abonnement Unibet Coolblue
pi_154106249
Of 'The Slacker Take-Over Plot' deel CCXXVIII

Omdat veel topics over indie bandjes nauwelijks lopen, en dus na 7 posts stilvallen, leek het ons een goed idee om een topic te maken waarin "Indie" centraal staat.

Het begrip indie is natuurlijk wat wazig, maar dat mag geen excuus zijn voor enorme zeurpartijen over wat nou wel indie en wat nou niet indie is. Dat is dan ook helemaal NIET de bedoeling. Als je toch per sé een definitie wil, All Music Guide heeft een redelijk uitgebreide op hun site staan.

Dus praat hier wel over obscure bandjes, nieuwe platen, geziene optredens, geef tips en commentaar, als het maar met "indie" te maken heeft.
Lijst met indie-gerelateerde links:
Pat-sounds
Pitchfork
Pretty Much Amazing
All Music Guide
Think Small
Tiny Mix Tapes
Delusions of Adequacy
Liability
Popmatters
Metacritic
Brooklyn Vegan
Stereogum
Gorilla vs Bear
Shoot The Player
Blogotheque

Voor specifieke vragen over indie-uitgaansgelegenheden, of voor slowchat over populaire Britse indiebands kun je terecht in ons zustertopic:
MUZ / I Bet Indie Sounds Good On The Dancefloor #49

Jaarlijstjes:
MUZ / Beste cd 2001
MUZ / Beste Fok-CD 2002 Verkiezing!
MUZ / 2003 - eindlijstjes
MUZ / Jaarlijstjes 2004
MUZ / Jaarlijstjes 2005!
MUZ / Jaarlijstjes 2006!
MUZ / Jaarlijstjes 2007!
MUZ / Jaarlijstjes 2008!
MUZ / Jaarlijstjes 2009!
MUZ / Jaarlijstjes 2010!
MUZ / Jaarlijstjes 2011!
MUZ / Jaarlijstjes 2012!
MUZ / Jaarlijstjes 2013!
MUZ / URL 'Indie (Indie Central CXCVIII)

En het pre-lijstjes topic voor 2014 *O*
MUZ / Beste albums van 2014 (pré-jaarlijstjes topic)

Andere interessante topics:
MUZ / De Hypes van 2006
MUZ / CD Releases 2009

En deze topics wisten we al vol te neuzelen:
Topicreeks: Indie Central

Verder hebben leden van dit topic samen een lijst gemaakt met echte essentiële Indie Central albums, dus ben je nieuw in dit topic en wil je gespreksstof hebben, probeer dan enkele van deze albums!
pi_154106356
Nou ik kan iets nuttigs over Currents zeggen hoor. 3x luisteren gehad nu.

Als eerste, mensen die zeggen dat het een simpele of inoffensieve plaat is (de 2 klachten die ik het vaakst tegenkom) willen of lekker edgy zijn, of hebben geen enkele idee waar ze over praten. Deze plaat is namelijk heel slim en vakkundig in elkaar gezet. Alles draait om laagjes, allerlei laagjes die opgenomen worden en met elkaar spelen, wat juist weer dat psychedelische dromerige effect creert. En met deze laagjes is zo vakkundig omgegaan dat je dit album niet simplistisch kan noemen. Kevin Parker en vrienden weten heel goed waar ze mee bezig zijn, en dat is geen simpele popmuziek maken. Dat de nummers catchy, instrumentaal redelijk repetitief en groovy as fuck zijn hoeft niet te zeggen dat het als plaat weinig substantie biedt, ik vind juist dat het wel substantie biedt. Na 1 keer luisteren kon ik er echt nog niks nuttigs over zeggen hoor. Ik vind het knap dat er instrumentaal een soort hypnose wordt uitgevoerd, terwijl er tegelijkertijd een hele sterke funk verstopt zit in het album, deze tegenstelling als het ware maakt het een erg spannende luisterervaring voor mij, die verder strekt dan de meer straightforward eerdere Tame Impala platen.
pi_154106401
quote:
99s.gif Op maandag 6 juli 2015 02:16 schreef Kerftminister het volgende:
Nou ik kan iets nuttigs over Currents zeggen hoor. 3x luisteren gehad nu.

Als eerste, mensen die zeggen dat het een simpele of inoffensieve plaat is (de 2 klachten die ik het vaakst tegenkom) willen of lekker edgy zijn, of hebben geen enkele idee waar ze over praten. Deze plaat is namelijk heel slim en vakkundig in elkaar gezet. Alles draait om laagjes, allerlei laagjes die opgenomen worden en met elkaar spelen, wat juist weer dat psychedelische dromerige effect creert. En met deze laagjes is zo vakkundig omgegaan dat je dit album niet simplistisch kan noemen. Kevin Parker en vrienden weten heel goed waar ze mee bezig zijn, en dat is geen simpele popmuziek maken. Dat de nummers catchy, instrumentaal redelijk repetitief en groovy as fuck zijn hoeft niet te zeggen dat het als plaat weinig substantie biedt, ik vind juist dat het wel substantie biedt. Na 1 keer luisteren kon ik er echt nog niks nuttigs over zeggen hoor. Ik vind het knap dat er instrumentaal een soort hypnose wordt uitgevoerd, terwijl er tegelijkertijd een hele sterke funk verstopt zit in het album, deze tegenstelling als het ware maakt het een erg spannende luisterervaring voor mij, die verder strekt dan de meer straightforward eerdere Tame Impala platen.
Helemaal mee eens :) Iets in de mix van gitaar en synth is heel spacy. Volgens mij komt dat "funk" gevoel dat je bedoelt uit de heerlijke drums en hele subtiele samples - het zijn tracks perfect om uit elkaar te trekken en aandachtig naar losse details te luisteren.

Ik heb ook gelezen dat mensen tracks te lang vinden. Daar ben ik het helemaal niet mee eens. Juist omdat er "ruimte" genoeg is in de tracks krijg je dat hypnotiserende effect. Dus hulde voor outtro's van meerdere minuten _O_

Plus dat voor het eerst bij een Tame Impala-plaat de teksten me heel erg aanspreken. Maakt een album toch leuker.
pi_154106667
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2015 02:24 schreef Tchock het volgende:

[..]

Ik heb ook gelezen dat mensen tracks te lang vinden. Daar ben ik het helemaal niet mee eens. Juist omdat er "ruimte" genoeg is in de tracks krijg je dat hypnotiserende effect. Dus hulde voor outtro's van meerdere minuten _O_

Ja dat is heel tof, normaal in stoner-rock en zeker bij electronische muziek heb je dat natuurlijk ook veel maar niet bij dit soort popmuziek.
  Moderator maandag 6 juli 2015 @ 08:19:57 #5
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_154107399
Nieuwe Tame Impala maar eens checken! Ken alleen het singeltje van de radio en dat klonk wel goed ^O^
3 - 26 maart Thailand | 5 - 8 juli Dublin
pi_154108627
Ga hem ook zo luistern, ben heel benieuwd. let It Happen is geniaal.
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_154109849
Niet slecht, niet slecht. Maar niet zo overdonderend als Let It Happen.
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
  maandag 6 juli 2015 @ 11:37:41 #8
198540 BoerBert
Bij wijze van spreken
pi_154114510
Algiers is trouwens ook goed, maar die plaat zal hier vermoedelijk wel al eerder besproken zijn. En anders nog maar een keer. :)
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_154115359
Nou ben eindelijk weer wat nieuwe platen aan het checken. Zit nu aan Leprous, dat begint goed. Hierna FFS
pi_154117952
The Dead Weather kondigt een nieuwe plaat aan.
Dodge & Burn moet in september uitkomen.
Lijkt me tof worden
pi_154120294
Ik weet het ook niet hoor, met die nieuwe Tame Impala... Zitten zeker wel goeie nummers tussen, maar er zit ook wel een beetje kaas tussen.

Maar Maxerazzi, even serieus, hoe vet was Jon Hopkins. Ik had gewoon al best wat verwachtingen van zijn show, maar die overtrof hij nog even keihard. Insane vet. Dit was misschien wel de beste electro-show die ik ooit zag, nog boven Darkside. En die lichtshow _O_
  maandag 6 juli 2015 @ 19:18:24 #13
13973 ranja
image means nothing
pi_154121595
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2015 16:54 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
The Dead Weather kondigt een nieuwe plaat aan.
Dodge & Burn moet in september uitkomen.
Lijkt me tof worden
ongetwijfeld :Y
pi_154122113
Ik heb de nieuwe Tame Impala nu drie keer geluisterd, maar ik zit er ook nog niet helemaal lekker in. Het lijkt me overigens wel een groeiplaat, dus ik ga 'm de komende dagen gewoon draaien en dan valt hopelijk het kwartje.

quote:
Zag 't voorbijkomen vandaag, ja. Mooi filmpje. :D

Vind overigens dat die kerel van de security (?) het op zich wel prima oplost door Albarn gewoon op te tillen en 'm - zonder verder agressief te doen - van het podium draagt. Draagt best wel bij aan het komische effect.

quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2015 18:25 schreef Xrenity het volgende:
Maar Maxerazzi, even serieus, hoe vet was Jon Hopkins. Ik had gewoon al best wat verwachtingen van zijn show, maar die overtrof hij nog even keihard. Insane vet. Dit was misschien wel de beste electro-show die ik ooit zag, nog boven Darkside. En die lichtshow _O_
Absoluut. Ik had Hopkins vorig jaar op Field Day gezien met ongeveer dezelfde show, maar ik was alsnog overdonderd. Het is gewoon een fenomeen. Punt. O+
  maandag 6 juli 2015 @ 21:07:05 #15
198540 BoerBert
Bij wijze van spreken
pi_154124851
Die securitydude blijkt gewoon van z'n management te zijn ;(.
pi_154125714
The Moment is zo'n vet nummer.
  maandag 6 juli 2015 @ 21:38:00 #17
13973 ranja
image means nothing
  maandag 6 juli 2015 @ 22:40:26 #18
198540 BoerBert
Bij wijze van spreken
pi_154128086
quote:
17s.gif Op maandag 6 juli 2015 21:32 schreef Tchock het volgende:
The Moment is zo'n vet nummer.
Ja _O_. Jammer dat Yes I'm Changing dan weer klinkt als een nummer van Henk Temmings Sinterklaas-cd.
  Moderator dinsdag 7 juli 2015 @ 11:31:07 #19
362868 crew  Slobeend
of all places
pi_154137603
Misschien al langsgekomen, maar album van Bop English is erg fijn. Typische indierock liedjes in Black Keys-stijl.
pi_154147820
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_154148261
quote:
1s.gif Op maandag 6 juli 2015 22:40 schreef BoerBert het volgende:

[..]

Jammer dat Yes I'm Changing dan weer klinkt als een nummer van Henk Temmings Sinterklaas-cd.
Deze grandioze opmerking beloon ik met een gifje:

  dinsdag 7 juli 2015 @ 18:46:38 #22
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_154148785
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 juli 2015 11:31 schreef Slobeend het volgende:
Misschien al langsgekomen, maar album van Bop English is erg fijn. Typische indierock liedjes in Black Keys-stijl.
Solo-project van de zanger van White Denim ook.
pi_154165191
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2015 19:33 schreef Maxerazzi het volgende:
Het lijkt me overigens wel een groeiplaat, dus ik ga 'm de komende dagen gewoon draaien en dan valt hopelijk het kwartje.
* Maxerazzi zoekt naar het kwartje.

pi_154169211
quote:
9s.gif Op woensdag 8 juli 2015 11:13 schreef Maxerazzi het volgende:

[..]

* Maxerazzi zoekt naar het kwartje.

[ afbeelding ]
Het kwartje valt bij mij eigenlijk omgekeerd. Er vallen me steeds meer vervelende dingen op. :') Een handvol nummers is wel echt fantastisch.
  woensdag 8 juli 2015 @ 14:02:34 #25
198540 BoerBert
Bij wijze van spreken
pi_154169379
Ik vind echt tof:
• Let it happen
• The Moment
• The Less I Know The Better
• Disciples
• Reality In Motion

Dat is best oke, maar er zitten te veel stukjes op die ik gewoon bijna cringe vind. Sommige teksten vind ik echt té cheesy en een aantal soundkeuzes trek ik nog niet zo goed. Lonerism had dan ineens een nummer als Elephant ertussen, deze plaat mist naar mijn mening zo'n nummer die ineens een andere kant op gaat.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')