Ik rij sinds kort heel veel in de nachtelijke uren als chauffeur/koerier. Het is geen ideale baan maar goed: Er moet toch geld verdiend worden en ik had zeer weinig opties. Maar het punt is: The freaks DO come out at night.
Disclaimer: Hier volgt een lijst aan klachten. Zie onderaan voor TL:DR
- Ik zie heel regelmatig mensen op bijna verlaten snelwegen met een slakkengangetje op de 3e of 4e strook rijden. Kijk, dat je even een tijdje op de 2e strook blijft plakken, dat overkomt iedereen wel eens. Maar als je nog verder naar links gewoon aan het loungen bent zit ik me echt af te vragen wat die persoon mankeert.
- De enorme hoeveelheid schijt die mensen hebben aan snelheidsbeperkingen en afzettingen bij bijvoorbeeld werkzaamheden. Ik zag laatst een Volvo(uiteraard) op en haar na tegen zo'n pijlwagen aan rijden. Hij reed (uiteraard)veel te hard. Dat rode kruis hing al ongeveer een kilometer boven de weg. Achter die pijlwagen stonden mensen aan de weg te werken. Dit soort gasten zijn dus de reden dat alles al afgezet moet worden. Ze spelen gewoon met de levens van anderen voor die paar seconden tijdswinst.
- Groot licht. Je mag het in de nacht voeren zo lang er geen tegenligger aankomt. Hoe mensen er dan bij komen dat het op de snelweg gewoon mag is voor mij onbekend. Maar het is wel aardig verblindend. Zouden ze de streepjes op de weg niet kunnen zien als ze gewoon dimlicht voeren?
- Mensen die verwachten dat iedereen die al op de snelweg rijd ruimte voor ze maakt bij het invoegen naar de snelweg
Ik heb recentelijk nog twee mutsen bijna tegen een vangrail aan zien rijden, omdat ze boos naar mij aan het kijken waren. Die vangrail kwam steeds dichterbij maar het kwam niet in haar op om te remmen of om het gas los te laten. Ze zaten beide eigenlijk gewoon een beetje boos/hulpeloos richting mijn strook/auto en mij te staren. Op een gegeven moment duurde het me te lang en toen ben ik maar even flink doorgereden. Ik was oprecht een beetje bang dat ze vangrail zouden koppen.
- Aso's: Mensen die anderen zomaar in gevaar brengen en die compleet schijt aan andere levens hebben. Toevallig gebeurde het gisteren nog dat ik in de buurt van Eindhoven enorm hard werd afgesneden door een champagnekleurige Lexus met bijbehorende Tokkiebestuurder. Hij kwam van achter langs de blokmarkering aangevlogen op een stuk waar de snelweg zich splitst en hij smeet zijn auto er gewoon tussen. Ik denk dat het 30/50 cm van mijn voorbumper af was.
Of die Opel Vectra dude die op een industrieterrein om half zes in de ochtend even moet stoppen om een vrachtwagen achteruit te laten inparkeren. Die vrachtwagen moest een keer extra steken en dat duurde hem te lang. Dus toen de vrachtwagen weer achteruit ging stond hij al klaar bij de voorbumper om er over de linkerstrook langs te vliegen. Maar ik zag op die linkerstrook dus een grote MPV aankomen. Die schrikt zich vervolgens de pleuris want er zit ineens een Tokkie met een Vectra half op zijn baan. Het ging echt maar net goed. Die tokkie reed uiteraard stoïcijns door. Maar die MPV man, de trucker en ik hadden alledrie
zo'n gezicht.
- Bumperklevers. In scherpe bochten op de opritten richting snelweg bijvoorbeeld. Zo'n Mercedes turbodiesel is verrassend snel. Zou ik met 60 door zo'n bocht gaan als ik een andere keuze had? Ik neem mijn tijd in zulke bochten. Want als je zwaar beladen bent en het is glad dan zit een ongeluk in een klein hoekje. Maar toch denken mensen altijd dat ze mee moeten helpen en je aan moeten duwen. Fuck it. Als de weg recht is maak ik het wel weer goed en dan kan iedereen alsnog snel en veilig de snelweg op. Maar het is wel enorm frustrerend. Ik neem geen risico in zo'n scherpe bocht en ik neem geen risico met mijn lading.
Dan heb je ook nog van die types die op provinciale wegen gaan bumperkleven. Zelfs terwijl je gewoon 90 op de teller rijdt waar je 80 mag. Maar inhalen ho maar, want er ligt een doorgetrokken streep en dan is inhalen verboden
- Fietsers en wielrenners: Enough said. Maar neem in ieder geval een lampje of reflector als je in de nacht over onverlichte dijkweggetjes gaat rijden.
- Zijn richtingaanwijzers echt zo moeilijk te vinden in de meeste auto's? Zijn richtingaanwijzers magische toverstafjes die je het recht geven om zomaar ineens blindelings naar de linkerstrook te komen? Zijn richtingaanwijzers verboden als je een fucking rotonde verlaat? Zijn richtingaanwijzers niet verkrijgbaar bij BMW/Audi/Volvo?
Maar eigenlijk vind ik het werk nog best ok. In de nacht autorijden en er betaald voor krijgen is zo slecht nog niet. Daarbij is het grotendeels erg relaxt op de weg. Maar je komt soms mafketels tegen
TL;DR: Idiots, idiots everywhere!