abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 16 mei 2015 @ 23:23:18 #1
157465 kciR
Heeft geen ondertitel
pi_152664513
Of 'The Slacker Take-Over Plot' deel CCXXIV

Omdat veel topics over indie bandjes nauwelijks lopen, en dus na 7 posts stilvallen, leek het ons een goed idee om een topic te maken waarin "Indie" centraal staat.

Het begrip indie is natuurlijk wat wazig, maar dat mag geen excuus zijn voor enorme zeurpartijen over wat nou wel indie en wat nou niet indie is. Dat is dan ook helemaal NIET de bedoeling. Als je toch per sé een definitie wil, All Music Guide heeft een redelijk uitgebreide op hun site staan.

Dus praat hier wel over obscure bandjes, nieuwe platen, geziene optredens, geef tips en commentaar, als het maar met "indie" te maken heeft.
Lijst met indie-gerelateerde links:
Pat-sounds
Pitchfork
Pretty Much Amazing
All Music Guide
Think Small
Tiny Mix Tapes
Delusions of Adequacy
Liability
Popmatters
Metacritic
Brooklyn Vegan
Stereogum
Gorilla vs Bear
Shoot The Player
Blogotheque

Voor specifieke vragen over indie-uitgaansgelegenheden, of voor slowchat over populaire Britse indiebands kun je terecht in ons zustertopic:
MUZ / I Bet Indie Sounds Good On The Dancefloor #49

Jaarlijstjes:
MUZ / Beste cd 2001
MUZ / Beste Fok-CD 2002 Verkiezing!
MUZ / 2003 - eindlijstjes
MUZ / Jaarlijstjes 2004
MUZ / Jaarlijstjes 2005!
MUZ / Jaarlijstjes 2006!
MUZ / Jaarlijstjes 2007!
MUZ / Jaarlijstjes 2008!
MUZ / Jaarlijstjes 2009!
MUZ / Jaarlijstjes 2010!
MUZ / Jaarlijstjes 2011!
MUZ / Jaarlijstjes 2012!
MUZ / Jaarlijstjes 2013!
MUZ / URL 'Indie (Indie Central CXCVIII)

En het pre-lijstjes topic voor 2014 *O*
MUZ / Beste albums van 2014 (pré-jaarlijstjes topic)

Andere interessante topics:
MUZ / De Hypes van 2006
MUZ / CD Releases 2009

En deze topics wisten we al vol te neuzelen:
Topicreeks: Indie Central

Verder hebben leden van dit topic samen een lijst gemaakt met echte essentiële Indie Central albums, dus ben je nieuw in dit topic en wil je gespreksstof hebben, probeer dan enkele van deze albums!
  zaterdag 16 mei 2015 @ 23:26:14 #2
157465 kciR
Heeft geen ondertitel
pi_152664626
Ik was het topic kwijt, maar er was dus geen topic meer..

De titel is afgeleid van de nieuwe van Patrick Watson
  zaterdag 16 mei 2015 @ 23:29:54 #3
157465 kciR
Heeft geen ondertitel
pi_152664775
Het debuut van Benjamin Clementine is 12 januari 2015 uitgebracht. Kan dus gewoon meedoen met de lijstjes van dit jaar :)
  zondag 17 mei 2015 @ 01:35:08 #4
349086 ClapClapYourHands
Gurbansoltanedzhe
pi_152667829
https://vimeo.com/127954139

Will Wood & The Tapeworms - Chemical Overreaction/Compound Fracture

Klinkt wel leuk dit :s) Kan jammer genoeg helemaal niks vinden over deze band.
  Moderator zondag 17 mei 2015 @ 11:19:42 #5
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_152671733
Ik ben aan het bijkomen van een weekendje Nadine, wat was het weer tof O+ Vrijdagavond eerst in de Merleyn waar ik Grobbel eindelijk ontmoet heb (en niet eens een eervolle vermelding :'( ) Super show alleen jammer dat een of andere klapjosti het nodig vond om dingen naar haar te roepen en uiteindelijk racistische dingen tegen haar gezegd heeft :r uiteindelijk nog doorgezakt met de band in de NDRGRND wat helaas tot gevolg had dat ik gisteren bijna de hele dag op bed heb gelegen met een kater :')

Uiteindelijk mezelf weten te motiveren om toch nog even naar London Calling @ Tolhuistuin te gaan waar ze weer fantastisch was O+ Ze droeg zelfs nog een nummer aan me op waarna ze zei "it's not really a good song to dedicate to your best friend because the song is about a dickhead" waarna ik naar mijn vriendje wees en iedereen moest lachen >:) maar het gebaar was lief O+

Daarna nog een stukje Bettie Serveert gezien, klonk tof! Daarna vrij snel afgehaakt en nu heb ik last van kater dag 2 :'( ik kan gewoon niet meer tegen drank :')
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
pi_152673211
Gorillaz - Demon Days is deze week tien jaar oud.

Die mis ik eigenlijk toch wel in die essentiële indie-lijst hoor. Zou hem desnoods zelfs op de plek van Darkside willen zetten. En dat zeg ik niet zomaar :P

Dat album is echt een klassieker.
  zondag 17 mei 2015 @ 13:02:35 #7
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_152674181
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2015 11:19 schreef MaJo het volgende:
Ik ben aan het bijkomen van een weekendje Nadine, wat was het weer tof O+ Vrijdagavond eerst in de Merleyn waar ik Grobbel eindelijk ontmoet heb (en niet eens een eervolle vermelding :'( )
Que? Bedoel je een eervolle vermelding in dit topic?
Had overigens niet door dat die klapjosti racistische dingen riep... Wel een kwalijke zaak. Had iemand er nog iets van gezegd?

Villagers was trouwens wel aardig gisteren. Alle nummers waren smaakvol gearrangeerd en ingetogen gebracht, maar je miste wel wat dynamiek daardoor. En hoewel het wel wat heeft om de oude hitjes een keer in een gestripte versie te horen, had ie dat truukje voor mij echt niet voor al het oude werk hoeven te doen. :')

[ Bericht 12% gewijzigd door Grobbel op 17-05-2015 13:13:33 ]
pi_152675106
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2015 23:29 schreef kciR het volgende:
Het debuut van Benjamin Clementine is 12 januari 2015 uitgebracht. Kan dus gewoon meedoen met de lijstjes van dit jaar :)
Ik vind het prima hoor. Graag zelfs, dan kan hij ook in mijn lijstje. Alleen, wat is dan de verklaring hiervoor? Productiefout?



ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
  Moderator zondag 17 mei 2015 @ 14:12:04 #9
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_152676097
quote:
10s.gif Op zondag 17 mei 2015 13:02 schreef Grobbel het volgende:

[..]

Que? Bedoel je een eervolle vermelding in dit topic?
Had overigens niet door dat die klapjosti racistische dingen riep... Wel een kwalijke zaak. Had iemand er nog iets van gezegd?

Villagers was trouwens wel aardig gisteren. Alle nummers waren smaakvol gearrangeerd en ingetogen gebracht, maar je miste wel wat dynamiek daardoor. En hoewel het wel wat heeft om de oude hitjes een keer in een gestripte versie te horen, had ie dat truukje voor mij echt niet voor al het oude werk hoeven te doen. :')
In dit topic uiteraard :Y die racistische dingen heeft ie na het optreden tegen haar gezegd. Hij is uiteindelijk gevraagd om de zaal te verlaten.
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
pi_152679485
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2015 11:19 schreef MaJo het volgende:
uiteindelijk nog doorgezakt met de band in de NDRGRND
De NDRGRND! _O_

Even een stukje nostalgie hier, zeg. In het half jaartje dat ik in Nijmegen heb gewoond was ik meestal op donderdagavonden daar te vinden.
  Moderator zondag 17 mei 2015 @ 15:52:31 #11
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_152679566
quote:
14s.gif Op zondag 17 mei 2015 15:50 schreef Maxerazzi het volgende:

[..]

De NDRGRND! _O_

Even een stukje nostalgie hier, zeg. In het half jaartje dat ik in Nijmegen heb gewoond was ik meestal op donderdagavonden daar te vinden.
Ik vond het ook leuk om er na al die verhalen eens te komen. Ik vond het alleen wat tegenvallen :@ Had lekkere alternatieve muziek verwacht maar dat viel wat tegen -O-
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
pi_152679668
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2015 15:52 schreef MaJo het volgende:

[..]

Ik vond het ook leuk om er na al die verhalen eens te komen. Ik vond het alleen wat tegenvallen :@ Had lekkere alternatieve muziek verwacht maar dat viel wat tegen -O-
Toen ik er was te vinden - 2009 - zaten we een beetje in de nazomer van de Britpop-manie. Dat werd toen voornamelijk gedraaid. Ben er ook al jaren niet meer geweest, dus geen flauw benul hoe het nu is.
pi_152680063
Mooie avonden waren dat. Eerst speciaalbier drinken in Café Samson, vervolgens slicke moves in de NDRGRND en eindigen met een slappe satékroket van de Febo.
pi_152716752
quote:
14s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 09:19 schreef Maxerazzi het volgende:
Ah, na de aankondiging dat zijn oude platen eindelijk een goede digitale release krijgen, is Jim O'Rourkes nieuwe plaat nu ook uit. Hij is te beluisteren op NPR: http://www.npr.org/player(...)04723495&m=405185669

Norrage, geef 't even een kans. Ligt wel een beetje in jouw straatje.
ken hem wel hoor ;)
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_152730241

Nieuwe Muse is weer meh.
pi_152730398
Songfestival nummer.
Aldus.
  Moderator maandag 18 mei 2015 @ 23:41:34 #17
362868 crew  Slobeend
of all places
pi_152735327
Ik las de laatste tijd veel negativiteit rond het nog niet uitverkopen van Lowlands. Maar de line-up van dit jaar is weinig mis mee hoor (als je even voorbij Passenger, Chef Special en James Bay kijkt), beter dan BKS of DTRH wmb.

Qua budget op zich logisch, maar bijv. met Kendrick Lamar, Tame Impala, Antlers, Father John Misty, Opgezwolle, Caribou, Four Tet, Hot Chip, Django Django, Courtney Barnett, Interpol en Patrick Watson trek je normaal gesproken volle zalen. De betere Nederlandse bands van 2015 zitten er ook tussen.

Dat gezegd hebbende, nieuwe Unknown Mortal Orchestra op Luisterpaal :)
  maandag 18 mei 2015 @ 23:53:31 #18
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_152735729
quote:
1s.gif Op maandag 18 mei 2015 23:41 schreef Slobeend het volgende:
Ik las de laatste tijd veel negativiteit rond het nog niet uitverkopen van Lowlands. Maar de line-up van dit jaar is weinig mis mee hoor (als je even voorbij Passenger, Chef Special en James Bay kijkt), beter dan BKS of DTRH wmb.

Qua budget op zich logisch, maar bijv. met Kendrick Lamar, Tame Impala, Antlers, Father John Misty, Opgezwolle, Caribou, Four Tet, Hot Chip, Django Django, Courtney Barnett, Interpol en Patrick Watson trek je normaal gesproken volle zalen. De betere Nederlandse bands van 2015 zitten er ook tussen.

Dat gezegd hebbende, nieuwe Unknown Mortal Orchestra op Luisterpaal :)
Het zijn bands die vooral mensen zullen aanspreken die Lowlands eigenlijk al een beetje hebben opgegeven (inclusief mezelf); zeg maar het BKS/Rabbithole/ITGWO-publiek. De namen zijn mooi genoeg om een tripje Biddinghuizen te overwegen, maar het festival zelf is door een verlegging van focus naar een ander (nacht)publiek gegaan waar ik zelf wat minder mee heb inmiddels. Dat de afgelopen jaren heel wat toffe bands (naar verluidt) vaak voor halve tenten hebben opgetreden is ook een teken aan de wand dat de samenstelling van het publiek veranderd lijkt te zijn.

Ik sluit een Lowlands-bezoek nog niet uit, maar zet deze lineup op ieder ander willekeurig nieuw festival en zou niet eens getwijfeld hebben over de aanschaf van een kaartje. Ik snap nu ook wel wat beter waarom de organisatie eigenlijk met DtRH begonnen is...
  maandag 18 mei 2015 @ 23:58:09 #19
157465 kciR
Heeft geen ondertitel
pi_152735901
Ik ben dit jaar weer van de partij hoor in Biddinghuizen. Vorig jaar voor het eerst sinds 2005 niet geweest. Ik had het wel gezien, plus veel geld voor een matige line up. Achteraf toch een beetje spijt, er is altijd wel iets interessants te zien. Ik heb voor dit jaar mijn kaartje dus al een tijd in huis. En met deze line up is inderdaad niet veel mis, behalve dan dat ik een band als grote naam mis. Ik had op Florence gehoopt. Maar ja, dan maar twerken bij Major Lazor ;)
  Moderator maandag 18 mei 2015 @ 23:58:56 #20
362868 crew  Slobeend
of all places
pi_152735930
quote:
7s.gif Op maandag 18 mei 2015 23:53 schreef Grobbel het volgende:

[..]

Het zijn bands die vooral mensen zullen aanspreken die Lowlands eigenlijk al een beetje hebben opgegeven (inclusief mezelf); zeg maar het BKS/Rabbithole/ITGWO-publiek. De namen zijn mooi genoeg om een tripje Biddinghuizen te overwegen, maar het festival zelf is door een verlegging van focus naar een ander (nacht)publiek gegaan waar ik zelf wat minder mee heb inmiddels. Dat de afgelopen jaren heel wat toffe bands (naar verluidt) vaak voor halve tenten hebben opgetreden is ook een teken aan de wand dat de samenstelling van het publiek veranderd lijkt te zijn.

Ik sluit een Lowlands-bezoek nog niet uit, maar zet deze lineup op ieder ander willekeurig nieuw festival en zou niet eens getwijfeld hebben over de aanschaf van een kaartje. Ik snap nu ook wel wat beter waarom de organisatie eigenlijk met DtRH begonnen is...
Het soort publiek dat niet voor de muziek komt bedoel je? Ik overweeg dit jaar weer Lowlands ipv BKS, alleen vanwege line-up inderdaad.
  dinsdag 19 mei 2015 @ 00:05:31 #21
157465 kciR
Heeft geen ondertitel
pi_152736165
Het hippe van Lowlands is er weer een beetje af, dus ze zullen nu wel weer een goed programma neer moeten zetten om uit te verkopen. Dat is positief voor de muziekliefhebber.
  dinsdag 19 mei 2015 @ 00:24:12 #22
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_152736671
quote:
1s.gif Op maandag 18 mei 2015 23:58 schreef Slobeend het volgende:

[..]

Het soort publiek dat niet voor de muziek komt bedoel je? Ik overweeg dit jaar weer Lowlands ipv BKS, alleen vanwege line-up inderdaad.
Mwa, dat is ietwat gechargeerd uitgedrukt denk ik. Meer dat de balans dag/nacht-programma onder het publiek een beetje scheef begon te groeien, wat toch ook wel andere dingen deed met de sfeer op het terrein.

[ Bericht 13% gewijzigd door Grobbel op 19-05-2015 00:29:38 ]
pi_152738384
In een vorig leven was Daniel Johns zanger van de band Silverchair. Nu is hij terug met solowerk, maar dat klinkt totaal anders. Pop, electro, soul... - lastig om er een labeltje op te plakken. Deze track is de lead-single van zijn aanstaande album:

pi_152740081
Ik heb meestal vooraan gestaan met het zeiken over Lowlands, maar ik vind dat ze het dit jaar gewoon prima voor elkaar hebben. Zeker in vergelijking met de andere festivals in NL. Het is maar goed dat ik een principeloos weekdier ben, want ik en mijn festivalgroep gaan waarschijnlijk binnenkort kaartjes regelen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Maxerazzi op 19-05-2015 09:39:55 ]
  dinsdag 19 mei 2015 @ 15:45:43 #25
261030 Heufd
schouders, knie en teen.
pi_152751106
Unknown Mortal Orchestra album is heel erg mooi.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')