quote:Averij voor Nederlandse boot in Volvo Ocean
Er zit een drie meter lange scheur in een van de voorzeilen van de Nederlandse boot in de Volvo Ocean Race van Team Brunel. Onboardreporter Stefan Coppers bericht vanuit de Golf van Biskaje.
Het zeeziekte spook waart weer rond in de gitzwarte romp van de 65 voet lange Team Brunel. Wanneer en hoe het toeslaat weet niemand. We varen in de beruchte Golf van Biskaje. In het water tussen Noord-Spanje en de Bretonse kust zijn al vele schepen vergaan.
We hadden het niet slechter kunnen treffen. De wind waait uit het noordoosten en laat daar nou precies Lorient liggen. Dat betekent met de wind schuin van voren opkruisen tegen 33 knopen wind en gigantische golven. Niet bepaald een pretje. Onder deze omstandigheden is het niet de vraag of, maar wanneer het spook je grijpt.
Wederom wordt de romp opgetild door een gigantische golf, om enkele seconden later met veel geweld enkele meters naar beneden in een diep golfdal te storten. De vier mannen aan dek zetten zich schrap. Duizenden liters wild schuimend water kletteren met veel geweld over het dek de kuip in. De wind huilt angstaanjagend langs de verstaging. Het zijn letterlijk bootbrekende omstandigheden. Uit het niets klinkt er het geluid van een scheurend zeil.
“Shit, de J2 is eraan,” schreeuwt Gerd-Jan Poortman door de kuip. Razendsnel rent hij met Adam Minoprio naar het voordek om de schade te checken. Er zit een drie meter lang scheur in het zeil. De mannen strijken het kapotte voorzeil en hijsen direct daarna de kleinere J3. “Die J2 gaan we missen als het straks minder gaat waaien,” zegt Gerd-Jan enigszins geïrriteerd. “Voor de grotere J1 waait het veel te hard. De J2 is hét zeil wat je onder deze omstandigheden nodig hebt.”
Onderdeks is het niet veel beter. Elke keer als je voelt dat de romp opgetild wordt door een gigantische golf, zet je jezelf schrap. Het doorklieven van de golf gaat geruisloos, maar wanneer de 65 voet lange boot van diezelfde golf minimaal een meter naar beneden in het golfdal klettert, hoor je het carbon kraken. Soms is de klap zo hevig, dat je letterlijk uit je bed stuitert.
“Kan jij nog media versturen?” Navigator Andrew Cape steekt zijn hoofd vragend om de hoek van zijn navigatietafel. “Ik krijg geen weergegevens meer binnen,” vervolgt hij terwijl hij bijna van zijn stoel gelanceerd wordt als de romp weer van een golf afdondert. “Nee, bij mij zijn ook alle communicatiesystemen dood,” antwoord ik verbaasd. Capey haast zich naar de kuip om te kijken of de witte communicatie bollen achterop de boot misschien de problemen veroorzaken. Even later zit hij met een kletsnatte kop weer naast mij. “De media toren waarop de bollen staan heeft het begeven door de vele harde klappen. De kleinste bol is zelfs van de toren gslagen. Jens heeft een noodreparatie uitgevoerd en alle systemen werken weer.”
Ondertussen voel ik de ogen van het zeeziekte spook in mijn rug priemen. Ik probeer een onaangename ontmoeting nog te voorkomen door in de kuip wat frisse zeelucht op te snuiven. Lang kan ik er niet van genieten. Er moeten mannen eten, deze blog moet af en de dagelijkse foto’s moeten verstuurd worden. De strijd is verloren. Ik kan nog net op verzenden drukken, maar enkele seconden later verdwijnt mijn maaginhoud overboord. Tijd om uit te zieken is er niet. The show must go on. Ik ga eten koken voor de mannen die met vereende krachten de gevreesde Golf van Biskaje moeten bedwingen.
Nee, zelfs dan staat Abu nog voor.quote:Op donderdag 11 juni 2015 11:36 schreef the_disheaver het volgende:
En Abu Dhabi heeft de VOR nu dus ook zo goed als zeker gewonnen. Alleen als brunel wint, Abu laaste wordt en een strafpunt krijgt staan ze gelijk.
2 strafpunten dan. Ik kan niet rekenen... Eigenlijk even onwaarschijnlijkquote:Op donderdag 11 juni 2015 11:54 schreef Max23 het volgende:
[..]
Nee, zelfs dan staat Abu nog voor.
Stand nu: Abu 19, Brunel 27. .
In jouw scenario komt Brunel op 28 en Abu op 27
Daarom, Brunel moet zich nu richten op behoud 2e plek en daar hebben ze ten opzichte van Dongfeng prima zaken op gedaan.quote:Op donderdag 11 juni 2015 11:58 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
2 strafpunten dan. Ik kan niet rekenen... Eigenlijk even onwaarschijnlijk
Nee die kwamen iets te vroeg over de startlijn.quote:
Er waren nog een paar boten waar onder volgens mij Team Alvimedica die te vroeg was. Brunel had exact goed getimed.quote:
Nee, dit is bij point du raz. Ze hadden last van tegenstroming (door getijde) en weinig wind.quote:Op woensdag 17 juni 2015 08:40 schreef WEST het volgende:
[..]
Nee die kwamen iets te vroeg over de startlijn.
Ik zag het ja. Vond dat al een vreemde actie van de dames.quote:Op woensdag 17 juni 2015 12:09 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Nee, dit is bij point du raz. Ze hadden last van tegenstroming (door getijde) en weinig wind.
Daar denkt team Alvimedica anders overquote:Op donderdag 18 juni 2015 13:45 schreef WEST het volgende:
[..]
Vooralsnog is de Engelse kust de betere optie.
Op moment van typen was de Engelse route beter. Maar het zal wel close worden.quote:Op donderdag 18 juni 2015 20:32 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Daar denkt team Alvimedica anders over
[ afbeelding ]
Als je de gevaren route opnieuw afspeelt is het net of Alvi van windshifts heeft kunnen profiteren, of dat de stroming ze extreem gunstig is geweest. Waar Abu Dhabi, SCA en Vestas behoorlijke overstagmanoevres hebben moeten maken lijkt het alsof Alvimedica redelijk koers kon houden.quote:Op donderdag 18 juni 2015 20:56 schreef WEST het volgende:
[..]
Op moment van typen was de Engelse route beter. Maar het zal wel close worden.
en nog zo dicht achter Alvimedica qua tijd. Als je puur kijkt na het stuk van Scheveningen naar Gothenburg Heeft Alvimedica veel tijd verloren op de rest.quote:Op maandag 22 juni 2015 21:45 schreef rubbereend het volgende:
knap van Brunel hoe ze in een sprintetappe nog even van 4 naar 2 opschuiven en de tweede plek veilig stellen
Wat komt er daarna dan? Dacht dat het klaar was nu.quote:Op maandag 22 juni 2015 22:06 schreef WEST het volgende:
[..]
en nog zo dicht achter Alvimedica qua tijd. Als je puur kijkt na het stuk van Scheveningen naar Gothenburg Heeft Alvimedica veel tijd verloren op de rest.
in port racequote:Op maandag 22 juni 2015 22:18 schreef Ambrosius het volgende:
[..]
Wat komt er daarna dan? Dacht dat het klaar was nu.
quote:Op maandag 22 juni 2015 22:18 schreef Ambrosius het volgende:
[..]
Wat komt er daarna dan? Dacht dat het klaar was nu.
Dat dus. En dan is het klaar. Voor het klassement heeft het niet veel meer van belang. Alleen Alvimedica en Mapfre staan gelijk in het klassement. En Alvimedica heeft 2 punten voorsprong in het klassement van de inportrace.quote:
Stichting Sailing Holland heeft de licentie gekocht.quote:Op dinsdag 23 juni 2015 19:28 schreef rubbereend het volgende:
Team Brunel, nouja de sponsor is nog niet zeker, heeft een deelname voor de volgende editie gekocht, hierdoor mogen ze mee praten over de regels en de route
Ja, en what about de monster-etappe vanaf Kaapstad onder Australië door naar Hong Kong.quote:Op dinsdag 28 juni 2016 15:14 schreef the_disheaver het volgende:
Hij gaat dus in Den Haag eindigen in 2018
quote:Op woensdag 29 juni 2016 13:26 schreef SevenWonders het volgende:
[..]
Ja, en what about de monster-etappe vanaf Kaapstad onder Australië door naar Hong Kong.
mooi dat hij het voor elkaar heeft gekregen met een grote sponsor er achterquote:Op woensdag 6 juli 2016 19:48 schreef SevenWonders het volgende:
1e entry bekend. Nederlandse boot; #teamAkzoNobel met Simeon Tienpont als schipper ...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |