abonnement Unibet Coolblue
pi_153634810
Hallo allemaal,

Ik las altijd vragen en antwoorden van anderen op forums, maar echt antwoord op mijn vraag kreeg ik niet dus ik doe het maar zo.

Ik ben 19 jaar en slik vanaf mijn 15e pil. Altijd de yaz 24+4 gehad en hier vrij positief over geweest. Nu heb ik vanaf januari opeens de Mylan gekregen (ethinylestradiol/levonorgestrel 0,03/015 mg) en eigenlijk sindsdien ben ik er totaal niet blij mee. Maar, elke keer stelde ik het uit om naar de dokter te gaan want "uiteindelijk vielen de klachten wel mee en het kon ook door andere zaken komen". Tot ik na een stressvolle periode een paar maanden geleden opeens last kreeg van angsten, hyperventilatie en paniekaanvallen. Toen was het best logisch, ik was lichamelijk en mentaal op. Maar nu, na 2,5 maand loop ik nog steeds met dezelfde klachten rond.
En het gekke is, als ik terugkijk op deze maanden, zijn er een paar weken geweest waarin ik me goed voelde en dat was wanner ik in mijn stopweek zat!
Ik heb al verschillende slechte verhalen gelezen over deze pil en ik wil nu dus eigenlijk vragen of het mogelijk is dat ik mij beter voel als ik de pil niet slik. Of kan dit niet omdat die hormonen dan nog steeds in mijn lichaam zitten?
Als dit waar is, dat dit allemaal direct of indirect door de pil komt, dan is het echt rotzooi en stop ik er gelijk mee!
Hoop dat anderen misschien een ervaring kunnen delen of misschien wel antwoord kunnen geven.

Bedankt alvast!
pi_153634977
Er zijn volgens mij zat verhalen bekend over dat vrouwen stoppen met de pil, omdat ze zich zonder die pil veel beter voelen. :)
  donderdag 18 juni 2015 @ 11:44:53 #3
438527 MissButterflyy
Fladderend vlindertje
pi_153635195
Waarom ga je niet toch even naar de huisarts?
Wie dit leest is een lezer van dit
  donderdag 18 juni 2015 @ 11:47:48 #4
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_153635274
Denk dat het sowieso een combinatie is met de persoon, mijn vrouw slikt die pil nu al een aantal jaar, en heeft nooit de symptomen die jij beschrijft. Zou inderdaad de huisarts om advies / een alternatief vragen.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_153635312
@Miss
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2015 11:44 schreef MissButterflyy het volgende:
Waarom ga je niet toch even naar de huisarts?
Ik heb inderdaad een afspraak staan voor komende vrijdag, sowieso om even bloed te prikken om niets uit te sluiten. Alleen merkte ik de vorige keren toen ik bij hem kwam voor de hyperventilatie en paniekaanvallen dat hij er niet echt aan dacht dat het door de pil zou kunnen komen... Mijn psycholoog waar ik nu 2 keer ben geweest ook niet. Die begon al te praten over antidepressiva...
Toch blijf ik eigenwijs en denk ik dat het met deze pil te maken kan hebben, lees veel slechte verhalen
pi_153635585
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2015 11:49 schreef labradoodleowner het volgende:
@Miss

[..]

Ik heb inderdaad een afspraak staan voor komende vrijdag, sowieso om even bloed te prikken om niets uit te sluiten. Alleen merkte ik de vorige keren toen ik bij hem kwam voor de hyperventilatie en paniekaanvallen dat hij er niet echt aan dacht dat het door de pil zou kunnen komen... Mijn psycholoog waar ik nu 2 keer ben geweest ook niet. Die begon al te praten over antidepressiva...
Toch blijf ik eigenwijs en denk ik dat het met deze pil te maken kan hebben, lees veel slechte verhalen
Dat kan ook projectie zijn natuurlijk. Morgen gewoon even aangeven hoe het zit en hopen dat daar een oplossing uit komt :)
  donderdag 18 juni 2015 @ 11:59:30 #7
438527 MissButterflyy
Fladderend vlindertje
pi_153635632
Je kunt natuurlijk altijd stoppen met de pil en een ander voorbehoedsmiddel gaan gebruiken.
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_153635722
quote:
1s.gif Op donderdag 18 juni 2015 11:57 schreef Vinniiee het volgende:

[..]

Dat kan ook projectie zijn natuurlijk. Morgen gewoon even aangeven hoe het zit en hopen dat daar een oplossing uit komt :)
Wat bedoel je precies met die projectie?
pi_153635910
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2015 11:59 schreef MissButterflyy het volgende:
Je kunt natuurlijk altijd stoppen met de pil en een ander voorbehoedsmiddel gaan gebruiken.
Dit.


Door klachten in de hormoonhuishouding ben ik ook gestopt met de pil. Je stopt ook wel heel veel zooi in je lijf daarmee. Sommige kunnen dat beter hebben dan anderen.
I wonder if the stars sign, the life that is to be mine. - Enya
  donderdag 18 juni 2015 @ 12:13:01 #10
157031 roosjeroosje1988
viesdik/lelijk/daddy-issues
pi_153636039
Die uit de TT had ik ook; libido omlaag. Laatst ook een aantal weken weer geslikt wegens omstandigheden, bijna een week geleden weer mee gestopt, jammer van het ongesteld zijn maarja... M'n libido was voordat ik ooit met die pil begon echt een stuk hoger.
pi_153637095
quote:
1s.gif Op donderdag 18 juni 2015 12:09 schreef Tamashii het volgende:

[..]

Dit.

Door klachten in de hormoonhuishouding ben ik ook gestopt met de pil. Je stopt ook wel heel veel zooi in je lijf daarmee. Sommige kunnen dat beter hebben dan anderen.
Mag ik vragen wat voor klachten jij ervaarde? En hoe snel dit minder werd na het stoppen met de pil?
  donderdag 18 juni 2015 @ 23:58:06 #12
314941 Ai_KaRaMBa
Eat my shorts!
pi_153655683
Voor zover ik kan vinden zijn er geen psychische bijwerkingen gerelateerd aan het gebruik van deze pil...
https://www.farmacotherap(...)trel%20(eenfase).asp
pi_153656214
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2015 23:58 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:
Voor zover ik kan vinden zijn er geen psychische bijwerkingen gerelateerd aan het gebruik van deze pil...
https://www.farmacotherap(...)trel%20(eenfase).asp
:') Zonder te kijken geschreven door een man.

Kappen met de pil en overstappen op een andere vorm van anticonceptie, je zult er op ieder vlak van opknappen. Wat een bende, echt nóóit weer.

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 19-06-2015 00:18:59 ]
pi_153656270
Mijn vrouw is ook gestopt met de pil. Beste wat ze ooit heeft kunnen doen.

Nu moet ik alleen voor het zingen eruit :'(
pi_153656298
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2015 00:20 schreef Trebo het volgende:
Mijn vrouw is ook gestopt met de pil. Beste wat ze ooit heeft kunnen doen.

Nu moet ik alleen voor het zingen eruit :'(
Gefeliciteerd alvast. O+

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_153656332
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2015 00:21 schreef Myrr het volgende:

[..]

Gefeliciteerd alvast. O+

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
We hebben al een kind en mocht het onverhoopt toch gebeuren is het welkom ;)
pi_153659271
Ik ben sinds 8 jaar gestopt met de pil. Écht, ik heb me nog nooit zo goed gevoeld, stabiel, hoger libido, etc... Vroeger had ik vaak last van humeurtjes, huilbuien, moordneigingen in mij pms-week ;)
Nu pas besef ik hoe ik me jarenlang heb vergiftigd.
pi_153659499
Kan best hoor, dat je klachten krijgt van de pil. Je kan zelfs klachten krijgen als je 'dezelfde pil' (werkzame bestandsdelen hetzelfde) van een ander merk neemt (andere vulmiddelen). Vrijdag gewoon bij de huisarts vragen/doordrammen dat je een andere pil wil proberen of een ander anticonceptiemiddel.

De pil die jij nu hebt heb ik ook, en is een merkloze microgynon30, je kan ook bij dehuisarts vragen of hij een briefje schrijft dat jij vanwege medische noodzaak de duurdere microgynon30 wil en dat aan deapotheek geven. Zo werkte het tenminste een aantal jaar geleden.

Eeen ander merk van deze pil is stediril. Dat ik op ie overmoest kreeg ik ook klachten. Enorm veel vocht vasthouden, hoofdpijn, huilbuien etc.
"Ik dit niet meer, Ik dit nooit meer
Ik niet meer kan, Niet meer ik
Dit niet meer, Ik niet meer" - Strani
pi_153660715
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2015 08:06 schreef essnhills het volgende:

Eeen ander merk van deze pil is stediril. Dat ik op ie overmoest kreeg ik ook klachten. Enorm veel vocht vasthouden, hoofdpijn, huilbuien etc.
Deze had ik ook. Met dezelfde klachten.
pi_153661622
Nooit echt klachten gehad van de pil. Eigenlijk vooral meer voordelen. Zo zie je maar dat iedereen anders is en er anders op reageert.
Om te kijken of je klachten daarvan komen kun je natuurlijk altijd een paar maanden stoppen met de pil.
  vrijdag 19 juni 2015 @ 12:36:54 #21
250838 Fee-nix
fire, ashes, brand new me
pi_153664008
De pil is gewoon troep }:| . Maakt niet uit welk merk. Ik heb zelf echt van alles geprobeerd. Tot de nuvaring aan toe (zo'n lage dosering hormonen, daar kun je echt niks van merken! Right...).
Er zullen best vrouwen zijn die er beter tegen kunnen, maar de pil betekent voor mij standaard: veel vlakker zijn in mijn emoties, eerder down voelen, geen libido. Ik voel me echt niet mezelf.
Toen we eenmaal aan kinderen begonnen (ruim 5 jaar geleden), hebben mijn man en ik afgesproken: nooit meer hormonen voor mij!

Nu we klaar zijn met kinderen krijgen, ben ik gesterilliseerd *O* . De vrijheid!

Maar stop er inderdaad eens een tijdje mee. Als het aan de pil ligt, zul je het verschil duidelijk merken. (En ik merkte dat altijd wel binnen een maand).
pi_153664568
Ik heb nooit echt ervaren dat ik me anders voel in een stopweek. Ben ook niet depressief of wat dan ook van de klachten die beschreven worden tijdens het gebruik van de pil. Echt nooit last van gehad.

Heb wel aardig wat verschillende soorten geprobeerd maar dat had te maken met andere dingen dan bovenstaande klachten. Ze hebben allemaal niet bovenstaande effecten op me gehad (naar mijn weten). Misschien voel ik me nog wel veel beter als ik wel stop met de pil :')
pi_153664697
Er was toch ook een link tussen de pill en borst kanker?
Lijkt me troep eigenlijk.
Geerd: "Ik zou ze allemaal keihard doen ! ! ! !"
pi_153788809
Het zou zo kunnen zijn, het zijn toch hormonen. En als je bekend bent met bijv PMS symptomen weet je dat dit ook door hormonen komt, dus het lijkt me logisch dat de hormonen hiernaast ook angsten e.d kunnen veroorzaken.
Pil is wel troep (denk ik) maar het is op zich wel het veiligste en makkelijkste voorbehoedmiddel.
Beetje een eigen vraag, is het normaal dat je door de pil steeds meer last krijgt van tussentijdse bloedingen? Vind dit echt vervelend, is al de 2e keer dat dit me gebeurd nu ik aan de pil ben en hoop dat het naarmate de tijd vordert ophoudt..
pi_153791688
Pil. Beste rommel om je lichaam legaal te vergiftigen. Weetje hoeveel vrouwen, inclusief mijn moeder, een beroerte erdoor hebben gekregen of er zelfs door zijn overleden? Nu ik ook nog eens een medische studie volg, zie ik pas hoe gevaarlijk de pil is. Je lichaam wordt beheerst door synthetische hormonen... Ik zou ermee stoppen als het kan, want mijn moeder had voor haar beroerte ook last van hyperventilatie etc. Na veel onderzoek kwam ik erachter dat dat wel verdacht vaak voorkwam bij vrouwen die de pil hadden gebruikt en uiteindelijk een hart- en vaatziekte leden.
Edit: ik was trouwens vanaf m'n 14e tot m'n 16e aan de pil tegen acne, maar ben ermee gestopt toen ik hartkloppingen kreeg.
Op donderdag 6 april 2017 17:43 schreef JimmyDean het volgende:
smerig
pi_153801902
Levonorgestrel vond ik verschrikkelijk. :r Liever helemaal geen pil natuurlijk, maar op die pil reageerde ik heel slecht. Met de Yaz-24+4 tot nu toe vooral gunstige bijwerkingen (rustigere huid, minder beharing, grotere borsten), maar ook daar moest ik wel een flinke tijd aan wennen. Misschien stap ik een keer over op een koperspiraal.
pi_153816514
geloof best dat bepaalde pillen op bepaalde vrouwen in een zekere tijd voor wat klachten kunnen zorgen, maar denk wel dat het hier zwaar overtrokken wordt.

de pil bestaat al zo lang en is door honderden miljoenen vrouwen jaren lang geslikt dus als er een verband was of ernstige klachten danwel bijwerkingen laat staan een link naar welke kanker soort ook dan was dat al lang aan het licht gekomen.

quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2015 11:59 schreef MissButterflyy het volgende:
Je kunt natuurlijk altijd stoppen met de pil en een ander voorbehoedsmiddel gaan gebruiken.
dat kan maar de keuze is erg beperkt kan ik je melden
When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
pi_153819221
Herkenbaar, in het verleden beide geslikt.
En afgelopen jaren gelukkig die troep niet gehad maar inmiddels noodgedwongen (bij gebrek aan betere opties) sinds een tijdje wel weer.
Ik heb ook last van psychische klachten.
Hoop dat het komt door het wennen, maar ben er bang voor.. :{
pi_153823093
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2015 22:28 schreef GewoneMan het volgende:
geloof best dat bepaalde pillen op bepaalde vrouwen in een zekere tijd voor wat klachten kunnen zorgen, maar denk wel dat het hier zwaar overtrokken wordt.

de pil bestaat al zo lang en is door honderden miljoenen vrouwen jaren lang geslikt dus als er een verband was of ernstige klachten danwel bijwerkingen laat staan een link naar welke kanker soort ook dan was dat al lang aan het licht gekomen.

Jij hebt geen recht van spreken. Er zijn miljoenen vrouwen met klachten door de pil, en vaak merk je pas weer dat je 'stabiel' bent als je ermee stopt. Toen ik dit vertlelde aan mijn huisarts zei hij dat hij dit vaak hoorde van vrouwen.
En de bijwerking van de nieuwe generatie pil is een beroerte. Staat zelfs in de bijsluiter, dus niks zwaar overtrokken én al lang aan het licht gekomen. Ook ben je gevoeliger voor bepaalde kankers.

Het is niet omdat het al lang gebruikt en getest is dat het volkomen onschuldig is.
De ene vrouw zal er uiteraard meer last van hebben dan de andere net zoals de ene sterft van een pindanoot te eten en de andere niet. Of is dit ook zwaar overtrokken?
pi_153828776
quote:
1s.gif Op donderdag 25 juni 2015 05:49 schreef Blosje het volgende:

[..]

Jij hebt geen recht van spreken. Er zijn miljoenen vrouwen met klachten door de pil, en vaak merk je pas weer dat je 'stabiel' bent als je ermee stopt. Toen ik dit vertlelde aan mijn huisarts zei hij dat hij dit vaak hoorde van vrouwen.
En de bijwerking van de nieuwe generatie pil is een beroerte. Staat zelfs in de bijsluiter, dus niks zwaar overtrokken én al lang aan het licht gekomen. Ook ben je gevoeliger voor bepaalde kankers.

Het is niet omdat het al lang gebruikt en getest is dat het volkomen onschuldig is.
De ene vrouw zal er uiteraard meer last van hebben dan de andere net zoals de ene sterft van een pindanoot te eten en de andere niet. Of is dit ook zwaar overtrokken?
dat van die beroerte is nieuw voor me hoe staat dat precies in de bijsluiter? wat betreft de gevoeligheid voor bepaalde kankers heb je daarvoor een bron of is dat een soort van ik roep dat omdat ik het ergens gelezen heb en dus is het waar soort van verhaal? of heb je daadwerkelijk een betrouwbare bron die dat zegt.

en ik post duidelijk dat ik best geloof dat er wat klachten kunnen zijn, maar het wordt hier nogal overdreven naar mijn smaak
When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
pi_153831907
Dat van die beroertes staat letterlijk in de bijsluiter als zeldzame bijwerkingen.

De hormonen in de pil vergroten het risico op bijvoorbeeld borstkanker, vrouwen met het borstkankergen wordt trouwens afgeraden om de pil te gebruiken.

Als vrouw moet je minstens driejaarlijks een uitstrijkje laten nemen om te testen op baarmoederhalskanker, door pilgebruik vergroot ook het risico hierop.

Het zijn geen fabeltjes of ik heb ergens gelezen dat.... De huisarts informeert je hierover als je met de pil begint en spoort je aan om op regelmatige basis op onderzoek te komen.

Ik vind het trouwens erg naïef om te denken dat hormonen amper een invloed hebben op je lichaam...
pi_153833320
quote:
1s.gif Op donderdag 25 juni 2015 15:26 schreef Blosje het volgende:
Dat van die beroertes staat letterlijk in de bijsluiter als zeldzame bijwerkingen.

De hormonen in de pil vergroten het risico op bijvoorbeeld borstkanker, vrouwen met het borstkankergen wordt trouwens afgeraden om de pil te gebruiken.

Als vrouw moet je minstens driejaarlijks een uitstrijkje laten nemen om te testen op baarmoederhalskanker, door pilgebruik vergroot ook het risico hierop.

Het zijn geen fabeltjes of ik heb ergens gelezen dat.... De huisarts informeert je hierover als je met de pil begint en spoort je aan om op regelmatige basis op onderzoek te komen.

Ik vind het trouwens erg naïef om te denken dat hormonen amper een invloed hebben op je lichaam...
NERGENS heb ik het woord amper gebruikt. Ik stel alleen dat als het zo erg is als hier beweerd wordt dit aantoonbaar moet zijn aangezien we het over een middel hebben dat al tientallen jaren door honderden miljoenen vrouwen wordt gebruikt voor lange periodes. Ik zie niets van dit alles terug het is stemmingsmakerij tuurlijk zullen er klachten zijn, en bij de een wat erger dan bij de ander, maar jullie doen alsof het ebola is.

het is nog steeds de beste en het meest betrouwbare anti conceptie middel dat er bestaat
When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
pi_153834614
quote:
1s.gif Op donderdag 25 juni 2015 15:26 schreef Blosje het volgende:
Als vrouw moet je minstens driejaarlijks een uitstrijkje laten nemen om te testen op baarmoederhalskanker, door pilgebruik vergroot ook het risico hierop.
Ik weet hier echt niks van. Nu sinds mijn 30e moet het elke 5 jaar, maar de 15 jaar daarvoor heb ik echt nooit een uitstrijkje moeten laten doen.
Wil het best van je aannemen dat het goed zou zijn, maar heb niet het idee dat dit iets is wat elke meid/vrouw om de 3 jaar doet vanwege pilgebruik...laat staan dat het hen bekend is dat het dan zou moeten.

quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 16:29 schreef GewoneMan het volgende:
Ik zie niets van dit alles terug het is stemmingsmakerij tuurlijk zullen er klachten zijn, en bij de een wat erger dan bij de ander, maar jullie doen alsof het ebola is.
Niet iedereen over één kam scheren hè.
Al 20 jaar zonder enige problemen of klachten de pil gebruikt en ik zweer erbij. Heeft zelfs veel voordelen voor mij.
Voor mij ook echt de beste vorm van anti-conceptie die er is. Maar dat is wel heel persoonlijk.
pi_153834828
quote:
1s.gif Op donderdag 25 juni 2015 17:33 schreef Sekhmet het volgende:

[..]

Ik weet hier echt niks van. Nu sinds mijn 30e moet het elke 5 jaar, maar de 15 jaar daarvoor heb ik echt nooit een uitstrijkje moeten laten doen.
Wil het best van je aannemen dat het goed zou zijn, maar heb niet het idee dat dit iets is wat elke meid/vrouw om de 3 jaar doet vanwege pilgebruik...laat staan dat het hen bekend is dat het dan zou moeten.

Woon je misschien in Nederland?
Ik heb eigenlijk nooit anders geweten. Vroeger was het zelfs jaarlijks maar omdat het een zeer traag groeiende kanker is is het door de ziekenkas teruggebracht naar driejaarlijks ivm besparingen.

Nee leuk is het niet, ik doe het wel braafjes maar in mijn omgeving ben ik toch één van de weinigen...
pi_153834933
quote:
1s.gif Op donderdag 25 juni 2015 17:46 schreef Blosje het volgende:

[..]

Woon je misschien in Nederland?
Ik heb eigenlijk nooit anders geweten. Vroeger was het zelfs jaarlijks maar omdat het een zeer traag groeiende kanker is is het door de ziekenkas teruggebracht naar driejaarlijks ivm besparingen.

Nee leuk is het niet, ik doe het wel braafjes maar in mijn omgeving ben ik toch één van de weinigen...
Ik woon in NL idd. Volgens mij wordt het hier echt niet gedaan.
Ja, vanaf je 30e elke 5 jaar...maar dat staat los van pilgebruik.
Welk land woon jij dan dat dit aangeraden wordt? En dus ook al wanneer je op je 14e begint met de pil...dat zal veel jonge meiden misschien juist afschrikken om het te gebruiken terwijl juist voor die categorie het zo een belangrijke vorm van anti-conceptie is.
pi_153835022
Wissel eens van pil (terug naar de Yaz bijvoorbeeld?). Ik had hetzelfde toen ik een tijdje van de pil die jij nu slikt juist overstapte naar de Yaz, werd er volledig overstuur van, alsof ik plotseling een bipolaire stoornis ontwikkeld had. Terug op de variant die ik eerst had en klachten gingen weg.
pi_153836348
quote:
1s.gif Op donderdag 25 juni 2015 17:51 schreef Sekhmet het volgende:

[..]

Ik woon in NL idd. Volgens mij wordt het hier echt niet gedaan.
Ja, vanaf je 30e elke 5 jaar...maar dat staat los van pilgebruik.
Welk land woon jij dan dat dit aangeraden wordt? En dus ook al wanneer je op je 14e begint met de pil...dat zal veel jonge meiden misschien juist afschrikken om het te gebruiken terwijl juist voor die categorie het zo een belangrijke vorm van anti-conceptie is.
Ik woon in België.

Na het uitstrijkje kreeg ik pilvoorschriften voor een jaar. Waren ze op moest ik uiteraard terug en dan werd er weer een uitstrijkje genomen. Tot het driejaarlijks werd natuurlijk, maar ondertussen hoef ik ze niet meer te nemen, mijn man is enkele jaren terug gesteriliseerd.
Maar verplicht was het niet hoor. Als ik zei, nu liever niet, dan kreeg ik weer voorschriftjes mee voor een paar maanden.
En genoeg vriendinnen die zelden een uitstrijkje lieten nemen.
Alleen was mijn huisarts daar heel nuchter in. Hij zei dat het een kanker was dat makkelijk ik een vroeg stadium kon behandeld worden, mits ze het dus konden ontdekken.

En eelijk, als je heel jong seks kan hebben kan je ook even zo flink zijn voor een uitstrijkje vind ik.
pi_153838712
quote:
1s.gif Op donderdag 25 juni 2015 18:54 schreef Blosje het volgende:

[..]

Ik woon in België.

Na het uitstrijkje kreeg ik pilvoorschriften voor een jaar. Waren ze op moest ik uiteraard terug en dan werd er weer een uitstrijkje genomen. Tot het driejaarlijks werd natuurlijk, maar ondertussen hoef ik ze niet meer te nemen, mijn man is enkele jaren terug gesteriliseerd.
Maar verplicht was het niet hoor. Als ik zei, nu liever niet, dan kreeg ik weer voorschriftjes mee voor een paar maanden.
En genoeg vriendinnen die zelden een uitstrijkje lieten nemen.
Alleen was mijn huisarts daar heel nuchter in. Hij zei dat het een kanker was dat makkelijk ik een vroeg stadium kon behandeld worden, mits ze het dus konden ontdekken.

En eelijk, als je heel jong seks kan hebben kan je ook even zo flink zijn voor een uitstrijkje vind ik.
Oke, volgens mij wordt het in NL niet eens genoemd. Bij mij niet iig. En heb zelf de pil altijd gewoon met een herhaalrecept weer opgehaald. Ben alleen de eerste keer (21 jaar geleden) voor bij de huisarts geweest en heb het kort besproken toen ik tijdelijk op de mirena ben overgegaan (wat voor mij dan weer drama was) en weer terug naar de pil. Volgens mij gaan de HA er in NL toch wat anders mee om.

Laatste ben ik volledig met je eens. Helaas zijn er teveel jonge meiden die al niet eens voor een SOA test willen/durven te gaan...laat staan een uitstrijkje zullen laten afnemen.
Better safe than sorry zou ik zeggen...maar dan moet je het wel weten.
pi_153910040
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2015 23:39 schreef Rozekwarts het volgende:
Herkenbaar, in het verleden beide geslikt.
En afgelopen jaren gelukkig die troep niet gehad maar inmiddels noodgedwongen (bij gebrek aan betere opties) sinds een tijdje wel weer.
Ik heb ook last van psychische klachten.
Hoop dat het komt door het wennen, maar ben er bang voor.. :{
Werden die klachten minder toen je geen pil slikte? En zo ja, hoe lang duurde dat?
pi_153918752
Ik heb ook alleen maar negatieve ervaringen met deze pil. Ik heb het afgelopen jaar ethinylestradiol levonorgestrel 0, 03/0, 15 gebruikt en twee weken geleden de huisarts gebeld voor een andere pil.

Ik kreeg allemaal kleine puistjes op mijn gezicht en borstgedeelte, doorbraakbloedingen en de laatste maand is mijn libido opeens flink gedaald. Ik begon ook slaap problemen te ontwikkelen.

Mijn laatste strip heb ik afgemaakt, nu in de stopweek en over een paar dagen ga ik beginnen met de variant die ethinylestradiol/ levonorgestrel 0,02/0, 1 bevat..

Ik ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken, is namelijk alsnog de goedkope troep pil maar dan een lagere gehalte..
pi_154051765
Langs de huisarts gaan en niet afwachten. Verder heb ik de zelfde en geen enkel probleem ermee. Behalve af en toe wat moodswings. Ik heb al meerdere pillen gehad en deze werkt voor mij het beste.
pi_154086089
Ben nu 9 dagen pil-loos (geteld vanaf de laatste dag van de stopweek) en ik merk wel degelijk verschil! Mijn problemen zijn zeker nog niet opgelost, maar voel me vrolijker en sta sterker in mijn schoenen. Ik voel met de dag verbetering!
  zondag 5 juli 2015 @ 17:59:10 #43
273310 SilkenTofu
Pandadrop, jum!
pi_154091777
Jarenlang ben ik aan de Microgynon -30 geweest, die dezelfde hoofdbestanddelen heeft. Microgynon had andere hulpstoffen. De pil die TS slikt is de goedkope variant met dezelfde hoofdbestanddelen, maar ik kreeg hem toen ook ineens ipv de duurdere Microgynon. Ik kon de hulpstoffen niet verdragen van die goedkope variant. Na een tijdje besloot ik helemaal maar te stoppen met de pil, gelukkig.

Mijn dagelijkse rugpijn verdween, mijn bloedsuikeraandoening verdween, ik kon ineens veel beter ruiken.
Ik viel niet meer op de persoon waar ik mee samen was (dat was echt minder, zonder de pil val ik op totaal andere mensen dan met de pil). Weg was de aantrekkingskracht. Mijn haar viel voor 1/3e deel uit.

Ik gebruik nu gewoon condooms met mijn vriend.

Het schijnt trouwens veel meer voor te komen dat huwelijken en relaties stuklopen wanneer de vrouw stopt met de pil.

Nog even een opmerking: Wat voor mij gold hoeft totaal niet zo op een ander te werken.
Ik krijg sowieso van elk medicijn altijd bijwerkingen.

[ Bericht 8% gewijzigd door SilkenTofu op 05-07-2015 18:00:38 (Opmerking bij gezet) ]
  vrijdag 10 juli 2015 @ 03:37:55 #44
303405 megamandy
KAME-HAMEE-HAAAA
pi_154213810
Grote kans dat die depressieve buien inderdaad door de Mylan kwam.

Ik ben op mijn 14e of 15e met de Diane35 (goedkopere versie maar dan snap je welke pil het was) begonnen ivm acne en een zeer onregelmatige cyclus.
Toen ik 21 was had ik last van pijnlijke borsten, tijdens de dansles kon ik niet eens op mijn buik liggen omdat dat pijn deed. Echo laten maken en het bleken opgezette melkklieren te zijn, wat normale vrouwen hebben als ze zwanger zijn. Om dit aan te pakken zette de huisarts mij op een andere pil met minder zware hormonen, dit werd de Mylan.
Hier werd ik helemaal gek van, verschrikkelijke depressieve buien, dat mijn acne ook weer terug kwam en jeukte maakt het ook niet veel beter natuurlijk. Mijn moeder en tante hadden dezelfde ervaring met de Mylan, ook zij voelden zich depressief door die pil.
Het enige positieve was dat mijn cupmaat 2 maten kleiner werd dan met de Diane pil. Na de controle bij de huisarts heb ik dit aangegeven en ben ik weer terug gegaan naar de Diane35. Binnen twee maanden had ik overigens weer mijn oude cupmaat terug.

Ik ben heel smal en mijn cupmaat is dus ook uit verhouding met mijn lijf en hierdoor sta/zit ik ook altijd met mijn schouders naar voor, als ik recht wil staan doet dit direct pijn aan mijn schouders.
Omdat bij mijn vorige wissel van de pil dit veranderde en omdat de Diane pil in de tussentijd zo slecht in het nieuws was gekomen besloot ik toch naar (inmiddels een andere ivm verhuizing) de huisarts te gaan. Hij haalde mij direct van de Diane pil af. Ook heb ik aangegeven van mijn slechte ervaring met de microgynon 30 en dit heeft hij ook opgeschreven. Volgens hem zit het meestal ook in de familie je hormoonhuishouding, dat klopt dus ook met het verhaal dat mijn moeder en tante hetzelfde ervoeren.

Die andere pil ging op zich wel goed maar mijn cupmaat is nog steeds hetzelfde en mijn libido is ook 0,0 gebleven. Vorige week heb ik mijn laatste pil geslikt en hoewel ik het heel eng vind ben ik nu gestopt met de pil. Als voorbehoedsmiddel gebruiken we nu maar een condoom.
Hopelijk veranderd mijn lichaam nu wel op de manier zoals ik hoop.

Het is een beetje een lang verhaal geworden maar ik kwam dit topic tegen en wilde het ook even kwijt :)
Geef aub aan bij je huisarts van die psychische gesteldheid!
吴 曼 迪
pi_154213931
Mirena spiraaltje :Y
Hormoonhuishouding enkel op de plek waar het nodig is en de kans op zwangerschap is even klein (misschien wel kleiner).
pi_154215511
quote:
14s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 04:14 schreef Monopoly het volgende:
Mirena spiraaltje :Y
Hormoonhuishouding enkel op de plek waar het nodig is en de kans op zwangerschap is even klein (misschien wel kleiner).
Kan ik iets (doms) vragen, doet zo'n spiraaltje plaatsen pijn of kan het naderhand ontsteken/buikpijn opleveren e.d.?
Zat er over na te denken, omdat dokter zei dat het misschien handiger was, omdat het spiraaltje alleen lokaal hormonen afgeeft, en de pil je hele lichaam doorgaat.
pi_154215541
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 09:33 schreef eenzame_kat het volgende:

[..]

Kan ik iets (doms) vragen, doet zo'n spiraaltje plaatsen pijn of kan het naderhand ontsteken/buikpijn opleveren e.d.?
Zat er over na te denken, omdat dokter zei dat het misschien handiger was, omdat het spiraaltje alleen lokaal hormonen afgeeft, en de pil je hele lichaam doorgaat.
Ja, plaatsen doet pijn. Maar vaak is het daarna voor vijf jaar geregeld.
pi_154216332
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 09:33 schreef eenzame_kat het volgende:

[..]

Kan ik iets (doms) vragen, doet zo'n spiraaltje plaatsen pijn of kan het naderhand ontsteken/buikpijn opleveren e.d.?
Zat er over na te denken, omdat dokter zei dat het misschien handiger was, omdat het spiraaltje alleen lokaal hormonen afgeeft, en de pil je hele lichaam doorgaat.
Ik ben een man, ik zou dat niet weten :+
Ik ken iemand die heeft er één gekregen met een soort van verdoving direct na een abortus, die kreeg niets mee. Daarna moest er een nieuwe in en dat was even 'onprettig'. Maar kwestie van 1 dag pijnstillers van de Etos en klaar was het.
Wat Koettie zegt klopt ook wel, je bent 5 jaar lang 'klaar'. Vooral als je een vaste relatie hebt en niet stabiele relatie (geen vreemdganger) is het ook wel prettig voor de partner om het zonder condoom te kunnen doen. Voor beide fijner :)
  vrijdag 10 juli 2015 @ 10:28:15 #49
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_154216373
quote:
1s.gif Op donderdag 18 juni 2015 11:38 schreef Vinniiee het volgende:
Er zijn volgens mij zat verhalen bekend over dat vrouwen stoppen met de pil, omdat ze zich zonder die pil veel beter voelen. :)
Mijn vrouw is een klein jaar geleden er ook mee gestopt omdat er met de 'nieuwe' pil enorm veel bijwerkingen waren. Enorm laag libido, depressief, etc. Dat had ze met de oude pil nooit maar die is wegbezuinigd en ook al wil je die zelf kopen: Hij is niet eens meer te krijgen ! :(

Dus @ TS, die klachten kunnen zeker door de pil komen, als je het niet zeker weet stop je er mee en kijk je of het verbeterd.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_154218871
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 09:33 schreef eenzame_kat het volgende:

[..]

Kan ik iets (doms) vragen, doet zo'n spiraaltje plaatsen pijn of kan het naderhand ontsteken/buikpijn opleveren e.d.?
Zat er over na te denken, omdat dokter zei dat het misschien handiger was, omdat het spiraaltje alleen lokaal hormonen afgeeft, en de pil je hele lichaam doorgaat.
Plaatsen vond ik niet pijnlijk. Dagen daarna wel wat buikkrampen, maar niet erger dan menstruatiekrampen. Verschilt echt per persoon of je het als pijnlijk ervaart.
Ik kreeg daarna juist veel klachten en heb hem na een maand of 8 weer laten verwijderen. Voor mij niet de juiste anti-conceptie.
pi_154224278
Ik had veel pijn en nu anderhalve maand later nog steeds bloedverlies en buikpijn. Vriendin van me zat de dag daarna weer op de racefiets. Zoveel mensen, zoveel verschillende ervaringen.
pi_154248051
Ik had heeeeeel erge stemmingswisselingen. Ik moest supersnel huilen en ik was echt heel snel gekwetst. Is na een paar maandjes weggegaan.
pi_154562928
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 09:33 schreef eenzame_kat het volgende:

[..]

Kan ik iets (doms) vragen, doet zo'n spiraaltje plaatsen pijn of kan het naderhand ontsteken/buikpijn opleveren e.d.?
Zat er over na te denken, omdat dokter zei dat het misschien handiger was, omdat het spiraaltje alleen lokaal hormonen afgeeft, en de pil je hele lichaam doorgaat.
Domme vragen bestaan niet. :)
Plaatsen doet pijn ja, ondanks verdoven.

Ik heb zelf 3 jaar een koperspiraal gehad maar die is gaan verzakken (dat heb je niet door) en gaan irriteren en uiteindelijk ontsteken.
Ben met spoed op de SEH gekomen met bloedingen en weeën van de pijn omdat mijn lichaam het probeerde af te stoten.
Voor mij nooit meer een spiraaltje, wat een nachtmerrie was dat.
Het verwijderen was door de ontsteking ook een hel.
Ik heb non stop geschreeuwd van de pijn. Echt geschreeuwd.
Lag op een verloskamer en zelfs de vrouwen die lagen te bevallen schreeuwden niet zo hard als ik zei degene die mee was.
Moesten meerdere artsen aan te pas komen.
Ben ruim een maand ziek geweest, veel medicatie en pijnstilling gehad en heb soms nog buikpijn.
Gelukkig gebeurt dat wat ik heb meegemaakt zelden.

Sowieso is het nadeel van een spiraaltje dat je het voelt zitten tijdens de seks als de man een grote penis heeft, is ook geen prettig gevoel kan ik je vertellen.
pi_154563204
amper migraine meer sinds ik de pil doorslik. Voor mij is het een uitkomst.
Spiraal lijkt me wel fijn, maar we hopen binnen 5 jaar aan kinderen te beginnen dus dat is voor daarna.
pi_154573133
quote:
1s.gif Op donderdag 23 juli 2015 11:45 schreef Rozekwarts het volgende:

[..]


Sowieso is het nadeel van een spiraaltje dat je het voelt zitten tijdens de seks als de man een grote penis heeft, is ook geen prettig gevoel kan ik je vertellen.
Hoeft niet. Vriend is groot geschapen maar nog geen last van gehad.
pi_154707632
Ben na de Mylan, dus de pil waar ik dit forum over opende, een maand gestopt geweest met de pil. Dus een maand geen anticonceptie geslikt. Ik voelde me met de dag beter worden. Met een hoop moeite heb ik bij de apotheek mijn oude pil terug gekregen, de yaz24+4. Die ben ik meteen gaan slikken op de eerste dag van mijn eerstvolgende menstruatie. Tijdens deze menstruatie, die 6 dagen duurde, voelde ik me opeens weer super angstig en depressief. Meteen dacht ik dat het weer terug was. Maar het moment dat de menstruatie stopte, voelde ik me opeens weer de oude zelf. Nu dus al 2 weken geleden dat mijn menstruatie stopte en slik nu elke dag mijn pil weer. Ik voel me weer mijzelf, en heb overal weer zin in.
Nu zullen er vast mensen zijn die denken dat het tussen mijn oren zit en dat dit niet mogelijk is, maar in mijn opzicht is dit zeker niet psychologisch en zeker geen toeval. Ik heb me nog nooit in mijn leven zo rot gevoeld als tijdens de maanden dat ik aan de Mylan pil vast zat. Die rot pil komt er bij mij niet meer in! Er zijn zeker 3 maanden naar de klote geholpen, dit was echt geen leven meer.
De nare gedachten zitten helaas wel in mijn systeem gebrand. Het lijken wel een soort dwang gedachten zoals "gaat het wel echt goed?" "Wie zegt dat het echt goed met je gaat en je niet toch langzaam gek wordt?" Gelukkig verdwijnen deze gedachten langzaam.
Ik ben in ieder geval blij dat ik me weer mijzelf voel en dat ik mijn nieuwe schooljaar weer fit en vrolijk kan beginnen.
pi_154711913
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2015 17:48 schreef labradoodleowner het volgende:
Ben na de Mylan, dus de pil waar ik dit forum over opende, een maand gestopt geweest met de pil. Dus een maand geen anticonceptie geslikt. Ik voelde me met de dag beter worden. Met een hoop moeite heb ik bij de apotheek mijn oude pil terug gekregen, de yaz24+4. Die ben ik meteen gaan slikken op de eerste dag van mijn eerstvolgende menstruatie. Tijdens deze menstruatie, die 6 dagen duurde, voelde ik me opeens weer super angstig en depressief. Meteen dacht ik dat het weer terug was. Maar het moment dat de menstruatie stopte, voelde ik me opeens weer de oude zelf. Nu dus al 2 weken geleden dat mijn menstruatie stopte en slik nu elke dag mijn pil weer. Ik voel me weer mijzelf, en heb overal weer zin in.
Nu zullen er vast mensen zijn die denken dat het tussen mijn oren zit en dat dit niet mogelijk is, maar in mijn opzicht is dit zeker niet psychologisch en zeker geen toeval. Ik heb me nog nooit in mijn leven zo rot gevoeld als tijdens de maanden dat ik aan de Mylan pil vast zat. Die rot pil komt er bij mij niet meer in! Er zijn zeker 3 maanden naar de klote geholpen, dit was echt geen leven meer.
De nare gedachten zitten helaas wel in mijn systeem gebrand. Het lijken wel een soort dwang gedachten zoals "gaat het wel echt goed?" "Wie zegt dat het echt goed met je gaat en je niet toch langzaam gek wordt?" Gelukkig verdwijnen deze gedachten langzaam.
Ik ben in ieder geval blij dat ik me weer mijzelf voel en dat ik mijn nieuwe schooljaar weer fit en vrolijk kan beginnen.
Herkenbaar, ik had het met de prikpil. Ik was compleet hysterisch, depressief, sliep slecht, at slecht.. Man wat een drama.
pi_154712774
Ik heb die pil ook geslikt, ik had geen klachten van die hormonen zelf maar ik ben (na zes jaar zonder problemen) plotseling zwanger geworden, door de pil heen.

Spiraaltje heb ik ook alleen maar negatieve verhalen over gehoord, idd die ontstekingen, zwangerschappen er doorheen, pijn bij de sex.
Daar zou ik ook niet voor gaan als ik jou was :)
pi_154712985
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 juli 2015 21:03 schreef Beppiie het volgende:
Ik heb die pil ook geslikt, ik had geen klachten van die hormonen zelf maar ik ben (na zes jaar zonder problemen) plotseling zwanger geworden, door de pil heen.

Spiraaltje heb ik ook alleen maar negatieve verhalen over gehoord, idd die ontstekingen, zwangerschappen er doorheen, pijn bij de sex.
Daar zou ik ook niet voor gaan als ik jou was :)
Kwam het door dat je een dagje gemist/te laat/diarree had oid?
pi_154713811
Nee ik ben in die tijd helemaal niet ziek geweest. Pil vergeten ook niet, lag altijd bij mijn tandenborstel zodat ik hem onmogelijk kon vergeten. Ik snap ook echt niet hoe het kon gebeuren want ik heb in die 6 jaar nooit problemen gehad.
Had blijkbaar ook een innestelingbloeding (rond de tijd dat ik ongesteld moest worden) en dus de eerste twee maanden niets gemerkt. Het verklaarde wel het gevoel van menstruatiekrampen waar ik zo'n last van had toen het net raak was :P
pi_154899635
quote:
3s.gif Op donderdag 18 juni 2015 11:32 schreef labradoodleowner het volgende:
Hallo allemaal,

Ik las altijd vragen en antwoorden van anderen op forums, maar echt antwoord op mijn vraag kreeg ik niet dus ik doe het maar zo.

Ik ben 19 jaar en slik vanaf mijn 15e pil. Altijd de yaz 24+4 gehad en hier vrij positief over geweest. Nu heb ik vanaf januari opeens de Mylan gekregen (ethinylestradiol/levonorgestrel 0,03/015 mg) en eigenlijk sindsdien ben ik er totaal niet blij mee. Maar, elke keer stelde ik het uit om naar de dokter te gaan want "uiteindelijk vielen de klachten wel mee en het kon ook door andere zaken komen". Tot ik na een stressvolle periode een paar maanden geleden opeens last kreeg van angsten, hyperventilatie en paniekaanvallen. Toen was het best logisch, ik was lichamelijk en mentaal op. Maar nu, na 2,5 maand loop ik nog steeds met dezelfde klachten rond.
En het gekke is, als ik terugkijk op deze maanden, zijn er een paar weken geweest waarin ik me goed voelde en dat was wanner ik in mijn stopweek zat!
Ik heb al verschillende slechte verhalen gelezen over deze pil en ik wil nu dus eigenlijk vragen of het mogelijk is dat ik mij beter voel als ik de pil niet slik. Of kan dit niet omdat die hormonen dan nog steeds in mijn lichaam zitten?
Als dit waar is, dat dit allemaal direct of indirect door de pil komt, dan is het echt rotzooi en stop ik er gelijk mee!
Hoop dat anderen misschien een ervaring kunnen delen of misschien wel antwoord kunnen geven.

Bedankt alvast!
Waarom is het zo moeilijk om gewoon terug naar de Yaz te gaan? Blijkbaar beviel je die wel. Zeg gewoon tegen de huisarts dat je hier prettiger bij voelt. Klaar.
Volgende onderwerp.

Als je dan nog steeds klachten heb zou je anticonceptiepillen even helemaal kunnen staken (en aan de condooms :) ) en kijken of het daar mee weg gaat.
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_154909320
Herkenbaar die klachten. Hormonen reageren en doen iets met je stemming en lichaam, dat is niet vreemd. Terug naar de yaz? Er is ook nog microgynon 20, een 'lichtere' pil, misschien een optie?
pi_154923025
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 09:33 schreef eenzame_kat het volgende:

[..]

Kan ik iets (doms) vragen, doet zo'n spiraaltje plaatsen pijn of kan het naderhand ontsteken/buikpijn opleveren e.d.?
Zat er over na te denken, omdat dokter zei dat het misschien handiger was, omdat het spiraaltje alleen lokaal hormonen afgeeft, en de pil je hele lichaam doorgaat.
Doet effe pijn maar daarna ben je beter beschermd dan met die pil.
Ik heb de spiraal laten plaatsen omdat ik die goedkope variant kreeg van de microgynon.
En......het resultaat is nu bijna 20 maanden oud.
Oftewel, ondanks de pil toch zwanger geraakt.
En daar ben ik niet alleen in.
pi_154923956
Ik ben overigens eens dat de pil troep is. Ben nu met de derde strip bezig en mijn libido daalt sterk.
Helaas is dit de enige betaalbare oplossing voor mij momenteel. :(
pi_154924340
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2015 12:34 schreef Rozekwarts het volgende:
Ik ben overigens eens dat de pil troep is. Ben nu met de derde strip bezig en mijn libido daalt sterk.
Helaas is dit de enige betaalbare oplossing voor mij momenteel. :(
Mirena kost nog geen 100,- euro voor 5 jaar.
En libido is dan geen probleem meer :D
pi_154944301
quote:
1s.gif Op woensdag 5 augustus 2015 12:49 schreef Luuntje het volgende:

[..]

Mirena kost nog geen 100,- euro voor 5 jaar.
En libido is dan geen probleem meer :D
Als je een paar reacties hierboven leest, zie je dat ik door een spiraaltje een baarmoeder ontsteking heb gehad.
Never nooit meer.

[ Bericht 2% gewijzigd door Rozekwarts op 05-08-2015 23:55:36 ]
pi_154949002
quote:
1s.gif Op woensdag 5 augustus 2015 23:38 schreef Rozekwarts het volgende:

[..]

Als je een paar reacties hierboven leest, zie je dat ik door een spiraaltje een baarmoeder ontsteking heb gehad.
Never nooit meer.

Ow sorry....
Nee dan niet doen.
pi_154961057
Het liefst zou ik me onvruchtbaar laten maken, heb ik dat hele gedoe niet met anti-conceptie. Ware het niet dat er met deze ingreep ook bijwerkingen zijn. Iets met direct in de overgang gaan. Dat is nu ook weer niet wenselijk.

Ik zit momenteel op dezelfde pil als TS, 0.03 /0.15 mg
Geen klachten, maar zou wel willen stoppen met de pil, na 12 jaar
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')