abonnement Unibet Coolblue
pi_154611775
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2015 22:34 schreef OudeBok het volgende:

[..]

Stel je de volgende situatie voor:

Je rijdt vooraan in een 'treintje'. Jij rijdt op de teller pre-cies 100. Er is geen linkerbaan, dus niemand kan je inhalen. Wedden dat je na een poosje seintjes en toeters krijgt? Je rijdt dan namelijk geen echte 100 kilometers en je hindert de rest daarmee, die dat wel wil rijden. Je lijkt niet te begrijpen dat teller =/= echte snelheid. Zit zo een verschil van 5 kilometer per uur in, en dat bedoel ik als -5 kilometer per uur. Dan ben je net als die opa's die van mening zijn de juiste snelheid te rijden, en er dan onder zitten. Dat wil je toch niet op je geweten hebben :9.

Ik wilde m'n venijnige opmerking voor me houden, tot ik zag dat je je rijbewijs al had:
Je lijkt of nooit opgelet te hebben tijdens je lessen, of een slechte instructeur te hebben gehad, of je snapt er gewoon geen flikker van. Bang voor boetes? Die zal je heus niet krijgen met 10km op de teller meer.
degenen achter je die niet in kunnen zien dat je vertrouwt op de teller van de fabrikant en op basis daarvan maximum snelheid aanhoudt, zijn inderdaad diegenen die het seinen en toeteren erbij halen ja
  vrijdag 24 juli 2015 @ 23:16:49 #52
280152 OudeBok
Herr General Bok
pi_154612263
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 juli 2015 23:02 schreef DiceMan het volgende:

[..]

degenen achter je die niet in kunnen zien dat je vertrouwt op de teller van de fabrikant en op basis daarvan maximum snelheid aanhoudt, zijn inderdaad diegenen die het seinen en toeteren erbij halen ja
Lijkt me een heel erg algemeen bekend gegeven, dat een teller afwijkt? Of ik heb je post verkeerd begrepen?
Himmelhoch jauchzend, zum Tode betrübt.
Glücklich allein, ist Herr Bok, die schiet. Boem.
pi_154612727
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2015 23:16 schreef OudeBok het volgende:

[..]

Lijkt me een heel erg algemeen bekend gegeven, dat een teller afwijkt? Of ik heb je post verkeerd begrepen?
Het is vooral de oudere generatie die niets moeten hebben van snelheid gebaseerd op gps. Verder let ik zelf wel op gps in plaats van de teller met name om de reden die jij aangeeft, daar niet van.

Wat ik bedoel is dat het 100 rijden op teller hoogstwaarschijnlijk wel wordt gedaan met intentie om binnen de grenzen van de wet zo snel mogelijk te rijden.

In dat geval vind ik toeters en lichtsignalen van anderen overbodig
  vrijdag 24 juli 2015 @ 23:32:33 #54
139677 Curiosity
In the devil's playground
pi_154612730
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2015 23:16 schreef OudeBok het volgende:

[..]

Lijkt me een heel erg algemeen bekend gegeven, dat een teller afwijkt? Of ik heb je post verkeerd begrepen?
Die afwijking is met de jaren sterk verminderd.
“Gentlemen, you had my curiosity… but now you have my attention.”
  FOK!fotograaf vrijdag 24 juli 2015 @ 23:35:42 #55
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_154612825
Valt wel mee. Je houdt het verschil tussen een nieuwe en een afgesleten band, druk, etc. Volgens mij zit het nog steeds tussen de 3 en 5 km/h.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_154613738
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2015 23:35 schreef Pizza_Boom het volgende:
Valt wel mee. Je houdt het verschil tussen een nieuwe en een afgesleten band, druk, etc. Volgens mij zit het nog steeds tussen de 3 en 5 km/h.
Hoe harder je gaat hoe meer die gaat afwijken geloof ik, maar max is 5 ong

Die van mij wijkt af na 130km, als mijn teller op 170 gaat, geeft mijn telefoon 166. Als ik 140 op de teller rijd, dan zit ik op 137 volgens mijn tel.

Maarja welk van de 2 nou gelijk heeft geen idee..

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 25-07-2015 00:07:29 ]
pi_154614475
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2015 22:34 schreef OudeBok het volgende:

[..]

Stel je de volgende situatie voor:

Je rijdt vooraan in een 'treintje'. Jij rijdt op de teller pre-cies 100. Er is geen linkerbaan, dus niemand kan je inhalen. Wedden dat je na een poosje seintjes en toeters krijgt? Je rijdt dan namelijk geen echte 100 kilometers en je hindert de rest daarmee, die dat wel wil rijden. Je lijkt niet te begrijpen dat teller =/= echte snelheid. Zit zo een verschil van 5 kilometer per uur in, en dat bedoel ik als -5 kilometer per uur. Dan ben je net als die opa's die van mening zijn de juiste snelheid te rijden, en er dan onder zitten. Dat wil je toch niet op je geweten hebben :9.

Ik wilde m'n venijnige opmerking voor me houden, tot ik zag dat je je rijbewijs al had:
Je lijkt of nooit opgelet te hebben tijdens je lessen, of een slechte instructeur te hebben gehad, of je snapt er gewoon geen flikker van. Bang voor boetes? Die zal je heus niet krijgen met 10km op de teller meer.
Ik weet dat de teller wat naar boven afwijkt en ik rij over het algemeen ook met de wijzer een paar km rechts van het streepje.
En het CJIB kan bevestigen dat ik wel snel durf te rijden. ;)

Ik zie alleen niet in wat er zo vreselijk is aan niet altijd zo hard mogelijk willen rijden.
Als ik 75 ipv 80 rijd dan kost dat wel 3 seconden per kilometer.
En bij 115 ipv 120 is de vertraging slechts 1,3 s/km.
Is dat echt zo kritisch voor de doorstroming dat je elke km/h die je kunt erbij moet halen?
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
  FOK!fotograaf zaterdag 25 juli 2015 @ 00:42:46 #58
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_154614802
Het is gewoon irritant. Ik zorg hier, nu zeker in de zomer (maar ook in de lente met de bloembollenvelden, ook al is 't hier niet de bollenstreek) met toeristen en dagjesmensen, dat ik voor de polderwegen voorop zit door links te staan en vlot weg te zijn. Scheelt je zomaar een rondje stoplichten wachten na een paar kilometer. 't Ritje van ca. 30 minuten kan met een paar treuzelaars zomaar 40 minuten duren, terwijl je 's nachts binnen 25 minuten eroverheen kan komen.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
  zaterdag 25 juli 2015 @ 00:44:11 #59
280152 OudeBok
Herr General Bok
pi_154614836
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2015 00:32 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

Ik weet dat de teller wat naar boven afwijkt en ik rij over het algemeen ook met de wijzer een paar km rechts van het streepje.
En het CJIB kan bevestigen dat ik wel snel durf te rijden. ;)

Ik zie alleen niet in wat er zo vreselijk is aan niet altijd zo hard mogelijk willen rijden.
Als ik 75 ipv 80 rijd dan kost dat wel 3 seconden per kilometer.
En bij 115 ipv 120 is de vertraging slechts 1,3 s/km.
Is dat echt zo kritisch voor de doorstroming dat je elke km/h die je kunt erbij moet halen?
Persoonlijk, niet per se. Oog van de examinator, ja. Gezien dit het Rijbewijs-/Rijlestopic is, denk ik dat we de CBR-norm moeten aanhouden. Hoe onnozel het onder de streep ook is, ze rekenen je er wel op aan. Het is mij persoonlijk gebeurd op m'n tweede examen, "goede rit, maar de doorstroming.." want ik reed net 47 op de teller ipv 54, etc. Zelfs met niemand achter me!!

Denk dat we daarom het in dit topic in ieder geval wat minder moeten relativeren, en erop blijven hameren, dat het voor je examen erg belangrijk kan zijn, hoewel het in de realiteit geen moer uitmaakt.
Daarnaast zelf ook een vlotte doorrijder geworden na dat examen :9.
Himmelhoch jauchzend, zum Tode betrübt.
Glücklich allein, ist Herr Bok, die schiet. Boem.
pi_154617965
Dat is dus waar we iedere keer weer over aan het steggelen zijn. Wetgeving vs CBR. Zolang laatstgenoemde zich wereldvreemd gedraagt blijven we zitten met net-geslaagden die als eerste dingen af moeten leren voor ze een beetje mee kunnen doen met het verkeer zonder irritant over te komen. Qua wereldvreemd zijn er voorbeelden genoeg:
Richting-naar-links-op-rotondes (verwarrend, want in het buitenland niet toegestaan)
Stoppen op opritten van snelwegen als het invoegen niet gaat (RVV verbiedt het stoppen op een snelweg)
Remtest van een aanhanger met oplooprem (alsof je überhaupt iets ermee kunt testen)
Afrijden met een LZV in een 30-zone (je komt daar gewoon nooit met zo'n combi)
Aanbevolen vrijwillige (dus verplichte) snelheid op examen = vmax+3 (Maximumsnelheid = vmax, punt)
Het nieuwe rijden (Probeer eens bij 2000rpm op te schakelen in een benzineauto én met het verkeer mee te komen, succes)
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  zaterdag 25 juli 2015 @ 12:22:07 #61
280152 OudeBok
Herr General Bok
pi_154620716
Een van de eerste principes waar ik mee gekapt ben na het behalen van mijn papiertje is dat 'nieuwe rijden'. Dat beetje meer benzine, dat centenwerk, zorgt er wel mooi voor dat ik ook echt het gevoel heb mee te kunnen rijden. Ook in een Citroën C1 :9. Richting naar links op rotondes deed ik sowieso al amper, behalve dan op 't examen. Alsof het voor je achterligger aan het begin een fuck uitmaakt of jij driekwart gaat draaien of niet.
Himmelhoch jauchzend, zum Tode betrübt.
Glücklich allein, ist Herr Bok, die schiet. Boem.
  FOK!fotograaf zaterdag 25 juli 2015 @ 13:40:15 #62
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_154622279
An sich is het principe van het nieuwe rijden niet eens verkeerd. Niet onnodig toeren maken. Jammer dat dit in Nederland uitgelegd wordt als: Zo weinig mogelijk toeren. Schakelen bij 2000 toeren, hoe verzin je het? Weet je wanneer ik dat doe? Als het min 10 is en ik de straat uit rijd, dan probeer ik hem onder de 2k te houden. En ik ben ook van de afdeling starten en krabben (alhoewel ik meestal gewoon zo'n sprayflacon ruitontdooier heb en een scherm op de voorruit leg), anders kan ik alsnog stoppen omdat de ruiten beslaan.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_154622959
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2015 13:40 schreef Pizza_Boom het volgende:
An sich is het principe van het nieuwe rijden niet eens verkeerd. Niet onnodig toeren maken. Jammer dat dit in Nederland uitgelegd wordt als: Zo weinig mogelijk toeren. Schakelen bij 2000 toeren, hoe verzin je het? Weet je wanneer ik dat doe? Als het min 10 is en ik de straat uit rijd, dan probeer ik hem onder de 2k te houden. En ik ben ook van de afdeling starten en krabben (alhoewel ik meestal gewoon zo'n sprayflacon ruitontdooier heb en een scherm op de voorruit leg), anders kan ik alsnog stoppen omdat de ruiten beslaan.
Dat nieuwe rijden bij stoplichten is wel goed idee voor de doorstroming maar aan de andere kant, ik slijt liever mijn remmen af dan mijn koppeling..
pi_154635738
Aankomende maandag heb ik mijn theorie-examen. Heb flink zitten oefenen met theorie-examens door middel van dit boek:



Daarnaast heb ik dit boek gebruikt voor het leren (volgens mij een verkorte versie van de gebruikelijke theorieboeken, aangezien het maar 136 bladzijden heeft):



Wat betreft het tweede onderdeel (40 vragen, waarvan de foutenlimiet 5 is) gaat het prima, maar het eerste onderdeel (de eerste 25 vragen, waarvan de foutenlimiet 12 is) gaat naar mijn mening matig.

Bij het eerste onderdeel heb ik telkens tussen de 6 en 12 fout. Niet omdat ik het lastig vind, maar omdat de vragen best tricky zijn. Bij bepaalde vraagstukken waarbij ik denk dat ik moet 'remmen', is het antwoord 'gas loslaten' en andersom.

Maar goed, ik ben benieuwd hoe het maandag zal verlopen. Zijn de oefen theorie-examens van Vekabest representatief voor het echte theorie-examen? Ten slotte vraag ik mij af wat de tijdsduur is voor het beantwoorden van de vragen tijdens het theorie-examen. Weet iemand dat?
  FOK!fotograaf zaterdag 25 juli 2015 @ 23:22:02 #65
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_154636246
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2015 22:57 schreef Super-B het volgende:
Bij het eerste onderdeel heb ik telkens tussen de 6 en 12 fout. Niet omdat ik het lastig vind, maar omdat de vragen best tricky zijn. Bij bepaalde vraagstukken waarbij ik denk dat ik moet 'remmen', is het antwoord 'gas loslaten' en andersom.
Remmen doe je in principe alleen bij acuut gevaar. Een overstekend kind bijvoorbeeld.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_154636268
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2015 12:22 schreef OudeBok het volgende:
Een van de eerste principes waar ik mee gekapt ben na het behalen van mijn papiertje is dat 'nieuwe rijden'. Dat beetje meer benzine, dat centenwerk, zorgt er wel mooi voor dat ik ook echt het gevoel heb mee te kunnen rijden. Ook in een Citroën C1 :9. Richting naar links op rotondes deed ik sowieso al amper, behalve dan op 't examen. Alsof het voor je achterligger aan het begin een fuck uitmaakt of jij driekwart gaat draaien of niet.
Richting aangeven op een rotonde is ook niet alleen voor je achterligger. Maar vooral handig voor mensen die bij de rotonde van een andere kant komen. Als degene die er staat te wachten of aan komt rijden ziet dat jij afslaat, dan kan hij doorrijden. Net als dat het voor je achterligger bij een kruispunt ook weinig uit zal maken of je linksaf of rechtsaf gaat. Hij moet toch wachten tot je weg bent. Maar voor je tegenligger is dat best handig om te weten.
  FOK!fotograaf zaterdag 25 juli 2015 @ 23:25:40 #67
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_154636311
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2015 23:23 schreef deezler het volgende:

[..]

Richting aangeven op een rotonde is ook niet alleen voor je achterligger. Maar vooral handig voor mensen die bij de rotonde van een andere kant komen. Als degene die er staat te wachten of aan komt rijden ziet dat jij afslaat, dan kan hij doorrijden. Net als dat het voor je achterligger bij een kruispunt ook weinig uit zal maken of je linksaf of rechtsaf gaat. Hij moet toch wachten tot je weg bent. Maar voor je tegenligger is dat best handig om te weten.
En daarom geef je alleen richting aan als je eraf gaat.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_154636349
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2015 23:25 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

En daarom geef je alleen richting aan als je eraf gaat.
Nee, waarom? Als ik mijn richtingaanwijzer naar links zet, dan kan iedereen zien dat ik minimaal driekwart rond moet. Als ik eraf ga, dan zet ik de richting naar rechts.
  FOK!fotograaf zaterdag 25 juli 2015 @ 23:28:12 #69
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_154636366
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2015 23:27 schreef deezler het volgende:

[..]

Nee, waarom? Als ik mijn richtingaanwijzer naar links zet, dan kan iedereen zien dat ik minimaal driekwart rond moet. Als ik eraf ga, dan zet ik de richting naar rechts.
Alsof ik zie, als jij aan mijn kant bent, waar jij vandaan kwam op het moment dat ik vooraan sta. En hoe doe je dat dan bij rotondes met meer dan 4 afritten?
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_154636517
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2015 23:28 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Alsof ik zie, als jij aan mijn kant bent, waar jij vandaan kwam op het moment dat ik vooraan sta. En hoe doe je dat dan bij rotondes met meer dan 4 afritten?
Waar iemand vandaan komt, dat zie je ook niet. Wel zie je aan een linker richtingaanwijzer dat iemand de rotonde nog niet afgaat, en je dus (op de meeste rotondes) voorrang moet verlenen.

Zo moeilijk is het niet met rotondes. Ga je er bij de eerstvolgende afslag af, dan geef je meteen rechts aan. Ga je rechtdoor, dan geef je alleen richting aan wanneer je de rotonde verlaat, ga je verder dan rechtdoor, dan geef je richting aan naar links, en net voor je de rotonde verlaat (maar wel na de laatste afslag) schakel je de richtingaanwijzer naar rechts.
Maar ik mag toch hopen dat je dat allemaal tijdens de rijlessen is uitgelegd?
  FOK!fotograaf zaterdag 25 juli 2015 @ 23:42:56 #71
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_154636670
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2015 23:34 schreef deezler het volgende:
Wel zie je aan een linker richtingaanwijzer dat iemand de rotonde nog niet afgaat,
Maar dat is toch ook zo als iemand geen richtingaanwijzer aan heeft? Immers, een rotonde is een doorgaande, zij het in een cirkel aangelegde, weg die alleen verlaten kan worden door rechtsaf te slaan (in landen waar rechts gereden wordt). Dus als iemand geen richting aan geeft, blijft hij toch de doorgaande weg volgen? En als hij richting naar rechts aan geeft, verlaat hij de rotonde. Feitelijk toch niets verschillend van een normale kruising met geregelde voorrang???

quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2015 23:34 schreef deezler het volgende:
Maar ik mag toch hopen dat je dat allemaal tijdens de rijlessen is uitgelegd?
Nope. :s)
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_154636839
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2015 23:34 schreef deezler het volgende:

Maar ik mag toch hopen dat je dat allemaal tijdens de rijlessen is uitgelegd?
Hier ook niet. Alleen knipperen als je eraf moet.
Je raekt an de dinge geweun.
pi_154636873
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2015 23:42 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Maar dat is toch ook zo als iemand geen richtingaanwijzer aan heeft? Immers, een rotonde is een doorgaande, zij het in een cirkel aangelegde, weg die alleen verlaten kan worden door rechtsaf te slaan (in landen waar rechts gereden wordt). Dus als iemand geen richting aan geeft, blijft hij toch de doorgaande weg volgen? En als hij richting naar rechts aan geeft, verlaat hij de rotonde. Feitelijk toch niets verschillend van een normale kruising met geregelde voorrang???

[..]

Nope. :s)
Het geeft je medeweggebruikers meer duidelijkheid over welke richting je uit gaat.
Het niet gebruiken van je richtingaanwijzer zegt niet zoveel. Misschien ga je inderdaad nog verder op de rotonde, maar misschien werkt je richingaanwijzer niet, of misschien ben je een van die mensen die hun richtingaanwijzer nooit gebruikt.
Meer duidelijkheid zorgt voor een betere doorstroming. Op drukke punten of tijdstippen kan dat best veel tijd schelen.
  FOK!fotograaf zaterdag 25 juli 2015 @ 23:55:53 #74
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_154636906
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2015 23:54 schreef deezler het volgende:
Het geeft je medeweggebruikers meer duidelijkheid over welke richting je uit gaat.
Maar hoe doe je dat dan met 5 afritten? Of 6?

quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2015 23:54 schreef deezler het volgende:
Het niet gebruiken van je richtingaanwijzer zegt niet zoveel. Misschien ga je inderdaad nog verder op de rotonde, maar misschien werkt je richingaanwijzer niet, of misschien ben je een van die mensen die hun richtingaanwijzer nooit gebruikt.
Jup.
Kan, maar zo vaak komt dat niet voor.
En dan zou je wel linksknipperen?
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_154637061
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2015 23:55 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Maar hoe doe je dat dan met 5 afritten? Of 6?

Zo moeilijk is het niet met rotondes. Ga je er bij de eerstvolgende afslag af, dan geef je meteen rechts aan. Ga je rechtdoor, dan geef je alleen richting aan wanneer je de rotonde verlaat, ga je verder dan rechtdoor, dan geef je richting aan naar links, en net voor je de rotonde verlaat (maar wel na de laatste afslag) schakel je de richtingaanwijzer naar rechts.
quote:
Jup.
Kan, maar zo vaak komt dat niet voor.
En dan zou je wel linksknipperen?

Mensen die hun richtingaanwijzer niet gebruiken? Dat komt tegenwoordig erg vaak voor helaas. En niet alleen op rotondes overigens.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')