abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_158284256
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 november 2015 13:30 schreef Lucky_Strike het volgende:
Zo, ik heb mijn claim bij de verzekering ingediend. Van de 2741,62 die het ons gekost heeft om een nieuwe waterleiding te leggen en een nieuw toilet te plaatsen hoop ik 1586,12 vergoed te krijgen.
En we krijgen meer dan 2000 :o

We waren best gestresst vanwege die schadeexpert. Mijn vriend, de doemdenker, was al blij als we 200 euro zouden krijgen want die experts zijn toch niet onafhankelijk. Ik wilde vooral dat de expert een net en schoon huis zou zien. En ik bereidde mijn verhaal goed voor. We hebben een aantal dingen niet opgegeven, we heben tegels bij Hornbach vandaan wat aantoont dat we de verzekering geen poot uit willen draaien, we hebben nooit iets gedeclareerd bij een verzekering en dat is de reden waarom we het per ongeluk eerst hadden laten maken voor we toestemming hadden.

Goed, expert was een aardige man. Wij vertelden over het verloop van de lekkage en vooral over de volgorde waarin de dingen zijn aangepakt en dat we daardoor geen nieuwe vloer en nieuwe keuken nodig hadden. Hij liet merken dat hij de aanpak prima vond. Hij ging zitten, wilde alle bonnetjes en prijzen weten. Toen vroeg hij waarom we de arbeid en het materiaal van de nieuwe waterleiding niet hadden gedeclareerd. Dit was omdat ik dacht dat alleen gevolgschade gedekt was. Expert schreef het toch maar op "voor de zekerheid" en vertrok. En net kreeg ik dus al een mail over de afhandeling.

*O* *O*
Spoilers!
  woensdag 16 december 2015 @ 15:31:26 #102
319308 Tink89
To live is to dance
pi_158284425
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2015 15:24 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

En we krijgen meer dan 2000 :o

We waren best gestresst vanwege die schadeexpert. Mijn vriend, de doemdenker, was al blij als we 200 euro zouden krijgen want die experts zijn toch niet onafhankelijk. Ik wilde vooral dat de expert een net en schoon huis zou zien. En ik bereidde mijn verhaal goed voor. We hebben een aantal dingen niet opgegeven, we heben tegels bij Hornbach vandaan wat aantoont dat we de verzekering geen poot uit willen draaien, we hebben nooit iets gedeclareerd bij een verzekering en dat is de reden waarom we het per ongeluk eerst hadden laten maken voor we toestemming hadden.

Goed, expert was een aardige man. Wij vertelden over het verloop van de lekkage en vooral over de volgorde waarin de dingen zijn aangepakt en dat we daardoor geen nieuwe vloer en nieuwe keuken nodig hadden. Hij liet merken dat hij de aanpak prima vond. Hij ging zitten, wilde alle bonnetjes en prijzen weten. Toen vroeg hij waarom we de arbeid en het materiaal van de nieuwe waterleiding niet hadden gedeclareerd. Dit was omdat ik dacht dat alleen gevolgschade gedekt was. Expert schreef het toch maar op "voor de zekerheid" en vertrok. En net kreeg ik dus al een mail over de afhandeling.

*O* *O*
*O* *O* *O* *O* *O* *O*
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
  maandag 11 januari 2016 @ 13:38:40 #103
319308 Tink89
To live is to dance
pi_159011857
Hoe is het met de klusjes?
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_159013234
Er is eigenlijk niet zo heel veel gebeurd de laatste twee maanden. Ik ben weer 1,5 maand ziek geweest. Inmiddels wel weer beter maar vooral druk met werk.

Op 13 februari komt mijn vader me helpen om het laminaat van de bovenverdieping te halen. De week daarna komt de klusser kijken hoe we een zo recht mogelijke vloer kunnen krijgen boven zonder al te veel kunst- en vliegwerk. De klusser gaat ook nog naar wat andere dingen kijken, al weet hij dat nog niet ;)
- natte plek rond broekstuk van CV. Of de pijp op het dak lekt wat of het is recirculatie en dat laatste schijn ik niet te willen. Eerst maar eens iemand het dak op sturen.
- het afstapje naar de trapkast verstevigen.
- uitzoeken waarom het vochtig voelt onder de deurmat

Een vriend van ons zou nieuwe draden trekken tussen de hotelschakelingen in het trapgat. Het duurde een jaar voor hij kwam en het is nog niet af. Hij is 6 uur bezig geweest, hij bleef maar kroonsteentjes en lussen en verkeerde kleuren draad tegenkomen. Na 6 uur kou en donker was hij het zat. Binnenkort wordt het afgemaakt hopelijk.

Ondertussen zijn wij nog steeds veel aan het opruimen. Tussen kerst en nieuwjaar heeft mijn vriend zijn kasten boven opgeruimd. Hij heeft minder bewaard dan ik hoopte dus ik heb extra veel ruimte over. Ik kan dus deze of volgende week de grote oude kast leegruimen en in de kleinere kasten stoppen.
Spoilers!
  maandag 11 januari 2016 @ 15:03:10 #105
319308 Tink89
To live is to dance
pi_159014444
quote:
0s.gif Op maandag 11 januari 2016 14:28 schreef Lucky_Strike het volgende:
Er is eigenlijk niet zo heel veel gebeurd de laatste twee maanden. Ik ben weer 1,5 maand ziek geweest. Inmiddels wel weer beter maar vooral druk met werk.

Op 13 februari komt mijn vader me helpen om het laminaat van de bovenverdieping te halen. De week daarna komt de klusser kijken hoe we een zo recht mogelijke vloer kunnen krijgen boven zonder al te veel kunst- en vliegwerk. De klusser gaat ook nog naar wat andere dingen kijken, al weet hij dat nog niet ;)
- natte plek rond broekstuk van CV. Of de pijp op het dak lekt wat of het is recirculatie en dat laatste schijn ik niet te willen. Eerst maar eens iemand het dak op sturen.
- het afstapje naar de trapkast verstevigen.
- uitzoeken waarom het vochtig voelt onder de deurmat

Een vriend van ons zou nieuwe draden trekken tussen de hotelschakelingen in het trapgat. Het duurde een jaar voor hij kwam en het is nog niet af. Hij is 6 uur bezig geweest, hij bleef maar kroonsteentjes en lussen en verkeerde kleuren draad tegenkomen. Na 6 uur kou en donker was hij het zat. Binnenkort wordt het afgemaakt hopelijk.

Ondertussen zijn wij nog steeds veel aan het opruimen. Tussen kerst en nieuwjaar heeft mijn vriend zijn kasten boven opgeruimd. Hij heeft minder bewaard dan ik hoopte dus ik heb extra veel ruimte over. Ik kan dus deze of volgende week de grote oude kast leegruimen en in de kleinere kasten stoppen.
Niet veel gebeurd? Dat klinkt zo tussen de feestdagen door best druk hoor!
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_159015218
quote:
0s.gif Op maandag 11 januari 2016 15:03 schreef Tink89 het volgende:

[..]

Niet veel gebeurd? Dat klinkt zo tussen de feestdagen door best druk hoor!
Mwah, beetje opruimen en bibberen van de kou (geen stroom dus geen cv) terwijl onze vriend in het trapgat staat te vloeken ;)

Ik heb ontzettend veel zin om die kasten te reorganiseren maar ik heb telkens geen tijd. Ik hoop dat het deze week nog lukt.
Spoilers!
  woensdag 27 januari 2016 @ 09:33:34 #107
319308 Tink89
To live is to dance
pi_159430893
quote:
0s.gif Op maandag 11 januari 2016 15:25 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Mwah, beetje opruimen en bibberen van de kou (geen stroom dus geen cv) terwijl onze vriend in het trapgat staat te vloeken ;)

Ik heb ontzettend veel zin om die kasten te reorganiseren maar ik heb telkens geen tijd. Ik hoop dat het deze week nog lukt.
Gelukt?
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_159431476
quote:
0s.gif Op woensdag 27 januari 2016 09:33 schreef Tink89 het volgende:

[..]

Gelukt?
Nee, ziek. En dat gaat nog wel even duren ook.

Ik heb wel eem Funda account gemaakt dus we blijven lekker dromen ;)
Spoilers!
pi_160022837
Tijd voor een update *O*

We hebben afgelopen zaterdag het laminaat boven verwijderd en kasten verplaatst. Er is weer een berg zooi weggegooid, het huis wordt steeds leger.

We zijn er achter gekomen waarom we ene kuil in het laminaat hadden in de middelste kamer:






Toen zeker 15 jaar geleden door vorige bewoners de trap werd verplaatst, is er niet heel veel aandacht besteedt aan het vakkundig dichtmaken van de vloer boven :') Er is een kozijn als vloerbalk gebruikt en hier en daar lijkt een balkje vergeten. Vloerplanken waren ook niet nodig, een stuk spaanplaat dat niet goed vastlag waar bijna een centimeter speling op zat zou vast genoeg zijn. Precies in het gangpad natuurlijk.
In de slaapkamer en de kleine kamer ligt de vloer redelijk vlak.

Maandag komt de klusser de vloer repareren en laminaat leggen *O*
Verder gaat hij een stukje muur onder het keukenraam stuccen aan de binnen en de buitenkant, een traptede/afstapje verstevigen en deze situatie verbeteren (opvullen en stopcontact rechts maken):


Nog even over het opruimen en kasten verplaatsen. Niet heel boeiend maar ik ben er wel heel blij mee:
Before

After: geen kasten meer tegen het traphek op de overloop en een minder belemmerd zicht in de kleine slaapkamer


Kleine slaapkamer before:




Kleine slaapkamer after. De kast tegen de korte muur is weg, daar staat nu een iets smallere kast die tegen de lange muur stond. De lage kastjes van de overloop staan nu tegen de lange muur. De kamer lijkt een stuk groter en zo is het een stuk prettiger binnenkomen. Het hoge witte kastje gaat binnenkort nog in onze opslagbox.



Dit weekend gaan we alles van boven in dozen stoppen en beneden zetten zo lang de klusser boven is.

En nog een bonusje, het resultaat van afgelopen weekend. Geen kast meer, geen laminaat meer, geen papierversnipperaar (en 6 zakken papiersnippers) meer, geen kapotte bureaustoel meer *O*
Spoilers!
  Moderator donderdag 18 februari 2016 @ 20:16:58 #110
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_160025208
Poeh, dat is een fikse opruim ronde ! Dat schept weer de broodnodige ruimte in huize Lucky_Strike *O*
pi_160025991
quote:
0s.gif Op donderdag 18 februari 2016 20:16 schreef Vonkenboer het volgende:
Poeh, dat is een fikse opruim ronde ! Dat schept weer de broodnodige ruimte in huize Lucky_Strike *O*
:D Ik zag dat jij gereageerd had dus ik verwachtte een opmerking over de profi elektrasituatie 8-)

Hier heb je er nog een
Spoilers!
pi_160178103
Er kan eindelijk weer flink van de lijst gestreept worden.

Ons IT bedrijf is sinds een jaar in onze woonkamer gevestigd zodat we harder kunnen sparen. Er werd de afgelopen maanden al flink opgeruimd en afgelopen zaterdag begonnen we zo:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En we eindigden zo:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zondag hebben we alle spullen uit de drie kamers boven ingepakt en naar beneden verhuisd. Een flink karwei als je ook nog een beetje wilt kunnen lopen :Y
's Middags kwam onze vriend de elektraklus nog afmaken. Dat duurde geen 6 uur zoals de laatste keer maar slechts 45 minuten.

Maandag is de klusser begonnen aan het egaliseren van de vloer. Er zijn geen vloerbalken ofzo gesteld dus het is nog steeds scheef, maar nu is het wel egaal scheef zonder butsen, knikken en kuilen. Hij heeft die dag ook het laminaat in de slaapkamer gelegd zodat we 's avonds ons bed weer in elkaar konden zetten.

Dinsdag is het laminaat op de overloop gelegd. Vandaag het laminaat op de kleine slaapkamer:


Ook heeft hij het gat in de gipsplaat opgevuld:


De afstap in de gangkast verstevigd:


De Nest rookmelder opgehangen:


De keuken lade gerepareerd, een stukje muur achter de vriezer gestuct en een latje voor mij gezaagd :+ En dat allemaal in 19,5 uur en dat is onder de schatting :s)
Volgende week komt hij een hoekstrip op de trap maken, plakplinten boven en beneden leggen
en boven een Nest rookmelder ophangen.

Dat maakt de kluslijst nu als volgt, ik heb de klussen van volgende week er alvast afgehaald:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Spoilers!
  woensdag 24 februari 2016 @ 16:11:51 #113
319308 Tink89
To live is to dance
pi_160178319
Wat ga je goed!
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_160184843
quote:
0s.gif Op woensdag 24 februari 2016 16:11 schreef Tink89 het volgende:
Wat ga je goed!
We zijn ineens een stuk opgeschoten ja. Wij hebben voor veel dingen een lange aanloop nodig naar uiteindelijk lukt het wel ;)

Volgende klus is schelpen laten bezorgen voor in de kruipruimten. We zien er erg tegen op om 800 kilo met een schep te verplaatsen :{
Spoilers!
  Moderator woensdag 24 februari 2016 @ 20:48:52 #115
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_160185274
quote:
1s.gif Op woensdag 24 februari 2016 20:37 schreef Lucky_Strike het volgende:
We zijn ineens een stuk opgeschoten ja. Wij hebben voor veel dingen een lange aanloop nodig naar uiteindelijk lukt het wel ;)
Zo lang de resultaten na tevredenheid zijn maakt het toch weinig uit hoelang je er over doet ? :) ;)
pi_160185600
quote:
0s.gif Op woensdag 24 februari 2016 20:48 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Zo lang de resultaten na tevredenheid zijn maakt het toch weinig uit hoelang je er over doet ? :) ;)
Op dit moment is dat zeker waar. Maar ik ben erg benieuwd hoe het zal gaan met tempo, tijd en energie als we een ander huis kopen :+
Spoilers!
pi_160186627
Zojuist je hele topic gelezen van AtotZ. Leuk om te lezen, want leuke plannen. Maar de energie en tijd die je steekt in je oude huis, dat vind ik nog best veel. Waarom nog steeds geen taxatie laten doen? Je moet toch weten waar je aan toe bent? En hoeveel hyp je kan krijgen? Dan weet je waar je naar kan kijken. Ook al duurt het nog even voordat je echt gaat kopen, dan weet je wel waarover je kan dromen.
pi_160188332
quote:
0s.gif Op woensdag 24 februari 2016 21:21 schreef bsure het volgende:
Zojuist je hele topic gelezen van AtotZ. Leuk om te lezen, want leuke plannen. Maar de energie en tijd die je steekt in je oude huis, dat vind ik nog best veel. Waarom nog steeds geen taxatie laten doen? Je moet toch weten waar je aan toe bent? En hoeveel hyp je kan krijgen? Dan weet je waar je naar kan kijken. Ook al duurt het nog even voordat je echt gaat kopen, dan weet je wel waarover je kan dromen.
Ik zal eens tegen mijn vriend zeggen dat er nu ook andere mensen zeggen dat we eens naar een financieel adviseur moeten gaan ;) Serieus, ik zeg wekelijks dat hij een afspraak moet maken.
Ik weet wel ongeveer wat we kunnen lenen trouwens maar ik zie dat graag bevestigd. Het uitstellen van de afspraak heeft trouwens ook te maken met het feit dat we de financiele voorspelling van 2016 ook willen meenemen in het gemiddelde dat gebruikt wordt voor het berekenen van een te lenen bedrag. 2014-2016 is gemiddeld stukken beter dan 2013-2015 ;)

Op zich valt het mee wat we doen aan het huis. We pakken de belangrijkste dingen aan zodat mensen niet gillend wegrennen als ze bij ons binnenkomen. De belangrijkste dingen zijn in dat kader de stank/vochtlucht bij binnenkomst en de gare vloer boven.
En op een goede derde plaats komt de tuin. Die is niet alleen klein en op het noorden maar ziet er echt onaantrekkelijk uit. Nieuwe schutting en tegels komen er niet maar wel een likje verf en vrolijke bloemen.

Er staan in deze prijsklasse heel veel huizen te koop. Wij badden destijds de keuze uit 4 huizen. Nu zijn er misschien wel 40. Ik probeer met zo min mogelijk tijd en moeite het huis zo aantrekkelijk te maken. En heel veel moeite is er van mijn kant nog niet in gaan zitten behalve veel, heel veel opruimen.

En als laatste zijn sommige dingen ook gewoon nodig, met of zonder verkoop. Zoals het kitten van de keuken en de badkamer, het repareren van de keukenla en het ophangen van de rookmelders.
Spoilers!
pi_160189428
Waarom hij afspraak maken met fin adviseur, kan jij toch ook? Moet je vriend er per se bij zijn? Wel logisch dat je financiele stukken van vorig jaar nodig hebt. Maar misschien kan je fin adviseur ook een snelle inschatting maken. Misschien in eerste instantie niet persoonlijk gesprek maar dat hij op de mail zet want ongeveer de mogelijkheden zijn? Ik heb het gevoel dat dit anders never ending story wordt.

Probeer echt zo budgetmatig mogelijk je huis goed tentoon te kunnen stellen. Misschien foto's maken en tips vragen hier? Opruimen is zeker echt heeeeel belangrijk. Hoe minder spullen hoe beter. Beter zoveel mogelijk in de opslag, bij je schoonouders stallen. Laten zien hoe je de ruimte kan gebruiken. Wij hebben ook geen kinderen, maar toen wij ons huis wilden verkopen, toch de tweede slaapkamer als slaapkamer ingericht. Bedenk je doelgroep en richt je ruimtes in zodat zij kunnen zien wat de mogelijkheden zijn.
pi_160189748
Eerste gesprek is meestal ook gratis. Ik zou het gewoon eens doen. Bracht voor ons iig erg veel duidelijkheid
I solemnly swear i'm up to no good
pi_160190032
quote:
0s.gif Op woensdag 24 februari 2016 22:22 schreef bsure het volgende:
Waarom hij afspraak maken met fin adviseur, kan jij toch ook? Moet je vriend er per se bij zijn? Wel logisch dat je financiele stukken van vorig jaar nodig hebt. Maar misschien kan je fin adviseur ook een snelle inschatting maken. Misschien in eerste instantie niet persoonlijk gesprek maar dat hij op de mail zet want ongeveer de mogelijkheden zijn? Ik heb het gevoel dat dit anders never ending story wordt.

Probeer echt zo budgetmatig mogelijk je huis goed tentoon te kunnen stellen. Misschien foto's maken en tips vragen hier? Opruimen is zeker echt heeeeel belangrijk. Hoe minder spullen hoe beter. Beter zoveel mogelijk in de opslag, bij je schoonouders stallen. Laten zien hoe je de ruimte kan gebruiken. Wij hebben ook geen kinderen, maar toen wij ons huis wilden verkopen, toch de tweede slaapkamer als slaapkamer ingericht. Bedenk je doelgroep en richt je ruimtes in zodat zij kunnen zien wat de mogelijkheden zijn.
Omdat het een kennis en klant van mijn vriend is. Maar die kan ik ook bellen ja.

Zo min mogelijk zooi in huis is zeker de bedoeling.
Spoilers!
  maandag 28 maart 2016 @ 11:12:31 #122
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_160994481
Afgelopen vrijdag hebben we een gesprek gehad met de makelaar die ons huis gaat verkopen. Het lijkt me een fijne partner om mee samen te werken. Hij heeft veel ervaring met het verkopen van huizen in buurten als de onze.

De enige opmerking die hij over de staat van ons huis maakte is dat we beter onze oude bruine keuken wit kunnen verven -O- Hij heeft wel gelijk dus dat doen we dan maar. Ik was er al bang voor eigenlijk.
De makelaar kent iemand die voor 15 euro per uur verft. Hij is snel en goedkoop maar dan zit het er niet heel netjes op. Nou is het eigenlijk alleen voor de foto's, kopers zullen waarschijnlijk de keuken vervangen. Maar stel nou dat het huis een jaar te koop staat, dan moet ik een jaar naar lelijk geverfde kastjes kijken.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wanneer we klaar zijn met klussen over een paar weken, bellen we de makelaar en dan worden er foto's gemaakt.

Qua klussen gaat het wel zijn gangetje. Ik heb maar weer eens de kluslijst aangepast en nu kleurcoderingen aangebracht voor soortgelijke werkzaamheden. Zo kon ik afgelopen week makkelijk met alleslijm, houtlijm, kitverwijderaar en stickerverwijderaar door het huis en is dat allemaal geregeld. Hetzelfde ga ik doen met stucmortel, hoogglans en latex.

We wilden eigenlijk dit weekend de achtermuur van het huis afsteken, vullen en sauzen en de schuur schuren en beitsen. Maar gezien het slechte weer verplaatsen we dat een week.
Voor vandaag op de lijst:
- opmeten hoeveel schelpen in de kruipruimte moet
- kabelgootje maken
- stopcontact maken
- gat in keukendeur repareren
- muurvuller op diverse plaatsen toepassen

And last but not least: papieren bij elkaar zoeken omdat we morgen naar de financieel adviseur gaan *O*
Spoilers!
pi_160994618
Eindelijk :D

Wij gaan van huur naar koop enger vrijblijvende gesprek met de adviseur leverde werkelijk nul info op, dus dat geld hebben we bespaard.
Maar met koophuis en bedrijf zal dat wel wat ingewikkelder zijn.
  maandag 28 maart 2016 @ 11:30:25 #124
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_160994675
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2016 11:25 schreef Loopfiets het volgende:
Eindelijk :D

Wij gaan van huur naar koop enger vrijblijvende gesprek met de adviseur leverde werkelijk nul info op, dus dat geld hebben we bespaard.
Maar met koophuis en bedrijf zal dat wel wat ingewikkelder zijn.
Nul info van een adviseur? Hoe kan dat nou?
Spoilers!
pi_160996088
Nouja, hij zei wel vanalles, maar niets wat we nog niet zelf online hadden gevonden over hypotheken.
Zelf afsluiten kostte 485. Dat bedrag vs 2000 aan hem plus afsluitkosten plus hogere rente (want hij kon geen moneyou regelen) maakte voor ons de keus vrij simpel.
  woensdag 30 maart 2016 @ 11:09:03 #126
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_161044961
Het was een leerzame afspraak gisteren bij de financieel adviseur.

Tot voor kort was het zo dat je als ondernemer cijfers van de afgelopen 3 jaar moest aanleveren, men dat middelde en dat bedrag ging maal 4,5 om tot een max hypotheekbedrag te komen. Niet heel handig voor ons want in 2013 en 2014 was onze winst niet hoog omdat mijn zwager toen nog bij de zaak zat en we een duur kantoorpand huurden. 2015 Was ons beste jaar ooit. En 2016 lijkt nog spectaculairder te worden.

Banken worden inmiddels wat coulanter. Onze huidige hyoptheekverstrekker, Woonfonds, heeft onlangs een nieuwe berekenmethode ingevoerd: 2013 telt 1x, 2014 2x en 2015 3x. Dat bedrag wordt door 6 gedeeld en maal 4.5 gedaan. Dat pakt voor ons een stuk voordeliger uit.
Wij hebben de cijfers nog niet van 2015 dus we hebben een heel voorzichtige schatting gegeven. Er kwam een acceptabel bedrag uit dat waarschijnlijk nog wat omhoog gaat als we de goede cijfers aan kunnen tonen.

Ik had ergens gelezen dat je als ondernemer een prognose mocht doen van je huidige jaar. Dit blijkt helaas alleen voor nieuwe ondernemers te zijn die nog maar cijfers hebben van 1 jaar. Erg jammer want ik heb veel liever dat ze rekenen met 2015 en 2016.
Echter, omdat mijn zwager per 01-01-2015 uit de zaak is gegaan, is het bedrijf in plaats van een vof een eenmanszaak geworden. Daardoor hebben we een nieuw KvK nummer gekregen. In feite was het een nieuwe inschrijving van een bedrijf uit 2004. De hypotheekadviseur gaat uitzoeken bij diverse banken of dit nog gevolgen heeft voor onze aanvraag.

We hebben verder een globaal plaatje van alle kosten gekregen:
- NHG: 1%
- Notaris: 1000 euro
- Overdrachtsbelasting: 2%
- Taxatie: 400 euro
- Financieel advies: 2000-2500 euro
- Onze makelaar kost 1,5% incl. btw en 350 euro

Over de aftrekbaarheid van de rente: op dit moment hebben we al 15 jaar rente af kunnen trekken. Renteaftrek mag 30 jaar. Het is niet zo dat we nu nog maar 15 jaar rente af kunnen trekken. Alles boven de hoogte van onze huidige hypotheek mag nog 30 jaar afgetrokken worden. Alles daaronder nog 15 jaar.

Omdat we nu een gedeeltelijk aflossingsvrije hypotheek hebben, mogen we maximaal de helft van ons nieuwe hypotheekbedrag weer aflossingsvrij doen. Het is niet gezegd dat we dat doen maar het mag. Zo lang het maar niet meer is totaal dan wat we nu al aflossingsvrij hebben.

Limieten op roodstaan op betaalrekeningen en creditcards tellen als schuld mee voor het maximale hypotheekbedrag. Ook als je er geen gebruik van maakt. Zakelijke creditcards tellen ook mee. Ze nemen het maximale bedrag, vermenigvuldigen dat met de 30 jaar dat de hypotheek zal lopen, nemen een rente van 2% en dat gaat dan van je max te lenen bedrag af.
Echter, er is geen termijn waar je je aan moet houden om niet zo'n limiet te hebben. Dat hoeven we niet ver van te voren te regelen. En je kunt prima de dag na de overdracht je limiet weer vol aan zetten. Wat een nonsens. Maar goed, we staan niet rood en onze 3 creditcards worden nauwelijks gebruikt.

Wij dachten dat het niet meer mogelijk was om alvast een huis te kopen als je oude huis nog te koop stond. Dit blijkt wel zo te zijn. Het enige dat je moet doen om dat voor elkaar te krijgen, is aantonen dat je 1 tot 1,5 jaar aan hypotheektermijnen op je spaarrekening hebt staan. Onze hypotheek is maar 6000 euro per jaar dus als we ons droomhuis tegenkomen, zouden we er theoretisch voor kunnen gaan. Ik vind dit wel een heel fijn idee :s)
We zouden zelfs die 6000-10.000 euro gewoon kunnen gebruiken want het hoeft niet eens in een deposito gezet te worden.

Als laatste een heel verhelderend gegeven.
Mijn vriend en ik hebben na 13 jaar nog steeds geen samenlevingscontract en testament. Ontzettend stom maar dit blijkt nu toch de juiste keuze te zijn. Ik heb een studieschuld van 10.000 euro. Als we een samenlevingscontract hadden, zou die schuld mee gaan tellen, ook al komt de hypotheek op naam van mijn vriend te staan.
Wij dachten twee vliegen in een klap te kunnen slaan bij de notaris. Overdracht van het huis met hypotheek op 1 naam maar het huis op 2 namen en gelijk een samenlevingscontract/testament. Maar niet alleen met een samenlevingscontract maar ook als het huis op 2 namen komt te staan levert dat een fors lagere hypotheek op. We moeten dus gewoon zonder samenlevingscontract het huis in eerste instantie op 1 naam laten zetten en een maand later de rest regelen.

Verder wordt er vrijdag een kuub schelpen geleverd dat mijn vader en ik in de kleine kruipruimten onder de gang en trapkast gaan scheppen. 700 Kilo, ik heb er zin in...

En zaterdag gaan we 2 huizen bekijken op de NVM Open Huizendag.

Ons toekomstplan lijkt nu begonnen *O*
Spoilers!
pi_161045266
Als je met de winst van 2015 het huis waar je blij van wordt kan kopen. Dan maakt de winst van 2016 toch niet uit? Kan je alleen naar buffer geven om een evt tegenvallend 2017 op te vangen. Wat als je straks in verbouwingen zit misschien niet eens ondenkbaar is.
  woensdag 30 maart 2016 @ 11:41:17 #128
319308 Tink89
To live is to dance
pi_161045451
We hebben verder een globaal plaatje van alle kosten gekregen:
- NHG: 1%
- Notaris: 1000 euro
- Overdrachtsbelasting: 2%
- Taxatie: 400 euro
- Financieel advies: 2000-2500 euro
- Onze makelaar kost 1,5% incl. btw en 350 euro

Da's wel veul hoor. Taxatie was hier ¤ 250 incl. btw, notaris ¤ 900, we hadden geen aankoopmakelaar en het financieel advies van ¤ 1.500. Maar goed, beter ruim rekenen dan dat het straks tegenvalt.

En wat ontzettend fijn dat het allemaal gaat opschieten! Krijg ik een appje met de huisjes die je gaat bekijken van je? O-) O-)
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_161045567
Voor mij zijn juist die bedragen wel herkenbaar. 395 taxatie, ruim 1200 notaris.
Onze aankoopmakelaar had een vaste prijs (1750) en het afsluiten was maar 485 wegens geen advies.
Maar dit zijn grotendeels aftrekbare kosten, dus niet zo'n ramp allemaal.
pi_161045573
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 11:09 schreef Lucky_Strike het volgende:
We hebben verder een globaal plaatje van alle kosten gekregen:
- NHG: 1%
- Notaris: 1000 euro
- Overdrachtsbelasting: 2%
- Taxatie: 400 euro
- Financieel advies: 2000-2500 euro
- Onze makelaar kost 1,5% incl. btw en 350 euro
Notaris is goedkoper te vinden als je gaat shoppen tegen die tijd, maar daar kom je zelf wel achter. Ik heb 700 betaald geloof ik.

Overdrachtsbelasting is als je een huis koopt wat binnen 2 jaar van eigenaar wisselt enkel over het verschil tussen bedrag a en bedrag b, mocht dat ooit van toepassing zijn ;)

Taxatie via vereniging eigen huis is 250 ;)

financieel advies lijkt hoog, maar is aftrekbaar dus krijg je een deel van terug.

quote:
Ons toekomstplan lijkt nu begonnen *O*
Heerlijk O+
pi_161045772
Mwa financieel advies is maar net waar je zit. Die van ons was 2750 euro maar was ons iedere cent waard.
I solemnly swear i'm up to no good
  woensdag 30 maart 2016 @ 12:10:41 #132
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_161045986
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 11:28 schreef Nico987 het volgende:
Als je met de winst van 2015 het huis waar je blij van wordt kan kopen. Dan maakt de winst van 2016 toch niet uit? Kan je alleen naar buffer geven om een evt tegenvallend 2017 op te vangen. Wat als je straks in verbouwingen zit misschien niet eens ondenkbaar is.
Dat is zeker waar :Y

Wat de kosten betreft, dit zijn globale bedragen. We houden er 10.000 euro voor apart en daar moet het zeker mee lukken. Ik ben wel lid geworden van Vereniging Eigen Huis dus daar regel ik denk ik wel een taxatie. En een bouwkundige keuring, die wil ik ook zeker.

quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 12:00 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Mwa financieel advies is maar net waar je zit. Die van ons was 2750 euro maar was ons iedere cent waard.
Ik vond het gesprek van gisteren al zo ontzettend waardevol :Y Dat geintje met het huis op 2 namen en mijn studielening scheelt zomaar 25.000 euro aan hypotheek.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 10% gewijzigd door cvboer2 op 13-04-2016 20:12:40 ]
Spoilers!
pi_161046004
Ah de fendert dat kennen we wel.

Ik woon echt in het verkeerde deel van Brabant als ik die prijzen eens bekijk :')
I solemnly swear i'm up to no good
  woensdag 30 maart 2016 @ 12:12:34 #134
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_161046025
Fendert?
Spoilers!
pi_161046043
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 12:12 schreef Lucky_Strike het volgende:
Fendert?
Zo wordt fijnaart ook wel genoemd
I solemnly swear i'm up to no good
  woensdag 30 maart 2016 @ 12:14:05 #136
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_161046049
quote:
1s.gif Op woensdag 30 maart 2016 12:13 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Zo wordt fijnaart ook wel genoemd
Ah, inside info. Handig :P
Spoilers!
  woensdag 30 maart 2016 @ 12:16:02 #137
319308 Tink89
To live is to dance
pi_161046100
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 12:10 schreef Lucky_Strike het volgende:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Oh wow, da's wel echt een opknapper zeg :| Wel tof.

Koop je die extra grond even bij? Stal ik daar een paard of twee, krijg jij wel een lesje voeren en mestscheppen van me ;)

[ Bericht 6% gewijzigd door cvboer2 op 13-04-2016 20:11:49 ]
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
  woensdag 30 maart 2016 @ 12:20:02 #138
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_161046192
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 12:16 schreef Tink89 het volgende:

[..]

Oh wow, da's wel echt een opknapper zeg :| Wel tof.

Koop je die extra grond even bij? Stal ik daar een paard of twee, krijg jij wel een lesje voeren en mestscheppen van me ;)
Wat een lief aanbod _O-
Nee, ik denk niet dat dat we een ton overhebben. Geen idee wat de grond kost trouwens maar dat zal het al snel zijn. Het kavel bij het huis is groot genoeg denk ik.
Spoilers!
  woensdag 30 maart 2016 @ 12:27:20 #139
319308 Tink89
To live is to dance
pi_161046389
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 12:20 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Wat een lief aanbod _O-
Nee, ik denk niet dat dat we een ton overhebben. Geen idee wat de grond kost trouwens maar dat zal het al snel zijn. Het kavel bij het huis is groot genoeg denk ik.
Niet voor mijn paardjes hoor -O-

Maaruhm, ik snap echt niks van de indeling van dat huis... Wat zit nou waar?
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
  woensdag 30 maart 2016 @ 12:43:30 #140
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_161046748
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 12:27 schreef Tink89 het volgende:

[..]

Niet voor mijn paardjes hoor -O-

Maaruhm, ik snap echt niks van de indeling van dat huis... Wat zit nou waar?
Ik snap het ook niet helemaal. Het lijkt er op dat er een voorhuis en een achterhuis is. Het achterhuis is in het souterrain. In het voorhuis is een woonkamer met bedstedes en een heel kleine slaapkamer. In het souterrain is nog een woonkamer en ook keukentje, badkamer, toilet en bijkeuken. Volgens mij is een deel daarvan doorgetrokken in de schuur, anders zou dat nooit allemaal passen. Ik snap vooral niet waar die trap naar het souterrain nou vandaan komt.
Spoilers!
  woensdag 30 maart 2016 @ 12:46:38 #141
319308 Tink89
To live is to dance
pi_161046820
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 12:43 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Ik snap het ook niet helemaal. Het lijkt er op dat er een voorhuis en een achterhuis is. Het achterhuis is in het souterrain. In het voorhuis is een woonkamer met bedstedes en een heel kleine slaapkamer. In het souterrain is nog een woonkamer en ook keukentje, badkamer, toilet en bijkeuken. Volgens mij is een deel daarvan doorgetrokken in de schuur, anders zou dat nooit allemaal passen. Ik snap vooral niet waar die trap naar het souterrain nou vandaan komt.
We verwachten nu een fantastische plattegrond na de bezichtiging, dat snap je he? :P
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
  woensdag 30 maart 2016 @ 12:48:09 #142
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_161046860
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 12:46 schreef Tink89 het volgende:

[..]

We verwachten nu een fantastische plattegrond na de bezichtiging, dat snap je he? :P
Alleen als het een leuk huis is ;)

Het zou echt verboden moeten worden om bij huizen geen plattegrond op Funda te zetten :N En het liefst ook een plattegrond van het kavel want ik snap er niets van zo.
Spoilers!
pi_161049810
Kijk uit he in Fijnaart. De inwoners klagen dat Frans gewoon is gebleven. Dus dan weet je wie er niet meer weggaat na de house warming.
pi_161050432
Misschien als je gaat kijken naar de vorm/grootte van ramen dat je er uit gaat komen? 2 schermpjes naast elkaar open en puzzelen maar? :)

En de potentie in dit huis zie ik niet :@ Maar misschien als alles samen valt qua ruimtes dat jullie het wel zien :Y
pi_161051026
quote:
1s.gif Op woensdag 30 maart 2016 12:11 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Ah de fendert dat kennen we wel.

Ik woon echt in het verkeerde deel van Brabant Utrecht als ik die prijzen eens bekijk :')
:Y
  woensdag 30 maart 2016 @ 17:59:31 #146
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_161053177
quote:
1s.gif Op woensdag 30 maart 2016 15:05 schreef Nico987 het volgende:
Kijk uit he in Fijnaart. De inwoners klagen dat Frans gewoon is gebleven. Dus dan weet je wie er niet meer weggaat na de house warming.
:D
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 15:36 schreef Puala het volgende:
Misschien als je gaat kijken naar de vorm/grootte van ramen dat je er uit gaat komen? 2 schermpjes naast elkaar open en puzzelen maar? :)

En de potentie in dit huis zie ik niet :@ Maar misschien als alles samen valt qua ruimtes dat jullie het wel zien :Y
Ik zie het zaterdag wel hoe het huis in elkaar zit. Ik laat me verrassen ;)

Qua potentie weet ik het niet. Het kavel en de locatie hebben zeker potentie. De enorme schuur ook in het kader van onze bedrijven en toekomstig personeel. Het type huis spreekt me wel aan, al zou het binnen volledig gestript moeten worden om aan onze eisen te voldoen.

Het punt is, ik ben redelijk veeleisend. Dit moet wel ons droomhuis voor de rest van ons leven worden. Ook als we een huis van een halve ton meer kopen, zal bijna alles verbouwd moeten worden. Dan zitten we alleen 10 jaar in de rommel omdat er dan niet veel geld meer voor is.
Spoilers!
  vrijdag 1 april 2016 @ 17:04:07 #147
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_161099342
Pff, 700 kilo schelpen ligt in de kruipruimte.

Morgen beginnn we met het voorbereiden van de achtermuur, die kan dan hopelijk zondag geverfd worden.
Spoilers!
  maandag 4 april 2016 @ 08:27:08 #148
319308 Tink89
To live is to dance
pi_161162792
En, en, en? Hoe was de bezichtiging?
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
  maandag 4 april 2016 @ 09:05:16 #149
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_161163030
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2016 08:27 schreef Tink89 het volgende:
En, en, en? Hoe was de bezichtiging?
Helemaal fantastisch O+ We hebben net, zodra de makelaar open was, een afspraak gemaakt voor een bezichtiging aanstaande vrijdag.

Hellup, dit gaat veel te snel ineens :D
Dit huis staat 2 weken te koop en ze hebben inmiddels 4 bezichtigingen gehad. Op de Open Huizendag kwamen 14 bezoekers af, waarvan 8 serieus dachten de eigenaren. Dit huis gaat vast niet van ons worden maar we willen het wel proberen.
Spoilers!
  maandag 4 april 2016 @ 09:13:40 #150
319308 Tink89
To live is to dance
pi_161163112
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2016 09:05 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Helemaal fantastisch O+ We hebben net, zodra de makelaar open was, een afspraak gemaakt voor een bezichtiging aanstaande vrijdag.

Hellup, dit gaat veel te snel ineens :D
Dit huis staat 2 weken te koop en ze hebben inmiddels 4 bezichtigingen gehad. Op de Open Huizendag kwamen 14 bezoekers af, waarvan 8 serieus dachten de eigenaren. Dit huis gaat vast niet van ons worden maar we willen het wel proberen.
Hoe zit het nou met de indeling?
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')