abonnement Unibet Coolblue
  maandag 31 augustus 2015 @ 20:35:32 #101
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_155715994
quote:
0s.gif Op maandag 31 augustus 2015 20:22 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

[..]

[..]

Nu spreek ik wel Deens dus kan ook wel een beetje Noors lezen maar of er nu wel of niet geknipt is, feit is dat hij zei dat er geen verschil zit in de hersenen, feit is dat dat niet waar is.
Dus of hij nu wel of niet andere zaken heeft verteld die er uit zijn geknipt, wat ze wel laten zien klopt niet.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  maandag 31 augustus 2015 @ 20:38:38 #102
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_155716142
quote:
0s.gif Op maandag 31 augustus 2015 20:35 schreef snakelady het volgende:

[..]

Nu spreek ik wel Deens dus kan ook wel een beetje Noors lezen maar of er nu wel of niet geknipt is, feit is dat hij zei dat er geen verschil zit in de hersenen, feit is dat dat niet waar is.
Dus of hij nu wel of niet andere zaken heeft verteld die er uit zijn geknipt, wat ze wel laten zien klopt niet.
Als ze hem afschrijven omdat hij domme uitspraken zou doen, en hij blijkt die standpunten helemaal niet te huldigen, schrijven ze hem onterecht af.
  maandag 31 augustus 2015 @ 20:41:13 #103
431144 Teydelyk
Bad, for the greater good
pi_155716246
quote:
0s.gif Op maandag 31 augustus 2015 20:38 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Als ze hem afschrijven omdat hij domme uitspraken zou doen, en hij blijkt die standpunten helemaal niet te huldigen, schrijven ze hem onterecht af.
Kijk de documentaire. Dat heeft hij gezegd. Er is niet geknipt of gemanipuleerd in die documentaire, anders had die gozer z'n gelijk wel gekregen in de rechtzaal.
Shake with your right hand but hold a rock in the left.
  maandag 31 augustus 2015 @ 20:41:20 #104
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_155716253
quote:
0s.gif Op maandag 31 augustus 2015 20:38 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Als ze hem afschrijven omdat hij domme uitspraken zou doen, en hij blijkt die standpunten helemaal niet te huldigen, schrijven ze hem onterecht af.
Alleen als hij na die uitspraak geeft aangegeven '' Nee, ik vertel nu onzin er zit wel degelijk verschil in...'' heeft hij een punt.
Als hij gewoon echt achter deze uitspraak blijft staan niet.

Maar in de docu zelf komt het toch echt over alsof hij achter die uitspraak staat en lacht zelfs een Amerikaanse onderzoeker uit die het tegendeel bewijst.

Op het eind zegt hij zelfs dat zijn mening een hypothese is en dat hij wacht op uitslag van wetenschappers, alleen vind hij deze wetenschappelijke onderzoeken niet goed genoeg. :')

[ Bericht 11% gewijzigd door snakelady op 31-08-2015 20:48:36 ]
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  maandag 31 augustus 2015 @ 20:43:35 #105
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_155716344
Dat neemt overigens natuurlijk niet weg dat iedereen gewoon het beroep zou mogen kiezen die hij of zij wenst, maar dat spreekt deze docu ook niet tegen.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  maandag 31 augustus 2015 @ 20:45:04 #106
431144 Teydelyk
Bad, for the greater good
pi_155716402
Kijk de docu anders zelf eens, Ciappelletto...
Shake with your right hand but hold a rock in the left.
  maandag 31 augustus 2015 @ 20:57:07 #107
431144 Teydelyk
Bad, for the greater good
pi_155716938
Maar dat zal ie wel niet doen ;)
Shake with your right hand but hold a rock in the left.
pi_155717479
quote:
0s.gif Op maandag 31 augustus 2015 19:55 schreef Teydelyk het volgende:

[..]

Dat mocht ik dan weer niet van mijn moeder - maar met een pa uit het leger heb ik toch genoeg zelfverdedigingslessen gehad haha. Maar dat had meer te maken met het feit dat mijn moeder niet wilde dat ik me met typische vechtsporters ging associëren.
Die waren er daar niet, dat scheelde veel.
Als het echt zo'n agressievo clubje was had ik me er al niet op mijn gemak gevoelt (vergeet niet dat ik dus iemand ben die zich al ongemakkelijk voelt bij speelgoedwapens bij kleintjes ;) ) en had hij als kleintje er zeker niet mogen komen.
Het was juist uitermate vriendelijk en gedisciplineerd. Weet nog dat de "meester" op zijn hurken ging zitten voor mijn zoontje, hem heel serieus aankeek en hem echt liet beloven zich aan de regels te houden en het niet in het gewone leven te gebruiken.
Het was een klein en vrij hecht clubje, heel vriendelijk allemaal en vooral, allemaal doodnormale mensen, agressie werd niet getolereerd.

Wij trainde wel regelmatig full contact, maar mijn zoon was meer een soort mascotte, hij deed vooral mee met conditie training (aangepast aan zijn leeftijd) en techniek (ook aangepast aan zijn leeftijd). Bij het full contact mocht hij de "meester" helpen met beoordelen.

Om het toch nog een beetje ontopic te maken. Als ik een dochter had gehad had ik niet anders gehandeld. Sterker nog, misschien had ik wel iets meer gepushed dat die op vechtsport zou blijven, ook toen ik ermee stopte.
Vind het belangrijk dat kinderen weerbaar zijn en zelfvertrouwen hebben. Goede vechtsport (dus geen agressief gebeuren) vind ik een zeer goed hulpmiddel daarvoor.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  Moderator maandag 31 augustus 2015 @ 21:14:16 #109
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_155717665
quote:
0s.gif Op maandag 31 augustus 2015 20:32 schreef snakelady het volgende:
Vrouwelijke hersenen bevatten tien procent meer witte stof dan mannen, mannelijke hersenen bevatten zes keer meer grijze stof dan vrouwen.
Erm heh?
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  maandag 31 augustus 2015 @ 21:16:17 #110
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_155717741
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  Moderator maandag 31 augustus 2015 @ 21:19:04 #111
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_155717869
quote:
Ik vind de getallen zo vreemd ik was even een sommetje aan het maken

vrouwen hebben 10 procent meer wit (W) 1.1W + G, en mannen hebben 6 keer zoveel grijs W + 6G

Dus 1.1W + G = W + 6G

Het lijken me zulke raar veringbare nummers.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  maandag 31 augustus 2015 @ 21:20:51 #112
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_155717973
quote:
2s.gif Op maandag 31 augustus 2015 21:19 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Ik vind de getallen zo vreemd ik was even een sommetje aan het maken

vrouwen hebben 10 procent meer wit (W) 1.1W + G, en mannen hebben 6 keer zoveel grijs W + 6G
Ah, je doelt op het ene is in procenten gemeten en het andere niet, tja, daar zal vast wel een reden voor zijn dat ze het zo hebben geformuleerd. ;)
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
pi_155718038
quote:
0s.gif Op maandag 31 augustus 2015 20:26 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Jij hebt een docu waarvan duidelijk is dat 'ie tendentieus, manipulatief en eenzijdig is. Dat is niet voldoende om zo stellig te roepen dat het allemaal nature is. Was het maar zo makkelijk, hé.
Nou ja, allemaal nurture zou ik niet direct willen stellen. Maar ik denk dat vrijwel iedere ouder die zijn/haar kinderen "vrij" opvoed je kan vertellen dat de meeste jongens toch echt naar "jongensdingen" trekken en dat de meeste meisjes naar "meisjesdingen" trekken.

Dat daar een overlap in is en het geen wet van meden en perzen is kunnen ook de meeste ouders je wel vertellen.
Zo hoopte mijn moeder met mij op een echt meisjesmeisje, maar was dat allemaal niet aan mij besteed. Hield ik niet van poppen (had er een grafhekel aan) en niet van roze jurkjes enzo (alleen het barbie paard en my little pony vond ik wel leuk, was toen al een dierenfreak). Hield ik juist van in bomen klimmen, lego en dat soort zaken.
Maar gemiddeld genomen, zonder er druk op te leggen, zal er toch een verschil zijn.

De kunst in de maatschappij is ruimte te bieden voor degene met andere voorkeuren, maar om tegelijk ook niet op te leggen dat die gendervoorkeuren slecht zijn, niet bestaan. Denk dat we daar aardig in geslaagd zijn. Heb zelfs hier op het platteland nooit gezien dat op peuterspeelzaal/basisschool aan kinderen opgelegd werd zich op een bepaalde manier te gedragen. Werden kinderen die buiten die genderkeuze's kozen gewoon gestimuleerd daarin.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  Moderator maandag 31 augustus 2015 @ 21:22:42 #114
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_155718097
quote:
0s.gif Op maandag 31 augustus 2015 21:20 schreef snakelady het volgende:

[..]

Ah, je doelt op het ene is in procenten gemeten en het andere niet, tja, daar zal vast wel een reden voor zijn dat ze het zo hebben geformuleerd. ;)
het is beide in procenten gemeten alleen het een is 10 procent meer het andere 600 procent meer daarom vind ik het vreemd....
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  maandag 31 augustus 2015 @ 21:26:37 #115
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_155718289
quote:
2s.gif Op maandag 31 augustus 2015 21:22 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

het is beide in procenten gemeten alleen het een is 10 procent meer het andere 600 procent meer daarom vind ik het vreemd....
Het zijn beide verschillende stoffen met verschillende functies, dus zo heel vreemd is dat niet.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  Moderator maandag 31 augustus 2015 @ 21:33:32 #116
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_155718553
quote:
0s.gif Op maandag 31 augustus 2015 21:26 schreef snakelady het volgende:

[..]

Het zijn beide verschillende stoffen met verschillende functies, dus zo heel vreemd is dat niet.
het is wel vreemd de getallen tellen niet op. Een brein gewicht is ongeveer 1.2 kilo iets zwaarder voor mannen dan voor vrouwen. en ik vind net een artikel waarin G/W ongeveer 40/60 is daarbij zeggen ze niet of het over mannen of vrouwen gaat maar stel het gaat over vrouwen dan heeft een vrouw dus bij ongeveer het soortelijk gewicht van water:

1.1W + G = W + 6G

W = 0.6*1.2
G = 0.4*1.2

ingevuld is dat voor een vrouw (0.6*1.2)/1.1 + 0.4 * 1.2 is ongeveer 1.2 Voor een man zou dan over blijven 6*0.4 +W = 1.2 dat zou beteken -1.2 volume grijze massa voor mannen dat is "raar"

Ik kan me zo geen getallen voorstellen waarbij die percentages zouden kloppen en er nog een beetje "normaal" brein voor man en vrouw overblijft. Maar ik kan het helemaal mis hebben.

BTW zo verschillend zijn grijze en witte stof niet, de ene bestaat meer uit axonen de uitlopers van neuronen en de bijbehoren myeline cellen en de grijze stof meer uit glia celen die hebben veel kortere uitlopers en veel minder myeline cellen. Maar zo "anders" is die materie nou ook weer niet. Helemaal niet als het op gewicht en volume aankomt.

[ Bericht 3% gewijzigd door Bosbeetle op 31-08-2015 23:32:17 ]
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_155721450
quote:
0s.gif Op maandag 31 augustus 2015 21:21 schreef erodome het volgende:

[..]

Nou ja, allemaal nurture zou ik niet direct willen stellen. Maar ik denk dat vrijwel iedere ouder die zijn/haar kinderen "vrij" opvoed je kan vertellen dat de meeste jongens toch echt naar "jongensdingen" trekken en dat de meeste meisjes naar "meisjesdingen" trekken.

Dat daar een overlap in is en het geen wet van meden en perzen is kunnen ook de meeste ouders je wel vertellen.
Zo hoopte mijn moeder met mij op een echt meisjesmeisje, maar was dat allemaal niet aan mij besteed. Hield ik niet van poppen (had er een grafhekel aan) en niet van roze jurkjes enzo (alleen het barbie paard en my little pony vond ik wel leuk, was toen al een dierenfreak). Hield ik juist van in bomen klimmen, lego en dat soort zaken.
Maar gemiddeld genomen, zonder er druk op te leggen, zal er toch een verschil zijn.

De kunst in de maatschappij is ruimte te bieden voor degene met andere voorkeuren, maar om tegelijk ook niet op te leggen dat die gendervoorkeuren slecht zijn, niet bestaan. Denk dat we daar aardig in geslaagd zijn. Heb zelfs hier op het platteland nooit gezien dat op peuterspeelzaal/basisschool aan kinderen opgelegd werd zich op een bepaalde manier te gedragen. Werden kinderen die buiten die genderkeuze's kozen gewoon gestimuleerd daarin.
Ik denk ook dat het een samenspel van nature en nurture is :Y Ik heb recent een uitgebreid artikel in de volkskrant gelezen dat ging over het feit dat alle pedagogische testen met WEIRD (Western, Educated, Intellectual, Rich, Democratic) kinderen worden uitgevoerd. Een deel van de pedagogen die aan bod kwam hadden tot voor kort al hun onderzoeken uitgevoerd met kinderen die op voorhand al werden geprikkeld door dingen van buitenaf. Of je het wil of niet maar je kind krijgt tijdens zijn opvoeding natuurlijk allemaal invloeden van buitenaf mee. In onze maatschappij wordt anders om gegaan met jongens en meisjes. Nu hadden ze echter kinderen uit Ethiopië en Roemenië, welke geen kansen kregen van hun ouders, getest op hun wiskundige kwaliteit en uit dit onderzoek bleek geen verschil tussen jongens en meisjes op het gebied van wiskunde. Dus hoewel ik geloof dat jongens meer gericht zijn op jagen en meisjes meer op zorgen, denk ik dat er in de huidige maatschappij veel kwaliteiten en eigenschappen aan sekse worden toegeschreven die van nature niet met sekse te maken hebben.
met her in the burgerking, fell in love at the soda-machine
  maandag 31 augustus 2015 @ 22:45:23 #118
431144 Teydelyk
Bad, for the greater good
pi_155721476
quote:
0s.gif Op maandag 31 augustus 2015 22:44 schreef galatea het volgende:

[..]

Ik denk ook dat het een samenspel van nature en nurture is :Y Ik heb recent een uitgebreid artikel in de volkskrant gelezen dat ging over het feit dat alle pedagogische testen met WEIRD (Western, Educated, Intellectual, Rich, Democratic) kinderen worden uitgevoerd. Een deel van de pedagogen die aan bod kwam hadden tot voor kort al hun onderzoeken uitgevoerd met kinderen die op voorhand al werden geprikkeld door dingen van buitenaf. Of je het wil of niet maar je kind krijgt tijdens zijn opvoeding natuurlijk allemaal invloeden van buitenaf mee. In onze maatschappij wordt anders om gegaan met jongens en meisjes. Nu hadden ze echter kinderen uit Ethiopië en Roemenië, welke geen kansen kregen van hun ouders, getest op hun wiskundige kwaliteit en uit dit onderzoek bleek geen verschil tussen jongens en meisjes op het gebied van wiskunde. Dus hoewel ik geloof dat jongens meer gericht zijn op jagen en meisjes meer op zorgen, denk ik dat er in de huidige maatschappij veel kwaliteiten en eigenschappen aan sekse worden toegeschreven die van nature niet met sekse te maken hebben.
kijk die docu, is wel zo.
Shake with your right hand but hold a rock in the left.
pi_155721611
quote:
0s.gif Op maandag 31 augustus 2015 22:45 schreef Teydelyk het volgende:

[..]

kijk die docu, is wel zo.
Die documentaire gaat slechts over de westerse maatschappij. Waar dat inderdaad opgaat. Dat wil echter niet zeggen dat het in onze natuur zit.
Dit is dat artikel
http://www.volkskrant.nl/(...)58f7015c316ff9bd7cb3
met her in the burgerking, fell in love at the soda-machine
  maandag 31 augustus 2015 @ 22:51:59 #120
431144 Teydelyk
Bad, for the greater good
pi_155721766
quote:
0s.gif Op maandag 31 augustus 2015 22:48 schreef galatea het volgende:

[..]

Die documentaire gaat slechts over de westerse maatschappij. Waar dat inderdaad opgaat. Dat wil echter niet zeggen dat het in onze natuur zit.
Dit is dat artikel
http://www.volkskrant.nl/(...)58f7015c316ff9bd7cb3
Het gaat over de NATURE van mensen. Die docu bewijst dat het voor een groot gedeelte NATURE is ipv NURTURE dus dan zou cultuur geen factor zijn. Wil jij zeggen dat zwarte kinderen zich anders ontwikkelen dan blanke ;)?
Shake with your right hand but hold a rock in the left.
pi_155721960
quote:
0s.gif Op maandag 31 augustus 2015 22:51 schreef Teydelyk het volgende:

[..]

Het gaat over de NATURE van mensen. Die docu bewijst dat het voor een groot gedeelte NATURE is ipv NURTURE dus dan zou cultuur geen factor zijn. Wil jij zeggen dat zwarte kinderen zich anders ontwikkelen dan blanke ;)?
Ja dat doen ze dus, dat staat in dat artikel, zo kunnen West-afrikaanse kinderen bijvoorbeeld eerder lopen dan blanke babies. Ik denk ook met die baby-test dat er zeker een deel nature is maar dat een baby'tje van 9 maanden al heel erg beïnvloed is, kijk maar naar het verschil in kleding wat die jongensbaby of die meisjesbaby aanheeft. En waarschijnlijk ook waar ze al mee gespeeld hebben, wat hun al is aangereikt door hun ouders. Ook vind ik het ergens best storend dat spelen met een bal als jongensachtig wordt aangemerkt. Als we inderdaad speelgoed terugbrengen naar oermensen dan heeft spelen met een bal weinig met jagen noch met zorgen te maken.
met her in the burgerking, fell in love at the soda-machine
  maandag 31 augustus 2015 @ 22:59:39 #122
431144 Teydelyk
Bad, for the greater good
pi_155722105
quote:
heel erg beïnvloed is
lol
Shake with your right hand but hold a rock in the left.
  Moderator maandag 31 augustus 2015 @ 23:29:55 #123
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_155723073
Lekker zwart/wit zijn dit soort dingen altijd. Ik denk dat het veel meer in de grijswaarden schuilt, ja er zijn verschillen tussen mannen en vrouwen als je naar de gemiddelden kijkt. Betekent dat dat alle mannen en vrouwen zich naar deze gemiddelden gedragen nee, er zitten allerhande uitschieters beide kanten op tussen. Moeten we onze wetgeving aanpassen aan deze gemiddelden, ik ben van mening van niet. Als we mannen en vrouwen dezelfde opties geven, en dezelfde kansen, kunnen ze naar eigen inzicht (of dat inzicht nou voortkomt uit nurture/nature of een combinatie van die twee) hun leven indelen.

Wat dat betreft ben ik meer van het "niet uitsluiten van x" dan het "stimuleren om x doen".
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_155723170
Wij hebben een vacature staan voor alleen vrouwen zijn we goed of juist slecht bezig?
  Moderator maandag 31 augustus 2015 @ 23:33:50 #125
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_155723197
quote:
0s.gif Op maandag 31 augustus 2015 23:32 schreef Kandijfijn het volgende:
Wij hebben een vacature staan voor alleen vrouwen zijn we goed of juist slecht bezig?
Ligt eraan als het een vacature is voor draagmoeder kan ik het me voorstellen :P maar in de meeste gevallen zou ik zeggen "slecht bezig".
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_155724353
quote:
2s.gif Op maandag 31 augustus 2015 23:33 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Ligt eraan als het een vacature is voor draagmoeder kan ik het me voorstellen :P maar in de meeste gevallen zou ik zeggen "slecht bezig".
We zoeken een vrouw om het evenwicht in het team te bewaren eigenaar en tevens ik geloven erin dat zowel een compleet mannen als vrouwenteam geen goed idee is.

Maar dit mogen we niet in de advertentie zetten want dat is discriminatie of zo. Daarom laten we nu ook meerdere jongens brieven sturen die 0% kans maken. Want ja dat is wel zo eerlijk
  Moderator dinsdag 1 september 2015 @ 09:30:02 #127
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_155727481
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2015 00:10 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

We zoeken een vrouw om het evenwicht in het team te bewaren eigenaar en tevens ik geloven erin dat zowel een compleet mannen als vrouwenteam geen goed idee is.

Maar dit mogen we niet in de advertentie zetten want dat is discriminatie of zo. Daarom laten we nu ook meerdere jongens brieven sturen die 0% kans maken. Want ja dat is wel zo eerlijk
Dit vind ik een lastige gaat het er niet om dat hij/zij de taak de gedaan moet worden erg goed kan? Ik snap wel dat een gemixt team gewenst is maar erop selecteren is natuurlijk wel een gender discriminatie.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  dinsdag 1 september 2015 @ 09:40:08 #128
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_155727619
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2015 00:10 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

We zoeken een vrouw om het evenwicht in het team te bewaren eigenaar en tevens ik geloven erin dat zowel een compleet mannen als vrouwenteam geen goed idee is.

Maar dit mogen we niet in de advertentie zetten want dat is discriminatie of zo. Daarom laten we nu ook meerdere jongens brieven sturen die 0% kans maken. Want ja dat is wel zo eerlijk
Diversiteit schijnt wel goed te zijn voor de creativiteit van een bedrijf. Vrouwen en minderheden brengen ervaring aan tafel die afwijkt van de typische blankemannen-ervaring. Daarom zullen ze op sommige vlakken andere oplossingen aanbrengen dan de typische blankemannen-oplossingen.
  dinsdag 1 september 2015 @ 13:06:53 #129
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_155731493
Ik las dit topic en ik vroeg mij af, zou een vader dezelfde reactie hebben gekregen of zou die wel terug mogen komen?

WGR / Examencommissie universiteit wijst verzoek af.

Sommige reacties laten ook goed zien dat er echt nog wel zaken veranderd mogen worden.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
pi_155731819
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2015 13:06 schreef snakelady het volgende:
Ik las dit topic en ik vroeg mij af, zou een vader dezelfde reactie hebben gekregen of zou die wel terug mogen komen?

WGR / Examencommissie universiteit wijst verzoek af.

Sommige reacties laten ook goed zien dat er echt nog wel zaken veranderd mogen worden.
Ze mag prima terugkomen, dat is de discussie toch niet? Ze krijgt alleen geen vrijstellingen als ik het begrijp en dat standpunt lijkt me verdedigbaar. Plus, vaak wordt de soep niet zo heet gegeten en valt er wel een mouw aan te passen.
pi_155731860
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2015 13:06 schreef snakelady het volgende:
Ik las dit topic en ik vroeg mij af, zou een vader dezelfde reactie hebben gekregen of zou die wel terug mogen komen?

WGR / Examencommissie universiteit wijst verzoek af.

Sommige reacties laten ook goed zien dat er echt nog wel zaken veranderd mogen worden.
Ik snap niet wat er veranderd zou moeten worden. Als je bent bevallen tijdens je opleiding kun je vertraging oplopen ja. Had je van tevoren kunnen weten. Je krijgt alleen studiepunten als je aan alle voorwaarden voldoet.
  dinsdag 1 september 2015 @ 13:30:35 #132
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_155731925
Het gaat er mij meer om dat ze er vanuit gaan dat ze afgeleid zou zijn omdat ze een kind heeft en in de reacties zie je ook comments van ''maar wat als het kind ziek is'' en '' neem je het kind mee de klas in dan'', gewoon totaal aan het feit voorbij gaan dat er ook nog een vader in het spel is.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
pi_155731959
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2015 13:27 schreef Lokasenna het volgende:

[..]

Ik snap niet wat er veranderd zou moeten worden. Als je bent bevallen tijdens je opleiding kun je vertraging oplopen ja. Had je van tevoren kunnen weten. Je krijgt alleen studiepunten als je aan alle voorwaarden voldoet.
Deels eens, maar
- het gaat niet alleen om zwangerschap, maar ook om ziekte
- het is maatschappelijk van belang dat mensen een goede opleiding hebben, dus het is wel een aardig idee om dat dan zo haalbaar mogelijk te maken
- gezondheid van het kind is ook in het maatschappelijk belang
“I planned my death carefully, unlike my life, which meandered along from one thing to another, despite my feeble attempts to control it.”
― Margaret Atwood, Lady Oracle
pi_155732040
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 september 2015 13:32 schreef LadyOracle het volgende:

[..]

Deels eens, maar
- het gaat niet alleen om zwangerschap, maar ook om ziekte
- het is maatschappelijk van belang dat mensen een goede opleiding hebben, dus het is wel een aardig idee om dat dan zo haalbaar mogelijk te maken
- gezondheid van het kind is ook in het maatschappelijk belang

Ja, maar door die dingen hoef je geen vrijstelling van de eisen te krijgen. Het enige waarop je redelijkerwijs aanspraak zou kunnen maken zijn financiele compensatieregelingen voor je vertraging vanuit de overheid of universiteit, maar als je het in de hoek van onderwijsvrijstellingen zoekt zit je volgens mij in de verkeerde hoek te zoeken.
  dinsdag 1 september 2015 @ 13:41:30 #135
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_155732155
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2015 13:36 schreef Lokasenna het volgende:

[..]

Ja, maar door die dingen hoef je geen vrijstelling van de eisen te krijgen. Het enige waarop je redelijkerwijs aanspraak zou kunnen maken zijn financiele compensatieregelingen voor je vertraging vanuit de overheid of universiteit, maar als je het in de hoek van onderwijsvrijstellingen zoekt zit je volgens mij in de verkeerde hoek te zoeken.
Maar de ts geeft aan dat ze op de gewone tijd wil starten, maar dat mag ook niet omdat ze afgeleid zal zijn de rest van het jaar.
Nu vraag ik mij dus af, zou een man dezelfde reactie krijgen met een pasgeboren baby, dat hij dan afgeleid zal zijn de rest van het schooljaar.

En even iets anders, ik kwam deze net tegen en ik vind dit toch wel hilarisch schandalig. :P

"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
pi_155732194
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2015 13:41 schreef snakelady het volgende:

[..]

Maar de ts geeft aan dat ze op de gewone tijd wil starten, maar dat mag ook niet omdat ze afgeleid zal zijn de rest van het jaar.
Nu vraag ik mij dus af, zou een man dezelfde reactie krijgen met een pasgeboren baby, dat hij dan afgeleid zal zijn de rest van het schooljaar.

En even iets anders, ik kwam deze net tegen en ik vind dit toch wel hilarisch schandalig. :P

Ze wil op de gewone tijd starten, maar niet aan de aanwezigheidsplicht voldoen.
Vind je het zo raar dat zo'n verzoek wordt afgewezen? Als ze gewoon voltijd aanwezig zou zijn zou de opleiding het alleen maar toejuichen dat ze op de gewone tijd wil starten hoor, ze willen gewoon geen half om half studenten. Vind ik volledig te begrijpen.
  dinsdag 1 september 2015 @ 13:46:38 #137
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_155732263
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2015 13:43 schreef Lokasenna het volgende:

[..]

Ze wil op de gewone tijd starten, maar niet aan de aanwezigheidsplicht voldoen.
Vind je het zo raar dat zo'n verzoek wordt afgewezen? Als ze gewoon voltijd aanwezig zou zijn zou de opleiding het alleen maar toejuichen dat ze op de gewone tijd wil starten hoor, ze willen gewoon geen half om half studenten. Vind ik volledig te begrijpen.
Dan lees jij iets anders dan ik, ik lees dat ze heeft aangevraagd of ze iets later kan beginnen ivm met vaccinaties van de baby, dat kan dus niet, dat accepteert ze en ze heeft dus kunnen regelen dat de vader en oma op de kleine kunnen letten, maar dat is ook niet voldoende.

''Uit ervaring verwacht men namelijk dat het niet haalbaar zal zijn om de studie binnen een jaar af te ronden als je niet volledig de aandacht eraan kan geven.''
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
pi_155732277
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2015 13:46 schreef snakelady het volgende:

[..]

Dan lees jij iets anders dan ik, ik lees dat ze heeft aangevraagd of ze iets later kan beginnen ivm met vaccinaties van de baby, dat kan dus niet, dat accepteert ze en ze heeft dus kunnen regelen dat de vader en oma op de kleine kunnen letten, maar dat is ook niet voldoende.

''Uit ervaring verwacht men namelijk dat het niet haalbaar zal zijn om de studie binnen een jaar af te ronden als je niet volledig de aandacht eraan kan geven.''
Lees nog maar eens goed dan.
pi_155733945
quote:
2s.gif Op dinsdag 1 september 2015 09:30 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Dit vind ik een lastige gaat het er niet om dat hij/zij de taak de gedaan moet worden erg goed kan? Ik snap wel dat een gemixt team gewenst is maar erop selecteren is natuurlijk wel een gender discriminatie.
Het is bediening hoe moeilijk kan het zijn ;). In ieder geval een evenwichtig team is belangrijk dus wij zoeken specifiek een vrouw volgende keer misschien een man. Maar dat is dus verboten!

Het gevolg is dat we exact hetzelfde blijven doen alleen het verbergen en mensen onnodig laten solliciteren. Wie exact schiet er wat op met deze wetgeving?
  Moderator dinsdag 1 september 2015 @ 15:27:22 #140
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_155734167
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2015 15:15 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Het is bediening hoe moeilijk kan het zijn ;). In ieder geval een evenwichtig team is belangrijk dus wij zoeken specifiek een vrouw volgende keer misschien een man. Maar dat is dus verboten!

Het gevolg is dat we exact hetzelfde blijven doen alleen het verbergen en mensen onnodig laten solliciteren. Wie exact schiet er wat op met deze wetgeving?
Misschien gaat het al fout bij een gemengd team willen op basis van sekse, misschien moet je een gemengd team willen op basis van eigenschappen en die eigenschappen goed omschrijven in de vacature.

Waarom zou een bedieningsteam bestaande uit mannen anders functioneren dan een bedieningsteam bestaande uit een aantal mannen en een aantal vrouwen. En in principe gaat een baan om het functioneren. Als er eigenschappen die je aan vrouwen hecht gewoon omschrijft en dan de sollicitatie alsnog m/v laat zijn dan kun je een m/v vinden met die eigenschappen en nog een gemengd team hebben.


Laat ik het anders verwoorden uitgesloten worden voor een baan om iets waar je werkelijk niets aan kunt doen en ook niet kunt veranderen lijkt mij oneerlijk. Net zo oneerlijk als alleen blondharigen of alleen lange mensen aannemen.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_155736265
quote:
2s.gif Op dinsdag 1 september 2015 15:27 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Misschien gaat het al fout bij een gemengd team willen op basis van sekse, misschien moet je een gemengd team willen op basis van eigenschappen en die eigenschappen goed omschrijven in de vacature.

Waarom zou een bedieningsteam bestaande uit mannen anders functioneren dan een bedieningsteam bestaande uit een aantal mannen en een aantal vrouwen. En in principe gaat een baan om het functioneren. Als er eigenschappen die je aan vrouwen hecht gewoon omschrijft en dan de sollicitatie alsnog m/v laat zijn dan kun je een m/v vinden met die eigenschappen en nog een gemengd team hebben.

Laat ik het anders verwoorden uitgesloten worden voor een baan om iets waar je werkelijk niets aan kunt doen en ook niet kunt veranderen lijkt mij oneerlijk. Net zo oneerlijk als alleen blondharigen of alleen lange mensen aannemen.
Met dat argument zouden we dus mensen zonder armen of in een rolstoel moeten aannemen?

Je argument is dus kut of niet universieel
pi_155736465
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2015 17:03 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Met dat argument zouden we dus mensen zonder armen of in een rolstoel moeten aannemen?

Je argument is dus kut of niet universieel
Nee, want in het geval m/v gaat het om gelijke geschiktheid, terwijl van tevoren duidelijk is dat het gaat om werk wat je zonder armen niet (of zeer lastig) kunt doen.
“I planned my death carefully, unlike my life, which meandered along from one thing to another, despite my feeble attempts to control it.”
― Margaret Atwood, Lady Oracle
pi_155738349
quote:
0s.gif Op maandag 31 augustus 2015 23:32 schreef Kandijfijn het volgende:
Wij hebben een vacature staan voor alleen vrouwen zijn we goed of juist slecht bezig?
Mijn persoonlijke mening, slecht.

Het zou niet moeten gaan om man of vrouw, maar om wie het beste in het team past en geschikt is voor de functie.
Als het goed is leven we nu in een tijd (hier dan) waarin je meer dan zat sollicitatie's krijgt van beide geslachten en dat als je niet op geslacht let het vanzelf aardig evenwichtig verdeeld zal zijn.

Of je moet in het old boys network zitten qua werk, daar is nog wel een onevenwichtige verdeling die ervoor kan zorgen dat mannen voor vrouwen gaan ipv kwaliteit voorop staat.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  Moderator dinsdag 1 september 2015 @ 18:45:55 #144
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_155738620
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2015 18:34 schreef erodome het volgende:

[..]

Mijn persoonlijke mening, slecht.

Het zou niet moeten gaan om man of vrouw, maar om wie het beste in het team past en geschikt is voor de functie.
Als het goed is leven we nu in een tijd (hier dan) waarin je meer dan zat sollicitatie's krijgt van beide geslachten en dat als je niet op geslacht let het vanzelf aardig evenwichtig verdeeld zal zijn.

Of je moet in het old boys network zitten qua werk, daar is nog wel een onevenwichtige verdeling die ervoor kan zorgen dat mannen voor vrouwen gaan ipv kwaliteit voorop staat.
Eigenlijk zou geslacht niet op de sollicitatie brief hoeven staan, net als naam trouwens.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_155740852
quote:
2s.gif Op dinsdag 1 september 2015 18:45 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Eigenlijk zou geslacht niet op de sollicitatie brief hoeven staan, net als naam trouwens.
Dat zou een mooi begin zijn. Alleen op kwaliteiten letten ipv vooroordelen mbt naam en geslacht.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_155750823
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 23:01 schreef LadyOracle het volgende:
Dan snap je dus het punt niet. Vrouwen gaan niet níet een topfunctie in omdat ze dat niet leuk vinden, maar simpelweg omdat de hele maatschappij erop ingericht is dat ze dat niet gaan doen. Bijvoorbeeld door ze constant te vertellen dat dat niks voor hun is. Als je geen voorbeeld ziet van een vrouw die zoiets doet, leren meisjes dus ook niet dat zij dat ook kunnen. Dat wil zeggen dat door die nurture, dat meisje dus niet daadwerkelijk dezelfde kans heeft.
Wie werkt er vrouwen tegen om carrière te maken? De bedrijven die vervolgens één van de hindernissen willen weghalen om carrière te maken - namelijk zwangerschap - door de eicellen te laten invriezen worden weggezet als idioot (wat ik persoonlijk zelf ook wel een beetje vind maargoed) nogmaals, mannen en vrouwen zijn anders. Naast dat biologische verschil dat vrouwen door zwangerschap tijdens hun carriere en periode uit de running zijn zie ik geen hindernissen voor vrouwen om naar hogere posities te werken. Dat er minder vrouwen op bepaalde posities zitten en dat dat er ook voor zorgt dat minder vrouwen zo een functie ambiëren zou best kunnen allemaal. Maar dan nog, wat is het probleem? Ze krijgen de ruimte toch om er wel te komen?
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 23:01 schreef LadyOracle het volgende:
Ik las pas een verhaal van een vrouwelijke dirigent. Haar nichtje zei toen tegen haar "ik wist niet dat vrouwen ook dirigent konden worden". Dat is het punt: dat kind zou nooit gedacht hebben dat ze dat zou kunnen worden, als ze niet had gezien dat haar tante het deed. En als alle vrouwen in jouw familie alleen maar huisvrouw, schoonmaakster of caissiere zijn, en alle ministers die je op tv ziet zijn mannen, dan is de kans dat een meisje zegt dat ze later minister wil worden waarschijnlijk relatief klein.
Dat heeft waarschijnlijk meer met haar opvoeding te maken dan met wat ze in de wereld ziet. Waarom zou een vrouw geen dingen kunnen doen waar voornamelijk mannen actief zijn? Er zitten ook vrouwen in het leger. Ook dat is mogelijk. Het is allemaal mogelijk en de weg staat hartstikke open. Wat wil je nog meer doen zeg?

quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 23:01 schreef LadyOracle het volgende:
Net als dat ik niet geloof dat vrouwen minder gamen omdat ze dat minder leuk vinden, maar omdat ze van jongs af aan leren dat dat iets voor jongens is. En jij stelt nu voor dat de discussie over nature/nurture zinloos is, terwijl in je antwoord eigenlijk besloten ligt dat jij denkt dat het nature is, nl. dat het niet erg is dat mannen en vrouwen andere dingen leuk vinden. Terwijl we nog nooit in een gelijke samenleving hebben geleefd, en we dus helemaal niet kunnen weten of dat het geval is. We hebben nog nooit een wereld gehad waarin nurture mensen niet een bepaalde kant op duwt. Een discussie over gelijkheid gaat onvermijdelijk samen met een discussie over nurture.
Ook in mijn klas op de basisschool waren er meisjes die liever met de jongens speelden. ALLE ruimte kregen zij om mee te spelen.... Zelfs al zijn de verschillen ontstaan door nurture, waarom maakt dat de sexes nou weer ongelijk? Je kunt best proberen de samenleving anders in te richten qua vrouw / man verhouding door subtiel beleid toe te passen. Waar ik een hekel aan heb is om veel te agressief te reageren op verschillen. De samenleving is zoals die is.

De reden dat de nature/nurture discussie mij hindert heeft er mee te maken dat het doel geen "gelijkheid" moet zijn in output, vrouwen en mannen mogen toch best anders zijn alsjeblieft? De gelijkheid moet zich uiten in mogelijkheden. En dat heeft niks met nature of nurture te maken.

[ Bericht 2% gewijzigd door ludovico op 02-09-2015 02:01:18 ]
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_155750851
quote:
2s.gif Op dinsdag 1 september 2015 15:27 schreef Bosbeetle het volgende:
Laat ik het anders verwoorden uitgesloten worden voor een baan om iets waar je werkelijk niets aan kunt doen en ook niet kunt veranderen lijkt mij oneerlijk. Net zo oneerlijk als alleen blondharigen of alleen lange mensen aannemen.
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2015 17:03 schreef Kandijfijn het volgende:
Met dat argument zouden we dus mensen zonder armen of in een rolstoel moeten aannemen?

Je argument is dus kut of niet universieel
Nee, de wereld is gewoon niet "eerlijk" zeker bedrijfsmatig gezien moet je gewoon wel een bepaalde output kunnen produceren om een bepaald loon te rechtvaardigen. Als je minder hard werkt dan wordt er wel iemand anders aangenomen. Bij fysieke banen is het dan ook niet gek dat er relatief veel mensen met armen en benen aan het werk zijn i.p.v. mensen in rolstoelen zonder armen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_155750899
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 01:50 schreef ludovico het volgende:

[..]

Wie werkt er vrouwen tegen om carrière te maken? De bedrijven die vervolgens één van de hindernissen willen weghalen om carrière te maken - namelijk zwangerschap - door de eicellen te laten invriezen worden weggezet als idioot (wat ik persoonlijk zelf ook wel een beetje vind maargoed) nogmaals, mannen en vrouwen zijn anders. Naast dat biologische verschil dat vrouwen door zwangerschap tijdens hun carriere en periode uit de running zijn zie ik geen hindernissen voor vrouwen om naar hogere posities te werken. Dat er minder vrouwen op bepaalde posities zitten en dat dat er ook voor zorgt dat minder vrouwen zo een functie ambiëren zou best kunnen allemaal. Maar dan nog, wat is het probleem? Ze krijgen de ruimte toch om er wel te komen?

[..]

Dat heeft waarschijnlijk meer met haar opvoeding te maken dan met wat ze in de wereld ziet. Waarom zou een vrouw geen dingen kunnen doen waar voornamelijk mannen actief zijn? Er zitten ook vrouwen in het leger. Ook dat is mogelijk. Het is allemaal mogelijk en de weg staat hartstikke open. Wat wil je nog meer doen zeg?

[..]

Ook in mijn klas op de basisschool waren er meisjes die liever met de jongens speelden. ALLE ruimte kregen zij om mee te spelen. En ja de typische stereotype mannelijke eigenschappen worden ermee verbonden. Zelfs al zijn de verschillen ontstaan door nurture, waarom maakt dat de sexes nou weer ongelijk? Je kunt best proberen de samenleving anders in te richten qua vrouw / man verhouding door subtiel beleid toe te passen. Waar ik een hekel aan heb is om veel te agressief te reageren op verschillen. De samenleving is zoals die is.

De reden dat de nature/nurture discussie mij hindert heeft er mee te maken dat het doel geen "gelijkheid" moet zijn in output, vrouwen en mannen mogen toch best anders zijn alsjeblieft? De gelijkheid moet zich uiten in mogelijkheden. En dat heeft niks met nature of nurture te maken.
De samenleving is zoals die is, is natuurlijk gelul. De samenleving is wat je ervan maakt.

En wie werkt vrouwen tegen?
- Mannen die geen vrouwen aannemen omdat die zwanger kunnen raken. Mijn fysiotherapeut heeft een topbankier onder behandeling, die vertelde dus dat hij gewoon geen vrouwen in de vruchtbare leeftijd aanneemt, einde verhaal.
- Mannen die vrouwen seksueel intimideren op de werkvloer. Meermaals meegemaakt, andersom nog nooit. Van langdurige intimidatie tot aanranding en dreigen met verkrachting. Hoeveel mannen ken jij die dat is overkomen? Het bestaat vast, maar ik heb het nog nooit gehoord.
- Mannen die tegen vrouwen zeggen dat iets "mannenwerk" is of "niks voor een vrouw". Zelf ook meermaals gehoord.
- Mannen die tegen vrouwen zeggen dat ze beter maar geen IT-opleiding kunnen gaan doen. Dat schijnt nog vrij regelmatig voor te komen.
- Mannen die er vanuit gaan dat jij het niet weet omdat je vrouw bent, en vragen "is je mannelijke collega er niet", want een vrouw kan natuurlijk niks weten over geld, whisky, sigaren en auto's.
- Daarnaast, maar dat snap je dus blijkbaar niet of wil je niet snappen, is ongelijkheid niet alleen een kwestie van overduidelijke discriminatie, maar ook van een systeem. Je kunt wel zeggen dat vrouwen in theorie alles kunnen, maar nogmaals, als ze niet verteld wordt dat ze alles kunnen, weten ze dat niet. En als een stel een kind krijgt, wordt vaak alleen de vrouw erop aangekeken dat ze fulltime gaat werken en vindt men het van de man normaal. Dus is de druk voor vrouwen om dat niet te doen (want wie wil er nu een slechte moeder zijn) vrij groot. Dus ja, in theorie kunnen ze gewoon fulltime werken, maar ze worden wel meer dan mannen onder druk gezet om dat niet te doen.

Verder denk ik dat je echt onderschat hoe negatief de meeste mannen denken over vrouwen. Zolang je als vrouw amper over straat kan zonder als een stuk vee behandeld te worden, is de emancipatie nog lang niet voltooid.
“I planned my death carefully, unlike my life, which meandered along from one thing to another, despite my feeble attempts to control it.”
― Margaret Atwood, Lady Oracle
  Moderator woensdag 2 september 2015 @ 09:15:53 #149
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_155752404
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 02:04 schreef LadyOracle het volgende:

[..]

De samenleving is zoals die is, is natuurlijk gelul. De samenleving is wat je ervan maakt.

En wie werkt vrouwen tegen?
- Mannen die geen vrouwen aannemen omdat die zwanger kunnen raken. Mijn fysiotherapeut heeft een topbankier onder behandeling, die vertelde dus dat hij gewoon geen vrouwen in de vruchtbare leeftijd aanneemt, einde verhaal.
- Mannen die vrouwen seksueel intimideren op de werkvloer. Meermaals meegemaakt, andersom nog nooit. Van langdurige intimidatie tot aanranding en dreigen met verkrachting. Hoeveel mannen ken jij die dat is overkomen? Het bestaat vast, maar ik heb het nog nooit gehoord.
- Mannen die tegen vrouwen zeggen dat iets "mannenwerk" is of "niks voor een vrouw". Zelf ook meermaals gehoord.
- Mannen die tegen vrouwen zeggen dat ze beter maar geen IT-opleiding kunnen gaan doen. Dat schijnt nog vrij regelmatig voor te komen.
- Mannen die er vanuit gaan dat jij het niet weet omdat je vrouw bent, en vragen "is je mannelijke collega er niet", want een vrouw kan natuurlijk niks weten over geld, whisky, sigaren en auto's.
- Daarnaast, maar dat snap je dus blijkbaar niet of wil je niet snappen, is ongelijkheid niet alleen een kwestie van overduidelijke discriminatie, maar ook van een systeem. Je kunt wel zeggen dat vrouwen in theorie alles kunnen, maar nogmaals, als ze niet verteld wordt dat ze alles kunnen, weten ze dat niet. En als een stel een kind krijgt, wordt vaak alleen de vrouw erop aangekeken dat ze fulltime gaat werken en vindt men het van de man normaal. Dus is de druk voor vrouwen om dat niet te doen (want wie wil er nu een slechte moeder zijn) vrij groot. Dus ja, in theorie kunnen ze gewoon fulltime werken, maar ze worden wel meer dan mannen onder druk gezet om dat niet te doen.

Verder denk ik dat je echt onderschat hoe negatief de meeste mannen denken over vrouwen. Zolang je als vrouw amper over straat kan zonder als een stuk vee behandeld te worden, is de emancipatie nog lang niet voltooid.
En wie werkt vrouwen tegen

-Vrouwen die zeggen dat iets "mannenwerk" is of "niks voor een vrouw".
-Vrouwen die tegen vrouwen zeggen dat ze beter maar geen IT-opleiding kunnen gaan doen. Dat schijnt nog vrij regelmatig voor te komen.
-Vrouwen die er vanuit gaan dat jij het niet weet omdat je vrouw bent, en vragen "is je mannelijke collega er niet", want een vrouw kan natuurlijk niks weten over geld, whisky, sigaren en auto's.
-Vrouwen die zeggen dat mannen niet zorgzaam zijn
-Vrouwen die zeggen dat mannen stoer "moeten" zijn
-Vrouwen die zeggen dat mannen niet over gevoelens "kunnen" praten
-Vrouwen die eerder iets aannemen van oudere mannelijke arts dan een jonge vrouwelijke

Ik denk dat het ongelijkheidsbeeld net zo hard leeft onder veel vrouwen als onder veel mannen. Beetje vreemd om dit probleem alleen bij mannen neer te leggen.

Ik denk trouwens dat er ook wel eens onderschat wordt hoe sommige vrouwen over vrouwen denken.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_155753679
quote:
2s.gif Op woensdag 2 september 2015 09:15 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

En wie werkt vrouwen tegen

-Vrouwen die zeggen dat iets "mannenwerk" is of "niks voor een vrouw".
-Vrouwen die tegen vrouwen zeggen dat ze beter maar geen IT-opleiding kunnen gaan doen. Dat schijnt nog vrij regelmatig voor te komen.
-Vrouwen die er vanuit gaan dat jij het niet weet omdat je vrouw bent, en vragen "is je mannelijke collega er niet", want een vrouw kan natuurlijk niks weten over geld, whisky, sigaren en auto's.
-Vrouwen die zeggen dat mannen niet zorgzaam zijn
-Vrouwen die zeggen dat mannen stoer "moeten" zijn
-Vrouwen die zeggen dat mannen niet over gevoelens "kunnen" praten
-Vrouwen die eerder iets aannemen van oudere mannelijke arts dan een jonge vrouwelijke

Ik denk dat het ongelijkheidsbeeld net zo hard leeft onder veel vrouwen als onder veel mannen. Beetje vreemd om dit probleem alleen bij mannen neer te leggen.

Ik denk trouwens dat er ook wel eens onderschat wordt hoe sommige vrouwen over vrouwen denken.
Oh, absoluut. Vrouwen hebben het geinternaliseerd en doen er zelf nu ook aan mee.
“I planned my death carefully, unlike my life, which meandered along from one thing to another, despite my feeble attempts to control it.”
― Margaret Atwood, Lady Oracle
pi_155757663
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 02:04 schreef LadyOracle het volgende:

[..]

De samenleving is zoals die is, is natuurlijk gelul. De samenleving is wat je ervan maakt.

En wie werkt vrouwen tegen?
- Mannen die geen vrouwen aannemen omdat die zwanger kunnen raken. Mijn fysiotherapeut heeft een topbankier onder behandeling, die vertelde dus dat hij gewoon geen vrouwen in de vruchtbare leeftijd aanneemt, einde verhaal.
Het is heel simpel waarom dit gebeurt als een werkgever zowel een man als een vrouw aanneemt voor hetzelfde loon is de vrouw duurder. Omdat de kosten van het zwangerschapsverlof deels op de werkgever worden verhaald door zwangerschapsverlof etc.

Dit verworven recht werkt in de praktijk dus tegen vrouwen i.p..v voor vrouwen.
quote:
- Mannen die vrouwen seksueel intimideren op de werkvloer. Meermaals meegemaakt, andersom nog nooit. Van langdurige intimidatie tot aanranding en dreigen met verkrachting. Hoeveel mannen ken jij die dat is overkomen? Het bestaat vast, maar ik heb het nog nooit gehoord.
Het is voor mannen natuurlijk een veel grotere stap om er mee naar buiten te komen. Het zal vast minder voorkomen dan bij vrouwen. Maar zeggen dat het niet voorkomt omdat jij niemand kent tsjah ik ken ook geen vrouwen die zijn aangerand :{
quote:
- Mannen die tegen vrouwen zeggen dat iets "mannenwerk" is of "niks voor een vrouw". Zelf ook meermaals gehoord.
Dat werkt visa versa tevens wordt het in stand gehouden door veel vrouwen. En je kan het advies heel eenvoudig naast je neerleggen lijkt mij zo.
quote:
- Mannen die tegen vrouwen zeggen dat ze beter maar geen IT-opleiding kunnen gaan doen. Dat schijnt nog vrij regelmatig voor te komen.
Ja en dus? Schouder ophalen en het is opgelost
quote:
- Mannen die er vanuit gaan dat jij het niet weet omdat je vrouw bent, en vragen "is je mannelijke collega er niet", want een vrouw kan natuurlijk niks weten over geld, whisky, sigaren en auto's.
Zullen we eens een man in een Penetral of vrouwenkledingwinkel of lingeriezaak neerzetten? Ja er bestaan vooroordelen maar een goede vriendin van mij is automonteur en het kost haar een paar minuten er doorheen te prikken.

Voor de rest is de oplossing minder janken meer doen hier vaak uitsteknd
quote:
- Daarnaast, maar dat snap je dus blijkbaar niet of wil je niet snappen, is ongelijkheid niet alleen een kwestie van overduidelijke discriminatie, maar ook van een systeem. Je kunt wel zeggen dat vrouwen in theorie alles kunnen, maar nogmaals, als ze niet verteld wordt dat ze alles kunnen, weten ze dat niet. En als een stel een kind krijgt, wordt vaak alleen de vrouw erop aangekeken dat ze fulltime gaat werken en vindt men het van de man normaal. Dus is de druk voor vrouwen om dat niet te doen (want wie wil er nu een slechte moeder zijn) vrij groot. Dus ja, in theorie kunnen ze gewoon fulltime werken, maar ze worden wel meer dan mannen onder druk gezet om dat niet te doen.
En wederom alsof dit niet vice versa werkt genoeg mannen die part-time willen werken maar er niet mee komen omdat ze onder druk staan carrière te moeten maken. En wederom is de oplossing heel simpel gewoon meer lak hebben aan de conventies en op de lagere en middelbare school is meer dan genoeg aandacht voor gelijke genderrollen.

Mijn vrouw wil later een thuisblijfmoeder worden en die voelt juist de druk andersom van haar kortgeknipte carrière-vriendinnen.
quote:
Verder denk ik dat je echt onderschat hoe negatief de meeste mannen denken over vrouwen. Zolang je als vrouw amper over straat kan zonder als een stuk vee behandeld te worden, is de emancipatie nog lang niet voltooid.
Ik denk dat je vooral jezelf heel erg als slachtoffer ziet
  woensdag 2 september 2015 @ 13:56:38 #152
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_155757677
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 02:04 schreef LadyOracle het volgende:

Verder denk ik dat je echt onderschat hoe negatief de meeste mannen denken over vrouwen. Zolang je als vrouw amper over straat kan zonder als een stuk vee behandeld te worden, is de emancipatie nog lang niet voltooid.
Hoe bedoel je, 'een stuk vee'?
pi_155757720
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 13:56 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Het is heel simpel waarom dit gebeurt als een werkgever zowel een man als een vrouw aanneemt voor hetzelfde loon is de vrouw duurder. Omdat de kosten van het zwangerschapsverlof deels op de werkgever worden verhaald door zwangerschapsverlof etc.

Dit verworven recht werkt in de praktijk dus tegen vrouwen i.p..v voor vrouwen.

[..]

Het is voor mannen natuurlijk een veel grotere stap om er mee naar buiten te komen. Het zal vast minder voorkomen dan bij vrouwen. Maar zeggen dat het niet voorkomt omdat jij niemand kent tsjah ik ken ook geen vrouwen die zijn aangerand :{

[..]

Dat werkt visa versa tevens wordt het in stand gehouden door veel vrouwen. En je kan het advies heel eenvoudig naast je neerleggen lijkt mij zo.

[..]

Ja en dus? Schouder ophalen en het is opgelost

[..]

Zullen we eens een man in een Penetral of vrouwenkledingwinkel of lingeriezaak neerzetten? Ja er bestaan vooroordelen maar een goede vriendin van mij is automonteur en het kost haar een paar minuten er doorheen te prikken.

Voor de rest is de oplossing minder janken meer doen hier vaak uitsteknd

[..]

En wederom alsof dit niet vice versa werkt genoeg mannen die part-time willen werken maar er niet mee komen omdat ze onder druk staan carrière te moeten maken.
En wederom is de oplossing heel simpel gewoon meer lak hebben aan de conventies en op de lagere en middelbare school is meer dan genoeg aandacht voor gelijke genderrollen.

Mijn vrouw wil later een thuisblijfmoeder worden en die voelt juist de druk andersom van haar kortgeknipte carrière-vriendinnen.

[..]

Ik denk dat je vooral jezelf heel erg als slachtoffer ziet
Absoluut, ik heb nergens gezegd dat het niet zo is en dat ga ik ook niet zeggen. Volgens mij heb ik alleen gezegd dat we nog een heel eind weg zijn van gelijke behandeling.
“I planned my death carefully, unlike my life, which meandered along from one thing to another, despite my feeble attempts to control it.”
― Margaret Atwood, Lady Oracle
  woensdag 2 september 2015 @ 13:58:37 #154
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_155757724
quote:
1s.gif Op woensdag 2 september 2015 10:39 schreef LadyOracle het volgende:

[..]

Oh, absoluut. Vrouwen hebben het geinternaliseerd en doen er zelf nu ook aan mee.
De meeste mannen hebben het ook geïnternaliseerd en doen eraan mee. Het idee dat de meeste mannen veroorzakers zijn in plaats van meelopers, is volkomen misplaatst. De meeste mannen, zeker in het Westen, willen het beste voor vrouwen en zijn 100% voor gelijkheid. Ze worden hoogstens gehinderd door onbewuste, geïnternaliseerde vooroordelen - net als veel vrouwen - niet door expliciet seksisme.
pi_155757727
quote:
2s.gif Op dinsdag 1 september 2015 18:45 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Eigenlijk zou geslacht niet op de sollicitatie brief hoeven staan, net als naam trouwens.
Mag het gewicht en lengte wel dat zou mij al 50% schelen qua werk :)
pi_155757773
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 13:56 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Hoe bedoel je, 'een stuk vee'?
Dat je als vrouw constant wordt lastiggevallen, achtervolgd, nageroepen, nagefloten en betast. Ik denk dat ik alleen tot mijn zestiende al drie keer aangerand ben. Leuk hoor, vrouw zijn. En als ik het er met andere vrouwen over heb, herkennen ze het allemaal. En als ik het er met mannen over heb, geloven ze het niet tot ze er een keer bij zijn. Er zijn helaas nog erg veel mannen die denken dat vrouwen er alleen ter decoratie en vermaak zijn, ongeacht of ze dat zelf leuk vinden.
“I planned my death carefully, unlike my life, which meandered along from one thing to another, despite my feeble attempts to control it.”
― Margaret Atwood, Lady Oracle
pi_155757803
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 13:58 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

De meeste mannen hebben het ook geïnternaliseerd en doen eraan mee. Het idee dat de meeste mannen veroorzakers zijn in plaats van meelopers, is volkomen misplaatst. De meeste mannen, zeker in het Westen, willen het beste voor vrouwen en zijn 100% voor gelijkheid. Ze worden hoogstens gehinderd door onbewuste, geïnternaliseerde vooroordelen - net als veel vrouwen - niet door expliciet seksisme.
Ik denk dat dat nogal tegenvalt. Ik ken verrassend veel mannen die nog steeds zeggen dat ze vinden dat de man het hoofd van het huishouden moet zijn, etc.
“I planned my death carefully, unlike my life, which meandered along from one thing to another, despite my feeble attempts to control it.”
― Margaret Atwood, Lady Oracle
  woensdag 2 september 2015 @ 14:05:54 #158
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_155757924
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 14:01 schreef LadyOracle het volgende:

[..]

Ik denk dat dat nogal tegenvalt. Ik ken verrassend veel mannen die nog steeds zeggen dat ze vinden dat de man het hoofd van het huishouden moet zijn, etc.
Mooi. Dat compenseert weer voor al die wijven die ik ken die trots (en zonder ook maar enig tegengeluid) roepen dat vrouwen het hoofd van het huishouden moeten zijn.

Is dat ook weer opgelost.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_155757945
quote:
7s.gif Op woensdag 2 september 2015 14:05 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Mooi. Dat compenseert weer voor al die wijven die ik ken die trots (en zonder ook maar enig tegengeluid) roepen dat vrouwen het hoofd van het huishouden moeten zijn.

Is dat ook weer opgelost.
Slaat natuurlijk ook nergens op. Heeft niks te maken met compenseren, het is gewoon allebei niet ok als je daadwerkelijk gelooft in gelijk(waardig)heid.
“I planned my death carefully, unlike my life, which meandered along from one thing to another, despite my feeble attempts to control it.”
― Margaret Atwood, Lady Oracle
  woensdag 2 september 2015 @ 14:09:35 #160
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_155758016
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 14:06 schreef LadyOracle het volgende:

[..]

Slaat natuurlijk ook nergens op. Heeft niks te maken met compenseren, het is gewoon allebei niet ok als je daadwerkelijk gelooft in gelijk(waardig)heid.
Wat is niet OK precies? Dat verschillende mensen verschillende meningen hebben over verschillende dingen?

Als iemands meningen jou niet aanstaan dan heb je de keuze om niet meer met die persoon om te gaan. En vice versa natuurlijk.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  woensdag 2 september 2015 @ 14:13:00 #161
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_155758109
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 14:00 schreef LadyOracle het volgende:

[..]

Dat je als vrouw constant wordt lastiggevallen, achtervolgd, nageroepen, nagefloten en betast. Ik denk dat ik alleen tot mijn zestiende al drie keer aangerand ben. Leuk hoor, vrouw zijn. En als ik het er met andere vrouwen over heb, herkennen ze het allemaal. En als ik het er met mannen over heb, geloven ze het niet tot ze er een keer bij zijn. Er zijn helaas nog erg veel mannen die denken dat vrouwen er alleen ter decoratie en vermaak zijn, ongeacht of ze dat zelf leuk vinden.
Hier ben ik het wel mee eens, ik ben ook al meer dan eens aangerand, seksueel misbruikt en een poging tot verkrachting.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
pi_155758512
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 13:56 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Het is heel simpel waarom dit gebeurt als een werkgever zowel een man als een vrouw aanneemt voor hetzelfde loon is de vrouw duurder. Omdat de kosten van het zwangerschapsverlof deels op de werkgever worden verhaald door zwangerschapsverlof etc.

Dit verworven recht werkt in de praktijk dus tegen vrouwen i.p..v voor vrouwen.
Nee, zwangerschapsverlof hoeft de werkgever niets te kosten, dat wordt door de overheid betaald. Een werkgever kan er wel voor kiezen (niet verplicht dus) om evt die tijdelijke uitkering aan te vullen. Meestal is dat niet nodig, is de uitkering voor zwangerschapsverlof gewoon voldoende om het salaris te dekken.

Dit recht heeft er juist voor gezorgd dat vrouwen ook gewoon konden werken en er vooral geen groot gat in het inkomen was ineens omdat er kinderen kwamen.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_155758626
quote:
7s.gif Op woensdag 2 september 2015 14:09 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Wat is niet OK precies? Dat verschillende mensen verschillende meningen hebben over verschillende dingen?

Als iemands meningen jou niet aanstaan dan heb je de keuze om niet meer met die persoon om te gaan. En vice versa natuurlijk.
Ten eerste heb je die keuze lang niet altijd, ten tweede, als je een beetje leest, zeg ik dat het niet OK is in het specifieke geval dat je een bepaalde mening hebt, nl. dat je streeft naar gelijkwaardigheid. Als iemand streeft naar ongelijkheid, is de mening dat de man of de vrouw het hoofd van het huishouden moet zijn niet de mijne, maar natuurlijk mag iemand dat dan vinden.
“I planned my death carefully, unlike my life, which meandered along from one thing to another, despite my feeble attempts to control it.”
― Margaret Atwood, Lady Oracle
  Moderator woensdag 2 september 2015 @ 14:34:29 #164
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_155758637
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 14:28 schreef erodome het volgende:

[..]

Nee, zwangerschapsverlof hoeft de werkgever niets te kosten, dat wordt door de overheid betaald. Een werkgever kan er wel voor kiezen (niet verplicht dus) om evt die tijdelijke uitkering aan te vullen. Meestal is dat niet nodig, is de uitkering voor zwangerschapsverlof gewoon voldoende om het salaris te dekken.

Dit recht heeft er juist voor gezorgd dat vrouwen ook gewoon konden werken en er vooral geen groot gat in het inkomen was ineens omdat er kinderen kwamen.
Het afwezig zijn van een werknemer kost natuurlijk wel geld, al is het maar in de productie en het evenentueel opvangen van de taken van degene met zwangerschapsverlof. Het verlies zit dus niet alleen het betalen van de persoon zelf. Het afwezig zijn van de persoon wordt niet door de overheid opgevangen.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_155758818
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 14:28 schreef erodome het volgende:

[..]

Nee, zwangerschapsverlof hoeft de werkgever niets te kosten, dat wordt door de overheid betaald. Een werkgever kan er wel voor kiezen (niet verplicht dus) om evt die tijdelijke uitkering aan te vullen. Meestal is dat niet nodig, is de uitkering voor zwangerschapsverlof gewoon voldoende om het salaris te dekken.

Dit recht heeft er juist voor gezorgd dat vrouwen ook gewoon konden werken en er vooral geen groot gat in het inkomen was ineens omdat er kinderen kwamen.
De kosten voor het vervangen van het personeel stoppen niet bij het vergoeden van het salaris. Een ervaren persoon tijdelijk vervangen kan afhankelijk van de organisatie een aardige duit kosten.
pi_155758822
quote:
2s.gif Op woensdag 2 september 2015 14:34 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Het afwezig zijn van een werknemer kost natuurlijk wel geld, al is het maar in de productie en het evenentueel opvangen van de taken van degene met zwangerschapsverlof. Het verlies zit dus niet alleen het betalen van de persoon zelf. Het afwezig zijn van de persoon wordt niet door de overheid opgevangen.
Dat is allemaal heel erg minimaal, amper een argument te noemen.

De "angst" van werkgevers mbt vrouwen is vooral de zorg, niet zozeer dat stukje zwangerschapsverlof. Ik blijf erbij dat mannen meer zorgrechten geven, dus ook een wat ruimer zwangerschapsverlof, meer rechten als vader (gelijke rechten) bij scheiding en vooral een kentering in het denken dat ook papa gebeld kan worden als er wat met een kind is daarin de boel recht zullen trekken.

Hoe de maatschappij daar tegenaan kijkt begint al te veranderen, je ziet mannen veel meer zorgtaken op zich nemen, dat veel meer gelijker verdelen. Niet alleen als er kinderen zijn, maar ook zonder kinderen. De tijd dat de man geen huishouden deed e.d. begint wel over te gaan.
Dat is naar mijn mening de laatste emancipatieslag die we hier moeten maken, ook dat het normaler wordt voor mannen om part-time te werken bv.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_155758846
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 14:43 schreef erodome het volgende:

[..]

Dat is allemaal heel erg minimaal, amper een argument te noemen.

De "angst" van werkgevers mbt vrouwen is vooral de zorg, niet zozeer dat stukje zwangerschapsverlof. Ik blijf erbij dat mannen meer zorgrechten geven, dus ook een wat ruimer zwangerschapsverlof, meer rechten als vader (gelijke rechten) bij scheiding en vooral een kentering in het denken dat ook papa gebeld kan worden als er wat met een kind is daarin de boel recht zullen trekken.

Hoe de maatschappij daar tegenaan kijkt begint al te veranderen, je ziet mannen veel meer zorgtaken op zich nemen, dat veel meer gelijker verdelen. Niet alleen als er kinderen zijn, maar ook zonder kinderen. De tijd dat de man geen huishouden deed e.d. begint wel over te gaan.
Dat is naar mijn mening de laatste emancipatieslag die we hier moeten maken, ook dat het normaler wordt voor mannen om part-time te werken bv.
Je hebt een lokale winkel met 6 man personeel de leidinggevende gaat een paar weken weg. De kosten en problemen zijn dan minimaal.

In welke wereld leef jij?
pi_155758856
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 14:43 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

De kosten voor het vervangen van het personeel stoppen niet bij het vergoeden van het salaris. Een ervaren persoon tijdelijk vervangen kan afhankelijk van de organisatie een aardige duit kosten.
Dat kan dus gedaan worden van het salaris dat de werkgever normaal zou moeten betalen aan die vrouw in die periode. Dat maakt dat dit amper een argument is, gaat echt maar om een klein beetje, meestal zelfs niets extra.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_155758905
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 14:44 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Je hebt een lokale winkel met 6 man personeel de leidinggevende gaat een paar weken weg. De kosten en problemen zijn dan minimaal.

In welke wereld leef jij?
In de realiteit. Want als die leidinggevende op vakantie gaat is er ook geen groot probleem en hoog oplopende kosten. Dat terwijl dat wel doorbetaald is en de vervanging ook geld kost.

Zeker bij die kleinere bedrijfjes is er vaak wel iemand intern die de boel tijdelijk kan regelen, daarnaast gaat die zwangere niet dood ofzo, kan ook nog wel wat doen vanuit thuis, al is het alleen advies e.d.. Het is ook al niet zo dat dit heel plotseling gebeurd, een zwangerschap duurt toch echt nog steeds 9 maanden, er is dus zat tijd om zaken te regelen en evt wat taken over te geven.
Dit is echt een veel minder groot probleem dan jij ervan maakt.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_155758940
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 14:44 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Je hebt een lokale winkel met 6 man personeel de leidinggevende gaat een paar weken weg. De kosten en problemen zijn dan minimaal.

In welke wereld leef jij?
Mijn voorbeeld was een topbankier die ongeacht iemands wensen of situatie alle vrouwen in de vruchtbare leeftijd weerde.
“I planned my death carefully, unlike my life, which meandered along from one thing to another, despite my feeble attempts to control it.”
― Margaret Atwood, Lady Oracle
pi_155758961
quote:
1s.gif Op woensdag 2 september 2015 14:48 schreef LadyOracle het volgende:

[..]

Mijn voorbeeld was een topbankier die ongeacht iemands wensen of situatie alle vrouwen in de vruchtbare leeftijd weerde.
Dit dan vooral, er wordt gewoon vanuit gegaan dat de vrouw wel aan kinderen zal beginnen. Zelfs als ze zegt die niet te willen wordt er gedacht die veranderd wel van mening.
Dus zelfs als kinderen krijgen helemaal niet aan de orde is worden teveel vrouwen daarop beoordeeld.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_155758969
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 14:46 schreef erodome het volgende:

[..]

In de realiteit. Want als die leidinggevende op vakantie gaat is er ook geen groot probleem en hoog oplopende kosten. Dat terwijl dat wel doorbetaald is en de vervanging ook geld kost.

Zeker bij die kleinere bedrijfjes is er vaak wel iemand intern die de boel tijdelijk kan regelen, daarnaast gaat die zwangere niet dood ofzo, kan ook nog wel wat doen vanuit thuis, al is het alleen advies e.d.
Dit is echt een veel minder groot probleem dan jij ervan maakt.
Het is het probleem van de werknemer wat het probleem van de werkgever gemaakt wordt. Dit zorgt voor kosten voor de werknemer hoe jij het ook probeert te bagatelliseren het zijn kosten.

Een tijdelijke werknemer inwerken kost tijd, geld en gaat vaak via uitzendbureau's wat een aardige toeslag kost.

Maar nogmaals het probleem van de werknemer wordt een probleem van de werkgever gemaakt. Deze kosten worden terug gewonnen in een lager salaris voor vrouwen of minder baankansen. Dat is gewoon economie vmbo-niveua.

quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 14:48 schreef erodome het volgende:

[..]

Dit dan vooral, er wordt gewoon vanuit gegaan dat de vrouw wel aan kinderen zal beginnen. Zelfs als ze zegt die niet te willen wordt er gedacht die veranderd wel van mening.
Dus zelfs als kinderen krijgen helemaal niet aan de orde is worden teveel vrouwen daarop beoordeeld.
Statistieken laten zien dat dit werkelijkheid is
pi_155759011
quote:
1s.gif Op woensdag 2 september 2015 14:48 schreef LadyOracle het volgende:

[..]

Mijn voorbeeld was een topbankier die ongeacht iemands wensen of situatie alle vrouwen in de vruchtbare leeftijd weerde.
Zelfde argumenten met hogere kosten vooral omdat van topbankiers verwacht wordt dat ze tropenweken maken. Veel moeders willen dit niet.
pi_155759048
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 14:49 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Het is het probleem van de werknemer wat het probleem van de werkgever gemaakt wordt. Dit zorgt voor kosten voor de werknemer hoe jij het ook probeert te bagatelliseren het zijn kosten.

Een tijdelijke werknemer inwerken kost tijd, geld en gaat vaak via uitzendbureau's wat een aardige toeslag kost.

Maar nogmaals het probleem van de werknemer wordt een probleem van de werkgever gemaakt. Deze kosten worden terug gewonnen in een lager salaris voor vrouwen of minder baankansen. Dat is gewoon economie vmbo-niveua.
Een tijdelijke werknemer is vrijwel altijd goedkoper dan een vaste werknemer. Die kosten kan je in verreweg de meeste gevallen zo tegen elkaar wegstrepen. Werkgevers geven dit zelf aan he, is echt vrij algemeen bekend dat dat zwangerschapsverlof niet het probleem is, juist omdat de werkgever dat niet hoeft te betalen.

Dat lagere salaris is een veelvoud van wat een zwangerschap de werkgever zal kosten, zou nog even verder oefenen op je rekenen. Minder baankansen slaat ook nergens op, want dat geld ook voor vrouwen die helemaal geen kinderen willen, of niet kunnen krijgen. Of gaat over tig jaar in de toekomst waardoor het lang niet zeker is of iemand daar dan nog werkt.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_155759072
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 14:49 schreef Kandijfijn het volgende:

Statistieken laten zien dat dit werkelijkheid is
Verkeerde post, sorry.

Dat valt wel mee. Daarbij is en blijft het vreemd dat een vrouw van bv 20 jaar niet aangenomen wordt omdat ze misschien tussen haar 30ste en 35ste wel een kind wil.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_155759103
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 14:52 schreef erodome het volgende:

[..]

Een tijdelijke werknemer is vrijwel altijd goedkoper dan een vaste werknemer. Die kosten kan je in verreweg de meeste gevallen zo tegen elkaar wegstrepen.
Nee, berekening graag om het aan te tonen bij ons betalen we een aardige klap meer voor tijdelijke werknemers.
quote:
Werkgevers geven dit zelf aan he, is echt vrij algemeen bekend dat dat zwangerschapsverlof niet het probleem is, juist omdat de werkgever dat niet hoeft te betalen.

Dat lagere salaris is een veelvoud van wat een zwangerschap de werkgever zal kosten, zou nog even verder oefenen op je rekenen. Minder baankansen slaat ook nergens op, want dat geld ook voor vrouwen die helemaal geen kinderen willen, of niet kunnen krijgen. Of gaat over tig jaar in de toekomst waardoor het lang niet zeker is of iemand daar dan nog werkt.
"Algemeen bekend" "Verder oefenen op je rekenen" "Slaat nergens op" Man man man wat een argumenten voor iemand die nergens een berekening laat zien.
  Moderator woensdag 2 september 2015 @ 14:54:39 #177
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_155759118
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 14:49 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Het is het probleem van de werknemer wat het probleem van de werkgever gemaakt wordt. Dit zorgt voor kosten voor de werknemer hoe jij het ook probeert te bagatelliseren het zijn kosten.

Een tijdelijke werknemer inwerken kost tijd, geld en gaat vaak via uitzendbureau's wat een aardige toeslag kost.

Maar nogmaals het probleem van de werknemer wordt een probleem van de werkgever gemaakt. Deze kosten worden terug gewonnen in een lager salaris voor vrouwen of minder baankansen. Dat is gewoon economie vmbo-niveua.

[..]

Statistieken laten zien dat dit werkelijkheid is
Daarom gewoon mannen netzoveel vrij geven bij een zwangerschap zodat dat probleem voor iedere werknemer geldt en de werknemer zelf maar moet bepalen of hij kinderen of niet wil.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_155759159
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 14:54 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Nee, berekening graag om het aan te tonen bij ons betalen we een aardige klap meer voor tijdelijke werknemers.

[..]

"Algemeen bekend" "Verder oefenen op je rekenen" "Slaat nergens op" Man man man wat een argumenten voor iemand die nergens een berekening laat zien.
Jij komt met vmbo niveau aan. Dan moet je niet huilen als er op dezelfde manier terug gereageerd wordt.

Het is gewoon zo dat dat salaris van die werknemer wegvalt tijdens dat verlof, dat betekend dat je een leuk centje hebt om dat verlies van die werknemer op te vangen. Het kost dus erg weinig of zelfs niets.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_155759244
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 14:56 schreef erodome het volgende:

[..]

Jij komt met vmbo niveau aan. Dan moet je niet huilen als er op dezelfde manier terug gereageerd wordt.
Jij zag vmbo als persoonlijke aanval? Ik had het over het niveau van economie niet over jou niveau. Voel jij je altijd zo snel persoonlijk aangevallen?
quote:
Het is gewoon zo dat dat salaris van die werknemer wegvalt tijdens dat verlof, dat betekend dat je een leuk centje hebt om dat verlies van die werknemer op te vangen. Het kost dus erg weinig of zelfs niets.
Je hebt een werknemer deze werkt 40 uur en die kosten daarvoor ben je kwijt.

Compensatie
-40 uur arbeidskosten

Kosten vervangende werknemer
+40 uur arbeidskosten
+Kosten inwerken nieuwe medewerker.
+Extra kosten omdat werknemer tijdelijk denk aan werving en selectie eventueel via uitzendbureau.

Jij gaat er gemakshalve vanuit dat de vervangende werknemer voor zo minder per uur werkt dan vaste werknemer dat het compenseert voor inwerken en extra kosten? Srsly?
  Moderator woensdag 2 september 2015 @ 15:00:39 #180
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_155759264
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 14:56 schreef erodome het volgende:

[..]

Jij komt met vmbo niveau aan. Dan moet je niet huilen als er op dezelfde manier terug gereageerd wordt.

Het is gewoon zo dat dat salaris van die werknemer wegvalt tijdens dat verlof, dat betekend dat je een leuk centje hebt om dat verlies van die werknemer op te vangen. Het kost dus erg weinig of zelfs niets.
Daar ben ik het nog steeds niet mee eens, financieel misschien maar in output niet. Als ik nu met zwangerschapsverlof zou gaan zou mijn werk die tijd stil liggen, er mist dan gewoon dat jaar een stukje arbeid. Dat stukje arbeid kun je wel in geld uitdrukken maar dat is nogal onzinnig. Want specifieke arbeid is niet te koop.

Dit alles is wel heel erg afhankelijk van functie...
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_155759288
quote:
2s.gif Op woensdag 2 september 2015 14:54 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Daarom gewoon mannen netzoveel vrij geven bij een zwangerschap zodat dat probleem voor iedere werknemer geldt en de werknemer zelf maar moet bepalen of hij kinderen of niet wil.
Of de kosten gewoon niet externaliseren richting werkgever en maatschappij. Persoonlijke keuzes zouden persoonlijke kosten moeten zijn.

Zodra wij aan kinderen beginnen kiezen wij ervoor minder te werken en waarschijnlijk dat de vrouw thuisblijft. Waarom zouden wij moeten meebetalen aan mensen die besluiten fulltime te werken?
pi_155759320
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 14:59 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Jij zag vmbo als persoonlijke aanval? Ik had het over het niveau van economie niet over jou niveau. Voel jij je altijd zo snel persoonlijk aangevallen?

[..]

Je hebt een werknemer deze werkt 40 uur en die kosten daarvoor ben je kwijt.

Compensatie
-40 uur arbeidskosten

Kosten vervangende werknemer
+40 uur arbeidskosten
+Kosten inwerken nieuwe medewerker.
+Extra kosten omdat werknemer tijdelijk denk aan werving en selectie eventueel via uitzendbureau.

Jij gaat er gemakshalve vanuit dat de vervangende werknemer voor zo minder per uur werkt dan vaste werknemer dat het compenseert voor inwerken en extra kosten? Srsly?
Ik had het ook over economie. Feit is gewoon dat dat salaris wegvalt en van dat geld er andere zaken geregeld kunnen worden zodat het vrijwel tegen elkaar weggestreept kan worden.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  Moderator woensdag 2 september 2015 @ 15:03:25 #183
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_155759324
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 15:01 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Of de kosten gewoon niet externaliseren richting werkgever en maatschappij. Persoonlijke keuzes zouden persoonlijke kosten moeten zijn.

Zodra wij aan kinderen beginnen kiezen wij ervoor minder te werken en waarschijnlijk dat de vrouw thuisblijft. Waarom zouden wij moeten meebetalen aan mensen die besluiten fulltime te werken?
Deze discussie heb ik hier al eerder gehad. De nederlandse regering vind kinderen krijgen een goed idee, daarom subsidieerden ze voortplanting. Dit alles heeft weinig met feminisme te maken.

Het niet gelijk zijn van de voorwaarden bij zwangerschap voor man en vrouw wel.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_155759357
quote:
2s.gif Op woensdag 2 september 2015 15:00 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Daar ben ik het nog steeds niet mee eens, financieel misschien maar in output niet. Als ik nu met zwangerschapsverlof zou gaan zou mijn werk die tijd stil liggen, er mist dan gewoon dat jaar een stukje arbeid. Dat stukje arbeid kun je wel in geld uitdrukken maar dat is nogal onzinnig. Want specifieke arbeid is niet te koop.

Dit alles is wel heel erg afhankelijk van functie...
Maar je gaat niet zomaar ineens op zwangerschapsverlof, dat is niet he baas volgende week ga ik lekker op zwangerschapsverlof. Er is meestal 9 maanden (maak er 7/8 van voor de zekerheid) om zaken te regelen.

Daarnaast ga je (meestal) niet dood en zijn de meeste werknemers wel bereid om met advies e.d. bij te staan.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  Moderator woensdag 2 september 2015 @ 15:06:42 #185
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_155759398
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 15:04 schreef erodome het volgende:

[..]

Maar je gaat niet zomaar ineens op zwangerschapsverlof, dat is niet he baas volgende week ga ik lekker op zwangerschapsverlof. Er is meestal 9 maanden (maak er 7/8 van voor de zekerheid) om zaken te regelen.

Daarnaast ga je (meestal) niet dood en zijn de meeste werknemers wel bereid om met advies e.d. bij te staan.
Tja gewoon gelijk trekken die handel voor man en vrouw. Zolang voortplanting nog gezien wordt als een mensenrecht is het wel zo fijn dat dat recht geen invloed heeft op het eventueel krijgen van een baan.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_155759435
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 15:03 schreef erodome het volgende:

[..]

Ik had het ook over economie. Feit is gewoon dat dat salaris wegvalt en van dat geld er andere zaken geregeld kunnen worden zodat het vrijwel tegen elkaar weggestreept kan worden.
Hoe werkt jouw wiskunde exact? Ik zeg a<a+b+c jij zegt NIETUWS? Ik heb meerdere malen budget moeten vrijmaken om zwangere collega's te vervangen. EXTRA budget. Maar jouw argument is nietuws?
pi_155759506
quote:
2s.gif Op woensdag 2 september 2015 15:03 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Deze discussie heb ik hier al eerder gehad. De nederlandse regering vind kinderen krijgen een goed idee, daarom subsidieerden ze voortplanting. Dit alles heeft weinig met feminisme te maken.

Het niet gelijk zijn van de voorwaarden bij zwangerschap voor man en vrouw wel.
Deels eens deels niet het externaliseren van kosten voor een zwangerschap is bedoelt om de positie van de vrouw op de arbeidsmarkt te versterken omdat ze een natuurlijke achterstand zou hebben.

De praktijk zorgt er echter voor dat het meer tegen ze werkt dan voor ze werkt.
  Moderator woensdag 2 september 2015 @ 15:12:55 #188
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_155759551
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 15:10 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Deels eens deels niet het externaliseren van kosten voor een zwangerschap is bedoelt om de positie van de vrouw op de arbeidsmarkt te versterken omdat ze een natuurlijke achterstand zou hebben.

De praktijk zorgt er echter voor dat het meer tegen ze werkt dan voor ze werkt.
Daarom vind ik dat zwangerschapsverlof gewoon gelijk voor mannen en vrouwen moet zijn en verplicht. Dan mag de politiek beoordelen of hoe ze het willen laten financieren via de werkgever of via de werknemer. Op die manier is er voor der werkgever geen verschil meer tussen man en vrouw op dit vlak... ze kunnen dan hooguit gaan selecteren op vrijgezellen :P maar dat mogen ze bij een sollicitatie niet vragen.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_155759614
quote:
2s.gif Op woensdag 2 september 2015 15:12 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Daarom vind ik dat zwangerschapsverlof gewoon gelijk voor mannen en vrouwen moet zijn en verplicht. Dan mag de politiek beoordelen of hoe ze het willen laten financieren via de werkgever of via de werknemer.
Wel ik ben in ieder geval met je eens dat dit een oplossing zou zijn voor mijn aangestipte probleem. Ik ben alleen tegen het principe om privékeuzen te laten betalen door werkgevers en de maatschappij.

Maar het zal inderdaad het probleem oplossen
  Moderator woensdag 2 september 2015 @ 15:18:28 #190
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_155759718
Het probleem is dat je niet kunt zien of een man iemand heeft bezwangerd. Dat is sowieso een gegeven wat heel veel sociale gedragingen tussen man en vrouw doet verschillen.

Er zijn studies waaruit blijkt dat neefjes en nichtjes van je zus meer (subtiele) aandacht krijgen dan neefjes en nichtjes van je broer. Dat blijkt te komen doordat je niet zeker kunt weten dat de kinderen wel echt van je broer zijn. Dit gaat niet alleen op bij mensen maar ook bij andere zoogdieren die onbewust minder verwantschap voelen voor de paterne familielijn.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_155759891
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 14:50 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Zelfde argumenten met hogere kosten vooral omdat van topbankiers verwacht wordt dat ze tropenweken maken. Veel moeders willen dit niet.
Lees: vrouwen in de vruchtbare leeftijd. Niet moeders. Alle vrouwen vanaf dat ze mogen werken tot ze in de overgang zijn.Ik betwijfel overigens of iemand die op een vacature solliciteert voort zoveel uur in een hoge functie dat doet als ie niet bereid is die uren te maken. Maar dat kun je op een gesprek ook vragen, of iemand bereid is overuren te maken.
“I planned my death carefully, unlike my life, which meandered along from one thing to another, despite my feeble attempts to control it.”
― Margaret Atwood, Lady Oracle
  woensdag 2 september 2015 @ 16:05:21 #192
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_155761086
Gezien google bij vele hier vreemd is ben ik even gaan zoeken. ;)

quote:
Een werkneemster heeft net voor haar bevalling recht op minimaal zestien weken zwangerschapsverlof en een zwangerschaps- en bevallingsuitkering tijdens en na de zwangerschap. Ze heeft tijdens haar zwangerschaps- en bevallingsuitkering recht op 100% van haar dagloon, met een maximum van ¤198,28 per dag (door het UWV vastgesteld bedrag voor 2015). Deze uitkering wordt door de werkgever betaald. Deze kosten kan de werkgever vergoed krijgen van het UWV. Verdient een werkneemster meer dan het maximale dagloon, dan is het afhankelijk van haar CAO of haar werkgever het bedrag tot de daadwerkelijke 100% aanvult. Is er geen CAO, of wordt er niets over de aanvulling vermeld, dan kan de werkgever alsnog besluiten om het salaris tot 100% aan te vullen. Dit is dan wel voor eigen rekening van de werkgever.

In de praktijk gaat het helaas nog vaak onnodig mis op de werkvloer. Werkgevers laten duizenden euro’s liggen door onwetendheid met alle gevolgen van dien. Door gebrek aan kennis worden niet alleen werkgevers financieel benadeeld, maar worden hardwerkende goed opgeleide vrouwen tekort gedaan en lopen werkgevers het risico dat het verloop onder vrouwen zal toenemen.

Ondernemer, verdiep je meer in je rechten en maak er gebruik van!
http://miss-legal.nl/wat-kost-een-zwangere-vrouw/

quote:
Werkgevers laten duizenden euro’s per zwangere medewerker liggen. Dit blijkt uit een cijferanalyse van HR Risk Consultant Robidus.

Niet alleen kost het werkgevers veel geld, ook voor vrouwen is het nadelig dat er veel geld blijft liggen. Niet voor individuele vrouwen, maar wel voor het geheel. 'Want hierdoor ontstaat soms nog steeds het beeld dat je beter geen jonge vrouwen aan kunt nemen. Daardoor lopen ze arbeidsperspectief mis.'
http://www.penoactueel.nl(...)wen-liggen-1692164W/

Het hoeft de werkgever dus helemaal geen geld te kosten.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
pi_155761604
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 15:08 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Hoe werkt jouw wiskunde exact? Ik zeg a<a+b+c jij zegt NIETUWS? Ik heb meerdere malen budget moeten vrijmaken om zwangere collega's te vervangen. EXTRA budget. Maar jouw argument is nietuws?
Ik kan echt niets vinden zo eventjes over dat een zwangerschap zo duur zou zijn voor de werkgever.
Ik kan wel veel vinden over werkgevers die te weinig declareren en daardoor in de kosten kunnen lopen.
Zie bv: http://www.penoactueel.nl(...)wen-liggen-1692164W/

Dus laten we het eens omdraaien, jij stelt dat een zwangere vrouw zoveel geld kost, kan jij daar bronnen voor geven anders dan jij zegt? Want anders is het niet meer dan jouw mening tegenover mijn mening en dan komen we nergens.
Voor de duidelijkheid, ik zeg niet dat het nooit wat kost, ik stel dat het amper geld kost. Dus ik ben erg benieuwd naar wat duidelijkheid hierover. Kan niets vinden direct in mijn voordeel, maar ook niet in de jouwe.

Dit gaat me dan om die bijkomende kosten waar jij het over hebt, los van het feit dat een bedrijf gewoon geld krijgt voor ziektedagen tijdens de zwangerschap, salaris en alles daaromheen.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  woensdag 2 september 2015 @ 16:24:39 #194
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_155761733
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 16:20 schreef erodome het volgende:

[..]

Ik kan echt niets vinden zo eventjes over dat een zwangerschap zo duur zou zijn voor de werkgever.
Ik kan wel veel vinden over werkgevers die te weinig declareren en daardoor in de kosten kunnen lopen.
Zie bv: http://www.penoactueel.nl(...)wen-liggen-1692164W/

Dus laten we het eens omdraaien, jij stelt dat een zwangere vrouw zoveel geld kost, kan jij daar bronnen voor geven anders dan jij zegt? Want anders is het niet meer dan jouw mening tegenover mijn mening en dan komen we nergens.
Voor de duidelijkheid, ik zeg niet dat het nooit wat kost, ik stel dat het amper geld kost. Dus ik ben erg benieuwd naar wat duidelijkheid hierover. Kan niets vinden direct in mijn voordeel, maar ook niet in de jouwe.
Maakt niks uit hoe ik het google, dus of het nu 'zwangeren kosten werkgever geld', 'kosten zwangerschapsverlof wergever' of zelfs 'indirecte kosten zwangerschapsverlof werkgever' het komt allemaal op hetzelfde neer, als het de werkgever geld kost is dat omdat hij niet voldoende onderneemt om de kosten te declareren.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
pi_155762688
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 16:20 schreef erodome het volgende:

[..]

Ik kan echt niets vinden zo eventjes over dat een zwangerschap zo duur zou zijn voor de werkgever.
Ik kan wel veel vinden over werkgevers die te weinig declareren en daardoor in de kosten kunnen lopen.
Zie bv: http://www.penoactueel.nl(...)wen-liggen-1692164W/

Dus laten we het eens omdraaien, jij stelt dat een zwangere vrouw zoveel geld kost, kan jij daar bronnen voor geven anders dan jij zegt? Want anders is het niet meer dan jouw mening tegenover mijn mening en dan komen we nergens.
Voor de duidelijkheid, ik zeg niet dat het nooit wat kost, ik stel dat het amper geld kost. Dus ik ben erg benieuwd naar wat duidelijkheid hierover. Kan niets vinden direct in mijn voordeel, maar ook niet in de jouwe.

Dit gaat me dan om die bijkomende kosten waar jij het over hebt, los van het feit dat een bedrijf gewoon geld krijgt voor ziektedagen tijdens de zwangerschap, salaris en alles daaromheen.
Ik heb slechts de salariskosten van het bedrijf waar ik werkzaam ben bij de hand.Maar de vergoeding is 100% van het dagloon. Thats it niet meer niet minder.

Stel je voor ik heb collega voor veertig aan het werk achter de receptie deze kondigt haar zwangerschapsverlof aan.

Vergoede kosten
1) Kosten fulltime uren werknemer 40 uur per week tijdens haar verlof

Te maken kosten
1) Ongeveer 40 uur voor een vervangende werknemer of extra uren inzet collega's. Dit zijn vaak overuren, uren buiten het contract of uren die ingekocht worden via een uitzendbureau. De kosten zijn. Overuren en uren via een uitzendbureau zijn hoger dan de kosten van de reguliere medewerker.
2) De werknemer zal ingewerkt moeten worden je hebt verschillende reserveringssystemen, werkmethodieken en procedures. Afhankelijk van de ervaring en snelheid van leren ben je zo een uur of uur of 10-12 aan mensuren kwijt aan inwerken (50% inwerker/50% in te werken persoon). Deze kosten hoeven niet per se gemaakt te worden als je het intern kan oplossen. Maar ga er maar vanuit dat dit lang niet altijd mogelijk is.
3) Voordat de productiviteit van tijdelijke kracht op die van je reguliere kracht zit ben je een heel stuk verder. Ook als je het intern oplost zit je vaak met eilandjes en persoonlijke specialismen die niet iedereen direct kan oplossen.

Kortom de kosten bij 1) zijn vaak hoger dan de vergoeding die je krijgt voor je medewerker. Kosten 2 en 3 krijg je niet vergoed.

Jij deed eerder de niet beargumenteerde aanname dat tijdelijk personeel een goedkoper uurloon zou hebben. Vind ik nogal een gewaagde aanname maar waarom denk je dat ervaren werknemers meer uurloon krijgen? Dat is omdat ze productiever zijn en dus een hoger loon waard zijn. Goedkope vervanging betaal je terug in extra inwerktijd, minder zelfstandigheid en een lagere snelheid.

Kortom ik omschrijf hier alle kosten die een werkgever moet maken en die hij vergoed krijgt en de kosten 1,2,3, zijn vrijwel altijd hoger dan de kosten 1. Dat is niet direct een enorme ramp maar heeft het wel gevolg dat werknemers het mee in overweging nemen bij het aannemen van personeel.
  Moderator woensdag 2 september 2015 @ 17:03:43 #196
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_155763042
Netto kan het best ongeveer hetzelfde zijn als iemand verlof heeft, kwa productiviteit kan dat nooit. Om de redenen die Kandfijn hier ook noemt, er zijn meerdere kosten dan geld alleen hè er bestaat ook nog zoiets als gemiste arbeid en dat kost een werkgever ook.

Om het even kort te zeggen persoon x buigt 32 paperclips per dag, persoon x neemt verlof, persoon y die gespecialiseerd is in het buigen van nietjes komt op de plek van persoon x, persoon y buigt 28 paperclips per dag. Verlies voor het bedrijf 4 paperclips (ook al veranderd er aan uitgaven aan arbeidskosten niets tot weinig). Hoe je het ook went of keert er zal altijd ergens verlies zijn, maar dat geldt ook voor als een werknemer niet zo lekker in zijn vel zit, of een werknemer heeft een baaldag, of de werknemer is afgeleidt omdat de airco niet werkt.

Het zijn wel mensen waarover we het hebben geen robot die je even van de ene naar de andere plek verschuift... en mensen moeten dingen leren... en dat kost tijd.

Het zijn allemaal zaken die niet heel "erg" zijn en simpel ondervangen kunnen worden door mannen netzoveel verlof te geven als vrouwen. Dan is zwangerschaps verlof helemaal geen issue meer.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  woensdag 2 september 2015 @ 17:46:14 #197
262 Re
Kiss & Swallow
pi_155764273
ik vind die 2 dagen trouwens maar miniem ;(
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_155765004
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 16:52 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Ik heb slechts de salariskosten van het bedrijf waar ik werkzaam ben bij de hand.Maar de vergoeding is 100% van het dagloon. Thats it niet meer niet minder.

Stel je voor ik heb collega voor veertig aan het werk achter de receptie deze kondigt haar zwangerschapsverlof aan.

Vergoede kosten
1) Kosten fulltime uren werknemer 40 uur per week tijdens haar verlof

Te maken kosten
1) Ongeveer 40 uur voor een vervangende werknemer of extra uren inzet collega's. Dit zijn vaak overuren, uren buiten het contract of uren die ingekocht worden via een uitzendbureau. De kosten zijn. Overuren en uren via een uitzendbureau zijn hoger dan de kosten van de reguliere medewerker.
2) De werknemer zal ingewerkt moeten worden je hebt verschillende reserveringssystemen, werkmethodieken en procedures. Afhankelijk van de ervaring en snelheid van leren ben je zo een uur of uur of 10-12 aan mensuren kwijt aan inwerken (50% inwerker/50% in te werken persoon). Deze kosten hoeven niet per se gemaakt te worden als je het intern kan oplossen. Maar ga er maar vanuit dat dit lang niet altijd mogelijk is.
3) Voordat de productiviteit van tijdelijke kracht op die van je reguliere kracht zit ben je een heel stuk verder. Ook als je het intern oplost zit je vaak met eilandjes en persoonlijke specialismen die niet iedereen direct kan oplossen.

Kortom de kosten bij 1) zijn vaak hoger dan de vergoeding die je krijgt voor je medewerker. Kosten 2 en 3 krijg je niet vergoed.

Jij deed eerder de niet beargumenteerde aanname dat tijdelijk personeel een goedkoper uurloon zou hebben. Vind ik nogal een gewaagde aanname maar waarom denk je dat ervaren werknemers meer uurloon krijgen? Dat is omdat ze productiever zijn en dus een hoger loon waard zijn. Goedkope vervanging betaal je terug in extra inwerktijd, minder zelfstandigheid en een lagere snelheid.

Kortom ik omschrijf hier alle kosten die een werkgever moet maken en die hij vergoed krijgt en de kosten 1,2,3, zijn vrijwel altijd hoger dan de kosten 1. Dat is niet direct een enorme ramp maar heeft het wel gevolg dat werknemers het mee in overweging nemen bij het aannemen van personeel.
Mijn ervaring is dat vaste medewerkers meer geld krijgen dan tijdelijke medewerkers en die dus minder kosten.
Dat inwerken is een mogelijkheid, maar kan erg vaak intern opgelost worden, zeker omdat het hier niet gaat om plotseling uitvallen, maar er maanden voorbereidingstijd is. Wat dus ook betekend dat er zonder kosten van een uitzendbureau een tijdelijke medewerker in de hand genomen kan worden.
Veel bedrijven die al werken met tijdelijke medewerkers hebben al een contract met een uitzendbureau, dit kost hun dan niets extra's, is op de keper genomen dus zelfs goedkoper aangezien die tijdelijke medewerker minder verdient.

Tijdelijke medewerker staat niet gelijk aan minder productiviteit, dat is een mogelijkheid, maar geen wet van meden en perzen.

Maar vooral, als het echt zoveel kost, zo duur is als jij stelt, waarom kan ik daar dan niets over terugvinden? Waarom is het dan zo verdomd lastig om met een bron te komen?
Ben bang dat ik gewoon gelijk heb, dat die kosten heel erg meevallen, zo goed als verwaarloosbaar zijn. Als dat niet was had ik wel bronnen kunnen vinden. Mocht je toch nog aan bronnen kunnen komen die logisch zijn dan zie ik ze graag!
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_155765056
quote:
2s.gif Op woensdag 2 september 2015 17:03 schreef Bosbeetle het volgende:
Netto kan het best ongeveer hetzelfde zijn als iemand verlof heeft, kwa productiviteit kan dat nooit. Om de redenen die Kandfijn hier ook noemt, er zijn meerdere kosten dan geld alleen hè er bestaat ook nog zoiets als gemiste arbeid en dat kost een werkgever ook.

Om het even kort te zeggen persoon x buigt 32 paperclips per dag, persoon x neemt verlof, persoon y die gespecialiseerd is in het buigen van nietjes komt op de plek van persoon x, persoon y buigt 28 paperclips per dag. Verlies voor het bedrijf 4 paperclips (ook al veranderd er aan uitgaven aan arbeidskosten niets tot weinig). Hoe je het ook went of keert er zal altijd ergens verlies zijn, maar dat geldt ook voor als een werknemer niet zo lekker in zijn vel zit, of een werknemer heeft een baaldag, of de werknemer is afgeleidt omdat de airco niet werkt.

Het zijn wel mensen waarover we het hebben geen robot die je even van de ene naar de andere plek verschuift... en mensen moeten dingen leren... en dat kost tijd.

Het zijn allemaal zaken die niet heel "erg" zijn en simpel ondervangen kunnen worden door mannen netzoveel verlof te geven als vrouwen. Dan is zwangerschaps verlof helemaal geen issue meer.

Als dat persoon gespecialiseerd is in dat buigen hoeft dat niet te betekenen dat er minder gebogen wordt. Het kan zelfs zijn dat dat meer is.

Maar verder ben ik het geheel met je eens, verlof rond zwangerschap gelijk trekken voor man en vrouw lost dat vraagstuk gewoon op.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_155766827
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 18:11 schreef erodome het volgende:

[..]

Mijn ervaring is dat vaste medewerkers meer geld krijgen dan tijdelijke medewerkers en die dus minder kosten.
Ligt nogal aan de sector maar die kosten wegen niet op tegen andere genoemde posten.
quote:
Dat inwerken is een mogelijkheid, maar kan erg vaak intern opgelost worden, zeker omdat het hier niet gaat om plotseling uitvallen, maar er maanden voorbereidingstijd is. Wat dus ook betekend dat er zonder kosten van een uitzendbureau een tijdelijke medewerker in de hand genomen kan worden.
Veel mensen vooral met een beetje hotelervaring zoeken geen tijdelijk werk die hebben daar niet zoveel zin in. Kom je al snel terecht bij uitzendbureau's.
quote:
Veel bedrijven die al werken met tijdelijke medewerkers hebben al een contract met een uitzendbureau, dit kost hun dan niets extra's, is op de keper genomen dus zelfs goedkoper aangezien die tijdelijke medewerker minder verdient.
Veel grote bedrijven ja veel mkb niet.
quote:
Tijdelijke medewerker staat niet gelijk aan minder productiviteit, dat is een mogelijkheid, maar geen wet van meden en perzen.
Het is gewoon een feit dat het even duurt voordat een nieuwe medewerker net zo efficient werkt als een vaste kracht.
quote:
Maar vooral, als het echt zoveel kost, zo duur is als jij stelt, waarom kan ik daar dan niets over terugvinden? Waarom is het dan zo verdomd lastig om met een bron te komen?
Ben bang dat ik gewoon gelijk heb, dat die kosten heel erg meevallen, zo goed als verwaarloosbaar zijn. Als dat niet was had ik wel bronnen kunnen vinden. Mocht je toch nog aan bronnen kunnen komen die logisch zijn dan zie ik ze graag!
Omdat statistieken bewust worden gebruikt van grote bedrijven onder het mom van het kost maar een paar procent! En inderdaad voor een grote zorginstelling met 1000+ werknemers is zwangerschapsverlof een klein probleem een administratieve handeling die x% kost.

En ook als je MKB op een grote hoop gooit en zegt kijkt wat het zwangerschapsverlof kost kom je uit op lage percentage's. Het MKB is echter niet een groot bedrijf waar het zwangerschapsverlof x% is en slechts een aantekening in de boekhouding. In een bedrijf met 20 man met enkele specialismen heeft kan het een enorme impact hebben op je werkflow en de kosten kunnen flink zijn.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')