abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 14 november 2002 @ 23:47:07 #1
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_6810838
In den MS-DOSch-tijd had je programma'tjes als Park en Parkdisk. Dat was dan bedoeld om de koppen van je harddisk te 'parkeren', zodat ze geen schade aan de platen zouden maken.
Ik ben er nooit achter gekomen of dit nou een hoax was of een serieuze veiligheidsmaatregel. Ik heb iig jarenlang netjes geparkeerd!

Wie kent dit verschijnsel nog en heeft er ook iets over te zeggen? Er waren b.v. ook nog andere dan alleen Parkdisk maar kan niet op de namen komen

pi_6810893
Vroeger was het inderdaad wel nuttig, vooral bij het verplaatsen van je pc was het handig je harde schijf te parkeren. Bij de nieuwe harde schijven is dit niet meer nodig omdat als ze uit gaan ze automatisch parkeren, dus software wordt ook niet meer gemaakt.
pi_6810905
uhuh

wij gebruikten voor dos altijd een menu wat bij het opstarten geladen werd.

Had erg veel weg van de start->programma's zoals je die nu in windows hebt, alleen was het fullscreen, en was het wat meer werk om items toe te voegen.

En in dat menu zat ook een parkdisk-functie...

persoonlijk hield ik me er niet echt aan, want het laden van dat menu koste me teveel tijd..

Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_6810918
Yep, ken ik nog, maar die had je alleen nodig als je je met je kast ging slepen. De koppen werden dan idd naast de platen geparkeerd zodat ze er niet op konden stuiteren. Dat parkeren zal tegenwoordig wel automatisch gaan...
pi_6810950
LOL, ja, ik was dit al bijna weer vergeten. Ik gebruikte het zelf ook altijd op mijn XT.
For great justice!
  donderdag 14 november 2002 @ 23:55:02 #6
8373 RedSoniq
Error-free design
pi_6811008
Parkdisk is dus echt een typische HOAX ...

Koopt een n00b een computer, gaat de HDD kapot ... gebeurd wel eens.

1e scenario:

* Verkoper: Heeft u de HDD wel altijd geparkeerd, voor het afsluiten.
Klant: Nee hoor, ik heb gehoord dat dat niet nodig was ...
* Verkoper: Nou, daar ligt het dus aan, sorry, maar dan kunnen we echt geen garantie gaan geven.

2e scenarie:

*Verkoper: ..
Klant: Ja, dit heb ik altijd gedaan ... dat is toch wel goed?
* Verkoper: NEE !! Hierdoor worden de koppen meer verplaatst dan nodig is, u raadt het al, teveel slijtage.

Complete HOAX dus, ik gebruikte het nooit iig.

Design for PEBKAC-users, not experts.
pi_6811040
Ik heb wel eens een klant gehad die vroeg waar de HDDLock/Park Disk functie in Windows zat..

-edit-
alleen ik denk niet dat het een hoax was hoor, je merkte ook dat de harde schijf ermee stopte zeg maar.
en idd, de koppen worden dan in veiligheid gebracht zeg maar
alleen nu gaat dat vanzelf, dus ja..

  donderdag 14 november 2002 @ 23:59:25 #8
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_6811098
Een hoax was het zeker niet, maar de waarde ervan werd wel overschat. Elke moderne schijf doet het nu automatisch trouwens, dus anno 2002 slaat het nergens meer op.

Ik heb het trouwens gehoord destijds van een vriend met een Amiga die daar nog wel 'es mee sleepte Zelf heb ik het amper gebruikt.

[Dit bericht is gewijzigd door Tijn op 15-11-2002 00:00]

pi_6811115
Parkdisk was zeker geen hoax. Ik was in die tijd pc - technikus en heb stapels seagate st-225 teruggestuurd (access tijd was 85ms, lol dat ik dat nog weet). Maar de dingen schroeften we ook wel eens open, en dan kon je met parkdisk die head naar de zijkant schuiven zodat ie niet boven de plaat hing.

Als je nu een ide openmaakt zie je dat zodra de stroom eraf gaat de arm teruggezet wordt!

  vrijdag 15 november 2002 @ 00:02:20 #10
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_6811180
quote:
Op donderdag 14 november 2002 23:55 schreef RedSoniq het volgende:
Parkdisk is dus echt een typische HOAX ...
[2 scenario's]
Ha, dat zeg je goed, zou best iets in kunnen zitten
Anyway, ondanks het dagelijks parkeren heeft de HDD het uitgehouden tot aan de sloop van het hele beestje
quote:
Op donderdag 14 november 2002 23:56 schreef -Clowntje- het volgende:
Ik heb wel eens een klant gehad die vroeg waar de HDDLock/Park Disk functie in Windows zat..
LOL, heb me trouwens zelf ook suf gezocht naar zo'n functie... [zit in textmode en weet embarrased-smiley niet]Heb me 'n btje geïnformeerd en toen wist ik dat het in orde was.
pi_6811190
quote:
Op vrijdag 15 november 2002 00:00 schreef DtchDopey het volgende:
Parkdisk was zeker geen hoax. Ik was in die tijd pc - technikus en heb stapels seagate st-225 teruggestuurd (access tijd was 85ms, lol dat ik dat nog weet). Maar de dingen schroeften we ook wel eens open, en dan kon je met parkdisk die head naar de zijkant schuiven zodat ie niet boven de plaat hing.

Als je nu een ide openmaakt zie je dat zodra de stroom eraf gaat de arm teruggezet wordt!


zouden eigenlijk een glazen hd moeten hebben, gwoon voor de lol..
pi_6811231
quote:
Op vrijdag 15 november 2002 00:02 schreef Frollo het volgende:

[bla]
LOL, heb me trouwens zelf ook suf gezocht naar zo'n functie... [zit in textmode en weet embarrased-smiley niet]Heb me 'n btje geïnformeerd en toen wist ik dat het in orde was.


zou win3.x dat nog wel gehad hebben¿
  vrijdag 15 november 2002 @ 00:21:55 #13
14827 Kogando
Modelprutser
pi_6811583
Ja!!!. Park disk.. dat was nog 's een tijd.. haha...

Ik heb ooit een informatica leraar gehad, dat was echt heel erg; er stonden 25 386 pc's in dat lokaal.. Ging die op iedere pc "sluit" typen wat dus verwees naar een bat bestand waar gewoon met 'echo' een tekst in stond. Zoiets als; Ruim je spullen op, je kan nu de pc afsluiten.

Dat was echt heel jammer! Hij dacht dat dan de HD geparkeerd werd en alles.. En dat is dan je informatica leraar...

Beter één keer om vergeving vragen, dan tien keer om toestemming.
pi_6811619
quote:
Op vrijdag 15 november 2002 00:21 schreef Kogando het volgende:
Ja!!!. Park disk.. dat was nog 's een tijd.. haha...

Ik heb ooit een informatica leraar gehad, dat was echt heel erg; er stonden 25 386 pc's in dat lokaal.. Ging die op iedere pc "sluit" typen wat dus verwees naar een bat bestand waar gewoon met 'echo' een tekst in stond. Zoiets als; Ruim je spullen op, je kan nu de pc afsluiten.

Dat was echt heel jammer! Hij dacht dat dan de HD geparkeerd werd en alles.. En dat is dan je informatica leraar...


oja, wat erg! haha, dat doet me denken aan "vroeger", toen had ik een 10 gehaald voor mijn "computer examen"..

[sub] hmmzz, ik reageer wel veel he¿ [/sub] <sub werkt niet¿

  vrijdag 15 november 2002 @ 00:29:00 #15
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_6811711
quote:
Op vrijdag 15 november 2002 00:04 schreef -Clowntje- het volgende:
zou win3.x dat nog wel gehad hebben¿
Ik geloof het niet. Win3 was ook slechts een shell om DOS, zeker geen OS. De wat meer low-level dingen, zoals b.v. fdisk en format c:, moest je toch nog steeds in DOS doen. Dus parkdisk ook.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')