abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_153382874

Over Rock Am Ring:
Rock am Ring is een jaarlijks terugkerend muziekfestival, tot en met 2014 op de Nürburgring nabij Adenau in de Eifel (Duitsland). Het werd in 1985 voor het eerst gehouden. De bedoeling was een eenmalig evenement te organiseren, maar door de grote opkomst (75.000 toeschouwers) besloot men er een terugkerend festival van te maken. Enige uitzondering is 1989/1990: na de lage bezoekersaantallen in 1988 werd twee jaar pauze ingelast.

Sinds 1991 is het het grootste rockfestival van Duitsland. Sinds 1997 wordt tegelijkertijd het festival Rock im Park in Neurenberg georganiseerd. De meeste artiesten die voor Rock am Ring gecontracteerd worden, treden ook op Rock im Park op. Het festival duurt drie dagen en om het festivalterrein heen liggen meerdere campings. Enkele edities hadden zelfs een 4daags programma.

Dit jaar moest Rock Am Ring verhuizen naar Vanaf 2015 vindt Rock am Ring plaats op het vliegveld van Mendig, Vulkaneiffel. Dit kwam doordat festival organisatie DEAG een nieuw festival wilde opzetten met de naam "DER RING - Grüne Hölle Rock". Dit festival zorgde ondanks de headliners Metallica, Muse en Kiss voor een zeer slechte kaartverkoop. Waardoor het festival noodzakelijk moest verhuizen naar het Gelsenkirchen in het Schalke 04 stadion. Het festival kreeg daardoor ook een nieuwe naam Rock Im Revier.

Of Rock Am Ring terugkeert naar de Nürburgring is zo ver nog onbekend.

Plattegrond

Line-Up
- A Day To Remember (USA)
- All That Remains (USA)
- Annenmaykantereit (DE)
- Antilopen Gang (DE)
- Asking Alexandria (UK)
- Bad Religion (USA)
- Bastille (UK)
- Beatsteaks (DE)
- Bilderbuch (DE)
- Blues Pills (SWE)
- Body Count feat. Ice-T (USA)
- Bombus (SWE)
- Broilers (DE)
- Callejon (DE)
- Clueso (DE)
- Clutch (USA)
- Code Orange (USA)
- Deichkind (DE)
- Die Toten Hosen (DE)
- Dolomite Minor (UK)
- Donots (DE)
- Eagles Of Death Metal (USA)
- Enter Shikari (UK)
- Feine Sahne Fischfilet (DE)
- Fences (USA)
- Foo Fighters (USA)
- Frank Turner And The Sleeping Couls (UK)
- Fritz Kalkbrenner (DE)
- Godsmack (DE)
- Hollywood Undead (DE)
- Hozier (IRE)
- In Flames (SWE)
- Interpol (USA)
- Jamie T (UK)
- Kadavar (DE)
- King 810 (USA)
- K.I.Z. (DE)
- Kraftklub (DE)
- L7 (USA)
- Lamb Of God (USA)
- Lower Than Atlantis (UK)
- Mallory Knox (UK)
- Marilyn Manson (USA)
- Marismoto (DE)
- Maxi Jazz & The E-Type Boys (UK)
- Mighty Oaks (UK)
- Modestep (UK) (DE)
- Motionless In White (USA)
- Motörhead (UK)
- MS Mr (USA)
- Netsky (BE)
- Ok Kid (DE)
- Papa Roach (USA)
- Parkway Drive (AUS)
- Pop Evil (USA)
- Prinz Pi (DE)
- Rise Against (USA)
- Royal Republic (SWE)
- Schmutzki (DE)
- Siriusmodeselektor (DE)
- Skindred (WAL)
- Slash feat. Myles Kennedy & The Conspirators (UK) (USA)
- Slaves (USA)
- Slipknot (USA)
- Sondaschule (DE)
- The Ghost Inside (USA)
- The Prodigy (UK)
- Three Days Grace (CAN)
- Tocotronic (DE)
- Trailerpark (DE)
- Turbostaat (DE)
- TÜSN (DE)
- We Are Harlot (USA)
- While She Sleeps (UK)
- Yellowcard (USA)
- Zebrahead (USA)
- Zugezogen Maskulin (DE)

Tickets:

Die Hobbits auf der Suche nach Rock Am Ring:
  dinsdag 9 juni 2015 @ 15:26:06 #2
44609 MrFl0ppY
So Fucking What
pi_153383347
quote:
2s.gif Op dinsdag 9 juni 2015 15:10 schreef Loveless85 het volgende:
Voorlopig dus geen terugkeer naar de Ring als ik het zo hoor? Terrein met toekomst, even de kinderziektes er uit en de looproutes asfalteren/verbeteren en ze kunnen daar hun gang. Ook gaaf dat je nog vrij goed vooraan kon komen, was op de Ring altijd drama doordat het voor de main stage in principe lang en smal was, met die pitboxes ernaast.
Dat was de laatste jaren gewoon niet meer te doen! Dan moest je bij sommige acts uren wachten en daarmee ook alles missen. Nu was het echt een piece of cake. Het scheelde ook heel veel in het dringen en douwen. Het was gewoon veel relaxter allemaal.
He Who Controls The Present Commands The Future. He Who Commands The Future Conquers The Past
pi_153384186
quote:
2s.gif Op dinsdag 9 juni 2015 15:10 schreef Loveless85 het volgende:
Voorlopig dus geen terugkeer naar de Ring als ik het zo hoor? Terrein met toekomst, even de kinderziektes er uit en de looproutes asfalteren/verbeteren en ze kunnen daar hun gang. Ook gaaf dat je nog vrij goed vooraan kon komen, was op de Ring altijd drama doordat het voor de main stage in principe lang en smal was, met die pitboxes ernaast.
De oude locatie ken ik dus niet, maar ik denk dat men over het algemeen over het festival terrein zelf vrij tevreden was.

Het viel me overigens op dat de enquette van RAR begon met de vraag of ze het erg zouden vinden dat het festival een andere naam had gekregen. Benieuwd of daar toch nog wat mee gaat gebeuren.
pi_153384201
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2015 15:58 schreef indiaantje89 het volgende:

[..]

De oude locatie ken ik dus niet, maar ik denk dat men over het algemeen over het festival terrein zelf vrij tevreden was.

Het viel me overigens op dat de enquette van RAR begon met de vraag of ze het erg zouden vinden dat het festival een andere naam had gekregen. Benieuwd of daar toch nog wat mee gaat gebeuren.
Als ze echt in Mendig blijven denk ik dat er vroeg of laat wel een 'rebrandig' gaat plaatsvinden. En vergis je niet hoor, de Ring was cultuur, maar zeker niet perfect. Denk dat je hier meer mogelijkheden hebt tot verbetering/uitbreiding.
pi_153385230
quote:
2s.gif Op dinsdag 9 juni 2015 15:59 schreef Loveless85 het volgende:

[..]

Als ze echt in Mendig blijven denk ik dat er vroeg of laat wel een 'rebrandig' gaat plaatsvinden. En vergis je niet hoor, de Ring was cultuur, maar zeker niet perfect. Denk dat je hier meer mogelijkheden hebt tot verbetering/uitbreiding.
Dat er in DLD in het ruhrgebied nog niet een evenementen terrein zoals het LL terrein gemaakt is, volgens mij zou daar toch een markt voor moeten zijn.

Alhoewel ik het tegenwoordig op het LL terrein soms wat teveel geasfalteerd vind, wat modder hier en daar had ook wel wat, vooral als er van die modepopjes rondlopen die geen spatje willen hebben. :D
  dinsdag 9 juni 2015 @ 16:55:33 #6
10863 AgeEll
Caaartman, what a lovely voice
pi_153385666
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2015 15:26 schreef MrFl0ppY het volgende:

[..]

Dat was de laatste jaren gewoon niet meer te doen! Dan moest je bij sommige acts uren wachten en daarmee ook alles missen. Nu was het echt een piece of cake. Het scheelde ook heel veel in het dringen en douwen. Het was gewoon veel relaxter allemaal.
yes, het was weer fijn in het voorste vak te kunnen komen vlak voordat een act begint.

Ben wel 'bang' naar hoe groot het gaat worden. Extra podia?? Meer mensen??

Als die dan naar het zelfde willen kijken heb je toch een probleem. Moet je echt breed en heel goed gaan programmeren.
pi_153390992
Leuk om alle verhalen te horen. De camping klinkt als iets wat ik in het verleden ook meegemaakt heb.
pi_153404264
Deichkind zouden ze is naar NL moeten halen, dat werkt hier ook gewoon denk ik. Al zal dat wel wat kosten als je ziet wat die gasten meenemen.











  woensdag 10 juni 2015 @ 12:07:43 #9
10863 AgeEll
Caaartman, what a lovely voice
pi_153406562
mijn zegen hebben ze
  woensdag 10 juni 2015 @ 13:35:56 #10
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_153408661
Antwoord vanuit het vorige deel: Ik heb er 1. Inmiddels alweer anderhalf jaar :)

Krijgt alleen rock muziek te horen dus over een paar jaar met mama en papa mee :P

mooi dat iedereen het leuk gevonden heeft en het nieuwe terrein bevallen is ondanks wat kleine tegenvallers/kinderziektes.

Heel misschien volgend jaar toch maar weer gaan? :P
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
  woensdag 10 juni 2015 @ 13:40:54 #11
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_153408810
Nieuwe naam: rock am flughafen? Ofzo
Rockin the air?

:D
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
  woensdag 10 juni 2015 @ 13:42:21 #12
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_153408835
Oh en AgeEll. Gefeliciteerd!
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
pi_153408943
Ik geloof wel dat die campingshit pure ellende is als je er bent, maar verder hoor/lees je wel goeie verhalen over de locatie, dus dat doen ze toch goed :Y
  woensdag 10 juni 2015 @ 19:53:03 #14
44609 MrFl0ppY
So Fucking What
pi_153419462
De camping heeft gewoon een paar voor- en nadelen t.o.v. de oude locatie. Het grote voordeel is dat eigenlijk iedereen relatief dichtbij het terrein en de faciliteiten is. Het een fijne ondergrond is en dat iedereen bij elkaar staat. Het nadeel is dat het lang niet zo sfeervol is als de heuvels van de ring. Al is de landingsbaan als centrum van alles wel erg gezellig.

De overige zaken zoals het toegangspad, het aanbod van wc's etc. zijn meer standaard/opstartprobleempjes. Dat gaat volgend jaar gewoon weer beter.
He Who Controls The Present Commands The Future. He Who Commands The Future Conquers The Past
  woensdag 10 juni 2015 @ 21:59:03 #15
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_153424244
Daarnaast zijn de faciliteiten op de campings van RaR altijd minimaal natuurlijk.
Aan de ene kant vond ik dat altijd een charme van het festival, maar aan de andere kant was het soms wel ongelooflijk irritant dat je niet makkelijk ff lekker kon douchen ergens.

Het is 1 van de redenen waarom wij de laatste 3 jaar in een hotel zijn gaan zitten.
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
  woensdag 10 juni 2015 @ 22:07:04 #16
10863 AgeEll
Caaartman, what a lovely voice
pi_153424587
Dank iedereen voor de felicitaties :)
pi_154544522
Slipknot :9
pi_154545648
quote:
11s.gif Op woensdag 22 juli 2015 16:21 schreef Loveless85 het volgende:
Slipknot :9
Zeer toffe act gewoon.

Ben benieuwd raar ze op RAR mee gaan komen volgend jaar.

Iron Maiden gaat ook weer touren in 2016 dus dat lijkt me al een kanshebber.
pi_154545833
Maiden zo heel goed kunnen met hun nieuwe album, aan de andere kant loert nu Der Ring natuurlijk ook op dit soort acts.

Weer Metallica? :D :')
pi_154546004
quote:
2s.gif Op woensdag 22 juli 2015 16:57 schreef Loveless85 het volgende:
Maiden zo heel goed kunnen met hun nieuwe album, aan de andere kant loert nu Der Ring natuurlijk ook op dit soort acts.

Weer Metallica? :D :')
Mwah Metallica zal wel jaartje pauzeren. Zou me niet verbazen dat RIR misschien gewoon voor Foo Fighters gaat, want die zullen ook wel terug komen in de zomer.

Coldplay of iets dergelijks zou me ook niet verbazen.
pi_154559911
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2015 17:02 schreef indiaantje89 het volgende:

[..]

Mwah Metallica zal wel jaartje pauzeren. Zou me niet verbazen dat RIR misschien gewoon voor Foo Fighters gaat, want die zullen ook wel terug komen in de zomer.

Coldplay of iets dergelijks zou me ook niet verbazen.
Metallica pauzeert niet meer zo lijkt 't :') Dit jaar was maar een heel klein tourtje natuurlijk, plus zijn ze zogezegd nog steeds met album bezig, daar speelden ze in 2014 al een nummer van. Dus zou me niks verbazen dat áls het album uitkomt ze weer RIR of RAR staan. Denk iets meer poppy ook wel :Y Foo Fighters weet ik zo net nog niet, als RIR 'true' blijft is dat een act die er imho niet echt zou passen, maar goed... dat kon je dan ook van Muse zeggen dit jaar.
pi_154559929
quote:
2s.gif Op donderdag 23 juli 2015 09:05 schreef Loveless85 het volgende:

[..]

Metallica pauzeert niet meer zo lijkt 't :') Dit jaar was maar een heel klein tourtje natuurlijk, plus zijn ze zogezegd nog steeds met album bezig, daar speelden ze in 2014 al een nummer van. Dus zou me niks verbazen dat áls het album uitkomt ze weer RIR of RAR staan. Denk iets meer poppy ook wel :Y Foo Fighters weet ik zo net nog niet, als RIR 'true' blijft is dat een act die er imho niet echt zou passen, maar goed... dat kon je dan ook van Muse zeggen dit jaar.
Vind Foo Fighters meer RIR waardig dan Muse eigenlijk.

Sowieso zou het een goede zet zijn voor de kaartverkoop denk ik.
pi_154560010
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2015 09:06 schreef indiaantje89 het volgende:

[..]

Vind Foo Fighters meer RIR waardig dan Muse eigenlijk.

Sowieso zou het een goede zet zijn voor de kaartverkoop denk ik.
Die moeten wel uit een ander vaatje tappen ja, niet alleen de 'RAR-afdankertjes' nemen.
  donderdag 23 juli 2015 @ 11:34:50 #25
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_154562566
Muse en Foo Fighters zijn in ieder geval allebei goede rock acts. Als die op een festival staan zou ik er geen problemen mee hebben. Zo verschrikkelijk Rock vond ik RiR nou ook weer niet. Het i meer RaR zonder de electronische acts.
Muse is sowieso wel echt een goede act. Ondanks dat ik niet echt heel erg van hun genre houd ga ik altijd wel kijken. Alleen visueel is het altijd al erg mooi. Tenminste, zo vaak als ik ze gezien heb.

Ik denk dat RiR/Der Ring niet meer gaat overleven en dat het gewoon RaR blijft. Het is uiteindelijk zo'n aanfluiting geworden dat ik me niet kan voorstellen dat ze uberhaupt het geld en de subsidie krijgen om nog een keer wat te beginnen. Of het moet op een ander moment zijn.
Volgens mij is er in die omgeving niet een heel groot rock festival (eind) augustus bijvoorbeeld.
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
pi_154562946
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2015 11:34 schreef Komakie het volgende:
Muse en Foo Fighters zijn in ieder geval allebei goede rock acts. Als die op een festival staan zou ik er geen problemen mee hebben. Zo verschrikkelijk Rock vond ik RiR nou ook weer niet. Het i meer RaR zonder de electronische acts.
Muse is sowieso wel echt een goede act. Ondanks dat ik niet echt heel erg van hun genre houd ga ik altijd wel kijken. Alleen visueel is het altijd al erg mooi. Tenminste, zo vaak als ik ze gezien heb.

Ik denk dat RiR/Der Ring niet meer gaat overleven en dat het gewoon RaR blijft. Het is uiteindelijk zo'n aanfluiting geworden dat ik me niet kan voorstellen dat ze uberhaupt het geld en de subsidie krijgen om nog een keer wat te beginnen. Of het moet op een ander moment zijn.
Volgens mij is er in die omgeving niet een heel groot rock festival (eind) augustus bijvoorbeeld.
Ze zeiden gelijk al dat ze terug zouden komen. Volgens mij is subsidie sowieso niet aan de orde bij dit soort zaken? Plus er zit wel een redelijke organisatie achter. Het moet alleen wel op alle vlakken beter dan dit jaar. Helemaal geen slechte headliners, maar het trok gewoon geen publiek, niet de massa die je nodig hebt om zo'n festival rendabel te maken. En de hele aanhoudende soap er om heen ook :')

En het zijn prima acts hoor, ik wil ze beide nog graag zien, maar doelde meer op dat RIR zo graag 'true' wilde zijn en alleen hardrock/metal wilde. Denk dat FF/Muse de betere headliners zijn die je kan hebben, maar niet echt 100% true metal/hardrock. Geeft verder niks, RIR heeft denk ik ook wel gezien dat JUIST in Duitsland die lokale acts en wat EDM het ook best goed doet.
  donderdag 23 juli 2015 @ 13:36:05 #27
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_154566016
quote:
2s.gif Op donderdag 23 juli 2015 11:46 schreef Loveless85 het volgende:

[..]

Ze zeiden gelijk al dat ze terug zouden komen. Volgens mij is subsidie sowieso niet aan de orde bij dit soort zaken? Plus er zit wel een redelijke organisatie achter. Het moet alleen wel op alle vlakken beter dan dit jaar. Helemaal geen slechte headliners, maar het trok gewoon geen publiek, niet de massa die je nodig hebt om zo'n festival rendabel te maken. En de hele aanhoudende soap er om heen ook :')

En het zijn prima acts hoor, ik wil ze beide nog graag zien, maar doelde meer op dat RIR zo graag 'true' wilde zijn en alleen hardrock/metal wilde. Denk dat FF/Muse de betere headliners zijn die je kan hebben, maar niet echt 100% true metal/hardrock. Geeft verder niks, RIR heeft denk ik ook wel gezien dat JUIST in Duitsland die lokale acts en wat EDM het ook best goed doet.
De slechte organisatie vooraf heeft er voor gezorgd dat het niet goed liep. Het moddergooien, de slechte berichtgeving, het veranderen van locatie, etc.
De organisatie van het weekend zelf heeft daarna ook niet meer mee geholpen als ik het goed heb begrepen.

Volgens mij wilde Der Ring vooral weer een echt rock festival worden, niet zo zeer een metal/hard rock festival. Zeker aangezien RaR dat steeds minder werd.
Eigenlijk willen zij het RaR van 5 of 10 jaar geleden zijn. Dat had best gekund. dat heeft RaR in het verleden wel bewezen.

Het hele verhaal was gewoon gedoemd om te mislukken.
Uithuilen en opnieuw proberen, maar wel op een ander moment.
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
pi_154594878
Green Day heeft ook bekend gemaakt dat ze met nieuw album komen, en misschien weer een tour daarbij?
  maandag 27 juli 2015 @ 10:43:25 #29
10863 AgeEll
Caaartman, what a lovely voice
pi_154668852
System of a Down gaat misschien een album maken.
Rammstein komt bij elkaar om te kijken of ze album gaan maken
Metallica is bezig in de studio.
Green Day is idd bezig/klaar.
Kings of Leon heeft een nieuw album volgens mij.
Muse kan ook nog. Hoewel die denk ik geen festivals doen volgend jaar.
Pearl Jam heeft volgens mij een nieuw album.
Iron Maiden pakken ze denk ik niet zo snel meer. Vond het niet echt een daverend succes vorige keer.

Genoeg headline kanshebbers iig :)
pi_154668932
Muse zie ik niet zo snel nog een rondje doen, na hun vrij uitgebreide festivaltour nu.
Foo Fighters komen zeer waarschijnlijk Werchter, Pinkpop en Glastonbury wel even 'goedmaken', dus kan wellicht iets zijn voor RiR.

SOAD & Rammstein zijn wel gedroomde headliners voor RAR, Metallica sluit ik ook echt niet uit, alhoewel ik niet weet hoe t geintje is gevallen dat ze nu op RiR stonden. Die moeten zo'n beetje ieder jaar wel even wat doen om geld te harken. En dat album is ook onwijs vaag, in 2014 dus al mee bezig / nieuw nummer gespeeld.

Ik vond Maiden niet zo'n mislukking, wellicht ongelukkige dag (de 'halve' extra dag), misschien dat niet iedereen er al was? Plus ze begonnen in het licht, omdat de surprise act er nog na moest komen :') Dat hielp ook de show niet in het begin.
Nieuwe album klinkt iig veelbelovend, dubbelaar.

KoL :')
Green Day zie ik ook niet zo snel RaR (weer) headlinen eigenlijk. Toch voor m'n gevoel na de piek met American Idiot weer beetje downhill gegaan.

Pearl Jam zou voor beiden mooie naam zijn.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 27-07-2015 10:51:40 ]
  maandag 27 juli 2015 @ 11:00:15 #31
10863 AgeEll
Caaartman, what a lovely voice
pi_154669174
quote:
2s.gif Op maandag 27 juli 2015 10:48 schreef Loveless85 het volgende:
Muse zie ik niet zo snel nog een rondje doen, na hun vrij uitgebreide festivaltour nu.
Foo Fighters komen zeer waarschijnlijk Werchter, Pinkpop en Glastonbury wel even 'goedmaken', dus kan wellicht iets zijn voor RiR.

SOAD & Rammstein zijn wel gedroomde headliners voor RAR, Metallica sluit ik ook echt niet uit, alhoewel ik niet weet hoe t geintje is gevallen dat ze nu op RiR stonden. Die moeten zo'n beetje ieder jaar wel even wat doen om geld te harken. En dat album is ook onwijs vaag, in 2014 dus al mee bezig / nieuw nummer gespeeld.

Ik vond Maiden niet zo'n mislukking, wellicht ongelukkige dag (de 'halve' extra dag), misschien dat niet iedereen er al was? Plus ze begonnen in het licht, omdat de surprise act er nog na moest komen :') Dat hielp ook de show niet in het begin.
Nieuwe album klinkt iig veelbelovend, dubbelaar.

KoL :')
Green Day zie ik ook niet zo snel RaR (weer) headlinen eigenlijk. Toch voor m'n gevoel na de piek met American Idiot weer beetje downhill gegaan.

Pearl Jam zou voor beiden mooie naam zijn.
Iron Maiden is al niet mijn favo band en dan stonden we wat verder (in het licht idd), nee kon mij niet zo bekoren en de rest om mij heen stond ook wat apatisch te kijken.
Hoewel dat wel vaker voorkomt bij RaR moet ik eerlijkheidshalve toegeven. Meestal zoeken we de pit op om daar aan de rand lekker mee te hossen.

Kings of Leon als RaR headliner, niet RiR nee.
  maandag 27 juli 2015 @ 13:35:22 #32
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_154672813
Iron Maiden is geen muziek om bij te pitten. Daar geniet je gewoon van (of niet :P )

Ik weet niet wat er volgend jaar komt. Zal toch gewoon afwachten worden.
Mijn vrouw zei wel "ik heb het toch wel gemist dit jaar. Ondanks dat de line-up niet zo goed was".
Dus misschien gaan we volgend jaar wel weer :')
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
  maandag 27 juli 2015 @ 14:57:11 #33
10863 AgeEll
Caaartman, what a lovely voice
pi_154674944
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2015 13:35 schreef Komakie het volgende:
Iron Maiden is geen muziek om bij te pitten. Daar geniet je gewoon van (of niet :P )

Ik weet niet wat er volgend jaar komt. Zal toch gewoon afwachten worden.
Mijn vrouw zei wel "ik heb het toch wel gemist dit jaar. Ondanks dat de line-up niet zo goed was".
Dus misschien gaan we volgend jaar wel weer :')
was een heerlijke line-up dit jaar tsssss :X :D
pi_154675027
Zijn er buiten Rammstein nog meer Duitse headliners mogelijk?

Die Ärtze is dat daar ook headline formaat?
  maandag 27 juli 2015 @ 15:27:01 #35
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_154675672
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2015 14:57 schreef AgeEll het volgende:

[..]

was een heerlijke line-up dit jaar tsssss :X :D
uuuhhh, niet voor ons :)
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
  maandag 27 juli 2015 @ 15:27:21 #36
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_154675682
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2015 15:00 schreef indiaantje89 het volgende:
Zijn er buiten Rammstein nog meer Duitse headliners mogelijk?

Die Ärtze is dat daar ook headline formaat?
Zijn wel een keer headliner geweest.
Die Toten Hosen, maar die zijn dit jaar geweest.
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
pi_154888578
Marek & André Lieberberg steigen bei MLK aus und bei Live Nation Concerts Germany ein

Marek Lieberberg, Gründer der Marek Lieberberg Konzertagentur, verlässt sein Unternehmen, das zu 100 Prozent zu CTS Eventim gehört, und schließt sich gemeinsam mit seinem Sohn André Lieberberg dem Eventim-Konkurrenten Live Nation Entertainment an. Dort übernimmt Marek Lieberberg zum 1. Januar 2016 als CEO die Leitung von Live Nation Concerts Germany. Die Zukunft der Marek Lieberberg Konzertagentur ist laut CTS Eventim jedoch gesichert.

Als laut "Pollstar"-Ranking 1. Halbjahr 2015 weltweit sechstgrößter Veranstalter wird Marek Lieberberg der Live-Nation-Plattform von über 23.000 Shows in über 40 Ländern mehr als 700 Shows hinzufügen. Der angeschlossene Ticketing-Anbieter Ticketmaster Deutschland erhöht sein Inventar damit um fast zwei Millionen Tickets. Marek Lieberbergs Sohn André Lieberberg wird außerdem zum President von Live Nation Concerts Germany ernannt. Wer bei der Marek Lieberberg Konzertagentur zukünftig an der Spitze steht, ist nicht bekannt.

Michael Rapino, President und CEO Live Nation Entertainment: "Ich arbeite seit über 20 Jahren mit Marek und André zusammen und sie zählen weltweit zu den Top-Promotern. Sie sind die Idealbesetzung, um die Konzertgeschäfte in Deutschland zu führen. Dieser Schritt bildet die Fortsetzung der globalen Expansion unseres Unternehmens und bietet unseren Sponsoren Zugang zu den Fans in einem wichtigen europäischen Markt, während gleichzeitig das Inventar von Ticketmaster um mehrere Millionen Tickets wächst."

Marek Lieberberg, zukünftiger CEO Live Nation Concerts Germany: "Ein Teil von Live Nation zu werden, ist der Traum eines jeden Veranstalters. Der Zugang zur Plattform von Live Nation und dem Sponsorship-Team wird unser Business auf die nächste Ebene heben. Die führende Technologie von Ticketmaster ermöglicht uns, noch mehr Fans zu erreichen und ihnen einen einzigartigen Service zu bieten."

Marek Lieberberg arbeitete schon in der Vergangenheit bei großen Tourneen mit Live Nation zusammen, darunter Konzertreihen von Justin Timberlake, Rihanna, U2 und Madonna. Mit seiner eigenen Konzertagentur präsentierte Lieberberg bereits Musikgrößen wie Depeche Mode, Metallica, Bruce Springsteen, Michael Bublé, Coldplay, Queen und Celine Dion.

Statement CTS Eventim

CTS Eventim, der langjährige Mutterkonzern der Marek Lieberberg Konzertagentur, veröffentlichte folgendes Statement zu dem Schritt:

"Nach mehr als 15 Jahren der intensiven und erfolgreichen Zusammenarbeit mit Marek Lieberberg bedauern wir seinen Wechsel zu Live Nation natürlich, können seine Beweggründe aber nachvollziehen.

Die Marek Lieberberg Konzertagentur gehört weiterhin zu Eventim und ihre Aktivitäten werden innerhalb der Medusa-Gruppe nahtlos fortgeführt. Dazu gehören insbesondere auch die beiden Festivals 'Rock am Ring' und 'Rock im Park' mit ihren jährlich zusammen mehr als 150.000 Besuchern.

Unser Expansionsschwerpunkt liegt weiterhin im Ticketing. Der Schwerpunkt verlagert sich dabei immer mehr auf das Ausland. Wir haben im vergangenen Jahr neue Ticketgesellschaften in Spanien, Holland und Frankreich erworben und integriert, und in Südamerika, wo wir bereits jetzt sehr erfolgreich das Ticketing für die Olympiade 2016 in Rio de Janeiro abwickeln, steht unser Markteintritt auf breiter Front unmittelbar bevor.

Mit Live Nation kooperieren wir in Deutschland seit vielen Jahren im Ticketing, und freuen uns auch auf die künftige Zusammenarbeit mit Marek Lieberberg."

Hintergrund: Live Nation
Live Nation Entertainment verzeichnete im Geschäftsjahr 2014 mit 6,867 Milliarden US-Dollar ein Umsatzplus von sechs Prozent, das operative Ergebnis lag mit 160,5 Millionen sieben Prozent im Plus. Dabei legte Live Nation in allen Bereichen zu: Das Konzertgeschäft wuchs im Vergleich zum Geschäftsjahr 2013 um fünf Prozent, begünstigt dadurch, dass Live Nation eigenen Angaben zufolge 22 der 25 weltweit umsatzstärksten Tourneen veranstaltete.

Der weltweite Ticketing-Marktführer Ticketmaster hatte mit einem Umsatz von 1,557 Milliarden Dollar im Geschäftsjahr um ganze elf Prozent im Vergleich zum Vorjahr zugelegt. Noch besser sah es beim operativen Ergebnis aus, das mit 126,9 Millionen Dollar mit 25 Prozent im Plus lag. Insgesamt wurden über das Portal im letzten Jahr über 153,7 Millionen Tickets verkauft – knapp 4,9 Millionen mehr als 2013.

http://www.musikmarkt.de/Aktuell/News/M … ermany-ein
pi_154951742
quote:
Quo vadis Rock am Ring? Mendig steht 2016 auf der Kippe

Gegenüber unserem Magazin gab man sich seitens der Marek Lieberberg Konzertagentur am Dienstag noch zugeknöpft. Über die Zukunft von Marek Lieberberg und Sohn Andre könne man sich erst zum 1.1.2016 äussern. Dann wechseln die Herren die Büros und arbeiten fortan in führender Position für die Konkurrenz Live Nation.

In Auftrag des US-amerikanischen Medienunternehmens wird eine Deutsche Dependance eröffnet, die Festivals und Konzerte ausrichten soll. Ziel: Eine ähnlich dominante Rolle einzunehmen wie in Amerika oder England, wo Live Nation zu Wochenanfang durch den Kauf der MAMA Group zahlreiche weitere Festivals unter Kontrolle gebracht hat. Man scheint also europaweit einen massiven Expansionskurs einzuleiten.

Meine Frage an MLKs Pressebüro war, welche Rolle die Lieberbergs in der Zukunft von Rock am Rind und all den anderen MLK-Festivals spielen werden. Jetzt und über 2015 hinaus. Die Antwort fiel karg aus, wurde durch eine gestrige Presseerklärung allerdings interpretationsfähiger.
Mainz massiv unter Druck gesetzt

Marek und André Lieberberg arbeiten im Einvernehmen mit Klaus Peter Schulenberg, Vorstandsvorsitzender Eventim, bereits mit Nachdruck an Rock am Ring 2016, heisst es da. In den nächsten Sätzen allerdings wird diese Bestimmheit untergraben: „Voraussetzung für die erwartete Fortsetzung des Festivals auf dem Flugplatz Mendig ist nach deren gemeinsamer Auffassung, dass die Auflagen wirtschaftlich vertretbar sind und durch Konversionsmaßnahmen erhebliche Erleichterungen für die zukünftige Durchführung erreicht werden. Der Vorverkauf für Rock am Ring 2016 ist unter diesen Prämissen für September 2015 geplant.“

Heisst nichts anderes als: Liebes Land Nordrhein-Westfalen, entweder ihr macht es für uns in Mendig billiger und besser, oder wir sind weg. Ins Bild passt, dass sich die neuen Nürburgring-Eigner und Lieberbergs wieder angenähert haben sollen. Mehr noch. Nürburgring-Chef Schumacher hat jüngst eingestanden, es sei ein Fehler gewesen Rock am Ring ziehen zu lassen.
Die Politik in Mainz könnte letztlich auch der schwarze Peter zugeschoben werden, wenn Rock am Ring 2016 überhaupt nicht stattfinden sollte. Es wäre für Marek und Andre eine feine Exit Strategie und der Scherbenhaufen bei der Konkurrenz würde den Start in den neuen Job erleichtern.

Könnte Rock am Ring also schon 2016 wieder an den Ring zurückziehen? Oder planen Lieberbergs mit der Location für ihren neuen Job bei Live Nation Concerts Germany? Und was würde dann im Falle eines Mendig-Ausstiegs mit Rock am Ring passieren?
Das Lame Duck Szenario

Für den Aussenstehenden ist es eigentlich nicht einzusehen, warum sich Andre Lieberberg im Booking und Marek Lieberberg in der Organisation noch einmal bis Ende Dezember den Hintern aufreissen sollten, wo doch Rock am Ring im Juni 2016 schon ohne sie stattfindet.

Warum einen zukünftigen, direkten Konkurrenten mit einem guten Billing versorgen, wenn man spätestens 2017 selber auf dem Markt der Grossfestivals mitmischen will?
Zu viele Fragezeichen

Eventim, der Eigner von MLK, hat verlauten lassen, man wolle sich zukünftig mehr aufs Ticketing und speziell das im Ausland fokussieren. Gleichzeitig sollen Rock am Ring und Rock im Park fortgeführt werden. 150000 Menschen zur Konkurrenz schicken wäre ja auch dämlich. Selbst wenn Festivals nicht die goldene Melkkuh sind, als die sie immer hingestellt werden.

Lieberbergs sind aus der Rock am Ring-Geschichte raus, spätestens am 1.1.2016. Das scheint klar, auch wenn es öffentlich anders kommuniziert wird: Möglicherweise werden ihre Aufgaben aber demnächst schon von einem Schattenkabinet bekleidet, das erst zum Jahresanfang vorgestellt wird.

Unklar ist, was mit dem restlichen MLK-Festivalportfolio passiert. Da wären das auf einen Tag abgespeckte RockNHeim, die Rock im Sektor Premiere und das überaus erfolgreiche Elektrofestival SonneMondSterne zu nennen.

Auch weiss niemand, ob Lieberbergs ihr Bandportfolio nicht zu grossen Teilen wird zu Live Nation transferieren können. Campino von den Toten Hosen kommt da sofort ins Gedächtnis. Er hatte sich beim Nürburgringabschied mit einem „Wo Marek Lieberberg hingeht, sind wir auch“ klar positioniert.

Es gibt sicher ein Duzend renomierter, internationale Acts, die von Lieberbergs aufgebaut und gestützt wurden und diesem Beispiel folgen.

Die Frage ist auch: Wird Live Nation gleich 2016 versuchen neue Festivals aus dem Boden zu stampfen, oder gönnt man sich ein Jahr Planungsvorlauf und steigt dann 2017 massiv in den Markt ein?

Faktisch haben wir im Moment nur ein paar lose Puzzelteile, aus denen sich kein Gesamtbild zusammenbasteln lässt. Nur so viel ist sicher: Die Szene bleibt vor weiteren Umwälzungen nicht verschont. Der Winter dürfte interessant werden.
Major Wars können keinen kalt lassen

Noch ein Wort an alle Festivalromantiker, die -wie auf Facebook aufgeworfen- denken, man solle kleine Festivals unterstützen und die Majors doch ihre Kriege ausfechten lassen. Schon dieses Jahr hat der mit viel Geld unterfütterte Markteintritt der DEAG das Leben und Booking der Kleinen massiv erschwert.

Sollten DEAG und MLK am Ball bleiben und weiter soviel Geld in den Markt pumpen und mit Live Nation neben FKP Scorpio ein weiterer potenter Veranstalter auftreten, die Situation für die mittelgrossen und kleinen Festivals würde sich noch einmal massiv verschlechtern!
Mijn Duits is niet al te best, maar als ik het goed begrijp is Mendig ook weer een twijfel.
  donderdag 6 augustus 2015 @ 13:16:24 #39
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_154953827
Waarom zijn al die artikelen zo lang?
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
pi_154955453
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2015 13:16 schreef Komakie het volgende:
Waarom zijn al die artikelen zo lang?
Duitsers denken groot :P.
pi_154983855
Hele aparte zet. Vergelijk het met hier een Jan Smeets die ineens zegt 'Ik ga weg bij Buro Pinkpop/Mojo, maar ga voor Friendly Fire BKS managen'.

En dan ook nog in een situatie waar ze in principe tot 01/01/2016 aanblijven bij MLK (wat notabene staat voor Marek Lieberberg Konzertagentur, straks zonder ML dus _O- ). Dus ja, die weten tegen die tijd de programmering voor Rock am Ring in grote lijnen wel. In ieder geval de grote namen.

En dan overstappen naar een concurrent, die waarschijnlijk óók weer z'n intrede wil gaan doen in de festivalmarkt daar. Dus wellicht volgend jaar niet alleen een RAR - Der Ring clash, maar ook nog een LiveNation festival erbij in het voorjaar? :') En zoals ik het lees staat Mendig dus ook weer op losse schroeven, dus RaR wellicht terug naar de Ring, of daar juist een LiveNation festival, of of of?

Niemand snapt 't meer daar _O-
  vrijdag 7 augustus 2015 @ 16:06:13 #42
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_154987218
quote:
2s.gif Op vrijdag 7 augustus 2015 14:17 schreef Loveless85 het volgende:
Hele aparte zet. Vergelijk het met hier een Jan Smeets die ineens zegt 'Ik ga weg bij Buro Pinkpop/Mojo, maar ga voor Friendly Fire BKS managen'.

En dan ook nog in een situatie waar ze in principe tot 01/01/2016 aanblijven bij MLK (wat notabene staat voor Marek Lieberberg Konzertagentur, straks zonder ML dus _O- ). Dus ja, die weten tegen die tijd de programmering voor Rock am Ring in grote lijnen wel. In ieder geval de grote namen.

En dan overstappen naar een concurrent, die waarschijnlijk óók weer z'n intrede wil gaan doen in de festivalmarkt daar. Dus wellicht volgend jaar niet alleen een RAR - Der Ring clash, maar ook nog een LiveNation festival erbij in het voorjaar? :') En zoals ik het lees staat Mendig dus ook weer op losse schroeven, dus RaR wellicht terug naar de Ring, of daar juist een LiveNation festival, of of of?

Niemand snapt 't meer daar _O-
Ik gok dat het wel iets wordt zoals het daar staat. Dat ML en zijn zoon alvast een schaduwfunctie gaan krijgen bij hun nieuwe werkgever. Ze kunnen onmogelijk aan een festival voor volgend jaar gaan werken terwijl ze halverwege uitstappen.
Daarnaast heeft Marek Lieberberg zelf volgens mij best wel een grote hand in het boeken van de juiste bands en die gaat Eventim daar natuurlijk niet meer mee willen helpen. Je krijgt dan dus een onwerkbare situatie.
Ze kunnen ook nog op onactief worden gesteld en ze dan door te betalen tot het einde van hun dienstverband. Dan zou ik alleen als ik Lieberberg was alvast ontslag nemen :P

Raar ook dat het bedrijf waar zijn naam aan verbonden is helemaal niet in zijn handen is. Ik zou toch op zijn minst de naam hebben geregistreerd op mijn eigen naam.

Het zou me niets verbazen als DEAG er uit stapt. Of ze moeten met iets heel anders komen. Bijvoorbeeld een festival op een heel ander moment.
Ik denk alleen dat je een overkill aan duitse festivals krijgt en dat is ook weer niet goed. 2 aanbieders ging al niet goed vandaag, 3 zou helemaal moeilijk worden.

Hoe het zit met Mendig vraag ik me wel af. Het voelt bij mij een beetje zo van "ok we hebben het daar een keer gehouden voor X-prijs. Nu willen we het nog wel een keer bij jullie doen, maar zorg maar dat het goedkoper wordt".
Het zou op zich best kunnen dat RaR weer terug gaat. Of dat ML toch daar een festival gaat organiseren. Maar hoe, wat, waar en wanneer....
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
pi_155003925
De Aftermovie staat trouwens op de website.
  woensdag 12 augustus 2015 @ 19:01:18 #44
44609 MrFl0ppY
So Fucking What
pi_155155588
Mooie video weer. Ongelofelijk al die mensen op het terrein!

En ik was bijna al die korte broekjes van de dames vergeten ;).
He Who Controls The Present Commands The Future. He Who Commands The Future Conquers The Past
pi_156165281
The Bosshoss gaat 2015 touren, lijkt me een logisch naam voor RAR!
pi_156165436
Dat zou verschrikkelijk zijn. Dan neem ik een potlood mee om ter plekke mijn trommelvlies te doorboren
Wanneer Cowboys in een boyband
pi_156495366
Ook hier geen Black Sabbath. Volgens ticketmaster DE staan ze allern in Berlijn.
  woensdag 30 september 2015 @ 14:09:09 #48
10863 AgeEll
Caaartman, what a lovely voice
pi_156496967
Jammer
pi_156497074
Zonde, was toch voor een aantal van de grote festivals een prima headliner geweest. Zeker als dat LiveNation festival er ook komt, vind maar eens 9 headliners _O-
  vrijdag 9 oktober 2015 @ 13:20:57 #50
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_156709448
Gerucht voor 2016.
Iron Maiden staat 8 juni in Nederland. Goede kans dat ze op RaR staan.
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
pi_156711756
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2015 13:20 schreef Komakie het volgende:
Gerucht voor 2016.
Iron Maiden staat 8 juni in Nederland. Goede kans dat ze op RaR staan.
Hmm weet het nog niet echt. Mojo NL gaaf aan op facebook dat Iron Maiden in NL liever in een stadion speelde, dus misschien slaan die de festivals wel over dit jaar.
  vrijdag 9 oktober 2015 @ 16:15:46 #52
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_156712402
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2015 15:36 schreef indiaantje89 het volgende:

[..]

Hmm weet het nog niet echt. Mojo NL gaaf aan op facebook dat Iron Maiden in NL liever in een stadion speelde, dus misschien slaan die de festivals wel over dit jaar.
Ze hebben al meerdere keren op RaR gestaan en is echt een band voor dat festival.
Sowieso hebben ze in Nederland niet heel veel opties. Ja Pinkpop, maar daar zullen ze niet zo snel gaan staan.

Ik heb nog wel goede hoop.
Als wij weer besluiten om volgend jaar te gaan heb ik dan in ieder geval 1 must see en het scheelt me weer een belachelijk duur kaartje kopen voor de Gelredome (vanaf 65 euro)
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
pi_156712441
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2015 16:15 schreef Komakie het volgende:

[..]

Ze hebben al meerdere keren op RaR gestaan en is echt een band voor dat festival.
Sowieso hebben ze in Nederland niet heel veel opties. Ja Pinkpop, maar daar zullen ze niet zo snel gaan staan.

Ik heb nog wel goede hoop.
Als wij weer besluiten om volgend jaar te gaan heb ik dan in ieder geval 1 must see en het scheelt me weer een belachelijk duur kaartje kopen voor de Gelredome (vanaf 65 euro)
Pinkpop is geen optie imo, Fortarock en in mindere maten Bospop misschien. Laatste album was ok dus wat mij betreft prima. Of ze hangen er nog een 4e dagje erbij :P.
pi_156712590
Iron maiden hebben toch 2 jaar geleden nog op forta rock gestaan?

Verder zou ik mojonl met een korrel zout nemen die zeggen alles wat in hun straatje past. :D
  vrijdag 9 oktober 2015 @ 19:46:01 #55
10863 AgeEll
Caaartman, what a lovely voice
pi_156715466
Hoop er niet op. Niet mijn kopje thee
pi_156854949
The Road To Rock am Ring - June 03 - 05, 2016. More news to come soon, be prepared!
pi_156855247
De Duitsers hebben al een favoriet in ieder geval:

  donderdag 15 oktober 2015 @ 17:56:14 #58
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_156855630
Omg. Dat zou wel ernstig zijn :')

Ik ben ook wel benieuwd of we iets gaan horen van eventuele andere festivals
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
pi_156869827
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2015 17:56 schreef Komakie het volgende:
Omg. Dat zou wel ernstig zijn :')

Ik ben ook wel benieuwd of we iets gaan horen van eventuele andere festivals
Ben het met je eens al zou ik toch even gaan kijken als ik er zou zijn :P.
pi_156869856
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2015 17:56 schreef Komakie het volgende:
Omg. Dat zou wel ernstig zijn :')

Ik ben ook wel benieuwd of we iets gaan horen van eventuele andere festivals
LNS, niks mis mee
pi_156869929
quote:
2s.gif Op vrijdag 16 oktober 2015 08:59 schreef Loveless85 het volgende:

[..]

LNS, niks mis mee
Al zou ik toch liever iets anders zien op het affiche. Maar dan nog, zou ik er zijn en het staat er dan ga je toch even kijken. Soort ramptoerisme :P.
pi_156871233
Geen Maiden dus hier. Die zullen Rammstein wel meepikken vermoed ik zo.
pi_156967356
Retrogott & Hulk Hodn schijnt door een of andere Duitse site genoemd te zijn, maar is er weer afgehaald. Ik ken het niet:



  dinsdag 20 oktober 2015 @ 14:33:14 #64
202348 Susi
Temple of Love
pi_156967411
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2015 17:38 schreef indiaantje89 het volgende:
De Duitsers hebben al een favoriet in ieder geval:

[ afbeelding ]
Scooter is volgens mij behoorlijk populair in DLD.
Reclame van vorig jaar:

pi_156967510
We gaan in het 2016 topic verder!
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')