abonnement Unibet Coolblue
pi_155301262
quote:
Hier en daar duiken er af en toe topics op over wijn hier in CUL.
Laten we proberen om al deze topics te bundelen in het grote wijntopic.

Vraag je je af wat voor wijn bijv. bij welk gerecht zou passen of wil je ons mee laten beleven in een prachtige fles rode wijn waar je gisteravond van genoten hebt...plaats het hier.
Voor de Fok!kers die werkelijk niets van wijn weten maar er maar al te graag iets over willen leren, hierbij een wiki link over wijn
Verder zijn er Fok!kers onder ons met een behoorlijke kennis van wijn die je graag wegwijs maken en je aan de hand nemen op de ontdekkingstocht door de wondere wereld van wijn.

Maar natuurlijk valt er nog zo veel meer te genieten met wijn uit alle uithoeken van de wereld
Kortom, wijnliefhebbers verenig u en barst maar los..
Wie maakt er een mooie OP?
hardcoholic
pi_155301274
Lapo:

k snap niks van wijn. veel mensen kopen een wijn die dan zogenaamd bij een bepaald soort kaas neem. Ik gebruik die kaas juist om de vieze smaak van de wijn weg te krijgen. Ik heb ooit wel een keer een hele dure wijn gekregen van me baas maar die was eigenlijk wel te drinken. Maar die fles was 60 euro bleek achteraf toe ik wat onderzoek ging doen naar de wijn.
hardcoholic
pi_155302304
Al 4 topics lang staat in de OP de vraag open wie er een mooie OP maakt.

Het lijkt me dat je over een onderwerp als wijn nou werkelijk een hele puike OP kan maken.
Het verbaast me dan ook dat dat klaarblijkelijk nog steeds niet gebeurd is.

Zelf heb ik geen klap verstand van wijn, dus ik kan er niks mee.

Ik drink alleen wit en droog :)
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
  maandag 17 augustus 2015 @ 20:02:35 #4
224960 highender
Travellin' Light
pi_155303301
MURVIEDRO Colección Petit Verdot Spanje - D.O. Valencia

Prima slobbertje voor bij de paella.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  maandag 17 augustus 2015 @ 20:30:41 #5
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_155304376
Inderdaad Piet, a sticky en ik moet zeggen, hij was heerlijk...prachtige balans en niet te zoet
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
  donderdag 20 augustus 2015 @ 11:19:11 #6
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_155375525

Net dit besteld, vind de andere van Tulipe de la Garde erg lekker drie flessen 29,70 inclusief verzenden, en 10 euro korting van mijn CC, netto dus 19,70
quote:
La Tulipe Merlot Premium wordt gevinifiëerd van rijpe Merlotdruiven en een toefje Cabernet Sauvignon. Nadrukkelijk géén houtrijping, maar vinificatie op gekoeld roestvrij staal maakt deze fluwelige rode Bordeaux is soepel, rond en zacht als de buik van een maagd. Deze soepele Bordeaux heeft zijn aromatische fruittonen en zijn jeugdige souplesse optimaal behouden.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_155381272
een van mijn favoriete wijnen die ik graag mag drinken bij een goed stuk vlees.

http://www.debruijnwijnko(...)rie-2011_1_4258.html
  donderdag 20 augustus 2015 @ 16:32:07 #8
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_155382578
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 15:30 schreef markmarkmark het volgende:
een van mijn favoriete wijnen die ik graag mag drinken bij een goed stuk vlees.

http://www.debruijnwijnko(...)rie-2011_1_4258.html
Valt me telkens weer op hoe de prijs voor dezelfde fles uiteenloopt, zie deze aangeboden worden met prijzen tussen de 14,99 en 29,95
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_155385138
Vorige week deze opengetrokken. In eerste instantie viel hij mij nogal tegen voor de prijs, de smaak goed in balans maar qua geur vlak en saai. Beetje jammer voor een wijn waarvoor je in Nederland een dikke 15 euro mag neertellen.
Na 2 dagen nog maar een glas genomen en toen was hij ineens dramatisch verbeterd, veel boeiender en had hij hele mooie aarde en leertonen in de geur gekregen.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_155398995
quote:
1s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 16:32 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Valt me telkens weer op hoe de prijs voor dezelfde fles uiteenloopt, zie deze aangeboden worden met prijzen tussen de 14,99 en 29,95
allen uit het zelfde jaar en hele fles? want ze zijn ook in 37,5 cl te krijgen.
30 euro is erg aan de prijs ja.

de bruijn heeft altijd wel nette prijzen voor zijn wijnen.
  vrijdag 21 augustus 2015 @ 08:18:36 #11
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_155400183
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2015 02:49 schreef markmarkmark het volgende:

[..]

allen uit het zelfde jaar en hele fles?
ja
quote:
want ze zijn ook in 37,5 cl te krijgen.
30 euro is erg aan de prijs ja.

de bruijn heeft altijd wel nette prijzen voor zijn wijnen.
vond de prijsrange ook wel erg groot hier, maar zie het vaker
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_155406870
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2015 08:18 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

ja

[..]

vond de prijsrange ook wel erg groot hier, maar zie het vaker
ja, 33 euro is bij ons de verkoop prijs in het restaurant.
pi_155406902
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2015 14:28 schreef markmarkmark het volgende:

[..]

ja, 33 euro is bij ons de verkoop prijs in het restaurant.
Dat is dan een mooie prijs.
Aldus.
pi_155407093
quote:
14s.gif Op vrijdag 21 augustus 2015 14:29 schreef Z het volgende:

[..]

Dat is dan een mooie prijs.
wij zien wijnen als een luxe product en niet als een product om onze gasten uit te melken.
alle kaartwijnen gaan voor inkoop plus 17,50 kurkengeld.

wijnen zoals bernardus zijn bij ons een euro of 15 goedkoper dan in andere zaken.
pi_155407094
Ik vind die Tulipe wijnen wel lekker maar niet zo spannend.

Ik was op vakantie in de Beaujolais en wat heb je daar toch heerlijke wijnen en zo ontzettend beter geprijsd dat de rest van de Bourgogne. Deze bijvoorbeeld, helaas exporteren ze niet. En ook de rechttoe-rechtaan Mâconnais chardonnay, heerlijk. De Beaujolais heeft een slechte naam maar dat is zeer ten onrechte.
Aldus.
pi_155407149
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2015 14:36 schreef markmarkmark het volgende:

[..]

wij zien wijnen als een luxe product en niet als een product om onze gasten uit te melken.
alle kaartwijnen gaan voor inkoop plus 17,50 kurkengeld.

wijnen zoals bernardus zijn bij ons een euro of 15 goedkoper dan in andere zaken.
Dat vind ik fantastisch. Niets feestelijker dan een goeie fles voor een redelijkprijs kunnen bestellen bij het eten. Je ziet het wel vaker tegenwoordig (in Amsterdam).
Aldus.
pi_155407289
quote:
14s.gif Op vrijdag 21 augustus 2015 14:37 schreef Z het volgende:

[..]

Dat vind ik fantastisch. Niets feestelijker dan een goeie fles voor een redelijkprijs kunnen bestellen bij het eten. Je ziet het wel vaker tegenwoordig (in Amsterdam).
wijnen 3,5x over de kop laten gaan is niet echt van deze tijd meer en mijn inziens korte termijnpolitiek.

als je van beaujolais houdt, kan ik je deze fleurie aanraden, schitterend paarse kleur en een heerlijke wijn.

http://www.debruijnwijnkopers.nl/Fleurie-2013_1_5032.html
  dinsdag 25 augustus 2015 @ 17:23:39 #18
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_155531760
quote:
'Topbordeaux als merkartikel blijkt fabrieksproduct'
Foto: Thinkstock
Gepubliceerd: 22 augustus 2015 13:32
Laatste update: 23 augustus 2015 12:16

Franse topwijnen behoren tot de duurste ter wereld. De luxestatus blijkt ervoor te zorgen dat het technisch gemaakte fabrieksartikelen zijn geworden. Franse wijnmakers uiten in een uitzendig van het Belgische programma Terzake hun ongenoegen.
Tien tot twintig jaar geleden kostte een 'dure' fles van een van de topchâteaux in de Bordeaux 10 tot 15 maal zoveel als een 'gewone' fles wijn. Wie zich 50 of 75 euro of voor een fles wilde permitteren, kon er af en toe van genieten.

Inmiddels is het verschil opgelopen tot honderd maal of zelfs een veelvoud daarvan. Een wijnbouwer spreekt van duizend maal en nog meer voor de meest bijzondere wijnen. Voor het publiek zijn ze ook voor speciale gelegenheden financieel buiten bereik geraakt.

Verkeerd

Investeerders zoeken buitenkansjes met een waardevast onderpand en een hoog rendement, waardoor wereldberoemde wijnchâteaux worden opgekocht door rijke mensen en grote investeringsmaatschappijen. De vraag naar bijzondere wijnen neemt onder een kleine, maar steeds rijkere groep mensen toe. Het aanbod van illustere topmerken - zoals de Châteaux Latour en Lafite - is beperkt. Daardoor zijn de prijzen van de meest gezochte huizen opgelopen tot duizend euro per fles en meer.

Wijnmakers tonen in het programma hun onvrede en hekelen de ontwikkelingen. Wijngaarden om hen heen zijn opgekocht door rijken en beleggers die er eens per jaar komen lunchen en proeven.

Additieven onvermeld

Deze ontwikkeling heeft tot gevolg dat er alle jaren goede wijn moet worden gemaakt. De hoge investeringen van de grote kopers moeten immers renderen. Bovendien zorgt het ervoor dat wijn een bepaalde smaak moet hebben. Die kunnen volgens de boeren worden toegevoegd uit 'een potje'. De programmamakers filmden de potjes die ze tegenkwamen bij hun rondgang op de beroemde wijndomeinen. Ze concluderen dat er geheel technisch beheerste fabrieksproducten worden gemaakt die los zijn komen te staan van het beroemde 'terroir' dat ze hun naam en faam hebben gegeven.

Het toevoegen van additieven is toegestaan omdat er geen wetgeving bestaat die wijnmakers verplicht hulpstoffen op het etiket te vermelden.
www.nu.nl/eten-en-drinken(...)fabrieksproduct.html
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_158433216
We gaan aan het hertenrack van AH, met cranberry-portjus, wat rodekool en aardappel-kastanje puree, en dachten daarbij onze enige fles Seña 1999 open te trekken. Heeft iemand een idee hoelang deze zou moeten decanteren?
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
  dinsdag 22 december 2015 @ 09:19:18 #20
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_158433428
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2015 09:03 schreef fruityloop het volgende:
We gaan aan het hertenrack van AH, met cranberry-portjus, wat rodekool en aardappel-kastanje puree, en dachten daarbij onze enige fles Seña 1999 open te trekken. Heeft iemand een idee hoelang deze zou moeten decanteren?
Voorzichtig in een karaf overgieten (decanteren) en hem een uurtje minstens laten staan (chambreren). Dit effect is tegenwoordig trouwens niet zo groot bij de meeste wijnen, vroeger wel, vooral bij Bordeaux, die had veel gassen. Een vers opengetrokken Bordeaux rook tot in de jaren 80 nog naar stal, aarde, en naar een tijdje staan naar bloemetjes en fruit. Moderne productiemethodes en de wil de wijn toegankelijker te maken (plop en drinken) voor de amerikaanse en japanse markt heeft dit te niet gedaan. Wat daarvoor is ingeleverd weet ik zo niet.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_158435818
Ik zou denken dat je oude wijnen niet te lang moet decanteren? Die zijn immers niet zo krachtig meer. Overgieten is in verband met mogelijk sediment wel handig.
Aldus.
  dinsdag 22 december 2015 @ 12:02:33 #22
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_158435888
quote:
2s.gif Op dinsdag 22 december 2015 11:58 schreef Z het volgende:
Ik zou denken dat je oude wijnen niet te lang moet decanteren? Die zijn immers niet zo krachtig meer. Overgieten is in verband met mogelijk sediment wel handig.
Overgieten is decanteren
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_158435974
Ah. Ik dacht meer aan ademen.

Wij drinken met kerst iig één van de lekkerste witte wijnen ooit:
Aldus.
pi_158445013
quote:
2s.gif Op dinsdag 22 december 2015 12:07 schreef Z het volgende:
Ah. Ik dacht meer aan ademen.

Wij drinken met kerst iig één van de lekkerste witte wijnen ooit:
[ afbeelding ]
Welke is dit precies, kan het niet zo goed lezen op mobiel. :) Bij Vleck gehaald?
pi_158447645
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 december 2015 19:15 schreef Quantic het volgende:

[..]

Welke is dit precies, kan het niet zo goed lezen op mobiel. :) Bij Vleck gehaald?
Volgens mij de enige witte van Hervé Souhaut. Inderdaad gekocht bij Vleck.
Aldus.
pi_158448235
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 december 2015 20:42 schreef Z het volgende:

[..]

Volgens mij de enige witte van Hervé Souhaut. Inderdaad gekocht bij Vleck.
Je maakt me nieuwsgierig, ik ga van de week ook maar weer langs. :)
pi_158448462
Hier gaan we aan de amarone :)
hardcoholic
  Moderator zaterdag 20 februari 2016 @ 16:08:44 #28
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_160069664
Volgende wijntrip gaat naar Heidelberg. Iemand tips?

TRV / Wijntrip naar Heidelberg en omstreken
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  zondag 21 februari 2016 @ 12:28:30 #29
34481 travelman
What's goin' on?!
pi_160088631
Vond de Hamilton Russell al super, deze doet er niet voor onder:http://www.henribloem.nl/Webshop/174305_Ataraxia_Chardonnay.html Zelf de 2012 gedronken, deze nog niet gehad.

Met Pasen wil ik 2-3 dagen richting de Ahr; iemand nog tips voor dat gebied?

Eten doen we iig hier: http://www.sanct-peter.de
pi_160088973
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2016 12:28 schreef travelman het volgende:

Met Pasen wil ik 2-3 dagen richting de Ahr; iemand nog tips voor dat gebied?

Eten doen we iig hier: http://www.sanct-peter.de
Weingut Bäcker maakt een beetje boerse maar erg aangename biologische wijnen. Heel klein, persoonlijk zaakje met een erg sympathieke eigenaar, voor mij is hij favoriet om even langs gaan.

Weingut Burggarten maakt wat verfijndere wijnen, wel iets minder persoonlijk en grootschaliger.

Mocht je een erg aangename terrasslobber voor als het weer 30 C is, willen, dan kan ik de Jubilus van Weingut Peter Kriechel aanbevelen. De rest van zijn wijnen vind ik niet echt boeiend.

Je zou op internet wat adressen opzoeken en dan langs gaan. Eigenlijk kun je overal proeven voordat je iets koopt. Meestal vraag ik als ik ergens wijn gekocht heb, gewoon of ze me nog een andere wijnboer in de regio kunnen aanbevelen.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  zondag 21 februari 2016 @ 13:08:50 #31
34481 travelman
What's goin' on?!
pi_160089464
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2016 12:47 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Weingut Bäcker maakt een beetje boerse maar erg aangename biologische wijnen. Heel klein, persoonlijk zaakje met een erg sympathieke eigenaar, voor mij is hij favoriet om even langs gaan.

Weingut Burggarten maakt wat verfijndere wijnen, wel iets minder persoonlijk en grootschaliger.

Mocht je een erg aangename terrasslobber voor als het weer 30 C is, willen, dan kan ik de Jubilus van Weingut Peter Kriechel aanbevelen. De rest van zijn wijnen vind ik niet echt boeiend.

Je zou op internet wat adressen opzoeken en dan langs gaan. Eigenlijk kun je overal proeven voordat je iets koopt. Meestal vraag ik als ik ergens wijn gekocht heb, gewoon of ze me nog een andere wijnboer in de regio kunnen aanbevelen.
Dank je: We overnachten waarschijnlijk bij Burggarten, ben benieuwd!
  Moderator donderdag 25 februari 2016 @ 14:51:16 #32
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_160203793
Op de weg naar of terug uit Heidelberg kunnen we ook langs de Ahr gaan. Ik neem jullie tips mee naar het TRV-topic. :).
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_161247102
Ok, we gaan over een week of 5 een lang weekend naar Trier in de moezel streek in Duitsland, oftewel Riesling country. Wie heeft er nog tips/wijnhuizen die we zeker moeten bezoeken?
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_161252626
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 08:31 schreef fruityloop het volgende:
Ok, we gaan over een week of 5 een lang weekend naar Trier in de moezel streek in Duitsland, oftewel Riesling country. Wie heeft er nog tips/wijnhuizen die we zeker moeten bezoeken?
Hoever wil je rijden?
Iets meer richting Koblenz heb je onder andere:
Sybille Kuntz
S.A. Prum
Thanish
Timo Dienhart

Als je veel wilt proeven is de Vinothek in Bernkastel-Kues ook wel een aanrader
https://www.tripadvisor.d(...)land_Palatinate.html
Want ik heb destijds besloten, dat ik de harde weg ontwijk.
Dus blijf ik lopen door de sloten, het liefst in zeven tegelijk.
BZB - Zeven Sloten
  donderdag 7 april 2016 @ 16:17:08 #35
348984 wiijntje
in vino veritas
pi_161256966
Thanish in Lieser is inderdaad een goede optie
Bij S.A. Prum kan je ook goed overnachten en maken wel lekkere wijntjes ;-)
Ook een aanrader is Weingut Paulinshof in Kesten, een paar kilometer van Thanisch vandaan.

Wees niet te zuunig Hollands als je ergens gaat proeven, maar koop een doosje of wat.
En neem geld mee, Duitse wijnboeren houden van cash.

Als we naar de Mosel gaan voor meer dan 1 dag dan slapen we altijd bij:

http://www.landgasthof-bottler.de/

Dit ligt in het dorpje Veldenz, een paar kilometer buiten Bernkastel, niet aan het water zelf en
daarom ook niet zo prijzig. Goed slapen in schone kamers, goed ontbijt en verder geen gedoe.
Ouderwets oubollig Duits ingericht, dat dan weer wel.

Net buiten Veldenz, op een paar minuten lopen van Bottler ligt restaurant:

http://www.rendezvousmitgenuss.de/index.htm

Erg goed eten daar, lokale produce, idem wijnen voor een zeer goede prijs/kwaliteit. Voordeel is
datje naar je bed terug kunt lopen, qua drank dan bedoel ik.
In Bernkastel zelf is er zoveel te zien en te koop en te eten, maar wij hebben altijd goed gegeten bij:

http://www.graacher-tor.de/

Ook leuk om eens te bezoeken, zeker als het zeikt van de regen ofzo:
http://www.moselweinmuseum.de/index.php?id=3
Dan de twee wijboeren die we altijd bezoeken om in te slaan, gratis proeverijtje natuurlijk maar het wordt wel op prijs gesteld als je ook een doosje of wat afneemt.

http://www.paulinshof.de/
en
http://www.thanisch.de/

Hier een kaart van Veldenz: Bottler midden in het dorp aan de Hauptstrasse en Rittersturz zie je
rechts onderin: https://www.google.nl/maps/@49.8890016,7.0268299,17z?hl=nl
pi_161272526
Een plek om te slapen hebben we al, maar met al die links/adressen kunnen we wel wat, bedankt!
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
  maandag 5 september 2016 @ 05:50:43 #37
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_165097379
Misschien is deze wijn al eens eerder ter sprake gekomen hier maar is er iemand die ervaring heeft met Blanc de Noir?

https://www.blackmarket.c(...)l-otago-blondie-2016

Een overprijste hype of een absolute "must try"?
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
  maandag 5 september 2016 @ 08:29:38 #38
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_165097900
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2016 05:50 schreef rechtsedirecte het volgende:
Misschien is deze wijn al eens eerder ter sprake gekomen hier maar is er iemand die ervaring heeft met Blanc de Noir?

https://www.blackmarket.c(...)l-otago-blondie-2016

Een overprijste hype of een absolute "must try"?
k
Imho, blanc de noir in het algemeen, hype, wordt heel veel witte wijn van rode druiven gemaakt. Kan best zijn dat deze specifiek lekker is, maar dat zijn er veel meer.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_165098261
Lijkt me vooral toch marketing. En het idee van Blanc de Noir is niks nieuws inderdaad, zaterdag nog een heerlijk glaasje champagne in die stijl gedronken.
Aldus.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')