Nee. Een van de redenen van de afbraak van de onderwijskwaliteit in Nederland is omdat we HBO-scholieren voor de klas durven te zetten.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 16:09 schreef Silmarwen het volgende:
Ik vind het misschien wat onzinnig om universitaire masters op de middelbare school te zetten. Laat dat enkel een bevoegdheid zijn voor het lesgeven op het HBO bijvoorbeeld. Daar vind ik het weer onzinnig dat docenten met een een HBO master mogen lesgeven....]
En bedankt, goed beargumenteerd overigens! (Trouwens... HBO scholieren... really?)quote:Op dinsdag 21 juli 2015 16:21 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Nee. Een van de redenen van de afbraak van de onderwijskwaliteit in Nederland is omdat we HBO-scholieren voor de klas durven te zetten.
Ik weet niet of ik het wel moet beargumenteren. Volgens mij is het behoorlijk duidelijk dat de onderwijskwaliteit in Nederland zorgwekkend achteruit gegaan is en in Finland bijvoorbeeld niet. Verder heeft het vak docent veel minder aanzien gekregen, terecht ook wel, tegenwoordig kan je met één jaar en een halve vakopleiding instructeur zijn. En dan ben je nog bevoegd ook.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 16:28 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
En bedankt, goed beargumenteerd overigens! (Trouwens... HBO scholieren... really?)
Waarom een pre, waarom geen verplichting?quote:Ik denk dat voor VMBO en het MBO een HBO docent prima is. Ik weet het niet zeker, maar volgens mij ligt de focus bij HBO veel meer op didactiek en pedagogiek, lijkt mij relevanter voor het VMBO/MBO. HAVO/VWO (zeker de VWO plus klassen) snap ik dat een universitaire graad een pre is.
Een minor didactiek op WO-niveau is altijd nog beter dan dat HBO-gehannes.quote:Ik vind het bijvoorbeeld niet kunnen dat universitair geschoolde mensen met enkel een educatieve minor voor de klas mogen staan. Wat stelt een minor nou eigenlijk voor, minder dan 4 jaar pedagogiek en didactiek in het HBO in ieder geval.
Ik had al besloten niet meer te reageren. Of een troll of ze krijgen op de universiteit geen psychologie...quote:Op dinsdag 21 juli 2015 16:44 schreef Janneke141 het volgende:
Misschien dat je discussies over het nut en de noodzaak van de diverse gradaties in lerarenopleidingen ook kan voeren zonder bot en denigrerend te worden tegen mensen die minder dan een universitaire graad hebben?
Hoezo is het denigrerend? Ik heb zelf niet meer dan 5 jaar MAVO en werk al ruim 14 jaar in het onderwijs. Nee ik sta niet voor de klas.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 16:44 schreef Janneke141 het volgende:
Misschien dat je discussies over het nut en de noodzaak van de diverse gradaties in lerarenopleidingen ook kan voeren zonder bot en denigrerend te worden tegen mensen die minder dan een universitaire graad hebben?
Stuur je me eruit trouwens? Goed bezig zegquote:Op dinsdag 21 juli 2015 16:52 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
Ik had al besloten niet meer te reageren. Of een troll of ze krijgen op de universiteit geen psychologie...
quote:Op donderdag 30 juli 2015 01:57 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Wat trouwens erg leuk is, is dat twee van de grootste VO-organisaties in Nederland, OMO en SCC, wel eisen dat universitair geschoolde ICT'ers in schaal 7 a 8 betaald worden maar dat hun HBO'ers die voor de klas staan wel schaal 11 geven.
En ik heb zojuist eens alles eens teruggelezen, je hoeft je geen zorgen te maken, jullie passen praktisch allemaal binnen het domme docentenvolk. 1659 uur per jaar werken, waarvan slechts 780 uur voor de klas, is zwaar werk tenslotte
Misschien, maar voor het VWO en 4- en 5-HAVO lijkt het mij bittere noodzaak. In Finland is het zelfs verplicht voor de lagere school. Niet alleen dat, als je niet tot de 33% uitblinkers behoort na een WO-bachelor te hebben afgerond dan hoef je niet te solliciteren voor de lerarenopleiding. Het is aangetoond dat de kwaliteit van de leraar met afstand het meest bepaalt hoeveel de leerlingen leren, het zou dus een uiterst zinvolle investering zijn, hier hoeft niet over gediscussieerd te worden. Dat er HBO-gediplomeerden zijn die ruim boven het HBO-eindniveau staan zal vast wel zo zijn maar die mensen zijn dan wel in staat om alsnog het vereiste papiertje te halen. Dat er WO-gediplomeerden zijn die didactisch onbenullig zijn zal ook vast wel zo zijn maar daarom selecteer je mensen en daarom schaaf je bij mensen die zijn geselecteerd.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 16:09 schreef Silmarwen het volgende:
Ik vind het misschien wat onzinnig om universitaire masters op de middelbare school te zetten.
Helaas voert nog niet de helft van de schoolleiders/teamleiders de gesprekkencyclus uit zoals die vastgelegd is en dat komt voornamelijk omdat er niet goed op getraind wordt. En daar moet echt stevig in geïnvesteerd worden. Ik heb veel goede docenten zien verdwijnen vanwege dit geneuzel en nask-docenten groeien niet in de achtertuin.quote:Op donderdag 30 juli 2015 23:55 schreef Franny_G het volgende:
En daarom voer je functionerings- en beoordelingsgesprekken en docenten die niet voldoen en niet goed functioneren die worden dan dus in een traject gezet om zichzelf te verbeteren en zo niet, dan moeten ze een andere baan zoeken.
Een masterfase hoort dan ook langer dan 1 jaar te duren. Nederland is met de eenjarige mastertjes een negatieve uitzondering in de wereld, in veel landen is 2 jaar de norm. Dat hebben we te danken aan draconische bezuinigingen in de jaren 80 (de reden dat het stelsel werd hervormd).quote:Op vrijdag 31 juli 2015 20:41 schreef RogerS het volgende:
Tja, ik heb na mijn WO-bachelor ervoor gekozen om een HBO-master te doen, omdat ik dan sneller aan de bak kan voor de klas. Ik heb dus vak breed alle kennis op hoog niveau, zou ik het echt zoveel beter doen als ik ook nog 2 mastervakken en een masterscriptie schrijf op de universiteit? Ik betwijfel het. Bovendien is dat dan puur gericht op een mini-onderdeel van het vak, wat ik dan nooit ga gebruiken in 6-vwo of 5-havo.
Ik moet zeggen dat ik op mijn huidige HBO-master nu al meer nuttige dingen heb geleerd voor mijn beroep dan tijdens de WO-bachelor en het educatieve programma aldaar. Maar goed, misschien dat ik er later alsnog voor kies om het te halen.
Daar ben ik het wel mee eens, alhoewel het omgekeerde ook weer geldt voor universitaire bachelors die via een educatieve minor van 30 ECTS een (smalle) tweedegraads lesbevoegdheid kunnen bemachtigen. Dat staat weer geenszins in verhouding tot een echte hbo-lerarenopleiding van vier jaar. Dus inderdaad, het liefst hbo'ers voor tweedegraads en wo'ers voor eerstegraads.quote:Op maandag 20 juli 2015 19:41 schreef Netelig het volgende:
Als collega vind ik het een nadeel als het geen 'echte' eerstegraads is, omdat ik merk dat je dan in de bovenbouw toch een deel van de basis mist. Ik weet niet hoe mijn collega's daarover denken, aangezien dat niet zo aardig is om te bespreken over een collega.
50 uur haal je echt makkelijk met twee klassen. Veel plezier in ieder geval.quote:Op maandag 17 augustus 2015 16:51 schreef OudeBok het volgende:
Let's do this: Krijg twee tto klassen voor Duits samen met m'n begeleider. Moet ze 50 klokuren zelf lesgeven voor februari, dus gaan snel aan de bak. Doeltaal is voertaal, en wat niet begrepen wordt doen we dus in het Engels.
Vandaag plenaire vergadering en vakgroepvergadering gehad, erg interessant allemaal . Volgende week beginnen .
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |