abonnement Unibet Coolblue
pi_154832644



Wil je beginnen met wielrennen, een racefiets kopen of iets wat hier mee te maken heeft stel dan gerust in dit topic je vraag. Er zal altijd wel iemand te vinden zijn die je dan verder kan helpen.

Link vorige topics:
SPT / Racefiets kopen
SPT / Racefiets kopen #2 / Beginnen met wielrennen
SPT / Racefiets kopen / Beginnen met wielrennen # 3
SPT / Racefiets kopen / Beginnen met wielrennen #4
SPT / Racefiets kopen / Beginnen met wielrennen #5 met nieuwe oudjes
SPT / Racefiets kopen / Beginnen met wielrennen #6 beginnen verder
SPT / Racefiets kopen / Beginnen met wielrennen #7 Hopen op beter weer!
SPT / Racefiets kopen / Beginnen met wielrennen #8 Hopen op beter weer!

Hieronder alvast een paar tips (met dank aan fietsforum):

Tips voor je begint:

-Laat je niet misleiden door het uiterlijk van een fiets, dit wilt totaal niks zeggen over de kwaliteit van de fiets.

-Bestel een racefiets niet via internet als je geen verstand van fietsen hebt.
De prijzen zijn vaak lager via internet, maar daar krijg je geen service voor terug. Als je een fiets bij een fietsenmaker koopt en er is iets mis dan kan je altijd nog terug om hun erna te laten kijken. Ook kunnen zij bij de aanschaf de fiets precies op maat instellen.

-Doe eerst goed wat research(bijv op internet) voordat je gaat kijken naar een fiets. Dit voorkomt een impulsaankoop.

-Koop een racefiets bij een specialist, of in ieder geval in een fietsenwinkel waar ze redelijk wat racefietsen verkopen. Dit voorkomt dat je in een verkooppraatje trapt van een verkoper en achteraf met een slechte fiets zit opgescheept.

-Het kan voorkomen dat de fietsenwinkel de fiets die jij op het oog hebt niet op voorraad heeft en moet bestellen. Probeer dan eerst een andere winkel in de buurt te zoeken die de bepaalde fiets wel heeft staan zodat je weet hoe deze er in het echt uitziet. Zo kan je later niet voor verassingen komen te staan.

-Het is belangrijk dat je weet waarvoor je de fiets gaat gebruiken.
Wil je er wedstrijden mee gaan rijden of alleen voor recreatief gebruik?
Want als je op een hoog niveau fietst dan hoort daar ook een betere fiets bij dan
dat je af en toe een rondje gaat fietsen.

-Het allerbelangrijkste blijft natuurlijk je budget, je kan wel een peperdure fiets gezien hebben maar als je daar het geld niet voor hebt dan houdt het gewoon simpelweg op. Dus stel jezelf de vraag: hoeveel geld wil ik hier aan besteden?

-Als je net begint met fietsen koop dan niet een te dure fiets, want voor
je het weet ben je zo uitgekeken op het wielrennen en staat er een dure fiets in de schuur te vergaan. En als je de fietsenwinkel uitrijdt is de fiets gelijk al een stuk in waarde gedaald.

-Wees niet bang en stel al je vragen aan de verkoper (of hier)!

Handige site voor onderhoud aan de fiets:

http://racefietsonderhoud.wielrennenmaastricht.nl/

Fietskleding:

Een paar sites voor fietskleding, onderdelen, etc.

www.cyclewear.eu
www.futurumshop.nl
www.salden.nl
www.bike2build.nl
www.bike-components.de
https://www.12gobiking.nl/
http://www.mantel.com/
https://www.hopmansfietsgigant.nl/
http://www.bikester.nl
http://www.wiggle.nl/

Sites voor fietsroutes / bijhouden hiervan:

https://www.strava.com/
http://www.gpsies.com/
www.bikely.com (routes maken middels googlemaps)
www.endomondo.com
www.mapmyride.com
http://sportstracker.nokia.com/nts/main/index.do

YouTube:

https://www.youtube.com/user/globalcyclingnetwork


Informatie van user dop;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Los!
pi_154832677
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 23:28 schreef ratatat het volgende:
Skinsuit _O_
Welke is tof? Heb er laatst een van Castelli gepast, maar vond die niet helemaal fijn zitten.
  FOK!fotograaf zondag 2 augustus 2015 @ 07:48:04 #3
145146 Andyy
pi_154836125
quote:
4s.gif Op zondag 2 augustus 2015 00:38 schreef DrNick het volgende:

[..]

Welke is tof? Heb er laatst een van Castelli gepast, maar vond die niet helemaal fijn zitten.
Sanremo?
Vind het niet anders zitten dan normale broek en shirt, geeft zelfs minder druk op je schouders
pi_154841333
quote:
1s.gif Op zondag 2 augustus 2015 07:48 schreef Andyy het volgende:

[..]

Sanremo?
Vind het niet anders zitten dan normale broek en shirt, geeft zelfs minder druk op je schouders
Geloof het wel ja.

Het is alweer een tijdje geleden, dus ik weet het niet meer zeker.
pi_154846034
Ja Bram, die fiets is het idd.
pi_154872150
Ik heb nu een Bulls 600 met Ultegra afmontage (9x3). Jaar of tien oud (?).

Het geld moet ergens aan op, dus ik overweeg een nieuwe (/ jonge tweedehandse) fiets te kopen. Nu valt er op het frame en de wielen genoeg te winnen kan ik me voorstellen, maar ga ik er qua afmontage ook op vooruit als ik 105 koop uit 2013/2014/2015?

Mijn budget ligt rond de 1500-2000 euro.
  FOK!fotograaf dinsdag 4 augustus 2015 @ 02:37:44 #7
145146 Andyy
pi_154886508
quote:
7s.gif Op maandag 3 augustus 2015 17:51 schreef Sloggi het volgende:
Ik heb nu een Bulls 600 met Ultegra afmontage (9x3). Jaar of tien oud (?).

Het geld moet ergens aan op, dus ik overweeg een nieuwe (/ jonge tweedehandse) fiets te kopen. Nu valt er op het frame en de wielen genoeg te winnen kan ik me voorstellen, maar ga ik er qua afmontage ook op vooruit als ik 105 koop uit 2013/2014/2015?

Mijn budget ligt rond de 1500-2000 euro.
2015 is vooral goed, de 11 speed versie
pi_154889075
Wat denken de heren kenners van zoiets?

http://fb60c189b87341429b(...)wijk%2Fdefault%2Ecss

Volgens mij een aardig setje wielen en Ultegra. Ik kan hem niet vinden in de bicycle blue book.
  FOK!fotograaf dinsdag 4 augustus 2015 @ 10:28:36 #9
145146 Andyy
pi_154889699
quote:
7s.gif Op dinsdag 4 augustus 2015 09:51 schreef Sloggi het volgende:
Wat denken de heren kenners van zoiets?

http://fb60c189b87341429b(...)wijk%2Fdefault%2Ecss

Volgens mij een aardig setje wielen en Ultegra. Ik kan hem niet vinden in de bicycle blue book.
Meh, triple en de oude 10 speed. Kan je beter voor een 105 carbon fietsje gaan nieuw
pi_154890439
quote:
6s.gif Op dinsdag 4 augustus 2015 10:28 schreef Andyy het volgende:

[..]

Meh, triple en de oude 10 speed. Kan je beter voor een 105 carbon fietsje gaan nieuw
Met een triple heb ik niet zoveel problemen. Ik wil toch een triple of een compact waarop ik relatief klein kan fietsen.

Weet jij meer over het frame van die Koga?
  FOK!fotograaf dinsdag 4 augustus 2015 @ 11:10:18 #11
145146 Andyy
pi_154890493
quote:
7s.gif Op dinsdag 4 augustus 2015 11:07 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Met een triple heb ik niet zoveel problemen. Ik wil toch een triple of een compact waarop ik relatief klein kan fietsen.

Weet jij meer over het frame van die Koga?
Ga je klimmen dan? Met een compact kan je al hetzelfde bereik hebben als met een triple als je de juiste cassette monteert, dus triples zijn best overbodig. Worden tegenwoordig ook niet meer gemaakt bij sommige groepen omdat er een compact optie beschikbaar is.
En de nieuwe 11 speed groepen zijn gewoon veel beter dan de oude 10 speeds, daarom raad ik je ook aan om naar een 2015 105 fiets te kijken met carbon frame, schakelt iets beter en je hebt een extra verzet om mee te klimmen.
pi_154890718
quote:
6s.gif Op dinsdag 4 augustus 2015 11:10 schreef Andyy het volgende:
En de nieuwe 11 speed groepen zijn gewoon veel beter dan de oude 10 speeds, daarom raad ik je ook aan om
Ja, ik ga klimmen. Ik vind het grote bereik van een triple wel prettig. Bij een compact lever je altijd wel iets in (aan de boven- of onderkant van de verzetten), of is dat niet meer zo tegenwoordig?
pi_154890892
quote:
7s.gif Op dinsdag 4 augustus 2015 11:20 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Ja, ik ga klimmen. Ik vind het grote bereik van een triple wel prettig. Bij een compact lever je altijd wel iets in (aan de boven- of onderkant van de verzetten), of is dat niet meer zo tegenwoordig?
Voor de "granny gear" hoef je het niet meer te doen tegenwoordig. 34 voorblad van een compact icm bergcassette met 32 of zelfs meer tandjes achter kom je overal wel boven.

Het "probleem" is dat zo'n cassette kut rijdt in nederland omdat de stappen tussen de verschillende versnellingen te groot zijn. Je zal dus regelmatig net te zwaar of net te licht moeten rijden en dan vaak ook nog eens met een scheve ketting. Dit is simpel op te lossen door in Nederland een andere cassette te monteren, maar mocht je dit teveel gedoe vinden is een triple imo nog steeds een goed alternatief.
pi_154891089
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2015 11:28 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Voor de "granny gear" hoef je het niet meer te doen tegenwoordig. 34 voorblad van een compact icm bergcassette met 32 of zelfs meer tandjes achter kom je overal wel boven.

Het "probleem" is dat zo'n cassette kut rijdt in nederland omdat de stappen tussen de verschillende versnellingen te groot zijn. Je zal dus regelmatig net te zwaar of net te licht moeten rijden en dan vaak ook nog eens met een scheve ketting. Dit is simpel op te lossen door in Nederland een andere cassette te monteren, maar mocht je dit teveel gedoe vinden is een triple imo nog steeds een goed alternatief.
Rijden met een standaard buitenblad en een kleiner binnenblad is dan geen optie? Dan moet je allebei wisselen?

Edit: Niet goed gelezen, het ligt aan de cassette zie ik. Je hebt voor het vlakke een 'kleinere' cassette nodig met minder verschil onderling tussen de tandwielen verschil bedoel je?

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 04-08-2015 11:45:32 ]
pi_154891254
quote:
7s.gif Op dinsdag 4 augustus 2015 11:37 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Rijden met een standaard buitenblad en een kleiner binnenblad is dan geen optie? Dan moet je allebei wisselen?
Je bedoelt 53 als grote blad en 34 klein? Voor een standaard voorderrie is dat verschil te groot inderdaad, de afstand tussen de 2 bladen is te groot om de ketting omhoog te krijgen.

Je ziet nu wel vaak zogenaamde "supercompact" wat het beste van compact en standaard zou combineren: 52-36. Ik denk voor veel mensen wel goede oplossing maar vraagt natuurlijk wel net iets meer training.
pi_154892199
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2015 11:45 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Je bedoelt 53 als grote blad en 34 klein? Voor een standaard voorderrie is dat verschil te groot inderdaad, de afstand tussen de 2 bladen is te groot om de ketting omhoog te krijgen.

Je ziet nu wel vaak zogenaamde "supercompact" wat het beste van compact en standaard zou combineren: 52-36. Ik denk voor veel mensen wel goede oplossing maar vraagt natuurlijk wel net iets meer training.
Ja, dat bedoelde ik inderdaad.

Op zich krijg ik 52-36 wel rond verwacht ik, als ik voor de verandering eens meer dan 200 kilometer fiets in het jaar voor ik een Alpencol ga bedwingen :').

Is zo'n supercompact standaard verkrijgbaar of moet je daarvoor hobbyen? Dat laatste vind ik namelijk veel via google.

Bedankt voor de adviezen overigens, beiden.
pi_154892320
quote:
14s.gif Op dinsdag 4 augustus 2015 12:26 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Is zo'n supercompact standaard verkrijgbaar of moet je daarvoor hobbyen? Dat laatste vind ik namelijk veel via google.

Bedankt voor de adviezen overigens, beiden.
Racefietsen vanaf zeg maar 2014 begint het echt de standaard te worden, je zal meer moeite moeten doen voor een triple en misschien ook wel voor normale compact of dubbel. Bij bv Canyon kan je zelfs alleen nog maar voor supercompact kiezen.
pi_154981385
Ik ben aan het rondkijken om mijn eerste echte koersfiets te kopen maar zit een beetje vast met het bepalen van de juiste framemaat.
Ik heb mezelf opgemeten en ben 1,84 meter groot en mijn binnenbeenlengte is 89 centimeter. Iemand suggesties welke framemaat me het beste zou passen?
  FOK!fotograaf vrijdag 7 augustus 2015 @ 19:49:54 #19
145146 Andyy
pi_154992645
Nee. Ieder frame is anders
pi_155012490
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2015 12:32 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Racefietsen vanaf zeg maar 2014 begint het echt de standaard te worden, je zal meer moeite moeten doen voor een triple en misschien ook wel voor normale compact of dubbel. Bij bv Canyon kan je zelfs alleen nog maar voor supercompact kiezen.
Ik heb eens even zitten tellen, en ik heb nu 30 voor 25 achter erop liggen. Daarmee kom ik overal boven, zelfs behoorlijk ongetraind. Dan kom je op 2,52 meter per omwenteling, volgens de verzettentabel op fiets.nl. Dat lijkt me dus een mooi minimum om aan te houden.

Als je dan verder kijkt in de tabel zie ik dat 36-30 ook op 2,52 uitkomt. Dus zo'n supercompact lijkt me een prima optie als ik het zo bekijk. Misschien is een 36-32 dan ook nog wel een optie. Of levert dat problemen op op het vlakke?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 08-08-2015 14:05:35 ]
  FOK!fotograaf zaterdag 8 augustus 2015 @ 16:06:32 #21
145146 Andyy
pi_155015509
Verkeerd topic

[ Bericht 94% gewijzigd door Andyy op 08-08-2015 16:30:33 ]
pi_155016605
quote:
7s.gif Op zaterdag 8 augustus 2015 14:02 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Ik heb eens even zitten tellen, en ik heb nu 30 voor 25 achter erop liggen. Daarmee kom ik overal boven, zelfs behoorlijk ongetraind. Dan kom je op 2,52 meter per omwenteling, volgens de verzettentabel op fiets.nl. Dat lijkt me dus een mooi minimum om aan te houden.

Als je dan verder kijkt in de tabel zie ik dat 36-30 ook op 2,52 uitkomt. Dus zo'n supercompact lijkt me een prima optie als ik het zo bekijk. Misschien is een 36-32 dan ook nog wel een optie. Of levert dat problemen op op het vlakke?
Het gaat niet optimaal zijn, hebt dan een enorme gatenkaas cassette. Tevens even opletten of je achterderrie het aankan. Voor in Nederland gewoon een 11/23 of 12/25 oid erop zodat alles mooi aansluit.
pi_155043195
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 augustus 2015 16:45 schreef ratatat het volgende:

[..]

Het gaat niet optimaal zijn, hebt dan een enorme gatenkaas cassette. Tevens even opletten of je achterderrie het aankan. Voor in Nederland gewoon een 11/23 of 12/25 oid erop zodat alles mooi aansluit.
Goed om te weten.

Zijn er trouwens nog rationele redenen te bedenken om voor Campa te kiezen?
pi_155044187
quote:
7s.gif Op zondag 9 augustus 2015 13:28 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Goed om te weten.

Zijn er trouwens nog rationele redenen te bedenken om voor Campa te kiezen?
Ik vind van niet eigenlijk.
  zondag 9 augustus 2015 @ 14:06:39 #25
545 dop
:copyright: dop
pi_155044203
quote:
7s.gif Op zondag 9 augustus 2015 13:28 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Goed om te weten.

Zijn er trouwens nog rationele redenen te bedenken om voor Campa te kiezen?
schakelt wat anders , en ziet er anders uit.
sram is ook nog een optie ook weer net even anders, en die doen het met het gewicht van de groep het best.

verschil in look en feel kan ik niet uitleggen 1 omdat ik te weinig met ander spul heb gereden dan shimano en 2 omdat het nogal persoonlijk is.

maar ik denk wel dat look en feel de belangrijkste reden is om anders dan shimano te kiezen.
sram en campa moet je dieper voor in de buidel
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')