degenen achter je die niet in kunnen zien dat je vertrouwt op de teller van de fabrikant en op basis daarvan maximum snelheid aanhoudt, zijn inderdaad diegenen die het seinen en toeteren erbij halen jaquote:Op vrijdag 24 juli 2015 22:34 schreef OudeBok het volgende:
[..]
Stel je de volgende situatie voor:
Je rijdt vooraan in een 'treintje'. Jij rijdt op de teller pre-cies 100. Er is geen linkerbaan, dus niemand kan je inhalen. Wedden dat je na een poosje seintjes en toeters krijgt? Je rijdt dan namelijk geen echte 100 kilometers en je hindert de rest daarmee, die dat wel wil rijden. Je lijkt niet te begrijpen dat teller =/= echte snelheid. Zit zo een verschil van 5 kilometer per uur in, en dat bedoel ik als -5 kilometer per uur. Dan ben je net als die opa's die van mening zijn de juiste snelheid te rijden, en er dan onder zitten. Dat wil je toch niet op je geweten hebben .
Ik wilde m'n venijnige opmerking voor me houden, tot ik zag dat je je rijbewijs al had:
Je lijkt of nooit opgelet te hebben tijdens je lessen, of een slechte instructeur te hebben gehad, of je snapt er gewoon geen flikker van. Bang voor boetes? Die zal je heus niet krijgen met 10km op de teller meer.
Lijkt me een heel erg algemeen bekend gegeven, dat een teller afwijkt? Of ik heb je post verkeerd begrepen?quote:Op vrijdag 24 juli 2015 23:02 schreef DiceMan het volgende:
[..]
degenen achter je die niet in kunnen zien dat je vertrouwt op de teller van de fabrikant en op basis daarvan maximum snelheid aanhoudt, zijn inderdaad diegenen die het seinen en toeteren erbij halen ja
Het is vooral de oudere generatie die niets moeten hebben van snelheid gebaseerd op gps. Verder let ik zelf wel op gps in plaats van de teller met name om de reden die jij aangeeft, daar niet van.quote:Op vrijdag 24 juli 2015 23:16 schreef OudeBok het volgende:
[..]
Lijkt me een heel erg algemeen bekend gegeven, dat een teller afwijkt? Of ik heb je post verkeerd begrepen?
Die afwijking is met de jaren sterk verminderd.quote:Op vrijdag 24 juli 2015 23:16 schreef OudeBok het volgende:
[..]
Lijkt me een heel erg algemeen bekend gegeven, dat een teller afwijkt? Of ik heb je post verkeerd begrepen?
Hoe harder je gaat hoe meer die gaat afwijken geloof ik, maar max is 5 ongquote:Op vrijdag 24 juli 2015 23:35 schreef Pizza_Boom het volgende:
Valt wel mee. Je houdt het verschil tussen een nieuwe en een afgesleten band, druk, etc. Volgens mij zit het nog steeds tussen de 3 en 5 km/h.
Ik weet dat de teller wat naar boven afwijkt en ik rij over het algemeen ook met de wijzer een paar km rechts van het streepje.quote:Op vrijdag 24 juli 2015 22:34 schreef OudeBok het volgende:
[..]
Stel je de volgende situatie voor:
Je rijdt vooraan in een 'treintje'. Jij rijdt op de teller pre-cies 100. Er is geen linkerbaan, dus niemand kan je inhalen. Wedden dat je na een poosje seintjes en toeters krijgt? Je rijdt dan namelijk geen echte 100 kilometers en je hindert de rest daarmee, die dat wel wil rijden. Je lijkt niet te begrijpen dat teller =/= echte snelheid. Zit zo een verschil van 5 kilometer per uur in, en dat bedoel ik als -5 kilometer per uur. Dan ben je net als die opa's die van mening zijn de juiste snelheid te rijden, en er dan onder zitten. Dat wil je toch niet op je geweten hebben .
Ik wilde m'n venijnige opmerking voor me houden, tot ik zag dat je je rijbewijs al had:
Je lijkt of nooit opgelet te hebben tijdens je lessen, of een slechte instructeur te hebben gehad, of je snapt er gewoon geen flikker van. Bang voor boetes? Die zal je heus niet krijgen met 10km op de teller meer.
Persoonlijk, niet per se. Oog van de examinator, ja. Gezien dit het Rijbewijs-/Rijlestopic is, denk ik dat we de CBR-norm moeten aanhouden. Hoe onnozel het onder de streep ook is, ze rekenen je er wel op aan. Het is mij persoonlijk gebeurd op m'n tweede examen, "goede rit, maar de doorstroming.." want ik reed net 47 op de teller ipv 54, etc. Zelfs met niemand achter me!!quote:Op zaterdag 25 juli 2015 00:32 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Ik weet dat de teller wat naar boven afwijkt en ik rij over het algemeen ook met de wijzer een paar km rechts van het streepje.
En het CJIB kan bevestigen dat ik wel snel durf te rijden.
Ik zie alleen niet in wat er zo vreselijk is aan niet altijd zo hard mogelijk willen rijden.
Als ik 75 ipv 80 rijd dan kost dat wel 3 seconden per kilometer.
En bij 115 ipv 120 is de vertraging slechts 1,3 s/km.
Is dat echt zo kritisch voor de doorstroming dat je elke km/h die je kunt erbij moet halen?
Dat nieuwe rijden bij stoplichten is wel goed idee voor de doorstroming maar aan de andere kant, ik slijt liever mijn remmen af dan mijn koppeling..quote:Op zaterdag 25 juli 2015 13:40 schreef Pizza_Boom het volgende:
An sich is het principe van het nieuwe rijden niet eens verkeerd. Niet onnodig toeren maken. Jammer dat dit in Nederland uitgelegd wordt als: Zo weinig mogelijk toeren. Schakelen bij 2000 toeren, hoe verzin je het? Weet je wanneer ik dat doe? Als het min 10 is en ik de straat uit rijd, dan probeer ik hem onder de 2k te houden. En ik ben ook van de afdeling starten en krabben (alhoewel ik meestal gewoon zo'n sprayflacon ruitontdooier heb en een scherm op de voorruit leg), anders kan ik alsnog stoppen omdat de ruiten beslaan.
Remmen doe je in principe alleen bij acuut gevaar. Een overstekend kind bijvoorbeeld.quote:Op zaterdag 25 juli 2015 22:57 schreef Super-B het volgende:
Bij het eerste onderdeel heb ik telkens tussen de 6 en 12 fout. Niet omdat ik het lastig vind, maar omdat de vragen best tricky zijn. Bij bepaalde vraagstukken waarbij ik denk dat ik moet 'remmen', is het antwoord 'gas loslaten' en andersom.
Richting aangeven op een rotonde is ook niet alleen voor je achterligger. Maar vooral handig voor mensen die bij de rotonde van een andere kant komen. Als degene die er staat te wachten of aan komt rijden ziet dat jij afslaat, dan kan hij doorrijden. Net als dat het voor je achterligger bij een kruispunt ook weinig uit zal maken of je linksaf of rechtsaf gaat. Hij moet toch wachten tot je weg bent. Maar voor je tegenligger is dat best handig om te weten.quote:Op zaterdag 25 juli 2015 12:22 schreef OudeBok het volgende:
Een van de eerste principes waar ik mee gekapt ben na het behalen van mijn papiertje is dat 'nieuwe rijden'. Dat beetje meer benzine, dat centenwerk, zorgt er wel mooi voor dat ik ook echt het gevoel heb mee te kunnen rijden. Ook in een Citroën C1 . Richting naar links op rotondes deed ik sowieso al amper, behalve dan op 't examen. Alsof het voor je achterligger aan het begin een fuck uitmaakt of jij driekwart gaat draaien of niet.
En daarom geef je alleen richting aan als je eraf gaat.quote:Op zaterdag 25 juli 2015 23:23 schreef deezler het volgende:
[..]
Richting aangeven op een rotonde is ook niet alleen voor je achterligger. Maar vooral handig voor mensen die bij de rotonde van een andere kant komen. Als degene die er staat te wachten of aan komt rijden ziet dat jij afslaat, dan kan hij doorrijden. Net als dat het voor je achterligger bij een kruispunt ook weinig uit zal maken of je linksaf of rechtsaf gaat. Hij moet toch wachten tot je weg bent. Maar voor je tegenligger is dat best handig om te weten.
Nee, waarom? Als ik mijn richtingaanwijzer naar links zet, dan kan iedereen zien dat ik minimaal driekwart rond moet. Als ik eraf ga, dan zet ik de richting naar rechts.quote:Op zaterdag 25 juli 2015 23:25 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
En daarom geef je alleen richting aan als je eraf gaat.
Alsof ik zie, als jij aan mijn kant bent, waar jij vandaan kwam op het moment dat ik vooraan sta. En hoe doe je dat dan bij rotondes met meer dan 4 afritten?quote:Op zaterdag 25 juli 2015 23:27 schreef deezler het volgende:
[..]
Nee, waarom? Als ik mijn richtingaanwijzer naar links zet, dan kan iedereen zien dat ik minimaal driekwart rond moet. Als ik eraf ga, dan zet ik de richting naar rechts.
Waar iemand vandaan komt, dat zie je ook niet. Wel zie je aan een linker richtingaanwijzer dat iemand de rotonde nog niet afgaat, en je dus (op de meeste rotondes) voorrang moet verlenen.quote:Op zaterdag 25 juli 2015 23:28 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Alsof ik zie, als jij aan mijn kant bent, waar jij vandaan kwam op het moment dat ik vooraan sta. En hoe doe je dat dan bij rotondes met meer dan 4 afritten?
Maar dat is toch ook zo als iemand geen richtingaanwijzer aan heeft? Immers, een rotonde is een doorgaande, zij het in een cirkel aangelegde, weg die alleen verlaten kan worden door rechtsaf te slaan (in landen waar rechts gereden wordt). Dus als iemand geen richting aan geeft, blijft hij toch de doorgaande weg volgen? En als hij richting naar rechts aan geeft, verlaat hij de rotonde. Feitelijk toch niets verschillend van een normale kruising met geregelde voorrang???quote:Op zaterdag 25 juli 2015 23:34 schreef deezler het volgende:
Wel zie je aan een linker richtingaanwijzer dat iemand de rotonde nog niet afgaat,
Nope.quote:Op zaterdag 25 juli 2015 23:34 schreef deezler het volgende:
Maar ik mag toch hopen dat je dat allemaal tijdens de rijlessen is uitgelegd?
Hier ook niet. Alleen knipperen als je eraf moet.quote:Op zaterdag 25 juli 2015 23:34 schreef deezler het volgende:
Maar ik mag toch hopen dat je dat allemaal tijdens de rijlessen is uitgelegd?
Het geeft je medeweggebruikers meer duidelijkheid over welke richting je uit gaat.quote:Op zaterdag 25 juli 2015 23:42 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Maar dat is toch ook zo als iemand geen richtingaanwijzer aan heeft? Immers, een rotonde is een doorgaande, zij het in een cirkel aangelegde, weg die alleen verlaten kan worden door rechtsaf te slaan (in landen waar rechts gereden wordt). Dus als iemand geen richting aan geeft, blijft hij toch de doorgaande weg volgen? En als hij richting naar rechts aan geeft, verlaat hij de rotonde. Feitelijk toch niets verschillend van een normale kruising met geregelde voorrang???
[..]
Nope.
Maar hoe doe je dat dan met 5 afritten? Of 6?quote:Op zaterdag 25 juli 2015 23:54 schreef deezler het volgende:
Het geeft je medeweggebruikers meer duidelijkheid over welke richting je uit gaat.
Jup.quote:Op zaterdag 25 juli 2015 23:54 schreef deezler het volgende:
Het niet gebruiken van je richtingaanwijzer zegt niet zoveel. Misschien ga je inderdaad nog verder op de rotonde, maar misschien werkt je richingaanwijzer niet, of misschien ben je een van die mensen die hun richtingaanwijzer nooit gebruikt.
Zo moeilijk is het niet met rotondes. Ga je er bij de eerstvolgende afslag af, dan geef je meteen rechts aan. Ga je rechtdoor, dan geef je alleen richting aan wanneer je de rotonde verlaat, ga je verder dan rechtdoor, dan geef je richting aan naar links, en net voor je de rotonde verlaat (maar wel na de laatste afslag) schakel je de richtingaanwijzer naar rechts.quote:Op zaterdag 25 juli 2015 23:55 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Maar hoe doe je dat dan met 5 afritten? Of 6?
Mensen die hun richtingaanwijzer niet gebruiken? Dat komt tegenwoordig erg vaak voor helaas. En niet alleen op rotondes overigens.quote:Jup.
Kan, maar zo vaak komt dat niet voor.
En dan zou je wel linksknipperen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |