abonnement Unibet Coolblue
  zondag 30 augustus 2015 @ 17:39:00 #101
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_155680702
Leuke update! En Cookie is echt gegroeid zeg!

Gaat het goed met haar opvoeding? Of is ze een eigenwijs ding? :p
Help, deel en doneer! Steun Liam in de strijd tegen SMA2! De tijd dringt!
https://steunliamtegensma2.nl/doneer/
pi_155975783
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2015 09:36 schreef Gaoxing het volgende:

[..]

Aw O+

Grappig is dat he, dat je je eigen woorden opeens terug hoort komen? Ik vind het zelf altijd erg grappig dat mijn kinderen Nederlands tegen onze katten praten, terwijl ze onderling Engels spreken (de kinderen, niet de katten). Dat klinkt ook heel vreemd.
Dat lijkt me toch wel logisch, die katten verstaan natuurlijk geen Engels :+

quote:
En wat ziet Cookie er groot uit! Al veel minder puppig.
Nou, beetje late reactie, maar inmiddels heb je nog meer gelijk! ;)

Ons Cookje doet het ondertussen geweldig, groeit als kool, net als broers en zusjes. Ik krijg nog regelmatig foto's op FB en verbaas me steeds weer hoe snel het allemaal gaat! Puppy Oranje zie ik gelukkig nog met enige regelmaat in het echt, ze deed afgelopen zondag een jachttraining met Cookie en mij mee, en het is de bedoeling dat ze dat blijft doen. De training waar ze eerst bij zaten (extreem beloningsgerichte training en kilo's koekjes) blijkt toch niet helemaal het resultaat te hebben dat ze gehoopt hadden, en ze hebben met de trainer niet meer echt een klik.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dus vandaar dat de klik steeds minder werd, en het nu met de jachttraining samen met Cookie en mij over een andere boeg gegooid gaat worden :)

En.. vandaag zijn de stambomen met DNA-certificaten eindelijk binnen gekomen! Het duurt even (pups zijn inmiddels al weer ruim 16 weken oud), maar dan heb je ook wat. Nu kunnen we de roadtrip gaan plannen -en oppas voor Peuter regelen- om alle stambomen te gaan bezorgen :D

Oh ja, en plaatje van de knappe kunst van Cookie en Oranje O+





[ Bericht 9% gewijzigd door Miss_Isis op 10-09-2015 16:32:04 ]
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_155976315
Wow wat zijn ze gegroeid :D

En ik vind dat juist helemaal niet gek hoor dat een hond pas mag eten als de baas pas commandeert. Beetje raar dat die trainer dat niet vond...
it's the map in my mind that sends me on my way.
pi_155976431
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2015 17:39 schreef LadyS het volgende:
Leuke update! En Cookie is echt gegroeid zeg!

Gaat het goed met haar opvoeding? Of is ze een eigenwijs ding? :p
Deze nog vergeten!

Ja opvoeding gaat goed, al is ze soms wat eigenwijzer dan ik zou willen :P en luistert ze niet altijd even goed. Maar al met al doet ze het echt wel prima voor een pup van haar leeftijd. Ze bijt niet (amper), ze is meestal keurig rustig in het bijzijn van Peuter, ze kan zit/kom hier/blijf (alleen op korte afstand en als ik haar in het oog hou), Los, en Nee (iets niet pakken/aankomen). Lig kan ze ook, maar ze blijft nog niet in die houding maar komt direct overeind als ze het gedaan heeft. In de buurt blijven bij wandelen gaat ook heel netjes, en de trainer is erg onder de indruk van hoe goed ze kan zwemmen :D

Ze is sowieso best een waterratje. Vanmiddag ben ik met haar en Nori wezen wandelen en daarna heb ik ze even laten zwemmen. Nori vindt zwemmen wel OK, maar doet het niet echt voor de lol ofzo. Even er in om af te koelen en een beetje spetteren, of een stuk zwemmen om een bal of dummy op te halen doet ze wel, maar als een andere hond de bal haalt blijft Nori gewoon in het ondiepe staan wachten tot ze de bal van de zwemmer af kan pakken. Is minder werk :P Cookie daarentegen stortte zich vol enthousiasme in het water, zwom een rondje, en begon daarna braaf elke keer de tennisbal die ik 4-5-6 meter ver in het water gooide op te halen :o En luie donder Nori wachtte steeds aan de oever, en sprong er pas op het laatste moment in om Cookie snel de bal af te pakken en die naar mij te brengen :') Op een gegeven moment vond ik het wel mooi geweest met de bal, en toen sprong Cookie er maar gewoon zonder bal in om wat rondjes te zwemmen, gewoon voor de leuk. Dat doet ze dus echt heel goed. En eenmaal thuis kreeg ze haar middageten en daarna heeft ze 3 uur lang knockout in haar bench gelegen O+
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_155976834
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2015 16:41 schreef Diconnected het volgende:
Wow wat zijn ze gegroeid :D

En ik vind dat juist helemaal niet gek hoor dat een hond pas mag eten als de baas pas commandeert. Beetje raar dat die trainer dat niet vond...
Ik vind dat ook totaal niet raar, eerder normaal (althans, het zou imo normaal moeten zijn :P ). Onze honden kunnen het alle 4, het is één van de eerste dingen die ik Cookie geleerd heb, samen met 'kom hier'.

Het is wat mij betreft sowieso echt een basisoefening, het gaat niet alleen om wachten op het eten maar om de baas die bepaalt, en vooral om zelfbeheersing. En dat is super belangrijk om te trainen, zeker bij honden zoals Labradors die nogal lompe tanks kunnen zijn soms als ze niet een beetje bijgestuurd en afgeremd worden in hun enthousiasme. Of het nou rustig wachten op eten is, of niet direct een koekje (of iets gevaarlijkers zoals een stuk chocola) van de grond jatten zodra het is gevallen, of wachten voordat ze een andere hond begroeten, of rustig zitten terwijl er een hééél leuk lief kindje voorbij kruipt waar ze eigenlijk het liefst bovenop zouden willen springen om te knuffelen... Allemaal belangrijke dingen.

En of dat dan 'natuurlijk' is voor een pup, tja.... Het is wenselijk. En zelfs bijna een voorwaarde vind ik, om als hond netjes te functioneren in de maatschappij en geen gevaar te lopen of mensen overlast te bezorgen. Dus imo zou elke baas of trainer dit moeten trainen met een hond zoals een Labrador, en niet zeuren over onnatuurlijk/zielig/slecht/etc voor de pup. Want hiervoor hoef je de hond echt niet te mishandelen of zo, dit leren ze snel genoeg door gewoon te laten zitten en direct hun voerbakje tijdens het neerzetten weer omhoog te halen elke keer dat ze te vroeg in de benen komen. 10x oefenen met steeds kleine beetjes voer, consequent toe blijven passen, en ze hebben het zo door.

Ik geloof trouwens dat die trainer het onnatuurlijk en slecht vond als een pup op zijn/haar eten moet wachten. Dat zouden ze als ik het goed begreep zonder mitsen en maren gewoon moeten krijgen. Maar ik heb niet de indruk dat mijn honden er onder lijden/geleden hebben even te wachten, en waar hij het precies op baseert dat het slecht is weet ik niet.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
  donderdag 10 september 2015 @ 17:24:26 #106
430139 Valerie.
C'est magnifique.
pi_155977424
Wij doen het ook.
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
pi_155977551
Loebes moet ook wachten tot ik "Smakelijk eten" zeg. Als pup sloeg hij zowat de bak uit mijn handen van enthousiasme
I solemnly swear i'm up to no good
  donderdag 10 september 2015 @ 17:33:54 #108
386633 Adnap
I love Life !
pi_155977654
Alle oppashondjes hier leer ik dat als ze het niet kunnen. Vaak is het na een dag of 2-3 duidelijk en zitten ze braaf te wachten tot ik "eet smakelijk" zeg
I live life, i love life
Op Youtube dagelijks vlogs en kookvideo's bij Vraag 't Suus
  vrijdag 11 september 2015 @ 14:44:47 #109
448289 Lizaatje
Girls On Film!
pi_155999077
Wat een schatjes! O+

Helaas is mijn appartementje te klein. Wie weet ooit.. O+
  vrijdag 11 september 2015 @ 14:54:27 #110
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_155999311
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2015 14:44 schreef Lizaatje het volgende:
Wat een schatjes! O+

Helaas is mijn appartementje te klein. Wie weet ooit.. O+
Heel verstandig.
Ik ben ook tegen een hond geweest totdat we er ruimte voor hadden.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 11 september 2015 @ 14:57:05 #111
448289 Lizaatje
Girls On Film!
pi_155999367
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2015 14:54 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Heel verstandig.
Ik ben ook tegen een hond geweest totdat we er ruimte voor hadden.
Sowieso, ik heb er nu ook geen tijd voor om er goed voor te kunnen zorgen. Je neemt een hond, dan moet je ook de verantwoordelijkheid dragen en niet steeds meegeven aan de uitlaatservice enzo. :N
pi_156149675
Omdat de stambomen binnen zijn hebben we inmiddels deel 1 van onze roadtrip gepland *O*

Komende zaterdag gaan we een rondje doen om stambomen te brengen naar puppy's Groen (Boris), Zwart, en Wit. We nemen Nori en Cookie mee, ik hoop dat ik een paar leuke foto's kan maken van hen met Groen, Zwart en Wit. We maken er ook voor de honden een leuke dag van, en we doen een tussenstop met picknick op het Erkemederstrand om ze lekker te laten rennen en spelen. Ik ben heel benieuwd hoe onze pupjes ondertussen zijn uitgegroeid O+

Komende zondag krijgt Oranje ook haar stamboom (bij de jachttraining), en Paars, Lichtblauw en Donkerblauw staan gepland op 10 oktober. Heb er zin in! *O*
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
  woensdag 16 september 2015 @ 19:36:25 #113
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_156149878
Ooooh! Wat leuk zeg! Lijkt me heel bijzonder. Herkennen Nori en de pups elkaar nog (stomme vraag misschien :@)

En ik zie nu pas je andere grote update! Klinkt allemaal geweldig!
Help, deel en doneer! Steun Liam in de strijd tegen SMA2! De tijd dringt!
https://steunliamtegensma2.nl/doneer/
pi_156150317
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2015 19:36 schreef LadyS het volgende:
Ooooh! Wat leuk zeg! Lijkt me heel bijzonder. Herkennen Nori en de pups elkaar nog (stomme vraag misschien :@)

En ik zie nu pas je andere grote update! Klinkt allemaal geweldig!
Ik weet niet of de pups Nori herkennen... Oranje leek ons in ieder geval wel te herkennen toen we haar een aantal weken geleden weer voor het eerst zagen bij het puppysnuffeluurtje. Afgelopen zondag was Nori mee naar de jachttraining van Cookie waar Oranje ook aan meedoet sinds kort, dus toen zagen zij elkaar voor het eerst weer. Maar ik merkte daar geen echte herkenning. Nori vond het wel leuk om te spelen, maar Cookie is duidelijk háár pup en Oranje is gewoon een pup. Die indruk kregen mijn man en ik althans allebei onafhankelijk van elkaar.

Wat wel grappig is, is dat Cookie en Oranje erg naar elkaar trekken en net iets fanatieker met elkaar zijn dan met andere pups van dezelfde leeftijd/formaat/geslacht. Ze moeten echt even de rangorde vaststellen met z'n tweeën. Maar dat kan ook gewoon hun beider karakter zijn (ze zijn wel aan elkaar gewaagd, zeg maar).

Maar hoe dat met de andere pups zal zijn die ze nu al 2 maand niet gezien hebben weet ik niet :)
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_156351018
Afgelopen zaterdag hadden we onze roadtrip om de stambomen uit te delen, en het was heel gezellig :) We zijn bij Groen, Zwart en Wit geweest en hebben van alle drie natuurlijk ook foto's gemaakt!

We begonnen in Drenthe bij puppy Groen (Boris), hij was héél enthousiast over het bezoekje en dolblij met twee speelkameraadjes (bij hem in de buurt wonen niet zo veel honden van zijn formaat/leeftijd waar hij lekker mee kan ravotten). Hij kon bijna niet van Cookie afblijven zo gezellig vond hij het :D


En na het spelen moest er even geposeerd worden (Boris is links op de foto):


Daarna gingen we door naar regio Utrecht; we wilden nog stoppen bij het Erkemederstrand maar daar hadden we helaas geen tijd voor. En eigenlijk was het ook niet echt nodig, want Nori en Cookie waren al behoorlijk afgemat door hun speeluurtje met Boris. Ze lagen in de auto dan ook heerlijk te slapen.

Bij Utrecht in de buurt woont puppy Zwart met zijn baasjes, en ook daar was het heel gezellig. Zwart had die ochtend puppycursus gehad, maar was toen wij er rond 1u waren al weer helemaal klaar voor nog een rondje spelen met zijn moeder en zus. We hebben gezamenlijk een stukje gewandeld naar een plek waar de honden even los konden spelen en ze hadden het daar rg naar hun zin.


En ook hier even poseren natuurlijk:


Na een kop koffie en een praatje bij Zwart thuis gingen we door naar regio Den Haag, waar Wit tegenwoordig woont. Wit woont in een flat dus we hadden afgesproken bij een speelveldje in de buurt zodat de honden eerst even konden kennis maken en rennen. Dat ging heel goed, Wit had amper oog voor ons en was helemaal blij met zijn zusje als speelkameraadje.


En ook hier werd natuurlijk weer geposeerd (je kan zo heel duidelijk het verschil in kleur zien, beide pups zijn bruin maar duidelijk toch een heel andere tint):


Helaas was er hier na het poseren nog even een kleine domper op de feestvreugde; er kwamen twee andere volwassen honden -al grommend- het speelveldje op, waarvan er één direct op Cookie afrende en zich al grommend op haar wierp :( Cookie deed helemaal niets (wij waren al richting uitgang aan het lopen en ze stond naast mijn been en keek alleen maar naar de andere honden die helemaal vanaf de andere kant van het veldje aangerend kwamen) en ze schrok er behoorlijk van. Ik heb die andere hond direct van haar af geschopt en gelukkig droop hij met z'n staart tussen de poten af naar zijn baasje (die verder niets deed en ook geen verontschuldiging oid aanbood, alleen iets tegen zijn hond zei in de trant van 'ach, kom maar'...). Later hoorde ik dat de baasjes van Wit die hond al een keer eerder tegen waren gekomen, en dat die hond toen precies het zelfde had gedaan bij Wit :(

Cookie leek er gelukkig niets aan over te hebben gehouden, ze is niet een heel gevoelig zieltje en ook lichamelijk kan ze gelukkig wel tegen een stootje. Maar ik was er zelf behoorlijk pissig onder, en blij dat ik die hond optijd van Cookie af kon schoppen.

Anyway, na nog wat te drinken bij Wit thuis gingen we rond half 6 weer naar huis, waar we om kwart voor 8 eindelijk weer waren. De hondjes kregen gauw een bakje voer, wij konden even eten, en toen was het tijd om alle indrukken te verwerken O+
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_156351139
Ahw, wat leuk O+

Ik kijk bij elke zwarte lab of het toevallig zwart is (omdat ik ook in de regio woon) maar de laatste zwarte lab die ik zag was te groot om Zwart te kunnen zijn.

Maar wat zijn ze mooi!
pi_156351269
Zo'n hond, ik hoop oprecht dat dat beest nooit slachtoffers zal maken, kan me er plaatsvervangend kwaad om maken :(

Maar wat een prachtbeesten zijn de pups zeg, hele leuke foto's O+
pi_156351297
Ligt zo lekker bij poezebeest te slapen O+

En mooie aso's (telefoon maakte er nazi's van :D ) met die hond.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_156351302
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2015 15:56 schreef Candaasje het volgende:
Ahw, wat leuk O+

Ik kijk bij elke zwarte lab of het toevallig zwart is (omdat ik ook in de regio woon) maar de laatste zwarte lab die ik zag was te groot om Zwart te kunnen zijn.

Maar wat zijn ze mooi!
Ja hè, ze zijn best goed gelukt vind ik :D

Zwart woont in een huis aan het water, in een stad(je) (beginnend met een H) ten zuid-oosten van Utrecht zelf /rebusmodus :P Misschien dat dat het makkelijker maakt ;)

En ben ik nog Oranje vergeten, die hebben we afgelopen zondag na de jachttraining haar papieren gegeven.

Na de training mochten de dames even spelen:


en natuurlijk ook weer poseren:


Oranje doet het ook heel goed, haar baasjes vinden de jachttraining leuk en Oranje pikt het al aardig op :D
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_156352029
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2015 16:02 schreef Miracle_Drug het volgende:
Zo'n hond, ik hoop oprecht dat dat beest nooit slachtoffers zal maken, kan me er plaatsvervangend kwaad om maken :(

Maar wat een prachtbeesten zijn de pups zeg, hele leuke foto's O+
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2015 16:04 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Ligt zo lekker bij poezebeest te slapen O+

En mooie aso's (telefoon maakte er nazi's van :D ) met die hond.
Ja, ik vond het ook echt aso en was er flink kwaad om :( Maar die mensen waren zich volgens mij eens echt bewust van het feit dat hun hond iets asociaals deed :') Het was volgens mij een hond 'met een rugzakje', het deed mij qua uiterlijk en qua uiterlijk van z'n 'broertje' wel denken aan zo'n Spaans asielzoek-hondje.

Misschien dat die mensen het idee hebben dat honden zoiets onderling maar moeten 'uitvechten' of zo (nou, nee bedankt. Niet met mijn pup) of dat het heel normaal is en dat ook hun hond zich op losloopveldjes mag uitleven (ook dan, niet op mijn pup...).
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_156357099
Wat leuk dat je nog steeds af en toe een update plaatst, en wat kunnen ze allemaal mooi poseren inmiddels :D Tis een mooi nest :Y
pi_156358066
Leuk, updates O+
Fijn dat het goed gaat met het hele stel.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_156394208
Ik had het even gemist, maar des te leuker om dan meerdere updates te lezen. Leuk! En wat zijn ze groot zeg!
pi_168230662
Pff, dit is ook al weer zo lang geleden..! Inmiddels zijn de pupjes al ruim 1,5 en net zo groot of groter dan hun moeder. Toen de pups 1 jaar waren hebben we een feestje gevierd aan het Erkemederstrand en hebben we ze allemaal weer gezien, alleen groen en lichtblauw konden toen niet, die zijn later bij ons thuis op bezoek geweest.

Van de meeste pups lezen we nog heel regelmatig iets op Facebook, dat is echt ideaal. Zo heeft donkerblauw een b-diploma gehaald en is hij ook al twee keer mee geweest op jacht om hazen te apporteren, ik was echt plaatsvervangend super trots :D de andere pups doen het ook lekker, het is mooi om te zien hoe ze echt bij hun nieuwe gezin horen :)

Onze Cookie heeft helaas nog geen diploma zoals haar broer, ik werd zwanger en heb een baby gekregen dus het echte trainen schoot er later in de zomer wat bij in. Dit jaar gaat mijn man proberen met haar een of twee diploma's te halen, en gaat ze hopelijk ook een show lopen. Ze heeft haar heup, elleboog en oogonderzoeken ook gehad en die waren prachtig (ogen alles vrij, HD-a met norbergwaarde 40, ellebogen vrij), wat dat betreft is ze al goedgekeurd om zelf een nestje te krijgen. Ze heeft zelfs al officieus een 'verloofde'. Hopelijk kunnen we in 2018 met haar wen nestje doen.

En, ondertussen zijn we bezig om dit jaar met Nori nog een nestje te krijgen. Ook voor haar hebben we een 'verloofde' uitgezocht, we wachten nu op haar loopsheid ergens in april en dan begint het hele circus weer van voor af aan :) als alles goed gaat komt er hopelijk deze zomer voor ons nog een pupje van Nori bij :)
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
  dinsdag 17 januari 2017 @ 22:00:46 #125
203250 Diconnected
Zeg maar Dico.
pi_168232737
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2017 21:04 schreef Miss_Isis het volgende:
Pff, dit is ook al weer zo lang geleden..! Inmiddels zijn de pupjes al ruim 1,5 en net zo groot of groter dan hun moeder. Toen de pups 1 jaar waren hebben we een feestje gevierd aan het Erkemederstrand en hebben we ze allemaal weer gezien, alleen groen en lichtblauw konden toen niet, die zijn later bij ons thuis op bezoek geweest.

Van de meeste pups lezen we nog heel regelmatig iets op Facebook, dat is echt ideaal. Zo heeft donkerblauw een b-diploma gehaald en is hij ook al twee keer mee geweest op jacht om hazen te apporteren, ik was echt plaatsvervangend super trots :D de andere pups doen het ook lekker, het is mooi om te zien hoe ze echt bij hun nieuwe gezin horen :)

Onze Cookie heeft helaas nog geen diploma zoals haar broer, ik werd zwanger en heb een baby gekregen dus het echte trainen schoot er later in de zomer wat bij in. Dit jaar gaat mijn man proberen met haar een of twee diploma's te halen, en gaat ze hopelijk ook een show lopen. Ze heeft haar heup, elleboog en oogonderzoeken ook gehad en die waren prachtig (ogen alles vrij, HD-a met norbergwaarde 40, ellebogen vrij), wat dat betreft is ze al goedgekeurd om zelf een nestje te krijgen. Ze heeft zelfs al officieus een 'verloofde'. Hopelijk kunnen we in 2018 met haar wen nestje doen.

En, ondertussen zijn we bezig om dit jaar met Nori nog een nestje te krijgen. Ook voor haar hebben we een 'verloofde' uitgezocht, we wachten nu op haar loopsheid ergens in april en dan begint het hele circus weer van voor af aan :) als alles goed gaat komt er hopelijk deze zomer voor ons nog een pupje van Nori bij :)
Wat kan er een hoop gebeuren in 1,5 jaar zeg :D Gefeliciteerd met je kleine :).

En dat betekend dus weer in september dat de pups naar hun huisje mogen? Want in dat geval ga ik even m'n vriend pushen dat we een huis moeten kopen :+
it's the map in my mind that sends me on my way.
pi_168238199
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2017 22:00 schreef Diconnected het volgende:

[..]

Wat kan er een hoop gebeuren in 1,5 jaar zeg :D Gefeliciteerd met je kleine :).

En dat betekend dus weer in september dat de pups naar hun huisje mogen? Want in dat geval ga ik even m'n vriend pushen dat we een huis moeten kopen :+
Bedankt! :)

En ja, hopelijk als alles goed gaat zouden eventuele pups dan eind augustus of begin september mogen verhuizen. Maar het laat zich niet altijd plannen, dus we wachten nog maar even rustig af :)

We merken trouwens wel dat er veel vraag is momenteel. We staan met onze site op de site van de rasvereniging en via die weg krijg ik wekelijks meerdere mails van mensen die nu alvast heel graag op onze wachtlijst willen. Dat doen we alleen nog niet, daar wacht ik mee tot ik zeker weet dat Nori gedekt is en ze een positieve echo heeft gehad. Vanaf dan kunnen mensen zich aanmelden en gaan we kennismakingsgesprekken plannen. Er kan nog zoveel tussen komen anders...

We hebben in plaats van een open wachtlijst wel een emaillijst in het leven geroepen om mensen die dat graag willen op de hoogte te kunnen houden. De grote belangstelling verbaasde me wel wat eigenlijk, zeker omdat de prijzen die ik om me heen hoor ook niet mis zijn (heb al bedragen gehoord van 1500 en zelfs 1600 euro!). Maar goed, luxe probleem, beter zo dan andersom natuurlijk :)
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_168238351
Oh ik heb dit toen zo gevolgd vond het zo tof.
I solemnly swear i'm up to no good
  woensdag 18 januari 2017 @ 12:10:06 #128
203250 Diconnected
Zeg maar Dico.
pi_168241004
quote:
1s.gif Op woensdag 18 januari 2017 09:12 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Bedankt! :)

En ja, hopelijk als alles goed gaat zouden eventuele pups dan eind augustus of begin september mogen verhuizen. Maar het laat zich niet altijd plannen, dus we wachten nog maar even rustig af :)

We merken trouwens wel dat er veel vraag is momenteel. We staan met onze site op de site van de rasvereniging en via die weg krijg ik wekelijks meerdere mails van mensen die nu alvast heel graag op onze wachtlijst willen. Dat doen we alleen nog niet, daar wacht ik mee tot ik zeker weet dat Nori gedekt is en ze een positieve echo heeft gehad. Vanaf dan kunnen mensen zich aanmelden en gaan we kennismakingsgesprekken plannen. Er kan nog zoveel tussen komen anders...

We hebben in plaats van een open wachtlijst wel een emaillijst in het leven geroepen om mensen die dat graag willen op de hoogte te kunnen houden. De grote belangstelling verbaasde me wel wat eigenlijk, zeker omdat de prijzen die ik om me heen hoor ook niet mis zijn (heb al bedragen gehoord van 1500 en zelfs 1600 euro!). Maar goed, luxe probleem, beter zo dan andersom natuurlijk :)
Ja eerst even afwachten of het lukt idd :Y begrijpelijk. En dat er zoveel belangstelling is joh :o gouden bergen die labradors :P.

Vriend was wel enthousiast toen ik vertelde dat de Fokster weer ging fokken :D.
it's the map in my mind that sends me on my way.
pi_168244407
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2017 12:10 schreef Diconnected het volgende:

[..]

Ja eerst even afwachten of het lukt idd :Y begrijpelijk. En dat er zoveel belangstelling is joh :o gouden bergen die labradors :P.

Vriend was wel enthousiast toen ik vertelde dat de Fokster weer ging fokken :D.
Mwah, vooral bergen stront :P die gouden bergen ben ik nog niet zo tegen gekomen ;)

welke prijs wij deze keer precies gaan vragen weet ik nog niet. Ik wil niet de hoofdprijs vragen, maar ik wil ook niet de goedkoopste zijn. Als mensen voor ons kiezen heb ik liever niet dat ze dat vanuit hun portemonnee doen, liever vanuit een klik met ons/onze aanpak en ideeën.

En leuk dat je vriend enthousiast was, ik ben zelf ook erg enthousiast :+

We hebben een mooie donker-gele (rode) reu uit gezocht en we verwachten als alles door gaat zwarte pupjes. Waarschijnlijk met hier of daar een wit borstvlekje of witte teentjes (aangezien de beoogde papa een borstvlekje heeft en puppy Wit dat ook had, icm witte tenen). Ik hoop heel erg op een paar lieve en mooie teefjes zodat ik er daar eentje uit kan zoeken om te houden en tzt hopelijk verder mee te gaan :)
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_168369288
Oh wat een leuke updates! Ben benieuwd. Was zo tof om te volgen. Ook met de webcam die je toen had.

Het is dat mijn leven niet ingericht is op het hebben van een hond. Maar kom zeker weer terug om het te volgen als Nori gedekt is en de puppies er zijn. Kijk er al weer naar uit.

En jij ook gefeliciteerd met je kindje.
  maandag 23 januari 2017 @ 16:50:28 #131
386633 Adnap
I love Life !
pi_168375917
Oh wat tof allemaal!
Van harte met je baby en met jullie voorgenomen plannen. Ook ik zal het zeker weer volgen.
I live life, i love life
Op Youtube dagelijks vlogs en kookvideo's bij Vraag 't Suus
pi_168385721
Leuk om te horen! :) ik weet niet of ik deze keer weer zo vaak kan updaten, het wordt wel steeds drukker hier in huis dus minder tijd over ;)

Oh, en of we deze keer weer een Webcam hebben weet ik nog niet, de bedrading daarvan is de vorige keer helaas ten prooi gevallen aan Cookie... Of we dat allemaal nog geïnstalleerd kunnen krijgen is nog maar de vraag :')
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_168421839
Succes weer;) Bij die van mij blijft het bij 1 nestje.
pi_168428762
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2017 17:41 schreef _Multiply86_ het volgende:
Succes weer;) Bij die van mij blijft het bij 1 nestje.
Bedankt! Waarom maar een nestje van Ivy (zo heette ze toch?)? Wilde de fokker niet nog een keer, of heeft ze een pup uit het vorige nest gehouden en gaat ze daar mee verder ofzo? Of beviel (haha... :P ) het niet goed?
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_168441042
Nee, alleen een reu is in co own gebleven. Teefje zou ook maar die eigenaar wilde toch niet. Ik heb geen contact meer met de fokker, Ivy staat nu op mijn naam. En heb zelf geen behoefte om een nestje te fokken;) Hoef zelf geen Weimaraner erbij, fokken alleen voor andere mensen vind ik niet zo nodig! Waren wel mooie pups. Die reu doet het erg goed op shows.
pi_168443120
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2017 14:19 schreef _Multiply86_ het volgende:
Nee, alleen een reu is in co own gebleven. Teefje zou ook maar die eigenaar wilde toch niet. Ik heb geen contact meer met de fokker, Ivy staat nu op mijn naam. En heb zelf geen behoefte om een nestje te fokken;) Hoef zelf geen Weimaraner erbij, fokken alleen voor andere mensen vind ik niet zo nodig! Waren wel mooie pups. Die reu doet het erg goed op shows.
Ja dat kan natuurlijk :) heb je geen contact meer met de fokker gewoon omdat jullie regeling is afgelopen of liep er iets mis in de verhoudingen? In ieder geval leuk dat een zoon van Ivy het goed doet op show, wie weet kan hij straks haar genen dan verder doorgeven :)

Ik weet trouwens ook niet zeker of ik wel pups alleen voor andere mensen wil fokken, met Nori is dit denk ik nu wel het laatste nestje als dit allemaal goed gaat. Of ik met Cookie meerdere nestjes wil gaan doen weet ik nog niet. Het komende nest van Nori wil ik in ieder geval graag nog een pup van houden, en uit de combinatie die ik voor Cookie op het oog heb wil ik als dat allemaal gaat zoals ik nu hoop ook wel heel graag een pup houden. Of ik daarna nog een nestje met haar zou willen doen als ik zelf geen pup kan houden weet ik niet. Als ik nog een pup kon houden dan waarschijnlijk wel, maar op een gegeven moment wordt dat wel krap, zeg maar.

co-ownership zoals jij met Ivy had is dan wel een uitkomst, maar lijkt me toch ook een moeilijke constructie. Je moet dan echt wel veel vertrouwen hebben in het 'gastgezin' en hopen dat alles goed blijft gaan, hopen dat je op goede voet met elkaar blijft, genoeg kunnen loslaten en niet gaan micro-managen om het gastgezin niet te irriteren, maar wel voldoende betrokken blijven en een vinger aan de pols houden... Ik hoor van andere fokkers daar meerdere niet heel positieve verhalen over, het lijkt mij wel lastig. Maar wie weet dat ik zoiets in de toekomst toch ooit eens ga proberen. Als je de juiste mensen kunt vinden is het misschien wel een goed systeem.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_168452807
Stuur je wel berichtje over de fokker ;)

Co-own zou ik alleen met mensen doen die je ook al goed kent en duidelijke afspraken maken. Ik kon gewoon zelf alles beslissen.. en wat ik deed met haar, qua training, eten enz..was mijn beslissing. Shows gingen altijd in overleg en ook het nestje, wanneer dat voor beide uitkwam.

Ik vind het niet nodig om te fokken, als je er zelf niets van gaat aanhouden..hou ik niet zo van.. Ken veel fokkers die 3 of 4 nestjes doen met hun eigen teefje en dan van 1 of 2 maar wat aanhouden. Ja prima dan toch, waarom dan nog 2 nestjes fokken? Je hebt al wat je nodig had en waar je mee verder kan.

Mijn nieuwe hond is een Pointer reu;) Die mag wel ingezet worden als dekreu later als die gezond is en uitgroeit zoals ik hoop. Is toch makkelijker haha en staat dus ook gewoon op mijn naam.
pi_168453959
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2017 21:13 schreef _Multiply86_ het volgende:
Stuur je wel berichtje over de fokker ;)

Co-own zou ik alleen met mensen doen die je ook al goed kent en duidelijke afspraken maken. Ik kon gewoon zelf alles beslissen.. en wat ik deed met haar, qua training, eten enz..was mijn beslissing. Shows gingen altijd in overleg en ook het nestje, wanneer dat voor beide uitkwam.

Ik vind het niet nodig om te fokken, als je er zelf niets van gaat aanhouden..hou ik niet zo van.. Ken veel fokkers die 3 of 4 nestjes doen met hun eigen teefje en dan van 1 of 2 maar wat aanhouden. Ja prima dan toch, waarom dan nog 2 nestjes fokken? Je hebt al wat je nodig had en waar je mee verder kan.

Mijn nieuwe hond is een Pointer reu;) Die mag wel ingezet worden als dekreu later als die gezond is en uitgroeit zoals ik hoop. Is toch makkelijker haha en staat dus ook gewoon op mijn naam.
Dm terug :) en jammer hoe het is gegaan. Leuk dat je nu een pointer er bij hebt, die zie je niet zo veel (ik althans niet).

Wat betreft het fokken, tja, ik heb ook een beetje dat 'waarom is het nodig' gevoel, maar ik kan best beargumenteren waarom ik nog een nestje kan doen ook al houd ik niets aan. Er is nou eenmaal super veel vraag naar pups, ik heb nu al bijna genoeg aanvragen voor een heel nest (al verwacht ik dat van deze mensen nog wel veel af zullen haken). Waarom zou ik dan niet nog een nestje fokken om nog wat meer mensen blij te maken? Anders kopen ze misschien een broodfok hondje, als de zorgvuldige fokkers niet aan de vraag kunnen voldoen. En een andere reden kan zijn om een mooie combinatie te maken die genetisch gezien iets toe kan voegen aan het ras bijvoorbeeld. Al is het dan wel handig om baasjes te selecteren op bereidheid de hond in te zetten voor de fok, anders is het een beetje zonde. En nog een reden, het is natuurlijk ook gewoon leuk, puppy's. Ze zijn schattig, je hebt wat te doen, en hoewel het veel werk is en heel veel tijd kost levert het als je geluk hebt ook nog wat op (ja, gevoelig onderwerp, maar goed al het voer voor die honden moet ook ergens van betaald worden he). Dus redenen genoeg wat mij betreft ;) ik weet alleen nog niet of en hoe ik er iets mee ga doen :p
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_168458934
Ja bij Ivy´s fokker zijn de pups ook allang voordat er gedekt is al besproken..Meestal kiest ze max 10 mensen uit die echt op de lijst mogen staan, de leukste natuurlijk;p Weimpjes krijgen meestal tussen de 6 en 8 pups. Maar zijn verder nooit echt mensen die zelf ermee willen fokken. In Nederland fokt alleen Ivy´s fokker echt met alleen Amerikaanse lijnen..dus een andere Nederlandse fokker zal geen hond daarvan willen.

Pointers zie je niet veel nee, op de show zijn er ook nooit veel. En zijn type al helemaal niet in Nederland. Heb hem uit Italie gehaald omdat ik de Nederlandse Pointers vreselijk vind;p Heb een combi van Amerikaanse en Italiaanse lijnen.
pi_168468539
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2017 23:49 schreef _Multiply86_ het volgende:
Ja bij Ivy´s fokker zijn de pups ook allang voordat er gedekt is al besproken..Meestal kiest ze max 10 mensen uit die echt op de lijst mogen staan, de leukste natuurlijk;p Weimpjes krijgen meestal tussen de 6 en 8 pups. Maar zijn verder nooit echt mensen die zelf ermee willen fokken. In Nederland fokt alleen Ivy´s fokker echt met alleen Amerikaanse lijnen..dus een andere Nederlandse fokker zal geen hond daarvan willen.

Pointers zie je niet veel nee, op de show zijn er ook nooit veel. En zijn type al helemaal niet in Nederland. Heb hem uit Italie gehaald omdat ik de Nederlandse Pointers vreselijk vind;p Heb een combi van Amerikaanse en Italiaanse lijnen.
Oh, dan is het helemaal leuk als je hem als dekreu in kunt zetten natuurlijk. Dan kan hij ook echt iets unieks toevoegen aan de populatie :)

Een hond importeren vind ik altijd best wel stoer, zou ik zelf ook wel willen maar ik ben veel te bang dat er iets mis mee zou zijn of gaan en je hem/haar niet kunt gebruiken... En het is natuurlijk heel erg duur, ook nog. KI van een buitenlandse reu is dan een andere optie, maar ja, dat is ook weer behoorlijk duur en een boel gedoe en je moet maar hopen dat alles klopt en goed gaat... Ik ben een beetje een schijtert op dat gebied vrees ik. En niet rijk genoeg om een kans te durven nemen :P (misschien nog wel een reden om nog een extra nestje te fokken, kan ik dat geld gebruiken om een pup of zaad te importeren :D )
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_168570325
Vandaag kregen we de uitslag van de 4 aanvullende DNA-tests die we bij Nori hebben laten doen. Een beetje een onaangename 'verrassing'; ze blijkt drager te zijn van PRA en van EIC (PRA is een aandoening aan het netvlies die blindheid kan veroorzaken, EIC is een aandoening waarbij een hond bij grote inspanning 'neer kan storten' en bij moet komen voor hij verder kan spelen of werken).

Gelukkig heeft dit voor zowel Nori als voor de pups (de pups die al geboren zijn en de pups die nog moeten komen) geen gevolgen, de reuen die we hebben gekozen zijn namelijk vrij hiervan. PRA en EIC zijn autosomaal recessief verervende eigenschappen, dat betekent dat een hond twee 'foute' genen moet hebben om lijder te zijn en symptomen te krijgen. Een drager zoals Nori heeft dus nergens last van, je merkt dragerschap daarom ook pas als je het test. Het is verder alleen relevant voor de keuze van een partner, om te voorkomen dat er lijders met twee foute genen geboren gaan worden. Maar toch, het is niet zo leuk om het zo ineens zwart op wit te zien staan. Ik ben echter wel blij dat we getest hebben, meten is weten in dit geval. Nu weten we dat we ook voor Cookie rekening moeten houden met de mogelijkheid dat ze drager kan zijn en kunnen we daar de juiste reu bij zoeken.

Voor de andere twee aandoeningen die we hebben laten testen (HNPK, een aandoening waarbij de hond een pijnlijke, korstige neus krijgt, en RD/OSD, een netvliesaandoening en skeletafwijking) is ze gelukkig wel vrij. Voor deze beide aandoeningen is Cookie (en haar broers en zussen) daarom zeker vrij, omdat haar vader hier ook vrij van was.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_168592201
quote:
1s.gif Op donderdag 26 januari 2017 21:41 schreef Miss_Isis het volgende:
En een andere reden kan zijn om een mooie combinatie te maken die genetisch gezien iets toe kan voegen aan het ras bijvoorbeeld. Al is het dan wel handig om baasjes te selecteren op bereidheid de hond in te zetten voor de fok, anders is het een beetje zonde.
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2017 17:30 schreef Miss_Isis het volgende:
Vandaag kregen we de uitslag van de 4 aanvullende DNA-tests die we bij Nori hebben laten doen. Een beetje een onaangename 'verrassing'; ze blijkt drager te zijn van PRA en van EIC (PRA is een aandoening aan het netvlies die blindheid kan veroorzaken, EIC is een aandoening waarbij een hond bij grote inspanning 'neer kan storten' en bij moet komen voor hij verder kan spelen of werken).

Het is verder alleen relevant voor de keuze van een partner, om te voorkomen ineens zwart op wit te zien staan. Ik ben echter wel blij dat we getest hebben, meten is weten in dit geval.dat er lijders met twee foute genen geboren gaan worden. Maar toch, het is niet zo leuk om het zo Nu weten we dat we ook voor Cookie rekening moeten houden met de mogelijkheid dat ze drager kan zijn en kunnen we daar de juiste reu bij zoeken.
Ik begrijp dit niet zo. Je wilt, zeg je, als fokker genetisch iets bijdragen aan het ras, maar je gaat willens en wetens fokken met een drager van een recessief erfelijke ziekte. En dan ook nog de kopers selecteren op de wens om te gaan fokken met de pup?
Als je echt wilt bijdragen aan het ras dan fok je niet met zo'n hond, laat staan dat je de pups dan aan potentiele fokkers verkoopt!
quote:
Voor de andere twee aandoeningen die we hebben laten testen (HNPK, een aandoening waarbij de hond een pijnlijke, korstige neus krijgt, en RD/OSD, een netvliesaandoening en skeletafwijking) is ze gelukkig wel vrij. Voor deze beide aandoeningen is Cookie (en haar broers en zussen) daarom zeker vrij, omdat haar vader hier ook vrij van was.
Want dat zijn geen recessieve aandoeningen?
pi_168592637
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2017 15:32 schreef Ouder1 het volgende:

[..]


[..]

Ik begrijp dit niet zo. Je wilt, zeg je, als fokker genetisch iets bijdragen aan het ras, maar je gaat willens en wetens fokken met een drager van een recessief erfelijke ziekte. En dan ook nog de kopers selecteren op de wens om te gaan fokken met de pup?
Als je echt wilt bijdragen aan het ras dan fok je niet met zo'n hond, laat staan dat je de pups dan aan potentiele fokkers verkoopt!

[..]

Want dat zijn geen recessieve aandoeningen?
Nori is vrij en de vader was vrij, dus ook als het recessieve aandoeningen zijn, is Cookie dan sowieso vrij. Bovendien is het eerste wat je quote "een andere reden kan zijn..." En dat betekent dus niet de enige reden. Als je oplet waar je kruist, wat MissIsis doet, is een recessief gen voor een aandoening geen probleem. Dat fok je er dan over verschillende generaties vanzelf uit. Bovendien is gendiversiteit binnen hondenrassen extreem belangrijk, zeker bij de minder populaire of gecontroleerde rassen. Honden met recessieve genen voor aandoeningen uitsluiten is daarom onwenselijk.
Your opinion of me is none of my business.
pi_168592798
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2017 15:32 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Want dat zijn geen recessieve aandoeningen?
Recessief of niet, als ze er op getest zijn en er vrij van zijn, dan kunnen ze het sowieso niet doorgeven natuurlijk :')
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_168592803
quote:
1s.gif Op woensdag 1 februari 2017 15:51 schreef Sarasi het volgende:

[..]

Nori is vrij en de vader was vrij, dus ook als het recessieve aandoeningen zijn, is Cookie dan sowieso vrij. Bovendien is het eerste wat je quote "een andere reden kan zijn..." En dat betekent dus niet de enige reden. Als je oplet waar je kruist, wat MissIsis doet, is een recessief gen voor een aandoening geen probleem. Dat fok je er dan over verschillende generaties vanzelf uit. Bovendien is gendiversiteit binnen hondenrassen extreem belangrijk, zeker bij de minder populaire of gecontroleerde rassen. Honden met recessieve genen voor aandoeningen uitsluiten is daarom onwenselijk.
Als ik het goed heb gelezen heeft de hond dus al een nestje gehad en is weer drachtig? En dan nu pas laten testen... Klinkt in het ieder geval niet erg zorgvuldig.

Ik ben blij dat mijn fokker uitgebreid test en ook niet fokt met 'dragers'. En zij hebben liever ook niet dat je gaat fokken met de pup. Dat omdat zij de fok graag in handen blijven zien van goede professionele fokkers ipv thuisfokkers die maar wat doen.
pi_168592841
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2017 15:32 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

[..]

Ik begrijp dit niet zo. Je wilt, zeg je, als fokker genetisch iets bijdragen aan het ras, maar je gaat willens en wetens fokken met een drager van een recessief erfelijke ziekte. En dan ook nog de kopers selecteren op de wens om te gaan fokken met de pup?
Dit was een hypothetische discussie, het ging er om wat een reden zou kunnen zijn om nog een nest te fokken als je niet zelf een pup aan wilt houden. Note dat ik niet aan heb gegeven dat te willen doen en dat ik er juist niet uit was of ik dat überhaupt zou doen/willen (en nu ik weet dat Nori drager van PRA en EIC is zie ik dat als nog een reden om niet zomaar 'voor de leuk' nog een derde nestje te doen).

Dat gezegd hebbende, ook dan kan een drager nog meer dan genoeg toevoegen aan de genenpoel (zie hier onder verder).

quote:
Als je echt wilt bijdragen aan het ras dan fok je niet met zo'n hond, laat staan dat je de pups dan aan potentiele fokkers verkoopt!
Ik ben het ontzettend oneens met de stelling dat er niet met dragers gefokt zou moeten worden. Ik kan daar gerust een betoog van een paar A4 over schrijven, maar ik zal mijn best doen het korter samen te vatten ;)

1. Een drager van een (of meer) recessieve aandoeningen is zelf NIET ziek. De hond heeft nergens last van, niemand die er iets aan merkt, de hond of zijn omgeving ervaart op geen enkele manier hinder of wat dan ook. De enige reden dat we dit nu weten is juist omdat we getest hebben.

2. Gecombineerd met een vrije hond kan een drager zowel dragende als vrije pups geven. Prima potentieel fokmateriaal dus.

3. Een hond is meer dan alleen 'drager'. Er spelen veel meer factoren mee dan enkel 1 of 2 'kapotte' genen. Karakter bijvoorbeeld, of perfecte heupen en ellebogen, goede ooguitslagen, werklust, noem maar wat. Een hond heeft zoveel meer dat aan het nageslacht doorgegeven kan worden en ontzettend waardevol kan zijn. Om dat allemaal weg te gooien vanwege 1 of 2 foutjes is ontzettend kortzichtig

4. Door alleen te fokken met honden die vrij zijn van alles wordt je genenpoel enorm verkleind. Nou zijn er bij Labradors redelijk veel honden, maar als er alleen maar met honden gefokt wordt die vrij zijn van alles heb je over een paar generaties weer een nieuw (genetisch) probleem wat de kop opsteekt. Kleine genenpoelen betekend inteelt, en alle daarmee samenhangende nadelen.

5. Door te testen weet je wat je hebt, en kun je juist dragers bewust wèl inzetten in de juiste combinatie. Dan maak je de genenpoel in ieder geval niet onnodig kleiner, en zorg je heel bewust dat er géén lijders geboren worden.

En, 6. de (overgrote, durf ik wel te stellen) meerderheid van de teefjes waar mee gefokt wordt, worden hier niet op getest. Die kunnen dus net zo goed drager of eventueel zelfs lijder van legio dingen zijn zonder dat daar een haan naar kraait of dat iemand het ook maar weet. Meten is in dit geval weten, daarom hebben wij ervoor gekozen dit onderzoek toch te laten doen. Wij weten in ieder geval nu 100% zeker dat wij geen pups zullen produceren die PRA, EIC, HNPK of RD/OSD krijgen.

quote:
[..]

Want dat zijn geen recessieve aandoeningen?
Ja, juist wel, daarom weet ik ook dat Cookie en haar broers en zussen vrij zijn. Het idee van een recessieve aandoening is dat je van pa en ma een 'kapot' gen moet krijgen (zij moeten dus beide drager zijn) om zelf ziek te worden (lijder te zijn). Nori is hier vrij van, en de reu is hier vrij van. Dat betekent dat de pups automatisch ook vrij zijn, want ze kunnen van zowel pa als ma alleen een vrij gen hebben gekregen.

Al is RD/OSD nog iets ingewikkelder dan dat, in de praktijk kunnen dragers daarvan ook enkele symptomen krijgen (het is incompleet dominant). Maar de vererving en het principe (de pups zijn gegarandeerd vrij) is hetzelfde.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_168592891
quote:
1s.gif Op woensdag 1 februari 2017 15:51 schreef Sarasi het volgende:

[..]

Nori is vrij en de vader was vrij, dus ook als het recessieve aandoeningen zijn, is Cookie dan sowieso vrij. Bovendien is het eerste wat je quote "een andere reden kan zijn..." En dat betekent dus niet de enige reden. Als je oplet waar je kruist, wat MissIsis doet, is een recessief gen voor een aandoening geen probleem. Dat fok je er dan over verschillende generaties vanzelf uit. Bovendien is gendiversiteit binnen hondenrassen extreem belangrijk, zeker bij de minder populaire of gecontroleerde rassen. Honden met recessieve genen voor aandoeningen uitsluiten is daarom onwenselijk.
Ah. Nori is de moeder van Cookie. Duidelijk.
pi_168592970
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2017 15:58 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Dit was een hypothetische discussie, het ging er om wat een reden zou kunnen zijn om nog een nest te fokken als je niet zelf een pup aan wilt houden. Note dat ik niet aan heb gegeven dat te willen doen en dat ik er juist niet uit was of ik dat überhaupt zou doen/willen (en nu ik weet dat Nori drager van PRA en EIC is zie ik dat als nog een reden om niet zomaar 'voor de leuk' nog een derde nestje te doen).

Dat gezegd hebbende, ook dan kan een drager nog meer dan genoeg toevoegen aan de genenpoel (zie hier onder verder).

[..]

Ik ben het ontzettend oneens met de stelling dat er niet met dragers gefokt zou moeten worden. Ik kan daar gerust een betoog van een paar A4 over schrijven, maar ik zal mijn best doen het korter samen te vatten ;)

1. Een drager van een (of meer) recessieve aandoeningen is zelf NIET ziek. De hond heeft nergens last van, niemand die er iets aan merkt, de hond of zijn omgeving ervaart op geen enkele manier hinder of wat dan ook. De enige reden dat we dit nu weten is juist omdat we getest hebben.

2. Gecombineerd met een vrije hond kan een drager zowel dragende als vrije pups geven. Prima potentieel fokmateriaal dus.

3. Een hond is meer dan alleen 'drager'. Er spelen veel meer factoren mee dan enkel 1 of 2 'kapotte' genen. Karakter bijvoorbeeld, of perfecte heupen en ellebogen, goede ooguitslagen, werklust, noem maar wat. Een hond heeft zoveel meer dat aan het nageslacht doorgegeven kan worden en ontzettend waardevol kan zijn. Om dat allemaal weg te gooien vanwege 1 of 2 foutjes is ontzettend kortzichtig

4. Door alleen te fokken met honden die vrij zijn van alles wordt je genenpoel enorm verkleind. Nou zijn er bij Labradors redelijk veel honden, maar als er alleen maar met honden gefokt wordt die vrij zijn van alles heb je over een paar generaties weer een nieuw (genetisch) probleem wat de kop opsteekt. Kleine genenpoelen betekend inteelt, en alle daarmee samenhangende nadelen.

5. Door te testen weet je wat je hebt, en kun je juist dragers bewust wèl inzetten in de juiste combinatie. Dan maak je de genenpoel in ieder geval niet onnodig kleiner, en zorg je heel bewust dat er géén lijders geboren worden.

En, 6. de (overgrote, durf ik wel te stellen) meerderheid van de teefjes waar mee gefokt wordt, worden hier niet op getest. Die kunnen dus net zo goed drager of eventueel zelfs lijder van legio dingen zijn zonder dat daar een haan naar kraait of dat iemand het ook maar weet. Meten is in dit geval weten, daarom hebben wij ervoor gekozen dit onderzoek toch te laten doen. Wij weten in ieder geval nu 100% zeker dat wij geen pups zullen produceren die PRA, EIC, HNPK of RD/OSD krijgen.

[..]

Ja, juist wel, daarom weet ik ook dat Cookie en haar broers en zussen vrij zijn. Het idee van een recessieve aandoening is dat je van pa en ma een 'kapot' gen moet krijgen (zij moeten dus beide drager zijn) om zelf ziek te worden (lijder te zijn). Nori is hier vrij van, en de reu is hier vrij van. Dat betekent dat de pups automatisch ook vrij zijn, want ze kunnen van zowel pa als ma alleen een vrij gen hebben gekregen.

Al is RD/OSD nog iets ingewikkelder dan dat, in de praktijk kunnen dragers daarvan ook enkele symptomen krijgen (het is incompleet dominant). Maar de vererving en het principe (de pups zijn gegarandeerd vrij) is hetzelfde.
Agree to disagree.
pi_168593084
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2017 15:56 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Als ik het goed heb gelezen heeft de hond dus al een nestje gehad en is weer drachtig? En dan nu pas laten testen... Klinkt in het ieder geval niet erg zorgvuldig.

Ik ben blij dat mijn fokker uitgebreid test en ook niet fokt met 'dragers'. En zij hebben liever ook niet dat je gaat fokken met de pup. Dat omdat zij de fok graag in handen blijven zien van goede professionele fokkers ipv thuisfokkers die maar wat doen.
Ja, Nori heeft al een nestje gehad en is nu niet weer drachtig maar we gaan haar hopelijk in april weer laten dekken. En ja, we hebben haar nu pas laten testen, de vorige keer hebben we gekozen voor een reu die op alle testen helemaal vrij was, dus hadden we de zekerheid dat de pups sowieso nooit lijder konden zijn. Deze reu is ook vrij voor een aantal dingen (PRA en EIC, om maar wat te noemen) maar HNPK is bijvoorbeeld bij hem niet getest. Nu Nori wel getest is weet ik zeker dat de pups dat allemaal niet kunnen krijgen.

Het is heel makkelijk om te denken dat alleen maar met vrije honden fokken het allerbeste is wat je kan doen. In de praktijk is het echter niet zo zwart-wit, zoals ik hier boven heb geprobeerd uit te leggen.

Daarnaast spelen heel veel mensen ook gewoon mooi weer. Ik had ook kunnen posten: yay, we hebben Nori laten testen op HNPK en RD/OSD en ze is helemaal vrij!! Kijk hoe goed!! Daar is echter uiteindelijk niemand bij gebaat. Ik kies voor eerlijkheid en openheid, en maak een bewuste keuze waar ik 100% achter sta. Ik heb uit de vorige combinatie een pup gehouden, en uit de komende wil ik ook een pup houden. Met beide pups hoop ik verder te kunnen fokken. Dat is niet omdat ik denk dat ik maar wat aan broddel, daar zit een bewuste gedachte (en ik moet zeggen, ook redelijk wat theoretische kennis) achter.

Ik heb heus niet de illusie dat mijn hond(en) onmisbaar zijn voor de fok of dat ze uniek zijn (nouja, wel in de letterlijke zin natuurlijk, het zijn geen kloontjes). Maar ik kies hier bewust voor om dit zo te doen en om hier verder mee te gaan, om op den duur uit te komen waar ik wil zijn.

En wat betreft fokkers die zelf alleen willen fokken en geen pups voor de fok verkopen, tja. Dat moeten ze lekker zelf weten. Ik denk dat met de juiste begeleiding ook 'gewone' pupkopers best een keer een nestje kunnen fokken op een verantwoorde manier. En dat dat zelfs nog iets toe kan voegen ook. Ik geloof wel in educatie wat dat betreft :)

[ Bericht 0% gewijzigd door Miss_Isis op 01-02-2017 16:14:47 ]
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_168593421
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2017 16:00 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Ah. Nori is de moeder van Cookie. Duidelijk.
anders lees je volgende keer het topic voor je reageert op één post :')
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_168593475
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2017 16:06 schreef Miss_Isis het volgende:

Het is heel makkelijk om te denken dat alleen maar met vrije honden fokken het allerbeste is wat je kan doen. In de praktijk is het echter niet zo zwart-wit, zoals ik hier boven heb geprobeerd uit te leggen.
En ik had al geschreven: Agree to disagree.
quote:
Daarnaast spelen heel veel mensen ook gewoon mooi weer. Ik had ook kunnen posten: yay, we hebben Nori laten testen op HNPK en RD/OSD en ze is helemaal vrij!! Kijk hoe goed!! Daar is echter uiteindelijk niemand bij gebaat. Ik kies voor eerlijkheid en openheid, en maak een bewuste keuze waar ik 100% achter sta.
Bij mijn fokker hoef je niet te vragen om de uitslagen van de onderzoeken; die liggen al klaar als je de eerste keer komt. Ook open en eerlijk dus. Ze zijn strenger dan de fokvereniging maar hebben dan in dat wereldje ook een hele goede naam.
quote:
Ik heb heus niet de illusie dat mijn hond(en) onmisbaar zijn voor de fok of dat ze uniek zijn (nouja, wel in de letterlijke zin natuurlijk, het zijn geen kloontjes). Maar ik kies hier bewust voor om dit zo te doen en om hier verder mee te gaan, om op den duur uit te komen waar ik wil zijn.
Wat wil je dan bereiken (oprechte interesse)?
quote:
En wat betreft fokkers die zelf alleen willen fokken en geen pups voor de fok verkopen, tja. Dat moeten ze lekker zelf weten. Ik denk dat met de juiste begeleiding ook 'gewone' pupkopers best een keer een nestje kunnen fokken op een verantwoorde manier. En dat dat zelfs nog iets toe kan voegen ook. Ik geloof wel in educatie wat dat betreft :)
Nou ja.. ach.. Het is ook wel een bijzonder ras dat ik heb in de hondenwereld. Gefokt op werkvermogen, karakter, gezondheid en wendbaarheid. Helaas komen daar ook steeds meer mensen die gaan fokken op uiterlijk en leuke kleurtjes. Dat mijn fokker haar pups daar niet voor wil lenen en dus heel terughoudend is begrijp ik wel.

Als alles naar wens gaat wordt onze nieuwe pup medio maart geboren. Spannend!
Deze maand gaan we vast even de vader en moeder bewonderen. Die zijn veel jonger dan mijn hond dus heb ik ze nog niet in het echt gezien.
pi_168593494
quote:
1s.gif Op woensdag 1 februari 2017 16:20 schreef tombolafan het volgende:

[..]

anders lees je volgende keer het topic voor je reageert op één post :')
Ik ga geen 150 reacties doorspitten voor ik reageer.
pi_168593604
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2017 15:58 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Dit was een hypothetische discussie, het ging er om wat een reden zou kunnen zijn om nog een nest te fokken als je niet zelf een pup aan wilt houden. Note dat ik niet aan heb gegeven dat te willen doen en dat ik er juist niet uit was of ik dat überhaupt zou doen/willen (en nu ik weet dat Nori drager van PRA en EIC is zie ik dat als nog een reden om niet zomaar 'voor de leuk' nog een derde nestje te doen).

Dat gezegd hebbende, ook dan kan een drager nog meer dan genoeg toevoegen aan de genenpoel (zie hier onder verder).

[..]

Ik ben het ontzettend oneens met de stelling dat er niet met dragers gefokt zou moeten worden. Ik kan daar gerust een betoog van een paar A4 over schrijven, maar ik zal mijn best doen het korter samen te vatten ;)

1. Een drager van een (of meer) recessieve aandoeningen is zelf NIET ziek. De hond heeft nergens last van, niemand die er iets aan merkt, de hond of zijn omgeving ervaart op geen enkele manier hinder of wat dan ook. De enige reden dat we dit nu weten is juist omdat we getest hebben.

2. Gecombineerd met een vrije hond kan een drager zowel dragende als vrije pups geven. Prima potentieel fokmateriaal dus.

3. Een hond is meer dan alleen 'drager'. Er spelen veel meer factoren mee dan enkel 1 of 2 'kapotte' genen. Karakter bijvoorbeeld, of perfecte heupen en ellebogen, goede ooguitslagen, werklust, noem maar wat. Een hond heeft zoveel meer dat aan het nageslacht doorgegeven kan worden en ontzettend waardevol kan zijn. Om dat allemaal weg te gooien vanwege 1 of 2 foutjes is ontzettend kortzichtig

4. Door alleen te fokken met honden die vrij zijn van alles wordt je genenpoel enorm verkleind. Nou zijn er bij Labradors redelijk veel honden, maar als er alleen maar met honden gefokt wordt die vrij zijn van alles heb je over een paar generaties weer een nieuw (genetisch) probleem wat de kop opsteekt. Kleine genenpoelen betekend inteelt, en alle daarmee samenhangende nadelen.

5. Door te testen weet je wat je hebt, en kun je juist dragers bewust wèl inzetten in de juiste combinatie. Dan maak je de genenpoel in ieder geval niet onnodig kleiner, en zorg je heel bewust dat er géén lijders geboren worden.

En, 6. de (overgrote, durf ik wel te stellen) meerderheid van de teefjes waar mee gefokt wordt, worden hier niet op getest. Die kunnen dus net zo goed drager of eventueel zelfs lijder van legio dingen zijn zonder dat daar een haan naar kraait of dat iemand het ook maar weet. Meten is in dit geval weten, daarom hebben wij ervoor gekozen dit onderzoek toch te laten doen. Wij weten in ieder geval nu 100% zeker dat wij geen pups zullen produceren die PRA, EIC, HNPK of RD/OSD krijgen.

[..]

Ja, juist wel, daarom weet ik ook dat Cookie en haar broers en zussen vrij zijn. Het idee van een recessieve aandoening is dat je van pa en ma een 'kapot' gen moet krijgen (zij moeten dus beide drager zijn) om zelf ziek te worden (lijder te zijn). Nori is hier vrij van, en de reu is hier vrij van. Dat betekent dat de pups automatisch ook vrij zijn, want ze kunnen van zowel pa als ma alleen een vrij gen hebben gekregen.

Al is RD/OSD nog iets ingewikkelder dan dat, in de praktijk kunnen dragers daarvan ook enkele symptomen krijgen (het is incompleet dominant). Maar de vererving en het principe (de pups zijn gegarandeerd vrij) is hetzelfde.
Jij verwoordt het weer eens een stuk beter en uitgebreider. :+
Your opinion of me is none of my business.
pi_168593704
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2017 16:23 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Ik ga geen 150 reacties doorspitten voor ik reageer.
Nee, dat blijkt :')

Dit is het negende topic overigens O+
Spoilers!
pi_168593835
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2017 16:23 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Ik ga geen 150 reacties doorspitten voor ik reageer.
of je leest de OP iig :')
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_168593887
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2017 16:22 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

En ik had al geschreven: Agree to disagree.

ja, terwijl Miss_Isis bezig was met een reactie op jouw volgende post o|O
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_168594007
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2017 16:23 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Ik ga geen 150 reacties doorspitten voor ik reageer.
Misschien wel handig om dat te doen voordat je iemand onzorgvuldig noemt. Ik volg dit topic al een hele tijd en als iemand zorgvuldig met haar honden en pups omgaat is het Miss_Isis wel :Y
And so the lion fell in love with the lamb
pi_168595478
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2017 16:22 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

En ik had al geschreven: Agree to disagree.
Toen was ik, zoals Tombolafan schrijft, al bezig met een reactie :)

quote:
[..]

Bij mijn fokker hoef je niet te vragen om de uitslagen van de onderzoeken; die liggen al klaar als je de eerste keer komt. Ook open en eerlijk dus. Ze zijn strenger dan de fokvereniging maar hebben dan in dat wereldje ook een hele goede naam.
Dat is heel mooi en fijn. Maar ook dan kan het natuurlijk zo zijn dat een fokker (en ongetwijfeld niet de jouwe, maar ik geef enkel aan dat het KAN) je alle verplichte uitslagen laat zien, plus wat extra's, maar dat ze overige extra's die misschien niet helemaal top zijn achterwege laten.

Dat zou ik ook kunnen doen, ik kan prat gaan op Nori's super HD, ED en ECVO uitslagen, plus nog de extra HNPK en RD/OSD uitslagen die helemaal vrij zijn! Dat ik dan ook nog PRA en EIC heb laten testen en dat ze daar niet vrij van is maar drager, dat hoeft niemand te weten en daar kan zelfs niemand achter komen als ik het niet zou vertellen. Dus ja, zelfs fokkers die meer doen dan de rasvereniging vraagt en die de uitslagen open en bloot neerleggen als je op bezoek komt kunnen eventueel meer weten dan ze je vertellen.

Onze uitslagen staan overigens (naast dat ze bij de kennismakingsgesprekken als mensen zich hebben aangemeld voor de wachtlijst, op tafel liggen) ook open en bloot op onze website. Alleen deze nog niet, die staan op dit moment alleen nog hier en (openbaar) op mijn facebook, totdat we de site weer gaan bijwerken (ik denk komend weekend, of misschien al wat eerder).

quote:
[..]

Wat wil je dan bereiken (oprechte interesse)?
Niets heel hoogdravends hoor :) Ik wil gewoon graag lieve, gezonde Labradors fokken met een redelijk laag COI (inteelt-coëfficient, een graadmeter voor genetische diversiteit) die fijn zijn om in huis te hebben en waar je leuk mee kunt werken. Verder hou ik wel van een beetje diversiteit, ik heb op dit moment nog niet de behoefte om super strak naar de rasstandaard te fokken. Ik wil wel graag uiteindelijk van alle drie de kleuren een of meer honden hebben, dat vind ik ook leuk.

quote:
[..]

Nou ja.. ach.. Het is ook wel een bijzonder ras dat ik heb in de hondenwereld. Gefokt op werkvermogen, karakter, gezondheid en wendbaarheid. Helaas komen daar ook steeds meer mensen die gaan fokken op uiterlijk en leuke kleurtjes. Dat mijn fokker haar pups daar niet voor wil lenen en dus heel terughoudend is begrijp ik wel.
Dat kan. Het kan natuurlijk ook dat pupkopers die bij haar kopen haar ideeën delen, en zelf ook graag zo'n soort nestje zouden willen fokken. En zelfs als ze wel een bepaald uiterlijk of kleur na zouden willen streven hoeft dat geen probleem te zijn; zolang het welzijn maar niet er onder lijdt. Een beetje diversiteit hoeft niet verkeerd te zijn.

Maar het is natuurlijk het goed recht van jouw fokker om haar pups daar niet voor te willen lenen. Dat mag ze helemaal zelf weten. Het is een keuze, maar een keuze die haar imo niet per definitie beter maakt dan een fokker die pupkopers die zelf willen fokken wel aanneemt (ook beslist niet slechter hoor. Maar ik vind het alleen niet per definitie 'goed' om dat zo te doen en 'slecht' om het anders te doen. Er zijn meer wegen die naar Rome/een 'goede' fokker leiden)

quote:
Als alles naar wens gaat wordt onze nieuwe pup medio maart geboren. Spannend!
Deze maand gaan we vast even de vader en moeder bewonderen. Die zijn veel jonger dan mijn hond dus heb ik ze nog niet in het echt gezien.
Leuk! Een nieuwe pup is altijd weer spannend :)
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_168595549
En ik vind het erg lief trouwens dat er 'fans' komen reageren met zulke lovende kritieken :D
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_168597020
Het is al langer bekend dat Ouder1 graag overal haar/zijn mening over geeft ook als zij/hij er de ballen verstand van heeft.

Ik "ken" maar weinig mensen die zo zorgvuldig fokken als Issis doet. En daarbij zeer zorgvuldig de nieuwe baasjes van de pups uit kiest.

Ik ben sinds ik meer weet over fokkers enzo enorm kieskeurig geworden over waar ik een pup zou halen. Mocht onze Loebes er ooit niet meer zijn en Isis fokt ooit weer een nestje zou ik bij haar zo op de wachtlijst willen.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_168610873
quote:
1s.gif Op woensdag 1 februari 2017 18:53 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Het is al langer bekend dat Ouder1 graag overal haar/zijn mening over geeft ook als zij/hij er de ballen verstand van heeft.

Ik "ken" maar weinig mensen die zo zorgvuldig fokken als Issis doet. En daarbij zeer zorgvuldig de nieuwe baasjes van de pups uit kiest.

Ik ben sinds ik meer weet over fokkers enzo enorm kieskeurig geworden over waar ik een pup zou halen. Mocht onze Loebes er ooit niet meer zijn en Isis fokt ooit weer een nestje zou ik bij haar zo op de wachtlijst willen.
Lief O+

Hopelijk kun je voorlopig nog lang van Loebes genieten, en wie weet zien we je aanmelding wel binnen komen over een jaar of 10 als we dan nog fokken :)


Over aanmelding gesproken, afgelopen week heb ik ook al weer de eerste aanmelding afgewezen. We hebben nog geen wachtlijst (daarmee wil ik wachten tot Nori gedekt is en ik een positieve echo heb gezien, waarschijnlijk pas medio of eind mei dus), maar mensen kunnen zich al wel aanmelden om op de hoogte te blijven via email. Dat hebben inmiddels al 15+ mensen gedaan. En een aanvraag hebben we dus alvast afgewezen. Bewust nu al, om de mensen die het betrof niet het gevoel te geven dat ze aan het lijntje gehouden werden, omdat ik hun situatie toch wat anders dan gemiddeld vond. De situatie was -globaal- alsvolgt:

Een ouder mailde met het verzoek op de wachtlijst geplaatst te worden voor een pup. De pup zou tzt na een speciaal daarop gerichte workshop/training ingezet gaan worden als therapiehond voor de kinderen in het gezin, die autisme en ADHD hebben.

Ik heb er een poos over nagedacht, met mijn man over gesproken, informatie opgezocht over die training, contact gezocht met en ervaringen gevraagd van andere fokkers, en uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat ik het niet aandurfde.

Hoewel ik het idee heel mooi vind en er van overtuigd ben dat kinderen veel aan een hond kunnen hebben, vraagt dit in mijn beleving wel extra aandacht. De match tussen gezin en pup moet wel precies goed zijn, de pup moet het aankunnen wat er van hem/haar gevraagd wordt in zo'n training, de mensen moeten de opvoeding en training van de pup in hun al intensieve gezinssituatie ook aankunnen, en ik vind dat ik als fokker daar dan ook extra bij betrokken zou moeten zijn en me er goed in zou moeten verdiepen. Dat zie ik op dit moment in mijn leven gewoon niet lukken, ik heb naast alle andere dingen niet de tijd en energie om dat zorgvuldig genoeg aan te pakken. Ik heb ze daarom doorverwezen naar een andere fokker die meer ervaring heeft met pups in 'bijzondere' situaties plaatsen en die daar zelf ook trainingen bij geeft.

Ik ben gewoon te neurotisch om zoiets relaxed op te pakken en er van uit te gaan dat het wel goed komt. Daarnaast krijgen mensen die zich aangemeld hebben voor de wachtlijst en die hier zijn geweest om kennis te maken ook pas na de geboorte te horen of er voor hen een pup bij is. Dat is voor volwassenen al spannend, laat staan voor kinderen, en voor autistische kinderen lijkt het me helemaal lastig om zo lang in onzekerheid te zitten. Nouja, kortom, ik heb het dus niet gedaan, maar ben er wel een dag druk mee geweest.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_168611253
Ik snap je afweging en afwijzing helemaal. Goede zaak natuurlijk zo'n hond. Maar inderdaad wat je zegt het moet er de goede hond voor zijn en er komt heel wat bij kijken. Zijn er geen fokkers speciaal voor dat soort situaties. Mensen die precies weten waar ze op moeten letten bij een pup?

En ik hoop dat mijn prutser nog heel lang in de weg mag liggen en mijn nek probeert te breken met tennisballen.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_168611818
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2017 11:17 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Ik snap je afweging en afwijzing helemaal. Goede zaak natuurlijk zo'n hond. Maar inderdaad wat je zegt het moet er de goede hond voor zijn en er komt heel wat bij kijken. Zijn er geen fokkers speciaal voor dat soort situaties. Mensen die precies weten waar ze op moeten letten bij een pup?

En ik hoop dat mijn prutser nog heel lang in de weg mag liggen en mijn nek probeert te breken met tennisballen.
Elke dag een moordaanslag (met tennisbal)? :+

Er zijn wel speciale stichtingen die honden voor onder andere dit soort doelen opleiden, maar daar komt niet iedereen voor in aanmerking. Stichting hulphond bijvoorbeeld, die fokken ook zelf een deel van hun pups (de reu die we voor dit nest hebben uitgekozen heeft daar toevallig al meerdere pups voor geleverd en dekkingen op teefjes van de stichting gedaan). Die leiden heel veel soorten hulphonden op; bv voor mensen in rolstoel, met epilepsie of met ptss.

En er zijn ook wel mogelijkheden geloof ik om als je niet in aanmerking komt voor zo'n hulphond als 'gewoon' persoon de hulp van een stichting oid in te roepen om een geschikte pup voor jouw doel te vinden. En je kan ook soms een hond die je al hebt 'om laten scholen'. Zo'n soort training wilde deze aanvrager ook doen.

Of er ook privé fokkers zijn die echt specifiek hier voor fokken weet ik niet. De fokker waar ik naar doorverwezen heb gaf aan dat zij het dus wel vaker doet en er ervaring mee heeft, en dat zij de kopers dan ook zelf kan begeleiden (ze heeft ook een soort training/coaching praktijk voor mens en hond). Ze heeft bv laatst een pup geplaatst bij iemand met niet-aangeboren hersenletsel, en ze is heel zorgvuldig in het kiezen van de juiste pup bij de juiste baas, ook/juist bij 'bijzondere' baasjes. Als ik een bijzondere wens had op dat gebied zou ik graag naar haar of iemand zoals zij gaan.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_169054352
Inmiddels dwarrelen de wolkjes haar hier door de woonkamer als Nori zich uitschud, ze is enorm aan het verharen, compleet met huidschilfers in haar vacht. Niet echt fijn, maar bij haar altijd het teken van een aanstaande loopsheid! Deze keer pakken we dus met plezier de stofzuiger :) Ik verwacht dat ze nu binnen 6 weken toch wel loops gaat worden, en dan kunnen we beginnen met het plannen van dierenartsafspraakjes en alvast bellen met de eigenaresse van de reu.

De reu in kwestie is trouwens Buddy, een mooie rode (foxred) reu. Hij is niet zo groot, net zo groot als Nori ongeveer, dus we verwachten relatief kleine honden. En hij heeft een borstvlekje, dus de kans is best aanwezig dat er weer één of meerdere pups geboren gaan worden met een borstvlek en/of witte teentjes (beide heeft een vergelijkbare genetische oorsprong, dus daarom komt het vaak samen voor). Zijn karakter is echt super, heel relaxed, vriendelijk, en goed trainbaar. Samen met Nori gaat dat denk/hoop ik hele fijne pups opleveren :)

Link naar Buddy voor de geïnteresseerden (hij is in het echt veel knapper dan op de foto :P ):

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En nog een nieuwtje, ik werd gisteren gemaild door een hulphonden/geleidehonden trainingscentrum. Zij zoeken vaak pups om op te leiden tot hulp- of blindegeleidehond, en hadden belangstelling voor pups uit Nori's geplande nest. Omdat we ondertussen al 20 geïnteresseerden hebben en er nog regelmatig nieuwe bij komen vond ik het voor deze keer te kort dag, maar na meer informatie bij hen ingewonnen te hebben sta ik er wel voor open om in de toekomst wellicht met hen in zee te gaan. We hebben afgesproken dat ze eind dit jaar weer contact opnemen en dat we dan verder kijken, wellicht dat het nestje dat we met Cookie hopen te doen volgend voorjaar iets voor hen is.

Op dit moment zitten we trouwens ook nog in spanning over de DNA uitslagen van Cookie's 'verloofde'; ik hoop heel hard dat hij vrij is van PRA en EIC, omdat Cookie daar eventueel drager van zou kunnen zijn via Nori. Als hij vrij is gaat de match zeker door, als hij drager is gaan we Cookie zo snel mogelijk laten testen (lees: zodra we eindelijk wat geld over hebben) zodat we weten waar we aan toe zijn (als hij vrij is wordt Cookie ook wel getest, maar dan heeft het allemaal wat minder haast). Hij is echt een super leuke hond en ik verheug me ook enorm op die match, dus ik moet nog een week of twee nagelbijten totdat de uitslag binnen is :)

Bonusfoto's van Cookie, die niet alleen een ondeugend varken maar ook echt wel een ontzettende lieverd is O+

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_169094968
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2017 20:46 schreef Miss_Isis het volgende:
Inmiddels dwarrelen de wolkjes haar hier door de woonkamer als Nori zich uitschud, ze is enorm aan het verharen, compleet met huidschilfers in haar vacht. Niet echt fijn, maar bij haar altijd het teken van een aanstaande loopsheid! Deze keer pakken we dus met plezier de stofzuiger :) Ik verwacht dat ze nu binnen 6 weken toch wel loops gaat worden, en dan kunnen we beginnen met het plannen van dierenartsafspraakjes en alvast bellen met de eigenaresse van de reu.

De reu in kwestie is trouwens Buddy, een mooie rode (foxred) reu. Hij is niet zo groot, net zo groot als Nori ongeveer, dus we verwachten relatief kleine honden. En hij heeft een borstvlekje, dus de kans is best aanwezig dat er weer één of meerdere pups geboren gaan worden met een borstvlek en/of witte teentjes (beide heeft een vergelijkbare genetische oorsprong, dus daarom komt het vaak samen voor). Zijn karakter is echt super, heel relaxed, vriendelijk, en goed trainbaar. Samen met Nori gaat dat denk/hoop ik hele fijne pups opleveren :)

Link naar Buddy voor de geïnteresseerden (hij is in het echt veel knapper dan op de foto :P ):

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En nog een nieuwtje, ik werd gisteren gemaild door een hulphonden/geleidehonden trainingscentrum. Zij zoeken vaak pups om op te leiden tot hulp- of blindegeleidehond, en hadden belangstelling voor pups uit Nori's geplande nest. Omdat we ondertussen al 20 geïnteresseerden hebben en er nog regelmatig nieuwe bij komen vond ik het voor deze keer te kort dag, maar na meer informatie bij hen ingewonnen te hebben sta ik er wel voor open om in de toekomst wellicht met hen in zee te gaan. We hebben afgesproken dat ze eind dit jaar weer contact opnemen en dat we dan verder kijken, wellicht dat het nestje dat we met Cookie hopen te doen volgend voorjaar iets voor hen is.

Op dit moment zitten we trouwens ook nog in spanning over de DNA uitslagen van Cookie's 'verloofde'; ik hoop heel hard dat hij vrij is van PRA en EIC, omdat Cookie daar eventueel drager van zou kunnen zijn via Nori. Als hij vrij is gaat de match zeker door, als hij drager is gaan we Cookie zo snel mogelijk laten testen (lees: zodra we eindelijk wat geld over hebben) zodat we weten waar we aan toe zijn (als hij vrij is wordt Cookie ook wel getest, maar dan heeft het allemaal wat minder haast). Hij is echt een super leuke hond en ik verheug me ook enorm op die match, dus ik moet nog een week of twee nagelbijten totdat de uitslag binnen is :)

Bonusfoto's van Cookie, die niet alleen een ondeugend varken maar ook echt wel een ontzettende lieverd is O+

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Leuke update en spannende tijden dus met afwachten. Hopelijk verloopt het allemaal net zo soepeltjes als vorige keer.

Van waar een nieuwe dekreu voor Nori? Is zoiets aan regels gebonden? Of eigen keuze voor een andere reu? Maar buddy ziet er ook mooi uit.

Leuk dat Cookie volgend jaar ook mee kan doen. En lieve foto's.

En toch een mooi compliment dat jullie pups mogelijk geschikt zijn als hulphond!

Ik volg weer braaf mee.
pi_169098602
quote:
1s.gif Op donderdag 23 februari 2017 17:09 schreef Lingue het volgende:

[..]

Leuke update en spannende tijden dus met afwachten. Hopelijk verloopt het allemaal net zo soepeltjes als vorige keer.

Van waar een nieuwe dekreu voor Nori? Is zoiets aan regels gebonden? Of eigen keuze voor een andere reu? Maar buddy ziet er ook mooi uit.

Leuk dat Cookie volgend jaar ook mee kan doen. En lieve foto's.

En toch een mooi compliment dat jullie pups mogelijk geschikt zijn als hulphond!

Ik volg weer braaf mee.
Thanks, wij hopen ook dat het allemaal soepeltjes gaat deze keer. Het is toch elke keer best wel spannend, als je gaat denken aan alles wat er mis kan gaan dan zou je bijna niet meer durven... Een kennis is bijvoorbeeld haar drachtige teefje het afgelopen jaar verloren aan een zeldzame ziekte die ineens tijdens de dracht acuut op kwam zetten. Echt vreselijk ;(

Wat betreft de reu, het is meestal zo dat je verschillende reuen gebruikt. Een herhaalcombinatie (2x of vaker een nest van dezelfde reu) is eerder een uitzondering. In het kader van genetische diversiteit is het ook wel wenselijk om af te wisselen en niet allemaal nesten van dezelfde reu te nemen.

In dit geval wil ik graag weer een pup houden om hopelijk verder te kunnen fokken (en ik wil graag de kleur die Buddy heeft kunnen fokken), dus vandaar dat ik nu een andere reu heb gekozen. Nu heb ik straks hopelijk als alles goed gaat twee dochters van Nori om mee verder te gaan, allebei met een ander setje genen om door te geven aan hun nageslacht :)

En ja, de belangstelling van de geleidehondenschool vond ik ook wel leuk! Al ging het ze geloof ik niet per se om onze pups omdat die zo bijzonder zijn of zo hoor ;) ze zoeken gewoon pups voor hun trainingsprogramma, en labradors zijn daar erg geschikt voor. Verder kijken ze wel naar de ouderdieren, die moeten een bepaald karakter en trainbaarheid hebben. De pups nemen ze een puppetest af, en dan kiezen ze de pups die het beste bij hun programma passen uit het nest (en daar loopt het vaak op vast, zij willen vrije keus uit alle pups. Daar heeft niet elke fokker zin in natuurlijk... Ik ook niet als ik zelf een pup wil houden).
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_169105094
quote:
1s.gif Op donderdag 23 februari 2017 19:33 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Thanks, wij hopen ook dat het allemaal soepeltjes gaat deze keer. Het is toch elke keer best wel spannend, als je gaat denken aan alles wat er mis kan gaan dan zou je bijna niet meer durven... Een kennis is bijvoorbeeld haar drachtige teefje het afgelopen jaar verloren aan een zeldzame ziekte die ineens tijdens de dracht acuut op kwam zetten. Echt vreselijk ;(

Wat betreft de reu, het is meestal zo dat je verschillende reuen gebruikt. Een herhaalcombinatie (2x of vaker een nest van dezelfde reu) is eerder een uitzondering. In het kader van genetische diversiteit is het ook wel wenselijk om af te wisselen en niet allemaal nesten van dezelfde reu te nemen.

In dit geval wil ik graag weer een pup houden om hopelijk verder te kunnen fokken (en ik wil graag de kleur die Buddy heeft kunnen fokken), dus vandaar dat ik nu een andere reu heb gekozen. Nu heb ik straks hopelijk als alles goed gaat twee dochters van Nori om mee verder te gaan, allebei met een ander setje genen om door te geven aan hun nageslacht :)

En ja, de belangstelling van de geleidehondenschool vond ik ook wel leuk! Al ging het ze geloof ik niet per se om onze pups omdat die zo bijzonder zijn of zo hoor ;) ze zoeken gewoon pups voor hun trainingsprogramma, en labradors zijn daar erg geschikt voor. Verder kijken ze wel naar de ouderdieren, die moeten een bepaald karakter en trainbaarheid hebben. De pups nemen ze een puppetest af, en dan kiezen ze de pups die het beste bij hun programma passen uit het nest (en daar loopt het vaak op vast, zij willen vrije keus uit alle pups. Daar heeft niet elke fokker zin in natuurlijk... Ik ook niet als ik zelf een pup wil houden).
Ah ok, helder. Ook wel begrijpelijk idd, want ze planten zich voort dus idd niet steeds dezelfde bloedlijn blijven kweken.

Is er iets over de mogelijke kleurencombi's te zeggen al? Of zijn eigenlijk alle kleuren mogelijk?

En dat is wel een aardige afhankelijkheid als je met ze in zee gaat voor de geleidehonden. Je hebt nog even om er in te verdiepen iig.
pi_169105514
Interessant! Leuk om de vorderingen weer te volgen ^O^
pi_169123350
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2017 22:09 schreef Lingue het volgende:

[..]

Ah ok, helder. Ook wel begrijpelijk idd, want ze planten zich voort dus idd niet steeds dezelfde bloedlijn blijven kweken.

Is er iets over de mogelijke kleurencombi's te zeggen al? Of zijn eigenlijk alle kleuren mogelijk?

En dat is wel een aardige afhankelijkheid als je met ze in zee gaat voor de geleidehonden. Je hebt nog even om er in te verdiepen iig.
Qua kleuren verwachten we alleen maar zwart (met hier of daar een wit vlekje, misschien weer witte teentjes). Buddy is namelijk geel (ee) en draagt geen bruin maar is homozygoot zwart (BB). Nori draagt geen geel (EE) en wel bruin (heterozygoot zwart, Bb). Combinaties zullen dus Ee en BB of Bb zijn; niet-geel en zwart (al dan niet bruin dragend).

De witte vlekjes zijn een wat meer onvoorspelbare factor, dat is meer een kwestie van veel of weinig 'aanleg' voor witte uiteindjes (de borst, teentjes, en in extremere mate staartpunt of snuit zijn in deze de uiteindjes van de hond). Het is niet in een bekend gen te vangen, en er is ook niet op te testen oid. Maar Nori lijkt er aanleg voor te hebben gezien puppy Wit uit haar vorige nest, en Buddy heeft zeker aanleg want hij heeft een borstvlek. Dus de kans op witte vlekjes bij dit geplande nest is vrij groot :)

Uit de geplande/gehoopte combinatie van Cookie volgend jaar verwachten we trouwens ook alleen zwart, ondanks dat zij bruin is en haar 'verloofde' geel. Hij draagt namelijk geen bruin (althans, de eerste 20-ofzo generaties in zijn stamboom zijn allemaal zwart of geel) en Cookie draagt, net als Nori, geen geel. Dat mogen we tzt wel met koeienletters op de site zetten, want nu krijgen we al vragen om bruine pups (terwijl er toch echt staat dat we alleen zwart verwachten), dus met een bruine moeder zal dat nog wel erger worden.

Wat betreft de geleidehondenschool, ja daar gaan we ons zeker nog wat meer in verdiepen voor we definitief ja zeggen. Ik las gisteren in een mail dat ze na de puppytest op stipt 7 weken de pup(s) die zij kiezen direct meenemen. Dat vind ik ook nog wel een puntje, daar ben ik nog niet zo enthousiast over. Ik wil de pups toch wel 8 weken houden, en direct mee zonder echt afscheid te kunnen nemen en te kunnen wennen aan het idee, en zonder de andere pupkopers in te lichten vind ik nogal wat. Ik snap wel dat het extra tijd kost voor hen, en ik zou het niet erg vinden ze zelf te brengen een week later. Maar zo ineens weg... Nah, dat voelt nog niet goed.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_169199775
Eerste druppel bloed is hier gevonden, van Cookie. Nu echt aftellen want Nori volgt ongetwijfeld snel. Voorspelling uit de losse pols: over 4 weken is of wordt ze net gedekt (wat super slecht uit zou komen want dan gaan we toevallig net een hele dag weg, maar ok :D )!
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
  maandag 6 maart 2017 @ 06:09:47 #171
203250 Diconnected
Zeg maar Dico.
pi_169324331
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2017 15:26 schreef Miss_Isis het volgende:
Eerste druppel bloed is hier gevonden, van Cookie. Nu echt aftellen want Nori volgt ongetwijfeld snel. Voorspelling uit de losse pols: over 4 weken is of wordt ze net gedekt (wat super slecht uit zou komen want dan gaan we toevallig net een hele dag weg, maar ok :D )!
Spannend! :D
it's the map in my mind that sends me on my way.
pi_169644675
Mijn voorspelling lijkt tot nu toe redelijk te kloppen, Nori is loops! Nu net een weekje, en afgelopen dinsdag is ze bij de dierenarts geweest voor een uitstrijkje (op verzoek van de dekreu eigenaar die dat belangrijk vindt). We kregen al vrij snel de uitslag; geen bijzonderheden gevonden, dus wat dat betreft zitten we goed :)

Morgen ga ik met haar weer naar de dierenarts om voor de eerste keer progesteron te laten prikken. Ik verwacht dat ze dan nog erg laag zal zitten, dus dat we donderdag en vrijdag of zaterdag nog wel een keer moeten. Mijn gevoel zegt dat ze ergens rond komende zondag gedekt gaat worden, we zullen het zien!

Verder hebben we vorige week een interessante afspraak gehad met een verzekeraar. We gaan deze keer onze prijs aanpassen omdat de prijzen van andere fokkers erg gestegen zijn sinds de vorige keer. 2 jaar geleden was de hoogste prijs die ik hoorde 1250 euro, nu is de hoogste prijs die ik hoorde maarliefst 1600(!!) euro (en nee, voor dat geld poepen ze geen goud). Dat laatste bedrag is wel een uitzondering hoor, maar de prijzen stijgen wel behoorlijk. En wij stijgen dus mee met de rest, want ik wil niet de goedkoopste zijn.

Om dat voor mezelf nog een beetje beter te kunnen verantwoorden hebben we rondgekeken en zo kwamen we bij de verzekering uit. We willen nu alle pups verzekert verkopen, dus vanaf het moment van vertrek tot aan hun eerste verjaardag zijn onze pups straks verzekert. Dat zit bij onze prijs in (we gaan 1250 vragen) zodat de nieuwe eigenaar er ook nog iets aan heeft. En wij kunnen hopelijk iets rustiger slapen, als er eens iets is komen de nieuwe baasjes niet direct voor enorme kosten te staan :)
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
  maandag 20 maart 2017 @ 13:22:33 #173
430139 Valerie.
C'est magnifique.
pi_169650533
1600 euro voor een normale huislab? Nooooo way

Moet weer rondkijken voor een nieuwe Golden, ben ook heel benieuwd hoe hard die gestegen zijn de afgelopen 8 jaar :'(
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
pi_169651524
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2017 13:22 schreef Valerie. het volgende:
1600 euro voor een normale huislab? Nooooo way

Moet weer rondkijken voor een nieuwe Golden, ben ook heel benieuwd hoe hard die gestegen zijn de afgelopen 8 jaar :'(
Is jouw golden (Charly toch..?) overleden dan? Of wil je er gewoon eentje bij?

Ik denk dat de prijzen van Goldens wel vergelijkbaar zijn met labradors momenteel. Er is echt heel veel vraag naar bepaalde raspups gefokt volgens de regels van de rasvereniging en niet extreem veel aanbod, dus dat drijft de prijs ook op. Mijn nicht is op het moment ook op zoek naar een golden pup, en volgens haar waren die prijzen ook ongeveer rond onze pupprijs of iets goedkoper.

Die 1600 euro was trouwens echt wel een uitzondering hoor, ik geloof dat de meeste labs nu ongeveer vanaf 1100 tot maximaal 1400 zitten. Maar zo heel veel zicht heb ik er ook niet op, dit is wat ik links en rechts om me heen hoor.

Ik had laatst een geïnteresseerde aan de telefoon die herders gewend was, die schrok ook wel even toen ik de gemiddelde prijzen noemde. Heb ook niets van hem weer gehoord :P
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
  maandag 20 maart 2017 @ 14:19:30 #175
430139 Valerie.
C'est magnifique.
pi_169651889
1400 euro is ook bijna het dubbele van Charlie :')

Ja, hij bleek laatst ineens een lever vol kanker te hebben :'(

Kan zelf ook maar drie fokkers vinden die fokken met kleur, en dus gedwongen jacht/werk en nu pups krijgen of dat proberen iig. Als je wit en op korte poten ok vindt is er wel meer te vinden.
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
pi_169652638
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2017 14:19 schreef Valerie. het volgende:
1400 euro is ook bijna het dubbele van Charlie :')

Ja, hij bleek laatst ineens een lever vol kanker te hebben :'(

Kan zelf ook maar drie fokkers vinden die fokken met kleur, en dus gedwongen jacht/werk en nu pups krijgen of dat proberen iig. Als je wit en op korte poten ok vindt is er wel meer te vinden.
Ja, bij de werkgoldens zie je inderdaad wel meer kleur. Je zou ook eens naar de clubmatch van de rasvereniging kunnen gaan, daar kun je rond kijken of er honden bij zijn die je mooi vindt, en direct de eigenaars/fokker spreken. Zij weten als ze zelf geen nest verwachten vaak nog wel meer honden die vergelijkbaar zijn met hun eigen. Op clubmatches zie je vaak niet alleen maar de echte showhonden maar is er ook wel een gebruikshonden klasse oid, en vaak zijn er ook mensen die gewoon komen kijken of die normaal zelden showen met de hond maar alleen een beoordeling komen halen. Er is dus meer te zien qua types dan op een gewone show.

Of je kunt eens kijken bij de workingtests, diplomadagen of andere jachtproeven die de rasvereniging organiseert. Daar zul je waarschijnlijk de wat sportievere Goldens tegen komen (met wellicht ook wat meer kleur).

En, trouwens, wat verdrietig van Charlie :| heel sneu, zeker.als hij nog maar 8 was... Had hij niet ook een broertje waar jullie veel contact mee hadden (bij een tante ofzo..?) is die nog wel gezond?

[ Bericht 5% gewijzigd door Miss_Isis op 20-03-2017 15:06:20 ]
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
  maandag 20 maart 2017 @ 15:34:03 #177
430139 Valerie.
C'est magnifique.
pi_169653831
Sta nu dus op drie wachtlijsten, maar die waren eigenlijk al vol voordat ze uberhaupt wisten of het gelukt is of niet. Mijn beste plek is bij 1 nest waar ik 4e ben voor een reu :')

En die mensen raadden mij inderdaad ook een paar andere fokkers aan, maar dat waren eigenlijk die drie fokkers steeds :')
Zijn natuurlijk wel meer fokkers, maar die doen op 't moment niets. Weet ook nog niet zeker of ik het wel doe nu, wil heel graag, maar ik ben ongeveer uitgerekend wanneer die pups naar hun nieuwe huis mogen :') Maar ja, nog weer een heel jaar wachten vind ik ook lastig.

Ik schrok wel deze keer hoor, ze zijn nu echt nog witter en met een nog groter percentage :'(

Lex en tante zien we heel vaak. Ik minder nu ik in Amsterdam woon, maar die komen elke week nog meerdere avonden bij mijn ouders over de vloer :) Lex heeft afaik geen kanker oid, is wel HD-problemen aan het maken. Maar hij heeft ook zijn hele leven trappen op en af gerend en in de auto gesprongen en dergelijke... Verder is hij nog goed zo ver we weten.
Had eigenlijk gedacht dat Lex eerst zou gaan. Tante dacht het ook.

Goed onthouden allemaal, Isis!
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
pi_169656192
Logische prijs hoor Miss_Isis, de laagste zijn is zeker niet prettig... Voor onze golden waren we 1150 kwijt (gelukkig ook een echt golden, golden wbt kleur. Wij wilde ook geen witte met korte pootjes :@ ). Maar jij hebt er nog een verzekering bij, dan had ik dat bedrag er ook zeker voor over gehad hoor :Y
  maandag 20 maart 2017 @ 17:18:37 #179
430139 Valerie.
C'est magnifique.
pi_169656258
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2017 17:16 schreef fresta het volgende:
Logische prijs hoor Miss_Isis, de laagste zijn is zeker niet prettig... Voor onze golden waren we 1150 kwijt (gelukkig ook een echt golden, golden wbt kleur. Wij wilde ook geen witte met korte pootjes :@ ). Maar jij hebt er nog een verzekering bij, dan had ik dat bedrag er ook zeker voor over gehad hoor :Y
Waar komt jouw Golden vandaan?
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
pi_169656285
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2017 17:18 schreef Valerie. het volgende:

[..]

Waar komt jouw Golden vandaan?
Ik doe je even een pm, wil niet het topic kapen :)

[ Bericht 9% gewijzigd door fresta op 20-03-2017 17:31:15 ]
pi_169658424
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2017 15:34 schreef Valerie. het volgende:
Sta nu dus op drie wachtlijsten, maar die waren eigenlijk al vol voordat ze uberhaupt wisten of het gelukt is of niet. Mijn beste plek is bij 1 nest waar ik 4e ben voor een reu :')

En die mensen raadden mij inderdaad ook een paar andere fokkers aan, maar dat waren eigenlijk die drie fokkers steeds :')
Zijn natuurlijk wel meer fokkers, maar die doen op 't moment niets. Weet ook nog niet zeker of ik het wel doe nu, wil heel graag, maar ik ben ongeveer uitgerekend wanneer die pups naar hun nieuwe huis mogen :') Maar ja, nog weer een heel jaar wachten vind ik ook lastig.

Ik schrok wel deze keer hoor, ze zijn nu echt nog witter en met een nog groter percentage :'(

Lex en tante zien we heel vaak. Ik minder nu ik in Amsterdam woon, maar die komen elke week nog meerdere avonden bij mijn ouders over de vloer :) Lex heeft afaik geen kanker oid, is wel HD-problemen aan het maken. Maar hij heeft ook zijn hele leven trappen op en af gerend en in de auto gesprongen en dergelijke... Verder is hij nog goed zo ver we weten.
Had eigenlijk gedacht dat Lex eerst zou gaan. Tante dacht het ook.

Goed onthouden allemaal, Isis!
Mijn geheugen is in familiekring legendarisch B-)

Gelukkig dat Lex het nog wel redelijk goed doet, jammer van de slechte heupen; intensief trappen lopen en in/uit auto's springen is inderdaad niet heel bevorderlijk...

En gefeliciteerd met je zwangerschap! Maar, een nieuwe baby verwachten/net hebben en dan een pup in huis nemen is ook wel heel pittig hoor... Ik zou het niet doen, ik zou het niemand aanraden, en ik zou persoonlijk ook geen zwangere vrouw op onze wachtlijst zetten :@

Wij stonden ook op een wachtlijst eind 2015 en begin 2016, maar toen ik wist dat we een baby zouden krijgen heb ik ons er af laten halen. We willen nu weer een pup aanhouden, maar tegen de tijd dat de nu geplande pups 8 weken zouden zijn (als alles goed gaat natuurlijk) is baby bijna 1 jaar. Dan durf ik het allemaal wel weer aan. En het scheelt dat wij al meerdere honden hebben, dan loopt zo'n pupje zo mee in de groep. Dat maakt het een stuk makkelijker :)

quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2017 17:16 schreef fresta het volgende:
Logische prijs hoor Miss_Isis, de laagste zijn is zeker niet prettig... Voor onze golden waren we 1150 kwijt (gelukkig ook een echt golden, golden wbt kleur. Wij wilde ook geen witte met korte pootjes :@ ). Maar jij hebt er nog een verzekering bij, dan had ik dat bedrag er ook zeker voor over gehad hoor :Y
Ja, ik wil bewust niet de laagste prijs hanteren. We doen er ook best veel voor vind ik, en dan wil ik niet dat mensen a) bij ons komen alleen vanwege de lage prijs en/of b) denken dat onze pups minder waard zouden zijn dan die van iemand die wel de volle mep vraagt :)
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
  maandag 20 maart 2017 @ 21:44:15 #182
430139 Valerie.
C'est magnifique.
pi_169664890
Haha, dat weet ik nog van de vorige keer ja, volgens mij heb je toen een zwangere afgewezen

Dankje!

Ik zal ook weer ontopic gaan.

*O* Puppy's *O*
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
pi_169674159
Klopt, we hebben de vorige keer inderdaad een stel dat hun eerste baby verwachtte afgewezen. Nog even over getwijfeld, maar geen spijt van gehad.

En ontopic...

Vandaag op dag 7/8 van de loopsheid voor het eerst progesteron laten prikken. En help... direct al 13.1 ng/ml! Dat betekent dat ze eigenlijk gister(avond) ofzo al gedekt had moeten/mogen/kunnen worden. Dat was nogal onverwacht, want de vorige keren werd ze pas gedekt op dag 13 en later. Dus ik ben momenteel een beetje verbijsterd, tikje gestressed, en heb direct met de baas van Buddy gebeld en voor vanmiddag half 3 een afspraak gemaakt... Duimen dat ze elkaar vanmiddag al zien zitten!

Nu gauw inlezen hoe het precies werkt tegenwoordig nu je online een dekaangifte kunt doen enzo. *stress* :%
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_169677267
Spannend!!

Ik lees weer mee. Puppies O+
pi_169677746
Oh wat spannend! Hoelang zou het dan nog duren als het vanmiddag 'raak' is?
pi_169679247
Nou, het eerste schot was nog geen hazen, zeg maar :P De reu zag het wel zitten, maar Nori speelde nog.wat hard to get. Elke keer als hij serieus aanstalten maakte veegde ze gauw haar staart naar de andere kant zodat hij niet raak kon prikken. Een keer leek het wel te lukken, maar toen hij haar goed vastpakte en raak stootte schrok ze, piepte ze en trok ze zich los.

Ze is nu nog even bij haar lover, vanavond poging twee. Mijn man haalt haar dan op om thuis te slapen, en morgen gaan we dan nog een keer proberen in de ochtend of (als het vanavond goed lukt) morgenavond.

Als het goed gaat over ongeveer 2 maanden/9 weken hopelijk pups :D
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_169694274
Gisteravond niet gelukt, Nori was nog steeds te preuts. Vanochtend kon helaas niet doorgaan wegens persoonlijke omstandigheden, dus vanavond weer een poging.

We gaan (zo is het plan althans nu) op neutraal terrein afspreken, nog een poging wagen, en als het niet lukt waarschijnlijk door naar de dierenarts voor kunstmatige inseminatie. Daar ben ik niet echt dol op maar de tijd dringt en het alternatief is een half jaar wachten, en daar ben ik ook niet dol op.

We zijn gewoon aan de late kant begonnen helaas door de onverwachte hoge waarde gisteren, ik denk dat het daarom nog niet zo soepel loopt. En ik denk dat Nori misschien ook bang is voor pijn, de vorige dekking bij de vorige reu wilde ze niet koppelen omdat ze het eng/pijnlijk vond, maar met vasthouden door die reueigenaar is het toen wel even gebeurd (wat ze niet fijn vond). Misschien dat ze daarom nu ook wat terughoudender is...

Nouja, we moeten gewoon maar hopen dat ze vanavond wel voldoende zin heeft. Misschien vooraf een half flesje wijn bij haar voer zodat ze in de stemming komt :P
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
  woensdag 22 maart 2017 @ 10:15:04 #188
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_169694658
Ahhh jammer, je hoopt toch dat t makkelijk gaat en dat ze er vanzelf al helemaal klaar voor staat :+ hopelijk vandaag nog meer succes dan!

En proost Nori! ;)
pi_169694703
quote:
1s.gif Op woensdag 22 maart 2017 09:56 schreef Miss_Isis het volgende:

Misschien vooraf een half flesje wijn bij haar voer zodat ze in de stemming komt :P
Ik heb ooit de tip gekregen om jonge biggetjes een half flesje bier te voeren alvorens ze een endje te dragen. Zouden ze mooi lam van worden.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Succes met de romantiek ;)!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  woensdag 22 maart 2017 @ 12:51:34 #190
430139 Valerie.
C'est magnifique.
pi_169697396
Is het normaal dat ze het pijnlijk vinden
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
pi_169698730
quote:
1s.gif Op woensdag 22 maart 2017 10:15 schreef Zo-is-dat het volgende:
Ahhh jammer, je hoopt toch dat t makkelijk gaat en dat ze er vanzelf al helemaal klaar voor staat :+ hopelijk vandaag nog meer succes dan!

En proost Nori! ;)
Hoop ik ook, 18.00 uur vanavond de nieuwe poging (met aansluitend een afspraak voor KI mocht dat dan nog nodig zijn...).

quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2017 10:17 schreef sigme het volgende:

[..]

Ik heb ooit de tip gekregen om jonge biggetjes een half flesje bier te voeren alvorens ze een endje te dragen. Zouden ze mooi lam van worden.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Succes met de romantiek ;)!
Misschien volgende keer een breezer proberen? Werkt schijnbaar ook bij tieners, lekker zoet, drinkt voor minderjarigen beter weg dan bier :+

En Nori moet er natuurlijk niet lam bij gaan liggen, ze moet wel rechtop kunnen blijven staan. We proberen het maar gewoon zonder drank denk ik, met enkel de natuurlijke charmes van de -hopelijk- aanstaande vader ;)

quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2017 12:51 schreef Valerie. het volgende:
Is het normaal dat ze het pijnlijk vinden
Nou, met name de eerste keer sommige teefjes wel ja ('t zijn net mensen eigenlijk he :+ ). Meestal is dat nadat ze pups hebben gehad wel over. Maar Nori is van zichzelf ook wel een beetje een piepert gevoelig hondje, als ze iets niet leuk vindt of een beetje pijn heeft kan ze al echt zielig doen. Echt héél anders dan Cookie, dat is een bikkel, bij haar heb ik in een open wond zitten poeren en er een tak uit getrokken zonder dat ze een kik gaf. Maar Nori durft denk ik gewoon niet zo goed, en door de tijdsdruk en het feit dat die reu natuurlijk niet hier thuis is of vlak om de hoek woont kunnen we haar ook geen hele dagen rustig aan het idee laten wennen. Dat maakt het ook wel lastiger denk ik...

In de ideale situatie had ik gewoon hier de reu een week of twee in huis en konden ze lekker rustig aan op hun eigen tijd hun ding doen. Maar dat is helaas geen optie ;(
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_169705596
Ennn het is gelukt!! Zonder KI, we gingen het eerst nog een keer natuurlijk proberen en binnen 5 minuten was het raak. We hadden het allemaal niet meer verwacht, maar echt fijn dat het toch gelukt is.

Toen Buddy raak zat hebben we Nori wel rustig vastgehouden, en ze heeft toen ze koppelden de hele parkeerplaats (we stonden achter de dierenkliniek) bij elkaar geschreeuwd. Toen hebben we haar ook ondersteund omdat ze zich anders waarschijnlijk los gerukt zou hebben en zichzelf en/of Buddy misschien bezeerd zou hebben. En daarna hebben we nog een minuut of 10 staan wachten en haar ondersteund terwijl ze gekoppeld stonden. 18.00 uur waren we daar, 18.20 zaten we weer in de auto (met een zeer opgeluchte Nori achterin).

Nu kunnen we 4 weken gaan stressen tot aan de echo. Als alles goed gaat verwachten we rond 23 mei pups. Nu dus maar duimen!
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_169705809
Fotografisch bewijs:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En gewoon omdat het kan, nog een foto van gisteren :)



[ Bericht 16% gewijzigd door Miss_Isis op 22-03-2017 21:28:44 ]
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_169716036
*O* gelukkig dat het natuurlijk gelukt is! Duimen maar ^O^
  donderdag 23 maart 2017 @ 10:42:49 #195
430139 Valerie.
C'est magnifique.
pi_169718069
Ik vind dat echt zielig man :')
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
pi_169718184
Hebben ze gespeeld vóór of na de daad? :+

Wel naar dat ze het zo vervelend vindt zeg! :{
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_169719090
quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2017 10:42 schreef Valerie. het volgende:
Ik vind dat echt zielig man :')
Ik ook. Arme Nori. Ik geloof dat ik de volgende keer voor KI zou gaan. Maar ja, ik heb er verder totaal geen verstand van.

Ik hoop dat ze bezwangerd is Isis. Al is het alleen maar vanwege de leuke updates ;)
Spoilers!
  donderdag 23 maart 2017 @ 11:55:28 #198
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_169719316
Mooie kleur heeft Buddy. :)

Maar ik vind t wel zielig voor Nori, ik duim dat ze een nestje krijgt dan is t tenminste niet voor niks geweest. :@
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_169719989
Het spelen was eergisteren, tussen alle pogingen van Buddy door. Gisteren was er niet echt tijd om te spelen, binnen 5 minuten zat Buddy er op en liet Nori het toe.

En ja, ik vond het ook zielig. Ze bleef wel vrijwel direct en vrijwillig staan deze keer hoor, en liet zich ook echt helemaal uit zichzelf dekken. Maar haar zichzelf los laten rukken tijdens of direct na de zaadlozing (wat ze probeerde) is geen optie, dan kan ze zichzelf en/of de reu echt heel naar beschadigen. Reuen hebben een botje in hun penis dat kan breken, dat wil je niet. En zelf kan ze uitscheuren als ze zich los zou rukken. Vandaar dat we haar toen Buddy vast zat en ze begon te janken en piepen toch goed vast moesten houden. Toen ze eenmaal kont-aan-kont (zie foto in spoiler) stonden ging het wel wat beter, ze deed nog steeds zielig maar we hebben haar gewoon veel geknuffeld en gezegd hoe braaf ze was. Toen ze los lieten hebben we haar een bullepees gegeven en was ze daarmee piepend rondjes aan het huppelen van opluchting.

Niet alle teefjes gaan trouwens zo tekeer hoor, die van mijn ouders vroeger maakte er niet zo'n drama van. Maar het gebeurt schijnbaar wel veel vaker. Dit zijn van die dingen die meestal niet gedeeld worden, het is toch een iets minder leuk gespreksonderwerp.

Maar goed, we gaan vandaag dus ook niet nog een keer proberen, het was gisteren goed dus nu maar gewoon hopen dat het raak is. Hoewel het voor mijn gemoedsrust beter zou zijn vandaag nog eens te proberen wil ik Nori ook niet onnodig 'pesten'.

Mocht ze niet drachtig zijn dan gaan we de volgende loopsheid weer naar Buddy, en als ze dan weer moeilijk doet of bang lijkt gaan we dan toch maar sneller voor KI denk ik. Maar het kan ook zijn dat ze, nu ze het een keer echt mee heeft gemaakt, een volgende keer minder bang is.

Ik weet ook niet zeker of het echt pijn was, of angst, of puur de onwennigheid waar ze zo om ging janken. Of misschien wel van alles wat, ik heb echt geen idee.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
  donderdag 23 maart 2017 @ 13:05:48 #200
386633 Adnap
I love Life !
pi_169720536
Spannend !
ik weet uit mijn omgeving dat teefjes idd wel vaker piepen, janken etc.
Dus wat het Is?
I live life, i love life
Op Youtube dagelijks vlogs en kookvideo's bij Vraag 't Suus
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')