Veel plezier en hopelijk een mooi eindresultaat.quote:Op zondag 13 augustus 2017 17:30 schreef motorbloempje het volgende:
Schopje!
Over 2 dagen wordt onze All-in-One Bulldog Brewer bezorgd en gaan we, na wat probeerselen met een HEMA kit en teveel potten, pannen en kleine zeven, maar eens écht aan de slag!
Vergeet die SG meter. Ga direct voor een refractometer ergens op internet. Werkt simpeler en nauwkeuriger. https://nl.aliexpress.com(...)vity/1279675490.htmlquote:Op zaterdag 26 augustus 2017 12:05 schreef StateOfMind het volgende:
Iemand ervaring met http://www.brouwbroeders.nl/?
Mijn vader is volgende maand jarig en ik overweeg een starterspakket, een sg-meter en een thermometer te geven als cadeau.
Refractometer is perfect, heb er eentje gekocht voor het suikergehalte van ijsmassa voor het vriezen te meten. Kinderlijk eenvoudig.quote:Op zondag 27 augustus 2017 14:01 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Vergeet die SG meter. Ga direct voor een refractometer ergens op internet. Werkt simpeler en nauwkeuriger. https://nl.aliexpress.com(...)vity/1279675490.html
Of gewoon alles in Brix/Plato berekenen en bekijken. Als je van het begin af aan daar mee rekent dan hoef je nooit om te rekenen.quote:Op zondag 27 augustus 2017 19:44 schreef marc0871 het volgende:
Wel de waarde van het eind SG corrigeren voor de alcohol.
Ach, met Brouwhulp of Brouwvisie is het een en ander niet zo moeilijk.quote:Op maandag 28 augustus 2017 18:09 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Of gewoon alles in Brix/Plato berekenen en bekijken. Als je van het begin af aan daar mee rekent dan hoef je nooit om te rekenen.
Leuk dat je er toch mee doorgaat.quote:Op donderdag 24 augustus 2017 22:37 schreef motorbloempje het volgende:
Dank! Eerste brew staat nu bijna een week te fermenteren. Een eigen recept zwaar blond. Ben zeer benieuwd!
Ja, ach, toevoegen van ingredienten zul je toch moeten doen, inderdaad.quote:Op dinsdag 29 augustus 2017 21:19 schreef motorbloempje het volgende:
Nou, alles gaat nog steeds wel 'met de hand', het is alleen een stuk makkelijker op temperatuur houden en dergelijken op grotere hoeveelheden.
We hebben een pilsener en een biscuit malt gebruiktHop was hallertau mittlefruh.
Leukquote:Op vrijdag 15 september 2017 14:27 schreef noodgang het volgende:
Ook maar een vracht aan spullen besteld bij brouwmarkt en een pan bij hobbybrouwshop om zelf te kunnen gaan brouwen. Heb er veel zin in!
Besloten om maar meteen voor het volledige moutbrouwen te gaan. Ik ben benieuwd waar ik allemaal tegenaan ga lopen, veel waarschijnlijk de eerste keer
Dank je!quote:Op vrijdag 15 september 2017 16:05 schreef marc0871 het volgende:
[..]
Leuk![]()
Verwacht inderdaad niet dat het van de eerste keer perfect gaat.
Je kan echter wel zorgen dat je enigszins beslagen ten ijs komt.
Kijk eens op de site hobbybrouwen
Op hun forum kan je ook vragen stellen en heel veel antwoorden vinden.
Hun wiki kan ook heel verhelderend werken.
Bekijk op Youtube eens de filmpjes van Brouwtv.
Veel plezier en succes
quote:Op vrijdag 15 september 2017 14:27 schreef noodgang het volgende:
Ook maar een vracht aan spullen besteld bij brouwmarkt en een pan bij hobbybrouwshop om zelf te kunnen gaan brouwen. Heb er veel zin in!
Besloten om maar meteen voor het volledige moutbrouwen te gaan. Ik ben benieuwd waar ik allemaal tegenaan ga lopen, veel waarschijnlijk de eerste keer
Mja, maar die doen het meestal al een tijdje.quote:Op vrijdag 15 september 2017 17:53 schreef noodgang het volgende:
[..]
Dank je!
Ik heb al uitgebreid rond zitten kijken op hobbybrouwen en verschillende filmpjes van brouwtv bekeken(Jammer dat je daarbij het eindresultaat eigenlijk nooit te zien krijgt)
Ziet er dan ineens heel makkelijk uit, maar dat zal nog wel tegen gaan vallen
Nu eerst maar eens proberen om een hevelfilter en dompelkoeler te gaan knutselen!
quote:Op vrijdag 15 september 2017 17:55 schreef motorbloempje het volgende:
Wij mogen bijna proberenZe zijn iig al gebotteld.
[ afbeelding ]
Ja, we wachten 2quote:Op vrijdag 15 september 2017 18:52 schreef marc0871 het volgende:
[..]
Mja, maar die doen het meestal al een tijdje.
En dan gaat er nog wel eens wat fout.
Ik heb Oscar al een paar keer een kleine ramp zien voorkomen in zo'n filmpje![]()
Ik gebruik een kraan en een Bazookafilter voor het filteren.
Zit je wel met een gat in je pan.
Voor een hevelfilter staan er zat voorbeelden op het forum.
De koeler heb ik gemaakt van een rol van 5 meter 12mm koperbuis, een meter rechte buis en een paar knelkoppelingen.
De windingen heb ik verkleind met een pijpenbuiger (het helpt als je wat gereedschap ter beschikking hebt)
Met 12mm past de buis in een tuinslang. Vastzetten met slangenklemmen.
Met 15mm kan je er gardenakoppelingen op zetten.
[..]![]()
Na een weekje kan je al proeven, hoor.
Als je dan elke week een flesje open maakt, kan je de smaakontwikkeling volgen.
Vooral na een week of 3 ga je grote veranderingen proeven.
Al doende leert menquote:Op vrijdag 15 september 2017 18:53 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Ja, we wachten 2het voor-bottel-brouwsel smaakte al veelbelovend.
Was helaas wat minder % ABV dan gehoopt, maar het is dan ook v1.0
Tja, als je zo aan je bier kan komen...quote:Op zaterdag 16 september 2017 00:28 schreef popolon het volgende:
Ik ben ermee gestopt na zes jaar, dat als originele topic opener.![]()
![]()
Een goede vriend van me heeft een brouwerij hier 10 minuten vandaan dus ja. Tja! Maar was leuk om te doen. Dat zeker.
Absoluut!quote:Op zaterdag 16 september 2017 11:49 schreef marc0871 het volgende:
[..]
Toch vind ik het zelf maken leuker dan mijn geld wegbrengen bij de super of de slijter.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Bij het meten van de SG waarde kom ik er niet helemaal uit.
Volgens de verdeling op de meter ben ik wijn aan het maken![]()
(Het rode stukje is gemarkeerd als begin bier en het blauwe stuk begin wijn)SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |