De aandacht gaat vaak uit naar het interesseren van de leerlingen/studenten en dus naar aansluiting bij hun belevingswereld. Nu vind ik dat niet irrelevant, maar je moet juist ook verder dan hun belevingswereld zien te geraken. Met een enthousiaste docent is denk ik het merendeel al gewonnen.quote:Op woensdag 26 augustus 2015 13:50 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Is dat niet het geheim van een goede les waarbij leerlingen gemotiveerd zijn? Als je zelf enthousiast bent, straal je dat uit op de leerlingen, waardoor zij ook rechtop gaan zitten. Ik zou bij Engels bijvoorbeeld saai het boek kunnen volgen. Maar dat boek is niet heilig. Grammatica kun je ook uitleggen aan de hand van teksten over de "Bromley Batman" (dat ik toevallig eerder deze maand tegenkwam), kijkvaardigheid kun je ook oefenen met bijv. een interview met Gordon Ramsey, puzzelen met woordjes tijdens het luisteren naar "Plastic Man" van The Kinks, waar je dan tevens een les over lichaamsdelen aan koppelt.. kortom, dát maakt het onderwijs zo leuk.
quote:Ik vergeet nooit meer dat ik ooit een keer een les had gedaan rond Alice Cooper. De volgende les kwamen een paar leerlingen naar me toe: "Meneer, mijn vader had nog LP's van Alice Cooper!". Dan weet je dat het indruk heeft gemaakt.
Dit soort crap behoort wat mij betreft zsm tot het verleden. Dat geneuzel over digitale platformen en onderling delen.quote:Op woensdag 26 augustus 2015 09:58 schreef DennisProfijt het volgende:
Beste gebruikers van dit forum,
Samen met alle scholen die PROFIJT gebruiken, gaan wij een platform lanceren waarop docenten uit heel Nederland digitaal lesmateriaal kunnen opslaan, delen en (ver)kopen. Een marktplaats voor educatieve content waarbij auteurs, gebruikers maar ook uitgevers met elkaar in contact staan en met elkaar samenwerken om samen het beste lesmateriaal te ontwikkelen.
Dit nieuwe, unieke platform krijgt de naam DIGITAL SCHOOLYARD, en zal ook zonder PROFIJT te gebruiken zijn voor iedereen die zich aanmeldt.
Wij willen jullie als leden van dit forum graag de gelegenheid geven om met ons mee te denken. Waar heb je als docent behoefte aan, waar moeten wij als ontwikkelaars zeker aan denken en tot slot, op welk e-mail adres mogen we jou een bericht sturen als de DIGITAL SCHOOLYARD klaar is? Je kan die informatie per mail sturen naar Dennis, dp@profijt.nu.
Dank voor jullie interesse en bijdragen!
Hartelijke groet,
Dennis
"Nee, ik ben solidair met jullie"quote:Op woensdag 26 augustus 2015 16:04 schreef Silmarwen het volgende:
Net wel leuk. Zit in de bushalte en de leerlingen "hey met de bus?! Wat nou geen luxe auto ofzo dan?!"
Mwah, ik ben wel enthousiast over Lessonup maar dat is vooral vanwege handig voor mezelf en gratis.quote:Op woensdag 26 augustus 2015 14:39 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Dit soort crap behoort wat mij betreft zsm tot het verleden. Dat geneuzel over digitale platformen en onderling delen.
Nieuw en uniek
Yup! Ik wil eigenlijk nooit meer weg. Ik wéét dat ik max 3 jaar mag blijven en dat doet nu al pijn. I love my job <3quote:Op woensdag 26 augustus 2015 13:50 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Aah okee. Werkt eigenlijk ook wel prettig, zeker op een kleine locatie.
Waarom? De vaste contracten zijn toch nog niet helemaal afgeschaft? Als zij over drie jaar nog steeds blij zijn met jou en zij met hen, waarom dan niet gewoon met elkaar verder gaan? Of is er sprake van een voorgenomen sluiting en is de school zo klein omdat ze al aan het afbouwen zijn?quote:Op woensdag 26 augustus 2015 22:09 schreef bloempjuh het volgende:
Yup! Ik wil eigenlijk nooit meer weg. Ik wéét dat ik max 3 jaar mag blijven en dat doet nu al pijn. I love my job <3
Ik zit op anderhalf uur heen en anderhalf terug met het OV en een half uur met de auto... Laat het nou net zo zijn, dat ik nog niet van het genot van het laatstgenoemde mag genieten .quote:Op woensdag 26 augustus 2015 16:04 schreef Silmarwen het volgende:
Heerlijke dag gehad. Super leuke studenten. Ben wel een beetje doof 26 meiden in een klein lokaal...
Net wel leuk. Zit in de bushalte en de leerlingen "hey met de bus?! Wat nou geen luxe auto ofzo dan?!"
Hopelijk binnenkort wel. Dit weekend proefritten maken. 1.5 uur reistijd heen en dan weer terug tegenover 45 minuten met de auto...
Maar goed. Hele leuke klassen. Ik ben helemaal blij.
De eerste jaars nog doodstil, zo'n verschip weer met die derde jaars.
Directie geeft geen contracten uit voor onze school. De paar vaste krachten die er nu nog zijn, worden er langzaam uitgewerkt. De rest is 'flexibele schil' (uitzend- of detacheringsbureau).quote:Op donderdag 27 augustus 2015 07:01 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Waarom? De vaste contracten zijn toch nog niet helemaal afgeschaft? Als zij over drie jaar nog steeds blij zijn met jou en zij met hen, waarom dan niet gewoon met elkaar verder gaan? Of is er sprake van een voorgenomen sluiting en is de school zo klein omdat ze al aan het afbouwen zijn?
Welk idee zit daarachter?quote:Op donderdag 27 augustus 2015 11:10 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
Directie geeft geen contracten uit voor onze school. De paar vaste krachten die er nu nog zijn, worden er langzaam uitgewerkt. De rest is 'flexibele schil' (uitzend- of detacheringsbureau).
"Zo kunnen we op korte termijn onze hardwerkende collega's dumpen als het leerlingenaantal terugloopt"?quote:
Dat kan toch nooit goed zijn voor een school, om iedere drie jaar een volledig nieuw lerarenteam te hebben?quote:Op donderdag 27 augustus 2015 13:14 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
"Zo kunnen we op korte termijn onze hardwerkende collega's dumpen als het leerlingenaantal terugloopt"?
Of
"Zo kunnen onze collega's lekker geen toekomst opbouwen"?
Onze directie denkt niet aan ons, de school is gewoon een bedrijf.
I know. We hebben dat heel vaak aangegeven, maar zonder resultaat. Volgens het college van bestuur: 'Iedere idioot kan lesgeven op een ISK, vanwege het lage niveau'.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 13:22 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat kan toch nooit goed zijn voor een school, om iedere drie jaar een volledig nieuw lerarenteam te hebben?
Kneuzen.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 13:33 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
I know. We hebben dat heel vaak aangegeven, maar zonder resultaat. Volgens het college van bestuur: 'Iedere idioot kan lesgeven op een ISK, vanwege het lage niveau'.
Ik hoef het bestuur gelukkig maar 1x per schooljaar (op de afsluitende borrel) te zien.
Wel irritant dat ze ons eigenlijk niet waarderen, maar onze leerlingen en directe collega's doen dat gelukkig wél.
Ik heb gewerkt bij een ISK en die directie deed er ook zo neerbuigend over. Dat als je bijvoorbeeld Engels of rekenen geeft in een klas van 16, je ook 16 verschillende niveaus en lesplannen hebt, staan ze niet bij stil. Dat er zeer getraumatiseerde leerlingen tussen zitten ook niet, of leerlingen die bijna klaar waren in Polen en nu extra lang moeten studeren en er nu dus met de pet naar gooien.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 13:48 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Kneuzen.
Ze zouden zich eens moeten inlezen, onderwijs in een ISK (hier noemen ze dat OKAN - Onthaalklas Anderstalige Nieuwkomers) is helemaal anders dan regulier onderwijs. Ik heb stage gelopen met een OKAN-er en bijna alles wat je weet over onderwijs, kan het raam uit.
Twee jaar zelfs dan nog maar, tegenwoordig.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 13:22 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat kan toch nooit goed zijn voor een school, om iedere drie jaar een volledig nieuw lerarenteam te hebben?
In principe kun je ook ervaren docenten aannemen. Het probleem ligt volgens mij eerder in de continuïteit van beleid en onderwijs. Leerlingen studeren af bij volkomen andere docenten dan bij wie ze begonnen zijn. Het opstellen en coördineren van meerjarenplannen wordt een complete ramp. Evaluatie en procescontrole is volkomen nutteloos. Leraren hebben geen loyaliteit tegenover de school, laat staan een reden om zich voor die school in te zetten (buiten de leerlingen, uiteraard). Zo'n school heeft geen identiteit die wordt uitgedragen.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 14:15 schreef Bleie het volgende:
[..]
Twee jaar zelfs dan nog maar, tegenwoordig.
En het lijkt me bijzonder onwenselijk, op welk onderwijsniveau dan ook (in welke organisatie dan ook, zelfs). Het is toch juist belangrijk om ook ervaren docenten te hebben?
Bij de deur staan is voor veel (beginnende) docenten prettig. Ze moeten jou passeren en daarbij filter jij alvast de eerste knelpunten. Gedrag wat op de gang als een uitlaatklep werkt wil jij niet in je lokaal, dus die leerling kan met het lawaai wat ie produceert nog even niet naar binnen. Jij stelt dus blijkbaar de regels op en de grens. Dat geeft een signaal af aan leerlingen. Zo ook met kauwgom/petjes etc. Dat kan allemaal heel vriendelijk zonder te snauwen etc. Dan ben je ook niet die kutleraar, maar wel degene die de lijnen uitzet.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 16:00 schreef larry_flynt het volgende:
Al mijn klassen nu gehad. Super leuke klassen, maar één klas is echt super druk!
Werd de eerste les boos op ze, omdat ze gewoon bleven kletsen en totaal niet opletten. Gaf aan dat ik het best onbeschoft van ze vond. Begonnen ze met zn alle te lachen Toen ze eenmaal bezig waren ging het wel beter.
Iemand tips voor zo klas? Ik moet ook wel uitleg kunnen geven...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |