abonnement Unibet Coolblue
pi_156762999
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2015 16:21 schreef Tokus het volgende:
overigens heb ik vernomen dat Rammstein op Pinkpop staat.
Cool dat word een dagje gaan dan. Alleen dan benieuwd mij het wel wie er dan in godsnaam op Forta staat :D.
pi_156773001
Morgen naar Stereophonics en ben verliefd op deze track. *O*

pi_156777370
quote:
013 na de verbouwing: hoe bevalt dat?

"Voor veel prominente bands, én voor het publiek, was de afstand naar Tilburg te groot". In de Volkskrant van afgelopen vrijdag licht 013-directeur Frens Frijns nog een keer toe waarom 013 de capaciteit van zijn grote zaal deze zomer fors uitbreidde naar drieduizend man. Diezelfde avond mag Rowwen Heze het nieuwe 013 (dat overigens nog niet helemaal af is) inwijden. Voor aanvang van de show zien we Frijns zichtbaar trots door de gangen van het vernieuwde poppodium struinen. Heeft hij reden om trots te zijn?

Een kleine disclaimer vooraf: ik ken het Tilburgse poppodium goed. In voorganger Noorderligt zag ik als piepjonge student de Manic Street Preachers en Henry Rollins optreden. En in het oude 013 zag ik in de loop der jaren fantastische optredens van uiteenlopende bands als Wilco, Laibach en (jawel) ook Rowwen Hèze.

Kortom: er liggen best wel wat herinneringen op deze grond. This being said, vanavond probeer ik alle nostalgische ballast van me af te werpen en de sterk uitgebreide zaal op zijn eigen merites te beoordelen.

De binnenkomst
Daar zijn ze dan meteen: de kluisjes, zoals we die de laatste jaren al zagen in de oude (en nu verdwenen) ondergrondse garderoberuimte van 013. Ooit heeft iemand bedacht dat het handig (lees: goedkoop) is om mensen twee euro te laten betalen voor een piepklein hokje waar je je jas in kunt frotten. Ons idee van klantvriendelijkheid is het niet, maar ach: de moderne tijd, et cetera.

Even verderop ontstaat er een kleine opstopping bij de muntjesautomaten, als tientallen dorstige Limburgers tegelijkertijd hun eurobiljetten willen dumpen in ruil voor dranktokens. Dat je ook iets verderop muntjes kunt halen, is niet meteen duidelijk voor de niet-doorgewinterde 013-ganger. Misschien een klein bordje ophangen?

De zaal
Waar je vroeger door de deuren binnenkwam en meteen redelijk dicht bij het podium stond, sta je nu zo'n beetje in het midden van de zaal. Wie met zijn rug naar het podium gaat staan en naar de nog steeds aanwezige trappen kijkt, zou zich zomaar in het 013 van voor de verbouwing kunnen wanen. Draai 180 graden, en je kijkt opeens in een zee van ruimte. Wat is het podium ver weg! 013 is als dat ene neefje dat je een tijdje niet hebt gezien en dat opeens de baard in de keel heeft en de hoogte in is geschoten. Een stuk groter, maar nog steeds onmiskenbaar dezelfde.
Tijd om naar de routing te kijken. Komen we snel waar we zijn moeten? Wat meteen opvalt: je kunt nu ook aan de linkerzijkant de zaal betreden. Handig! En waar je voorheen (zeker vanuit de linkerkant van de zaal) een halve marathon aflegde alvorens het eerste toilet te bereiken, is datzelfde toilet nu geposteerd in de rechterzijgang. Fijn bij hoge nood. De toiletten bovenin zijn ongewijzigd.

Verder valt het 'designated' rolstoelplatform op, onderaan de trap. Waar dat eerst altijd een beetje rommelig was weggestopt bovenin de zaal, hebben ook rolstoelers nu een duidelijke eigen plek.

Minpunten? Die zijn er ook. De twee lange bars aan de zijkanten van het vlakke gedeelte zijn absoluut een verbetering ten opzichte van de kleine barretjes van voor de verbouwing, maar wie in een uitverkochte zaal ergens onderaan de trappen staat is opeens vrij lang onderweg voor een biertje.

Nog zoiets: voor de verticaal uitgedaagden onder ons was 013 altijd een fijne zaal. Wie op de trappen ging staan, kon alles goed zien en stond toch nog steeds vrij dicht bij het podium. Dat voordeel is nu weggevallen. Het is nu kiezen: of ver weg van het podium op de trap gaan staan en toch nog iets kunnen zien, of dicht bij het podium staan en je voortdurend opwinden over de lange mensen voor je. Alternatief is het balkon, dat vanavond dicht is maar dat een stuk verder doorloopt dan voorheen.

Het geluid
Eerlijk is eerlijk: we zijn geen sound engineers. Het geluid lijkt onveranderd in de nieuwe zaal: helder en warm, goed genoeg voor een aangename luisterervaring voor de gemiddelde concertganger.

Drinken
De lange bars aan de zijkanten en bovenin zijn goed geoutilleerd. Zin in een witbiertje of een bourbon on the rocks? Ook in de zaal kun je ze nu bestellen. De bediening is gelukkig als vanouds: redelijk snel.

Roken
Voor de rokers is er in de foyer een nieuw, smal en langwerpig 'aquarium' ingericht. Ook bovenin de zaal, in de oude 'regieruimte', is nu een rookruimte verrezen - mét uitzicht op het podium. Zelf zijn we alweer even gestopt, maar voor de rokende concertbezoeker is het handig om niets van de show te hoeven missen.

Wifi
Wifi? Waarschijnlijk zat er vanavond ergens een stekkertje los.

Rowwen Hèze
De band uit America geeft vandaag een degelijke show weg, maar het dak gaat er niet echt af. Heeft dat misschien ook te maken met de grootte van de zaal?

De eindconclusie
Well played, 013: de nieuwe zaal mag met recht indrukwekkend worden genoemd, en in logistiek opzicht zijn er duidelijke verbeteringen waarneembaar. Maar: houd de sfeer in de gaten en maak serieus werk van een internationale topprogrammering.

Reacties van bezoekers
Limburger Lars Wierts woont al jaren in Tilburg en bezocht vele concerten in de Tilburgse poptempel. "Ooit zag ik hier Nick Cave optreden, dat was echt een van de beste concerten ooit. De nieuwe zaal is mooi geworden, een soort HMH light. Maar ik vraag me wel af of ze de miljoeneninvestering eruit gaan halen. Uiteindelijk kiezen veel grote bands nog steeds liever voor Amsterdam of Utrecht, vrees ik."

Bij de uitgang van de rookruimte staat Jenny Rodenburgh te wachten op haar vrienden. "Ik ben groot fan van Rowwen Hèze. Ook acts als Guus Meeuwis, Golden Earring en Within Temptation zag ik hier al vaker. De zaal is echt een verbetering zo, mooi hoor. Ik hoop wel dat die grootte niet ten koste gaat van de sfeer, maar vanavond was daar in elk geval geen sprake van."

Suzanne van Hoesel vond het oude 013 altijd erg sfeervol. "Dat gezellige, dat miste ik vanavond nog een beetje in deze grote zaal. Wel kon ik alles goed zien, het podium leek wel wat hoger dan vroeger. En de lange bars aan de zijkanten zijn ook zeker een verbetering. Ik ben benieuwd naar het concert van Toto, dit voorjaar!"
Bron: http://3voor12.vpro.nl/lo(...)ber/013-reopens.html
pi_156783740
Da Fuck Tame Impala uitverkocht in de HMH, the hype is real.
  Moderator / FOK!Fotograaf maandag 19 oktober 2015 @ 10:05:45 #255
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_156939476
Skunk Anansie in de Paradiso 8 februari.
[b] Op Zaterdag 26 april 2008 22:35 schreef lauwert het volgende:[/b]
[i] Waar zouden we toch zijn zonder onze geliefde D_A O+ [/i]
  Moderator / FOK!Fotograaf maandag 19 oktober 2015 @ 12:07:59 #256
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_156941502
Noisey_NL twitterde op maandag 19-10-2015 om 12:06:40 Belangrijk nieuws: Will Smith maakt zijn muzikale comeback op "Fiesta": http://t.co/qjvwibqlgg http://t.co/OdGxSgCw2o reageer retweet
_O-
[b] Op Zaterdag 26 april 2008 22:35 schreef lauwert het volgende:[/b]
[i] Waar zouden we toch zijn zonder onze geliefde D_A O+ [/i]
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 20 oktober 2015 @ 11:57:42 #257
2057 Tokus
www.metalfan.nl
pi_156964656
quote:
6s.gif Op dinsdag 20 oktober 2015 11:54 schreef Dark_Angelus het volgende:
FES / [FESC] Hete festivals!

Laten we hier verder gaan :P
vooruit.

en wat een kliek weer bij die genomineerden. Veelal dezelfden als elk jaar, waarvan het merendeel echt niks bijzonders gedaan heeft.
Nothing lasts forever but the certainty of change
pi_156964691
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2015 11:57 schreef Tokus het volgende:

[..]

vooruit.

en wat een kliek weer bij die genomineerden. Veelal dezelfden als elk jaar, waarvan het merendeel echt niks bijzonders gedaan heeft.
Het is en blijft natuurlijk een NPO/3FM incrowd feestje, maar desalniettemin leuk voor de genomineerden, zeker de wat mindere usual suspects. Dat weer praktisch iedere 3FM DJ op die lijst staat is wel een beetje ' :') '
  Moderator / FOK!Fotograaf dinsdag 20 oktober 2015 @ 12:02:25 #259
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_156964720
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2015 11:57 schreef Tokus het volgende:

[..]

vooruit.

en wat een kliek weer bij die genomineerden. Veelal dezelfden als elk jaar, waarvan het merendeel echt niks bijzonders gedaan heeft.
Ik moet zeggen dat de lijst met voorgaande edities al enigszins vernieuwd is, dus er zit wel vernieuwing in. Maar goed, gaat niet heel snel idd.
[b] Op Zaterdag 26 april 2008 22:35 schreef lauwert het volgende:[/b]
[i] Waar zouden we toch zijn zonder onze geliefde D_A O+ [/i]
  Moderator / FOK!Fotograaf dinsdag 20 oktober 2015 @ 12:26:13 #260
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_156965056
Het is voor mij vooral een gevalletje erkenning van de opzet en de manier van werken die ik heb. Als ik daar tussen kan staan is het te gek :Y

Verder gaan we natuurlijk gewoon verder waar we gebleven waren :P
[b] Op Zaterdag 26 april 2008 22:35 schreef lauwert het volgende:[/b]
[i] Waar zouden we toch zijn zonder onze geliefde D_A O+ [/i]
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 20 oktober 2015 @ 13:05:07 #261
2057 Tokus
www.metalfan.nl
pi_156965684
edit: zie het andere topic.
Nothing lasts forever but the certainty of change
pi_156966151
Ik heb trouwens afgelopen week nog kaartjes gekocht voor Machine Head in 013. Which is nice.
pi_156986077
Benieuwd of iemand op het vasteland het DLUK headliner trio weet te evenaren, anders toch maar eens de sloot oversteken misschien...
pi_156986272
quote:
2s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 09:43 schreef Loveless85 het volgende:
Benieuwd of iemand op het vasteland het DLUK headliner trio weet te evenaren, anders toch maar eens de sloot oversteken misschien...
Mwha moet nog wel de rest van de line-up zien. Benieuwd waar Hellfest mee gaat komen. Die weten ook wel van wanten.
pi_156986283
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 09:56 schreef indiaantje89 het volgende:

[..]

Mwha moet nog wel de rest van de line-up zien. Benieuwd waar Hellfest mee gaat komen. Die weten ook wel van wanten.
Jawel, maar ik heb zo het gevoel dat Sabbath én Maiden én Rammstein nergens alledrie te vinden gaat zijn, dat het altijd max 2 vd 3 is.
pi_156986401
quote:
2s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 09:57 schreef Loveless85 het volgende:

[..]

Jawel, maar ik heb zo het gevoel dat Sabbath én Maiden én Rammstein nergens alledrie te vinden gaat zijn, dat het altijd max 2 vd 3 is.
Het blijft jammer dat Black Sabbath ons land gewoon overslaat, want de andere 2 namen kun je ook gewoon los in NL zien.
pi_156989226
Iemand weleens op Download geweest?
  woensdag 21 oktober 2015 @ 17:05:12 #269
10863 AgeEll
Caaartman, what a lovely voice
pi_156995441
quote:
2s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 09:43 schreef Loveless85 het volgende:
Benieuwd of iemand op het vasteland het DLUK headliner trio weet te evenaren, anders toch maar eens de sloot oversteken misschien...
lijkt mij ook wel vet, maar tis zo snel duur aan de andere kant.
pi_156995448
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 17:05 schreef AgeEll het volgende:

[..]

lijkt mij ook wel vet, maar tis zo snel duur aan de andere kant.
Zeker, kaartje omgerekend al richting de 270 euro, dan moet je er nog heen :P
pi_157040252
Die nieuwe Adele :'(
pi_157040517
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 oktober 2015 13:36 schreef indiaantje89 het volgende:
Die nieuwe Adele :'(
CD? Single? Baby?
pi_157040566
De single (Hello)

Ik heb de Adele hype eigenlijk nooit echt begrepen....
pi_157042305
quote:
Marco Roelofs nieuwe programmeur Effenaar

De Effenaar heeft in Marco Roelofs de nieuwe programmeur gevonden. Hij volgt hiermee Tom Ketelaar op die twee maanden geleden vertrok naar boekingskantoor Greenhouse Talent. Roelofs begint op maandag 16 november.

Marco Roelofs werd vooral bekend als zanger van de punkband Heideroosjes, schreef daarnaast twee solo theatervoorstellingen en het boek ‘KAAL’. Ook is hij presentator voor diverse festivals, waaronder Pinkpop.

Met Marco Roelofs kiest de Effenaar voor een niet gangbare programmeur. Dit is een bewuste keuze. Jos Feijen, directeur van de Effenaar: “We kiezen voor iemand die breed kijkt en denkt. Die nadrukkelijk kan verbinden en enthousiasmeren. Iemand die bewegingen in de stad kan starten. We anticiperen daarmee op de veranderende rol van de programmeur, die steeds meer samen met publiek en anderen in de stad programma’s maakt. We nemen ook een voorschot op de verbindende en aanjagende rol die de stad van ons vraagt en bevestigen daarmee nog eens de koers die we twee jaar geleden zijn ingeslagen.”

Roelofs is met zijn brede ervaring en netwerk in de muziekwereld een aanwinst voor het programmateam van de Effenaar en vult de rijke muziekinhoudelijke kennis en ervaring die al aanwezig is met Robert Schaeffer en Elvin Usidame goed aan.

Ook Roelofs ziet zijn jarenlange ervaring in het muzieklandschap als een voordeel. “Ik kom al in de Effenaar sinds mijn studententijd. Het is een organisatie die niet bang is en haar nek durft uit te steken. Dat zie je ook in deze stap. Ze nemen iemand aan die niet voor de hand ligt. Maar wel iemand die ruim 25 jaar ervaring heeft in de muziekwereld en alle facetten ervan kent. Naast frontman van de Heideroosjes, deed ik ook het management van de band, runde een platenlabel, heb festivals georganiseerd en crewplanning gedaan. Ik kan me verplaatsen in de artiest maar ook in de crew en het publiek in de zaal. Ik denk dat dat voor een programmeur een fijne pré is”.

“Als programmeur van de Effenaar wil ik bijdragen aan nieuwe vormen van concertbeleving. Dat kan een niche-festival-met-speciale-biertjes zijn maar ook een programma op een vreemde plek in de stad. Daarnaast is het denk ik belangrijk om de verbinding te blijven zoeken met andere culturele instellingen in de stad. Effenaar moet daarin de aanjager zijn en blijven, zeker als het gaat om popmuziek”

Feijen vult aan: “Daarnaast zijn we best trots op het feit dat zo’n icoon uit de muziekindustrie er voor kiest om ons te komen versterken.”
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')