Als dat al door gaat. Vooralsnog lijkt er weinig op motorengebied te veranderen volgens de Strategy Group Meeting voor Monaco. En een aantal van die ideeën staan al weer op de tocht, zoals de voorgestelde herintroductie van bijtanken (waar de teams op tegen zijn omdat dat (volgens hun onderzoek) het spektakel op de baan niet verhoogd te duur is en klantenauto's, waar de kleinere teams op tegen zijn.quote:Op dinsdag 9 juni 2015 22:16 schreef Rossdale het volgende:
[..]
Vanaf 2017 veranderen de regels wel weer drastisch dus dan ligt alles weer open als het goed is
Zul je ook andere banden moeten introduceren en meer brandstof mee moeten nemen, anders heb je nog niks aan het verhogen van de fuel flow om voluit te kunnen racen.quote:Op dinsdag 9 juni 2015 22:35 schreef Benoves het volgende:
Die fuelflow en drs is het eerste wat ze moeten afschaffen. Gewoon raggen met dat ding niks managen
Dat lift and coast vind ik ook maar vaag ja, DRS is bijna niet tegen te verdedigen alleen als ze het gat in de vleugel kleiner maken misschien. Of juist iets meer brandstof geven om af en toe een beetje extra vermogen te kunnen gebruiken. Blijft kennelijk lastig om inhalen mogelijk maar niet te makkelijk te maken. Zou wat mij betreft meer rijder gerelateerd moeten zijn en niet door een knopje te gebruiken. Ik dacht dat ze bij A1 een speciale voorvleugel hadden die wel goed werkte als je achter een andere wagen reed.quote:Op dinsdag 9 juni 2015 22:35 schreef Benoves het volgende:
Die fuelflow en drs is het eerste wat ze moeten afschaffen. Gewoon raggen met dat ding niks managen
Zeker waar, de productie daarvan is het probleem niet. Ook geen ouderwetse bridgestones maar wel een bandenwissel, dat geeft toch een extra spanning aan de wedstrijd. Mede omdat daar ook tactiek bij komt kijken en voor leuke dingen kan zorgen zoals in Monaco (max, hammilton).quote:Op dinsdag 9 juni 2015 22:41 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Zul je ook andere banden moeten introduceren en meer brandstof mee moeten nemen, anders heb je nog niks aan het verhogen van de fuel flow om voluit te kunnen racen.
Ah, ik werd al zenuwachtig omdat ik al een tijdje geen gejank van Horner had gehoord. Wat denken ze nu, "we hebben zelf gedreigd de sport te verlaten, maar dat boeide niemand" dus nu zeggen ze maar dat Renault weg wil? Ik heb die geruchten van Renault nog niet gehoord; integendeel, mogelijk kopen ze een team op.quote:Op dinsdag 9 juni 2015 22:29 schreef Izzy73 het volgende:
Volgens Red Bull teambaas Christian Horner is Renault hun toekomst in de Formule 1 zwaar aan het overwegen. Als de regelgeving voor 2016 niet verandert is de kans zeker aanwezig dat de fabrikant de sport verlaat.
Doen dus!quote:Op dinsdag 9 juni 2015 22:41 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Zul je ook andere banden moeten introduceren en meer brandstof mee moeten nemen, anders heb je nog niks aan het verhogen van de fuel flow om voluit te kunnen racen.
Dat lift and coast is inderdaad heel bijzonder, even freewheelen in een f1 auto. Ik denk dat ook voor een groot deel de regels de rijders afschrikt om in te halen. Zoals max deed in Monaco, gewoon met ballen erbij langs, dat willen mensen zien. Later mislukt het op hetzelfde punt bij Grosjean en direct 5 gridstraffen en 2 strafspunten. Ik begrijp ook wel dat de f1 veilig moet zijn en mensen niet te pas en te onpas iemand van de baan af mogen rijden, maar dit spektakel kijkt men voor. Zulke straffen brengt men aan het twijfelen een volgende keer. Dat dat precies is wat de FIA wil bereiken klopt wel, maar het komt het spektakel niet ten goede.quote:Op dinsdag 9 juni 2015 22:44 schreef Izzy73 het volgende:
[..]
Dat lift and coast vind ik ook maar vaag ja, DRS is bijna niet tegen te verdedigen alleen als ze het gat in de vleugel kleiner maken misschien. Of juist iets meer brandstof geven om af en toe een beetje extra vermogen te kunnen gebruiken. Blijft kennelijk lastig om inhalen mogelijk maar niet te makkelijk te maken. Zou wat mij betreft meer rijder gerelateerd moeten zijn en niet door een knopje te gebruiken. Ik dacht dat ze bij A1 een speciale voorvleugel hadden die wel goed werkte als je achter een andere wagen reed.
Probleem van tegenwoordig is dat door de aerodynamica om meer downforce te genereren er meer turbulentie achter de auto is, waardoor je niet in de slipstream kan rijden, omdat de auto erachter niet de hoeveelheid lucht krijgt om onder de auto/vleugels door te gaan.quote:Op dinsdag 9 juni 2015 23:09 schreef nils7 het volgende:
Gewoon meer downforce, desnoods met ground effect dan maakt het niet of je er 300 of 3 meter achter rijdt!
Maar nee ze willen elk jaar minder en minder en minder downforce omdat ze dan sneller een foutje maken, maar daardoor kan je niet meer dicht erop zitten.
En hoe heeft dat gewerkt de afgelopen 6 jaar?quote:Op dinsdag 9 juni 2015 23:54 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Probleem van tegenwoordig is dat door de aerodynamica om meer downforce te genereren er meer turbulentie achter de auto is, waardoor je niet in de slipstream kan rijden, omdat de auto erachter niet de hoeveelheid lucht krijgt om onder de auto/vleugels door te gaan.
Dus juist meer downforce leidt tot minder in de slipstream kunnen rijden. Ground-effect zou wel goed zijn, maar meer downforce door allerlei aerodynamica juist niet. Daarom kiezen ze voor kleinere vleugels (= minder downforce) om minder turbulentie achter de auto te genereren zodat je er dichter op kan rijden.
2010 was wel leuk...quote:Op woensdag 10 juni 2015 00:12 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
En hoe heeft dat gewerkt de afgelopen 6 jaar?
Ik denk dat Alonso daar anders over denkt. Hoeveel ronden zat hij ook alweer vast achter Petrov?quote:
Op één van de grootste Micky Tilke Mouse circuits van de kalender... Dat jaar heeft meer inhaalacties gehad dan elk ander jaar de afgelopen 20 jaar, had een onverwachte kampioen en was mede door de Hamilton/Massa oorlog hartstikke leuk om naar te kijken. Ik heb het al vaak gezegd, 2008 en 2010 zijn wat mij betreft de laatste twee jaren dat ik met plezier en spanning elke race heb gevolgd. Daarna is het langzaam afgetakeld, met 2012 nog als lichtpuntje.quote:Op woensdag 10 juni 2015 00:16 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ik denk dat Alonso daar anders over denkt. Hoeveel ronden zat hij ook alweer vast achter Petrov?
Zal best. Maar het originele punt is dat kleinere vleugels en minder aero zou moeten lijden tot het makkelijker maken van inhaalacties.quote:Op woensdag 10 juni 2015 00:20 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Op één van de grootste Micky Tilke Mouse circuits van de kalender... Dat jaar heeft meer inhaalacties gehad dan elk ander jaar de afgelopen 20 jaar, had een onverwachte kampioen en was mede door de Hamilton/Massa oorlog hartstikke leuk om naar te kijken. Ik heb het al vaak gezegd, 2008 en 2010 zijn wat mij betreft de laatste twee jaren dat ik met plezier en spanning elke race heb gevolgd. Daarna is het langzaam afgetakeld, met 2012 nog als lichtpuntje.
Dit idd. Wmb is drs een prima oplossing.quote:Op dinsdag 9 juni 2015 22:45 schreef franklop het volgende:
En drs, hoe vervelend ook, mag alleen weg als ze fatsoenlijke manier vinden om auto's dicht achter elkaar te kunnen laten rijden
Klopt. Komt doordat de teams met andere vindingen kwamen zoals de geblazen diffuser die dat effect weer teniet deden. Enige mogelijk oplossing die ik zie is een vorm van ground-effect.quote:Op woensdag 10 juni 2015 00:53 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Zal best. Maar het originele punt is dat kleinere vleugels en minder aero zou moeten lijden tot het makkelijker maken van inhaalacties.
Waar dus simpelweg niets van waar is.
2010 heeft meer inhaalacties dan welk jaar dan ook de afgelopen 20 jaar. 2009 deed het ook niet slecht.quote:Op woensdag 10 juni 2015 01:12 schreef Fir3fly het volgende:
Hoe goed kan een verandering zijn als het nul effect heeft?
Kubica komt helaas ook niet meer terug in de formule 1quote:Op donderdag 28 mei 2015 15:26 schreef twiFight het volgende:
Bottas zit nog aan het begin van zijn carriere, dus die heeft nog wel tijd om tegen te vallen of boven verwachting te presteren.
Kubica.. ik weet niet. Ja hij ging lekker toen, maar je moet het in de top nog maar waarmaken natuurlijk.
2009 was zelfs slechter dan de jaren ervoor.quote:Op woensdag 10 juni 2015 09:23 schreef Nattekat het volgende:
[..]
2010 heeft meer inhaalacties dan welk jaar dan ook de afgelopen 20 jaar. 2009 deed het ook niet slecht.
quote:Average Overtaking Moves per GP per Season
1983 - 40.47
1984 - 41.63
1985 - 41.06
1986 - 36.31
1987 - 34.88
1988 - 30.81
1989 - 34.19
1990 - 30.88
1991 - 30.94
1992 - 25.38
1993 - 24.5
1994 - 18.06
1995 - 17.47
1996 - 11.63
1997 - 15.59
1998 - 12.94
1999 - 16.25
2000 - 16.41
2001 - 13.53
2002 - 13.82
2003 - 18.94
2004 - 15.94
2005 - 10.89
2006 - 16.17
2007 - 15.88
2008 - 14.83
2009 - 14.35
2010 - 28.79
2011 - 60.63
2012 - 58.89
2013 - 52.00
2014 - 43.58
2015 - 32.00 (t/m Canada)
Inhalen in de eerste ronde, inhalen van achterblijvers, inhalen door technische problemen, inhalen via de pits, etc zijn hier niet in meegenomen. Het gaat dus om de echte inhaalacties.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |