abonnement Unibet Coolblue
pi_153075373
"Het valt me op dat rechtse media echt tekortschiet. Heel oppervlakkig en vaak ook heel dommig.

Er zijn echt heel veel voorbeelden. Vergelijk de Groene Amsterdammer bijvoorbeeld maar eens met Elsevier. In het laatste blad zit alleen maar ideologische propaganda verpakt en zie je vooral heel veel geschreeuw.

Zo ook bijvoorbeeld Telegraaf. Telegraaf heeft altijd een duidelijke rechtse signatuur gehad en is nou ook niet bepaald de krant voor de heldere lichten te noemen.

Ook Mises.org, een site om het libertarisme te promoten staat vaak vol met complottheorieën en pseudowetenschap.

Je hebt wel The Economist, maar deze is meer sociaal liberaal dan dat ze echt een duidelijk rechtse signatuur kennen. Ik kan haast geen media bedenken met een echte rechtse signatuur die niet voldoet een de norm voor domme en oppervlakkige media. Ook rechtse komieken moeten het vaak hebben van het kleineren van anderen om hun grappen tot een succes te maken (Hans Teeuwen bijvoorbeeld).

Waarom schiet de rechtse media zo tekort? Het toonbeeld van domheid, Fox News, heeft ook duidelijk een rechts/conservatieve signatuur. Waarom hebben rechtse media zo last van die oppervlakkigheid? Is het een soort verknipt moreel kompas waardoor ze de bevolking expres dom willen houden?"

OP is van robin007bond

----------------------------------------------

quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 13:31 schreef keste010 het volgende:

[..]

Was de VVD niet de partij die afgelopen maand aankondigde een simpeler belastingstelsel in te willen voeren, tegen invoering extra vermogensbelasting was en in het algemeen nivellerende maatregelen te willen stoppen?
Als je de VVD niet neo-liberaal vindt dan ben je zelf misschien iets teveel in een Hayek-tijdperk blijven hangen..
Verkiezingen, verkiezingen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_153078364
Het was ook meer een open reactie waarop iedereen kan reageren.
  zaterdag 30 mei 2015 @ 19:06:50 #3
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_153108050
Om wat Bosma zegt over Zuid Afrika even in perspectief te plaatsen:



Dan deden ze het nog niet zo verkeerd, wat dat betreft.

Bosma doet alsof mensen bij bosjes omvallen, tijdens het werk.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_153113383
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 17:42 schreef Bassie_B het volgende:
Het was ook meer een open reactie waarop iedereen kan reageren.
Geen probleem hoor maar je kan ook een citaat invoeren zonder die aan een persoon te koppelen of het bericht uit de ene reactie halen en de koppeling aan de persoon (in dit geval Robin) uit een andere. ;)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_153226030
De linkse media komen vaak ook erg dommig over. Volkskrant, Pauw/Jinek, zelfs Radar afentoe. Zij brengen rechtse troep onder de aandacht. Maar spinnen het verhaal dmv selectief uitgekozen tafelgasten. Die de ernst dan verwateren.

Volgens Luyendijk die de Londense bankensector heeft bestudeerd. Is de crisis te danken aan 'peer pressure' en psychologische groepsmentaliteit binnen die bankencultuur. Nou het wordt de bankiers die Griekenland expres teveel hebben geleend. En al die hypotecaire rotzooi elders hebben verkocht, allemaal vergeven hoor. Zij konder er niks aan doen ;(
  woensdag 3 juni 2015 @ 20:10:30 #6
442308 De_Kaas
Maak me gek
pi_153227121
De media die in de OP als voorbeeld worden aangehaald (Telegraaf, Elsevier en ook Powned zou een goed voorbeeld zijn) worden voornamelijk door PVV-stemmers geconsumeerd. Die zijn dommig en media die willen verdienen aan deze individuen moeten zich derhalve noodgedwongen ook dommig opstellen. Puur een gevolg van marktwerking.

Normale rechtse media (The Economist bijvoorbeeld, een VVD66-blad dat ook in de OP wordt genoemd en op de hand van de Conservatives en deels Liberal Democrats in de UK is) alsmede normale linkse media is over het algemeen helemaal niets mis. Dat verandert evengoed weer wanneer je de wat extremere linkse media bekijkt (joop.nl en de vele conspiracy blogjes over economie die nu als paddenstoelen uit de grond schieten en hevig geciteerd worden op FOK!).
pi_153227995
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 19:34 schreef Tamabralski het volgende:
De linkse media komen vaak ook erg dommig over. Volkskrant, Pauw/Jinek, zelfs Radar afentoe.
Pauw en Jinek zijn niet links. Jinek is zelfs weggestuurd bij een actualiteitenprogramma omdat haar rechtse kleur te sterk doorschemerde (bij dat werk is het gewenst dat je je onafhankelijk opstelt).
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  vrijdag 5 juni 2015 @ 13:17:59 #8
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_153272103
Linkse media is meer zoiets als dit:
http://www.vice.com/en_uk(...)eople-to-suicide-110

http://www.vice.com/read/joshi-herrmann-csj-legal-highs-ban-466

(links-libertair/alternatief)

De media die Frits Wester en Paul Janssen hebben als 'neutrale' politieke duider zijn dat niet.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_153276345
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 16:12 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ook Mises.org, een site om het libertarisme te promoten staat vaak vol met complottheorieën en pseudowetenschap.
Wat een onzin. Omdat jij een paar rechtse complottersblogjes hebt ontdekt bestaat rechts ineens uit complotters. Iedereen weet dat de meeste complotters bij links zitten. Al die 9/11, Bin Laden complotten etc. komen allemaal uit de linkse anti-Amerika hoek. Wat dat betreft lijkt links veel op de religie die ze zo beminnen. Ook binnen de islam geloven de meeste mensen in complotten (en andere fabeltjes)

quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 16:12 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ook rechtse komieken moeten het vaak hebben van het kleineren van anderen om hun grappen tot een succes te maken (Hans Teeuwen bijvoorbeeld).
Hahaha jij maakt het helemaal spannend. En opnieuw grote onzin. Het demoniseren, ook via cabaret, is een linkse aangelegenheid waar links al decennia gebruik van maakt. Van Lubbers tot Wiegel en van Bolkestein tot Fortuyn etc. Niemand bij rechts ontkwam eraan. Youp van 't Hek, Theo Maassen,Thomas Acda, Dolf Jansen enz. enz. nemen vrijwel elke show rechtse mensen op de hak. Waar was je toen met je commentaar ??

De linkse en rechtse media vind ik niet dommig maar de linkse media is wel ontzettend manipulerend bezig. Maar dommig..nee. Het enigste wat hier dom overkomt is jou huilie huilie verhaal van een eenzame linkseling die niet kan hebben dat de rollen aan het omdraaien zijn en dat links tegenwoordig met haar eigen methodes om de oren wordt geslagen.
God bestaat niet, dus leef en geniet
pi_153276404
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2015 16:15 schreef Religieisfacisme het volgende:

[..]

Wat een onzin. Omdat jij een paar rechtse complottersblogjes hebt ontdekt bestaat rechts ineens uit complotters. Iedereen weet dat de meeste complotters bij links zitten. Al die 9/11, Bin Laden complotten etc. komen allemaal uit de linkse anti-Amerika hoek. Wat dat betreft lijkt links veel op de religie die ze zo beminnen. Ook binnen de islam geloven de meeste mensen in complotten (en andere fabeltjes)

[..]

Hahaha jij maakt het helemaal spannend. En opnieuw grote onzin. Het demoniseren, ook via cabaret, is een linkse aangelegenheid waar links al decennia gebruik van maakt. Van Lubbers tot Wiegel en van Bolkestein tot Fortuyn etc. Niemand bij rechts ontkwam eraan. Youp van 't Hek, Theo Maassen,Thomas Acda, Dolf Jansen enz. enz. nemen vrijwel elke show rechtse mensen op de hak. Waar was je toen met je commentaar ??

De linkse en rechtse media vind ik niet dommig maar de linkse media is wel ontzettend manipulerend bezig. Maar dommig..nee. Het enigste wat hier dom overkomt is jou huilie huilie verhaal van een eenzame linkseling die niet kan hebben dat de rollen aan het omdraaien zijn en dat links tegenwoordig met haar eigen methodes om de oren wordt geslagen.
Maar 9x het woordje 'links' in je post, volgens mij kun je dat veel beter.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_153276592
quote:
9s.gif Op vrijdag 5 juni 2015 16:16 schreef xpompompomx het volgende:
Maar 9x het woordje 'links' in je post, volgens mij kun je dat veel beter.
Nou is best wel moeilijk hoor ik streef eigenlijk naar 10 keer. Volgende keer misschien :)
God bestaat niet, dus leef en geniet
  vrijdag 5 juni 2015 @ 17:13:26 #12
442308 De_Kaas
Maak me gek
pi_153278216
quote:
9s.gif Op vrijdag 5 juni 2015 16:16 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

Maar 9x het woordje 'links' in je post, volgens mij kun je dat veel beter.
Niet zo gek met deze TT natuurlijk.
  vrijdag 5 juni 2015 @ 17:43:43 #13
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_153279008
quote:
Jij hebt toch wel in de gaten op wie jij reageert? :?
Ik moet trouwens nog de eerste geslaagde satire uit een rechtse hoek tegenkomen. In Nederland, België en in de USA. Een voorbeeld uit de USA van geslaagde linkse satire: Geef maar eens een dergelijk voorbeeld van rechtse satire. :)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  vrijdag 5 juni 2015 @ 17:53:17 #14
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_153279193
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2015 17:43 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Jij hebt toch wel in de gaten op wie jij reageert? :?
Ik moet trouwens nog de eerste geslaagde satire uit een rechtse hoek tegenkomen. In Nederland, België en in de USA. Een voorbeeld uit de USA van geslaagde linkse satire: Geef maar eens een dergelijk voorbeeld van rechtse satire. :)
Linkse satire in een rechtse wereld; het is ver weggestopt achter een exclusief betaalkanaal.

Over 9/11 complotdenkers: de bekendste is wrs. Alex Jones, en die noemt zich een libertariër en paleoconservatief.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  vrijdag 5 juni 2015 @ 17:56:20 #15
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_153279256
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2015 17:53 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Linkse satire in een rechtse wereld; het is ver weggestopt achter een exclusief betaalkanaal.
Waarvan je de beste fragmenten legaal op Youtube kan bekijken en de afleveringen kan downloaden via torrents. No problem.
Die man heeft trouwens Engels gestudeerd aan Cambridge University, hij werd daar uiteraard lid van dat fameuze theatergezelschap. Het is ongelofelijk hoeveel bekende acteurs daar zijn gevormd. Recent kan je bijv. denken aan Hugh Laurie (hij roeide daar ook op een hoog niveau), van wat langer geleden zijn een paar leden van Monty Python het bekendste voorbeeld. Ze hebben allemaal die intelligente en absurdistische humor.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  vrijdag 5 juni 2015 @ 18:26:21 #16
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_153279991
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2015 17:43 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Jij hebt toch wel in de gaten op wie jij reageert? :?
Ik moet trouwens nog de eerste geslaagde satire uit een rechtse hoek tegenkomen. In Nederland, België en in de USA. Een voorbeeld uit de USA van geslaagde linkse satire: Geef maar eens een dergelijk voorbeeld van rechtse satire. :)
Monty Python - Life of Brian?
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  vrijdag 5 juni 2015 @ 18:50:12 #17
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_153280664
quote:
5s.gif Op vrijdag 5 juni 2015 18:26 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Monty Python - Life of Brian?
Ze spelen slechts foute extreemrechtse mensen, het is niet politiek ingegeven satire waarmee ze een punt willen maken. Wel leuk trouwens. :)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  vrijdag 5 juni 2015 @ 18:52:33 #18
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_153280736
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2015 18:50 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ze spelen slechts foute extreemrechtse mensen, het is niet politiek ingegeven satire waarmee ze een punt willen maken. Wel leuk trouwens. :)
Niet volgens zichzelf en Wikipedia.
Het was een satire op linkse groeperingen in Groot-Brittannië in de jaren zeventig.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  vrijdag 5 juni 2015 @ 18:52:53 #19
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_153280747
Deze is trouwens een heel erg duidelijk voorbeeld van politiekactivistische satire: Vooral naar het einde kijken, daar wordt de essentie aardig in Jip en Janneketaal uitgelegd.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  vrijdag 5 juni 2015 @ 18:53:27 #20
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_153280773
quote:
10s.gif Op vrijdag 5 juni 2015 18:52 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Niet volgens zichzelf en Wikipedia.
Het was een satire op linkse groeperingen in Groot-Brittannië in de jaren zeventig.
Monty Python is zelf links
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  vrijdag 5 juni 2015 @ 18:54:07 #21
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_153280793
quote:
10s.gif Op vrijdag 5 juni 2015 18:52 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Niet volgens zichzelf en Wikipedia.
Het was een satire op linkse groeperingen in Groot-Brittannië in de jaren zeventig.
Interessant. Maar wil dat zeggen dat zij zelf meer rechts waren of vonden ze het gewoon leuk om hen op de hak te nemen zonder dat het activistisch van aard was? Was sich liebt, das neckt sich
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  vrijdag 5 juni 2015 @ 18:54:57 #22
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_153280816
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2015 17:56 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Waarvan je de beste fragmenten legaal op Youtube kan bekijken en de afleveringen kan downloaden via torrents. No problem.
Dat weet ik, maar in dit tijdperk van informatieverzadiging doet de plek ertoe. Heeft het altijd gedaan.

Documentaires en hoogstaande satire wegstoppen op elite betaalzenders handhaaft de culturele en politieke status quo.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  vrijdag 5 juni 2015 @ 18:54:59 #23
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_153280817
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2015 18:50 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ze spelen slechts foute extreemrechtse mensen, het is niet politiek ingegeven satire waarmee ze een punt willen maken. Wel leuk trouwens. :)
Nee, veel historisch besef heb je niet
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 5 juni 2015 @ 18:58:38 #24
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_153280935
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2015 18:54 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Dat weet ik, maar in dit tijdperk van informatieverzadiging doet de plek ertoe. Heeft het altijd gedaan.

Documentaires en hoogstaande satire wegstoppen op elite betaalzenders handhaaft de culturele en politieke status quo.
Tja, ideaal is het niet maar ik ben blij dat er commerciële omroepen zijn waarbij het niet alleen om geld draait en waarbij er ruimte is voor mooie idealen en gefundeerde maatschappijkritiek. Zie bijv. ook deze: Doe dat bij een doorsnee omroep en je vliegt de laan uit. Zet dat af tegen RTL Unilever die 's nachts het kanaal verhuurde/verhuurt voor belfraude.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  vrijdag 5 juni 2015 @ 18:59:39 #25
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_153280967
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2015 18:58 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Tja, ideaal is het niet maar ik ben blij dat er commerciële omroepen zijn waarbij het niet alleen om geld draait.
Iets is beter dan niets. Mee eens.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  vrijdag 5 juni 2015 @ 19:00:15 #26
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_153280976
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2015 18:54 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Interessant. Maar wil dat zeggen dat zij zelf meer rechts waren of vonden ze het gewoon leuk om hen op de hak te nemen zonder dat het activistisch van aard was? Was sich liebt, das neckt sich
Ik denk dat veel satirische komieken van nature a-politiek zijn. Kijk naar Jon Stewart, hij kan zowel Fox-Amerika als hippie-Amerika op de hak nemen, afhankelijk van de domheid van de vertegenwoordiger.


Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  vrijdag 5 juni 2015 @ 19:01:07 #27
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_153280996
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2015 18:58 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Tja, ideaal is het niet maar ik ben blij dat er commerciële omroepen zijn waarbij het niet alleen om geld draait. Zet dat af tegen RTL Unilever die 's nachts het kanaal verhuurde/verhuurt voor belfraude.
Je bent waarschijnlijk te jong om je de NRC serie over de PO te herinneren, een en al nepotisme, ouders in omroepbesturen die programmas lieten maken door de productiemaatschappijen van hun kinderen
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 5 juni 2015 @ 19:01:43 #28
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_153281015
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 juni 2015 18:54 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nee, veel historisch besef heb je niet
Hoe blijkt dat uit de door jou geciteerde reactie? :?
Ik denk dat ik niets te klagen heb over mijn historisch besef (het zal meer liggen aan het feit dat zeer rechts bent terwijl ik links ben) maar by all means, leg uit welk historisch besef ik volgens jou mis. Ik weet dat er in de jaren 70 en 80 veel links-activistische groepjes waren met krakers en zo dus dat is het alvast niet.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  vrijdag 5 juni 2015 @ 19:02:40 #29
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_153281043
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 juni 2015 19:01 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Je bent waarschijnlijk te jong om je de NRC serie over de PO te herinneren, een en al nepotisme, ouders in omroepbesturen die programmas lieten maken door de productiemaatschappijen van hun kinderen
Overal waar men ermee wegkomt is er nepotisme, je moet wel heel erg naïef zijn om te geloven dat er geen nepotisme is wanneer dat mogelijk is. ;)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_153281073
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 juni 2015 19:00 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Ik denk dat veel satirische komieken van nature a-politiek zijn. Kijk naar Jon Stewart, hij kan zowel Fox-Amerika als hippie-Amerika op de hak nemen, afhankelijk van de domheid van de vertegenwoordiger.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Stewart is in de VS nou juist bij uitstek een voorbeeld van 'liberal media'. De VARA en de linkse cabaretiers in Nederland nemen natuurlijk net zo goed wel eens linkse partijen of mensen op de hak.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  vrijdag 5 juni 2015 @ 19:04:18 #31
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_153281099
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2015 18:53 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Monty Python is zelf links
Als ze dat al zijn, dan van de gematigde Labour-variant. Extreem-links of rechts zijn ze niet.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  vrijdag 5 juni 2015 @ 19:05:07 #32
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_153281114
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2015 19:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Hoe blijkt dat uit de door jou geciteerde reactie? :?
Ik denk dat ik niets te klagen heb over mijn historisch besef (het zal meer liggen aan het feit dat zeer rechts bent terwijl ik links ben) maar by all means, leg uit welk historisch besef ik volgens jou mis. Ik weet dat er in de jaren 70 en 80 veel links-activistische groepjes waren met krakers en zo dus dat is het alvast niet.
Die Peoples Front of Judea en de Judean Peoples Front sketch is een duidelijke parodie op de linkse beweging in de jaren 60 en 70
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 5 juni 2015 @ 19:15:52 #33
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_153281423
quote:
15s.gif Op vrijdag 5 juni 2015 19:04 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Als ze dat al zijn, dan van de gematigde Labour-variant. Extreem-links of rechts zijn ze niet.
Ze zijn niet van de Rode Brigades nee (gesponsord door Gladio). Maar wel linksig.

quote:
SPIEGEL: Do you have to be left-wing as a comedian?

Cleese: The good ones are on the left, yes. There are some decent right-wing ones, but they're few and far between. Anyone who is rather fundamentally critical of society and the way it works is much more likely to be on the left.
http://www.spiegel.de/int(...)leese-a-1026293.html

Daarboven staat ook nog wat geblaat over de Daila Lama enz.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  vrijdag 5 juni 2015 @ 19:18:55 #34
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_153281516
Slim artikel in rechtse media (grapje):
http://www.ad.nl/ad/nl/55(...)port-niet-doen.dhtml
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_153281833
Wat een vreemde OP, ik denk dat rechtse media vaak kwalitatief prima zijn. Daily Telegraph bijvoorbeeld, The Spectator, Washington Times, WSJ, Frankfurter Allgemeine en Le Figaro zijn eveneens grote kwaliteitskranten met een conservatief/klassiek-liberaal profiel.
pi_153282031
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2015 19:26 schreef JimmyDean het volgende:
Wat een vreemde OP, ik denk dat rechtse media vaak kwalitatief prima zijn. Daily Telegraph bijvoorbeeld, The Spectator, Washington Times, WSJ, Frankfurter Allgemeine en Le Figaro zijn eveneens grote kwaliteitskranten met een conservatief/klassiek-liberaal profiel.
Toevallig in mijn vakantie het meest recente boek van Ben Goldacre gelezen. Daarin kwam toch wel redelijk wat tenenkrommende wetenschapsjournalistiek uit de DT in voor. Overigens ook wel uit the Guardian en BBC, zij het in mindere mate.
De WSJ en FA lees ik wel regelmatig artikelen van en die zijn doorgaans prima.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_153283194
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 juni 2015 19:05 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Die Peoples Front of Judea en de Judean Peoples Front sketch is een duidelijke parodie op de linkse beweging in de jaren 60 en 70
Het is een parodie op uiterst-linkse studentengroepjes die elkaar bestrijden op futiele geschilpunten.
Dat is wat anders dan de hoofdstroom van links activisme uit die jaren.
  vrijdag 5 juni 2015 @ 20:24:33 #38
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_153283800
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 juni 2015 19:03 schreef Monolith het volgende:

[..]

Stewart is in de VS nou juist bij uitstek een voorbeeld van 'liberal media'. De VARA en de linkse cabaretiers in Nederland nemen natuurlijk net zo goed wel eens linkse partijen of mensen op de hak.
Je hebt gelijk; Stewart was een beetje een dom voorbeeld van mij.
Ik zal toelichten wat ik probeerde te zeggen. De meeste satire doet het 't best wanneer het extremen aan weerszijden van het politiek spectrum belachelijk kan maken. Een godvrezende Tea Party-aanhanger is vermakelijker dan een suburbian GOP-stemmer. Een drugsgebruikende en werkloze trailer-hippie met conspiracy-theorieen is grappiger dan een stedeling met liberale sympathieen. Zo is dat in Amerika en ook in Nederland. Om te genieten van satire moet je een vorm van "politiek relativisme" hebben wat veel fanatici missen. Jochies op rechts zullen dan Hans Teeuwen claimen omdat hij het vriendje van Theo van Gogh was en de burka's te kijk zette, mensen op links kunnen Theo Maassen adopteren omdat hij Wilders met enige regelmaat belachelijk maakt. Meer OT; ik denk dat dit relativisme ook opgaat voor de kleur van het media-aanbod. Wanneer je fel links bent, dan noem je het NOS journaal rechtse propaganda en alles wat op de commerciele netten wordt gedraaid is al helemaal verderfelijke FOX-indoctrinatie van de onderklasse. Ben je een typische Geenstijl-PVV'er met een hekel aan moslims, dan is elk NOS journaal waar het niet over de nationaliteit van een overvaller gaat een voorbeeld van policor-Hilversum met de linkse media.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_153284163
Oh uiteraard, maar dat vermoeiende gesteggel over hokjes zie je hier natuurlijk dagelijks.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_153285017
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 juni 2015 19:00 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Ik denk dat veel satirische komieken van nature a-politiek zijn. Kijk naar Jon Stewart, hij kan zowel Fox-Amerika als hippie-Amerika op de hak nemen, afhankelijk van de domheid van de vertegenwoordiger.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
_O-
pi_153285054
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2015 17:43 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Jij hebt toch wel in de gaten op wie jij reageert? :?
Ik moet trouwens nog de eerste geslaagde satire uit een rechtse hoek tegenkomen. In Nederland, België en in de USA. Een voorbeeld uit de USA van geslaagde linkse satire: Geef maar eens een dergelijk voorbeeld van rechtse satire. :)
_O-
  vrijdag 5 juni 2015 @ 21:11:52 #42
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_153285816
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2015 17:43 schreef Bram_van_Loon het volgende:


Geef maar eens een dergelijk voorbeeld van rechtse satire. :)
Lees de boeken van PJ O'Rourke eens, vooral Parliament of Whores, Age and Guile beats youth, innocence and a bad haircut, eat the rich, all the trouble in the world, peace kills, hollidays in hell, republican party reptile
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 5 juni 2015 @ 21:13:28 #43
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_153285895
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2015 20:07 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Het is een parodie op uiterst-linkse studentengroepjes die elkaar bestrijden op futiele geschilpunten.
Dat is wat anders dan de hoofdstroom van links activisme uit die jaren.
En maar beweren dat humor links is, maar gelijk in de boom zitten blazen als ze eens onderwerp zijn
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_153286935
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 juni 2015 21:13 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

En maar beweren dat humor links is, maar gelijk in de boom zitten blazen als ze eens onderwerp zijn
Wie beweert dat humor links is ?
En je generaliserende analyse over de montypythonsatire was grappig bedoeld ?
ohhhh ik dacht dat je toch echt serieus was ...
pi_153287593
Links is wel veel onbedoeld grappig, maar verder hebben ze zeker geen monopolie op humor. Ik vind de meeste linkse cabaratiers juist vervelende zeurpieten (Freek de Jonge bijvoorbeeld...). Ricky Gervais vind ik dan wel weer grappig.
  vrijdag 5 juni 2015 @ 22:41:51 #46
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_153289428
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2015 19:26 schreef JimmyDean het volgende:
Wat een vreemde OP, ik denk dat rechtse media vaak kwalitatief prima zijn. Daily Telegraph bijvoorbeeld, The Spectator, Washington Times, WSJ, Frankfurter Allgemeine en Le Figaro zijn eveneens grote kwaliteitskranten met een conservatief/klassiek-liberaal profiel.
Ik weet niet in welke mate WSJ rechts is maar ik ben het met je eens dat daar goede artikelen in staan.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  vrijdag 5 juni 2015 @ 23:12:05 #47
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_153290478
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2015 21:37 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Wie beweert dat humor links is ?
En je generaliserende analyse over de montypythonsatire was grappig bedoeld ?
ohhhh ik dacht dat je toch echt serieus was ...
jij bent iig nooit grappig
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 5 juni 2015 @ 23:16:21 #48
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_153290653
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2015 22:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik weet niet in welke mate WSJ rechts is maar ik ben het met je eens dat daar goede artikelen in staan.
Wall Street Journal? De naam geeft het al een beetje weg he ;)?
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_153290705
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 juni 2015 23:12 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

jij bent iig nooit grappig
Klopt.......... zo hoort het ook
Maar je had eigenlijk niks inhoudelijks te reageren ?
Ik neem je serieus en ik kom met een serieuze kanttekening, maar dat was niet de bedoeling van je.?
  vrijdag 5 juni 2015 @ 23:20:13 #50
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_153290784
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2015 23:17 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Klopt.......... zo hoort het ook
Maar je had eigenlijk niks inhoudelijks te reageren ?
Ik neem je serieus en ik kom met een serieuze kanttekening, maar dat was niet de bedoeling van je.?

Heb je de afgelopen zeven delen een beetje gelezen?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 5 juni 2015 @ 23:35:04 #51
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_153291241
quote:
15s.gif Op vrijdag 5 juni 2015 23:16 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Wall Street Journal? De naam geeft het al een beetje weg he ;)?
Nu je het zegt. :)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  zaterdag 6 juni 2015 @ 00:18:23 #52
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_153292334
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_153296027
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2015 22:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik weet niet in welke mate WSJ rechts is maar ik ben het met je eens dat daar goede artikelen in staan.
Economisch rechts, ze zijn dan wel weer voor immigratie.
  zaterdag 6 juni 2015 @ 10:37:07 #54
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_153296073
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 10:33 schreef JimmyDean het volgende:

[..]

Economisch rechts, ze zijn dan wel weer voor immigratie.
Wat heeft immigratie met links of rechts te maken?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_153296099
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 10:37 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Wat heeft immigratie met links of rechts te maken?
Het is volgens het gros van de users op fok de enige relevante factor.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_153296148
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 10:37 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Wat heeft immigratie met links of rechts te maken?
In Nederland lijkt me dat duidelijk, in de VS ligt dat wel wat anders.
  zaterdag 6 juni 2015 @ 10:56:23 #57
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_153296338
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 10:43 schreef JimmyDean het volgende:

[..]

In Nederland lijkt me dat duidelijk.
Mij niet
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 6 juni 2015 @ 10:57:44 #58
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_153296365
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 10:39 schreef Monolith het volgende:

[..]

Het is volgens het gros van de users op fok de enige relevante factor.
Daarbij gaat het om economische en politieke vluchtelingen
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_153296466
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 10:57 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Daarbij gaat het om economische en politieke vluchtelingen
En dat is geen migratie?
Bovendien zijn alle expats waar ik mee werk in wezen ook gewoon 'economische vluchtelingen'. Ze zijn alleen een stuk kansrijker.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  zaterdag 6 juni 2015 @ 11:05:28 #60
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_153296519
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 11:03 schreef Monolith het volgende:

[..]

En dat is geen migratie?.
Migratie is meer dan dat
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_153296662
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 11:05 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Migratie is meer dan dat
Het omhelst immigratie en emigratie. Volgens veel mensen hier betekent heel rechts dat je die immigratie tot nul reduceert en alles wat hier de laatste decennia is gekomen of daarvan afstamt weer al dan niet gedwongen laat emigreren.

Volgens mij staat de WSJ volgens mij ook niet echt negatief tegenover de 'gelukszoekers' uit Mexico.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  zaterdag 6 juni 2015 @ 11:17:48 #62
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_153296708
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2015 19:26 schreef JimmyDean het volgende:
Wat een vreemde OP, ik denk dat rechtse media vaak kwalitatief prima zijn. Daily Telegraph bijvoorbeeld, The Spectator, Washington Times, WSJ, Frankfurter Allgemeine en Le Figaro zijn eveneens grote kwaliteitskranten met een conservatief/klassiek-liberaal profiel.
NZZ ook

Heb dit in de vorige delen ook al aangehaald, net zoals dat we in NL eigenlijk geen kwaliteitskrant zoals deze kennen ( FD is meer een vakblad) en geen boulevard kranten zoals Daily Mail of Bild Zeitung.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 6 juni 2015 @ 11:21:18 #63
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_153296761
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 11:15 schreef Monolith het volgende:

[..]

Het omhelst immigratie en emigratie. Volgens veel mensen hier betekent heel rechts dat je die immigratie tot nul reduceert en alles wat hier de laatste decennia is gekomen of daarvan afstamt weer al dan niet gedwongen laat emigreren.

Dat zegt meer over die lombrozos
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_153296802
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 11:21 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dat zegt meer over die lombrozos
Het zegt meer over het feit dat links en rechts nogal brede containerbegrippen zijn en ook nogal afhankelijk van de context. In de VS is het zeer conservatief christelijk gedachtegoed ook 'heel rechts', terwijl dat hier veel minder het geval is.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  zaterdag 6 juni 2015 @ 11:28:28 #65
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_153296879
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 11:24 schreef Monolith het volgende:

[..]

Het zegt meer over het feit dat links en rechts nogal brede containerbegrippen zijn en ook nogal afhankelijk van de context.
Nee, ik bedoel dat deze mensen slecht geinformeerd zijn, ook een partij als de SP is geen vriend van arbeidsmigratie. De SP en PVV liggen qua standpunten dicht bij elkaar, alleen is de PVV openlijk racistisch, maar beide hebben wel degelijk een eigen volk eerst sentiment.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 6 juni 2015 @ 11:31:43 #66
442308 De_Kaas
Maak me gek
pi_153296972
WSJ is dan ook puur economisch rechts en daar hoort bij dat je immigranten als een economische kans beschouwt i.p.v. daar allerlei sociaal-culturele oordelen over te vellen.
  zaterdag 6 juni 2015 @ 11:38:13 #67
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_153297116
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 11:31 schreef De_Kaas het volgende:
WSJ is dan ook puur economisch rechts en daar hoort bij dat je immigranten als een economische kans beschouwt i.p.v. daar allerlei sociaal-culturele oordelen over te vellen.
Echter, het betekend ook dat lonen en sociaal stelsel onder druk komen staan, vooral aan de onderkant van de arbeidsmarkt, en dit is waarom oa de SP er tegen is.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_153297687
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 11:28 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nee, ik bedoel dat deze mensen slecht geinformeerd zijn, ook een partij als de SP is geen vriend van arbeidsmigratie. De SP en PVV liggen qua standpunten dicht bij elkaar, alleen is de PVV openlijk racistisch, maar beide hebben wel degelijk een eigen volk eerst sentiment.
Men kijkt naar de standpunten van een partij en plakt er een uniform labeltje op. Om dan vervolgens dat labeltje terug te plakken op alle standpunten van die partij levert een mooie cirkelredenering op.
Je zou jezelf eerder af moeten vragen of allerhande issues zich wel zo makkelijk laten classificeren middels twee labeltjes.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  zaterdag 6 juni 2015 @ 15:55:13 #69
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_153302134
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_153302290
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 11:38 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Echter, het betekend ook dat lonen en sociaal stelsel onder druk komen staan, vooral aan de onderkant van de arbeidsmarkt, en dit is waarom oa de SP er tegen is.
Omdat we hier een nogal eenzijdige vorm van immigratie hebben. Ja, er zijn ook kennismigranten en arbeiderimmigranten die heel erg hard willen werken en uiteindelijk ofwel blijven (en hard blijven werken) ofwel teruggaan maar er zijn ook erg veel gelukszoekerimmigranten. Zoiets als de uitkeringsfraude met die Bulgaren of iets in die geest zet de solidariteit onder druk. Ik weet niet in hoeverre dat om economische redenen is maar alleen al het nieuws doet mensen hun tenen krommen en maakt mensen minder bereid om te delen. Nu zal jij vast opmerken of denken dat het wat eenzijdige (of nogal eenzijdige) solidariteit is waar ik je minstens gedeeltelijk gelijk in moet geven maar het is nu eenmaal niet mogelijk om zo'n systeem in stand te houden als je ook nog eens voor kansarme burgers in andere landen moet zorgen, dat moeten ze in die landen zelf oppikken.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_153302326
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 16:04 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Omdat we hier een nogal eenzijdige vorm van immigratie hebben. Ja, er zijn ook kennismigranten en arbeiderimmigranten die heel erg hard willen werken en uiteindelijk ofwel blijven (en hard blijven werken) ofwel teruggaan maar er zijn ook erg veel gelukszoekerimmigranten.
Want iemand die hier hard wil werken of een goede opleiding heeft is geen gelukszoeker? Die komt hier voor een flinke portie ellende ofzo?
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  zaterdag 6 juni 2015 @ 16:06:53 #72
442308 De_Kaas
Maak me gek
pi_153302335
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 16:06 schreef Monolith het volgende:

[..]

Want iemand die hier hard wil werken of een goede opleiding heeft is geen gelukszoeker? Die komt hier voor een flinke portie ellende ofzo?
Idd, vreselijk woord. :')
pi_153302391
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 16:06 schreef Monolith het volgende:

[..]

Want iemand die hier hard wil werken of een goede opleiding heeft is geen gelukszoeker? Die komt hier voor een flinke portie ellende ofzo?
Natuurlijk niet! Dat is maar een deel van de immigranten, we hebben hier ook veel immigranten gehad die van het sociale stelsel wilde profiteren. Ik kan het hen niet kwalijk nemen maar de nieuwsberichten die we naar aanleiding hiervan kregen zijn koren op de molen van de mensen die maar wat graag zien dat ons stelsel minder solidair wordt gemaakt. Ik heb zelf in mijn vorige reactie duidelijk aangegeven dat we ook die andere groep migranten hebben die jij nu noemt (al valt een student nog niet onder een kennismigrant maar een deel van hen blijft...).
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_153302422
quote:
Kreeg Jorritsma 5-10 geleden niet al het advies om eens iets anders te gaan doen? ;)
Dat komt nooit meer goed met haar als bestuurder en toch blijft ze steviger kleven op die bestuurdersposten dan nieuwe klitteband. Als je eenmaal tot die bestuurderskaste behoort...
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_153302456
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 16:09 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Natuurlijk niet! Dat is maar een deel van de immigranten, we hebben hier ook veel immigranten gehad die van het sociale stelsel wilde profiteren. Ik kan het hen niet kwalijk nemen maar de nieuwsberichten die we naar aanleiding hiervan kregen zijn koren op de molen van de mensen die maar wat graag zien dat ons stelsel minder solidair wordt gemaakt. Ik heb zelf in mijn vorige reactie duidelijk aangegeven dat we ook die andere groep migranten hebben die jij nu noemt (al valt een student nog niet onder een kennismigrant maar een deel van hen blijft...).
Je mist het hele punt. De term 'gelukszoeker' an sich is vrij stompzinnig. In zekere zin is elke migrant een gelukszoeker.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_153302639
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 16:13 schreef Monolith het volgende:

[..]

Je mist het hele punt. De term 'gelukszoeker' an sich is vrij stompzinnig. In zekere zin is elke migrant een gelukszoeker.
Dat is waar. Je kan beter stellen dat wij relatief meer kansarme gelukszoekers aantrekken en dat dit in combinatie met ons relatief meer solidaire stelsel (relatief aangezien het in het niet valt bij bepaalde landen ten noorden van ons en het flink wordt afgebroken) ons solidaire stelsel onder druk zet.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  zaterdag 6 juni 2015 @ 16:24:26 #77
442308 De_Kaas
Maak me gek
pi_153302661
Ik ben ook een gelukszoeker.
  zaterdag 6 juni 2015 @ 17:14:03 #78
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_153303557
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 16:22 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dat is waar. Je kan beter stellen dat wij relatief meer kansarme gelukszoekers aantrekken en dat dit in combinatie met ons relatief meer solidaire stelsel (relatief aangezien het in het niet valt bij bepaalde landen ten noorden van ons en het flink wordt afgebroken) ons solidaire stelsel onder druk zet.
Het Nederlands sociale stelsel valt in het niet bij het Scandinavische? Laten we niet doen alsof het daar het paradijs is en hier één tandje minder bar dan de USA. Ook in Zweden is het "sociale stelsel" sinds de jaren '90 flink gereduceerd.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_153303600
quote:
5s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 17:14 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Het Nederlands sociale stelsel valt in het niet bij het Scandinavische? Laten we niet doen alsof het daar het paradijs is en hier één tandje minder bar dan de USA. Ook in Zweden is het "sociale stelsel" sinds de jaren '90 flink gereduceerd.
Noorwegen en Finland zijn m.i. een gidsland voor Nederland, wij zijn sinds de jaren 80 wij sterk richting het inferieure angelsaksische model gegaan, ook bijvoorbeeld te zien aan de explosief gestegen collegegelden.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  zaterdag 6 juni 2015 @ 17:23:54 #80
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_153303737
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 17:15 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Noorwegen en Finland zijn m.i. een gidsland voor Nederland, waar wij in de jaren 80 nog dicht bij hen in de buurt zaten op dit vlak is het gat groter geworden en zijn wij sterk richting het inferieure angelsaksische model gegaan, ook bijvoorbeeld te zien aan de explosief gestegen collegegelden.
Dus het Scandinavische model is er slechts in 2 van de 5 Scandinavische landen, met in totaal 10 miljoen inwoners? Daarnaast kan ik best meegaan met je voorbeelden uit het onderwijs, maar vergis je niet, de onderwijsuitgaven zijn op een rijksbegroting maar een héél klein deel. Ik vraag me dan ook af of wij überhaupt in staat zijn Noorse rijkdom te benaderen, net zoals Brunei, Dubai of Qatar als voorbeeld voor ons onderwijssysteem een onhaalbare kaart lijkt.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_153303757
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 17:23 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Dus het Scandinavische model is er slechts in 2 van de 5 Scandinavische landen, met in totaal 10 miljoen inwoners?
Ik heb het helemaal niet gehad over het Scandinavische model, ik heb het gehad over "enkele landen die ten noorden van ons liggen". Niet voor niets koos ik voor deze wat omslachtige formulering. ;)

quote:
Daarnaast kan ik best meegaan met je voorbeelden uit het onderwijs, maar vergis je niet, de onderwijsuitgaven zijn op een rijksbegroting maar een héél klein deel. Ik vraag me dan ook af of wij überhaupt in staat zijn Noorse rijkdom te benaderen, net zoals Brunei of Qatar als voorbeeld voor ons onderwijssysteem een onhaalbare kaart lijkt.
Ja, Noorwegen heeft meer welvaart dankzij de olie maar dat neemt niet weg dat Noorwegen een heel erg goed beleid heeft waar wij veel van kunnen leren.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  zaterdag 6 juni 2015 @ 17:34:19 #82
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_153303895
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 17:25 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik heb het helemaal niet gehad over het Scandinavische model, ik heb het gehad over "enkele landen die ten noorden van ons liggen". Niet voor niets koos ik voor deze wat omslachtige formulering. ;)
Dit is natuurlijk niet de eerste discussie waar die malle Noormannen aangehaald worden als gids voor een beter Nederland ;). Overigens is het knappe van landen als Finland en Zweden dat ze vergelijkbare problemen als Nederland nu heeft hadden in het midden van de jaren '90. De Scandinavische respons; belastingen halveren voor personen en bedrijven, terwijl aftrekposten, toeslagen en subsidies werden afgeschaft.

quote:
Ja, Noorwegen heeft meer welvaart dankzij de olie maar dat neemt niet weg dat Noorwegen een heel erg goed beleid heeft waar wij veel van kunnen leren.
Is het Noorse onderwijs echt zoveel beter, presteren de universiteiten zo goed? Kunnen wij hier echt een Noorwegen creeren, gegeven onze open economie en afhankelijkheid van de handel?
Noorwegen geeft amper geld uit aan innovatie en R&D, door economen ook wel de "Noorse paradox" genoemd.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_153303963
quote:
15s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 17:34 schreef GSbrder het volgende:
Is het Noorse onderwijs echt zoveel beter, presteren de universiteiten zo goed? Kunnen wij hier echt een Noorwegen creeren, gegeven onze open economie en afhankelijkheid van de handel?
Noorwegen geeft amper geld uit aan innovatie en R&D, door economen ook wel de "Noorse paradox" genoemd.
In Noorwegen wordt het heel erg sterk gestimlueerd om in het buitenland te studeren. Dat gaat zo ver dat Noorse Studenten, trouwens ook niet-Noorse studenten die jarenlang in Noorwegen hebben gewoond, jaarlijks een paar vliegreisjes krijgen vergoed tussen Noorwegen en het land waarin ze studeren. Persoonlijk vind ik het een minpuntje van Noorwegen dat ze met al het kapitaal wat ze hebben niet meer investeren in het eigen onderwijs en in technologie. Niet dat Nederland het op dat vlak gek veel beter doet met die drievoudige bezuiniging (1/3de van het totaal) onder enkel Rutte terwijl sinds de jaren 80 de uitgaven per student (WO dus) waren gehalveerd. Just keeping it real. ;)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  zaterdag 6 juni 2015 @ 17:43:32 #84
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_153304042
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 17:38 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

In Noorwegen wordt het heel erg sterk gestimlueerd om in het buitenland te studeren. Dat gaat zo ver dat Noorse Studenten, trouwens ook niet-Noorse studenten die jarenlang in Noorwegen hebben gewoond, jaarlijks een paar vliegreisjes krijgen vergoed tussen Noorwegen en het land waarin ze studeren. Persoonlijk vind ik het een minpuntje van Noorwegen dat ze met al het kapitaal wat ze hebben niet meer investeren in het eigen onderwijs en in technologie.
Vind ik, gezien het GDP van Noorwegen, nog een vrij karige regeling. In de olierijke landen van het Midden Oosten mag je, wanneer je toegelaten bent door een buitenlandse universiteit, de rekening doorsturen naar je regering, inclusief the cost of living. Dat kan Oxford, Cambridge of Harvard zijn. Daarnaast krijg je een huis van de overheid cadeau wanneer je een gezin sticht. Natuurlijk, Qatar of de UAE zijn geen lieverdjes op het vlak van mensenrechten en arbeidsmigranten, maar we hebben het nu alleen over de studie.

quote:
Niet dat Nederland het op dat vlak gek veel beter doet met die drievoudige bezuiniging (1/3de van het totaal) onder enkel Rutte terwijl sinds de jaren 80 de uitgaven per student (WO dus) waren gehalveerd. Just keeping it real. ;)
Waarvan Jet Bussemaker nu weer 1 mrd, of +25%, mag investeren in het hoger onderwijs.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_153304088
quote:
10s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 17:43 schreef GSbrder het volgende:
Waarvan Jet Bussemaker nu weer 1 mrd, of +25%, mag investeren in het hoger onderwijs.
Dus na 4/6de van het budget van de universiteiten te hebben geschrapt wordt er eenmalig 1 miljard Euro geïnvesteerd in het HBO en het WO samen. Heel erg karig, om met jouw mooie woorden te spreken. ;)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_153304110
quote:
10s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 17:43 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Vind ik, gezien het GDP van Noorwegen, nog een vrij karige regeling. In de olierijke landen van het Midden Oosten mag je, wanneer je toegelaten bent door een buitenlandse universiteit, de rekening doorsturen naar je regering, inclusief the cost of living. Dat kan Oxford, Cambridge of Harvard zijn.
In de praktijk zijn het natuurlijk meestal 'gewone' universiteiten in continentaal Europa. Ja, de Noren zouden meer intern dat geld moeten investeren en buitenlandse toppers naar hun prachtige land toe moeten halen. Qua welvaart, stabiliteit en natuur is er wellicht geen mooier land in de wereld op dit moment.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  zaterdag 6 juni 2015 @ 17:48:19 #87
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_153304130
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 17:46 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dus na 4/6de van het budget van de universiteiten te hebben geschrapt wordt er eenmalig 1 miljard Euro geïnvesteerd in het HBO en het WO samen. Heel erg karig, om met jouw mooie woorden te spreken. ;)
Tenzij de student weer meer bijdraagt. Of het nu directe of indirecte belasting is, dat zal weinig veranderen aan het feit dat er meer WO'ers en hbo'ers bijdragen aan het onderwijs.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  zaterdag 6 juni 2015 @ 17:49:00 #88
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_153304141
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 17:47 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

In de praktijk zijn het natuurlijk meestal 'gewone' universiteiten in continentaal Europa.
Dus Nederland kan een aardige boterham verdienen doordat deze studenten hun geld meenemen uit Noorwegen en Abu Dhabi.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_153304158
quote:
12s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 17:48 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Tenzij de student weer meer bijdraagt.
Dat is natuurlijk net zo goed een druppel op de gloeiende plaat nadat je 4/6de hebt bezuinigd! Bovendien draagt de student niet meer bij aangezien minder van het onderwijs uit collectieve lasten wordt betaald en de student dus tijdens zijn werkzame leven juist minder bijdraagt. Niet mijn idee van verstandig beleid, ik zie liever dat publiek onderwijs volledig uit de algemene middelen wordt betaald en dat later via belastingen het wordt terugbetaald, dat is zinvoller dan dat je studenten een lening laat aangaan. Je zit dan alleen af en toe met generatieonevenwichten opgezadeld maar dat hoort er nu eenmaal bij.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  zaterdag 6 juni 2015 @ 17:50:32 #90
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_153304167
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 17:47 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Qua welvaart, stabiliteit en natuur is er wellicht geen mooier land in de wereld op dit moment.
Tsja, de natuur krijgen we hier in Nederland niet (te vol), de welvaart wordt ook lastig (minder gas, meer mensen te voeden) en de stabiliteit valt mee; de Noorse kroon is niet 's werelds meest stabiele munt en de internationale handel voor olie en gas heeft een fors effect op de economie, aangezien een kwart van de Noorse economie de gasindustrie betreft.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_153304189
quote:
15s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 17:49 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Dus Nederland kan een aardige boterham verdienen doordat deze studenten hun geld meenemen uit Noorwegen en Abu Dhabi.
Als Nederland het handiger zou spelen, ja. Ik ken echter een buitenlands meisje wat juist graag naar ETH wil gaan omdat het onderwijs naar haar mening - ik ben het hiermee eens - niet goed genoeg is in Nederland, dit doordat de docent/student ratio veel te laag is. Zij kan trouwens ook daar studeren met een beurs van Zwitserland als ze haar gemiddelde vasthoudt.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  zaterdag 6 juni 2015 @ 17:51:49 #92
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_153304190
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 17:50 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk net zo goed een druppel op de gloeiende plaat nadat je 4/6de hebt bezuinigd! Bovendien draagt de student niet meer bij aangezien minder van het onderwijs uit collectieve lasten wordt betaald en de student dus tijdens zijn werkzame leven juist minder bijdraagt. Niet mijn idee van verstandig beleid, ik zie liever dat publiek onderwijs volledig uit de algemene middelen wordt betaald en dat later via belastingen het wordt terugbetaald, dat is zinvoller dan dat je studenten een lening laat aangaan. Je zit dan alleen af en toe met generatieonevenwichten opgezadeld maar dat hoort er nu eenmaal bij.
Behalve als je freeriders hebt, zoals buitenlandse studenten, of Nederlanders met emigratieplannen, op de Nederlandse universiteiten. Kijk naar het percentage buitenlandse studenten; moeten Nederlandse belastingbetalers betalen voor het opleiden van mensen die niet de wens hebben hier tot hun 65e te werken?
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_153304206
quote:
15s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 17:50 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Tsja, de natuur krijgen we hier in Nederland niet (te vol), de welvaart wordt ook lastig (minder gas, meer mensen te voeden) en de stabiliteit valt mee; de Noorse kroon is niet 's werelds meest stabiele munt en de internationale handel voor olie en gas heeft een fors effect op de economie, aangezien een kwart van de Noorse economie de gasindustrie betreft.
Het gaat natuurlijk om die ultieme combinatie, dat is nogal zeldzaam. Wij hebben inderdaad slechts een van de drie.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  zaterdag 6 juni 2015 @ 17:53:58 #94
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_153304234
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 17:53 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Het gaat natuurlijk om die ultieme combinatie, dat is nogal zeldzaam. Wij hebben inderdaad slechts een van de drie.
Met andere woorden; het Noorse model nastreven is een utopie.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_153304237
quote:
15s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 17:51 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Behalve als je freeriders hebt, zoals buitenlandse studenten, of Nederlanders met emigratieplannen, op de Nederlandse universiteiten. Kijk naar het percentage buitenlandse studenten; moeten Nederlandse belastingbetalers betalen voor het opleiden van mensen die niet de wens hebben hier tot hun 65e te werken?
Ik heb nooit begrepen waarom mensen daar zo over zeuren. Dat - buitenlandse freeriders hier en Nederlandse freeriders in het buitenland - houdt elkaar aardig in evenwicht als je het een beetje handig aanpakt. Hell, je kan er flink mee verdienen als je het handig aanpakt!
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_153304247
quote:
15s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 17:53 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Met andere woorden; het Noorse model nastreven is een utopie.
Nee, maar wij zullen nooit die mooie natuur krijgen en voorlopig minder welvaart hebben dan Noorwegen, dat is de harde realiteit waar wij het over eens zijn.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  zaterdag 6 juni 2015 @ 17:57:10 #97
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_153304282
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 17:54 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik heb nooit begrepen waarom mensen daar zo over zeuren. Dat - buitenlandse freeriders hier en Nederlandse freeriders in het buitenland - houdt elkaar aardig in evenwicht als je het een beetje handig aanpakt. Hell, je kan er flink mee verdienen als je het handig aanpakt!
Nee, het is niet in evenwicht.
Tenzij je belasting gaat opleggen aan emigranten voor hun genoten opleiding, dat lukt nog niet echt.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_153304347
quote:
7s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 17:57 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Nee, het is niet in evenwicht.
Nederland heeft helemaal niet zoveel buitenlandse studenten in vergelijking met andere landen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  zaterdag 6 juni 2015 @ 18:04:07 #99
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_153304414
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 18:00 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Nederland heeft helemaal niet zoveel buitenlandse studenten in vergelijking met andere landen.
Ik vond 14% van alle studenten die staan ingeschreven in het Nederlands hoger onderwijs best prima.
Heb je cijfers van andere landen?
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  zaterdag 6 juni 2015 @ 18:06:58 #100
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_153304454
quote:
15s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 18:04 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Ik vond 14% van alle studenten die staan ingeschreven in het Nederlands hoger onderwijs best prima.
Heb je cijfers van andere landen?
Niet paraat, we kunnen het eens opzoeken. Ik weet wel dat er in België relatief veel buitenlandse studenten zijn (aparte opleidingen aangezien het onderwijs voor de bachelorfase in de moedertaal moet worden aangeboden) en het zeer lage collegegeld in andere landen in vergelijking met Nederland zal ongetwijfeld een trekpleister zijn voor buitenlandse studenten. Ik denk bijv. aan Duitsland en Schotland.
Merk op dat de cijfers voor Nederland wat geflatteerd zijn aangezien de UC's draaien op buitenlandse studenten, deze UC's innen zeer hoge collegegelden.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  zaterdag 6 juni 2015 @ 18:08:32 #101
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_153304483
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 18:06 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Niet paraat, we kunnen het eens opzoeken. Ik weet wel dat er in België relatief veel buitenlandse studenten zijn (aparte opleidingen aangezien het onderwijs voor de bachelorfase in de moedertaal moet worden aangeboden) en het zeer lage collegegeld in andere landen in vergelijking met Nederland zal ongetwijfeld een trekpleister zijn voor buitenlandse studenten. Ik denk bijv. aan Duitsland en Schotland.
Merk op dat de cijfers voor Nederland wat geflatteerd zijn aangezien de UC's draaien op buitenlandse studenten, deze UC's innen zeer hoge collegegelden.
Dat is toch positief?
Als UC's hoge collegegelden innen en dit voornamelijk van buitenlandse studenten trekken zijn ze een economische motor voor Nederland.

Ik heb deze cijfers gevonden:
Belgie: 55 912
Duitsland: 287 353
Nederland: 90 850
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  zaterdag 6 juni 2015 @ 18:12:03 #102
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_153304549
quote:
15s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 18:08 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Dat is toch positief?
Als UC's hoge collegegelden innen en dit voornamelijk van buitenlandse studenten trekken zijn ze een economische motor voor Nederland.
Precies mijn punt, daarmee suggereert die 14% een veel ongunstigere verhouding voor Nederland dan dat het is. ;)

quote:
Ik heb deze cijfers gevonden:
Belgie: 55 912
Duitsland: 287 353
Nederland: 90 850
België heeft er dus inderdaad meer dan Nederland (per miljoen inwoners, eenzelfde percentage van de bevolking volgt daar trouwens een WO-opleiding, rond de 15%), Duitsland heeft er iets meer, maar zo weinig meer dat je dat mag verwaarlozen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  zaterdag 6 juni 2015 @ 18:16:09 #103
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_153304630
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 18:12 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Precies mijn punt, daarmee suggereert die 14% een veel ongunstigere verhouding voor Nederland dan dat het is. ;)
De UC's zijn echter vrij klein.
De meeste buitenlandse studenten in Nederland studeren in Maastricht.

quote:
België heeft er dus inderdaad meer dan Nederland (per miljoen inwoners, eenzelfde percentage van de bevolking volgt daar trouwens een WO-opleiding, rond de 15%), Duitsland heeft er iets meer, maar zo weinig meer dat je dat mag verwaarlozen.
Hoeveel hbo-studenten heeft Belgie?
Daarnaast lijkt me dat Belgie, door de twee (drie) talen, sowieso gevoeliger is voor buitenlandse studenten uit zowel Nederland, Belgie als Duitsland, naast het feit dat Brussel het hart van Europa is.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  zaterdag 6 juni 2015 @ 18:21:07 #104
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_153304746
quote:
15s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 18:16 schreef GSbrder het volgende:

[..]

De UC's zijn echter vrij klein.
De meeste buitenlandse studenten in Nederland studeren in Maastricht.

[..]

Hoeveel hbo-studenten heeft Belgie?
Ongeveer 40% als ik me niet vergis.

quote:
Daarnaast lijkt me dat Belgie, door de twee (drie) talen, sowieso gevoeliger is voor buitenlandse studenten uit zowel Nederland, Belgie als Duitsland, naast het feit dat Brussel het hart van Europa is.
Dat kan helpen. Ze krijgen waarschijnlijk ook nog steeds veel studenten uit Luxemburg (pas na het jaar 2000 kreeg dat haar enige universiteit) maar daar wonen niet zo gek veel mensen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  zaterdag 6 juni 2015 @ 18:34:56 #105
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_153305017
quote:
15s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 17:53 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Met andere woorden; het Noorse model nastreven is een utopie.
Het is alleen een utopie omdat we een fors deel weggeven aan Shell en ExxonMobil.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zaterdag 6 juni 2015 @ 18:39:27 #106
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_153305104
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 18:34 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Het is alleen een utopie omdat we een fors deel weggeven aan Shell en ExxonMobil.
En de baten die we hadden zijn uitgegeven en niet in een fonds gestopt zoals Noorwegen dat deed. De gasbaten hebben verder hun langste tijd gehad. Nog een paar jaar en het gas is op
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 6 juni 2015 @ 18:44:40 #107
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_153305207
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 18:34 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Het is alleen een utopie omdat we een fors deel weggeven aan Shell en ExxonMobil.
Wat wil jij dan dat we met het Nederlandse gas doen?
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  zaterdag 6 juni 2015 @ 18:47:03 #108
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_153305250
quote:
15s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 18:44 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Wat wil jij dan dat we met het Nederlandse gas doen?
Zonder oliemaatschappijen had het nog in de grond gezeten
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 6 juni 2015 @ 18:47:50 #109
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_153305267
quote:
15s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 17:34 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Dit is natuurlijk niet de eerste discussie waar die malle Noormannen aangehaald worden als gids voor een beter Nederland ;). Overigens is het knappe van landen als Finland en Zweden dat ze vergelijkbare problemen als Nederland nu heeft hadden in het midden van de jaren '90. De Scandinavische respons; belastingen halveren voor personen en bedrijven, terwijl aftrekposten, toeslagen en subsidies werden afgeschaft.

[..]

Is het Noorse onderwijs echt zoveel beter, presteren de universiteiten zo goed? Kunnen wij hier echt een Noorwegen creeren, gegeven onze open economie en afhankelijkheid van de handel?
Noorwegen geeft amper geld uit aan innovatie en R&D, door economen ook wel de "Noorse paradox" genoemd.
In dat INSEAD rapport van jou, door jou aangehaald, staat Noorwegen daar op plaats 14, terwijl Nederland op plaats 18 staat (dat ontkende je, maar het is toch echt zo)
http://www.wipo.int/edocs/pubdocs/en/economics/gii/gii_2014.pdf
pagina 231
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zaterdag 6 juni 2015 @ 18:48:06 #110
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_153305273
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 18:47 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Zonder oliemaatschappijen had het nog in de grond gezeten
Statoil is overigens ook gewoon een publicly held company.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  zaterdag 6 juni 2015 @ 18:51:35 #111
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_153305355
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 18:47 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

In dat INSEAD rapport van jou, door jou aangehaald, staat Noorwegen daar op plaats 14, terwijl Nederland op plaats 18 staat (dat ontkende je, maar het is toch echt zo)
http://www.wipo.int/edocs/pubdocs/en/economics/gii/gii_2014.pdf
pagina 231
Nee: Netherlands ranked 5th 2014 Global Innovation Index.
In jouw bron, op pagina 231, staat Nederland op "rank 5" en Noorwegen, pagina 236, op "rank 14".
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  zaterdag 6 juni 2015 @ 18:55:53 #112
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_153305451
quote:
15s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 18:48 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Statoil is overigens ook gewoon een publicly held company.
De Noorse staat heeft een dusdanig aantal aandelen dat ze elke beslissing kunnen doordrukken. De op twee na grootste en #5 + #6 zijn bovendien pensioenfondsen en verzekeraars, welke aan de Noren zelf ten goede komen.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zaterdag 6 juni 2015 @ 18:58:56 #113
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_153305509
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 18:55 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

De Noorse staat heeft een dusdanig aantal aandelen dat ze elke beslissing kunnen doordrukken. De op twee na grootste en #5 + #6 zijn bovendien pensioenfondsen en verzekeraars, welke aan de Noren zelf ten goede komen.
Gasterra is voor 50% van de Nederlandse staat. Denk je dat Exxonmobile beslissingen er doorheen kan drukken?
Of wil je graag dat ABP meer in Nederlands gas gaat zitten?
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  zaterdag 6 juni 2015 @ 18:59:59 #114
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_153305533
quote:
15s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 18:51 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Nee: Netherlands ranked 5th 2014 Global Innovation Index.
In jouw bron, op pagina 231, staat Nederland op "rank 5" en Noorwegen, pagina 236, op "rank 14".
Je zit gewoon weer te liegen zoals je hier ook al deed:
POL / Rutte: Het 'Grote Dikke Ik' regeert te vaak

Kijk gewoon eens goed naar het kopje R&D. Als je het R&D klimaat wilt benoemen dan moet je wel bij het juiste titeltje kijken. Indicator 2.3, pagina 231.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zaterdag 6 juni 2015 @ 19:04:06 #115
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_153305614
quote:
15s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 18:58 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Gasterra is voor 50% van de Nederlandse staat. Denk je dat Exxonmobile beslissingen er doorheen kan drukken?
Of wil je graag dat ABP meer in Nederlands gas gaat zitten?
Irrelevant. De bewering was dat Nederland een groot gedeelte van de opbrengsten weggeeft aan Shell en ExxonMobil (en GDF Suez is tegenwoordig dmv pijpleidingen ook een speler in Nederland); das niet enkel het dividend voor de duidelijkheid. Noorwegen doet dat overduidelijk niet, en heeft er andere afspraken over. Het maakt trouwens wel wat uit of je 50% van de aandelen bezit of 67%. Sterker: Noorwegen heeft het belang bewust vergroot ivm nationale wetgeving over bedrijfsstructuren en beslissingsbevoegdheid (was op één moment 61%, maar dat was voor het spelen van 'dictatortje' niet helemaal genoeg).
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zaterdag 6 juni 2015 @ 19:44:39 #116
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_153306746
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 18:34 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Het is alleen een utopie omdat we een fors deel weggeven aan Shell en ExxonMobil.
Dat is een zeer goed punt, ik heb dat ook nooit begrepen. Had onze overheid nu echt niet de opdracht kunnen geven aan onze universiteiten om een leuke spinoff op te zetten die die installatie aanlegt? Zo enorm ingewikkeld is het nu toch ook niet als je de juiste kennis bundelt.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  zaterdag 6 juni 2015 @ 21:40:06 #117
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_153310432
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 18:59 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Je zit gewoon weer te liegen zoals je hier ook al deed:
POL / Rutte: Het 'Grote Dikke Ik' regeert te vaak

Kijk gewoon eens goed naar het kopje R&D. Als je het R&D klimaat wilt benoemen dan moet je wel bij het juiste titeltje kijken. Indicator 2.3, pagina 231.
Ik lieg niet. Ik had het over de "Global Innovation Index" van INSEAD. Dáár staan we 5e, als land.

Le-zen.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  zaterdag 6 juni 2015 @ 21:52:59 #118
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_153310877
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 19:04 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Irrelevant. De bewering was dat Nederland een groot gedeelte van de opbrengsten weggeeft aan Shell en ExxonMobil (en GDF Suez is tegenwoordig dmv pijpleidingen ook een speler in Nederland); das niet enkel het dividend voor de duidelijkheid. Noorwegen doet dat overduidelijk niet, en heeft er andere afspraken over. Het maakt trouwens wel wat uit of je 50% van de aandelen bezit of 67%. Sterker: Noorwegen heeft het belang bewust vergroot ivm nationale wetgeving over bedrijfsstructuren en beslissingsbevoegdheid (was op één moment 61%, maar dat was voor het spelen van 'dictatortje' niet helemaal genoeg).
Lijkt me onhandig. Je bent aandeelhouder en wetgever. Als wetgever bepaal je dat een aandeelhouder 67% i.p.v. 61% moet aanhouden om dictator te spelen, als aandeelhouder moet je ineens 6% van alle aandelen bijkopen. Tenzij je als land geld teveel hebt is het allemaal erg duur en risicovol.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  zaterdag 6 juni 2015 @ 21:54:24 #119
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_153310932
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 19:44 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dat is een zeer goed punt, ik heb dat ook nooit begrepen. Had onze overheid nu echt niet de opdracht kunnen geven aan onze universiteiten om een leuke spinoff op te zetten die die installatie aanlegt? Zo enorm ingewikkeld is het nu toch ook niet als je de juiste kennis bundelt.
Welke universiteit wil zoveel geld kwijt zijn aan een commerciële onderneming? Een installatie aanleggen is nou eenmaal geen hobbytaak.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  zaterdag 6 juni 2015 @ 22:17:44 #120
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_153311888
quote:
15s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 21:54 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Welke universiteit wil zoveel geld kwijt zijn aan een commerciële onderneming? Een installatie aanleggen is nou eenmaal geen hobbytaak.
Daarom stelde ik ook dat de overheid de opdracht had kunnen geven aan onze universiteiten, en dus dit had kunnen betalen. Op de korte termijn meer kosten, op de lange termijn gigantisch veel meer kosten. Een simpel sommetje. Het kost veel geld om zo'n installatie aan te leggen maar het kost nog veel meer geld om het een ander bedrijf te laten doen wat vele decennia een flink deel van de opbrengsten krijgt. Qua expertise is het allemaal wel te doen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  zaterdag 6 juni 2015 @ 22:40:58 #121
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_153312754
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 22:17 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Daarom stelde ik ook dat de overheid de opdracht had kunnen geven aan onze universiteiten, en dus dit had kunnen betalen. Op de korte termijn meer kosten, op de lange termijn gigantisch veel meer kosten. Een simpel sommetje. Het kost veel geld om zo'n installatie aan te leggen maar het kost nog veel meer geld om het een ander bedrijf te laten doen wat vele decennia een flink deel van de opbrengsten krijgt. Qua expertise is het allemaal wel te doen.
Tsja. De overheid heeft een bepaalde hoeveelheid geld waarmee ze haar kerntaken moet verrichten. Gas winnen schijnt niet zo'n kerntaak te zijn.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  zaterdag 6 juni 2015 @ 23:35:57 #122
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_153314562
quote:
15s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 22:40 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Tsja. De overheid heeft een bepaalde hoeveelheid geld waarmee ze haar kerntaken moet verrichten. Gas winnen schijnt niet zo'n kerntaak te zijn.
Wat is er niet duidelijk aan het feit dat het een goede investering zou zijn? Geld lenen tegen een lage rente, de installatie financieren en niet vele tientallen jaren de helft afstaan aan private bedrijven. Wat zou meer kosten? Eenmalig die investering en het volledig zelf uitbaten of tientallen jaren 50% van de winst afstaan? Het is een retorische vraag.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  zondag 7 juni 2015 @ 00:23:59 #123
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_153316070
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 23:35 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Wat is er niet duidelijk aan het feit dat het een goede investering zou zijn? Geld lenen tegen een lage rente, de installatie financieren en niet vele tientallen jaren de helft afstaan aan private bedrijven. Wat zou meer kosten? Eenmalig die investering en het volledig zelf uitbaten of tientallen jaren 50% van de winst afstaan? Het is een retorische vraag.
Schijnen top te renderen, al die veilige overheidsbeleggingen. Misschien moeten ze ook spoorlijnen aanleggen naar Duitsland en dit dan volledig zelf uitbaten. Oh wacht.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  zondag 7 juni 2015 @ 00:36:12 #124
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_153316464
quote:
15s.gif Op zondag 7 juni 2015 00:23 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Schijnen top te renderen, al die veilige overheidsbeleggingen. Misschien moeten ze ook spoorlijnen aanleggen naar Duitsland en dit dan volledig zelf uitbaten. Oh wacht.
Jij ziet natuurlijk veel liever dat die kosten volledig worden gedragen door private bedrijven.
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
  zondag 7 juni 2015 @ 00:43:00 #125
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_153316662
quote:
15s.gif Op zondag 7 juni 2015 00:36 schreef Euribob het volgende:

[..]

Jij ziet natuurlijk veel liever dat die kosten volledig worden gedragen door private bedrijven.
Idealiter wel. Kosten, risico's en baten. Belastingafdracht voor de overheid, geen onzeker rendement.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  zondag 7 juni 2015 @ 00:51:18 #126
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_153316891
quote:
15s.gif Op zondag 7 juni 2015 00:43 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Idealiter wel. Kosten, risico's en baten. Belastingafdracht voor de overheid, geen onzeker rendement.
Meh, als zo'n gigantische investering slecht loopt heeft het hoe dan ook negatieve gevolgen voor de samenleving als geheel. Maakt de aard van de opdrachtgever in mijn ogen vrij weinig uit.
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
  zondag 7 juni 2015 @ 01:10:24 #127
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_153317284
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 00:51 schreef Euribob het volgende:

[..]

Meh, als zo'n gigantische investering slecht loopt heeft het hoe dan ook negatieve gevolgen voor de samenleving als geheel. Maakt de aard van de opdrachtgever in mijn ogen vrij weinig uit.
Toch is het prettig als het geen negatieve effecten heeft op de kerntaken.
Leegstand is een maatschappelijk probleem nu, maar liever de huidige situatie dan een overheid die de uitkeringen moet stopzetten omdat het commercieel onroerend goed een dip heeft.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  zondag 7 juni 2015 @ 01:20:45 #128
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_153317527
quote:
15s.gif Op zondag 7 juni 2015 01:10 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Toch is het prettig als het geen negatieve effecten heeft op de kerntaken.
Leegstand is een maatschappelijk probleem nu, maar liever de huidige situatie dan een overheid die de uitkeringen moet stopzetten omdat het commercieel onroerend goed een dip heeft.
Volgens mij betrof dit een grootschalig infrastructuurproject, toch wat anders. Sowieso kan de overheid altijd bijlenen, uitkeringen stopzetten gebeurt alleen in schrijnende gevallen als Griekenland.

En een overheid die de klappen van economische laagconjunctuur opvangt is niet alleen maar negatief. Kan ook voorkomen dat een economie in een neerwaartse spiraal terecht komt.
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
  zondag 7 juni 2015 @ 01:23:33 #129
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_153317604
quote:
14s.gif Op zondag 7 juni 2015 01:20 schreef Euribob het volgende:

[..]

Volgens mij betrof dit een grootschalig infrastructuurproject, toch wat anders. Sowieso kan de overheid altijd bijlenen, uitkeringen stopzetten gebeurt alleen in schrijnende gevallen als Griekenland.

En een overheid die de klappen van economische laagconjunctuur opvangt is niet alleen maar negatief. Kan ook voorkomen dat een economie in een neerwaartse spiraal terecht komt.
De houding dat de overheid altijd kan bijlenen vind ik vrij gevaarlijk, zeker als je het takenpakket wil verruimen.
"De klappen opvangen van laagconjunctuur" is een eufemisme voor socialize the losses, capitalize the gains.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  zondag 7 juni 2015 @ 13:46:34 #130
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_153325134
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 21:40 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Ik lieg niet. Ik had het over de "Global Innovation Index" van INSEAD. Dáár staan we 5e, als land.

Le-zen.
Dit is vrij vermoeiend. Lees die discussie maar eens even terug, over het doen van uitvindingen en onderzoek in Nederland etc.

quote:
1s.gif Op zaterdag 6 juni 2015 21:52 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Lijkt me onhandig. Je bent aandeelhouder en wetgever. Als wetgever bepaal je dat een aandeelhouder 67% i.p.v. 61% moet aanhouden om dictator te spelen, als aandeelhouder moet je ineens 6% van alle aandelen bijkopen. Tenzij je als land geld teveel hebt is het allemaal erg duur en risicovol.
Niet iedereen bestuurd zijn land als een banenenrepubliek. Sommigen willen het ook volgens de spelregels spelen, en willen de diverse petten van een organisatie gescheiden houden. Wees blij, maar nu is het ook weer niet goed.

Nederland grossiert in belangenverstrengeling en zogeheten 'handel in invloed'.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zondag 7 juni 2015 @ 13:54:18 #131
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_153325266
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2015 13:46 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Dit is vrij vermoeiend. Lees die discussie maar eens even terug, over het doen van uitvindingen en onderzoek in Nederland etc.
Waarbij ik het had over de innovatie-index.
Dat jij je alleen op een paar input of outputfactoren uit dat onderzoek focust is niet mijn keuze.

quote:
Niet iedereen bestuurd zijn land als een banenenrepubliek. Sommigen willen het ook volgens de spelregels spelen, en willen de diverse petten van een organisatie gescheiden houden. Wees blij, maar nu is het ook weer niet goed.

Nederland grossiert in belangenverstrengeling en zogeheten 'handel in invloed'.
Moet ik blij zijn dat een land 61% van de aandelen voor een meerderheid zal veranderen naar 67%?
Daar ben je lekker mee als aandeelhouder van je bedrijf met een paar geldschieters die je net 35% hebt verkocht.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_153334768
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2015 16:15 schreef Religieisfacisme het volgende:

[..]

Wat een onzin. Omdat jij een paar rechtse complottersblogjes hebt ontdekt bestaat rechts ineens uit complotters. Iedereen weet dat de meeste complotters bij links zitten. Al die 9/11, Bin Laden complotten etc. komen allemaal uit de linkse anti-Amerika hoek. Wat dat betreft lijkt links veel op de religie die ze zo beminnen. Ook binnen de islam geloven de meeste mensen in complotten (en andere fabeltjes)

[..]

Hahaha jij maakt het helemaal spannend. En opnieuw grote onzin. Het demoniseren, ook via cabaret, is een linkse aangelegenheid waar links al decennia gebruik van maakt. Van Lubbers tot Wiegel en van Bolkestein tot Fortuyn etc. Niemand bij rechts ontkwam eraan. Youp van 't Hek, Theo Maassen,Thomas Acda, Dolf Jansen enz. enz. nemen vrijwel elke show rechtse mensen op de hak. Waar was je toen met je commentaar ??

De linkse en rechtse media vind ik niet dommig maar de linkse media is wel ontzettend manipulerend bezig. Maar dommig..nee. Het enigste wat hier dom overkomt is jou huilie huilie verhaal van een eenzame linkseling die niet kan hebben dat de rollen aan het omdraaien zijn en dat links tegenwoordig met haar eigen methodes om de oren wordt geslagen.
"Ja maar jullie ...!"

Goed argument man. Lukt het je ook om rechtse media te beoordelen zonder daarbij meteen de andere kant te beschuldigen, of ..?
"Pools are perfect for holding water"
  dinsdag 16 juni 2015 @ 18:59:39 #133
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_153589491
http://www.npo.nl/brandpunt-profiel/14-06-2015/KN_1671123

Lijkt wel een reclamefilmpje. Pechtold werd nog harder aangepakt.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_153616183
Ik heb laatst eens een poging gedaan tot het lezen van de Elsevier, maar kwam er werkelijk waar niet doorheen. Dat blad staat echt ramvol advertorials, opiniestukjes opgedeeld in vele kleine alinea's, gebash op uitkeringstrekkers en wat loos advies hoe je het kan maken als zelfstandig ondernemer. Nou, wat een blad.
Betaalt netjes elke maand zijn contributie.
pi_153617288
quote:
13s.gif Op woensdag 17 juni 2015 17:47 schreef BerryVanAerle het volgende:
Ik heb laatst eens een poging gedaan tot het lezen van de Elsevier, maar kwam er werkelijk waar niet doorheen. Dat blad staat echt ramvol advertorials, opiniestukjes opgedeeld in vele kleine alinea's, gebash op uitkeringstrekkers en wat loos advies hoe je het kan maken als zelfstandig ondernemer. Nou, wat een blad.
Zeg kerel, kennen wij elkaar?
  zaterdag 4 juli 2015 @ 18:38:16 #136
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_154065447
Een clean sweep voor de rechtse journalistiek bij het wereldkampioenschap graaien. De rechtsen bezetten het hele podium als het gaat om bijklussen bij de belastingdienst en sociale zaken. De gehele lijst is verkregen dankzij een WOB procedure.



quote:
Dat zijn vaak oud-journalisten die van het aan elkaar praten en presenteren hun voornaamste bezigheid hebben gemaakt, zoals Charles Groenhuijsen. Met dertien klussen in de laatste vier jaar bij verschillende ministeries verdiende de oud-NOS-verslaggever 62.160 euro. Vooral bij het ministerie van Sociale Zaken was hij populair. Dat huurde hem negen keer in. Op dat ministerie moest hij concurreren met voormalig politiek verslaggever Wouke van Scherrenburg, die daar ook negen keer een bijeenkomst bij elkaar praatte.
Groenhuijsen, die bij de NOS nog de 'schnabbelgestapo' hekelde, vertelde echter: "Ik ben ondernemer geen journalist."

http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2005/08/charles_groenhu.html
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2005/06/charles_en_het.html
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  donderdag 27 augustus 2015 @ 20:23:17 #137
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_155601449
Rick Niemann het zoveelste oud RTL gezicht dat nu bij WNL of Avrotros zit.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  donderdag 27 augustus 2015 @ 20:39:22 #138
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_155602190
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 20:23 schreef Klopkoek het volgende:
Rick Niemann het zoveelste oud RTL gezicht dat nu bij WNL of Avrotros zit.
Vanwaar je onverdraagzaamheid? Waarom ben je zo intolerant en ben je zo aan het haatzaaien?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 27 augustus 2015 @ 20:48:53 #139
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_155602579
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 20:39 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Vanwaar je onverdraagzaamheid? Waarom ben je zo intolerant en ben je zo aan het haatzaaien?
Velen ontkennen de rechtse signatuur en agenda van RTL
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_155605424
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 20:48 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Velen ontkennen de rechtse signatuur en agenda van RTL
In RTL Nieuws komt het niet heel sterk naar voren, maar in Boulevard en in Editie NL wel. Het jammere is dat juist een kwetsbare groep sneller naar de laatste twee programma's kijkt.
pi_155607198
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2015 19:18 schreef Klopkoek het volgende:
Slim artikel in rechtse media (grapje):
http://www.ad.nl/ad/nl/55(...)port-niet-doen.dhtml
Het AD rechts vinden _O-.
  donderdag 27 augustus 2015 @ 22:55:33 #142
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_155608693
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 20:48 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Velen ontkennen de rechtse signatuur en agenda van RTL
Je zit vol haat en afgunst
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 27 augustus 2015 @ 23:39:48 #143
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_155610476
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 22:55 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Je zit vol haat en afgunst
Relevant weer hoor. Je bent weer op oorlogspad. Itt anderen ben ik niet van de atoombommen en massadeportatie.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  donderdag 27 augustus 2015 @ 23:52:29 #144
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_155610917
Zullen we het op de inhoud houden jongens?
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 08:15:50 #145
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_155615485
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 21:48 schreef robin007bond het volgende:

[..]

In RTL Nieuws komt het niet heel sterk naar voren, maar in Boulevard en in Editie NL wel. Het jammere is dat juist een kwetsbare groep sneller naar de laatste twee programma's kijkt.
Snap ik wel, zo leuk is het niet om betutteld te worden via de staatsmedia.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 08:19:13 #146
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_155615511
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 21:48 schreef robin007bond het volgende:

[..]

In RTL Nieuws komt het niet heel sterk naar voren, maar in Boulevard en in Editie NL wel. Het jammere is dat juist een kwetsbare groep sneller naar de laatste twee programma's kijkt.
Zo zie je maar weer hoe men haat op de onderklasse waarvan men zegt voor op te komen, het is een kwetsbare groep... De arrogantie.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 08:36:03 #147
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_155615683
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 08:19 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Zo zie je maar weer hoe men haat op de onderklasse waarvan men zegt voor op te komen, het is een kwetsbare groep... De arrogantie.
Stel je voor dat de onderklasse kijkt naar rechtse media. We moeten ze leren dat ze daar niet bij gebaat zijn, maar hoe komt het toch dat linkse programma's niet aansluiten bij deze arme sukkelaars? Meer schooltv kan een oplossing zijn.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_155617508
Boulevard is toch gewoon een roddelprogramma?
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 12:23:55 #149
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_155620517
Och, geen enkele stroming is vreemd van wat moralisme, soms gevolgd door draconische maatregelen.

De vergelijking met de publieke omroep is niet scherp. De commerciële omroepen drijven op hersenmanipulatie. Hun budgetten lijken niet groot, maar er zit altijd een heel apparaat en conglomeraat achter (Bertelsmann Stiftung, brrr). De salarissen zijn in die back-office lagen beter.

De publieke omroep zit tevens gevangen tussen het grachtengordel/randstad imago, en dat 'amusement er niet thuis hoort'. Tegelijkertijd mag het ook weer niet te kneuterig en Hart van Nederland zijn (navelstaren op zijn best).

Ook zijn ze begrijpelijkerwijs meer gebonden aan regels en worden ze nauwlettender gevolgd door de publieke opinie (lees: advertentiegedreven media). Grapjes zoals nepijsblokjes en ingehuurde acteurs zou de PO niet zo makkelijk mee weg komen. Ze zijn terecht zorgvuldiger met dubbel-checken en met privacy. Dat verlangt de politiek.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_155620654
quote:
10s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 10:22 schreef De_Kaas- het volgende:
Boulevard is toch gewoon een roddelprogramma?
Normaal kijk ik het dus nooit, maar er was een aflevering met Rutte er in. Het was een grote masturbatieaflevering. (niet letterlijk gelukkig)
pi_155620752
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 12:32 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Normaal kijk ik het dus nooit, (..)
Oh? Dus onderstaande bericht hoeven we ook niet serieus te nemen?
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 21:48 schreef robin007bond het volgende:

[..]

In RTL Nieuws komt het ("de rechtse signatuur en agenda van RTL") niet heel sterk naar voren, maar in Boulevard (..) wel.
pi_155620768
quote:
10s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 12:36 schreef De_Kaas- het volgende:

[..]

Oh? Dus onderstaande bericht hoeven we ook niet serieus te nemen?

[..]

Oké, ik geef toe dat het gebaseerd was op één aflevering. :@
pi_155620789
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 12:36 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Oké, ik geef toe dat het gebaseerd was op één aflevering. :@
Ach, dat is meer dan genoeg voor de linkse onderbuik toch?
pi_155620799
Overigens ben ik uiteraard vaste klant van RTL Boulevard en het is inderdaad rechtse indoctrinatie. Dankzij hen ben ik verloren.
pi_155621253
quote:
2s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 12:38 schreef De_Kaas- het volgende:
Overigens ben ik uiteraard vaste klant van RTL Boulevard en het is inderdaad rechtse indoctrinatie. Dankzij hen ben ik verloren.
Is RTL Boulevard ook niet met die misselijke kerel met tandpasta glimlach, hoe heet 'ie ook alweer :r
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 13:06:37 #156
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_155621414
Ton Hooijmaijers zei tegen de rechter:
quote:
De overheid moet een serviceloket zijn voor het bedrijfsleven.
U betaalt, wij draaien.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_155621512
quote:
2s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 12:59 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

Is RTL Boulevard ook niet met die misselijke kerel met tandpasta glimlach, hoe heet 'ie ook alweer :r
Eerlijk gezegd heb ik geen idee.
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 13:12:37 #158
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_155621545
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 13:06 schreef Klopkoek het volgende:
Ton Hooijmaijers zei tegen de rechter:

[..]De overheid moet een serviceloket zijn voor het bedrijfsleven.

U betaalt, wij draaien.
En voor de burger natuurlijk. De overheid is er op te dienen, niet om gediend te worden.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_155621546
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 13:11 schreef De_Kaas- het volgende:

[..]

Eerlijk gezegd heb ik geen idee.
In ondertussen wel, het is deze bal:
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 13:13:44 #160
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_155621574
quote:
2s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 13:12 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

In ondertussen wel, het is deze bal:
[ afbeelding ]
Als je er aan ergert, waarom kijk je er dan naar?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_155621590
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 13:13 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Als je er aan ergert, waarom kijk je er dan naar?
Ik kijk er dus niet naar :P
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 14:58:11 #162
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_155624969
Je hoeft er geen gebruik van te maken maar dat geldt wel voor meer dingen.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 18:41:59 #163
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_155631028
quote:
2s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 13:12 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

In ondertussen wel, het is deze bal:
[ afbeelding ]
Die heeft de andere Mevr. Verbaan gedaan.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_155631238
quote:
15s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 18:41 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Die heeft de andere Mevr. Verbaan gedaan.
De andere? Heeft ze een zusje of zo die dankzij haar ook een beetje heeft mogen acteren?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 18:51:25 #165
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_155631261
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 18:50 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

De andere? Heeft ze een zusje of zo die dankzij haar ook een beetje heeft mogen acteren?
Georgina en Renate, geen familie.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_155631303
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 21:48 schreef robin007bond het volgende:

[..]

In RTL Nieuws komt het niet heel sterk naar voren, maar in Boulevard en in Editie NL wel. Het jammere is dat juist een kwetsbare groep sneller naar de laatste twee programma's kijkt.
Zoals dat RTL-verkiezingsdebat waarin Frits Wester doodleuk deed alsof Roemer poep praatte terwijl Rutte aantoonbaar stond te liegen met als gevolg dat de dag daarop krantenkoppen verschenen waarin werd vermeld dat Roemer zijn feitjes niet kent. :')
Inderdaad, een groot deel van de groep die daarnaar kijkt zou daar zomaar met beide benen in kunnen trappen. Misschien leven we inderdaad wel meer in een mediacratie dan in een democratie, helaas is het gevolg van een mediacratie ironisch genoeg dat het grootkapitaal de macht krijgt, dat is zo ironisch omdat vrije media juist de beste bescherming van de democratie zijn.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_155633213
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 18:52 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Zoals dat RTL-verkiezingsdebat waarin Frits Wester doodleuk deed alsof Roemer poep praatte terwijl Rutte aantoonbaar stond te liegen met als gevolg dat de dag daarop krantenkoppen verschenen waarin werd vermeld dat Roemer zijn feitjes niet kent. :')
Inderdaad, een groot deel van de groep die daarnaar kijkt zou daar zomaar met beide benen in kunnen trappen. Misschien leven we inderdaad wel meer in een mediacratie dan in een democratie, helaas is het gevolg van een mediacratie ironisch genoeg dat het grootkapitaal de macht krijgt, dat is zo ironisch omdat vrije media juist de beste bescherming van de democratie zijn.
Heel jouw toon en arrogantie bevalt mij niet in dit topic. Ik heb dit topic eens doorgebladerd en jij stemt SP. Dat mag je uiteraard, maar voor Nederlandse begrippen is dat een flankpartij, ver van het politieke midden. Jouw mening wordt gevormd door jouw ideologie. Je verkondigt hier dus enkel en alleen jouw mening en geen feiten. Ik vind de Vrij Nederland bijvoorbeeld niks meer dan socialistische spam zonder enige kritiek op het socialisme en de Elsevier een stuk beter qua argumentatie.
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 22:57:40 #168
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_155639727
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 19:57 schreef Opnaarutrecht het volgende:

[..]

Heel jouw toon en arrogantie bevalt mij niet in dit topic. Ik heb dit topic eens doorgebladerd en jij stemt SP. Dat mag je uiteraard, maar voor Nederlandse begrippen is dat een flankpartij, ver van het politieke midden. Jouw mening wordt gevormd door jouw ideologie. Je verkondigt hier dus enkel en alleen jouw mening en geen feiten. Ik vind de Vrij Nederland bijvoorbeeld niks meer dan socialistische spam zonder enige kritiek op het socialisme en de Elsevier een stuk beter qua argumentatie.
Mocht dat al zo zijn, dan zit de SP nu waar PvdA en D66 ongeveer 30 jaar geleden zaten.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zaterdag 29 augustus 2015 @ 11:03:54 #169
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_155648208
Nee, zoveel dingen die worden verboden of aan banden gelegd. Dat begint al met de verkeersregels.

Zielig weer, die persoonlijke sneer.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_155648550
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 22:57 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Mocht dat al zo zijn, dan zit de SP nu waar PvdA en D66 ongeveer 30 jaar geleden zaten.
Absoluut niet wat betreft D66. D66 is een sociaalliberale partij, altijd geweest, terwijl de SP zijn roots in het maoïsme liggen.
  zaterdag 29 augustus 2015 @ 14:12:18 #171
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_155651781
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 11:30 schreef Opnaarutrecht het volgende:

[..]

Absoluut niet wat betreft D66. D66 is een sociaalliberale partij, altijd geweest
Vroeger waren ze stukken linkser. Echt waar.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zaterdag 29 augustus 2015 @ 14:14:18 #172
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_155651824
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 14:12 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Vroeger waren ze stukken linkser. Echt waar.
Wijsheid komt met de jaren.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zaterdag 29 augustus 2015 @ 14:15:05 #173
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_155651839
Heb het al eerder gezegd en blijf erbij, het is poep of een medium links of rechts is, het probleem is dat de NL media kwalitatief niet goed zijn. Aan de ene kant hebben we geen echte kwaliteitskranten, (FD wellicht uitgezonderd, maar die richt zich op de financiële wereld zoals de automatiseringsgids zich op ICT richt) en ook heen boulevardkrant. De kranten en tijdschriften zitten vooral er ergens tussenin en verschillen meer qua layout dan wat journalistieke diepgang aangaat.
Een paar diehards hier blijft jammeren bv over mensen als Rick Nieman omdat die "rechts" zou zijn, maar voor de rest voegt dat niets toe.
Het is kut dat er geen Nederlandse NZZ, FAZ of NYTimes is. Heeft ook verder niets met oplages te maken. De NZZ is waarschijnlijk de kwalitatief beste krant van Europa, wellicht wereldwijd, maar haar oplage is kleiner dan die van het NRC.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 29 augustus 2015 @ 14:16:08 #174
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_155651861
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 14:12 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Vroeger waren ze stukken linkser. Echt waar.
Vox Populi, Vox Dei
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 29 augustus 2015 @ 14:41:31 #175
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_155652388
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 14:14 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Wijsheid komt met de jaren.
Een wijsheid die mensen veel geld heeft gekost
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zaterdag 29 augustus 2015 @ 21:58:28 #176
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_155662308
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 14:12 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Vroeger waren ze stukken linkser. Echt waar.
En de VVD ongetwijfeld een stuk rechtser.
Zie bijvoorbeeld de recente ontwikkelingen m.b.t. de HRA en vermogensrendementsheffing.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  zaterdag 29 augustus 2015 @ 23:05:13 #177
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_155664447
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 14:15 schreef Pietverdriet het volgende:
Het is kut dat er geen Nederlandse NZZ, FAZ of NYTimes is. Heeft ook verder niets met oplages te maken. De NZZ is waarschijnlijk de kwalitatief beste krant van Europa, wellicht wereldwijd, maar haar oplage is kleiner dan die van het NRC.
Welke objectieve maatstaven spreken in hun voordeel? Dan bedoel ik journalistieke prijzen e.d.

Het is inderdaad niet enkel oplage, maar ook de kwaliteit van de opleiding (wordt in Nederland steeds minder) en dat de Nederlandse journalistiek wel erg veel naar de Angelsaksische wereld kijkt. Dat komt ook in het boekje van Luijendijk naar voren, hoe die dynamiek hier naartoe is getransporteerd.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_155664642
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 14:15 schreef Pietverdriet het volgende:
Heb het al eerder gezegd en blijf erbij, het is poep of een medium links of rechts is, het probleem is dat de NL media kwalitatief niet goed zijn. Aan de ene kant hebben we geen echte kwaliteitskranten, (FD wellicht uitgezonderd, maar die richt zich op de financiële wereld zoals de automatiseringsgids zich op ICT richt) en ook heen boulevardkrant. De kranten en tijdschriften zitten vooral er ergens tussenin en verschillen meer qua layout dan wat journalistieke diepgang aangaat.
Een paar diehards hier blijft jammeren bv over mensen als Rick Nieman omdat die "rechts" zou zijn, maar voor de rest voegt dat niets toe.
Het is kut dat er geen Nederlandse NZZ, FAZ of NYTimes is. Heeft ook verder niets met oplages te maken. De NZZ is waarschijnlijk de kwalitatief beste krant van Europa, wellicht wereldwijd, maar haar oplage is kleiner dan die van het NRC.
Ik begreep uit het topic over de Amerikaanse verkiezingen dat de NYT maar een links vodje zou zijn.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  maandag 21 september 2015 @ 12:42:59 #179
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_156267706
Vind het hier ook wel passen

Klopkoek geeft een linkje naar een artikel uit de zogenaamde kwaliteitskrant van Nederland waar een stukje schaamteloze zelfpromotie in staat. Als iets dergelijks in de telegraaf zou gebeuren zou hij schuimbekkend door het forum springen

quote:
Ah, NRC doet nu ook al op de opiniepagina aan infomercials? De kookrubriek is al verworden tot een volledig kritiekloze copy past recepten uit kookboeken rubriek en dat is nu ook met de opiniepagina het geval?
Sterker nog, het artikel en het boek wat gepromoot wordt zijn van dezelfde schrijver
quote:
Koen Haegens is redacteur bij de Groene Amsterdammer. Deze week verschijnt zijn boek: De grootste show op aarde. De mythe van de markteconomie.
En dan loop jij af te geven op de domheid van rechtse media Klopkoek?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 21 september 2015 @ 12:47:19 #180
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_156267792
NRC is strikt genomen rechts.

Je bent weer op oorlogspad.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  maandag 21 september 2015 @ 13:12:44 #181
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_156268301
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2015 12:47 schreef Klopkoek het volgende:
NRC is strikt genomen rechts.

Je bent weer op oorlogspad.
En De Groene Amsterdammer ook?
Ik weerleg gewoon je stelling Klopkoek en geef kritiek op je post. Daar zou je ook gewoon op in kunnen gaan dat deze journalist van de Groene schaamteloos aan zelfpromotie doet.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 21 september 2015 @ 13:19:28 #182
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_156268446
NRC is dan ook wel aardig afgezakt richting grootste gemene deler de laatste jaren..
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  maandag 21 september 2015 @ 13:22:53 #183
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_156268526
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  maandag 21 september 2015 @ 13:28:30 #184
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_156268644
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2015 13:19 schreef Perrin het volgende:
NRC is dan ook wel aardig afgezakt richting grootste gemene deler de laatste jaren..
.
Zoals ik al een aantal maal eerder in deze reeks poste, het probleem is niet de politieke kleur van media, of dat nu conservatief, gristelijk, liberaal of socialistisch is, het probleem in NL is het totale gebrek aan ambitie om kwaliteit te maken, inhoudelijk goede journalistiek te bedrijven.
De kranten in NL verschillen qua inhoud niet zoveel, hooguit in toonzetting en layout. Er zijn geen tabloids en er zijn geen kwaliteitskranten (een vakblad als het FD, wat toch vooral een beurskrant is daargelaten)
AD zit een beetje meer richting tabloid en NRC zat ooit een beetje meer richting kwaliteitskrant, maar eigenlijk verschillen ze niet heel erg veel. Ze zitten allebei meer naar het midden dan naar de uitersten.
Ik betreur dat er geen tabloid is (deze hebben een echt nut) en dat er geen kwaliteitskrant is.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 21 september 2015 @ 13:29:39 #185
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_156268674
quote:
Jij vind een programma als heel Holland bakt iets wat een PO rechtvaardigd?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_156270355
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2015 16:12 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Er zijn echt heel veel voorbeelden. Vergelijk de Groene Amsterdammer bijvoorbeeld maar eens met Elsevier. In het laatste blad zit alleen maar ideologische propaganda verpakt en zie je vooral heel veel geschreeuw.
De Elsevier in een vergelijking met de Groene Amsterdammer beschuldigen van ideologische propaganda _O- Net alsof de Groene objectief is.
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2015 20:10 schreef De_Kaas het volgende:
De media die in de OP als voorbeeld worden aangehaald (Telegraaf, Elsevier en ook Powned zou een goed voorbeeld zijn) worden voornamelijk door PVV-stemmers geconsumeerd.
Je moet niet uitgaan van de reactie`s op artikelen op de website van Elsevier, daar zitten wel aardig wat PVVers bij.
Maar bij de lezers van het blad zelf zitten weinig PVVers denk ik, eerder een heel groot deel VVD, met wat CDA en een paar verdwaalde D66ers.
Heb je het blad wel eens gelezen ? daar voelen veel PVVers zich toch niet echt in thuis, Elsevier publiceert ook vaak kritisch over uitkeringen en de groeiende zorg.
pi_156270420
Ik moet zeggen dat de Elsevier sinds de opkomst van Fortuyn echt vreselijk verstompzinnigt is. Daarvoor was het nog wel een aardig blad.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  maandag 21 september 2015 @ 14:47:38 #188
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_156270583
Die hele 'debilisering' van de journalistiek heeft ook wel veel met de opkomst van internet te maken.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  maandag 21 september 2015 @ 15:01:21 #189
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_156270890
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2015 14:47 schreef Perrin het volgende:
Die hele 'debilisering' van de journalistiek heeft ook wel veel met de opkomst van internet te maken.
Waarom zie je dat niet bij de Frankfurter Algemeine, de Neue Zuricher of andere buitenlandse kwaliteitsbladen?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 21 september 2015 @ 15:02:47 #190
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_156270919
quote:
1s.gif Op maandag 21 september 2015 15:01 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Waarom zie je dat niet bij de Frankfurter Algemeine, de Neue Zuricher of andere buitenlandse kwaliteitsbladen?
Duitsers zijn serieuzer? Misschien helpt de grootte van het taalgebied ook wel? Of zijn het loggere, grotere organisaties die langer op de oude koers doorkunnen..
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_156271058
Ach, ik vind dat er nog steeds niet zo heel veel mis is met de meeste Nederlandse kranten en opiniebladen.
Volgens mij ligt internetgebruik en beschikbaarheid van breedband in Nederland wel een stuk hoger dan in de Duitse taalgebieden wat ook een iets andere markt biedt.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  maandag 21 september 2015 @ 15:16:14 #192
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_156271201
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2015 15:02 schreef Perrin het volgende:

[..]

Duitsers zijn serieuzer? Misschien helpt de grootte van het taalgebied ook wel? Of zijn het loggere, grotere organisaties die langer op de oude koers doorkunnen..
FAZ heeft een oplage van 300.000
NZZ 129.000
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_156271215
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2015 14:47 schreef Perrin het volgende:
Die hele 'debilisering' van de journalistiek heeft ook wel veel met de opkomst van internet te maken.
Welke debilisering?

Je doelt op nieuwsblogs als Geenstijl?
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  maandag 21 september 2015 @ 15:19:45 #194
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_156271267
quote:
1s.gif Op maandag 21 september 2015 15:16 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Welke debilisering?

Je doelt op nieuwsblogs als Geenstijl?
Meer van bladen als NRC, Elsevier blijkbaar ook (lees ik nauwelijks).. Gedegen (onderzoeks-)journalistiek wordt steeds minder gedaan, is geen geld meer voor. Infotainment ipv echt relevante zaken aan de kaak stellen en analyseren.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_156271366
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2015 15:19 schreef Perrin het volgende:

[..]

Meer van bladen als NRC, Elsevier blijkbaar ook (lees ik nauwelijks).. Gedegen (onderzoeks-)journalistiek wordt steeds minder gedaan, is geen geld meer voor. Infotainment ipv echt relevante zaken aan de kaak stellen en analyseren.
Valt in werkelijkheid wel mee. In Volkskrant en NRC verschijnen regelmatig kritische en zeer gedegen artikelen.

En ik weet dat de gezamenlijke regiokranten van De Persgroep een paar per jaar met bijzondere onthullingen komen.

Ik denk dat je vooral wat mee loopt te huilen met de wolven. Het is namelijk stoer om onze media kut te vinden. Daardoor wek je immers de indruk erg belezen en intelligent te zijn.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  maandag 21 september 2015 @ 15:30:10 #196
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_156271553
quote:
1s.gif Op maandag 21 september 2015 15:23 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ik denk dat je vooral wat mee loopt te huilen met de wolven. Het is namelijk stoer om onze media kut te vinden. Daardoor wek je immers de indruk erg belezen en intelligent te zijn.
Dat sowieso.

Overigens had ik 't vooral over de NRC, en die vind ik echt aantoonbaar meer richting infotainment gaan met de nieuwe redacteur. Artikelen over kattenfilmpjes enzo..

Verder hoor ik regelmatig van andere journalisten (voor zover ze niet van baan zijn geswitcht), dat de journalistiek wel degelijk flink aan het veranderen is.

Gelukkig is 't niet helemaal weg, maar het is wel een ontwikkeling die me enige zorgen baart. En niet alleen mij.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  maandag 21 september 2015 @ 15:33:20 #197
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_156271634
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 21:48 schreef robin007bond het volgende:

[..]

In RTL Nieuws komt het niet heel sterk naar voren, maar in Boulevard en in Editie NL wel. Het jammere is dat juist een kwetsbare groep sneller naar de laatste twee programma's kijkt.
"kwetsbare groep"
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  maandag 21 september 2015 @ 15:34:01 #198
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_156271649
quote:
1s.gif Op maandag 21 september 2015 15:23 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Valt in werkelijkheid wel mee. In Volkskrant en NRC verschijnen regelmatig kritische en zeer gedegen artikelen.

En ik weet dat de gezamenlijke regiokranten van De Persgroep een paar per jaar met bijzondere onthullingen komen.

Ik denk dat je vooral wat mee loopt te huilen met de wolven. Het is namelijk stoer om onze media kut te vinden. Daardoor wek je immers de indruk erg belezen en intelligent te zijn.
Lees jij het FAZ of NZZ wel eens? Die Welt?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_156271904
quote:
10s.gif Op maandag 21 september 2015 15:33 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

"kwetsbare groep"
Is dat raar? Als je keihard werkt voor een flutloontje lijkt het me niet raar dat je daarna zin hebt in wat stompzinnig entertainment omdat je al zo uitgeput bent.
  maandag 21 september 2015 @ 15:45:54 #200
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_156271979
quote:
1s.gif Op maandag 21 september 2015 15:43 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Is dat raar? Als je keihard werkt voor een flutloontje lijkt het me niet raar dat je daarna zin hebt in wat stompzinnig entertainment omdat je al zo uitgeput bent.
Ik vind het gewoon zo typisch. De zelfingenomenheid druipt er vanaf.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  maandag 21 september 2015 @ 15:48:13 #201
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_156272041
quote:
1s.gif Op maandag 21 september 2015 15:43 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Is dat raar? Als je keihard werkt voor een flutloontje lijkt het me niet raar dat je daarna zin hebt in wat stompzinnig entertainment omdat je al zo uitgeput bent.
Daar is alcohol toch voor?
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  maandag 21 september 2015 @ 15:49:21 #202
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_156272083
quote:
14s.gif Op maandag 21 september 2015 15:45 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Ik vind het gewoon zo typisch. De zelfingenomenheid druipt er vanaf.
Het laat goed zien hoe de linkse goedmens eigenlijk de arbeidersklasse vreselijk minacht.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_156273071
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2015 15:19 schreef Perrin het volgende:

[..]

Meer van bladen als NRC, Elsevier blijkbaar ook (lees ik nauwelijks).. Gedegen (onderzoeks-)journalistiek wordt steeds minder gedaan, is geen geld meer voor. Infotainment ipv echt relevante zaken aan de kaak stellen en analyseren.
Ik weet 't niet.

Vroeger (vroeger, toen alles beter was), toen werd het nieuws voor volwassenen gemaakt. Kan me nog herinneren dat ik als kleine jongen naar het nieuws keek, en er de ballen van snapte. Je werd ook nog met U aangsproken. Er was geen tijd voor een geintje, het nieuws was bloedserieus. De kranten idem dito. Die werden voor je vader geschreven, en die had er verstand van.

Nu word je met je aangesproken, worden items wel eens met emotie gebracht, en is het nieuws er voor iedereen! Als ik weer eens in Nederland ben, zit ik met afgrijzen naar het nieuws te kijken. Infantiel gedoe. Alsof we een stel domme kleuters zijn met leerproblemen en de aandacht van een hamster.

In de jacht op de grootste gemene deler gaat men er van uit dat mensen niet kritisch en dom zijn. Ik denk dat ze er naast zitten. Verder zou het me niets verbazen als de heren en dames journalisten niet veel beter kunnen. De paar keer dat ik met een journalist van doen heb gehad, was ik in ieder geval niet onder de indruk.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  maandag 21 september 2015 @ 16:30:39 #204
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_156273146
Maar waarom is dat dan anders dan vroeger? Zijn we collectief dommer en oppervlakkiger geworden?
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_156273250
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2015 16:30 schreef Perrin het volgende:
Maar waarom is dat dan anders dan vroeger? Zijn we collectief dommer en oppervlakkiger geworden?
Die indruk heb ik haast wel.

Ik zelf wijt het aan de welvaart, het materialisme en het individualisme van tegenwoordig. De jongeren van tegenwoordig (mijn god, dat klinkt echt oud) zijn opgegroeid in een tijd waarin voor hen alles vanzelfsprekend was en ze alleen hun eigen geluk maar hoefden na te streven. Dat maakt denk ik oppervlakkig en individualistischer, waardoor mensen ook minder in andere mensen zijn geïnteresseerd en daar ook minder moeite voor willen doen.

Uiteraard is dit psychologie van de koude grond, maar wellicht zit er wel een kern van waarheid in.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_156273377
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2015 16:30 schreef Perrin het volgende:
Maar waarom is dat dan anders dan vroeger? Zijn we collectief dommer en oppervlakkiger geworden?
Er is geen tijd of geld voor diepgang meer denk ik. En laten we wel wezen; wat voegt de TV nog toe ten opzichte van Internet? Gezien het steeds verder afnemen van de investering in een serieuze redactie is het geen verrassing als de content steeds verder dalt wat betreft niveau.

Ik heb de indruk dat mensen met een hogere opleiding steeds meer de TV links laten liggen en dat mensen met een lager opleidingsniveau nog wel TV kijken en met name commerciële zenders richten zich op de laatstgenoemde groep. Ook is het zo dat met name jongeren zelf uitmaken wat ze wanneer kijken.
pi_156273618
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 14:15 schreef Pietverdriet het volgende:
Heb het al eerder gezegd en blijf erbij, het is poep of een medium links of rechts is, het probleem is dat de NL media kwalitatief niet goed zijn. Aan de ene kant hebben we geen echte kwaliteitskranten, (FD wellicht uitgezonderd, maar die richt zich op de financiële wereld zoals de automatiseringsgids zich op ICT richt) en ook heen boulevardkrant. De kranten en tijdschriften zitten vooral er ergens tussenin en verschillen meer qua layout dan wat journalistieke diepgang aangaat.
Een paar diehards hier blijft jammeren bv over mensen als Rick Nieman omdat die "rechts" zou zijn, maar voor de rest voegt dat niets toe.
Het is kut dat er geen Nederlandse NZZ, FAZ of NYTimes is. Heeft ook verder niets met oplages te maken. De NZZ is waarschijnlijk de kwalitatief beste krant van Europa, wellicht wereldwijd, maar haar oplage is kleiner dan die van het NRC.
Ik denk dat de verzuiling het achterliggende probleem is; kranten (en de staatsomroep) zijn altijd gericht geweest op een bepaalde zuil en niet op objectieve kwaliteit. Ook is in NL de "opleiding" tot journalist nogal vervuild met politieke vooringenomenheid.
pi_156273944
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2015 16:34 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Die indruk heb ik haast wel.

Ik zelf wijt het aan de welvaart, het materialisme en het individualisme van tegenwoordig. De jongeren van tegenwoordig (mijn god, dat klinkt echt oud) zijn opgegroeid in een tijd waarin voor hen alles vanzelfsprekend was en ze alleen hun eigen geluk maar hoefden na te streven. Dat maakt denk ik oppervlakkig en individualistischer, waardoor mensen ook minder in andere mensen zijn geïnteresseerd en daar ook minder moeite voor willen doen.

Uiteraard is dit psychologie van de koude grond, maar wellicht zit er wel een kern van waarheid in.
Ik werk wel eens met hoger opgeleide Nederlandse jongeren, en dan krijg ik niet de indruk dat ze niet geïnteresseerd zijn. Maar ze krijgen tegenwoordig zo veel indrukken, dat ze moeten kiezen.

Vroeger was er het Nieuws en de krant. Die eerste bracht De Waarheid en de tweede werd gespeld. Nu weten we wel beter, omdat er meer aanbod is, maar ipv de competitie aan te gaan met bijvoorbeeld buitenlandse media, heeft men voor de gemakkelijke weg gekozen. Dom vermaak voor de grijze massa.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_156274210
Volgens mij zijn jongeren geïnteresseerder en geïnformeerder dan ooit, maar hebben we door de vergrijzing tegelijkertijd te maken met een enorm aantal zuurzakken die klaagt over dat het ooit zogenaamd beter was dan nu.
pi_156274338
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2015 17:11 schreef Kaas- het volgende:
Volgens mij zijn jongeren geïnteresseerder en geïnformeerder dan ooit, maar hebben we door de vergrijzing tegelijkertijd te maken met een enorm aantal zuurzakken die klaagt over dat het ooit zogenaamd beter was dan nu.
Dit dus.

En gek genoeg hebben vooral expats er een handje van om te zeurzakken.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  maandag 21 september 2015 @ 17:24:40 #211
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_156274581
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2015 13:12 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

En De Groene Amsterdammer ook?
Ik weerleg gewoon je stelling Klopkoek en geef kritiek op je post. Daar zou je ook gewoon op in kunnen gaan dat deze journalist van de Groene schaamteloos aan zelfpromotie doet.
Groene Amsterdammer kun je niks kwalijk nemen. NRC in deze wel.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  maandag 21 september 2015 @ 17:28:21 #212
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_156274660
De berichtgeving over Volkert legt ook weer het een en ander bloot m.i.

Ook het hele frame van 'geld naar de Grieken', zonder besef van de miljarden die elk jaar naar Brabant, Limburg, Groningen en Friesland vloeien.

Een correcter frame is 'geld naar de Rothschilds', net zoals bij die veel te dure Rembrandt schilderijen.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  maandag 21 september 2015 @ 17:31:12 #213
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_156274739
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2015 16:46 schreef drexciya het volgende:

[..]

Ik denk dat de verzuiling het achterliggende probleem is; kranten (en de staatsomroep) zijn altijd gericht geweest op een bepaalde zuil en niet op objectieve kwaliteit. Ook is in NL de "opleiding" tot journalist nogal vervuild met politieke vooringenomenheid.
Valt wel mee. Er komen ook een hoop af van de Christelijke journalistiek opleiding.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  maandag 21 september 2015 @ 17:33:35 #214
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_156274807
quote:
1s.gif Op maandag 21 september 2015 15:49 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Het laat goed zien hoe de linkse goedmens eigenlijk de arbeidersklasse vreselijk minacht.
Slaat helemaal nergens op.

De intrinsieke kwaliteiten en mogelijkheden worden juist NIET door hem geminacht.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  maandag 21 september 2015 @ 19:27:26 #215
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_156277353
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2015 17:28 schreef Klopkoek het volgende:
De berichtgeving over Volkert legt ook weer het een en ander bloot m.i.

Ook het hele frame van 'geld naar de Grieken', zonder besef van de miljarden die elk jaar naar Brabant, Limburg, Groningen en Friesland vloeien.

Een correcter frame is 'geld naar de Rothschilds', net zoals bij die veel te dure Rembrandt schilderijen.
Ik altijd maar denken dat er miljarden uit Groningen vloeiden.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_156280299
quote:
1s.gif Op maandag 21 september 2015 19:27 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Ik altijd maar denken dat er miljarden uit Groningen vloeiden.
Dat had behoort de Nederlandse staat toe uiteraard. Dat de provincie Groningen er zo nodig bovenop moest gaan liggen is hun probleem.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  maandag 21 september 2015 @ 21:00:30 #217
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_156280480
quote:
1s.gif Op maandag 21 september 2015 17:15 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Dit dus.

En gek genoeg hebben vooral expats er een handje van om te zeurzakken.
meer dan schelden doe je niet koos, voel je je in je wiek geschoten? Expats hebben wat gezien van de wereld, hebben verder gekeken van de rand van jouw bordje stamppot boerenkool
Lees jij het FAZ of NZZ wel eens? Die Welt? NYTimes?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_156280659
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2015 21:00 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

meer dan schelden doe je niet koos, voel je je in je wiek geschoten? Expats hebben wat gezien van de wereld, hebben verder gekeken van de rand van jouw bordje stamppot boerenkool
Lees jij het FAZ of NZZ wel eens? Die Welt? NYTimes?
Ik lees vooral de Engelstalige media. NYT, WaPo, Guardian, Economist, WSJ en dan nog wat specialistische zaken als de MIT tech review. Ik kan nou niet direct zeggen dat de kwaliteit zo ongelooflijk veel beter is dan van de Nederlandse kranten en opiniebladen. Een Economist heeft natuurlijk wel een veel bredere oriëntatie waardoor je meer meekrijgt van andere werelddelen.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  maandag 21 september 2015 @ 21:05:40 #219
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_156280725
quote:
1s.gif Op maandag 21 september 2015 21:04 schreef Monolith het volgende:

[..]

Ik lees vooral de Engelstalige media. NYT, WaPo, Guardian, Economist, WSJ en dan nog wat specialistische zaken als de MIT tech review. Ik kan nou niet direct zeggen dat de kwaliteit zo ongelooflijk veel beter is dan van de Nederlandse kranten en opiniebladen. Een Economist heeft natuurlijk wel een veel bredere oriëntatie waardoor je meer meekrijgt van andere werelddelen.
Maar hij is dus wel duidelijk beter.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 21 september 2015 @ 21:06:00 #220
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_156280745
quote:
1s.gif Op maandag 21 september 2015 19:27 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Ik altijd maar denken dat er miljarden uit Groningen vloeiden.
Oké, geen goed voorbeeld. Ook geen typische PVV/VVD provincie trouwens.

Zeeland dan. Of Drenthe
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_156280818
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2015 21:05 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Maar hij is dus wel duidelijk beter.
Neu, breder en derhalve biedt het blad iets dat de Nederlandse bladen niet bieden. Maar ook op de artikelen in de Economist valt genoeg af te dingen. Dat zie je alleen al in ze brievensectie. Hun wetenschapskattern is ook niet zo denderend.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  maandag 21 september 2015 @ 21:09:54 #222
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_156280924
quote:
1s.gif Op maandag 21 september 2015 21:07 schreef Monolith het volgende:

[..]

Neu, breder en derhalve biedt het blad iets dat de Nederlandse bladen niet bieden. Maar ook op de artikelen in de Economist valt genoeg af te dingen. Dat zie je alleen al in ze brievensectie. Hun wetenschapskattern is ook niet zo denderend.
Vind jij serieus de NYT of WaPo niet duidelijk betere kranten, journalistiek gezien, dan NRC of Volkskrant?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_156281461
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2015 21:00 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

meer dan schelden doe je niet koos, voel je je in je wiek geschoten? Expats hebben wat gezien van de wereld, hebben verder gekeken van de rand van jouw bordje stamppot boerenkool
Lees jij het FAZ of NZZ wel eens? Die Welt? NYTimes?
Engelstalige media vooral. Duits versta en spreek ik prima, maar vind het lastig om complete artikelen te lezen.

En ik vind en NYT of Economisten hartstikke interessant, maar vooral omdat ze kwesties door met een andere, bredere blik bekijken. Onze media kiezen vooral voor een Nederlandse invalshoek. Dat maakt verhalen anders, maar niet per se slechter.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  maandag 21 september 2015 @ 21:27:28 #224
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_156281654
quote:
1s.gif Op maandag 21 september 2015 21:23 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Engelstalige media vooral. Duits versta en spreek ik prima, maar vind het lastig om complete artikelen te lezen.

En ik vind en NYT of Economisten hartstikke interessant, maar vooral omdat ze kwesties door met een andere, bredere blik bekijken. Onze media kiezen vooral voor een Nederlandse invalshoek. Dat maakt verhalen anders, maar niet per se slechter.
Je leest dus de kranten die ik aanhaalde (FAZ, NZZ) niet, je weet niet hoe ze journalistiek zijn.
Duidelijk.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 21 september 2015 @ 21:29:30 #225
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_156281733
quote:
1s.gif Op maandag 21 september 2015 17:24 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Groene Amsterdammer kun je niks kwalijk nemen. NRC in deze wel.
De man is redacteur van de Groene Amsterdammer.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_156281802
quote:
1s.gif Op maandag 21 september 2015 21:27 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Je leest dus de kranten die ik aanhaalde (FAZ, NZZ) niet, je weet niet hoe ze journalistiek zijn.
Duidelijk.
Je had het ook over de NYT en WaPo - kranten die ik gewoon lees - en zocht bij Mono de bevestiging dat die uitgaven beter zijn dan de Nederlandse media. Ik snap dus niet dat je het inhoudelijke deel van mijn post negeert.

Of mogen we hier alleen praten over Duitse en Nederlandse media?
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  maandag 21 september 2015 @ 21:40:38 #227
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_156282223
De kwaliteit, betrouwbaarheid en eerlijkheid van Angelsaksische media wordt ook vaak overschat, en ten onrechte als maatstaf door Nederlandse hoernalisten gezien.
Onderzoek toont aan dat tegenwoordig tenminste 60% van de kopij in zgn. Engelstalige kwaliteitsmedia door PR bureaus wordt aangedragen.

De onverschilligheid naar het Europese vasteland is zo zonde.

De glorietijd van NZZ is wel al even voorbij, maar het klopt wel dat dit taalgebied een aantal pareltjes heeft.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_156282313
Nou Piet, je hebt in je grote vriend Klopkoek een medestander gevonden.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  maandag 21 september 2015 @ 21:43:09 #229
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_156282324
quote:
1s.gif Op maandag 21 september 2015 21:31 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Je had het ook over de NYT en WaPo - kranten die ik gewoon lees - en zocht bij Mono de bevestiging dat die uitgaven beter zijn dan de Nederlandse media. Ik snap dus niet dat je het inhoudelijke deel van mijn post negeert.

Of mogen we hier alleen praten over Duitse en Nederlandse media?
Zo snap ik niet dat jouw insteek vooral schelden was op mij omdat ik zeg dat er geen echte kwaliteitskrant en geen echte tabloid is in NL.
Jij maakt ervan dat ik roep dat het allemaal kut is, dat claim ik niet, maar met nuance heb jij vaker moeite.
Je hebt deze reeks langer gevolgd en dan weet je ook dat ik al eerder poste dat de financiele telegraaf goed is, dat ze de enige zijn die aan rechtsbankjournalistiek doen. Zo heeft de VK soms ook goede artikelen en het nrc ook. Maar geen van hun is overall een zeer goede krant.
Zo zijn er ook geen lekkere tabloids, echte schandaal pers die burocratische misstanden aanpakken of politici of topmanagers in de knieen dwingen.
Jouw reactie daarop was niet inhoudelijk, maar vooral op de persoon. Dus ga nu niet een beetje zitten beledigde leverworst zijn, als je met je beentje gestrekt gaat, ga ik op je enkel staan.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_156282403
Hoe kom je erbij dat de Telegraaf de enige krant is die aan rechtbankverslaggeving doet? Dat klopt dus al niet.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  maandag 21 september 2015 @ 21:47:13 #231
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_156282479
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2015 21:45 schreef KoosVogels het volgende:
Hoe kom je erbij dat de Telegraaf de enige krant is die aan rechtbankverslaggeving doet? Dat klopt dus al niet.
Journalistiek, niet verslaggeving, journalistiek doet de Stentor ook, twee alinea waar men een zaak kort samenvat en het vonnis..
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_156282616
quote:
1s.gif Op maandag 21 september 2015 21:47 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Journalistiek, niet verslaggeving, journalistiek doet de Stentor ook, twee alinea waar men een zaak kort samenvat en het vonnis..
Nee, dat klopt dus niet. Zaken worden gevolgd en er wordt uitgebreid over bericht. Verslaggevers zijn aanwezig bij zittingen en maken ook buiten die momenten om stukken over lopende zaken.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_156282650
Sterker, ik heb onlangs zelf nog de hele dag bij een zaak over een hakbijlmoord gezeten en 1000 woorden daarover geschreven.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  maandag 21 september 2015 @ 22:24:59 #234
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_156283898
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2015 16:27 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Nu word je met je aangesproken, worden items wel eens met emotie gebracht, en is het nieuws er voor iedereen! Als ik weer eens in Nederland ben, zit ik met afgrijzen naar het nieuws te kijken. Infantiel gedoe. Alsof we een stel domme kleuters zijn met leerproblemen en de aandacht van een hamster.

En dat is een Nederlands verschijnsel? In Amerika word je zo mogelijk nog meer als een mongool behandeld als kijker.
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
pi_156284516
quote:
1s.gif Op maandag 21 september 2015 22:24 schreef Euribob het volgende:

[..]

En dat is een Nederlands verschijnsel? In Amerika word je zo mogelijk nog meer als een mongool behandeld als kijker.
Is dat overigens wel terecht.
  maandag 21 september 2015 @ 22:54:43 #236
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_156284900
quote:
1s.gif Op maandag 21 september 2015 22:24 schreef Euribob het volgende:

[..]

En dat is een Nederlands verschijnsel? In Amerika word je zo mogelijk nog meer als een mongool behandeld als kijker.
En NL volgt die stijl.

Nieuwsuur bijv.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_156284946
Van de rechtse media worden we allemaal domme tokkies
Have a heart that never hardens, and a temper that never tires, and a touch that never hurts.<br />-Charles Dickens
pi_156286009
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2015 21:09 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Vind jij serieus de NYT of WaPo niet duidelijk betere kranten, journalistiek gezien, dan NRC of Volkskrant?
Neu. Op welke punten vind jij ze zoveel beter?
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_156287631
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2015 16:27 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Ik weet 't niet.

Vroeger (vroeger, toen alles beter was), toen werd het nieuws voor volwassenen gemaakt. Kan me nog herinneren dat ik als kleine jongen naar het nieuws keek, en er de ballen van snapte. Je werd ook nog met U aangsproken. Er was geen tijd voor een geintje, het nieuws was bloedserieus. De kranten idem dito. Die werden voor je vader geschreven, en die had er verstand van.

Nu word je met je aangesproken, worden items wel eens met emotie gebracht, en is het nieuws er voor iedereen! Als ik weer eens in Nederland ben, zit ik met afgrijzen naar het nieuws te kijken. Infantiel gedoe. Alsof we een stel domme kleuters zijn met leerproblemen en de aandacht van een hamster.

In de jacht op de grootste gemene deler gaat men er van uit dat mensen niet kritisch en dom zijn. Ik denk dat ze er naast zitten. Verder zou het me niets verbazen als de heren en dames journalisten niet veel beter kunnen. De paar keer dat ik met een journalist van doen heb gehad, was ik in ieder geval niet onder de indruk.
quote:
1s.gif Op maandag 21 september 2015 22:54 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

En NL volgt die stijl.

Nieuwsuur bijv.
Dat is de reden dat ik de laatste jaren niet meer kijk naar Nieuwsuur, Eenvandaag, het journaal etc.
Ik heb wel wat beters te doen. Even snel via het internet wat lezen en je weet meer dan wanneer je naar die programma's kijkt terwijl het een klein deel van de tijd kost. Jammer, de actualiteitenprogramma's waren vroeger wel het bekijken waard. Ook toen lag het tempo wat aan de lage kant maar in ieder geval werd je toen niet als idioot benaderd, nu inderdaad wel. Het helpt wellicht ook niet dat ze juist de twee betere of minder slechte actualiteitenprogramma's, Netwerk en NOVA, vakkundig hebben gesloopt in opdracht van de netcoördinator (en de politiek omdat ze te kritisch waren richting de politiek?).

quote:
Ik denk dat ze er naast zitten. Verder zou het me niets verbazen als de heren en dames journalisten niet veel beter kunnen. De paar keer dat ik met een journalist van doen heb gehad, was ik in ieder geval niet onder de indruk.
Eens. Verder is er niets mis mee als het journaal en actualiteitenprogramma's gericht wordt op 10-30% van de volwassenen. Niets belet je om daarnaast een nieuwprogramma uit te zonden waarin alles meer in Jip- en Jannekestijl wordt uitgelegd maar doe het daarnaast, niet in plaats van. Maar ja, dan moet je het inderdaad wel kunnen!

[ Bericht 9% gewijzigd door Bram_van_Loon op 22-09-2015 00:41:00 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_156287730
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2015 16:34 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Die indruk heb ik haast wel.

Ik zelf wijt het aan de welvaart, het materialisme en het individualisme van tegenwoordig. De jongeren van tegenwoordig (mijn god, dat klinkt echt oud) zijn opgegroeid in een tijd waarin voor hen alles vanzelfsprekend was en ze alleen hun eigen geluk maar hoefden na te streven. Dat maakt denk ik oppervlakkig en individualistischer, waardoor mensen ook minder in andere mensen zijn geïnteresseerd en daar ook minder moeite voor willen doen.

Uiteraard is dit psychologie van de koude grond, maar wellicht zit er wel een kern van waarheid in.
Koude grond of niet, ik heb dezelfde theorie.

quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2015 16:46 schreef drexciya het volgende:

[..]

Ik denk dat de verzuiling het achterliggende probleem is; kranten (en de staatsomroep) zijn altijd gericht geweest op een bepaalde zuil en niet op objectieve kwaliteit. Ook is in NL de "opleiding" tot journalist nogal vervuild met politieke vooringenomenheid.
Dat kan best zo wezen maar hoeveel procent van de journalisten heeft die journalistiekcursus op het HBO gevolgd? Daar zitten toch veel mensen tussen die geschiedenis, economie of iets dergelijks hebben gestudeerd en op de een of andere maniere in het vak zijn gerold?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  dinsdag 22 september 2015 @ 08:05:29 #241
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_156289238
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2015 16:34 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Die indruk heb ik haast wel.

Ik zelf wijt het aan de welvaart, het materialisme en het individualisme van tegenwoordig. De jongeren van tegenwoordig (mijn god, dat klinkt echt oud) zijn opgegroeid in een tijd waarin voor hen alles vanzelfsprekend was en ze alleen hun eigen geluk maar hoefden na te streven. Dat maakt denk ik oppervlakkig en individualistischer, waardoor mensen ook minder in andere mensen zijn geïnteresseerd en daar ook minder moeite voor willen doen.

Uiteraard is dit psychologie van de koude grond, maar wellicht zit er wel een kern van waarheid in.
Dit wordt jongeren toch al sinds de tweede wereldoorlog verweten? We kunnen ook de ontzuiling, kleinere gezinnen, globalisering en de toegenomen arbeidsparticipatie van vrouwen aanhalen om dezelfde fenomenen te verklaren.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_156289911
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2015 21:00 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

meer dan schelden doe je niet koos.
Waar heb ik trouwens precies lopen schelden, Piet?
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_156290473
Haha, een SP'er die ervoor pleit om twee nieuwsuitzendingen te maken: een voor de elite en een voor het domvolk.

Prachtig, je hebt mijn dag alweer gemaakt Bram. _O-
pi_156290609
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 09:41 schreef Kaas- het volgende:
Haha, een SP'er die ervoor pleit om twee nieuwsuitzendingen te maken: een voor de elite en een voor het domvolk.

Prachtig, je hebt mijn dag alweer gemaakt Bram. _O-
Daar hebben we toch het jeugdjournaal al voor?
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_156290833
Ik snap die hang naar vroeger niet zo. Moet je eens een krant van 50 jaar geleden erbij pakken. Alles werd geschreven vanuit een institutionele bril en de teksten waren wollig; er waren gewoon doorheen te komen. De opmaak was om te janken: een opeenhoping van op elkaar gestapelde tekstblokken met waardeloze foto's.

En dan had je nog het Polygoonjournaal. Dat was natuurlijk helemaal bagger.

Nee, doe mij de hedendaagse media dan maar.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  dinsdag 22 september 2015 @ 11:21:49 #246
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_156292582
Het standaard argument is natuurlijk dat de markt zich aan past aan de vraag.

Mensen zijn nu eenmaal steeds minder gaan lezen, hebben minder geduld. Taalbegrip is aantoonbaar achteruit gegaan. Geduld eveneens.

Het moet allemaal korter, sneller, simpeler. Internet werkt dat in de hand ja.

John de Mol zegt ook gewoon dat hij het snelle monteren en geen moment rust van de Amerikanen heeft afgekeken.

Het was niet allemaal beter 40 jaar terug, maar NL behoordde toen tot de voorhoedde. Journalistiek won internationale prijzen, stond fier op nummer 1 in de persvrijheid.

Vandaar dat toen de internationale 'sterren' en 'leiders' makkelijker voor de NL camera verschenen. Wereld was ook wel veel kleiner, toen.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_156292894
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 september 2015 11:21 schreef Klopkoek het volgende:
Het standaard argument is natuurlijk dat de markt zich aan past aan de vraag.

Mensen zijn nu eenmaal steeds minder gaan lezen, hebben minder geduld. Taalbegrip is aantoonbaar achteruit gegaan. Geduld eveneens.

Het moet allemaal korter, sneller, simpeler. Internet werkt dat in de hand ja.

John de Mol zegt ook gewoon dat hij het snelle monteren en geen moment rust van de Amerikanen heeft afgekeken.

Het was niet allemaal beter 40 jaar terug, maar NL behoordde toen tot de voorhoedde. Journalistiek won internationale prijzen, stond fier op nummer 1 in de persvrijheid.

Vandaar dat toen de internationale 'sterren' en 'leiders' makkelijker voor de NL camera verschenen. Wereld was ook wel veel kleiner, toen.
Nederland staat ook gewoon nog steeds in de voorhoede qua persvrijheid hoor, zie de lijst van RSF.
Er was een kleine dip die zo uit m'n hoofd te maken had met de gijzeling van die Telegraafjournalisten.
Dit jaar ook weer een kleine daling kennelijk, maar een reden zie ik er zo niet bij staan.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_156299471
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2015 21:09 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Vind jij serieus de NYT of WaPo niet duidelijk betere kranten, journalistiek gezien, dan NRC of Volkskrant?
NYT is ook sterk in kwaliteit gedaald; daar wordt ook een overduidelijke spin aan het nieuws in meegegeven tegenwoordig. Het probleem is dat er achter de schermen partijen zijn die de media kopen en daarmee invloed op de wereld uitoefenen, zoals een Rupert Murdoch.
  dinsdag 22 september 2015 @ 17:14:54 #249
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_156300340
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 11:38 schreef Monolith het volgende:

[..]

Nederland staat ook gewoon nog steeds in de voorhoede qua persvrijheid hoor, zie de lijst van RSF.
Er was een kleine dip die zo uit m'n hoofd te maken had met de gijzeling van die Telegraafjournalisten.
Dit jaar ook weer een kleine daling kennelijk, maar een reden zie ik er zo niet bij staan.
Nederland staat zeker nog steeds hoog maar al een tijdje niet meer de onbetwiste nummer 1. Die positie hadden ze wel.

In lijn met de 'neoliberale' tijdgeest is de betekenis en operationalisatie van het woord ook licht veranderd.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  dinsdag 22 september 2015 @ 17:15:57 #250
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_156300363
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 16:47 schreef drexciya het volgende:

[..]

NYT is ook sterk in kwaliteit gedaald; daar wordt ook een overduidelijke spin aan het nieuws in meegegeven tegenwoordig. Het probleem is dat er achter de schermen partijen zijn die de media kopen en daarmee invloed op de wereld uitoefenen, zoals een Rupert Murdoch.
Zeker. Zie de befaamde twist die ze gaven aan Occupy. En hun rol vlak voor de Irak oorlog. Ingestoken door adverteerders. Zie de docu 'selling the war' waar een ex CNN baas dit beaamt.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  dinsdag 22 september 2015 @ 17:32:57 #251
3647 B.R.Oekhoest
Taalpotpourrist Berend Rinus
pi_156300708
quote:
1s.gif Op maandag 21 september 2015 15:49 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Het laat goed zien hoe de linkse goedmens eigenlijk de arbeidersklasse vreselijk minacht.
Idd, die wordt gezien als een stel hulpbehoevende handelingsonbekwamen die door hun 'ge-emancipeerd', 'geholpen' danwel 'opgevoed' dienen te worden.
De moraal zit in een crisis, niemand weet meer wat van wie is.
Mijn broer Tinus zeker niet; de minkukel neemt steeds ongevraagd bezit van mijn FOK!account. Beste vent wel verder, overigens: http://fotoboek.fok.nl/Tinus_O..
pi_156300788
-

[ Bericht 100% gewijzigd door Kaas- op 22-09-2015 17:40:48 ]
pi_156304278
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 09:41 schreef Kaas- het volgende:
Haha, een SP'er die ervoor pleit om twee nieuwsuitzendingen te maken: een voor de elite en een voor het domvolk.

Prachtig, je hebt mijn dag alweer gemaakt Bram. _O-
Dat komt doordat jij weinig van socialisme begrijpt. Socialisme houdt niet in dat je iedereen gelijk maakt en alles op de grootste gemene deler afstemt of iets dergelijks, denk daar maar even over na.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  dinsdag 22 september 2015 @ 20:09:29 #254
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_156304312
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 17:32 schreef B.R.Oekhoest het volgende:

[..]

Idd, die wordt gezien als een stel hulpbehoevende handelingsonbekwamen die door hun 'ge-emancipeerd', 'geholpen' danwel 'opgevoed' dienen te worden.
Het paternalisme druipte er van af, echte aparatchik houding.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 22 september 2015 @ 20:10:31 #255
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_156304336
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 20:08 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dat komt doordat jij weinig van socialisme begrijpt. Socialisme houdt niet in dat je iedereen gelijk maakt en alles op de grootste gemene deler afstemt of iets dergelijks, denk daar maar even over na.
Nee, socialisme houd in dat iedereen gelijk is, maar sommigen meer gelijk zijn dan anderen
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_156304342
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 20:08 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dat komt doordat jij weinig van socialisme begrijpt. Socialisme houdt niet in dat je iedereen gelijk maakt en alles op de grootste gemene deler afstemt of iets dergelijks, denk daar maar even over na.
Vertel de achterban van de SP maar eens dat je speciaal voor hen graag dowNOS-nieuws wil maken en observeer vervolgens wat het met ze doet.
pi_156314150
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 10:00 schreef KoosVogels het volgende:
Ik snap die hang naar vroeger niet zo. Moet je eens een krant van 50 jaar geleden erbij pakken. Alles werd geschreven vanuit een institutionele bril en de teksten waren wollig; er waren gewoon doorheen te komen. De opmaak was om te janken: een opeenhoping van op elkaar gestapelde tekstblokken met waardeloze foto's.

En dan had je nog het Polygoonjournaal. Dat was natuurlijk helemaal bagger.

Nee, doe mij de hedendaagse media dan maar.
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 september 2015 11:21 schreef Klopkoek het volgende:
Het standaard argument is natuurlijk dat de markt zich aan past aan de vraag.

Mensen zijn nu eenmaal steeds minder gaan lezen, hebben minder geduld. Taalbegrip is aantoonbaar achteruit gegaan. Geduld eveneens.

Het moet allemaal korter, sneller, simpeler. Internet werkt dat in de hand ja.

John de Mol zegt ook gewoon dat hij het snelle monteren en geen moment rust van de Amerikanen heeft afgekeken.

Het was niet allemaal beter 40 jaar terug, maar NL behoordde toen tot de voorhoedde. Journalistiek won internationale prijzen, stond fier op nummer 1 in de persvrijheid.

Vandaar dat toen de internationale 'sterren' en 'leiders' makkelijker voor de NL camera verschenen. Wereld was ook wel veel kleiner, toen.
Als je terugkijkt naar TV die twintig jaar geleden alleen maar lof oogste, zoals bijvoorbeeld "Een Schitterend Ongeluk", dan valt op dat het enorm saaie TV is, met een belabberde uitleg van wat nu precies de bedoeling is van de TV maker. Afleveringen worden geintroduceerd met filmpjes gemaakt met een camera van een rivier, van mensen die in het park aan het spelen zijn en een voice over die een verhaaltje aan het vertellen is. Men wisselt niet van camera, je ziet minuten lang hetzelfde shot. De discussies met de hoofdrolspelers (beroemde wetenschappers uit die tijd) zijn fascinerend, maar keer op keer blijkt dat de TV maker er zelf helaas de ballen van snapt.

Afijn, elitaire TV dus. VPRO.

De TV van vandaag is vlotter, is minder elitair, is spannender en zit gewoonweg beter in elkaar. TV kan dus echt beter zijn dan vroeger, en is het vaak ook. Gelukkig maar!

Maar het Journaal bijvoorbeeld heeft een format dat gewoonweg niet meer van deze tijd is. Aan de ene kant probeert men het vlot en spannend te maken, maar omdat je een onderwerp in heel korte tijd moet behandelen, ontkom je er niet aan om kort door de bocht te zijn, waardoor je in Hart van Nederland territorium terecht komt.

Er wordt in dit topic gewezen op dat het in Amerika nog erger is, maar in Amerika kijken alleen bejaarden nog naar het nieuws.

Kranten geldt hetzelfde voor. Het moet vlot en spannend, maar kranten lenen zich helemaal niet voor vlot en spannend, en als het wel vlot en spannend is, dan is het niet diepgravend. Als iets rond moet zijn, kan het niet ook vierkant zijn.

Door het internet is het heel gemakkelijk om naast rond (vlot en spannend) ook vierkant (diepgravend) te hebben voor de mediaconsument.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  woensdag 23 september 2015 @ 08:21:52 #258
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_156314631
Tja, Lyrebird
Frank Wiering interviewde Samuel Cohen Uitvinder neutronenbom, dat is inmiddels een slordige 30 jaar terug, maar is nog steeds legendarisch goede TV
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_156314719
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 06:01 schreef Lyrebird het volgende:

Maar het Journaal bijvoorbeeld heeft een format dat gewoonweg niet meer van deze tijd is. Aan de ene kant probeert men het vlot en spannend te maken, maar omdat je een onderwerp in heel korte tijd moet behandelen, ontkom je er niet aan om kort door de bocht te zijn, waardoor je in Hart van Nederland territorium terecht komt.

Ja dat inzetten op 2 paarden is wel een probleem van het NOS journaal, als je zo graag klein leed wil brengen doe dat dan in een apart programma zoals RTL doet maar ga niet proberen HvNL bij het serieuze nieuws te stoppen.

Onderwerp keuze is bij het NOS journaal ook vreemd te noemen, tijdje terug bij het hoogtepunt van de Griekenland crisis presteerden ze het om minutenlang aandacht te besteden aan een wet die in de VS aangenomen was die geen enkele invloed had op Nederland en de rest van de wereld. Griekenland kreeg nog geen minuut aandacht vlak voor het weer.
  woensdag 23 september 2015 @ 08:39:52 #260
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_156314770
Straks zijn er weer verkiezingen in de VS, dan gebeurd er verder helemaal niets in de rest van de wereld volgens het NOS journaal
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 23 september 2015 @ 08:44:15 #261
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_156314804
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 06:01 schreef Lyrebird het volgende:

[..]


[..]

Als je terugkijkt naar TV die twintig jaar geleden alleen maar lof oogste, zoals bijvoorbeeld "Een Schitterend Ongeluk", dan valt op dat het enorm saaie TV is, met een belabberde uitleg van wat nu precies de bedoeling is van de TV maker. Afleveringen worden geintroduceerd met filmpjes gemaakt met een camera van een rivier, van mensen die in het park aan het spelen zijn en een voice over die een verhaaltje aan het vertellen is. Men wisselt niet van camera, je ziet minuten lang hetzelfde shot. De discussies met de hoofdrolspelers (beroemde wetenschappers uit die tijd) zijn fascinerend, maar keer op keer blijkt dat de TV maker er zelf helaas de ballen van snapt.

Afijn, elitaire TV dus. VPRO.

De TV van vandaag is vlotter, is minder elitair, is spannender en zit gewoonweg beter in elkaar. TV kan dus echt beter zijn dan vroeger, en is het vaak ook. Gelukkig maar!

Maar het Journaal bijvoorbeeld heeft een format dat gewoonweg niet meer van deze tijd is. Aan de ene kant probeert men het vlot en spannend te maken, maar omdat je een onderwerp in heel korte tijd moet behandelen, ontkom je er niet aan om kort door de bocht te zijn, waardoor je in Hart van Nederland territorium terecht komt.

Er wordt in dit topic gewezen op dat het in Amerika nog erger is, maar in Amerika kijken alleen bejaarden nog naar het nieuws.

Kranten geldt hetzelfde voor. Het moet vlot en spannend, maar kranten lenen zich helemaal niet voor vlot en spannend, en als het wel vlot en spannend is, dan is het niet diepgravend. Als iets rond moet zijn, kan het niet ook vierkant zijn.

Door het internet is het heel gemakkelijk om naast rond (vlot en spannend) ook vierkant (diepgravend) te hebben voor de mediaconsument.
Is die TV serie met wetenschappers ergens te zien? Waar heb jij hem gezien?

Zal even kijken dan.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  woensdag 23 september 2015 @ 08:46:29 #262
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_156314842
quote:
1s.gif Op woensdag 23 september 2015 08:44 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Is die TV serie met wetenschappers ergens te zien? Waar heb jij hem gezien?

Zal even kijken dan.
http://winkel.vpro.nl/een-schitterend-ongeluk/
https://www.youtube.com/p(...)We9_l7rt4X09plJ6SFLw
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_156315009
quote:
1s.gif Op woensdag 23 september 2015 08:44 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Is die TV serie met wetenschappers ergens te zien? Waar heb jij hem gezien?

Zal even kijken dan.
Hier mijn "review", dat ik al weer in 2013 geschreven heb.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  woensdag 23 september 2015 @ 09:06:05 #264
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_156315104
Heb alleen nooit gesnapt waarom Sheldrake deel was van deze serie/
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_156315322
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 09:06 schreef Pietverdriet het volgende:
Heb alleen nooit gesnapt waarom Sheldrake deel was van deze serie/
Sheldrake had hele leuke ideeen die nergens op gebaseerd waren. Zo'n jonge onderzoeker die het allemaal wel even komt uitleggen, dat kan voor leuke TV zorgen. Ik vond zijn afzending trouwens wel fascinerend, zijn ideeen zijn ook lang blijven hangen, maar je kon aan de grote jongens in het debat merken dat het om een academisch lichtgewicht ging.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_156315469
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 10:00 schreef KoosVogels het volgende:

En dan had je nog het Polygoonjournaal. Dat was natuurlijk helemaal bagger.

Die stem van Philip Bloemendaal.
Overdreven articuleren, en aan het eind een ingestudeerde grap.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  woensdag 23 september 2015 @ 09:32:18 #267
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_156315501
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 09:29 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Die stem van Philip Bloemendaal.
Overdreven articuleren, en aan het eind een ingestudeerde grap.
Ik doe hem nog wel eens na, jongere collega's snappen de grap niet
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_156316080
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 09:32 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik doe hem nog wel eens na, jongere collega's snappen de grap niet
Jiskefet kon deze ook goed doen:
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  woensdag 23 september 2015 @ 10:18:08 #269
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_156316221
quote:
Jiskefet is ook al weer erg lang geleden
Was geniaal
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_156316429
Linkse tv kan wel leuk zijn, goede herinneringen aan:

- Kooten en de Bie
- Op zoek naar Jolanda
- Spitting Image
- Jiskefet

Als puberende tiener keek ik toch voornamelijk naar de VPRO en Veronica.

Vara was ook wel grappig, showballet dansend richting de financiële afgrond.

[ Bericht 18% gewijzigd door #ANONIEM op 23-09-2015 10:34:02 ]
pi_156317807
Eens. Wij keken thuis meer linkse TV, dan rechtse TV. Veel VPRO en VARA.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_156319675
quote:
10s.gif Op dinsdag 22 september 2015 20:10 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Vertel de achterban van de SP maar eens dat je speciaal voor hen graag dowNOS-nieuws wil maken en observeer vervolgens wat het met ze doet.
Jij mist het punt Kaas. Ik pleit niet voor een debielenversie van het nieuws (ik neem er niet eens een stelling over in of dat die er zou moeten zijn), ik pleit ervoor dat als de NOS, RTL en SBS Nederland het toch niet kunnen laten om dat er van te maken dat ze dan beter daar een apart programma voor gebruiken en het nieuw gewoon het nieuws laten zijn. Liever beide dan dat je een van de twee erodeert tot iets wat nauwelijks de moeite van het kijken waard is. Ik zie graag een degelijk journaal en degelijke actualiteitenprogramma's terugkomen. Als ze daarnaast nog een Jip- en Jannekeversie willen behouden vind ik het prima maar laat die degelijke varianten weer terugkomen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_156319800
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 13:24 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Jij mist het punt Kaas. Ik pleit niet voor een debielenversie van het nieuws (ik neem er niet eens een stelling over in of dat die er zou moeten zijn), ik pleit ervoor dat als de NOS, RTL en SBS Nederland het toch niet kunnen laten om dat er van te maken dat ze dan beter daar een apart programma voor gebruiken en het nieuw gewoon het nieuws laten zijn. Liever beide dan dat je een van de twee erodeert tot iets wat nauwelijks de moeite van het kijken waard is. Ik zie graag een degelijk journaal en degelijke actualiteitenprogramma's terugkomen. Als ze daarnaast nog een Jip- en Jannekeversie willen behouden vind ik het prima maar laat die degelijke varianten weer terugkomen.
RTL doet dat toch ook al? Je kan nog twisten over de kwaliteit (of gebrek aan) maar ze proberen wel de HvNL items uit het gewone nieuws te houden.

RTL Z vind ik ook wel een slimme zet van ze.
  woensdag 23 september 2015 @ 14:23:37 #274
3647 B.R.Oekhoest
Taalpotpourrist Berend Rinus
pi_156321244
quote:
11s.gif Op woensdag 23 september 2015 10:31 schreef Chewie het volgende:
Linkse tv kan wel leuk zijn, goede herinneringen aan:

- Kooten en de Bie
- Op zoek naar Jolanda
- Spitting Image
- Jiskefet

Als puberende tiener keek ik toch voornamelijk naar de VPRO en Veronica.

Vara was ook wel grappig, showballet dansend richting de financiële afgrond.
Op zoek naar Jolanda en Jiskefet is voor mij totaal a-politieke humor, dat heeft dus weinig met links of rechts te maken behalve de omroep waar dat toevallig bij werd uitgezonden.

Of je moet weer op het oude stokpaardje van Koos Vogels & co komen: links is volgens hun progressief-intellectuele satire, terwijl rechts dom volksvermaak is a la Van Duin; Fiets 'm erin en kluchten met Piet Bambergen vroeger bij de TROS..
De moraal zit in een crisis, niemand weet meer wat van wie is.
Mijn broer Tinus zeker niet; de minkukel neemt steeds ongevraagd bezit van mijn FOK!account. Beste vent wel verder, overigens: http://fotoboek.fok.nl/Tinus_O..
pi_156321385
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 14:23 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
, terwijl rechts dom volksvermaak is a la Van Duin; Fiets 'm erin en kluchten met Piet Bambergen vroeger bij de TROS..
De hele links - rechts media is onzinnig, het is niet alleen domme rechtse media, linkse media is in dit land net zo dom.

Wel grappig trouwens dat het zogenaamde rechtse volksvermaak 20 jaar later opeens zo omarmd word door links, bij DWDD waren ze opeens heel erg lyrisch over de oude tros kluchten en Andre van Duin.
  woensdag 23 september 2015 @ 14:31:35 #276
3647 B.R.Oekhoest
Taalpotpourrist Berend Rinus
pi_156321475
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 14:28 schreef Chewie het volgende:

[..]

bij DWDD waren ze opeens heel erg lyrisch over de oude tros kluchten en Andre van Duin.
Dat heb ik dan even gemist. Wel opmerkelijk dan.
De moraal zit in een crisis, niemand weet meer wat van wie is.
Mijn broer Tinus zeker niet; de minkukel neemt steeds ongevraagd bezit van mijn FOK!account. Beste vent wel verder, overigens: http://fotoboek.fok.nl/Tinus_O..
pi_156321951
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 14:31 schreef B.R.Oekhoest het volgende:

[..]

Dat heb ik dan even gemist. Wel opmerkelijk dan.
Hangt helemaal van de gast af.
Bij zomergasten zag je dat ook wel eens. Eén of andere gast vond een tenenkrommend stuk van André van Duin leuk en de dienstdoende gastheer moest ook lachen "moeha ha ha".
En daarna het stuk analyseren.
30 jaar geleden moest alles gaan over de strijd in Latijns Amerika of de apartheid in Z Afrika.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  woensdag 23 september 2015 @ 17:17:58 #278
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_156325683
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2015 14:31 schreef B.R.Oekhoest het volgende:

[..]

Dat heb ik dan even gemist. Wel opmerkelijk dan.
Omdat het politieke + culturele landschap veranderd en verschuift. Martine Bijl is nog zo'n voorbeeld.

Je ziet dat ook omgekeerd gebeuren.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  woensdag 23 september 2015 @ 18:13:06 #279
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_156327111
quote:
1s.gif Op woensdag 23 september 2015 17:17 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
. Martine Bijl is nog zo'n voorbeeld.
Vertel
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 23 september 2015 @ 19:52:17 #280
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_156330337
quote:
1s.gif Op woensdag 23 september 2015 18:13 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Vertel
Ze lieten zaterdag op radio 1 een oud fragment uit 1981 horen. Daarin zegt ze zelf dat de "linkse pers" en m.n. kranten haar altijd heel kritisch hebben bejegend.

Nu meer dan 30 jaar later is het toch echt een beetje omgedraaid, en zit ze zelf sneren uit te delen naar de VVD.

Lijkt dus op het geval Van Duin.

Of Elvis Presley (Presley is altijd relatief klein gebleven in NL, zie wikipedia)
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  woensdag 23 september 2015 @ 21:54:31 #281
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_156335145
quote:
1s.gif Op woensdag 23 september 2015 19:52 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ze lieten zaterdag op radio 1 een oud fragment uit 1981 horen. Daarin zegt ze zelf dat de "linkse pers" en m.n. kranten haar altijd heel kritisch hebben bejegend.

Nu meer dan 30 jaar later is het toch echt een beetje omgedraaid, en zit ze zelf sneren uit te delen naar de VVD.

Lijkt dus op het geval Van Duin.

Of Elvis Presley (Presley is altijd relatief klein gebleven in NL, zie wikipedia)
De policor media in NL was altijd heel erg zeikerig over artiesten die er niet bij hoorden. Artiesten die naar commerciele omroep gingen ook. Jij bent daar ook zo sterk in trouwens,
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 23 september 2015 @ 22:13:21 #282
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_156335925
quote:
1s.gif Op woensdag 23 september 2015 21:54 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

De policor media in NL was altijd heel erg zeikerig over artiesten die er niet bij hoorden. Artiesten die naar commerciele omroep gingen ook. Jij bent daar ook zo sterk in trouwens,
Achja. De Telegraaf fulmineerde ooit steevast en consequent tegen de Rolling Stones.

Nu zijn het heiligen (met geldwolf Mick voorop).
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_156337284
Schopje ONZ/BNW?
  donderdag 24 september 2015 @ 08:30:17 #284
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_156342987
quote:
1s.gif Op woensdag 23 september 2015 22:13 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Achja. De Telegraaf fulmineerde ooit steevast en consequent tegen de Rolling Stones.

Nu zijn het heiligen (met geldwolf Mick voorop).
Zo zijn er mensen die Bono als held zien
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_156344483
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2015 17:43 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Jij hebt toch wel in de gaten op wie jij reageert? :?
Ik moet trouwens nog de eerste geslaagde satire uit een rechtse hoek tegenkomen. In Nederland, België en in de USA. Een voorbeeld uit de USA van geslaagde linkse satire: Geef maar eens een dergelijk voorbeeld van rechtse satire. :)
Hans Teeuwen (wereldmuziek)
Koefnoen. Bv die dames die van die mierzoete muziek maken. Vergelijkbaar met "Je bent welkom"
Koot en Bie konden ook "naief links" goed in de hoek zetten.
Keek op de Week met "Memien Holboog" en over vrouwenbesnijdenis. Over euthanasie konden ze ook corrigerend reageren daar waar links alles maar goed vond.
Voor Jiskefet geldt hetzelfde
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  donderdag 24 september 2015 @ 13:24:23 #286
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_156348072
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2015 08:30 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Zo zijn er mensen die Bono als held zien
Ben ik absoluut geen fan van. Is ook een windvaan trouwens.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_156348245
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2015 10:20 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Hans Teeuwen (wereldmuziek)
Koefnoen. Bv die dames die van die mierzoete muziek maken. Vergelijkbaar met "Je bent welkom"
Koot en Bie konden ook "naief links" goed in de hoek zetten.
Keek op de Week met "Memien Holboog" en over vrouwenbesnijdenis. Over euthanasie konden ze ook corrigerend reageren daar waar links alles maar goed vond.
Voor Jiskefet geldt hetzelfde
Zou John Oliver ook niet direct als "links" willen bestempelen, ja als je afgaat op de clips die ze op de linkse faalsite Joop plaatsen. Dom links word net zo hard gefileerd als dom rechts.

Op die manier kan ik Penn & Teller ook als links benoemen als ik alleen hun standpunten over drugs en religie laat zien.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 24-09-2015 13:43:29 ]
pi_156348279
John Oliver is een doodsaaie kerel.
Conscience do cost.
pi_156349641
quote:
1s.gif Op donderdag 24 september 2015 13:24 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ben ik absoluut geen fan van. Is ook een windvaan trouwens.
Zijn band maakt goede muziek en hij is erg charismatisch. Ik weet niet of dat dit soort celebrities een verlengstuk van NGO's moet zijn, op mij heeft het in ieder geen effect.

quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2015 13:36 schreef ems. het volgende:
John Oliver is een doodsaaie kerel.
Ieder zijn mening daarover. Het is duidelijk dat het programma wat hij presenteert een goed team van schrijvers heeft. Zelf kan hij het goed brengen.

quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2015 13:34 schreef Chewie het volgende:

[..]

Zou John Oliver ook niet direct als "links" willen bestempelen,
In de USA is het toch echt links progressief gedachtengoed, in Nederland (en in de UK) ook. Dat komt niet alleen van hem maar van een heel team.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_156350062
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2015 14:49 schreef Bram_van_Loon het volgende:

In de USA is het toch echt links progressief gedachtengoed, in Nederland (en in de UK) ook. Dat komt niet alleen van hem maar van een heel team.
Progressief ja, links niet echt.

Zoals ik al zei kun je d.m.v. cherry-picking Penn & Teller ook links maken.
pi_156350116
In de USA is het zeker ook links beleid, tal van standpunten waar ze volmondig voor uitkomen worden daar nadrukkelijk niet gedeeld door de Republikeinen, onze VVD'ers zijn ook van veel standpunten weinig gecharmeerd, die willen ook het liefst alleen maar zwaardere straffen hebben, minder geld voor publiek onderwijs en publiek onderzoek, minder belastingen en minder investeringen in infrastructuur etc.
Alleen kan de VVD nooit in haar uppie regeren (of samen met de D66) waardoor er van die standpunten weinig terecht komt, de Republikeinen kunnen wel regelmatig alleen regeren. Al verwacht ik dat ze de volgende verkiezingen weer verliezen wegens het ontbreken van een fatsoenlijke kandidaat.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  donderdag 24 september 2015 @ 15:17:51 #292
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_156350242
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2015 15:11 schreef Bram_van_Loon het volgende:
In de USA is het zeker ook links beleid, tal van standpunten waar ze volmondig voor uitkomen worden daar nadrukkelijk niet gedeeld door de Republikeinen, onze VVD'ers zijn ook van veel standpunten weinig gecharmeerd, die willen ook het liefst alleen maar zwaardere straffen hebben, minder geld voor publiek onderwijs en publiek onderzoek, minder belastingen en minder investeringen in infrastructuur etc.
Alleen kan de VVD nooit in haar uppie regeren (of samen met de D66) waardoor er van die standpunten weinig terecht komt, de Republikeinen kunnen wel regelmatig alleen regeren. Al verwacht ik dat ze de volgende verkiezingen weer verliezen wegens het ontbreken van een fatsoenlijke kandidaat.
Al met al weinig relevant, want een links(ig)e democratische president zal het moeilijk krijgen in het congres en de senaat.
Een nederlaag voor de presidentsverkiezingen is natuurlijk erg gevoelig voor de Republikeinen, maar een Democratische nederlaag maakt hun machtspositie helemaal wankel.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  donderdag 24 september 2015 @ 15:56:24 #293
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_156351127
Mensen die op zoek zijn naar rechtse satire kan ik de boeken van PJ O'Rourke aanraden, Rechtser dan Bolkestein, Klassiek Liberaal, Intelligenter dan het hele NL cabaret bij elkaar en bovendien veel grappiger.
Zijn reisverslagen zijn vreselijk goed, zijn analyses van de politiek onovertroffen. Je kan het volledig niet met hem eens zijn maar je doet jezelf echt te kort als je Parliament of Whores of Eat the Rich niet gelezen hebt.

Zijn autobiografische werk, Age and Guile Beat Youth, Innocence, and a Bad Haircut is hilarisch, heel oprecht en ook ontroerend.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_156351476
Ik heb van hem Don't vote, it just encourages the bastards gelezen.

Het zou zelfs zo kunnen zijn dat ik die raad heb opgevolgd...
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_156363333
quote:
15s.gif Op donderdag 24 september 2015 15:17 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Al met al weinig relevant, want een links(ig)e democratische president zal het moeilijk krijgen in het congres en de senaat.
Een nederlaag voor de presidentsverkiezingen is natuurlijk erg gevoelig voor de Republikeinen, maar een Democratische nederlaag maakt hun machtspositie helemaal wankel.
Ja, de Republikeinen willen van geen wijken weten wanneer ze een meerderheid hebben in het congres en/of in de senaat. Dat is prima als ze oprecht vinden dat beleid slecht is voor het land, helaas frustreren ze ook zinvol beleid zoals Obamacare, dat zal vast verre van perfect zijn maar het is zonder enige twijfel veel beter dan hoe het was voordat Obamacare werd ingevoerd. Zo zijn er nog een paar voorbeelden.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  donderdag 24 september 2015 @ 23:39:01 #296
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_156363397
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2015 23:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ja, de Republikeinen willen van geen wijken weten wanneer ze een meerderheid hebben in het congres en/of in de senaat. Dat is prima als ze oprecht vinden dat beleid slecht is voor het land, helaas frustreren ze ook zinvol beleid zoals Obamacare, dat zal vast verre van perfect zijn maar het is zonder enige twijfel veel beter dan hoe het was voordat Obamacare werd ingevoerd. Zo zijn er nog een paar voorbeelden.
Slecht voorbeeld, want Republikeinen zijn er heilig van overtuigd dat Obamacare het meest verschrikkelijke is dat hen heeft getroffen sinds Pearl Harbor.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_156363461
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2015 15:56 schreef Pietverdriet het volgende:
Mensen die op zoek zijn naar rechtse satire kan ik de boeken van PJ O'Rourke aanraden, Rechtser dan Bolkestein, Klassiek Liberaal, Intelligenter dan het hele NL cabaret bij elkaar en bovendien veel grappiger.
Zijn reisverslagen zijn vreselijk goed, zijn analyses van de politiek onovertroffen. Je kan het volledig niet met hem eens zijn maar je doet jezelf echt te kort als je Parliament of Whores of Eat the Rich niet gelezen hebt.

Zijn autobiografische werk, Age and Guile Beat Youth, Innocence, and a Bad Haircut is hilarisch, heel oprecht en ook ontroerend.
Ik kan met deze komiek/satirist goed lachen.
https://www.youtube.com/results?search_query=George+Carlin
Hartstikke niet politiek correct, het hart op de tong en hypocrisie aan de kaak stellend.

George Carlin wasn't an exclusively political comic, but when his act did turn to politics he proved to be one of the sharpest minds on the subject ever to grace the stage. The oldest and most seasoned comic on the list, Carlin was able to cover four decades of politics in his act; revisiting any of his 14 comedy albums now is like opening a political time capsule. Carlin loved to point out the hypocrisy in any institution, and there were few institutions he saw more hypocrisy in than government (though The Church comes a close second). Carlin had a natural gift for cutting through b.s., and it served him well as a political comedian -- he's one of the few comics who could change your mind about something with a joke. He is missed.
http://comedians.about.co(...)liticalcomedians.htm

Sowieso vind ik veel buitenlandse komieken beter dan die Nederlandse cabaretiers, al vond ik Joep van het Hek vroeger wel aardig.

Op de linkerflank kan ik natuurlijk John Stewart en John Oliver zeer waarderen.

[ Bericht 3% gewijzigd door Bram_van_Loon op 25-09-2015 00:06:22 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_156363525
quote:
15s.gif Op donderdag 24 september 2015 23:39 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Slecht voorbeeld, want Republikeinen zijn er heilig van overtuigd dat Obamacare het meest verschrikkelijke is dat hen heeft getroffen sinds Pearl Harbor.
Dat maakt het niet tot een slecht voorbeeld aangezien die Republikeinen absoluut niet hebben gestaafd waarom Obamacare slecht zou zijn. Welke maatstaven je ook pakt, Obamacare blijkt goed te werken: veel meer verzekerden en minder hoge kosten voor die verzekerden.
Het loutere feit dat ze vergelijken met Pearl Harbor geeft al voldoende aan hoe zeer die betreffende personen het spoor bijster zijn.

Aangezien jij over Pearl Harbor begint (samen met de oorvegen die ze van Rusland kregen op het technologische vlak de concrete aanleiding voor de ontwikkeling van Area 51), ik raad deze documentaire van harte aan: Geen bullshit, gewoon het echte verhaal op basis van stukken die openbaar zijn gemaakt en oud medewerkers die spreken over hun ervaringen (wat mocht sinds het openbaar maken van die stukken). Ik vermoedde het al lang voordat de CIA het openbaar maakte (begin jaren 0 ging bij mij het lampje branden), Area 51 was de plaats waar ze nieuwe vliegtuigen testten, vooral de spionnenvliegtuigen en de stealthtechnologie. Een geweldig verhaal desalniettemin, ook met duistere keerzijdes zoals we dat gewend zijn van dat volk (longkanker bij een oud-medewerker door het verbranden van materiaal).

[ Bericht 11% gewijzigd door Bram_van_Loon op 24-09-2015 23:50:01 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  vrijdag 25 september 2015 @ 00:23:26 #299
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_156364379
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2015 23:44 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dat maakt het niet tot een slecht voorbeeld aangezien die Republikeinen absoluut niet hebben gestaafd waarom Obamacare slecht zou zijn. Welke maatstaven je ook pakt, Obamacare blijkt goed te werken: veel meer verzekerden en minder hoge kosten voor die verzekerden.
Het loutere feit dat ze vergelijken met Pearl Harbor geeft al voldoende aan hoe zeer die betreffende personen het spoor bijster zijn.

Aangezien jij over Pearl Harbor begint (samen met de oorvegen die ze van Rusland kregen op het technologische vlak de concrete aanleiding voor de ontwikkeling van Area 51), ik raad deze documentaire van harte aan: Geen bullshit, gewoon het echte verhaal op basis van stukken die openbaar zijn gemaakt en oud medewerkers die spreken over hun ervaringen (wat mocht sinds het openbaar maken van die stukken). Ik vermoedde het al lang voordat de CIA het openbaar maakte (begin jaren 0 ging bij mij het lampje branden), Area 51 was de plaats waar ze nieuwe vliegtuigen testten, vooral de spionnenvliegtuigen en de stealthtechnologie. Een geweldig verhaal desalniettemin, ook met duistere keerzijdes zoals we dat gewend zijn van dat volk (longkanker bij een oud-medewerker door het verbranden van materiaal).
Waarom tracht je mij te overtuigen van de zogenaamde onzin van de overtuigingen van Republikeinen?
Om de vergelijking door te trekken naar Nederland; ook al zal D66 met nog zoveel rationele argumenten komen waarom een opperwezen niet bestaat en het een slechte raad is om te luisteren naar de lessen uit de Statenbijbel, het zal de SGP niet overtuigen. Dus is het een slecht voorbeeld om te zeggen dat Republikeinen expres goed beleid stukmaken, want in hun ogen is het geen goed beleid. Sommige dingen zijn nou eenmaal stokpaardjes en Republikeinen hebben bovengemiddeld veel blanke rijke christenen achter zich voor wie Obamacare in gaat tegen alles wat ze geloven.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_156365788
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2015 23:44 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dat maakt het niet tot een slecht voorbeeld aangezien die Republikeinen absoluut niet hebben gestaafd waarom Obamacare slecht zou zijn. Welke maatstaven je ook pakt, Obamacare blijkt goed te werken: veel meer verzekerden en minder hoge kosten voor die verzekerden.
Is dat zo?
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_156368385
Ik kijk de laatste dagen weer WNL bij het ontbijt, met het vluchtelingendrama en Volkergate als hoofdonderwerpen, maar ik zou het toch niet echt dommig willen noemen. Het is sluwe, doortrapte volksmennerij effectief gericht op het meest achterlijke deel van de Nederlandse bevolking.

quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2015 23:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik kan met deze komiek/satirist goed lachen.
https://www.youtube.com/results?search_query=George+Carlin
Hartstikke niet politiek correct, het hart op de tong en hypocrisie aan de kaak stellend.

George Carlin wasn't an exclusively political comic, but when his act did turn to politics he proved to be one of the sharpest minds on the subject ever to grace the stage. The oldest and most seasoned comic on the list, Carlin was able to cover four decades of politics in his act; revisiting any of his 14 comedy albums now is like opening a political time capsule. Carlin loved to point out the hypocrisy in any institution, and there were few institutions he saw more hypocrisy in than government (though The Church comes a close second). Carlin had a natural gift for cutting through b.s., and it served him well as a political comedian -- he's one of the few comics who could change your mind about something with a joke. He is missed.
http://comedians.about.co(...)liticalcomedians.htm

Sowieso vind ik veel buitenlandse komieken beter dan die Nederlandse cabaretiers, al vond ik Joep van het Hek vroeger wel aardig.

Op de linkerflank kan ik natuurlijk John Stewart en John Oliver zeer waarderen.
Doug Stanhope wel eens bekeken? Het niveau van wat hij maakt is wisselend, maar in No Refunds bijvoorbeeld is hij ijzersterk. De onderliggende gedachtengang is vrij anarchistisch/libertarisch.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')