quote:
Op woensdag 19 november 2003 14:05 schreef ThE_ED het volgende:
Dat was geen mazzel, dat was meer de reden... En ik weet niet of je de DEMO-scene kent...Wat is dan geen kunst? Dan is alles toch kunst.. of alleen de natuur niet ofzo...
Kunst kan wat mij betreft wel van alles zijn, maar het is niet zo dat elk ontwerp kunst is. Maw: voor kunst hoef je niet per se een opleiding te doen, het KAN wel maar is geen voorwaarde, net zoals je als je academie 'hebt' ofzo dat je ook niet per se kunst hoeft te maken.
Ben ik het helemaal mee eens. Ik vind ook niet dat je er persé een opleiding voor moet hebben. Bedrijven vinden vaak van wel. Maar als het er op aan komt dan willen ze je portfolio zien, je diploma's daar kijken ze dan niet eens meer naar

En inderdaad, je kunt wel een opleiding volgen voor ontwerpen of wat dan ook, maar het gaat er vooral om of je aanleg hebt, anders wordt het nooit wat.
Voor mij vallen creatieve vakken, waar je ook met je gevoel moet werken, fantasie moet hebben etc. onder kunst. Maar dat zal inderdaad niet iedereen met me eens zijn.
Dingen als vormgeving kun je niet puur door regeltjes leren, je moet er gevoel voor hebben of krijgen. Maar er zijn zeker wel een aantal handige regeltjes die je op een academie kunt leren.
En daarbij krijg je bij een academie de kans om ervaring op te doen en flink te experimenteren, waar bij een bedrijf vrijwel geen ruimte voor is. Plus dat je daar dus aardig wat goeie tips kunt krijgen plus stimulerende begeleiding.
Alleen is alles wat naar commerciele stijl ruikt bij een academie not done, terwijl dat het enige is waar bedrijven in geïnterresseerd zijn. Bij een bedrijf moet je elke kans aanpakken om iets aparts in je werk te kunnen toevoegen en vaak weet je van tevoren over welke elementen ze gaan zeuren. Maar toch helpt je ervaring ook veel bij het commercieel gerichte ontwerpen.