract voor je opstellen en kadaster informatie opvragen.
Schuimpje... mijn liefste. Verlaat mij nimmer weer...
  dinsdag 25 augustus 2015 @ 10:05:54 #18
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_155521139
Ik heb mijn huis zelf verkocht. Via marktplaats. Binnen twee weken verkocht, binnen 3 maanden de overdracht. Zo ingewikkeld is het niet als je huis op een goede locatie ligt en de vraagprijs redelijk tot laag is.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  dinsdag 25 augustus 2015 @ 10:51:27 #19
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_155521927
quote:
2s.gif Op maandag 24 augustus 2015 11:10 schreef papernote het volgende:
Ik ben vooral benieuwd hoe een potentiële koper hier tegenaan kijkt. De nieuwe woning hebben wij ook gekocht van iemand die zelf de verkoop deed en ik vond dat prima verlopen. Maargoed, dat is ook mijn enige ervaring hiermee.
Wij hebben gekocht van een verkoper die via Makelaarsland werkte en om heel eerlijk te zijn, dat is voor ons de kans geweest om dingen te regelen waar een goede verkoopmakelaar een stokje voor zou steken. Ergo, lees je goed in en zorg ervoor dat je de boel op orde hebt rond koopcontracten, etc.. Want een huis verkopen aan een koper zonder aankoopmakelaar en beide partijen zijn niet goed voorbereid is een garantie op gezeik voor beide partijen.

En een huis verkopen zonder voorbereiding en je loopt tegen een haai aan die weet hoe het in elkaar steekt is een garantie op belazert worden.

En in beide gevallen is de kans groot dat de schade hoger is dan die 1 procent courtage die ze vragen voor het verkopen van een huis.
pi_155523406
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2015 10:51 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Wij hebben gekocht van een verkoper die via Makelaarsland werkte en om heel eerlijk te zijn, dat is voor ons de kans geweest om dingen te regelen waar een goede verkoopmakelaar een stokje voor zou steken. Ergo, lees je goed in en zorg ervoor dat je de boel op orde hebt rond koopcontracten, etc.. Want een huis verkopen aan een koper zonder aankoopmakelaar en beide partijen zijn niet goed voorbereid is een garantie op gezeik voor beide partijen.

En een huis verkopen zonder voorbereiding en je loopt tegen een haai aan die weet hoe het in elkaar steekt is een garantie op belazert worden.

En in beide gevallen is de kans groot dat de schade hoger is dan die 1 procent courtage die ze vragen voor het verkopen van een huis.
Wat heb je dan kunnen regelen, heb je een voorbeeld?

Ik heb me redelijk goed ingelezen en was ook (misschien onterecht) in de veronderstelling dat online-makelaars je begeleiden bij het koopcontract. Zodat daarin alles goed geregeld is.
Schuimpje... mijn liefste. Verlaat mij nimmer weer...
pi_155523629
mijn woning binnen 3 maanden verkocht...
Pakket genomen bij huysshop.. Zelf plattegrondje gemaakt en bij de fotoos gedaan.
(hoef je dat niet in je pakket te nemen)

professionele camera... zoveel mogelijk leeg op de plekken waar je fotoos maakt.

was voor 375 euro klaar.

erg goede ervaringen mee.
  dinsdag 25 augustus 2015 @ 13:02:13 #22
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_155525060
quote:
5s.gif Op dinsdag 25 augustus 2015 11:58 schreef papernote het volgende:

[..]

Wat heb je dan kunnen regelen, heb je een voorbeeld?

Ik heb me redelijk goed ingelezen en was ook (misschien onterecht) in de veronderstelling dat online-makelaars je begeleiden bij het koopcontract. Zodat daarin alles goed geregeld is.
Naja, vooral de kleine lettertjes. We hebben geen 10% aanbetaling gestort, hadden langere bedenktijd dat soort zaken (en die 3k courtage hebben we ook op enige wijze bespaard in de aankoopprijs). Ga je uit van een uurtarief van 75 EUR/uur dan kunnen ze voor een huis van 150k en 1% courtage, je twee dagen helpen. En dat is niet veel. Die internetmannen krijgen nog minder waardoor ze significant minder tijd in je willen stoppen. En de internettoko die onze verkoopster hielp was maar wat blij dat onze aankoopmakelaar het formele gedeelte wilde afhandelen ;) .
pi_155530655
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2015 10:51 schreef RedFever007 het volgende:
Ah ze bestaan nog, mensen die eerst kopen en dan verkopen. Hopelijk heb jeen courante woning TS :)

succes!
Ik vind dat TS slim bezig is. Verlies op de oude woning maak je sowieso, maar als je bereid bent om je verlies te nemen en de marktprijs vraagt is die snel verkocht. Dat moet je gewoon incalculeren. Dat verlies is bovendien makkelijk te dragen als je groter gaat wonen: die grotere woning is door de crisis meer in prijs gedaald dan de goedkopere woning die je achterlaat.

Als je daarentegen eerst je huis verkoopt, heb je tijdsdruk want je moet je woning uit. Omdat veel verkopers niet kunnen meebewegen met de markt, heb je juist tijd nodig om je nieuwe woning te zoeken. Mensen die eerst verkopen moeten hun verlies daarom vaak twee keer nemen: eerst vangen ze door de crisis minder voor hun oude huis en vervolgens betalen ze teveel voor hun nieuwe huis omdat ze haast hebben.

Mensen die willen verhuizen hoeven m.i. dus niet eerst hun oude huis te verkopen, maar moeten juist bereid zijn om toe te slaan als zich een goede deal voordoet. Juist in een crisis.
pi_155533322
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2015 12:09 schreef Bart445 het volgende:
mijn woning binnen 3 maanden verkocht...
Pakket genomen bij huysshop.. Zelf plattegrondje gemaakt en bij de fotoos gedaan.
(hoef je dat niet in je pakket te nemen)

professionele camera... zoveel mogelijk leeg op de plekken waar je fotoos maakt.

was voor 375 euro klaar.

erg goede ervaringen mee.
Wij ook via Huysshop. Nette afhandeling. Zij sturen de aanvragen door naar jou via telefoon/sms/mail. Zelf een groothoeklens gekocht, huis binnen 1 week verkocht (dieptepunt crisis, onder marktprijs).

Eigenlijk gaat het nergens over want je doet zelf al het werk, maar je kunt nou eenmaal niet zonder makelaar op Funda komen.

Tip: neem een prepaid want je wil niet dat de koper jou straks voor elke wissewas gaat benaderen.
pi_155536538
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2015 10:51 schreef bleiblei het volgende:

[..]

...

En een huis verkopen zonder voorbereiding en je loopt tegen een haai aan die weet hoe het in elkaar steekt is een garantie op belazert worden.

En in beide gevallen is de kans groot dat de schade hoger is dan die 1 procent courtage die ze vragen voor het verkopen van een huis.
Er is zoiets als een modelkoopovereenkomst. Google "model koopovereenkomst bestaande woning consumentenbond". Daarmee beperk je je risico's al behoorlijk.

Een partij die je goed kan adviseren over het proces is je hypotheekadviseur. Die betaal je waarschijnlijk toch al omdat je zonder zijn advies zelf je hypotheek moet regelen en dan duurder uit bent. Bovendien is de hypotheekadviseur geen verkoper meer, hij werkt voor jou sinds er een provisieverbod is.

Makelaars (zowel aankoop- als verkoopmakelaars) zijn niet meer dan ordinaire verkopers. En wat erger is: hun businessmodel betekent dat je belangen niet paralel lopen. Makelaars zijn daarom vooral stoorzenders die onwaarheden rondstrooien en jou vertellen wat je wil horen. Ze zitten de koop of verkoop van je woning vooral in de weg.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')