abonnement Unibet Coolblue
pi_153751834
Topicreeks: Irritaties op de weg

We ergeren ons nogal wat in het verkeer. Bumperklevers (voor en achter), linksplakkers, langzaamrijders, hardrijders, voorrangnemers, geen voorrangverleners, inhaalverbod negerende vrachtwagenchauffeurs, onnodig gebruik van mistlampen, dagrijverlichting bij nacht (zonder achterlichten), eigenlijk aan alles.

Steek hier je klaagzang af over ergernissen die je tegengekomen bent in het verkeer, en discussieer mee.

* Maar hou het wel gezellig aub!





Leerzame informatie

• De uitleg over rijbanen en rijstroken kort samengevat met plaatje:

Een rijstrook is onderdeel van de rijbaan.
Over een rijstrook kunnen voertuigen rijden.
Een rijbaan kan uit één, twee of zelfs meer rijstroken bestaan.

130322_50937_Rijbaan.gif
The media's the most powerful entity on earth. They have the power to make the innocent guilty and to make the guilty innocent... They control the minds of the masses.
pi_153751846
Zo, weer een nieuw deeltje :)
The media's the most powerful entity on earth. They have the power to make the innocent guilty and to make the guilty innocent... They control the minds of the masses.
pi_153751896
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 18:03 schreef Posergoth6667 het volgende:

[..]

Daar kan ik, zonder motor, ook echt niet tegen. Als er file is en ik rij op de linkerbaan, dan rij ik uiterst links. Rij ik rechts dan rij ik uiterst rechts. Ik hoef niet eens elke seconde in mijn spiegel te kijken of je er met je motor langs hoeft te gaan, je kan er gewoon langs. Zo kan elke motor er veilig door en ben ik geen seconde later op mijn bestemming. Sterker nog, doordat jij op een motor rijd ben ik waarschijnlijk eerder op mijn bestemming omdat er niet nog een auto in de rij staat.
Maarja, als iedereen een beetje normaal doet zijn we allemaal eerder thuis.
Daar houd ik van O+

Uiteindelijk zijn mensen zoals jij ook de manier om er langs te komen. Die nemen dan gas terug zodat je er via de andere baan alsnog langs kan.
pi_153751949
quote:
17s.gif Op maandag 22 juni 2015 18:06 schreef Yreal het volgende:

[..]

Daar houd ik van O+

Uiteindelijk zijn mensen zoals jij ook de manier om er langs te komen. Die nemen dan gas terug zodat je er via de andere baan alsnog langs kan.
Met plezier zelfs. Jarenlang in een dorp gewerkt, elke dag naar huis stond er een stukje file waar twee rijstroken een werden. Ik zat altijd te kijken of er motoren aan kwamen, dan deed ik mijn raam open om aan te wijzen dat ze er voor mogen. Ik hou afstand van alles wat zich op twee wielen verplaatst.
The media's the most powerful entity on earth. They have the power to make the innocent guilty and to make the guilty innocent... They control the minds of the masses.
  maandag 22 juni 2015 @ 18:23:42 #5
440637 Hamlapje
met honing-mosterdsaus
pi_153752316
Afstand houden.
Waarom is dat zo moeilijk voor een boel automobilisten.

Tegenwoordig doe ik ook gezellig mee aan woon-werk verkeer. De route gaat grotendeels over een tweebaans autoweg. Een weg van welgeteld 33 km lang. 's Morgens en eind van de middag is het altijd redelijk druk, maar geen files. Het is alleen meestal niet mogelijk om 100 te rijden want er rijdt altijd wel wat vrachtverkeer rond.
Ik heb dan de gewoonte ontwikkeld om daar lekker met een snelheid tussen de 80 en 90 km per uur achter te blijven rijden op de cruise control. En dan het liefst een 20 tot 30 meter er achter zodat ik ook langs zo'n vrachtwagen kan kijken of ik eventueel in kan halen op de weinige stukken waar dat is toegestaan.
Waarom rijden er zoveel mongolen rond die mij dan toch zo nodig (op vaak asociale manieren) in moeten halen om maar tussen mij en zo'n vrachtwagen te komen, vervolgens vlak achter zo'n vrachtwagen gaan slalommen omdat ze er niet op een fatsoenlijke manier langs kunnen kijken.

Als het echt zo noodzakelijk is om op die weg 100 te rijden in plaats van 80, ga dan 3 minuten eerder van huis, want meer tijd win je er echt niet mee. Je rijdt nu alleen maar een twee keer zo grote afstand door dat slalommen.
pi_153752597
Of de andere weggebruikers moeten gewoon 100 gaan rijden, ipv mensen zoals jij die 80 gaan rijden. Zo kan je het namelijk ook bekijken.
Heb er zo'n hekel aan, mensen die niet de maximum snelheid rijden, waardoor ik moet afremmen.
pi_153752634
Hetgaat erom dat je je eigen tempo kan rijden, niet om sneller te zijn.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_153752743
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 18:23 schreef Hamlapje het volgende:

Ik heb dan de gewoonte ontwikkeld om daar lekker met een snelheid tussen de 80 en 90 km per uur achter te blijven rijden op de cruise control. En dan het liefst een 20 tot 30 meter er achter zodat ik ook langs zo'n vrachtwagen kan kijken of ik eventueel in kan halen op de weinige stukken waar dat is toegestaan.
^O^ , nog beter is om twee seconden tussen jou en je voorganger te houden. Met 90km/u is dat al 50 meter. Geeft je nog meer ruimte om overzicht te houden en je hebt meer tijd om te reageren op een onverwachte situatie. Ook is je remweg een paar meter langer. Twee seconden tellen is ook iets makkelijker dan het schatten van meters als je beweegt.

quote:
Waarom rijden er zoveel mongolen rond die mij dan toch zo nodig (op vaak asociale manieren) in moeten halen om maar tussen mij en zo'n vrachtwagen te komen, vervolgens vlak achter zo'n vrachtwagen gaan slalommen omdat ze er niet op een fatsoenlijke manier langs kunnen kijken.
:{

quote:
Als het echt zo noodzakelijk is om op die weg 100 te rijden in plaats van 80, ga dan 3 minuten eerder van huis, want meer tijd win je er echt niet mee. Je rijdt nu alleen maar een twee keer zo grote afstand door dat slalommen.
Sommige mensen moeten de maximumsnelheid rijden ongeacht de situatie, ook al gaat het ten koste van hun eigen veiligheid en de veiligheid van hun medeweggebruikers. Bij deze mensen komt het woord "anticiperen" dan ook niet in hun woordenboek voor. Ik denk altijd maar, rij de maximumsnelheid waar dat kan, en pas je snelheid aan als het moet.
  maandag 22 juni 2015 @ 18:42:24 #9
283159 pl4kkie
Het is FOK!
pi_153752779
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 18:34 schreef Carlos93 het volgende:
Of de andere weggebruikers moeten gewoon 100 gaan rijden, ipv mensen zoals jij die 80 gaan rijden. Zo kan je het namelijk ook bekijken.
Heb er zo'n hekel aan, mensen die niet de maximum snelheid rijden, waardoor ik moet afremmen.
Wat snap jij niet aan vrachtverkeer/vrachtwagens?
Hearing voices from afar, Join the madness when the curtain falls.
We are the ones, To ignite the darkened skies.
pi_153752801
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 18:42 schreef pl4kkie het volgende:

[..]

Wat snap jij niet aan vrachtverkeer/vrachtwagens?
Ik heb het niet over vrachtwagens. Ik heb het over hamlapje, die er bewust voor kiest om 80 of 90 te gaan rijden.
Vrachtwagens hebben begrenzers, dat weet iedereen.
  maandag 22 juni 2015 @ 18:44:21 #11
283159 pl4kkie
Het is FOK!
pi_153752820
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 18:43 schreef Carlos93 het volgende:

[..]

Ik heb het niet over vrachtwagens. Ik heb het over hamlapje, die er bewust voor kiest om 80 of 90 te gaan rijden.
Vrachtwagens hebben begrenzers, dat weet iedereen.
Ja, hij kiest er bewust voor omdat het amper mogelijk is om in te halen. ;)
Hearing voices from afar, Join the madness when the curtain falls.
We are the ones, To ignite the darkened skies.
pi_153752823
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 18:34 schreef Carlos93 het volgende:
Of de andere weggebruikers moeten gewoon 100 gaan rijden, ipv mensen zoals jij die 80 gaan rijden. Zo kan je het namelijk ook bekijken.
Heb er zo'n hekel aan, mensen die niet de maximum snelheid rijden, waardoor ik moet afremmen.
Die vrachtwagens rijden de voor hen geldende maximumsnelheid. Leuk dat jij dan 100 wilt rijden, maar dan moet je ze wel voorbij kunnen en mogen. En zolang dat niet kan, kun je net zo goed op 50-75 meter afstand blijven zitten.
  maandag 22 juni 2015 @ 18:44:38 #13
440637 Hamlapje
met honing-mosterdsaus
pi_153752826
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 18:34 schreef Carlos93 het volgende:
Of de andere weggebruikers moeten gewoon 100 gaan rijden, ipv mensen zoals jij die 80 gaan rijden. Zo kan je het namelijk ook bekijken.
Heb er zo'n hekel aan, mensen die niet de maximum snelheid rijden, waardoor ik moet afremmen.
Waarom moet ik honderd gaan rijden als er een vrachtwagen voor me rijdt met 80?
Ik ga geen rare capriolen uithalen om die vrachtwagen maar in te kunnen halen, om dan vervolgens een kilometer verder weer achter de volgende te zitten.
  maandag 22 juni 2015 @ 18:47:04 #14
440637 Hamlapje
met honing-mosterdsaus
pi_153752887
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 18:43 schreef Carlos93 het volgende:

[..]

Ik heb het niet over vrachtwagens. Ik heb het over hamlapje, die er bewust voor kiest om 80 of 90 te gaan rijden.
Vrachtwagens hebben begrenzers, dat weet iedereen.
Ik kies er bewust voor om lekker achter die vrachtwagen te blijven.
En ik heb het over de N46. Tweebaans met voor het grootste gedeelte een doorgetrokken streep, waar inhalen dus niet eens mag.
En op de stukken waar wel ingehaald mag worden, kan het vaak niet fatsoenlijk wegens verkeer op de andere weghelft.
pi_153752895
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 18:34 schreef Carlos93 het volgende:
Of de andere weggebruikers moeten gewoon 100 gaan rijden, ipv mensen zoals jij die 80 gaan rijden. Zo kan je het namelijk ook bekijken.
Heb er zo'n hekel aan, mensen die niet de maximum snelheid rijden, waardoor ik moet afremmen.
Kijk vooruit en anticipeer. Als je voorganger 80 rijdt waar 100 is toegestaan kun je er waarschijnlijk helemaal geen 100km/u rijden op dat moment. Want er zit een vrachtwagen voor, het is druk, of andere redenen. Punt is, jij komt dan met 100 k/u aanrijden en je wilt door, je moet door want het is 100km/u en daar moet je je van jezelf aan houden. Doe dat nou niet, pas je snelheid aan. Dan hoef je ook niet zoveel te remmen.
  maandag 22 juni 2015 @ 18:53:31 #16
316115 BigSmurf
Groots in kleinigheden!
pi_153753016
Op éénstrooks 80 en 100-wegen met weinig inhaalmogelijkheden doe ik dat ook hoor. Lekker op de cruise, muziekje, tempo van de vrachtwagens aanhouden. Die minuut die het langer kost dan als ik gekke dingen ga doen voor een paar vrachtwagens winst...

Het wordt wat anders als het tweestrooks is, het een 130-snelweg is en mensen met 95-100 gaan inhalen, vaak zonder te spiegelen, terwijl ik en veel medeweggebruikers met 130 aankomen op de linkerstrook. Dan moet je gewoon opflikkeren en rechts blijven, óf gas bijgeven.
  maandag 22 juni 2015 @ 18:53:41 #17
440637 Hamlapje
met honing-mosterdsaus
pi_153753024
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 18:41 schreef sneakydesert het volgende:

[..]

^O^ , nog beter is om twee seconden tussen jou en je voorganger te houden. Met 90km/u is dat al 50 meter. Geeft je nog meer ruimte om overzicht te houden en je hebt meer tijd om te reageren op een onverwachte situatie. Ook is je remweg een paar meter langer. Twee seconden tellen is ook iets makkelijker dan het schatten van meters als je beweegt.

[..]

:{

[..]

Afstand schatten is niet m'n sterkste punt, maar ik blijf inderdaad zo'n 2 tot 3 seconden achter een vrachtwagen.

Alleen erger ik me dan inderdaad wel eens aan mensen die per se mij in moeten halen omdat die mensen het idee hebben dat je zo'n 'gat' dicht moet rijden.
pi_153753086
Bij een tweebaans autoweg heb ik dan ook een heel ander idee dan wat er nu gegeven wordt.
Ik heb dan in mijn hoofd 2x 2, omdat bij het woord tweebaans daar altijd over gepraat wordt.
Vandaar de verwarring.
Op een enkelbaans N weg is het logisch dat je achter de vrachtwagen hangt.
pi_153753138
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 18:53 schreef Hamlapje het volgende:

[..]

Afstand schatten is niet m'n sterkste punt, maar ik blijf inderdaad zo'n 2 tot 3 seconden achter een vrachtwagen.

Alleen erger ik me dan inderdaad wel eens aan mensen die per se mij in moeten halen omdat die mensen het idee hebben dat je zo'n 'gat' dicht moet rijden.
Zo'n 'gat' is wel jouw personal space in het verkeer. De barrière die jouw de tijd geeft om te reageren als het verkeer voor jou plots stopt. Dat sommige mensen daar lak aan hebben en jouw ruimte en de ruimte van zichzelf kleiner maken door daar in te gaan zitten laat zien dat er weinig besef en verkeersinzicht bij hun zit. Het enige wat je dan kunt dun is zelf meer afstand afstand houden en hopen dat er niet nog een hufter tussenkomt.
  maandag 22 juni 2015 @ 18:59:54 #20
316115 BigSmurf
Groots in kleinigheden!
pi_153753167
Leer het verschil tussen rijbanen en rijstroken nou eens mensjes, er staat zo'n mooi plaatje in de OP. :+
pi_153753181
Ik rij sinds kort heel veel in de nachtelijke uren als chauffeur/koerier. Het is geen ideale baan maar goed: Er moet toch geld verdiend worden en ik had zeer weinig opties. Maar het punt is: The freaks DO come out at night.

Disclaimer: Hier volgt een lijst aan klachten. Zie onderaan voor TL:DR

- Ik zie heel regelmatig mensen op bijna verlaten snelwegen met een slakkengangetje op de 3e of 4e strook rijden. Kijk, dat je even een tijdje op de 2e strook blijft plakken, dat overkomt iedereen wel eens. Maar als je nog verder naar links gewoon aan het loungen bent zit ik me echt af te vragen wat die persoon mankeert.

- De enorme hoeveelheid schijt die mensen hebben aan snelheidsbeperkingen en afzettingen bij bijvoorbeeld werkzaamheden. Ik zag laatst een Volvo(uiteraard) op en haar na tegen zo'n pijlwagen aan rijden. Hij reed (uiteraard)veel te hard. Dat rode kruis hing al ongeveer een kilometer boven de weg. Achter die pijlwagen stonden mensen aan de weg te werken. Dit soort gasten zijn dus de reden dat alles al afgezet moet worden. Ze spelen gewoon met de levens van anderen voor die paar seconden tijdswinst.

- Groot licht. Je mag het in de nacht voeren zo lang er geen tegenligger aankomt. Hoe mensen er dan bij komen dat het op de snelweg gewoon mag is voor mij onbekend. Maar het is wel aardig verblindend. Zouden ze de streepjes op de weg niet kunnen zien als ze gewoon dimlicht voeren?

- Mensen die verwachten dat iedereen die al op de snelweg rijd ruimte voor ze maakt bij het invoegen naar de snelweg }:| Ik heb recentelijk nog twee mutsen bijna tegen een vangrail aan zien rijden, omdat ze boos naar mij aan het kijken waren. Die vangrail kwam steeds dichterbij maar het kwam niet in haar op om te remmen of om het gas los te laten. Ze zaten beide eigenlijk gewoon een beetje boos/hulpeloos richting mijn strook/auto en mij te staren. Op een gegeven moment duurde het me te lang en toen ben ik maar even flink doorgereden. Ik was oprecht een beetje bang dat ze vangrail zouden koppen.

- Aso's: Mensen die anderen zomaar in gevaar brengen en die compleet schijt aan andere levens hebben. Toevallig gebeurde het gisteren nog dat ik in de buurt van Eindhoven enorm hard werd afgesneden door een champagnekleurige Lexus met bijbehorende Tokkiebestuurder. Hij kwam van achter langs de blokmarkering aangevlogen op een stuk waar de snelweg zich splitst en hij smeet zijn auto er gewoon tussen. Ik denk dat het 30/50 cm van mijn voorbumper af was.

Of die Opel Vectra dude die op een industrieterrein om half zes in de ochtend even moet stoppen om een vrachtwagen achteruit te laten inparkeren. Die vrachtwagen moest een keer extra steken en dat duurde hem te lang. Dus toen de vrachtwagen weer achteruit ging stond hij al klaar bij de voorbumper om er over de linkerstrook langs te vliegen. Maar ik zag op die linkerstrook dus een grote MPV aankomen. Die schrikt zich vervolgens de pleuris want er zit ineens een Tokkie met een Vectra half op zijn baan. Het ging echt maar net goed. Die tokkie reed uiteraard stoïcijns door. Maar die MPV man, de trucker en ik hadden alledrie :{ zo'n gezicht.

- Bumperklevers. In scherpe bochten op de opritten richting snelweg bijvoorbeeld. Zo'n Mercedes turbodiesel is verrassend snel. Zou ik met 60 door zo'n bocht gaan als ik een andere keuze had? Ik neem mijn tijd in zulke bochten. Want als je zwaar beladen bent en het is glad dan zit een ongeluk in een klein hoekje. Maar toch denken mensen altijd dat ze mee moeten helpen en je aan moeten duwen. Fuck it. Als de weg recht is maak ik het wel weer goed en dan kan iedereen alsnog snel en veilig de snelweg op. Maar het is wel enorm frustrerend. Ik neem geen risico in zo'n scherpe bocht en ik neem geen risico met mijn lading.

Dan heb je ook nog van die types die op provinciale wegen gaan bumperkleven. Zelfs terwijl je gewoon 90 op de teller rijdt waar je 80 mag. Maar inhalen ho maar, want er ligt een doorgetrokken streep en dan is inhalen verboden }:| :{

- Fietsers en wielrenners: Enough said. Maar neem in ieder geval een lampje of reflector als je in de nacht over onverlichte dijkweggetjes gaat rijden.

- Zijn richtingaanwijzers echt zo moeilijk te vinden in de meeste auto's? Zijn richtingaanwijzers magische toverstafjes die je het recht geven om zomaar ineens blindelings naar de linkerstrook te komen? Zijn richtingaanwijzers verboden als je een fucking rotonde verlaat? Zijn richtingaanwijzers niet verkrijgbaar bij BMW/Audi/Volvo?

Maar eigenlijk vind ik het werk nog best ok. In de nacht autorijden en er betaald voor krijgen is zo slecht nog niet. Daarbij is het grotendeels erg relaxt op de weg. Maar je komt soms mafketels tegen -O-

TL;DR: Idiots, idiots everywhere!
Remember to let her into your heart
Then you can start to make it better
Was ooit triptamine, account is verneukt :(
pi_153753474
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 19:00 schreef Triptamine2 het volgende:
-knip-
Zitten voor mij als gewone automobilist herkenbare situaties tussen ja. Ik heb ook een krantenwijk elke ochtend, en om half vijf is bijna niemand op de weg. Af en toe komt er een auto aanrijden als ik de rotonde op fiets, netjes mijn hand uitsteek (goede gewoonte) en de rotonde oversteek. En het overkomt me steeds maar weer dat auto's gewoon doorrijden, terwijl ik voorrang heb en goed zichtbaar ben. De laatste keer scheelde het niet veel of ik lag op de motorkap. Blijkbaar maakt die paar seconden wachten een verschil dat van levensbelang is voor hun ;(
pi_153753650
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 19:13 schreef sneakydesert het volgende:

[..]

Zitten voor mij als gewone automobilist herkenbare situaties tussen ja. Ik heb ook een krantenwijk elke ochtend, en om half vijf is bijna niemand op de weg. Af en toe komt er een auto aanrijden als ik de rotonde op fiets, netjes mijn hand uitsteek (goede gewoonte) en de rotonde oversteek. En het overkomt me steeds maar weer dat auto's gewoon doorrijden, terwijl ik voorrang heb en goed zichtbaar ben. De laatste keer scheelde het niet veel of ik lag op de motorkap. Blijkbaar maakt die paar seconden wachten een verschil dat van levensbelang is voor hun ;(
Ik zie jullie regelmatig rijden ja. Maar ik kan met de krantenbezorgers weinig problemen hebben. Die letten meestal wel op en zorgen vrij weinig voor overlast. Ze zitten meestal op de stoep en communiceren meestal wel met het verkeer

Maar je hebt wel een punt over automobilisten die vroeg in de ochtend nergens naar kijken. Van die halve zombies die in hun auto onderweg naar het werk nog een dutje doen want de zaak roept alweer.
Remember to let her into your heart
Then you can start to make it better
Was ooit triptamine, account is verneukt :(
pi_153755149
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 19:00 schreef Triptamine2 het volgende:

Waarom herken ik alle punten? Er is veel frustratie op de weg door mensen die dit soort gedrag vertonen.

Weet je zeker dat ze groot licht gebruiken? Er zijn heel veel tokkies die auto's hebben met Xenon verlichting. Dat is echt de slechtste uitvinding ooit.
The media's the most powerful entity on earth. They have the power to make the innocent guilty and to make the guilty innocent... They control the minds of the masses.
  maandag 22 juni 2015 @ 20:18:44 #25
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_153755180
Nog iets debieler zijn die bochtlichten. Werkelijk geen idee waarom je die in Nederland nodig zou hebben.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
<a href="https://regenrace.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >regenrace of niet?</a>
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')