abonnement Unibet Coolblue
pi_161124350
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 april 2016 17:14 schreef Digi2 het volgende:

We zullen zien of deze snelle stijging van de goudprijs beklijft, of dat we te maken krijgen met een crash die er snel op volgt zoals in 1980.
Toen verhoogde de FED zijn funds rate tot 20% om de hoge inflatie te bestrijden. :')

Ditmaal is er juist gebrek aan inflatie (althans, in centralebankiersoptiek) en zou een verhoging van de rente tot zelfs maar 2% tot een financiële, economische en maatschappelijke crisis leiden. :7

Aan het begin van de crisis in 2008 was er voor de goldbug slechts één angstvisioen en dat was economische groei (die de rendementen in andere assett classes zou verhogen en daarmee goud onaantrekkelijk zou maken, en die de schuldenberg kon verkleinen). Die groei was destijds redelijkerwijs al niet meer te verwachten, maar extreme machinaties en manipulaties van centrale banken hebben die groei (zij het nominaal, en louter financieel) toch mogelijk gemaakt. Werkgelegenheid en koopkracht zijn echter afgekalfd, de groei stagneert weer en de schuldenberg is stukken hoger dan in 2008. Hoewel inmiddels duidelijk geworden is dat je het financiële extremisme/activisme van centrale bankiers niet moet onderschatten, is hun trucendoos toch een stuk leger dan voorheen. Verder mag de goldbug zich stiekem verheugen in ernstig toegenomen geopolitieke spanningen en in aanhoudend gepraat over cashless societies en helicoptergeld. Dat laatste zou de economie daadwerkelijk vooruit kunnen helpen (slecht voor goud), maar het lijkt vooral angst voor hyperinflatie in te boezemen (goed voor goud). Interessante tijden, maar het ziet er voor goud niet slecht uit.
pi_161125579
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 april 2016 19:28 schreef dvr het volgende:

[..]
Toen verhoogde de FED zijn funds rate tot 20% om de hoge inflatie te bestrijden. :')

Ditmaal is er juist gebrek aan inflatie (althans, in centralebankiersoptiek) en zou een verhoging van de rente tot zelfs maar 2% tot een financiële, economische en maatschappelijke crisis leiden. :7
Hetgeen ik me kan bedenken dat de goudprijs flink kan laten dalen is een reeele rentestijging, dwz dat de rentevergoeding-inflatie ook echt koopkracht oplevert. Dit zie ik vanwege overproductie en schuldenbergen echter niet zo snel gebeuren.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_161175876
Ik denk dat goud nu een concurrent erbij heeft. Niet dat ik denk dat veel serieuze instellingen hiermee aan de haal gaan, maar ik verwacht toch dat bij paniek op de markten de cryptocurrencies gaan stijgen. Het zal een niche blijven. Ik heb voor de zekerheid maar een kleine positie GBTC ingenomen (een bitcoin ETF). Just for the fun of it. Jammer dat het OTC verhandeld wordt anders denk ik dat het nog wel harder zou gaan.

De gebroeders Winklevoss (die van FB inderdaad) zijn ook al jaren bezig met een ETF bitcoin (COIN), maar die wordt nog niet verhandeld.
"Happiness is not getting more, but wanting less"
pi_161179739
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2016 20:09 schreef ssebass het volgende:
Ik denk dat goud nu een concurrent erbij heeft.
Bitcoin heeft veel met goud gemeen, maar hun marktomvang verhoudt zich ongeveer als een mug tot een olifant.
pi_161192393
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2016 21:37 schreef dvr het volgende:

[..]

Bitcoin heeft veel met goud gemeen, maar hun marktomvang verhoudt zich ongeveer als een mug tot een olifant.
Ja uiteraard. Dat is ook de reden dat ik nu instap. Mocht het een grotere marktwaarde krijgen dan zal dit de prijs alleen maar opdrijven. Ik verwacht niet dat dit een substantieel deel van de gold bugs naar cryptocurrencies drijft, maar wel dat dit voor sommigen een aantrekkelijk alternatief is. Zeker als mensen het weer helemaal gehad hebben met het financiële systeem omdat het wederom mis is gegaan. Kwestie van smaak dus.

Overigens zie ik zelf cryptocurrencies niet als een alternatieve valuta, want dan moet er nog veel veranderen. Veiligheid, gebruiksgemak (verkrijgen van coins), stabiliteit, afzetmarkt, kortom algemeen vertrouwen. Een deel hiervan wordt bewerkstelligd door een grotere markt. Ik zie het (de komende jaren/decennia) zeker niet als alternatief voor geld zoals de hype wil doen geloven, maar meer als klein broertje van beleggingen zoals goud. Vandaar ook dat ik het in dit topic postte ;)

http://www.nasdaq.com/sym(...)index=&drilldown=off
"Happiness is not getting more, but wanting less"
  dinsdag 5 april 2016 @ 13:22:16 #206
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_161194067
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2016 20:09 schreef ssebass het volgende:
Ik denk dat goud nu een concurrent erbij heeft. Niet dat ik denk dat veel serieuze instellingen hiermee aan de haal gaan, maar ik verwacht toch dat bij paniek op de markten de cryptocurrencies gaan stijgen. Het zal een niche blijven. Ik heb voor de zekerheid maar een kleine positie GBTC ingenomen (een bitcoin ETF). Just for the fun of it. Jammer dat het OTC verhandeld wordt anders denk ik dat het nog wel harder zou gaan.

De gebroeders Winklevoss (die van FB inderdaad) zijn ook al jaren bezig met een ETF bitcoin (COIN), maar die wordt nog niet verhandeld.
ik heb toch liever fysiek munten
zilver heef mijn voorkeur
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_161217667
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2016 13:22 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

ik heb toch liever fysiek munten
zilver heef mijn voorkeur

De meeste amerikanen hebben liever een $ van papier dan een zilveren $ _O-
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_161223050
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2016 11:34 schreef Digi2 het volgende:

[..]


De meeste amerikanen hebben liever een $ van papier dan een zilveren $ _O-
volgens mij is hij dezelfde die ooit een gouden 1 troy ounce munt gratis wilde weggeven.
Toen was de waarde nog rond de 1500 dollar.

Niemand wilde het hebben, ondanks dat ze het zo konden checken bij zo'n "pawnshop" waar hij vlak bij stond.

Ik wist niet wat ik zag, wat zijn Amerikanen dom geworden.. hun voorouders draaien zich om in het graf.
pi_161227658
Of dat filmpje is selectief opgenomen. Ze laten misschien alleen mensen zien die de munt weigeren.
Er zullen vast wel mensen tussen zitten die goud/zilver herkennen.
  donderdag 7 april 2016 @ 12:00:01 #210
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_161250919
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2016 11:34 schreef Digi2 het volgende:

[..]


De meeste amerikanen hebben liever een $ van papier dan een zilveren $ _O-
j maar papier daalt in waarde he, vroeger was een dollar 5 gulden en een pond was 10 gulden
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  vrijdag 8 april 2016 @ 00:07:57 #211
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_161270554
Ik raad iedereen met zilver aan om hetzelfde experiment zelf te proberen in het lokale winkelcentrum.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_161270714
quote:
11s.gif Op vrijdag 8 april 2016 00:07 schreef monkyyy het volgende:
Ik raad iedereen met zilver aan om hetzelfde experiment zelf te proberen in het lokale winkelcentrum.
Europeanen zijn volgens mij beter algemeen ontwikkeld, ik ga ervan uit dat je snel van je zilver af bent. Ik heb een 50 trillion Zimbabwe $ biljet besteld als reminder dat fiatgeld door crises in hyperinflatie ten onder kan gaan. De grootste denominatie ooit van 100 trillion $ is serieus geld waard geworden vanwege verzamelaars.



[ Bericht 13% gewijzigd door Digi2 op 08-04-2016 00:32:14 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  vrijdag 8 april 2016 @ 22:39:26 #213
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_161292170
quote:
11s.gif Op vrijdag 8 april 2016 00:07 schreef monkyyy het volgende:
Ik raad iedereen met zilver aan om hetzelfde experiment zelf te proberen in het lokale winkelcentrum.
zilver is een bescherming voor als de euro klapt en de EU banken en economie ook
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_161294723
I am a trillionair *O*
Mijn 50 trillion $ biljet is binnen.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_161296844
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 april 2016 00:13 schreef Digi2 het volgende:
I am a trillionair *O*
Mijn 50 trillion $ biljet is binnen.
Ik heb er ook één besteld vorige week. :D
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_161296888
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2016 11:34 schreef Digi2 het volgende:

[..]


De meeste amerikanen hebben liever een $ van papier dan een zilveren $ _O-

:')
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_161422930
quote:
Gold demand jumps in japan

Gold sales surged in Japan through March after the country’s move to set negative interest rates sent investors scurrying for a shelter, a further sign that global central bank policy of keeping borrowing costs low or below zero is stoking demand for bullion.

Bar sales climbed by 35 percent to 8,192 kilograms in the three months ended March 31 from a year earlier, Tanaka Kikinzoku Kogyo K.K., the country’s biggest bullion retailer, said in a statement Thursday.

Monetary authorities responsible for about two dozen countries have dropped policy rates below zero to try to revive economies. In a bid to stimulate lending, the Bank of Japan in January joined the European Central Bank in setting sub-zero rates, along with Denmark, Sweden and Switzerland. Low or negative rates raise the appeal of bullion as it’s not an interest-bearing asset.
De vraag naar goud in Japan is flink gestegen, de vraag van India daalde vanwege een staking van de juweliers en een verhoging van de importheffing op goud.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_161425076
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2016 13:40 schreef Digi2 het volgende:

[..]

De vraag naar goud in Japan is flink gestegen, de vraag van India daalde vanwege een staking van de juweliers en een verhoging van de importheffing op goud.
Vergeet Londen niet, waar er letterlijk rijen voor de goudhandelaren stonden, toen het nog big news was wat betreft "brexit".
Dat is misschien 1x in het late nieuws ergens voorbij gekomen.. krampachtig uit de media gehouden.
pi_161439968
http://www.zerohedge.com/print/528769

Deutsche bank geeft zilver manipulatie toe.. gaat ook de andere fraudeurs blootleggen.
pi_161440183
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 09:09 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
http://www.zerohedge.com/print/528769

Deutsche bank geeft zilver manipulatie toe.. gaat ook de andere fraudeurs blootleggen.
Zijn er ook andere nieuwsbronnen die het hier over hebben? Zerohedge vindt ik vaak nogal warrig.
pi_161440735
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 09:28 schreef lolnoob123 het volgende:

[..]

Zijn er ook andere nieuwsbronnen die het hier over hebben? Zerohedge vindt ik vaak nogal warrig.
Bloomberg: Deutsche Bank Settles Silver, Gold Price-Manipulation Suits
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_161440759
quote:
Thanks!


Ik begrijp er trouwens nog steeds niet heel veel van. Er is met de prijzen gerommeld, maar is goud in verhouding duurder gemaakt of goedkoper?

[ Bericht 10% gewijzigd door lolnoob123 op 15-04-2016 10:32:45 ]
pi_161441231
quote:
14s.gif Op vrijdag 15 april 2016 10:06 schreef lolnoob123 het volgende:

[..]

Ik begrijp er trouwens nog steeds niet heel veel van. Er is met de prijzen gerommeld, maar is goud in verhouding duurder gemaakt of goedkoper?
Ik ga er vanuit dat ze het zowel goedkoper als duurder gemaakt hebben omdat het dan minder opvalt. De voorkennis is voldoende om o.a. middels derivaten zoals opties en futures flinke bedragen te kunnen incaseren.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_161443554
quote:
14s.gif Op vrijdag 15 april 2016 10:06 schreef lolnoob123 het volgende:

[..]

Thanks!

Ik begrijp er trouwens nog steeds niet heel veel van. Er is met de prijzen gerommeld, maar is goud in verhouding duurder gemaakt of goedkoper?
Goedkoper, zeker op de lange duur.

Dit zag je goed bij elke crisis, als in 1 minuut tijd voor 1 miljard aan goud ETF's worden gedumpt.
Naked short selling.

Maar ook simpelweg de gold/silver fix die al tientallen jaren vol is gehouden.
Waardoor er nooit sprake was van een vrije markt die de prijs bepaald.

Op papier heel veel verkopen, maar niets in kas hebben. (fractional bullion banking, waarmee onze grote oplichters goldman sachs mee is begonnen eind 80)
pi_161448358
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 12:41 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Goedkoper, zeker op de lange duur.

Dit zag je goed bij elke crisis, als in 1 minuut tijd voor 1 miljard aan goud ETF's worden gedumpt.
Naked short selling.

Maar ook simpelweg de gold/silver fix die al tientallen jaren vol is gehouden.
Waardoor er nooit sprake was van een vrije markt die de prijs bepaald.

Op papier heel veel verkopen, maar niets in kas hebben. (fractional bullion banking, waarmee onze grote oplichters goldman sachs mee is begonnen eind 80)
Dus we kunnen nu een hogere prijs verwachten?
pi_161448727
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 16:33 schreef aapnoodmies het volgende:

[..]

Dus we kunnen nu een hogere prijs verwachten?
Met name zilver maar ja uiteindelijk wel.

Je hoort wel eens van die wilde bedragen 10.000 dollar per ounce! of nog hoger..

Het is in principe wel degelijk mogelijk, goud is nooit gecorrigeerd voor de inflatie sinds 1980.
Ja het is wel gestegen, maar destijds was het niet zooo heel veel verwijderd van de 1100 á 1200 nu in dollars. (toen 850)

Die prijs is eigenlijk min of meer gehandhaafd behalve in de "gouden jaren" 90 en deels 2000, waar veel beleggers er vanaf stapte.. en toen begon ook de waanzin van goud verkopen op papier terwijl ze het niet hebben.
Waardoor ook de prijs heftig "terug" zakte naar ong. 500 per troy ounce midden 2000.

Crisis van 2008 gaf mooi weer hoe zwaar zilver/goud gemanipuleerd werd, steeds opnieuw en opnieuw als de beurzen gesloten waren, enorme hoeveelheden "papieren goud/zilver" verkopen.
Waardoor de hoogte van de prijs steeds onder druk bleef.

Als men het echt zou moeten corrigeren voor inflatie, dat wil zeggen goudstandaard herinvoeren (wat ik niet zie gebeuren in zo'n directe manier) zou 1 lullig troy ounce muntje plots 200.000 euro waard zijn. :') (pak em beet 250.000 dollar)

Maar in zo'n scenario zijn er meer dingen aan de hand, dat ik me afvraag of je wel zo'n waarde wel kan toekennen, daarmee bedoel ik.. wat is de euro dan nog "waard" qua wat je ervan/ermee kan kopen?

Maar goed, in waarde hoort het veeeeel hoger te liggen, meer rond de 10.000 euro per ounce.
Vergeet ook niet dat in 1980 (wat veel sceptici graag aanhalen) er nauwelijks een markt was.
Je had 2 beurzen, in londen en new york.. en dat was het eigenlijk wel.

Nu heb je wereldwijd grote beurzen, Rusland en China hebben tig miljonairs.. miljardairs! erbij.
Beleggen is daar een sport geworden.. totaal andere situatie nu.

En, wat de meeste mensen niet weten, is dat er meer goud dan zilver is.
Zilver is de winnaar uiteindelijk.
pi_161489988
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 16:55 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

En, wat de meeste mensen niet weten, is dat er meer goud dan zilver is.
Zilver is de winnaar uiteindelijk.
Dat lijkt me niet juist. Het is een feit dat veel zilver ¨verloren¨ is gegaan en nog steeds verloren gaat. Maar er is meer zilver dan goud beschikbaar zowel boven de grond, in de aardkost als wat er jaarlijks nieuw gewonnen wordt door mining. Zilver heeft echter meer industriele vraag dan goud. Zilver is ook mede gedemonetariseerd omdat de industriele vraag sterk toenam en er heel veel zilver ¨vastzat¨ in de vorm van munten. Wat weinigen weten is dat zilver een belangrijke rol heeft gespeeld bij het maken van de 1e atoombommen. Zilver is een betere stroomgeleider dan koper en koper werd tijdens WOII gebruikt voor het vervaardigen van hulzen voor ammuntie en er was dientengevolge een chronisch gebrek aan.



https://en.wikipedia.org/wiki/Abundance_of_elements_in_Earth's_crust

quote:
The Chief Engineer of the Manhattan District, Colonel James C. Marshall, and his deputy, Lieutenant Colonel Kenneth D. Nichols, discovered that the electromagnetic isotope separation process would require 5,000 short tons (4,500 tonnes) of copper, which was in desperately short supply. However, they realized that silver could be substituted, in an 11:10 ratio. On 3 August 1942, Nichols met with the Under Secretary of the Treasury, Daniel W. Bell, and asked for the transfer of silver bullion from the West Point Bullion Depository. Nichols later recalled the conversation:

He explained the procedure for transferring the silver and asked, "How much do you need?" I replied, "Six thousand tons." 'How many troy ounces is that?" he asked. In fact I did not know how to convert tons to troy ounces, and neither did he. A little impatient, I responded, "I don't know how many troy ounces we need but I know I need six thousand tons – that is a definite quantity. What difference does it make how we express the quantity?" He replied rather indignantly, "Young man, you may think of silver in tons, but the Treasury will always think of silver in troy ounces."[63]
Eventually, 14,700 short tons (13,300 tonnes; 430,000,000 troy ounces) of silver were used,[64] then worth over $1 billion.[65] Nichols had to provide a monthly accounting to the Treasury. The 1,000-troy-ounce (31 kg) silver bars were taken under guard to the Defense Plant Corporation in Carteret, New Jersey, where they were cast into cylindrical billets, and then to Phelps Dodge in Bayway, New Jersey, where they were extruded into strips 0.625 inches (15.9 mm) thick, 3 inches (7.6 cm) wide and 40 feet (12 m) long. Some 258 carloads were shipped under guard by rail to Allis-Chalmers in Milwaukee, Wisconsin, where they were wound onto magnetic coils and sealed into welded casings.[66] Finally, they moved by unguarded flatcars to the Clinton Engineer Works. There, special procedures were instituted for handling the silver. When they had to drill holes in it, they did so over paper so that the filings could be collected. After the war, all the machinery was dismantled and cleaned and the floorboards beneath the machinery were ripped up and burned to recover minute amounts of silver. In the end, only 1/3,600,000th was lost.[65][67][68] In May 1970, the last 67 short tons (61 tonnes; 2,000,000 troy ounces) of silver was replaced with copper and returned to the Treasury.[69]
https://en.wikipedia.org/wiki/Calutron


[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 17-04-2016 12:50:47 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_161490412
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2016 12:45 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Dat lijkt me niet juist. Het is een feit dat veel zilver ¨verloren¨ is gegaan en nog steeds verloren gaat. Maar er is meer zilver dan goud beschikbaar zowel boven de grond, in de aardkost als wat er jaarlijks nieuw gewonnen wordt door mining. Zilver heeft echter meer industriele vraag dan goud. Zilver is ook mede gedemonetariseerd omdat de industriele vraag sterk toenam en er heel veel zilver ¨vastzat¨ in de vorm van munten. Wat weinigen weten is dat zilver een belangrijke rol heeft gespeeld bij het maken van de 1e atoombommen. Zilver is een betere stroomgeleider dan koper en koper werd tijdens WOII gebruikt voor het vervaardigen van hulzen voor ammuntie en er was dientengevolge een chronisch gebrek aan.

[ afbeelding ]

https://en.wikipedia.org/wiki/Abundance_of_elements_in_Earth's_crust

[..]

Nee, het klopt meer onder de grond maar niet boven.

dat klinkt heel tegenstrijdig maar 80% van alle het zilver is al van te voren opgekocht nog voor het uit de grond komt.

Dat gaat "verloren' naar de industrie.

20% (minder eigenlijk) is er nog over beleggers en zulk soort dingen.
Waarvan de helft ook nog eens uit scrap zilver komt.

Als je al het goud zou verdelen over alle mensen, heeft iedereen 1/8ste aan goud.
Doe je dat met zilver? Dan is het 1/14de.

Dit is al een tijd terug berekend.
pi_161490856
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2016 13:00 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Als je al het goud zou verdelen over alle mensen, heeft iedereen 1/8ste aan goud.
Doe je dat met zilver? Dan is het 1/14de.

Dit is al een tijd terug berekend.
Ik neem aan dat het dan gaat om vrij beschikbaar zilver buiten de industriele vraag. De monetaire rol van zilver is grotendeels verdwenen i.t.t. die van goud. Centrale banken kopen het bijv. niet op als reserve.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_161511249




Dit in combi met het mislukken een akkoord te sluiten omtrent een olie productiefplafond gaat interessante tijden opleveren. De Yen sterkt aan en de koersen van munten van grondstoflanden zoals Canada en NZ dalen.

quote:
Yen Jumps, Commodity-Linked Currencies Tumble as Doha Talks Fail

The yen added 0.5 percent to 108.18 per dollar, as of 4:17 p.m. in New York, reaching the strongest closing level on an intraday basis since October 2014.

The Canadian dollar fell 1 percent to C$1.2953 per U.S. dollar, touching the weakest level since April 8. Crude is the nation’s second-largest export. The Australian dollar dropped 1 percent to 76.46 U.S. cents, reaching the largest decline since Feb. 5.

Japan won little sympathy from its Group of 20 counterparts last week for the pain being caused by a stronger currency. U.S. Treasury Secretary Jack Lew said Friday after G-20 meetings in Washington that Japan needs to focus on domestic demand and called foreign-exchange market moves “orderly” -- a warning the U.S. doesn’t view yen intervention as warranted.


[ Bericht 1% gewijzigd door Digi2 op 18-04-2016 00:40:05 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_161513263
Spotmarkt NY Globex is weer open. Tot nu toe blijft de prijs van goud en zilver gestaag oplopen ben benieuwd wat er morgenmiddag gebeurt als de Nymex opent. Dan zie je toch over het algemeen de grootste bewegingen van de koersen.





[ Bericht 27% gewijzigd door Digi2 op 18-04-2016 00:42:40 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_161513335
BTW, vluchten in de Yen als een flight to safety :D
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_161546254
goud en zilver schieten weer omhoog.
pi_161548293
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2016 12:18 schreef aapnoodmies het volgende:
goud en zilver schieten weer omhoog.
We zullen zien of het beklijft na het openen van de Nymex vanmiddag. De zilverprijs heeft sinds kort minder volatiliteit dan goud. Dat is ongebruikelijk meestal is het omgekeerd.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  dinsdag 19 april 2016 @ 15:41:48 #235
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_161551420
http://www.telegraaf.nl/d(...)n_maands_piek__.html

uiteraard

zilver was ver achter gebleven
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_161557330
Zilverprijs is vandaag al 4,5% gestegen in cresendo met de aandelenbeurzen. Er vinden de laatste tijd vreemde ontkoppelingen plaats, doorgaans zijn stijgende beurzen slecht voor de edelmetalen.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_161560198
Was toch geen slecht idee om vast wat voor te sorteren op een bear market. Mijn gold miners, zilver en bitcoin etf doen het goed. Aandelen overigens ook, dus eigenlijk zegt het allemaal weinig.
"Happiness is not getting more, but wanting less"
  woensdag 20 april 2016 @ 09:31:49 #238
82546 Apekoek
terrorhenk
pi_161568365
Er was toch een nieuwe bitcoin gebaseerd op goud? Iemand die daar meer van weet?
pi_161568908
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2016 09:31 schreef Apekoek het volgende:
Er was toch een nieuwe bitcoin gebaseerd op goud? Iemand die daar meer van weet?
Bitgold is een dergelijke service. Er is ook een op goud gebaseerde debit card zoals die van europacific.

Europacbank metals-backed-account

Bitgold
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  woensdag 20 april 2016 @ 10:12:34 #240
82546 Apekoek
terrorhenk
pi_161568970
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2016 10:08 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Bitgold is een dergelijke service. Er is ook een op goud gebaseerde debit card zoals die van europacific.

Europacbank metals-backed-account

Bitgold

Ken je Hayek? Had van een maat begrepen dat dat de nieuwe hype zou moeten worden met een waardig systeem daarachter, echt goud.
  woensdag 20 april 2016 @ 10:48:52 #241
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_161569650
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2016 10:08 schreef Digi2 het volgende:
Bitgold is een dergelijke service. Er is ook een op goud gebaseerde debit card zoals die van europacific.
De vraag is alleen of ze daadwerkelijk klompen goud hebben liggen om de 'coin' te dekken.
Of dat ze de deuren sluiten als goud sky-high gaat.
Tot nooit .......
pi_161569920
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2016 10:12 schreef Apekoek het volgende:

[..]
Ken je Hayek? Had van een maat begrepen dat dat de nieuwe hype zou moeten worden met een waardig systeem daarachter, echt goud.
Ik ben bekend met de austrian school of economics. Goud en zilver leveren geen rente meer op. Het zou kunnen dat dit weer mogelijk wordt op termijn. Overheden willen zelf over de geldcreatie beschikken en zullen dat niet gemakkelijk uit handen geven.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_161569965
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2016 10:48 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

De vraag is alleen of ze daadwerkelijk klompen goud hebben liggen om de 'coin' te dekken.
Of dat ze de deuren sluiten als goud sky-high gaat.
Dat goud moet er werkelijk zijn en wordt geaudit. Als goud skyhigh gaat omdat bevolkingen het beginnen prefereren boven fiat betaalmiddelen is het zeker dat overheden het confiskeren.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_161574652
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2016 11:05 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Dat goud moet er werkelijk zijn en wordt geaudit. Als goud skyhigh gaat omdat bevolkingen het beginnen prefereren boven fiat betaalmiddelen is het zeker dat overheden het confiskeren.
Dat confisqueren is nog nooit gebeurt, nee ook niet in Amerika in de jaren 30.
Wel mee gedreigd.

Het is niet te doen om ieder huis te controleren.
Daarnaast was het in die tijd nog normaal om luxe artikelen of andere dingen van waarde in een kluis in de bank op te slaan.

Iets wat nu eigenlijk niet meer gebeurt.
  woensdag 20 april 2016 @ 14:31:12 #245
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_161574888
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2016 14:20 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Het is niet te doen om ieder huis te controleren.
En iedere tuin af te graven, iedere bloembak te legen, iedere vijver leeg te pompen....
Mensen leggen goud of gekke plekken hoor. http://preppers.nl/forum/archive/index.php/t-1111.html
Tot nooit .......
pi_161576393
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2016 14:31 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

En iedere tuin af te graven, iedere bloembak te legen, iedere vijver leeg te pompen....
Mensen leggen goud of gekke plekken hoor. http://preppers.nl/forum/archive/index.php/t-1111.html
Maar goed dat benadrukt het alleen maar eigenlijk.

Hetzelfde probleem zal je zien met contant geld wat iedereen meer in huis zal nemen als straks de rente op sparen negatief word.
(jou betalen dat jij geld leent bij de bank.. ho maar uiteraard.. vieze naaiers :r)
  woensdag 20 april 2016 @ 15:36:59 #247
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_161576438
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2016 15:35 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Maar goed dat benadrukt het alleen maar eigenlijk.

Hetzelfde probleem zal je zien met contant geld wat iedereen meer in huis zal nemen als straks de rente op sparen negatief word.
(jou betalen dat jij geld leent bij de bank.. ho maar uiteraard.. vieze naaiers :r)
Ja maar dat lossen ze snel op.
Gewoon andere biljetten en je mag je biljetten in huis gratis omruilen. (met registratie)
Tot nooit .......
pi_161576494
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2016 15:36 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Ja maar dat lossen ze snel op.
Gewoon andere biljetten en je mag je biljetten in huis gratis omruilen. (met registratie)
In principe is dat interessanter met goud en/of zilver, bijv. : je mag de verhoogde marktwaarde (in euros of andere valuta) behouden tegen een bescheiden belasting over dat bedrag, wat dan bewust niet als inkomen aangemerkt zal worden.

Win-win in mijn mening, degene met goud gaan dat uitgeven, de staat wint er ook wat mee met plots extra inkomen.

Vergis je ook niet hoeveel Europeanen goud bezitten, dus het zal niet perse een kleine groep zijn die er op vooruit gaan.
  woensdag 20 april 2016 @ 16:57:51 #249
424655 MisterCe
The B but not the C
pi_161578445
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2016 19:45 schreef Digi2 het volgende:
Zilverprijs is vandaag al 4,5% gestegen in cresendo met de aandelenbeurzen. Er vinden de laatste tijd vreemde ontkoppelingen plaats, doorgaans zijn stijgende beurzen slecht voor de edelmetalen.
Misschien heeft dit er iets mee te maken?

Overnight a historic event took place when China, the world’s top gold consumer, launched a yuan-denominated gold benchmark as had been previewed here previously, in what Reuters dubbed “an ambitious step to exert more control over the pricing of the metal and boost its influence in the global bullion market.”

http://www.silverdoctors.(...)-over-price-of-gold/
pi_161579189
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2016 16:57 schreef MisterCe het volgende:

[..]

Misschien heeft dit er iets mee te maken?

Overnight a historic event took place when China, the world’s top gold consumer, launched a yuan-denominated gold benchmark as had been previewed here previously, in what Reuters dubbed “an ambitious step to exert more control over the pricing of the metal and boost its influence in the global bullion market.”

http://www.silverdoctors.(...)-over-price-of-gold/
Het is mij al langer bekend dat China met een eigen edelmetalen fix begint. Toch denk ik dat de invloed ervan nog beperkt is maar komende tijd gaat toenemen. Olie en aandelen indexen waren voorheen aan het convergeren maar ook daar treedt nu divergentie op. Er spelen denk ik meerdere factoren een rol.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  woensdag 20 april 2016 @ 17:58:57 #251
424655 MisterCe
The B but not the C
pi_161579594
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2016 17:41 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Het is mij al langer bekend dat China met een eigen edelmetalen fix begint. Toch denk ik dat de invloed ervan nog beperkt is maar komende tijd gaat toenemen. Olie en aandelen indexen waren voorheen aan het convergeren maar ook daar treedt nu divergentie op. Er spelen denk ik meerdere factoren een rol.
Denk je niet dat de shorts een beetje zenuwachtig raken? Ze hebben toch serieus geld verloren tijdens de stijging?
pi_161580421
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2016 17:58 schreef MisterCe het volgende:

[..]

Denk je niet dat de shorts een beetje zenuwachtig raken? Ze hebben toch serieus geld verloren tijdens de stijging?
Mogelijk dat ze hun shorts coveren. Dat creeert een extra piek in de vraag naar edelmetalen waardoor de prijs snel stijgt. Op het moment dat er relatief veel short posities open staan kan dit tot explosieve prijsstijgingen lijden in de vorm van een shortsqueeze. Toch is het lastig in te schatten omdat goudproducenten hun toekomstige productie vaak hedgen met shorts. Omdat zij de onderliggende waarde zelf hebben in de vorm van productie kunnen ze die posities gewoon handhaven. Het gaat hen er vooral om zich in te dekken tegen een sterke prijsdaling.

[ Bericht 1% gewijzigd door Digi2 op 20-04-2016 18:44:07 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_161595076
Ik weet niet of er al sprake is van een shortsqueeze in de zilvermarkt maar de prijs stijgt met %ten per dag. Vanochtend +3% of het beklijft is de vraag als de Nymex vanmiddag opent. Wat opvalt is dat de prijs stijgt tijdens de handel in Azië afgelopen handelsdagen. Mogelijk dat Azië de komende tijd meer prijsbepalend wordt dan de Nymex. De volatilteit zal er niet door afnemen vermoed ik, gezien de goklust van met name de chinezen :P

Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_161599668
Silver is having another crazy day

http://uk.businessinsider(...)ices-april-21-2016-4
pi_161600314
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2016 12:52 schreef aapnoodmies het volgende:
Silver is having another crazy day

http://uk.businessinsider(...)ices-april-21-2016-4
Mooi zo laat maar lekker omhoog knallen. Had met was speelgeld wat turbo's long zilver op 16 dollar gekocht just for the fun of it.
"Happiness is not getting more, but wanting less"
pi_161600661
Voorlopig blijf ik ff aan de kant staan want buying dips zit er niet meer in :P
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_161601513
Nymex is open en we kijken tegen een hockey stick aan. Zilver +4.13% het begint een beetje op een echte shortsqueeze te lijken :D
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  donderdag 21 april 2016 @ 14:34:51 #258
424655 MisterCe
The B but not the C
pi_161601781
Judgementday has arrived
pi_161603101
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2016 14:34 schreef MisterCe het volgende:
Judgementday has arrived
Nou nee, dat is meer zoals in 2008, toen JP morgan even geen recht meer had op het beinvloeden van zilver. (weet niet de details meer, maar ze konden even niets meer doen in ieder geval)

En het plots steeg naar, wat was het ook alweer? om en nabij de 50 dollar per ounce?

Letterlijk minuten later kregen ze weer grip er op en zag je een scherpe daling onmiddellijk.
  donderdag 21 april 2016 @ 19:00:22 #260
424655 MisterCe
The B but not the C
pi_161606950
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2016 15:47 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Nou nee, dat is meer zoals in 2008, toen JP morgan even geen recht meer had op het beinvloeden van zilver. (weet niet de details meer, maar ze konden even niets meer doen in ieder geval)

En het plots steeg naar, wat was het ook alweer? om en nabij de 50 dollar per ounce?

Letterlijk minuten later kregen ze weer grip er op en zag je een scherpe daling onmiddellijk.
2008 was een andere wereld, zonder oneindige QE en negatieve rentes. This time it's different.
pi_161610511
Hmm mijn bitcoin etf schoot zojuist ineens 8,5% omhoog (gbtc). Wazig, maar ik klaag niet. Misschien worden mensen toch nerveus en vluchten ze naar goud, zilver, bitcoin en cash.

Edit: 11,5% alweer. Wat is er aan de hand...
"Happiness is not getting more, but wanting less"
pi_161617506
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2016 13:38 schreef Digi2 het volgende:
Voorlopig blijf ik ff aan de kant staan want buying dips zit er niet meer in :P
Het staat nog redelijk laag hoor. Edelmetalen dalen al meer dan 4 jaar, deze stijging is maar een klein bliepje omhoog op de lange termijngrafiek.
pi_161622984
Is de chinese yuan nu gekoppeld aan goud of moet dat nog gebeuren? lees verschillende dingen.
pi_161623996
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2016 12:09 schreef aapnoodmies het volgende:
Is de chinese yuan nu gekoppeld aan goud of moet dat nog gebeuren? lees verschillende dingen.
Dat moet nog gebeuren.

Wel hebben ze een eigen soort van comex.
Waar in fysiek goud/zilver gehandeld word.
pi_161642889
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2016 12:09 schreef aapnoodmies het volgende:
Is de chinese yuan nu gekoppeld aan goud of moet dat nog gebeuren? lees verschillende dingen.
Dat de yuan aan goud gekoppeld wordt lijkt me onwaarschijnlijk. De goudprijs is behoorlijk volatiel, je zou ook kunnen stellen dat met name de $ nogal volatiel is t.o.v. de goudprijs. China accumuleert goud als reserve. China is ook de grootste goudproducent ter wereld, ze hebben er dus ook een welbegrepen eigenbelang bij. Goud is ook een hedge tegen dollar devaluatie en de PBOC heeft nogal een blootstelling vanwege de grote hoeveelheid treasuries in de reserve.

Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_161647824
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2016 00:51 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Dat de yuan aan goud gekoppeld wordt lijkt me onwaarschijnlijk. De goudprijs is behoorlijk volatiel, je zou ook kunnen stellen dat met name de $ nogal volatiel is t.o.v. de goudprijs. China accumuleert goud als reserve. China is ook de grootste goudproducent ter wereld, ze hebben er dus ook een welbegrepen eigenbelang bij. Goud is ook een hedge tegen dollar devaluatie en de PBOC heeft nogal een blootstelling vanwege de grote hoeveelheid treasuries in de reserve.

[ afbeelding ]
Nee leek me ook onwaarschijnlijk, maar lees het wel overal. Waarschijnlijk wordt de goud exchange bedoeld wat Theodd. al zegt hierboven.
pi_161649266
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2016 12:06 schreef aapnoodmies het volgende:

[..]

Nee leek me ook onwaarschijnlijk, maar lees het wel overal. Waarschijnlijk wordt de goud exchange bedoeld wat Theodd. al zegt hierboven.
Het is gerucht dat ze dat willen gaan doen, zodra de IMF de yuan tot het mandje van wereld reserve munt/valuta toelaat.

Ondersteund door een hele hoop goud zou dat het interessanter maken dan de dollar/pond/euro en yen.

Zo is de gedachtegang in ieder geval op dit gebied.

Maar de chinezen laten niet zich niet echt uit over wat ze nou eigenlijk van plan zijn.
Ook wat nou de echte stand van zaken is wat betreft hoeveelheid goud in de "kluis", lijkt niet overeen te komen met wat men kan volgen tot Shanghai vanuit de verschillende goudmijnen over de wereld.
Ze zouden bijv. maar 600 ton aan goud erbij hebben gevoegd sinds de laatste telling.. ik meen ergens rond of voor 2009.
Dat lijkt dus niet te kloppen als je kijkt naar wat er verscheept/gekocht is.
pi_161650503
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2016 13:34 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Het is gerucht dat ze dat willen gaan doen, zodra de IMF de yuan tot het mandje van wereld reserve munt/valuta toelaat.

Ondersteund door een hele hoop goud zou dat het interessanter maken dan de dollar/pond/euro en yen.

Zo is de gedachtegang in ieder geval op dit gebied.

Maar de chinezen laten niet zich niet echt uit over wat ze nou eigenlijk van plan zijn.
Ook wat nou de echte stand van zaken is wat betreft hoeveelheid goud in de "kluis", lijkt niet overeen te komen met wat men kan volgen tot Shanghai vanuit de verschillende goudmijnen over de wereld.
Ze zouden bijv. maar 600 ton aan goud erbij hebben gevoegd sinds de laatste telling.. ik meen ergens rond of voor 2009.
Dat lijkt dus niet te kloppen als je kijkt naar wat er verscheept/gekocht is.
Dat is ook wat Jim Rickards zegt in dit filmpje. En andere info over goud.

pi_161651331
Deze link geeft wel meer achtergrond informatie hoe China met goud omgaat, http://www.theepochtimes.(...)lobal-gold-strategy/

Of dat allemaal waar is is de tweede vraag.
pi_161728097
Dat GBTC gaat trouwens wel echt hard. Paar weken geleden gekocht en nu al per stuk 23 dollar hoger. Gaat nog steeds om kleine volumes (OTC), maar misschien zit ik toch goed met dat bitcoins een soort mini-variant van goud worden. Overigens ben ik zelf helemaal niet zo'n fan van cryptocurrencies en stoorde mij aan die enorme hype, maargoed als je er geld mee kunt verdienen waarom niet.
"Happiness is not getting more, but wanting less"
pi_161740972
quote:
Het ligt er echt: voor 6 miljard euro aan goud bij DNB

15.000 goudbaren liggen opgeborgen in de zwaarbeveiligde kluis van DNB in Amsterdam. Money Talks mocht een kijkje nemen en dat leverde prachtige beelden op. Zo'n baar goud van 400.000 euro, hoe zwaar is dat eigenlijk? Elianne Kuepers mag een loeizwaar broodje tillen.

Aerdt Houben van DNB geeft daarbij de toelichting: wat is de waarde van goud, waar ligt ons goud nog meer en waarom hebben we het nodig voor een stabiele waarde van geld?
Interessant gesprek waarbij nog eens duidelijk wordt dat de monetaire rol van goud voor centrale banken echt nog niet is verdwenen.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_161746969
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2016 22:59 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Interessant gesprek waarbij nog eens duidelijk wordt dat de monetaire rol van goud voor centrale banken echt nog niet is verdwenen.
Centrale banken zijn sinds 2010 weer de netkopers van goud, en ondertussen roepen ze "goud is niets dan een reliek". :')
pi_161756224
Dat is om de meute stil te houden terwijl de centrale banken alle goud stilletjes opkopen. Vooral China is daar sterk mee bezig.
pi_161804152
Gaat lekker met die reliek.
  zaterdag 30 april 2016 @ 10:30:07 #275
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_161819366
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2016 17:25 schreef Blord het volgende:
Dat is om de meute stil te houden terwijl de centrale banken alle goud stilletjes opkopen. Vooral China is daar sterk mee bezig.
men weet donders goed dat dit geldprintsysteem op zijn laatste benen loopt,
Iedereen heeft nu zoveel schulden uitgeschreven , dat men die nooit meer kan terugbetalen, en een paar grote criminelen hebben nu al het geldpapier in handen.

Iedereen gaat nu op het zilver en goud duiken
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_161820085
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2016 10:30 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
dat dit geldprintsysteem op zijn laatste benen loopt,

Iedereen gaat nu op het zilver en goud duiken
Die geldprint rondes kunnen lang aanhouden. De BOJ doet dit sinds 2001. De meest waarschijnlijke verklaring is dat door de rentes langdurig nul te maken of zelfs negatief de monetaire rol van goud sterker wordt. Moderne digitale technieken maken bovendien de beschikbaarheid van edelmetalen als betaalmiddel steeds groter waardoor de liquiditeit toeneemt.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_161820518
Hoe kan dan dat goud in de afgelopen 5 jaar is gedaald ? Toen stond de dollarpers op volle toeren te draaien. De bijgedrukte dollars zijn in feite meer waard dan het fysieke goud. Er spelen andere factoren mee dan alleen de geldprint.

Elke vraag naar goud wordt gewoon onderdrukt door papier goud. U wilt goud ? Dan geeft de bank een papiertje uit met unallocated goud.
pi_161841736
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2016 11:58 schreef Blord het volgende:
Hoe kan dan dat goud in de afgelopen 5 jaar is gedaald ?
Voor die tijd was de goudprijs hard gestegen van ca $300 naar $1900 per ounce. Een correctie naar ca $1100 per ounce t.o.v. die stijging valt imho mee. Stijging was meer dan 500% ($300 naar $1900), daling was ca 40% ($1900 naar $1100).

Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  zondag 1 mei 2016 @ 12:14:47 #279
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_161842957
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2016 11:58 schreef Blord het volgende:
Hoe kan dan dat goud in de afgelopen 5 jaar is gedaald ? Toen stond de dollarpers op volle toeren te draaien. De bijgedrukte dollars zijn in feite meer waard dan het fysieke goud. Er spelen andere factoren mee dan alleen de geldprint.

Elke vraag naar goud wordt gewoon onderdrukt door papier goud. U wilt goud ? Dan geeft de bank een papiertje uit met unallocated goud.
ongedekt goud verkopen??

dat kan heeel erg fout uitpakken voor die shortsellers
Daar gaat het bankentoezicht nooit never mee akkoord
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  zondag 1 mei 2016 @ 12:21:08 #280
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_161843076
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2016 12:09 schreef aapnoodmies het volgende:
Is de chinese yuan nu gekoppeld aan goud of moet dat nog gebeuren? lees verschillende dingen.
een koppeling aan goud of zilver kan niet

daar komen problemen van omdat inflatie noodzaak is voor een munteenheid , en die mag dus niet gekoppeld zijn.
Verder gaat de belegger bij economische tegenwind in goud duiken, de gekoppelde munt zal dan sterk in waarde toenemen en dus de concurretiepositie vernielen en dus nog veeel meer economische ellende, een catastrofale vicieuze economische cirkel ontstaat


Zelfs een Colyn een fervente voorvechter van een goudkoppeling moest bakzeil halen als laatste in europa in 1937
Lees uw economische geschiedenis boeken
http://www.historischnieu(...)ouden-standaard.html

quote:
Maar zelfs Colijn kon zijn ogen niet blijven sluiten voor de economische realiteit, en hij moest zich erbij neerleggen dat Nederland in september 1936, als een van de laatste landen, de gouden standaard verliet. Pas na deze devaluatie van de gulden vond de Nederlandse economie weer aansluiting bij de internationale conjunctuur en begon zij zich voorzichtig te herstellen. Als gevolg van dogmatisch economisch beleid was de economische crisis hier verhoudingsgewijs heviger geweest dan in veel andere landen, en trad het herstel later in.


[ Bericht 19% gewijzigd door michaelmoore op 01-05-2016 12:28:03 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_161843087
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2016 12:14 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

ongedekt goud verkopen??

dat kan heeel erg fout uitpakken voor die shortsellers
Daar gaat het bankentoezicht nooit never mee akkoord
Dat gebeurt op grote schaal.

https://www.bullionvault.com/guide/gold/Unallocated-gold


Dat is zelfde als de bank niet genoeg geld heeft om alle spaarrekeningen uit te betalen. Bij een bank run, in dit geval een goudrun, valt de bank gewoon om.
pi_161843123
dubbel
  zondag 1 mei 2016 @ 12:23:25 #283
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_161843127
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2016 12:21 schreef Blord het volgende:

[..]

Dat gebeurt op grote schaal.

https://www.bullionvault.com/guide/gold/Unallocated-gold
ja short aandelen verkopen ook , maar niet voor rekening van de bank, echt niet
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  zondag 1 mei 2016 @ 12:24:13 #284
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_161843142
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2016 12:23 schreef Blord het volgende:

[..]

Dat is zelfde als de bank niet genoeg geld heeft om alle spaarrekeningen uit te betalen. Bij een bank run, in dit geval een goudrun, valt de bank gewoon om.
we hebben nu goed bankentoezicht en grote ongedekte shortposities door banken zijn niet toegestaan
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_161843346
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2016 12:24 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

we hebben nu goed bankentoezicht en grote ongedekte shortposities door banken zijn niet toegestaan
Fractured bullion banking gebeurt al sinds eind 80.

En is onverminderd doorgegaan, worden miljarden mee "verdient".
pi_161843364
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2016 12:21 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

een koppeling aan goud of zilver kan niet

daar komen problemen van omdat inflatie noodzaak is voor een munteenheid , en die mag dus niet gekoppeld zijn.
Verder gaat de belegger bij economische tegenwind in goud duiken, de gekoppelde munt zal dan sterk in waarde toenemen en dus de concurretiepositie vernielen en dus nog veeel meer economische ellende, een catastrofale vicieuze economische cirkel ontstaat

Zelfs een Colyn een fervente voorvechter van een goudkoppeling moest bakzeil halen als laatste in europa in 1937
Lees uw economische geschiedenis boeken
http://www.historischnieu(...)ouden-standaard.html

[..]

Het probleem was meer dat de meeste landen waren overgestapt op papiergeld aka fiat.
Daar kun je niet tegen op boksen als men "oneindig", via schulden, gewoon bijprint als een tierelier.

Maar goed, dat systeem faalt zoals alle andere 600 pogingen van fiat (zijn er meer geweest) door de geschiedenis heen.
  zondag 1 mei 2016 @ 12:41:52 #287
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_161843426
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2016 12:37 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Fractured bullion banking gebeurt al sinds eind 80.

En is onverminderd doorgegaan, worden miljarden mee "verdient".
kan zijn., maar niet door banken, door gokkers en hedgefondsen
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  zondag 1 mei 2016 @ 12:43:25 #288
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_161843447
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2016 12:38 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Het probleem was meer dat de meeste landen waren overgestapt op papiergeld aka fiat.
Daar kun je niet tegen op boksen als men "oneindig", via schulden, gewoon bijprint als een tierelier.

Maar goed, dat systeem faalt zoals alle andere 600 pogingen van fiat (zijn er meer geweest) door de geschiedenis heen.
een economie
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2016 12:37 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Fractured bullion banking gebeurt al sinds eind 80.

En is onverminderd doorgegaan, worden miljarden mee "verdient".
heeft inflatie van de munteenheid nodig , om schulden te verminderen en lonen te verlagen
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_161844026
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2016 12:41 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

kan zijn., maar niet door banken, door gokkers en hedgefondsen
goldman sachs is vooralsnog een bank, die zijn er mee begonnen en doen het nog steeds.
HBSC, de Deutsche Bank, Credit Suisse, etc.
pi_161844033
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2016 12:43 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

een economie

[..]

heeft inflatie van de munteenheid nodig , om schulden te verminderen en lonen te verlagen
Inflatie vermeerderd de schulden, niemand print immers de rente bij.
pi_161845168
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2016 12:21 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

een koppeling aan goud of zilver kan niet

daar komen problemen van omdat inflatie noodzaak is voor een munteenheid , en die mag dus niet gekoppeld zijn.
Verder gaat de belegger bij economische tegenwind in goud duiken, de gekoppelde munt zal dan sterk in waarde toenemen en dus de concurretiepositie vernielen en dus nog veeel meer economische ellende, een catastrofale vicieuze economische cirkel ontstaat

Zelfs een Colyn een fervente voorvechter van een goudkoppeling moest bakzeil halen als laatste in europa in 1937
Lees uw economische geschiedenis boeken
http://www.historischnieu(...)ouden-standaard.html

[..]

Een groot deel van de geschiedenis zijn munten in de wereld gekoppeld aan goud, dus het is onzin dat dat niet zou kunnen. Nu komt t idd niet goed uit omdat er zoveel schulden zijn, dan is inflatie makkelijk.
  zondag 1 mei 2016 @ 23:06:24 #292
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_161860766
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2016 13:19 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Inflatie vermeerderd de schulden, niemand print immers de rente bij.
Inflatie vermeerderd verminderd de schulden,
( ten opzichte van het loon)
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  zondag 1 mei 2016 @ 23:06:58 #293
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_161860785
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2016 14:17 schreef aapnoodmies het volgende:

[..]

Een groot deel van de geschiedenis zijn munten in de wereld gekoppeld aan goud, dus het is onzin dat dat niet zou kunnen. Nu komt t idd niet goed uit omdat er zoveel schulden zijn, dan is inflatie makkelijk.
noem eens een land??

Dat was en grote fout in de heschiedenis

alleen sukkels die de geschiedenis niet willen lezen, willen nogmaals de goudstandaard instellen
http://www.historischnieu(...)ouden-standaard.html

De historie heeft aangetoond dat men in goud vlucht tijdens economische tegenwind, en dus dat dan de koers van de munt stijgt op een moment dat het zeer slecht uitkomt, en dus gaat het nog slechter en meer mensen vluchten in goud enz

[ Bericht 8% gewijzigd door michaelmoore op 01-05-2016 23:12:08 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_161897503
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2016 23:06 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

noem eens een land??

Dat was en grote fout in de heschiedenis

alleen sukkels die de geschiedenis niet willen lezen, willen nogmaals de goudstandaard instellen
http://www.historischnieu(...)ouden-standaard.html

De historie heeft aangetoond dat men in goud vlucht tijdens economische tegenwind, en dus dat dan de koers van de munt stijgt op een moment dat het zeer slecht uitkomt, en dus gaat het nog slechter en meer mensen vluchten in goud enz
Er was weinig mis mee, tot de Amerikanen het tapijt onder iedereen zijn voeten vandaan trok..
Toen had de wereld eigenlijk geen keus dan het enorm zwevende pakket aan dollars als dekking te gebruiken.

Goud is altijd het middel geweest (nou ja en zilver eigenlijk misschien nog wel meer) dat als waardemiddel werd gebruikt aka geld.

Wat men nu gebruikt is puur gebaseerd op vertrouwen, zit geen greintje fysieke waarde aan vast.
  dinsdag 3 mei 2016 @ 23:01:26 #295
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_161911241
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2016 15:18 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Er was weinig mis mee, tot de Amerikanen het tapijt onder iedereen zijn voeten vandaan trok..
Toen had de wereld eigenlijk geen keus dan het enorm zwevende pakket aan dollars als dekking te gebruiken.

Goud is altijd het middel geweest (nou ja en zilver eigenlijk misschien nog wel meer) dat als waardemiddel werd gebruikt aka geld.

Wat men nu gebruikt is puur gebaseerd op vertrouwen, zit geen greintje fysieke waarde aan vast.
jawel de waarde en vertrouwen in een economie is de sturing voor de waarde

goud is een vluchtgoed, zal dus in waarde stijgen in tijden van economische tegenspoed , een gekoppelde munteenheid zal dan meestijgen, terwijl de economische waarde van het land daalt , niet goed dus
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_161914874
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 mei 2016 23:01 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

jawel de waarde en vertrouwen in een economie is de sturing voor de waarde

goud is een vluchtgoed, zal dus in waarde stijgen in tijden van economische tegenspoed , een gekoppelde munteenheid zal dan meestijgen, terwijl de economische waarde van het land daalt , niet goed dus
Als iedereen hetzelfde gebruikt, werkt het prima, werkte 500 jaar lang alleen al voor de gulden.
pi_161914995
quote:
1s.gif Op woensdag 4 mei 2016 07:32 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Als iedereen hetzelfde gebruikt, werkt het prima, werkte 500 jaar lang alleen al voor de gulden.
Was dat ook niet zo tijdens de Gouden Eeuw?
pi_161915017
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2016 07:58 schreef aapnoodmies het volgende:

[..]

Was dat ook niet zo tijdens de Gouden Eeuw?
Wordt niet voor niets zo genoemd.

Maar economische groei gaat wat langzamer, rijkere niet perse rijker. (Daarom vechten ze zo heftig tegen deflatie)

Enfin wel heeft michaelmoore een punt dat het niet 100% haalbaar is plots over te stappen.
Er is teveel geld uit gebakken lucht gemaakt, daar is teveel mee gekocht, dat maak je niet zomaar ongedaan.

Wat wel mogelijk is, in mijn mening, is mandje van edelmetalen dat je als anker gebruikt om die massa fiat, wat meer gewicht te geven.
Een soort goudstandaard maar minder direct, wat schommelingen of groei wat beter te managen maakt.
pi_161921404
quote:
1s.gif Op woensdag 4 mei 2016 08:03 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Wordt niet voor niets zo genoemd.

Maar economische groei gaat wat langzamer, rijkere niet perse rijker. (Daarom vechten ze zo heftig tegen deflatie)

Enfin wel heeft michaelmoore een punt dat het niet 100% haalbaar is plots over te stappen.
Er is teveel geld uit gebakken lucht gemaakt, daar is teveel mee gekocht, dat maak je niet zomaar ongedaan.

Wat wel mogelijk is, in mijn mening, is mandje van edelmetalen dat je als anker gebruikt om die massa fiat, wat meer gewicht te geven.
Een soort goudstandaard maar minder direct, wat schommelingen of groei wat beter te managen maakt.
Vechten tegen deflatie is vooral omdat er nu zoveel schulden zijn, die worden dan meer waar.
  donderdag 5 mei 2016 @ 11:11:40 #300
57047 macondo
Macondo weet wel beter, heus
pi_161941279
quote:
0s.gif Op woensdag 4 mei 2016 14:39 schreef aapnoodmies het volgende:

[..]

Vechten tegen deflatie is vooral omdat er nu zoveel schulden zijn, die worden dan meer waar.
Nee. Defaltie zorgt voor een vicieuze cirkel. Mensen geven geen geld meer uit, want morgen goedkoper. Slecht voor economie. Consumenten onzekerder, minder salarissen, meer de hand op de knip.

Deflatie is de hel. Alleen voor de rijken is het prettig, want hun geld wordt veel meer waard.
Overal verstand van.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')