abonnement Unibet Coolblue
pi_153750502
Hallo,

ik heb onlangs mijn appartement verkocht en ben plannen aan het maken om zelf een huis te bouwen. De insteek is om zo veel mogelijk zelf te doen.

Een van de mogelijkheden die ik zie, is het bouwen met SIP panelen. (bijvoorbeeld Kingspan Tek) Bij het zoeken op internet klinkt het als de oplossing voor alle bouwproblemen. Het probleem is alleen dat ik geen ervaringen met SIPs in Nederland vindt, behalve van een aantal commerciële partijen.

Wat weet ik al van SIPs?
- Ongekend goede isolatie
- Snel en eenvoudig te verwerken zonder afval (redelijk eenvoudig zelf te doen)
- Lichter dan traditionele bouw, dus minder funderingskosten
- Vanwege het lage gewicht ook minder goede geluidsisolatie

Nou is die geluidsisolatie niet zo'n probleem, omdat het toch een vrijstaand huis wordt. Verdere nadelen heb ik nog niet kunnen vinden, dus het klinkt (voor mij) als een prima manier om te bouwen.

Mijn vraag is eigenlijk of er hier mensen zijn met ervaringen met SIP bouw. Hoe zijn die ervaringen? Wat is jullie idee hierover?
pi_153754228
In een vrijstaand huis heb je dus ook rondom buitenmuren, en dus ook veel meer invloed van geluid van buiten. Het werkt 2 kanten op hè ;)
[b]Op maandag 28 mei 2012 19:03 schreef freshy98 het volgende:[/b]
Vrouwen en hints geven. Dat moeten ze echt eens afleren.
  maandag 22 juni 2015 @ 21:31:07 #3
11798 Rtificial
[ahr-tuh-fish-uhl]
pi_153757703
Onze woning is opgebouwd met SIPs. We zijn nog bezig met de afwerking overigens.
Wat meer info op http://onsnieuwehuis.be.

Het 'bouwpakket' hebben wij laten produceren en leveren door Scotframe.

Er is overigens ook sprake van toekomstige productie in Nederland.
pi_153760290
Damn, Aart?, dat is een magnifique klus!! Mooi ff rondgekeken op jullie site.

Fantastische filmpjes ook :)
Laat die handjes wapperen!
  maandag 22 juni 2015 @ 22:55:16 #5
11798 Rtificial
[ahr-tuh-fish-uhl]
pi_153760744
Dankjewel, we zijn ook erg tevreden over onze voortgang so far. Zeker als je bedenkt dat we nog nooit eerder iets DHZ gedaan hebben. Niet mer dan een IKEA kast in ieder geval.
pi_153760876
Om een beetje on topic te blijven, ik ben wel erg benieuwd wat de kosten nou zijn van zo'n dergelijk "bouwpakket" huis en dan dat te vergelijken met een conventioneel gemetseld huis.

En dan helemaal vergeleken met de Belgische standaard van die holle metselblokken waarover gestuukt wordt. Dat lijkt me echt een heel goedkope bouwmethode.
Laat die handjes wapperen!
pi_153761155
Mooi om te zien Aart. En ook prettig om te zien dat het doe-het-zelven ook goed te doen is. Ik ga jullie project verder volgen. In hoeverre heb je last gehad van andere bouweisen in de UK en België? Ik kan me indenken dat leidingwerk, elektra en andere installatiezaken toch wel afwijken van wat Nederland en/of België?

Ik ga in elk geval eens contact opnemen met Scotframe.
  maandag 22 juni 2015 @ 23:28:57 #8
11798 Rtificial
[ahr-tuh-fish-uhl]
pi_153761808
In de basis is het denk ik niet goedkoper dan traditioneel bouwen, maar:
De materialen zijn gemakkelijk te bewerken, en zonder ervaring kan je dus ook veel zelf doen, dat bespaart.
De ruwbouw kan in 5 dagen wind en waterdicht staan. Dat bespaart.
Het pakket is ontzettend compleet, uiteindelijk bespaart dat ook.
De panelen bieden ontzettend hoge isolatie in een relatief dunne wand.

In concreto:
Wij bouwen een woning van 155m2. Het bouwpakket, inclusief ramen, deuren, trap, binnendeuren, plintjes, kastdeuren, kastinrichting, hang en sluitwerk, deurlijsten, etc, kost zo'n ¤60.000 incl BTW.
Daarmee ben je er natuurlijk nog niet. De hele bouw van het huis, inclusief grondwerken, volledige onderkeldering, technieken, pleisterwerk, wand en vloerbedekking, sanitair, keuken, etc. komt op ¤210.000 incl BTW.

Al het leidingwerk doen we zelf met ondersteuning van professionals die materiaal, instructies en controle leveren. De manuren steken we er zelf in, en gaat dus volgens de lokale regels.

Als je met Scotframe contact opneemt, vragen naar Mike Cruickshank, zit in Cumbernauld, en doe em de hartelijke groeten van Aart :-) Scotframe is een fijne partner immer te werken. Professioneel, bieden hulp als het nodig is, en vooral, heel erg ervaren.
pi_153777493
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 23:28 schreef Rtificial het volgende:
In de basis is het denk ik niet goedkoper dan traditioneel bouwen, maar:
De materialen zijn gemakkelijk te bewerken, en zonder ervaring kan je dus ook veel zelf doen, dat bespaart.
De ruwbouw kan in 5 dagen wind en waterdicht staan. Dat bespaart.
Het pakket is ontzettend compleet, uiteindelijk bespaart dat ook.
De panelen bieden ontzettend hoge isolatie in een relatief dunne wand.

In concreto:
Wij bouwen een woning van 155m2. Het bouwpakket, inclusief ramen, deuren, trap, binnendeuren, plintjes, kastdeuren, kastinrichting, hang en sluitwerk, deurlijsten, etc, kost zo'n ¤60.000 incl BTW.
Daarmee ben je er natuurlijk nog niet. De hele bouw van het huis, inclusief grondwerken, volledige onderkeldering, technieken, pleisterwerk, wand en vloerbedekking, sanitair, keuken, etc. komt op ¤210.000 incl BTW.

Al het leidingwerk doen we zelf met ondersteuning van professionals die materiaal, instructies en controle leveren. De manuren steken we er zelf in, en gaat dus volgens de lokale regels.

Als je met Scotframe contact opneemt, vragen naar Mike Cruickshank, zit in Cumbernauld, en doe em de hartelijke groeten van Aart :-) Scotframe is een fijne partner immer te werken. Professioneel, bieden hulp als het nodig is, en vooral, heel erg ervaren.
Poeh... Dat is een flink bedrag wat daar nog bij komt. Waar zitten de meeste kosten in?
pi_153779823
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2015 21:31 schreef Rtificial het volgende:
Onze woning is opgebouwd met SIPs. We zijn nog bezig met de afwerking overigens.
Wat meer info op http://onsnieuwehuis.be.

Het 'bouwpakket' hebben wij laten produceren en leveren door Scotframe.

Er is overigens ook sprake van toekomstige productie in Nederland.
Geinig, leuk om te zien !
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
  dinsdag 23 juni 2015 @ 18:02:27 #11
11798 Rtificial
[ahr-tuh-fish-uhl]
pi_153781248
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 16:06 schreef bartgooss het volgende:

[..]

Poeh... Dat is een flink bedrag wat daar nog bij komt. Waar zitten de meeste kosten in?
Eens even zien, de grote posten:
Kelder : ¤ 17.000
Architect / vergunningen / EPB / veiligheidscoordinatie : ¤ 5.500
Gevelbekleding : ¤ 10.000
Stucwerk : ¤ 10.000
Verwarming : ¤ 6.500
Riolering / putten : ¤ 7.500
Montage bouwpakket : ¤ 12.500
Dakpannen : ¤ 3.500
Vloer : ¤ 10.000
Ventilatie : ¤ 4.000
Elektra : ¤ 5.000
Badkamers : ¤ 7.000
Keuken : ¤ 7.000

Om zo maar even uit de losse pols wat dingen te noemen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')