abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 17 januari 2017 @ 18:24:13 #201
168739 Red_85
'echt wel'
pi_168225332
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2017 19:26 schreef Prisha het volgende:

[..]

Venus
Supertof wel.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  dinsdag 17 januari 2017 @ 18:54:53 #202
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_168226172
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 januari 2017 18:05 schreef FoolWithMokey het volgende:

[..]

Dat moet dan toch een wolk geweest zijn. Als een wolk hoog is en lage dichtheid heeft, dan kan ik me voorstellen dat het niet opvalt.
ja denk het ook...jammer, dacht heel even dat ik toeschouwer was van een ster die uit ging :o
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
pi_168226996
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2017 20:31 schreef Prisha het volgende:
Vorige week heeft mijn broer deze gemaakt met een Maksutov-Newtonian kijker voor astro photography. Het is een Skywatcher MN190, op een Orion Atlas Pro AZ/EQ-G met een Skywatcher Startravel 80 als guidescope.

Ik heb er afgelopen jaar een paar keer mee kunnen spelen, het is een leuk ding, niet alleen voor astrofotografie maar ook prima visuele prestaties.

Andromeda
[ link | afbeelding ]
Bizar dat je zelf dit soort foto's kan maken :o
Heel Hollandse vraag, maar hoeveel kost het voordat je zelf zo'n foto kan maken? (Met je eigen apparatuur dus)
  dinsdag 17 januari 2017 @ 19:34:02 #204
287131 FoolWithMokey
Jesus loves you
pi_168227512
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2017 19:18 schreef NeuNeu het volgende:

[..]

Bizar dat je zelf dit soort foto's kan maken :o
Heel Hollandse vraag, maar hoeveel kost het voordat je zelf zo'n foto kan maken? (Met je eigen apparatuur dus)
Kijk anders op https://www.reddit.com/r/astrophotography/

Daar plaatsen mensen alle apparatuur die ze gebruikt hebben bij het schieten van het plaatje en wat voor instellingen/nabewerkingen ze hebben gebruikt.

Je hebt niet eens een telescoop nodig, een dslr, lichtsterke lens en een donkere lucht is genoeg.
Sisco Certified
  dinsdag 17 januari 2017 @ 20:53:34 #205
442280 Prisha
Moonshine!
pi_168230241
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2017 19:18 schreef NeuNeu het volgende:

[..]

Bizar dat je zelf dit soort foto's kan maken :o
Heel Hollandse vraag, maar hoeveel kost het voordat je zelf zo'n foto kan maken? (Met je eigen apparatuur dus)
met een systeem van rond de $2000, (dus ik denk 1800-2000 EUR) zou je gemakkelijk zo'n foto van eenzelfde soort kwaliteit moeten kunnen maken.
Het kost vooral veel tijd.

Hiermee is deze gedaan, iets duurder systeem wel


Ik krijg die foto's niet kleiner? Ze worden steeds zo groot hier.

[ Bericht 3% gewijzigd door Prisha op 17-01-2017 21:55:08 ]
Silence breaks apart, Brightness comes to life
Stream of sounds Wash away the darkness from my soul
pi_168230788
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2017 20:53 schreef Prisha het volgende:
Ik krijg die foto's niet kleiner? Ze worden steeds zo groot hier.
Even formaat handmatig aanpassen, achter [img kun je dan =300,400 schrijven bijv.
  dinsdag 17 januari 2017 @ 21:55:55 #207
442280 Prisha
Moonshine!
pi_168232548
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2017 21:07 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Even formaat handmatig aanpassen, achter [img kun je dan =300,400 schrijven bijv.
ah thanks! Gelukt. Oudere berichten lukt niet zie ik.
Silence breaks apart, Brightness comes to life
Stream of sounds Wash away the darkness from my soul
pi_168254546
Bizar :o
Ik ga me eens inlezen ;)
pi_168273468
Hier is het kraakhelder (en koud) buiten. Was net een tijdje buiten en kon prachtig mooi Venus helder zien schitteren met schuin erboven Mars. De rood/oranje tint van Mars is heel mooi zichtbaar vanavond O+
Silence breaks apart, Brightness comes to life
Stream of sounds Wash away the darkness from my soul
  donderdag 19 januari 2017 @ 19:36:48 #210
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_168274625
Wow, Venus oogt enorm groot nu.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_168489696
Gemaakt net buiten Center Parcs Hochsauerland
Helaas ook daar de vervloekte natrium verlichting :(
EOS 6D Tamron 24-70 @ F2,8 20 sec belicht @ ISO 2000 en hele heftige nabewerking in Photoshop
Er zijn aardig wat messier objecten op te zien!
pi_168491852
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 januari 2017 13:10 schreef Martinovibes het volgende:
Gemaakt net buiten Center Parcs Hochsauerland
Helaas ook daar de vervloekte natrium verlichting :(
EOS 6D Tamron 24-70 @ F2,8 20 sec belicht @ ISO 2000 en hele heftige nabewerking in Photoshop
Er zijn aardig wat messier objecten op te zien!
[ afbeelding ]
oeh dit is best goed gelukt! Mooi ^O^
natrium verlichting :(
Silence breaks apart, Brightness comes to life
Stream of sounds Wash away the darkness from my soul
pi_168622831


21 Augustus is een totale zonsverduistering te zien in de USA. Ik heb vanochtend mijn vlucht geboekt *O* *O*

Mijn broer woont in de buurt van LA, we gaan daarvanuit met de auto richting eclipse pad. Waarschijnlijk Wyoming. Telescoop, camera's en ander leuk spul mee in de kofferbak.

Dus niet helemaal vanuit de achtertuin maar toch wel ontzettend gaaf

Ben helemaal hyper, een total solar eclipse *O* *O* *O*

Deze foto vind ik prachtig O+

Silence breaks apart, Brightness comes to life
Stream of sounds Wash away the darkness from my soul
  vrijdag 3 februari 2017 @ 18:27:28 #214
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_168644158
Je kan Venus en Mars heel mooi zien.
pi_168804863
helemaal vergeten, sorry :)

10 februari 2017
In de nacht van vrijdag op zaterdag beweegt de maan door de bijschaduw van de aarde. Tussen 00.30 en 03.00 uur (11 februari) is hij veel minder helder dan normaal. Op enige afstand links van de 'grauwsluier-maan' staat de ster Regulus in het sterrenbeeld Leeuw.

11 februari 2017
Volle Maan (01.33 uur). Vroeg in de avond, rond 20.00 uur, staat de maan nog vrij laag in het oosten, met pal erboven de ster Regulus in de Leeuw. Verder bereikt de zogeheten tijdvereffening - het verschil tussen ware en middelbare zonnetijd - vandaag zijn grootste waarde. Dat betekent dat de zon (in Utrecht) pas om 12.54 uur zijn hoogste stand in het zuiden bereikt, in plaats van om 12.40 uur. Dat de zon soms wat voor en soms wat achter loopt op de klok wordt veroorzaakt door de ellipsvorm van de aardbaan en de scheve stand van de aardas.

15 februari 2017
Rond middernacht is laag aan de oostzuidoostelijke hemel een mooie samenstand zichtbaar van de maan, de reuzenplaneet Jupiter en de ster Spica in het sterrenbeeld Maagd. Later in de nacht (16 februari) staat het trio hoger aan de hemel.

18 februari 2017
Laatste Kwartier (20.33 uur). Aan het begin van de ochtendschemering, rond 06.30 uur, staat de halfverlichte maan vrij hoog in het zuiden.

19 februari 2017
's Morgens vroeg, tussen 05.30 en 06.00 uur, zie je de halfverlichte maan in het zuidzuidoosten, met pal eronder de ster Antares in het sterrenbeeld Schorpioen.

20 februari 2017
De maan vormt 's morgens een grote driehoek met de planeet Saturnus (linksonder de maan) en de ster Antares in de Schorpioen (rechtsonder de maan). Kijk rond 06.00 uur in het zuidzuidoosten

21 februari 2017
Vrij nauwe samenstand van de afnemende maan en de planeet Saturnus, op kleine afstand rechts van de maan. Bekijk het verschijnsel rond 06.00 uur aan de zuidoostelijke hemel.

26 februari 2017
Nieuwe Maan (15.58 uur). Vanuit een smalle strook op aarde die door Zuid-Chili, Zuid-Argentinie, Angola en Congo loopt, is vandaag een ringvormige zonsverduistering zichtbaar. Bij een ringvormige eclips is de maan aan de hemel net niet groot genoeg om de zon helemaal te bedekken. In Nederland en Belgie is van het verschijnsel helaas niets te zien.

28 februari 2017
Tijdens de avondschemering, rond 19.00 uur, zie je laag in het westen een prachtig smal maansikkeltje. Op vrij grote afstand rechtsboven de maan schittert de heldere planeet Venus. Een half uur later is linksboven Venus ook de planeet Mars zichtbaar.
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_168804901
10-02-2017

De aarde verduistert de maan vannacht


De maan licht minder op dan normaal tijdens een penumbrale maansverduistering.
© Creative Commons

Vannacht schuift de maan in de gedeeltelijke schaduw van de aarde, waardoor er een zogeheten penumbrale maansverduistering ontstaat. Als je goed kijkt en het weer helder is, kun je het zien.


Vannacht wordt de volle maan verduisterd als hij door het buitenste deel van de schaduw van de aarde schuift, ook wel penumbra genoemd.

En deze penumbra heeft zijn naam aan het verschijnsel gegeven: we spreken van een penumbrale maansverduistering.

Doordat de baan van de maan iets helt ten opzichte van die van de aarde is de verduistering niet volledig.

De maansverduistering begint om 23.34 uur en is op zaterdag om 1.43 uur op zijn hoogtepunt. Om 3.53 uur is de maan weer uit de schaduw.

Rode maan bij volledige verduistering

Bij een volledige maansverduistering schuift de maan door de volledige schaduw van de aarde – de umbra. Dit is een spectaculair verschijnsel, want de maan kleurt dan bloedrood.

Een penumbrale verduistering is een iets minder opvallende gebeurtenis. De maan wordt niet rood, en je ziet evenmin een scherp afgetekende lijn tussen de schaduw- en de lichtzijde.

De maan schijnt slechts een beetje zwakker dan normaal.

Scheve baan voorkomt verduistering

Maansverduisteringen treden niet elke maand bij volle maan op omdat de baan van de maan helt ten opzichte van die van de aarde. En voor een maansverduistering moeten zon, aarde en maan op één lijn staan.

Vanwege de scheve banen van de aarde en de maan komt een volledige maansverduistering maar één keer per jaar voor.

(wibnet.nl)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_168805109
En komeet 45P/Honda-Mrkos-Pajdusakova is ook ( met een verrekijker/telescoop ) te zien
aan de nachthemel. Maar verwacht daar niet veel van.
Want na de ontmoeting met Venus.. heeft de komeet de staart verloren
en is waarschijnlijk in stukken gebroken.

Taken by Jim Skinner on February 8, 2017 @ Castle Rock, Colorado, USA
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
pi_168805372
10-02-2017

Vanavond te zien: maansverduistering, volle sneeuwmaan én komeet



De komeet, je mag hem met 45P/Honda-Mrkos-Pajdu¨áková aanspreken, passeerde in 2011 voor het laatst en zou zijn paarse staart wel eens kunnen kwijtgespeeld zijn. © NASA.

Je ziet niet elke dag een groene komeet met een paarse staart door het zwerk vliegen, maar dat is vanavond niet het enige dat de hemel te bieden heeft. De komeet, je mag hem met 45P/Honda-Mrkos-Pajdu¨áková aanspreken, krijgt het gezelschap van een volle 'sneeuwmaan' en een maansverduistering. Allemaal tegelijk te zien.

Vanavond begint de penumbrale maansverduistering, waarbij de maan door de bijschaduw van de aarde trekt en niet door de kernschaduw. De zon, maan en aarde staan dan op één lijn en dat zorgt voor een vreemd effect op de maan.

Sneeuwmaan
In tegenstelling tot een volledige maansverduistering, waarbij de aarde alle licht naar de maan blokkeert, is deze verduistering subtieler. Onze naaste buur zal geleidelijk donkerder worden. De maansverduistering zal het best te zien zijn in Europa en Afrika.

Maar zelfs al zie je de maansverduistering niet al te duidelijk, de maan zal toch een opmerkelijke aanblik bieden. Ze wordt 'sneeuwmaan' genoemd omdat februari de sneeuwmaand is en de maan zal meer licht geven dan gewoonlijk.

Paarse staart kwijt?
Maar het meest opmerkelijke is toch de komeet die langskomt, zo dichtbij dat hij vanop aarde te zien zal zijn. De komeet is smaragdgroen, heeft een heldere paarse staart, en is zichtbaar tussen 1:25 en 7:28 uur. Volgens astronomen kan de komeet die staart echter zijn kwijtgeraakt sinds hij in 2011 voor het laatst passeerde. Een aanvaring met Venus heeft mogelijks de ijskern vernield die voor de staart zorgde. Om de komeet te zien heb je overigens wel minstens een verrekijker en liefst een sterrenkijker nodig.

Hét astronomische spektakel van het jaar wordt echter op 21 augustus in de VS verwacht. Dan is daar een volledige zonsverduistering te zien, de eerste in 99 jaar.

(HLN)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_168947229
Hoi,

Voor een nieuwe hobby ben ik aan het kijken voor een sterrenkijker.

Nu zie ik op websites verschillende dingen bij verschillende sterrenkijkers;
x Maximale zinvolle vergroting
x mm lensdiameter
x mm brandpuntsafstand

Waar moet ik op letten bij de aanschaf van een sterrenkijker? Of heeft iemand hier misschien tips wat goede en wat minder goede typen/merken zijn?

Alvast bedankt!
Lambo of Rekt
pi_168959630
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2017 20:57 schreef EggsTC het volgende:
Hoi,

Voor een nieuwe hobby ben ik aan het kijken voor een sterrenkijker.

Nu zie ik op websites verschillende dingen bij verschillende sterrenkijkers;
x Maximale zinvolle vergroting
x mm lensdiameter
x mm brandpuntsafstand

Waar moet ik op letten bij de aanschaf van een sterrenkijker? Of heeft iemand hier misschien tips wat goede en wat minder goede typen/merken zijn?

Alvast bedankt!
Waar wil je hem primair voor gebruiken, visuele waarnemingen of astro fotografie? Dat maakt wel verschil. Verder wil je maan en planeten kunnen zien, of wil je deepsky objecten zien? Ook dat maakt een verschil.

Ook de draagbaarheid. Wil je hem altijd op één plek opzetten of moet hij mee te nemen zijn zodat je ook op andere plekken redelijk gemakkelijk je scoop op kan zetten.

Die dingen zul je eerst voor jezelf moeten weten voor je er eentje uitkiest.

Wat telescopen betreft, er zijn drie soorten, refractortelescoop (maakt gebruik van een lens), een reflectortelescoop (maakt gebruik van een spiegel) en een Maksutov-Cassegraintelescoop (combinatie van beiden). Van dat laatste heb ik pagina terug een foto geplaatst. Elk heeft zijn voor en nadelen. Maar het is dus ook afhankelijk van wat je met de telescoop wilt zien

Je hebt met twee hoofdzaken te maken:
- vermogen van de telescoop om licht op te vangen > daar zorgt de diameter objectief voor. Hoe groter de diameter, hoe meer licht gevangen kan worden.

- vermogen om te vergroten > daar zorgt dan het oculair voor. Die zijn wisselbaar dus daar kun je zelf ook wat mee spelen.

De diameter objectief zou minstens 70mm moeten zijn. Hoe groter de opening, hoe beter je de vagere objecten kan zien en in beter detail. Met een van 80mm kun je bijvoorbeeld behoorlijk wat sterrenstelsels / nevels zien, maar wel van een goede donkere plek. Wil je diezelfde sterrenstelsel zien vanuit je achtertuin als dat op een plek is met lichtvervuiling, dan heb je er eentje nodig van 150 mm.

Let op dat je niet je telescoop kiest op basis van de vergroting. Als er ergens staat: 500x vergroting, dan zegt dat niets over de kwaliteit van het beeld van wat je te zien krijgt. Hier komt de brandpuntafstand om de hoek kijken. Deze is belangrijk. Hoe groter de brandpunt afstand is, hoe hoger de vergroting is.

Er wordt over het algemeen een regel gehanteerd over de maximale zinvolle vergroting, dus hoeveel vergroten met ook nog een goed kwaliteit van het beeld:
2× de diameter (in mm) van de lens of de spiegel

Dus met je diameter van 80mm dan is de maximale zinvolle vergroting 160x. Bij een hoger vergroting wordt de kwaliteit van het beeld minder.

Als laatste, de openingsverhouding, ook hierbij hangt het af wat je wilt gaan zien. Als je vooral maan en planeten wilt zien, is een verhouding 1:10 of hoger prima. Voor deepsky objecten dan zit je op een verhouding van 1:6 of lager.

En, naast de telescoop zelf zul je een mount (statief) nodig hebben, minstens zo belangrijk. Eentje die goed stabiel is en gelijkmatig werkt. Stabiel is als je er een tik tegen de buis aangeeft, het niet langer dan een seconde vibreert. Ook bij de mount is er verschil of het voor visueel is bedoelt of fotografie.

Er zijn twee soorten, een azimutaal of een parallelactisch (of equatoriale) statief. Beginners starten vaak met een azimutaal mount, die is vrij makkelijk te gebruiken. Het is alleen wel lastig om sterren goed te volgen.

De equatorial mount staat ook op die foto die ik heb geplaatst. Als je fotografie wilt doen, dan heb je deze nodig. Je doet hierbij uitlijnen met de polen (Polaris en een andere ster).

Dan heb je nog een finder nodig, elke telescoop behalve de allerkleinsten hebben die nodig. Die helpt met het richten op objecten, dat kan anders best lastig worden ;)

Er zijn nogal wat punten om rekening mee te houden. Maar nogmaals, het belangrijkste is: wat wil je ermee zien, en waar. Oh, en je budget natuurlijk :)

Wel ontzettend leuk. Het is al spelenderwijs leren. Steeds een stapje verder gaan. En vooral genieten O+

[ Bericht 0% gewijzigd door Prisha op 17-02-2017 15:36:58 ]
Silence breaks apart, Brightness comes to life
Stream of sounds Wash away the darkness from my soul
pi_168960301
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2017 20:57 schreef EggsTC het volgende:
Hoi,

Voor een nieuwe hobby ben ik aan het kijken voor een sterrenkijker.

Nu zie ik op websites verschillende dingen bij verschillende sterrenkijkers;
x Maximale zinvolle vergroting
x mm lensdiameter
x mm brandpuntsafstand

Waar moet ik op letten bij de aanschaf van een sterrenkijker? Of heeft iemand hier misschien tips wat goede en wat minder goede typen/merken zijn?

Alvast bedankt!
Oh ja, nog een tip: op 3, 4 en 5 maart zijn de Landelijke Sterrenkijkdagen 2017.
Dat is echt wel leuk, ik ben vorig jaar weer geweest. Meestal staan er meerdere telescopen opgesteld, dan kun je zelf een kijkje nemen. Altijd leuk, vooral voor beginners

Op deze site staan onderaan per provincie de kijkadressen genoemd.(even tot onder het kaartje doorscrollen).

http://sterrenkunde.nl/knvws/sterrenkijkdagen

Echt een aanrader!
Silence breaks apart, Brightness comes to life
Stream of sounds Wash away the darkness from my soul
pi_169020929
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2017 13:28 schreef Prisha het volgende:

[..]

Waar wil je hem primair voor gebruiken, visuele waarnemingen of astro fotografie? Dat maakt wel verschil. Verder wil je maan en planeten kunnen zien, of wil je deepsky objecten zien? Ook dat maakt een verschil.

Ook de draagbaarheid. Wil je hem altijd op één plek opzetten of moet hij mee te nemen zijn zodat je ook op andere plekken redelijk gemakkelijk je scoop op kan zetten.

Die dingen zul je eerst voor jezelf moeten weten voor je er eentje uitkiest.

Wat telescopen betreft, er zijn drie soorten, refractortelescoop (maakt gebruik van een lens), een reflectortelescoop (maakt gebruik van een spiegel) en een Maksutov-Cassegraintelescoop (combinatie van beiden). Van dat laatste heb ik pagina terug een foto geplaatst. Elk heeft zijn voor en nadelen. Maar het is dus ook afhankelijk van wat je met de telescoop wilt zien

Je hebt met twee hoofdzaken te maken:
- vermogen van de telescoop om licht op te vangen > daar zorgt de diameter objectief voor. Hoe groter de diameter, hoe meer licht gevangen kan worden.

- vermogen om te vergroten > daar zorgt dan het oculair voor. Die zijn wisselbaar dus daar kun je zelf ook wat mee spelen.

De diameter objectief zou minstens 70mm moeten zijn. Hoe groter de opening, hoe beter je de vagere objecten kan zien en in beter detail. Met een van 80mm kun je bijvoorbeeld behoorlijk wat sterrenstelsels / nevels zien, maar wel van een goede donkere plek. Wil je diezelfde sterrenstelsel zien vanuit je achtertuin als dat op een plek is met lichtvervuiling, dan heb je er eentje nodig van 150 mm.

Let op dat je niet je telescoop kiest op basis van de vergroting. Als er ergens staat: 500x vergroting, dan zegt dat niets over de kwaliteit van het beeld van wat je te zien krijgt. Hier komt de brandpuntafstand om de hoek kijken. Deze is belangrijk. Hoe groter de brandpunt afstand is, hoe hoger de vergroting is.

Er wordt over het algemeen een regel gehanteerd over de maximale zinvolle vergroting, dus hoeveel vergroten met ook nog een goed kwaliteit van het beeld:
2× de diameter (in mm) van de lens of de spiegel

Dus met je diameter van 80mm dan is de maximale zinvolle vergroting 160x. Bij een hoger vergroting wordt de kwaliteit van het beeld minder.

Als laatste, de openingsverhouding, ook hierbij hangt het af wat je wilt gaan zien. Als je vooral maan en planeten wilt zien, is een verhouding 1:10 of hoger prima. Voor deepsky objecten dan zit je op een verhouding van 1:6 of lager.

En, naast de telescoop zelf zul je een mount (statief) nodig hebben, minstens zo belangrijk. Eentje die goed stabiel is en gelijkmatig werkt. Stabiel is als je er een tik tegen de buis aangeeft, het niet langer dan een seconde vibreert. Ook bij de mount is er verschil of het voor visueel is bedoelt of fotografie.

Er zijn twee soorten, een azimutaal of een parallelactisch (of equatoriale) statief. Beginners starten vaak met een azimutaal mount, die is vrij makkelijk te gebruiken. Het is alleen wel lastig om sterren goed te volgen.

De equatorial mount staat ook op die foto die ik heb geplaatst. Als je fotografie wilt doen, dan heb je deze nodig. Je doet hierbij uitlijnen met de polen (Polaris en een andere ster).

Dan heb je nog een finder nodig, elke telescoop behalve de allerkleinsten hebben die nodig. Die helpt met het richten op objecten, dat kan anders best lastig worden ;)

Er zijn nogal wat punten om rekening mee te houden. Maar nogmaals, het belangrijkste is: wat wil je ermee zien, en waar. Oh, en je budget natuurlijk :)

Wel ontzettend leuk. Het is al spelenderwijs leren. Steeds een stapje verder gaan. En vooral genieten O+
Bedankt voor je uitgebreide reactie.

Ja ik wil gewoon sterren en evt. planeten zien. In principe hoeft hij neit eens verplaatst te worden, gewoon ééntje in de achtertuin is al voldoende. Foto's nemen zou leuk zijn, maar geen vereiste. Het is gewoon om even te kijken of het iets voor mij is, budget van lets say; 100 tot 400eu? Heb ik daar wat moois voor?
Lambo of Rekt
pi_169025018
Heeft er hier iemand ervaring met een Dobson telescoop ? :)
"Purple is the last color of the rainbow colors. It means I will trust and love you for a long time"
pi_169239474
2 maart 2017
Precies halverwege de maan en de heldere planeet Venus is Mars te zien, met een opvallende oranjerode kleur. Kijk rond 20.00 uur in het westen.

4 maart 2017
Op vrij kleine afstand linksboven de bijna halfverlichte maan zie je de ster Aldebaran in het sterrenbeeld Stier. Aan het begin van de avond, om 20.00 uur, staat het tweetal hoog aan de zuidwestelijke hemel.

5 maart 2017
Eerste Kwartier (12.32 uur). 's Avonds rond 21.00 uur staat de halfverlichte maan hoog in het zuidwesten; hij vormt een grote, platte driehoek met de sterren Aldebaran in de Stier (rechtsonder de maan) en Betelgeuze in het sterrenbeeld Orion (linksonder de maan).

6 maart 2017
De maan wordt vanavond omringd door de heldere sterren Capella, Castor en Pollux, Procyon, Sirius, Rigel en Aldebaran, die samen de Winterzeshoek vormen. Kijk rond 21.00 uur, hoog in het zuidzuidwesten.

8 maart 2017
De heldere ster die je halverwege de avond rechtsonder de maan ziet staan, is Procyon in de Kleine Hond. Rechtsboven de maan zijn Castor en Pollux te vinden, in het sterrenbeeld Tweelingen. Bekijk het tafereel rond 21.00 uur, hoog in het zuiden.

10 maart 2017
Vanavond is er een zeer nauwe samenstand van de bijna vol verlichte maan en de ster Regulus in het sterrenbeeld Leeuw. Je hebt een verrekijker nodig om de ster te zien in het felle maanlicht. Om 21.00 uur staan maan en ster vrij hoog in het zuidoosten

12 maart 2017
Volle Maan (15.54 uur).

13 maart 2017
Op grote afstand linksonder de maan staat de reuzenplaneet Jupiter. Kijk rond 23.00 uur in het zuidoosten. Onder Jupiter zie je de ster Spica in het sterrenbeeld Maagd

14 maart 2017
Jupiter staat vanavond op zeer kleine afstand rechts van de vrijwel vol verlichte maan. Bekijk de nauwe samenstand vanaf 22.00 uur, laag in het oostzuidoosten. Rond 02.30 uur (15 maart) staat het duo hoog in het zuiden. Onder Jupiter staat de ster Spica in de Maagd.

20 maart 2017
's Morgens rond 05.00 uur is in het zuidzuidoosten een mooie samenstand zichtbaar van de maan en de geringde planeet Saturnus, linksonder de maan. Vandaag begint bovendien de sterrenkundige lente (11.29 uur): de zon beweegt van zuid naar noord over de evenaar. Rond deze datum duren dag en nacht overal op aarde even lang. Vandaag is het ook Laatste Kwartier (16.58 uur).

21 maart 2017
Saturnus staat vanmorgen rond 05.00 uur op grote afstand rechts van de vrijwel halfverlichte maan, aan de zuidzuidoostelijke hemel.

25 maart 2017
Venus beweegt vandaag min of meer tussen de zon en de aarde door. Rond deze zogeheten benedenconjunctie is de planeet enkele weken achtereen niet zichtbaar.

28 maart 2017
Nieuwe Maan (04.57 uur).

29 maart 2017
Een uur na zonsondergang, dus rond 21.00 uur, kun je laag in het westen op zoek gaan naar de planeet Mercurius, die zich op vrij kleine afstand van de zeer smalle maansikkel bevindt.

30 maart 2017
Samenstand van de smalle maansikkel en de planeet Mars, op enige afstand rechtsboven de maan. Bekijk het tweetal rond 21.30 uur aan de westelijke hemel. Met een beetje geluk is rechtsonder Mars ook de kleine planeet Mercurius zichtbaar
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_169964326
3 april 2017
Eerste Kwartier (20.39 uur). Om 22.00 uur staat de halfverlichte maan hoog in het zuidwesten. Boven de maan staan de sterren Castor en Pollux in het sterrenbeeld Tweelingen.

4 april 2017
Castor en Pollux staan vanavond rechtsboven de maan. De heldere ster die je vrijwel pal onder de maan ziet staan is Procyon in het sterrenbeeld Kleine Hond. Kijk rond 22.30 uur in het zuidwesten.

6 april 2017
Fraaie samenstand van de maan en de ster Regulus in het sterrenbeeld Leeuw, direct links van de maan. Bekijk het duo rond 22.30 uur, hoog boven de zuidelijke horizon.

7 april 2017
De reuzenplaneet Jupiter staat vandaag in oppositie met de zon. Dat betekent dat hij precies tegenover de zon aan de hemel staat in het sterrenbeeld Maagd. Jupiter is daardoor de gehele nacht zichtbaar, en bereikt bovendien zijn maximale helderheid.

10 april 2017
Vannacht is een zeer nauwe samenstand zichtbaar van de vrijwel vol verlichte maan en de reuzenplaneet Jupiter. Aan het begin van de avond, rond 22.00 uur, staan de twee hemellichamen vrij laag in het zuidoosten; rond 01.30 uur (11 april) bereiken ze hun hoogste stand in het zuiden. Jupiter staat op kleine afstand rechtsonder de maan; op grotere afstand linksonder de maan is de ster Spica zichtbaar, in het sterrenbeeld Maagd.

11 april 2017
Volle Maan (08.08 uur). Dit is de zogeheten Paasvollemaan: de eerste Volle Maan na het begin van de lente. 's Avonds om 23.00 uur zie je de heldere planeet Jupiter en de wat zwakkere ster Spica in het sterrenbeeld Maagd rechts van de maan, aan de zuidoostelijke hemel.

15 april 2017
's Morgens vroeg, rond 04.45 uur, staat de afnemende maan precies in het zuiden. Ongeveer halverwege de maan en de horizon is de oranjerode ster Antares zichtbaar, de hoofdster van het Dierenriemsterrenbeeld Schorpioen.

17 april 2017
Samenstand van de maan en de planeet Saturnus, rechts van de maan. Bekijk het verschijnsel 's morgens tussen 04.30 en 05.00 uur, aan de zuidzuidoostelijke hemel.

19 april 2017
Laatste Kwartier (11.57 uur). Aan het begin van de ochtendschemering, rond 05.00 uur, staat de halfverlichte maan laag in het zuidoosten.

20 april 2017
Gedurende enkele dagen zie je aan het eind van de avondschemering een samenstand van de planeet Mars en het Zevengesternte, de open sterrenhoop in het sterrenbeeld Stier. Kijk rond 22.30 uur, laag in het westnoordwesten.

22 april 2017
Maximum van de Lyriden, een meteorenzwerm met het vluchtpunt in het sterrenbeeld Lier. De waarnemingsomstandigheden zijn gunstig: het is bijna Nieuwe Maan.

26 april 2017
Nieuwe Maan (14.16 uur). 's Avonds rond 22.30 uur zie je de ster Aldebaran, de planeet Mars en het Zevengesternte precies op een horizontale lijn staan, laag in het westnoordwesten.

28 april 2017
Aan het eind van de avondschemering, rond 22.30 uur, is een zeer nauwe samenstand te zien van de smalle maansikkel en de ster Aldebaran in het sterrenbeeld Stier, rechtsonder de maan. Eerder op de dag (voor zonsondergang) werd de ster door de maan bedekt. Op veel grotere afstand rechts van de maan staat de planeet Mars.
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_170141714
10-04-2017

Flinke planetoïde scheert volgende week langs de aarde

Het komt niet zo heel vaak voor dat een planetoïde van deze omvang zo dicht – rond de 1,8 miljoen kilometer – bij ons in de buurt komt.

Op 19 april zal de planetoïde 2014 JO25 langs de aarde scheren. De planetoïde passeert ons op een afstand die zo’n 4,6 keer groter is dan de afstand tussen de aarde en de maan. De planetoïde vormt dan ook geen enkel risico voor de aarde.

KOMEET
Naast 2014 JO25 scheert ook komeet PanSTARRS (C/2015 ER61) op 19 april langs de aarde. De komeet passeert ons op grote afstand: zo’n 175 miljoen kilometer.

Bijzonder
Toch is de scheervlucht bijzonder. Want volgens NASA komt het niet zo heel vaak voor dat een planetoïde van deze omvang – 2014 JO25 is naar schatting zo’n 650 meter groot – zo dicht bij de aarde in de buurt komt. De laatste keer dat een forse planetoïde zo dicht langs onze aarde scheerde, was in september 2004. Toen scheerde de vijf kilometer grote planetoïde op een afstand die zo’n vier keer groter is dan de afstand tussen de aarde en de maan langs de aarde. De eerstvolgende ontmoeting met een forse planetoïde vindt – voor zover we nu weten – pas weer in 2027 plaats. Dan zal de 800 meter grote planetoïde 1999 AN10 de aarde op een afstand die vergelijkbaar is met de afstand tussen de aarde en de maan (een slordige 380.000 kilometer) passeren.

Onderzoek
Terug naar planetoïde 2014 JO25. Onderzoek wijst dus uit dat deze ongeveer 650 meter groot is. Daarnaast reflecteert het oppervlak van de planetoïde ongeveer twee keer zoveel licht als dat van de maan. Verder weten we eigenlijk weinig over de planetoïde. Tijdens de scheervlucht kunnen astronomen 2014 JO25 echter van ietsje dichterbij bekijken en hopelijk meer over de ruimtesteen te weten komen. Naar verwachting kunnen waarnemingen met bijvoorbeeld NASA’s Goldstone Solar System Radar en het Arecibo Observatory oppervlaktedetails die enkele meters groot zijn, onthullen.


Als 2014 JO25 de aarde gepasseerd is, duurt het weer wel even voordat deze weer zo dicht bij ons in de buurt komt. De komende 500 jaar zal de ruimtesteen niet meer zo dicht langs de aarde scheren.

(scientias.nl)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
  vrijdag 14 april 2017 @ 09:52:30 #227
442280 Prisha
Moonshine!
pi_170209444
Silence breaks apart, Brightness comes to life
Stream of sounds Wash away the darkness from my soul
pi_170324343
19-04-2017

Planetoïde ter grootte van zes voetbalvelden scheert vandaag langs de aarde

Maar: geen paniek. De steen - die zo'n 650 meter groot zou zijn - blijft meer dan vier maansafstanden van ons verwijderd.

Vanmiddag - rond half drie Nederlandse tijd - scheert de planetoïde 2014 JO25 langs onze planeet. Op het moment dat de afstand tussen de ruimtesteen en de aarde het kleinst is, bedraagt deze nog een slordige 1,8 miljoen kilometer.

Flinke jongen
Naar schatting is 2014 JO25 ongeveer 650 meter groot. Daarmee is het een flinke jongen. De laatste keer dat een grote planetoïde zo dicht langs onze planeet scheerde, was in 2004. En de eerstvolgende scheervlucht van een flinke ruimtesteen langs de aarde staat - voor zover we dat nu kunnen zien - pas weer gepland voor 2027. Dan zal de 800 meter grote planetoïde 1999 AN10 op een afstand van zo'n 380.000 kilometer langs onze planeet scheren.

Geen paniek
Maar eerst dus 2014 JO25. NASA benadrukt dat de ruimtesteen – die onze planeet passeert op een afstand die 4,6 keer groter is dan de afstand tussen de aarde en de maan – geen enkel risico vormt voor de aarde. Toch zitten onderzoekers op het puntje van hun stoel: ze hopen tijdens de scheervlucht veel meer over de planetoïde te weten te komen. Omdat deze vrij dicht bij ons in de buurt komt, moet het mogelijk zijn om – met behulp van geavanceerde observatoria – zelfs oppervlaktekenmerken op 2014 JO25 te spotten die slechts enkele meters groot zijn.

Na de scheervlucht duurt het weer wel enige tijd voor de mensheid 2014 JO25 van dichtbij kan bestuderen. De komende 500 jaar zal deze in ieder geval niet meer zo dichtbij komen als vandaag.

(scientias.nl)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_170447728
Mijn groot voorbeeld is overleden :'( :'( :'(

Sterrenkundige en presentator Chriet Titulaer (73) overleden



Sterrenkundige, wetenschapper en televisiepresentator Chriet Titulaer is dit weekend overleden op 73-jarige leeftijd. Dat bevestigt zijn familie zondagavond aan De Limburger.

Titulaer was veel op televisie te zien in de jaren zeventig en tachtig. Hij begon zijn televisiecarrière als medepresentator van de eerste maanlanding in 1969. Ook was hij als commentator aanwezig bij de live-uitzending van de lancering van Spaceshuttle Columbia in 1981, de eerste Spaceshuttle-lancering ooit.
In de jaren tachtig was hij vooral bekend van zijn programma TROS Wondere Wereld waarin hij het had over de wetenschap. Hij wist op een heldere manier moeilijke wetenschappelijke ontwikkelingen en verhandelingen aan een groot publiek uit te leggen.
Titulaer schreef ook enkele tientallen boeken.

Voorspellingen
De wetenschapper deed in de jaren tachtig ook enkele voorspellingen. Een groot aantal is ook daadwerkelijk uitgekomen. Zo benoemde hij thema-kanalen op televisie die zich specifiek zouden richten op één onderwerp.
Glasvezel zou volgens hem ook een grote rol spelen zodat huizen konden worden aangesloten op televisie-kanalen en interactieve encyclopediën. Ook voorzag Titulaer een beeldtelefoon en telewinkelen al aankomen. Zijn voorspelling over computerchips geïmplanteerd in de hersenen in het jaar 2000 is echter niet uitgekomen.

Mediabedrijf
Titulaer verkocht in de jaren negentig zijn mediabedrijf. Zijn gezondheid ging destijds al achteruit. De laatste jaren woonde hij in een privé-verzorgingshuis in Driebergen waar hij op 73-jarige leeftijd is overleden.
De wetenschapper werd door cabaretiers en komieken vaak geïmiteerd, vanwege zijn markante manier van spreken, zijn Limburgse accent en zijn herkenbare baard.

Ad Astra Chriet.
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
pi_170447759
:'( :'(
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
  maandag 24 april 2017 @ 09:51:18 #231
442280 Prisha
Moonshine!
pi_170448566
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2017 08:33 schreef -CRASH- het volgende:
Mijn groot voorbeeld is overleden :'( :'( :'(

[Ad Astra Chriet.
:'( :'(
Silence breaks apart, Brightness comes to life
Stream of sounds Wash away the darkness from my soul
pi_170458392
Het zal een generatie dingetje zijn maar ik miste hem oprecht al jaren. Had hem veel ouder ingeschat trouwens.
pi_170649100
3 mei 2017
Eerste Kwartier (04.47 uur). 's Avonds om 23.00 uur zie je de maan hoog in het zuidwesten. Linksboven de maan staat de ster Regulus in het Dierenriemsterrenbeeld Leeuw.

4 mei 2017
Vanavond staat Regulus (de hoofdster in het sterrenbeeld Leeuw) op vrij kleine afstand rechts van de maan. Bekijk de samenstand rond 23.00 uur, hoog in het zuidwesten.

6 mei 2017
Maximum van de Eta-Aquariden, een meteorenzwerm met het vluchtpunt in het sterrenbeeld Waterman. De 'vallende sterren' worden veroorzaakt doordat stofjes van komeet Halley in de dampkring van de aarde verbranden. Helaas is er veel storend maanlicht.

10 mei 2017
Volle Maan (23.42 uur).

12 mei 2017
Aan het eind van de ochtendschemering, rond 04.00 uur, staat de maan aan de zuidzuidwestelijke hemel. Op enige afstand linksonder de maan is de oranje ster Antares te zien, de hoofdster van het sterrenbeeld Schorpioen.

13 mei 2017
De maan vormt vanmorgen een grote, platte driehoek met de planeet Saturnus (linksonder de maan) en de ster Antares (rechtsonder). Antares is minder helder dan Saturnus, en duidelijk roder van kleur.

14 mei 2017
Fraaie samenstand van de afnemende maan en de geringde planeet Saturnus, op kleine afstand rechtsonder de maan. Bekijk het tweetal 's morgens vroeg, rond 04.00 uur, aan de zuidelijke hemel.

19 mei 2017
Laatste Kwartier (02.33 uur). 's Morgens rond 04.30 uur staat de halfverlichte maan laag aan de zuidoostelijke hemel, in het onopvallende sterrenbeeld Waterman.

22 mei 2017
Tijdens de ochtendschemering is laag aan de hemel een mooie samenstand zichtbaar van de maansikkel en de heldere planeet Venus. Kijk rond 05.00 uur en zorg voor een vrij uitzicht op het oosten.

26 mei 2017
In zijn veranderlijke elliptische omloopbaan bereikt de maan vandaag de kleinste afstand tot de aarde van dit kalenderjaar: 357.209 kilometer.

27 mei 2017
Tijdens de avondschemering, rond 22.30 uur, kun je laag boven de westnoordwestelijke horizon op zoek gaan naar de zeer smalle maansikkel. Op flinke afstand rechts van de maan moet ook Mars zichtbaar zijn, maar daarvoor is waarschijnlijk een verrekijker nodig.

28 mei 2017
Rechtsboven de maansikkel zie je Castor en Pollux, de twee hoofdsterren van het Dierenriemsterrenbeeld Tweelingen. Kijk rond 23.00 uur boven de westnoordwestelijke horizon. De ster die je op grote afstand rechts van Castor en Pollux ziet, is Capella in de Voerman.

31 mei 2017
Nauwe samenstand van de vrijwel halfverlichte maan en de ster Regulus in het sterrenbeeld Leeuw. Tegen middernacht staan de twee hemellichamen boven de westelijke horizon.
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
  zondag 7 mei 2017 @ 11:21:35 #234
442280 Prisha
Moonshine!
pi_170740330
Net mijn eclipsbril besteld *O* *O*
Silence breaks apart, Brightness comes to life
Stream of sounds Wash away the darkness from my soul
pi_170754030
quote:
0s.gif Op zondag 7 mei 2017 11:21 schreef Prisha het volgende:
Net mijn eclipsbril besteld *O* *O*
Voor 21 augustus?
Blijf je hier in NL of ga je naar de VS?

http://xjubier.free.fr/en(...)7_GoogleMapFull.html

[ Bericht 10% gewijzigd door jeroen25 op 07-05-2017 19:29:21 ]
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
  zondag 7 mei 2017 @ 19:44:45 #236
442280 Prisha
Moonshine!
pi_170754882
quote:
0s.gif Op zondag 7 mei 2017 19:17 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

Voor 21 augustus?
Blijf je hier in NL of ga je naar de VS?
[ afbeelding ]
http://xjubier.free.fr/en(...)7_GoogleMapFull.html
Yep!
Ik ga naar de VS. Ik ga voor Utah, kans op onbewolkte lucht is behoorlijk groot.
Silence breaks apart, Brightness comes to life
Stream of sounds Wash away the darkness from my soul
pi_170772387
quote:
0s.gif Op zondag 7 mei 2017 11:21 schreef Prisha het volgende:
Net mijn eclipsbril besteld *O* *O*
^O^

quote:
1s.gif Op zondag 7 mei 2017 19:44 schreef Prisha het volgende:

[..]

Yep!
Ik ga naar de VS. Ik ga voor Utah, kans op onbewolkte lucht is behoorlijk groot.
ga je speciaal voor de eclips naar de VS?
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
  maandag 8 mei 2017 @ 14:38:27 #238
442280 Prisha
Moonshine!
pi_170773673
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2017 13:45 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:

[..]

^O^

[..]

ga je speciaal voor de eclips naar de VS?
Ja. Nu scheelt het dat m'n broer er woont (in LA) dus we maken er meteen een roadtrip van
Silence breaks apart, Brightness comes to life
Stream of sounds Wash away the darkness from my soul
pi_170773858
quote:
1s.gif Op maandag 8 mei 2017 14:38 schreef Prisha het volgende:

[..]

Ja. Nu scheelt het dat m'n broer er woont (in LA) dus we maken er meteen een roadtrip van
cool 8-)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_170827209
Audi Lunar Quattro krijgt een lift naar de maan.
En zal waarschijnlijk de landingsplaats van Apollo 17 gaan bezoeken.

https://www.facebook.com/(...)os/1190435167731824/
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
  zaterdag 20 mei 2017 @ 11:42:34 #241
442280 Prisha
Moonshine!
pi_171069975
Eclipsebril is binnen...nou ja...bril :? En stuk karton met twee gaten erin. Dan moet ik met twee handen vasthouden als ik naar de zon kijk, en dan nog eens een beetje om mijn gezicht wikkelen. WTF??. Hoe moet ik dan filmen / fotograferen?

Gedoe :(

Nu maar weer een nieuwe besteld. Een ding met pootjes deze keer.
Silence breaks apart, Brightness comes to life
Stream of sounds Wash away the darkness from my soul
pi_171088163
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2017 11:42 schreef Prisha het volgende:
Eclipsebril is binnen...nou ja...bril :? En stuk karton met twee gaten erin. Dan moet ik met twee handen vasthouden als ik naar de zon kijk, en dan nog eens een beetje om mijn gezicht wikkelen. WTF??. Hoe moet ik dan filmen / fotograferen?

Gedoe :(

Nu maar weer een nieuwe besteld. Een ding met pootjes deze keer.
Bestel mylar folie. dan kun je je eigen eclipsbril op maat maken.
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
  zondag 21 mei 2017 @ 10:17:07 #243
442280 Prisha
Moonshine!
pi_171090587
quote:
0s.gif Op zondag 21 mei 2017 01:28 schreef -CRASH- het volgende:

[..]

Bestel mylar folie. dan kun je je eigen eclipsbril op maat maken.
^O^
het is voor elkaar :P
Silence breaks apart, Brightness comes to life
Stream of sounds Wash away the darkness from my soul
pi_171577383
09-06-2017


Dubbelzon danst aan de avondhemel


Op 9 juni staan zon en maan een kwartier voor zonsondergang even hoog aan de hemel. Je draait gewoon 180 graden rond om de twee hemellichamen te zien, die dan ongeveer even groot zijn en beide een rode gloed hebben.

Op 9 juni, tijdens het zeldzame verschijnsel van de dubbelzon, zien de zon en maan er bijna hetzelfde uit. Dat komt doordat de maan eerder opkomt dan de zon ondergaat.

Een kwartier voor zonsondergang kun je twee lichtgevende ‘zonnen’ aan de hemel meemaken.

De volle maan en de zon zullen evenveel licht geven wanneer ze beide op ongeveer 1 graad boven de horizon te zien zijn.

•WAT: Dubbelzon boven Nederland en België

•WANNEER: 9 juni 2017 om 21.46 uur (Amsterdam)

De zon in noordwest en de maan in zuidoost staan pal tegenover elkaar. De aarde en de maan hebben een iets ovale baan, waardoor de maan een halfuur eerder opkomt dan de zon ondergaat.

Wil je het verschijnsel zien, sta dan klaar als de zon net boven de horizon is. Zijn licht is dan zo zwak dat je er direct naar kunt kijken.

AFSTAND ZET JE OP HET VERKEERDE BEEN

•De zon en maan lijken bij dit verschijnsel even groot.

•De zon is in werkelijkheid 400 keer zo groot als de maan, maar hij staat ook 400 keer zo ver van de aarde als de maan, waardoor ze deze avond even groot aan de hemel lijken te zijn.

Zo doe je dat:

- Zoek een plek waar je de horizon zowel in noordwestelijke als in zuidoostelijke richting kunt zien. Bijvoorbeeld op een hoog gebouw, een heuvel of een duintop.

- Kijk niet recht tegen de zon in totdat hij laag boven de horizon staat en zwak straalt. Anders kunnen je ogen beschadigd raken door het felle licht.

- Een foto maken van de ‘twee zonnen’ kan met een fisheye-objectief. Daarmee krijg je een rond beeld, waardoor je de hele hemel er tegelijkertijd op hebt staan. Je ziet dus de zon en de maan in één en dezelfde foto.

(wibnet.nl)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_171577404
9 juni 2017
Volle Maan (15.10 uur). Om 23.00 uur staat de maan laag in het zuidoosten. Op kleine afstand onder de maan is de planeet Saturnus te zien. De hele nacht staan de maan en de planeet dicht bij elkaar aan de hemel; rond 02.00 uur (10 juni) bereikt het tweetal de grootste hoogte boven de horizon, exact in het zuiden. Erg hoog is dat overigens niet: de Volle Maan staat in juni in dezelfde hemelstreek waar de zon zich in december bevindt

10 juni 2017
Vannacht zie je Saturnus op grote afstand rechts van de maan. Kijk rond middernacht in het zuidoosten. Met een verrekijker moet het mogelijk zijn om iets van de ringen van Saturnus te zien: als de vergroting hoog genoeg is, zie je dat de planeet een beetje langgerekt is.

15 juni 2017
De geringde planeet Saturnus staat vandaag precies tegenover de zon aan de hemel, in het sterrenbeeld Slangendrager. Tijdens zo'n oppositie is de planeet de gehele nacht zichtbaar en bereikt hij zijn grootste helderheid.

17 juni 2017
Laatste Kwartier (13.13 uur). 's Morgens voor het aanbreken van de schemering, rond 03.30 uur, zie je de halfverlichte maan aan de oostzuidoostelijke hemel. Linksboven de maan is het kolossale Herfstvierkant zichtbaar.

20 juni 2017
Wijde samenstand van de maan en de planeet Venus, links van de maan. Kijk rond 04.30 uur, als het al schemert, en zorg voor een vrij uitzicht op de oostelijke horizon. Venus is zo helder doordat de wolken in de dampkring van de planeet het zonlicht goed weerkaatsen.

21 juni 2017
De maansikkel en de heldere planeet Venus staan dicht bij elkaar aan de oostelijke ochtendhemel. Bekijk het verschijnsel laag aan de oostelijke hemel tussen 04.00 uur (als de twee hemellichamen net zijn opgekomen) en 05.00 uur, kort voor zonsopkomst. Vandaag begint ook de sterrenkundige zomer (06.24 uur): de zon bereikt zijn noordelijkste positie aan de sterrenhemel. De nacht van 20 op 21 juni is de kortste nacht van het jaar.

24 juni 2017
Nieuwe Maan (04.31 uur).

26 juni 2017
Tijdens de avondschemering, rond 22.30 uur, is laag aan de westelijke hemel de zeer smalle maansikkel zichtbaar.

27 juni 2017
Linksboven de maansikkel staat de ster Regulus, de hoofdster van het sterrenbeeld Stier. Bekijk de samenstand tussen 23.00 en 23.30 uur, vrij laag aan de westelijke hemel.
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_172156664
5 juli 2017
Wijde samenstand van de wassende maan en de oranjerode hoofdster Antares in het Dierenriemsterrenbeeld Schorpioen, op vrij grote afstand onder de maan. Kijk tegen middernacht boven de zuidelijke horizon.

6 juli 2017
Vannacht is een mooie samenstand zichtbaar van de maan en de geringde planeet Saturnus, linksonder de maan. Rond middernacht staat het tweetal aan de zuidelijke hemel.

9 juli 2017
Volle Maan (06.07 uur). Rond middernacht zie je de maan laag in het zuidoosten, op de grens van de sterrenbeelden Boogschutter en Steenbok. Linksboven de maan is de kolossale Zomerdriehoek zichtbaar, die bestaat uit de heldere sterren Deneb, Wega en Altair.

13 juli 2017
's Morgens vroeg, rond het aanbreken van de schemering (ca. 04.00 uur), zie je de heldere planeet Venus laag in het oostnoordoosten. Pal onder Venus is de oranjerode ster Aldebaran te zien, de hoofdster van het sterrenbeeld Stier.

16 juli 2017
Laatste Kwartier (21.26 uur). Tijdens de ochtendschemering, om 04.30 uur, staat de maan hoog in het zuidoosten. Lager aan de oostelijke hemel schittert de planeet Venus.

20 juli 2017
Fraaie groepering van de maansikkel, de heldere planeet Venus (links van de maan) en de ster Aldebaran in de Stier (op veel kleinere afstand rechtsboven de maan). Bekijk de groepering vanaf 04.00 uur, laag in het oostnoordoosten. De maan en Venus zijn zo helder dat ze tot kort voor zonsopkomst zichtbaar zijn; Aldebaran is veel zwakker en is vanaf 04.45 uur waarschijnlijk niet meer te zien.

21 juli 2017
Venus staat vanmorgen op grote afstand rechtsboven de smalle maansikkel. Kijk vanaf 04.30 uur aan de oostelijke hemel.

23 juli 2017
Nieuwe Maan (11.46 uur).

25 juli 2017
Kort na zonsondergang, rond 22.00 uur, is laag aan de westelijke hemel de smalle maansikkel zichtbaar. Met een verrekijker kun je rechtsonder de maan op zoek naar de kleine planeet Mercurius, die vanavond op kleine afstand pal onder de ster Regulus in de Leeuw staat. Zorg voor een volledig vrij uitzicht op het westen.

27 juli 2017
's Morgens staat de heldere planeet Venus vlak bij de ster Zeta Tauri, een van de horens van het sterrenbeeld Stier. Kijk vanaf 04.00 uur laag in het oostnoordoosten; gebruik eventueel een verrekijker om de ster te zien, op zeer kleine afstand onder de planeet. Mars staat vandaag in conjunctie met de zon: gezien vanaf de aarde beweegt de rode planeet op grote afstand achter de zon langs, waardoor hij geruime tijd niet zichtbaar is.

28 juli 2017
's Avonds is er een nauwe samenstand zichtbaar van de maan en de planeet Jupiter, direct linksonder de maan. Kijk vanaf 22.30 uur in het westzuidwesten. Vannacht is ook het maximum van de Delta-Aquariden, een meteorenzwerm met het vluchtpunt in het sterrenbeeld Waterman. Er is weinig storend maanlicht, dus de waarnemingsomstandigheden zijn gunstig.

29 juli 2017
Schuin rechtsonder de vrijwel half verlichte maan zie je de ster Spica in het sterrenbeeld Maagd. Wat verder naar rechts is de planeet Jupiter zichtbaar, die veel helderder is dan Spica. Bekijk de wijde groepering rond 23.00 uur, laag aan de westzuidwestelijke hemel.

30 juli 2017
Eerste Kwartier (17.23 uur). Mercurius bereikt vandaag zijn grootste schijnbare afstand ten oosten van de zon, maar de zichtbaarheid aan de avondhemel is slecht. Vandaag is ook het maximum van de Alfa-Capricorniden, een meteorenzwerm met het vluchtpunt in het sterrenbeeld Steenbok. In de eerste helft van de nacht is er wel storend maanlicht
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
  dinsdag 4 juli 2017 @ 10:15:08 #247
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_172158324
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juli 2017 08:26 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:


6 juli 2017
Vannacht is een mooie samenstand zichtbaar van de maan en de geringde planeet Saturnus, linksonder de maan. Rond middernacht staat het tweetal aan de zuidelijke hemel.

9 juli 2017
Volle Maan (06.07 uur). Rond middernacht zie je de maan laag in het zuidoosten, op de grens van de sterrenbeelden Boogschutter en Steenbok. Linksboven de maan is de kolossale Zomerdriehoek zichtbaar, die bestaat uit de heldere sterren Deneb, Wega en Altair.
Tijd om de telescoop weer eens buiten te zetten
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_172161186
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 juli 2017 10:15 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Tijd om de telescoop weer eens buiten te zetten
Hopelijk hoef je de wolkenbezem er niet bij te pakken.
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
  vrijdag 7 juli 2017 @ 23:39:35 #249
442280 Prisha
Moonshine!
pi_172258698
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juli 2017 12:24 schreef -CRASH- het volgende:

[..]

Hopelijk hoef je de wolkenbezem er niet bij te pakken.
:(
Silence breaks apart, Brightness comes to life
Stream of sounds Wash away the darkness from my soul
  dinsdag 25 juli 2017 @ 07:43:13 #250
442280 Prisha
Moonshine!
pi_172658854
4 weeks and counting *O*

Ben aan het testen met mijn camera, heb een Baader solar filter OD 5.0 inmiddels binnen, Ben ermee aan het testen. Best lastig, foto's van de zon schieten.

In de eclipse voorpret ben ik maar aan het simuleren geweest in stellarium. Wel geinit. Not the real thing, but hey :P
Silence breaks apart, Brightness comes to life
Stream of sounds Wash away the darkness from my soul
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')