abonnement Unibet Coolblue
pi_154967032

Crowdfunding is hot! Vorig jaar (2014) werd in Nederland 63 miljoen euro gefinancierd via crowdfunding (een verdubbeling t.o.v. het jaar ervoor). Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiėle instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.

Crowdfundingplatformen
Geldvoorelkaar (GVE), het grootste platform in NL, vorm: leningen
KapitaalOpMaat (KOM), vanaf 25k eur, vorm: leningen
Symbid, voor startups en MKB, vorm: aandelen
CrowdAboutNow (CAN), food, horeca, retail. Vorm: leningen
Kickstarter, daar is een ander topic voor
Horecacrowdfunding geeft leningen uit aan horeca van 30k tot 250k
OnePlanetCrowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc
Collin Crowdfund, leningen tussen de 50k en 2.5mil, met crowdfundcoach voor bedrijven
Doorgaan.nl, vanuit De Amersfoortse, projecten tot 250k, vorm: awards of geldleningen
Aygo!Dutch, nieuw platform met leningen aan het MKB
Lendahand, investeer in opkomende economieėn met rentepercentages tussen 3-4%
Zencap, kredieten voor het MKB tot 250K

Val niet buiten de boot!
Er zijn meer mensen die willen investeren dan geld nodig hebben. Het is daarom van belang op tijd er bij te zijn als er een goed project voorbij komt. Vanuit FOK!-users is er een server die geldvoorelkaar (gve), kapitaalopmaat (kom), collincrowdfund (ccf) en aygodutch (agd) bijhoudt op nieuwe projecten. Inschrijven werkt zo:
Aanmelden: Stuur een mail met onderwerp "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" naar subscribe apenstaart cfmailserver punt nl. Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving.
Afmelden: Om je uit te schrijven mail je "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" naar unsubscribe@cfmailserver.nl .

Buitenlandse platforms
Uiteraard is crowdfunding internationaal, en zo zijn dus ook enkele internationale platformen interessant. Onderstaand zijn enkel nog platformen waarbij je daadwerkelijk investeert, niet uitleent, je krijgt dus aandelen in het betreffende bedrijf en het rendement zal onzekerder zijn.

Seedrs.com is een Engels crowdfundingplatform welk intussen enkele jaren bezig is. De aangeboden projecten zijn zeer gevarieerd. Zo kan je projecten tegenkomen voor een lokale winkel, maar ook voor wereldwijde internetplatformen. Naast aandelen in bedrijven, biedt Seedrs met grote regelmaat ook investeringsfondsen aan om in te investeren.

Companisto.com is een crowdfundingplatform van onze oosterburen. Het Duitse platform biedt ook zeer gevarieerde projecten aan. Het zijn nooit echt veel projecten maar degene die er staan zijn meestal wel interessant om in ieder geval te bestuderen.

Crowdcube.com is een Engels platform welke mooie projecten aanbiedt. Helaas is er het nadeel dat je als buitenlander een debitcard van Visa of Mastercard moet hebben om er te investeren. Een debitcard, dus geen creditcard, ook niet een prepaid creditcard.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mislukte projecten:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.

[ Bericht 0% gewijzigd door obligataire op 07-08-2015 13:47:56 ]
Pecunia non olet
pi_154967072
Taalkundig rammelt het wat, maar de strekking is duidelijk :) Zit ook een goede accountant op, in plaats van de avondboekhouders die je soms ziet bij sommige projecten.
Pecunia non olet
  vrijdag 7 augustus 2015 @ 07:47:37 #3
107951 JortK
Immer kwaliteitsposts
pi_154975630
Ruim 2 maanden geen nieuwe projecten aangenomen, mede door de slechte kwaliteit van de meeste projecten.

Maar daar is een einde aan gekomen: Gisteravond Pacogi meegepakt voor een klein bedrag. :)
pi_154976373
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2015 07:47 schreef JortK het volgende:
Ruim 2 maanden geen nieuwe projecten aangenomen, mede door de slechte kwaliteit van de meeste projecten.

Maar daar is een einde aan gekomen: Gisteravond Pacogi meegepakt voor een klein bedrag. :)
Hadden ze hem gisteravond dan weer opengesteld?
  vrijdag 7 augustus 2015 @ 09:25:23 #5
107951 JortK
Immer kwaliteitsposts
pi_154976709
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 augustus 2015 09:01 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Hadden ze hem gisteravond dan weer opengesteld?
Ik kon nog investeren, dus als die al vol was dan weet je het antwoord :)
pi_154977467
quote:
Graag stellen wij u via deze weg op de hoogte van de status van de afrondingsfase van project 11000 Bruna Venlo. Er dient een nieuw contract getekend te worden omdat een aantal investeerders haar investering niet heeft overgemaakt. Dhr. Gaakeer is echter op vakantie en is pas eind volgende week in staat het nieuwe contract te ondertekenen. Wij kunnen het project derhalve pas de week daarop tot stand laten komen. Onze excuses voor deze vertraging en ongemak.
జ్ఞ‌ా
pi_154977542
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2015 09:25 schreef JortK het volgende:

[..]

Ik kon nog investeren, dus als die al vol was dan weet je het antwoord :)
Was het nog een groot bedrag?
pi_154977605
quote:
6s.gif Op vrijdag 7 augustus 2015 10:10 schreef µ het volgende:

[..]

Het is niet anders, het is wel zo ongeveer met elk project dat er een aantal mensen niet betalen. Op deze manier gaan ze straks ook verplichten direct na de toezegging te betalen zoals bij collin.
pi_154977837
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 augustus 2015 10:18 schreef crowdiefunder het volgende:

[..]

Op deze manier gaan ze straks ook verplichten direct na de toezegging te betalen zoals bij collin.
Als het project vervolgens ook rap tot stand komt en gaat lopen heb ik daar geheel geen problemen mee. Sterker nog, dan zou ik dat toejuichen! Projecten lopen toch snel vol.
pi_154978134
Ik zou dat ook toejuichen. Bij Collin loopt alles veel strakker, je kunt er bijna de klok op gelijk zetten. Met twee weken is de ovk gereed, en een maand later de eerste termijn op de rekening.

Maar, stel dat een project heel langzaam volloopt, dan heb je natuurlijk ook weer renteverlies. Uiteindelijk is dat een risico wat een beetje aan het crowdfunden kleeft. Het slim om vooraf al wat renteverlies in te calculeren.
Pecunia non olet
  vrijdag 7 augustus 2015 @ 10:54:55 #11
107951 JortK
Immer kwaliteitsposts
pi_154978913
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2015 10:54 schreef JortK het volgende:

[..]

< 500 euro :)
Oke, iemand zich teruggetrokken of zo.
pi_154979138
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2015 10:47 schreef obligataire het volgende:
Ik zou dat ook toejuichen. Bij Collin loopt alles veel strakker, je kunt er bijna de klok op gelijk zetten. Met twee weken is de ovk gereed, en een maand later de eerste termijn op de rekening.

Maar, stel dat een project heel langzaam volloopt, dan heb je natuurlijk ook weer renteverlies. Uiteindelijk is dat een risico wat een beetje aan het crowdfunden kleeft. Het slim om vooraf al wat renteverlies in te calculeren.
Mmm, wat mij betreft is het prima zo. Als een project langzamer volloopt en je moet gelijk betalen zou ik toch gaan wachten dat hij bijna vol zit voordat ik mij zou inschrijven met natuurlijk het risico dat ik er naast zit. KoM heeft natuurlijk een soort tussen oplossing met betalen bij een 90% vol project maar ik heb nou niet de indruk dat de projecten daar sneller tot stand komen als bij GvE. Wat niet prettig is bij KoM dat is de je de overeenkomst van geldlening pas kunt inzien als het project tot stand is gekomen i.p.v. voordat je de inleg overmaakt.
pi_154980305
In de start topic mis ik ZENCAP
Heeft iemand hier al ervaring mee ? Door wat te googelen kwam ik deze partij tegen.
pi_154980463
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2015 12:18 schreef bossbaas het volgende:
In de start topic mis ik ZENCAP
Heeft iemand hier al ervaring mee ? Door wat te googelen kwam ik deze partij tegen.
Ik heb daar een paar projecten lopen, duurt over het algemeen wat langer voordat ze vol zitten en staan best wel dingen tussen waarvan ik denk: nee doe maar niet. Pik er een aantal A projecten uit en een enkele B. Let op dat ze zelf 1% kosten rekenen eb afhalen van het getoonde percentage.
pi_154980591
Kunnen ze niet in het contract gewoon een clausule opnemen dat er tot een bepaald bedrag veranderd kan worden van investeerder zonder dat er opnieuw getekend hoeft te worden?
జ్ఞ‌ా
pi_154980600
Heeft iemand alweer wat gehoord van AygoDutch? Ik had maandag geld overgemaakt voor Infraunion maar ik heb er daarna niets meer van gekregen.
pi_154980635
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2015 12:30 schreef lolnoob123 het volgende:
Heeft iemand alweer wat gehoord van AygoDutch? Ik had maandag geld overgemaakt voor Infraunion maar ik heb er daarna niets meer van gekregen.
Vanochtend wel een bericht gekregen dat ik voor CFS geld moet overmaken. Nog niks gehoord over infraunie.
pi_154980705
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2015 12:30 schreef lolnoob123 het volgende:
Heeft iemand alweer wat gehoord van AygoDutch? Ik had maandag geld overgemaakt voor Infraunion maar ik heb er daarna niets meer van gekregen.
AGD heeft aangegeven dat het langer ging duren omdat het een Duits bedrijf is, daarnaast nog mensen met vakantie dus dat gaat vast nog wel even duren O-)
pi_154980960
En AGD heeft die volmacht veranderd.

*
In de bijlage vind je de schuldbekentenis alsmede een volmacht waarmee wij voor jou de zekerheden kunnen regelen. De debiteuren kunnen we dan wekelijks registeren. Een reply op deze mail met “volmacht akkoord” is voldoende.

Bij toekomstige projecten zal een aparte volmacht niet meer nodig zijn. Middels een vinkje in het investeringsproces op onze website geef je een volmacht waarmee wij voor jou de zekerheden regelen.

*

Dat is wel beter
pi_154981323
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2015 12:46 schreef CRWD het volgende:
En AGD heeft die volmacht veranderd.

*
In de bijlage vind je de schuldbekentenis alsmede een volmacht waarmee wij voor jou de zekerheden kunnen regelen. De debiteuren kunnen we dan wekelijks registeren. Een reply op deze mail met “volmacht akkoord” is voldoende.

Bij toekomstige projecten zal een aparte volmacht niet meer nodig zijn. Middels een vinkje in het investeringsproces op onze website geef je een volmacht waarmee wij voor jou de zekerheden regelen.

*

Dat is wel beter
Ja, ze zijn echt aan de gang gegaan met de punten die we hebben aangedragen. Ze zijn er nog lang niet maar maken iedere keer weer stappen in de goede richting. En niet te vergeten, dit keer zitten de getekende overeenkomsten er ook keurig bij. ^O^
pi_154982041
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2015 12:18 schreef bossbaas het volgende:
In de start topic mis ik ZENCAP
Heeft iemand hier al ervaring mee ? Door wat te googelen kwam ik deze partij tegen.
Grootste nadeel van ZENCAP is dat er geen duidelijkheid is over de resterende looptijd.
Deze worden met "willekeurige" dagen extra verlengd na het aflopen van een termijn.

Ik heb een aantal (kleinere) investeringen lopen via Zencap en ik irriteer me er mateloos aan dat er geen duidelijkheid is wanneer de inschrijfperiode van een project is afgelopen.
Kosten zijn 1% van de inleg is redelijk in overeenstemming met andere CF platformen. Echter de rentevergoeding is in mijn ogen wel (aanzienlijk) lager dan andere platformen.

Daarom investeer ik niet veel meer op Zencap (alleen kleine bedragen bij interessante projecten met een relatief korte looptijd)
pi_154982428
Dank voor jullie reacties op ZENCAP ik had al een account aangemaakt en hou het in de gaten mocht er wat interessants voorbij komen.
pi_154983013
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2015 12:18 schreef bossbaas het volgende:
In de start topic mis ik ZENCAP
Heeft iemand hier al ervaring mee ? Door wat te googelen kwam ik deze partij tegen.
Hij staat er vanaf nu bij O-)
Pecunia non olet
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')