abonnement Unibet Coolblue
pi_153215436
_O-

Microsoft To Support SSH In Windows and Contribute To OpenSSH

it's only 2015 guys...

> Just imagine the time warp when they discover rsync.

http://news.slashdot.org/(...)ontribute-to-openssh
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  woensdag 3 juni 2015 @ 13:24:34 #3
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_153215467
Ik heb dus al 10 jaar Linux en het lukt me nog steeds niet om programma's te installeren. Wel via apt-get install of natuurlijk de store. Maar als ik een niet .deb bestand heb en het niet via een repo kan loop ik gewoon vast.
pi_153215847
quote:
7s.gif Op woensdag 3 juni 2015 13:24 schreef borbit het volgende:
Ik heb dus al 10 jaar Linux en het lukt me nog steeds niet om programma's te installeren. Wel via apt-get install of natuurlijk de store. Maar als ik een niet .deb bestand heb en het niet via een repo kan loop ik gewoon vast.
Sja, lukt het je op windows wel om programma's from source te compilen? Dat is iets wat normale gebruikers sowieso nooit doen.
  woensdag 3 juni 2015 @ 13:42:17 #5
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_153215915
quote:
14s.gif Op woensdag 3 juni 2015 13:39 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Sja, lukt het je op windows wel om programma's from source te compilen? Dat is iets wat normale gebruikers sowieso nooit doen.
Ik ben op windows nog nooit een programma zonder .exe tegen gekomen. Ik bedoel gewoon als je zo een tar.gz bestand download. Zo installeer je toch software op linux? Of is het echt zo lastig als er geen .deb versie is?
pi_153215984
quote:
7s.gif Op woensdag 3 juni 2015 13:42 schreef borbit het volgende:

[..]

Ik ben op windows nog nooit een programma zonder .exe tegen gekomen. Ik bedoel gewoon als je zo een tar.gz bestand download. Zo installeer je toch software op linux? Of is het echt zo lastig als er geen .deb versie is?
Nee, zo compileer je een programma vanuit de source. En zo ingewikkeld is dat ook weer niet, op linux althans. Op windows zou ik echt niet weten hoe zoiets zou moeten.
Gewoon een programma installeren doe je met de packagemanager. Dat is alleen maar veel makkelijker dan op windows.
  woensdag 3 juni 2015 @ 13:46:12 #7
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_153216016
quote:
14s.gif Op woensdag 3 juni 2015 13:45 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Nee, zo compileer je een programma vanuit de source. En zo ingewikkeld is dat ook weer niet, op linux althans. Op windows zou ik echt niet weten hoe zoiets zou moeten.
Gewoon een programma installeren doe je met de packagemanager. Dat is alleen maar veel makkelijker dan op windows.
Ja als je distro het in de packagemanager heeft is het super makkelijk. Is dit niet zo zit je toch behoorlijk te kloten.
pi_153216156
quote:
7s.gif Op woensdag 3 juni 2015 13:46 schreef borbit het volgende:

[..]

Ja als je distro het in de packagemanager heeft is het super makkelijk. Is dit niet zo zit je toch behoorlijk te kloten.
Vaak is dat een kwestie van een repository toevoegen waar deze software wel in staat, maar zelf compilen vanuit source buiten de package manager om vind ik persoonlijk rommelig om te doen, de package manager heeft dan geen kennis van de installatie en dus geen manier om het er netjes weer af te krijgen.
pi_153216168
Als je iets moet compileren is het vaak

([autoreconf -i])
./configure [met opties als nodig]
make
[make install]
  woensdag 3 juni 2015 @ 13:53:45 #10
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_153216187
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 13:52 schreef DanOam het volgende:

[..]

Vaak is dat een kwestie van een repository toevoegen waar deze software wel in staat, maar zelf compilen vanuit source buiten de package manager om vind ik persoonlijk rommelig om te doen, de package manager heeft dan geen kennis van de installatie en dus geen manier om het er netjes weer af te krijgen.
Nou ja ik heb dus wel eens heel af en toe dat ik een stukje software gewoon niet op me systeem krijg. Dat vind ik echt zwaar irritant. :P
pi_153216257
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 13:52 schreef t4rt4rus het volgende:
Als je iets moet compileren is het vaak

([autoreconf -i])
./configure [met opties als nodig]
make
[make install]
En nooit root gebruiken voor deze commando's, behalve de laatste waarschijnlijk omdat dan alle executables e.d. op de juiste locaties worden geplaatst?

[ Bericht 0% gewijzigd door DanOam op 03-06-2015 14:05:28 ]
pi_153216419
quote:
7s.gif Op woensdag 3 juni 2015 13:53 schreef borbit het volgende:

[..]

Nou ja ik heb dus wel eens heel af en toe dat ik een stukje software gewoon niet op me systeem krijg. Dat vind ik echt zwaar irritant. :P
Goed opletten op de output in de terminal bij het uitvoeren van de commando's, als het bij de ./configure stap al misgaat heeft dit vaak te maken met dependencies op andere packages die je ook geinstalleerd moet hebben.

Volgens mij zit er ook bijna altijd een INSTALL of README in het tar.gz archief wat je moet lezen om er achter te komen welke stappen je moet nemen om je package geinstalleerd te krijgen.
pi_153216650
quote:
7s.gif Op woensdag 3 juni 2015 13:46 schreef borbit het volgende:

[..]

Ja als je distro het in de packagemanager heeft is het super makkelijk. Is dit niet zo zit je toch behoorlijk te kloten.
Een .deb installeren is toch ook kinderlijk eenvoudig?

Als er helemaal geen compiled binaries beschikbaar zijn mag je hópen dat je een linux systeem ter beschikking hebt, want op een Windows systeem kan waarschijnlijk (behalve de maker zelf) echt helemaal niemand je vertellen hoe je het moet compileren en welke dependencies je nodig hebt.
pi_153216674
quote:
14s.gif Op woensdag 3 juni 2015 13:45 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Nee, zo compileer je een programma vanuit de source. En zo ingewikkeld is dat ook weer niet, op linux althans. Op windows zou ik echt niet weten hoe zoiets zou moeten.
Gewoon een programma installeren doe je met de packagemanager. Dat is alleen maar veel makkelijker dan op windows.
Eigenlijk is Windows een grote package manager :P
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_153216791
quote:
7s.gif Op woensdag 3 juni 2015 14:15 schreef Aether het volgende:

[..]

Eigenlijk is Windows een grote package manager :P
Enige manier waarop Windows op een package manager lijkt is het verwijderen van software in de Control Panel waar je alle software in een overzicht ziet.

Voor het installeren van software totaal niet, moet je nog steeds zelf naar alle websites surfen om daar je .exe te downloaden :')
pi_153216896
quote:
7s.gif Op woensdag 3 juni 2015 14:15 schreef Aether het volgende:

[..]

Eigenlijk is Windows een grote package manager :P
Neuh, Windows is/heeft helemaal geen package manager. Ze hebben nu wel een software center achtig iets voor metro apps in W8, maar volgens mij is dat eigenlijk alleen een download winkel en wordt er bar weinig gemanaged (correct me if im wrong).
pi_153216953
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 14:19 schreef DanOam het volgende:

[..]

Enige manier waarop Windows op een package manager lijkt is het verwijderen van software in de Control Panel waar je alle software in een overzicht ziet.

Voor het installeren van software totaal niet, moet je nog steeds zelf naar alle websites surfen om daar je .exe te downloaden :')
En vergeet dat vreselijke updaten niet wat ieder kloteprogramma wat je installeert om de haverklap op zijn eigen proprietary manier gaat proberen te doen met bijbehorende update daemons e.d. :')
pi_153217013
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 13:52 schreef DanOam het volgende:

[..]

Vaak is dat een kwestie van een repository toevoegen waar deze software wel in staat, maar zelf compilen vanuit source buiten de package manager om vind ik persoonlijk rommelig om te doen, de package manager heeft dan geen kennis van de installatie en dus geen manier om het er netjes weer af te krijgen.
Je kunt vaak ook makkelijk je eigen packages te maken. In Arch met een PKGBUILD en in Gentoo volgens mij met overlays (of is dat wat anders?).
  † In Memoriam † woensdag 3 juni 2015 @ 14:28:39 #19
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_153217016
quote:
7s.gif Op woensdag 3 juni 2015 13:42 schreef borbit het volgende:

[..]

Ik ben op windows nog nooit een programma zonder .exe tegen gekomen. Ik bedoel gewoon als je zo een tar.gz bestand download. Zo installeer je toch software op linux? Of is het echt zo lastig als er geen .deb versie is?
Klinkt niet echt alsof je al 10 jaar Linux gebruikt.
Carpe Libertatem
pi_153217100
quote:
1s.gif Op woensdag 3 juni 2015 14:26 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

En vergeet dat vreselijke updaten niet wat ieder kloteprogramma wat je installeert om de haverklap op zijn eigen proprietary manier gaat proberen te doen met bijbehorende update daemons e.d. :')
Dat is echt retarded inderdaad. Alsof ze expres vasthouden aan zo'n inefficiënt ecosysteem.
  † In Memoriam † woensdag 3 juni 2015 @ 14:32:03 #21
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_153217132
quote:
1s.gif Op woensdag 3 juni 2015 14:26 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

En vergeet dat vreselijke updaten niet wat ieder kloteprogramma wat je installeert om de haverklap op zijn eigen proprietary manier gaat proberen te doen met bijbehorende update daemons e.d. :')
Ik geniet elke keer als ik mijn Windows 7 weer eens boot. Ben eerst een uur bezig met pop-upjes aanklikken van updates van elk apart programma.

1 voordeel is wel dat het iets eenvoudiger is om een programma op een bepaalde versie te houden, maar dat is in de meeste distro's ook best te doen, als je echt wil en security-fixes haat.
Carpe Libertatem
  † In Memoriam † woensdag 3 juni 2015 @ 14:35:08 #22
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_153217202
quote:
1s.gif Op woensdag 3 juni 2015 14:31 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Dat is echt retarded inderdaad. Alsof ze expres vasthouden aan zo'n inefficiënt ecosysteem.
Er valt opzich wel wat voor te zeggen. OS en losse software zijn daardoor gescheiden van updates. Je kan, voor de leek, makkelijk 1 programma updaten zonder potentieel je OS te verneuken.

Iets meer gevorderden lukt het wel om 1 pakketje te updaten onder Linux, maar denk dat de meeste mensen gewoon de op de updateknop rammen om alles te doen. Met Grub-horrorstories als gevolg.
Carpe Libertatem
pi_153217273
quote:
1s.gif Op woensdag 3 juni 2015 14:28 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Je kunt vaak ook makkelijk je eigen packages te maken. In Arch met een PKGBUILD en in Gentoo volgens mij met overlays (of is dat wat anders?).
Yes dat kan met EBUILDs ;D eigenlijk hetzelfde als zo'n PKGBUILD, een tekstbestandje waar instructies staan waar source vandaan gehaald moet worden, welke dependencies en configuratie opties e.d. :D Overlays zou je het beste kunnen vergelijken met AUR waar EBUILDS al in elkaar gezet zijn door anderen.
  † In Memoriam † woensdag 3 juni 2015 @ 14:38:38 #24
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_153217282
En updates voor bv. Chromium gaan niet automagisch, wat bij Windows dan wel weer het geval is met Chrome, dus potentieel is het een grotere security risk.
Carpe Libertatem
pi_153217975
quote:
1s.gif Op woensdag 3 juni 2015 14:23 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Neuh, Windows is/heeft helemaal geen package manager. Ze hebben nu wel een software center achtig iets voor metro apps in W8, maar volgens mij is dat eigenlijk alleen een download winkel en wordt er bar weinig gemanaged (correct me if im wrong).
Ging mij er om dat tijdens een installatie van een programma Windows diverse registraties voor instellingen e.d. registreert -- iets dat de package manager o.a. voor zijn rekening neemt.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')