Dan zijn we toch weer terug bij subjectieve moraliteit. Dat idee ben ik zelf redelijk enthousiast over, maar als je het mij vraagt nemen de meeste gelovigen geen genoegen met een subjectieve moraal.quote:Op zondag 21 juni 2015 11:30 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Omdat wij niet de relatie met dat dier hebben die gelovigen claimen dat God met ons heeft.
Klopt. Jij was met je stelling dan ook advocaat van de duivel aan het spelen, weet je nog? "God is niet slecht, want zijn houding tegenover ons is dezelfde houding die wij tegenover lagere diersoorten innemen." Maar dat is simpelweg niet waar, want christenen zeggen voortdurend dat die houding veel anders is. Dus, tenzij je over subjectieve moraal wilt beginnen - wat voor de meeste gelovigen niet acceptabel is -, kan je stelling de prullenbak in.quote:Op zondag 21 juni 2015 11:37 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dan zijn we toch weer terug bij subjectieve moraliteit. Dat idee ben ik zelf redelijk enthousiast over, maar als je het mij vraagt nemen de meeste gelovigen geen genoegen met een subjectieve moraal.
Voor hen is moraliteit iets absoluuts, en bepaalt God wat wel of niet slecht is.
Ik probeer ook maar een beetje mee te denken met Christenen die zonder enige twijfel worstelen met deze consistentieproblemen. Als ze de oplossing niet leuk vinden, sja. Back to the drawing board. Ik heb mijn best gedaan. (En het is toch al niet mijn probleem. )quote:Op zondag 21 juni 2015 11:41 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Klopt. Jij was met je stelling dan ook advocaat van de duivel aan het spelen, weet je nog? "God is niet slecht, want zijn houding tegenover ons is dezelfde houding die wij tegenover lagere diersoorten innemen." Maar dat is simpelweg niet waar, want christenen zeggen voortdurend dat die houding veel anders is. Dus, tenzij je over subjectieve moraal wilt beginnen - wat voor de meeste gelovigen niet acceptabel is -, kan je stelling de prullenbak in.
sowieso elke dier, impala, olifant, giraf.quote:Op zondag 21 juni 2015 11:33 schreef Molurus het volgende:
[..]
Technisch gezien zijn mensen ook dieren, en alle diersoorten zijn verschillend. De vraag is natuurlijk: welke verschillen zijn nu moreel relevant en waarom?
[..]
In de hypothetische situatie zit je ernaast in je luxe safari-auto. En er zijn ruim de middelen aan boord om zo'n olifant te redden... die zijn er voor precies die situatie waarin het niet een olifant is maar een mens die dreigt aan stukken te worden gescheurd.
Zou je dan werkelijk ingrijpen om zo'n olifant te redden als je dat kon? En waar moeten we nou eigenlijk de grens trekken? Een olifant wel, een impala niet?
Nee. zou de olifant niet redden; het gegeven dat altijd olifanten die zwak zijn en achterblijven in de natuur worden gepakt en opgegeten door roofdieren. Gevoelsmatig zou ik de olifant willen redden, maar wetende dat het een gegeven is dat overal in het wild achterblijvende olifanten worden gepakt door roofdieren en worden opgegeten, ja, dan zegt mijn verstand dat dat geen nut heeft.quote:In de hypothetische situatie zit je ernaast in je luxe safari-auto. En er zijn ruim de middelen aan boord om zo'n olifant te redden... die zijn er voor precies die situatie waarin het niet een olifant is maar een mens die dreigt aan stukken te worden gescheurd.
Mensen kunnen praten, schilderen, dingen bouwen, uitvinden etc. en de mens is bedoelt om over de dieren te regeren. Leren jackies, schoenen, lekker mals biefstukje.(alhoewel ik dat laatste niet meer doe op regelmatige basis, alleen bij uitzondering).quote:Technisch gezien zijn mensen ook dieren, en alle diersoorten zijn verschillend. De vraag is natuurlijk: welke verschillen zijn nu moreel relevant en waarom?
Waarom niet subjectief? Moet je niet subjectief zijn? waar is anders je eigen mening?quote:Op zondag 21 juni 2015 11:37 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dan zijn we toch weer terug bij subjectieve moraliteit. Dat idee ben ik zelf redelijk enthousiast over, maar als je het mij vraagt nemen de meeste gelovigen geen genoegen met een subjectieve moraal.
Voor hen is moraliteit iets absoluuts, en bepaalt God wat wel of niet slecht is.
Niet alleen mensen. Communiceren doen veel andere soorten ook en er zijn apen die gebarentaal geleerd hebben.quote:Op zondag 21 juni 2015 13:58 schreef Eficaz het volgende:
Mensen kunnen praten, schilderen, dingen bouwen, uitvinden etc.
Tuurlijk katten communiceren ook, oa met dichtknijpen van oogjes.quote:Op zondag 21 juni 2015 14:16 schreef BaardaapAd het volgende:
[..]
Niet alleen mensen. Communiceren doen veel andere soorten ook en er zijn apen die gebarentaal geleerd hebben.
Dingen uitvinden en bouwen is ook niet exclusief menselijk; beverdammen, termietenheuvels (van die grote semi-keramische die werken als een soort schoorsteen, er zijn er die méters hoog zijn), bepaalde vogelsoorten die overduidelijk leergierig zijn ....
... natuurlijk maak je verschil tussen dieren! Waarom zou er anders 'dolphin friendly' op de blikjes tonijn staan?
Vinden alle gelovigen van hun eigen religie. Dat argument is dus een doodlopende steeg.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 06:31 schreef Hexxenbiest het volgende:
Sommige gelovigen herkennen en begrijpen achterliggende sneren sneller
Dus God heeft die zaken speciaal ontworpen om ons te straffen? Want Hij is het die schept nietwaar? De zonde an sich kan niets scheppen lijkt me.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 06:31 schreef Hexxenbiest het volgende:
Er is al 28 delen gepraat over de reden! DE ZONDE! Nu begin ik ook te twijfelen over jullie intelligentie. Als je niet gelooft, oké. Maar als het hier keer op keer wordt uitgelegd waar de nare beestjes en Zaza de kakkerlak vandaan komen, zou ik verwachten dat de uitleg toch wordt begrepen en onthouden.
Er is geen Satan die nare beesten creëert. Hij is geen schepper. Hij verleidt alleen mensen zich van God af te keren door het kwade te doen.
Alle parasieten zijn er omdat de zonde was begaan. Of God die beesten creëert? Ze zijn onderdeel. Ze zijn gevolg van actie (zonde).
Wat een misvatting.quote:Op zondag 21 juni 2015 18:26 schreef Hiddendoe het volgende:
Heb niet alles van deze reeks gelezen. Toch zit ik me af te vragen hoe de mensheid er uit zou zien als we geen religie in ons basispakketje hadden.
Hoe zou onze moraal vandaag de dag zijn? Hoeveel kunstwerken en composities zouden onze cultuur hebben?
Hoe zouden we ons kleden? Wat zouden we eten? Hoe zouden we omgaan met kleine geschillen? Hoeveel belasting zouden we betalen? En in het geval van voorgaande vraag? hoe zouden we ons vuilnis kwijtraken? Hoeveel snelwegen zouden er zijn? Treinen? Vliegtuigen? Onderzoek in de ruimte?
Hoe zouden we omgaan met gehandicapten? Homo's? Vrouwen? Kinderen? Dieren?
Welke wetten zouden er dan gelden?
En welke rechten zouden we dan hebben?
Zouden Willempie en zijn Maxie over ons regeren als doorgewinterde despoten of zouden ze zich toch wat menselijker opstellen?
Zou de USA dan ook een wereldmacht zijn?
De euro zou dan niet bestaan, dat is wel een feit denk ik.
Zouden we weten wie de Beatles waren? De Rolling Stones? Euro Visie Songfestival?
Om even ontopic te blijven: we zouden dan ook geen prachtige kerken en kathedralen kennen, geen Shakespeare, geen da Vinci, geen Bach, geen Mozart.
Zonder religie is geen wetenschap mogelijk.
Newton zou niet herinnerd worden, Plato en Socrates zouden tot stof vergaan.
Zonder religie is er alleen het hier en nu.
Nee natuurlijk niet.quote:Op zondag 21 juni 2015 14:23 schreef BaardaapAd het volgende:
Eficaz het enige echt bijzondere dat mensen hebben is extelligentie. Lezen en schrijven (en in het verlengde daarvan van alles tot en met internet). Dieren leren van elkaar, maar alleen door observatie of instructie (afgezien van genetische overdracht tussen bacteriën en virussen waardoor resistentie soortoverschrijdend snel toeneemt, maar dat kun je niet echt leren noemen).
En je vergelijking loopt scheef; als het je kat is of een Zwarodiaanse ambassadeur die aangereden wordt, dan zou je je kat voortrekken.
Natuurlijk is God alwetend.quote:Op zondag 21 juni 2015 16:53 schreef hoatzin het volgende:
Stel dat die boom dar niet had gestaan? Wat was de mens dan geworden? Een soort naief kind-mens, niet kennende goed en kwaad? Was God daar blij mee geworden? Was dat zijn bedoeling? Nee, want hij wist van tevoren dat het mis zou gaan. Alwetend he? Vragen, vragen, vragen...
Zelfs al zou hij het niet kunnen weten, hij had wel kunnen weten wat er zou kunnen gebeuren en hoe groot dat risico was.quote:Op zondag 21 juni 2015 19:03 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Natuurlijk is God alwetend.
en toch wist God niet wat Adam en Eva zouden doen
Als ik mijn kind uitleg dat je goed moet kijken bij het oversteken dan kan ik van harte hopen dat hij dat doet. Maar 100% zeker weten doe ik dat niet. En tov van mijn eigen kleine peuter ben ik alwetend;)
Een emotionele binding is dus ondergeschikt - voor jou persoonlijk - aan, ja wat eigenlijk? Een sociale conventie?quote:Op zondag 21 juni 2015 18:56 schreef Eficaz het volgende:
Nee natuurlijk niet.
Als ik zou moeten kiezen tussen iemand, een mens, maar iemand die ik niet ken, zijn leven of die van me kat, dan zou het natuurlijk het leven worden van iemand die ik niet ken. Ook al ken ik hem dus niet.
Mensen kunnen ook leren door onder meer observatie.
Nemen we voor de aardigheid Henry VIII. Je weet wel, die de Church of England stichtte omdat de paus 'm niet wilde laten scheiden. Hendrik heeft toen natuurlijk aardig doorgepakt (kloosterschatten geïnd en zo).quote:Op zondag 21 juni 2015 18:26 schreef Hiddendoe het volgende:
Hoe zouden we omgaan met gehandicapten? Homo's? Vrouwen? Kinderen? Dieren?
Welke wetten zouden er dan gelden?
Om even ontopic te blijven: we zouden dan ook geen prachtige kerken en kathedralen kennen, geen Shakespeare, geen da Vinci, geen Bach, geen Mozart.
Zonder religie is geen wetenschap mogelijk.
Newton zou niet herinnerd worden, Plato en Socrates zouden tot stof vergaan.
Zonder religie is er alleen het hier en nu.
Je vergeet de heksenverbrandingen, de inquisuitie, de jodenhaat enz. Allemaal negatieve aspecten van religie, geef ik meteen toe.quote:Op zondag 21 juni 2015 21:13 schreef BaardaapAd het volgende:
[..]
Nemen we voor de aardigheid Henry VIII. Je weet wel, die de Church of England stichtte omdat de paus 'm niet wilde laten scheiden. Hendrik heeft toen natuurlijk aardig doorgepakt (kloosterschatten geïnd en zo).
Newton was een alchemist, aan het christelijk geloof bewees hij lippendienst omdat je in die tijd nou eenmaal als niet (doen alsof) christen nergens aan de bak kwam.
Hoe zouden we omgaan met <rijtje>?
Is er niet iets met het van een hoge rots gooien van homoseksuelen in de koran? Is het je nooit opgevallen dat de grote religies in alles mannen voortrekken? Sowieso hebben alle religies heel onaardige benaderingen van niet (meer) gelovigen en anders gelovigen. Je kunt dus niet beweren dat het geloof zaligmakend is (vredebrengend). Wetten? De ZAKAT (een van de vijf zuilen van de islam) is natuurlijk heel erg goed, winkels zouden op zondag dicht moeten hier (en op zaterdag in joodse gebieden enzovoorts), de inquisitie zou rondwaren op zoek naar heksen en andersgelovigen ... (net als vroeger).
Tweelingen ontbreken in je rijtje, er is een tijd geweest dat tweelingen gezien werden als iets duivels; die werden dus vaak uit de weg geruimd.
Astronomie is ten dele ontstaan uit religieuze vereisten, maar zodra er een astronoom een denkbeeld had dat niet strookte met wat De Kerk zei, nou ja, dan had de astronoom een probleem (Galileo Galilei is daarvan het bekendste voorbeeld maar zeker niet de enige). Zolang wetenschap geloof ondersteunt is het goed, anders gaat het mis (er zijn horden Creationistische mentaal minder bedeelden, zowel onder christelijke Amerikanen als onder bepaalde Islamitische stromingen). Vanaf een bepaald punt is er dus geen wetenschap mogelijk MET religie.
Kan zijn, maar hij legde wel de basis van de zwaartekrachtwetten.quote:
Het goede is goed omdat ik dat goed vind/zo ervaar, en dat kan voor iedereen anders zijn.quote:Op zondag 21 juni 2015 11:43 schreef Molurus het volgende:
"Het goede is goed omdat god heeft bepaald dat het goede goed is". Er is geen verdere morele rechtvaardiging van wat dan ook. Dat lijkt me pas moreel nihilisme.
waarom 90% verloren?quote:Op zondag 21 juni 2015 20:37 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
Zelfs al zou hij het niet kunnen weten, hij had wel kunnen weten wat er zou kunnen gebeuren en hoe groot dat risico was.
Het zou daarom onverantwoord zijn om zo'n "accident waiting to happen" willens en wetens te riskeren. Zeker aangezien de uitkomst een catastrofe van kosmische proporties is (90% van de mensheid voor eeuwig verloren).
Nee.quote:Op zondag 21 juni 2015 20:54 schreef highender het volgende:
[..]
Een emotionele binding is dus ondergeschikt - voor jou persoonlijk - aan, ja wat eigenlijk? Een sociale conventie?
Omdat mensen, in tegenstelling tot bijna alle andere dieren, elkaar heel hard nodig hebben. Door onze gigantische intelligentie waren we in staat zo sociaal te worden dat we complexe samenlevingen kunnen vormen. In zo'n samenleving heb je elkaar nodig en dus moeten er regels komen. In eerste instantie zijn die regels morele richtlijnen.quote:Op zondag 21 juni 2015 23:46 schreef Hiddendoe het volgende:
Hoe de moraal is ontstaan, die komt nl. niet voor in de natuur. Daar is alles geoorloofd: moord, diefstal, verkrachting, kannibalisme enz. Op een gegeven moment moeten deze zaken bij de mens toch afkeer hebben gewekt. Waarom?
En het is ook de kerk die zorgde voor overbevolking in Europa zodat avontuurlijke geesten erop uit trokken om te kijken of er ergens anders nog wel leuker te leven viel.
Wat voel je dan, een soort fantoompijn? Of is het meer een opgelegd 'gevoel', een gevoel van plichtsbesef? Ga je jouw kat missen of die onbekende?quote:Op maandag 22 juni 2015 00:04 schreef Eficaz het volgende:
Nee.
Een Jouw kat of een mensenleven, dan zegt mijn gevoel een mensenleven gaat voor.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |