abonnement Unibet Coolblue
pi_153962022
Welkom in het docententopic.

Bijna vakantie!
pi_153962034
Ik miste het topic laatst ineens,en zag dat ik het gesloten had. Dus weer een nieuwe.
  dinsdag 30 juni 2015 @ 21:17:51 #3
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_153962086
Nog meer mensen met een tropenrooster in het vooruitzicht?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_153962106
Nog 2 maandjes. :o Zou bijna vergeten dat ik ook lerarenopleiding ga doen :P
pi_153963541
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2015 21:17 schreef Janneke141 het volgende:
Nog meer mensen met een tropenrooster in het vooruitzicht?
Morgen + overmorgen nog niet, want het is nog toetsweek. Ze hakken donderdag een knoop door over vrijdag.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  dinsdag 30 juni 2015 @ 22:17:46 #6
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_153963669
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2015 22:12 schreef -J-D- het volgende:

[..]

Morgen + overmorgen nog niet, want het is nog toetsweek. Ze hakken donderdag een knoop door over vrijdag.
Wij stoppen donderdag en vrijdag eerder, en alle toetsen in de middag worden naar de ochtenduren verschoven. Ik zit er niet zo mee, de fut is er echt wel uit inmiddels.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_153963824
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2015 22:17 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Wij stoppen donderdag en vrijdag eerder, en alle toetsen in de middag worden naar de ochtenduren verschoven. Ik zit er niet zo mee, de fut is er echt wel uit inmiddels.
Hebben de leerlingen bij ons geen hitte voor nodig ;)
En sommige collegae ook niet
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  dinsdag 30 juni 2015 @ 22:28:00 #8
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_153963963
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2015 22:23 schreef -J-D- het volgende:

[..]

Hebben de leerlingen bij ons geen hitte voor nodig ;)
En sommige collegae ook niet
Tja. Ik heb een klas met 24 jongens. Die vinden wiskunde meestal best leuk, maar met dit weer hebben ze toch echt andere interesses :P
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  dinsdag 30 juni 2015 @ 22:48:41 #9
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_153964660
Wat de enquêtes betreft - ik doe dat standaard tijdens de laatste lessen van het schooljaar. De leerlingen vullen het altijd serieus in ("zouden meer docenten moeten doen, dit") en ik vind het fijn om directe feedback te krijgen. Nu kan dat ook wel met computerprogramma's, maar als leerlingen het in hun eigen woorden omschrijven, vind ik dat prettiger.

Wat het tropenrooster betreft: er zijn geen officiële afspraken, he? Dus niet dat bijvoorbeeld bij een binnentemperatuur van boven de 35 graden het gebouw dicht gaat, of zo. Lijkt er op dat bij ons gewoon de lessen tot de laatste seconde doorgaan.
.
pi_153965201
Wij hebben sowieso al geen lessen meer, alleen teruggave van proefwerken en rapportvergaderingen.

Maar als de hitte in de lokalen echt zo erg oploopt, lijkt het me toch niet verantwoord om les te blijven geven. Lijkt me dat je dan als docent wel zelf kunt/moet aangeven wanneer dit niet meer verantwoord is. (Het hangt ook erg van je lokaal af, natuurlijk. Maar je hebt lokalen, zo weet ik ook van mijn vorige school, waar het gigantisch opwarmt met de zon erop, zonwering of niet).
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  woensdag 1 juli 2015 @ 07:03:08 #11
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_153970768
Wij hebben gewoon les en toetsen tot volgende week woensdag in een gebouw zonder airco waar de helft van de lokalen geen raam openkan en 50% of meer de Ramadan doet.

Tof.

Gister had ik een groep die al 4 uur in een lokaal zonder open ramen zat, ik heb ze eerst de hal opgestuurd en naar de wc's om ze af te laten koelen, degene die water mochten drinken hebben dat ook lekker gedaan. Ik vind dit echt onverantwoord maar goed, de directie boeit het niet want we zijn de ISK maar en de rest van de school is wel al klaar.
pi_153971027
Wij zijn al met de rapportenvergaderingen bezig. Alleen de diplomauitreikingen zijn nog wel deze dagen, en het wordt altijd bloedheet in de aula met deze hitte, en dan ook nog een paar honderd mensen erin. Ik heb er in dat opzicht ook nog geen zin in.. al hebben wij een fantastisch slagingspercentage dit jaar..
pi_153971054
Onze leerlingen zijn vandaag en morgen vrij. Niet vanwege het weer, maar we zitten in de laatste schoolweek en het personeel heeft voorbereidingsdagen. Dan vrijdag nog de rapporten mee en het is vakantie.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  woensdag 1 juli 2015 @ 08:14:30 #14
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_153971151
Hier nog lessen (regio midden)/tot en met morgen het derde uur. Vandaag en morgen voor de voorexamenklassen profielwerkstuk startbijeenkomst, vandaag en morgen diploma uitreikingen, morgen vanaf het derde uur mentoractiviteiten en ook niet onbelangrijk: morgen de cijferdeadline. Ik hebbgisteren dus gewerkt tot half twee s nachts en moet nog meer -O-.

Dan voor ons de vergaderdagen en een dag rapporten uitreiken waar ik niet vaak heen hoef (alleen team en sectie enbevt revisie) want geen mentor dit jaar, dat scheelt. En dan 10 juli slotlunch en varkansie! *O*

Een raar kort jaar met mijn verlof erin maar god wat ben ik toe aan vakantie. Volgend jaar een frisse start met mijn eigen klassen (3g 3/4/5/6 vwo en 4/5 havo waarschijnlijk)
Kwak
  woensdag 1 juli 2015 @ 08:16:28 #15
367642 Jackie-Treehorn
treats objects like women
pi_153971166
Zometeen onderweg naar het strand nog even m'n postvak legen op school. :Y)
Regio Noord FTW!
Refill?
-Does the Pope shit in the woods?
  woensdag 1 juli 2015 @ 08:17:11 #16
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_153971170
quote:
6s.gif Op woensdag 1 juli 2015 08:16 schreef Jackie-Treehorn het volgende:
Zometeen onderweg naar het strand nog even m'n postvak legen op school. :Y)
Regio Noord FTW!
Ik hoor je in augustus wel weer :+
Kwak
pi_153971204
Ze willen dat ik vrijdag met de 3e klassen ga zwemmen. Hmmmz, ben ik nou zo'n zeiksnor als ik zeg dat daar amper beschutting te vinden is en dat het onverantwoord lijkt te zijn?
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  woensdag 1 juli 2015 @ 08:27:37 #18
280152 OudeBok
Herr General Bok
pi_153971255
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2015 08:21 schreef -J-D- het volgende:
Ze willen dat ik vrijdag met de 3e klassen ga zwemmen. Hmmmz, ben ik nou zo'n zeiksnor als ik zeg dat daar amper beschutting te vinden is en dat het onverantwoord lijkt te zijn?
P20 erop en gaan maar, wel op kosten van de school want die zooi is duur.

Wat komt het nu allemaal dichtbij zeg, 17 augustus begint het allemaal.. Uitgerekend enkele dagen daarvoor introdag, waarop ik, je raadt het al.. niet kan.
12 t/m 19 augustus ben ik alleen in grote uitzonderingsgevallen beschikbaar, dus wordt met een beetje pech nog een leuke soap dit. Wel al aangegeven, maar ja.
Himmelhoch jauchzend, zum Tode betrübt.
Glücklich allein, ist Herr Bok, die schiet. Boem.
pi_153971400
quote:
1s.gif Op woensdag 1 juli 2015 08:14 schreef kwakz0r het volgende:
Hier nog lessen (regio midden)/tot en met morgen het derde uur. Vandaag en morgen voor de voorexamenklassen profielwerkstuk startbijeenkomst, vandaag en morgen diploma uitreikingen, morgen vanaf het derde uur mentoractiviteiten en ook niet onbelangrijk: morgen de cijferdeadline. Ik hebbgisteren dus gewerkt tot half twee s nachts en moet nog meer -O-.

Dan voor ons de vergaderdagen en een dag rapporten uitreiken waar ik niet vaak heen hoef (alleen team en sectie enbevt revisie) want geen mentor dit jaar, dat scheelt. En dan 10 juli slotlunch en varkansie! *O*

Een raar kort jaar met mijn verlof erin maar god wat ben ik toe aan vakantie. Volgend jaar een frisse start met mijn eigen klassen (3g 3/4/5/6 vwo en 4/5 havo waarschijnlijk)
Wat gaan jullie lang door met lessen geven! Geen proefwerkweek?
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_153971441
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2015 08:21 schreef -J-D- het volgende:
Ze willen dat ik vrijdag met de 3e klassen ga zwemmen. Hmmmz, ben ik nou zo'n zeiksnor als ik zeg dat daar amper beschutting te vinden is en dat het onverantwoord lijkt te zijn?
Waar is dat zwemmen dan? Op het strand? Het lijkt me dat er een bericht naar ouders moet uitgaan. Zoiets kun je alleen doen op eigen risico. Dus leerlingen moeten zelf zorgen voor bescherming (voldoende drinken, petjes, zonnebrand) en als een ouder vindt dat het onverantwoord is, moet hij zijn kind maar thuishouden.

Ik denk altijd maar: tijdens de Rome reis lopen wij soms ook met 33 graden door de snikhete stad en doen we een spreekbeurt op het St Pietersplein in de brandende zon. Het belangrijkste is dat je de kinderen steeds wijst op voorzorgsmaatregelen, en dat je bijvoorbeeld aan ze vraagt of ze een flesje water hebben. Ik kijk inmiddels ook al naar de schouders en armen en als ik die rood zie worden dan zeg ik ook dat ze moeten gaan smeren. Achja, dan voel ik me wel een moedertje ipv een docent. :P .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_153971451
Ik heb gisteren de overgangsvergadering van mijn mentorgroep gehad (op eentje na allemaal over) en moet vrijdag nog de rapporten uitdelen. Dan zit het erop voor dit jaar! Net als kwak heb ik een raar jaar gehad, met zwangerschapsverlof tussendoor, maar ik kijk er heel positief op terug.
In het vorige topic vroeg ik nog naar ervaringen met enquêtes. In mijn H4 heb ik een vragenlijst afgenomen over de lesstof en mijzelf, in de vorm van stellingen. De leerlingen konden dan aangeven of ze het er helemaal mee eens of oneens waren, of iets daar tussenin. Daarnaast vroeg ik nog wat ze prettig vonden aan de docent en welke verbeterpunten ze hadden. Een leerling had bij de vraag wat ze prettig vond ingevuld: 'Alles.' O+. Sowieso zijn er eigenlijk alleen complimenten gegeven, en vrijwel geen tips (alleen dat ze mijn vervanger, die er een chaos van heeft gemaakt, nooit meer terug willen).
In V5 heb ik de leerlingen gevraagd een tip en een top voor me op te schrijven. Ook daar waren ze superlief. Dat ze bij 'tip' opschreven 'Ga vooral zo door'. *; .

Ook geen last van de hitte dus meer gelukkig, maar ons gebouw is spiksplinternieuw en eerder te koel dan te warm. Silmarwen, wat heeft de Ramadan ermee te maken eigenlijk? :@.
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_153971483
Wat goed, DAD, die feedback. O+ .

Ik heb een keer zo'n enquete gedaan op mijn vorige school in een havo 4 groep. Daar kreeg ik de feedback 'vaker een raam openzetten'. :D . En ook wel: 'u mag wat strenger zijn.' Dat vind ik zo schattig, als leerlingen daar zelf om vragen. Die leerling had wel gelijk trouwens.

Ik zat gisteren de laatste proefwerken van het jaar na te kijken. Had een leerlinge uit klas 2 onder haar proefwerk nog een briefje geschreven, om me te bedanken voor het leuke jaar en me een fijne vakantie toe te wensen met mijn dochtertje. Zo lief!
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_153971491
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2015 08:45 schreef DevilsAndDust het volgende:
Silmarwen, wat heeft de Ramadan ermee te maken eigenlijk? :@.
Niet mogen eten en drinken is in die hitte best lastig, toch?
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_153971502
Ik kreeg als tip vooral terug dat ik geen aantekening op het bord moet schrijven en tegelijkertijd uitleggen. Schrijven en luisteren/verwerken gaan niet samen. En dat weet ik ook wel, dat is een zwak punt.

De tops gingen vooral over mijn duidelijke uitleg, en een paar gaven ook aan heel blij te zijn geweest met mij als mentor.
  woensdag 1 juli 2015 @ 08:52:38 #25
280152 OudeBok
Herr General Bok
pi_153971532
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2015 08:45 schreef DevilsAndDust het volgende:
Ik heb gisteren de overgangsvergadering van mijn mentorgroep gehad (op eentje na allemaal over) en moet vrijdag nog de rapporten uitdelen. Dan zit het erop voor dit jaar! Net als kwak heb ik een raar jaar gehad, met zwangerschapsverlof tussendoor, maar ik kijk er heel positief op terug.
In het vorige topic vroeg ik nog naar ervaringen met enquêtes. In mijn H4 heb ik een vragenlijst afgenomen over de lesstof en mijzelf, in de vorm van stellingen. De leerlingen konden dan aangeven of ze het er helemaal mee eens of oneens waren, of iets daar tussenin. Daarnaast vroeg ik nog wat ze prettig vonden aan de docent en welke verbeterpunten ze hadden. Een leerling had bij de vraag wat ze prettig vond ingevuld: 'Alles.' O+. Sowieso zijn er eigenlijk alleen complimenten gegeven, en vrijwel geen tips (alleen dat ze mijn vervanger, die er een chaos van heeft gemaakt, nooit meer terug willen).
In V5 heb ik de leerlingen gevraagd een tip en een top voor me op te schrijven. Ook daar waren ze superlief. Dat ze bij 'tip' opschreven 'Ga vooral zo door'. *; .

Ook geen last van de hitte dus meer gelukkig, maar ons gebouw is spiksplinternieuw en eerder te koel dan te warm. Silmarwen, wat heeft de Ramadan ermee te maken eigenlijk? :@.
Nice, die feedback. Ik was en ben altijd het type leerling dat super rustig en netjes was en is in de les (daadwerkelijk opletten is 2), maar geef me de kans niet om feedback op m'n docenten te geven... Dan gaat het volle vergrootglas eroverheen. Nu vooral benieuwd naar wat ik er zelf van ga bakken :D. Nog maar zo'n 6 weken.
Himmelhoch jauchzend, zum Tode betrübt.
Glücklich allein, ist Herr Bok, die schiet. Boem.
pi_153971551
quote:
2s.gif Op woensdag 1 juli 2015 08:49 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Niet mogen eten en drinken is in die hitte best lastig, toch?
Oh ja. :'). Ik las het en heb me serieus een poosje af zitten vragen of je het warmer krijgt als je aan de Ramadan doet of zo. :').
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_153971593
Ik had tijdens het nakijken wel weer een paar pareltjes.

Duitsland en Engeland hadden voor WO1 een 'waterwedloop'. En een leerling had van Robespierre gemaakt: Barrisquiere :D . Best knap bedacht.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_153971761
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 juni 2015 21:18 schreef Etsu het volgende:
Nog 2 maandjes. :o Zou bijna vergeten dat ik ook lerarenopleiding ga doen :P
Hej, ik ook :D
Op zaterdag 15 augustus 2015 16:17 schreef Frank_Drebin het volgende:
Ik vind jou - en dat bedoel ik echt niet zo kinderachtig of iets dergelijks - echt een leuk aandoenlijk kereltje. Vind jou iets leuks, gemoedelijks en tofs hebben.
  woensdag 1 juli 2015 @ 09:55:00 #29
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_153972387
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2015 08:21 schreef -J-D- het volgende:
Ze willen dat ik vrijdag met de 3e klassen ga zwemmen. Hmmmz, ben ik nou zo'n zeiksnor als ik zeg dat daar amper beschutting te vinden is en dat het onverantwoord lijkt te zijn?
Hangt ervan af waar je heengaat. Maar in principe vind ik dat je gelijk hebt. Je verbrandt levend op het water.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_153972429
quote:
11s.gif Op woensdag 1 juli 2015 09:12 schreef Makoto het volgende:

[..]

Hej, ik ook :D
Waar?
pi_153972505
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2015 09:56 schreef Etsu het volgende:

[..]

Waar?
R'dam en jij?
Op zaterdag 15 augustus 2015 16:17 schreef Frank_Drebin het volgende:
Ik vind jou - en dat bedoel ik echt niet zo kinderachtig of iets dergelijks - echt een leuk aandoenlijk kereltje. Vind jou iets leuks, gemoedelijks en tofs hebben.
  woensdag 1 juli 2015 @ 10:27:55 #32
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_153972933
@Franny: Ja, we gaan lang door. op zich mogen er maar 5 lesvrije dagen/organisatiedagen voor de zomervakantie zitten, en de andere vrije dagen van de lln zijn al op. ze zitten bij ons enorm bovenop die urennorm. daarom is de laatste lesdag verschoven van ma naar di naar wo en nu zelfs do ochtend nog.

de tentamenweek liep tot ma 22 juni. daarna hebben we dus met zijn allen nog 2 1/2 week les mogen geven aan kinderen die het gevoel hebben dat alles wel klaar is, en daar eigenlijk groot gelijk in hebben. ik neem meestal in die weken de vaardigheidstoetsen af, waar ze niet voor hoeven te leren en die makkelijk nakijken.

in theorie is dat rustig, in de praktijk word ik gek van de inhalers en ligt er nog heel vervelend ouder nakijkwerk. oh en ik vergeet ALTIJD dat ik natuurlijk nog 15 herkansers krijg voor de brieftentamens (afgelopen maandag gemaakt).
Kwak
pi_153974313
Ik ben eigenlijk grotendeels klaar voor dit jaar. Alles is nagekeken, morgen nog een inzage (al zullen daar niet veel studenten op af komen), en mijn spullen inpakken. We verhuizen in de zomer, en iedereen mag maar een verhuisdoos meenemen. Heb dus al veel weggegooid, en sommige dingen gaan mee naar huis. Ik doe dus rustig aan, ben al veel het voorbereiden voor volgend jaar, fijn om daar tijd voor te hebben.
pi_153977044
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2015 09:55 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Hangt ervan af waar je heengaat. Maar in principe vind ik dat je gelijk hebt. Je verbrandt levend op het water.
R'woerdse plas
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  woensdag 1 juli 2015 @ 15:10:20 #35
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_153979700
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2015 13:35 schreef -J-D- het volgende:

[..]

R'woerdse plas
Dat zou ik sowieso weigeren... ;)

Ik heb vandaag lesgegeven in een lokaal op de bovenste verdieping (plat dak) aan de zonkant, ik zat er dus warmpjes bij. Driekwart doet mee met de ramadan, wat ik zwaar onverantwoord vind met deze temperaturen. De niertjes verschrompelen waar je bij staat.
pi_153986017
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2015 08:21 schreef -J-D- het volgende:
Ze willen dat ik vrijdag met de 3e klassen ga zwemmen. Hmmmz, ben ik nou zo'n zeiksnor als ik zeg dat daar amper beschutting te vinden is en dat het onverantwoord lijkt te zijn?
Misschien ben jij een zeiksnor maar gezond is het niet, niet voor jou en niet voor de kinderen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_153996868
Hier in regio Zuid deze week nog lessen. Gelukkig heeft onze school een modern gebouw waardoor er zomer en winter een constante temperatuur van zo'n 19 graden heerst, dus geen last van de hitte. Wel vandaag een tropenrooster van 4 x 45 minuten in plaats van 4 x 75 minuten, maar dit is vooral vanwege de afstemming met de andere scholen in de stad gebeurd waar ze wel veel last hebben van de warmte door oudere gebouwen. Volgende week nog toetsweek en de laatste loodjes voor de vakantie.
  donderdag 2 juli 2015 @ 17:43:01 #38
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_154009466
Kennen jullie dat hopeloze gevoel dat je echt niet meer weet hoe je nu in een portfolio je competenties moet beschrijven? Dat je zeg maar op je allerbest geprobeerd hebt om de geleverde feedback te verwerken, dat je zit te zwoegen om drie alinea's over onderwerp X toe te voegen, en dat je dan als feedback krijgt "ik lees nog steeds helemaal niks over onderwerp X". Of dat je iets bij de interpersoonlijke competentie hebt staan, als feedback krijgt "dit hoort bij pedagogisch", zet je het vervolgens daar neer, krijg je de volgende keer terug "waarom zet je dit bij pedagogisch en niet bij interpersoonlijk".

Ik heb net serieus overwogen om mijn laptop het raam uit te gooien.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_154009928
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2015 17:43 schreef Janneke141 het volgende:
Kennen jullie dat hopeloze gevoel dat je echt niet meer weet hoe je nu in een portfolio je competenties moet beschrijven? Dat je zeg maar op je allerbest geprobeerd hebt om de geleverde feedback te verwerken, dat je zit te zwoegen om drie alinea's over onderwerp X toe te voegen, en dat je dan als feedback krijgt "ik lees nog steeds helemaal niks over onderwerp X". Of dat je iets bij de interpersoonlijke competentie hebt staan, als feedback krijgt "dit hoort bij pedagogisch", zet je het vervolgens daar neer, krijg je de volgende keer terug "waarom zet je dit bij pedagogisch en niet bij interpersoonlijk".

Ik heb net serieus overwogen om mijn laptop het raam uit te gooien.
Da's dus precies waarom ik geen opleiding meer wil volgen. Competenties! |:(
Mon 'en!
  donderdag 2 juli 2015 @ 18:07:18 #40
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_154010016
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2015 17:43 schreef Janneke141 het volgende:
Kennen jullie dat hopeloze gevoel dat je echt niet meer weet hoe je nu in een portfolio je competenties moet beschrijven? Dat je zeg maar op je allerbest geprobeerd hebt om de geleverde feedback te verwerken, dat je zit te zwoegen om drie alinea's over onderwerp X toe te voegen, en dat je dan als feedback krijgt "ik lees nog steeds helemaal niks over onderwerp X". Of dat je iets bij de interpersoonlijke competentie hebt staan, als feedback krijgt "dit hoort bij pedagogisch", zet je het vervolgens daar neer, krijg je de volgende keer terug "waarom zet je dit bij pedagogisch en niet bij interpersoonlijk".

Ik heb net serieus overwogen om mijn laptop het raam uit te gooien.
Feedback geven is een kunst die maar weinig mensen beheersen.
pi_154025474
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2015 17:43 schreef Janneke141 het volgende:
Kennen jullie dat hopeloze gevoel dat je echt niet meer weet hoe je nu in een portfolio je competenties moet beschrijven? Dat je zeg maar op je allerbest geprobeerd hebt om de geleverde feedback te verwerken, dat je zit te zwoegen om drie alinea's over onderwerp X toe te voegen, en dat je dan als feedback krijgt "ik lees nog steeds helemaal niks over onderwerp X". Of dat je iets bij de interpersoonlijke competentie hebt staan, als feedback krijgt "dit hoort bij pedagogisch", zet je het vervolgens daar neer, krijg je de volgende keer terug "waarom zet je dit bij pedagogisch en niet bij interpersoonlijk".

Ik heb net serieus overwogen om mijn laptop het raam uit te gooien.
Portfolio's gaan vooral over 'wat wil de docent / beoordelaar lezen', merkte ik toen ik dat van mij maakte. Ik voel me nu bijna schuldig dat ik mijn studenten er ook mee lastig moet vallen (en ik moet ze er nog serieus een cijfer van 1-10 voor geven ook).
  vrijdag 3 juli 2015 @ 12:37:00 #42
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_154028232
Vakantie *O*
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  vrijdag 3 juli 2015 @ 13:33:06 #43
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_154029714
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2015 10:34 schreef Bleie het volgende:
Portfolio's gaan vooral over 'wat wil de docent / beoordelaar lezen', merkte ik toen ik dat van mij maakte.
Dat is ook wel ongeveer mijn conclusie, ja.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_154030690
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2015 12:37 schreef Knutknuttsson het volgende:
Vakantie *O*
Ik bijna. Ik moet nog een mentorleerling bellen dat hij nog zijn handelingsdelen niet goed voor elkaar heeft, en nu maandag maar terug moet komen anders doet hij het jaar maar over...

Ik baal hier vreselijk van!
  vrijdag 3 juli 2015 @ 15:48:12 #45
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_154032902
Nog maar twee dagen!


En idd Ramadan vanwege niet eten en drinken. Sommigen hadden het erg zwaar.

Nu doen we nog twee dagen "spelletjes". En dan vakantie! En per 1 augustus weer naar het mbo om daar les te geven.

Heeft iemand ervaring met twee studies doen. Ik kan nu nog een tweede tweede graad gaan halen. Duurt het 4 jaar ipv 3 jaar. Dus naast Engels bijvoorbeeld nog Nederlands doen. Alle beroepsvakken hoeven dan niet meer, enkel vakinhoudlijk.
  zaterdag 4 juli 2015 @ 14:07:26 #46
445952 IkHebEenHoogIQ
Zelfs Einstein is jaloers.
pi_154057723
Ik ben inmiddels al drie keer op gesprek geweest bij een school, maar ik word nergens aangenomen. Alledrie de keren hetzelfde verhaal: "je bent een prima kandidaat, maar de andere kandiaat heeft meer of relevantere werkervaring" (ik heb alleen een stage gevolgd bij m'n opleiding tot eerstegraads docent). Ik geef niet les in een tekortvak.

Mijn vraag is: kan ik niet beter de post gaan rondbrengen? Dit schiet niet op zo. Of moet ik juist niet te snel opgeven? Ik zou graag willen lesgeven, maar ik begin steeds meer het idee te krijgen alsof ik dat beeld moet gaan loslaten.
John Nash is niets vergeleken met mij. Kurt Gödel mag niet in mijn schaduw staan. Robbert Dijkgraaf pist in z'n broek.
pi_154058066
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2015 14:07 schreef IkHebEenHoogIQ het volgende:
Ik ben inmiddels al drie keer op gesprek geweest bij een school, maar ik word nergens aangenomen. Alledrie de keren hetzelfde verhaal: "je bent een prima kandidaat, maar de andere kandiaat heeft meer of relevantere werkervaring" (ik heb alleen een stage gevolgd bij m'n opleiding tot eerstegraads docent). Ik geef niet les in een tekortvak.

Mijn vraag is: kan ik niet beter de post gaan rondbrengen? Dit schiet niet op zo. Of moet ik juist niet te snel opgeven? Ik zou graag willen lesgeven, maar ik begin steeds meer het idee te krijgen alsof ik dat beeld moet gaan loslaten.
Na drie keer solliciteren? Wel nee joh! Welk vak geef je? Probeer te solliciteren op vervangingsbanen. Over het algemeen word je makkelijker aangenomen (minder concurrentie) en als je eenmaal binnen bent, kan van het een het ander komen.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_154058154
De post bezorgen is weer het andere uiterste. Ik zou gewoon doorsolliciteren en daarnaast ook op interessante niet-onderwijsvacatures reageren.
  zaterdag 4 juli 2015 @ 14:22:05 #49
445952 IkHebEenHoogIQ
Zelfs Einstein is jaloers.
pi_154058178
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2015 14:18 schreef Naamah het volgende:

[..]

Na drie keer solliciteren? Wel nee joh! Welk vak geef je? Probeer te solliciteren op vervangingsbanen. Over het algemeen word je makkelijker aangenomen (minder concurrentie) en als je eenmaal binnen bent, kan van het een het ander komen.
Engels, maar helaas pindakaas komen daar toch steeds lui voorbij met meer ervaring dan ik. Twee gesprekken waren juist vervangingsbanen.. dat is wat me zorgen baart. Heb jij ook meer dan drie gesprekken gehad voordat je aan een baan kwam?
John Nash is niets vergeleken met mij. Kurt Gödel mag niet in mijn schaduw staan. Robbert Dijkgraaf pist in z'n broek.
pi_154058220
Bij mijn weten is Engels eerstegraads ook een tekortvak. Zit je soms in een heel ongunstige regio?
pi_154058275
Nee, ik was bij de eerste binnen, maar was geen populaire vacature (korte vervanging), maar inmiddels een vaste aanstelling op die school. Niet te snel opgeven, soms is het ook gewoon geluk hebben,
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_154058301
Probeer het eventueel ook eens op een HBO.
  zaterdag 4 juli 2015 @ 14:30:01 #53
445952 IkHebEenHoogIQ
Zelfs Einstein is jaloers.
pi_154058452
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2015 14:23 schreef ShadyLane het volgende:
Bij mijn weten is Engels eerstegraads ook een tekortvak. Zit je soms in een heel ongunstige regio?
Regio Rijmond. Geen idee of dat ongunstig is? Daarvan heb ik geen cijfers.
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2015 14:25 schreef ShadyLane het volgende:
Probeer het eventueel ook eens op een HBO.
Al eens gedaan, maar toch bedankt voor de tip!
John Nash is niets vergeleken met mij. Kurt Gödel mag niet in mijn schaduw staan. Robbert Dijkgraaf pist in z'n broek.
pi_154059093
Ik heb nog even gegoogled op tekortvakken en daar wordt Engels steeds genoemd. Moet echt wel lukken dus om werk te vinden in het VO. Kennelijk niet met drie pogingen maar vroeg of laat vast wel.
pi_154409579
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2015 11:37 schreef Bleie het volgende:
nagekeken, morgen nog een inzage (al zullen daar niet veel studenten op af komen), en mijn spullen inpakken. We verhuizen in de zomer, en iedereen mag maar een verhuisdoos meenemen. Heb dus al veel weggegooid, en sommige dingen gaan mee naar huis. Ik doe dus rustig aan, ben al veel het voorbereiden voor volgend jaar, fijn om daar tijd voor te
Ik gun het jullie van harte, maar ik word hier toch een beetje chagrijnig van. Mijn onderwijsverplichtingen houden min of meer aan het einde van deze week op (eigenlijk niet helemaal, want er zijn nog twee studenten bezig met hun masterscriptie). En de rest van de zomer staat natuurlijk in het teken van onderzoek. Als je het vergelijkt met andere onderwijsniveaus, dan is het eigenlijk belachelijk dat ons academisch jaar zo lang is. In andere landen gaan de universiteiten een paar maanden dicht in de zomer; dat zouden ze van mij hier ook wel mogen doen.

Maar genoeg gemopperd. Ik heb een mooi onderwijsjaar achter de rug met lovende studentevaluaties. Volgende week heb ik m'n BKO-eindgesprek. Dat traject heeft veel tijd gekost, maar ik had m'n eindopdrachten ruim op tijd af en heb er eigenlijk geen stress van gehad. Nu ik docent ben, ben ik klaarblijkelijk een voorbeeldige student. :+
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_154409982
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 10:49 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik gun het jullie van harte, maar ik word hier toch een beetje chagrijnig van. Mijn onderwijsverplichtingen houden min of meer aan het einde van deze week op (eigenlijk niet helemaal, want er zijn nog twee studenten bezig met hun masterscriptie). En de rest van de zomer staat natuurlijk in het teken van onderzoek. Als je het vergelijkt met andere onderwijsniveaus, dan is het eigenlijk belachelijk dat ons academisch jaar zo lang is. In andere landen gaan de universiteiten een paar maanden dicht in de zomer; dat zouden ze van mij hier ook wel mogen doen.

Maar genoeg gemopperd. Ik heb een mooi onderwijsjaar achter de rug met lovende studentevaluaties. Volgende week heb ik m'n BKO-eindgesprek. Dat traject heeft veel tijd gekost, maar ik had m'n eindopdrachten ruim op tijd af en heb er eigenlijk geen stress van gehad. Nu ik docent ben, ben ik klaarblijkelijk een voorbeeldige student. :+
Snap ik. Gaat ook echt lang door bij jullie, zeg. Van wanneer tot wanneer heb je vrij?
pi_154410148
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 11:11 schreef Bleie het volgende:

[..]

Snap ik. Gaat ook echt lang door bij jullie, zeg. Van wanneer tot wanneer heb je vrij?
Ik heb over een week drie weken vrij genomen. Dat is heel lekker, maar het betekent eigenlijk dat het werk zich gewoon opstapelt. Ik heb het er laatst met mijn collega's over gehad en die hebben precies hetzelfde gevoel als ik: vakantie is onprettig in die zin dat het niet zozeer betekent dat je vrij hebt, maar dat je werk verschuift. De weken erna zullen dus extra druk zijn. Voor mijn lief daarentegen betekent vrij gewoon vrij en blijven de weken erna even vol.

Het is een van de vele manieren waarop blijkt dat we (met name bij ons in de afdeling) overwerkt zijn. Zelfs op papier maken we te veel onderwijsuren, om maar te zwijgen over de discrepantie tussen theorie en praktijk. Het kan eigenlijk niet en we gaan ook proberen dat te veranderen. Ik heb een paar weken geleden al aangegeven dat ik enkele taken af ga stoten omdat ik niet uitgeblust wil raken. En een van mijn masterstudenten gaat volgend jaar docent en onderzoeker bij ons worden. O+

Waarschijnlijk ga ik vanaf januari ook iets meer onderzoeksuren krijgen, dus dat is voor mij een fijne ontwikkeling. Onderwijs is echt geweldig, maar er moet wel een balans zijn met onderzoek. Bovendien wordt van ons verwacht dat we juist op het vlak van onderzoek aan allerlei prestatie-eisen voldoen - anders raken we onze baan kwijt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_154417378
ik heb in de periode april-mei wel een stuk of 6x gesolliciteerd en nog niets gevoncden. En nog wel 1e graads in een tekort vak toen ik klaar was met mijn studie.

In Sep krijg je een 2e ronde advertenties van onvervulde vacatures. Dan heb je veel betere kansen om ergens binnen te komen. En dat zonder een vervangingsbaan (iets dat je altijd nog kan doen als het nog niet mocht lukken).

gewoon moed houden.

quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2015 14:07 schreef IkHebEenHoogIQ het volgende:
Ik ben inmiddels al drie keer op gesprek geweest bij een school, maar ik word nergens aangenomen. Alledrie de keren hetzelfde verhaal: "je bent een prima kandidaat, maar de andere kandiaat heeft meer of relevantere werkervaring" (ik heb alleen een stage gevolgd bij m'n opleiding tot eerstegraads docent). Ik geef niet les in een tekortvak.

Mijn vraag is: kan ik niet beter de post gaan rondbrengen? Dit schiet niet op zo. Of moet ik juist niet te snel opgeven? Ik zou graag willen lesgeven, maar ik begin steeds meer het idee te krijgen alsof ik dat beeld moet gaan loslaten.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_154419169
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 11:19 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik heb over een week drie weken vrij genomen. Dat is heel lekker, maar het betekent eigenlijk dat het werk zich gewoon opstapelt. Ik heb het er laatst met mijn collega's over gehad en die hebben precies hetzelfde gevoel als ik: vakantie is onprettig in die zin dat het niet zozeer betekent dat je vrij hebt, maar dat je werk verschuift. De weken erna zullen dus extra druk zijn. Voor mijn lief daarentegen betekent vrij gewoon vrij en blijven de weken erna even vol.

Het is een van de vele manieren waarop blijkt dat we (met name bij ons in de afdeling) overwerkt zijn. Zelfs op papier maken we te veel onderwijsuren, om maar te zwijgen over de discrepantie tussen theorie en praktijk. Het kan eigenlijk niet en we gaan ook proberen dat te veranderen. Ik heb een paar weken geleden al aangegeven dat ik enkele taken af ga stoten omdat ik niet uitgeblust wil raken. En een van mijn masterstudenten gaat volgend jaar docent en onderzoeker bij ons worden. O+

Waarschijnlijk ga ik vanaf januari ook iets meer onderzoeksuren krijgen, dus dat is voor mij een fijne ontwikkeling. Onderwijs is echt geweldig, maar er moet wel een balans zijn met onderzoek. Bovendien wordt van ons verwacht dat we juist op het vlak van onderzoek aan allerlei prestatie-eisen voldoen - anders raken we onze baan kwijt.
Dat is wel heftig. Ik herken het deels, van al die feestdagen in het voorjaar. Dan wordt mijn rooster gewoon in 3 dagen gepropt ipv 4. (En bij Hemelvaart dus in 1). Dus dat zijn eigenlijk geeb vrije dagen. Maar de zomer is wel echt vrij.

Ik doe natuurlijk geen onderzoek. Dat scheelt. Hoewel mijn collega's die wel onderzoek doen dat volgens mij ook gewoon laten liggen in de zomer. Maar bij ons wordt je er niet zo hard op afgerekend als in het wo.
pi_154426022
Ik word helemaal gek!

Ik had tot vandaag 22 uur op een superleuke school. Leuke collega's, leuke leerlingen, na een hobbelige start kwam het allemaal goed. Uiteindelijk heb ik huilend afscheid genomen van 'mijn kiendjes' vorige week.

Zes weken geleden werden mijn 22 uur (voor komend jaar) weggegeven aan een ander (een man, T.). Ik kreeg hiervoor in plaats 11 uur aangeboden.
Ik heb de 11 uur afgeslagen onder het mom "sorry, daarvan kan ik de reiskosten niet eens betalen. Zodra het meer dan 16 uur zijn ben ik enorm geïnteresseerd." Hiermee werd ingestemd door mijn leidinggevende.
T. heeft nu een andere baan, op andere school, aangenomen.
'Mijn' 22 uur zijn dus weer beschikbaar, staan zelfs als vacature op indeed.nl.

Nu ben ik vandaag naar de grote baas gestapt en heb gevraagd of hij mijn sollicitatie (naar dus mijn eigen baan, de 22 uur) heeft ontvangen. "Ja, die heb ik ontvangen. Maar als je een baan van 11 uur afwijst ben je gewoon niet gemotiveerd genoeg. We zoeken liever een ander. Dat je van 11 uur je huur niet kunt betalen is niet mijn probleem."

WHAT??

Ik heb nooit gezegd dat ik me te goed voelde voor 11 uur, ik zei alleen dat ik daarvan niet kan leven. Ik word hier lichtelijk wanhopig van. Mijn eigen baan staat open, maar mijn sollicitatie wordt niet geaccepteerd. :'(
Mon 'en!
pi_154431215
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 21:49 schreef bloempjuh het volgende:
Ik word helemaal gek!

Ik had tot vandaag 22 uur op een superleuke school. Leuke collega's, leuke leerlingen, na een hobbelige start kwam het allemaal goed. Uiteindelijk heb ik huilend afscheid genomen van 'mijn kiendjes' vorige week.

Zes weken geleden werden mijn 22 uur (voor komend jaar) weggegeven aan een ander (een man, T.). Ik kreeg hiervoor in plaats 11 uur aangeboden.
Ik heb de 11 uur afgeslagen onder het mom "sorry, daarvan kan ik de reiskosten niet eens betalen. Zodra het meer dan 16 uur zijn ben ik enorm geïnteresseerd." Hiermee werd ingestemd door mijn leidinggevende.
T. heeft nu een andere baan, op andere school, aangenomen.
'Mijn' 22 uur zijn dus weer beschikbaar, staan zelfs als vacature op indeed.nl.

Nu ben ik vandaag naar de grote baas gestapt en heb gevraagd of hij mijn sollicitatie (naar dus mijn eigen baan, de 22 uur) heeft ontvangen. "Ja, die heb ik ontvangen. Maar als je een baan van 11 uur afwijst ben je gewoon niet gemotiveerd genoeg. We zoeken liever een ander. Dat je van 11 uur je huur niet kunt betalen is niet mijn probleem."

WHAT??

Ik heb nooit gezegd dat ik me te goed voelde voor 11 uur, ik zei alleen dat ik daarvan niet kan leven. Ik word hier lichtelijk wanhopig van. Mijn eigen baan staat open, maar mijn sollicitatie wordt niet geaccepteerd. :'(
Ik zou zeggen ben blij dat je er weg bent. Tel je zegeningen.
  zaterdag 18 juli 2015 @ 00:52:42 #62
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_154431817
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 21:49 schreef bloempjuh het volgende:
Ik word helemaal gek!

Ik had tot vandaag 22 uur op een superleuke school. Leuke collega's, leuke leerlingen, na een hobbelige start kwam het allemaal goed. Uiteindelijk heb ik huilend afscheid genomen van 'mijn kiendjes' vorige week.

Zes weken geleden werden mijn 22 uur (voor komend jaar) weggegeven aan een ander (een man, T.). Ik kreeg hiervoor in plaats 11 uur aangeboden.
Ik heb de 11 uur afgeslagen onder het mom "sorry, daarvan kan ik de reiskosten niet eens betalen. Zodra het meer dan 16 uur zijn ben ik enorm geïnteresseerd." Hiermee werd ingestemd door mijn leidinggevende.
T. heeft nu een andere baan, op andere school, aangenomen.
'Mijn' 22 uur zijn dus weer beschikbaar, staan zelfs als vacature op indeed.nl.

Nu ben ik vandaag naar de grote baas gestapt en heb gevraagd of hij mijn sollicitatie (naar dus mijn eigen baan, de 22 uur) heeft ontvangen. "Ja, die heb ik ontvangen. Maar als je een baan van 11 uur afwijst ben je gewoon niet gemotiveerd genoeg. We zoeken liever een ander. Dat je van 11 uur je huur niet kunt betalen is niet mijn probleem."

WHAT??

Ik heb nooit gezegd dat ik me te goed voelde voor 11 uur, ik zei alleen dat ik daarvan niet kan leven. Ik word hier lichtelijk wanhopig van. Mijn eigen baan staat open, maar mijn sollicitatie wordt niet geaccepteerd. :'(
Best wel een rotstreek, maar op de lange termijn ben je waarschijnlijk beter af. Als de directeur al zo lullig doet over zoiets, dan kun je er gif op innemen dat hij ook problemen had gemaakt van andere vrij normale dingen.
  zaterdag 18 juli 2015 @ 08:23:43 #63
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_154433571
Ik denk dat ze gewoon van je af wilden bloempjuh :@ anders geven ze niet eerst 22 uur aan een ander...

En blij toe voor jou, als ik je directeur zo hoor, wat een hork.

Heb je elders sollicitaties lopen?
Kwak
pi_154449090
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 juli 2015 08:23 schreef kwakz0r het volgende:
Ik denk dat ze gewoon van je af wilden bloempjuh :@ anders geven ze niet eerst 22 uur aan een ander...

En blij toe voor jou, als ik je directeur zo hoor, wat een hork.

Heb je elders sollicitaties lopen?
Ja, ik heb een vervanging van 16 uur die ik al binnen heb. Maar wil nog steeds fulltime en vast.

Een andere optie is om terug de horeca in te gaan, geen gezever meer met al die lagen management (op huidige school: docenten - teamleader - coördinator - afdelingsleider - management-team - college van bestuur (bestaat uit 1 persoon).

En alles boven de docenten-laag is mannelijk en gelooft dat vrouwen geen ambities horen te hebben, lijkt wel. |:(
Mon 'en!
  zaterdag 18 juli 2015 @ 22:28:16 #65
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_154449225
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juli 2015 22:24 schreef bloempjuh het volgende:

[..]

Ja, ik heb een vervanging van 16 uur die ik al binnen heb. Maar wil nog steeds fulltime en vast.

Een andere optie is om terug de horeca in te gaan, geen gezever meer met al die lagen management (op huidige school: docenten - teamleader - coördinator - afdelingsleider - management-team - college van bestuur (bestaat uit 1 persoon).

En alles boven de docenten-laag is mannelijk en gelooft dat vrouwen geen ambities horen te hebben, lijkt wel. |:(
Tsja dat verschilt heel erg per school natuurlijk.

Bij ons is de dagelijkse leidinggevende van de docent zijn of haar teamleider (2 om 2 man/vrouw), daarboven komt direct de directeur (een vrouw) en dan het overkoepelende bestuur van iets van veertien scholen en geen idee wat dat zijn, die bemoeien zich niet op peesoneelsniveau met de school, dat gaat meer om beleid en geld enzo.

Als het gaat om vacatures beslissen de sectieleider (ik :+ ) en de directeur samen.
Kwak
  maandag 20 juli 2015 @ 03:52:44 #66
280152 OudeBok
Herr General Bok
pi_154479435
Wat komt het snel, wat komt het snel... Nog minder dan een maand en ik mag komen opdraven om het nu eens van de andere kant te doen.

Wat vacatures betreft was het op mijn oude middelbare overigens zo dat de hele sectie samen besloot wie ze wilden uitnodigen, en dat de sectieleider uiteindelijk ook altijd bij de sollicitatiegesprekken aanwezig was om voor 't grootste deel te beslissen wie de nieuwe docent zou worden.Hiërarchie leek als volgt te zijn: Directeur en Adjunct Directeur - Afdelingsleider vwo ob/bb en havo ob/bb - Sectieleider - Docent.
Met de huidige rector is 't ook ongeveer zo, alleen trekt die z'n vriendjes naar voren en geeft ze meer macht dan ze op basis van hun normale functie zouden moeten hebben.
Himmelhoch jauchzend, zum Tode betrübt.
Glücklich allein, ist Herr Bok, die schiet. Boem.
pi_154490373
Vraagje: is er nog een verschil tussen een eerstegraads docent die zijn diploma op de hogeschool heeft gehaald en een eerstegraads docent die het via de universiteit heeft gehaald? Of verwacht iemand dat zoiets (ook in de toekomst) geen verschil maakt voor het voortgezet onderwijs?

Ik weet ook niet of scholen erop selecteren bijvoorbeeld.
pi_154495623
Als collega vind ik het een nadeel als het geen 'echte' eerstegraads is, omdat ik merk dat je dan in de bovenbouw toch een deel van de basis mist. Ik weet niet hoe mijn collega's daarover denken, aangezien dat niet zo aardig is om te bespreken over een collega.
pi_154502936
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2015 19:41 schreef Netelig het volgende:
Als collega vind ik het een nadeel als het geen 'echte' eerstegraads is, omdat ik merk dat je dan in de bovenbouw toch een deel van de basis mist. Ik weet niet hoe mijn collega's daarover denken, aangezien dat niet zo aardig is om te bespreken over een collega.
Wat is een echte eerstegraads volgens jou?
pi_154505981
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2015 14:25 schreef ShadyLane het volgende:
Probeer het eventueel ook eens op een HBO.
Laatst bij Stenden en de NHL ook vacatures gezien als ik me niet vergis.
Bier.
pi_154505983
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2015 21:49 schreef bloempjuh het volgende:
Ik word helemaal gek!

Ik had tot vandaag 22 uur op een superleuke school. Leuke collega's, leuke leerlingen, na een hobbelige start kwam het allemaal goed. Uiteindelijk heb ik huilend afscheid genomen van 'mijn kiendjes' vorige week.

Zes weken geleden werden mijn 22 uur (voor komend jaar) weggegeven aan een ander (een man, T.). Ik kreeg hiervoor in plaats 11 uur aangeboden.
Ik heb de 11 uur afgeslagen onder het mom "sorry, daarvan kan ik de reiskosten niet eens betalen. Zodra het meer dan 16 uur zijn ben ik enorm geïnteresseerd." Hiermee werd ingestemd door mijn leidinggevende.
T. heeft nu een andere baan, op andere school, aangenomen.
'Mijn' 22 uur zijn dus weer beschikbaar, staan zelfs als vacature op indeed.nl.

Nu ben ik vandaag naar de grote baas gestapt en heb gevraagd of hij mijn sollicitatie (naar dus mijn eigen baan, de 22 uur) heeft ontvangen. "Ja, die heb ik ontvangen. Maar als je een baan van 11 uur afwijst ben je gewoon niet gemotiveerd genoeg. We zoeken liever een ander. Dat je van 11 uur je huur niet kunt betalen is niet mijn probleem."

WHAT??

Ik heb nooit gezegd dat ik me te goed voelde voor 11 uur, ik zei alleen dat ik daarvan niet kan leven. Ik word hier lichtelijk wanhopig van. Mijn eigen baan staat open, maar mijn sollicitatie wordt niet geaccepteerd. :'(
AOb. Echt. Word lid. Dit soort "Bevoegd Gezag" moet keihard afgestraft worden.
Bier.
pi_154505985
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2015 23:30 schreef YourAsset het volgende:

[..]

Wat is een echte eerstegraads volgens jou?
Universitaire Master natuurlijk.
Bier.
  dinsdag 21 juli 2015 @ 12:59:23 #73
280152 OudeBok
Herr General Bok
pi_154511125
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juli 2015 05:07 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Universitaire Master natuurlijk.
Eens, dat gelijktrekken van HBO en Universiteit moet eens kappen.

Neemt echter niet weg, dat een 1e graads uni docent altijd per se beter is dan een 1e graads hbo docent. Bij ons had je een paar 2e graads docenten met misschien wat minder vakkennis, maar tien keer lesgeefskill, waardoor hun klassen veel betere cijfers haalden.
Himmelhoch jauchzend, zum Tode betrübt.
Glücklich allein, ist Herr Bok, die schiet. Boem.
  dinsdag 21 juli 2015 @ 14:14:24 #74
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_154513094
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juli 2015 12:59 schreef OudeBok het volgende:

[..]

Eens, dat gelijktrekken van HBO en Universiteit moet eens kappen.

Neemt echter niet weg, dat een 1e graads uni docent altijd per se beter is dan een 1e graads hbo docent. Bij ons had je een paar 2e graads docenten met misschien wat minder vakkennis, maar tien keer lesgeefskill, waardoor hun klassen veel betere cijfers haalden.
Maar in welk opzicht moet het gelijktrekken van HBO en Universiteit dan kappen? Kennis hebben en kennis overdragen zijn twee gigantisch verschillende dingen, zoals je zelf al aangeeft.
Dit, dus.
  dinsdag 21 juli 2015 @ 14:27:13 #75
280152 OudeBok
Herr General Bok
pi_154513370
quote:
14s.gif Op dinsdag 21 juli 2015 14:14 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Maar in welk opzicht moet het gelijktrekken van HBO en Universiteit dan kappen? Kennis hebben en kennis overdragen zijn twee gigantisch verschillende dingen, zoals je zelf al aangeeft.
Weinig onderbouwd, maar het voelt gewoon heel wrang dat HBO- en WO minder en minder uitmaakt, terwijl WO altijd het zwaarste traject blijft. Misschien spreekt mijn gevoel hier te veel, dat zou best kunnen :9.
Himmelhoch jauchzend, zum Tode betrübt.
Glücklich allein, ist Herr Bok, die schiet. Boem.
  dinsdag 21 juli 2015 @ 16:09:21 #76
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_154515806
Ik vind het misschien wat onzinnig om universitaire masters op de middelbare school te zetten. Laat dat enkel een bevoegdheid zijn voor het lesgeven op het HBO bijvoorbeeld. Daar vind ik het weer onzinnig dat docenten met een een HBO master mogen lesgeven....

Ik zal zelf waarschijnlijk geen universitaire master meer gaan halen, simpelweg omdat ik al 36 ben als ik mijn HBO masters heb. Dan zou ik daarna nog een schakel jaar moeten doen (van tig duizend euro) om een uni master te mogen doen, of eerst een universitaire graad in Engels moeten halen om daarna nog eens een uni masters te gaan doen. Tegen de tijd dat ik klaar ben, kan ik met pensioen. :')

Achteraf stom om niet meteen naar de uni te gaan, zeker gezien dat ik gemiddeld een 9 sta. Maar goed, ben nu over 2 jaar klaar en heb nu al een baan in het onderwijs.
pi_154516073
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juli 2015 16:09 schreef Silmarwen het volgende:
Ik vind het misschien wat onzinnig om universitaire masters op de middelbare school te zetten. Laat dat enkel een bevoegdheid zijn voor het lesgeven op het HBO bijvoorbeeld. Daar vind ik het weer onzinnig dat docenten met een een HBO master mogen lesgeven....]
Nee. Een van de redenen van de afbraak van de onderwijskwaliteit in Nederland is omdat we HBO-scholieren voor de klas durven te zetten.
Bier.
  dinsdag 21 juli 2015 @ 16:28:43 #78
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_154516254
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juli 2015 16:21 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Nee. Een van de redenen van de afbraak van de onderwijskwaliteit in Nederland is omdat we HBO-scholieren voor de klas durven te zetten.
:D En bedankt, goed beargumenteerd overigens! (Trouwens... HBO scholieren... really?)

Ik denk dat voor VMBO en het MBO een HBO docent prima is. Ik weet het niet zeker, maar volgens mij ligt de focus bij HBO veel meer op didactiek en pedagogiek, lijkt mij relevanter voor het VMBO/MBO. HAVO/VWO (zeker de VWO plus klassen) snap ik dat een universitaire graad een pre is.

Ik vind het bijvoorbeeld niet kunnen dat universitair geschoolde mensen met enkel een educatieve minor voor de klas mogen staan. Wat stelt een minor nou eigenlijk voor, minder dan 4 jaar pedagogiek en didactiek in het HBO in ieder geval.
pi_154516414
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juli 2015 16:28 schreef Silmarwen het volgende:

[..]

:D En bedankt, goed beargumenteerd overigens! (Trouwens... HBO scholieren... really?)
Ik weet niet of ik het wel moet beargumenteren. Volgens mij is het behoorlijk duidelijk dat de onderwijskwaliteit in Nederland zorgwekkend achteruit gegaan is en in Finland bijvoorbeeld niet. Verder heeft het vak docent veel minder aanzien gekregen, terecht ook wel, tegenwoordig kan je met één jaar en een halve vakopleiding instructeur zijn. En dan ben je nog bevoegd ook.

En ja, scholieren ja. Studeren doe je op de universiteit namelijk.

quote:
Ik denk dat voor VMBO en het MBO een HBO docent prima is. Ik weet het niet zeker, maar volgens mij ligt de focus bij HBO veel meer op didactiek en pedagogiek, lijkt mij relevanter voor het VMBO/MBO. HAVO/VWO (zeker de VWO plus klassen) snap ik dat een universitaire graad een pre is.
Waarom een pre, waarom geen verplichting?

quote:
Ik vind het bijvoorbeeld niet kunnen dat universitair geschoolde mensen met enkel een educatieve minor voor de klas mogen staan. Wat stelt een minor nou eigenlijk voor, minder dan 4 jaar pedagogiek en didactiek in het HBO in ieder geval.
Een minor didactiek op WO-niveau is altijd nog beter dan dat HBO-gehannes.
Bier.
  dinsdag 21 juli 2015 @ 16:44:39 #80
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_154516676
Misschien dat je discussies over het nut en de noodzaak van de diverse gradaties in lerarenopleidingen ook kan voeren zonder bot en denigrerend te worden tegen mensen die minder dan een universitaire graad hebben?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  dinsdag 21 juli 2015 @ 16:52:57 #81
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_154516947
quote:
13s.gif Op dinsdag 21 juli 2015 16:44 schreef Janneke141 het volgende:
Misschien dat je discussies over het nut en de noodzaak van de diverse gradaties in lerarenopleidingen ook kan voeren zonder bot en denigrerend te worden tegen mensen die minder dan een universitaire graad hebben?
Ik had al besloten niet meer te reageren. Of een troll of ze krijgen op de universiteit geen psychologie...
pi_154517250
quote:
13s.gif Op dinsdag 21 juli 2015 16:44 schreef Janneke141 het volgende:
Misschien dat je discussies over het nut en de noodzaak van de diverse gradaties in lerarenopleidingen ook kan voeren zonder bot en denigrerend te worden tegen mensen die minder dan een universitaire graad hebben?
Hoezo is het denigrerend? Ik heb zelf niet meer dan 5 jaar MAVO en werk al ruim 14 jaar in het onderwijs. Nee ik sta niet voor de klas.
Bier.
pi_154517314
Ik snap nooit zo goed waarom het denigrerend moet zijn als het over HBO gaat maar als ze zelf docent zijn en het gaat over de HAVO dan is het kommer en kwel en och ende wee wat is de HAVO afgezakt en och ende wee de havisten van nu kunnen de MAVO-examens uit 1991 met geen mogelijkheid meer halen.

Let wel; Dit is de algemene tendens die ik hoor bij AOb bijeenkomsten, in de docentenkamers, op de HBO-opleidingen zelf, binnen de VO-raad, overal.
Bier.
pi_154517488
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 juli 2015 16:52 schreef Silmarwen het volgende:

[..]

Ik had al besloten niet meer te reageren. Of een troll of ze krijgen op de universiteit geen psychologie...
Stuur je me eruit trouwens? Goed bezig zeg :D
Bier.
pi_154754100
Wat trouwens erg leuk is, is dat twee van de grootste VO-organisaties in Nederland, OMO en SCC, wel eisen dat universitair geschoolde ICT'ers in schaal 7 a 8 betaald worden maar dat hun HBO'ers die voor de klas staan wel schaal 11 geven.

En ik heb zojuist eens alles eens teruggelezen, je hoeft je geen zorgen te maken, jullie passen praktisch allemaal binnen het domme docentenvolk. 1659 uur per jaar werken, waarvan slechts 780 uur voor de klas, is zwaar werk tenslotte :')
Bier.
pi_154779018
Wat een toegevoegde waarde zeg!
pi_154779040
Edit: lama!

[ Bericht 91% gewijzigd door kwakz0r op 30-07-2015 23:29:23 ]
Kwak
pi_154779242
Jup, contact is met de betrokkenen opgenomen. Terug on topic graag :)
pi_154779409
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 01:57 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Wat trouwens erg leuk is, is dat twee van de grootste VO-organisaties in Nederland, OMO en SCC, wel eisen dat universitair geschoolde ICT'ers in schaal 7 a 8 betaald worden maar dat hun HBO'ers die voor de klas staan wel schaal 11 geven.

En ik heb zojuist eens alles eens teruggelezen, je hoeft je geen zorgen te maken, jullie passen praktisch allemaal binnen het domme docentenvolk. 1659 uur per jaar werken, waarvan slechts 780 uur voor de klas, is zwaar werk tenslotte :')
:W
Mon 'en!
pi_154779871
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juli 2015 16:09 schreef Silmarwen het volgende:
Ik vind het misschien wat onzinnig om universitaire masters op de middelbare school te zetten.
Misschien, maar voor het VWO en 4- en 5-HAVO lijkt het mij bittere noodzaak. In Finland is het zelfs verplicht voor de lagere school. Niet alleen dat, als je niet tot de 33% uitblinkers behoort na een WO-bachelor te hebben afgerond dan hoef je niet te solliciteren voor de lerarenopleiding. Het is aangetoond dat de kwaliteit van de leraar met afstand het meest bepaalt hoeveel de leerlingen leren, het zou dus een uiterst zinvolle investering zijn, hier hoeft niet over gediscussieerd te worden. Dat er HBO-gediplomeerden zijn die ruim boven het HBO-eindniveau staan zal vast wel zo zijn maar die mensen zijn dan wel in staat om alsnog het vereiste papiertje te halen. Dat er WO-gediplomeerden zijn die didactisch onbenullig zijn zal ook vast wel zo zijn maar daarom selecteer je mensen en daarom schaaf je bij mensen die zijn geselecteerd.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_154780018
En daarom voer je functionerings- en beoordelingsgesprekken en docenten die niet voldoen en niet goed functioneren die worden dan dus in een traject gezet om zichzelf te verbeteren en zo niet, dan moeten ze een andere baan zoeken.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_154787704
Mijn teamleader en afdelingsleider zijn stoer. Na de vele gesprekken met de schooldirecteur -die mijn sollicitatie (naar mijn EIGEN baan) niet eens in overweging wilde nemen omdat ik volgens hem niet gemotiveerd ben- had ik de hoop opgegeven. Mijn TL en AL waren het hier niet mee eens en zijn flink boos op hem geworden.

Dus toen kreeg ik ineens een telefoontje. "Wil je die bloemen houden? Of kom je volgend jaar terug?" :D

26 lessen (ipv de 22 die ik had) mogelijk mentorschap... Dit wordt mijn eerste volledige schooljaar als docent! Wooaaah!
Mon 'en!
pi_154794972
quote:
3s.gif Op donderdag 30 juli 2015 23:55 schreef Franny_G het volgende:
En daarom voer je functionerings- en beoordelingsgesprekken en docenten die niet voldoen en niet goed functioneren die worden dan dus in een traject gezet om zichzelf te verbeteren en zo niet, dan moeten ze een andere baan zoeken.
Helaas voert nog niet de helft van de schoolleiders/teamleiders de gesprekkencyclus uit zoals die vastgelegd is en dat komt voornamelijk omdat er niet goed op getraind wordt. En daar moet echt stevig in geïnvesteerd worden. Ik heb veel goede docenten zien verdwijnen vanwege dit geneuzel en nask-docenten groeien niet in de achtertuin.
Bier.
  vrijdag 31 juli 2015 @ 19:25:29 #94
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_154800611
Fijn bloempjuh!
Kwak
pi_154802742
Tja, ik heb na mijn WO-bachelor ervoor gekozen om een HBO-master te doen, omdat ik dan sneller aan de bak kan voor de klas. Ik heb dus vak breed alle kennis op hoog niveau, zou ik het echt zoveel beter doen als ik ook nog 2 mastervakken en een masterscriptie schrijf op de universiteit? Ik betwijfel het. Bovendien is dat dan puur gericht op een mini-onderdeel van het vak, wat ik dan nooit ga gebruiken in 6-vwo of 5-havo.

Ik moet zeggen dat ik op mijn huidige HBO-master nu al meer nuttige dingen heb geleerd voor mijn beroep dan tijdens de WO-bachelor en het educatieve programma aldaar. Maar goed, misschien dat ik er later alsnog voor kies om het te halen.
pi_154804253
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 20:41 schreef RogerS het volgende:
Tja, ik heb na mijn WO-bachelor ervoor gekozen om een HBO-master te doen, omdat ik dan sneller aan de bak kan voor de klas. Ik heb dus vak breed alle kennis op hoog niveau, zou ik het echt zoveel beter doen als ik ook nog 2 mastervakken en een masterscriptie schrijf op de universiteit? Ik betwijfel het. Bovendien is dat dan puur gericht op een mini-onderdeel van het vak, wat ik dan nooit ga gebruiken in 6-vwo of 5-havo.

Ik moet zeggen dat ik op mijn huidige HBO-master nu al meer nuttige dingen heb geleerd voor mijn beroep dan tijdens de WO-bachelor en het educatieve programma aldaar. Maar goed, misschien dat ik er later alsnog voor kies om het te halen.
Een masterfase hoort dan ook langer dan 1 jaar te duren. Nederland is met de eenjarige mastertjes een negatieve uitzondering in de wereld, in veel landen is 2 jaar de norm. Dat hebben we te danken aan draconische bezuinigingen in de jaren 80 (de reden dat het stelsel werd hervormd).
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  vrijdag 31 juli 2015 @ 22:14:59 #97
445952 IkHebEenHoogIQ
Zelfs Einstein is jaloers.
pi_154805504
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2015 19:41 schreef Netelig het volgende:
Als collega vind ik het een nadeel als het geen 'echte' eerstegraads is, omdat ik merk dat je dan in de bovenbouw toch een deel van de basis mist. Ik weet niet hoe mijn collega's daarover denken, aangezien dat niet zo aardig is om te bespreken over een collega.
Daar ben ik het wel mee eens, alhoewel het omgekeerde ook weer geldt voor universitaire bachelors die via een educatieve minor van 30 ECTS een (smalle) tweedegraads lesbevoegdheid kunnen bemachtigen. Dat staat weer geenszins in verhouding tot een echte hbo-lerarenopleiding van vier jaar. Dus inderdaad, het liefst hbo'ers voor tweedegraads en wo'ers voor eerstegraads.
John Nash is niets vergeleken met mij. Kurt Gödel mag niet in mijn schaduw staan. Robbert Dijkgraaf pist in z'n broek.
  maandag 17 augustus 2015 @ 16:51:58 #98
280152 OudeBok
Herr General Bok
pi_155297179
Let's do this: Krijg twee tto klassen voor Duits samen met m'n begeleider. Moet ze 50 klokuren zelf lesgeven voor februari, dus gaan snel aan de bak. Doeltaal is voertaal, en wat niet begrepen wordt doen we dus in het Engels.

Vandaag plenaire vergadering en vakgroepvergadering gehad, erg interessant allemaal :D. Volgende week beginnen :).
Himmelhoch jauchzend, zum Tode betrübt.
Glücklich allein, ist Herr Bok, die schiet. Boem.
pi_155298178
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2015 16:51 schreef OudeBok het volgende:
Let's do this: Krijg twee tto klassen voor Duits samen met m'n begeleider. Moet ze 50 klokuren zelf lesgeven voor februari, dus gaan snel aan de bak. Doeltaal is voertaal, en wat niet begrepen wordt doen we dus in het Engels.

Vandaag plenaire vergadering en vakgroepvergadering gehad, erg interessant allemaal :D. Volgende week beginnen :).
50 uur haal je echt makkelijk met twee klassen. Veel plezier in ieder geval.
pi_155298677
Fijn topic is dit! Ik zal even uit de lurkstand komen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  maandag 17 augustus 2015 @ 19:15:55 #101
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_155301742
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2015 16:51 schreef OudeBok het volgende:
Let's do this: Krijg twee tto klassen voor Duits samen met m'n begeleider. Moet ze 50 klokuren zelf lesgeven voor februari, dus gaan snel aan de bak. Doeltaal is voertaal, en wat niet begrepen wordt doen we dus in het Engels. Vandaag plenaire vergadering en vakgroepvergadering gehad, erg interessant allemaal :D. Volgende week beginnen :).
Veel suces in elk geval! Ik mag over twee weken weer beginnen. Komend schooljaar heb ik de bovenbouw MAVO weer voor mijn kiezen. Heb er weer veel zin in. Erg leuke groepen!



[ Bericht 9% gewijzigd door Baba-O-Riley op 17-08-2015 19:24:49 ]
.
pi_155306734
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2015 16:51 schreef OudeBok het volgende:
Let's do this: Krijg twee tto klassen voor Duits samen met m'n begeleider. Moet ze 50 klokuren zelf lesgeven voor februari, dus gaan snel aan de bak. Doeltaal is voertaal, en wat niet begrepen wordt doen we dus in het Engels.

Vandaag plenaire vergadering en vakgroepvergadering gehad, erg interessant allemaal :D. Volgende week beginnen :).
Succes!!

Hier ook weer zo'n beetje begonnen. Vandaag alleen ontbijt met alle collega's, rest van de week veel vergaderingen. Volgende week staan de eerstejaars voor de deur, en de 31ste beginnen de colleges weer. We zitten in een nieuw pand, dus vandaag had iedereen een beetje het gevoel eerstejaars te zijn: 'Weet jij waar de postvakjes zijn?', 'Waar kan ik mijn medewerkerspas activeren?', 'Heb jij al de dichtsbijzijnde wc ontdekt?', dat werk. Gezellig wel, die chaos.
  maandag 17 augustus 2015 @ 23:50:28 #103
280152 OudeBok
Herr General Bok
pi_155312418
Thanks allemaal.

@Bleie: Wij zitten juist in een super oud gebouw. Een van de docenten in mijn vakgroep werkt er al 36 jaar, waarvan 36 in hetzelfde gebouw. Dit jaar komt er nieuwbouw, dus misschien moeten we nog in mijn stageperiode tijdelijk verhuizen.

Kreeg heel warme ontvangst van de vakgroep, voelde heel prettig. Voelde me er meteen op m'n plaats eigenlijk en werd heel erg bij alles betrokken meteen met mijn visies en inspraak. Ik was te moe om wat zinnigs in te brengen, maar het voelde goed :). Nu alleen die kutorganisatie van de UvA overleven en het komt goed.
Himmelhoch jauchzend, zum Tode betrübt.
Glücklich allein, ist Herr Bok, die schiet. Boem.
  dinsdag 18 augustus 2015 @ 12:41:28 #104
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_155321106
Op onze school is er ook altijd een extra bijeenkomst voor nieuwe en startende docenten. Dan krijgen ze de ins-en-outs van het gebouw uitgelegd, maken ze kennis met belangrijke personen (conciërges en zo) en de schoolcultuur. Zo word je in elk geval niet meteen in het diepe gegooid.
.
  dinsdag 18 augustus 2015 @ 13:37:37 #105
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_155322692
Wij hebben donderdag de eerste "werk"dag. Vergaderingen, afspraken maken, nieuwe collega's leren kennen enzo.

En dan dinsdag mijn eerste lesdag! Zin in! *O*
  dinsdag 18 augustus 2015 @ 13:50:48 #106
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_155323032
In de eerste week hebben we allerlei introductieactiviteiten voor de brugklassers. De rest van de school heeft een introductiedag. Om weer even aan het schoolse leven te wennen. *)
.
  vrijdag 21 augustus 2015 @ 09:39:21 #107
280152 OudeBok
Herr General Bok
pi_155401097
Live-achter-in-de-les-update: Wauw, dit is zo leuk! Net een derde klas gehad, nu een tweede. Heel apart, die enorme verschillen in het taalbegrip al. Heb ook een enorm leuke SPD, topdocent.
Himmelhoch jauchzend, zum Tode betrübt.
Glücklich allein, ist Herr Bok, die schiet. Boem.
  vrijdag 21 augustus 2015 @ 11:12:35 #108
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_155402730
Zo lessen van volgende week startklaar, jaarplanner in de maak. En leuk, voor de niveau 2 gaan we voor het eerst een certificaat ontwerpen, omdat ze geen examen doen in Engels, maar ze wel Engels krijgen.

Maandag nog vergaderen en overleggen en dinsdag eindelijk weer lesgeven. Ben wel een beetje klaar met de vakantie. Ik moet zelf 3 september weer in de college banken.

Ik heb 10 klassen (20 lesuren), waarvan 2 examen klassen en 3 klassen waarbij steeds een aantal leerlingen al examen gaan doen (de niveau twee leerlingen) en de rest een jaar later pas. Ach alles is makkelijker dan op 17 verschillende niveaus moeten differentieren. :D
  vrijdag 21 augustus 2015 @ 11:50:59 #109
280152 OudeBok
Herr General Bok
pi_155403515
Net moest m'n begeleider nog even wat doen, dus ik ging alvast het lokaal openen en de klas naar binnen laten. Heel veel geschrokken gezichten, meteen duidelijk gemaakt dat ik geen telefoons en water (mag niet, en meteen na de pauze vind ik het sowieso onzin. Bovenbouw 5-6 zou ik nog so-so vinden, maar 2e klas no way) wil tijdens de les. Alles meteen keurig weg en ben toen maar het uur begonnen door mezelf even voor te stellen. Verbaast me hoe totaal nul komma nul stress ik voel, het voelt heel erg natuurlijk allemaal :).
Himmelhoch jauchzend, zum Tode betrübt.
Glücklich allein, ist Herr Bok, die schiet. Boem.
pi_155404007
Ik laat mijn studenten bij een introductiecollege wel eens alle nieuwe media wegdoen en dan begrijpen ze meteen waarom ik het waanzin vind om dat in het onderwijs van studenten/leerlingen te verlangen. :Y)
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_155404029
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2015 17:43 schreef Skeletor. het volgende:
Fijn topic is dit! Ik zal even uit de lurkstand komen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Leuk! Wat zijn je plannen voor de korte termijn?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_155404240
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2015 20:41 schreef RogerS het volgende:
Tja, ik heb na mijn WO-bachelor ervoor gekozen om een HBO-master te doen, omdat ik dan sneller aan de bak kan voor de klas. Ik heb dus vak breed alle kennis op hoog niveau, zou ik het echt zoveel beter doen als ik ook nog 2 mastervakken en een masterscriptie schrijf op de universiteit? Ik betwijfel het. Bovendien is dat dan puur gericht op een mini-onderdeel van het vak, wat ik dan nooit ga gebruiken in 6-vwo of 5-havo.
Nou ja, onze ervaring is dat er een enorm verschil is in het niveau van de academische vaardigheden van studenten die van het hbo komen en studenten die een universitaire bachelor hebben gedaan. Wetenschappelijk schrijven (en in het geval van sociale studies het doen van empirisch onderzoek) leer je echter pas echt tijdens de masterfase. Daarom zou ik liever iemand voor de klas zien die de universiteit geheel heeft doorlopen (zeker in het vwo!).

Het is heel jammer dat het voortgezet onderwijs leerlingen niet goed genoeg voorbereidt op de academische vaardigheden die later van hen worden gevraagd. De schrijfproducten van studenten uit de eerste 2-3 jaren voldoen vrijwel zonder uitzondering niet aan de eisen die ik daaraan zou willen stellen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 21 augustus 2015 @ 15:03:46 #113
280152 OudeBok
Herr General Bok
pi_155407915
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2015 12:15 schreef Claudia_x het volgende:
Ik laat mijn studenten bij een introductiecollege wel eens alle nieuwe media wegdoen en dan begrijpen ze meteen waarom ik het waanzin vind om dat in het onderwijs van studenten/leerlingen te verlangen. :Y)
Op de uni hoeven ze me ook niet te vragen om hem weg te doen, dan kijk ik ze doorgaans kort aan om vervolgens verder te gaan (a). Maar als je tweedeklassers niet dwingt ze weg te doen, zullen er erg veel de hele les als zombies voor het beeldscherm hangen..

Of heb ik je verkeerd begrepen? Op mij kom je over als dat je tegen het verbieden van mobieltjes en zulks bent :9.
Himmelhoch jauchzend, zum Tode betrübt.
Glücklich allein, ist Herr Bok, die schiet. Boem.
  vrijdag 21 augustus 2015 @ 15:52:02 #114
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_155409525
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2015 09:39 schreef OudeBok het volgende:
Live-achter-in-de-les-update: Wauw, dit is zo leuk! Net een derde klas gehad, nu een tweede. Heel apart, die enorme verschillen in het taalbegrip al. Heb ook een enorm leuke SPD, topdocent.
"Meneer? Mag ik op mijn telefoon?"
"Nee"
"Die meneer achterin doet het ook.."
;)

quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2015 15:03 schreef OudeBok het volgende:
Maar als je tweedeklassers niet dwingt ze weg te doen, zullen er erg veel de hele les als zombies voor het beeldscherm hangen..
Tegenwoordig zijn er overigens ook best leuke mogelijkheden om de smartphone in de les te gebruiken. Kahoot is bijvoorbeeld een heel leuk programma. Ik gebruik het om allerlei grammatica in de les mee te herhalen, met Socrative kun je zelfs SO'tjes via de smartphone laten maken. Dat laatste heeft een collega van me gedaan, ik vond het erg interessant.
.
pi_155411555
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2015 15:03 schreef OudeBok het volgende:

[..]

Op de uni hoeven ze me ook niet te vragen om hem weg te doen, dan kijk ik ze doorgaans kort aan om vervolgens verder te gaan (a). Maar als je tweedeklassers niet dwingt ze weg te doen, zullen er erg veel de hele les als zombies voor het beeldscherm hangen..

Of heb ik je verkeerd begrepen? Op mij kom je over als dat je tegen het verbieden van mobieltjes en zulks bent :9.
Ik zou in elk geval niet een les beginnen en "maar eens eventjes laten zien woe de baas is, geen onzin zoals water en telefoons, hah, ze zullen t weleens zien!"

Zo kwam t een beetje over ;) daaruit spreekt een bepaalde houding tov het vak en de kinderenndie mij persoonlijk de kriebels geeft.

Mijn lln gebruiken hun mobiel in de les wanneer ik aangeef dat het mag of moet, en daarbuiten weten ze dat ik ze 1 keer vraag om m weg te doen als ik m zie, en dat ik m daarna inneem (en die eerste waasxhuwing telt voor iedereen). Als ze dan moeilijk doen gaat ie naar de teamleider. Als je m gewoon geeft krijg je m eind van de les terug.

Ik zie afpakken namelijk niet als straf oid, maar als een manier om ze te helpen on task te blijven als ze dat zelf blijkbaar niet lukt (de leerlingen die stiekem hun tel gebruiken en dat doen zonder dat ik het merk (dus zonder dat het stoort), zullen me worst wezen. Die kunnen blijkbaar zelf wel on task blijven.
Kwak
  vrijdag 21 augustus 2015 @ 19:32:57 #116
280152 OudeBok
Herr General Bok
pi_155414998
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2015 15:52 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

"Meneer? Mag ik op mijn telefoon?"
"Nee"
"Die meneer achterin doet het ook.."
;)

[..]

Tegenwoordig zijn er overigens ook best leuke mogelijkheden om de smartphone in de les te gebruiken. Kahoot is bijvoorbeeld een heel leuk programma. Ik gebruik het om allerlei grammatica in de les mee te herhalen, met Socrative kun je zelfs SO'tjes via de smartphone laten maken. Dat laatste heeft een collega van me gedaan, ik vond het erg interessant.
Wij werken allemaal met een MacBook. Ik had m'n eigen tafeltje helemaal achterin de klas :9. Voor het oog van iedereen ben ik keurig alleen m'n observatie aan het schrijven.

Ik ben ook helemaal niet tegen het gebruik van zulke media in de lessen hoor, maar ALLEEN op het moment dat het door mij/door ons toegestaan wordt.

quote:
1s.gif Op vrijdag 21 augustus 2015 16:56 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Ik zou in elk geval niet een les beginnen en "maar eens eventjes laten zien woe de baas is, geen onzin zoals water en telefoons, hah, ze zullen t weleens zien!"

Zo kwam t een beetje over ;) daaruit spreekt een bepaalde houding tov het vak en de kinderenndie mij persoonlijk de kriebels geeft.

Mijn lln gebruiken hun mobiel in de les wanneer ik aangeef dat het mag of moet, en daarbuiten weten ze dat ik ze 1 keer vraag om m weg te doen als ik m zie, en dat ik m daarna inneem (en die eerste waasxhuwing telt voor iedereen). Als ze dan moeilijk doen gaat ie naar de teamleider. Als je m gewoon geeft krijg je m eind van de les terug.

Ik zie afpakken namelijk niet als straf oid, maar als een manier om ze te helpen on task te blijven als ze dat zelf blijkbaar niet lukt (de leerlingen die stiekem hun tel gebruiken en dat doen zonder dat ik het merk (dus zonder dat het stoort), zullen me worst wezen. Die kunnen blijkbaar zelf wel on task blijven.
Zie het meer als: Ik ben gloednieuw, en ik zie na de bel enkele leerlingen vol met hun telefoon bezig, terwijl ik wil beginnen. Dan ga ik er wat van zeggen.
Grappig dat je het zo ziet verder :9. Mij is juist altijd aangeraden strenger te beginnen dan de uiteindelijke lijn die je wil gaan volgen, door verschillende LIO's met meer ervaring, maar ook door docenten met al jaren ervaring.
Mobieltjes mogen idd wanneer het mag of moet, maar dat bepaal ik, al dan niet samen met mijn SPD. Zien is inderdaad 1x vragen of wegdoen, daarna tot het eind van de les bij mij. Zelfde persoon die het vaker doet? Dagje bij afdelingshoofd. Er is mij ook gevraagd heel consequent met de regels om te gaan, omdat de school een strenge, rechte lijn qua regels wil volgen. Nou, prima, dan doen we dat. Er is genoeg ruimte om alsnog een goed contact met je leerlingen te hebben buiten het streng handhaven van bepaalde regels om.
Himmelhoch jauchzend, zum Tode betrübt.
Glücklich allein, ist Herr Bok, die schiet. Boem.
  vrijdag 21 augustus 2015 @ 19:38:35 #117
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_155415166
Ik zeg de leerlingen altijd dat ze niet zonder toestemming op hun mobiel mogen, omdat ze deze dan niet nodig hebben voor de les. Zitten ze toch op hun mobiel, dan bestaat de kans dat ik hem inneem. Ik zeg er dan wel meteen bij dat als ze bij een keer op met mijn mobiel betrappen terwijl dit niet nodig is voor de les, ze de mijne ook mogen innemen. Dit vinden ze wel interessant geloof ik. Ik heb in ieder geval nauwelijks gezeur met en over die dingen.
  vrijdag 21 augustus 2015 @ 19:40:54 #118
280152 OudeBok
Herr General Bok
pi_155415231
Ik verwacht er ook niet teveel problemen mee te hebben of te gaan krijgen :9. Het verbaasde me juist hoe netjes de drie klassen vandaag waren. Op mijn oude middelbare school had dat héél anders geweest.

Maar ja, zwarte school in Amsterdam vs. krijtwitte school in het Westfries gebied. Je wil het niet zeggen, maar het scheelt enorm in de attitude. Plus het feit dat ik alleen TTO VWO klassen heb. Dat schijn je toch te merken qua willen meedoen en leren.

Ik vond het wel erg heel leuk! Er was een opdracht en ik liep rond door de klas om te kijken, te helpen en vragen te beantwoorden, en een van die kinderen riep me, om vervolgens heel aarzelend (2e les ooit) maar prima in het Duits te vragen of hij naar de WC mocht. Prachtig moment.

Toen ik later naar huis ging ook door enkelen herkend als 'die ene docent van net' en verbazing alom over dat ik op m'n longboard kom :9. Ik houd het wel vol zo voorlopig :).
Himmelhoch jauchzend, zum Tode betrübt.
Glücklich allein, ist Herr Bok, die schiet. Boem.
pi_155415350
Oh strenger beginnen doe ik ook hoor. Ik maak vaak van iets kleins een flink punt, dan laten ze de grotere dingen wel uit hun hoofd.

Je uitleg klinkt idd heel anders dan ik je ws gewoon enthousiaste post had opgevat :)
Kwak
  vrijdag 21 augustus 2015 @ 19:46:19 #120
280152 OudeBok
Herr General Bok
pi_155415392
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 augustus 2015 19:44 schreef kwakz0r het volgende:
Oh strenger beginnen doe ik ook hoor. Ik maak vaak van iets kleins een flink punt, dan laten ze de grotere dingen wel uit hun hoofd.

Je uitleg klinkt idd heel anders dan ik je ws gewoon enthousiaste post had opgevat :)
Ik zat op m'n telefoon te typen en dat werkte niet zo lekker, was doodop en enthousiast ja :'). Als ik het teruglees kan ik me voorstellen dat het een beetje raar uit de hoek kwam. Die paar uurtjes slaap hebben even goed geholpen :9.

Wat ik ook wel grappig vond: ik raakte in gesprek met een 5H leerling over mijn longboard. Op een gegeven moment kwam ter sprake dat ik daar dus niet als leerling, maar als docent was. Zelf ben ik pas 20, maar toch was haar meteen duidelijk, dat ik daar niet op school hoorde te zitten. Voor mezelf voelde het juist alsof ik net zo oud leek (alhoewel ik duidelijk ouder ben) als een V6'er, denk omdat ik er zelf net 2 jaar vandaan kom.

[ Bericht 16% gewijzigd door OudeBok op 21-08-2015 19:56:17 ]
Himmelhoch jauchzend, zum Tode betrübt.
Glücklich allein, ist Herr Bok, die schiet. Boem.
pi_155430754
Het gaat mij bij de mobieltjes niet alleen om de afleiding, maar ook om omgangsvormen. Als je bij mij de les in komt lopen en je bent niet in staat mij terug te groeten omdat je met je mobiel bezig bent dan moet ik je nog even iets bijbrengen (en dat gebeurt echt behoorlijk vaak). . Mobieltjes blijven vanaf het moment dat je mijn lokaal in komt dus in de tas. Als je het mobieltje ergens voor wilt gebruiken, dan vraag je dat eerst even.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_155430853
quote:
2s.gif Op zaterdag 22 augustus 2015 08:23 schreef Franny_G het volgende:
Het gaat mij bij de mobieltjes niet alleen om de afleiding, maar ook om omgangsvormen. Als je bij mij de les in komt lopen en je bent niet in staat mij terug te groeten omdat je met je mobiel bezig bent dan moet ik je nog even iets bijbrengen (en dat gebeurt echt behoorlijk vaak). . Mobieltjes blijven vanaf het moment dat je mijn lokaal in komt dus in de tas. Als je het mobieltje ergens voor wilt gebruiken, dan vraag je dat eerst even.
Oh mee eens hoor, maar dat vind ik ook een vorm van afleiding: bezig zijn met iets dat niet op dat moment hoort...

Ik vind het dus ook storend als iemand op mobiel zit tijdens mijn uitleg, maar tijdens zelfstandig werk minder (en dan nog zeg ik er wat van als ik iemand zie spelen).
Kwak
  zaterdag 22 augustus 2015 @ 10:16:33 #123
280152 OudeBok
Herr General Bok
pi_155431653
Bij mijn SPD is het van: waarom heb je je telefoon gebruikt? Als de reden plausibel is, dan wordt het oogluikend toegestaan. Maar als ie echt nodig is geniet de voorkeur het toch echt om het even van tevoren te melden.
Himmelhoch jauchzend, zum Tode betrübt.
Glücklich allein, ist Herr Bok, die schiet. Boem.
  zaterdag 22 augustus 2015 @ 11:20:38 #124
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_155432331
Ja ik vind muziek luisteren tijdens zelfstandig werken niet erg, zelfs google translate niet. Maar als ik iets uit sta te leggen doe je maar alsof je luistert. :D De school wil echter geen telefoons in de klas. Dus dan houd ik mij daar maar aan he. ;)
  zaterdag 22 augustus 2015 @ 13:23:57 #125
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_155434526
Ik denk dat we allemaal wel op dezelfde golflengte zitten wat betreft mobieltjes. Ik heb er geen moeite mee: leerlingen gebruiken het ding als horloge, agenda (de tijd van volgekliederde en volgeplakte agenda's is verleden tijd, een gemis als je het mij vraagt!), rekenmachine en woordenboek. Ze kunnen inderdaad met Google Translate woorden opzoeken en dan kan ik ze meteen leren dat niet alles wat daar vertaald wordt, ook grammaticaal correct is. Leermoment.
.
  zaterdag 22 augustus 2015 @ 13:26:39 #126
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_155434576
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2015 13:23 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik denk dat we allemaal wel op dezelfde golflengte zitten wat betreft mobieltjes. Ik heb er geen moeite mee: leerlingen gebruiken het ding als horloge, agenda (de tijd van volgekliederde en volgeplakte agenda's is verleden tijd, een gemis als je het mij vraagt!), rekenmachine en woordenboek. Ze kunnen inderdaad met Google Translate woorden opzoeken en dan kan ik ze meteen leren dat niet alles wat daar vertaald wordt, ook grammaticaal correct is. Leermoment.
Ze doen dat buiten de school ook. Beter dat ze er meteen mee leren werken dan dat ze al je lessen vergeten op het moment dat ze hun browser openen.
  zaterdag 22 augustus 2015 @ 13:50:44 #127
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_155435059
In welke leerjaren geven jullie dit schooljaar trouwens les? Ook misschien wel weer eens leuk om te lezen. Ik heb de bovenbouw MAVO weer. Geef ik al jaren les aan. Had ook wel weer wat onderbouw gewild - afgelopen twee jaren is me dat uitstekend bevallen, maar goed.. Ben mentor van 3MAVO, vorig jaar was ik ook mentor van ze (op 2MAVO). Hele leuke groep, dus daar heb ik wel weer zin in.
.
pi_155435242
Mentor 5H, les aan 1G 3G 3A 4H 5H 5V 6V (23u plus 1 mentoruur op 4 dagen).
Kwak
pi_155436167
Ik zit op 17 u, 4H, 5H, V4. Twee verschillende vakken in 4/5H
pi_155436224
Ik heb havo 4 (2 keer), havo 5, vwo 4 en vwo 6. In totaal 15 lesuren, en ik ben mentor van vwo 6.
Still a little bit of your face I haven't kissed.
  zaterdag 22 augustus 2015 @ 14:47:30 #131
246109 JochemP
Bakt de lekkerste koekjes
pi_155436373
Mijn eerste echte baan: vier brugklassen (2x havo/vwo, 2x mavo/havo) en twee 3 havo klassen. In totaal 18 uur. Hele mooie baan om mee te beginnen :)
pi_155436425
O ja, mentor H4 ook nog trouwens.
pi_155437258
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2015 13:50 schreef Baba-O-Riley het volgende:
In welke leerjaren geven jullie dit schooljaar trouwens les? Ook misschien wel weer eens leuk om te lezen. Ik heb de bovenbouw MAVO weer. Geef ik al jaren les aan. Had ook wel weer wat onderbouw gewild - afgelopen twee jaren is me dat uitstekend bevallen, maar goed.. Ben mentor van 3MAVO, vorig jaar was ik ook mentor van ze (op 2MAVO). Hele leuke groep, dus daar heb ik wel weer zin in.
Havo 3, 4 en 5, vwo 3, 4, 5 en 6. En een mentoraat erbij voor de eerste keer, ben benieuwd.
  Redactie Frontpage zaterdag 22 augustus 2015 @ 15:27:11 #134
72015 crew  PartyAnimal87
J'adore hardcore
pi_155437310
Ik val een beetje uit de toon met mijn Kader 2/3/4 en Basis 2/3/4 zo te zien :P

25 uur that is :)
  zaterdag 22 augustus 2015 @ 15:28:28 #135
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_155437334
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2015 15:27 schreef PartyAnimal87 het volgende:
Ik val een beetje uit de toon met mijn Kader 2/3/4 en Basis 2/3/4 zo te zien :P

25 uur that is :)
Join the club, 3K, 4B en 4K hier. 16 uur.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_155438008
Vwo 1-2-3 + havo 2.
Zowel Nederlandstalig als Engelstalig.
Daarnaast ben ik coach voor docenten en begeleid ik een lio.
Voor het eerst geen mentoraat! Yeah!
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_155438768
Ik ben erg verspreid over leerjaren dit jaar, maar dat heeft zo zijn redenen.
2vwo (ook mentoraat), 3vwo, 4vwo, 5vwo en 6vwo.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  zaterdag 22 augustus 2015 @ 17:22:29 #138
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_155439845
Mbo niveau 2, 3 en 4.

20 lesuren 0.7 fte.
  zaterdag 22 augustus 2015 @ 18:33:32 #139
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_155441387
quote:
'Treiterende leraren aanpakken'

Pabo's en andere lerarenopleidingen moeten meer doen om pestgedrag onder leraren aan te pakken. Dat stelt CNV Onderwijs zaterdag, naar aanleiding van de zelfmoord van een docente van een school in Maastricht. In haar afscheidsbrief geeft ze hiervan de schuld aan haar pestende collega's.

De onderwijsbond constateerde al eerder dat niet alleen kinderen elkaar treiteren, maar dat dit ook vaak onder leraren onderling voorkomt. Uit onderzoek van CNV onder 4000 leraren blijkt dat ruim één op de tien daar mee te maken krijgt. Het pesten varieert van roddelen en bijnamen geven tot het negeren of niet uitnodigen voor vergaderingen.

"Scholen hebben vaak wel pestbeleid gericht op leerlingen, maar niet op personeel. Verder zou het probleem meer en eerder benoemd moeten worden, omdat stilhouden geen oplossing is", aldus CNV
Pesten op de werkplek is al decennia een probleem dat weinig aandacht krijgt - in iedere branche. Dat het nu voor het onderwijs weer in de aandacht komt hangt ongetwijfeld samen met het drama in Maastricht, maar nieuws is dit allerminst.

Herkennen jullie het, pesten op de werkvloer?

Die reacties op het FP-artikel :X
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_155444582
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2015 18:33 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Pesten op de werkplek is al decennia een probleem dat weinig aandacht krijgt - in iedere branche. Dat het nu voor het onderwijs weer in de aandacht komt hangt ongetwijfeld samen met het drama in Maastricht, maar nieuws is dit allerminst.

Herkennen jullie het, pesten op de werkvloer?

Die reacties op het FP-artikel :X
Nee, ik herken het totaal niet gelukkig. Pesten is bij onze school geen issue voor zover ik weet.
pi_155452528
Ik herken het niet en kan me er ook niet veel bij voorstellen eigenlijk. Dat een schooldirectie je het leven zuur kan maken, dat weet ik wel. En dat collega's met elkaar in conflict kunnen komen en dat er een soort Koude Oorlog wordt gevoerd, dat heb ik van dichtbij mogen aanschouwen. Maar echt massaal pesten onder naaste collega's... nee. Misschien heb ik tot nu toe oogkleppen op gehad, maar ik heb er nooit iets van gemerkt. Zoiets als geroddel, ja dat komt overal voor natuurlijk. Wanneer wordt het precies pesten? Het roept bij mij ook wel vragen op.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  zondag 23 augustus 2015 @ 00:05:20 #142
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_155453473
Dit jaar -heel luxe- alleen brugklassen. Zowel BBL als KBL. 1 fte, 16 lesuren. Overige uren zijn voor leerlingbegeleiding en aanverwante taken.
  zondag 23 augustus 2015 @ 16:24:59 #143
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_155467483
quote:
2s.gif Op zaterdag 22 augustus 2015 23:41 schreef Franny_G het volgende:
Ik herken het niet en kan me er ook niet veel bij voorstellen eigenlijk. Dat een schooldirectie je het leven zuur kan maken, dat weet ik wel. En dat collega's met elkaar in conflict kunnen komen en dat er een soort Koude Oorlog wordt gevoerd, dat heb ik van dichtbij mogen aanschouwen. Maar echt massaal pesten onder naaste collega's... nee. Misschien heb ik tot nu toe oogkleppen op gehad, maar ik heb er nooit iets van gemerkt. Zoiets als geroddel, ja dat komt overal voor natuurlijk. Wanneer wordt het precies pesten? Het roept bij mij ook wel vragen op.
Heftig verhaal van die docente inderdaad. Ik las dat vergaderingen één van de pijnpunten was. Er werden vergaderingen gepland op momenten dat de docente niet kon, of verplaatst en dan werd zij steeds aangesproken waarom ze afwezig was, terwijl bij andere collega's geen probleem gemaakt werd.
.
  dinsdag 25 augustus 2015 @ 09:02:15 #144
280152 OudeBok
Herr General Bok
pi_155520111
Verdomme. Had lekker dik een uur door kunnen slapen. Kijk ik in de trein op m'n rooster, zie ik dat ik het tweede uur pas begin -_-'. Heb vandaag al zo'n lange dag, tot waarschijnlijk 17:30.
Himmelhoch jauchzend, zum Tode betrübt.
Glücklich allein, ist Herr Bok, die schiet. Boem.
  dinsdag 25 augustus 2015 @ 11:09:47 #145
246109 JochemP
Bakt de lekkerste koekjes
pi_155522353
Ik had vandaag van 8.15 tot 9.55. En donderdag van 11.15 tot 12.05. Dan ben ik langer onderweg dan dat ik lesgeef :X
  dinsdag 25 augustus 2015 @ 11:42:02 #146
280152 OudeBok
Herr General Bok
pi_155523037
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2015 11:09 schreef JochemP het volgende:
Ik had vandaag van 8.15 tot 9.55. En donderdag van 11.15 tot 12.05. Dan ben ik langer onderweg dan dat ik lesgeef :X
Feestje. Ik heb gelukkig wel lange dagen. Ben hier op maandag in principe van 08:00 tot 14:00, op dinsdag 09:00 tot 14:00, en op vrijdag van 08:00 tot 12:30. 2,5 dag, precies zoals ze dat bij de UvA willen :).
Himmelhoch jauchzend, zum Tode betrübt.
Glücklich allein, ist Herr Bok, die schiet. Boem.
  dinsdag 25 augustus 2015 @ 13:49:01 #147
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_155526190
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2015 09:02 schreef OudeBok het volgende:
Verdomme. Had lekker dik een uur door kunnen slapen. Kijk ik in de trein op m'n rooster, zie ik dat ik het tweede uur pas begin -_-'. Heb vandaag al zo'n lange dag, tot waarschijnlijk 17:30.
Ik vind dat altijd wel prettig. Even relaxt kopje koffie (of twee) drinken met collega's. In alle rust nog wat kopiëren, mail checken... Dat vind ik een prettig begin van de dag. Ik hou er niet zo van om om 8:28 de school binnen te stormen als ik om 8:30 moet beginnen.

quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2015 11:09 schreef JochemP het volgende:
Ik had vandaag van 8.15 tot 9.55. En donderdag van 11.15 tot 12.05. Dan ben ik langer onderweg dan dat ik lesgeef :X
Wat is dat voor relaxt rooster? Hoe ziet de rest van je week er uit? :D
Ik krijg mijn rooster maandag pas, dan hebben we een vergaderdag én, het jaarlijkse hoogtepunt: de personeelsfoto! 8-)
.
  dinsdag 25 augustus 2015 @ 13:50:24 #148
280152 OudeBok
Herr General Bok
pi_155526222
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2015 13:49 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Ik vind dat altijd wel prettig. Even relaxt kopje koffie (of twee) drinken met collega's. In alle rust nog wat kopiëren, mail checken... Dat vind ik een prettig begin van de dag. Ik hou er niet zo van om om 8:28 de school binnen te stormen als ik om 8:30 moet beginnen.

[..]

Wat is dat voor relaxt rooster? Hoe ziet de rest van je week er uit? :D
Ik krijg mijn rooster maandag pas, dan hebben we een vergaderdag én, het jaarlijkse hoogtepunt: de personeelsfoto! 8-)
Volgens mijn OV-planning kom ik hier om 07:59 aan als ik de aansluiting haal en me niet verslaap ;). Nu dus niet 30, maar 80 minuten van tevoren aanwezig. Personeelskamer is zo vroeg overigens ook nagenoeg leeg. Heel veel docenten wonen enigszins in de buurt.

Wij hebben alles en ook de personeelsfoto en alles al gehad vorige week maandag.
Himmelhoch jauchzend, zum Tode betrübt.
Glücklich allein, ist Herr Bok, die schiet. Boem.
  dinsdag 25 augustus 2015 @ 13:51:45 #149
246109 JochemP
Bakt de lekkerste koekjes
pi_155526261
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2015 13:49 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Ik vind dat altijd wel prettig. Even relaxt kopje koffie (of twee) drinken met collega's. In alle rust nog wat kopiëren, mail checken... Dat vind ik een prettig begin van de dag. Ik hou er niet zo van om om 8:28 de school binnen te stormen als ik om 8:30 moet beginnen.

[..]

Wat is dat voor relaxt rooster? Hoe ziet de rest van je week er uit? :D
Ik krijg mijn rooster maandag pas, dan hebben we een vergaderdag én, het jaarlijkse hoogtepunt: de personeelsfoto! 8-)
Ik ook hoor, ik ben altijd een van de eersten :P

Zo prettig is mijn rooster niet omdat ik volgensmij gewoon recht heb op een vrije dag (18 lesuren). Op maandag, woensdag en vrijdag zit ik van vroeg tot 14:15. Verzoek ligt bij de roostermakers om dat ene uurtje op donderdag ergens anders heen te verhuizen :P
  dinsdag 25 augustus 2015 @ 15:15:20 #150
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_155528441
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2015 13:50 schreef OudeBok het volgende:
Volgens mijn OV-planning kom ik hier om 07:59 aan als ik de aansluiting haal en me niet verslaap ;). Nu dus niet 30, maar 80 minuten van tevoren aanwezig. Personeelskamer is zo vroeg overigens ook nagenoeg leeg.
Dat is inderdaad minder prettig.

quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2015 13:51 schreef JochemP het volgende:
Verzoek ligt bij de roostermakers om dat ene uurtje op donderdag ergens anders heen te verhuizen :P
Zou wel fijn zijn ja. Meestal verandert zo'n rooster de eerste weken toch nog wel.
.
pi_155528640
Wij beginnen om 8.00 met het eerste uur :+ maar dat heb ik maar 1 keer, ivm lastig om op tijd te zijn na kind naar opvang brengen. Als uitruil heb ik dan twee negende uren (tot 16.30)

Geef 23 lesuren op 4 dagen en vind t netjes geroosterd (8-14.50, 11.00-16.30, 8.50-14.50, 8.50-15.40, drie tussenuurtjes in totaal). Ik ben sowieso van 7.45 tot 16.30/17.00 op school op werkdagen, anders krijg ik te weinig werk af en thuis.met baby lukt maar matig.
Kwak
  dinsdag 25 augustus 2015 @ 15:58:28 #152
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_155529622
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2015 15:23 schreef kwakz0r het volgende:
Wij beginnen om 8.00 met het eerste uur :+
Lieve hemel.. :o
.
pi_155530407
Dat vind ik ook echt een onchristelijke tijd zeg. Heb een keer een jaar lesgegeven op een school waar ze dat hadden. Toen was ik best wel vaak te laat. :@ . :P .

Hier is het een grote puinhoop met het rooster. We hebben op stel en sprong een nieuwe roostermaker moeten regelen (om allerlei redenen die ik hier niet ga uit schrijven), maar die heeft geen ervaring. Gevolg: mijn eerste lesuur vandaag was voor een leeg lokaal, want mijn cluster klas 5 wist niet dat ze les van me hadden dat uur.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_155530511
Bij ons gaat de eerste bel om 8.10 uur en de les begint dan om 8.15 uur. Dat vind ik ook wel vroeg genoeg. :P.

Mijn rooster is echt heel mooi: 8.15 - 13.55, 8.15 - 13.05 en 9.05 - 13.55. Ik heb geen enkel tussenuur.
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_155530684
Kunnen wij jouw roostermaker niet even inhuren, DAD?
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_155530777
Wij beginnen 8:05

Mijn uren(17) zitten over 4 dagen vanwege clustering. Elke dag wel 1 tussenuur, soms 2. En dat vind ik wel lekker om door te werken.
pi_155531444
quote:
10s.gif Op dinsdag 25 augustus 2015 16:36 schreef Franny_G het volgende:
Kunnen wij jouw roostermaker niet even inhuren, DAD?
Echt hè! :D. En dan zit ik ook nog eens twee van de drie dagen in hetzelfde lokaal.
Still a little bit of your face I haven't kissed.
  dinsdag 25 augustus 2015 @ 19:01:40 #158
246109 JochemP
Bakt de lekkerste koekjes
pi_155534177
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2015 15:23 schreef kwakz0r het volgende:
Wij beginnen om 8.00 met het eerste uur :+ maar dat heb ik maar 1 keer, ivm lastig om op tijd te zijn na kind naar opvang brengen. Als uitruil heb ik dan twee negende uren (tot 16.30)

Wow, lessen van 8 tot 16.30... Werk je op een internaat ofzo? :P
  dinsdag 25 augustus 2015 @ 19:31:18 #159
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_155534938
Jullie hebben allemaal mega relaxte tijden man...

Ma: 8.30 tot 11.45
Di: 9.30 tot 12.30 en vanaf 15.00 teamoverleg/intervisie/sectieoverleg tot 17.30
Woe: 8.30 tot 15.45 (met drie tussen uren, vind ik niet erg maak al mijn lessen iig op school en niet meer in het weekend zoals bij mijn vorige baan.)
Do: Vrij soort van (College van 11.00 tot 17.30)
Vrij: 8.30 tot 15.45 (met drie tussen uren)

Ik kan alleen donderdag mijn kinderen naar school brengen en alleen maandag ze ophalen. Gelukkig is dit nog maar 1 schooljaar, volgend jaar heb ik amper college's en ik kan met een baan veel beter versnellen qua stage. Doe nu staartje jaar 2 en de rest jaar 3 stage en volgend jaar dus mijn derde college jaar, waarvan ik dan de helft al heb afgerond en mijn LIO stage. Ik hoop voor of net na de zomervakantie van 2017 afgestudeerd te zijn en dan heb ik weer een hele dag vrij. Yay!

Groepen zijn leuk. Een examenjaar is erg vol (26 meiden rond de 20 jaar....), maar so far so good. Deze week geef ik nog geen echte lessen, volgende week gaan we hard aan de slag.
pi_155535176
Vandaag mijn eerste lessen gedraaid op mijn nieuwe baan!

Leuk, maar wel drukke leerlingen qua kletsen... Hopelijk blijft het goed gaan. Iemand tips?
pi_155535459
quote:
2s.gif Op dinsdag 25 augustus 2015 16:25 schreef Franny_G het volgende:
Dat vind ik ook echt een onchristelijke tijd zeg. Heb een keer een jaar lesgegeven op een school waar ze dat hadden. Toen was ik best wel vaak te laat. :@ . :P .

Hier is het een grote puinhoop met het rooster. We hebben op stel en sprong een nieuwe roostermaker moeten regelen (om allerlei redenen die ik hier niet ga uit schrijven), maar die heeft geen ervaring. Gevolg: mijn eerste lesuur vandaag was voor een leeg lokaal, want mijn cluster klas 5 wist niet dat ze les van me hadden dat uur.
oei, vervelend... onze roostermaker is echt goud! maar het punt is dat er dus op de havo nu goed te plannen was, maar op vwo was ellendig omdat er maar 1 cluster is gemaakt, ivm formatie. een cluster van 33 leerlingen... daardoor hebben leerlingen nu vaak tussenuren voor vakken die ze niet hebben, en komen clustervakken extra vaak aan de randen terecht.

de school probeert dmv groei in havo/vwo groot genoeg te worden om alles aan te kunnen bieden met betere roosters doordat er meer leerlingen, meer formatie en dus meer clusters zijn.
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 augustus 2015 17:09 schreef DevilsAndDust het volgende:

[..]

Echt hè! :D. En dan zit ik ook nog eens twee van de drie dagen in hetzelfde lokaal.
O+ ik zit ook twee dagen in "mijn" lokaal, en nog wat losse uren, en verder geen wissels buiten de pauzes
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2015 19:01 schreef JochemP het volgende:

[..]

Wow, lessen van 8 tot 16.30... Werk je op een internaat ofzo? :P
nope, gewone school, met te lange pauzes en een lastig rooster. er liggen voorstellen voor wijzigingen maar dat moet door vijftien hoepels...
Kwak
pi_155535956
Dat gedoe met het rooster is meteen wel een goede oefening voor me in verband met mijn voornemen voor dit schooljaar: me niet teveel druk maken over allerlei zaken rondom het lesgeven, geen stress, en vooral overal de humor van proberen in te zien. *) .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_155536038
Wij beginnen maandag a.s. pas weer. En ik weet mijn rooster nog niet. Ik weet nog niet eens welke vakonderdelen ik ga geven of wie de mentoren zijn dit jaar :D

To be fair: we hebben geen roostermaker. Roosters worden gemaakt door afdelingsleider.
Mon 'en!
pi_155537481
Grappig, ik hou juist van tussenuren - als het er niet al te veel zijn. Onze lessen duren twee of drie lesuren, en dan vind ik het altijd wel lekker als ik niet meteen doorhoef naar de volgende les. Verder zijn onze roosters slecht. Je moet beschikbaar zijn van 8.30-18.40 uur, en er wordt weinig horizontaal geroosterd. Ik heb weleens een klas op vrijdag en dan op maandag weer voor de volgende les (elk vak wordt 1 x per week gegeven), dat is niet handig.
pi_155542304
Onze roostermaker is wel oké. Je moet je gezicht eens hebben laten zien, je voorkeuren duidelijk doorgeven en er bovenop zitten als er iets is ingeroosterd wat je niet bevalt. Dan krijg je best veel gedaan.

Dat neemt niet weg dat ik regelmatig met uren zit waar ik niet op zit te wachten, bijvoorbeeld omdat een collega van me liever niet te vroeg begint omdat hij ver weg woont. Dat vind ik dan zwaarder wegen dan mijn weerzin tegen colleges aan het einde van de dag (we geven het vak samen). En ik geef aan honoursstudenten colleges, die altijd 's avonds plaatsvinden. Ik vind het niet prettig om 's avonds colleges te geven tot half 9, vooral omdat ik vroeg begin (namelijk om 7 uur).
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  dinsdag 25 augustus 2015 @ 23:07:06 #166
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_155543109
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2015 20:06 schreef bloempjuh het volgende:
To be fair: we hebben geen roostermaker. Roosters worden gemaakt door afdelingsleider.
Heeft hij daar dan ook nog tijd voor? Een rooster maken voor een hele school is toch een vrij intensieve klus.
.
pi_155543536
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2015 23:07 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Heeft hij daar dan ook nog tijd voor? Een rooster maken voor een hele school is toch een vrij intensieve klus.
Dat moet wel een vrij kleine school zijn dan, of relatief weinig leerlingen per teamleider...
pi_155549400
Ik zit ook altijd in mijn eigen lokaal, op twee uurtjes na. Het leuke daaraan vind ik vooral dat ik er allemaal mooie posters en krantenknipsels heb opgehangen en dat het daardoor echt de sfeer heeft gekregen die bij mij en mijn vak past.

Mijn rooster is vooral onevenwichtig. Op dinsdag geef ik bijvoorbeeld zeven uur les, op woensdag maar twee. Maar ik kan overal wel weer de voordelen van inzien. Op dinsdag moet ik gewoon niets anders willen dan lesgeven. En op woensdag kan ik dan mooi al mijn andere klussen inplannen en lessen voorbereiden.

Mijn eerste lessen gisteren waren wel weer O+ . De overgang van vakantie naar weer aan de slag vind ik altijd best groot. Maar als ik eenmaal voor die klassen sta.. *O* . Als introductieles heb ik de gebeurtenissen in de Thalys dit weekend gebruikt om de leerlingen uit te leggen hoe moeilijk het is om een reconstructie van zoiets te maken en dat je die gebeurtenis vanuit verschillende perspectieven kunt duiden en interpreteren. Dat is toch het leukste van lesgeven voor mij: steeds weer nieuwe manieren verzinnen om iets uit te leggen. O+ .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_155549604
quote:
2s.gif Op woensdag 26 augustus 2015 08:11 schreef Franny_G het volgende:

Mijn eerste lessen gisteren waren wel weer O+ . De overgang van vakantie naar weer aan de slag vind ik altijd best groot. Maar als ik eenmaal voor die klassen sta.. *O* . Als introductieles heb ik de gebeurtenissen in de Thalys dit weekend gebruikt om de leerlingen uit te leggen hoe moeilijk het is om een reconstructie van zoiets te maken en dat je die gebeurtenis vanuit verschillende perspectieven kunt duiden en interpreteren. Dat is toch het leukste van lesgeven voor mij: steeds weer nieuwe manieren verzinnen om iets uit te leggen. O+ .
Weet je wat een geweldig boek is om een soortgelijk punt mee duidelijk te maken? Wij zijn, maar wij zijn niet geschift van Tim Krabbé. Hij geeft een reconstructie van de schietpartij op Columbine en laat daarmee tegelijkertijd zien hoe ontzettend moeilijk dat is. Zeldzaam goed boek (en gek genoeg tamelijk onbekend).

Ik geef zelf volgende week woensdag mijn eerste echte college weer. Dat voelt inderdaad toch als een horde, terwijl ik weet dat ik het er telkens prima vanaf breng. Het is een heel leuk vak en ik heb het al eerder gegeven, maar toch.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_155549677
Ik heb het ook gelezen, was super interessant. :) .

Beetje plankenkoorts he. Het is ook wel gezond, het betekent dat je het niet onderschat en echt iets goeds wilt neerzetten.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_155550532
quote:
2s.gif Op woensdag 26 augustus 2015 08:30 schreef Franny_G het volgende:
Ik heb het ook gelezen, was super interessant. :) .

Beetje plankenkoorts he. Het is ook wel gezond, het betekent dat je het niet onderschat en echt iets goeds wilt neerzetten.
Ik denk dat lessen per definitie leuker worden als je er iets in stopt wat jou interesseert, bijvoorbeeld omdat het actueel is, zoals jij met de Thalys hebt gedaan. Ik ben as we speak een debat tussen Melkert en Fortuyn aan het downloaden en monteren omdat ik het met studenten onder andere over onderwijsvernieuwingen en termen als Bildung en 21st century skills ga hebben. Ze zijn te jong om zelf dat debat meegemaakt te hebben, maar ze weten het vaak nog wel van hun ouders. En omdat ze zien dat ik het interessant vind, vinden ze het zelf per definitie interessanter. Leuk hoe dat werkt. Ik heb dan echt het gevoel dat ik aan horizonverbreding doe.

Voor de honoursstudenten ben ik Être et avoir aan het bestellen in het buitenland omdat ik Engelse ondertiteling nodig heb; voor een andere groep ben ik zelf ondertiteling bij een fragment uit True Detective aan het maken. Het is niet alsof ik niks beters te doen heb, want het is razend druk, maar ik zou het onderwijs veel minder leuk vinden als ik dit soort dingen niet zou doen. En gelukkig kan ik tussendoor al wat meer op routine doen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_155550596
Omdat ik momenteel met data verzamelen bezig ben, zie ik naast het onderwijs dat ik zelf geef veel basisscholen van binnen. Het voortgezet onderwijs kende ik al vrij goed, maar het basisonderwijs nog niet. Het is heel leuk en leerzaam om de verschillen tussen scholen te zien, tussen een school met een vernieuwend concept op IJburg en een bijna traditioneel dorpsschooltje in de regio Waterland.

Intussen heb ik zelf een kind in groep 3 en heb ik gisteren een ouderavond over vooral de reken- en taalmethoden bijgewoond. Ook heel leuk! Het onderwijs is een vak waar je vanuit zoveel verschillende perspectieven naar kunt kijken.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_155551076
Beste gebruikers van dit forum,

Samen met alle scholen die PROFIJT gebruiken, gaan wij een platform lanceren waarop docenten uit heel Nederland digitaal lesmateriaal kunnen opslaan, delen en (ver)kopen. Een marktplaats voor educatieve content waarbij auteurs, gebruikers maar ook uitgevers met elkaar in contact staan en met elkaar samenwerken om samen het beste lesmateriaal te ontwikkelen.

Dit nieuwe, unieke platform krijgt de naam DIGITAL SCHOOLYARD, en zal ook zonder PROFIJT te gebruiken zijn voor iedereen die zich aanmeldt.

Wij willen jullie als leden van dit forum graag de gelegenheid geven om met ons mee te denken. Waar heb je als docent behoefte aan, waar moeten wij als ontwikkelaars zeker aan denken en tot slot, op welk e-mail adres mogen we jou een bericht sturen als de DIGITAL SCHOOLYARD klaar is? Je kan die informatie per mail sturen naar Dennis, dp@profijt.nu.

Dank voor jullie interesse en bijdragen!

Hartelijke groet,
Dennis
pi_155551357
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2015 23:07 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Heeft hij daar dan ook nog tijd voor? Een rooster maken voor een hele school is toch een vrij intensieve klus.
14 docenten, 110 leerlingen (kleine ISK-school). En nee, eigenlijk heeft hij daar geen tijd voor, daarom regelen we zoveel mogelijk dingen onderling ("Moet jij het computerlokaal? Ga dan even bij B. doorgeven dat we straks wisselen...")
Mon 'en!
  woensdag 26 augustus 2015 @ 13:50:50 #175
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_155557640
quote:
1s.gif Op woensdag 26 augustus 2015 10:11 schreef bloempjuh het volgende:
14 docenten, 110 leerlingen (kleine ISK-school). En nee, eigenlijk heeft hij daar geen tijd voor, daarom regelen we zoveel mogelijk dingen onderling ("Moet jij het computerlokaal? Ga dan even bij B. doorgeven dat we straks wisselen...")
Aah okee. Werkt eigenlijk ook wel prettig, zeker op een kleine locatie.

quote:
2s.gif Op woensdag 26 augustus 2015 08:11 schreef Franny_G het volgende:
Ik zit ook altijd in mijn eigen lokaal, op twee uurtjes na. Het leuke daaraan vind ik vooral dat ik er allemaal mooie posters en krantenknipsels heb opgehangen en dat het daardoor echt de sfeer heeft gekregen die bij mij en mijn vak past.
Dat vind ik ook het voordeel van een eigen lokaal. Ik heb er ook een persoonlijke draai aan gegeven. Je merkt in elk geval welk vak er gegeven wordt ;) Niet alleen voor jezelf, maar ook voor de leerlingen is het zwaar deprimerend als je elk uur in een ongezellig lokaal moet zitten dat elk uur door iemand anders wordt gebruikt. Niemand voelt zich dan verantwoordelijk, waardoor het vaak een ongezellige boel blijft. Niks voor mij.

quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2015 09:27 schreef Claudia_x het volgende:
Ik denk dat lessen per definitie leuker worden als je er iets in stopt wat jou interesseert, bijvoorbeeld omdat het actueel is
*O* Is dat niet het geheim van een goede les waarbij leerlingen gemotiveerd zijn? Als je zelf enthousiast bent, straal je dat uit op de leerlingen, waardoor zij ook rechtop gaan zitten. Ik zou bij Engels bijvoorbeeld saai het boek kunnen volgen. Maar dat boek is niet heilig. Grammatica kun je ook uitleggen aan de hand van teksten over de "Bromley Batman" (dat ik toevallig eerder deze maand tegenkwam), kijkvaardigheid kun je ook oefenen met bijv. een interview met Gordon Ramsey, puzzelen met woordjes tijdens het luisteren naar "Plastic Man" van The Kinks, waar je dan tevens een les over lichaamsdelen aan koppelt.. kortom, dát maakt het onderwijs zo leuk.

Ik vergeet nooit meer dat ik ooit een keer een les had gedaan rond Alice Cooper. De volgende les kwamen een paar leerlingen naar me toe: "Meneer, mijn vader had nog LP's van Alice Cooper!". Dan weet je dat het indruk heeft gemaakt.
.
pi_155557746
Ik had gisteren eigenlijk mijn eerste les, al was het maar een kennismakingsles in de introductie. Maar toch wel een beetje plankenkoort ja. Zeker na de zomervakantie, ik heb al sinds begin juni geen lessen meer gegeven, dat is best lang geleden.

Mijn dochter begon vorige week in groep 3, en vond dat heel spannend. Toen ik tegen haar zei dat de juf het vast ook een beetje spannend vond, met veel nieuwe kinderen in de klas (het is een combinatiegroep 3/4, dus de helft van de klas kent ze wel), vond mijn dochter dat heel grappig, en ook wel geruststellend.

Vandaag de introductie met mijn eigen slb-klas. Heel diverse groep, kon weleens vrij druk worden, denk ik. Maar ze hebben er veel zin in. Volgende week weer echt beginnen.
pi_155558051
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2015 13:50 schreef Baba-O-Riley het volgende:

*O* Is dat niet het geheim van een goede les waarbij leerlingen gemotiveerd zijn? Als je zelf enthousiast bent, straal je dat uit op de leerlingen, waardoor zij ook rechtop gaan zitten. Ik zou bij Engels bijvoorbeeld saai het boek kunnen volgen. Maar dat boek is niet heilig. Grammatica kun je ook uitleggen aan de hand van teksten over de "Bromley Batman" (dat ik toevallig eerder deze maand tegenkwam), kijkvaardigheid kun je ook oefenen met bijv. een interview met Gordon Ramsey, puzzelen met woordjes tijdens het luisteren naar "Plastic Man" van The Kinks, waar je dan tevens een les over lichaamsdelen aan koppelt.. kortom, dát maakt het onderwijs zo leuk.
De aandacht gaat vaak uit naar het interesseren van de leerlingen/studenten en dus naar aansluiting bij hun belevingswereld. Nu vind ik dat niet irrelevant, maar je moet juist ook verder dan hun belevingswereld zien te geraken. Met een enthousiaste docent is denk ik het merendeel al gewonnen.

quote:
Ik vergeet nooit meer dat ik ooit een keer een les had gedaan rond Alice Cooper. De volgende les kwamen een paar leerlingen naar me toe: "Meneer, mijn vader had nog LP's van Alice Cooper!". Dan weet je dat het indruk heeft gemaakt.
:D O+

Ik heb vorig jaar in één en hetzelfde college gebruikt: Arnold Schwarzenegger, de TLC-serie The Undateables, de Cartoon Network-serie Ome Opa en tot slot Anky van Grunsven. Ik heb wel eens het idee dat mijn studenten me beter leren kennen dan m'n vriend me kent. :Y)

Gewoon omdat het kan:

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_155559187
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2015 09:58 schreef DennisProfijt het volgende:
Beste gebruikers van dit forum,

Samen met alle scholen die PROFIJT gebruiken, gaan wij een platform lanceren waarop docenten uit heel Nederland digitaal lesmateriaal kunnen opslaan, delen en (ver)kopen. Een marktplaats voor educatieve content waarbij auteurs, gebruikers maar ook uitgevers met elkaar in contact staan en met elkaar samenwerken om samen het beste lesmateriaal te ontwikkelen.

Dit nieuwe, unieke platform krijgt de naam DIGITAL SCHOOLYARD, en zal ook zonder PROFIJT te gebruiken zijn voor iedereen die zich aanmeldt.

Wij willen jullie als leden van dit forum graag de gelegenheid geven om met ons mee te denken. Waar heb je als docent behoefte aan, waar moeten wij als ontwikkelaars zeker aan denken en tot slot, op welk e-mail adres mogen we jou een bericht sturen als de DIGITAL SCHOOLYARD klaar is? Je kan die informatie per mail sturen naar Dennis, dp@profijt.nu.

Dank voor jullie interesse en bijdragen!

Hartelijke groet,
Dennis
Dit soort crap behoort wat mij betreft zsm tot het verleden. Dat geneuzel over digitale platformen en onderling delen.

Nieuw en uniek :')
Dit, dus.
  woensdag 26 augustus 2015 @ 16:04:52 #179
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_155561736
Heerlijke dag gehad. Super leuke studenten. Ben wel een beetje doof 26 meiden in een klein lokaal...

Net wel leuk. Zit in de bushalte en de leerlingen "hey met de bus?! Wat nou geen luxe auto ofzo dan?!"

Hopelijk binnenkort wel. Dit weekend proefritten maken. 1.5 uur reistijd heen en dan weer terug tegenover 45 minuten met de auto...

Maar goed. Hele leuke klassen. Ik ben helemaal blij. O+
De eerste jaars nog doodstil, zo'n verschip weer met die derde jaars.
  woensdag 26 augustus 2015 @ 16:11:39 #180
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_155561904
quote:
1s.gif Op woensdag 26 augustus 2015 16:04 schreef Silmarwen het volgende:
Net wel leuk. Zit in de bushalte en de leerlingen "hey met de bus?! Wat nou geen luxe auto ofzo dan?!"
"Nee, ik ben solidair met jullie" ;)
.
pi_155565566
quote:
1s.gif Op woensdag 26 augustus 2015 14:39 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Dit soort crap behoort wat mij betreft zsm tot het verleden. Dat geneuzel over digitale platformen en onderling delen.

Nieuw en uniek :')
Mwah, ik ben wel enthousiast over Lessonup :Y maar dat is vooral vanwege handig voor mezelf en gratis.

Dat soort spam als die meneer plaatst heb ik niks mee.
Kwak
pi_155574847
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2015 13:50 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Aah okee. Werkt eigenlijk ook wel prettig, zeker op een kleine locatie.

Yup! Ik wil eigenlijk nooit meer weg. Ik wéét dat ik max 3 jaar mag blijven en dat doet nu al pijn. I love my job <3
Mon 'en!
pi_155576048
Morgen eerste dag. Zin in!
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_155581438
quote:
1s.gif Op woensdag 26 augustus 2015 22:09 schreef bloempjuh het volgende:
Yup! Ik wil eigenlijk nooit meer weg. Ik wéét dat ik max 3 jaar mag blijven en dat doet nu al pijn. I love my job <3
Waarom? De vaste contracten zijn toch nog niet helemaal afgeschaft? Als zij over drie jaar nog steeds blij zijn met jou en zij met hen, waarom dan niet gewoon met elkaar verder gaan? Of is er sprake van een voorgenomen sluiting en is de school zo klein omdat ze al aan het afbouwen zijn?

[ Bericht 0% gewijzigd door ShadyLane op 27-08-2015 07:28:33 ]
  donderdag 27 augustus 2015 @ 10:03:34 #185
280152 OudeBok
Herr General Bok
pi_155583483
quote:
1s.gif Op woensdag 26 augustus 2015 16:04 schreef Silmarwen het volgende:
Heerlijke dag gehad. Super leuke studenten. Ben wel een beetje doof 26 meiden in een klein lokaal...

Net wel leuk. Zit in de bushalte en de leerlingen "hey met de bus?! Wat nou geen luxe auto ofzo dan?!"

Hopelijk binnenkort wel. Dit weekend proefritten maken. 1.5 uur reistijd heen en dan weer terug tegenover 45 minuten met de auto...

Maar goed. Hele leuke klassen. Ik ben helemaal blij. O+
De eerste jaars nog doodstil, zo'n verschip weer met die derde jaars.
Ik zit op anderhalf uur heen en anderhalf terug met het OV en een half uur met de auto... Laat het nou net zo zijn, dat ik nog niet van het genot van het laatstgenoemde mag genieten :(.
Himmelhoch jauchzend, zum Tode betrübt.
Glücklich allein, ist Herr Bok, die schiet. Boem.
pi_155584995
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 07:01 schreef ShadyLane het volgende:

[..]

Waarom? De vaste contracten zijn toch nog niet helemaal afgeschaft? Als zij over drie jaar nog steeds blij zijn met jou en zij met hen, waarom dan niet gewoon met elkaar verder gaan? Of is er sprake van een voorgenomen sluiting en is de school zo klein omdat ze al aan het afbouwen zijn?
Directie geeft geen contracten uit voor onze school. De paar vaste krachten die er nu nog zijn, worden er langzaam uitgewerkt. De rest is 'flexibele schil' (uitzend- of detacheringsbureau).
Mon 'en!
pi_155586485
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 11:10 schreef bloempjuh het volgende:

[..]

Directie geeft geen contracten uit voor onze school. De paar vaste krachten die er nu nog zijn, worden er langzaam uitgewerkt. De rest is 'flexibele schil' (uitzend- of detacheringsbureau).
Welk idee zit daarachter?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_155587960
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 12:17 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Welk idee zit daarachter?
"Zo kunnen we op korte termijn onze hardwerkende collega's dumpen als het leerlingenaantal terugloopt"?

Of

"Zo kunnen onze collega's lekker geen toekomst opbouwen"?

Onze directie denkt niet aan ons, de school is gewoon een bedrijf.
Mon 'en!
  donderdag 27 augustus 2015 @ 13:22:31 #189
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_155588155
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 13:14 schreef bloempjuh het volgende:

[..]

"Zo kunnen we op korte termijn onze hardwerkende collega's dumpen als het leerlingenaantal terugloopt"?

Of

"Zo kunnen onze collega's lekker geen toekomst opbouwen"?

Onze directie denkt niet aan ons, de school is gewoon een bedrijf.
Dat kan toch nooit goed zijn voor een school, om iedere drie jaar een volledig nieuw lerarenteam te hebben?
pi_155588419
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 13:22 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Dat kan toch nooit goed zijn voor een school, om iedere drie jaar een volledig nieuw lerarenteam te hebben?
I know. We hebben dat heel vaak aangegeven, maar zonder resultaat. Volgens het college van bestuur: 'Iedere idioot kan lesgeven op een ISK, vanwege het lage niveau'.

Ik hoef het bestuur gelukkig maar 1x per schooljaar (op de afsluitende borrel) te zien.

Wel irritant dat ze ons eigenlijk niet waarderen, maar onze leerlingen en directe collega's doen dat gelukkig wél.
Mon 'en!
pi_155588470
Ik ben dit schooljaar van school gewisseld en bij mijn aanstellingsgesprek werd direct gezegd dat het om een baan voor maximaal twee jaar gaat. Daarna moet ik eruit, vaste contracten worden in deze organisatie niet meer uitgegeven.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  donderdag 27 augustus 2015 @ 13:48:53 #192
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_155588846
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 13:33 schreef bloempjuh het volgende:

[..]

I know. We hebben dat heel vaak aangegeven, maar zonder resultaat. Volgens het college van bestuur: 'Iedere idioot kan lesgeven op een ISK, vanwege het lage niveau'.

Ik hoef het bestuur gelukkig maar 1x per schooljaar (op de afsluitende borrel) te zien.

Wel irritant dat ze ons eigenlijk niet waarderen, maar onze leerlingen en directe collega's doen dat gelukkig wél.
Kneuzen. :')

Ze zouden zich eens moeten inlezen, onderwijs in een ISK (hier noemen ze dat OKAN - Onthaalklas Anderstalige Nieuwkomers) is helemaal anders dan regulier onderwijs. Ik heb stage gelopen met een OKAN-er en bijna alles wat je weet over onderwijs, kan het raam uit.
  donderdag 27 augustus 2015 @ 13:51:28 #193
280152 OudeBok
Herr General Bok
pi_155588918
Morgen ga ik m'n eerst les geven. Ben nu een lesplan aan het maken, maar is nog lastiger dan gedacht :'). Denk wel dat ik een aardig lesje ga draaien morgen, en dan in de zin van samenhangend :9.
Himmelhoch jauchzend, zum Tode betrübt.
Glücklich allein, ist Herr Bok, die schiet. Boem.
  donderdag 27 augustus 2015 @ 14:03:03 #194
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_155589175
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 13:48 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Kneuzen. :')

Ze zouden zich eens moeten inlezen, onderwijs in een ISK (hier noemen ze dat OKAN - Onthaalklas Anderstalige Nieuwkomers) is helemaal anders dan regulier onderwijs. Ik heb stage gelopen met een OKAN-er en bijna alles wat je weet over onderwijs, kan het raam uit.
Ik heb gewerkt bij een ISK en die directie deed er ook zo neerbuigend over. Dat als je bijvoorbeeld Engels of rekenen geeft in een klas van 16, je ook 16 verschillende niveaus en lesplannen hebt, staan ze niet bij stil. Dat er zeer getraumatiseerde leerlingen tussen zitten ook niet, of leerlingen die bijna klaar waren in Polen en nu extra lang moeten studeren en er nu dus met de pet naar gooien.

Ik vond ISK alles behalve makkelijk.
pi_155589518
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 13:22 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Dat kan toch nooit goed zijn voor een school, om iedere drie jaar een volledig nieuw lerarenteam te hebben?
Twee jaar zelfs dan nog maar, tegenwoordig.

En het lijkt me bijzonder onwenselijk, op welk onderwijsniveau dan ook (in welke organisatie dan ook, zelfs). Het is toch juist belangrijk om ook ervaren docenten te hebben?
  donderdag 27 augustus 2015 @ 14:33:12 #196
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_155589992
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 14:15 schreef Bleie het volgende:

[..]

Twee jaar zelfs dan nog maar, tegenwoordig.

En het lijkt me bijzonder onwenselijk, op welk onderwijsniveau dan ook (in welke organisatie dan ook, zelfs). Het is toch juist belangrijk om ook ervaren docenten te hebben?
In principe kun je ook ervaren docenten aannemen. Het probleem ligt volgens mij eerder in de continuïteit van beleid en onderwijs. Leerlingen studeren af bij volkomen andere docenten dan bij wie ze begonnen zijn. Het opstellen en coördineren van meerjarenplannen wordt een complete ramp. Evaluatie en procescontrole is volkomen nutteloos. Leraren hebben geen loyaliteit tegenover de school, laat staan een reden om zich voor die school in te zetten (buiten de leerlingen, uiteraard). Zo'n school heeft geen identiteit die wordt uitgedragen.

Daar gaat de kwaliteit van het onderwijs enorm onder lijden, zelfs als je alleen maar de beste en meest ervaren leraren aanneemt.
pi_155592297
Al mijn klassen nu gehad. Super leuke klassen, maar één klas is echt super druk!
Werd de eerste les boos op ze, omdat ze gewoon bleven kletsen en totaal niet opletten. Gaf aan dat ik het best onbeschoft van ze vond. Begonnen ze met zn alle te lachen :') Toen ze eenmaal bezig waren ging het wel beter.
Iemand tips voor zo klas? Ik moet ook wel uitleg kunnen geven...
pi_155593884
Het kan sommige leerlingen niet schelen dat jij ze onbeschoft vindt. Dat is een groepsdynamiek: veilig in zo'n groep voelen ze zich onaantastbaar voor jouw commentaar. Wat je in ieder geval moet doen: heel erg duidelijk zijn. Precies aangeven wat je van ze verwacht, dat niet de hele tijd gaan uitleggen of verklaren. Direct communiceren. Jouw regels en verwachtingen helder maken en ook laten blijken wat de consequenties zijn als ze zich daar keer op keer niets van aantrekken.

Dat betekent niet dat je de boeman hoeft uit te gaan hangen. Je kunt duidelijk zijn over wat je wel en niet wilt, ze ook de consequenties laten voelen als dat nodig is, en tegelijkertijd gewoon heel aardig zijn. Dat houdt ook in dat het de kunst is je niet echt op te laten naaien. Want dan is het moeilijk schakelen naar gewoon aardig zijn en een positieve houding naar de klas. Het hoort erbij dat je de leerlingen duidelijkheid biedt en een helder kader waarbinnen je dan vervolgens allerlei leuke/nuttige/gezellige dingen kunt doen. En ook: laten blijken dat je ook echt in hen bent geinteresseerd...
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_155594312
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 16:00 schreef larry_flynt het volgende:
Al mijn klassen nu gehad. Super leuke klassen, maar één klas is echt super druk!
Werd de eerste les boos op ze, omdat ze gewoon bleven kletsen en totaal niet opletten. Gaf aan dat ik het best onbeschoft van ze vond. Begonnen ze met zn alle te lachen :') Toen ze eenmaal bezig waren ging het wel beter.
Iemand tips voor zo klas? Ik moet ook wel uitleg kunnen geven...
Bij de deur staan is voor veel (beginnende) docenten prettig. Ze moeten jou passeren en daarbij filter jij alvast de eerste knelpunten. Gedrag wat op de gang als een uitlaatklep werkt wil jij niet in je lokaal, dus die leerling kan met het lawaai wat ie produceert nog even niet naar binnen. Jij stelt dus blijkbaar de regels op en de grens. Dat geeft een signaal af aan leerlingen. Zo ook met kauwgom/petjes etc. Dat kan allemaal heel vriendelijk zonder te snauwen etc. Dan ben je ook niet die kutleraar, maar wel degene die de lijnen uitzet.

Escalatieladder werkt ook ontzettend fijn. Wanneer een waarschuwing? Wanneer strafwerk? Wanneer verwijderen?
Wanneer hetzelfde vergrijp bij de ene les strafwerk is en bij de andere les slechts een waarschuwing twijfelen leerlingen of je zelf wel je eigen regels snapt en dan begint het testen pas echt. Ze willen duidelijkheid en weten waar ze aan toe zijn.
Dit, dus.
  donderdag 27 augustus 2015 @ 17:41:46 #200
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_155594974
Wat het ISK betreft: ik heb in een vorig leven stage gelopen op een ISK-school. Daar zat ik inderdaad met 16 leerlingen, 16 nationaliteiten, die geen woord Nederlands spraken. Dat was wel even een eye-opener... Respect hoor voor de mensen die daar lesgeven!
.
pi_155596160
Ik geef al een tijd les, maar dit had ik niet eerder mee gemaakt zo druk de eerste les.
pi_155596876
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 14:33 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

In principe kun je ook ervaren docenten aannemen. Het probleem ligt volgens mij eerder in de continuïteit van beleid en onderwijs. Leerlingen studeren af bij volkomen andere docenten dan bij wie ze begonnen zijn. Het opstellen en coördineren van meerjarenplannen wordt een complete ramp. Evaluatie en procescontrole is volkomen nutteloos. Leraren hebben geen loyaliteit tegenover de school, laat staan een reden om zich voor die school in te zetten (buiten de leerlingen, uiteraard). Zo'n school heeft geen identiteit die wordt uitgedragen.

Daar gaat de kwaliteit van het onderwijs enorm onder lijden, zelfs als je alleen maar de beste en meest ervaren leraren aanneemt.
Ik was wat snel, maar doelde inderdaad met name op ervaren binnen de organisatie, zoals jij het omschrijft.
pi_155601048
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 14:33 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

In principe kun je ook ervaren docenten aannemen. Het probleem ligt volgens mij eerder in de continuïteit van beleid en onderwijs. Leerlingen studeren af bij volkomen andere docenten dan bij wie ze begonnen zijn. Het opstellen en coördineren van meerjarenplannen wordt een complete ramp. Evaluatie en procescontrole is volkomen nutteloos. Leraren hebben geen loyaliteit tegenover de school, laat staan een reden om zich voor die school in te zetten (buiten de leerlingen, uiteraard). Zo'n school heeft geen identiteit die wordt uitgedragen.

Daar gaat de kwaliteit van het onderwijs enorm onder lijden, zelfs als je alleen maar de beste en meest ervaren leraren aanneemt.
Precies. Dat is dus gewoon slechte bedrijfsvoering. Dat je een flexibele schil wilt - oke. Maar je moet ook een vaste kern hebben.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_155602496
Het stomme van onze directie is ook dat ze lesbezoeken uitvoeren e.d. om kwaliteit van docenten te bepalen, om ze er dan alsnog uit te mikken na twee jaar. Thaaanks, flexwet!
Mon 'en!
pi_155603103
Tjemig, wat een wantoestanden.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_155604646
quote:
15s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 21:01 schreef Franny_G het volgende:
Tjemig, wat een wantoestanden.
Yup. Maar onze kiendjes zijn zó leuk! En dit schooljaar ga ik gewoon in januari alvast op zoek naar een nieuwe baan. Net als veel van mijn directe collega's...
Mon 'en!
pi_155615233
Het goede nieuws is: leerlingen zijn overal leuk, ook op scholen met een constructiever beleid. Het is dus niet of-of. Ik hoop dat je volgend jaar en-en treft, succes.
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 08:21:07 #208
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_155615525
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 07:45 schreef ShadyLane het volgende:
Het goede nieuws is: leerlingen zijn overal leuk, ook op scholen met een constructiever beleid. Het is dus niet of-of. Ik hoop dat je volgend jaar en-en treft, succes.
Gelukkig wel ja!

Ik heb echt al een aantal keer zulke wantoestanden Door directie gezien en iedereen maar klagen over slechte docenten... misschiek moet het kabinet ook eens kijken naar bestuur en directieleden.

Mijn vorige directrice noemde we Tatcher. Enough said. Is ook de reden dat ik wegging. Er heerste daar echt een angstcultuur. Vooral oudere collega's bleven omdat ze geen andere baan konden vinden. Ze keek de lesplannen van alle docenten Door. .. ook inhoudelijk had ze commentaar. Was zo enorm bizar.
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 14:42:14 #209
280152 OudeBok
Herr General Bok
pi_155624421
Ik heb vandaag mijn eerste drie eigen lessen gedraaid.
Twee keer tweede-, een keer derdeklas.

Eerste les ging prima eigenlijk. Hele lesplan gehaald en doelen bereikt.
In de derde is het echter aftasten. We weten met de hele sectie nog niet echt waar die groep precies staat qua kennis. Ik heb ze gevraagd wat ze willen herhalen en zal daar de volgende les over gaan draaien.

Derde les ook bereikt wat ik wilde bereiken, maar een stuk rumoeriger en wat chaotischer. Mijn eigen focus was ook wat minder, waardoor ik een paar dingetjes qua volgorde omdraaide. Die klas was ook zo enorm snel met het oppikken, dat ik tijd over had. Gelukkig was er een meisje jarig, dat wilde trakteren. Kon ik dat er mooi inpassen. (Mentorklas van m'n begeleider).

Al met al denk ik dat het voor een eerste dag zeker niet slecht ging, en dat vond m'n begeleider ook. Hij ziet er wel potentie en aanleg in, dus dat is sowieso al fijn :9.
Himmelhoch jauchzend, zum Tode betrübt.
Glücklich allein, ist Herr Bok, die schiet. Boem.
pi_155624778
Mooi dat het goed ging, OudeBok.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 19:21:08 #211
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_155632051
Ja, het geeft inderdaad wel een prettige boost als de eerste stapjes in het onderwijsveld goed gaan, he?

Ik heb vandaag mijn rooster gekregen - ik ben er erg tevreden over. Elke dag tot 14:10 uur, met af en toe een tussenuurtje of een eerste uur vrij. En een vast lokaal. Dat vind ik ook wel erg fijn. Scheelt weer met je hele hebben en houwen door de school sjouwen.
.
pi_155632300
Wow dat is niet gewoon een goed rooster, dat is een droomrooster!

Mij was voor de zomer een eigen lokaal beloofd, maar in de praktijk deel ik dat met vier anderen en sjouw ik nog door de halve school...
Kwak
pi_155633638
Domme vraag misschien: maar hoe doe je dat in het VO als je geen eigen lokaal hebt? Heb je dan wel ergens anders een bureau met computer of zo?

Wij hadden tot voor de zomer werkkamers (ik zat op een kamer met 8 collega's), met vaste bureaus en computers. Sinds dit schooljaar hebben we flexplekken. Hebben dus allemaal een laptop en telefoon gekregen, en er staan nog ongeveer 50 bureaus voor 80 docenten. Dat betekent dus als je les gaat geven elke keer alles opruimen en in een kast of je locker leggen. Dat vind ik nogal onhandig, maar het is wel leuk dat ik nu soms bij collega's in de buurt zie die ik de afgelopen 4 jaar eigenlijk nog amper heb gezien.
pi_155633767
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 20:08 schreef Bleie het volgende:
Domme vraag misschien: maar hoe doe je dat in het VO als je geen eigen lokaal hebt? Heb je dan wel ergens anders een bureau met computer of zo?

Wij hadden tot voor de zomer werkkamers (ik zat op een kamer met 8 collega's), met vaste bureaus en computers. Sinds dit schooljaar hebben we flexplekken. Hebben dus allemaal een laptop en telefoon gekregen, en er staan nog ongeveer 50 bureaus voor 80 docenten. Dat betekent dus als je les gaat geven elke keer alles opruimen en in een kast of je locker leggen. Dat vind ik nogal onhandig, maar het is wel leuk dat ik nu soms bij collega's in de buurt zie die ik de afgelopen 4 jaar eigenlijk nog amper heb gezien.
Bij ons: je hebt een tas en een kast daar bewaar je spullen en sjouw je ze mee rond. Oh en er liggen dingen in de sectiekasten natuurlijk, zoals toetsen. Sommige mensen nemen hun privelaptop mee.

Er is een docentenkamer met vier computers, en een werkruimte met vijf computers. In elk lokaal staat er ook een. Je documenten kun je op alle computers bij maar niet thuis tenzij je ze in the cloud opslaat op een account van jezelf (er komt wel een remoteworkplace in de toekomst).

We hebben overigens iets van 80 docenten. Laat in de middag zijn er veel lege lokalen en kun je daar ook werken. In tussenuren kan het soms nergens.

Als je een echt eigen lokaal hebt moet je daar in tussenuren ook vaak uit trouwens omdst een ander dan in je lokaal lesgeeft.
Kwak
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 20:16:29 #215
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_155633856
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 20:08 schreef Bleie het volgende:
Domme vraag misschien: maar hoe doe je dat in het VO als je geen eigen lokaal hebt? Heb je dan wel ergens anders een bureau met computer of zo?

Wij hadden tot voor de zomer werkkamers (ik zat op een kamer met 8 collega's), met vaste bureaus en computers. Sinds dit schooljaar hebben we flexplekken. Hebben dus allemaal een laptop en telefoon gekregen, en er staan nog ongeveer 50 bureaus voor 80 docenten. Dat betekent dus als je les gaat geven elke keer alles opruimen en in een kast of je locker leggen. Dat vind ik nogal onhandig, maar het is wel leuk dat ik nu soms bij collega's in de buurt zie die ik de afgelopen 4 jaar eigenlijk nog amper heb gezien.
Bij ons heeft iedere docent een eigen laptop dus het beschikbaar zijn van computers is geen issue. Ik heb wel een vast lokaal, maar op uren dat ik geen les heb wordt het wel vaak gebruikt door andere docenten dus ik kan er niet blijven zitten; maar zoveel spullen heb ik ook weer niet dus ik pak het op en verplaats me naar de werkkamer. Daar hebben we er een aantal van, en ze zijn min of meer stilzwijgend toegeeigend door bepaalde secties. Maar als ik eens in een ander hok ga zitten is er ook niemand die me wegstuurt.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 23:26:17 #216
280152 OudeBok
Herr General Bok
pi_155640631
Elke docent heeft eigen macbook en qua bestanden werken we in de Drive. Wij als lio's mogen de macbooks niet mee naar huis nemen (heel apart, we worden geacht veel zelfstandig en als volwaardige docenten te doen, maar mogen die macbooks niet mee naar huis, terwijl zij dat wel mogen. Verzekering zou een onderscheid maken of zo), maar door de Drive is dat geen groot gemis.
Computers staan er alleen nog voor de leerlingen, letterlijk elke docent heeft z'n 'eigen' macbook verder.
Himmelhoch jauchzend, zum Tode betrübt.
Glücklich allein, ist Herr Bok, die schiet. Boem.
pi_155641068
Geen vaste docenten-werkplekken bij ons. Elke mentor heeft (tot volgende maand ofzo) een 'eigen lokaal'. We hebben 1 docenten-pc in de docentenkamer, vanaf dit schooljaar laptops. Maar die kunnen niet gekoppeld aan de smartboards in de lokalen.

Zucht.
Mon 'en!
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 23:55:39 #218
280152 OudeBok
Herr General Bok
pi_155641546
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 23:40 schreef bloempjuh het volgende:
Geen vaste docenten-werkplekken bij ons. Elke mentor heeft (tot volgende maand ofzo) een 'eigen lokaal'. We hebben 1 docenten-pc in de docentenkamer, vanaf dit schooljaar laptops. Maar die kunnen niet gekoppeld aan de smartboards in de lokalen.

Zucht.
Wij hebben van die kabels voor aan de beamers (weinig smartboards) om in die MacBook te pluggen, maar dat ziet er echt prehistorisch uit. Er zit een heel soort kastje aan die kabel :D.
De audiokabeltjes zitten dan ook los erbij en die zitten met ducttape aan elkaar vast :D.

In het brugklasgebouw hebben we gewoon beamers met AirPlay ondersteuning. Dat is toch wel erg fancy. Komt waarschijnlijk volgend jaar of zo door de hele school.
Himmelhoch jauchzend, zum Tode betrübt.
Glücklich allein, ist Herr Bok, die schiet. Boem.
pi_155641681
Ergens wel achterlijk dat wij de toekomstige politici (en vuilnismannen) opleiden m.b.v. ducttape :)
Mon 'en!
  zaterdag 29 augustus 2015 @ 00:02:35 #220
280152 OudeBok
Herr General Bok
pi_155641819
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 23:58 schreef bloempjuh het volgende:
Ergens wel achterlijk dat wij de toekomstige politici (en vuilnismannen) opleiden m.b.v. ducttape :)
Tsja ach. Misschien dat de aankomende generatie hersenlozen (en hiermee bedoel ik de politici) eens bedenkt dat het budget voor onderwijs wat omhoog mag. Het is namelijk geen porem zo, en dat zien de leerlingen zelf ook wel in. Het werkt, maar daar is alles mee gezegd.
Himmelhoch jauchzend, zum Tode betrübt.
Glücklich allein, ist Herr Bok, die schiet. Boem.
pi_155642042
Oh beamers zijn er wel in elk lokaal, met of zonder smartboard.
Kwak
pi_155647127
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 00:02 schreef OudeBok het volgende:

[..]

Tsja ach. Misschien dat de aankomende generatie hersenlozen (en hiermee bedoel ik de politici) eens bedenkt dat het budget voor onderwijs wat omhoog mag. Het is namelijk geen porem zo, en dat zien de leerlingen zelf ook wel in. Het werkt, maar daar is alles mee gezegd.
Je blaast nogal hoog van de toren voor iemand die net zijn eerste echte lessen heeft gegeven.
  zaterdag 29 augustus 2015 @ 10:28:31 #223
280152 OudeBok
Herr General Bok
pi_155647787
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 09:13 schreef Ill-Skillz het volgende:

[..]

Je blaast nogal hoog van de toren voor iemand die net zijn eerste echte lessen heeft gegeven.
:O. Het is namelijk niet echt zo, dat er overal al zo veel gesneden en wegbezuinigd wordt. Lijkt allemaal maar zo. Of wacht, zou het ook nog mogelijk kunnen zijn, dat ik veel familie in het onderwijs heb? Of geregeld de verslagen van MR- en OR-vergaderingen lees, waarbij er ook veel algemene ( voor het hele land geldende ) zaken besproken worden. Hoe klein is de kans, dat dát nou eens mogelijk zou zijn? Man, man, man, man.. :N.
Himmelhoch jauchzend, zum Tode betrübt.
Glücklich allein, ist Herr Bok, die schiet. Boem.
pi_155647818
Wij hebben in elk lokaal een laptop (die niet mee te nemen is) waarop je kan inloggen met je eigen schoolaccount, zodat je bij je documenten en dergelijke kan. Overal beamers/smartboards. Verder hebben we op elke verdieping (drie) sectiekamers met zes pc's per kamer.

AirPlay betekent dat je vanaf je iPad dingen op de beamer kan laten zien, toch? Want dan hebben wij dat ook. Ik neem wel eens mijn eigen iPad mee als ik iets van apps wil laten zien die alleen daar op kunnen (Vogala O+).
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_155649196
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 10:28 schreef OudeBok het volgende:

[..]

:O. Het is namelijk niet echt zo, dat er overal al zo veel gesneden en wegbezuinigd wordt. Lijkt allemaal maar zo. Of wacht, zou het ook nog mogelijk kunnen zijn, dat ik veel familie in het onderwijs heb? Of geregeld de verslagen van MR- en OR-vergaderingen lees, waarbij er ook veel algemene ( voor het hele land geldende ) zaken besproken worden. Hoe klein is de kans, dat dát nou eens mogelijk zou zijn? Man, man, man, man.. :N.
Politici wegzetten als hersenlozen en denken dat je de wijsheid in pacht hebt, om welke reden dan ook, vind ik hoog van de toren blazen.

Er zijn scholen waar het heel slecht gaat, maar ook scholen waar het als een trein loopt. Er is altijd nuance. Als ik lees dat er scholen zijn waarbij voor iedere docent een MacBook beschikbaar is, dan zitten ze daar vermoedelijk niet om een centje verlegen.

Alles valt of staat met de inzet van het personeel. Geld is belangrijk, maar niet alomvattend. En zomaar een aantal miljarden extra naar het onderwijs lost heus niet alle problemen op. Dat is een utopie. Het is de mentaliteit van het personeel dat het verschil maakt.

Als jouw mentaliteit, nogmaals, na het geven van je eerste lessen al zo star en negatief is, dan kun je misschien beter een carriereswitch maken nu het nog kan. Wil je er echt voor gaan en hou je van het vak, probeer dan zaken van verschillende kanten te bekijken en stel je positief op. Daar heb je zelf, en je leerlingen indirect, veel meer aan. ^O^
pi_155649383
quote:
3s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 12:01 schreef Ill-Skillz het volgende:

[..]

Politici wegzetten als hersenlozen en denken dat je de wijsheid in pacht hebt, om welke reden dan ook, vind ik hoog van de toren blazen.

Er zijn scholen waar het heel slecht gaat, maar ook scholen waar het als een trein loopt. Er is altijd nuance. Als ik lees dat er scholen zijn waarbij voor iedere docent een MacBook beschikbaar is, dan zitten ze daar vermoedelijk niet om een centje verlegen.

Alles valt of staat met de inzet van het personeel. Geld is belangrijk, maar niet alomvattend. En zomaar een aantal miljarden extra naar het onderwijs lost heus niet alle problemen op. Dat is een utopie. Het is de mentaliteit van het personeel dat het verschil maakt.

Als jouw mentaliteit, nogmaals, na het geven van je eerste lessen al zo star en negatief is, dan kun je misschien beter een carriereswitch maken nu het nog kan. Wil je er echt voor gaan en hou je van het vak, probeer dan zaken van verschillende kanten te bekijken en stel je positief op. Daar heb je zelf, en je leerlingen indirect, veel meer aan. ^O^
Politici zullen ongetwijfeld niet hersenloos zijn, maar ze zitten er 9 van de 10 keer wel meer voor hun eigen belang dan het belang van het volk.

Het is ook wel degelijk zo dat er een kaalslag gaande is in het onderwijs. Op mijn school werken we met pc's die al zo oud zijn dat ze bij wijze van spreken het museum in kunnen. Nieuwe pc's (en de daarbijhorende voordelen) is wel een kwestie van geld. Geld lost niet alles op, maar kan wel investeringen mogelijk maken en daardoor ook zorgen voor een motivatie-impuls.

Natuurlijk heb je als docent een rol in het geheel, maar je bent wel degelijk afhankelijk van het materiaal waarmee je werkt.
  zaterdag 29 augustus 2015 @ 12:13:30 #227
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_155649474
Tja. Vanwege financiële overwegingen geven we 54 kader-wiskunde-leerlingen les in twee klassen in plaats van drie. Ik weet wel wat er beter is voor de resultaten.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zaterdag 29 augustus 2015 @ 12:58:17 #228
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_155650302
quote:
3s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 12:01 schreef Ill-Skillz het volgende:

[..]

Politici wegzetten als hersenlozen en denken dat je de wijsheid in pacht hebt, om welke reden dan ook, vind ik hoog van de toren blazen.

Er zijn scholen waar het heel slecht gaat, maar ook scholen waar het als een trein loopt. Er is altijd nuance. Als ik lees dat er scholen zijn waarbij voor iedere docent een MacBook beschikbaar is, dan zitten ze daar vermoedelijk niet om een centje verlegen.

Alles valt of staat met de inzet van het personeel. Geld is belangrijk, maar niet alomvattend. En zomaar een aantal miljarden extra naar het onderwijs lost heus niet alle problemen op. Dat is een utopie. Het is de mentaliteit van het personeel dat het verschil maakt.

Als jouw mentaliteit, nogmaals, na het geven van je eerste lessen al zo star en negatief is, dan kun je misschien beter een carriereswitch maken nu het nog kan. Wil je er echt voor gaan en hou je van het vak, probeer dan zaken van verschillende kanten te bekijken en stel je positief op. Daar heb je zelf, en je leerlingen indirect, veel meer aan. ^O^
Werk jij misschien voor de Vlaamse overheid? Die denken ook dat ze alle besparingen kunnen opvangen door de leraren om meer inzet te vragen. En als het dan onherroepelijk fout gaat, zeggen ze dat de leraren niet voldoende hun best hebben gedaan. Zie ook: het M-decreet.
pi_155651876
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 10:30 schreef DevilsAndDust het volgende:
Wij hebben in elk lokaal een laptop (die niet mee te nemen is) waarop je kan inloggen met je eigen schoolaccount, zodat je bij je documenten en dergelijke kan. Overal beamers/smartboards. Verder hebben we op elke verdieping (drie) sectiekamers met zes pc's per kamer.
Dat klinkt goed, zeker dat van die sectiekamers.

Ik werk in een oud gebouw. Weliswaar onlangs wel gerenoveerd en wat nieuwbouw erbij, maar dat is ook maar beperkt. Het heeft als groot voordeel (vooral omdat ik daar nogal gevoelig voor ben) dat het heel veel sfeer heeft, en dat het erg mooi is, maar als nadeel dat er naast lokalen maar heel weinig extra ruimtes zijn voor werkplekken. We moeten ons dus echt behelpen. In de docentenkamer staan zeven computers. Dat is vrij veel, maar het is daar ook erg donker en niemand vindt het een prettige plek om te werken. ;( . Er zijn wat flexwerkplekken gemaakt, en daar maak ik wel gebruik van. Alle lokalen zijn gemoderniseerd en er zijn dus overal smartboards. Dat is wel heel fijn. Maar als ik een aantal tussenuren heb of vroeg vrij ben, dan neem ik toch meestal mijn laptop mee en ga ik bij een van de koffietentjes in de buurt werken. Die zijn er dan weer wel in overvloed. :P .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  zaterdag 29 augustus 2015 @ 15:15:39 #230
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_155653136
Wij hebben ook allemaal een eigen laptop, waarmee je via een docking-station op de smartboards kunt werken. Daarnaast hebben veel docenten, die geen vast lokaal hebben, een kluisje. Ook hebben we twee docentenwerkruimtes met PC's. In de docentenkamer hebben we geen computers staan.

quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 12:13 schreef Janneke141 het volgende:
Tja. Vanwege financiële overwegingen geven we 54 kader-wiskunde-leerlingen les in twee klassen in plaats van drie. Ik weet wel wat er beter is voor de resultaten.
Bij ons nu 3Kader-klassen van 32. Ik heb wel eens VMBO-klassen van 30 gehad. Had je een goede klik met de klas en waren het leuke kinderen, dan was het wel te doen. Alhoewel het niet prettig is als je ze met een schoenlepel in het lokaal moet persen. Sowieso als één leerling ademhaalt, hebben vijf leerlingen er al last van, bij wijze van spreken...
.
  zaterdag 29 augustus 2015 @ 15:19:57 #231
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_155653212
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 15:15 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Bij ons nu 3Kader-klassen van 32. Ik heb wel eens VMBO-klassen van 30 gehad. Had je een goede klik met de klas en waren het leuke kinderen, dan was het wel te doen. Alhoewel het niet prettig is als je ze met een schoenlepel in het lokaal moet persen. Sowieso als één leerling ademhaalt, hebben vijf leerlingen er al last van, bij wijze van spreken...
Ik vind het knap als je dat kan - mij lukt het (nog) niet om een fatsoenlijk rendement te halen uit dat soort groepen. Ik heb geen ruimte om een leerling apart te zetten die daarom vraagt of dat nodig heeft, ik kan de leerlingen die meer aandacht nodig hebben (om uiteenlopende redenen) die onvoldoende geven en zo nog wat van die dingen. En dat vind ik jammer.

Bovendien zit het me dwars dat ik die problemen afgelopen jaar al heb uitgesproken en dat die werden erkend, en dat er werd toegezegd dat er dit jaar drie groepen gemaakt zouden worden. Wat dus niet gebeurt.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zaterdag 29 augustus 2015 @ 15:27:44 #232
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_155653333
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 15:19 schreef Janneke141 het volgende:
Ik heb geen ruimte om een leerling apart te zetten die daarom vraagt of dat nodig heeft, ik kan de leerlingen die meer aandacht nodig hebben (om uiteenlopende redenen) die onvoldoende geven en zo nog wat van die dingen. En dat vind ik jammer.
Ben ik helemaal met je eens. In dit geval ging ik vaak met die leerlingen na school of in een tussenuur aan het werk.

quote:
er werd toegezegd dat er dit jaar drie groepen gemaakt zouden worden. Wat dus niet gebeurt.
Geld....
.
  zaterdag 29 augustus 2015 @ 15:34:28 #233
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_155653477
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 15:27 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Ben ik helemaal met je eens. In dit geval ging ik vaak met die leerlingen na school of in een tussenuur aan het werk.
Dat doe ik ook regelmatig, maar dat zit je dan in feite in je eigen tijd te doen. Of liever: in de tijd dat je proefwerken moet nakijken, lessen moet voorbereiden etc. Ik vind het niet erg om te doen, maar het wordt vervelend als de schoolleiding erop gaat speculeren dat de docenten het op die manier oplossen. Overigens zeg ik niet dat onze directie nu zo redeneert, maar ik zie dat in de toekomst nog wel ontstaan.
quote:
[..]

Geld....
Klopt, zei ik hierboven al. Maar doe de toezegging dan gewoon niet.

Je kunt niet volhouden dat je onderwijs op maat aanbiedt als je docenten met minder dan vijf jaar ervaring klassen van 27 leerlingen laat lesgeven.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_155657023
Wat mij opvalt als ik zo'n volle klas van een collega binnenkom, is de stank, de vele malen hergebruikte lucht. Collega en leerlingen ruiken dat zelf niet, (net zo min als ik het in mijn eigen lokalen ruik, vrees ik).

En wij hebben een gebouw van ongeveer 8 jaar oud, ramen kunnen minimaal (3 cm aan de bovenkant) open (1 per lokaal) of niet (de rest), en de lucht moet met een systeem gefilterd en gereinigd worden.

Je zou ouders, bestuur en politici op regelmatige basis moeten uitnodigen een teugje van de lucht in zo'n lokaal op te snuiven. Geen mens die mij wijsmaakt dat dit gezond is, en dat je hersens in zo'n bedompte sfeer optimaal functioneren.
pi_155658785
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 18:40 schreef la_perle_rouge het volgende:
Wat mij opvalt als ik zo'n volle klas van een collega binnenkom, is de stank, de vele malen hergebruikte lucht. Collega en leerlingen ruiken dat zelf niet, (net zo min als ik het in mijn eigen lokalen ruik, vrees ik).

En wij hebben een gebouw van ongeveer 8 jaar oud, ramen kunnen minimaal (3 cm aan de bovenkant) open (1 per lokaal) of niet (de rest), en de lucht moet met een systeem gefilterd en gereinigd worden.

Je zou ouders, bestuur en politici op regelmatige basis moeten uitnodigen een teugje van de lucht in zo'n lokaal op te snuiven. Geen mens die mij wijsmaakt dat dit gezond is, en dat je hersens in zo'n bedompte sfeer optimaal functioneren.
Goh, werk jij bij mij op school? Onze ramen kunnen ivm fijnstof vannde a12 ernaast maar minimaal open. Ik weet dat de luchtafzuiging het beste werkt met dichte deuren mar dan wordt het zo benauwd...
Kwak
pi_155666362
Ik vind het ook altijd wel grappig als ik hoor aan welke regels en voorwaarden voldaan moet zijn wat betreft arbeidsomstandigheden op andere werkplekken, in kantoren. Goed afgestemde stoelen e.d. Luchtventilatie. Als je ziet (en ruikt inderdaad!) hoe wij vaak aan het werk zijn.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  zondag 30 augustus 2015 @ 09:16:14 #237
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_155669472
Eerste wat ik doe is alle ramen open gooien als ik mijn klas binnenkom. Maar ik snap dat dat niet kan naast een snelweg. :(
Nu is deo vaak ook geen overbodige luxe met 30 tieners in een klas... Soms stinkt het zo erg. Bleh
  zondag 30 augustus 2015 @ 11:34:52 #238
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_155671324
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2015 09:16 schreef Silmarwen het volgende:
Eerste wat ik doe is alle ramen open gooien als ik mijn klas binnenkom. Maar ik snap dat dat niet kan naast een snelweg. :(
Nu is deo vaak ook geen overbodige luxe met 30 tieners in een klas... Soms stinkt het zo erg. Bleh
Juist haat aan deo. Warme klas met 0 zuurstof en dan die Axe of meiden die Flowerbomb-parfum beginnen te gebruiken. ;(

stuk of 20 geurvreters in ieder lokaal zou beter zijn.
Dit, dus.
pi_155672974
De avond voor onze eerste schooldag en ik weet nog stééds niet of er van me verwacht wordt dat ik 'ja' zeg tegen mentorschap. Ik ben 31, dit is mijn EERSTE volledige jaar op een school. Krankzinnig!

Maar ja.. weet niet of ik mentoraat aandurf. Denk dat ik al genoeg te doen ga hebben met 26 lesuren :)
Mon 'en!
  zondag 30 augustus 2015 @ 13:01:41 #240
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_155672991
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2015 13:00 schreef bloempjuh het volgende:
De avond voor onze eerste schooldag en ik weet nog stééds niet of er van me verwacht wordt dat ik 'ja' zeg tegen mentorschap. Ik ben 31, dit is mijn EERSTE volledige jaar op een school. Krankzinnig!

Maar ja.. weet niet of ik mentoraat aandurf. Denk dat ik al genoeg te doen ga hebben met 26 lesuren :)
Alleen of in een duomentoraat?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_155673200
Wij zitten in een gloednieuw pand, waar geen ramen open kunnen. Werd van de week al behoorlijk warm, in die ene les die ik kwam geven, ben brnieuwd hoe dat komende week gaat, als we op volle kracht gaan lesgeven. In ons vorige pand was de luchtkwaliteit beroerd, zette vaak de deur open, maar dat kan alleen als er niet te veel herrie op de gangen is.
  zondag 30 augustus 2015 @ 13:23:11 #242
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_155673443
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2015 13:13 schreef Bleie het volgende:
Wij zitten in een gloednieuw pand, waar geen ramen open kunnen. Werd van de week al behoorlijk warm, in die ene les die ik kwam geven, ben brnieuwd hoe dat komende week gaat, als we op volle kracht gaan lesgeven. In ons vorige pand was de luchtkwaliteit beroerd, zette vaak de deur open, maar dat kan alleen als er niet te veel herrie op de gangen is.
Ik snap dat echt niet he... er moeten gewoon ramen open kunnen. Is toch bizar dat dat niet kan.
pi_155674138
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2015 13:01 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Alleen of in een duomentoraat?
Ik kan misschien een duo-constructie voorstellen, aangezien een oudere collega (die al 10+ jaar op deze school rondloopt) in januari weggaat. In mijn eentje heb ik er weinig zin in, aangezien er weinig mogelijkheden zijn om begeleiding te krijgen.
Mon 'en!
  zondag 30 augustus 2015 @ 13:56:26 #244
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_155674242
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2015 13:52 schreef bloempjuh het volgende:

[..]

Ik kan misschien een duo-constructie voorstellen, aangezien een oudere collega (die al 10+ jaar op deze school rondloopt) in januari weggaat. In mijn eentje heb ik er weinig zin in, aangezien er weinig mogelijkheden zijn om begeleiding te krijgen.
Zo ben ik ook begonnen. Was erg prettig - je voelt de verantwoordelijkheid een stuk minder en je kunt 'de kunst' afkijken.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zondag 30 augustus 2015 @ 14:25:24 #245
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_155675073
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 18:40 schreef la_perle_rouge het volgende:
Wat mij opvalt als ik zo'n volle klas van een collega binnenkom, is de stank, de vele malen hergebruikte lucht. Collega en leerlingen ruiken dat zelf niet, (net zo min als ik het in mijn eigen lokalen ruik, vrees ik). Geen mens die mij wijsmaakt dat dit gezond is, en dat je hersens in zo'n bedompte sfeer optimaal functioneren.
Ik sla ook soms wel eens achterover als ik bij een collega het lokaal binnenkom. Alsof je tegen een muur van vieze warmte aan botst. Of dat de ramen zo dicht beslagen zijn dat je bijna zou denken dat het een groot smartboard is.. Ik snap dat niet, dat collega's dat niet in de gaten hebben. Mijn eerste actie in een lokaal is ook altijd ramen open zetten.

quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2015 13:00 schreef bloempjuh het volgende:
De avond voor onze eerste schooldag en ik weet nog stééds niet of er van me verwacht wordt dat ik 'ja' zeg tegen mentorschap. Ik ben 31, dit is mijn EERSTE volledige jaar op een school. Krankzinnig!
Maar ja.. weet niet of ik mentoraat aandurf. Denk dat ik al genoeg te doen ga hebben met 26 lesuren :)
Vroeg of laat krijgt elke docent waarschijnlijk die vraag. Of directie vraagt het niet eens, maar je ziet het opeens op je taakbelasting. Duo-mentoraat is wel fijn om mee te beginnen, hoor. Dat heb ik ook gedaan in mijn eerste twee mentorjaren. Erg fijn om zo een beetje het water te testen, om het zo maar eens te zeggen. Dus als er een duo-mentor bij is, misschien tóch overwegen. Liever dat, dan dat je opeens volgend jaar hoort: "Zo mevrouw Bloem, u krijgt volgend jaar klas XX. Succes!".

Aan de andere kant: 26 uur is wel volle bak...
.
pi_155675507
Hi All,

Aangezien hier best wel veel leraren zitten heb ik de volgende vragen.

Ik mag aankomende week beginnen met 1 dag per week stage lopen op een ROC.
Dit doe ik voor een hbo opleiding om uiteindelijk leraar consumptieve technieken te worden. (over 4 jaar)

Nu is mijn vraag, wat is voor jullie nou de ideale stagiair? Wat zouden jullie verwachtingen zijn en wat zouden jullie een stagiair mee willen geven om uiteindelijk een goede leerkracht te kunnen worden? En wat zou ik als stagiair echt niet moeten doen?

Alvast bedankt voor jullie reacties!
pi_155675670
Wat ik belangrijk vind bij een stagiair:
- oprechte belangstelling voor de leerlingen/studenten
- goede vakkennis en ook een leergierige houding wat dat betreft (niet een houding van 'ik heb een opleiding gedaan en/dus ik weet alles al'.
- zelfreflectie en openstaan voor feedback
- tonen van initiatief en komen met eigen ideeën.

De don'ts wat mij betreft:
- lesgeven zien als een strijd ('ik zal wel laten zien wie hier de baas is!')
- denken alles al te weten en te kunnen
- direct in de verdediging schieten bij feedback en er ook niets mee doen
- minachting tonen voor leerlingen/studenten (ze 'dom' vinden bijv)
- passieve/afwachtende houding.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  zondag 30 augustus 2015 @ 14:53:18 #248
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_155675792
Ik sluit me aan bij de punten van Franny. Oh, en niet met de smartphone achter in de klas liggen te spelen.
.
  zondag 30 augustus 2015 @ 17:18:09 #249
280152 OudeBok
Herr General Bok
pi_155679949
Ik heb m'n telefoon zelfs in de gang in principe niet in m'n hand tenzij ik echt iets moet opzoeken :9. Juist ontmoedigen dat kinderen de hele tijd met dat ding bezig zijn op de gang, maar liever met elkaar. Moet dan zelf het goede voorbeeld geven :9.
Himmelhoch jauchzend, zum Tode betrübt.
Glücklich allein, ist Herr Bok, die schiet. Boem.
pi_155680525
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2015 13:23 schreef Silmarwen het volgende:

[..]

Ik snap dat echt niet he... er moeten gewoon ramen open kunnen. Is toch bizar dat dat niet kan.
Niet dat de lucht langs een van de drukste doorgaande wegen in Amsterdam nou zo fris is... Het heeft natuurlijk te maken met airco en zulks, maar voorlopig moet het systeem nog goed ingeregeld worden: het is in de werkkamers vaak koud, en op de gangen en in de lokalen warm. Niet heel handig.
  zondag 30 augustus 2015 @ 20:01:02 #251
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_155685721
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2015 17:18 schreef OudeBok het volgende:
Ik heb m'n telefoon zelfs in de gang in principe niet in m'n hand tenzij ik echt iets moet opzoeken :9. Juist ontmoedigen dat kinderen de hele tijd met dat ding bezig zijn op de gang, maar liever met elkaar. Moet dan zelf het goede voorbeeld geven :9.
Ik heb 'm vrijwel nooit in het zicht van de leerlingen. Alleen in de docentenkamer of in tussenuren kijk ik op dat ding.
.
  zondag 30 augustus 2015 @ 20:15:58 #252
280152 OudeBok
Herr General Bok
pi_155686203
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2015 20:01 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Ik heb 'm vrijwel nooit in het zicht van de leerlingen. Alleen in de docentenkamer of in tussenuren kijk ik op dat ding.
Ja precies :9.

Aanvulling: Wat neemt dit een energie, maar op een goede wijze. Die 50 minuten vliegen zo hard voorbij..
Net weer drie lessen gehad en ik ben weer tevreden. Zometeen evalueren, maar ik heb er een goed gevoel over. Heb ook wel 'perfecte' klassen, ze pikken alles enorm snel op. Erg prettig is dat. Binnenkort ga ik wss een keer een 2 havo lesje draaien om het verschil eens te voelen. Ben benieuwd, want heb nu alleen 2 en 3 tto vwo gymnasium en atheneum.

[ Bericht 26% gewijzigd door OudeBok op 31-08-2015 11:37:17 ]
Himmelhoch jauchzend, zum Tode betrübt.
Glücklich allein, ist Herr Bok, die schiet. Boem.
  maandag 31 augustus 2015 @ 16:41:24 #253
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_155708514
De tijd vliegt inderdaad vaak om, als je lekker bezig bent in de les. 2HAVO heb ik een aantal jaren geleden ook les gegeven. Vond ik ook erg leuk om te doen.
.
  dinsdag 1 september 2015 @ 15:13:12 #254
280152 OudeBok
Herr General Bok
pi_155733891
Ik vind alleen een beetje irritant aan mijn begeleider, dat die altijd wel laat blijken op zich tevreden te zijn, maar totaal niet snel zal zeggen van: Het ging lekker, of iets soortgelijks. Als ik hem daarnaar vraag antwoordt 'ie altijd heel generiek van: het wordt beter, etc :9.
Maar over 't algemeen mag ik niet klagen, denk ik. Heb er nu elf lesuren opzitten, en ben wel echt enorm moe, maar in principe haal ik mijn lesdoelen incl. huiswerk op het bord altijd precies 1 minuut voor de bel (zonder hulp bij de planning), zijn ze meestal wel stil als ik dat wil, luisteren ze in de regel vrij goed en pikken ze het ook echt enorm snel op.
Volgende week ga ik met 3 van de 5 klassen vast verder. Daar heb ik wel behoefte aan, want ik merk dat 5 klassen me aan een kant nog een beetje teveel is. Eind van deze week heb ik er wel al mooi iets van 15 lesuren op zitten, wat zo'n 13 klokuren zijn. Dan moet ik er opeens nog maar 37 :o. Wel het gevoel elke les vooruit te gaan :3.
Himmelhoch jauchzend, zum Tode betrübt.
Glücklich allein, ist Herr Bok, die schiet. Boem.
pi_155741736
Net mijn eerste volledige lesdag gehad, ben compleet gesloopt. Mijn oorspronkelijk zo lekkere rooster is helemaal omgegooid. Heb nu maar 1 tussenuur per week.

Tevens heb ik veel computer-uren en veel leerlingen kunnen (nog) niet inloggen. Zeer frustrerend!
Mon 'en!
pi_155741839
balen bloempjuh!

hier was week 1 echt retezwaar. ik had heel veel buiten de les om taken en heb denk ik serieus een week van 50+ uur gedraaid (op een baan van omgerekend 32 uur). gisteren ouderavond dus van 8-22.30 op school... vandaag tijdens mijn vrije dag helemaal niks gedaan en nog steeds moe.

ik moet snel prio's gaan stellen anders ben ik afgefikt nog voor de kerst...
Kwak
pi_155743054
OudeBok: vraag dan eens door naar specifieke feedback, want hier heb je niet zo veel aan. Geef duidelijk aan dat je ervoor openstaat en wil leren, en dat dat alleen maar kan door gerichte feedback. Geef je je begeleider van tevoren je lesplan? Ik heb diverse begeleiders gehad die dat erg prettig vonden, omdat ze dan beter konden beoordelen of ik de juiste doelen had gesteld, en of ik die ook inderdaad behaald had.

Kwak: pas je goed op jezelf?

Hier vandaag mijn eerste echte lesdag weer. Was heerlijk! Twee tweedejaarsklassen waar ik een groot deel van de studenten al van kende. Dat is toch wel lekker altijd, zeker omdat ik vorig jaar al een goede klik met ze had. En daar tussenin nog een taaltoets voor eerstejaars (die ze naar verwachting slecht gemaakt hebben), dat was ook vrij relaxt. Merkte alleen dat mijn hakken veel te veel herrie maakten, dus maar op mijn panty rondgelopen.
  dinsdag 1 september 2015 @ 21:51:35 #258
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_155744692
Vandaag de introductiedag gehad. Erg gezellig en het was weer leuk om met de leerlingen bezig te zijn op een ongedwongen manier. Maar ben nu ook best wel moe. De hele dag het getetter aan je hoofd is toch weer even wennen, hahaha... Morgen beginnen met de eerste lessen. En dan zijn we weer écht begonnen!
.
  dinsdag 1 september 2015 @ 21:58:40 #259
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_155744971
Vandaag de introductiedag gehad en morgen weer de eerste lessen. Ik heb twee uur geleden mijn rooster gekregen en ben nu nog aan het uitpuzzelen wie er in welke clustergroep terecht is gekomen.

Dat is best op tijd.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_155765505
Kuch....ik kreeg gisteren mijn boekenlijst.......dat is even slikken er staan weer een hoop boeken op.
(had ik kunnen weten natuurlijk) maar nu heb ik een vraag aan jullie O-) .

Is er iemand die de volgende boeken nog heeft liggen en ze eigenlijk al vergeten was?
Ik zou ze graag willen overnemen voor een schappelijke prijs(je). (ze lagen immers toch al stil in een hoekje stof te vangen O-) )

- De 5 rollen van een leraar. Slooter, M
- Handboek voor leraren. Geerts, W., & Kralingen, R. v
- Nelis, H., & van Sark, Y. Puberbrein binnenstebuiten
- van der Veen, T., & van der Wal, J. Van leertheorie naar onderwijspraktijk

Mijn dank zou enorm groot zijn!!!
  donderdag 3 september 2015 @ 09:11:23 #261
280152 OudeBok
Herr General Bok
pi_155779625
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2015 21:08 schreef Bleie het volgende:
OudeBok: vraag dan eens door naar specifieke feedback, want hier heb je niet zo veel aan. Geef duidelijk aan dat je ervoor openstaat en wil leren, en dat dat alleen maar kan door gerichte feedback. Geef je je begeleider van tevoren je lesplan? Ik heb diverse begeleiders gehad die dat erg prettig vonden, omdat ze dan beter konden beoordelen of ik de juiste doelen had gesteld, en of ik die ook inderdaad behaald had.
Doe ik, maar ik vind deze manier aan de andere kant ook wel prettig. Houd me heel scherp en constant op zoek naar verbetering. Lesplan geef ik inderdaad van tevoren ;). Vanaf volgende week neem ik drie klassen onder mijn hoede, de andere 2 zal ik standaard observeren.
Binnenkort ook een project met de mentorklas van begeleider doen, lijkt me ook erg leuk.
Himmelhoch jauchzend, zum Tode betrübt.
Glücklich allein, ist Herr Bok, die schiet. Boem.
  donderdag 3 september 2015 @ 09:20:39 #262
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_155779767
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 18:28 schreef pluisje79 het volgende:
Kuch....ik kreeg gisteren mijn boekenlijst.......dat is even slikken er staan weer een hoop boeken op.
(had ik kunnen weten natuurlijk) maar nu heb ik een vraag aan jullie O-) .

Is er iemand die de volgende boeken nog heeft liggen en ze eigenlijk al vergeten was?
Ik zou ze graag willen overnemen voor een schappelijke prijs(je). (ze lagen immers toch al stil in een hoekje stof te vangen O-) )

- De 5 rollen van een leraar. Slooter, M
- Handboek voor leraren. Geerts, W., & Kralingen, R. v
- Nelis, H., & van Sark, Y. Puberbrein binnenstebuiten
- van der Veen, T., & van der Wal, J. Van leertheorie naar onderwijspraktijk

Mijn dank zou enorm groot zijn!!!
Ik zou eerst eens vragen in hoeverre je ze echt nodig hebt. Alleen voor naslag werk kun je ze beter lenen. Tentamen kopen behalve als het maar voor 1 of 2 hoofdstukken.

Bij mij stond bijv apa richtlijnen als verplicht. Nou die kun je beter googlen. Zelfde met gericht praktijk onderzoek gewoon ff doorbladeren in de bieb.

En heel veel zijn wel tweede hands te vinden ook binnen de school. Ff vragen aan hogere jaars enzo.
  donderdag 3 september 2015 @ 22:22:35 #263
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_155801441
Bah, dit zijn altijd nare berichten: Scholier overleden tijdens excursie Ardennen. Ben zelf ook jaren met 3VMBO naar de Ardennen geweest. De organisaties daar waren altijd heel correct en gebrand op de veiligheidsregels. Maar het zal je maar gebeuren, zeg.. Heftig.
.
  donderdag 3 september 2015 @ 22:25:04 #264
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_155801604
Bah.

Je zal de mentor maar zijn die dat telefoontje mag plegen -O-
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_155802178
Nou, dat is niet de mentor denk ik, maar de rector. Wat een drama zeg.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_155817385
Ondertussen is er hulp gekomen van buitenaf voor onze roosterperikelen. Er is een heel nieuw rooster gemaakt en ik ben heel blij. Maar 1 tussenuur, en verder vaak in de middag vrij, zodat ik dan lessen kan voorbereiden, afspraken kan inplannen, en ook nog op tijd naar huis om mijn kind op te halen van de opvang. _O_ . O+ .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_155838552
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2015 22:22 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Bah, dit zijn altijd nare berichten: Scholier overleden tijdens excursie Ardennen. Ben zelf ook jaren met 3VMBO naar de Ardennen geweest. De organisaties daar waren altijd heel correct en gebrand op de veiligheidsregels. Maar het zal je maar gebeuren, zeg.. Heftig.
Wat afschuwelijk, zeg.

Wegens herkenbaarheid even onder een spoiler:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_155842695
Ik vind die percentages onbegrijpelijk. Wel heel fijn dat jouw klas het er in ieder geval beter vanaf brengt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_155842759
Ik ben overigens in m'n nopjes met de eerste week van het academische jaar. De groepen zijn leuk en mijn vakken hebben allemaal meer studenten dan vorig jaar. Het hoogtepunt was een groepsdiscussie afgelopen woensdag over wat een ideaal precies is en waarin het bijvoorbeeld van een doel verschilt.. O+
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_155847419
Ik heb wisselende gevoelens bij mijn klassen. De groepsgrootte verschilt, en juist de grotere groepen bestaan uit allemaal kleine "eilandjes", wat voor onrust zorgt. Ik moet daar nog even weer mijn weg in zien te vinden.
pi_155847484
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2015 16:16 schreef Claudia_x het volgende:
Ik vind die percentages onbegrijpelijk. Wel heel fijn dat jouw klas het er in ieder geval beter vanaf brengt.
Als ik de Nederlandse (werkwoord)spelling zie van mijn havoleerlingen dan verbaast het me niks. :@ en ze leren het echt hoor, mijn collega's toetsen het ook... Maar het telt niet mee op het examen, het boeit ze niet en ze zijn er van overtuigd dat het te moeilijk is...

[ Bericht 0% gewijzigd door kwakz0r op 05-09-2015 20:25:11 ]
Kwak
pi_155850399
Die percentages zijn natuurlijk eigenlijk schandalig, maar ook begrijpelijk. Voor een deel zit het in wat kwakz0r zegt, maar er speelt meer mee. Een redelijk deel van onze studenten komt niet van de havo, maar via vmbo en mbo. Die hebben vaak al jaren geen vak als Nederlands meer gehad. Een redelijk groot deel van de toets bestaat bovendien uit woordenschat, en de meerderheid van onze studenten is allochtoon. Een deel woont zelfs pas een paar jaar in Nederland. Die hebben allemaal een achterstand. Dat allemaal samen leidt tot deze scores.
pi_155853731
Oh, dat klinkt wel als een fantastische groep, Bleie! (Ik veer altijd op van uitdagingen.)
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_155859704
Ze zijn ook geweldig! Wel met heftige verhalen soms, en dus niet zo goed in Nederlands, maar zonder meer geweldig.
pi_155859796
Ik heb zo mijn eigen uitdagingen, met een groep studenten die over het algemeen meer geïnteresseerd is in onderwijs- en opvoedpraktijk dan filosofie en wetenschap. Over het algemeen lukt het me goed die studenten uit hun comfort zone te halen en na te laten denken over fundamentele vragen, ethische kwesties. Na elk college waarin dat lukt, ben ik in de wolken. Het vraagt wel nog steeds veel van me. Soms voelt onderwijs geven meer als theater maken.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_155885524
Ja, dat herken ik wel, theater maken. Maar dat is voor mij ook heel erg onderdeel van de charme. Buiten het lesgeven om ben ik helemaal niet iemand die op z'n gemak is op het toneel, maar ergens sluimert er wel zoiets in me, en dat kan ik voor de klas heel goed kwijt. :D .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  maandag 7 september 2015 @ 06:01:09 #277
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_155888403
quote:
2s.gif Op zondag 6 september 2015 23:42 schreef Franny_G het volgende:
Ja, dat herken ik wel, theater maken. Maar dat is voor mij ook heel erg onderdeel van de charme. Buiten het lesgeven om ben ik helemaal niet iemand die op z'n gemak is op het toneel, maar ergens sluimert er wel zoiets in me, en dat kan ik voor de klas heel goed kwijt. :D .
Haha hetzelfde. Spreekbeurten enzo vond ik nooit erg, maar op toneel.... Nee dank je.

En inderdaad, theater maken is een groot deel van lesgeven.
  maandag 7 september 2015 @ 11:20:11 #278
280152 OudeBok
Herr General Bok
pi_155891795
De issues waarmee die tweedeklassers bij hun mentor (mijn begeleider) komen O+ . Zo schattig en puur nog allemaal. Wat klinkt dit wijverig, maar ik weet het even niet anders te verwoorden.
Himmelhoch jauchzend, zum Tode betrübt.
Glücklich allein, ist Herr Bok, die schiet. Boem.
  maandag 7 september 2015 @ 20:48:32 #279
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_155905649
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2015 21:10 schreef Bleie het volgende:
Een redelijk deel van onze studenten komt niet van de havo, maar via vmbo en mbo. Die hebben vaak al jaren geen vak als Nederlands meer gehad.
Op vmbo en mbo hebben ze toch wel Nederlands? Het is een examenvak op het vmbo.
.
pi_155909719
quote:
0s.gif Op maandag 7 september 2015 20:48 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Op vmbo en mbo hebben ze toch wel Nederlands? Het is een examenvak op het vmbo.
Ja, op vmbo wel, maar daarna op mbo niet. Wisselt nogal per mbo in elk geval.
  dinsdag 8 september 2015 @ 05:49:01 #281
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_155914649
quote:
1s.gif Op maandag 7 september 2015 22:20 schreef Bleie het volgende:

[..]

Ja, op vmbo wel, maar daarna op mbo niet. Wisselt nogal per mbo in elk geval.
Op het MBO is het sinds... 2 jaar voor veel scholen een pilot. 2015/2015 is voor het eerst verplicht landelijk examen voor Rekenen 3F Nederlands 3F en Engel verschilt per opleiding. Niveau 3 doet vaak ook al mee maar doen geen officieel examen, krijgen in plaats daarvan een certificaat, niveau 2 krijgt het soms, dat verschilt heel erg per school en per sector.

Dus over 2 a 3 jaar moet dit beter worden.
pi_155955259
Wie oh wie kan en wil mij helpen?

Ik zoek nog 1 boek voor de leraren opleiding en wellicht hangt hier ergens iemand rond die dat boek in huis heeft liggen en er niets mee doet O-)

- De vijf rollen van een leraar. (M. Slooter)

Ik zou er enorm mee geholpen zijn!!!

Alvast bedankt!!
pi_155955609
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2015 19:35 schreef pluisje79 het volgende:
Wie oh wie kan en wil mij helpen?

Ik zoek nog 1 boek voor de leraren opleiding en wellicht hangt hier ergens iemand rond die dat boek in huis heeft liggen en er niets mee doet O-)

- De vijf rollen van een leraar. (M. Slooter)

Ik zou er enorm mee geholpen zijn!!!

Alvast bedankt!!
Heb ik! PM me maar je adres, je mag 'm tegen verzendkosten hebben want ik kreeg 'm van school.
pi_155955662
Whaaaaa!! je bent een held!!
Supertof van je!!
Pm komt eraan
pi_155956629
To the rescue!

Best een leuk boek voor de opleiding.
Om te gebruiken als opfriscursus voor je hele docententeam omdat de inspectie langskomt: Mwoah :') .
pi_156019589
Zouden jullie het onderwijs maar opgeven als je niet aan de bak kwam als docent? Ik heb, zoals sommigen wellicht herinneren, filosofie gestudeerd en zou graag filosofie/levensbeschouwing willen geven, maar tijdens sollicitatiegesprekken word ik elke keer afgewezen op 'te weinig werkervaring'. Dat is natuurlijk ook niet zo gek, want na mijn lerarenopleiding heb ik inderdaad nog nooit gewerkt als docent. Nu doe ik iets compleet anders qua werk, maar ik krijg het idee alsof ik door een nieuwe levering docenten gewoon afgetroefd ga worden. Plus het feit dat ik niet een tekortvak wil geven speelt natuurlijk ook mee.

Overigens vind ik dat geen compleet fiasco, aangezien werken in het vo ook zijn duidelijke nadelen kent. Maar het zou toch zeker jammer zijn.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 12-09-2015 10:44:51 ]
  zaterdag 12 september 2015 @ 11:34:19 #287
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_156020360
Hopen op vervangingsklussen, en daarmee ervaring opdoen en/of ergens blijven hangen omdat een tijdelijke vervanging niet zo tijdelijk blijkt.

Om het lot een handje te helpen, kun je er natuurlijk een bezwangeren
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_156021344
Hoe zit het qua tekortvakken eigenlijk op het vmbo? Veel tekorten zitten op eerstegraads niveau, tweedegraads is beter gevuld. Maar zitten er dan geen tekorten bij het vmbo? (Ik heb het over Nederlands en Engels)
pi_156021982
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 september 2015 12:26 schreef JoelBaka het volgende:
Hoe zit het qua tekortvakken eigenlijk op het vmbo? Veel tekorten zitten op eerstegraads niveau, tweedegraads is beter gevuld. Maar zitten er dan geen tekorten bij het vmbo? (Ik heb het over Nederlands en Engels)
Engels is tweedegraads zeker geen tekortvak. Ook omdat vaak eerstegraads worden gezocht voor de combi onderbouw/bovenboue. Bij ons is de afgelopen vier jaar 1 tweedegraads aangenomen, die in opleiding ging voor eerstegraads en ook ervaring met vierde klassen had. Er zijn wel met mij erbij drie eerstegraads aangenomen.

Nederlands weet ik niet, wel iets meer vraag naar geloof ik.
Kwak
pi_156023139
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 september 2015 11:34 schreef Janneke141 het volgende:

Om het lot een handje te helpen, kun je er natuurlijk een bezwangeren
Ik denk dat mijn vriendin het daar niet helemaal mee eens is.
  zaterdag 12 september 2015 @ 14:50:06 #291
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_156023937
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 september 2015 13:01 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Engels is tweedegraads zeker geen tekortvak. Ook omdat vaak eerstegraads worden gezocht voor de combi onderbouw/bovenboue. Bij ons is de afgelopen vier jaar 1 tweedegraads aangenomen, die in opleiding ging voor eerstegraads en ook ervaring met vierde klassen had. Er zijn wel met mij erbij drie eerstegraads aangenomen.

Nederlands weet ik niet, wel iets meer vraag naar geloof ik.
"Tekortvakken
Landelijk gezien is er een lerarentekort voor de vakken Wiskunde, Natuurkunde, Scheikunde, Informatica, Levensbeschouwing, Aardrijkskunde, Engels, Duits, Frans, Nederlands en Klassieke talen. Voor deze vakken is het van belang dat er meer leraren opgeleid worden. Leraren die een bevoegdheid willen halen in een van deze vakken kunnen daarom meedoen met Vierslagleren." http://www.fvov.nl/?p=10883

Engels is wel een tekortvak, maar niet in alle regio's en zeker niet bij alle scholen.

Op dit moment is er een tekort aan Engels en Nederlands docenten in het MBO omdat dit verplichte examenvakken zijn.

Voor de talen is het Engels, Nederlands en Duits.
Geschiedenis en de kunstvakken is bijna geen werk in te vinden.
pi_156023978
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 september 2015 14:50 schreef Silmarwen het volgende:

[..]

"Tekortvakken
Landelijk gezien is er een lerarentekort voor de vakken Wiskunde, Natuurkunde, Scheikunde, Informatica, Levensbeschouwing, Aardrijkskunde, Engels, Duits, Frans, Nederlands en Klassieke talen. Voor deze vakken is het van belang dat er meer leraren opgeleid worden. Leraren die een bevoegdheid willen halen in een van deze vakken kunnen daarom meedoen met Vierslagleren." http://www.fvov.nl/?p=10883

Engels is wel een tekortvak, maar niet in alle regio's en zeker niet bij alle scholen.

Op dit moment is er een tekort aan Engels en Nederlands docenten in het MBO omdat dit verplichte examenvakken zijn.
Er zijn voor het VO echt weinig tweedegraads vacatures en er zijn inmiddles studentenstops op sommige opleidingen.

Eerstegraads is wel een tekort ja, en dan idd afhankelijk van de regio.
Kwak
  zaterdag 12 september 2015 @ 14:54:54 #293
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_156024019
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 september 2015 14:52 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Er zijn voor het VO echt weinig tweedegraads vacatures en er zijn inmiddles studentenstops op sommige opleidingen.

Eerstegraads is wel een tekort ja, en dan idd afhankelijk van de regio.
Ik heb in de periode mei tot en met juli 3 sollicitaties gedaan, kon bij alle drie aan de slag en ben nog gebeld door 3 uitzendbureaus en 2 andere scholen of ik nog beschikbaar was.

Er staan momenteel 34 vacatures op meesterbaan, veelal tweedegraads. Zeker in de grote steden (Den Haag, Rotterdam en Amsterdam) is er nog enorm veel vraag naar Engels docenten. Je moet dan wel bereid zijn op bijvoorbeeld een "zwarte" school te gaan werken.
pi_156024370
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 september 2015 14:54 schreef Silmarwen het volgende:

[..]

Ik heb in de periode mei tot en met juli 3 sollicitaties gedaan, kon bij alle drie aan de slag en ben nog gebeld door 3 uitzendbureaus en 2 andere scholen of ik nog beschikbaar was.

Er staan momenteel 34 vacatures op meesterbaan, veelal tweedegraads. Zeker in de grote steden (Den Haag, Rotterdam en Amsterdam) is er nog enorm veel vraag naar Engels docenten. Je moet dan wel bereid zijn op bijvoorbeeld een "zwarte" school te gaan werken.
34 vacatures stelt natuurlijk niets voor, als je het afzet tegen het aantal docenten Engels. Er is in Nederland helemaal geen lerarentekort. Voor een aantal vakgebieden is het perspectief ronduit slecht (geschiedenis, maatschappijleer etc).
pi_156024595
34 vacatures zeker in deze tijd van het schooljaar vind ik ook veel! Het is echt niet zo best als je als school op dit moment, zo aan het begin van het jaar, nog een docent aan het zoeken bent... Dat betekent dan eigenlijk dat je een vacature die je waarschijnlijk aan het eind van het vorig schooljaar al had, niet hebt kunt opvullen. Of er zijn onverwachte situaties uiteraard (ziekte, overspannenheid e.d.). Zoveel vacatures tegelijkertijd heb ik voor mijn vak (geschiedenis) nog nooit gezien. (En toch heb ik wel altijd werk gehad, :) .)
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_156024788
Of sectielid nummer drie vertelt tijdens de vergadering op de eerste dag van het nieuwe schooljaar dat ze zwanger is. :+. Wij hebben dus ook een vacature.
Still a little bit of your face I haven't kissed.
  zaterdag 12 september 2015 @ 15:30:05 #297
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_156024830
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 september 2015 14:50 schreef Silmarwen het volgende:

[..]

"Tekortvakken
Landelijk gezien is er een lerarentekort voor de vakken Wiskunde, Natuurkunde, Scheikunde, Informatica, Levensbeschouwing, Aardrijkskunde, Engels, Dui
ts, Frans, Nederlands en Klassieke talen. Voor deze vakken is het van belang dat er meer leraren opgeleid worden. Leraren die een bevoegdheid willen halen in een van deze vakken kunnen daarom meedoen met Vierslagleren." http://www.fvov.nl/?p=10883

Engels is wel een tekortvak, maar niet in alle regio's en zeker niet bij alle scholen.

Op dit moment is er een tekort aan Engels en Nederlands docenten in het MBO omdat dit verplichte examenvakken zijn.

Voor de talen is het Engels, Nederlands en Duits.
Geschiedenis en de kunstvakken is bijna geen werk in te vinden.
Oh mooi, ik geef één van die vakken.

Ik ben trouwens sinds gisteren officieel afgestudeerd als leraar. Nu een baan zoeken. :)
  zaterdag 12 september 2015 @ 15:30:20 #298
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_156024838
Toch wel een leuke opsteker. Ik praatte gistermiddag met een paar meiden uit mijn mentorklas. Die klas had ik vorig jaar ook als mentor en ben met ze meegegaan naar het volgende leerjaar. "In onze klas kan iedereen gewoon zichzelf zijn". Zo zou het gewoon in elke klas moeten zijn, maar ik vond het tóch fijn om even te horen.
.
pi_156024996
quote:
2s.gif Op zaterdag 12 september 2015 15:22 schreef Franny_G het volgende:
34 vacatures zeker in deze tijd van het schooljaar vind ik ook veel! Het is echt niet zo best als je als school op dit moment, zo aan het begin van het jaar, nog een docent aan het zoeken bent... Dat betekent dan eigenlijk dat je een vacature die je waarschijnlijk aan het eind van het vorig schooljaar al had, niet hebt kunt opvullen. Of er zijn onverwachte situaties uiteraard (ziekte, overspannenheid e.d.). Zoveel vacatures tegelijkertijd heb ik voor mijn vak (geschiedenis) nog nooit gezien. (En toch heb ik wel altijd werk gehad, :) .)
Wij hebben er een van drie uur. Omdat ik een klas kwijt moet. Teveel hooi op mijn vork :@

Silmarwen dat is meer dam ik dacht, maar er zijn ook wel heeeel veel docenten natuurlijk...
Kwak
  zaterdag 12 september 2015 @ 16:21:47 #300
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_156026038
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 september 2015 15:37 schreef kwakz0r het volgende:

[..]
Teveel hooi op mijn vork :@
Let op jezelf, hè Kwak!
.
  zaterdag 12 september 2015 @ 16:21:57 #301
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_156026047
Gooi ik 't toch even dicht.
.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')