abonnement Unibet Coolblue
pi_155897847
quote:
0s.gif Op maandag 7 september 2015 11:40 schreef Super-B het volgende:
Goedemorgen,

Ik heb een vraag omtrent de 'inverse'. Zojuist heb ik de MPLc (marginal product of labor in cars) berekend. Er wordt beweerd dat als je de productie van auto's wilt uitbreiden met 1 unit, dat je dan de labor input met 1/MPLc uren moet verhogen.

[ afbeelding ]

Wat zegt de inverse van MPLc dan eigenlijk? Waarom neem je überhaupt 1/MPLc?

P.S; dit soort dingen tref ik overigens wel vaker:

[ afbeelding ]

Hierbij snap ik wiskunde technisch wel hoe je op 1/ ALc komt (ALc = labor requirement, w = wage, Pc= prijs van kaas). Ook snap ik dat als je het loon deelt door de prijs van kaas dat je weet hoeveel kaas je kunt kopen. Desondanks begrijp ik praktisch gezien niet (wiskundig wel) waarom je met 1/ALc hetzelfde kunt berekenen? Waarom die 1/..? 1/aantal labor? Weer zo'n inverse...
Schrijf de betrekking

\mathrm{d}Q_c\,=\,MPL_c\mathrm{d}L_c

eens als

\frac{\mathrm{d}Q_c}{\mathrm{d}L_c}\,=\,MPL_c

dan zie je wellicht beter dat Qc (het aantal geproduceerde auto's) kwadratisch afhangt van Lc (de hoeveelheid arbeid die wordt geïnvesteerd om die auto's te produceren). Dit is in feite een differentiaalvergelijking en als je als beginvoorwaarde aanneemt Qc = 0 voor Lc = 0 (immers: zonder arbeid zul je geen auto's produceren) dan krijg je als oplossing voor deze differentiaalvergelijking

Q_c\,=\,\frac{1}{2}MPL_c^2

Nu zijn Lc en Qc hier wiskundig gezien reële grootheden waarbij Qc continu afhangt van Lc maar in de praktijk is in ieder geval Qc een discrete grootheid (je produceert een geheel aantal auto's), zodat dit (eenvoudige) wiskundige model maar in beperkte mate een economische realiteit weerspiegelt.

Maar je ziet wel dat de kwadratische relatie tussen de hoeveelheid arbeid en de aantallen geproduceerde auto's impliceert dat naarmate het aantal geproduceerde auto's hoger ligt er steeds minder extra arbeid nodig is om nog één extra auto te produceren (schaalvergroting maakt de productie efficiënter). Dat kun je ook mooi zien als je een grafiek tekent van bovenstaande relatie tussen Qc en Lc. De grafiek van Qc als functie van Lc is een (halve) dalparabool, en je ziet dat deze steeds steiler gaat lopen naarmate Lc groter wordt. In feite is de steilheid van (de raaklijn aan) de parabool in ieder punt recht evenredig met Lc.

Een differentiaalquotiënt is niets anders dan een limiet van een differentiequotiënt en zo hebben we hier

\frac{\mathrm{d}Q_c}{\mathrm{d}L_c}\,=\,\lim_{{\mathrm \Delta} L_c \to 0}\frac{\mathrm{\Delta} Q_c}{\mathrm{\Delta} L_c}

Voor kleine waarden van ΔLc is het differentiaalquotiënt dQc/dLc bij benadering gelijk aan het differentiequotiënt ΔQc/ΔLc zodat we dus ook bij benadering hebben

\frac{\mathrm{\Delta}Q_c}{\mathrm{\Delta}L_c}\,=\,MPL_c

en daarmee ook

\mathrm{\Delta}Q_c\,=\,MPL_c\mathrm{\Delta}L_c

Als nu het aantal geproduceerde auto's met één toeneemt, dus ΔQc = 1, dan hebben we zo

1\,=\,MPL_c\mathrm{\Delta}L_c

waaruit volgt dat

\mathrm{\Delta}L_c\,=\,\frac{1}{MPL_c}

De hoeveelheid extra arbeid ΔLc benodigd om nog één extra auto te produceren (ΔQc = 1) is hier dus inderdaad omgekeerd evenredig met de reeds geïnvesteerde hoeveelheid arbeid Lc.

[ Bericht 0% gewijzigd door Riparius op 07-09-2015 16:41:49 ]
pi_155963958
Statistici onder ons:

Let q be an unbiased estimator of p. Proof that q² is a biased estimator of p².

Nu volgens mij komt dat neer op aantonen dat:

E[q²] - p² ≠ 0

Ik dacht dat:

E[q²] - p²
= E[q²-p²] (p is niet random toch?)
= E[(q-p)(p+q)]
= Cov((q-p),(p+q)) + E[q-p]E[p+q], deze laatste term is dan identiek 0.

Maar verder heb ik geen idee.


Cov(X,Y) := E[(X - E[X])(Y-E[Y])]

E[q-p] = 0 zodat:

Cov(q-p,p+q) = E[(q-p)(q+p-E[q] - p)]
= E[(q-p)(q-E[q])]


En daar loop ik een beetje vast. Iemand?
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_155967473
Var q = E(q2) - (Eq)2 = E(q2) - p2

en variantie is geen 0

denk ik
pi_155968818
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2015 09:56 schreef Anoonumos het volgende:
Var q = E(q2) - (Eq)2 = E(q2) - p2

en variantie is geen 0

denk ik
Ja dat idee had ik ook al, maar waarom?

Het wachten is op Thabit :P
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_155968920
quote:
1s.gif Op donderdag 10 september 2015 11:02 schreef Amoeba het volgende:

[..]

Ja dat idee had ik ook al, maar waarom?

Het wachten is op Thabit :P
Waarom wat?

Die vergelijking is simpel en variantie is alleen 0 voor een degenerate distribution

Ik zei alleen 'denk ik' omdat ik nog half sliep ( :') ) maar het is wel simpel.
pi_155969887
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2015 11:08 schreef Anoonumos het volgende:

[..]

Waarom wat?

Die vergelijking is simpel en variantie is alleen 0 voor een degenerate distribution

Ik zei alleen 'denk ik' omdat ik nog half sliep ( :') ) maar het is wel simpel.
Ik vroeg mij af waarom ik mocht zeggen dat de variantie ongelijk 0 is. _O- Maar okay! Ik ben niet zo'n held betreffende de kansrekening.
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_155982544
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2015 11:56 schreef Amoeba het volgende:

[..]

Ik vroeg mij af waarom ik mocht zeggen dat de variantie ongelijk 0 is. _O- Maar okay! Ik ben niet zo'n held betreffende de kansrekening.
Als het een degenerate distribution is dan is de stelling gewoon niet waar.

Stel je hebt een verdeling gedefinieerd door P(X=2)=1, dan is 2 een unbiased estimator van X, en 2²=4 een unbiased estimator van X^2.

Als je aanneemt dat de verdeling niet degenerate is, dan kun je gebruiken dat Var X>0 (of equivalent, Jensen's ongelijkheid).
pi_156023040
Hallo goedemiddag,

Tijdens het studeren ben ik iets in de war geraakt betreffende de richtingscoëfficiënt. Zo ver ik weet wordt het als volgt berekend:




Desondanks stuitte ik op iets verwarrends:





Ik zou juist denken aan: A*LW/ A*LC. Waarom is het hier anders?


Hier wordt namelijk wel de ´juiste´ methodiek toegepast (dY/dX):






De opportunity cost van 'manufactured goods' is, in mijn ogen, 100/10 = 10, waartegen dat in strijd is met de eerste twee afbeeldingen waarbij dX/dY wordt gedaan..(?)

Zou iemand het mij kunnen verklaren?


[ Bericht 2% gewijzigd door Super-B op 12-09-2015 13:58:23 ]
pi_156026036
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 september 2015 13:52 schreef Super-B het volgende:
Hallo goedemiddag,

Tijdens het studeren ben ik iets in de war geraakt betreffende de richtingscoëfficiënt. Zo ver ik weet wordt het als volgt berekend:


[snip]

Zou iemand het mij kunnen verklaren?[/b]
Als je vroeger goed had leren rekenen met breuken dan had je direct gezien dat de absolute waarde van de richtingscoëfficiënt van de rechte door de punten P en F in je eerste plaatje gelijk is aan

(L/aLW) / (L/aLC) = aLC / aLW
pi_156302723
Kan je hier ook terecht met rekenvragen? ( :') )

Ik doe nu MBO, niv 3. Ik kan een jaar overslaan maar dan moet ik even eindtoetsen maken om van elk vak te laten zien dat ik niet een complete idioot ben. :') Ik kan opzich best rekenen (wiskunde iets minder, maar dat heb ik niet gelukkig) maar het is echt heel erg weggezakt. Ik moet dus weer wat theorie lezen en opdrachten maken. (Ik zou nu niet kunnen benoemen hoe je een breuk deelt. Bijvoorbeeld, maar dat heb ik dan ook een jaar of 2 niet meer gedaan.. )

Ik zoek dus eigenlijk een samenvatting voor niveau 2F rekenen, dan kan ik alle stof nog eens doorlezen. Ik zie het niet echt zitten om 2 rekenboeken van 2F door te nemen in een week :')

Ik hoef dus niet echt meer iets te leren (het niveau is echt droevig van dit rekenboek) Wil dus vooral stof herhalen en omhoog halen.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 22-09-2015 19:14:25 ]
pi_156303543
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 19:10 schreef d4v1d het volgende:
Kan je hier ook terecht met rekenvragen? ( :') )

Ik doe nu MBO, niv 3. Ik kan een jaar overslaan maar dan moet ik even eindtoetsen maken om van elk vak te laten zien dat ik niet een complete idioot ben. :') Ik kan opzich best rekenen (wiskunde iets minder, maar dat heb ik niet gelukkig) maar het is echt heel erg weggezakt. Ik moet dus weer wat theorie lezen en opdrachten maken. (Ik zou nu niet kunnen benoemen hoe je een breuk deelt. Bijvoorbeeld, maar dat heb ik dan ook een jaar of 2 niet meer gedaan.. )

Ik zoek dus eigenlijk een samenvatting voor niveau 2F rekenen, dan kan ik alle stof nog eens doorlezen. Ik zie het niet echt zitten om 2 rekenboeken van 2F door te nemen in een week :')
Hiermee geef je al aan dat je niet echt moeite wenst te doen.

Ik vind wel overheidspublicaties met de eisen, maar geen echte samenvattingen van de stof. Ga dus toch maar braaf die twee boeken doornemen die je kennelijk al hebt.
quote:
Ik hoef dus niet echt meer iets te leren (het niveau is echt droevig van dit rekenboek) Wil dus vooral stof herhalen en omhoog halen.
Hiermee spreek je jezelf tegen, want je hebt net gezegd dat de stof heel erg is weggezakt. Rekenen is net als fietsen: als je het eenmaal kunt, dan blijf je het je hele leven kunnen (zolang je tenminste nog fysiek en geestelijk in orde bent).

Hier vind je een voorbeeldtoets. Maak die om te kijken of je de stof beheerst. Als dat niet zo is dan heb je het nooit goed geleerd.
pi_156306907


Stel dat ik deze functie vermenigvuldig met Q om de totale opbrengsten te krijgen, dan krijg ik dit:

TO = aQ/b - Q²/b

Als ik hiervan de marginale opbrengsten formule wil afleiden, moet ik d TO / dQ berekenen. Dat gebeurt als volgt:

dTO/dQ: a/b - 2Q/b

Klopt dit?
pi_156311100
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 21:25 schreef RustCohle het volgende:
[ afbeelding ]

Stel dat ik deze functie vermenigvuldig met Q om de totale opbrengsten te krijgen, dan krijg ik dit:

TO = aQ/b - Q²/b

Als ik hiervan de marginale opbrengsten formule wil afleiden, moet ik d TO / dQ berekenen. Dat gebeurt als volgt:

dTO/dQ: a/b - 2Q/b

Klopt dit?
Ja, dit klopt. Schrijf alleen liever d(TO)/dQ omdat TO hier één grootheid voorstelt (en niet het product van twee grootheden T en O).
pi_156313288
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2015 20:34 schreef thenxero het volgende:

[..]

Als het een degenerate distribution is dan is de stelling gewoon niet waar.

Stel je hebt een verdeling gedefinieerd door P(X=2)=1, dan is 2 een unbiased estimator van X, en 2²=4 een unbiased estimator van X^2.

Als je aanneemt dat de verdeling niet degenerate is, dan kun je gebruiken dat Var X>0 (of equivalent, Jensen's ongelijkheid).
We kregen later een mailtje met de rectificatie. Je moet dan gebruiken dar Var(X) > 0 en dan 'if you are very picky' in dat mailtje. Nee flikker op, ik heb een half uur lopen zoeken naar een goed bewijs en dan kom je met deze onzin aanzetten :')
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_156317130
quote:
1s.gif Op woensdag 23 september 2015 01:01 schreef Amoeba het volgende:

[..]

'if you are very picky'
Lees: 'if you are a mathematician'
pi_156318411
quote:
10s.gif Op woensdag 23 september 2015 11:12 schreef thenxero het volgende:

[..]

Lees: 'if you are a mathematician'
'
Ja precies. Ik vind uitspraken doen waarvan ik eigenlijk zeker weet dat ze niet per se waar zijn ook wel een dooddoener. Als je dan nog niet weet dat het bewijs eigenlijk niet waar is (ik was niet op de hoogte van de uitzondering van een degenerate distribution), dan blijf je rondjes lopen. Best vervelend om zo je tijd te moeten verspillen en dat je dan zo'n afgezaagd mailtje krijgt dat je 'picky' bent.
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_156319957
quote:
0s.gif Op maandag 7 september 2015 16:06 schreef Riparius het volgende:

[..]

Schrijf de betrekking

\mathrm{d}Q_c\,=\,MPL_c\mathrm{d}L_c

eens als

\frac{\mathrm{d}Q_c}{\mathrm{d}L_c}\,=\,MPL_c

dan zie je wellicht beter dat Qc (het aantal geproduceerde auto's) kwadratisch afhangt van Lc (de hoeveelheid arbeid die wordt geïnvesteerd om die auto's te produceren). Dit is in feite een differentiaalvergelijking en als je als beginvoorwaarde aanneemt Qc = 0 voor Lc = 0 (immers: zonder arbeid zul je geen auto's produceren) dan krijg je als oplossing voor deze differentiaalvergelijking

Q_c\,=\,\frac{1}{2}MPL_c^2

Nu zijn Lc en Qc hier wiskundig gezien reële grootheden waarbij Qc continu afhangt van Lc maar in de praktijk is in ieder geval Qc een discrete grootheid (je produceert een geheel aantal auto's), zodat dit (eenvoudige) wiskundige model maar in beperkte mate een economische realiteit weerspiegelt.

Maar je ziet wel dat de kwadratische relatie tussen de hoeveelheid arbeid en de aantallen geproduceerde auto's impliceert dat naarmate het aantal geproduceerde auto's hoger ligt er steeds minder extra arbeid nodig is om nog één extra auto te produceren (schaalvergroting maakt de productie efficiënter). Dat kun je ook mooi zien als je een grafiek tekent van bovenstaande relatie tussen Qc en Lc. De grafiek van Qc als functie van Lc is een (halve) dalparabool, en je ziet dat deze steeds steiler gaat lopen naarmate Lc groter wordt. In feite is de steilheid van (de raaklijn aan) de parabool in ieder punt recht evenredig met Lc.

Een differentiaalquotiënt is niets anders dan een limiet van een differentiequotiënt en zo hebben we hier

\frac{\mathrm{d}Q_c}{\mathrm{d}L_c}\,=\,\lim_{{\mathrm \Delta} L_c \to 0}\frac{\mathrm{\Delta} Q_c}{\mathrm{\Delta} L_c}

Voor kleine waarden van ΔLc is het differentiaalquotiënt dQc/dLc bij benadering gelijk aan het differentiequotiënt ΔQc/ΔLc zodat we dus ook bij benadering hebben

\frac{\mathrm{\Delta}Q_c}{\mathrm{\Delta}L_c}\,=\,MPL_c

en daarmee ook

\mathrm{\Delta}Q_c\,=\,MPL_c\mathrm{\Delta}L_c

Als nu het aantal geproduceerde auto's met één toeneemt, dus ΔQc = 1, dan hebben we zo

1\,=\,MPL_c\mathrm{\Delta}L_c

waaruit volgt dat

\mathrm{\Delta}L_c\,=\,\frac{1}{MPL_c}

De hoeveelheid extra arbeid ΔLc benodigd om nog één extra auto te produceren (ΔQc = 1) is hier dus inderdaad omgekeerd evenredig met de reeds geïnvesteerde hoeveelheid arbeid Lc.
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 september 2015 16:21 schreef Riparius het volgende:

[..]

Als je vroeger goed had leren rekenen met breuken dan had je direct gezien dat de absolute waarde van de richtingscoëfficiënt van de rechte door de punten P en F in je eerste plaatje gelijk is aan

(L/aLW) / (L/aLC) = aLC / aLW
Bedankt voor je uitgebreide uitleg. :)
pi_156322318
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 12:20 schreef Amoeba het volgende:

[..]

'
Ja precies. Ik vind uitspraken doen waarvan ik eigenlijk zeker weet dat ze niet per se waar zijn ook wel een dooddoener. Als je dan nog niet weet dat het bewijs eigenlijk niet waar is (ik was niet op de hoogte van de uitzondering van een degenerate distribution), dan blijf je rondjes lopen. Best vervelend om zo je tijd te moeten verspillen en dat je dan zo'n afgezaagd mailtje krijgt dat je 'picky' bent.
Ik zou gewoon even terugmailen :)
pi_156479352
Ik heb de vergelijking
x/2 = (3/x)+p

Waarvan ze zeggen dat het antwoord moet zijn;
x1= p + wortel(p²+6)
x2= p - wortel(p²+6)

Als ik alle termen van x naar links haal hou ik over na vereenvoudigen;
x= -0,4P
  dinsdag 29 september 2015 @ 21:17:17 #170
376125 CapnIzzy
Geef aye voor de kapitein
pi_156482326
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2015 19:36 schreef nickname89 het volgende:
Ik heb de vergelijking
x/2 = (3/x)+p

Waarvan ze zeggen dat het antwoord moet zijn;
x1= p + wortel(p²+6)
x2= p - wortel(p²+6)

Als ik alle termen van x naar links haal hou ik over na vereenvoudigen;
x= -0,4P
Komt volgens mij gewoon neer op de abc-formule toepassen
Onoverwinnelijk/Rotterdam/Zeerover
https://www.playgwent.com/en/ - Official beta of Gwent: The Witcher Gard Game
pi_156482440
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2015 19:36 schreef nickname89 het volgende:
Ik heb de vergelijking
x/2 = (3/x)+p

Waarvan ze zeggen dat het antwoord moet zijn;
x1= p + wortel(p²+6)
x2= p - wortel(p²+6)

Als ik alle termen van x naar links haal hou ik over na vereenvoudigen;
x= -0,4P
Nee ...

Nu doe je net of je vergelijking luidt x/2 = 3x + p, maar dat staat er niet. Je moet dus om te beginnen beter uit je doppen kijken. We hebben

\frac{x}{2}\,=\,\frac{3}{x}\,+\,p

Nu zie je dat we in de breuk in het rechterlid de onbekende x in de noemer hebben staan. Het is zaak om eerst te zorgen dat je geen breuk meer hebt waar de onbekende in de noemer voorkomt. Hoe zou je dat hier aan kunnen pakken?
pi_156488017
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 19:39 schreef Riparius het volgende:

[..]

Hiermee geef je al aan dat je niet echt moeite wenst te doen.

Ik vind wel overheidspublicaties met de eisen, maar geen echte samenvattingen van de stof. Ga dus toch maar braaf die twee boeken doornemen die je kennelijk al hebt.

[..]

Hiermee spreek je jezelf tegen, want je hebt net gezegd dat de stof heel erg is weggezakt. Rekenen is net als fietsen: als je het eenmaal kunt, dan blijf je het je hele leven kunnen (zolang je tenminste nog fysiek en geestelijk in orde bent).

Hier vind je een voorbeeldtoets. Maak die om te kijken of je de stof beheerst. Als dat niet zo is dan heb je het nooit goed geleerd.
Ik had geen quote alert gekregen hiervan schijnbaar.

Heb twee avondjes zittrn leren en het is weer goed. Het was dus weggezakt. Ik heb altijd kunnen rekenen maar t trucje voor grote grtallen × elkaar. Of rekenen met breuken was ik kwijt. Dst heb ik serieus nooit buiten school nodig gehad dus dan zakt t weg.
pi_156489605
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2015 21:20 schreef Riparius het volgende:

[..]

Nee ...

Nu doe je net of je vergelijking luidt x/2 = 3x + p, maar dat staat er niet. Je moet dus om te beginnen beter uit je doppen kijken. We hebben

\frac{x}{2}\,=\,\frac{3}{x}\,+\,p

Nu zie je dat we in de breuk in het rechterlid de onbekende x in de noemer hebben staan. Het is zaak om eerst te zorgen dat je geen breuk meer hebt waar de onbekende in de noemer voorkomt. Hoe zou je dat hier aan kunnen pakken?
Link en rechts vermenigvuldig met x. Dan krijg ik.
X^2/2=3+P
Dan vermenigvuldig met 2.
X^2=6+p^2
pi_156489706
quote:
1s.gif Op woensdag 30 september 2015 01:09 schreef nickname89 het volgende:

[..]

Link en rechts vermenigvuldigen met x. Dan krijg ik

X^2/2=3+P

Nee, dit is al fout. Vermenigvuldiging is immers distributief ten opzichte van optelling, dus als je beide leden met x vermenigvuldigt dan krijg je

\frac{x^2}{2}\,=\,3\,+\,px

Nu kunnen we de breuk in het linkerlid ook nog verdrijven door beide leden met 2 te vermenigvuldigen en dan krijgen we

x^2\,=\,6\,+\,2px

Nu jij weer.
pi_156490235
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2015 01:16 schreef Riparius het volgende:

[..]

Nee, dit is al fout. Vermenigvuldiging is immers distributief ten opzichte van optelling, dus als je beide leden met x vermenigvuldigt dan krijg je

\frac{x^2}{2}\,=\,3\,+\,px

Nu kunnen we de breuk in het linkerlid ook nog verdrijven door beide leden met 2 te vermenigvuldigen en dan krijgen we

x^2\,=\,6\,+\,2px

Nu jij weer.
Omzetten naar een ax^2+bx+c.
X^2-2px-6=0

Abc formule
A=1
B=-2p
C=-6

Edit; zal de abc formule invullen als ik thuis ben zodat ik hem hier overzichtelijk kan weergeven
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')