die bonus is een percentage van mijn brutoloon. of ik het gehele percentage haal ligt eraan of we in de winkel het target halen. tot nu toe nog nooit gebeurt dat we het niet halen. meestal halen we meer dus word ook het percentage hoger.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 10:05 schreef Wijnbo het volgende:
[..]
Is die bonus structueel? Zo ja, zorg dat je hier zo snel mogelijk van afkomt (en verwerkt gaat worden in je normale loon). Zogenaamde "bonus" klinkt leuk, maar als je bijvoorbeeld ziek / werkeloos raakt, dan zie je hier niets van terug in je 70% uitkering. Tevens werkt het niet door in bijvoorbeeld het vakantie geld e.d.....
Verder goed dat je gaat verder leren, dat levert altijd het meest op! (ook voor eventuele toekomstige werkgevers!)
Nee zo werkt het natuurlijk niet. Als je kunt kiezen tussen óf geen baan óf een slecht betaalde baan in de horeca kiest men terecht voor het 2e. Het is echter wel terecht dat over het loon geklaagd wordt (ik ken de lonen in de horeca wel, echt schandalig), maar velen hebben geen keuze.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 10:02 schreef Wijnbo het volgende:
Da's ongeveer hetzelfde als klagen dat horeca zo kut betaald. Ja ho even, je bent zelf akkoord gegaan met dat loon toch?
Wat wil je nou zeggen?quote:Op donderdag 27 augustus 2015 09:57 schreef Wijnbo het volgende:
[..]
Hoe zou je er tegenoverstaan als je baas volgende week naar je toe komt en zegt: Gut, weet je wat? Je hoeft nooit meer 1 minuut over te werken. Als compensatie hierovoor voeren we een permanente loonsverlaging door van 12%, lijkt je dat wat?
Dus, stel je maandloon is nu 3000 euro, dan is dat in vervolg 2640 euro.
Nou, was het maar waarquote:Op donderdag 27 augustus 2015 10:23 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Nee zo werkt het natuurlijk niet. Als je kunt kiezen tussen óf geen baan óf een slecht betaalde baan in de horeca kiest men terecht voor het 2e.
Je hebt altijd een keuze. Ook als je in de bouw zit, 55 bent en werkloos raakt. Een vader van een goede vriend van me had dat, die ging gewoon de bedrijven langs. In persoon, zonder afspraak. Ik ben die en die, ik kan dat en dat en heb veel kennis over dit en dit. Dit zijn projecten waar ik trots op ben en het lijkt me gaaf om voor jullie te werken.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 10:23 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Nee zo werkt het natuurlijk niet. Als je kunt kiezen tussen óf geen baan óf een slecht betaalde baan in de horeca kiest men terecht voor het 2e. Het is echter wel terecht dat over het loon geklaagd wordt (ik ken de lonen in de horeca wel, echt schandalig), maar velen hebben geen keuze.
Moeten we tegen alle mensen in de bouw zeggen: "Eigen schuld dat je je baan kwijt bent geraakt in de crisis. Had je maar niet in de bouw moeten blijven werken toen het slecht ging."? Zo werkt het niet. Velen hebben geen keuze.
Dat ik me verbaas dat mensen überhaupt er over nádenken ontbetaald overwerk te doen, laat staan doenquote:
Wat een ambtenarenmentaliteit zeg. Ik werk voornamelijk omdat ik de projecten die ik doe op een goede manier af wil ronden. Intrinsieke motivatie heet dat. En dat houdt niet op als de klok 17.00 slaat. Bovendien leer ik zelf veel bij op mijn werk en heb ik de ambitie om de komende paar jaar wel wat stappen omhoog te zetten. Dus een paar uur extra maken om de boel in goede banen te leiden hoeft niet persé direct in salaris uitbetaald te worden. Kom op zeg, alsof geld het belangrijkste is in je werkquote:Op donderdag 27 augustus 2015 10:30 schreef Wijnbo het volgende:
[..]
Dat ik me verbaas dat mensen überhaupt er over nádenken ontbetaald overwerk te doen, laat staan doen
Je interpreteert het iets anders dan ik het bedoel. Maar je hebt ook gelijk, door die lage lonen in ongeschoolde banen beslist men eerder thuis te blijven zitten.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 10:28 schreef PLAE@ het volgende:
[..]
Nou, was het maar waar
Dat zou heel wat mensen in de ww/bijstand schelen.
Sommige mensen krijgen een vergoeding voor hun uren, anderen voor hun werkzaamheden.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 10:30 schreef Wijnbo het volgende:
[..]
Dat ik me verbaas dat mensen überhaupt er over nádenken ontbetaald overwerk te doen, laat staan doen
Zie paar posts terug. Softwareontwikkeling. En ik rond mijn projecten ook altijd goed af. Ik wordt door mijn baas gedetacheerd voor 40 uur per week aan de klant. 3 x raden wat mijn baas op de factuur zet: 40 uur. Wil de klant dat ik 2 uur over werk? Prima, dan staat er 42 uur.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 10:33 schreef Skv het volgende:
[..]
Wat een ambtenarenmentaliteit zeg. Ik werk voornamelijk omdat ik de projecten die ik doe op een goede manier af wil ronden. Intrinsieke motivatie heet dat. En dat houdt niet op als de klok 17.00 slaat. Bovendien leer ik zelf veel bij op mijn werk en heb ik de ambitie om de komende paar jaar wel wat stappen omhoog te zetten.
Mag ik vragen wat je opleiding/huidige functie/ambitie is?
Ja ho eens even. Dat is totaal wat anders. Als jij een project aangenomen hebt voor 10K, dan krijg je 10K. Als je afgesproken hebt dat het op 1 augustus af is, dan zorg je daar voor. Kom je in tijdnood? Your loss. Meer uren draaien per week dus, maar goed. Als je het eerder af hebt heb je effectief meer geld binnen gehaald. Maar daar is een mooi woord voor, dat noemen ze ondernemer...quote:Op donderdag 27 augustus 2015 10:35 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Sommige mensen krijgen een vergoeding voor hun uren, anderen voor hun werkzaamheden.
Ik schrijf mijn overuren ook wel op de klant, maar verwacht niet dat ik voor elk overuur betaald word. Bovendien hebben we met ons bedrijf ook vaak zat borrels, trainingen, lunch e.d. op kosten van de baas. Voor mij is dat voldoende om de extra uren te compenseren. Plus dat er mogelijk een individuele bonus hangt op basis van functioneren en de jaarwinst. Maar niet in extra uren/loon en ik vind het ook volstrekt onbelangrijk. Salaris is prima.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 10:36 schreef Wijnbo het volgende:
[..]
Zie paar posts terug. Softwareontwikkeling. En ik rond mijn projecten ook altijd goed af. Ik wordt door mijn baas gedetacheerd voor 40 uur per week aan de klant. 3 x raden wat mijn baas op de factuur zet: 40 uur. Wil de klant dat ik 2 uur over werk? Prima, dan staat er 42 uur.
Is het jou ook ooit opgevallen dat als je 4 pakken melk in de supermarkt koopt, je er 4 moet afreken bij de kassa? En als je dat elke week doet, maar ineens in 1 week er 5 nodig hebt, er wonderbaarlijk genoeg 5 (VIJF!!!) op het bonnetje staan? Als dit logisch klinkt, zul je mijn punt ook begrijpen.
Overwerken prima, maar iets met t ijd voor tijd / uitbetalen enzo.
Is niet meer dan logisch en wordt in vele functies ook van je verwacht. Als ik dat nooit gedaan had (vliegen op zondag, overwerken, eerder vertrekken naar een klant ver weg etc.) had ik niet bereikt wat ik nu heb. Soms heb je het nou eenmaal druk en moet je een tandje bijzetten.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 10:30 schreef Wijnbo het volgende:
[..]
Dat ik me verbaas dat mensen überhaupt er over nádenken ontbetaald overwerk te doen, laat staan doen
Ligt er ook aan of het sporadisch een uurtje is per week, of structueel elke dag een uur langer "omdat het project afmoet". Ik refereerde ook naar de "overuren is normaal" mentaliteit die sommigen schijnen te hebben. Fail.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 10:38 schreef Skv het volgende:
[..]
Ik schrijf mijn overuren ook wel op de klant, maar verwacht niet dat ik voor elk overuur betaald word. Bovendien hebben we met ons bedrijf ook vaak zat borrels, trainingen, lunch e.d. op kosten van de baas. Voor mij is dat voldoende om de extra uren te compenseren. Plus dat er mogelijk een individuele bonus hangt op basis van functioneren en de jaarwinst. Maar niet in extra uren/loon en ik vind het ook volstrekt onbelangrijk. Salaris is prima.
Ambtenaar gespotquote:Op donderdag 27 augustus 2015 10:36 schreef Wijnbo het volgende:
[..]
Zie paar posts terug. Softwareontwikkeling. En ik rond mijn projecten ook altijd goed af. Ik wordt door mijn baas gedetacheerd voor 40 uur per week aan de klant. 3 x raden wat mijn baas op de factuur zet: 40 uur. Wil de klant dat ik 2 uur over werk? Prima, dan staat er 42 uur.
Is het jou ook ooit opgevallen dat als je 4 pakken melk in de supermarkt koopt, je er 4 moet afreken bij de kassa? En als je dat elke week doet, maar ineens in 1 week er 5 nodig hebt, er wonderbaarlijk genoeg 5 (VIJF!!!) op het bonnetje staan? Als dit logisch klinkt, zul je mijn punt ook begrijpen.
Overwerken prima, maar iets met t ijd voor tijd / uitbetalen enzo.
Dit dus. Is gewoon niet waar. Staat het in je contract? Nee hoor. En je had exact hetzelfde bereikt als nu als je dat gedaan had maar gewoon de uren geschreven had. Want, die paar uur extra die jij kost, of je nu 4, 7 of 14K per maand verdiend, zijn vaak niets in vergelijking met de omzetten die je haalt. Je schiet jezelf in de voet door het wél te doen en bent vaak om termijn altijd "de lul"quote:Op donderdag 27 augustus 2015 10:38 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Is niet meer dan logisch en wordt in vele functies ook van je verwacht.
Ik snap je denk ik niet. Ik heb zelfs een part-time onderneming waarin ik consultancy werk doe. Meestal op basis van projectprijs... en ja, soms betekent dat 5 euro per uur als het allemaal niet lukt, soms 400 per uur als alles enorm meevalt...quote:
Staat wel in het contract. En je bereikt helemaal niet hetzelfde als je telkens 'nee' verkoopt. Vooral niet als je met mensen moet werken, maar blijkbaar ben jij zo'n progger die nooit samenwerkt met iemand en de volledige projecptlanning in eigen hand heeft.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 10:43 schreef Wijnbo het volgende:
[..]
Dit dus. Is gewoon niet waar. [b]Staat het in je contract? Nee hoor.[/b] En je had exact hetzelfde bereikt als nu als je dat gedaan had maar gewoon de uren geschreven had. Want, die paar uur extra die jij kost, of je nu 4, 7 of 14K per maand verdiend, zijn vaak niets in vergelijking met de omzetten die je haalt. Je schiet jezelf in de voet door het wél te doen en bent vaak om termijn altijd "de lul"
Neuh, meestal in scrum team van 6 man, dus geen lonely zolderkamercodeklopper. Hoezo verkoop je "nee"? Ik heb mezelf ook regelmatig in de voet geschoten bij mijn eigen klanten. Kun je dan dit en dat ook nog aanpassen? (En er dan "even" 4 uur mee bezig te zijn, tegen 0 euro). Ja hoor dat kan. Ik verwacht daar ~x uren mee bezig te zijn, tegen het bekende uurtarief. Van de 10 aanvragen ketst er hooguit 1 af en blijkt het achteraf toch niet zo heel belangrijk.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 10:47 schreef Skv het volgende:
[..]
Staat wel in het contract. En je bereikt helemaal niet hetzelfde als je telkens 'nee' verkoopt. Vooral niet als je met mensen moet werken, maar blijkbaar ben jij zo'n progger die nooit samenwerkt met iemand en de volledige projecptlanning in eigen hand heeft.
Zo kijk ik er ook tegenaan. Overigens verdien ik dan ook veel meer dan iemand die elke dag stipt om 5 uur zijn spullen laat vallen. Zoveel inmiddels dat ik me er bijna voor schaam.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 10:38 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Is niet meer dan logisch en wordt in vele functies ook van je verwacht. Als ik dat nooit gedaan had (vliegen op zondag, overwerken, eerder vertrekken naar een klant ver weg etc.) had ik niet bereikt wat ik nu heb. Soms heb je het nou eenmaal druk en moet je een tandje bijzetten.
Wel verwacht ik van een werkgever een flexibele instelling waarbij hij ook niet moet zeuren als ik eens een uurtje later begin als dat qua werkdruk kan. En natuurlijk waardering, zowel persoonlijk als in loon/bonus/auto etc.
Kan hem wel begrijpen. Al is het maar omdat er veel werkgevers zulke flexibiliteit verwachten en er 0,0 tegenover zetten. Zowel in beloning als flexibiliteit.quote:
Dat ligt natuurlijk helemaal aan het soort werk dat je doet. Bij mij doet er niemand moeilijk over als ik een keer wat eerder weg moet of als ik een keer een uurtje later aanwezig ben. Dan doe ik er ook niet moeilijk over om een keer wat langer door te werken als het moet.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 10:51 schreef Wijnbo het volgende:
[..]
Neuh, meestal in scrum team van 6 man, dus geen lonely zolderkamercodeklopper. Hoezo verkoop je "nee"? Ik heb mezelf ook regelmatig in de voet geschoten bij mijn eigen klanten. Kun je dan dit en dat ook nog aanpassen? (En er dan "even" 4 uur mee bezig te zijn, tegen 0 euro). Ja hoor dat kan. Ik verwacht daar ~x uren mee bezig te zijn, tegen het bekende uurtarief. Van de 10 aanvragen ketst er hooguit 1 af en blijkt het achteraf toch niet zo heel belangrijk.
Er is helemaal NIETS mis met overwerken, wel als het onbetaald "verwacht" wordt. Want dat betekent dat iemand een project van 4 weken gewoon in 3 weken gaat proppen, want er kan prima 12 uur extra gedraait worden voor hetzelfde geld... Hup, 25% korting, applaus
Hell, ik heb zelfs projecten gedaan die PER DIRECT gedaan moesten worden (hack op een grote webshop fixen) en ja, dan maak je 16 uur per dag, prima toch? Maar ze staan fijn alle 16 op de factuur.
Dat ligt niet aan het soort werk maar aan het type werkgever\ leidinggevende.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 11:02 schreef Merkie het volgende:
[..]
Dat ligt natuurlijk helemaal aan het soort werk dat je doet. Bij mij doet er niemand moeilijk over als ik een keer wat eerder weg moet of als ik een keer een uurtje later aanwezig ben. Dan doe ik er ook niet moeilijk over om een keer wat langer door te werken als het moet.
Hoe weet jij dat? Dat staat dus WEL in mijn contract (overuren inherent aan de functie).quote:Op donderdag 27 augustus 2015 10:43 schreef Wijnbo het volgende:
[..]
Dit dus. Is gewoon niet waar. Staat het in je contract? Nee hoor.
Wat een ontzettend lulverhaal Het heeft ook geen zin om met iemand met zo'n ambtenarenmentaliteit in discussie te gaan. Je weet duidelijk niet hoe het in een commercieel bedrijf werkt. En nog erger is misschien wel dat je voor mij denkt te kunnen bepalen wat ik had bereikt door altijd exact de uren te maken die ik had moeten maken.quote:En je had exact hetzelfde bereikt als nu als je dat gedaan had maar gewoon de uren geschreven had. Want, die paar uur extra die jij kost, of je nu 4, 7 of 14K per maand verdiend, zijn vaak niets in vergelijking met de omzetten die je haalt. Je schiet jezelf in de voet door het wél te doen en bent vaak om termijn altijd "de lul"
Geloof me nou maar, je wordt beoordeelt op je kwaliteiten, sociale vaardigheden en je prestaties. Niet omdat je even een uurtje langer blijft doorwerken...
Helemaal mee eens, bij mij staat het ook gewoon in het contract. Dat gereken en gemeet met die uurtjes.. Ook totaal geen ondernemersgeest als je élk uurtje dat je maakt direct gaat factureren. Soms geef je wat en soms neem je wat.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 11:43 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Hoe weet jij dat? Dat staat dus WEL in mijn contract (overuren inherent aan de functie).
[..]
Wat een ontzettend lulverhaal Het heeft ook geen zin om met iemand met zo'n ambtenarenmentaliteit in discussie te gaan. Je weet duidelijk niet hoe het in een commercieel bedrijf werkt. En nog erger is misschien wel dat je voor mij denkt te kunnen bepalen wat ik had bereikt door altijd exact de uren te maken die ik had moeten maken.
Je hebt echt geen flauw benul. Een area manager/accountmanager in het Midden-Oosten bijvoorbeeld. Hoe moet die nou fatsoenlijk zijn werk doen als hij tijdens zijn reis zich exact aan zijn 8 urige werkdag gaat houden? Dat werkt helemaal anders: Je krijgt vaak wel wat uren als compensatie voor dit soort reizen maar niet alles. Daar tegenover staat een soort van 'buitenland toeslag' en krijgt men in dit soort functies ook een bonus bij goede prestaties.
Deze extra's hebben de sales engineers (offertemakers, kantoorlui) die precies 40 uur per weken maken niet.
Ik hoop dat je iets wijzer geworden bent, maar ik verwacht dat je het er wederom niet mee eens zult zijn.
Het zijn nagenoeg altijd de doorsnee ambitieloze medewerkers die op de klok kijken en de computer om 16.58 beginnen af te sluiten. Zoals Skv ook al aangaf, ambitie is ook een drijfveer. Ik lees graag in mijn vrije tijd nog eens een artikel over mijn werk. Zie het als een voetballer die in zijn eigen tijd nog even gaat trainen op vrij trappen. Denken dat dat nutteloos is is ontzettend naïef.
Ik vind het niet realistisch dat uitsluitend ondernemers tijdsonafhankelijk werken en werknemers er puur zitten om hun uren te draaien. Wellicht dat het in sommige bedrijfstakken normaler is dan bij andere sectoren, maar het lijkt mij niet meer dan normaal dat je zorgt dat je jouw taken af krijgt. Ook als het jou meer tijd kost dan een ander.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 10:38 schreef Wijnbo het volgende:
[..]
Ja ho eens even. Dat is totaal wat anders. Als jij een project aangenomen hebt voor 10K, dan krijg je 10K. Als je afgesproken hebt dat het op 1 augustus af is, dan zorg je daar voor. Kom je in tijdnood? Your loss. Meer uren draaien per week dus, maar goed. Als je het eerder af hebt heb je effectief meer geld binnen gehaald. Maar daar is een mooi woord voor, dat noemen ze ondernemer...
Ik haal geen omzetten, ik ben een fee burner, dus er is geen klant waar de overuren op afgewenteld kunnen worden. Bij mijn werkgever zou je jezelf in de voet schieten door overuren op te schrijven. Dat is namelijk ook een kwaliteit: niet voor elk uurtje dat je langer op kantoor doorbrengt te bedelen om 20 knaken extra.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 10:43 schreef Wijnbo het volgende:
[..]
Dit dus. Is gewoon niet waar. Staat het in je contract? Nee hoor. En je had exact hetzelfde bereikt als nu als je dat gedaan had maar gewoon de uren geschreven had. Want, die paar uur extra die jij kost, of je nu 4, 7 of 14K per maand verdiend, zijn vaak niets in vergelijking met de omzetten die je haalt. Je schiet jezelf in de voet door het wél te doen en bent vaak om termijn altijd "de lul"
Geloof me nou maar, je wordt beoordeelt op je kwaliteiten, sociale vaardigheden en je prestaties. Niet omdat je even een uurtje langer blijft doorwerken...
Ik zou niet weten waarom ik iets extra's zou moeten geven als de werkgever fijn dubbeltjes blijft verdienen terwijl je er ook kwartjes van kan maken..quote:Op donderdag 27 augustus 2015 11:51 schreef Skv het volgende:
[..]
Helemaal mee eens, bij mij staat het ook gewoon in het contract. Dat gereken en gemeet met die uurtjes.. Ook totaal geen ondernemersgeest als je élk uurtje dat je maakt direct gaat factureren. Soms geef je wat en soms neem je wat.
Allebei denk ik. Als je elke week deadlines voor de klant moet halen en in een scrumteam werkt, dan wordt zo'n manier van werken natuurlijk erg lastig.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 11:05 schreef Keltie het volgende:
[..]
Dat ligt niet aan het soort werk maar aan het type werkgever\ leidinggevende.
Misschien even leren lezenquote:Op donderdag 27 augustus 2015 11:43 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Hoe weet jij dat? Dat staat dus WEL in mijn contract (overuren inherent aan de functie).
[..]
Wat een ontzettend lulverhaal Het heeft ook geen zin om met iemand met zo'n ambtenarenmentaliteit in discussie te gaan. Je weet duidelijk niet hoe het in een commercieel bedrijf werkt. En nog erger is misschien wel dat je voor mij denkt te kunnen bepalen wat ik had bereikt door altijd exact de uren te maken die ik had moeten maken.
Je hebt echt geen flauw benul. Een area manager/accountmanager in het Midden-Oosten bijvoorbeeld. Hoe moet die nou fatsoenlijk zijn werk doen als hij tijdens zijn reis zich exact aan zijn 8 urige werkdag gaat houden? Dat werkt helemaal anders: Je krijgt vaak wel wat uren als compensatie voor dit soort reizen maar niet alles. Daar tegenover staat een soort van 'buitenland toeslag' en krijgt men in dit soort functies ook een bonus bij goede prestaties.
Deze extra's hebben de sales engineers (offertemakers, kantoorlui) die precies 40 uur per weken maken niet.
Ik hoop dat je iets wijzer geworden bent, maar ik verwacht dat je het er wederom niet mee eens zult zijn.
Het zijn nagenoeg altijd de doorsnee ambitieloze medewerkers die op de klok kijken en de computer om 16.58 beginnen af te sluiten. Zoals Skv ook al aangaf, ambitie is ook een drijfveer. Ik lees graag in mijn vrije tijd nog eens een artikel over mijn werk. Zie het als een voetballer die in zijn eigen tijd nog even gaat trainen op vrij trappen. Denken dat dat nutteloos is is ontzettend naïef.
Dat is dus gewoon beloning voor je werk. Ik was misschien wat onduidelijk, maar ik had het vooral over de werknemers waar er 14 van op een afdeling zitten en er altijd een paar gratis "overwerken"quote:vaak wel wat uren als compensatie voor dit soort reizen maar niet alles. Daar tegenover staat een soort van 'buitenland toeslag' en krijgt men in dit soort functies ook een bonus bij goede prestaties
Geven en nemen principe snap ik, maar het achteraf-nog-wat-extra wat niet besproken is moet je toch écht factureren anders neemt je klant een loopje met je uiteindelijk. Want als 5 minuten extra werk gratis is, is 10 x 5 minuten ook gratis, en 100 x 5 minuten toch ook?quote:Op donderdag 27 augustus 2015 11:51 schreef Skv het volgende:
[..]
Helemaal mee eens, bij mij staat het ook gewoon in het contract. Dat gereken en gemeet met die uurtjes.. Ook totaal geen ondernemersgeest als je élk uurtje dat je maakt direct gaat factureren. Soms geef je wat en soms neem je wat.
Carriere maak je niet door lange dagen te draaien. Leesvoer: the gervais principle;http://www.ribbonfarm.com/the-gervais-principle/quote:Op donderdag 27 augustus 2015 11:43 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Hoe weet jij dat? Dat staat dus WEL in mijn contract (overuren inherent aan de functie).
[..]
Wat een ontzettend lulverhaal Het heeft ook geen zin om met iemand met zo'n ambtenarenmentaliteit in discussie te gaan. Je weet duidelijk niet hoe het in een commercieel bedrijf werkt. En nog erger is misschien wel dat je voor mij denkt te kunnen bepalen wat ik had bereikt door altijd exact de uren te maken die ik had moeten maken.
Je hebt echt geen flauw benul. Een area manager/accountmanager in het Midden-Oosten bijvoorbeeld. Hoe moet die nou fatsoenlijk zijn werk doen als hij tijdens zijn reis zich exact aan zijn 8 urige werkdag gaat houden? Dat werkt helemaal anders: Je krijgt vaak wel wat uren als compensatie voor dit soort reizen maar niet alles. Daar tegenover staat een soort van 'buitenland toeslag' en krijgt men in dit soort functies ook een bonus bij goede prestaties.
Deze extra's hebben de sales engineers (offertemakers, kantoorlui) die precies 40 uur per weken maken niet.
Ik hoop dat je iets wijzer geworden bent, maar ik verwacht dat je het er wederom niet mee eens zult zijn.
Het zijn nagenoeg altijd de doorsnee ambitieloze medewerkers die op de klok kijken en de computer om 16.58 beginnen af te sluiten. Zoals Skv ook al aangaf, ambitie is ook een drijfveer. Ik lees graag in mijn vrije tijd nog eens een artikel over mijn werk. Zie het als een voetballer die in zijn eigen tijd nog even gaat trainen op vrij trappen. Denken dat dat nutteloos is is ontzettend naïef.
Exact de reden dat ik dat contract (mijn baan) na 10 jaar en een heel erg prettig salaris (5000) heb weggeflikkerd. Damn wat was ik er klaar mee. En nee, ik was geen Area Manager Koeweit of weet ik wat. Gewoon simpel kantoorbaantje.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 14:18 schreef eriksd het volgende:
Conclusie: het is niet de bedoeling om een contract van 36 uur te hebben en elke week 50 te werken, maar in sommige sectoren is de praktijk weerbarstiger. Klaar.
Goede keuze!quote:Op donderdag 27 augustus 2015 14:44 schreef BeamofLight het volgende:
[..]
Exact de reden dat ik dat contract (mijn baan) na 10 jaar en een heel erg prettig salaris (5000) heb weggeflikkerd. Damn wat was ik er klaar mee. En nee, ik was geen Area Manager Koeweit of weet ik wat. Gewoon simpel kantoorbaantje.
Heb dat contract door de jaren heen wel 100x gelezen. Volgens mij was het zelfs onwettig: conform CAO 38 urige week en dan daarnaast de werktijden vernoemd: 44 uur. En dan standaard wekelijks nog wat uurtjes extra. Of scheef aangekeken worden als je exact om 18.00 gaat enzo.
Nee rot maar op, dan dan haal je de 67 niet.
Exact. Ik vond je al een goede gast van wat ik zo las.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 14:54 schreef Wijnbo het volgende:
[..]
Goede keuze!
Hier doelde ik dus ook op. Verkapt 50+ uur draaien tegen een meer dan prima loon. Dan verdien je dus eigenlijk maar 4000 met 40 uur, dan hebben we het over een verschil van 20%, dat is nogal wat. Ik draai er strak 40, en wil best 60 draaien, maar de beloning gaat wel exponentieel omhoog.
Je hebt me voor 40 uur, als je 50 uur wilt, prima, maar doe dan maar 50% bij het salaris. 60 uur? 100%. 70? Kan, voor 3 x mijn salaris wil ik er over nadenken....
Haha, jij werkt gratis door voor jouw baas?quote:Op donderdag 27 augustus 2015 12:02 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Ik haal geen omzetten, ik ben een fee burner, dus er is geen klant waar de overuren op afgewenteld kunnen worden. Bij mijn werkgever zou je jezelf in de voet schieten door overuren op te schrijven. Dat is namelijk ook een kwaliteit: niet voor elk uurtje dat je langer op kantoor doorbrengt te bedelen om 20 knaken extra.
is een kwaliteitquote:Op donderdag 27 augustus 2015 14:57 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Volgens mij als een werkgever op jouw kop schijt zeg jij nog dankjewel
Klaarblijkelijk. Vooropgesteld; ik ben niet kinderachtig. Maar de tijd dat ik voor mijn werkgever werkzaam ben verwacht ik betaald te krijgen. Ook ik heb zo mijn rekeningen.quote:
Zo werkt het gelukkig niet in de zakelijke grote mensen wereld. Een goede verkoper weet wat hij/zij gratis kan en mag doen, en weet ook wanneer er betaald moet worden. Wat extra's gratis doen zorgt er nl. wél voor dat er vertrouwen wordt gewekt bij de klant en dat deze in de toekomst nog eens terug zal komen. Of een goed woordje voor je zal doen bij een ander. Indirect levert gratis werk vaak meer op op termijn. Misschien is dat moeilijk te begrijpen, maar neem maar van mij aan dat het zo werkt.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 14:12 schreef Wijnbo het volgende:
[..]
Geven en nemen principe snap ik, maar het achteraf-nog-wat-extra wat niet besproken is moet je toch écht factureren anders neemt je klant een loopje met je uiteindelijk. Want als 5 minuten extra werk gratis is, is 10 x 5 minuten ook gratis, en 100 x 5 minuten toch ook?
Je hoeft het mij niet te vertellen. Ik weet wel hoe je hogerop moet komen. Hard werken, ambitieus zijn, slim zijn in wat je doet, gericht trainen, doorzettingsvermogen en denken vanuit de positie van de klant. En dat laatste (en vaak ook het trainen) vergt soms wat meer tijd dan de standaard 8-17u die je tot je beschikking hebt. Soms zit het mee, soms zit het tegen. Ik drukke tijden maak ik meer dan 50 uur, soms nog geen 40 uur. Als je dat niet kunt handelen moet je lekker op kantoor standaard offertes uit gaan poepen.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 14:29 schreef koentje123 het volgende:
[..]
Carriere maak je niet door lange dagen te draaien. Leesvoer: the gervais principle;http://www.ribbonfarm.com/the-gervais-principle/
Goed worden in wat je doet vergt gerichte training. Of je dat op het werk doet of daarbuiten, dat maakt niet zo veel uit.
Voor mensen met een vast aantal uren in het contract en een "normaal" salaris is het logisch dat ze voor extra werk gecompenseerd worden. Als mijn baas me vraagt op zaterdag een klus te doen of op zondag te reizen, dan is dat prima, maar dan wordt wel ieder uurtje opgeschreven. Die uren zijn overigens ingecalculeerd bij een aangenomen project of worden als het om regiewerk gaat direct bij de klant in rekening gebracht. Overuren worden dus opgeschreven en als ik eerder naar huis ga (als het werk het toelaat) dan zijn het snipperuren. Zo is voor iedereen duidelijk hoeveel uren waaraan zijn besteed.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 09:55 schreef Skv het volgende:
Ik schrik wel van die tijd voor tijd regelingen die hier worden gepost. Schrijven jullie echt elk uur op? Ik werk bijna elke week zo'n 10-15% van mij contracturen over, maar dat hoef ik echt niet voor aan te kloppen voor compensatie in tijd of geld. Of is iedereen hier ambtenaar?
Ik snap het wel van de mensen die 60-70u draaien, dat is wel heel veel extra.
Die rekeningen hebben er weinig mee te maken, die blijven toch wel. Bottom-line: Lekker doen waar je jezelf goed bij voelt. Over het algemeen kom je dan te werken voor een baas die bij je past.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 15:05 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Klaarblijkelijk. Vooropgesteld; ik ben niet kinderachtig. Maar de tijd dat ik voor mijn werkgever werkzaam ben verwacht ik betaald te krijgen. Ook ik heb zo mijn rekeningen.
Heeft denk ik ook voor een groot deel te maken met de business waar je in zit. Eerdergenoemde ICT'er denkt voor elke opdracht in uren. Meer opdracht = meer uren en daar heeft hij voor zijn werk gelijk in. Als je te maken hebt met deals of transactionele activiteiten dan reken je veel eerder tijdsonafhankelijk naar je werk te kijken.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 16:48 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Je hoeft het mij niet te vertellen. Ik weet wel hoe je hogerop moet komen. Hard werken, ambitieus zijn, slim zijn in wat je doet, gericht trainen, doorzettingsvermogen en denken vanuit de positie van de klant. En dat laatste (en vaak ook het trainen) vergt soms wat meer tijd dan de standaard 8-17u die je tot je beschikking hebt. Soms zit het mee, soms zit het tegen. Ik drukke tijden maak ik meer dan 50 uur, soms nog geen 40 uur. Als je dat niet kunt handelen moet je lekker op kantoor standaard offertes uit gaan poepen.
Er zijn mensen die om die redenen niet de sales in willen en/of geen trainingen willen volgen. Prima, eigen keuze. Maar dan moet je ook niet zeuren dat je al 10 jaar op hetzelfde niveau zit.
Dit.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 18:15 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Voor mensen met een vast aantal uren in het contract en een "normaal" salaris is het logisch dat ze voor extra werk gecompenseerd worden. Als mijn baas me vraagt op zaterdag een klus te doen of op zondag te reizen, dan is dat prima, maar dan wordt wel ieder uurtje opgeschreven. Die uren zijn overigens ingecalculeerd bij een aangenomen project of worden als het om regiewerk gaat direct bij de klant in rekening gebracht. Overuren worden dus opgeschreven en als ik eerder naar huis ga (als het werk het toelaat) dan zijn het snipperuren. Zo is voor iedereen duidelijk hoeveel uren waaraan zijn besteed.
Wat (veels te) kort door de bocht.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 22:00 schreef Spanky78 het volgende:
Structureel overuren draaien is een teken van incompetentie.
Draai de situatie eens om. Jij werkt altijd 40 uur in de week. Nu komt je baas naar je toe, ik geef je 1000 euro per maand meer, maar dan moet je wel structureel 5 uur per week extra werken. En als je af en toe toch 40 uur werkt, krijg je alsnog die 1000 euro per maand extra.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 09:57 schreef Wijnbo het volgende:
[..]
Hoe zou je er tegenoverstaan als je baas volgende week naar je toe komt en zegt: Gut, weet je wat? Je hoeft nooit meer 1 minuut over te werken. Als compensatie hierovoor voeren we een permanente loonsverlaging door van 12%, lijkt je dat wat?
Dus, stel je maandloon is nu 3000 euro, dan is dat in vervolg 2640 euro.
Spijker en kop.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 19:45 schreef GSbrder het volgende:
Heeft denk ik ook voor een groot deel te maken met de business waar je in zit. Eerdergenoemde ICT'er denkt voor elke opdracht in uren. Meer opdracht = meer uren en daar heeft hij voor zijn werk gelijk in. Als je te maken hebt met deals of transactionele activiteiten dan reken je veel eerder tijdsonafhankelijk naar je werk te kijken.
Idem, overuren inherent aan de functie. Als je dat niet kunt handelen moet je lekker iets anders gaan doenquote:Op vrijdag 28 augustus 2015 11:39 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Spijker en kop.
Als ik hier middenin een deal zit, dan kan ik moeilijk m'n computer om 17:00 uitdoen. Enfin, dat is sowieso niet gebruikelijk in deze branche. Maar volgens mij staat ook letterlijk in m'n contract dat overuren geacht worden al in mijn salaris verdisconteerd te zitten.
Exactly. Kreten als overwerken betekent structurele incompetentie vind ik ook te kort door de bocht. Het gaat simpelweg niet op voor elke branche. Ik zie het niet anders dan een dokter die in de nacht wordt opgeroepen voor een noodgeval. Is dat dan incompetentie? Of is dat een externe factor die inherent is aan je baan en waar je niets aan kunt doen?quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 11:42 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Idem, overuren inherent aan de functie. Als je dat niet kunt handelen moet je lekker iets anders gaan doen
Precies dat behoort allemaal bij de functie. Het word een ander verhaal als dit soort werknemers deze zaken ook verwachten van een doorsnee monteur en deze betichten een 8 tot 5 mentaliteit te hebben.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 11:46 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Exactly. Kreten als overwerken betekent structurele incompetentie vind ik ook te kort door de bocht. Het gaat simpelweg niet op voor elke branche. Ik zie het niet anders dan een dokter die in de nacht wordt opgeroepen voor een noodgeval. Is dat dan incompetentie? Of is dat een externe factor die inherent is aan je baan en waar je niets aan kunt doen?
Zou mooi zijn als de dokter dan niet opneemt omdat het na 17:00 is en hij al is uitgeklokt.
Ben het met je eens. Dan behoort het niet tot de functie, en dan lijkt het mij niet meer dan logisch dat je daar ook voor wordt gecompenseerd. Onze secretaresses worden ook extra voor overuren gecompenseerd. Ik niet, afgezien van m'n salaris.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 11:51 schreef Cherna het volgende:
[..]
Precies dat behoort allemaal bij de functie. Het word een ander verhaal als dit soort werknemers deze zaken ook verwachten van een doorsnee monteur en deze betichten een 8 tot 5 mentaliteit te hebben.
Dat dus. Maar de user die erover begon gaf daarna al aan dat hij het vooral over de doorsnee administratieve kantoorbaantjes had. In dat soort functies ben ik het wel met hem eens. In een gespecialiseerde functie op niveau is het natuurlijk een heel ander verhaal.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 11:46 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Exactly. Kreten als overwerken betekent structurele incompetentie vind ik ook te kort door de bocht. Het gaat simpelweg niet op voor elke branche. Ik zie het niet anders dan een dokter die in de nacht wordt opgeroepen voor een noodgeval. Is dat dan incompetentie? Of is dat een externe factor die inherent is aan je baan en waar je niets aan kunt doen?
Zou mooi zijn als de dokter dan niet opneemt omdat het na 17:00 is en hij al is uitgeklokt.
Eens. Onze monteurs worden dan ook gewoon uitbetaald voor overuren.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 11:51 schreef Cherna het volgende:
[..]
Precies dat behoort allemaal bij de functie. Het word een ander verhaal als dit soort werknemers deze zaken ook verwachten van een doorsnee monteur en deze betichten een 8 tot 5 mentaliteit te hebben.
Structureel overwerken blijft moeilijk. Ik wil het geen vorm van incompetentie noemen maar het heeft meer te maken met concurrentie om steeds meer werk te verrichten binnen het aantal gestelde uren. Gezond is structureel op de lange termijn niet. Maar ook dat is per branche verschillend. Er is wel degelijk iets aan de hand als overwerken structureel word. Als ik nu voor mijn werk structureel zou moeten overwerken gaat er echt iets goed fout.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 22:05 schreef PLAE@ het volgende:
Ik denk dat een extra stap willen zetten (zonder daar meteen een paar euro of uren tegenover te zetten) je juist kan helpen om niet meer tot het 'basis'personeel te behoren.
[..]
Wat (veels te) kort door de bocht.
Je kunt ook structureel overwerken als je baas geen extra personeel wilt aannemen. Dat kan je nauwelijks incompetentie noemen, misschien wel gebrek aan ruggegraat door niet voor jezelf op te komenquote:Op vrijdag 28 augustus 2015 12:10 schreef Cherna het volgende:
[..]
Structureel overwerken blijft moeilijk. Ik wil het geen vorm van incompetentie noemen maar het heeft meer te maken met concurrentie om steeds meer werk te verrichten binnen het aantal gestelde uren. Gezond is structureel op de lange termijn niet. Maar ook dat is per branche verschillend. Er is wel degelijk iets aan de hand als overwerken structureel word. Als ik nu voor mijn werk structureel zou moeten overwerken gaat er echt iets goed fout.
Nogmaals, ik ben het met je eens in bepaalde branches en het werk dat je verricht. Maar als hier een gloednieuwe deal binnenkomt die verschrikkelijk veel haast heeft (de halve Zuidas werd aan het werk gezet toen Imtech omviel of op het punt stond om om te vallen), dan werk je over. Aard van het beestje (transactie).quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 12:10 schreef Cherna het volgende:
[..]
Structureel overwerken blijft moeilijk. Ik wil het geen vorm van incompetentie noemen maar het heeft meer te maken met concurrentie om steeds meer werk te verrichten binnen het aantal gestelde uren. Gezond is structureel op de lange termijn niet. Maar ook dat is per branche verschillend. Er is wel degelijk iets aan de hand als overwerken structureel word. Als ik nu voor mijn werk structureel zou moeten overwerken gaat er echt iets goed fout.
Zegt degene die eerder een overheidsstudie heeft gedaan en als ambtenaar bij de gemeente heeft gewerkt.quote:
Buiten dat het niet waar is, zou me dat wel inzicht geven in waar ik het over heb.quote:Op zaterdag 29 augustus 2015 13:20 schreef Robuustheid het volgende:
[..]
Zegt degene die eerder een overheidsstudie heeft gedaan en als ambtenaar bij de gemeente heeft gewerkt.
Die medewerker kost weer extra geld, dus jouw werkgever kan jou minder salaris betalenquote:Op vrijdag 28 augustus 2015 12:37 schreef nelisb het volgende:
Overwerken? Nee daar doen wij niet aan op kantoor. Als we overuren moeten maken doen we iets structureel fout zegt mijn werkgever. Dan moeten we het oplossen. Daar komt bij dat het werk toch nooit af is.
We werken nu alle 3 zo'n 38 - 40 uur. De werkgever vindt dat we nog te hard moeten werken in die uren dus er komt een fulltime medewerker bij, zodat wij minder hard hoeven te werken.
Dan moet er wel een fatsoenlijk salaris tegen over staan waarbij al een gedeelte aan overuren is "meegerekend" als het ware., dat is bij jou dan wel het geval.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 11:39 schreef Maharbal het volgende:
Maar volgens mij staat ook letterlijk in m'n contract dat overuren geacht worden al in mijn salaris verdisconteerd te zitten.
Whahhahaha wat een onzin.quote:Op zaterdag 29 augustus 2015 14:23 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Die medewerker kost weer extra geld, dus jouw werkgever kan jou minder salaris betalen
Zijn gewoon kosten, dus minder ruimte voor eventueel extra salaris.quote:
Klopt,waarschijnlijk had ik toen nog wat extra dagen gewerkt.quote:Op vrijdag 14 augustus 2015 22:14 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Bruto netto klopt niet of er moet reiskosten etc bij zitten.
Bedrijven groeien niet qua omzet en qua winst?quote:Op zaterdag 29 augustus 2015 15:16 schreef eriksd het volgende:
[..]
Zijn gewoon kosten, dus minder ruimte voor eventueel extra salaris.
De kosten nemen sneller toe met elke nieuwe FTE dan dat de omzet, laat staan de winst, groeit.quote:Op zaterdag 29 augustus 2015 15:19 schreef nelisb het volgende:
[..]
Bedrijven groeien niet qua omzet en qua winst?
Hoef het ook verder niet te verdedigen.
Nieuwe collega kost zon 50k op jaarbasis.quote:Op zaterdag 29 augustus 2015 15:24 schreef GSbrder het volgende:
[..]
De kosten nemen sneller toe met elke nieuwe FTE dan dat de omzet, laat staan de winst, groeit.
Is het zeker dat die omzet met enkele tonnen groeit? Dan is een nieuwe werknemer een logische keuze.quote:Op zaterdag 29 augustus 2015 15:32 schreef nelisb het volgende:
[..]
Nieuwe collega kost zon 50k op jaarbasis.
Onze omzet groeit met een paar ton per jaar.
We hebben orders erbij zitten die het jaarsalaris in een keer terugverdienen.
Maar goed. Het gaat absoluut niet ten kosten van mijn salaris, vast % per jaar dat mijn loon stijgt per jaar en bonus minimaal 2 maand salarissen zoals afgesproken. Mijn 2 collega's en ik krijgen wel meer vrije tijd en de werkgever minder winst. Maar die werkt omdat hij het leuk vindt, financieel krijgt hij zijn geld toch niet meer op.
Zekerheid heb je nooit. Maar de komende jaren ziet het er goed uit.quote:Op zaterdag 29 augustus 2015 15:34 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Is het zeker dat die omzet met enkele tonnen groeit? Dan is een nieuwe werknemer een logische keuze.
Vaak is het echter zo dat bij extra werknemers de huidige werknemers minder hard lopen, of hun eigen plannetjes doen, of er worden minder (gratis) overuren gedraaid, of er moeten meer vergaderingen plaatsvinden om iedereen op een lijn te krijgen, of de afdeling HR / secretariaat moet toenemen, of er moet een verhuizing plaatsvinden, of de omzet is toch niet zo gegarandeerd, terwijl de loonkosten vast staan.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |