abonnement Unibet Coolblue
pi_153361029
Boekentopic A Song Of Ice And Fire
Serietopic zonder spoilers is hier te vinden

Het gaat hier dus over de serie Game of Thrones, maar dan wel met de kennis van de eerste vijf boeken uit de A Song of Ice and Fire reeks. Verzoek om alles over The Winds of Winter dus wel achter spoilers te houden!

ASOIAF WIKI met alle belangrijke informatie; http://awoiaf.westeros.org/




Game of Thrones of een televisieserie van HBO, gebaseerd op de boekenserie Song of Ice and Fire/Lied van IJs en Vuur van George RR Martin. Het eerste seizoen is in 2011 uitgezonden, en momenteel is seizoen 3 bezig.





De serie zelf: Game of Thrones (TV Series 2011– ) - IMDb
David Benioff, schrijver/producer, bekend van oa XMens Origin, Kite Runner, Troy, 25th Hour (schrijver van het boek): David Benioff - IMDb
George RR Martin zelf is ook betrokken: George R.R. Martin - IMDb

Ook Carolyn Strauss schijnt behoorlijk betrokken te zijn bij dit project en is iemand die van alles gedaan heeft voor HBO met betrekking tot de Sopranos en Six Feet Under.



http://www.youtube.com/user/GameofThrones






- http://www.reddit.com/r/gameofthrones/ Reddit
- http://awoiaf.westeros.org/ A wiki of fire and ice, heel veel info (heel veel spoilers ook)
- http://wicnet.tumblr.com/ Tumblr met leuke plaatjes
- http://winteriscoming.net/ Engelse fanbase
- http://www.winteriscoming.nl/ Nederlandse fan base
- http://img11.imageshack.us/img11/6163/mapkz.png (copy/paste deze link) Grootste kaart die er te vinden is, met speculaties
- http://www.youtube.com/pl(...)51E9307&feature=plcp Extra's vanaf de blu-ray box
- http://www.youtube.com/user/GameofThrones HBO kanaal over GoT

OP gestyled door door .aeon
--------------------------------


[ Bericht 1% gewijzigd door 2Happy4U op 08-06-2015 20:29:57 ]
pi_153361276
quote:
1s.gif Op maandag 8 juni 2015 04:35 schreef Mortaxx het volgende:
Stannis is compleet verneukt nu. Favo character en doen ze dit met hem :s
Dit gaat Stannis zeer waarschijnlijk ook in de boeken doen:
pi_153361487
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2015 19:52 schreef Gambetta het volgende:

[..]

Mwah, ik vind het opofferen van je enige erfgename niet erg logisch. Hij noemt Shireen juist altijd als een van de redenen waarom hij blijft vechten voor zijn claim. Als hij nu onverhoopt toch nog als winnaar uit de strijd komt valt het rijk meteen weer uiteen in een nieuwe burgeroorlog. Stannis is niet zo obsessief met zijn legacy bezig als een Tywin, maar met het effectief beëindigen van de Baratheon-lijn heeft hij zichzelf weinig diensten bewezen.

Ik had deze beslissing van Stannis enkel kunnen accepteren als het duidelijk was dat het noodzakelijk was om de oorlog te winnen, of dat anders iedereen in zijn kamp zou sterven. Dan kan ik Stannis dit offer zien maken. Maar nu? Hij kan waarschijnlijk zelf nog terugrijden naar de Wall, en van daaruit nieuwe moves maken. Of desnoods Shireen met Davos meesturen en hem opdragen om in haar naam de oorlog voort te zetten mocht hij overlijden. Denk dat dat een betere positie was geweest dan waar hij zich nu in bevindt. Vind ik ook veel meer in-character.
Shireen als erfgename komt inderdaad een beetje in de boeken voor, maar ik heb het nooit overtuigend gevonden. Hij lijkt het een beetje te doen omdat hij blijkbaar een moment voorziet waarin hij lijkt te zijn gestorven, zonder dat te zijn, zodat mensen niet meteen opgeven. Verder vind ik het meer loze hoop waarin hij waarschijnlijk zelf ook niet helemaal gelooft: Shireen is de slechtste erfgenaam in de serie. Ze is jong, een meisje, heeft greyscale en weinig charisma (sad). Daarnaast is de loyaliteit voor Stannis niet echt overdraagbaar. Mensen hielden van Ned en willen zijn kleine meisje redden. Mensen zijn bang voor Stannis en respecteren hem als generaal, maar dan ga je niet postuum door het vuur voor zijn dochter.

Volgens mij probeerden ze juist duidelijk te maken dat dit inderdaad nodig was om de oorlog te winnen. Het is een beetje gehaast gedaan en werkte waarschijnlijk beter als de nood iets meer opgebouwd was, maar het idee was dat ze Winterfell al niet of nauwelijks konden halen, en nu helemaal niet meer. Ook de Wall was te ver. De enige hoop was een einde aan de storm en Melissandre is krachtig, wat je ook van haar vind.

Ik vind het ook matig gedaan. Als je eerst wat mensen van de kou zag sterven over een aflevering of twee, misschien Stannis die wat kannibalen verbrand had de keuze iets "redelijker" geleken. Als je over redelijk kan spreken als je je dochter verbrand.
pi_153363361
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2015 20:03 schreef lord_bono het volgende:

[..]

Dit gaat Stannis zeer waarschijnlijk ook in de boeken doen:
Zelfs als twee paden hetzelfde doel hebben kunnen er er natuurlijk ontzettend veel verschillen tussen zijn. Het is bijvoorbeeld al onmogelijk om Shireen door Stannis op te laten offeren op deze manier omdat de slag om Winterfell al in volle gang is en Shireen niet in de buurt is. Ik verwacht in de boek dat Shireen ook zal worden verbrand, maar dat Stannis er niet zo direct bij betrokken is als hier. En zelfs als ze het ook in de boeken precies zo doen vind ik het nog steeds niet in zijn karakter passen :P

quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2015 20:11 schreef VerdwaasdeVogel2 het volgende:

[..]

Shireen als erfgename komt inderdaad een beetje in de boeken voor, maar ik heb het nooit overtuigend gevonden. Hij lijkt het een beetje te doen omdat hij blijkbaar een moment voorziet waarin hij lijkt te zijn gestorven, zonder dat te zijn, zodat mensen niet meteen opgeven. Verder vind ik het meer loze hoop waarin hij waarschijnlijk zelf ook niet helemaal gelooft: Shireen is de slechtste erfgenaam in de serie. Ze is jong, een meisje, heeft greyscale en weinig charisma (sad). Daarnaast is de loyaliteit voor Stannis niet echt overdraagbaar. Mensen hielden van Ned en willen zijn kleine meisje redden. Mensen zijn bang voor Stannis en respecteren hem als generaal, maar dan ga je niet postuum door het vuur voor zijn dochter.

Volgens mij probeerden ze juist duidelijk te maken dat dit inderdaad nodig was om de oorlog te winnen. Het is een beetje gehaast gedaan en werkte waarschijnlijk beter als de nood iets meer opgebouwd was, maar het idee was dat ze Winterfell al niet of nauwelijks konden halen, en nu helemaal niet meer. Ook de Wall was te ver. De enige hoop was een einde aan de storm en Melissandre is krachtig, wat je ook van haar vind.

Ik vind het ook matig gedaan. Als je eerst wat mensen van de kou zag sterven over een aflevering of twee, misschien Stannis die wat kannibalen verbrand had de keuze iets "redelijker" geleken. Als je over redelijk kan spreken als je je dochter verbrand.
Het kan er zeker mee te maken hebben dat zijn supporters niet meteen wil verliezen, maar ook al lang daarvoor spreekt hij over de plicht die hij allereerst tegenover zijn dochter heeft om de troon op te eisen. Ik las daarin wel iemand die zijn dochter serieus als zijn erfgename beschouwt en de intentie heeft dat zij na hem zal regeren. Die overtuiging kan ik gewoon niet combineren met wat ze me in de show laten zien.

Hij stuurde Davos toch wel terug naar de wall met het idee dat hij dat wel zou halen? Davos stelde niet voor niets voor om Shireen mee te nemen. Volgens mij hadden ze die tocht nog wel kunnen ondernemen.

Ben het verder wel eens met je, het is niet zozeer de beslissing zelf als wel de zwakke uitvoering waarmee er gewoon geen recht wordt gedaan aan de vele nuances van het karakter. In de serie wordt hij nu neergezet als een religieuze fanaticus die braaf achter Melisandre aanloopt en op goed geluk zijn eigen dochter op de brandstapel zet en dat verzwakt de verhaallijn erg imo.
pi_153363364
“An interesting thing is a good thing.”
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 maandag 8 juni 2015 @ 21:18:06 #6
74056 crew  ToT
pi_153364173
Kleine nuance: in deze aflevering zag je wel 1 van zijn manschappen wat bibberen van de kou en een andere was zo te zien doodgevroren. :P De nood zal vast wel vrij hoog geweest zijn, alleen de uitbeelding daarvan was NOGAL kut uitgevoerd. :')
pi_153364349
quote:
2s.gif Op maandag 8 juni 2015 21:18 schreef ToT het volgende:
Kleine nuance: in deze aflevering zag je wel 1 van zijn manschappen wat bibberen van de kou en een andere was zo te zien doodgevroren. :P De nood zal vast wel vrij hoog geweest zijn, alleen de uitbeelding daarvan was NOGAL kut uitgevoerd. :')
Bullshit, als Mellisandre's leven in gevaar was geweest dan zou ze een visioen gezien hebben in de vlammen. En gewaarschuwd hebben voor Ramsey's ´twenty good men.´
“An interesting thing is a good thing.”
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 maandag 8 juni 2015 @ 21:23:35 #8
74056 crew  ToT
pi_153364414
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2015 21:22 schreef Repelsteeltju het volgende:

[..]

Bullshit, als Mellisandre's leven in gevaar was geweest dan zou ze een visioen gezien hebben in de vlammen. En gewaarschuwd hebben voor Ramsey's ´twenty good men.´
Zijzelf zal vast wel goed te eten krijgen, en die vuurgod van d'r houdt haar wel warm. :)

En R'hllor laat haar ook niet echt alles zien wat er gebeurt, en z interpreteert ook lang niet alles even goed. :)
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 maandag 8 juni 2015 @ 21:24:03 #9
74056 crew  ToT
pi_153364434
Maar wil je dan suggereren dat Stanni z'n dochter dan voor de fun verbrand heeft, als ze blijkbaar toch geen gevaar liepen? :?
pi_153364553
quote:
2s.gif Op maandag 8 juni 2015 21:23 schreef ToT het volgende:

[..]

Zijzelf zal vast wel goed te eten krijgen, en die vuurgod van d'r houdt haar wel warm. :)

En R'hllor laat haar ook niet echt alles zien wat er gebeurt, en z interpreteert ook lang niet alles even goed. :)
Melissandre heeft geen eten nodig, iirc.

Snap verder niet zo goed wat gevaar voor Mel hiermee te maken heeft, de rest van het leger kan ook verhongeren. :?
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 maandag 8 juni 2015 @ 21:28:59 #11
74056 crew  ToT
pi_153364591
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2015 21:27 schreef VerdwaasdeVogel2 het volgende:

[..]

Melissandre heeft geen eten nodig, iirc.

Snap verder niet zo goed wat gevaar voor Mel hiermee te maken heeft, de rest van het leger kan ook verhongeren. :?
Precies ja. Ik volg de redenering ook niet helemaal.
  maandag 8 juni 2015 @ 21:31:08 #12
268911 Repelsteeltju
Sousou da ze.
pi_153364693
quote:
2s.gif Op maandag 8 juni 2015 21:23 schreef ToT het volgende:

[..]

Zijzelf zal vast wel goed te eten krijgen, en die vuurgod van d'r houdt haar wel warm. :)

En R'hllor laat haar ook niet echt alles zien wat er gebeurt, en z interpreteert ook lang niet alles even goed. :)
Bedreigingen op haar leven zijn de enige beelden die ze wel altijd zonder twijfel helder krijgt.


quote:
2s.gif Op maandag 8 juni 2015 21:24 schreef ToT het volgende:
Maar wil je dan suggereren dat Stanni z'n dochter dan voor de fun verbrand heeft, als ze blijkbaar toch geen gevaar liepen? :?
D. B. Weiss en David Benioff haten Stannis en zien hem als een zwakzinnige, arrogante, religieuze fanaticus waarmee ze zich af kunnen zetten tegen andere religieuze fanaten.
“An interesting thing is a good thing.”
  maandag 8 juni 2015 @ 21:42:35 #13
85169 Zhenar
Thundercatz, Ho
pi_153365160
:'( Shireen!!! :'(
Wat zal Patchface hier wel niet van vinden?! ;(

Ben nu wel heel benieuwd naar wat er in de boeken gaat gebeuren. Daar zit Shireen gezellig te chillen bij The Wall, weliswaar met Mel, maar zonder Stannis. Vind het best heftig dat Stannis hier zelf het besluit neemt, maar wie weet wat er in de boeken precies gebeurt. Misschien heeft hij daar wel met Mel een geheim signaal (pink letter) afgesproken waarmee hij aangeeft dat de situatie fucked is en ze Shireen moet opofferen. Hoe dan ook, in de boeken is de penibele situatie van Stannis wat beter uitgewerkt dan in de serie, wat in dit geval het besluit wat abrupt doet lijken. ;(

Mereen verder wel erg leuk gedaan. Zou Hizzy nog leven? :o
[b]Op maandag 12 december 2005 22:25 schreef MissBliss het volgende:[/b]
Ik sta in niemands sig ;(
pi_153365199
Ja mja. Serie-Stannis is sowieso heel erg kwalitatief afwisselend gedaan. Het ene moment hebben ze hem perfect te pakken, of in ieder geval succesvol gespinoffd en dan opeens klopt er eigenlijk niets meer van. Ik denk dat het gewoon een boek ---> serie-dilemma is en ik vermoed dat Stannis, ook in de boeken, een minder grote rol gaat spelen dan de "gouden drie". Gelukkig zal het in ieder geval vele malen duidelijker en vetter gedaan worden in de boeken, daar maak ik me niet druk om.

Maar ik vond het wel jammer ja. Ik kijk de serie eerst alleen en dan zet ik em op usb en kijk ik em nog eens bij m'n ma (morgen) want die is ook fan, ik moet dan weer aan haar uitleggen dat de zaken iets genuanceerder liggen maar dat is altijd lastig met op de achtergrond een jong meisje op de bbq.

Ben wel benieuwd naar Davos' reactie. Hij is altijd een loyale neger en shit maar er zijn bepaalde dingen die je niet moet verbranden.
Conscience do cost.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 maandag 8 juni 2015 @ 22:14:47 #15
74056 crew  ToT
pi_153366689
Rare ontwikkeling trouwens, dat offeren van Shireen; in het boek ging iemand nog door het lint van dat greyscale nooit genad maar slechts sluimerde: ze was een dead girl.
Ik had echt verwacht dat Shireen een sprookjesprinsessenleven zou krijgen, misschien zelfs via papa op de iron throne zou belanden, en dat de greyscale dan keihard genadeloos terug zou komen! :o
pi_153366763
Wel apart dat Hizdahr ook dood lijkt nu. Dat maakt het verhaal daar stuk anders.

Oh en Meryn Trant is in de boeken toch helemaal geen pedo?
pi_153367147
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2015 22:16 schreef Funzel het volgende:
Wel apart dat Hizdahr ook dood lijkt nu. Dat maakt het verhaal daar stuk anders.

Oh en Meryn Trant is in de boeken toch helemaal geen pedo?
Ach, half KL geilt over 12/13 jarige Sansa in de boeken, dat meisje zal ook wel zoiets zijn geweest. ;(

Serieuzer: geloof niet dat we KG hebben gehad waarvan bekend was dat ze op te kleine meisjes vielen, nee.
pi_153367382
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2015 21:31 schreef Repelsteeltju het volgende:

[..]

Bedreigingen op haar leven zijn de enige beelden die ze wel altijd zonder twijfel helder krijgt.


[..]

D. B. Weiss en David Benioff haten Stannis en zien hem als een zwakzinnige, arrogante, religieuze fanaticus waarmee ze zich af kunnen zetten tegen andere religieuze fanaten.
Ik heb gelezen dat het juist GRRM was die vroeg om de verbranding van Shireen.
We privileged few, who won the lottery of birth against all odds, how dare we whine at our inevitable return to that prior state from which the vast majority have never stirred?
pi_153369552
Het past wat mij betreft juist perfect bij boom Stannis.

Ook daar heeft hij al meerdere keren laten zien alles over te hebben voor de Iron Throne.

Zie het verbranden van zijn vorige hand en het willen verbranden van zijn neefje.

Ook ontzet hij het noorden niet, hij verovert het. Hij accepteerde ook alleen de huizen die trouw aan hem zweren.
pi_153371007
Hizdahr gaat ook wel roemloos ten onder. Hij heeft enkel de fighting pits kunnen openen, wel mager als erfenis. Zijn poging om Dany te temperen blijkt ook nutteloos nu ze letterlijk is weggevlogen.

Tenzij hij niet echt neergestoken is, de leider van de Sons of the Harpies is en Meereen overneemt, maar dat lijkt me toch wel vergezocht.
pi_153371317
quote:
3s.gif Op maandag 8 juni 2015 22:28 schreef DragonFodder het volgende:

[..]

Ik heb gelezen dat het juist GRRM was die vroeg om de verbranding van Shireen.
GRRM heeft ze verteld dat Shireen verbrand zou worden, maar we weten niet precies hoe het in het boek gaat, omdat de omstandigheden in de serie in de boeken niet kunnen voorkomen. Zegt dus niet alles. Dat D&D een hekel hebben aan Stannis is algemeen bekend, dus ze kunnen het best iets hebben aangepast om het goed in hun verhaal te laten passen van Stannis als villain.

quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2015 22:16 schreef Funzel het volgende:
Wel apart dat Hizdahr ook dood lijkt nu. Dat maakt het verhaal daar stuk anders.

Oh en Meryn Trant is in de boeken toch helemaal geen pedo?
Nee, maar we hebben blijkbaar nog een andere reden nodig om hem dood te wensen, zodat we allemaal extra hard kunnen juichen als Arya hem vermoordt.
pi_153371924
En heeft hij opeens Arya vermoord. Op een vrij lullige manier.
ROBODEMONS..................|:(
  dinsdag 9 juni 2015 @ 04:51:06 #23
287925 2Happy4U
Ecchi Shiyou
pi_153372974
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2015 23:21 schreef arie_bc het volgende:
Het past wat mij betreft juist perfect bij boom Stannis.

Ook daar heeft hij al meerdere keren laten zien alles over te hebben voor de Iron Throne.

Zie het verbranden van zijn vorige hand en het willen verbranden van zijn neefje.

Ook ontzet hij het noorden niet, hij verovert het. Hij accepteerde ook alleen de huizen die trouw aan hem zweren.
Om zijn dochter erop te zetten ja. Hij zei nog tegen mensen dat ze door moesten vechten om zijn dochter op de troon te zetten mocht hij sterven
Women with dicks and weak men with vaginas.
Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei.
  dinsdag 9 juni 2015 @ 06:00:29 #24
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_153373077
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2015 20:11 schreef VerdwaasdeVogel2 het volgende:

[..]

Shireen als erfgename komt inderdaad een beetje in de boeken voor, maar ik heb het nooit overtuigend gevonden. Hij lijkt het een beetje te doen omdat hij blijkbaar een moment voorziet waarin hij lijkt te zijn gestorven, zonder dat te zijn, zodat mensen niet meteen opgeven. Verder vind ik het meer loze hoop waarin hij waarschijnlijk zelf ook niet helemaal gelooft: Shireen is de slechtste erfgenaam in de serie. Ze is jong, een meisje, heeft greyscale en weinig charisma (sad). Daarnaast is de loyaliteit voor Stannis niet echt overdraagbaar. Mensen hielden van Ned en willen zijn kleine meisje redden. Mensen zijn bang voor Stannis en respecteren hem als generaal, maar dan ga je niet postuum door het vuur voor zijn dochter.

Slechtste erfgenaam?

Robin Arryn?
Tyrion Lannister? (in elk geval vanuit het oogpunt van een Lannister)


Maar goed, ze draaien wel een hoop.
Feitelijk was het wegvliegen van Dany op Drogon een van de weinige dingen die nog in het boek staan. En wat mis ik Strong Belwas. Maar dat terzijde.

Ik denk dat met betrekking tot Stannis wellicht R'hllor weg willen gaan zetten als een echte force, een tegenhanger voor de White Walkers.
Hoeveel kanslozer wil je zijn situatie immers hebben.

Jammer genoeg kom je op een punt dat de boeken ook niet veel soelaas meer bieden.
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
  dinsdag 9 juni 2015 @ 07:58:15 #25
78964 Luuksor
[ Curacao ]
pi_153373450
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2015 22:16 schreef Funzel het volgende:
Wel apart dat Hizdahr ook dood lijkt nu. Dat maakt het verhaal daar stuk anders.

Oh en Meryn Trant is in de boeken toch helemaal geen pedo?
Nee maar hij moet toch wel echt als een grote boef worden afgeschilderd voordat Arya hem volgende week genadeloos met een klein zwaardje in zn pielemaus steekt..
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')