abonnement Unibet Coolblue
pi_153800015
Goedemiddag,

Enkele jaren geleden ben ik met mijn ouders vanuit het buitenland hier naar Nederland gekomen. Inmiddels spreek ik vrijwel vlekkeloos de Nederlandse taal, ken ik de Nederlandse gewoontes, en ga ik op de fiets naar de universiteit.

Echter zou ik toch graag een zwemdiploma willen halen. Gewoon, omdat dat de norm is in Nederland, om ooit eens bewezen te hebben dat je kan zwemmen. En zwemmen is leuk en gezond.

Nu volg ik privélessen bij een zwembad. Ik heb nog geen vijf lessen gehad en ik kan al een beetje de schoolslag zonder kurken of plank doen. (Lang houd ik het niet vol, ik moet nog oefenen met vooral kracht zetten in de benen, maar het gaat heel goed en ik was gelukkig niet bang voor water)
Bij dit zwembad kan je een diploma halen van Envoz, te herkennen aan een foto van een otter, bever of zeehond op het diploma.

Nu is mijn vraag, tot hoever zal ik gaan met de zwemdiploma's? Ik wil in ieder geval A halen, dat is echt mijn doel. Misschien ook B of zelfs nog C?

Hoe nuttig is het om twee of drie zwemdiploma's te halen? Kan je dan echt beter zwemmen, of zit het hem vooral in dat het zwem-abc bedoelt is voor kleine kinderen en dat je sowieso niks hebt aan drie zwemdiploma's als je nooit meer zwemt?
Hoe nuttig is het om bijvoorbeeld een hoekduik te kunnen? En de eisen voor C (NRZ-diploma) zoals een koprol in het water, een draai om de lengteas in het water en dat drijven met een voorwerp in de hand zijn toch helemaal niet moeilijk?

Van het internet heb ik begrepen dat de NRZ-diploma's die de meeste Nederlanders hebben echt niet beter of slechter zijn, er zit veel verschil in de niveau's tussen de zwembaden bij het afzwemmen, je moet kijken maar een zwembad zelf.

Mvg Sanae
pi_153800145
Het is, lijkt mij, eigenlijk alleen maar belangrijk dat je niet verzuipt als je om wat voor reden dan ook in het water terecht komt. Daarnaast is het nuttig als je iemand kan helpen die aan het verzuipen is. Maar daar heb je geen diploma's voor nodig natuurlijk. Het is wel zo dat hoe meer je zwemt hoe makkelijker het gaat.
pi_153800146
Ach, over het algemeen heb je voldoende aan schoolslag en borstkrol wmb. Zaken als duiken leer je wel als je zwemmen leuk vind of leuk gaat vinden. Volgens mij is een A-diploma dan ook voldoende.
pi_153800307
Ik zeg a en b. Mensen met alleen een A merk ik dat die veel minder kunnen zwemmen
pi_153800671
quote:
1s.gif Op woensdag 24 juni 2015 12:03 schreef tailfox het volgende:
Ik zeg a en b. Mensen met alleen een A merk ik dat die veel minder kunnen zwemmen
Mij viel wel op dat toen ik over eventueel een diploma halen begon, er werd gezegd dat ik voor a en B af kan zwemmen. Is C dan niet nodig, of juist alleen belangrijk voor kinderen?
pi_153800699
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2015 11:58 schreef Pizzakoppo het volgende:
Ach, over het algemeen heb je voldoende aan schoolslag en borstkrol wmb. Zaken als duiken leer je wel als je zwemmen leuk vind of leuk gaat vinden. Volgens mij is een A-diploma dan ook voldoende.
ik zag dat bij Envoz A je geen kopsprong hoeft te kunnen, maar die is toch ook nooit nodig?
pi_153800725
Volgens mij staat A B en het C diploma ongeveer gelijk aan A en B van vroeger. Ik heb sowieso het idee dat kinderen met een A en B zwemdiploma nu niet zo goed kunnen zwemmen dan vroeger.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_153800736
quote:
1s.gif Op woensdag 24 juni 2015 12:14 schreef Sanae010 het volgende:

[..]

ik zag dat bij Envoz A je geen kopsprong hoeft te kunnen, maar die is toch ook nooit nodig?
Nee in principe niet, waar denk je aan als je het hebt over nodig dan? In een noodsituatie o.i.d.? Over het algemeen hebben geloof ik de meeste NL kinderen A en B. C was niet direct nodig.
pi_153800910
quote:
1s.gif Op woensdag 24 juni 2015 12:13 schreef Sanae010 het volgende:

[..]

Mij viel wel op dat toen ik over eventueel een diploma halen begon, er werd gezegd dat ik voor a en B af kan zwemmen. Is C dan niet nodig, of juist alleen belangrijk voor kinderen?
C is richting veiligheidszwemmen.
En daarna komt zwemvaardigheid
pi_153801899
quote:
1s.gif Op woensdag 24 juni 2015 12:14 schreef Sanae010 het volgende:

[..]

ik zag dat bij Envoz A je geen kopsprong hoeft te kunnen, maar die is toch ook nooit nodig?
Het gaat niet zozeer om het kunnen uitvoeren van de kopsprong, maar meer om het in het water terecht komen op een afwijkende manier. In mijn optiek zijn A, B en C alle drie nodig om je goed te kunnen redden in het water.

Ga je vaak zwemmen word je vanzelf vaardiger. Dan kun je uit kostenoverweging ervoor kiezen niet het hele A, B, C te behalen.
pi_153802174
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2015 12:15 schreef Pizzakoppo het volgende:

[..]

Nee in principe niet, waar denk je aan als je het hebt over nodig dan? In een noodsituatie o.i.d.? Over het algemeen hebben geloof ik de meeste NL kinderen A en B. C was niet direct nodig.
Ik las dat C echt nodig is. Maar goed, dat hele zwemdiplomaplan is natuurlijk ook commercieel, NRZ wil natuurlijk zoveel mogelijk verdienen aan het uitgeven van diploma's.

Maat nogmaals, zwemdiploma's zijn in principe bedoelt voor kinderen.
pi_153802227
quote:
15s.gif Op woensdag 24 juni 2015 13:05 schreef Dieter_Dengler het volgende:

[..]

Het gaat niet zozeer om het kunnen uitvoeren van de kopsprong, maar meer om het in het water terecht komen op een afwijkende manier. In mijn optiek zijn A, B en C alle drie nodig om je goed te kunnen redden in het water.

Ga je vaak zwemmen word je vanzelf vaardiger. Dan kun je uit kostenoverweging ervoor kiezen niet het hele A, B, C te behalen.
Ik denk ook dat veel zwemmen nuttiger is dan een paar diploma's hebben.
pi_153802365
quote:
1s.gif Op woensdag 24 juni 2015 13:14 schreef Sanae010 het volgende:

[..]

Ik las dat C echt nodig is. Maar goed, dat hele zwemdiplomaplan is natuurlijk ook commercieel, NRZ wil natuurlijk zoveel mogelijk verdienen aan het uitgeven van diploma's.

Maat nogmaals, zwemdiploma's zijn in principe bedoelt voor kinderen.
Er zijn werkgevers waar een diploma wel degelijk nodig is. :)
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_153802376
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2015 12:15 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Volgens mij staat A B en het C diploma ongeveer gelijk aan A en B van vroeger. Ik heb sowieso het idee dat kinderen met een A en B zwemdiploma nu niet zo goed kunnen zwemmen dan vroeger.
Heeft dat niet meer te maken met dat er nauwelijks meer schoolzwemmen is en kinderen in de vrije tijd ook niet veel meer zwemmen, omdat ouders denken dat je zwemmen echt nooit verleerd?
pi_153802390
quote:
14s.gif Op woensdag 24 juni 2015 13:20 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Er zijn werkgevers waar een diploma wel degelijk nodig is. :)
Klopt, al is A eigenlijk altijd voldoende. Tenzij je sportdocent wil worden, dan moet je B hebben.
pi_153802685
A is vooral bedoeld om niet te verzuipen, B is bedoeld voor een betere zwemvaardigheid en elementaire reddingstechnieken, C gaat naar mijn weten vooral om verbetering van techniek, het is al 30 jaar terug dat ik afzwom dus er kan wat veranderd zijn ;)

Overigens leuk dat je ook echt wilt afzwemmen :)
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_153802809
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2015 12:15 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Volgens mij staat A B en het C diploma ongeveer gelijk aan A en B van vroeger. Ik heb sowieso het idee dat kinderen met een A en B zwemdiploma nu niet zo goed kunnen zwemmen dan vroeger.
Ik krijg juist de indruk dat de eisen hoger zijn dan in mijn tijd (begin jaren 90). Ik heb zelf alleen A, maar hoefde daarvoor echt niet te duiken. Ik hoorde laatst dat dat tegenwoordig wel onderdeel van A is.
pi_153802898
quote:
1s.gif Op woensdag 24 juni 2015 11:53 schreef Sanae010 het volgende:
Goedemiddag,

Enkele jaren geleden ben ik met mijn ouders vanuit het buitenland hier naar Nederland gekomen. Inmiddels spreek ik vrijwel vlekkeloos de Nederlandse taal, ken ik de Nederlandse gewoontes, en ga ik op de fiets naar de universiteit.
Welkom in Nederland _O_

We zouden er meer van jou moeten hebben.

Succes met je zwemlessen :)
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_153803384
Ik heb zelf A en B als kind gehaald en daarna gewoon regelmatig naar zwemmogelijkheden gegaan (zwembad, meer, zee). Hoe meer je het doet, des te beter word je zwemvaardigheid.
Het belangrijkste is dat je jezelf kan redden als je per ongeluk in het water belandt (geduwd worden, omslaan met een boot, van een surfplank vallen).
Alles dat je méér kan (anderen redden etc) is mooi meegenomen, maar is niet strikt noodzakelijk.

Succes ermee in ieder geval!
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_153803850
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2015 13:59 schreef spijkerbroek het volgende:
Ik heb zelf A en B als kind gehaald en daarna gewoon regelmatig naar zwemmogelijkheden gegaan (zwembad, meer, zee). Hoe meer je het doet, des te beter word je zwemvaardigheid.
Het belangrijkste is dat je jezelf kan redden als je per ongeluk in het water belandt (geduwd worden, omslaan met een boot, van een surfplank vallen).
Alles dat je méér kan (anderen redden etc) is mooi meegenomen, maar is niet strikt noodzakelijk.

Succes ermee in ieder geval!
Let wel op dat zwemmen in zee veel gevaar met zich mee brengt, tenzij je heel goed weet waarmee je bezig bent zou je nooit verder dan je middel het water in moeten gaan, en je altijd goed moeten laten informeren over stromingen, vooral zogenaamde muien zijn extreem gevaarlijk.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_153803918
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2015 14:15 schreef raptorix het volgende:
Let wel op dat zwemmen in zee veel gevaar met zich mee brengt, tenzij je heel goed weet waarmee je bezig bent zou je nooit verder dan je middel het water in moeten gaan, en je altijd goed moeten laten informeren over stromingen, vooral zogenaamde muien zijn extreem gevaarlijk.
Ik verwacht van TS wel dat hij gezond verstand heeft. Vandaar dat ik het niet gezegd heb dat je altijd op moet passen in open water.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_153804592
quote:
1s.gif Op woensdag 24 juni 2015 12:13 schreef Sanae010 het volgende:

[..]

Mij viel wel op dat toen ik over eventueel een diploma halen begon, er werd gezegd dat ik voor a en B af kan zwemmen. Is C dan niet nodig, of juist alleen belangrijk voor kinderen?
C lijkt mij niet nodig. Met B kan je zelf al in open water (zee, kleine riviertjes, recreatiemeren ed.) zwemmen zonder problemen.

En er is inderdaad veel verschil in zwembaden onderling. De meeste zwembaden bieden cursussen voor volwassenen aan die echt alleen de basis behandelen. Als je meer wilt halen dan je A diploma dan denk ik dat er sowieso weinig keuze is in welk zwembad je dat kan leren.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_153831758
Dit zijn trouwens de eisen van Envoz

www.zininzwemmen.nl/zwemles/zwemeisen-envoz/

Denk dat ik sowieso niet voor C ga, wat heb ik eraan als ik kan laten zien dat ik een bal kan overgooien en een drenkeling uit het water kan halen? Als ik dat wil kan ik beter op reddingszwemmen gaan.
pi_153831809
Hoe oud ben je TS?
5 Ferrari's op videoband!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')